Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een elektrisch ketel maar komt onderhand zoveel tegen dat ik eigelijk geen idee heb waar ik mee bezig ben.
Nu kom ik ThermoGroup tegen welke vrij nette varianten lijken te leveren.

Heeft er iemand ervaring mee, of wellicht een advies op het gebied van verwarmen.
Het gaat hier dan om de radiatoren verwarmen en de douche.

Aangezien ik een flink overschot van mijn panelen over hou, lijkt mij dit de volgende stap om eens naar te kijken.

Mvg Justin

[ Voor 11% gewijzigd door JustinoFTW op 03-04-2020 11:10 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

euhm ik zou een warmtepomp nemen.. dit is gewoon een straalkachel met water aansluiting.... cop = 1

[ Voor 4% gewijzigd door cactusman op 03-04-2020 11:10 ]

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustinoFTW
cactusman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:10:
euhm ik zou een warmtepomp nemen.. dit is gewoon een straalkachel met water aansluiting.... cop = 1
Dank voor de snelle reactie.
Kortom, dit is niks dus.

Ik ga eens kijken naar de warmtepompen, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

zoek hier eens op het forum... daar is een schat aan info over de warmte pomp te vinden..

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
dat is het enige goede advies voor een electrische ketel: Alleen gebruiken als er geen enkele andere optie beschikbaar is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:07
Het enige goede advies voor een woonhuis situatie is: Neem geen elektrische CV-ketel. Totaal niet duurzaam, dus ook niet betaalbaar in gebruik.

Dan kun je net zo goed in elke kamer een 2kW kacheltje van de bouwmarkt zetten. Goedkoper in aanschaf en net zo inefficiënt als de elektrische CV-ketel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Ivow85 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:55:
Het enige goede advies voor een woonhuis situatie is: Neem geen elektrische CV-ketel. Totaal niet duurzaam, dus ook niet betaalbaar in gebruik.

Dan kun je net zo goed in elke kamer een 2kW kacheltje van de bouwmarkt zetten. Goedkoper in aanschaf en net zo inefficiënt als de elektrische CV-ketel.
Niet helemaal waar. Dat elektrische kacheltje zorgt voor lokale warmte in de ruimte waar je bent en dat is best efficiënt. Bij een elektrische CV heb je alsnog de systeemverliezen.

Overigens hoeft elektrische verwarming, ondanks COP=1, niet heel dramatisch uit te pakken. In ons appartement, 100 m2, all electric, kom ik dit stookseizoen (1 okt - 1apr), zonder warmtepomp en alleen voor verwarming, uit op 0,70 kWh/graaddag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een Ioniserende cv is hetzelfde, ook niet doen.

@ericplan dat is een appartement, daar stoken de buren met je mee, tenzij je bovenaan in het hoekje zit.

[ Voor 54% gewijzigd door No Hands op 03-04-2020 14:01 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ELGAAVDS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04 21:25
Mogelijk kan ik hierbij toch motieven aandragen voor aanschaf van een elektrische ketel:
Ik heb 3 jaar geleden een ELGA warmtepomp van 4 kW aangeschaft. Mijn woning is voorzien van vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. Verder aangevuld met radiatoren in slaapkamers, woonkamer en hal. Ook zijn er 20 zonnepanelen gelegd die jaarlijks 5500 kW opleveren. Die 5500 kW worden geheel opgebruikt mede vanwege het verbruik door de warmtepomp.
In de keuken heb ik voor het tapwater een 10 liter plintboiler. Koken doen we sinds kort op inductie.
Naast de ELGA heb ik nu nog een Vaillant Eco gas CV ketel van 34kW die bij temperaturen onder de +2 graden het verwarmen van de woning overneemt. En tenslotte moet die CV-ketel er ook voor zorgen dat ik warm water heb voor baden en douchen.
Alle maatregelen tot dusver hebben er toe geleid dat het gasverbruik in de woning van 1500m3 gedaald is naar 350 m3. Mijn maandelijkse energierekening bedraagt nu 20 Euro. Daarin verwerkt jaarlijkse 'eenmalige' korting en Tankey voordeel van een paar tientjes.
Zonder warmtepomp en zonder zonnepanelen zou ik per maand ongeveer 145 Euro kwijt zijn geweest. Jaarlijkse besparing is derhalve 12 x 125 Euro = 1500 Euro.
Om nu de omslag naar geheel gas-loos te maken, heb ik een Auer Edel Air warmtepompboiler 100 liter aangeschaft en een 6 kW Mikoterm elektrische ketel. Door het wegvallen van het gasverbruik inclusief netwerkkosten /vaste leveringskosten wordt er zo'n 600 Euro op de energierekening vrijgemaakt. Dat bedrag kan ingezet worden om de 350 m3 gas 'te vervangen' door elektrische warmte. Ik reken dat 1 m3 gelijk is aan 8 kW elektriciteit. Benodigde stroom voor de elektrische ketel bedraagt dan: 350 x 8 kW = 2800kW. Als ik 20 ct per kW reken komt dat op een kostenpost van 560 Euro per jaar. Deze kosten zijn praktisch gelijk aan de aan de weggevallen kosten voor gasverbruik. Gasaansluiting laten verwijderen is vanaf 1 maart 2021 bij Enexis en wellicht bij alle andere netbeheerders geheel gratis.( was 735 Euro!)
Kortom de elektrische ketel in combinatie met een hybride warmtepomp, een warmtepompboiler en voldoende zonnepanelen is een redelijke optie om daarmee de woning geheel gasvrij te maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
ELGAAVDS schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:15:
Mogelijk kan ik hierbij toch motieven aandragen voor aanschaf van een elektrische ketel:
Ik heb 3 jaar geleden een ELGA warmtepomp van 4 kW aangeschaft. Mijn woning is voorzien van vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. Verder aangevuld met radiatoren in slaapkamers, woonkamer en hal. Ook zijn er 20 zonnepanelen gelegd die jaarlijks 5500 kW opleveren. Die 5500 kW worden geheel opgebruikt mede vanwege het verbruik door de warmtepomp.
In de keuken heb ik voor het tapwater een 10 liter plintboiler. Koken doen we sinds kort op inductie.
Naast de ELGA heb ik nu nog een Vaillant Eco gas CV ketel van 34kW die bij temperaturen onder de +2 graden het verwarmen van de woning overneemt. En tenslotte moet die CV-ketel er ook voor zorgen dat ik warm water heb voor baden en douchen.
Alle maatregelen tot dusver hebben er toe geleid dat het gasverbruik in de woning van 1500m3 gedaald is naar 350 m3. Mijn maandelijkse energierekening bedraagt nu 20 Euro. Daarin verwerkt jaarlijkse 'eenmalige' korting en Tankey voordeel van een paar tientjes.
Zonder warmtepomp en zonder zonnepanelen zou ik per maand ongeveer 145 Euro kwijt zijn geweest. Jaarlijkse besparing is derhalve 12 x 125 Euro = 1500 Euro.
Om nu de omslag naar geheel gas-loos te maken, heb ik een Auer Edel Air warmtepompboiler 100 liter aangeschaft en een 6 kW Mikoterm elektrische ketel. Door het wegvallen van het gasverbruik inclusief netwerkkosten /vaste leveringskosten wordt er zo'n 600 Euro op de energierekening vrijgemaakt. Dat bedrag kan ingezet worden om de 350 m3 gas 'te vervangen' door elektrische warmte. Ik reken dat 1 m3 gelijk is aan 8 kW elektriciteit. Benodigde stroom voor de elektrische ketel bedraagt dan: 350 x 8 kW = 2800kW. Als ik 20 ct per kW reken komt dat op een kostenpost van 560 Euro per jaar. Deze kosten zijn praktisch gelijk aan de aan de weggevallen kosten voor gasverbruik. Gasaansluiting laten verwijderen is vanaf 1 maart 2021 bij Enexis en wellicht bij alle andere netbeheerders geheel gratis.( was 735 Euro!)
Kortom de elektrische ketel in combinatie met een hybride warmtepomp, een warmtepompboiler en voldoende zonnepanelen is een redelijke optie om daarmee de woning geheel gasvrij te maken.
1 volledige lucht/water warmtepomp kan alles wat je hier met een Elga, CV ketel, plintboiler, warmtepompboiler en elektrische ketel doet. Huis warm, water warm, maar 1 keer een apparaat kopen, gasvrij, alles. 1 apparaat, 1 keer onderhoud, 1 keer aansluiten, en die 5500kWh opbrengst van je zonnepanelen is vast ook wel genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou zelf de CV ketel en de ELGA op marktplaats zetten en een Panasonic monoblock neerzetten.
Keep it simple stupid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ELGAAVDS
Mijn voorbeeld is bedoeld aan te geven hoe je kunt rechtvaardigen een elektrische ketel in te zetten. Natuurlijk is het zo dat je met EEN zwaardere warmtepomp een eenvoudigere oplossing hebt voor zowel CV als warmwater-voorziening. Zeker als je daar ook de ruimte voor hebt en voldoende afstand kunt houden t.o.v. buren die je geen overlast wil bezorgen.
In mijn geval zou dat niet lukken omdat ik de ruimte niet heb om zo'n grotere warmtepomp buiten unit op een acceptabele manier te kunnen plaatsen bij de woning. De ELGA is ingebouwd in een kast en mooi geïntegreerd in het tuinontwerp.
Met 'acceptabel' bedoel ik de ruimte die de buitenunit in neemt, het (lelijke) zicht ervan en wellicht ook nog de geluidsoverlast voor mijzelf en voor buren.
In mijn huidige oplossing wordt mede vanwege geluid, de warmtepomp gedurende de nacht 22.30 - 07.00 volledig geblokkeerd. De elektrische ketel kan gedurende de nacht het werk voor de verwarming van de woning overnemen en de stille Auer Edel warmtepomp boiler verzorg de warmwatervoorziening.
Nogmaals: moet je nieuw beginnen en heb je voldoende ruimte en afstand van eigen woning en buren , dan is de aanschaf van EEN forsere warmtepomp, de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
revolution-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:02:
[...]

