[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 439 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Jemi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:57:
Wederom een vraag aan de mede klussers hier. We hebben de sleutel van onze aangekochte woning nog niet in ontvangst genomen, maar we weten wel al dat we er graag een muurtje uit willen hebben.

Het betreft een huis met een kanaalplaten vloer. Zou deze muur(rood op de tekening) mogelijk dragend kunnen zijn? Het muurtje is ca 11cm dik en klinkt niet heel erg massief, maar wellicht kan iemand hier met wat meer ervaring eens een blik op de tekening wagen om het een en ander te bevestigen of ontkrachten?

***members only***
Kans is klein dat die dragend is, maar zeker ben je enkel als je weet hoe de dragende structuur opgebouwd is, en dat staat niet op dit plannetje.

Als je geen verdere plannen van de woning hebt zou ik wel een architect raad plegen voor je die muur er uit sloopt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:56
Andrehj schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:10:
[...]

En dan wat?
Ga je dan het risico (hoe klein ook) lopen om op basis van een anoniem advies hier een muur weg te halen wat er mogelijk voor kan zorgen dat je eindigt mét hypotheek maar zonder huis?
De gemeente heeft de bouwtekeningen van je huis. Daarop staat ook welke muren dragend zijn. Daar moet je dit verifiëren.
Excuus voor mijn onwetendheid, ik dacht dat het op bijgevoegde plaatje wellicht duidelijk was.
Tommie12 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Kans is klein dat die dragend is, maar zeker ben je enkel als je weet hoe de dragende structuur opgebouwd is, en dat staat niet op dit plannetje.

Als je geen verdere plannen van de woning hebt zou ik wel een architect raad plegen voor je die muur er uit sloopt.
Dan zal ik eens verder kijken in de tekeningen of ik ergens kan terugvinden waar het wel duidelijk is.

[ Voor 39% gewijzigd door Jemi op 05-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
Jemi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:21:
De bouwtekening heb ik bijgevoegd.
Dat verandert toch niks? Op die tekening staat niet welke muren dragend zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
Andrehj schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Dat verandert toch niks? Op die tekening staat niet welke muren dragend zijn.
Dat wist ik niet, vandaar dat ik hem er bijgevoegd had. Wellicht had je dat in je eerst reactie kunnen vermelden. Ik zal kijken of ik een andere tekening vind waar het wel duidelijk aangegeven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-05 19:24
Jemi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Dat wist ik niet, vandaar dat ik hem er bijgevoegd had. Wellicht had je dat in je eerst reactie kunnen vermelden. Ik zal kijken of ik een andere tekening vind waar het wel duidelijk aangegeven is.
Bij veel gemeenten kun je het bouwdossier digitaal opvragen, ook oudere dossiers zijn soms gedigitaliseerd.
En anders kun je in het gemeentearchief terecht. Dat is vaak een leuk uitje. Ook de tekeningen van de kanaalplaatvloer zijn als het goed is in het archief te vinden. Op die tekeningen zie je precies waar de vloer op rust..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 19:03
Boessschrik schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:41:
Het is inderdaad een open trapgat.

Is dan een convector of radiator effectiever?
Convector is altijd effectiever in warmteafgifte dan radiator. Je moet bij plaatsen wel zorgen dit ie kan converteren. Dus voldoen ruimte onder en boven. Jaga heeft op de website een xls rekentool staan voor afgifte bij bepaalde stook temperatuur bij bepaalde convector. Jaga kan enorm veel diktes, hoogtes en lengtes convectoren (het binnenwerk) leveren. De Strada of Tempo is voornamelijk het design aan de buitenkant en/of de mogelijkheid voor extra opties.

Radiator is goedkoper in aanschaf vaak en als je de komende 10+ jaar op normale CV temperatuur blijft stoken op normale (dunne) leidingen, dan zijn de meerkosten van convector niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door doktervictor op 05-03-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:19
Ik wil gladde architraaf op mijn kozijn gaan plaatsen, kan ik de hoekstukken het best in verstek bij elkaar laten komen of is dat toch kwestie van af plamuren en je ziet dit later niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

MJV

BaBoK schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:35:
Ik wil gladde architraaf op mijn kozijn gaan plaatsen, kan ik de hoekstukken het best in verstek bij elkaar laten komen of is dat toch kwestie van af plamuren en je ziet dit later niet meer?
Ook gladde architraven zijn in mijn ervaring altijd een beetje afgerond aan de zijkanten. Als je ze dus niet-verstek doet dan moet je dat 'gootje' altijd weer extra dichtsmeren.

Ik heb ze in verstek gedaan. En dan aan elkaar plakken met Mitre-Fast alvorens ze op het kozijn te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
MJV schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Ook gladde architraven zijn in mijn ervaring altijd een beetje afgerond aan de zijkanten. Als je ze dus niet-verstek doet dan moet je dat 'gootje' altijd weer extra dichtsmeren.

Ik heb ze in verstek gedaan. En dan aan elkaar plakken met Mitre-Fast alvorens ze op het kozijn te bevestigen.
Thanks, klopt wat je zegt dat ze wat afgerond zijn!
Alvorens je op het kozijn te bevestigen zeg je, heb je dan een hele U aan elkaar geplakt en die vervolgens op het kozijn gemonteerd? Dat houdt toch niet met een handeling of begrijp ik het nu verkeeed:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

BaBoK schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Thanks, klopt wat je zegt dat ze wat afgerond zijn!
Alvorens je op het kozijn te bevestigen zeg je, heb je dan een hele U aan elkaar geplakt en die vervolgens op het kozijn gemonteerd? Dat houdt toch niet met een handeling of begrijp ik het nu verkeeed:)
Klopt je hebt de hele U-vast. Dat Mitre-fast is sterk spul, dus met een beetje beleid wil dat wel lukken. Want extra handjes om wat kit aan te brengen/te assisteren kunnen geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
MJV schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Klopt je hebt de hele U-vast. Dat Mitre-fast is sterk spul, dus met een beetje beleid wil dat wel lukken. Want extra handjes om wat kit aan te brengen/te assisteren kunnen geen kwaad.
Thanks! Dus geen spijkers/nagels gebruikt om de architraaf op houten kozijn/tegel te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

BaBoK schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:54:
[...]

Thanks! Dus geen spijkers/nagels gebruikt om de architraaf op houten kozijn/tegel te monteren?
Ik weet niet welke gereedschappen je tot je beschikking hebt :). Op het hout heb ik ze met de finish-tacker met wat brads vastgezet. Maar verder is high-tack kit prima.

Ik zou denk ik niet met hamer/spijkers aan de slag gaan, maar misschien ligt dat ook aan mijn eigen lompigheid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MJV schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Wat is nou een tool waarmee je 100% zuiver verstek mee kan zagen? Liefst iets niet-elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Een handzaag in een verstekbak.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
8088 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:16:
Een handzaag in een verstekbak.
Been there, done that met zo’n plastic verstekbak.

Kreeg het toch niet mooi in verstek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Een plastic verstekbak was ook niet waar ik aan dacht. Wist niet eens dat dat bestaat.

De beste verstekbak maak je zelf, zodat de zaagsnede afgestemd is op je zaag, waardoor je geen speling hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door 8088 op 05-03-2025 20:48 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:18
Wolly schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Wat is nou een tool waarmee je 100% zuiver verstek mee kan zagen? Liefst iets niet-elektrisch.
Een goed afgestelde (elektrische) afkortzaag gaat toch altijd veel nauwkeurigere resultaten geven dan een handbak? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bobmeister schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Een goed afgestelde (elektrische) afkortzaag gaat toch altijd veel nauwkeurigere resultaten geven dan een handbak? :?
Waarschijnlijk wel, maar die nemen een flinke hoeveelheid ruimte in toch? Voor het aantal keren dat ik het nodig heb vind ik dat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wederom een vraag aan de mede klussers hier. We hebben de sleutel van onze aangekochte woning nog niet in ontvangst genomen, maar we weten wel al dat we er graag een muurtje uit willen hebben.

