Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Investeren in verduurzamen woning: waaraan besteden?

Pagina: 1
Acties:

• sprintkanon
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-11 18:33
Beste tweakers,

Als jij 30k zou mogen investeren in het verduurzamen van een jaren 30 rijtjeswoning(110m2) met een matige isolatie, wat zou jij doen, in acht nemende de onderstaande gegevens:

1. Het wordt bewoond door 3 kinderen en een vrouw die contsatnt de deur/ramen open laten staan.
2. Het heeft een mooie houten vloer boven een 40 cm kruipruimte, die niet perse weg moet, maar wel koud is.
3. Overal dubbel glas, maar nog niet overal HR++
4. 4k ben je overigens al kwijt aan zonnepanelen (iets van 3400 kW)
5. Er worden dakkapellen geplaatst en een nieuwe douche op de 2-e verdieping voor de kinderen
6. Dak en spouwmuren zijn niet geisoleerd.
7. Glas en lood hebben voorzetraampjes, maar geen dubbelglas
8. Hal is koud, met alleen glas en lood en enkelglasraampjes in de deur.
9. We hebben een HR ketel en overal radiatoren, maar in de praktijk staan ze alleen beneden aan.
10, Er is op de BG een kleine uitbouw op het Zuiden, waarin 2 grote staande radiatoren staan, die samen met de radiator aan de Noordzijde genoeg vermogen heeft.
11. Gasverbuik 1750, Elektriciteits verbruik 3700 (had eigenlijk nooit goed naar de rekening gekeken, maar 140 vd 210 Euro gaat dus naar gas...)

Waar heb ik "onderzoek" naar gedaan:

- Warmtepomp/boiler: leek me alleen gasverbuik vermindering, maar eigenlijk is daar geen ruimte op zolder voor.
- Douche WTW: waar installeer ik die?
- Isoleren dak: gaan we waarschijnlijk meenemen met dakkapellen, maar wat is het beste materiaal?
- Isoleren vloer: weet niet wat te doen hier...
- Isoleren spouwmuren: zag wat horror verhalen en volgens onze aannemer niet altijd geslaagd.

Zoals je ziet twijfel over de mogelijkheden van dit huis.
Belangrijkste voor mij is de kostenbesparing, maar ik probeer ook aan het milieu te denken.

Waarschijnlijk zijn er meer mogelijkheden die ik over het hoofd zie, dus daarom hier de vraag:

Wat zou jij doen?

(En nee, ander gezin, vrouw en huis zijn geen optie ;-)

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Beginnen met sloten op de ramen waar alleen jij de sleutel van hebt :+
Nee, ik zou even een adviesrapport laten opstellen. Zoals je zelf al aangeeft is het dak isoleren een no-brainer. Wat vaak gebruikt wordt voor isolatie dak zijn pir platen.
40 cm kruipruimte zou voldoende moeten zijn voor isolatie van onderaf.
Let er ook op dat wanneer je meerdere isolatie maatregelen neemt je ook subsidie kan krijgen! dat scheelt weer een hoop geld.

[ Voor 7% gewijzigd door yakmak op 16-04-2020 09:45 ]

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Topictitel wat verduidelijkt :)

Wat ik nog mis in je topicstart, wat wil/kun je zelf doen? Er zijn een hoop topics die mogelijk relevant voor je zijn:

- Kruipruimte vloer (na-)isoleren
- (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
- Spouwmuurisolatie Supafil of parels
- Dubbelglas vervangen door HR++/+++
- Gas besparen door middel van CV tuning deel II
- Serieus elektriciteit besparen

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2020 09:53 ]

• sprintkanon
Ja, dank je, naar die topics heb ik inderdaad al uitvoerig naar gekeken, maar daar krijg ik nog net te weinig antwoord voor mijn specifieke situatie.

Wat er sowieso gebeurt, staat erin, dat zijn zonnepanelen en dakisolatie.