Ik zou zelf de CV ketel en de ELGA op marktplaats zetten en een Panasonic monoblock neerzetten.
Keep it simple stupid.
Heb je toevallig een linkje naar de Panasonic Monoblock?
Ben vooral benieuwd of deze ook kan verwarmen met mijn huidige radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
LOL, daar staat DED vol mee.
Maar ik heb zelf een Panasonic Monoblock met radiatoren. Heb hem nog maar een jaar maar heb geen hogere aanvoertemperatuur dan 40 graden nodig gehad. De Panasonic kan tot 55 graden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
JustinoFTW schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:52:
[...]

Heb je toevallig een linkje naar de Panasonic Monoblock?
Ben vooral benieuwd of deze ook kan verwarmen met mijn huidige radiatoren.
Elke warmtepomp kan dat.
Of dat ook genoeg warmte oplevert is vraag 2.

De meeste warmtepompen kunnen intussen wel overweg met een aanvoertemperatuur tot 55 graden. Ook zit er in de meeste warmtepompen bedoeld voor all-electric gebruik een elektrisch verwarmingselement ingebouwd. Precies zo'n ding als in een elektrische cv-ketel. Daarmee kan in geval het wegens extreme kou nodig zou zijn de aanvoertemperatuur worden verhoogd naar 80 graden.
Maar met een warmtepomp is het altijd beter voor de efficiëntie om de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Dat kun je bereiken door boosters op je bestaande radiatoren te plaatsen en/of de radiatoren te vervangen voor ltv convectoren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@JustinoFTW kijk eens in dit topic: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Daar zie je onder andere dit stukje over het bepalen van de afgifte bij verschillende temperaturen en verschillende afgiftesysteem: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: minimale en maximale afgifte bepalen

Er kan heel veel met radiatoren, in het ergste geval zou je de radiatoren moeten bootsen of vervangen voor grotere, maar de Panasonic kan prima overweg met radiatoren. Sterker nog, ik draai zelfs met luchtverwarming, wat nog lastiger is dan gewone radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Overigens gaat dit topic over Panasonic warmtepompen, maar je kan veel van de informatie ook toepassen op andere merken warmtepompen. Kwestie van kijken wat het beste bij je past qua functies, vermogen, verkrijgbaarheid en prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
ELGAAVDS schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:20:
Mijn voorbeeld is bedoeld aan te geven hoe je kunt rechtvaardigen een elektrische ketel in te zetten. Natuurlijk is het zo dat je met EEN zwaardere warmtepomp een eenvoudigere oplossing hebt voor zowel CV als warmwater-voorziening. Zeker als je daar ook de ruimte voor hebt en voldoende afstand kunt houden t.o.v. buren die je geen overlast wil bezorgen.
In mijn geval zou dat niet lukken omdat ik de ruimte niet heb om zo'n grotere warmtepomp buiten unit op een acceptabele manier te kunnen plaatsen bij de woning. De ELGA is ingebouwd in een kast en mooi geïntegreerd in het tuinontwerp.
Met 'acceptabel' bedoel ik de ruimte die de buitenunit in neemt, het (lelijke) zicht ervan en wellicht ook nog de geluidsoverlast voor mijzelf en voor buren.
In mijn huidige oplossing wordt mede vanwege geluid, de warmtepomp gedurende de nacht 22.30 - 07.00 volledig geblokkeerd. De elektrische ketel kan gedurende de nacht het werk voor de verwarming van de woning overnemen en de stille Auer Edel warmtepomp boiler verzorg de warmwatervoorziening.
Nogmaals: moet je nieuw beginnen en heb je voldoende ruimte en afstand van eigen woning en buren , dan is de aanschaf van EEN forsere warmtepomp, de ideale oplossing.
Ik zie voor bepaalde toepassingen zeker voordelen voor een elektrische ketel. Zo’n ding is volledig onafhankelijk van de buitentemperatuur.
Daarnaast is het onderhoud nihil en de aanschafprijs is zeer laag en nul geluid en klein van formaat.

Ik zie mensen enorme monoblocken kopen om het op die strenge vorst dagen te redden.
Terwijl het in mijn optiek dan logischers is om het die enkele dagen gewoon even met cop1 te doen, scheelt de aanschaf van hele een grote warmtepomp, daarvoor zou je prima een elektrische ketel kunnen gebruiken.
Ook zou de combi WP het mogelijk maken om in de nacht je WP uit te zetten en dan toch in de ochtend snel opwarmen door het tijdelijke extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:14:
[...]

Ik zie voor bepaalde toepassingen zeker voordelen voor een elektrische ketel. Zo’n ding is volledig onafhankelijk van de buitentemperatuur.
Daarnaast is het onderhoud nihil en de aanschafprijs is zeer laag en nul geluid en klein van formaat.

Ik zie mensen enorme monoblocken kopen om het op die strenge vorst dagen te redden.
Terwijl het in mijn optiek dan logischers is om het die enkele dagen gewoon even met cop1 te doen, scheelt de aanschaf van hele een grote warmtepomp, daarvoor zou je prima een elektrische ketel kunnen gebruiken.
Ook zou de combi WP het mogelijk maken om in de nacht je WP uit te zetten en dan toch in de ochtend snel opwarmen door het tijdelijke extra vermogen.
Maar in die warmtepompen zit toch een elektrisch element wat het tijdens koude nachten warmhoudt = ook cop 1 net als die cv ketel die je dan dus niet hoeft te kopen want die heb je eigenlijk al in je verder superzuinige warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Bij mij vind het meeste stoken 's nachts plats, dan daalt de temperatuur in huis. Dan wil je juist niet met cop1 verwarmen. Is je huis wel goed geisoleerd? Anders hoeft die Elga toch niet zoveel te draaien dat het overlast veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
No Hands schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:29:
[...]

Maar in die warmtepompen zit toch een elektrisch element wat het tijdens koude nachten warmhoudt = ook cop 1 net als die cv ketel die je dan dus niet hoeft te kopen want die heb je eigenlijk al in je verder superzuinige warmtepomp.
Ja klopt echter als je WP vroeg op de ochtend bij vorst aanzet ga je allemaal defrost cyclussen doen.
Terwijl als je dan E-cv hebt binnen dan heb je daar geen last van. Daarnaast zijn die elementen vaak beperkt in vermogen. Terwijl een e-cv kan je zo in 10kW 3F kopen voor weinig geld.

Ik denk dat e-cv echt heel nuttig kan zijn om snel op te warmen en dan de WP warm houden. De e-cv heeft ook geen beperkingen aanvoer temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:19:
[...]

Ja klopt echter als je WP vroeg op de ochtend bij vorst aanzet ga je allemaal defrost cyclussen doen.
Terwijl als je dan E-cv hebt binnen dan heb je daar geen last van. Daarnaast zijn die elementen vaak beperkt in vermogen. Terwijl een e-cv kan je zo in 10kW 3F kopen voor weinig geld.

Ik denk dat e-cv echt heel nuttig kan zijn om snel op te warmen en dan de WP warm houden. De e-cv heeft ook geen beperkingen aanvoer temperaturen.
Snachts of sochtends de warmtepomp uit en COP1 aan is wel goed voor het geluid maar niet goed voor het verbruik.
Een ochtend met meer dan 1 defrost heb ik denk ik zo'n 20 dagen per jaar.

Mijn Panasonic heeft een ingebouwd 3 kW elektrische element. Heeft in een een jaar 5 uur aan gestaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik zie het ook meer als aanvulling die het mogelijk maakt een kleinere WP te kopen als je bijvoorbeeld besluit dat je WP het niet hoeft te “redden” in vermogen bij bijvoorbeeld min -1 en kouder.

Tuurlijk ik snap ook wel dat in euro de gebruikskosten van WP goedkoper zijn dan van een e-cv.

Een 6kW e-cv is grofweg 1000€
Een 12kW e-cv is grofweg 1500€
Een WP monoblock 6kW grofweg 4000€
Een WP monoblock 12kW grofweg 6000€

De combi voor 12kW is goedkoper in aanschaf dat kan best interessant zijn voor die enkele dagen in het jaar dat je meer dan alleen je WP vermogen nodig hebt.
Dan heb je een paar dagen per jaar hogere gebruikskosten nou ja.

Zeker in oudere huizen kan dat interessant zijn omdat je dan toch tijdelijk een hoge aanvoertemperatuur kan realiseren die het mogelijk maakt om je WP in de nacht uit te zetten. Zonder dat het in de ochtend eeuwen duurt voordat het weer warm is.

[ Voor 71% gewijzigd door leonbong op 23-12-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Even los van het feit dat in gestapelde bouw met kleine eenheden die wp niet altijd eenvoudig is in te passen. Niet iedereen woont in een eengezinswoning.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:19:
[...]

Mijn Nefit warmtepomp (7kW model) heeft 9kW aan elektrische elementen. Welk punt probeer je hier precies te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ok maar hele veel WP hebben een lullig 2 of 3 kW element.

Maar ik probeer niet echt een punt te maken.
Ik kan mij echter situaties voorstellen waarbij een e-cv tot zijn nut heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 23-12-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@ericplan voor een flat is een e ketel een prima oplossing, je warmteverlies is erg beperkt. Geen herrie, geen rookgas.

@leonbong, heb je er al eens aan gerekend? Ik denk dat je schrikt van de kosten van het gebruik van de e-ketel. Zeker over de leeftijd van de warmtepomp.

Hoezo een lullig 3kW element? 3kW+warmtepomp is een hoop warmte. Dan moet het heel koud worden over een lange periode voor je tekort komt. Een beetje "moderne" een eengezinswoning red zich prima met een doorsnee warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja klopt maar je hebt ook een hoop niet moderne woningen waar het zeker een toegevoegde waarde kan zijn als aanvulling op de WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:19:
Ja klopt maar je hebt ook een hoop niet moderne woningen waar het zeker een toegevoegde waarde kan zijn als aanvulling op de WP.
Die niet moderne woningen ga je eerst isoleren en dan is die WP weer prima op zijn plek. Kosten voor isoleren verdien je snel terug, kosten voor stoken met die elektrische ketel blijven voor altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:19:
Hooguit als mitigatie, voor een al geinstalleerde (te kleine) WP die net te weinig capaciteit blijkt te hebben.
Maar dan is er dus al het nodige misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:38:
Ok maar hele veel WP hebben een lullig 2 of 3 kW element.

