Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

busscherski schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:10:
Minder kamers stoken helpt uiteraard. Met een elektrische CV zul je overigens nog ongeveer evenveel inherente systeemverliezen van een centrale verwarming hebben.
Ik zat vroeger op circa 600 m3 gasverbruik inclusief sww, maar daar zat ook een zonneboiler aan gekoppeld. Helaas werd er niet aan de zonneboiler gemeten.
Vorig stookseizoen was m’n verbruik voor verwarming 1200 kWh, sww circa 600 kWh, dus nog geen 2000 kWh. Het verbruik voor verwarming was 0,7 kWh/graaddag. Alle radiatoren zijn bemeterd.

In mijn situatie zijn er drie zaken die het verbruik positief beïnvloeden:
- alleen stoken waar je verblijft (goed te doen in een tweepersoons huishouden)
- snelle reactietijd van e-radiator (binnen 10 minuten voel je de warmte al)
- geen leidingverliezen

Daarbij moet gezegd dat het appartement uit 1989 goed nageïsoleerd is met extra dakisolatie en recent HR++glas

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-02-2023
@ronald er zijn geen grote gedrags- en/of gebruiksveranderingen. In die zin....ik heb nu vaker de verwarming in mijn werkkamer aan. Dus verbruik ik eigenlijk meer. 'vroeger' deed ik de verwarming in de werkkamer niet aan omdat het meer dan een uur duurde voordat er warmte voelbaar was. Nu is de IR aan en heb ik direct voelbare warmte.

Doordat de IR gecombineerd wordt met de e-cv is het voelbaar behaaglijker. De temperatuur in de kamer is met 1 graad gedaald terwijl dit niet merkbaar is in comfort. Maar dan nog....het verbruik valt mij enorm mee. COP=1 is ongewenst. Ok, maar wat dan wel? Immers financieel is het zeer aantrekkelijk in mijn situatie.

Mijn ervaringscijfers zijn zoals ze zijn terwijl het comfort zeker niet is afgenomen. Ik vind zelfs toegenomen.

Daarnaast wil ik graag monumentale panden behouden, dus afbreken vind ik eeuwig zonde. En als een bouwbesluit cq andere verduurzamingsregels mijn oplossing in de weg zouden staan zoek ik wel naar mogelijkheden binnen de regels. Zo verwarm ik mijn woning niet 100% op een e-cv en blijf ik binnen allerlei regels. Al zou ik deze regelgeving wel eens middels een pre-judiciele vraag willen voorleggen, oa de europese commissie stelt: wij moeten van het gas af en over op alternatieven. Electrisch verwarmen is wel degelijk een alternatief zoals ook in meerdere EU-landen gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
joezzt schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Hoe meet je het verbruik van de verwarming eigenlijk ?
standen opschrijven en ik hou ze o.a. bij in mindergas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Ronald Gooi het Unesco werelderfgoed in Amsterdam maar plat? Nogal kort door de bocht. Een appartement heeft een inherent betere energieprestatie in vergelijking tot een vrijstaande woning. In de stad woont men meestal kleiner, minder m2’s. Dat soort zaken moet je ook meetellen.

En een stad heeft grote voordelen als het gaat om mobiliteitssystemen. Ik heb geen auto nodig, 35 jaar geleden de laatste auto weggedaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
eric Z. schreef op zondag 1 2023 @ 10:02:
Ok, maar wat dan wel? Immers financieel is het zeer aantrekkelijk in mijn situatie.
8)7
Het is equivalent aan openhaard stoken met briefgeld, als je daar echt teveel van hebt zijn er zeker nu genoeg mensen die je daarmee kunt helpen ipv kWh’s verspillen en het landelijk energieverbruik opstuwen ipv verlagen.
eric Z. schreef op zondag 1 2023 @ 10:02:
Electrisch verwarmen is wel degelijk een alternatief zoals ook in meerdere EU-landen gebeurd.
Ja en die zijn met de prijzen van nu keihard aan het janken. In de UK gaat een hele laag vd samenleving eraan failliet en in Frankrijk moet de staat enorm bijleggen.

Wat voor windmolen(tje)s heb je eigenlijk? En hoezo mogen die wel en buitenunits niet? Als de windmolen niet totaal nutteloos moet zijn zit je toch snel aan een mast van>10mtr denken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
[quote]ericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Ik zat vroeger op circa 600 m3 gasverbruik inclusief sww, maar daar zat ook een zonneboiler aan gekoppeld. Helaas werd er niet aan de zonneboiler gemeten.
Vorig stookseizoen was m’n verbruik voor verwarming 1200 kWh, sww circa 600 kWh, dus nog geen 2000 kWh. Het verbruik voor verwarming was 0,7 kWh/graaddag. Alle radiatoren zijn bemeterd.

Dan doe ik het nog niet zo verkeerd met mijn verbruik ;)
- slecht geisoleerde woning uit 1922 (alles enkel glas (glas in lood), geen spouwmuurisolatie, wel vloerisolatie en dakisolatie)
- woonoppervlakte woning: 350 m2
- kamer van 70 m2 en keuken van 40 m2 (verwarming op 19 graden), badkamer van 20 m2 (dmv ir-panelen met bewegingscensor op 22 graden). Rest van de ruimtes allemaal individueel te regelen via thermostaten en IR
- verbruik rond de 8000 kWh per jaar incl sww (1 e-boiler van 180 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
Dan nog had ik niet een inefficiënt cv systeem gekozen, maar gewoon voor elektrische kachels. Ik snap dat je voor eenvoud gegaan bent: ketelswap, je radiatoren en leidingen liggen er al. Jij hebt dat al deels gedaan door andere ruimtes dan de woonkamer van IR panelen te voorzien.

Ik stook mijn badkamer elektrisch met een ventilatorkachel, was voorheen elektrische vloerverwarming. Het is in 2 minuten warm ipv in 2 uur en dat merk ik in elektra verbruik. Vorig jaar december 329KWh, dit jaar 204KWh. Daar zit zo'n 20KWh besparing bij van het vervangen van de televisie setup, maar de rest is die vloerverwarming die afgekoppeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
Wat voor windmolen(tje)s heb je eigenlijk? En hoezo mogen die wel en buitenunits niet? Als de windmolen niet totaal nutteloos moet zijn zit je toch snel aan een mast van>10mtr denken…
[/quote]

Fortis Montana. En die staat een heel eind van mijn huis. Hij haalt de 6000 niet per jaar omdat hij niet op zo'n hoge mast staat als eigenlijk geadviseerd wordt, maar de 10 meter haalt hij wel en levert nog meer dan voldoende op ondanks de lagere mast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
eric Z. schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:03:
[...]

standen opschrijven en ik hou ze o.a. bij in mindergas.nl
Dus 15000 kWh totaal teruglevering is nu 8000 kWh totaal verbruik geworden ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 17:16
ericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:10:
@Ronald Gooi het Unesco werelderfgoed in Amsterdam maar plat? Nogal kort door de bocht. Een appartement heeft een inherent betere energieprestatie in vergelijking tot een vrijstaande woning. In de stad woont men meestal kleiner, minder m2’s. Dat soort zaken moet je ook meetellen.

En een stad heeft grote voordelen als het gaat om mobiliteitssystemen. Ik heb geen auto nodig, 35 jaar geleden de laatste auto weggedaan.
Ik woon in een dorp van 6K in West-Friesland en heb geen auto. Daar is echt geen stad voor nodig. Als je meeweegt hoeveel uren je moet werken voor de auto is NS en OV-Fiets heel, heel veel sneller.

En ja, als de Unesco het milieu om zeep wil helpen, Jazeker plat die krotten...

De vraag is hoe veranderen we dit soort panden op een zo getrouw mogelijke manier, dat is misschien lastig op individueel niveau, maar iets veranderen zal moeten. COP 1 mag gewoon niet het antwoord zijn. Het gaat nog heel veel jaren duren dat COP1 verwarming niet gelijkstaat aan een verdubbeling van het fossiele verbruik. Daar ben je met je keuze gewoon verantwoordelijk voor.

Als voorbeeld: In Alkmaar staat een monumentale molen. Ik ken toevallig de bewoner vrij goed. Daar is begin 1900 een elektromotor in geplaatst om een koppel stenen aan te drijven.
Ooit kon je er met paard en wagen doorheen rijden... Dat kan ook niet meer,

Dus niet origineel, verre van. Er waren een technische ontwikkelingen en die zijn gewoon uitgevoerd ten gunste van de bedrijfsvoering. De molen draaide tot de gemeente de logistiek met grote wagens onmogelijk maakte met afsluitpalen gewoon productie.

Er mag nu geen generator in geplaatst worden... Dus nu draait het ding voor de prins... Wat een onzinnige regel... De molen is gewon door de eeuwen aangepast... de gepaste aanpassing nu is die generator. Zou een hele mooie bak stroom uit komen.

Het blokkeren van verandering aan monumenten is juist tegen de historie in.

(Een draaiende molen heeft minder onderhoud nodig, de trillingen houden ongedierte weg - dus dit is heel goed dat hij draait)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op welke molen doel je dan? Er zijn er nogal wat in Alkmaar. De molens die ik ken zijn in gebruik of kunnen dat niet meer.

Ben ook wel benieuwd naar de achterliggende argumentatie waarom het niet zou mogen. Is dat vanwege historie of zijn er andere redenen? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat het leuk is voor de eigenaar om dik geld te verdienen met zijn windmolen maar dat moet het net dan wel aan kunnen. Reguliere windmolens worden aangestuurd door beheerders bij mij weten.