Vragen die blijven:

Als we op termijn (2040) echt over willen gaan naar gasloos wonen, dan zal je in deze woning toch echt de vloer moeten vervangen en vloerverwarming erin, spouwmuren isoleren, overal HR+++, warmtepomp erop etc.
Die stap kunnen we qua geld nog niet maken, dus het is een kwestie van nu slimme keuzes maken en ik denk dan aan Douche WTW, wel/niet vloer of spouw isoleren, glas en lood in dubbel glas zetten en toch iets van een hybride waterpomp te plaatsen, maar ik lees steeds dat dit eigenlijk zinloos is in de transitie naar een echte warmtepomp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:05
30K investeer in je nu in deurdrangers. Isoleren, dak, vloer(of vloer vervangen met vvw) en spouwmuur. Een aannemer isoleert geen spouwmuren die plaatst voorzetwandjes dus elke aannemer is geen fan van spouwmuurisolatie. Zonnepanelen plaatsen en iig op de benedenverdieping HR++ en dan is je 30K al langzaam opgedroogd.

Hybride oplossingen allemaal links laten liggen, dat is nu zonde van je geld. Met een goed geïsoleerd huis zal je gasverbruik dalen. Als je cv ketel erg oud is hang er lekker een nieuwe in, kun je weer 15 jaar mee door en dan kijk je wat dan de oplossingen zijn en hoe hoog je spaargeld is.
2021 gaan gemeentes bekend maken hoe de wijken in jouw gemeente gasloos worden gemaakt. Je bereid je huis daar op voor door lekker die isolatie aan te pakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
isoleren, isoleren, isoleren :)
let ook op de trias energetica.
Als je er nog niet in woont alles aanpakken, als je er al wel woont, een plan maken voor de komende jaren. Ga voor comfort verbetering waar je kunt, zodat de Gezins Acceptatie Factor hoog blijft.

vervolgens wat ik weet:
- dak isolatie, vraag een expert
- spouw isolatie. Ik woon in een 1947 huisje, spouw gevuld met glaswol, geen seconde spijt van gehad (pluimers). (kost denk ik 2k)
- op oost, west en zuid het dikste hr++ glas met laagste U waarde. Op noord 3 dubbel glas.
- als je kunt, trap de vloer er helemaal uit, vul met zand, leg flink wat dikke pvc buizen voor mocht je ooit nog kabels willen trekken , vervolgens 15cm isolatiemateriaal, daar beton overheen en dan vloerverwarming aan stalen matten vast en daar een smeerlaag over. Als je daar rechstreeks een warmtepomp op zet heb je voldoende buffer en hoef je geen buffervat en heb je het lekker warm in je huis. incidentele verwarming boven kan met infrarood panelen, een L/L airco voor baseline warmte en her en der een electrische verwarming indien meer comfort nodig.

snelle berekening. Als je beneden 100 vierkante meter vloer hebt ben je kwijt: 5000 euro aan beton, zand, slopen, vloerverwarmignsverdeler, groepen, matten en installleren van de vloerverwarming. Vervolgens 6000 netto aan een warmtepomp, 1500 aan een l/l airco. 1000 euro aan IR spul. ik ben uitgegeaan van een Loria 6008 duo, die krijgt het wel warm en heb je meteen je tapwater getackeld.

Dat zou ik doen. En oja, zonnepanelen zo veel als mogelijk. Zelfs al krijg je over 10 jaar nog maar 6 cent per kWh betekent dat nogsteeds 15 euro per paneel per jaar aan kale opbrengst. Dat is en blijft winst.

succes!

[ Voor 13% gewijzigd door Lardman op 16-04-2020 10:13 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• sprintkanon
Dank jullie voor de input, ik was eigenlijk nog een belangrijk punt vergeten.

We gaan de keuken waarschijnlijk verplaatsen en daarbij ligt dan toch een klein deel van de vloer open.
De optie die Lardman dus aangeeft speelt wel door mijn hoofd, maar ik twijfel omdat we de houten vloer wel erg mooi vinden en als we dat aanpakken, dan zitten we echt met behoorlijk wat kosten, laat staan dat we dan een paar maanden niet in ons huis kunnen wonen en dat dat juist nu niet heel handig is met een gezin....

• Lardman
Ik heb 4 maanden in de schuur gewoond. De kinderen waren 1 en 4, dus handig was anders maar het is gelukt.
Wij hadden ook een mooie houten vloer en hebben het gemis ervan gecompenseerd met plak PVC vloer met houtprint en nerf, zodat het er uitziet als houten planken, voelt als houten planken, maar ze zijn harder en zijn in de winter lekker warm door de vloerverwarming. We gebruiken relatief veel energie omdat een oud huisje nou eenmaal niet geweldig te isoleren valt, maar de comfort verhoging is echt geweldig. Soms moet je nou eenmaal eerst door de hel voordat je in de hemel aankomt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• sprintkanon
Dank je, dat is bemoedigend. Wat was de investering en welke PVC vloer heb je?

