Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 15:03
arpeggio schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
[...]

@dbzfan
Een DVR-ventiel is een drukgeregeld ventiel
https://www.technim.nl/p/vte-drukverschilregelaar-3-4/

Maar VTE heeft ook een gewoon inregelventiel, instelbaar met een inbus-sleutel. Iets goedkoper en doet in principe hetzelfde
https://www.technim.nl/p/vte-inregelventiel-3-4/
Ik ben me hier ook op aan het oriënteren en heb dezelfde verdeler.
Wat zou een overweging kunnen zijn om toch voor de DVR-versie te gaan, m.a.w. waarom wordt ook het DVR ventiel aangeboden als een gewoon inregelventiel in principe hetzelfde zou doen?

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:03
MalleEppie71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik ben me hier ook op aan het oriënteren en heb dezelfde verdeler.
Wat zou een overweging kunnen zijn om toch voor de DVR-versie te gaan, m.a.w. waarom wordt ook het DVR ventiel aangeboden als een gewoon inregelventiel in principe hetzelfde zou doen?
Als je een DVR-ventiel gebruikt in een mengverdeler die ook daadwerkelijk als MENGverdeler wordt gebruikt, is er wel enig voordeel van de druk-regulerende werking. De mengverhouding in een mengverdeler wordt bepaald door het drukverschil tussen de druk vanuit de ketelpomp (of de waterpomp van de warmtepomp) en de vvw-pomp op het specifieke punt van de menging. Met een druk-geregeld ventiel kun je die mengverhouding enigszins beïnvloeden.

In dit topic gaat het vaak over het dichtzetten van het retourwater in de verdeler naar de vvw-pomp. Alle retourwater van de vvw gaat dan naar de warmtebron (warmtepomp). In die situatie heeft naar mijn idee een drukgeregeld ventiel geen toegevoegde waarde. Zo'n ventiel zul je in dat geval ook helemaal dicht moeten zetten.

Het water in het vvw-circuit circuleert dan volledig mee met het water door het warmtepomp-circuit. Je hebt in dat geval 2 pompen in serie staan. Wat dat precies doet, weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar het lijkt bij meerdere mensen wel te werken.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35

dbzfan

Nee.

arpeggio schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
[...]

@dbzfan
Een DVR-ventiel is een drukgeregeld ventiel
https://www.technim.nl/p/vte-drukverschilregelaar-3-4/

Maar VTE heeft ook een gewoon inregelventiel, instelbaar met een inbus-sleutel. Iets goedkoper en doet in principe hetzelfde
https://www.technim.nl/p/vte-inregelventiel-3-4/
Dat inregelventiel lijkt me dus een betere keuze als je het helemaal dicht wil zetten. Is er ook een handleiding hoe je deze installeert?

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:03
dbzfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Dat inregelventiel lijkt me dus een betere keuze als je het helemaal dicht wil zetten. Is er ook een handleiding hoe je deze installeert?
Er zal vast wel ergens een YT-filmpje zijn of een handleiding op één of andere site. Ik heb em zelf niet.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik ben in de markt voor een all electric warmtepomp en ben me aan het inlezen en voorbereiden.
In 2021 is er verbouwd en is deze verdeler geplaatst voor nieuwe vloerverwarming in keuken en badkamer.
Is deze geschikt voor een warmtepomp?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt0QQd0WCUX53OsM8VGIvJpESuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YelWxB3nLpe1yBbK3LtcThYN.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Shutdown98 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:47:
Ik ben in de markt voor een all electric warmtepomp en ben me aan het inlezen en voorbereiden.
In 2021 is er verbouwd en is deze verdeler geplaatst voor nieuwe vloerverwarming in keuken en badkamer.
Is deze geschikt voor een warmtepomp?[Afbeelding]
Ja, als je die pompgroep eraf sloopt (en de aanvoer en retour rechtstreeks op de verdelerbalken aansluit).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 17:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Shutdown98
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Ja, als je die pompgroep eraf sloopt (en de aanvoer en retour rechtstreeks op de verdelerbalken aansluit).
Thnx!
Moet ik dan nog wat met de beveiliging en de thermostaatknop?

