Goedendag allen,
na veel lees- en zoekwerk, toch maar besloten mijn situatie hier eens voor te leggen. In december krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis (1974), aangezien we meer toekomstbestendig willen worden, ga we een full-electric warmtepomp plaatsen met warmtepompboiler. Het is een groot huis met meer dan 250m2 woonoppervlak (met 1100m3 inhoud). Voorheen werd het huis verwarmd dmv warme lucht en voor zo ver ik kan zien is er in 2012 een CV installatie ingekomen. Het verbruik van de oude bewoners varieerde van 1800-2500m3 per jaar (oudere mensen). Het huis is verder al wel voorzien van extra dakisolatie (rd4 volgens het energielabel) en de meeste ramen zijn HR+ of ++, enkele ramen zijn nog voorzien van oud dubbel glas, maar deze ga ik nog vervangen. De spouw is licht geisoleerd met piepschuimplaten, hier kan en wil ik verder niet veel aan veranderen. Kruipruimte is ook geisoleerd met piepschuimplaten. Ook hier wil ik even niks aan veranderen. De kruipruimte is groot en bevind zich onder allel behalve de woonkamer/hal/toilet, dit deel is onderkeldert met garage.
Hieronder een overzicht van de woning met de huidige radiatoren en vloerverwarming. De meeste radiatoren zijn voorzien van thermostatische kranen en voetventielen, veelal T22 uitgevoerd van wat ik van de foto's kan afschatten). De vloerverwarming is slechts 3 groepen, gezien de betegeling in de woonkeuken/badkamer en bijkeuken, denk ik dat er twee groepen in de woonkeuken liggen en 1 in de badkamer, maar aangezien we er nog niet in kunnen kan ik dit nog niet controleren (ik heb wel een infrarood thermometer, dus ik moet het straks beter kunnen uitzoeken).
:strip_exif()/f/image/E4BLeBCd2sAHZIHC3bY2J0rq.jpg?f=fotoalbum_tile) | :strip_exif()/f/image/ROIS1VdwOcp2sc0P8xANIiU2.jpg?f=fotoalbum_tile) |
Zoals gezegd willen we gasloos gaan. Hiervoor wil ik de hal en woonkamer voorzien van vloerverwarming met 10 cm hoh, dit zal ongeveer 45m2 zijn, verdeeld over minimaal 7 groepen. Er loopt een 22mm leiding van de bijkeuken richting de woonkamer, hierop kan ik de nieuwe vloerverwarmingsverdeler aftakken. Eventueel zou ik een nieuwe leiding (dikker) vanuit de bijkeuken direct naar de nieuwe verdeler kunnen trekken indien dit de voorkeur zou hebben. De plaatradiatoren in de woonkamer zou ik willen verwijderen, alleen de convector (staand model, voor een glaspui), zou ik willen behouden, net als de radiator in de hal en toilet.
De warmtepomp komt buiten de bijkeuken te staan en de afstand naar de bestaande standleidingen is dan ook vrij kort. Voor nu ga ik even uit van de nieuwe warmtepomp van Dewarmte, de pomp MP, welke tot 16.5kW kan genereren (wel met 3kw backup heater), maar ook terug kan moduleren naar 1.9kW (vooral het laatste sprak me wel aan). Ik verwacht ook niet dat ik het volle vermogen nodig heb, Koevlaas komt rond de 11kW uit (2200m3), de pomp MP zou volgens de datasheet 10.5kW (exclusief de 3kw heater), bij -10°C leveren op 55°C.
Dit zou dan de volgende situatie opleveren qua systeem layout:
Gezien de warmtepomp op propaan ook geschikt is om bij kou op hogere temperatuur te verwarmen, zit ik me af te vragen wat nu de beste aanpak voor de nieuwe verdeler voor de woonkamer is. Normaal gezien zou je gewoon een verdeler zonder pomp nemen. Maar aangezien het huis groot is en al wat ouder, rijst nu even de vraag of het haalbaar is om met maximaal 45°C het huis te verwarmen. Ik weet dat de verwarmingsstrategie met een warmtepomp anders is dan met een CV-ketel en zonder nachtverlaging het beste werkt. In dat geval is een pomploze verdeler de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ik heb twee offertes liggen voor het infrezen en plaatsen van de vloerverwarming, beide bieden een verdeler met pomp aan, geschikt voor LTV.
Ik kwam ook de verdeler van Therminon tegen, een hybride verdeler met een actieve regeling voor het bijmengen, bijv. onder de 45°C aanvoer geen bijmenging en daarboven wel. Ook claimen ze grotere doorstromingen te hebben in de componenten. Wel is zo'n verdeler aardig aan de prijs (~850€ voor 6 groepen). Maar het concept spreekt me wel aan, prijs wat minder.
Concrete vraag is wat nu verstandig is, toch maar iets meer geld neer leggen voor een fancy verdeler, of gewoon de pomploze verdeler en de temperatuur niet boven de 45° laten komen voordat het de vloer in gaat. (waarschijnlijk zal de WP door de verliezen in de leidingen sowieso al wel iets hoger in temperatuur kunnen draaien). Daar komt bij dat je met een open verdeler natuurlijk al veel watervolume creert wat helpt bij defrosts en dus wellicht geen buffer nodig is. Ik zou sowieso een aantal radiators standaard open kunnen zetten om watervolume te creeren.
Lang verhaal, hopelijk heb ik alles en voldoende informatie gedeeld. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.