• Lardman
Het was PVC Moduleo 56215 plakversie. Kwam inclusief lijmen, deurmat en volledig leggen uit op 60 euro de vierkante meter. Geen seconde spijt van gehad. Heeft nu 2 jaar kinderen, keuken, vallende scharen en een houtkachel zonder problemen overleeft. google afbeelding " Moduleo 56215" voor een impressie.

betonvloer, isolatie en vloerverwarming was 50 euro per vierkante meter.
warmtepomp 6100 inc btw, inc installatie inc subsidie.

[ Voor 17% gewijzigd door Lardman op 16-04-2020 15:41 ]

• sprintkanon
OK, dank je, ik ga nu weer Google-en!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sprintkanon schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:34:
En hoe zorgen zonnepanelen er voor dat je zuiniger met energie omgaat? Ga eerst isoleren, ventileren, ramen vervangen, apparatuur vernieuwen wanneer dat loont, de aangehaalde topics doornemen over minder energie verbruiken (zowel gas als elektrisch) en pas als laatste kun eens naar zonnepanelen kijken.

Veel mensen laten wel panelen leggen maar vergeten aan de andere kant kritisch naar hun energieverbruik te kijken. Daardoor schieten ze zichzelf min of meer in de voet en ligt er meer vermogen op het dak dan echt nodig zou zijn.

• sprintkanon
OK, dat advies neem ik ter harte. Overigens kan ik net zoveel leggen als dat ik nu gebruik en zie ik geen mogelijkheden in dit gezin om minder stroom te gaan gebruiken.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Stap 1: isoleren
Stap 2: isoleren
Stap 3: isoleren
Stap 4: zonnepanelen
Stap 5: warmtepomp + vloerverwarming

Dakisolatie is een goede eerste, daar verlies je zo'n 30% van je warmte.

Het vervangen van alle ramen in een jaren '30 woning met glas-in-lood voor HR+++ glas zal een uitdaging worden qua vergunningaanvraag omdat je het aanzicht van de woning verandert. Laat je adviseren door enkele lokale kozijn/glas-bedrijven over hoe dat werkt of wat er mogelijk is. Kosten van dit alles vervangen kunnen flink oplopen (bij ons huis met 15 individuele ramen (van ~80x100cm) zou dit al €25k kosten).

Kruipruimte isoleren is voor €1000 zelf te doen, of voor het dubbele te laten doen en zal in ieder geval meer comfort beneden opleveren.

Vloerverwarming met een houten vloer wordt enorm afgeraden. PVC plakvloer met houtnerf hebben wij ook en zijn er tevreden over na 2 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 17-04-2020 10:07 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 20:49
Interessant topic, laat je nog weten hoe je het hebt besteed? :)

Met een beetje geluk zit ik binnenkort in exact dezelfde situatie, dus ben ook al flink bezig geweest met verdiepen in kostenefficiënte verduurzaming.

Waar ik momenteel op uit gekomen ben, in volgorde:
- Dak: dikke PIR platen. Kun je nu makkelijk bij, makkelijk te doen, relatief goedkoop en direct winst.
- Vloeren: ben ik nog niet uit. De broodjesrenovatievloer lonkt, maar is bewerkelijk (+ je vloer stort in als je het zelf doet, maar niet goed verankerd). Als de balken nog goed zijn, is isoleren met steenwol en droog-nat vloerverwarming wellicht het kosten- en tijdsefficiënst. Zorg wel dat je de kruipruimte goed blijft ventileren ivm vocht en houtrot.
- Spouw: doen! Maar is ook makkelijk later te doen.
- Hoe is je dak? Heb je al aan een zonneboiler gedacht? Ik zou in ieder geval één zonnewarmtepaneel neerleggen. Levert 9/12 maanden iets op, en je kunt hem (naast heet tapwater) ook aansluiten op de verwarming. Zit dit jaar ook nog flinke subsidie op. Nadeel: je hebt wel ruimte nodig voor het vat.
- Voor een zonneboiler heb je overigens ook een geschikte CV ketel nodig. In mijn geval verplaats ik de CV ketel ook naar achter de keukenmuur, scheelt weer een keukenboiler.
- Restant investeren in zonnepanelen of HR++ glas (tenzij je overal enkel glas hebt, dan zsm de ruiten). Zonnepanelen zijn leuk, maar een vrij lange terugverdientijd. Geven wel altijd prik :)

Voor isolatiewaarden kijk ik overal naar Rd>5 als het kan. Geen idee waarom ik op 5 ben uitgekomen, maar lijkt een goede richtlijn.

