Het idee van een app
om te helpen bij contacttracing vind ik goed, zou het graag zien zelfs.
Wat er met de nederlandse app gebeurd, dat is jammer. Het lijkt een soap. Waarom die haast, om die app zo breed mogelijk te laten werken ben je affhankelijk van het apple framework en in mindere mate het google framework, zonder dat is in ios een achtergrond scanner nauwelijks mogelijk en in android de kans dat de app door resource management gekilled wordt en/of extra battery drain. Dus ik zou zeggen doe het rustig aan, er is geen haast, maak een goed plan, ook met wat niet moet, kijk aan wat europese initiatieven brengen, en geef dan 1 instantie/bedrijf de tijd een ios en android apps te ontwikkelen volgens de eisen.
Maar wat gebeurd er, hals overkop wordt er een soort van leuke wedstrijd georganisserd, ipv van een goed plan te maken. Het is met hagel shieten en hopen dat er iets leuks uitkomt. Dan zie je dat sommige apps iets teveel info verzamelen, andere apps gare frameworks als react native gebruiken (dan lijkt tdat mij voor een app, waarbij vereiste 1 is dat "het alttijd werkt" een no go, juist om het op de meeste crappy telefoons te laten werken zou je native android/ios met zo weinig mogelijk 3rd party willen, ook vanwege privacy) en dan denk ik, die app dat wordt niks. Onvoorstelbaar hoe die app wordt aangepakt, en het had zo mooi en simpel kunnen zijn.
In theorie zou je kunnen zeggen, we lanceren snel iets en verbeteren later (bijvoorbeeld door de android/ios api toe te voegen), maar ik ben bang dat dat heel erg averechts gaat werken, die eerste indruk bepaald het success. Ergens hoop ik dat de uitkomst van deze app ontwikkeling is "back to the drawing board" en dat de tijd die er is (contact tracing is minder nuttig nu het virus nog niet echt onder controle is) goed gebruikt wordt.
[
Voor 16% gewijzigd door
Norjee op 18-04-2020 13:37
]