Het betreft een huis met een kanaalplaten vloer. Zou deze muur(rood op de tekening) mogelijk dragend kunnen zijn? Het muurtje is ca 11cm dik en klinkt niet heel erg massief, maar wellicht kan iemand hier met wat meer ervaring eens een blik op de tekening wagen om het een en ander te bevestigen of ontkrachten?

***members only***
Als ik je bouwtekening zie dan verwacht ik dat de kanaalplaten op de tekening vertikaal liggen. Zie je ook de naden tussen de platen in die richting? En zie je ook dezelfde naden in de keuken?

Zo ja, hopelijk hebben ze in de keuken dezelfde platen gebruikt als in de woonkamer en kan het muurtje inderdaad wel weg. Maar dat moet dus even gecheckt worden.
Hou ook rekening met eventuele kabels en leidingen in dat muurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

***members only***
Heb je eventueel ook een tekening van de fundering? Op deze tekening zie ik niet direct onderscheid tussen dragende en niet dragende muren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:51
[...]

Handschaaf en een 45 graden futselplank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWoeuez1eL6A-sadmSdtl1SRyUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGZ3QpF5Q5xI3e6z5p65tfhh.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

Jrz

––––––––––––

[...]

Gewoon een verstekbak met een fatsoenlijke zaag die er in past?

https://www.lidl.nl/p/parkside-houtschaaf/p100381383

Of anders een japanse zaag + een driehoek/speedsquare

Je zal toch eea moeten kitten voor het schilderen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
MJV schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Heb je eventueel ook een tekening van de fundering? Op deze tekening zie ik niet direct onderscheid tussen dragende en niet dragende muren.
nokiaan958GB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Als ik je bouwtekening zie dan verwacht ik dat de kanaalplaten op de tekening vertikaal liggen. Zie je ook de naden tussen de platen in die richting? En zie je ook dezelfde naden in de keuken?

Zo ja, hopelijk hebben ze in de keuken dezelfde platen gebruikt als in de woonkamer en kan het muurtje inderdaad wel weg. Maar dat moet dus even gecheckt worden.
Hou ook rekening met eventuele kabels en leidingen in dat muurtje.
Terechte opmerking over de kabels. Hier zit inderdaad de lichtschakelaar voor de keuken, deze zal ik moeten omleggen. Hier heb ik nog niet direct de oplossing voor, omdat ik niet weet hoe de leiding precies loopt en ik niet zomaar in de kanaalplaat wil slijpen.

Tevens heb ik contact opgenomen met de architect en gemeente voor eventueel meer constructieve tekeningen.

Edit: zojuist bericht van de architect. Muurtje is niet dragend en mag gesloopt worden. Kanaalplaten liggen inderdaad verticaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Jemi op 06-03-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:01
badkuip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:48:
Dag Tweakers,
Enige tijd niet gemeld in dit topic. Ik zoek wat advies bij het opnieuw opbouwen van een verticale koof op de 1e verdieping. De koof zit een een slaapkamer en in de koof zitten leidingen naar de CV ketel (dus warm water en CV). het bolgende is mis met de koof:
- Niet geisoleerd op geluid. Wanneer in de keuken warm water getapt wordt, hoor je het ruisen in de koof. Leiding klappert niet gelukkig
- Er zit een kneiter van een gat in het stucwerk op het plafond. Is nu gefixt met een prop aluminiumfolie.
De koof loopt niet door tot aan de vloer en het ziet er niet uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn idee is om de koof op dezelfde manier op te bouwen. Dat wil zeggen, rachels tegen de muren (verticaal) en daartegenaan nieuw houtwerk zetten. In de hoek waar het hout bijelkaar komt, aan de binnenkant een rachel maken om de platen tegen elkaar aan te schroeven.

Wat mij betreft wordt de koof een klein beetje groter dan ie nu is, waardoor het gat in het plafond uit het zicht is. Het gat blijft verder gewoon zitten. Ik wilde >11mm multiplex pakken zodat het geschilderd kan worden.
Voor geluidsisolatie wilde ik steelwol plakken en dit aan de binnenkant van het houtwerk vastmaken.
Ik ben er alleen nog niet zeker van of steenwol de beste oplossing is, misschien dat steenwol erg dik is waardoor de koof heel groot wordt.

Ik houd rekening met het feit dat deze slaapkamer in de komende 5-10 jaar verbouwd wordt tot badkamer. Dan ga ik sowieso opnieuw tegelen, stucen en wat niet meer. Dus tot die tijd wil ik het een beetje netjes hebben zodat mijn dochter hier kan slapen.

Iemand tips of andere ideeen?
Enige tijd terug gevraagd naar tips voor het opnieuw optrekken van een koof.
Vandaag het project afgerond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlz4adB_BV1dSJjql7-wjYcyYdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7ocgzxeNnWV4JHlObEDWZ9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTchXsHq3KGNlJWgaq-PC8mlVOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xrgz9GaBpuYZTGCWjogzRAl6.jpg?f=fotoalbum_large

Twee vuren latten aan de muur gezet met slagpluggen. Daarna een vuren lat aan de rand van het rechterpaneel gezet, waartegen het linkerpaneel is vastgeschroeft.
Binnenin de boel volgepropt met steenwol. Geheel gemaakt van 13mm MDF.
Het hoekprofiel van het plafond heb ik overgenomen van de vorige koof met behulp van een kopieerring en een bovenfrees.

Vond het moeilijk om te bepalen op welke plek de latten aan de muur moesten komen. Ik had van rommelhout een mal van de koof gemaakt. Helaas daarbij de fout gemaakt om de helft minder dik hout te nemen waardoor de maten niet meer kloppen en de kopse kant van het rechterpaneel in het zicht blijft. Eigenlijk moet het linkerpaneel er voorlangs zodat je die niet meer zou zien. Ook is er bij het plafond nog een stukje van het gapend gat te zien.

Al met al niet slecht voor een eerste zelfgemaakte koof. Volgende keer meet ik denk ik met de duimstok vanuit de hoek de positie waar de vuren latten moeten komen. Of ik maak een mal van hetzelfde dikte hout als waarvan de koof uiteindelijk gemaakt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

copykat

Good copy isn't bad

Wolly schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Been there, done that met zo’n plastic verstekbak.

Kreeg het toch niet mooi in verstek :?
Heb je deze gast al in je YT abo's?
Af en toe geniaal simpel en effectief.
YouTube: Simple Magnet Guide #shorts

Omdat je verstek wilt
Verbinding deluxe.. :+
YouTube: 21 Wood Joinery with Tool Hacks | Japanese Woodworking

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 06-03-2025 18:42 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

badkuip schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Twee vuren latten aan de muur gezet met slagpluggen. Daarna een vuren lat aan de rand van het rechterpaneel gezet, waartegen het linkerpaneel is vastgeschroeft.
Het hoekprofiel van het plafond heb ik overgenomen van de vorige koof met behulp van een kopieerring en een bovenfrees.

Vond het moeilijk om te bepalen op welke plek de latten aan de muur moesten komen. Ik had van rommelhout een mal van de koof gemaakt. Helaas daarbij de fout gemaakt om de helft minder dik hout te nemen waardoor de maten niet meer kloppen en de kopse kant van het rechterpaneel in het zicht blijft. Eigenlijk moet het linkerpaneel er voorlangs zodat je die niet meer zou zien. Ook is er bij het plafond nog een stukje van het gapend gat te zien.