Maar ik probeer niet echt een punt te maken.
Ik kan mij echter situaties voorstellen waarbij een e-cv tot zijn nut heeft.
2 a 3kW lullig?

mijn warmtepomp heeft een 1,4kW en geen lullig elektra element er bij.
toch is mijn huis nu 24x7 gewoon een 22-21graden heel het jaar door.
hiervoor stook ik nog wel gas bij, vorig jaar een 231m3.
maar dat is + koken + douche + bad.
reken ik het uit met mijn zomer gebruik, dan kom ik op 9,4m3 per maand uit.
9,4m3 x 12 = 112m3 gas voor douche + bad + koken.
dan heb je het over een 120m3 gas voor de bijstook per jaar.

dus maar 1,4kW gaat een heel eind in een huis zoals ik heb. ;)
(tussenhuis van 1984, niet speciaal goed geïsoleerd, wel dubbelglas maar niks hr en geen +jes.)

reken je andersom: 2kW x 24 uur = 48kW / 6kW * 0,6 = 4,8m3 gas per dag.
(mijn gasketel kan 28kW leveren, maar werkelijk levert hij maar 6kW als hij het huis verwarmt en gebruikt dan 0,6m3 per uur.
die zal dan 8 uur draaien en 16 uur stand-by staan)
2kW is in mijn ogen niet echt lullig. ;)

90% van de te grote vermogens die we hebben staan, zijn er alleen maar om even snel het huis te kunnen verwarmen omdat we zo dom waren en dachten dat het dan goedkoop zou zijn.
met warmtepompen kun je beter isoleren en je huis gewoon 24x7 op temperatuur houden.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 23-12-2020 14:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@leonbong Als we even het voorbeeld van Migjes pakken. 120 m3 gas voor als het te koud is. Dat is, met een goed efficient draaiende cv ketel 120*9.7kWh = 1164 kWh. Als je dat door een warmtepomp zou hebben laten doen, zou dat maximaal 400 kWh electra gekost hebben.

1164-400 = 764 kWh wat het je meer kost.
764 kWh * 0.22 = 168 euro per jaar extra.

Over 10 jaar kost je dat 1680 euro.

Als we nu jouw voorbeeld er nog even bijpakken.
4000 euro voor de warmtepomp + 1000 euro voor de E-cv ketel (6kw + 6kW) = 5000 + 1680 euro extra verbruik = 6680 euro.
6000 euro voor de warmtepomp + 0 euro voor de E-cv ketel = 6000 euro.
Dat is sowieso dus al 6680 680 euro goedkoper. Nog los van het extra verbruik van die ketel.

Een E-cv ketel verliest het veel te snel door het veel te hoge verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Ep Woody
jep.

(maar:
gas = 9,2 tot 9,7kW per m3.
leuk maar gasketel blaast gewoon warme lucht de schoorsteen door, ga maar eens voelen op dak.
80% van die warmte kunnen gebruiken en je hebt een hele puike gasketel. ;)
9,7 x 0,8 = meer normaal.
realistischer 1m3 = 8kWh. ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 23-12-2020 14:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@migjes Boeiend, de verhouding blijft gelijk. Of het nu 8 of 10 kWh per m3 gas is. Het blijft 3 kWh warmte per kWh elektra.

Ben afgelopen jaar al een aantal keer op m'n dak geweest, maar er komt erg weinig warmte uit m'n pijpjes. Alleen die van de houtkachel is soms erg heet. De CV ketel is al anderhalf jaar geleden verwijderd, en de geiser moest al snel ruimte maken voor een e-boiler, toen voor een wpb boiler en straks een sww vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
migjes schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:41:
[...]

90% van de te grote vermogens die we hebben staan, zijn er alleen maar om even snel het huis te kunnen verwarmen omdat we zo dom waren en dachten dat het dan goedkoop zou zijn.
Niet helemaal waar. Dat vermogen van de CV-combi ketel staat er vooral vanwege de warmwatervraag. Zonder voorraadvat heb je zelfs voor een waterbesparende douche (6-7l/min) al een 12-14kW nodig. Voor een normale douche gaat het richting 18kW en voor een regendouche ga je zo naar een energiebehoefte van 25kW en meer, wil je er water van ongeveer 40 graden uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
leonbong schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:53:
Ik zie het ook meer als aanvulling die het mogelijk maakt een kleinere WP te kopen als je bijvoorbeeld besluit dat je WP het niet hoeft te “redden” in vermogen bij bijvoorbeeld min -1 en kouder.

Tuurlijk ik snap ook wel dat in euro de gebruikskosten van WP goedkoper zijn dan van een e-cv.

Een 6kW e-cv is grofweg 1000€
Een 12kW e-cv is grofweg 1500€
Een WP monoblock 6kW grofweg 4000€
Een WP monoblock 12kW grofweg 6000€

De combi voor 12kW is goedkoper in aanschaf dat kan best interessant zijn voor die enkele dagen in het jaar dat je meer dan alleen je WP vermogen nodig hebt.
Dan heb je een paar dagen per jaar hogere gebruikskosten nou ja.

Zeker in oudere huizen kan dat interessant zijn omdat je dan toch tijdelijk een hoge aanvoertemperatuur kan realiseren die het mogelijk maakt om je WP in de nacht uit te zetten. Zonder dat het in de ochtend eeuwen duurt voordat het weer warm is.
Ja klopt, maar het verschilt nogal of je jaarlijks 15 kWh of 1500 kWh elektrisch bijstookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

busscherski schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:43:
[...]

Ja klopt, maar het verschilt nogal of je jaarlijks 15 kWh of 1500 kWh elektrisch bijstookt.
Vraagje, hoeveel kWh verstookt een WP per jaar, die draaien zo als ik hier vaak lees 24/7
in het stook seizoen.
Een E CV "draait"enkel bij warmte vraag.

Kan er ook wel een POL van maken hier ; Hoeveel kWh heeft jou WP de laatste 12 maanden verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:16
Een WP draait ook alleen bij warmte vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
PClop schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:50:
[...]

Vraagje, hoeveel kWh verstookt een WP per jaar, die draaien zo als ik hier vaak lees 24/7
in het stook seizoen.

Kan er ook wel een POL van maken hier ; Hoeveel kWh heeft jou WP de laatste 12 maanden verbruikt.
1800 kWh ongeveer en dat heeft voor ongeveer 900 M3 gas aan warmte de woning ingebracht volgens de warmtemeter.

Als ik voor een e cv-ketel had gekozen, had me dat 7200 kWh gekost. (Ja, ik reken met 8kWh per M3 gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Ep Woody schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:30:
[...]

1800 kWh ongeveer en dat heeft voor ongeveer 900 M3 gas aan warmte de woning ingebracht volgens de warmtemeter.

Als ik voor een e cv-ketel had gekozen, had me dat 7200 kWh gekost. (Ja, ik reken met 8kWh per M3 gas)
Dat klinkt goed! Heb momenteel behoorlijk overschot van mijn zonnepanelen dus die 1800kWh is verwaarloosbaar. Mijn jaarlijks verbruik is ook ong 900m3 gas.

Wat is de staat van jou huis in de zin van isolatie? Ik moet de vloer en dak nog aanpakken, verder alles op orde naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

in het stook seizoen.

Afgelopen 3 jaar 'verstookte' mijn warmtepomp tussen de 3000 en 3500 kWh per jaar. Dat was met gewone (tweedehands) radiatoren en nauwelijks isolatie op de begane grond (huis uit 1902).

Nu is de begane grond veel beter geïsoleerd en ligt er vloerverwarming. Ik verwacht dat de warmtepomp nu nog zo'n 2000 kWh per jaar nodig heeft. Dat is iets minder dan mijn 9 zonnepanelen opleveren.

Vergelijk ik dat met een Ecv, dan zit je voor de huidige geïsoleerde situatie op een verschil van pakweg 6000 kWh/jaar. Dat is aan 21ct/kwh toch zomaar een verschil van aan energiekosten €18.900,- gedurende de 15-jarige levensduur van de warmtepomp. Trek ik de hogere investeringskosten van de warmtepomp er af, dan nog ben ik met de warmtepomp maandelijks 100 euro goedkoper uit dan met de waterkoker die 'elektrische cv-ketel' genoemd wordt.

Zou je uitgaan van het gemiddelde jaarlijkse gasverbruik van 1400m3, dan zou het om 11.200 kWh aan warmte gaan die de elektrische cv-ketel moet verstoken. Dezelfde warmte produceren met een warmtepomp kost zo'n 2800 kWh, een verschil van 8400kwh per jaar. In geld uitgedrukt een verschil van €1500 per jaar!

[ Voor 33% gewijzigd door Ivow85 op 23-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
JustinoFTW schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:33:
[...]

Dat klinkt goed! Heb momenteel behoorlijk overschot van mijn zonnepanelen dus die 1800kWh is verwaarloosbaar. Mijn jaarlijks verbruik is ook ong 900m3 gas.

Wat is de staat van jou huis in de zin van isolatie? Ik moet de vloer en dak nog aanpakken, verder alles op orde naar mijn mening.
Een redelijk goed geïsoleerde houtskeletbouw woning uit 87 met naisolatie met 5cm glaswol tegen het pannendak. Verwarming d.m.v. luchtverwarming en er zit een houtkachel in die regelmatig gezellig brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
[...]

in het stook seizoen.

De wp draait ook alleen bij warmte vraag. Low and slow.

Tussenwoning bouwjaar 86 (dacht ik) deels isolatie verbeterd en jaar verbruik wp 1820 KWh in 2019 voor verwarming en douchen.
Dit jaar tot nu toe 1635 KWh .

Met een cop 1 electrische cv ga je daar niet bij in de buurt komen. Kwa geluid hoor ik de wp nouwelijks tot niet , deels door goede plaatsing en wellicht deels doordat de instalateur 1 model zwaarder adviseerde dan berekend. De wp zal dus bijna nooit volgas draaien.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

@Ep Woody @Ivow85 @Erwin_83

Dat valt me dan nog wel mee, wat mij opvalt is dat jullie bij zo iets direct in de verdediging
schieten, meteen gevolgd door een aanval. ;)

Ik blijf het toch vreemd vinden dat jullie geen schifting willen maken in de manier van verwarmen
door enerzijds LT ( WP) verwarming en HT E of gas CV

E.e.a is natuurlijk ook afhankelijk van ieders thuis situatie, voor mij geld dat ik het
vette onzin zou vinden dat mijn woning op 21 graden blijf terwijl ik de hele werkdag bij
de kachel van de baas zit.