• Andrehj
Shutdown98 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:01:
Thnx!
Moet ik dan nog wat met de beveiliging en de thermostaatknop?
Geen idee over welke beveiliging je het hebt, maar die thermostaat knop moet uiteraard ook weg.
Lees je even in. Want hoe je zo'n verdeler om moet bouwen wordt in dit topic zo'n beetje maandelijks uitgelegd...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Shutdown98
Ik zie het...
Alles er af en aanvoer en retour aansluiten.
Dan heb ik een open verdeler.
Top!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:17

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Geen idee over welke beveiliging je het hebt, maar die thermostaat knop moet uiteraard ook weg.
Lees je even in. Want hoe je zo'n verdeler om moet bouwen wordt in dit topic zo'n beetje maandelijks uitgelegd...
Ik geloof bijna wekelijks. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:07
dbzfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Ik heb ooit zelf het DVR ventiel geïnstalleerd, is erg simpel. Kwestie van de het huidige DVR ventiel of dopje er uit schroeven en het inregelventiel er in schroeven. Komt als ik me het goed herinner met een O-ring dus dacht dat je geen loctite hoefde te gebruiken om af te dichten, maar pin me daar niet op vast. Bij mij was het grootste probleem dat de aanvoer in de weg zat om hem er in te krijgen, heb die leiding toen los moeten maken om hem er in te krijgen, ze zijn best lang.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:45

ErikKo

Rippie

Ik ben goed geholpen door de goudmijn aan reacties in dit topic, dus ben ik een rapportage van mijn klus schuldig. Mijn grootste eye-opener was het verwijderen van de thermostaatkraan en voetventiel. De verdeler heeft nu volle doorlaat, maakt geen ruis geluid meer, en ik heb de stooklijn van mijn warmtepomp met 3 (!) graden omlaag moeten zetten omdat het te warm werd na deze wijziging.

Met extra dank aan het beste antwoord in dit topic van @BrainCrash, en @t21 voor hulp met het vinden van de juiste onderdelen.

Voordat ik begon zag de Therminon / ComfortLine verdeler eruit zoals hieronder. Met pomp, thermostaatkraan, en voetventiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDwSSFUkDV6UqrkImcZv1nZ-yJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nMR3Mlf7ThqEc9UlpNCGZad.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler is modulair, dus ik heb gemakkelijk de modules met pomp, thermostaatkraan en voetventiel kunnen verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_bXeoJTKN-9SehirztBnd_Va18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gHs1E9VMNS8Xtg0xp7Sso2B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWF5FPGSj-dJklpFV27FQBci9zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKI3bzGayclJy8HsvvAZMv4L.jpg?f=fotoalbum_tile
Als je erin kijkt is het duidelijk dat de thermostaatkraan en voetventiel een flinke bottleneck voor de flow zijn, en de ruis veroorzaakten. De nieuwe module kun je doorheen kijken, dus die geeft een veel hogere flow zonder ruis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLYuKexxWpHwxMQklL-uT8M8lSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlzljMgAtYyNgEbjrRqGQ7bp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YTwahiXsIx4VJTTRbrcZ45u9U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejzx8ZpKJTEXtMg9rkDuheRr.jpg?f=fotoalbum_tile
Draadstangen ingekort, en de nieuwe modules erop met volle doorlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5MSTwYkbfYiJFCVY5LcfGziiQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmKdEV5y4PjJA7lJW1XQTHdr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gb4Kth9eeLz3DFDCQV88h5whtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjggCj0pvXoyeG66bpomjbex.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QePnVEH-u-NhOXHYeoe85KoOx20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErHvdc0z3DxYyKNjpUaqOj4e.jpg?f=fotoalbum_tile
En natuurlijk het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBoHk-CHEJ-64AJjbcmgea3UYh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUGbZCaNFf155hgSwoQIOlvh.jpg?f=fotoalbum_large

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 15:03
Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb ooit zelf het DVR ventiel geïnstalleerd, is erg simpel. Kwestie van de het huidige DVR ventiel of dopje er uit schroeven en het inregelventiel er in schroeven. Komt als ik me het goed herinner met een O-ring dus dacht dat je geen loctite hoefde te gebruiken om af te dichten, maar pin me daar niet op vast. Bij mij was het grootste probleem dat de aanvoer in de weg zat om hem er in te krijgen, heb die leiding toen los moeten maken om hem er in te krijgen, ze zijn best lang.
Had het plaatsen van het DVR ventiel ook het gewenste effect (ik neem aan minder bijmenging)?