Al met al niet slecht voor een eerste zelfgemaakte koof. Volgende keer meet ik denk ik met de duimstok vanuit de hoek de positie waar de vuren latten moeten komen. Of ik maak een mal van hetzelfde dikte hout als waarvan de koof uiteindelijk gemaakt wordt.
Die kier tussen de 2 platen werk je het makkelijkst weg met een hoekprofiel/hoeklat.
Stukje minder makkelijk, stuchoekprofiel en dan wegstucen.
Voor de volgende keer eerst 1 zijde plaatsen, dan de andere zijde afmeten door de gipsplaat alleen op hoogte pas te maken en dan aftekenen terwijl die plaat op zijn uiteindelijke plaats staat.

Of uiteraard dan pas opmeten hoe breed het tweed epaneel moet worden en dat netjes aftekenen en snijden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 27-05 16:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vanwege het schitterende weer heb ik alles naar buiten gereden aan werktuig en werkbanken en ga ik dit weekend mijn schuur egaliseren.

Ik heb echter nog de uitdaging dat in onderstaande hoek, vocht van buitenaf naar binnen komt omdat aan de andere kant van de muur schuin aflopend een meter hoog natte grond zit.
Dit wil ik in een later stadium nog aanpakken, voor nu heb ik de muur aan de buitenkant tot zekere hoogte afgegraven om heel veel vocht te voorkomen.

Ik zoek een snelle tijdelijke oplossing om aan de binnenkant te doen, zodat er geen water meer doorheen sijpelt. Iemand advies? Impregneer, teer, iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXYPkLH0uvcLjmrAgqcB10cVm0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1Jtitc15x6uPGCQjR9ajv0EC.png?f=user_large

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
loewie1984 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:11:
Vanwege het schitterende weer heb ik alles naar buiten gereden aan werktuig en werkbanken en ga ik dit weekend mijn schuur egaliseren.

Ik heb echter nog de uitdaging dat in onderstaande hoek, vocht van buitenaf naar binnen komt omdat aan de andere kant van de muur schuin aflopend een meter hoog natte grond zit.
Dit wil ik in een later stadium nog aanpakken, voor nu heb ik de muur aan de buitenkant tot zekere hoogte afgegraven om heel veel vocht te voorkomen.

Ik zoek een snelle tijdelijke oplossing om aan de binnenkant te doen, zodat er geen water meer doorheen sijpelt. Iemand advies? Impregneer, teer, iets anders?

[Afbeelding]
In de bouw wordt wel dakleer en epdm gebruikt om koudebruggen of vochtdoorslag te voorkomen. Het voordeel van dakleer is dat het zelfklevend is.

Bij mijn huis gebruik ik silolak om kalkzandsteen tegen vocht- en vorstschade te beschermen. Silolak kun je gewoon met een grote kwast aanbrengen.

De de meeste stenen laten niet snel veel vocht door. Waarschijnlijk zijn de voegen niet al te best. Als dat zo blijkt te zijn kun je ook je voegen herstellen.

Hoe ga je de vloer egaliseren? Ga je de vloer ook eerst aanbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

nokiaan958GB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:15:
[...]

In de bouw wordt wel dakleer en epdm gebruikt om koudebruggen of vochtdoorslag te voorkomen. Het voordeel van dakleer is dat het zelfklevend is.

Bij mijn huis gebruik ik silolak om kalkzandsteen tegen vocht- en vorstschade te beschermen. Silolak kun je gewoon met een grote kwast aanbrengen.

De de meeste stenen laten niet snel veel vocht door. Waarschijnlijk zijn de voegen niet al te best. Als dat zo blijkt te zijn kun je ook je voegen herstellen.

Hoe ga je de vloer egaliseren? Ga je de vloer ook eerst aanbranden?
Dank! De voegen zijn idd slecht. Mijn schoonvader die gemetst heeft heeft ze niet afgesmeerd aan de buitenkant en ook niet gevoegd achteraf. Heel stom maarja.

De vloer wordt geprimerd met atlas uni grunt en daarna voorzien van ikko level 330. Dit op advies van afbouwbaas.nl

De ondergrond is trouwens beton. Geen zandcement oid

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wil een vrijstaande paal (10*10 Douglas) op een betonpoer plaatsen (kant en klaar ding) tbv een laadpaal, maar ik vraag mij af of dat wel stabiel genoeg is met zo'n stelplaat op een stuk m16 oid draad. Zou het goed gaan als ik hem er gewoon zover mogelijk op draai?

De paal die ik heb is niet lang genoeg om in de grond te zetten, daarnaast dacht ik met een 60 cm lange poer voldoende gewicht toe te voegen zodat het wat stabiel blijft. Maar ik zag iemand zo'n ding gebruiken op een filmpje en vond dat dat wel wat veel wiebel in zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
badkuip schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al doende leert men :) Dan ga je er nog van uit dat alle muren/plafond bij jou recht zijn.

Voor het netjes afwerken hebben ze "afwerklatten" of lijsten of sierlijsten e.d. uitgevonden. Van die dunne latjes die je op de randen kunt plakken zodat deze perfect op de muur aansluit. Hoeklat of een hoekprofiel op de scherpe hoek, en dan ziet die er ook goed uit.

Kijk eens in de bouwmarkt bij de afdeling profiellatten, kom je altijd wel uit :)

Plakken en vervolgens afwerken met acrylaatkit, en schilderen. Dan ziet het er als 1 geheel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
loewie1984 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:11:...Ik zoek een snelle tijdelijke oplossing om aan de binnenkant te doen, zodat er geen water meer doorheen sijpelt. Iemand advies? Impregneer, teer, iets anders?

[Afbeelding]
Ik zou mijn energie in de buitenkant steken, zorgen dat er van af daar geen of minimaal water inkomt.
Drainage, if in combinatie met een scherm.

Een regenjas draag je over een wollen trui en niet andersom, dan heeft de wollen trui weing zin. Zo ook met een bescherming, iets wat je aan de binnenkant opsmeert zal altijd onder enig drik van het grondwater niveau (danwel in de muur staan) en er vanaf gedrukt worden.
Wat je aan de buitenkant smeert wordt er tegenaan gedrukt, als daar water tegenaan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

loewie1984 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:11:

[Afbeelding]
Je zou de buitenkant met waterglas kunnen insmeren tot boven de rooilijn.
Je moet inderdaad de buiten zijde water werend maken.en misschien een stuk pirplaat tussen je grond en de muur plaatsen om de de kou vd de natte grond te weren. Kou maakt dat condens in de muren trekt .
Het zal wel even duren voordat die muur droog is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:42

dragonhaertt

@_'.'

Beekforel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:42:
Ik wil een vrijstaande paal (10*10 Douglas) op een betonpoer plaatsen (kant en klaar ding) tbv een laadpaal, maar ik vraag mij af of dat wel stabiel genoeg is met zo'n stelplaat op een stuk m16 oid draad. Zou het goed gaan als ik hem er gewoon zover mogelijk op draai?

De paal die ik heb is niet lang genoeg om in de grond te zetten, daarnaast dacht ik met een 60 cm lange poer voldoende gewicht toe te voegen zodat het wat stabiel blijft. Maar ik zag iemand zo'n ding gebruiken op een filmpje en vond dat dat wel wat veel wiebel in zat...
Met één schroefdraad gaat dit nooit stabiel zijn.
Daar zit altijd een paar graden speling in, ander kan je er ook niks op schroeven.

Je zal sowieso iets moeten vinden met meerdere draadstangen of een andere stel mogelijkheid om het te stabiliseren.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/9797/files/253845872/betonpoer-22x22-en-45-cm-hoog-grijs-m10.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 07-03-2025 06:34 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dragonhaertt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 06:32:
[...]

