Ik heb een vraag over het ombouwen. Zie onder mijn verdeler van WTH met bocht, maar let wel even op de manier van aansluiten:
- aanvoer vanaf CV zit, logisch, bij de thermostaatkraan, dus op de voorste balk
- retour naar CV zit op achterste balk
- achterste balk is aanvoerzijde voor de vloerleidingen, voorste balk is de retour
- pomprichting is
omhoog dus trekt gemengd warm water naar de achterste balk (en naar de CV

)
Dit is correct aangesloten volgens het bijverwarmingsschema dat ik al eerder vond:
Het geheel werkt trouwens uitstekend op dit moment, houdt zonder hulp 50m2 warm met een watertemp van 35 graden. Let vooral niet op de extra "groep" die is afgetakt, die staat altijd dicht, want die bleek ongeisoleerd in de kruipruimte te liggen.
Nu heb ik de indruk dat ik 'm
heel makkelijk kan ombouwen (voor een warmtepomp) door drie dingen te doen:
- pomp helemaal eruit en afdoppen
- CV aanvoer/retour omdraaien zodat de richting door de vloer klopt
- thermostaat ertussenuit
Klopt dit?? Het lijkt zo simpel ten op zichte van andere ombouwverhalen die ik heb gezien.
Ik wil nu liever niet meteen een nieuwe verdeler omdat ik even wil aankijken hoe het systeem zich gedraagt. Het lijkt allemaal prima, maar mocht het nodig zijn dan is er nog de optie om de vloerverwarming helemaal opnieuw te doen, en dan moet er sowieso een andere verdeler komen.
Nog even een paar relevante posts:
-
jozi in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?" @
jozi wilde zo eentje ombouwen maar heeft later een nieuwe verdeler geplaatst om andere redenen
-
rokil in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?" @
rokil wilde ook ombouwen maar had geen warmtepomp, onduidelijk of dit nog is gebeurd
-
Gameboy in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?" @
Gameboy suggereerde een soortgelijke oplossing maar wist het niet zeker
[
Voor 11% gewijzigd door
martijnst op 11-01-2026 10:30
]