Voor glas-in-lood: ik las dat je deze in (echt) dubbelglas kon laten zetten. Denk ik wel duur, dus voorlopig voorzetglas, en de gang goed afgesloten houden van de leefdelen.

De WTW: is een interessant en eenvoudig ding. Persoonlijk wil ik dat de warmteterugwinning alléén naar de CV/boiler gaat ivm legionellarisico, maar dat vergt dus extra sets leidingen. Waar je hem kunt installeren hangt af van de locatie van je badkamer, en of je die ook gaat renoveren of niet. Bij mij zit schuin onder de badkamer een toilet met koof (met rioolbuis), dus dat zou een prima plek zijn voor de WTW. Mits ruimte, en geen koude leidingen te dichtbij...

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 09-06-2020 21:48 ]

• No Hands
Zwartoog schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:46:
Zonnepanelen zijn leuk, maar een vrij lange terugverdientijd.
Volgens mij verwar je zonnepanelen met een zonneboiler. Zonnepanelen heb je in zes jaar terugverdiend als je een beetje slim te werk gaat, de zonneboiler die je als must have noemde doet er wel 20 jaar over om terugverdiend te worden.

• Zwartoog
No Hands schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 06:48:
[...]

Volgens mij verwar je zonnepanelen met een zonneboiler. Zonnepanelen heb je in zes jaar terugverdiend als je een beetje slim te werk gaat, de zonneboiler die je als must have noemde doet er wel 20 jaar over om terugverdiend te worden.
Hmm, daar moet ik nog eens verder mee gaan rekenen dan :/

Ik was hier vanuit gegaan:
Per jaar bespaar je al gauw 500 euro met een klein gezin
via https://www.verbouwkosten.com/zonneboiler/. Dan ben je, met subsidies, binnen 4-5 jaar terugverdiend.

Maar ook die kunnen uiteraard ook preken voor hun eigen parochie. Sowieso als ik alle geclaimde gasbesparingen van isolatie en verduurzaming bij elkaar op tel, kan ik gas terug gaan leveren :P

• No Hands
Zwartoog schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Hmm, daar moet ik nog eens verder mee gaan rekenen dan :/

Ik was hier vanuit gegaan:

[...]

via https://www.verbouwkosten.com/zonneboiler/. Dan ben je, met subsidies, binnen 4-5 jaar terugverdiend.

Maar ook die kunnen uiteraard ook preken voor hun eigen parochie. Sowieso als ik alle geclaimde gasbesparingen van isolatie en verduurzaming bij elkaar op tel, kan ik gas terug gaan leveren :P
500 euro per jaar lijkt me nogal een heel mooi verhaal.
Stel je verbruikt 1000m3 gas in een jaar, dat is 1000x 0,77 = 770 euro aan gas per jaar. Een zonneboiler gaat meestal op het tapwater, dat is 30% van je totale gasverbruik dus 300 kuub, van dat tapwater ga je 50% besparen met je zonneboiler dat is 150 kuub, 150x0,77=115 euro.
daar gaat je mooi snel verdiende zonneboiler.

10 zonnepanelen kost je inclusief alles 3700 euro, wekt per jaar 2880kWh op en dat is dik 600 euro per jaar. Daar is geen subsidie voor nodig om het interessant te maken. Die stroom levert je altijd wat op. Of je het nou opmaakt of teruglevert. En dan krijg je ook nog eens de BTW terug.
Dat vat water van die zonneboiler is in de zomer warm om half 11 's morgens en dan moet je het gaan leegtappen om verder op de dag nog wat te kunnen besparen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Beste tweakers,