Met één schroefdraad gaat dit nooit stabiel zijn.
Daar zit altijd een paar graden speling in, ander kan je er ook niks op schroeven.

Je zal sowieso iets moeten vinden met meerdere draadstangen of een andere stel mogelijkheid om het te stabiliseren.
[Afbeelding]
Ja zoiets had ik ook gezien maar geen idee hoe ik de paal daar op moet bevestigen.

Ik dacht als ik een soort ring maak die op de poer komt te liggen zodanig dat ik daar de paal/stelplaat tegenaan kan draaien, dan gaat het nergens meer heen?

Kan als alternatief nog kijken of ik zoiets op de poer kan fixeren.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/97662/123

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 07-03-2025 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:06:
[...]

Ja zoiets had ik ook gezien maar geen idee hoe ik de paal daar op moet bevestigen.

Ik dacht als ik een soort ring maak die op de poer komt te liggen zodanig dat ik daar de paal/stelplaat tegenaan kan draaien, dan gaat het nergens meer heen?

[Afbeelding]
Je kunt waarschijnlijk wel gewoon 4 gaten boren in de boer, en dan met pluggen en houtdraadbouten die paalhouders vastzetten.

Maar, beetje gedoe is het allemaal wel. Waarom niet gewoon andere paal? Als je hardhout pakt kun je die gewoon zo in de grond zetten. Gat boren met grondboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MJV schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:27:
[...]

Je kunt waarschijnlijk wel gewoon 4 gaten boren in de boer, en dan met pluggen en houtdraadbouten die paalhouders vastzetten.

Maar, beetje gedoe is het allemaal wel. Waarom niet gewoon andere paal? Als je hardhout pakt kun je die gewoon zo in de grond zetten. Gat boren met grondboor.
Omdat ik deze Douglas paal nog heb staan, en ik de combinatie goed passend vind bij de rest van onze tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 06:42

dragonhaertt

@_'.'

Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:06:
[...]

[Afbeelding]
Je kan 4 hoekjes uit de paal zagen, op verschillende hoogtes, en daar de draadstang met een bout vastschroeven.

4 gaten op maat en dan wat houtlijm en een rubberen hamer zal het ook wel stevig genoeg vastzetten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:41:
[...]

Omdat ik deze Douglas paal nog heb staan, en ik de combinatie goed passend vind bij de rest van onze tuin.
Maar je wil wel een 60cm poer ervoor gaan kopen. Voor de prijs van die betonpoer koop je een 3 meter Douglas van 10x10. https://www.houthandelvangelder.nl/douglas-palen-10x10.html

Ram je die 80cm de grond in, en gaan je laadpaal nergens heen. En als je laadpaal vervangen moet worden na 10 jaar, vervang je die paal ook.

Bijkomend voordeel, dan heb je wéér een stuk douglas 10x10 van een meter over. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
loewie1984 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Dank! De voegen zijn idd slecht. Mijn schoonvader die gemetst heeft heeft ze niet afgesmeerd aan de buitenkant en ook niet gevoegd achteraf. Heel stom maarja.

De vloer wordt geprimerd met atlas uni grunt en daarna voorzien van ikko level 330. Dit op advies van afbouwbaas.nl

De ondergrond is trouwens beton. Geen zandcement oid
Vocht van buiten kan je veel beter buiten proberen tegen te houden. binnen zorg je er eigenlijk alleen maar voor dat het vocht een langere route moet bewandelen en is het effect doorgaans tijdelijk. vocht onder egaline opsluiten geeft doorgans het resultaat dat het terplekke niet duurzaam zal hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Klopt, zoals ik al zei het is tijdelijk. Het egaliseren gebeurt nu eenmaal dit weekend. Als ik moet wachten tot de muur en stukje vloer ter plekke droog is dan moet het 3/4 weken niet regenen. Ik ben de buitenmuur nu aan het afgraven zodat er niet direct iets tegen aan zit.

Ik ga vandaag de eerste steenlaag van het hele gebouw afdichten met rubber seal. En dan pak ik op een later moment dit jaar de buitenkant aan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

t14wo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Maar je wil wel een 60cm poer ervoor gaan kopen. Voor de prijs van die betonpoer koop je een 3 meter Douglas van 10x10. https://www.houthandelvangelder.nl/douglas-palen-10x10.html

Ram je die 80cm de grond in, en gaan je laadpaal nergens heen. En als je laadpaal vervangen moet worden na 10 jaar, vervang je die paal ook.

Bijkomend voordeel, dan heb je wéér een stuk douglas 10x10 van een meter over. :+
Ja, misschien is dat een beter idee inderdaad.

Dan heb ik inderdaad drie reststukken Douglas, maar die kunnen prima in de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 12:30
Ik heb een vraag mbt dekvloeren.
Ik heb een water vloerverwarming, de onderliggende isolatie is niet bepaald recht omdat de fundering hieronder nogal grof is gestort. Uiteindelijk wil ik op de vloer eiken parket leggen.
Nu heb ik diverse vloerenboeren gevraagd voor een offerte. Een aantal kwamen aanzetten met een zandcementvloer en eentje met een anhydrietvloer.
De goedkoopste zandcementvloerenboer biedt ook anhydrietvloeren aan, maar raden dit niet aan met parket vanwege het volgende:
-De vloer moet zeer goed droog zijn.
-Een prime of een grondlaag is nodig voor de hechting van de lijm
-Lijm moet geschikt zijn voor anhydriet (speciale anhydriet lijm)
-Er moet genoeg geventileerd worden zodat het vocht weg kan.

Nu lees ik dat anhydriet weer beter is voor vloerverwarming omdat het gegoten wordt.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 26-05 11:43
Ik ben van plan om zelf een nieuw tuintafel te maken van losse planken.

het lijkt op het project van @Robje1244 in 2021: Robje1244 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" (mooi dat dit topic al zo lang rondgaat)
dus ook losse planken, op metalen poten.

Nu zit ik met 2 vragen voor ik echt wil beginnen:
1) de poten, is gepoedercoat prima voor buiten of gaat dat roesten?

2) Het monteren van de planken.
Ik neig naar de planken monteren op een dwarslat (denk gewoon het zelfde hout als de planken.
En dan 3 dwarslatten te doen (2x buitenkant 1x midden)

Maar ik lees ook veel dat je Slobgaten moet gebruiken om de losse planken te monteren, echter zie ik ook veel plekken waar ze melden om per plank 2 RVS schroeven te gebruiken (concept vlonderplank)

Met metaal op hout zijn slobgaten "eenvoudig" maar hoe zou ik dit goed moeten doen met dwarsbalken? Is het dan een kwestie van ovale gaten vrezen in de dwarsbalk?

Hout type waar ik naar kijk is Cumaru (28x190mm), Ipe is ook heel mooi, maar is 2x zo duur......

Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
huppelepups schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:53:
Ik heb een water vloerverwarming, de onderliggende isolatie is niet bepaald recht omdat de fundering hieronder nogal grof is gestort. Uiteindelijk wil ik op de vloer eiken parket leggen.
Nu heb ik diverse vloerenboeren gevraagd voor een offerte. Een aantal kwamen aanzetten met een zandcementvloer en eentje met een anhydrietvloer.
De goedkoopste zandcementvloerenboer biedt ook anhydrietvloeren aan, maar raden dit niet aan met parket vanwege het volgende:

Nu lees ik dat anhydriet weer beter is voor vloerverwarming omdat het gegoten wordt.
Wat raden jullie aan?
De discussie anhydriet vs zand cement is echt een discussie ergens achter de komma. Zou mijzelf er niet zo druk om maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:07
Hier ook een anhydrietvloer met houtparket. Ik kan niet meer nagaan welke lijm er is gebruikt, maar na tweeënhalf jaar zit het nog steeds stevig vast ;).