Voor andere heldere lichten hier die thuis ook nog een baas met kroost hebben moet het
natuurlijk wel warm blijven.

Boven al hou ik van simpele technieken dus ook wel van een E-CV
en de aanschaf prijs van een gemiddelde WP installatie vind ik nogal wat....
( PClop doet het al de derde winter met E kachels en weet dat hij op de NUL € blijft ( onder de streep) )

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik verwacht dat het met de stijgende energiekosten (valt tot nu toe aardig mee) en het geleidelijk aan afschaffen van het salderen steeds minder interessant zal worden om met een E-CV aan de gang te gaan. Grootschalig is het in Nederland sowieso geen optie omdat ons net dat gewoon niet trekt.

Ook vanuit duurzaamheidsperspectief is een warmtepomp interessanter. Het kost 3-4 keer minder elektrische energie om in de warmtebehoefte te voorzien, dat zijn flinke verschillen!

Daarentegen is de techniek van 100% elektrisch inderdaad kinderlijk eenvoudig en erg goedkoop.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
PClop schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:22:

Dat valt me dan nog wel mee, wat mij opvalt is dat jullie bij zo iets direct in de verdediging

Ik blijf het toch vreemd vinden dat jullie geen schifting willen maken in de manier van verwarmen

E.e.a is natuurlijk ook afhankelijk van ieders thuis situatie, voor mij geld dat ik het
vette onzin zou vinden dat mijn woning op 21 graden blijf terwijl ik de hele werkdag bij

Voor andere heldere lichten hier die thuis ook nog een baas met kroost hebben moet het

( PClop doet het al de derde winter met E kachels en weet dat hij op de NUL € blijft ( onder de streep) )
Elk huis en zijn bewoners is anders en je moet verwarmen met iets wat bij je past.

Maar over warmtepompen gaan veel spookverhalen in de rondte over hoog verbruik en veel geluid, waardoor er mensen zijn die niet meer verder kijken of een warmtepomp een geschikt alternatief is voor hun situatie. En dat is jammer. En ja, niet voor elk huis is een wp een intressant alternatief.

Net zoals bij cv ketels zijn er ook wp installaties waar dingen mis zijn gegaan door installatie fouten en/of gebrek aan kennis.

Wil je een instalatie simpel houden begin dan vooral niet aan hybride systemen.

Oja als je een electrische cv een goedkoop alternatief vind in vergelijking met een warmtepomp omdat je de stroom van je dak haalt en dus geen stroom rekening hebt, tel die panelen dan ook op bij de investering . Dan is de vergelijking eerlijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 24-12-2020 08:00 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ep Woody
PClop schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:22:

Het is geen aanval, hooguit een enorme waarschuwing. Een E-CV ketel kost je flink de meeste situaties veel meer dan andere, meer gebruikelijke, alternatieven.

Qua constante temperatuur: het is een afweging, maar als de keuze is warmtepomp van e CV, dan is een extra verbruik van 10% voor 24/7 verwarmen prima te verantwoorden tegen 60% minder totaalverbruik. (Verhoudingen puur uit de lucht gegrepen, maar ter illustratie.)

In mijn geval zou een e CV ketel 1200 euro meer kosten per jaar op een normale rekening van 400 euro. Dan verdient een warmtepomp zich heel snel terug.

Als je geen optie hebt voor een warmtepomp, dan ik of bij gas blijven of eventueel een warmtenet. Maar verdiep je eerst in die opties voor je dat overweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Net als @PClop hier ook het derde seizoen met elektrische radiatoren. Bevalt uitstekend en verbruikskosten zijn niet idioot.
Techniek is kinderlijk simpel.
Om de voordelen maar even te noemen:
Geen onderhoudscontract nodig, even afstoffen is genoeg
Geen dure thermostaat nodig, de radiatoren zijn via wifi verbonden met het internet en via een app op de smartphone te bedienen (als je dat wil).
Geen zoneregeling nodig, iedere ruimte wordt afzonderlijk geregeld. Zijn er twee radiatoren in een ruimte dan worden die virtueel gekoppeld. Omdat elke radiator z’n eigen thermostaat heeft en zonodig aanslaat is de warmteverdeling in een ruimte gelijkmatig.
Voldoende capaciteit om een ruimte in 15 minuten behaaglijk te krijgen.
Daarom geen noodzaak om 24/7 te stoken.
Volledig geluidloos.

Wij konden de plaatsing van deze radiatoren combineren met een grote renovatie van ons appartement, we hebben drie maanden elders gewoond. We hadden al een 3-fase-aansluiting. Wel zijn er een paar dedicated groepen voor de verwarming bijgekomen en is er op de plaats van de radiator een WCD gekomen. Zo zijn alle radiatoren onzichtbaar aangesloten.
Daarbij konden we profiteren van een subsidieregeling Amsterdam Aardgasvrij, waardoor het een vrijwel kostenneutrale operatie is geworden.

Wat nu beter is voor het milieu ben ik nog niet uit. Elektriciteitsgebruik is natuurlijk hoger, maar omdat je stookgedrag heel anders is, is het niet rechtstreeks vergelijkbaar met een warmtepomp. We stoken heel vaak alleen maar in de kamer waar we zijn. Ons energieverbruik is niet hoger dan dat bij een warmtepomp, zie topic
ericplan in "All-electric, wat is jullie verbruik in kWh per graaddag"

Qua materiaalgebruik wint de elektrische radiator ruimschoots. Geen broeikasgassen, beetje plaatstaal en weerstandsdraad. Klein stuurprintje.

Zet daar die goed gevulde machinekamer bij een warmtepomp tegenover, dan is de materiaalbalans wel duidelijk.

A'dam PVOutput

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Fijn dat je we blij mee bent maar dit is echt zonde van je geld om het zo te doen.

Had je nog beter een (ingebouwd) elektrisch element bij je warmtepomp kunnen hebben, mocht je net niet uit kunnen met een niet-hybride systeem.

Buitenunit van een niet hybride l/w Warmtepomp is niet per definitie groter..

...Het klinkt meer als recht praten wat krom in :P

(ik zou enorm balen als ik een hybride systeem had gekocht en het erna alsnog niet gebruik, want: gas ketel nu al weg voor elektrische.. Van tevoren in achterhoofd houden dat je de hybride ketel over kan slaan)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Ep Woody
@ericplan, bij een goed geïsoleerde woning met een laag warmteverlies is het de overweging waard. Zeker bij een appartement is dat best een overweging.

Maar het is wel belangrijk om je bewust te zijn van je warmteverlies en wat de verschillende opties kosten.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Ep Woody Voorafgaand aan de verbouwing heb ik een warmteverliesberekening laten maken. Nodig, want de oude CV was met de natte vinger methode berekend. Weet dus aardig wat er speelt hier in huis. Bovendien was het initiële plan om een warmtepomp te nemen. Maar met een gasverbruik rond de 600 m3 was elektrisch verwarmen opeens een optie. Neem daarbij een VvE die een warmtepomp niet zag zitten, een dekvloer die te dun is voor vloerverwarming en de beslissing was gemaakt.

Qua kosten was het simpel. Het subsidiebedrag was ruimschoots voldoende om de kosten van de elektrische radiatoren, inclusief montage, te dekken. Ook de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting werden vergoed. Kort gezegd: een dertig jaar oude cv-installatie met een 15 jaar oude cv-ketel is vervangen door een nieuw verwarmingssysteem zonder dat het ons veel gekost heeft. Het geld is gaan zitten in nieuwe vloerbedekking, schilderen, stuccen, aanpassen electra enz.

A'dam PVOutput

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@ericplan ; en met hoeveel kWh elektra heb je die 600 kuub vervangen? ~6000 kWh?

CV ketel wordt meestal gekozen op basis van CW klasse. Voor ruimteverwarmen is het eigenlijk altijd genoeg.

Of had je nog een andere voorziening voor warm tapwater?

• kabeltjekabel
migjes schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:41:
[...]

2 a 3kW lullig?

mijn warmtepomp heeft een 1,4kW en geen lullig elektra element er bij.
toch is mijn huis nu 24x7 gewoon een 22-21graden heel het jaar door.
hiervoor stook ik nog wel gas bij, vorig jaar een 231m3.
maar dat is + koken + douche + bad.
reken ik het uit met mijn zomer gebruik, dan kom ik op 9,4m3 per maand uit.
9,4m3 x 12 = 112m3 gas voor douche + bad + koken.
dan heb je het over een 120m3 gas voor de bijstook per jaar.

dus maar 1,4kW gaat een heel eind in een huis zoals ik heb. ;)
(tussenhuis van 1984, niet speciaal goed geïsoleerd, wel dubbelglas maar niks hr en geen +jes.)

reken je andersom: 2kW x 24 uur = 48kW / 6kW * 0,6 = 4,8m3 gas per dag.
(mijn gasketel kan 28kW leveren, maar werkelijk levert hij maar 6kW als hij het huis verwarmt en gebruikt dan 0,6m3 per uur.
die zal dan 8 uur draaien en 16 uur stand-by staan)
2kW is in mijn ogen niet echt lullig. ;)

met warmtepompen kun je beter isoleren en je huis gewoon 24x7 op temperatuur houden.
De hamvraag is dan natuurlijk wat je aan warmte inbrengt doormiddel van dingen als computers enzo.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47

bert pit

asdasd

Mooi concept voor een reit van een moderne woning. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als de saldering verdwijnt. Slecht ongeveer een kwart van de zonne energie wordt gebruikt tijdens opwekking. Met name in de winter kom je dan te kort lijkt me. wat is daar de oplossing voor?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

@ericplan
Merk dat dat ook het punt is waar de schoen knelt, ik stap rustig bij een badkamer temperatuur van 10 gr onder de douche, de slaapkamer is dan net zo warm, een e-boiler heb ik al sinds 2012, was al een besparing van 500 cub van de 1800 cub totaal, 2018 totaal 350 cub, 2019 250 cub, 2020 tot nu 56 cub verbruikt maar de winter moet nog komen.