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Moet het water /druk helemaal uit het systeem hiervoor?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:59
dbzfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Verdeler aanvoer/retour dichtdraaien en verdeler aftappen, dan is de overdruk weg. Hoef je daarna niet het hele systeem bij te vullen.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:07
MalleEppie71 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Had het plaatsen van het DVR ventiel ook het gewenste effect (ik neem aan minder bijmenging)?
Ja, voorheen kreeg ik het met moeite warm, nu werkt het goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier de warmtepomp nog niet staat, dus ik overweeg wel dan wel een handmatig ventiel te plaatsen.
dbzfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]

In principe kan je volgens mij af met je aanvoer en retour dichtzetten (en je kan ook nog je groepen apart dichtzetten met een klem), dan kan je de inhoud van het blok leeg laten lopen. Ik kon dat helaas niet omdat mijn leiding in de weg zat en er dus deels moest worden afgemonteerd, dus heb toen dacht ik wel het hele systeem leeg moeten laten lopen.

[ Voor 39% gewijzigd door Zinloos1 op 06-01-2026 13:00 ]

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Ja, voorheen kreeg ik het met moeite warm, nu werkt het goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier de warmtepomp nog niet staat, dus ik overweeg wel dan wel een handmatig ventiel te plaatsen.

[...]

In principe kan je volgens mij af met je aanvoer en retour dichtzetten (en je kan ook nog je groepen apart dichtzetten met een klem), dan kan je de inhoud van het blok leeg laten lopen. Ik kon dat helaas niet omdat mijn leiding in de weg zat en er dus deels moest worden afgemonteerd, dus heb toen dacht ik wel het hele systeem leeg moeten laten lopen.
Ik ga even uitzoeken hoe ik de aanvoer en retour van mijn VTE slim kan afsluiten..
Zou het voor de flow ook beter zijn om het voet ventiel helemaal open te draaien?

• Seafarer

Seafarer

XXX

ErikKo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:21:
Ik ben goed geholpen door de goudmijn aan reacties in dit topic, dus ben ik een rapportage van mijn klus schuldig. Mijn grootste eye-opener was het verwijderen van de thermostaatkraan en voetventiel. De verdeler heeft nu volle doorlaat, maakt geen ruis geluid meer, en ik heb de stooklijn van mijn warmtepomp met 3 (!) graden omlaag moeten zetten omdat het te warm werd na deze wijziging.

Met extra dank aan het beste antwoord in dit topic van @BrainCrash, en @t21 voor hulp met het vinden van de juiste onderdelen.

Voordat ik begon zag de Therminon / ComfortLine verdeler eruit zoals hieronder. Met pomp, thermostaatkraan, en voetventiel.
[Afbeelding]

De verdeler is modulair, dus ik heb gemakkelijk de modules met pomp, thermostaatkraan en voetventiel kunnen verwijderen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je erin kijkt is het duidelijk dat de thermostaatkraan en voetventiel een flinke bottleneck voor de flow zijn, en de ruis veroorzaakten. De nieuwe module kun je doorheen kijken, dus die geeft een veel hogere flow zonder ruis.
[Afbeelding][Afbeelding]
Draadstangen ingekort, en de nieuwe modules erop met volle doorlaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En natuurlijk het eindresultaat.
[Afbeelding]
Nette post duidelijker kan haast niet. d:)b

Hier zal vaak naar verwezen worden. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:28
Superbeagle schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Dat passtuk hieronder komt in plaats van de pomp. Dat lijkt mij een suboptimale oplossing. Beter is om het gehele pompgedeelte eraf te halen en de leidingen rechtstreeks op de balken aan te sluiten met kogelafsluiters.