Groot voordeel, het is in 1x glad en zeker waterpas en vloeit mooi om je buizen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 21:32
Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Ja, misschien is dat een beter idee inderdaad.

Dan heb ik inderdaad drie reststukken Douglas, maar die kunnen prima in de kachel.
Stook jij je houtkachel met goud?
Hout = goud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

elektriekert schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Stook jij je houtkachel met goud?
Hout = goud :+
Zeker, lekker warm!

Na wat nadenken overweeg ik nu om een hardhouten paal te kopen, ik denk dat Douglas in de grond niet een heel lang leven zal hebben.

Maar ik kwam ook een kant en klaar ding tegen wat ook wel weer voordelen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Zeker, lekker warm!

Na wat nadenken overweeg ik nu om een hardhouten paal te kopen, ik denk dat Douglas in de grond niet een heel lang leven zal hebben.

Wij hebben hier de palen die de grond in gingen tot.net boven de grond ingesmeerd met vloeibaar rubber. Dat lijkt vooralsnog goed te gaan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheJVH schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Handschaaf en een 45 graden futselplank.

[Afbeelding]
Ik henk hem. Mooi stuk handgereedschap, ik gebruik hem zelden maar als hij nodig is is het wel weer heel fijn.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:06
Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Zeker, lekker warm!

Die heb ik afgelopen week binnen gekregen, degene van recycled plastic. Behoorlijke unit en voelt zeer degelijk aan. Weegt alles bij elkaar een kilo of 40. Als die staat gaat die nooit meer kapot. Je krijgt er een paal, bovendeel en onderdeel, een vloerplaat van omgeveer 35 bij 35 en vier hele lange schroefbouten bij.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Saint2Saint schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Die heb ik afgelopen week binnen gekregen, degene van recycled plastic. Behoorlijke unit en voelt zeer degelijk aan. Weegt alles bij elkaar een kilo of 40. Als die staat gaat die nooit meer kapot. Je krijgt er een paal, bovendeel en onderdeel, een vloerplaat van omgeveer 35 bij 35 en vier hele lange schroefbouten bij.
Ik heb hem vanmiddag besteld. Omdat hij inderdaad best zwaar is en hol van binnen lijkt het mij erg praktisch.

Ik hoop wat te bedenken dat de mantelbuis er helemaal in kan zodat ik eventueel later eenvoudig een extra kabel kan doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Laatst online: 00:06
Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Ik heb hem vanmiddag besteld. Omdat hij inderdaad best zwaar is en hol van binnen lijkt het mij erg praktisch.

Ik hoop wat te bedenken dat de mantelbuis er helemaal in kan zodat ik eventueel later eenvoudig een extra kabel kan doorvoeren.
Dat gaat wel lukken, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_MPUcukmnqR26ebmTjJGYmaByw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxmP7Tv0JGveWlPwB6i7NePG.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is de bodemplaat, groter dan 35*35, het onderste deel met een opening voor de mantelbuis en de lange schroefbouten.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
huppelepups schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:53:

Wat raden jullie aan?
Welke dikte moet er op? Veel leveranciers hanteren een minimumdikte die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:07
Klusnoob die binnenkort in zijn nieuwbouwwoning wat dingen zelf (voor het eerst) wilt oppakken en wat vragen heeft:

1. In de badkamer ga ik de (standaard) wasbak vervangen voor een 60cm wasmeubel+kom van ikea. Op de muur zitten witte 30x60 tegels (geen idee hoe hard ze zijn). Ik heb een setje tegel/glasboortjes en een setje diamant boortjes. De muur achter de tegels is een 10cm dikke gipsblokken muur.

N.a.v. dit topic heb ik van zo'n beetje alle maten een set fischer duopower met bijbehorende (bolkop) schroeven gehaald (5x55 en 5x80).

Nu mijn vraag: voor mijn gemoedsrust, welke plug kan ik i.c.m. met dat gibo-wandje gebruiken? De 8x40 of 8x65? De rand van de plug moet gelijk liggen met het gat in de tegel toch?

2. In de hal komt een kapstok met maar 2 ophangogen voor een schroef te hangen aan een 7cm dikke gibo-wand. Die 8x65 gaat hem niet worden, want dan zit ik zo'n beetje door de muur heen. Volstaat die 8x40 plug hier in dit geval wel? Is bijv een 6x50 plug hier een betere keuze? We laten de woning dunpleisteren + renovliezen, dus er zit geen dikke stuclaag op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

@ShininNL Voor je wastafelmeubel is het fijn als het goed vast zit. Zeker als er per ongeluk iemand aan gaat hangen. Dus goede keuze denk ik.

Kapstok zou ik dan niet met die 65s doen, is zonde als je door die wand geen gaat.

Er is online een tabelletje te vinden met belasting van de diverse Fischer pluggen, dat kan handig zijn.

Edit: https://fiproductmedia.az...ischer/LT_DUOPOWER_NL.pdf

Ik zie dat een 8x40 of een 6x50 precies evenveel kracht aan belasting kunnen hebben (50 kilo zo ongeveer) :).

[ Voor 24% gewijzigd door MJV op 07-03-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

I thought i saw a pussykat...

@Boudewijn ben jij dat? :+
Festool, tafelfrees en je favoriete eindproduct....

https://youtube.com/shorts/LQQZcHMiuhg?si=t7aDWxOEY8KDiKwX.

Maar serieuzer holymoly das vast een duur snijplankje met al dat "afval" dat er afkomt.
Maar wel uniek mooi. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:26:
I thought i saw a pussykat...

@Boudewijn ben jij dat? :+
Festool, tafelfrees en je favoriete eindproduct....

https://youtube.com/shorts/LQQZcHMiuhg?si=t7aDWxOEY8KDiKwX.

Maar serieuzer holymoly das vast een duur snijplankje met al dat "afval" dat er afkomt.
Maar wel uniek mooi. _/-\o_
It's not me. Heb geen tafelfrees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 18:10
Bij het schoonmaken van de thermostaatknop is de grijze ring met het pijltje erop losgeschoten. Als ik het goed begrijp bepaald hoe je hem terugzet het instelpunt van de schaalverdeling. Dus op welke plek moet die nu terug? Ik heb online gezocht in de handleidingen, maar daar wordt er met geen woord over gerept. Mis ik iets? Wie weet op welke stand ik deze weer vastklik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEE-ERibwryWqNL8XPUCJzezT5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKh4SDKRxxyY2DdhtVuuZCYD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:41:
[...]

It's not me. Heb geen tafelfrees ;)
oh nee? hmm, .
wie had dan ook alweer zo'n zelfbouw boven frees op een schuivende geleiding gemaakt?
om snijplanken te vlakken dacht ik.

ik heb ook die tafel maker zoiets zien gebruiken, ( ben effe zn naam kwijt.

Maar wel mooi maaksel niet?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0id8OR1X0z309ZWJfNVM9M4RRYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jalph85rIKOBs80Go0NkzTnI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1ux36USkouRxLijkn4fUDm-HPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjg859qmohknLWWr3dnFOuNl.jpg?f=fotoalbum_large

We wilden graag van het lelijk en slecht aangebrachte (zegen, want nu kwam het zonder moeite in één keer los) behang van de vorige bewoners af en dan stuc en saus ertegen. Maar onze stucer is te druk en heeft geen tijd, dus ik dacht ik doe er zelf eens een gooi naar.