Kosten zonnepanelen installatie, €15.000+, ( start 2010 eind vermogen, Netto 7,5kW) daar had ik dus wel 3 WPompen voor kunnen kopen zal men zeggen enkel konden die dingen 10 jaar terug alleen maar koelen en was de verwarmings techniek nog niet zo uitontwikkeld als nu.

Kortom, wil je het door het hele huis heen behagelijk wilt/moet hebben blijf je met e-verwarming nergens, ben je er aan gewent om als een fossiel zo als ik met plaatselijke warmte te leven dan heb ik liever E dan WP (wat ook E is ) ipv gas.

Btw, ik gebruik nog gas om te koken en voor boost bij onder nul temperaturen.

• Ep Woody
bert pit schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:22:
[...]

Mooi concept voor een reit van een moderne woning. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als de saldering verdwijnt. Slecht ongeveer een kwart van de zonne energie wordt gebruikt tijdens opwekking. Met name in de winter kom je dan te kort lijkt me. wat is daar de oplossing voor?
Dan kom je inderdaad te kort. Maar je krijgt dan alsnog een vergoeding voor de stroom die je verkoopt, dus netto zal je ongeveer alleen de energiebelasting en ODE betalen, voor zover het er nu naar uit ziet. Maar de toekomst zal het leren. Het speelt pas richting 2030.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Om wat inspiratie op te doen: All-electric, wat is jullie verbruik in kWh per graaddag
Dit is het verbruik bij verschillende situaties per jaar en per graaddag.

• Ep Woody
@ericplan, waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoeveel gemak heb jij van de warmte van de benedenburen? Aangezien je maar 1400 kWh gebruikt, wat totaal niet in verhouding staat tot de 600m3 gas die de warmteverlies berekening aangeeft? Het lijkt dat het warmteverlies van je onderburen een belangrijk deel van je warmteverlies compenseert.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:15:
@ericplan ; en met hoeveel kWh elektra heb je die 600 kuub vervangen? ~6000 kWh?

CV ketel wordt meestal gekozen op basis van CW klasse. Voor ruimteverwarmen is het eigenlijk altijd genoeg.

Of had je nog een andere voorziening voor warm tapwater?
Vorig stookseizoen kwam op net geen 1400 kWh. De oude setup was met een zonneboiler, die in de zomer het waterverbruik dekte. Die 600 m3 is dus vooral verwarming maar ook wel warmwater.
Ep Woody schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:17:
@ericplan, waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoeveel gemak heb jij van de warmte van de benedenburen? Aangezien je maar 1400 kWh gebruikt, wat totaal niet in verhouding staat tot de 600m3 gas die de warmteverlies berekening aangeeft? Het lijkt dat het warmteverlies van je onderburen een belangrijk deel van je warmteverlies compenseert.
Natuurlijk, onze vloer is nooit echt koud. Gemeten met een IR-thermometer komen we meestal rond de 19 graden. Heel soms minder, bijvoorbeeld een keer dat het huis van de benedenburen in de wintermaanden te koop stond. 600 m3 is niet een berekende, maar gemeten waarde. We wonen hier al 30 jaar.

A'dam PVOutput

• kabeltjekabel
ericplan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:47:
[...]

Vorig stookseizoen kwam op net geen 1400 kWh. De oude setup was met een zonneboiler, die in de zomer het waterverbruik dekte. Die 600 m3 is dus vooral verwarming maar ook wel warmwater.

[...]

Natuurlijk, onze vloer is nooit echt koud. Gemeten met een IR-thermometer komen we meestal rond de 19 graden. Heel soms minder, bijvoorbeeld een keer dat het huis van de benedenburen in de wintermaanden te koop stond. 600 m3 is niet een berekende, maar gemeten waarde. We wonen hier al 30 jaar.
1400 kWh om resistief elektrisch een gasverbruik van 600 kuub te vervangen? No way.

• Ep Woody
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:50:
[...]

1400 kWh om resistief elektrisch een gasverbruik van 600 kuub te vervangen? No way.
Bij gelijk stookgedrag, nee dat kan inderdaad niet. Maar als je ook je stookgedrag fors aanpast zou het wellicht kunnen. Je hebt alleen wel een heel ander warmtebeeld in huis dan dat er voorheen was.

• Erwin_83
Ja als ik een trui aan doe en comfort niet meer belangrijk is kan mijn verbruik nog verder omlaag.

Alleen wil ik dat natuurlijk niet, ik loop lekker zonder trui binnen. Dit zijn natuurlijk persoonlijke keuzes die ieder voor zich doet maar niet maatgevend hoeven te zijn over het gemiddeld te verwachten verbruik bij iemand anders.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ep Woody schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:10:
[...]
Bij gelijk stookgedrag, nee dat kan inderdaad niet. Maar als je ook je stookgedrag fors aanpast zou het wellicht kunnen. Je hebt alleen wel een heel ander warmtebeeld in huis dan dat er voorheen was.
Voor het beeld, iedere verwarmingsgroep heeft een eigen kWh-meter met mid-keur. Ik ben dus redelijk zeker van de meting. Het is bovendien in lijn met de Liander-meter.

Waar zit het verschil?
Geen transportverliezen meer. We verwarmen alleen de ruimtes waar we zijn. De ongeïsoleerde verwarmingsleidingen naar de woonkamer liepen wel door een slaapkamer, logeerkamer en ongebruikte badkamer. Daar stookten we niet, doen we nu nog niet.
Het hok waar de CV-ketel hing was altijd aangenaam warm, nu is het hok een stuk koeler.

Omdat de radiatoren zo snel reageren wordt er minder gestookt. Ze gaan pas aan als we het koud hebben. Toen we nog CV hadden ging standaard bij het opstaan de thermostaat op 18.
Nu gaat bijvoorbeeld, als we na het eten in de kamer zitten, de verwarming in de eetkeuken uit. Handeling van niets, besparing op jaarbasis vermoedelijk best iets.

Blijft nog het gasverbruik, dat schommelde jaren rond de 600, maar is ook wel eens 495 in een warme winter geweest.

A'dam PVOutput

• Ep Woody
@ericplan Knap dat je dat zo red! Het is goed gebruik maken van de verliespunten en gedrag.

• Ivow85
Ep Woody schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:10:
[...]

Bij een één of tweepersoons-huishouden is er met een separate verwarming per ruimte veel winst te behalen ten opzichte van hoe een gebruikelijk CV-systeem is aangelegd. De meeste woningen met cv-installatie hebben één thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt, en in de rest van de woning knoppen op de radiatoren. Als het dan koud is op de werkkamer, zet je daar de radiatorknop verder open én de thermostaat in de woonkamer één of twee graden omhoog om warmtevraag bij de ketel te creëren. Gevolg is dat alle radiatoren in huis warm worden, terwijl je op dat moment alleen een beetje meer warmte in de werkkamer wenst. Terwijl die werkkamer, wanneer die een beetje geïsoleerd is, ook prima te verwarmen is met een 500W kacheltje of IR paneel.

Bij grotere huishoudens is met het gericht per ruimte stoken minder winst te behalen. Omdat met meer mensen in huis vaak verschillende kamers gelijktijdig gebruikt worden. En wanneer er opgroeiende kinderen zijn die zelf de verwarming aan gaan zetten, dan gaat dat net zoals met de lichtknopjes: aanzetten lukt uitstekend, maar vervolgens bij het verlaten van de kamer weer uitzetten is een veel lastiger proces.

Bij kleinere goed geïsoleerde appartementen en bewust gebruik van de elektrische verwarming per ruimte, kan zo het totale elektraverbruik relatief best meevallen bij gebruik van elektrische kacheltjes/IR panelen en hoeft dan niet zo gek veel hoger uit te pakken dan wanneer een warmtepomp gebruikt zou worden. En je hoeft de VVE/buren niet 'lastig te vallen' met het plaatsen van en buiten-unit én geen kostbare ruimte in het appartement op te offeren voor een WP+buffervat+SWW boiler. Je mist uiteraard wel de mogelijkheid tot koeling.
Dus ja: voor lokaal verwarmen onafhankelijk van de rest van de woning, kan een elektrisch kacheltje best een goede oplossing zijn. Wij gebruiken om deze reden ook elektrische vloerverwarming in de badkamer: 's ochtends en 's avonds een uurtje is voldoende om niet in de kou te hoeven douchen.

@PClop Het is geen aanval. Maar er heerst grote onwetendheid over warmtepompen en er gaan vele negatieve vooroordelen rond. De elektrische cv-ketel wordt vaak als prachtig alternatief gepresenteerd. Stil, compact, niet zo duur en makkelijk/snel te installeren. Dat klopt ook wel. Alleen zit er gewoon een ontzettend nadeel aan de elektrische cv-ketel: het zeer hoge energieverbruik ten opzichte van een warmtepomp. Het doel van de overgang naar gasloos wonen, is juist ons landelijke energiegebruik zo ver mogelijk terug te dringen.

Stel even dat alle elektriciteit in de winter uit een gasgestookte energiecentrale komt. Wanneer je dan van een gas-cv naar een warmtepomp overstapt, dan halveert de netto benodigde hoeveelheid gas t.b.v. verwarmen ongeveer. Wanneer je in hetzelfde huis overstapt van een gas-cv naar een elektrische cv, dan verdubbelt juist het netto gasverbruik, en ook de bijbehorende CO2 uitstoot. Of je nu wel of niet achter de energietransitie staat: dat een verdubbeling van uitstoot én energiekosten (ook) niet de juiste weg is lijkt me toch geen verder betoog voor nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 24-12-2020 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ivow85 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:13:
[...]
Stel even dat alle elektriciteit in de winter uit een gasgestookte energiecentrale komt. Wanneer je dan van een gas-cv naar een warmtepomp overstapt, dan halveert de netto benodigde hoeveelheid gas t.b.v. verwarmen ongeveer. Wanneer je in hetzelfde huis overstapt van een gas-cv naar een elektrische cv, dan verdubbelt juist het netto gasverbruik, en ook de bijbehorende CO2 uitstoot. Of je nu wel of niet achter de energietransitie staat: dat een verdubbeling van uitstoot én energiekosten (ook) niet de juiste weg is lijkt me toch geen verder betoog voor nodig?
Nog even los van de keuze voor e-cv, mijn betoog is juist dat het verschil tussen elektrisch verwarmen en een wp minder groot is dan de S(COP) doet vermoeden. Juist door systeemverliezen en beperkingen met betrekking tot de warmteafgifte en bijkomende traagheid.