Als jij 30k zou mogen investeren in het verduurzamen van een jaren 30 rijtjeswoning(110m2) met een matige isolatie, wat zou jij doen, in acht nemende de onderstaande gegevens:
Doen of laten doen? Dat maakt nogal uit hoever je komt met 30K. (Ja, ik reken eigen uren gratisss)
1. Het wordt bewoond door 3 kinderen en een vrouw die contsatnt de deur/ramen open laten staan.
Dat moet ook in die oude huizen om een beetje verse lucht te krijgen.
2. Het heeft een mooie houten vloer boven een 40 cm kruipruimte, die niet perse weg moet, maar wel koud is.
Kruipruimte droog of niet? Balken nog goed, of half verrot? Ben je de 1% die vloerverwarming niet fijn vindt?
3. Overal dubbel glas, maar nog niet overal HR++
Maar waarschijnlijk, zoals veel jaren '30 huizen, een uiterst beperkt totaal glas oppervlak?
De 'k' kan daar af.
- Warmtepomp/boiler: leek me alleen gasverbuik vermindering, maar eigenlijk is daar geen ruimte op zolder voor.
Hoeft niet persé op zolder natuurlijk.
- Douche WTW: waar installeer ik die?
In een koof onder de badkamer.
- Isoleren dak: gaan we waarschijnlijk meenemen met dakkapellen, maar wat is het beste materiaal?
Pannen er af, panlatten er af, tengellatten er af, dakbeschot schoonmaken, renovatieplaten er op, nieuwe panlatten er op, nieuwe dakpannen er op.
- Isoleren vloer: weet niet wat te doen hier...
Schuimbeton of renovatie broodjesvloer met R waarde van 5 en vloerverarming :P . Dat is zeg maar de top. Je kunt ook van die Tonzon folie er onder hangen.
- Isoleren spouwmuren: zag wat horror verhalen en volgens onze aannemer niet altijd geslaagd.
Heb je overstek? Of bij elke regenpartij natte muren?
Zoals je ziet twijfel over de mogelijkheden van dit huis.
Belangrijkste voor mij is de kostenbesparing, maar ik probeer ook aan het milieu te denken.

Waarschijnlijk zijn er meer mogelijkheden die ik over het hoofd zie, dus daarom hier de vraag:

Wat zou jij doen?

(En nee, ander gezin, vrouw en huis zijn geen optie ;-)
Niks beslissen voor ik meer info heb.

• Zwartoog
No Hands schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:01:
[...]

500 euro per jaar lijkt me nogal een heel mooi verhaal.
Stel je verbruikt 1000m3 gas in een jaar, dat is 1000x 0,77 = 770 euro aan gas per jaar. Een zonneboiler gaat meestal op het tapwater, dat is 30% van je totale gasverbruik dus 300 kuub, van dat tapwater ga je 50% besparen met je zonneboiler dat is 150 kuub, 150x0,77=115 euro.
daar gaat je mooi snel verdiende zonneboiler.

10 zonnepanelen kost je inclusief alles 3700 euro, wekt per jaar 2880kWh op en dat is dik 600 euro per jaar. Daar is geen subsidie voor nodig om het interessant te maken. Die stroom levert je altijd wat op. Of je het nou opmaakt of teruglevert. En dan krijg je ook nog eens de BTW terug.
Dat vat water van die zonneboiler is in de zomer warm om half 11 's morgens en dan moet je het gaan leegtappen om verder op de dag nog wat te kunnen besparen.
Ik moet je gelijk geven :)

In mijn huidige G(?) woning verbrijken we zo'n ~1000 m3, idd tegen ~0,77 cent. Hoeveel daarvan aan warm water op gaat weet ik niet precies, maar 30% is inderdaad al een ruimte schatting. Enige dat verduurzamend werkt is dan een heel groot boilervat ;)

Waar ik tevens op hoopte is dat zo'n zonneboiler ondersteunend kan werken voor verwarming (deel vloervervarming) voor een paar maanden (woon met koukleumen). Wat de besparing daarvan is, wordt mij niet duidelijk...

• kabeltjekabel
Tuurlijk kan dat... als je je systeem maar duur genoeg maakt. Logischer oplossing is dan nog steeds meer PV + warmtepomp + buffervat.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:29
Als jij die zonnepanelen voor €4 hier neer kan leggen mag je gelijk langskomen :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

3400 (k)W zegt niets. Het is Watt piek, of liever schatting in kWh.
Tonzon zou ik niet aan beginnen, maar gelijk goed aanpakken met dikke (PIR-)platen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• kabeltjekabel
LordSinclair schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:05:
[...]