Foto's boven zijn na verwijderen behang, er kwam een lelijke en pokdalige stuc achter tevoorschijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu4V1d8ZfrgCt2bDDijz_P3Ye-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdYYbsIIfiCYxyiuYjrfg5Iy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph6jQNogfjMzM6rNxQk6Cx8fQSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2LS1keGy18AaaVGAZkYevfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdRRtWNvLiFEtHG0_m8snBOJmAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkF0eBNknRspmNL6mSfPRaTI.jpg?f=fotoalbum_large

Stucen is vet moeilijk ;(. Ik heb het met bloed zweet en tranen semi strak gekregen maar morgen moet er nog een gedeelte zo groot als wat ik vandaag gedaan heb. Heb er nu al geen zin in :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:00:
[...]

oh nee? hmm, .
wie had dan ook alweer zo'n zelfbouw boven frees op een schuivende geleiding gemaakt?
om snijplanken te vlakken dacht ik.

ik heb ook die tafel maker zoiets zien gebruiken, ( ben effe zn naam kwijt.

Maar wel mooi maaksel niet?
:)
Oh een frees-slede. Ja die heb ik wel ja.

Ik versta onder een tafelfrees een freesmotor die onder een tafel zit gemonteerd. Misverstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 07:21
HTT-Thalan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

We wilden graag van het lelijk en slecht aangebrachte (zegen, want nu kwam het zonder moeite in één keer los) behang van de vorige bewoners af en dan stuc en saus ertegen. Maar onze stucer is te druk en heeft geen tijd, dus ik dacht ik doe er zelf eens een gooi naar.

Foto's boven zijn na verwijderen behang, er kwam een lelijke en pokdalige stuc achter tevoorschijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stucen is vet moeilijk ;(. Ik heb het met bloed zweet en tranen semi strak gekregen maar morgen moet er nog een gedeelte zo groot als wat ik vandaag gedaan heb. Heb er nu al geen zin in :').
Je kan je muren na het stucen ook strak schuren met een Langnek schuurmachine. Die kan je kopen (misschien wel huren via 3de) van Festool of veel goedkoper van Parkside. Die van Parkside schijnt niet fijn te werken (veel belasting op je lichaam) maar voor een keertje spreken de euro's toch ook bij mij.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4poDKUfGNHPTrGuEWJYadXW_7G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozK7JWJ1YnxSzMTbZlfzCOLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsWzaZtDzZ7-z2MM8hD963OAdC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMAYSME6NV3lXKq8noiNDNBS.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een super fijne dag om lekker een picknick tafel in elkaar te flansen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14

Vierkante kilometers maken, dan komt het vanzelf. ;)
Stucen is vooral erg zwaar werk.

En als het uiteindelijk aftands is kan je er altijd nog tegenaan met een schuurmachine. :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

simonr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:00:
Bij het schoonmaken van de thermostaatknop is de grijze ring met het pijltje erop losgeschoten. Als ik het goed begrijp bepaald hoe je hem terugzet het instelpunt van de schaalverdeling. Dus op welke plek moet die nu terug? Ik heb online gezocht in de handleidingen, maar daar wordt er met geen woord over gerept. Mis ik iets? Wie weet op welke stand ik deze weer vastklik?

[Afbeelding]
Makkelijkste is helemaal open of helemaal dicht en dan op de plek waarbij ie daar ook daadwerkelijk op staat op de schaalverdeling irt de knop (pin helemaal uit is dicht iirc).
Verder: links naast de ring met de schaalverdeling zit een conisch deel. Dat kun je ook lostrekken zodat je de boel kunt begrenzen. Kan nog helpen bij het goed instellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Iemand een goeie tip voor een inklapbare werkbank? Budget 150-200 euro.

Zag dit bijvoorbeeld voorbij komen:
https://www.craftmaker.nl...em_uSp9Y919vZD74HieueZN-w

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 12:30
nokiaan958GB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Welke dikte moet er op? Veel leveranciers hanteren een minimumdikte die nodig is.
De ondervloer is nogal ongelijk, het is op de meeste plekken rond de 6-7cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 17:03
Martinusz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:59:

Onder je budget, maar mijn eega heeft mij deze cadeau gedaan. Bevalt mij al jaren prima.

YouTube: Keter Folding Work Table

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
Martinusz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:59:

Een gebruikte Workmate van Marktplaats en een revisiesetje, kun je weer jaren toe en redt je onder de 60 euro.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
henkjanvdkolk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:07:
[...]

Onder je budget, maar mijn eega heeft mij deze cadeau gedaan. Bevalt mij al jaren prima.

YouTube: Keter Folding Work Table
Die zie ik ook regelmatig voorbij komen inderdaad, ik ga hem eens goed bekijken.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Martinusz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Die zie ik ook regelmatig voorbij komen inderdaad, ik ga hem eens goed bekijken.
ik heb de "bouwmarkt"versie.
Als mobiele en bijzet werktafel ideaal.
stevig genoeg om op te staan met 90kg.
intergreerbare klemmen

je kan het buiten laten staan want geen metalen delen die kunnen roesten maar UV en plastic zijn geen vrienden dus dat is wel weer een aandachts puntje

Zou er niet zoals met de oude black en deckers op rammen met een zware hamer op je werk stuk maar voor de rest een mooie werktafel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een tijd toughbuilt c700s gehad icm een mdf-plaat met gatenrijpatroon. Werkte echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Willen jullie eens meedenken over dit aansluitschema?
- De muurplaat met 1/2" binnendraad is het startpunt
- er komt een close-in boiler
- ik zou graag zowel het water richitng de boiler als het koude water naar de kraan kunnen afsluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi_4cHFTXTz7ZpVCNtUsDWjOAdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFxnrxJloVp7wVVaEhVtz0NQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

SquareOne schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:14:
- ik zou graag zowel het water richitng de boiler als het koude water naar de kraan kunnen afsluiten

[Afbeelding]
Dit klopt wel zo'n beetje denk ik. Hoewel je knelkoppelingen bedoeld ipv snelkoppelingen denk ik?

Ipv 3/8e draad van knelkoppeling te "misbruiken" kun je beter een zgn puntstuk monteren, daar zit meer draad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-05 21:54
Goedenavond,
Ik heb een koof rondom de vloerverwarming verdeler gemaakt met daarin een nis met boogvorm. Het lukte helaas niet om de ronding mooi symmetrisch/strak te laten worden met knauf flexboard. Hij wordt binnenkort gestuct en ik vraag me af of ik nog dingen kan doen om de boog vloeiender te maken. Op de foto is te zien waar het een beetje 'hobbelig' loopt. Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan aanpakken? Of zou de stucadoor dit ook kunnen bijwerken zodat het minder opvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi2TWYVmbN_5k3Syzt-EwbnWV78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pdJkcjhSRosgQSJZdQvJbBXy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:33
met een decoupeerzaag? eerst aftekenen en dan wel het vrijgekomen stof afzuigen tijdens het zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
MJV schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:23:
[...]

Dit klopt wel zo'n beetje denk ik. Hoewel je knelkoppelingen bedoeld ipv snelkoppelingen denk ik?

Ipv 3/8e draad van knelkoppeling te "misbruiken" kun je beter een zgn puntstuk monteren, daar zit meer draad op.
Ik bedoel inderdaad snelkoppeling.

Bedoel je dat puntstuk monteren op de snelkoppeling waar de flexibele slang staat ingetekend?
Dus knelkoppeling eraf, dan puntstuk en daar de flexibele slang van de kraan op aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik neem aan dat een stucadoor daar eerst iets van een profiel op zet en niet dwars overheen stuct.

En Nofi, maar moet je die bocht niet eerst eens goed aftekenen? Of is dat een vertekend beeld van de foto?

Na het aftekenen zou ik de boel met een figuurzaag uitzagen. Iets meer werk maar veel meer controle.

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 09-03-2025 19:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

@A1989 Ik ben het eens met @The Eagle
Als je twee of meerdere vormen uit een een stuk plaat zaagt heb je een goed substraat om je gipsplaat tegenaan te maken. Maar het lijkt er op dat het daar al is mis gegaan.