En dat de warmtepomp daarom niet in alle gevallen de betere keus is.

A'dam PVOutput

• JustinoFTW
Ep Woody schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:55:
[...]

Een redelijk goed geïsoleerde houtskeletbouw woning uit 87 met naisolatie met 5cm glaswol tegen het pannendak. Verwarming d.m.v. luchtverwarming en er zit een houtkachel in die regelmatig gezellig brand.
Ik ga de vloer/kruipruimte met 10cm PIR platen voorzien en op zolder met 15cm PIR platen.
Die 15cm past mooi tussen de houten balken waardoor ik alles straks kan afwerken, dus mooi meegenomen.

Spouwisolatie is glaswol heb ik mij laten vertellen door een isolatie partij die kwam kijken, dus dat is ook prima (kan beter maar gezien de kosten van de wol verwijderen en nieuw plaatsen was dat het volgens die man niet rendabel)

Zodra dat voor elkaar is ga ik toch een kijken naar deze costructies. Met bijvoorbeeld zo'n Monoblock heb je daarnaast ook een buffervat nodig gok ik? En mijn huidige ketel houdt met 60 graden (was standaard 90) de radiatoren ook op temperatuur, en gezien mijn Tado set die ik sinds kort heb kan dit wellicht nog wel lager aangezien niet elke radiator nu tegelijk verwarmt worden maar per zone/kamer.

• Erwin_83
ericplan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:37:
[...]

Nog even los van de keuze voor e-cv, mijn betoog is juist dat het verschil tussen elektrisch verwarmen en een wp minder groot is dan de S(COP) doet vermoeden. Juist door systeemverliezen en beperkingen met betrekking tot de warmteafgifte en bijkomende traagheid.

En dat de warmtepomp daarom niet in alle gevallen de betere keus is.
Het voordeel van je e-cv is dat je snel lokaal kan opwarmen. Tevens zit je in een appartement en heb je al een basis temperatuur van de buren en maar een beperkt oppervlak voor warmteverlies naar buiten. Door jou manier van stoken is je e-cv ketel verbruik goed te verantwoorden, maar bij mensen die (meer) comfort willen gaat het verbruik wel fors omhoog.

Afhankelijk van de tijd is hier de woonkamer temperatuur 20 tot 22 graden en de rest van het huis leunt mee op de woonkamer. (De radiatoren op de verdieping zijn weg en daar komt ooit nog eens vloerverwarming voor terug, tevens een open trap in de woonkamer)

Door de wp heb ik een goed betaalbaar warm huis (en zomers beperkt gekoeld)

@JustinoFTW een buffervat voor de verwarming is niet altijd nodig. Als je sanitair warm water (sww) gaat doen met de wp heet dat een boiler vat.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 24-12-2020 14:03 ]

• JustinoFTW
Erwin_83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:01:
[...]

@JustinoFTW een buffervat voor de verwarming is niet altijd nodig. Als je sanitair warm water (sww) gaat doen met de wp heet dat een boiler vat.
En als ik een combinatie van SWW en verwarming wil hebben? Heb je dan ook voldoende aan een boiler vat?
Ben benieuwd of ik die ergens kwijt kan in huis, dan moet inderdaad echt de CV ketel weg op zolder.

De Monoblock, even als voorbeeld, die plaats je buiten (lijkt mij) dus dat zal geen probleem zijn. Is de plaatsing van deze nog cruciaal? Dichtbij de huidige bestaande leidingen zal wel gewenst zijn gok ik, dat houdt in dat dat bakbeest op het bak moet komen (en dan blokkeer ik de 5 (huur)zonnepanelen op het platte dak van de buren)

Zie dat je zelf de Loria duo 6010 heb draaien, deze lijkt voor binnen al een boiler vat te hebben? En de buitenunit lijkt een stuk kleiner.

[ Voor 8% gewijzigd door JustinoFTW op 24-12-2020 14:11 ]

• Erwin_83
Bij een monoblok zit de meeste techniek buiten en heb je water leidingen naar binnen. Voordeel geen f-gassen monteur nodig, nadeel kan zijn kans op bevriezen bij langdurige stroomuitval.

Bij een split heb je een buiten en een binnen unit met koelmiddel leidingen ertussen.

Ik heb een 190 liter boiler gecombineerd met de binnenunit. Hierin zijn meerdere opties mogelijk kwa maat boiler en ingebouwd of extern.
De binnenunit staat hier op de plek van de cv ketel, die is overbodig. Kwa maat is het een koelvries combi zeg maar.

Een buffervat heb je nodig als je minimale vermogen groter kan zijn dan je minimale afgifte. Bijvoorbeeld bij zone regeling.

Bij beide soorten moet je met de plaatsing rekening houden met de luchtstroom en de maximale leidinglengte. En de ondergrond ivm kans op resonatie. Hier staat de buitenunit 3 hoog op een plat betondak. Dus kwa geluid en luchtstroom geeft dat hier geen overlast.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 24-12-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELGAAVDS
Nu 2 jaar verder en nog eens 12 zonnepanelen bijgeplaatst. Opwek overstijgt inmiddels het verbruik met 20 % maar daarbij een mooie verdeling van de opwek over de gehele dag.
Energiekosten in 2021 waren 42 Euro per maand en 2022 met 12 extra zonnepanelen en een mildere winter zijn deze zelfs enkele tientjes negatief.
Nadat het salderen weggevallen is en de energieprijzen nog op dit niveau zijn, zal de energierekening nog steeds slecht enkele tientjes per maand zijn. Geen gas veel eigen opwek en alleen in de winterperiode bij erg koud weer een E-ketel die dan even bij moet springen.
In 2021 waarin we echte koude periodes hebben gehad heeft de E-ketel 1320 kWh verbruik en de hybride warmtepomp 2140 kWh.
In totaal werd er door de energieleverancier 4504 kWh geleverd en leverde ik 3129 kWh terug.
Ik blijf bij de bevinding dat een hybride warmtepomp in combinatie met E-ketel een optie kan zijn. Een monoblok plaatsen mits daar ruimte voor is, is uiteraard een betere. Wie graag mijn oplossing van nabij wil bekijken is van harte welkom. Stuur dan een e-mail naar ad.steen@gmx.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
WPB had ruwweg 450kWh gebruikt voor het SWW.

Die 850kWh is rustig €0,40*850=€340 waard.
Dan verdien je een WPB vrij snel terug ten opzichte van de Eboiler. Dus nee, @ELGAAVDS , het is gewoon geen verstandige optie.

Zonnestroom is niet gratis. Niet terugleveren is inkomstenderving. De €0,40/kWh is zelfs conservatief op dit moment.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
ELGAAVDS schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:52:
Nu 2 jaar verder en nog eens 12 zonnepanelen bijgeplaatst. Opwek overstijgt inmiddels het verbruik met 20 % maar daarbij een mooie verdeling van de opwek over de gehele dag.
Energiekosten in 2021 waren 42 Euro per maand en 2022 met 12 extra zonnepanelen en een mildere winter zijn deze zelfs enkele tientjes negatief.
Nadat het salderen weggevallen is en de energieprijzen nog op dit niveau zijn, zal de energierekening nog steeds slecht enkele tientjes per maand zijn. Geen gas veel eigen opwek en alleen in de winterperiode bij erg koud weer een E-ketel die dan even bij moet springen.
In 2021 waarin we echte koude periodes hebben gehad heeft de E-ketel 1320 kWh verbruik en de hybride warmtepomp 2140 kWh.
In totaal werd er door de energieleverancier 4504 kWh geleverd en leverde ik 3129 kWh terug.
Ik blijf bij de bevinding dat een hybride warmtepomp in combinatie met E-ketel een optie kan zijn. Een monoblok plaatsen mits daar ruimte voor is, is uiteraard een betere. Wie graag mijn oplossing van nabij wil bekijken is van harte welkom. Stuur dan een e-mail naar ad.steen@gmx.com
Waarom niet volledig op een warmtepomp? Zelfs een beroerde warmtepomp is zuiniger dan een E ketel lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zie je wel vaker bij mensen die opwekken. Gaan ze ineens doen alsof een kWh niks meer waard is….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-02-2023
Alles gelezen hebbende denk ik nog steeds een goed besluit genomen te hebben. Iedere situatie is anders.

Ik woon in een vrijstaande jaren 20 woning vorige eeuw! Slechte isolatie en ook eigenlijk ondoenlijk om volledig te isoleren. De vele glas in lood mogen wij gezien de status van de woning niet wijzigen en zo is er nog veel meer wat wij niet kunnen/mogen veranderen.

Omdat wij jaarlijks een kleine 15.000 aan stroom terugleveren middels zonnepanelen en kleine windmolens hebben wij uiteindelijk besloten om over te gaan op electrische cv-ketel icm IR-verwarming

Wij hadden een verbruik op gas van 1,6 per graaddag, dit is nu 3,5 per graaddag geworden. Tevens hebben wij het nu meer behaaglijk in huis omdat wij in ruimtes waar wij minder zijn de radiatoren vervangen hebben door hetzij IR-vloerverwarming hetzij IR-panelen. Dus per ruimte kunnen wij de verwarmingsbehoefte regelen.

Wij zitten nu op een verbruik van een kleine 8000 per jaar aan electra (terwijl dit 3500 aan gas was). Financieel dus een behoorlijke vermindering. tegen prijzen van 2,35 voor gas en 0,89 voor electra ben ik in ieder geval goedkoper uit op electrisch dan op gas. En......gas kan ik (nog) niet zelf opwekken, electrisch wel.

Is dit duurzaam? Het is maar wat je onder duurzaam verstaat, welke definitie je eraan wilt koppelen.

Weet wel dat de investering om volledig op electrisch over te gaan in ons huis een kleine 2500 heeft gekost (heb zelf aangesloten) terwijl een wtw/warmtepompinstallatie vele malen meer gekost zou hebben.

mijn advies....kijk naar je eigen situatie en maak berekeningen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
@eric Z. niets duurzaam aan, je zonnepanelen doen geen piep in december dus je stookt nu voor 2x zoveel gas weg in de centrale.

Elke kWh derf je teruglever vergoeding. Zit dat in je berekening? Nee niet kijken naar je huidige contract.