Als jij die zonnepanelen voor €4 hier neer kan leggen mag je gelijk langskomen :D
De laatste 'k'.

• streefvoorgroen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
dit vinden we geen goed plan

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 12-11-2020 09:16 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:01
timovd schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:23:
3400 (k)W zegt niets. Het is Watt piek, of liever schatting in kWh.
Tonzon zou ik niet aan beginnen, maar gelijk goed aanpakken met dikke (PIR-)platen.
Waarom zou je Tonzon geen goed idee vinden?

(Korte toelichting: Sinds kort hebben wij een jaren 60 huis in ons bezit, de kruipruimte is nog niet geïsoleerd, net als de rest van het huis, niet tot matig.)
Bij schoonmoeders heb ik Tonzon gehangen en tegenwoordig hebben ze wel warme voeten.
Kan je met de juiste dikte PIR zoveel meer behalen dan Tonzon?

Wij hebben hier trouwens maar vloerbalkjes van 13 hoog.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

elektriekert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:07:
[...]

...
Ja
Dan neem je platen van 13cm (of 12cm als je het safe wil spelen)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• elektriekert
timovd schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Ja

[...]

Dan neem je platen van 13cm (of 12cm als je het safe wil spelen)
Ik twijfel, ik heb ook gelezen dat door PIR platen de houtenvloer misschien niet voldoende kan ademen waardoor je houtrot kan krijgen.

• kabeltjekabel
elektriekert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Waarom zou je Tonzon geen goed idee vinden?

(Korte toelichting: Sinds kort hebben wij een jaren 60 huis in ons bezit, de kruipruimte is nog niet geïsoleerd, net als de rest van het huis, niet tot matig.)
Bij schoonmoeders heb ik Tonzon gehangen en tegenwoordig hebben ze wel warme voeten.

Status van balken // progressie van rot? Kruipruimte vochtig? Nat? Droog?

13cm hoog zegt niet zoveel zonder HoH maat, dikte en overspanning te kennen.

Soms in de kruipruimte ook nog een dwarsbalk die de overspanning nog eens halveert. Bij familie met houten vloer staat die balk dan weer op te smal gefundeerde poertjes op het zand. :+ Poertjes elke x jaar ophogen met een plaatje hardboard en laatst keer ook een poer extra bij de grootste overspanning.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-01-2021 21:09 ]

• elektriekert
kabeltjekabel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:07:
[...]

Status van balken // progressie van rot? Kruipruimte vochtig? Nat? Droog?

13cm hoog zegt niet zoveel zonder HoH maat, dikte en overspanning te kennen.

Soms in de kruipruimte ook nog een dwarsbalk die de overspanning nog eens halveert. Bij familie met houten vloer staat die balk dan weer op te smal gefundeerde poertjes op het zand. :+ Poertjes elke x jaar ophogen met een plaatje hardboard en laatst keer ook een poer extra bij de grootste overspanning.
HoH is 50cm, wij hebben een muurtje die de overspanning halveert. Kruipruimte is wel redelijk vochtig.
De binnenmuur in de kruipruimte is ook aangesmeerd met specie.
Ik ben van plan om 2 45% ventilatie kokers aan een zijde van het huis te plaatsen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
@elektriekert ventileren moet je als het even kan altijd aan twee kanten doen. Dan krijg je een veel betere luchtstroom.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• elektriekert
Ivow85 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:55:
@elektriekert ventileren moet je als het even kan altijd aan twee kanten doen. Dan krijg je een veel betere luchtstroom.
De kruipruimte van ons hoekhuis bevind zich alleen aan de voorzijde van het huis 6x4m (ongeveer de helft aan oppervlak van het oorspronkelijke deel zonder aanbouw.) we hebben dan ook een lange- en een korte kant met ventilatie mogelijkheden.

Laatst had ik de overbuurman gesproken (ander hoekhuis) en hij had 2 ventilatiekokers aan laten brengen aan een zijde zodat er geen luchtwerveling zou kunnen ontstaan vanuit de kruipruimte door de spouw, wat dan weer voor een koudere vloer kan zorgen.
Pagina: 1