Ik denk eigenlijk dat je het grootste gedeelte opnieuw moet doen om dit goed te krijgen.
En dan even bedenken hoe je "spiegelt" zodat de linker en rechter kant identiek zijn. Als je vervoglens een goed skelet hebt hangen in die nis. Stelt het stukje gipsplaat er tegenaan schroeven niet zoveel meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En lees je even in over hoe een boog af te tekenen. Niet uit het handje. Eerder met een potlood aan een touwtje en een spijker in het midden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

SquareOne schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:58:
[...]
Dus knelkoppeling eraf, dan puntstuk en daar de flexibele slang van de kraan op aansluiten?
Inderdaad, knelring kun je laten zitten. Je kunt eventueel ook nog een slang waar direct een knelkoppeling in de juiste diameter kopen, dat scheelt weer een koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

[Afbeelding]
Ik durf niet te zeggen of een 3/8" draad op een 3/8" knelkoppeling past. Voor 1/2" toevallig wel. Maar ook dan is jouw voorstel eigenlijk een slecht idee: de knelkoppeling heeft een scherpe rand dat in het rubber kan snijden. Formeel heb je een vlakke rand nodig. Al hebben we hier ook een loodgieter gehad die het gewoon wel heeft gedaan, het risico zal wel meevallen.

Beter is om een 3/8"bi T-stuk te nemen, en dan een RVS-slang met 3/8"bu erin draaien. Aan de andere kant draai je een puntstuk 15x3/8"bu erin, en dan ben je er.

Of je doet deze:
https://benem.nl/vsh-supe...KtpDgaHjYJqEaApJXEALw_wcB
en dan een 3/8"->1/2" nippel erin om hem op de kraan aan te sluiten, en aan de andere kant de RVS-slang zoals je voorstelt.

Of een 1/2" kraantje nemen, dan heb die die nippel niet nodig. De vraag is of dat niet sowieso een goed idee is: ik vraag me af of zo'n muurkraantje een volle doorlaat heeft, Als je de boiler gebruikt om te douchen, kan de druk/flow wel eens onaangenaam laag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Zwartoog schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Ik durf niet te zeggen of een 3/8" draad op een 3/8" knelkoppeling past. Voor 1/2" toevallig wel. Maar ook dan is jouw voorstel eigenlijk een slecht idee: de knelkoppeling heeft een scherpe rand dat in het rubber kan snijden. Formeel heb je een vlakke rand nodig. Al hebben we hier ook een loodgieter gehad die het gewoon wel heeft gedaan, het risico zal wel meevallen.

Beter is om een 3/8"bi T-stuk te nemen, en dan een RVS-slang met 3/8"bu erin draaien. Aan de andere kant draai je een puntstuk 15x3/8"bu erin, en dan ben je er.

Of je doet deze:
https://benem.nl/vsh-supe...KtpDgaHjYJqEaApJXEALw_wcB
en dan een 3/8"->1/2" nippel erin om hem op de kraan aan te sluiten, en aan de andere kant de RVS-slang zoals je voorstelt.

Of een 1/2" kraantje nemen, dan heb die die nippel niet nodig. De vraag is of dat niet sowieso een goed idee is: ik vraag me af of zo'n muurkraantje een volle doorlaat heeft, Als je de boiler gebruikt om te douchen, kan de druk/flow wel eens onaangenaam laag worden.
Dank voor de suggesties. Eens even uitzoeken wat je precies bedoelt.
Gaat om een klein boilertje wat ik wil plaatsen in de bijkeuken. Druk zal denk ik niet echt een issue zijn.

De kraan die ik krijg is een Franke Lino. Op de omschrijving daarvan heb ik juist gelezen dat deze kraan een 3/8" aansluiting heeft.

https://www.franke.com/be...ge.html/115.0693.228.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqDdPm714jj5IOzWVyNmDIhZoVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCMHuA3zEuhVoPf6RI8luUyi.png?f=fotoalbum_large

Ga er dus eigenlijk vanuit dat er al standaard zo'n flexibele RVS slang met 3/8" aansluiting bij de kraan wordt geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
SquareOne schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Gaat om een klein boilertje wat ik wil plaatsen in de bijkeuken. Druk zal denk ik niet echt een issue zijn.

De kraan die ik krijg is een Franke Lino. Op de omschrijving daarvan heb ik juist gelezen dat deze kraan een 3/8" aansluiting heeft.

[Afbeelding]

Ga er dus eigenlijk vanuit dat er al standaard zo'n flexibele RVS slang met 3/8" aansluiting bij de kraan wordt geleverd.
In dat geval zijn de kraan en slang een gegeven.

Zoiets:
https://www.buurs.nl/arti...ndraad-x-buitendraad.html

en dan een schroefbus 1/2" knel x3/8"bi ?

Je kunt eindeloos combineren, het is net lego :D Kijken wat je geleverd krijgt (even afwachten?) en waar je makkelijk aan kunt komen (bouwmarkt/warmteservice/toolstation e.d. in de buurt of internet).

Belangrijkste:
- drinkwater, dus koop kiwa-spul (messing of vernikkeld, geen ijzer e.d.)
- zorg voor "echt" schroefdraad bij zo'n slang, dus voldoende draad en vlak, geen halve knelkoppeling
- zoektermen: T-stuk, puntstuk, nippel. Draadfittingen zijn relatief goedkoop, dus voor een extra nippel hoef je het niet te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vandaag een vriend geholpen met behangen omdat ik dit al eerder had gedaan. Bleek dat hij zelfklevend behang had gekocht. Met andere woorden, enorme stickervellen eigenlijk. Wat een kut werk is dat. Het klinkt simpel, maar je hebt gewoon 0,0 mogelijkheid tot corrigeren. We hadden ook nog eens foto behang, dus moest goed aansluiten. Uiteindelijk redelijk tevreden over het resultaat, maar ik zou het iedereen afraden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
SquareOne schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt ook dubbele hoekstopkranen. Dan kan je afzonderlijk afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
[...]

Ja, da's mijn ervaring ook, maar na alle muren in huis gedaan te hebben, lukt het nu best aardig. Typisch geval van veel (blijven) doen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 09:12

TrekDr0p

QR niet scannen

Bij mij thuis worden in april de houtenkozijnen en gevelbekleden vervangen voor kunststof.
Ik moet alleen een paar dingen fixen voordat zij gaan beginnen.

2 balken van het achter balkon zijn rot geworden, hierdoor is het balkon niet meer veilig en straks met kunststof ertegen aan niet veel beter.

Ik heb even een tekening uit het archief gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6eHLmm56SBtJygThAHAWWXHIy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u0oagfVUPuQmO02gBmJJZftp.png?f=fotoalbum_large
Hier een foto van hoe het eruit ziet, dit is niet hetzelfde balkon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yopz_Hp62O5SuNfJwNI5qw-KNKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwjIM7Kerl7WhVfMIF9NjFsS.jpg?f=fotoalbum_large
Nu lijkt de balk (rode rechthoek) vast te zitten aan een profiel (zwarte rechthoek)
Als ik hier al het oude rabat weghaal is het dan een kwestie van 2 bouten losmaken en nieuwe balken plaatsen? Ik heb hier geen ervaring mee, dus probeer te kijken of het mij lukt in een weekend dit aan te vervangen.

Nummer 1 moet ook vervangen worde, hier is ook veel rot in gekomen door de balken. Hoe heet zo een profiel balk? Of kan ik beter een HPL plaat kopen en die daar plaatsen met 2 randafwerkingen waar dan keralit rabat onder geschoven kan worden?

