Sirojth schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:42:
Super interessant topic en mooi hoe iedereen hier meedenkt!
Ik heb een korte vraag. We zijn op zoek naar een all-electric WP en in dit proces en mij inlezen kwam ik dus op dit topic terecht. Nu een CV en robot standaard vloerverwarmingverdeler op 3 woonlagen (zie foto onder).
De installateur die langs is geweest adviseert nu niet direct de verdeler te vervangen. Volgens hem eerst maar kijken of het met de huidige opstelling voldoende comfort bied en als dat zo is gewoon laten zitten.
Ik snap dat een andere verdeler efficienter is (minder stroom en minder vermenging), maar in welke orde van grootte moet ik dan denken?
- Is het het waard om 3x een verdeler te vervangen alleen maar voor een optimalere efficientie?
- Als ik alle kranen gewoon open zet, is er dan voldoende flow om geen buffervat nodig te hebben? Er ligt 1150m vloerverwarming over 14 groepen verdeeld (1x 3, 1x5 en 1x 6)
- Daarnaast: Als ik het goed begrijp is onderstaande vloerverdeler van staal en daarom niet geschikt om te koelen? Klopt dit? dat zou namelijk een extra reden zijn om te vervangen.
Alvast dank!
[Afbeelding]
edit: extra vraag + layout
EERSTE STAP: zet je CV eens op 40 graden (zal voor verwarming op 60 graden staan) om te zien of je de verdelers wel kunt gebruiken om het huis warm te houden
vraag en antwoorden:
Ik snap dat een andere verdeler efficienter is (minder stroom en minder vermenging), maar in welke orde van grootte moet ik dan denken?
Als de ROBOT niet instelbaar is, dan is de standaard vermenging 60%.
Je mengt 60 graden CV aanvoer met ongeveer 25 graden retour uit de vloer, zodat het aanvoer water niet te warm is (daarnaast schakelt de thermostaat de hele aanvoer uit op de ingestelde waarde)
- Is het het waard om 3x een verdeler te vervangen alleen maar voor een optimalere efficientie?
Als je echt all electric gaat verwarmen met een WP op ongeveer 30 graden, dan moet je het circuit wel zo goed mogelijk aanpassen !!
- Als ik alle kranen gewoon open zet, is er dan voldoende flow om geen buffervat nodig te hebben? Er ligt 1150m vloerverwarming over 14 groepen verdeeld (1x 3, 1x5 en 1x 6)
Buffervat heb je niet nodig, als de vloerverwarming niet dicht gaat (thermostaten verwijderen bij de verdeler)
Bijvoorbeeld zijn ongeveer 2 radiatoren al genoeg voor een buffer (warmwater voor ontdooiing buiten unit)
- Daarnaast: Als ik het goed begrijp is onderstaande vloerverdeler van staal en daarom niet geschikt om te koelen? Klopt dit? dat zou namelijk een extra reden zijn om te vervangen.
Als je stalen leidingen hebt zul je eerder condensvorming krijgen (en als je lang koelt ook roest op de leidingen).
Ik heb een regelbare ROBOT PRO en deze wordt niet nat als ik maar boven de 17 graden blijf.
Je moet dan denken aan - topkoeling - zoek maar eens op google