Overigens zie ik wel een erg groot verschil tussen historisch en origineel. Historisch is zoals het in 'vergeten' geschiedenis was, dat betekent niet dat hij in de historie niet aangepast kan zijn. Bouw je hem nu weer om dan mag je weer een eeuw wachten voordat het echt historisch is. ;)

Verder wel interessant topic. Mijn CV is al wat ouder en ik wil eigenlijk niet gewoon een nieuwe. Ga eens grondig meelezen hier. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 01-01-2023 11:58 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gonadan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:53:
Op welke molen doel je dan? Er zijn er nogal wat in Alkmaar. De molens die ik ken zijn in gebruik of kunnen dat niet meer.
Molen van Piet - is nog altijd maalvaardig.
Verder wel interessant topic. Mijn CV is al wat ouder en ik wil eigenlijk niet gewoon een nieuwe. Ga eens grondig meelezen hier. :)
Dan kun je beter gaan inlezen wat er nodig is om aan de warmtepomp te gaan ;-)
Begin hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Stapje bij stapje...

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 01-01-2023 12:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ronald schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Molen van Piet - is nog altijd maalvaardig.
offtopic:
Ah ja die is deels elektrisch inderdaad, maar ook nog wind. Mooie combinatie op zich. Maar die draait gewoon nog toch? Of is dit productie juist recent gestopt?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ronald schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:41:
[...]
Ik woon in een dorp van 6K in West-Friesland en heb geen auto. Daar is echt geen stad voor nodig. Als je meeweegt hoeveel uren je moet werken voor de auto is NS en OV-Fiets heel, heel veel sneller.

En ja, als de Unesco het milieu om zeep wil helpen, Jazeker plat die krotten...

De vraag is hoe veranderen we dit soort panden op een zo getrouw mogelijke manier, dat is misschien lastig op individueel niveau, maar iets veranderen zal moeten. COP 1 mag gewoon niet het antwoord zijn. Het gaat nog heel veel jaren duren dat COP1 verwarming niet gelijkstaat aan een verdubbeling van het fossiele verbruik. Daar ben je met je keuze gewoon verantwoordelijk voor.

[...]
Je moet dit niet op individueel niveau bekijken maar op landelijk niveau. Begin met het laaghangend fruit, dat zijn meest (sociale) huurwoningen van naoorlogse bouw met één eigenaar, de woningbouw.
Doe iets met de gestapelde bouw. Daar zit veel potentie, maar bijvoorbeeld de besluitvorming in een VvE is ronduit complex.

Zorg dat warmtenetten een nutsvoorziening worden zonder winstoogmerk en met liefst een lokale eigenaar of een coöperatie. Een warmtenet is een prima oplossing voor wat recentere gestapelde bouw met collectieve verwarming, maar de huidige warmtenetten zijn cashcows voor de "Vattenfalls".

Accepteer dat niet alles met een warmtenet of warmtepomp te regelen is. Gewoon omdat de ruimte (binnen en/of buiten) fysiek ontbreekt of omdat een buitenunit niet past binnen de geluidseisen in een historische binnenstad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
DjAntoon schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:32:
[...]

Je lijkt mijn buurvrouw wel, verklaarde me voor gek 4 jaar geleden, dat ik zonnepanelen ging leggen. Want stroom werd gratis.
Nu gaan ze zelf leggen, en nog meer als dat ik (8400Wp) heb liggen. Het kan verkeren.
Stroom word nooit gratis, ze zetten liever de windmolens stil, dat scheelt onderhoudskosten.
Ja de politiek beïnvloed het in grote mate, en als de energie leveranciers nu nog steeds staatsbedrijven waren geweest dan had het gekund, nu niet meer.
Stroom kan net als bitjes best ooit gratis worden. Voor de infrastructuur daarentegen zal een gestaffeld (capaciteits)tarief kunnen gaan komen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@eric Z. Amen. Je maakt goede keuzes. Laat anderen er maar van denken wat ze denken met hun cop betoog. Klaar. Je hebt groot gelijk hoe je het doet!

Is vacuüm glas nog een optie voor een monumentaal pand ? Dat oogt als enkel glas.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Je moet dit niet op individueel niveau bekijken maar op landelijk niveau. Begin met het laaghangend fruit, dat zijn meest (sociale) huurwoningen van naoorlogse bouw met één eigenaar, de woningbouw.
Doe iets met de gestapelde bouw. Daar zit veel potentie, maar bijvoorbeeld de besluitvorming in een VvE is ronduit complex.
Ik kijk juist op landelijk niveau... Jij alleen maakt niet zoveel uit... Maar als oplossing voor de bijna gehele binnenstad? Dat is heel erg zorgwekkend...
Zorg dat warmtenetten een nutsvoorziening worden zonder winstoogmerk en met liefst een lokale eigenaar of een coöperatie. Een warmtenet is een prima oplossing voor wat recentere gestapelde bouw met collectieve verwarming, maar de huidige warmtenetten zijn cashcows voor de "Vattenfalls".
Daar ben ik het resoluut mee eens... De huidige opzet is puur monopolistisch
Accepteer dat niet alles met een warmtenet of warmtepomp te regelen is. Gewoon omdat de ruimte (binnen en/of buiten) fysiek ontbreekt of omdat een buitenunit niet past binnen de geluidseisen in een historische binnenstad.
Warmtenet gaat best wel altijd werken, maar op moment is het te duur. En ze gebruiken te hoge temperaturen... dat is lastig brandstof loos te doen, en afval lijkt niet de gouden berg (Pun intended) te zijn (Ze stoken bij om de oven aan de gang te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ronald schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Ik kijk juist op landelijk niveau... Jij alleen maakt niet zoveel uit... Maar als oplossing voor de bijna gehele binnenstad? Dat is heel erg zorgwekkend...
Denk dat dat de realiteit is. Individuele installaties kunnen mondjesmaat, voor een warmtenet ontbreekt de ondergrondse ruimte door bomen en een enorme hoeveelheid kabels en leidingen. Bedenk dat de telefooncentrale van 020 in de Spuistraat stond, direct achter het paleis op de Dam. Alle telefoniekabels komen daar nog steeds bij elkaar. Daar is geen centimeter onder de grond vrij van kabels.
[...]

Warmtenet gaat best wel altijd werken, maar op moment is het te duur. En ze gebruiken te hoge temperaturen... dat is lastig brandstof loos te doen, en afval lijkt niet de gouden berg (Pun intended) te zijn (Ze stoken bij om de oven aan de gang te houden)
Je hebt ook LT warmtenetten, dat is een betere benadering met minder transportverliezen. Duur is het vooral in aanleg en vanwege het huidige monopolie ook duur voor de gebruiker. Dat zou anders kunnen worden met kleine lokale coöperaties, soms op wijkniveau met een aantal flatgebouwen aangesloten. Voordeel van een coöperatie is dat je er zelf wat over te zeggen hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
[quote]Knowbody schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:56:
@eric Z. Amen. Je maakt goede keuzes. Laat anderen er maar van denken wat ze denken met hun cop betoog. Klaar. Je hebt groot gelijk hoe je het doet!

Dank, ik moet ook naar mijn eigen portemonnee kijken. En .... over 10 jaar is dit systeem wel afgeschreven, dus kan ik t.z.t. wel kijken naar een andere methode. Immers de ontwikkelingen blijven niet stilstaan. Mogelijk krijgen we t.z.t. wel gratis gas uit Rusland ;) Voorlopig betaal ik de komende jaren geen stuiver aan energie. Pas over 5 jaar is het omslagpunt waarbij ik mogelijk iets zou moeten betalen mits de terugleververgoeding minimaal is (wat ik mij niet kan voorstellen). En mocht dit zo zijn plaats ik nog wel een extra zonnepark met panelen gekocht op de tweedehandsmarkt (slechts 5 jaar oud, 270Wp voor een kleine 25 euro per stuk en per pallet nog voordeliger :-) ) Een onderstel heb ik zo gemaakt in de weide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:05

de Peer

under peer review

eric Z. schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:19:
[quote]Knowbody schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:56:

Voorlopig betaal ik de komende jaren geen stuiver aan energie.
je houdt jezelf compleet voor de gek. Je bent juist erg duur uit omdat je zonder die elektrische cv ketel een mooi PV overschot zou hebben dat je tegen een goede prijs had kunnen verkopen.

Zonnestroom is niet gratis. Er is afschrijving en je kunt een mooie TLV opstrijken.

Zo ontvang ik dit jaar 15.000 euro van mijn energieleverancier. Ik verwarm mijn huis met airco's. Zou ik met een elektrische cv ketel verwarmen dan verdampen die 15.000 euro.

Ik begrijp dat je mogelijkheden beperkt zijn en dat is lastig, maar je houdt jezelf voor de gek als je werkelijk denkt dat je niets/weinig betaalt, alleen maar omdat je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik voer die berekening ook regelmatig uit, vooral om te bekijken of ook zonder PV ik de energierekening nog zou kunnen betalen. Het antwoord is volmondig ja. Dus ook zonder salderen of PV kom ik niet in de financiële problemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:05:
Ik voer die berekening ook regelmatig uit, vooral om te bekijken of ook zonder PV ik de energierekening nog zou kunnen betalen. Het antwoord is volmondig ja. Dus ook zonder salderen of PV kom ik niet in de financiële problemen.
Ja, maar er is wel een verschil tussen 'niet in financiële problemen komen' en 'een verstandige/kostenefficiënte oplossing'

Ja camoufleert de inefficiënte oplossing (zoals elektrische cv ketel) dan met de zeer rendabele zonnepanelen.
Volgens dezelfde redenatie kan je ook zeggen dat je PV maar een matig rendement heeft (want je voordeel verlies je aan de ketel).