[Afbeelding]
Ik heb dit recent gedaan met een hybride verdeler van therminon (deze heeft al wel zeer ruime aanvoer en retour ventielen, ruimer dan de ltv modellen) en haal met een 5 groeps verdeler 3 l/m per groep. Koste 10 min om de pomp ertussen uit te halen, het passtuk erin te zetten en het mengventiel dicht te draaien. Verder geen enkele leiding aangepast.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:54
Ik heb een vraag over het ombouwen. Zie onder mijn verdeler van WTH met bocht, maar let wel even op de manier van aansluiten:

- aanvoer vanaf CV zit, logisch, bij de thermostaatkraan, dus op de voorste balk
- retour naar CV zit op achterste balk
- achterste balk is aanvoerzijde voor de vloerleidingen, voorste balk is de retour
- pomprichting is omhoog dus trekt gemengd warm water naar de achterste balk (en naar de CV 8)7)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVQnBdLhZQ8-b_1tmqazubvfVJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ly3ZH6DoA9gQJSPQyRwCBw4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is correct aangesloten volgens het bijverwarmingsschema dat ik al eerder vond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp026gSY8lbpPnSKYHbPUSJBUlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75NQxmsMTYJGsqjU6kl3v0Ps.jpg?f=fotoalbum_large

Het geheel werkt trouwens uitstekend op dit moment, houdt zonder hulp 50m2 warm met een watertemp van 35 graden. Let vooral niet op de extra "groep" die is afgetakt, die staat altijd dicht, want die bleek ongeisoleerd in de kruipruimte te liggen.

Nu heb ik de indruk dat ik 'm heel makkelijk kan ombouwen (voor een warmtepomp) door drie dingen te doen:

- pomp helemaal eruit en afdoppen
- CV aanvoer/retour omdraaien zodat de richting door de vloer klopt
- thermostaat ertussenuit

Klopt dit?? Het lijkt zo simpel ten op zichte van andere ombouwverhalen die ik heb gezien.

Ik wil nu liever niet meteen een nieuwe verdeler omdat ik even wil aankijken hoe het systeem zich gedraagt. Het lijkt allemaal prima, maar mocht het nodig zijn dan is er nog de optie om de vloerverwarming helemaal opnieuw te doen, en dan moet er sowieso een andere verdeler komen.

Nog even een paar relevante posts:
- jozi in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?" @jozi wilde zo eentje ombouwen maar heeft later een nieuwe verdeler geplaatst om andere redenen
- rokil in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?" @rokil wilde ook ombouwen maar had geen warmtepomp, onduidelijk of dit nog is gebeurd
- Gameboy in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?" @Gameboy suggereerde een soortgelijke oplossing maar wist het niet zeker

[ Voor 11% gewijzigd door martijnst op 11-01-2026 10:30 ]

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nee, nog niets mee gebeurt.
Er moet eerst nog uitgezocht worden of en waar ik een warmtepomp qua geluid kan plaatsen en daarna zal ik de verdeler (laten) vervangen door een pomploze. Het ombouwen is maar de vraag of het goed zal werken en voor € 100,- heb ik een nieuwe 2 groeps pomploze verdeler.
Op het totale bedrag van een warmtepomp met installatie kan dat er ook nog wel bij...

Overigens werkt het met de cv op 40 graden nog steeds goed, ook dit weekend met temperaturen rond de -10. Er gaat maximaal 35 graden de vloer in als de cv doorverwarmt naar 45 graden. Hij staat dan wel ingesteld op 40, maar loopt toch stiekum door naar 45 voordat hij tijdelijk stopt met verwarmen omdat de retourtemperatuur te hoog wordt.

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:39
Een twee weken geleden heb ik naar aanleiding van een eerdere post:
EdKonijn in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

het mengventiel van mijn vvw verdeler met pomp, zo ver als mogelijk dicht gedraaid.
Ik merk dat de aanvoertemperatuur zo niet de vvw in gaat (blijft een paar graden achter...)
Pas als ik deze volledig dicht draai, dan gaat de daadwerkelijke aanvoertemp. wel de vvw in.

Sommige hebben al aangegeven dat het volledig dicht draaien niet goed is, als de vvw verdeler niet is geregeld ten opzichte van de warmtepomp.
Bij mij is de verdeler namelijk niet geregeld.

Weet iemand of het dan ook een probleem kan worden als de warmtepomp bezig is met een SWW run of tijdens een defrost?
Of is het alleen een probleem in het geval dat de warmtepomp en/of compressor uit zou staan?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:45

ErikKo

Rippie

EdKonijn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:58:
Een twee weken geleden heb ik naar aanleiding van een eerdere post:
EdKonijn in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

het mengventiel van mijn vvw verdeler met pomp, zo ver als mogelijk dicht gedraaid.
Ik merk dat de aanvoertemperatuur zo niet de vvw in gaat (blijft een paar graden achter...)
Pas als ik deze volledig dicht draai, dan gaat de daadwerkelijke aanvoertemp. wel de vvw in.