Nummer 2 wil ik dan ook meteen vervangen. Maar kan deze niet online vinden net zoals #1. Heeft iemand een naam voor zo een balk? Of misschien een andere/beter optie om dit te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jolke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ja, da's mijn ervaring ook, maar na alle muren in huis gedaan te hebben, lukt het nu best aardig. Typisch geval van veel (blijven) doen. :Y
Ik ben de afgewerkte laag nu aan het schuren en dan kom ik toch weer niet-mooi gelukte stukjes tegen maar ik troost me maar met het feit dat ik 1) het loon van een vakman heb uitgespaard en 2) de muur vele malen netter is dan de troep die het voorheen was.

En terwijl ik dat deed werd er elders in huis ook hard gewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPr5tHc7i048xC-Q0JS0-_o-a34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jehLON2Vm2cliO3PcEIf9vK0.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu even warm-waterloos t/m donderdag want de hele boel was veel netter weg te werken als we de ketel gelijk weghaalden ipv eromheen te werken, dus dan maar even koud douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TrekDr0p schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:49:
Bij mij thuis worden in april de houtenkozijnen en gevelbekleden vervangen voor kunststof.

2 balken van het achter balkon zijn rot geworden, hierdoor is het balkon niet meer veilig en straks met kunststof ertegen aan niet veel beter.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu lijkt de balk (rode rechthoek) vast te zitten aan een profiel (zwarte rechthoek)
Als ik hier al het oude rabat weghaal is het dan een kwestie van 2 bouten losmaken en nieuwe balken plaatsen? Ik heb hier geen ervaring mee, dus probeer te kijken of het mij lukt in een weekend dit aan te vervangen.

Nummer 1 moet ook vervangen worde, hier is ook veel rot in gekomen door de balken. Hoe heet zo een profiel balk? Of kan ik beter een HPL plaat kopen en die daar plaatsen met 2 randafwerkingen waar dan keralit rabat onder geschoven kan worden?

Nummer 2 wil ik dan ook meteen vervangen. Maar kan deze niet online vinden net zoals #1. Heeft iemand een naam voor zo een balk? Of misschien een andere/beter optie om dit te vervangen?
Balustrade?

Hout wordt vaak gewoon in een timmerfabriek op bestelling gemaakt en moet bij herstel dus ook nagemaakt worden. je kan echt niet alles zo uit een schap trekken ;) kleine vuistregel als dekkerhout het niet heeft is het waarschijnlijk maatwerk of niet te vinden ;)

ik zou voor 2 zeker gewoon een oplossing nemen die bij je gevelbekleding past .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 17:17
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik de aanleg van de tuin aan het budgetteren. Ik heb de aannemer gevraagd of het aanvullen van grond achterwege gelaten kan worden, maar ik verwacht dat dat dit niet mogelijk is.

Ik heb aan de voorkant ongeveer 65m2 aan oprit die aangelegd moet worden, en aan de achterzijde+zijkant ongeveer 62m2 waar bestrating inkomt. De rest in de achtertuin laat ik voorlopig voor wat het is en leg ik graszoden neer.

De oprit en bestrating moet ongeveer 30cm afgegraven worden. Dit is dus bijna 40m3 aan grond wat afgevoefd moet worden. Ik wil het liefst alles zelf doen, dus ik ben op zoek naar de handigste en meest kostenefficiënte manier om dit te doen.

Ik zat er aan te denken om met een knikmops alles in containers af te voeren. Maar, kun je met een knikmops (lichte) graafwerkzaamheden uitvoeren? Het is tenslotte maar 30 cm.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
TrekDr0p schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:49:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hou er in ieder geval rekening mee dat het niet in 1 weekend lukt. Dan zal de teleurstelling kleiner zijn als je zondagavond nog een steiger en een hoop rot hout hebt staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Extreme smell schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:59:
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik de aanleg van de tuin aan het budgetteren. Ik heb de aannemer gevraagd of het aanvullen van grond achterwege gelaten kan worden, maar ik verwacht dat dat dit niet mogelijk is.

Ik heb aan de voorkant ongeveer 65m2 aan oprit die aangelegd moet worden, en aan de achterzijde+zijkant ongeveer 62m2 waar bestrating inkomt. De rest in de achtertuin laat ik voorlopig voor wat het is en leg ik graszoden neer.

De oprit en bestrating moet ongeveer 30cm afgegraven worden. Dit is dus bijna 40m3 aan grond wat afgevoefd moet worden. Ik wil het liefst alles zelf doen, dus ik ben op zoek naar de handigste en meest kostenefficiënte manier om dit te doen.

Ik zat er aan te denken om met een knikmops alles in containers af te voeren. Maar, kun je met een knikmops (lichte) graafwerkzaamheden uitvoeren? Het is tenslotte maar 30 cm.

Offertes opvragen en vergeet ook niet om een loonwerker te vragen, afvoeren in containers is vaak best prijzig. Dan bespaar je nog maar weinig of niets met al je werk. Mijn ouders hebben het ooit direct samen gedaan met een paar buren dat scheelde extreem veel geld.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-03-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 17:22
Zal een beetje per regio verschillen en hoe strak in de leer degene is die het uitvoert (schoon grond verklaring), maar hier kreeg ik gewoon geld toe voor het afvoeren van goede zwarte grond. Uiteraard gingen de kosten voor het afgraven en transport eraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online

Naar mijn ervaring kan je wel graven met knikmops maar gaat erg traag. Als je meteen voor de volle 30cm gaat is je bak direct vol (en als je met harde grond zit geraak je niet door die 30cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 17:17
Driehoek schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Naar mijn ervaring kan je wel graven met knikmops maar gaat erg traag. Als je meteen voor de volle 30cm gaat is je bak direct vol (en als je met harde grond zit geraak je niet door die 30cm)
Thanks! Lijkt mij juist handig dat je het meteen weg kunt rijden ipv dat je het eerst afgraaft met een minigraver, en later alsnog wegrijd met de knikmops?

Zoals eerder aangegeven zal ik ook nog offertes opvragen, en evt kijken of we wat met de buren kunnen doen. Een 15 kuub container voor grond kost ook gewoon 940 euro(!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
Extreme smell schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Thanks! Lijkt mij juist handig dat je het meteen weg kunt rijden ipv dat je het eerst afgraaft met een minigraver, en later alsnog wegrijd met de knikmops?

Zoals eerder aangegeven zal ik ook nog offertes opvragen, en evt kijken of we wat met de buren kunnen doen. Een 15 kuub container voor grond kost ook gewoon 940 euro(!).
Met een knikmops heb je ook het nadeel dat als je wielen scheef staan, je bak ook scheef staat.
Je hebt ook heel weinig controle over hoe diep je gaat. Misschien niet duidelijk uit het voorgaande bericht maar ik zou er zelf niet aan beginnen voor meer dan een paar vierkante meter 😉
Wij hebben uiteindelijk een grondwerker gevraagd en dat was indertijd 80euro per kuub afgegraven en afgevoerd. Zal ondertussen wel duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

[Afbeelding]
Dit zou ik absoluut niet zo doen. Hoewel die 3/8 schroefdraad gaat passen, die van het T-stuk is langer, die van het kraantje is korter en daar hoort dat braided slangetje op die naar een kraan gaat.

Ik heb hier thuis ook mee lopen hannessen thuis maar doe dit niet, je gaat gewoon ontzettend zitten hannessen met teflon tape en de korte schroefdraad van het afsluitkraantje is helemaal niet geschikt voor die toepassing.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Misschien denk ik krom, maar rijd je dan met je knik én je mops niet in een kuil van 30cm om op de graafplek te komen? Een graafmachine staat buiten het te graven gebied, en met de arm heb je bereik. Met de mops moet je 'erin' rijden? Is dat praktisch? Of betreft het een schuin vlak wat je wilt afvlakken? Dan natuurlijk geen issue.
Pagina: 1 ... 439 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/