Heb je de berekening gemaakt post salderen? Vast niet… want dan zou je het echt niet gedaan hebben. 90+ % van je winterstookkosten ga je betalen tegen volle bak afname tarief.

Elektrisch verwarmen: doe het niet!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
de salderingsregeling bestaat nog steeds, dus hier kun je nog steeds optimaal gebruik van maken.

Daarnaast is het een ministeriele beschikking die al een paar keer uitstel gekregen heeft. Vooralsnog ligt er een plan om ermee te beginnen en af te laten bouwen.

Maar....hoe staat het met het plan om vervolgens voor het opgewekte 80% van de marktprijs te laten vergoeden. Als dit doorgaat maakt het in mijn geval totaal niet uit of saldering nu wel/niet afgeschaft gaat worden.

Een investering in wtw/warmtepompinstallatie komt absoluut niet als goede optie naar boven. De aanschafkosten zijn dermate hoog dat het totaal niet interessant zal zijn gezien o.a. de afschrijvingen.

Voor 2023 weet ik zeker dat ik een besparing heb van een kleine 8.000 euro. En de komende 7 jaren als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden ook nog steeds een positief resultaat.

Je moet echt per situatie bekijken en uitrekenen. En...niemand kan in zover in de toekomst kijken. Mogelijk is stroom over 10 jaar wel gratis. Allemaal politieke beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Het percentage dat u kunt salderen daalt ieder jaar tot 0 procent. Dan krijgt u alleen nog een terugleververgoeding. Deze wordt minstens 80 procent van het leveringstarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
eric Z. schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:22:

Mogelijk is stroom over 10 jaar wel gratis. Allemaal politieke beslissingen.
Je lijkt mijn buurvrouw wel, verklaarde me voor gek 4 jaar geleden, dat ik zonnepanelen ging leggen. Want stroom werd gratis.
Nu gaan ze zelf leggen, en nog meer als dat ik (8400Wp) heb liggen. Het kan verkeren.
Stroom word nooit gratis, ze zetten liever de windmolens stil, dat scheelt onderhoudskosten.
Ja de politiek beïnvloed het in grote mate, en als de energie leveranciers nu nog steeds staatsbedrijven waren geweest dan had het gekund, nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
correct. Maar wij, zonnepanelenbezitters en windmolenbezitters, zijn speelbal geworden van politieke besluiten.

Eerst moet iedereen met subsidie zonnepanelen plaatsen (ik ben al in 2001 begonnen waarbij ik 25jaar lang een subsidie kreeg op de plaatsing, vervolgens de BTW teruggaveregeling, etc etc).

Nu krijgen we subsidie op warmtepompinstallaties, etc etc.

Maar als iedereen zonnepanelen heeft moet er iets nieuws verzonnen worden. Er moet geld in het laadje van Den Haag komen.

Wie wordt er rijk aan de afschaffing van de salderingsregeling??? Weet wel dat onze energieleveranciers afgelopen jaar recordwinsten hebben gemaakt en ook in 2023 agv het energieplafond rijkelijk beloond zullen worden.

Voorlopig ben ik de komende jaren blij met mijn zonnepanelen en windmolens zodat ik per jaar meer teruglever dan ik verbruik. Gevolg....ik hoef niets te betalen voor mijn energiebehoefte. En ondanks de mogelijke afschaffing van de salderingsregeling zal ik de komende jaren nog steeds weinig moeten betalen. Immers mijn teruglevering is vele malen groter dan mijn verbruik.

Mogelijk moet ik t.z.t. in de zomer de opgewekte stroom maar verkopen aan bewoners in de buurt om voor hun airco's / electrische auto's / etc zodat ik het geld kan gebruiken in de winter voor mijn aankoop van stroom.

Komende zomer ga ik nog een kleine 20 panelen van 410 Wp erbij leggen en weer een aantal windgeneratoren (zodat ik ook in de winter een leuke opbrengst heb. vandaag gemiddelde windsnelheid boven de 6 m/s, dus ideaal !)

Kortom...iedereen moet voor zichzelf uitrekenen wat verstandig is. Ik weet dat niet iedereen zomaar een windgenerator kan plaatsen. bereken het voor jezelf!! Zorg dat de energienota zo laag mogelijk blijft, het zijn toch al dure tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik denk dat @Ivow85 het mooi genuanceerd weergeeft in deze post. Ivow85 in "Elektrische ketel advies"

Het is niet allemaal zo zwart-wit. In sommige gevallen is COP=1 verwarming best te verdedigen, al is een elektrische CV-ketel gewoon een slechte invulling van dit principe.

[ Voor 28% gewijzigd door ericplan op 31-12-2022 16:54 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:07
Overigens zijn deze ketels gewoon niet niet toegestaan voor zowel nieuwbouw als verbouw (vervangen van bijvoorbeeld cv ketel) zie artikel 6.55(a) van het Bouwbesluit. (Primaire energie fractie elektriciteit =1,45)

Lokale verwarming (per ruimte) is wel toegestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:35
eric Z. schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:01:
Alles gelezen hebbende denk ik nog steeds een goed besluit genomen te hebben. Iedere situatie is anders.

Ik woon in een vrijstaande jaren 20 woning vorige eeuw! Slechte isolatie en ook eigenlijk ondoenlijk om volledig te isoleren. De vele glas in lood mogen wij gezien de status van de woning niet wijzigen en zo is er nog veel meer wat wij niet kunnen/mogen veranderen.

Omdat wij jaarlijks een kleine 15.000 aan stroom terugleveren middels zonnepanelen en kleine windmolens hebben wij uiteindelijk besloten om over te gaan op electrische cv-ketel icm IR-verwarming

Wij hadden een verbruik op gas van 1,6 per graaddag, dit is nu 3,5 per graaddag geworden. Tevens hebben wij het nu meer behaaglijk in huis omdat wij in ruimtes waar wij minder zijn de radiatoren vervangen hebben door hetzij IR-vloerverwarming hetzij IR-panelen. Dus per ruimte kunnen wij de verwarmingsbehoefte regelen.

Wij zitten nu op een verbruik van een kleine 8000 per jaar aan electra (terwijl dit 3500 aan gas was). Financieel dus een behoorlijke vermindering. tegen prijzen van 2,35 voor gas en 0,89 voor electra ben ik in ieder geval goedkoper uit op electrisch dan op gas. En......gas kan ik (nog) niet zelf opwekken, electrisch wel.

Is dit duurzaam? Het is maar wat je onder duurzaam verstaat, welke definitie je eraan wilt koppelen.

Weet wel dat de investering om volledig op electrisch over te gaan in ons huis een kleine 2500 heeft gekost (heb zelf aangesloten) terwijl een wtw/warmtepompinstallatie vele malen meer gekost zou hebben.

mijn advies....kijk naar je eigen situatie en maak berekeningen.
Als je voor multisplit airco's was gegaan of een lucht water warmtepomp dan was die 8000 waarschijnlijk een stuk minder geweest. En met 0,89eur/kWh die je noemt had je de meerkosten al snel terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
leuk zo'n multisplit, maar gezien de aard van de woning is het niet toegestaan om dergelijke apparatuur te plaatsen. Aan de gevel mogen geen wijzigingen plaatsvinden !!

Daarom mijn betoog.....bekijk het per situatie en ga rekenen

En..ik heb een besparing van 8000, hoeft niet minder, mag wel meer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
bouwbesluit

Er is een escape, want het Bouwbesluit spreekt in artikel 6.55 nadrukkelijk over technische bouwsystemen. Bij verwarming wordt daaronder het geheel verstaan van warmteopwekking, distributie en afgifte. Losse toestellen, die ook los van elkaar worden bediend, gelden niet als systeem. Een elektrische cv-ketel met een distributie- en afgiftesysteem is dus uitgesloten maar is wel degelijk binnen de regelgeving te plaatsen. Bij een woning met vier of vijf elektrische IR-panelen die elk met een eigen thermostaat worden geschakeld en apart zijn aangesloten, is geen sprake van een bouwsysteem en geldt de systeemeis dus niet. Dan vormt het Bouwbesluit geen beletsel.

Ook binnen de BENG en MPG. Je zult echter enige studie moeten verrichten en dingen goed regelen. Afgezien van de financiële kosten, komen de schaduwkosten van PV-panelen tot uitdrukking in de MPG. Je moet er dus spaarzaam mee omgaan. Het dakvlak zou maximaal beschikbaar moeten zijn om ook het huishoudelijk elektriciteitsgebruik te kunnen dekken. Dan kunnen de bewoners op jaarbasis tot nul op de meter komen. In de wet- en regelgeving komt dat allemaal tot uitdrukking.

En zo zitten er overal adders onder het gras en hiaten in wet- en regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
Ik blijf erbij dat als de economische mogelijkheid tot plaatsing van een wtw/warmtepompinstallatie niet mogelijk is electrisch verwarmen een mogelijkheid is om in de specifieke woonsituatie gasloos te worden. Al dan niet met een elektrische ketel.

Binnen de EU zijn er diverse landen waar dit reeds verantwoord gebeurd. Uiteraard dient ook de opwekking van electriciteit gasloos te geschieden zodat er geen negatieve milieueffecten zullen optreden zoals wel het geval is bij gas/kolen/bruinkool installaties.

Voor mij was de eerste drijfveer......mijn jaarlijkse energiekosten. Deze zouden voor 2023 behoorlijk zijn met een verbruik van circa 3500 m3 gas. En nu.....heb ik geen energiekosten omdat mijn verbruik meer dan volledig teruggeleverd wordt door het gehele jaar te salderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dan nog is een elektrische ketel bullshit. Voor tapwater een (warmtepomp)boiler of doorstroomverwarmer of combinatie daarvan en in de te verwarmen ruimtes een elektrische kachel.

Je gaat toch niet stroom in warmte omzetten, dat via water transporteren je hele huis door? Waarom niet gewoon omzetten in warme lucht of straling waar je dat nodig hebt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een huis wat een warmtevraag heeft van 3500m3 gas moet je eigenlijk ook gewoon onbewoonbaar verklaren. heb jij glas in je kozijnen of kippengaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
twain4me schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:38:
Een huis wat een warmtevraag heeft van 3500m3 gas moet je eigenlijk ook gewoon onbewoonbaar verklaren. heb jij glas in je kozijnen of kippengaas?
Glas in lood heeft ie. Verschilt niet veel van kippengaas idd. Dat is de pest met monumentale panden en een gemeente die strikt handhaaft.
Mijn ouders zitten met beschermd dorpsgezicht, hebben zonnepanelen gelegd op de garage. Als welstand daar lucht van krijgt mogen ze die eraf slopen, de kern van het dorp mag nergens zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
@eric Z.
Hoe kun je van 3500 m3 gas naar 8000 kWh COP1 gaan? 8000 kWh is wat een warmtepomp of twee multisplits zou verbruiken om 3500 m3 gas te vervangen.