Nogmaals, ik snap dat de optimale oplossing niet altijd mogelijk is en dat soms voor kleinere huizen andere oplossingen interessant zijn, maar laten we niet doen alsof COP=1 verwarming financiëel interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Laten we ook niet zeggen dat een gasgestookte CV een cop van 7of hoger haalt.

Kom op...ik heb een verbruik momenteel van 8000 kWh op jaarbasis aan energie puur en alleen voor het verwarmen terwijl ik hiervoor 3500 m3 gas kwijt was voor de verwarming.

De teruglevering cq opbrengst windmolens momenteel heb ik hierbuiten gelaten.

dus laten we afronden. 2,4x zoveel als gas (dan reken ik zeer ruim!).
electra kost mij momenteel buiten het energieplafond 0,89 en gas 2,35. Dan ben ik dus nog altijd voordeliger uit dan gas (2,15 tegen 2,35). En dat ZONDER mijn teruglevering.

Mijn ervaringscijfers zijn echt alleszeggend voor mij. Naast kostenbesparing merk ik ook een comfortstijging.

Kortom electrisch kan wel degelijk financieel aantrekkelijk en dus interessant zijn. Meten=weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:55:
[...]

je houdt jezelf compleet voor de gek. Je bent juist erg duur uit omdat je zonder die elektrische cv ketel een mooi PV overschot zou hebben dat je tegen een goede prijs had kunnen verkopen.

Zonnestroom is niet gratis. Er is afschrijving en je kunt een mooie TLV opstrijken.

Zo ontvang ik dit jaar 15.000 euro van mijn energieleverancier. Ik verwarm mijn huis met airco's. Zou ik met een elektrische cv ketel verwarmen dan verdampen die 15.000 euro.

Ik begrijp dat je mogelijkheden beperkt zijn en dat is lastig, maar je houdt jezelf voor de gek als je werkelijk denkt dat je niets/weinig betaalt, alleen maar omdat je zonnepanelen hebt.
Hoe lang gaat jouw vlieger op Peer, dat je zoveel panelen hebt en weinig hoeft te salderen en die enorm goede terugleververgoeding opstrijkt ? Dat lijkt mij ook tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Simpel gezegd, binnen de mogelijkheden (VvE, beschermd stadsgezicht) is dit een zeer kostenefficiënte oplossing. Alleen al vanwege de lage investeringskosten, elektrische radiatoren zijn goedkoop en vrijwel onderhoudsvrij. Met deze bescheiden investering, besparing op vastrecht voor gas, onderhoud CV en de subsidie Amsterdam Aardgasvrij kan ik jarenlang elektrisch verwarmen zonder veel kosten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
eric Z. schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:33:
Kortom electrisch kan wel degelijk financieel aantrekkelijk en dus interessant zijn. Meten=weten
Heb je dit ook gecorrigeerd voor graaddagen?
2022: 1.861
2021: 2.295

Da's al een verschil van 19%. Meten = weten maar je moet wel de juiste uitgangspunten gebruiken.

Zoals al door talloze anderen aangegeven moeten er andere variabelen zijn de veranderd zijn.

Edit:
Andere gedachte aangezien je zonnepanelen hebt; meet jij de bruto opwek op de omvormer? Wordt het verschil in verbruik niet verklaart door gestegen eigen verbruik?

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 01-01-2023 18:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:36:
Alleen al vanwege de lage investeringskosten, elektrische radiatoren zijn goedkoop en vrijwel onderhoudsvrij.
Voor een elektrische radiator is in specifieke gevallen nog wel een logische toepassing. Voor de elektrische CV ketel uit de topictitel is die er nooit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Knowbody schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Hoe lang gaat jouw vlieger op Peer, dat je zoveel panelen hebt en weinig hoeft te salderen en die enorm goede terugleververgoeding opstrijkt ? Dat lijkt mij ook tijdelijk.
Wist ik het maar, ik zou graag nog een paar jaar bijtekenen. Vooruit kijken lukt niet. Het blijft continu anticiperen op de omstandigheden die zich voordoen. Maar van 1 zo'n topjaar is het nog jaren genieten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

assje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:43:
[...]
Voor een elektrische radiator is in specifieke gevallen nog wel een logische toepassing. Voor de elektrische CV ketel uit de topictitel is die er nooit.
Eens, heb ik ook meerdere keren benoemd in dit topic.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Heb even berekeningen laten uitvoeren door de bekende energievergelijkers. Ik zou momenteel voor 2023 een maandbedrag verschuldigd zijn van rond de 950-1000 per maand als ik nog op de oude wijze doorgegaan zou zijn. pffffff

Nu betaal ik enkel een vastrecht van 100 per maand, en leveringskosten van 6,- en 24 netbeheer, totaal 125,-.
Echter....mijn vaste kosten gas a 22,50 hoef ik niet te betalen.
Daarnaast krijg ik nog vermindering energiebelasting van 65 per maand.

Kortom...ik betaal circa 40 per maand ipv de 950-1000 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
ooit ga ik de e-cv wel vervangen voor een andere oplossing. Maar op korte termijn was dit de snelste kostenbesparende oplossing. Anders moesten er nieuwe electraleidingen getrokken worden om de electrische panelen van voldoende stroom te voorzien.
Derhalve deze snelle, niet mees efficiente, oplossing maar voor ons wel de snelste manier om aanzienlijke kosten te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
eric Z. schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:14:
ooit ga ik de e-cv wel vervangen voor een andere oplossing.
Wat is een e-cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
assje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Heb je dit ook gecorrigeerd voor graaddagen?
2022: 1.861
2021: 2.295

Da's al een verschil van 19%. Meten = weten maar je moet wel de juiste uitgangspunten gebruiken.

Zoals al door talloze anderen aangegeven moeten er andere variabelen zijn de veranderd zijn.

Edit:
Andere gedachte aangezien je zonnepanelen hebt; meet jij de bruto opwek op de omvormer? Wordt het verschil in verbruik niet verklaart door gestegen eigen verbruik?
Ik heb gecorrigeerd voor graaddagen, wees maar niet bang. Heb de juiste uitgangspunten gebruikt. Er zijn geen andere variabelen veranderd.

En ik heb een eigen meter op de teruglevering zitten. Dus mijn verbuik gecorrigeerd met het opgewekte vermogen. Anders zou het ook niet kloppend zijn. Immers....ik lever meer terug dan ik verbruik, ook in deze winter.

Ik vergelijk puur het gasverbruik, gecorrigeerd naar graaddagen, van afgelopen jaren en het electrisch verbruik (ook gecorrigeerd naar graaddagen) en dan zonder sww. Ik kijk dus puur naar de verwarming van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
eric Z. schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:12:
Heb even berekeningen laten uitvoeren door de bekende energievergelijkers. Ik zou momenteel voor 2023 een maandbedrag verschuldigd zijn van rond de 950-1000 per maand als ik nog op de oude wijze doorgegaan zou zijn. pffffff

Nu betaal ik enkel een vastrecht van 100 per maand, en leveringskosten van 6,- en 24 netbeheer, totaal 125,-.
Echter....mijn vaste kosten gas a 22,50 hoef ik niet te betalen.
Daarnaast krijg ik nog vermindering energiebelasting van 65 per maand.

Kortom...ik betaal circa 40 per maand ipv de 950-1000 per maand.
Leuk. Maar totaal nutteloos als je niet aangeeft wat je inputs voor die calculators waren.

Dus wat je exact verbruikt, teruglevert en wat je tarieven daarvoor zijn.

En dan nog weten we eigenlijk niets als je niet kunt aangeven wat enkel de verwarming exact verbruikt , en wat de windmolentjes terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

twain4me schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:38:
Een huis wat een warmtevraag heeft van 3500m3 gas moet je eigenlijk ook gewoon onbewoonbaar verklaren. heb jij glas in je kozijnen of kippengaas?
Hoe vaak zijn er antwoorden met bepaalde trefwoorden in dit topic voor:
warmtevraag 3x: Elektrische ketel advies

isoleren 5x : Elektrische ketel advies

isolatie 7x: Elektrische ketel advies

En dat in ca 2 3/4 jaar dat dit topic bestaat. Geen hoge score.
Dat betekent er dan niet geïsoleerd is of wordt? Nee, das te kort door de bocht, maar het lijkt er wel dat bijvoorbeeld een elektrische ketel kopen en grote kans is van een ad-hoc koop omdat in een aantal gevallen de maandlasten hoog zijn?

De warmtevraag kennen zeker na isoleren betekent dat er geen ketel meer nodig is die het oude verbruik aan moet kunnen. meers, m3 gas die weg geïsoleerd zijn hoef je nooit meer te gebruiken, ook in de vorm van kWh.
Het komt mij bijzonder binnen dat isoleren niet zou lonen. Uiteraard het is niet gratis maar je kunt vervolgens ook het huis met heel veel minder energie warm houden.

Mogelijk zit een zeer korte termijn de langere termijn oplossing in de weg?
Maar dan nog... krijg zsm eerst een indruk waar de grootste warmte verliezen zitten, de quick wins zijn de warmtelekken dus pak die meteen aan, kierdichtheid dus sterk verbeteren.
En bij veel huizen is het dak een grote warmteverlies bron, rond de 30% vd totale energie zou hoer verloren gaan. Onderzoek het, zoek uit wat nodig is en vaak is en zolder nog zelf te doen, dus met een aantal weekend kan het vaak afgerond zijn.
Laat je voorstel hier eerst checken of er iets verkeerds ingeslopen is.