Sommige hebben al aangegeven dat het volledig dicht draaien niet goed is, als de vvw verdeler niet is geregeld ten opzichte van de warmtepomp.
Bij mij is de verdeler namelijk niet geregeld.

Weet iemand of het dan ook een probleem kan worden als de warmtepomp bezig is met een SWW run of tijdens een defrost?
Of is het alleen een probleem in het geval dat de warmtepomp en/of compressor uit zou staan?
De pomp op je vvw verdeler draait altijd, waarbij de pomp een lus draait tussen aanvoer en retour. Als je het inregelventiel dichtdraait, verbreek je deze lus, en doet de vvw verdeler in zijn geheel mee met de rest van je CV lus. Maar dan heb je 2 pompen in je CV lus (WP en vvw verdeler) die niet op dezelfde snelheid draaien waardoor er bovendruk of onderdruk gecreeerd wordt tussen de pompen.

Tijdens een SWW run schakelt de driewegklep van CV lus naar SWW. Indien je WP is aangesloten met parallel buffervat kan de vvw verdeler pomp nog doorgaan. Als je geen parallel buffervat hebt, en het vvw verdeler inregelventiel is volledig dichtgedraaid, zal de vvw verdeler pomp doordraaien terwijl de CV lus is verbroken -> wat gebeurt er met een pomp die tegen een afgesloten leiding doorpompt?

Voor een defrost ligt het eraan hoe je WP deze doet. Regelt hij deze intern op de compressor, loopt hij via de CV lus, of gaat hij via SWW?

Kijk ook even naar mijn post van 1 week geleden. Wij hebben dezelfde vvw verdeler, en ik heb deze omgebouwd naar pomploos:
ErikKo in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

• PappleD
  • Registratie: December 2014
Ik ga overstappen naar een warmtepomp en orienteer me nu op naregeling. Deze wil ik eigenlijk niet, maar is helaas nodig. Dus ik wil het goed doen!
We hebben een kantoor voor incidentieel thuiswerken, studerende kinderen en koelen.
Ik wil het waterzijdig inregelen, zodat het altijd 17-18 graden is op de slaapkamers in de winter en dat de warmtepomp ook de verdiepingen mee verwarmd om de aanvoertemp begane grond zo laag mogelijk te houden. Maar als 1 van de bovengenoemde reden aanwezig is wil ik wel de capaciteit van 1 ruimte voor 24uur verhogen bijvoorbeeld.
Daarbuiten wil ik tijdens het zomerseizoen koelen, heb ik dan goed dat je dan eigenlijk alle groepen volledig open wil hebben? Zodat de capaciteit vergroot wordt? Vooral natuurlijk op de slaapkamers waar koelen het meest relevant is.
Maar dan zou je de waterzijdige instelling van de winter natuurlijk weer volledig om zeep zijn.

Zijn deze aannames correct?
Zonder naregeling kan ik niet 1 ruimte meer capaciteit geven tijdens de winter?
In de zomer wil je alle groepen 100% open hebben?

Ik zit dan ook te kijken naar een proportionele zoneregeling zodat niet open en dicht is maar regelbaar.
Winter = waterzijdig inregerelt per 10%
Incidenteel = regelbaar tot 100% om ruimte te verwarmen
Zomer = 100% open om maximale koelcapaciteit te hebben.

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:39
ErikKo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:42:
[...]

De pomp op je vvw verdeler draait altijd, waarbij de pomp een lus draait tussen aanvoer en retour. Als je het inregelventiel dichtdraait, verbreek je deze lus, en doet de vvw verdeler in zijn geheel mee met de rest van je CV lus. Maar dan heb je 2 pompen in je CV lus (WP en vvw verdeler) die niet op dezelfde snelheid draaien waardoor er bovendruk of onderdruk gecreeerd wordt tussen de pompen.