Doordat je IR panelen hebt zal de kamertemperatuur uiteraard een paar graden lager kunnen met hetzelfde comfort. Maar alsnog zou ik dan een stroomverbruik van minstens 5 kWh per m3 gas die je vervangt verwachten. Dus 17500 kWh.
Wat is de kamertemperatuur en welke luchtvochtigheid heb je in huis als het een tijdje vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Raamfolie kan overigens ook met glas in lood nog. Dan verschilt het wel een stuk in vergelijking met kippengaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
@busscherski helaas...ik haal die 5 kWh per m3 gas die ik vervang echt niet. Ik verbruik op jaarbasis eenkleine 8000, terwijl ik altijd 3500 m3 gas verbruikte.

'Hoe kun je van 3500 m3 gas naar 8000 kWh COP1 gaan? 8000 kWh is wat een warmtepomp of twee multisplits zou verbruiken om 3500 m3 gas te vervangen.' Bijna iedereen rekent met een waarde van minimaal 7 uit 1 m3 gas, blijkbaar is de praktijk anders. En ik verbuik dus nu ook 'slechts' 8000 kWh ipv 3500 m3 gas. Dus waarom zou ik dan een warmtepomp of twee multisplits gaan aanschaffen. Naast het feit dat ik deze niet mag plaatsen.

En klopt.....zo'n beschermd stadsgezicht, monumentaal pand laat je helaas weinig mogelijkheden. Mag niets veranderen aan de gevels en ook op dak mag ik niets. Derhalve een eigen zonneweide en windmolens (die mogen wss ook niet, maar....nog geen handhaving gezien).
Dus ook een multisplit is geen optie. Je bent met handen/voeten gebonden aan monumentale regels en moet oplossingen verzinnen. Kamertemp en luchtvochtigheid is heel netjes. Ook bij -15.
Raamfolie heb ik ook aan zitten denken. Heb besteld, kan aan de binnenzijde, dus mag wss mits de 'mooie' schilderijen van het glas in lood zichtbaar blijven. Ga volgende week plaatsen. Kijken of het van invloed is op het verbruik. Zou verbruik per graaddag naar beneden moeten.
Hoe het ook is.....er zijn weinig mogelijkheden met monumentale panden. Mogelijk moeten we meer subsidie krijgen zodat deze mooi panden bewaard blijven en wij een betaalbare energierekening kunnen :-)

[ Voor 22% gewijzigd door eric Z. op 31-12-2022 23:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
@eric Z.
Ja ik probeer je er niet van te overtuigen om iets anders te doen. Dat ga je toch niet doen (ook al kan ik me lastig voorstellen dat je gemakkelijker een windturbine kunt plaatsen dan een buitenunit).

(over kleine windturbines is overigens ook een topic review: Een kleine windmolen voor thuisgebruik)

Van 3500 m3 gas naar 8000 kWh kan denk ik alleen kloppen als je tegelijk ook de kamertemperatuur veranderd van bijvoorbeeld 19°C naar 13 °C.

Heb je getallen wat de kamertemperatuur en luchtvochtigheid is bij erg koud weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@busscherski Kan wel... waarschijnlijk stookte de boel op gas ook geen HR, en dan gecombineerd met pendelen.

Ik weet nog van monumentale pand dat werkgever huurde, 7000 kuub per jaar erdoor. 2 ketels in cascade opstelling met een ringleiding van 50mm diameter. Die liep ongeisoleerd achter het knieschot onder het dak door. Ketels stookten 80 aanvoer, konden wel moduleren maar dan werd het niet meer warm. Rendement ver te zoeken iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@_JGC_ Hier zie ik ook die factor 8-10 niet terug bij de overgang van gas naar all-electric. Ondanks zelfde temperatuurinstellingen en ongewijzigd gedrag. Wel alleen maar stoken in de ruimte waar we zijn.
Deels moet dat te verklaren zijn door inherente systeemverliezen van een centrale verwarming.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Minder kamers stoken helpt uiteraard. Met een elektrische CV zul je overigens nog ongeveer evenveel inherente systeemverliezen van een centrale verwarming hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric Z.
Die factor 8-10 is leuk, maar de praktijk bij mij is weerbastiger. Ik haal die gewoon niet.

Mijn cijfers: ik verbruikte rond de 3500 m3 gas en nu rond de 8000 electrisch terwijl mijn wooncomfort verbeterd is. In de kamer/keuken heb ik het 19-20 graden en in overige ruimtes kan ik agv IR-verwarming mijn warmtebehoefte beter regelen.

Ondanks de cop=1 blijft er een groot voordeel. Zeker nu ik alle electra die ik verbruik ook zelf opgewekt wordt. Overigens heb ik de windmolens niet aan het huis bevestigd omdat dit gewoonweg niet toegestaan is ivm de status van het huis. Nogmaals....een monumentaal pand waarbij ik aan de buitenzijde niets mag veranderen/bevestigen. Zelfs op het dak niet!

Ik moet dus naar andere alternatieven zoeken. En ik wil jullie alleen meenemen in mijn beslissing en de financiele voordelen van electrisch tov gas in MIJN geval.

In 2023 zou ik rekening houdend met het energieplafond rond de 7000 euro aan gas moeten betalen (1200*1.45+2300*2.35).
Dit terwijl ik aan electrisch niets hoef te betalen, sterker nog....ik blijf terugleveren agv saldering. In totaal kom ik op een besparing van rond de 8000 euro t.o.v. voorgaande jaren. Uiteraard....nu nog agv de saldering.
Maar ook als ik nu uitga dat ik niet zou mogen salderen en ik per dag mijn verbruik zou uitrekenen kom ik niet op de 7000 die ik anders zou betalen. Een snelle berekening zou uitkomen op een bedrag van 6000 (8000 verbruik en 12000 teruglevering tegen een vergoeding van 0.10).
Maar al zou ik 7000 moeten betalen....ik heb meer wooncomfort en ik moet het doen met de bepalingen van een monumentaal pand zodat ik nog geen andere mogelijkheden zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric Z.
@ericplan

Ik heb hetzelfde. Is leuk dat dit volgens de geleerden zo is. Maar dan zou alle warmte die opgewekt wordt ook daadwerkelijk 100% omgezet worden in verwarming van het huis. Dit is niet zo. Er gaat nog steeds warmte verloren. Daarnaast gebruikt een gasgestookte CV-ketel ook electrisch (dit nemen ze meestal niet mee in de vergelijking), al gebruikt een e-cv ook electrisch voor dezelfde doeleinden.

Bij mij was de factor 1,4 voor gas en nu op elektrisch 3.12 per graaddag. Dit is dus bij lange na niet de 8-10 volgens allerlei artikelen. Ik heb ervaringscijfers en die wil ik gewoon delen.

Ik stook met mijn e-cv de woonkamer/keuken warm. De overige ruimten allemaal met IR en dus per ruimte te verwarmen. Geeft meer comfort dan de oude gasgestookte cv en ook minder verlies als er in een andere ruimte toch tijdelijk verwarmd moet worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
@eric Z. Zonnestroom is niet gratis (5-8ct afschrijving/kWh) en verbruiken derft terugleververgoeding.

Maar als er effectief maar 3kWh/m3 bruikbaar was uit het gassysteem dan was het gassysteem meer dan kapot.

Of er zijn grote gedrags en gebruiksveranderingen waardoor de warmtebehoefte omlaag gegaan is.

Ik blijf er dus stellig bij: COP 1 is altijd ongewenst.

Als regels correcte verduurzaming in de weg staan van monumenten zijn de regels gewoon fout want het maakt het monument een ongewenste vervuiler. We moeten accepteren dat dingen veranderen en dat is door de jaren / eeuwen ook gebeurd bij wat nu monumenten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
eric Z. schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:54:
Die factor 8-10 is leuk, maar de praktijk bij mij is weerbastiger. Ik haal die gewoon niet.

Mijn cijfers: ik verbruikte rond de 3500 m3 gas en nu rond de 8000 electrisch terwijl mijn wooncomfort verbeterd is. In de kamer/keuken heb ik het 19-20 graden en in overige ruimtes kan ik agv IR-verwarming mijn warmtebehoefte beter regelen.

Ondanks de cop=1 blijft er een groot voordeel. Zeker nu ik alle electra die ik verbruik ook zelf opgewekt wordt. Overigens heb ik de windmolens niet aan het huis bevestigd omdat dit gewoonweg niet toegestaan is ivm de status van het huis. Nogmaals....een monumentaal pand waarbij ik aan de buitenzijde niets mag veranderen/bevestigen. Zelfs op het dak niet!

Ik moet dus naar andere alternatieven zoeken. En ik wil jullie alleen meenemen in mijn beslissing en de financiele voordelen van electrisch tov gas in MIJN geval.

In 2023 zou ik rekening houdend met het energieplafond rond de 7000 euro aan gas moeten betalen (1200*1.45+2300*2.35).
Dit terwijl ik aan electrisch niets hoef te betalen, sterker nog....ik blijf terugleveren agv saldering. In totaal kom ik op een besparing van rond de 8000 euro t.o.v. voorgaande jaren. Uiteraard....nu nog agv de saldering.
Maar ook als ik nu uitga dat ik niet zou mogen salderen en ik per dag mijn verbruik zou uitrekenen kom ik niet op de 7000 die ik anders zou betalen. Een snelle berekening zou uitkomen op een bedrag van 6000 (8000 verbruik en 12000 teruglevering tegen een vergoeding van 0.10).
Maar al zou ik 7000 moeten betalen....ik heb meer wooncomfort en ik moet het doen met de bepalingen van een monumentaal pand zodat ik nog geen andere mogelijkheden zie.
Hoe meet je het verbruik van de verwarming eigenlijk ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1 2 Laatste