[quote]
R-B schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:44:
@
eric Z.
Ik probeer jou situatie te begrijpen en je keuzes. Aangezien mijn ouders een e-CV overwegen en ik de geadverteerde kWh op jaarbasis te weinig vindt.
Als ik het goed begrijp, had jij voordat je een e-CV had een overschot van 15.000 kWh en grofweg 3500 m3
Nu heb je, na plaatsen e-CV een verbruik van 8000 kWh en 0 m3.
Dus je stroom verbruik is van -15.000 (overschot) naar +8000 gegaan.
Dus in feite verbruikt je e-CV dus (15000+8000) 23000 kWh aan elektrische energie op jaarbasis?
[/quot
Nee, dit is niet correct.
Ik had tot de aanschaf van de e-cv een verbruik van 5500 kWh (voor verlichting, koken, etc) en 3500 m3 gas.
Vervolgens besloot ik tot o.a. de e-cv. Nu zit ik op een verbruik van 13500 kWh (de reeds 5500 + de 8000 voor de electrische verwarming) en op 0 m3 gas.
Kortom.....-3500 m3 gas en = 8000 kWh electra.
Om die electra (incl. mijn thuisgebruik) op te kunnen wekken heb ik zonnepanelen + windmolen (en binnenkort nog 1) zodat ik 15000 kWh opbrengst heb. Meer dan mijn totale verbruik.
dit is mijn situatie en mijn verbruikscijfers.
Dat gas 7-10 kWh kan opleveren is mooi, maar mijn cijfers zijn ervaringscijfers. En blijkbaar klopt het niet om zomaar aan te nemen dan 1m3 gas 7 kWh zou zijn. Leuk op papier, maar de praktijk is weerbarstiger.
Toen ik nog op gas stookte had ik een 1,4 per gewogen graaddag, nu op electrisch 3,2 per gewogen graaddag. Dus laten we voor het gemak zeggen 2,5x zoveel. Als ik dit verbruik zou moeten kopen zou de prijs van gas 2,5 zo duur moeten zijn dan die van electrisch. En dat is momenteel niet zo en in het voordeel van electra.
Maar....ik heb een opbrengst door het hele jaar van een kleine 15.000 (10.000 met zonnepanelen en 5.000 per windmolen die het ook in de winter doet).
Kortom...financieel ga ik er echt wel op vooruit, ook als ik de afschrijving van de panelen en windmolen meeneem.
Mijn situatie is niet veranderd. Wel heb ik ervoor gekozen om enkel de kamer en keuken met de e-cv te laten verwarmen en de overige ruimten met IR. Dus t.o.v. de gasgestookte cv is er veel minder meters warmwaterbuis welke verwarmd dient te worden en dus een verlies hebben.
Zoals gezegd...per situatie bekijken en uitrekenen.
Wel heb ik nu meer comfort. Vroeger werd mijn kantoor eigenlijk niet verwarmd omdat dit te lang zou duren. Nu met IR doe ik deze wel aan en zit ik warmer.
succes