Tijdens een SWW run schakelt de driewegklep van CV lus naar SWW. Indien je WP is aangesloten met parallel buffervat kan de vvw verdeler pomp nog doorgaan. Als je geen parallel buffervat hebt, en het vvw verdeler inregelventiel is volledig dichtgedraaid, zal de vvw verdeler pomp doordraaien terwijl de CV lus is verbroken -> wat gebeurt er met een pomp die tegen een afgesloten leiding doorpompt?

Voor een defrost ligt het eraan hoe je WP deze doet. Regelt hij deze intern op de compressor, loopt hij via de CV lus, of gaat hij via SWW?

Kijk ook even naar mijn post van 1 week geleden. Wij hebben dezelfde vvw verdeler, en ik heb deze omgebouwd naar pomploos:
ErikKo in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
Bedankt @ErikKo: ik heb je post gezien maar helaas kan ik deze zelf niet ombouwen.

De defrost gaat volgens mij via de vvw want een aantal weken geledens stond de thermostaat van de verdeler op 45/50 graden. En daarna kregen we een 7H-06 debiet storing.
Toen ik de thermostaat weer vol open had gezet, die debiet storing niet meer gehad. Terwijl nog regelmatig een defrost heb gezien op de binnenunit.

Maar kan ik dit verder nog ergens dubbelchecken?
En het parallel buffervat, bedoel je een extra warm water boiler? naast de interne 230 liter?

Ik heb (nog) geen overige storing gehad na het dichtdraaien van het ventiel, maar moet wel zeggen dat ik hem voor elke nacht weer deels open draai.
Misschien overdag ook maar weer voor de zekerheid een halve slag open draaien dan.. :(

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Bij een defrost gaat er koud water de vloer in en komt er warm water terug uit de vloer. De thermostaat verhindert daar niets. Wat wel kan is dat je pomp stopt omdat deze met een temperatuursensor op de aanvoer geactiveerd wordt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Seafarer

Seafarer

XXX

ErikKo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:42:
[...]

wat gebeurt er met een pomp die tegen een afgesloten leiding doorpompt?
Levert zijn maximale druk en nul flow. Dus die wordt heet en als het telang duurt zou die kunnen overlijden.

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:54
martijnst schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:44:
- pomp helemaal eruit en afdoppen
- CV aanvoer/retour omdraaien zodat de richting door de vloer klopt
- thermostaat ertussenuit

Klopt dit?? Het lijkt zo simpel ten op zichte van andere ombouwverhalen die ik heb gezien.
Ik beantwoord m'n eigen vraag, want ik zag toch nog een oude post van @arpeggio waarin deze vrij duidelijk uitlegt dat het gewoon kan (de post gaat over een iets andere verdeler en situatie, maar de principes zijn goed uitgelegd):
arpeggio schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:17:
[...]
Je kunt de pomp er tussenuit halen en de aanvoer vanaf de cv-ketel zonder het thermostaatventiel direct aansluiten op de aanvoerbalk van de vvw (achterste balk).
De twee uiteinden van het spruitstuk, dat aan de onderzijde van de pomp zat, beide goed afdoppen.
De retourbalk van de vvw (voorste balk) is al aangesloten op de retourleiding naar de cv-ketel, dus daar hoef je niets aan te doen. Die heeft wel een voetventiel en zou daardoor voor enige leidingweerstand kunnen zorgen.

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-01 21:20
Ik heb vloerverwarming op de BG en radiatoren op de 1e etage. De vvw heeft een verdeler met pomp (Robot).

Ik merk dat als ik de radiatoren op 1e etage dichtdraai, dat het vermogen van de hydraulische binnenunit, gemeten via HW kWh-meter, consistent van 35W (vvw+radiatoren) naar 70W (alleen vvw) gaat. Tevens hoor ik dan bij de verdeler het water stromen, het is zelfs licht hoorbaar de op de gang. Logisch natuurlijk dat er meer debiet is als alles naar vvw gaat.

Is dit verwacht gedrag? Is het erg? Wat "win" ik met een open verdeler zoals op de 1e pagina genoemd?