Het zijn maar opties, puur om te prikkelen dat er meer mogelijk is dan het grote gasverbruik maar te laten voor wat het is en niet te kijken naar korte termijn andere opties die het oude gasverbruik in een range van zeker 30 % of meer naar beneden te brengen, dat lijkt me wel interessant om mee te nemen/te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik vind 3500 voor een monumentaal pand niet eens zo heel veel eigenlijk. Mijn 2/1 kap huis uit 1978 met boven enkelglas, beneden dubbelglas en geen dak- of vloerisolatie deed met een VR ketel 3300 kuub.
Van die 3300 kuub gaat 450 kuub naar de waakvlam en bijstoken van de boiler, houd je 2850 over.
2850 met VR, 83% rendement, zit je op 2365 kuub. Is al 1000 minder om mee te beginnen na het plaatsen van een HR ketel, heb je nog niks geisoleerd.
Ineens vind ik die 1800 kuub voor mijn eerste stookjaar na het isoleren van dak en vervangen enkelglas helemaal niet meer zo bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je mag 1 keer raden.
Hint : zie topictitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

_JGC_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:07:
Ik vind 3500 voor een monumentaal pand niet eens zo heel veel eigenlijk. ..............
Ineens vind ik die 1800 kuub voor mijn eerste stookjaar na het isoleren van dak en vervangen enkelglas helemaal niet meer zo bijzonder.
Mijn conclusie zou zijn dat 3500 m3 voor die tijd dan wel aardige rond het gemiddelde lag, maar dat soort verbruik nu toch veel te hoog zijn, zowel qua duurzaamheidsbijdrage als qua enorme kosten met een gasprijs van ca 2,50-3,00 euro per m3. En dat er dus voor die woning veel baat bij is om eerst te isoleren en een betere warmtebron te kopen....

Je levert zelf het bewijs dat je met een paar maatregelen het gasverbruik al heel flink naar beneden te halen valt, en dus dank je voor dit voorbeeld iets dat mijn verhaal hier net boven dus daadwerkelijk ondersteunt.
Isoleren loont dus, je hebt het dak dus inderdaad flink aangepakt.

Pas daarna komt de warmtebron aan de beurt, je hebt voor de HR ketel gekozen en kon nog meer gas besparen anderen kiezen voor voor een WP. En dan is er nog een e-CV, mss een noodoplossing maar met de afbouw v/h salderen zijn er straks onvoldoende kWh's in de winter zelf van zonnepanelen en moet er voor de e-CV dure stroom van het net gehaald worden dat lijkt me op den duur, zeker als er ook nog te weinig geisoleerd wordt, geen betaalbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@route99 In 2010 was een WP nog helemaal niet aan de orde. Het gas was 56 cent per kuub en de stroom 20 cent. Ik had een VR ketel hangen die in juli 2010 met 30 graden buitentemperatuur zo'n 1 kuub per dag wegstookte terwijl ik er nog niet eens woonde. Toen in oktober de ketel ging stoken zag ik de cijfertjes op de gasmeter wel heel hard oplopen en heb ik dezelfde maand nog die ketel laten vervangen.

Wat isolatie van toen betreft, HR+ 1.3 glas en een schamele 6cm PIR in het dak. Naar hedendaagse standaarden betekent het niks.
Overigens met vloerisolatie, dubbelglas naar HR++ en het isoleren van de berging nog weer 40% minder verbruik tov 2010 en 2011. Ik stook nu ook geen 75 graden aanvoer meer maar slechts 40. En dat is niet omdat we het anders niet warm krijgen, maar omdat de ketel 7KW kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@_JGC_ Dat over die WP hoort bij de huidige context, dat was mijn insteek, maar de historie (zonder een wP in 2010 snap ik) was wel het aftel punt voor dat stuk tekst.
Overigens met vloerisolatie, dubbelglas naar HR++ en het isoleren van de berging nog weer 40% minder verbruik tov 2010 en 2011.
Ook jij levert weer het bewijs aan dat isoleren loont, dat was nl mijn kernpunt 2 stukken geleden en dat een directe stap naar de e-CV, zonder eerste isoleren, die je hier regelmatig tegenkomt, niet de meest logisch stap is om een duurzame oplossing te krijgen.

Het is dus erg belangrijk om scherp te krijgen wanneer een e-CV echt qua duurzaamheid wat zou kunnen betekenen en geen korte termijn uitweg is, waarbij er niet geïsoleerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:43

R-B

Blokkert

@eric Z.

Ik probeer jou situatie te begrijpen en je keuzes. Aangezien mijn ouders een e-CV overwegen en ik de geadverteerde kWh op jaarbasis te weinig vindt.

Als ik het goed begrijp, had jij voordat je een e-CV had een overschot van 15.000 kWh en grofweg 3500 m3
Nu heb je, na plaatsen e-CV een verbruik van 8000 kWh en 0 m3.

Dus je stroom verbruik is van -15.000 (overschot) naar +8000 gegaan.
Dus in feite verbruikt je e-CV dus (15000+8000) 23000 kWh aan elektrische energie op jaarbasis?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
R-B schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:44:
@eric Z.

Ik probeer jou situatie te begrijpen en je keuzes. Aangezien mijn ouders een e-CV overwegen en ik de geadverteerde kWh op jaarbasis te weinig vindt.

Als ik het goed begrijp, had jij voordat je een e-CV had een overschot van 15.000 kWh en grofweg 3500 m3

Dus in feite verbruikt je e-CV dus (15000+8000) 23000 kWh aan elektrische energie op jaarbasis?
Een gas ketel haalt globaal 8 kW warmte uit een kuub gas (tenzij oud, slecht afgesteld e.d.)
Een E-cv is cop 1 (of slechter, geen idee) dus 1 kWh aan stroom is 1 kW warmte.

Dus reken maar uit....... Ik kan me geen situatie bedenken dat het voordeliger is een E-cv. Voor zonnepanelen is immers ook een investering nodig.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
R-B schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:44:
@eric Z.

En gaan we die 23000 delen door 8 dan komen we uit op 2875 m3
Dat is ongeveer gelijk aan die 3500 m3 gas.

Met een warmtepomp
23000 /2 = 11500

-15000 + 11500 = -3500 wat je aan het eind van het jaar overhoud.
Vergelijken we die -3500 versus 8000 kWh aan stroom per jaar dan is dat toch een aanzienlijk bedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 02-01-2023 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@D-dark Ik mis de afbouw van het salderen en op en duur kun je dus ook helemaal geen stroom uit de zomer verrekenen met wat je in de winter nodig hebt.
Imho komen de huidige berekeningen me niet realistisch binnen, waarom met een boog om het afbouwen vd saldering heen lopen, dat komt me ook vreemd binnen.

Organisaties als Milieucentraal geven voor de e-CV een negatief advies af.
https://www.milieucentraa...etel-of-combiketel-kopen/
Elektrische cv-ketel: niet doen!
Een elektrische cv-ketel of inductie cv-ketel (CVi) als vervanging van je cv-ketel op gas is een afrader. Zo'n elektrische verwarmingsketel gebruikt veel stroom en is dus niet klimaatvriendelijk. Een CV-inductie (CVi) is bovendien behoorlijk duur.

Wil je elektrisch verwarmen en is jouw huis daarvoor geschikt, dan kun je beter kiezen voor een warmtepomp of ventilatiewarmtepomp. Daar kun je bovendien subsidie voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
route99 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:04:
@D-dark Ik mis de afbouw van het salderen en op en duur kun je dus ook helemaal geen stroom uit de zomer verrekenen met wat je in de winter nodig hebt.
Imho komen de huidige berekeningen me niet realistisch binnen, waarom met een boog om het afbouwen vd saldering heen lopen, dat komt me ook vreemd binnen.

Organisaties als Milieucentraal geven voor de e-CV een negatief advies af.
https://www.milieucentraa...etel-of-combiketel-kopen/

[...]
Jep, dat is de kers op de taart.
Zolang je nog voor een leuk bedrag heel de boel kon volgooïen en verdienen met teruglevereren had zo'n berg zonnepanelen zin en zeker al zijn geld opgebracht.

Maar nu salderen wordt afgebouwd wordt de som nog ongunstiger.

Zelfs bij een laag gasverbruik is een nieuwe cv-ketel nog goedkoper.
Alleen een optie voor tijdelijk als je een erg zware overproductie van zonnepanelen hebt en een langlopend energiecontract met een lage kWh prijs en de investering van een warmtepomp even niet kan trekken.
Maar voor een lange termijn niet rendabel.

Heb je ruimtes die je niet wil stoken of op een lage temperatuur en tijdelijk wil bijverwarmen dan is een infraroodpaneel een betere optie.

[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 02-01-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@D-dark Nieuwe cv ketel gaat met aankomende wetgeving niet goedkoper worden dan stoken met een warmtepomp, zelfs zonder zonnepanelen. Denk ook aan de vaste kosten van netbeheerder en energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Erwin_83 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Een gas ketel haalt globaal 8 kW warmte uit een kuub gas (tenzij oud, slecht afgesteld e.d.)
Een E-cv is cop 1 (of slechter, geen idee) dus 1 kWh aan stroom is 1 kW warmte.

Dus reken maar uit....... Ik kan me geen situatie bedenken dat het voordeliger is een E-cv. Voor zonnepanelen is immers ook een investering nodig.
D-dark schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Met een warmtepomp
23000 /2 = 11500

Vergelijken we die -3500 versus 8000 kWh aan stroom per jaar dan is dat toch een aanzienlijk bedrag.
Precies, op die sommen kom ik ook uit. Staat niet letterlijk zo ergens in een post in dit draadje als ik het goed teruggelezen heb.

Ik deel ook de mening dat een e-CV in normale situaties, zonder extreem overschot aan panelen (wat het sommetje bij @eric Z. wellicht positiever maakt) niet interessant kan zijn.

Puur feit, rond 23000 kWh voor een e-CV lijkt me onacceptabel veel, maar wel reëel geschat bij 3500 m3.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
_JGC_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:37:
@D-dark Nieuwe cv ketel gaat met aankomende wetgeving niet goedkoper worden dan stoken met een warmtepomp, zelfs zonder zonnepanelen. Denk ook aan de vaste kosten van netbeheerder en energieleverancier.
Die som heb ik ook gemaakt.
Met mijn gasverbruik van 450 op jaarbasis is een nieuwe cv-ketel + rookgasfvoer + vastrecht over 15 jaar gerekend de goedkoopste optie.

Op de 2e plaats komt huis volledig verwarmen met airco's en een ventilatiewarmtepompboiler.

Dan plek 3. De lucht-water warmtepomp
Wat de berekening nekt is dat je hangt aan installatiekosten, boiler + warmtepomp.
Een iets zwaardere warmtepomp is dan nauwelijks duurder en heeft ook nog meer subsidie.
De grotere besparing op gas maakt het dan rendabel.

Die situatie gaat in de toekomst veranderen als een hybride warmtepomp verplicht wordt.
Komt nu qua kosten uit op een gedeelde 4e plek met water-water warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

_JGC_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:37:
Dat wordt dan een normale maar een hybride CV ketel, noem hem gerust meteen bij zijn naam, das duidelijker.
https://www.rijksoverheid...mtepomp-standaard-in-2026
De hybride warmtepomp moet vanaf 2026 standaard worden voor het verwarmen van woningen. Huiseigenaren zijn verplicht om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel over te stappen op een hybride warmtepomp. Of op een ander duurzaam alternatief, zoals aansluiting op het warmtenet.
Edit: @D-dark heb je ook ratio kosten verschillen? Uiteraard is elke situatie verschillend maar stel optie 1 op 100% hoe duur worden dan optie 2 en 3 in verhouding bij jou?

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 02-01-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@route99 Er is al de gasketelwet die nu nog niet gehandhaafd wordt. Zolang die handhaving er niet is ben je vrij om een ketel te laten plaatsen door teun de beun. Na 2026 gaan er ook nog gewoon illegaal ketels zonder warmtepomp opgehangen worden, desnoods via marktplaats of een zwart handeltje onder de toonbank.

Maargoed, met een verbruik van 500 kuub, dan ben je gek om een hybride systeem op te hangen. Twee aansluitingen, twee apparaten, ingewikkelde regeling en een installatiebranche die het niet snapt.
Meestal zijn die hybride warmtepompen iets van 4KW, met 500 kuub verbruik kan zo'n ding het bij -10 af zonder gasketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
route99 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Edit: @D-dark heb je ook ratio kosten verschillen? Uiteraard is elke situatie verschillend maar stel optie 1 op 100% hoe duur worden dan optie 2 en 3 in verhouding bij jou?
Bij de hybride heb ik zowel de warmtepomp als cv ketel als losse componenten bij elkaar opgetelld _2 verschillende apparaten) met een besparingspercentage van 70% op gas
lucht-water is op basis van een 5 a 6 kW warmtepomp, komen het meest overeen met offertes uit lucht-water warmtepomp topic. kan misschien iets goedkoper maar vanwege maissonette woning (rijtjeshuis) moet je ook nog een geluidswerende kast rekenen wat het ook weer duurder maakt.
Hybride kan misschien iets goedkoper als je van een Quaat uitgaat
Water-water is duurder vanwege de bronboringen. Alleen haalbaar als je het met de gehele straat laat doen.
Heb daar wel een correctiefactor voor betere cop op losgelaten.

electriciteit 0,7
gas 2,4
cop3
vastrecht gas 187 per jaar

Voor een nieuwe gasketel + rookgasafvoer 2750
hybride 3000
Lucht-Lucht+ ventilatiewarmtepomp 9500
Lucht-water warmtepomp 12000
Water-water 18000

Over 15 jaar gerekend

Gas - 21483
lucht-lucht 22100
Lucht-water 25440
Water-Water 27450
hybride 29946
elec cv 40800

Ga ik rekenen met iets oudere prijzen
electriciteit 0,4
gas 1

gas 13383
lucht-lucht 16700
lucht-water 19200
water-water 23400
hybride 23400
electrische cv 24600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
12000 euro voor een lucht/water warmtepomp? Dan maar geen subsidie, hang ik zelf wel een monoblock op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:31
@D-dark momenteel gaan de offerte prijzen alle kanten op en ik moet zeggen dat ik wat dat betreft niet heel dicht op de bal zit. Maar gevoelsmatig klopt de verhouding van de aanschafprijzen niet. Hybride verwacht ik significant duurder dan gas; lucht-water zou dicht tegen hybride moeten liggen (iets zwaardere warmtepomp zijn de meerkosten niet en je hebt geen nieuwe gasketel nodig).

En kijk uit dat er opties tussen staan die een LTV afgiftesysteem vereisen (lucht-water en water-water).

Neemt niet weg dat dit een super relevant vergelijk is voor veel huishoudens die nu een gasketel hebben die op instorten staat en/of een dikke gasrekening hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Roekeloos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:01:
@D-dark momenteel gaan de offerte prijzen alle kanten op en ik moet zeggen dat ik wat dat betreft niet heel dicht op de bal zit. Maar gevoelsmatig klopt de verhouding van de aanschafprijzen niet. Hybride verwacht ik significant duurder dan gas; lucht-water zou dicht tegen hybride moeten liggen (iets zwaardere warmtepomp zijn de meerkosten niet en je hebt geen nieuwe gasketel nodig).

En kijk uit dat er opties tussen staan die een LTV afgiftesysteem vereisen (lucht-water en water-water).

Neemt niet weg dat dit een super relevant vergelijk is voor veel huishoudens die nu een gasketel hebben die op instorten staat en/of een dikke gasrekening hebben.
Je hebt gelijk dat een iets zwaardere warmtepomp de meerprijs niet is. subsidie neemt evenredig toe.
Waar het spaak gaat is de rest van de installatie.

- Leidingwerk
- Grindbak en voeten
- Geluidswerende kast
- Buffervat indien benodigd
- Aansluitwerk
- Arbeid voor plaatsing
- Regelelectronica
- Aanpassing aan electrische installatie
- Boilervat voor warm water

Al die kosten blijven ongeveer gelijk of je nu een 5,8 of 12 kW warmtepomp plaatst.

Aanpassingen aan aan afgiftesysteem voor LTV neem ik niet mee. Heb daarom met een cop van 3 gerekend zodat er met een hogere temperatuur verwarmd wordt waardoor de cop lager wordt.
Daarnaast neemt warm-water een grotere component in tov verwarming.

Bij hybride heb je de situatie dat je om het zuiver te houden zowel met een nieuwe gas cv en rookgas+ hybride warmtepomp moet rekenen. Je bespaart wel op gas maar je vastrecht voor gas telt ook flink mee waardoor het verschil qua aanschaf op lange termijn met lucht-water niet zo groot is. De prijzen voor alleen hybride kloppen wel als je de subsidie meerekend. Zie onderstaande forums

Ervaringen met Quatt?
2349 inclusief subsidie op de site
Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)
3400 inclusief subsidie

En dat is het vervelende met de huidige subsidie. Het stimuleerd de grote gebruikers om overtestappen maar voor de massa wordt het pas interessant naarmate het meer massaproductie wordt.

Een vaste subsidie voor een door een installateur volledig aan te leggen warmtepomp installatie zou voor mij beter zijn dan een subsidie afhankelijk van vermogen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
[quote]R-B schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:44:
@eric Z.

[/quot

Nee, dit is niet correct.
Ik had tot de aanschaf van de e-cv een verbruik van 5500 kWh (voor verlichting, koken, etc) en 3500 m3 gas.
Vervolgens besloot ik tot o.a. de e-cv. Nu zit ik op een verbruik van 13500 kWh (de reeds 5500 + de 8000 voor de electrische verwarming) en op 0 m3 gas.

Kortom.....-3500 m3 gas en = 8000 kWh electra.
Om die electra (incl. mijn thuisgebruik) op te kunnen wekken heb ik zonnepanelen + windmolen (en binnenkort nog 1) zodat ik 15000 kWh opbrengst heb. Meer dan mijn totale verbruik.

dit is mijn situatie en mijn verbruikscijfers.

Dat gas 7-10 kWh kan opleveren is mooi, maar mijn cijfers zijn ervaringscijfers. En blijkbaar klopt het niet om zomaar aan te nemen dan 1m3 gas 7 kWh zou zijn. Leuk op papier, maar de praktijk is weerbarstiger.

Toen ik nog op gas stookte had ik een 1,4 per gewogen graaddag, nu op electrisch 3,2 per gewogen graaddag. Dus laten we voor het gemak zeggen 2,5x zoveel. Als ik dit verbruik zou moeten kopen zou de prijs van gas 2,5 zo duur moeten zijn dan die van electrisch. En dat is momenteel niet zo en in het voordeel van electra.
Maar....ik heb een opbrengst door het hele jaar van een kleine 15.000 (10.000 met zonnepanelen en 5.000 per windmolen die het ook in de winter doet).

Kortom...financieel ga ik er echt wel op vooruit, ook als ik de afschrijving van de panelen en windmolen meeneem.

Mijn situatie is niet veranderd. Wel heb ik ervoor gekozen om enkel de kamer en keuken met de e-cv te laten verwarmen en de overige ruimten met IR. Dus t.o.v. de gasgestookte cv is er veel minder meters warmwaterbuis welke verwarmd dient te worden en dus een verlies hebben.

Zoals gezegd...per situatie bekijken en uitrekenen.

Wel heb ik nu meer comfort. Vroeger werd mijn kantoor eigenlijk niet verwarmd omdat dit te lang zou duren. Nu met IR doe ik deze wel aan en zit ik warmer.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
D-dark schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Met een warmtepomp
23000 /2 = 11500

Jullie lezen niet goed, of ik heb het verkeerd beschreven. Daarom een nieuwe poging. zie mijn eerdere quote !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
eric Z. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:11:

Mijn situatie is niet veranderd. Wel heb ik ervoor gekozen om enkel de kamer en keuken met de e-cv te laten verwarmen en de overige ruimten met IR. Dus t.o.v. de gasgestookte cv is er veel minder meters warmwaterbuis welke verwarmd dient te worden en dus een verlies hebben.

succes
dus... je situatie is wel veranderd...
Los daarvan, had je dus hetzelfde verbruik (8000kWh) kunnen terugbrengen naar +- 2000kWh

[ Voor 9% gewijzigd door Puc van S. op 03-01-2023 22:20 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Als ik door was gegaan met gas was ik globaal € 8500 excl vastrecht kwijt.

Op electrisch nu....0,--

Maar zou ik die 8000 kWh moeten kopen (het meerverbruik ivm electrisch verwarmen) zou ik € 7.000 kwijt zijn excl vastrecht.

Echter door de aanschaf van zonnepanelen en windmolen (in totaal een kleine € 15.000) heb ik op jaarbasis totaal geen electraverbruik meer. (Dus ook mijn standaard verbruik is nu zelf opgewekt). Enige dat ik zou hebben is een afschrijving. Laat ik de installatie eens in 3 jaar afschrijven....dan ben ik 5000 aan afschrijving kwijt. Daarna levert hij gewoon nog door.

Ja natuurlijk....ik zou meer kunnen besparen door een warmtepomp of airco's te plaatsen. Echter.....mijn situatie verbieden dit. Ik mag/kan geen wijzigingen aan de gevels doen en mijn leistenen dak mag ook niet gewijzigd worden. Ik ben met handen en voeten gebonden. Derhalve MIJN keuze om over te gaan op electrische verwarming.

Volgend jaar ga ik de vloer van de bovenverdieping per ruimte openboren om isolatie aan te brengen. Van onderen gaat niet omdat dit nog ouderwets met kippengaas/gips is gedaan en er mooie ornamenten van gips en plafondschilderingen zijn aangebracht. Die mogen niet beschadigd raken!

Kortom....als ik de oude prijzen neem van 0,40 voor electra en 0,80 voor gas was ik kwijt:€ 5.000,-- per jaar.
5500 kWh 0,4 2200
3500 m3 0,8 2800

Als ik niets zou doen € 13.120
5500 kWh 0,89 4895
3500 m3 2,35 8225

Maar door mijn aanpassingen ben ik de komende 3 jaren kwijt: € 5.000 aan afschrijving per jaar. En daarna is de restwaarde 0, dus geen afschrijvingen meer.

Ik blijf erbij dat dit financieel aantrekkelijk is, ondanks de afbouw van de salderingsregeling (in welke vorm dan ook omdat hier ook nog steeds geen duidelijkheid is wat teruglevering op gaat leveren voor de consument). Maar goed.....dan plaats ik een extra windmolen zodat ik in de winter voldoende op kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Puc van S. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:15:
[...]

dus... je situatie is wel veranderd...
Los daarvan, had je dus hetzelfde verbruik (8000kWh) kunnen terugbrengen naar +- 2000kWh
In die zin dat ik meer ruimten verwarm. Dus dit zou eigenlijk negatiever moeten werken (denk je ook niet?) Wordt mijn betoog alleen maar positiever.

En terugbrengen naar + 2.000 kWh??
Hoe dan?
zoals gezegd...ik mag bijna niets met de woning !! Zelfs een zonnescherm of rolluik mag niet geplaatst worden

[ Voor 36% gewijzigd door eric Z. op 03-01-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
Simpel, de e-cv heeft een cop van 1, een warmtepomp van 4, 8000 / 4 = 2000.
ook die had je alleen kunnen gebruiken voor kamer/keuken
eric Z. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Er mag GEEN warmtepomp geplaatst worden !!! Dit is MIJN situatie, soms helaas
anders was ik wel voor warmtepomp icm airco gegaan of wat dan ook
Ah sorry die had ik even gemist, maar ook de gasketel had je alleen die 2 ruimtes kunnen laten doen natuurlijk..

[ Voor 41% gewijzigd door Puc van S. op 03-01-2023 22:37 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Puc van S. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Simpel, de e-cv heeft een cop van 1, een warmtepomp van 4, 8000 / 4 = 2000.
ook die had je alleen kunnen gebruiken voor kamer/keuken
Er mag GEEN warmtepomp geplaatst worden !!! Dit is MIJN situatie, soms helaas
anders was ik wel voor warmtepomp icm airco gegaan of wat dan ook

[ Voor 14% gewijzigd door eric Z. op 03-01-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
@eric Z.

In ieder geval verhelderend.
Één van de weinige situaties waar een E-cv in een goede businesscase voorkomt.
Je hebt besloten om te optimaliseren voor energieopbrengst over het gehele jaar versus efficiëntie van verwarming. Heb je de ruimte zoals je zegt voor zoveel zonnepanelen en windmolens dan is dat inderdaad een optie. Wel zeldzaam en niet voor iedereen weggelegd maar in deze situatie wel een keuze.

Enige wat mij verbaasd is dat er wel zonnepanelen geplaatst mogen worden maar geen warmtepomp.
Een split unit enige afstand van het huis met goed geïsoleerde leidingen die je ondergronds naar binnen brengt is de enige optie die ik nog kan verzinnen. Hoeft niet al het verbruik te dekken. Hybride opstelling is ook een optie.

Maar zo te horen heb je een monument en dat is mooi maar van de regels kan je gek worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
Mijn zonnepanelen liggen ook niet op het huis maar in een weiland op behoorlijke afstand van het huis, buiten de bomengordel zodat er meer dan voldoende zonlicht op de panelen komt zonder schaduw. Zelfde geldt voor de windmolen

en zo zeldzaam is het niet hoor. Zijn meerdere van dit soort situaties in heel Nederland. Daarom zeg ik ook...kijk naar je eigen situatie.

Uiteraard had de gasgestookte cv vervangen kunnen worden door een nieuwe, maar dan bleef ik gas afnemen en dus kosten houden. Nu niet. Denk economisch een verantwoorde keuze en ook voor het klimaat als we stroom volledig groen zouden opwekken in NL

en klopt. het is een monumentaal pand en dus regels, regels en nog eens regels. Een warmtepomp op afstand van het huis zou een mogelijkheid zijn. Leidingen ondergronds naar binnenbrengen met alle verlies van dien, etc etc. De kosten zouden mijn oplossing ver overschrijden (volgens de diverse offertes). Derhalve voor deze economische variant gekozen.

[ Voor 68% gewijzigd door eric Z. op 03-01-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
eric Z. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Jullie lezen niet goed, of ik heb het verkeerd beschreven. Daarom een nieuwe poging. zie mijn eerdere quote !!
Je bent niet zo duidelijk over hoe je aan de verbruiks en opwek gegevens komt, vandaar denk ik.
Heb je een slimme meter? Kun je beter daarvan de 4 standen delen en apart de totale opwek, niet die van de meter maar die van de zonnepanelen en windmolen. Dat zou het allemaal wat duidelijker maken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
eric Z. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:08:
Mijn zonnepanelen liggen ook niet op het huis maar in een weiland op behoorlijke afstand van het huis, buiten de bomengordel zodat er meer dan voldoende zonlicht op de panelen komt zonder schaduw. Zelfde geldt voor de windmolen

en zo zeldzaam is het niet hoor. Zijn meerdere van dit soort situaties in heel Nederland. Daarom zeg ik ook...kijk naar je eigen situatie.

Uiteraard had de gasgestookte cv vervangen kunnen worden door een nieuwe, maar dan bleef ik gas afnemen en dus kosten houden. Nu niet. Denk economisch een verantwoorde keuze en ook voor het klimaat als we stroom volledig groen zouden opwekken in NL

en klopt. het is een monumentaal pand en dus regels, regels en nog eens regels. Een warmtepomp op afstand van het huis zou een mogelijkheid zijn. Leidingen ondergronds naar binnenbrengen met alle verlies van dien, etc etc. De kosten zouden mijn oplossing ver overschrijden (volgens de diverse offertes). Derhalve voor deze economische variant gekozen.
Dan had een split of monoblock op grote afstand van het huis inderdaad de beste optie geweest.
Of een W/W installatie, wel een stuk duurder maar dat betaal je nu ook aan verbruikskosten, of in jou geval het affakkelen van je TLV met COP1 verwarming.

Voor Nederland is het niet perse beter, je verbruikt nu 4x zoveel energie dan nodig.

Je hebt overigens ook nog steeds geen antwoord gegeven op de vele verzoeken inzage te geven in wat (alleen!)je e-verwarming verbruikt, en wat PV en windmolen terugleverd (/affakkelt).

Hoe had je trouwens de situatie na het afbouwen van salderen bedacht?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-01-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Nogmaals...

mijn e-verwarming verbruikt circa 8.000 kWh per jaar. Mijn teruglevering is bijna 15.000 kWh momenteel (de meters op de zonnepanelen/windmolen).

Naast het verbruik van 8.000 kWh voor de e-verwarming verbruik ik jaarlijks 5.500 kWh voor huishoudelijke dingen.

Totaal verbruik momenteel 13.500 kWh en teruglevering 15.000 kWh. Netto lever ik momenteel gesaldeerd dus nog zo'n 1.500 kWh terug aan het net

Volgens mij heb ik dit al meerdere malen aangegeven, dus weet niet wat je bedoeld met...ondanks meerdere verzoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Het wordt wellicht een beetje verwarrend door het gebruik van het woord "teruglevering':
  • Bruto productie: 15.000kWh
  • Verbruik verwarming: 8.000kWh*
  • Verbruik overig: 5.500kWh
  • Teruglevering: 1.500kWh
*is dit inclusief SWW?

Inmiddels ook uit ten treuren besproken maar deze 8.000kWh verwarming is ongeveer het equivalent van 1.000m3 gas bij een enigszins fatsoenlijk functionerende CV ketel. Je hebt eerder aangegeven dat het referentieverbruik voorheen 3.500m3 was.

Jouw conclusie is dat de e-ketel toch efficiënter is dan verwacht. Mijn conclusie is dat je/we iets missen dat veranderd is of er iets niet klopt aan de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
eric Z. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:40:
Nogmaals...

mijn e-verwarming verbruikt circa 8.000 kWh per jaar. Mijn teruglevering is bijna 15.000 kWh momenteel (de meters op de zonnepanelen/windmolen).

Naast het verbruik van 8.000 kWh voor de e-verwarming verbruik ik jaarlijks 5.500 kWh voor huishoudelijke dingen.

Totaal verbruik momenteel 13.500 kWh en teruglevering 15.000 kWh. Netto lever ik momenteel gesaldeerd dus nog zo'n 1.500 kWh terug aan het net

Volgens mij heb ik dit al meerdere malen aangegeven, dus weet niet wat je bedoeld met...ondanks meerdere verzoeken.
Heb je zoiets wel eens gelezen ?
https://www.solar-bouwmar...omvormer-en-slimme-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

@eric Z.

Ah oke, bedankt voor je aanvulling.

Je zegt:
Wel heb ik ervoor gekozen om enkel de kamer en keuken met de e-cv te laten verwarmen en de overige ruimten met IR.
Over hoeveel oppervlakte vermindering hebben we het dan?
Zou je, met die kleinere oppervlakte en met een gasketel, ook gezakt zijn van 3500 m3 naar ruwweg 1000 m3 bijv? Deze parameters mbt oppervlakte voor en na kan best invloed hebben voor goede vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

eric Z. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:30:
Ik blijf erbij dat dit financieel aantrekkelijk is, ondanks de afbouw van de salderingsregeling (in welke vorm dan ook omdat hier ook nog steeds geen duidelijkheid is wat teruglevering op gaat leveren voor de consument). Maar goed.....dan plaats ik een extra windmolen zodat ik in de winter voldoende op kan leveren.
Het zou zo kunnen werken. Zeker omdat je de wind mee kunt laten doen. Er lijken me nog wel een paar aspecten van aandacht:
  • Levert die windmolen ook stroom terug? Welke kans loop je om op een mooie zonnige dag met veel wind teveel stroom te gaan leveren, is er dan een kans om helemaal afgeschakeld te raken?
  • In het algemeen vind ik het alleen rekenen met bruto energiegetallen zonder een idee/inzicht te hebben of het maken en gelijktijdig gebruiken ervan, in de winter extra belangrijk, bijzonder tricky, een niet realistisch beschrijving.
  • Een toevoeging op het vorige punt: Wat je ook in de combi met windenergie, niet in de hand hebt: Hoe goed is de match van je eigen stroom aanbod t.o.v. jouw stroomvraag. Heb je dat goed in kaart gebracht of is het "over de duim" geschat? De mate van mismatch bepaald hoeveel stroom je alsnog moet inkopen, zeker omdat het salderen weg gaat vallen. En mijn ervaring is dat in een koude vorst periode het heel vaak windstil of -arm is en op die winter momenten kun je ook niet terugvallen op je zonnepanelen. En het zijn ook de periodes met op afstand het grootste energie gebruik. Nu is het superzacht, er is heel weinig energie nodig. stroom of gas maakt niet uit. De duurste klappers zijn toch die koude weken, heb je daar die analyse gericht op gedaan? Als het dan windstil is, dan helpt die extra molen ook niet bepaald, dan is COP=1 erg vervelend.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 04-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
R-B schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:16:
@eric Z.

Ah oke, bedankt voor je aanvulling.

Je zegt:

[...]

Zou je, met die kleinere oppervlakte en met een gasketel, ook gezakt zijn van 3500 m3 naar ruwweg 1000 m3 bijv? Deze parameters mbt oppervlakte voor en na kan best invloed hebben voor goede vergelijking.
...

[/quote]

Zie enkele berichten terug. En......het is geen kleine oppervlakte.

Ik zou zeker niet gezakt zijn van 3500 naar ruwweg 1000. Maar goed....ben klaar met de discussie hier. Ik weet wat ik kwijt ben de komende jaren en ALS de salderingsregeling afgeschaft wordt (ben benieuwd of dit gaat gebeuren en wat er dan met de teruglevering gaat gebeuren qua tarief) ben ik klaar voor een nieuwe uitdaging waarbij mijn streven is......geen energiekosten.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Ronald schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:47:
@eric Z. Zonnestroom is niet gratis (5-8ct afschrijving/kWh) en verbruiken derft terugleververgoeding.

Maar als er effectief maar 3kWh/m3 bruikbaar was uit het gassysteem dan was het gassysteem meer dan kapot.

Of er zijn grote gedrags en gebruiksveranderingen waardoor de warmtebehoefte omlaag gegaan is.

Ik blijf er dus stellig bij: COP 1 is altijd ongewenst.

Als regels correcte verduurzaming in de weg staan van monumenten zijn de regels gewoon fout want het maakt het monument een ongewenste vervuiler. We moeten accepteren dat dingen veranderen en dat is door de jaren / eeuwen ook gebeurd bij wat nu monumenten zijn.
voel nog 1x de behoefte te reageren.
- Uiteraard derf ik terugleververgoeding. Echter....ik kan beter mijn verbruik laten opwekken door zonnepanelen/windmolen(s) dan het vebruik te betalen aan die energiereuzen. Mijn kosten op jaarbasis zijn 0, ondanks de afschrijving (overigens heeft een wtw/etc/etc ook last van afschrijving)
- er zijn geen grote gedrags en gebruiksveranderingen. D.w.z ik heb het warmer in huis dan toen ik de gasgestookte cv gebruikte. Nu ik een e-cv in combinatie met IR verwarming heb ik het per saldo warmer in huis terwijl ik geen financiele bijdrage aan de energiereuzen hoef te betalen. Dit zou anders zijn als ik nog een gasgestookte cv zou hebben en een giga maandbedrag kwijt zou zijn.
- COP=1 in ongewenst. Uiteraard zou ik graag COP=100 hebben. Maar goed....een eigen kerncentrale is niet toegestaan in dit land om mijn electra op te wekken, dus ik moet voor andere manieren zorgen.
- monumenten moeten m.i. blijven bestaan en behouden blijven. * knip * nog meer stropopredeneringen en andere drogredenen

Veel plezier op dit forum.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2023 09:57 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:05
eric Z. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:40:
Nogmaals...

In dit overzicht mist een cruciaal punt. Namelijk het directe eigen verbruik.

Zeker in de wintermaanden zal een groot deel van de energie die geproduceerd wordt, direct binnen je woning worden gebruikt voor de verwarming, koelkast, verlichting, tv etcetera. Dit deel van de energie die door je zonnepanelen geproduceerd wordt, wordt niet door je elektriciteitsmeter geregistreerd. Want het gaat niet "door je elektriciteitsmeter heen". Het stroomt direct naar je verbruikers.

Even mijn cijfers van 2023 ter verduidelijking:

Verbruikt van het net: 4137kWh
Teruglevering aan het net: 2569kWh
Geproduceerd door de zonnepanelen: 3959kWh
Direct eigen verbruik: 1390kWh
Totaal energieverbruik 4137 + 1390 kWh = 5627kWh. Waarvan bijna 2883kWh voor de warmtepomp ten behoeve van verwarmen en warm tapwater.

Ook in jouw situatie zal er aanmerkelijk meer elektriciteit geproduceerd worden dan er aan het net wordt terug geleverd. Op basis van praktijkcijfers ligt het "direct eigen verbruik" van iemand die met zonnepanelen zelf elektriciteit produceert al snel op 30-35% van de hoeveelheid energie die door de zonnepanelen wordt geproduceerd.
De 15000kWh die jij teruglevert aan het net, is dus 'slechts' tweederde van de totale productie aan energie. In werkelijkheid zullen jouw zonnepanelen en windmolens op basis van de door jou opgegeven gegevens een totale productie hebben van ca 22500Kwh, waarvan zo'n 7500kWh direct eigen verbruik.

Je rekensom ziet er dan als volgt uit:
13500kWh afgenomen van het net + 7500 kWh direct eigen verbruik = 21000kWh stroomverbruik op jaarbasis.
21000kWh - 5500kWh huishoudelijk energieverbruik = 15500kWh verbruik ten behoeve van verwarmen (en evt ook warm water, als dat voorheen ook via gas werd opgewarmd).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
eric Z. schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:53:
- COP=1 in ongewenst. Uiteraard zou ik graag COP=100 hebben. Maar goed....een eigen kerncentrale is niet toegestaan in dit land om mijn electra op te wekken, dus ik moet voor andere manieren zorgen.
Als jij het voor elkaar krijgt een volledig gefinancierd, niet door staats steun gewaarborgde kerncentrale te bouwen gaat de staat dat vrijwel zeker toestaan.

Dit is namelijk exact wat de grootmachten der energie niet voor elkaar boxen.

En dan bedoel ik machten heel veel groter zijn dan de kleine spelertjes de je verafschuwd op de Nederlandse markt.

Zoekterm: Hinkley point C.
Of: Moorside nuclear reactor

Maar stel dat de *anti-elektrische ketelaars* op dit forum toch gelijk blijken te hebben: kom je in 2030 even terug om te melden dat je energie rekening zo waanzinnig hoog is? Mijn dank is groot.

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zeker als er sprake is van een windmolen, zal het aandeel eigen opwek in de winter inderdaad nog significant zijn.

Maar met zulke argumenten gaat het niet lukken om het over de inhoud te hebben:
eric Z. schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:53:
[...]
- Uiteraard derf ik terugleververgoeding. Echter...
Klassieke non sequitur: affakkelen is namelijk niet de enige manier om niet aan de vermalijde energiereuzen te betalen. Met een efficiëntere warmteopwek had je ze zelfs geld afhandig kunnen maken.
Een kerncentrale heeft een COP van circa 0,4. Om de 60% warmte die hij in de atmosfeer/rivieren dumpt te kunnen benutten, zou je een... warmtepomp kunnen gebruiken ;)

Ik sta er wat genuanceerder in dan @Ronald; ik denk dat er echt wel zinvolle toepassingen zijn van elektrische weerstandverwarming, als dit strikt decentraal gebeurt (alleen snel lokaal opwarmen op plekken waar je kort bent). Maar een elektrische ketel (dit topic) combineert duur stoken met relatief trage centrale verwarming voor het hele huis, en daar zie ik ook echt geen nut in.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Ok, nog 1x

Voorgaande jaren verbruikte ik met een HR gasgestookte CV installatie 3500 m3 gas en had ik een electraverbruik van 5500 kWh per jaar. Zonder enig zonnepaneel of windmolen.

Vervolgens een aantal zonnepanelen en een windmolen geplaatst. In totaal een opwekking van 15.000 kWh. Gemeten direct aan de bron.

Mijn verbruik voor huishouden is hetzelfde gebleven (5500 kWh). Om het huis te verwarmen gebruik ik een e-CV en IR en voor het warmwater een warmwaterboiler. Electra dat nodig is voor de verwarming en warmwater gaat via een eigen meter. Hier kom ik aan een verbruik van 8000 kWh per jaar. Ok, dus niet de e-CV apart. Dit ga ik voor jullie realiseren zodat ik in 2023 de verbruikscijfers weet van enkel de e-CV en de warmwaterboiler.

Kortom....ik ben volgens mijn info geen essentiele zaken vergeten. Ik meet de opbrengst aan de bron, ik meet het verbuik voor de verbruikers en kom tot deze cijfers.

Ik heb nu een gasverbruik van 0 en electra -1500 jaarlijks ivm de saldering.

Maar even een praktijkdag als vandaag. Overdag een opwekking van gemiddeld 7 kWh per uur van 8-17 uur. Nu nog steeds 1-1.5 kWh per uur door de windmolen. Bijna voldoende voor mijn verwarming (momenteel rond de 1.5 - 2.0 kWh per uur.

Ik kan hiermee spelen door overdag als de opbrengst hoog is....alvast ruimten te verwarmen of andere zaken te realiseren.

Wat vast staat is dat ik bijna geen onkosten heb aan die energiereuzen.

Maar goed.....blijkbaar kan ik het niet goed uitleggen of wat dan ook. Ik heb meer comfort in mijn huis omdat nu ook mijn werkkamer (indien ik daar een uur zit) ook snel warm is door IR en in het verleden bleef deze koud omdat de CV dusdanig veel energie ging verdoen dat ik het niet rendabel vond (al is mijn uurloon erg hoog volgens sommigen, ik blijf het zonde vinden om mijn geld daaraan te besteden). Nu ik enkel de e-cv laat draaien voor de kamer/keuken hoeft dus niet het water door het hele huis te stromen. De andere ruimtes zijn voorzien van IR (en ook in de kamer is op bepaalde plaatsen een IR).

Denk dat meer mensen zo'n oplossing kunnen bedenken. Hierdoor zal mijn verbruik ook niet 8x zo hoog zijn zoals sommigen veronderstellen. Immers ik haal de 'winst' uit een andere manier van verwarming van overige ruimten en de e-cv + IR voor de kamer/keuken.

Uiteraard zou een warmtepomp mij meer winst kunnen brengen. Echter...ik moest op korte termijn iets doen en een wijziging in de gevel is niet toegestaan. Ik ga nu onderzoeken of een warmtepomp bv bij de schuur plaatsen (25 meter van het huis) en de leidingen onder de grond te plaatsen en voorzien van goede isolatie en zo het huis in te brengen een oplossing zou kunnen zijn. Binnenkort komt er een bevriend installateur even kijken en maken we mogelijk een proefopstelling voor het stookseizoen 2023-2024.

Voorlopig heb ik dit komende jaar een warm huis en geen energiekosten. De investering heb ik in 1 jaar terugverdiend, maar....is nog lang niet afgeschreven.

Hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben geweest. En .... ik blijf zoeken naar andere oplossingen. Zeker omdat ik binnenkort ook een energieslurpende en m.i. milieuvervuilende electrische auto geleverd krijg met leuke 'verkeerde onvriendelijk geproduceerde' accu's. Dus moet even kijken hoe ik dit ga oplossen. Windmolen erbij en alleen opladen als die dingen electra opwekken lijkt mij. Als ie dan opgeladen is kan ik weer een kleine 700 km rijden (volgens opgave meer dan 1000 km, maar denk dat ie dat in de winter niet gaat halen).

Hoe dan ook...de e-cv was een zeer betaalbare oplossing op zeer korte termijn zonder ingrijpende veranderingen. En....het verbruik valt mij reuze mee, zeker gezien de wijze waarop wij dit vorm gegeven hebben en hierdoor zelfs een warmer huis hebben dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

eric Z. schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:21:
Denk dat meer mensen zo'n oplossing kunnen bedenken.
Bedenken wel, maar of ze in de positie (financieel, ruimte, vergunning) zitten om dit ook te realiseren?

Een windmolen die flink wat opbrengt mag in veel stadswoonwijken al niet eens, dus die valt voor zeker 74% v/d Nederlanders die in stedelijk gebieden woont af (~74% woont daar dus).
Tel daar bij op dat in veel dorpskernen het ook lastig zal zijn, houd je nog maar een bevoorrechte groep Nederlanders , die vaak ook nog goed in de slappe was zit... over die dit kan realiseren, echt buitenaf wonende of in de ruimer opgezette periferie van de stad of dorp waar je er nog mee wegkomt..

De financiële opstap voor Jantje modaal is vaak te groot, gelukkig kunnen nu meer en meer huurders voor ca 3 euro per paneel per ook zonnepanelen krijgen. Ik hoor daar iig positieve geluiden over en hun stroom rekening gaat flink omlaag van de personen die ik sprak.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 11-01-2023 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:37
eric Z. schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:21:
Voorgaande jaren verbruikte ik met een HR gasgestookte CV installatie 3500 m3 gas en had ik een electraverbruik van 5500 kWh per jaar. Zonder enig zonnepaneel of windmolen.

—snip—

Ik heb nu een gasverbruik van 0 en electra -1500 jaarlijks ivm de saldering.
Ik twijfel niet aan je metingen. De discussie die in parallel lijkt te lopen is volgens mij dit:

Feit 1: 3500m3 gas is (35MJ/m3) 122 GJ aan warmte. Daarvan kwam zo’n 115 GJ in je huis uit (95% efficiënte CV aangenomen).

Feit 2: je huidige eCV+IR verbruikt 8000kwh. Dat is 29 GJ energie. De COP van een e-CV is 1 (rendement 100%), dus er is ongeveer 29GJ aan warmte beschikbaar.

(1) en (2) zijn natuurkunde, ik hoop dat we het daar met z’n allen over eens kunnen zijn 🙂.

Dat roept de vraag op: hoe kan het comfortabeler zijn, terwijl er ondertussen bijna 4x minder warmte beschikbaar is. Ik heb wel wat ideeën, maar 4x is echt een hoop als je niet ook b.v. iets met isolatie of tocht of gebruikspatronen gedaan hebt. Other ideas:
  • IR is wat directere ervaring. Dus misschien heb je het comfortabel terwijl het eigenlijk kouder is in de ruimtes met IR. Dan heb je minder warmteverliezen. Comfort is wat telt uiteindelijk, niet de T in de kamer
  • misschien was je gasmeter stuk (of was er een lek) en betaal je daarom al jaren te veel 😉
Een WP maakt van die 8’000 kWh waarschijnlijk 2’000 kWh (ook natuurkunde). Dat had met de juiste teruglevertarieven een extraatje kunnen zijn, maar volgens mij zijn de keuzes gemaakt en ben je tevreden. Je kunt in de toekomst altijd opnieuw overwegen.
Pagina: 1 2 Laatste