Qua verwarming gaat alles uitstekend, dus ik heb geen klachten. Het is vooral nieuwsgierigheid.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:42
ik had een vraag over mijn Therminon-Verdeler-HybridLine-Flex vloerverwarmings verdeler deze wil ik graag inregelen
Waar kan ik dit als beste mee doen met de blauwe kraan of met de rode flowmeter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P7aOLFRh2cXh6AsYsnBscVn0bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFQ2pEWqeIwlWUUJOfbCpDXH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door teo1966 op 20-01-2026 21:22 ]

• Andrehj
@teo1966
De blauwe kranen zijn voor open-dicht en de rode flowmeters voor de afstelling. Die kun je verl nauwkeuriger regelen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

teo1966 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:29:
ik had een vraag over mijn Therminon-Verdeler-HybridLine-Flex vloerverwarmings verdeler deze wil ik graag inregelen
Waar kan ik dit als beste mee doen met de blauwe kraan of met de rode flowmeter

[Afbeelding]
je vloerverwarming wordt aan/uit gezet met die elektrische klep? Want die zit eigenlijk op de plek van de mengregeling dacht ik.
Of zit het anders dan ik denk?

• teo1966
die klep gaat open als de temperatuur bereikt word die ingesteld is dan word er bij gemengd

• Seafarer

Seafarer

XXX

teo1966 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:01:
die klep gaat open als de temperatuur bereikt word die ingesteld is dan word er bij gemengd
Maar wat is de achtergrond om dit zo te doen?

Er zit al een thermostaat ventiel en knop aan de invoer zoals gebruikelijk is.

Of is dit een installatie met warmtepomp en cv ketel?

• teo1966
ja een intergas ketel en intergas xtend
de verdeler is een hybride verdeler

• Seafarer

Seafarer

XXX

teo1966 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:09:
ja een intergas ketel en intergas xtend
de verdeler is een hybride verdeler
Ah zo . Dankje. Ik heb ergens iets gemist dat dit elektrisch ook kan. Ik kende ze alleen met een ingebouwde thermostaat regelaar om de menging te regelen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:58

Carboy54

Duurzaamheid coach

Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:27:
[...]

Ah zo . Dankje. Ik heb ergens iets gemist dat dit elektrisch ook kan. Ik kende ze alleen met een ingebouwde thermostaat regelaar om de menging te regelen.
Die zijn ongeschikt voor warmtepompen want die mengen permanent. De el. geregelden zijn voor hybride opstelling.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:28
Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:40:
[...]

je vloerverwarming wordt aan/uit gezet met die elektrische klep? Want die zit eigenlijk op de plek van de mengregeling dacht ik.
Of zit het anders dan ik denk?
Nee die servomotor regelt wel of geen mening obv de aanvoetemperatuur. Bij lage temp sluit de klep (geen mening) en bij hoge temp gaat de klep open (wel mening). Je kunt instellen vanaf welke temp je wilt dat er mening gaat plaatsvinden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:08
Murphy78 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:20:
Ik heb vloerverwarming op de BG en radiatoren op de 1e etage. De vvw heeft een verdeler met pomp (Robot).

Ik merk dat als ik de radiatoren op 1e etage dichtdraai, dat het vermogen van de hydraulische binnenunit, gemeten via HW kWh-meter, consistent van 35W (vvw+radiatoren) naar 70W (alleen vvw) gaat. Tevens hoor ik dan bij de verdeler het water stromen, het is zelfs licht hoorbaar de op de gang. Logisch natuurlijk dat er meer debiet is als alles naar vvw gaat.

Is dit verwacht gedrag? Is het erg? Wat "win" ik met een open verdeler zoals op de 1e pagina genoemd?

Qua verwarming gaat alles uitstekend, dus ik heb geen klachten. Het is vooral nieuwsgierigheid.
Ik ben mij de laatste tijd hier ook in aan het verdiepen en heb een vergelijkbare situatie. Hoe ik het zie:

Open verdeler:
Lagere aanvoertemperaturen (30–40 °C) (geen verdeler dus belangrijk dat huis comfortabel is bij max 40°C)
Warmtepomp werkt efficiënter (hogere COP)
Geen onnodig bijmengen van heet water
Lager elektriciteitsverbruik door o.a. geen circulatiepomp in de verdeler
Minder bewegende delen → minder energieverlies
Eenvoudiger & betrouwbaarder door minder componenten (geen pomp/mengklep)
Minder storingen en onderhoud
Stillere werking (Bij voldoende leidingdiameter)

+Als je wilt gaan koelen moet je oude stalen verdeler meestal vervangen worden.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste