Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Metro2002 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:28:

Als ik in een kwetsbare groep zou zitten zou het voor mij uiteindelijk niet uitmaken of de boel deels open was of helemaal open, ik blijf een kwetsbare groep en ik moet zelf de keuze maken of ik wel of niet ergens heen ga waar het druk is. Bij een griepgolf blijf ik dan ook liever zoveel mogelijk thuis.
Dat is verdorie het punt niet. Het punt is om infectie te minimaliseren bij mensen die de kwetsbare groepen ondersteunen. Kwetsbare groepen zitten als het even kan al maanden zoveel mogelijk thuis. Ik heb een kennis die verpleger is in een bejaardentehuis, moet zij daar maar in de kelder gaan slapen of zo?
Metro2002 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:28:

Ik neem aan dat je morgen dan direct stopt met autorijden, vlees eten, stroom gebruiken en vliegen? Luchtvervuiling kost namelijk elk jaar 7,2 miljoen (!) mensen het leven.
Dat *doen* we al in meer of mindere maten. Zonnepanelen, zuinigere auto's, vegetarische vervangers, etc. Om binnen de vergelijking te blijven, het idee om alles weer open te gooien zou hetzelfde zijn als weer massaal auto's gaan bouwen die 1 op 10 doen en gelode benzine gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Shamalamadindon op 21-05-2020 11:57 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
@Standeman als je géén omzetverlies hebt, is het toch ook logisch dat je niet wordt gecompenseerd?

Ja, er zal een kleine groep zijn die misschien net mensen heeft aangenomen. Maar daar ga je écht niet direct failliet van. Anders was de keuze om mensen aan te nemen natuurlijk sowieso fout.

Links of rechts zal het voor de meeste ondernemers sowieso pijn doen. Maar "de sportschool" is nu niet echt een eerste levensbehoefte of een sector die niet gewend is aan een lagere inkomst in de zomermaanden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Shamalamadindon schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:57:
[...]

Dat is verdorie het punt niet. Het punt is om infectie te minimaliseren bij mensen die de kwetsbare groepen ondersteunen. Kwetsbare groepen zitten als het even kan al maanden zoveel mogelijk thuis. Ik heb een kennis die verpleger is in een bejaardentehuis, moet zij daar maar in de kelder gaan slapen of zo?
Ik ben daar langzamerhand ook eens helemaal klaar mee mijn vriendin werkt in het ziekenhuis en omdat iedereen maar doet wat hij wil en onnodig risico's neemt moet zij dus ook meer risico lopen ?

Ik heb de afspraak zodra wij zien dat groepen mensen idote risico's gaan nemen en roepen aan het verkeer gaan ook mensen dood en dus bewust niets om anderen geven neemt zij gewoon ontslag en gaat ander werk zoeken .

Het is werkelijk ongelofelijk dat sommige mensen helemaal geen bal geven om maar enigzins rekening te houden met het personeel wat de corona patienten moet verzorgen !

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Waah schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:00:
@Standeman als je géén omzetverlies hebt, is het toch ook logisch dat je niet wordt gecompenseerd?
Het ging me om dit:
De sportscholen innen (naar mijn weten, wat ik om me heen zie en hoor) gewoon de volleidge contributie, maar heeft ook 90% doorbetaling van loon.
Dit is gewoon niet waar. Ze krijgen niet beide tegelijkertijd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Ah, daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
leekers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Ik ben daar langzamerhand ook eens helemaal klaar mee mijn vriendin werkt in het ziekenhuis en omdat iedereen maar doet wat hij wil en onnodig risico's neemt moet zij dus ook meer risico lopen ?

Ik heb de afspraak zodra wij zien dat groepen mensen idote risico's gaan nemen en roepen aan het verkeer gaan ook mensen dood en dus bewust niets om anderen geven neemt zij gewoon ontslag en gaat ander werk zoeken .

Het is werkelijk ongelofelijk dat sommige mensen helemaal geen bal geven om maar enigzins rekening te houden met het personeel wat de corona patienten moet verzorgen !
begrijp helemaal wat je bedoelt ik erger mij er ook aan maar goed zeg daar maar wat van dan heb ik elke dag een mat partij ( waar ik niet van wakker lig btw :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
leekers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:09:
[...]
En jij doet precies hetzelfde als de mensen die je dat verwijt maakt. Jouw vriendin en ook de corona patiënten zijn slechts enkele individuen van de 17 miljoen die in Nederland wonen. En al die individuen hebben hun eigen zorgen, eigen behoeften en eigen prioriteiten. Als de situatie anders was, had je prima in een ander kamp kunnen zitten. Niemand (oké, misschien enkele eikels) is er op uit om anderen opzettelijk leed te berokkenen, maar vergeet niet dat deze isolatie ook tot allerlei (wellicht niet-medisch) ander leed leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
SH4D3H schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:14:
[...]

En jij doet precies hetzelfde als de mensen die je dat verwijt maakt. Jouw vriendin en ook de corona patiënten zijn slechts enkele individuen van de 17 miljoen die in Nederland wonen. En al die individuen hebben hun eigen zorgen, eigen behoeften en eigen prioriteiten. Als de situatie anders was, had je prima in een ander kamp kunnen zitten. Niemand (oké, misschien enkele eikels) is er op uit om anderen opzettelijk leed te berokkenen, maar vergeet niet dat deze isolatie ook tot allerlei (wellicht niet-medisch) ander leed leidt.
Tuurlijk kijk wat meer naar Trump het drugsgebruik gaat omhoog en er zijn meer zelfmoorden .
Wist je trouwens dat chloor drinken en uv licht inslikken ook helpt tegen covid-19.

Aannames en nog meer van dat geklets en wild in het rond slaan dat is tegenwoordig helemaal in .

Feit is dat het door de lucht verspreidt wordt dus zodra mensen met bussen gaan reizen en vliegvakanties gaan boeken (heb Oostenrijk en Italie nog in mijn gedachten voor het carnaval) gaat de plug eruit en op zoek naar een andere baan .
Ik weet uit ervaring dat er heel wat mensen in zorg en ziekenhuizen helemaal zat van worden van alle onverantwoordelijk gedrag van een hoop mensen en het wordt eens tijd dat als het zover komt die covid-19 patienten die niet willen nadenken voor zichzelf gaan zorgen .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
leekers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Tuurlijk kijk wat meer naar Trump het drugsgebruik gaat omhoog en er zijn meer zelfmoorden .
Wist je trouwens dat chloor drinken en uv licht inslikken ook helpt tegen covid-19
Waarom denken *knip*altijd dat Trump dit letterlijk zo heeft bedoeld? Zijn jullie echt zo *knip*

Denigrerende opmerkingen laten we achterwege

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 22-05-2020 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
DuvelDuvel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:18:
[...]
Waarom denken lockies altijd dat Trump dit letterlijk zo heeft bedoeld? Zijn jullie echt zo krankzinnig dom?
Hij bedoelt natuurlijk niets letterlijk. Tenzij wat hij zegt toevallig klopt dan is het wel letterlijk bedoelt. Maar als iets wat hij zegt complete poep is dan was het niet letterlijk bedoelt en ben je krankzinnig dom als je wel denkt dat hij het letterlijk bedoelt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelDuvel
Shamalamadindon schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Hij bedoelt natuurlijk niets letterlijk. Tenzij wat hij zegt toevallig klopt dan is het wel letterlijk bedoelt. Maar als iets wat hij zegt complete poep is dan was het niet letterlijk bedoelt en ben je krankzinnig dom als je wel denkt dat hij het letterlijk bedoelt.
Ik verdedig Trump niet. Bovenstaande is alleen zo overduidelijk uit context getrokken en ik erger me gewoon aan die partijdigheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

[...]

Dat was helemaal het idee niet, het idee was om de piek te verminderen om de IC's niet te overbelasten. Dat is gelukt en het aantal besmettingen blijft alleen maar afnemen (in mijn stad zijn er zelfs geen nieuwe besmettingen meer), ook nu mensen schijnbaar 'enorm onverantwoord' bezig zijn door bv naar het strand te gaan of de bouwmarkt te bezoeken.
[...]

Dat *doen* we al in meer of mindere maten. Zonnepanelen, zuinigere auto's, vegetarische vervangers, etc. Om binnen de vergelijking te blijven, het idee om alles weer open te gooien zou hetzelfde zijn als weer massaal auto's gaan bouwen die 1 op 10 doen en gelode benzine gebruiken.
Als je dezelfde maatregelen zou nemen tegen luchtvervuiling als tegen corona dan zouden er alleen nog maar een handvol bestelbusjes en wat vrachtwagens rondrijden die noodzakelijk zijn en de rest wordt vanaf morgen verboden. Vliegen, brommers, motorfietsen en personenwagens allemaal verboden. We moeten immers mensenlevens redden.
Je gaat maar fietsen.

Dat doen we toch ook niet? Alles blijft uiteindelijk een afweging tussen kwaliteit van leven van de meerderheid, de economie en de zwakkeren.
leekers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Aannames en nog meer van dat geklets en wild in het rond slaan dat is tegenwoordig helemaal in .

Feit is dat het door de lucht verspreidt wordt dus zodra mensen met bussen gaan reizen en vliegvakanties gaan boeken (heb Oostenrijk en Italie nog in mijn gedachten voor het carnaval) gaat de plug eruit en op zoek naar een andere baan .
Ik weet uit ervaring dat er heel wat mensen in zorg en ziekenhuizen helemaal zat van worden van alle onverantwoordelijk gedrag van een hoop mensen en het wordt eens tijd dat als het zover komt die covid-19 patienten die niet willen nadenken voor zichzelf gaan zorgen .
Je kan er donder op zeggen dat mensen weer met bussen gaan reizen en op vakantie gaan.

De huidige situatie gaat namelijk niet werken. een 1,5 meter samenleving is een illusie in het dichtsbevolkte land ter wereld en een derde (!) van de beroepsbevolking die momenteel afhankelijk is van de overheid voor hun inkomsten is ook niet vol te houden. En gaan we nu de rest van ons leven krampachtig alles dichtgooien zodra het ergens druk dreigt te worden? Dat kan toch niet.

Om nog maar te zwijgen over alle andere ellende zoals dat je alleen naar afspraken in een ziekenhuis moet en dus wellicht niet gaat, het aantal mensen dat niet meer naar de huisarts durft en dat knobbeltje toch nog maar even aankijkt, depressies, de economie die op omvallen staat, huiselijk geweld dat toeneemt, pensioenen die niet meer dekkend zijn etc
Er wegen echt meer belangen mee.

Alle aandacht en resources richten op 1 probleem is heel kortzichtig en hoe cru het ook klinkt, mensenlevens hebben een prijs (rond de 80.000 euro) en daar gaan we momenteel extreem grof overheen
Er zijn 11.640 ziekenhuis opnames geweest en er zijn 5865 mensen weer op de been gebracht. De kosten hiervoor? bijna 100 miljard euro.Dat is 17 miljoen !!!!!! euro per persoon. Ik hoop dat je zelf ook wel ziet dat dit totaal uit verhouding is.

Tijdens een griepgolf met net zoveel doden vullen we alleen de overlijdensstatistieken in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
Metro2002 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Alle aandacht en resources richten op 1 probleem is heel kortzichtig en hoe cru het ook klinkt, mensenlevens hebben een prijs (rond de 80.000 euro) en daar gaan we momenteel extreem grof overheen
Er zijn 11.640 ziekenhuis opnames geweest en er zijn 5865 mensen weer op de been gebracht. De kosten hiervoor? bijna 100 miljard euro.Dat is 17 miljoen !!!!!! euro per persoon. Ik hoop dat je zelf ook wel ziet dat dit totaal uit verhouding is.

Tijdens een griepgolf met net zoveel doden vullen we alleen de overlijdensstatistieken in....
Bron voor de 17 miljoen euro graag, ik geloof die namelijk niet.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Je redenering klopt niet. Het gaat juist om de mensen die niet dood gaan ook doordat ze het (door de lockdown) niet krijgen. Als je deze vergelijking echt wil maken dan moet je kijken naar het mortaliteitscijfer en dat over de hele bevolking doortrekken. Bijv. 0.4% * 17 mln mensen = 68.000 doden bespaard. Per bespaarde dode kun je uitrekenen wat het dan kost. NB: geen idee of dit percentage klopt. Is overigens als 100% van de bevolking het krijgt.

Daarbij ook nog eens in het achterhoofd houden dat we niet weten wat de kosten zijn voor permanente (gedeeltelijke) invaliditeit en behoeven van zorg in de toekomst bij bepaalde gevallen. En dat we in het begin dachten dat het mortaliteitscijfer een stuk hoger was en dat dus de impact groter zou zijn. We weten nu al dat dit iig véél erger is dan een normale griepgolf. Het is nu in de statistieken al een stuk erger, en zonder lockdown zou het extreem veel erger zijn geweest.

Maar goed, ik vind dit morbide vergelijkingen en denk dat een mensenleven meer dan 80k waard is. Verder vind ik het trouwens inderdaad wel dat het heel erg random is dat we nu ineens wel hard aan de rem trekken, en voor allerlei andere zaken (luchtvervuiling bijv.) die ook aantoonbaar tienduizenden voortijdige doden per jaar kosten, we helemaal niets doen. Dat we daar niets aan doen is eigenlijk best random.

[ Voor 81% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-05-2020 23:08 . Reden: Reactie even omgegooid en wat cijfers gefixt. ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Het is hier Nederland, niet Amerika. Hou die Fox News level onzin er buiten alsjeblieft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
DiedX schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Bron voor de 17 miljoen euro graag, ik geloof die namelijk niet.
Ik neem aan dat het begrotingstekort van 92 miljard bij de 100 miljard wordt geteld.
https://nos.nl/artikel/23...acht-92-miljard-euro.html
Ik meen trouwens dat het 80.000 euro per gewonnen levensjaar is in nederland, en niet per leven.

Er vanuit gaand dat we vorig jaar dus nog 14 miljard overhielden, en er VEEL meer schade is dan alleen al het begrotingstekort, dan ja, de corona crisis heeft ons veel meer dan 100 miljard gekost.

En het is niet eens duidelijk hoe gevaarlijk dit virus nu echt is.
In Amerika waar veel meer getest wordt dan in Nederland (Maar nog lang niet iedereen met symptomen), lijkt de mortality rate onder de 0.5% te zitten. (projecties voor new york lijken zelfs onder de 0.3% te zitten)

In landen waar wel heel veel getest wordt, zelfs mensen zonder symptomen (Singapore, Hong Kong enz), lijkt de mortality rate zelfs onder de 0.1% te zitten.

[ Voor 71% gewijzigd door Crotchy op 22-05-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
Een qualy gaat inderdaad per jaar. De berekening is dus álles wat we uitgegeven hebben delen door mensenlevens. Dit lijkt mij niet te kloppen: hiermee zou je al het geld naar de doden brengen, terwijl ook de levenden hier veel baat bij hebben.

Edit: na de douche nog wat meer gedachten gehad. De 17 miljoen klopt niet, want we willen ook de economie draaiend houden.

Stel je voor dat we níet in zouden grijpen - lockdown- , dan hadden we meer doden of zieken gehad. De lockdown zorgt onder andere voor economische terugval, vandaar dat je de 17 miljoen niet rücksichtslos af kan wikkelen op de doden.

[ Voor 42% gewijzigd door DiedX op 22-05-2020 09:25 . Reden: Douches zijn goed ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Je kunt het juist niet op de doden afwikkelen maar op de overlevenden. Los van dat ik het er nog steeds niet mee eens ben.

Overigens wel goed om te kijken waar het extra geld nu precies naartoe gaat, wie er economisch lijdt en wie er nu zelfs van profiteert. Mensen die nu én hun baan kwijtraken én straks een extra hoge belastingdruk krijgen, vs bedrijven die staatssteun krijgen ten gunste van hun aandeelhouders. Denk ook aan de 90%-regel die booking.com ook kan gebruiken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:59:
Overigens wel goed om te kijken waar het extra geld nu precies naartoe gaat, wie er economisch lijdt en wie er nu zelfs van profiteert. Mensen die nu én hun baan kwijtraken én straks een extra hoge belastingdruk krijgen, vs bedrijven die staatssteun krijgen ten gunste van hun aandeelhouders. Denk ook aan de 90%-regel die booking.com ook kan gebruiken bijvoorbeeld.
Ah, de jongere generaties dus, iedereen onder een jaar of 35. Hogere mate van flexwerk, opdraaien voor de rekening van corona, geen fiscale voordelen uit woningbezit (want een huis kopen wordt steeds lastiger) en een nieuw pensioenstelsel waarin iedere vorm van zekerheid die eerdere generaties hadden praktisch is verdampt. Gelukkig zijn er geen klimaatproblemen waarvan de rekening al decennia vooruit geschoven wordt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

BoB_HenK schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Ah, de jongere generaties dus, iedereen onder een jaar of 35. Hogere mate van flexwerk, opdraaien voor de rekening van corona, geen fiscale voordelen uit woningbezit (want een huis kopen wordt steeds lastiger) en een nieuw pensioenstelsel waarin iedere vorm van zekerheid die eerdere generaties hadden praktisch is verdampt. Gelukkig zijn er geen klimaatproblemen waarvan de rekening al decennia vooruit geschoven wordt :/
Echt helemaal mee eens. Heb je veel geld dan krijg je een hypotheek, kun je kopen, kun je waarde opbouwen. Heb je niet veel geld dan moet je huren en veel meer uitgeven en kun je niet opbouwen. Hoe oneerlijk is dat alleen al niet? Ongeacht leeftijd trouwens. Huurders worden intussen uitgeknepen door personen zoals prins(!) Bernard Jr. ...

We moeten écht naar een veel eerlijkere samenleving toe. Coronavirus legt problemen die er zijn heel duidelijk bloot. Door nu symptomen te bestrijden wordt de samenleving mogelijk nóg minder eerlijk als geld met name naar aandeelhouders toe gaat die nu niet hun risico om failliet te gaan nemen. Wat nog meer bezit (van aandelen, vastgoed) cementeert als een veilige keuze voor geld. Bezit, wat minder wordt belast dan daadwerkelijk hard werken. Juist daardoor geven mensen trouwens hun geld ook niet uit en wordt alle welvaart die gecreëerd wordt opgepot ipv dat het geld is dat blijft ronddraaien in de economie.

Je ziet dat dit gebeurt nu in de aandelenmarkt en in NL ook duidelijk in de huizenmarkt waarin de prijzen gelijk blijven ipv dat ze dalen door de overduidelijk dalende gemiddelde koopkracht waar we mee te maken gaan krijgen. Je ziet op die manier al eigenlijk dat de crisis erg ongelijke sporen achterlaat.

Enige wat we kunnen hopen is dat we er uiteindelijk verstandiger uit komen en dat maatregelen zoals een basisinkomen en maatregelen tegen de zeer rijken (m.n. tegen belastingontwijking) eindelijk een keer worden genomen. Ik las laatst dat mensen nu voor 85 miljard euro aan zichzelf uitlenen vanuit holding BV's in Nederland. 85 miljard! En je kunt doodgaan met zo'n lening en dan heb je dus nooit belasting betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:58:
[...]
We moeten écht naar een veel eerlijkere samenleving toe. Coronavirus legt problemen die er zijn heel duidelijk bloot.
Die problemen waren al heel duidelijk. Er zijn simpelweg te weinig woningen.
Door nu symptomen te bestrijden wordt de samenleving mogelijk nóg minder eerlijk als geld met name naar aandeelhouders toe gaat die nu niet hun risico om failliet te gaan nemen. Wat nog meer bezit (van aandelen, vastgoed) cementeert als een veilige keuze voor geld. Bezit, wat minder wordt belast dan daadwerkelijk hard werken. Juist daardoor geven mensen trouwens hun geld ook niet uit en wordt alle welvaart die gecreëerd wordt opgepot ipv dat het geld is dat blijft ronddraaien in de economie.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Je kunt al die bedrijven failliet laten gaan, maar uiteindelijk zijn dan de gewone mensen er vooral de dupe van. Want die staan plotseling op straat, terwijl die aandeelhouders zeer waarschijnlijk nog steeds veel geld hebben zitten in andere bedrijven. Dat de bedrijven dus zo veel mogelijk overeind gehouden wordt is dus ok, dat ze dat dan weer doen zonder ontslagboete vind ik wel zeer slecht. Ontslaan moet natuurlijk kunnen als het bedrijf anders failliet gaat, maar laat ze dat dan voldoende onderbouwen. Dus standaard boete, maar kun je aantonen dat je anders echt failliet gaat veravlt de boete.
Je ziet dat dit gebeurt nu in de aandelenmarkt en in NL ook duidelijk in de huizenmarkt waarin de prijzen gelijk blijven ipv dat ze dalen door de overduidelijk dalende gemiddelde koopkracht waar we mee te maken gaan krijgen. Je ziet op die manier al eigenlijk dat de crisis erg ongelijke sporen achterlaat.
De hiuzenmarkt is puur een gevolg van te weinig woningen. Daardoor heb je meer vraag dan aanbod. En dan kun je tijdens een crisis b.v. wel 20% minder vraag krijgen, als je daarmee nog steeds meer vraag dan aanbod hebt zullen de prijzen echt niet dalen.
Enige wat we kunnen hopen is dat we er uiteindelijk verstandiger uit komen en dat maatregelen zoals een basisinkomen en maatregelen tegen de zeer rijken (m.n. tegen belastingontwijking) eindelijk een keer worden genomen. Ik las laatst dat mensen nu voor 85 miljard euro aan zichzelf uitlenen vanuit holding BV's in Nederland. 85 miljard! En je kunt doodgaan met zo'n lening en dan heb je dus nooit belasting betaald.
Een basisinkomen is helemaal niet nodig. In feite hebben we daarvan al veel ingevoerd in Nederland (subsidies). Het enige dat mag veranderen is dat de controles minder dwingend worden. Ten eerste kost dat veel geld, werkt het totaal niet en legt het druk die nergens voor nodig is.

Daarnaast werkenden een zak geld geven die ze daarna weer in moeten leveren als belasting heeft ook weinig nut.

Wat dit betreft is die belastingontduiking dan ook het grootste probleem. Op winst moet altijd belasting betaald worden en niet met allerlei uitzonderingen/trucjes zorgen dat bedrijven dat kunnen voorkomen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:34:

[...]

Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Je kunt al die bedrijven failliet laten gaan, maar uiteindelijk zijn dan de gewone mensen er vooral de dupe van. Want die staan plotseling op straat, terwijl die aandeelhouders zeer waarschijnlijk nog steeds veel geld hebben zitten in andere bedrijven. Dat de bedrijven dus zo veel mogelijk overeind gehouden wordt is dus ok, dat ze dat dan weer doen zonder ontslagboete vind ik wel zeer slecht. Ontslaan moet natuurlijk kunnen als het bedrijf anders failliet gaat, maar laat ze dat dan voldoende onderbouwen. Dus standaard boete, maar kun je aantonen dat je anders echt failliet gaat veravlt de boete.
Als een bedrijf failliet gaat dan zal er vaak een doorstart volgen. De leveranciers en aandeelhouders zijn dan vooral de dupe, de werknemers gaan als het even kan mee in het volgende bedrijf, behalve als ze dan niet meer nodig zijn, maar dan zouden ze in de huidige situatie ook ontslagen worden oid, dus voor hen maakt het niet uit. Grootste verschil is dat de maatschappij het dan niet betaalt maar aandeelhouders en leveranciers. Dit is natuurlijk heel kort door de bocht want er zijn veel verschillende manieren waarop dit kan uitpakken.
De hiuzenmarkt is puur een gevolg van te weinig woningen. Daardoor heb je meer vraag dan aanbod. En dan kun je tijdens een crisis b.v. wel 20% minder vraag krijgen, als je daarmee nog steeds meer vraag dan aanbod hebt zullen de prijzen echt niet dalen.
Mensen die woningen kopen als investering en ze vervolgens verhuren drijven wel degelijk de prijs enorm omhoog. In feite voegen die mensen niets toe aan de samenleving en onttrekken ze alleen maar geld omdat het kan. Daar moet iets aan gedaan worden, denk aan zelfbewoonplicht etc. Geld uit armere mensen persen omdat jij in een positie bent om dat te doen is gewoon niet okee.

Tuurlijk blijft er dan nog steeds schaarste op de markt, maar dan is het tenminste alleen de natuurlijke schaarste zonder dat prijzen nog hoger opgedreven worden door de huisjesmelk-mafia. Ik vind dat serieus gelegaliseerde criminaliteit, net als predatory lending. Het is het uitbuiten van ongelijkheid in de samenleving en daar nog rijker van worden en daarmee de ongelijkheid nog groter maken.
Een basisinkomen is helemaal niet nodig. In feite hebben we daarvan al veel ingevoerd in Nederland (subsidies). Het enige dat mag veranderen is dat de controles minder dwingend worden. Ten eerste kost dat veel geld, werkt het totaal niet en legt het druk die nergens voor nodig is.
Deze subsidies kosten idd veel geld, dus beter gewoon één basisinkomen. Ook voor rijkere mensen. Geen controles meer nodig op zaken als huursubsidie, zorgsubsidie en weet ik het. Ook geen gezeur met dingen terugbetalen als je net wat meer hebt verdiend in een jaar enzovoorts. Zie het als een nivelleringsmaatregel. In Nederland is het sowieso al veel minder nodig dan in de VS waar mensen nu in gigantische problemen kunnen komen en zelfs in situaties terechtkomen waarin ze nu geen geld meer hebben voor eten (alle stimuli komen te laat en er zijn soms problemen met het niet kunnen innen van de cheque). In de VS ben je bovendien de sjaak als je recent nog een goed inkomen had en in het nieuwe jaar niet meer, dan maak je namelijk geen aanspraak op het geld.
Daarnaast werkenden een zak geld geven die ze daarna weer in moeten leveren als belasting heeft ook weinig nut.
Als je het als nivellering ziet, en ook ziet hoe allerlei andere regels niet meer nodig zijn inclusief allerlei overheidsinstellingen, dan is de situatie mét basisinkomen minder raar dan die zonder. Bedenk eens wat je allemaal kunt afschaffen en wat er niet meer hoeft qua controles.
Wat dit betreft is die belastingontduiking dan ook het grootste probleem. Op winst moet altijd belasting betaald worden en niet met allerlei uitzonderingen/trucjes zorgen dat bedrijven dat kunnen voorkomen.
Het zijn de standaardregels die niet voldoen. Een bedrijf betaalt ook gewoon vennootschapsbelasting op winst, maar die wordt nu dus fors afgebouwd. De dividendbelasting wordt vervolgens verhoogd (dwz het uitkeren van winst-na-dividendbelasting naar privé). Echter je kunt nog steeds lenen aan jezelf in privé. Da's een BV die een lening aan een privépersoon verstrekt (je betaalt vervolgens rente aan je BV). Volkomen legaal en als je die-hard ondernemer bent dan kan dat een manier zijn om efficiënter met je geld om te gaan. Echter dus ook enorm misbruikt. Echter vooralsnog is het legaal en de VVD zal het niet snel willen veranderen.

Plus je kunt het ook niet helemaal afschaffen: er zijn mensen die zichzelf vanuit hun BV een hypotheek hebben verstrekt. Die betalen dus ook rente (da's verplicht) aan hun BV, maar vervolgens mogen ze dat (nog) wel aftrekken van de belasting. Je kunt echter het jezelf verstrekken van een hypotheek niet zomaar verbieden want sommige mensen kunnen dan niet elders een hypotheek krijgen, bijv. omdat ze te oud zijn. En ineens het geld aan jezelf privé uitkeren wordt ook steeds moeilijker dankzij het slimme plannetje van Rutte om juist de dividendbelasting te verhogen waardoor de impact van maatregelen om deze belastingontwijking te mitigeren kunstmatig steeds hoger wordt.

Ik hoop iig dat de linkse partijen een keer gaan inzien dat ze ook op de (hogere) middenklasse moeten inzetten en dat het mogelijk is om maatregelen te treffen waarbij alleen de top van de middenklasse + de zeer rijken meer gaan betalen. Des te makkelijker krijg je dan eindelijk die stemmen waarmee Rutte een keer verdwijnt van het toneel. Want ondanks dat ik vind dat hij het echt goed doet in deze crisis, is hij verantwoordelijk voor het vergroten van de ongelijkheid in Nederland, wat uiteindelijk ook negatief is voor de acceptatie van allerlei corona-maatregelen, met name als die een reeds benadeelde groep nog verder benadeelt, wat nu dus actief gebeurt met jongeren in de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shamalamadindon schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:28:
[...]

Het is hier Nederland, niet Amerika. Hou die Fox News level onzin er buiten alsjeblieft.
Vertel, ik heb de lockdown van de griepgolf van 2018 waar 9000 mensen overleden gemist geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 22-05-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Metro2002 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Vertel, ik heb de lockdown van de griepgolf van 2018 waar 9000 mensen overleden gemist geloof ik.
Als ik die cijfers nu zie dan denk ik alleen maar dat we ons daar ook voor moeten schamen. ZO heftig had het niet moeten zijn, ook niet in 2018. Dat het niet altijd gezien wordt betekent niet dat het dus ook ok is, voor nu en in de toekomst, om duizenden mensen te laten overlijden.

En een lockdown is misschien niet altijd het aangewezen middel, meestal niet, maar wat als we toch een beetje meer aandacht geven aan social distancing op momenten dat er een griepgolf is, vaker thuisblijven met klachten en dat soort maatregelen?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
incaz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:57:
[...]
maar wat als we toch een beetje meer aandacht geven aan social distancing op momenten dat er een griepgolf is, vaker thuisblijven met klachten en dat soort maatregelen?
En zoals in Azië maskers dragen als je iets op voelt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Metro2002 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Ik zal de troll even voeren, want ik heb toch niks beters te doen:

9000 overledenen in een jaar tijd, zonder lockdown

vs

~5800 overledenen in 2 maanden tijd, mét lockdown

Hoe vergelijkbaar is dat met elkaar? Antwoord lijkt me vrij duidelijk: niet heel erg. Zacht uitgedrukt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Hahn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:02:
[...]

vs

Hoe vergelijkbaar is dat met elkaar? Antwoord lijkt me vrij duidelijk: niet heel erg. Zacht uitgedrukt.
Causaal verband tussen de lockdown en de afname moet dan ook bewezen zijn.... En in hoeverre heeft de lockdown bijgedragen aan de daling? Komt de daling 100% door de lockdown? 50% door het weer en 50% door de lockdown? Die onderzoeken komen waarschijnlijk later.

Valt wel te zeggen dat pas eind februari begin maart het virus opdook.... Als deze aan het begin van het griepseizoen was opgedoken was het MISSCHIEN wel vele malen erger, who knows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mr.Joker schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:36:
[...]

Causaal verband tussen de lockdown en de afname moet dan ook bewezen zijn.... En in hoeverre heeft de lockdown bijgedragen aan de daling? Komt de daling 100% door de lockdown? 50% door het weer en 50% door de lockdown? Die onderzoeken komen waarschijnlijk later.

Valt wel te zeggen dat pas eind februari begin maart het virus opdook.... Als deze aan het begin van het griepseizoen was opgedoken was het MISSCHIEN wel vele malen erger, who knows...
Zo werkt het dus niet. Je maakt nu een stelling waarbij je voor toetsing moet wachten tot na de curve. Om dan nog een curve zijn beloop te laten ter vergelijking. Niet enkel gaat dat al scheef omdat het een crisis van gedrag is, het gaat ook voorbij aan risicobepaling waarbij je moet werken met onvolledige informatie op basis van beschikbare expertise of sommige mensen dat nu leuk vinden of niet.

Daarbij, op die manier kan ik ook vragen om te bewijzen dat het eerste geval in die periode was, en niet eerder of later.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hahn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:02:
[...]

vs

Het ging er mij om dat we 9000 griepdoden blijkbaar acceptabel vinden en bijvoorbeeld 9000 doden door corona niet acceptabel achten er blijkbaar meer dan 100 miljard euro voor over hebben om dat te doen dalen naar 5800.

Hoeveel doden zouden er zijn geweest zonder lockdown? Niemand die het exact weet. Uitgaande van de huidige sterftecijfers zou je op rond de 300.000 potentiele doden uitkomen maar in de praktijk zal dat vele malen lager uitkomen omdat we nu de sterftecijfers meten aan de hand van mensen die al ziek zijn, klachten hebben en dus getest zijn. Van de overige 99,2% van de bevolking (zoveel is er namelijk NIET getest) weten we het simpelweg niet.

Hoeveel mensen hebben het wel niet gehad met slechts hele lichte klachten of zelfs géén klachten? Ik heb zelfs ook bv, 3 dagen keelpijn en lichte koorts rond de 38 graden gehad en daarna zakte het weer, ik heb geen huisarts gezien toen omdat het toen net allemaal begon te komen maar ik ben dus potentieel wel besmet én ziek geweest maar ik sta niet in de statistieken.

Er wordt geschat dat over de gehele bevolking gezien de mortaliteit op 0,2% zou liggen. Potentieel dus 34.000 mensen. Nu hebben we er door de lockdown er slechts 5800. Uiteraard is het prachtig dat er van 28.200 mensen het leven is verlengd maar wat is daarvan de prijs?

Waar ligt het omslagpunt? Dat hebben we ooit bepaald. 80k per levensjaar per persoon. Stel dat we nu inderdaad 28200 mensen hebben gered door de lockdown.

Stel dat je hiermee gemiddeld het leven van deze mensen met 5 jaar hebt verlengd. Normaal zou dat dus 28200 mensen maal 80.000 euro maal 5 jaar = 11,2 miljard hebben gekost.

Nu heeft het 100 miljard gekost.

Uiteraard zijn dit achterkant-van-servetje cijfers maar je ziet de scheve verhouding.

Mensen met een andere mening wegzetten als troll is overigens niet erg netjes en hoort niet thuis op een discussieforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het omslagpunt is als de IC 100% vol is, de sterfte per dag omhoog schiet (want iedereen die complicaties krijgt gaat thuis dood) en er een spontane lockdown komt omdat mensen bang worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Metro2002 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Het ging er mij om dat we 9000 griepdoden blijkbaar acceptabel vinden en bijvoorbeeld 9000 doden door corona niet acceptabel achten er blijkbaar meer dan 100 miljard euro voor over hebben om dat te doen dalen naar 5800.

Hoeveel doden zouden er zijn geweest zonder lockdown? Niemand die het exact weet. Uitgaande van de huidige sterftecijfers zou je op rond de 300.000 potentiele doden uitkomen maar in de praktijk zal dat vele malen lager uitkomen omdat we nu de sterftecijfers meten aan de hand van mensen die al ziek zijn, klachten hebben en dus getest zijn. Van de overige 99,2% van de bevolking (zoveel is er namelijk NIET getest) weten we het simpelweg niet.

Hoeveel mensen hebben het wel niet gehad met slechts hele lichte klachten of zelfs géén klachten? Ik heb zelfs ook bv, 3 dagen keelpijn en lichte koorts rond de 38 graden gehad en daarna zakte het weer, ik heb geen huisarts gezien toen omdat het toen net allemaal begon te komen maar ik ben dus potentieel wel besmet én ziek geweest maar ik sta niet in de statistieken.

Er wordt geschat dat over de gehele bevolking gezien de mortaliteit op 0,2% zou liggen. Potentieel dus 34.000 mensen. Nu hebben we er door de lockdown er slechts 5800. Uiteraard is het prachtig dat er van 28.200 mensen het leven is verlengd maar wat is daarvan de prijs?

Waar ligt het omslagpunt? Dat hebben we ooit bepaald. 80k per levensjaar per persoon. Stel dat we nu inderdaad 28200 mensen hebben gered door de lockdown.

Stel dat je hiermee gemiddeld het leven van deze mensen met 5 jaar hebt verlengd. Normaal zou dat dus 28200 mensen maal 80.000 euro maal 5 jaar = 11,2 miljard hebben gekost.

Uiteraard zijn dit achterkant-van-servetje cijfers maar je ziet de scheve verhouding.

Mensen met een andere mening wegzetten als troll is overigens niet erg netjes en hoort niet thuis op een discussieforum.
Leuk die cijfers, en je interpretatie van de cijfers is nog beter.

Het leuke van op zo'n flutmanier met cijfers omgaan is dat iedere boerel#l het kan.

Als voorbeeld geven we aan defensie zo'n kleine 10 miljard € uit per jaar. En dat terwijl we hier als 75 jaar geen oorlog hebben. Dus honderden miljarden waisted aan het niet beschermen tegen ook maar 1 vijand.

Behalve die fatal flaw slaan je berekeningen ook nergens op. Je lijkt dat slechts te willen bepalen aan de hand van getelde doden en bevestigde gevallen. Daarna ga je ervan uit dat er van 28000 mensen het leven is gered en neem je ook maar aan dat de fatality rate 0,2% is en er dus slechts 34000 mensen uberhaupt aan kunnen sterven.

Je cijfers zijn dusdanig slecht onderbouwt dat je er ook makkelijk een factor 10 of honderd of meer naats kunt zitten.

Dat neemt niet weg dat je geen gelijk kunt hebben maar als er maar genoeg niet onderbouwde getallen worden geroepen is er altijd wel iemand die in de buurt komt.

Daarnaast ga je ook voorbij aan de revalidatie van mensen die het hebben overleeft. Zelfs de milde vorm kan blijvende schade veroorzaken en dat helaas ook bij jongeren.

Dat sommigen je als troll beschouwen roep je over jezelf af met weinig onderbouwde interpretaties van dubieuze servet achterkant cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tot een proportioneel pakket maatregelen, waarbij bijvoorbeeld niet onnodig de reguliere zorg wordt stopgezet of we een andere prijs onnodig betalen.
dawg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:16:
[...]

Zo makkelijk gezegd dit, als je niet tot een kwetsbare groep behoort. Als je accepteert dat het virus zich meer gaat verspreiden accepteer je ook dat kwetsbare groepen minder goed beschermd zullen zijn en dus ook veel minder bewegingsvrijheid zullen hebben.
Maar wie of wat zorgt voor die "dus"? Toch wat vragen voor jou en anderen die zo denken:
  • Ken je de huidige situatie in verzorgingstehuizen, waarbij ze effectief niet/nauwelijks meer buiten komen en dierbaren niet op bezoek mogen komen? 15 juni duurt nog erg lang en ook dan zijn er flinke restricties.
  • Gaat het om de kwantiteit van leven, of om de kwaliteit van leven?
  • Ben je bereid om de sterfelijkheid van de mens te accepteren?
  • Wat zouden die meest kwetsbare groepen eigenlijk zelf willen, heb je het ze gevraagd?
  • Is het ok om de cultuursector op te offeren?
  • En de bonus: Is het ok als 10 mensen verplicht een jaar niet werken om het leven van 1 iemand een jaar te verlengen?
Deze vragen zijn naar aanleiding van wat ik zelf zie en dit filmpje:
'Coronabeleid is inhumaan', zegt Klinisch Ethicus Dr. Erwin Kompanje

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
[...]

[knip]

Ik zette je niet weg als troll vanwege een andere mening, ik zette je weg als troll vanwege de sarcastische oneliner die ik te kort door de bocht vond. Had je deze onderbouwing er direct bij geplaatst, dan had je mij niet gehoord.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 20:27
[...]

Als je het nieuws een beetje gevolgd hebt de afgelopen weken weet je dat niet het aantal doden de reden is voor de lockdown, maar de dreiging van overbelasting van het zorgsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Als je het nieuws een beetje gevolgd hebt de afgelopen weken weet je dat niet het aantal doden de reden is voor de lockdown, maar de dreiging van overbelasting van het zorgsysteem.
Ja en dat mag ook op de schop, bepaalde groeperingen (ouderen, zieken, ongezonde types) zijn gevoeliger en die komen als eerste op de IC. To be honest jammer dan, economie is belangrijker dan maar wat extra voorzorgsmaatregelen voor die mensen i.p.v. jarenlang steun betalen aan een groot gedeelte van de inwoners wat we al jaren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Echt helemaal mee eens. Heb je veel geld dan krijg je een hypotheek, kun je kopen, kun je waarde opbouwen. Heb je niet veel geld dan moet je huren en veel meer uitgeven en kun je niet opbouwen. Hoe oneerlijk is dat alleen al niet? Ongeacht leeftijd trouwens. Huurders worden intussen uitgeknepen door personen zoals prins(!) Bernard Jr. ...

We moeten écht naar een veel eerlijkere samenleving toe. Coronavirus legt problemen die er zijn heel duidelijk bloot. Door nu symptomen te bestrijden wordt de samenleving mogelijk nóg minder eerlijk als geld met name naar aandeelhouders toe gaat die nu niet hun risico om failliet te gaan nemen. Wat nog meer bezit (van aandelen, vastgoed) cementeert als een veilige keuze voor geld. Bezit, wat minder wordt belast dan daadwerkelijk hard werken. Juist daardoor geven mensen trouwens hun geld ook niet uit en wordt alle welvaart die gecreëerd wordt opgepot ipv dat het geld is dat blijft ronddraaien in de economie.

Een huis kunnen kopen is geen recht en altijd al iets geweest van mensen met een beetje meer geld dan andere mensen.

De beurs wordt momenteel kunstmatig hoog gehouden door kapitaalinjectie in de vorm van opkopen van schulden of slechte investeringen.
Overigens moet natuurlijk de echte dip nog komen. De kleine dip in maart was niet te wijten aan een krimpende economie.
Aangezien de meeste bedrijven nog niet failliet gegaan zijn, zal die echte dip of zelfs beurscrash pas volgend jaar gebeuren.

De huizenprijzen zullen pas na een aantal jaren zakken zoals bij de vorige kleine crisis van 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Ja en dat mag ook op de schop, bepaalde groeperingen (ouderen, zieken, ongezonde types) zijn gevoeliger en die komen als eerste op de IC. To be honest jammer dan, economie is belangrijker dan maar wat extra voorzorgsmaatregelen voor die mensen i.p.v. jarenlang steun betalen aan een groot gedeelte van de inwoners wat we al jaren doen.
Die economie is toch niet meer te redden. Heel veel mensen gaan volgend jaar hun baan kwijt raken. Er komt een flinke dip op de beurs door economische krimp. In het ergste geval komt er een jarenlange economische depressie met permanent hele hoge werkloosheidscijfers die minimaal 10 jaar duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

fisherman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Een huis kunnen kopen is geen recht en altijd al iets geweest van mensen met een beetje meer geld dan andere mensen.
Tuurlijk geen recht, maar wel duidelijk symptoom van het in stand houden van de scheiding tussen arm en rijk, wat er best weleens voor zou kunnen zorgen dat ook deze crisis dieper wordt dan ze zou zijn zonder die scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Tuurlijk geen recht, maar wel duidelijk symptoom van het in stand houden van de scheiding tussen arm en rijk, wat er best weleens voor zou kunnen zorgen dat ook deze crisis dieper wordt dan ze zou zijn zonder die scheiding.
Klopt, het is een van de symptomen voor het ontstaan van een grote economische depressie. Je zag dit verschijnsel ook begin jaren 30. Dit icm hoge werkloosheidscijfers laat mensen zoeken naar een zondebok. Dat waren vorige de eeuw de joden. Tegenwoordig zijn dat asielzoekers. Het zorgt ervoor dat mensen radicaliseren en op extreem rechtse populistische partijen stemmen zoals pvv en fvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Wat stel je voor? Privaat eigendom afschaffen, iedereen in een staatswoning? Met het principe woningbezit is weinig mis, met de uitwassen des te meer. Zit het probleem nu echt in de individu met een (duur) huis, of bij de groot vastgoed bezitters die 'pandjes' verhuren voor rendement?
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Wacht, is er al jaren een kwetsbaregroepenbonus waar ik niets van af weet -O- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
BoB_HenK schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en zorgtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
fisherman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en zorgtoeslag.
Ok, even checken of ik het dan begrijp: Het belasting/ en toeslagenstelsel is een grote puinhoop, als je een toeslag ontvangt ben je een zwakke broeder en de paupers die een toeslag krijgen kunnen de tering krijgen mits de economie open kan? /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
BoB_HenK schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Ok, even checken of ik het dan begrijp: Het belasting/ en toeslagenstelsel is een grote puinhoop, als je een toeslag ontvangt ben je een zwakke broeder en de paupers die een toeslag krijgen kunnen de tering krijgen mits de economie open kan? /s
Je vraag bestaat uit 2 delen.
Toeslagen is per definitie voor de kwetsbare groepen.

Als je toeslagen ontvangt kan het zijn dat je kwetsbaar bent, doordat je weinig inkomen hebt. Het kan ook zijn dat je je onnodig kwetsbaar maakt voor de komende tijd van massaontslag, doordat je afhankelijk bent van 2 salarissen om je vaste lasten te kunnen betalen.
Het kan ook allebei uiteraard, dan ben je nog kwetsbaarder.

Voor een deel hebben mensen die in de problemen komen het aan zichzelf te danken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

BoB_HenK schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Wat stel je voor? Privaat eigendom afschaffen, iedereen in een staatswoning? Met het principe woningbezit is weinig mis, met de uitwassen des te meer. Zit het probleem nu echt in de individu met een (duur) huis, of bij de groot vastgoed bezitters die 'pandjes' verhuren voor rendement?
Nee joh, dat stel ik niet voor. Meer nivellering stel ik wel voor. En grootvastgoedbezitters dragen wel degelijk bij aan het probleem ja. Minder over op de koopmarkt, mensen gedwongen naar de huurmarkt.

Het probleem is dat als je al rijk bent het heel makkelijk is om die rijkdom vast te houden terwijl armere mensen gedwongen huren en niets opbouwen op die manier. Als je dat niet inziet dan wíl je het gewoon niet zien.

Ik ben echt niet voor communisme, maar ons kapitalisme is kapot door belastingregels die rijke mensen sterk bevoordelen. En dat brengt me naar het 2e deel van je reactie:
Hoe krom zijn deze regelingen überhaupt? Je zet een belastingstelsel op waarin bepaalde groepen mensen sowieso al bevoordeeld zijn omdat ze al veel rijkdom hebben, waardoor die rijken minder belasting betalen dan armere mensen gemiddeld gezien, en vervolgens ga je minimaal nivelleren met toeslagen die een soort giftige afhankelijkheid creëren naar deze mensen toe. Ipv eerlijk belasten gaan we subsidiëren, en moeten ze maar dankbaar zijn daarvoor.

In plaats daarvan zouden we ook de overheid een keer flink kunnen uitdunnen, al deze subsidies afschaffen, en gewoon een basisinkomen invoeren (leeftijdsafhankelijk zodat ouders/verzorgers het ook krijgen voor hun kinderen). Gewoon simpel, plat tarief, weg met al die toeslagen en subsidies. Zelfs basispensioen kan verdwijnen.

Als we dat nu al hadden dan zou er ook minder economische steun nodig zijn bij individuën, en wellicht zou er dan ook soepeler omgegaan kunnen worden met ontslagrecht (natuurlijk wel WW-vervanging, dat moet wel blijven). Hoe dan ook was de impact minder heftig geweest dan ze nu is voor coronavirus. En het is een stap naar meer gelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Nee joh, dat stel ik niet voor. Meer nivellering stel ik wel voor. En grootvastgoedbezitters dragen wel degelijk bij aan het probleem ja. Minder over op de koopmarkt, mensen gedwongen naar de huurmarkt.

Het probleem is dat als je al rijk bent het heel makkelijk is om die rijkdom vast te houden terwijl armere mensen gedwongen huren en niets opbouwen op die manier. Als je dat niet inziet dan wíl je het gewoon niet zien.

Ik ben echt niet voor communisme, maar ons kapitalisme is kapot door belastingregels die rijke mensen sterk bevoordelen. En dat brengt me naar het 2e deel van je reactie:

[...]

Hoe krom zijn deze regelingen überhaupt? Je zet een belastingstelsel op waarin bepaalde groepen mensen sowieso al bevoordeeld zijn omdat ze al veel rijkdom hebben, waardoor die rijken minder belasting betalen dan armere mensen gemiddeld gezien, en vervolgens ga je minimaal nivelleren met toeslagen die een soort giftige afhankelijkheid creëren naar deze mensen toe. Ipv eerlijk belasten gaan we subsidiëren, en moeten ze maar dankbaar zijn daarvoor.

In plaats daarvan zouden we ook de overheid een keer flink kunnen uitdunnen, al deze subsidies afschaffen, en gewoon een basisinkomen invoeren (leeftijdsafhankelijk zodat ouders/verzorgers het ook krijgen voor hun kinderen). Gewoon simpel, plat tarief, weg met al die toeslagen en subsidies. Zelfs basispensioen kan verdwijnen.

Als we dat nu al hadden dan zou er ook minder economische steun nodig zijn bij individuën, en wellicht zou er dan ook soepeler omgegaan kunnen worden met ontslagrecht (natuurlijk wel WW-vervanging, dat moet wel blijven). Hoe dan ook was de impact minder heftig geweest dan ze nu is voor coronavirus. En het is een stap naar meer gelijkheid.
Je hebt rijke en normale mensen. Rijke mensen zijn mensen met bijvoorbeeld zoals je al zegt een aantal panden die ze verhuren. Normale mensen met een eigen huis zijn niet rijk en vormen het probleem ook niet.

Het grootste probleem is het "socialisme voor de rijken". Je ziet met name dat echt rijke mensen weinig last hebben van een crisis. Dan heb je het over groot aandeelhouders bijvoorbeeld van bedrijven die momenteel steun krijgen. Zij krijgen bijvoorbeeld dividend uitgekeerd, terwijl diezelfde bedrijven door staatssteun overeind gehouden worden.
Uiteindelijk komt de rekening van die kapitaalinjectie wel bij het gewone volk te liggen. Ja, ook bij normale mensen met een koopwoning. De onderkant van de maatschappij zal wel eerder last hebben van prijsverhogingen als hun inkomen of subsidies niet meestijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

fisherman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Je hebt rijke en normale mensen. Rijke mensen zijn mensen met bijvoorbeeld zoals je al zegt een aantal panden die ze verhuren. Normale mensen met een eigen huis zijn niet rijk en vormen het probleem ook niet.

Het grootste probleem is het "socialisme voor de rijken". Je ziet met name dat echt rijke mensen weinig last hebben van een crisis. Dan heb je het over groot aandeelhouders bijvoorbeeld van bedrijven die momenteel steun krijgen. Zij krijgen bijvoorbeeld dividend uitgekeerd, terwijl diezelfde bedrijven door staatssteun overeind gehouden worden.
Uiteindelijk komt de rekening van die kapitaalinjectie wel bij het gewone volk te liggen. Ja, ook bij normale mensen met een koopwoning. De onderkant van de maatschappij zal wel eerder last hebben van prijsverhogingen als hun inkomen of subsidies niet meestijgen.
Ik zeg ook niet dat normale mensen met een eigen huis het probleem zijn. Volgens mij staan we er hetzelfde in. Ik dacht dat dividend uitkeren terwijl je steun ontvangt niet mocht trouwens, maar wellicht heb ik daar geen gelijk in :+

Als je trouwens in de door jou genoemde situatie alles op een rijtje zet dan zie je ook dat arme mensen véél harder getroffen worden. Zij hadden al geen huis, hun huur wordt alsnog hoger, ze krijgen geen salarisverhoging, zelfs een verlaging of ontslag, subsidies zullen wel niet stijgen. Voor de hogere inkomens stijgt woningwaarde intussen nog steeds, en veel beurskoersen zitten ook nog steeds in de lift (zie Audi bijv. 8)7)

Relatief gezien worden armere menen veel harder getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat normale mensen met een eigen huis het probleem zijn. Volgens mij staan we er hetzelfde in. Ik dacht dat dividend uitkeren terwijl je steun ontvangt niet mocht trouwens, maar wellicht heb ik daar geen gelijk in :+

Als je trouwens in de door jou genoemde situatie alles op een rijtje zet dan zie je ook dat arme mensen véél harder getroffen worden. Zij hadden al geen huis, hun huur wordt alsnog hoger, ze krijgen geen salarisverhoging, zelfs een verlaging of ontslag, subsidies zullen wel niet stijgen. Voor de hogere inkomens stijgt woningwaarde intussen nog steeds, en veel beurskoersen zitten ook nog steeds in de lift (zie Audi bijv. 8)7)

Relatief gezien worden armere menen veel harder getroffen.
Klopt, de meeste armen zijn zelfs gewoon mensen met een baan. Vaak met een flex contract. Werkende armen zijn er steeds meer. In 2017 waren er al 220.000. Dat aantal groeit jaarlijks.
Zeker in de huidige situatie worden medewerkers niet ontslagen, maar worden ze minder ingepland. Het is een soort verborgen werkloosheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Tja, een plat tarief. Dan hoeven de rijken dus nog minder belasting te betalen omdat de hoogste schaal dan natuurlijk omlaag gaat (en de laagste omhoog)

Daarnaast is een basisinkomen net zo goed heel erg oneerlijk. Want dan ga je ook alle subsidies afschaffen voor mensen die extra hulp nodig hebben. Doe je dat weer niet en ga je toch subsisdies houden, ga je terug naar wat we nu al hebben (wat eigenlijk al heel erg op een basisinkomen lijkt)
Onzin. Ten eerste heb je geen WW-vervanging, dat is ten slotte al onderdeel van het basisinkomen. Mensen die werkloos raken hebben dan dus nog steeds minder inkomen en komen alsnog in de problemen.

Uiteindelijk was de impact dus net zo heftig geweest. Laten we heel simpel kijken, mensen die nu ontslagen worden en zonder inkomen zitten krijgen alsnog een bijstandsuitkering (hetzelfde dus als met een basisinkomen), komen alsnog geld te kort en komen dus in de problemen.
Kortom, een basisinkomen is een leuk idee maar praktisch niet uitvoerbaar en daarnaast zal het bij een crisis weinig tot niets helpen.

Beter gaan we eens zorgen dat we afkomen van al die ZZP'ers die denken zelfstandig te zijn, maar meestal gewoon in loondienst zitten maar dan zonder enige zekerheid en vooral eens zorgen voor voldoende woningen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Tja, een plat tarief. Dan hoeven de rijken dus nog minder belasting te betalen omdat de hoogste schaal dan natuurlijk omlaag gaat (en de laagste omhoog)

Daarnaast is een basisinkomen net zo goed heel erg oneerlijk. Want dan ga je ook alle subsidies afschaffen voor mensen die extra hulp nodig hebben. Doe je dat weer niet en ga je toch subsisdies houden, ga je terug naar wat we nu al hebben (wat eigenlijk al heel erg op een basisinkomen lijkt)
Okee, ik bedoel niet een plat tarief, maar wel het vervangen van allerlei standaard losse dingen. Extra uitkeringen voor mensen met handicaps e.d. die komen daar wat mij betreft bovenop en die blijven gewoon.

Waar ik ook vóór ben is het verhogen van met name belasting op vermogen, op een manier die innovatie wel blijft stimuleren, en ook het rondpompen van geld in de economie heftig stimuleert.

Daarnaast gewoon een basisinkomen voor echt iedereen, en dus ook rijke mensen. Niet alleen arme. Alleen al het signaal dat dat geeft is volgens mij krachtig. Het is veel meer een signaal van eenheid en in hetzelfde schuitje zitten. Netto zou de (hogere) middenklasse gelijk blijven, armeren gaan een stuk meer overhouden, rijken gaan wat minder overhouden. Je geld laten renderen en verder niets doen wordt wat minder gunstig, investeren in start-ups bijvoorbeeld gunstiger.
[...]

Onzin. Ten eerste heb je geen WW-vervanging, dat is ten slotte al onderdeel van het basisinkomen. Mensen die werkloos raken hebben dan dus nog steeds minder inkomen en komen alsnog in de problemen.
Daarom zeg ik dus dat er wél een WW-vervanging moet zijn. Mensen gaan uiteindelijk toch leven naar de standaard van hun inkomen, en daarom moet er ook een WW zijn om een overbrugging te kunnen bewerkstelligen. En tja, uiteindelijk kun je dan alsnog in de problemen terechtkomen, afhankelijk van hoe ver je boven je stand leeft, daar doe je in geen enkel scenario wat aan.
Uiteindelijk was de impact dus net zo heftig geweest. Laten we heel simpel kijken, mensen die nu ontslagen worden en zonder inkomen zitten krijgen alsnog een bijstandsuitkering (hetzelfde dus als met een basisinkomen), komen alsnog geld te kort en komen dus in de problemen.
Kortom, een basisinkomen is een leuk idee maar praktisch niet uitvoerbaar en daarnaast zal het bij een crisis weinig tot niets helpen.
Nee dus, want er zou WW zijn, dus de impact was wel degelijk kleiner geweest door het effect van het basisinkomen. Komt nog bij dat het administratief veel eenvoudiger is, dat je die uitkering altijd al krijgt en niet dat er nu instanties overuren draaien en alsnog achterstanden hebben.

Praktisch niet uitvoerbaar zeg je: wil je dat onderbouwen? Als je vanuit een startsituatie kijkt en je kunt een ingewikkeld belastingstelsel met tig verschillende subsidies opzetten, of gewoon een basisinkomen met wat sociale vangnetten opzetten, wat is er dan logischer om te doen? Lijkt mij duidelijk. Gebrek aan inbeeldingsvermogen komt voor jou rekening verder, sorry :p
Beter gaan we eens zorgen dat we afkomen van al die ZZP'ers die denken zelfstandig te zijn, maar meestal gewoon in loondienst zitten maar dan zonder enige zekerheid en vooral eens zorgen voor voldoende woningen.
Ook helemaal mee eens, dat eerste. En ja, voldoende woningen zijn er ook niet met onze groei nu, dat klopt, even los van het feit dat er ook nog eens misbruik wordt gemaakt van die situatie door speculanten, draagt allemaal bij aan de gentrification die onze grote steden er niet fijner op maakt (mijn persoonlijke mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
[...]

Dit is toch nagenoeg wat ik zeg? Het probleem zit 'm dus niet in woning bezit, maar in de uitwassen hiervan. Het probleem zit 'm niet in Jan die met zijn gezin 2,5 of 3 keer modaal verdient en een huis koopt, het probleem zit 'm in Piet die 10 keer modaal verdient.Het aantal Pieten is echter zeer beperkt in Nederland en krijgen bovendien vrij spel. Een nog groter probleem zijn de vastgoedboeren die er met hoge huren voor zorgen dat de mobiliteit beperkt wordt tussen huur en koop.

Ik had gehoopt dat het sarcasme van mijn post zou afdruipen, blijkt helaas niet het geval. Mijn reactie ging in op @Verwijderd die er blijkbaar geen moeite mee heeft om "kwetsbare groepen" buiten de maatschappij te zetten, omdat zij in het verleden blijkbaar toeslagn hebben ontvangen. Herkansing in het punt dat ik probeerde te maken: Wat doen toeslagen of het belastingsysteem er in godsnaam toe in deze? Tuurlijk als we anders hadden ingestoken hadden we er beter voor kunnen staan. En als ik wieletjes had was ik een fiets.

Het koppelen van het steunen of uitsluiten van mensen in corona tijd aan eerder ontvangen toeslagen, volgens mij staat het haaks op de dingen die velen nastreven (eerlijkheid, beter leven voor de grote groep, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:40:
[...]
Okee, ik bedoel niet een plat tarief, maar wel het vervangen van allerlei standaard losse dingen. Extra uitkeringen voor mensen met handicaps e.d. die komen daar wat mij betreft bovenop en die blijven gewoon.

Waar ik ook vóór ben is het verhogen van met name belasting op vermogen, op een manier die innovatie wel blijft stimuleren, en ook het rondpompen van geld in de economie heftig stimuleert.
Ja, maar dan heb je het dus niet over een basisinkomen maar vooral over extra belastingen. Dat kan natuurlijk :) En vermogen mag wat mij betreft ook zwaarder belast worden, maar houd er wel rekening mee dat het heel lastig is om dat te doen als je wel wilt toestaat dat mensen investeren in innovatie. Dat is nl. gelijk weer een uitzondering en een optie om weer belasting te kunnen ontduiken.....
Daarnaast gewoon een basisinkomen voor echt iedereen, en dus ook rijke mensen. Niet alleen arme. Alleen al het signaal dat dat geeft is volgens mij krachtig. Het is veel meer een signaal van eenheid en in hetzelfde schuitje zitten. Netto zou de (hogere) middenklasse gelijk blijven, armeren gaan een stuk meer overhouden, rijken gaan wat minder overhouden. Je geld laten renderen en verder niets doen wordt wat minder gunstig, investeren in start-ups bijvoorbeeld gunstiger.
Ten eerste zorgt een basisinkomen er voor dat het voor de hogere middenklasse veel goedkoper wordt om minder te gaan werken. Door het vaste basis-gedeelte zal het uurloon ten slotte omlaag gaan (want totaal inkomen blijft gelijk). Dus wat ga je doen om dat te voorkomen, want als dat gebeurt ben je je financiering van je basisinkomen kwijt.
En hoe wil je voorkomen dat mensen hun geld zonder iets te doen laten renderen, maar wel in start-ups mogen investeren. Het klinkt nl. heel leuk, maar het zorgt wederom voor uitzonderingen die controle nodig hebben en die makkelijk te misbruiken zijn. Want wat houdt mij tegen om te investeren in een start-up van een vriend die huizen opkoopt?
[...]
Daarom zeg ik dus dat er wél een WW-vervanging moet zijn. Mensen gaan uiteindelijk toch leven naar de standaard van hun inkomen, en daarom moet er ook een WW zijn om een overbrugging te kunnen bewerkstelligen. En tja, uiteindelijk kun je dan alsnog in de problemen terechtkomen, afhankelijk van hoe ver je boven je stand leeft, daar doe je in geen enkel scenario wat aan.
Maar wederom heb je het dan niet over een basisinkomen en is dat basisinkomen al helemaal niet betaalbaar. Je wilt nu iedereen een zak geld geven dat voldoende is om van rond te komen, maar dat dan wel met behoud van de belangrijkste uitkeringen. En vooral, als je dat wilt doen, vraag ik me af wat er in de basis van het huidige stelsel dan niet goed is? Naar mijn idee hebben we vooral teveel uitzonderingen waar we van af zouden moeten (zowel voor arm als rijk), maar hebben we voor de rest een goed systeem.
[...]
Nee dus, want er zou WW zijn, dus de impact was wel degelijk kleiner geweest door het effect van het basisinkomen. Komt nog bij dat het administratief veel eenvoudiger is, dat je die uitkering altijd al krijgt en niet dat er nu instanties overuren draaien en alsnog achterstanden hebben.
Nee, want WW vult dan alsnog aan tot het niveau waar het nu ook tot aanvult. En als je dat hoger zou willen maken kom je ergens veel geld te kort. Daarnaast is het administratief ook niet eenvoudiger, want je moet alsnog kijken of iemand wel WW mag ontvangen. Dat verandert dus helemaal niet. Het enige dat verandert is de bijstand waarbij geen controle meer nodig is. Maar tijdens een crisis is dat niet het grootse probleem.
Praktisch niet uitvoerbaar zeg je: wil je dat onderbouwen? Als je vanuit een startsituatie kijkt en je kunt een ingewikkeld belastingstelsel met tig verschillende subsidies opzetten, of gewoon een basisinkomen met wat sociale vangnetten opzetten, wat is er dan logischer om te doen? Lijkt mij duidelijk. Gebrek aan inbeeldingsvermogen komt voor jou rekening verder, sorry :p
Een compleet nieuw stelsel opzetten of een werkend stelsel aanpassen? Lijkt mij wel duidelijk wat logischer is :) Al helemaal omdat je bij een basisinkomen er voor zou gaan zorgen dat er heel veel inkomens aan de haal gaan. Je wilt ten slotte van heel veel uitzonderingen af zonder er iets voor terug te brengen.

Daarnaast is een basisinkomen simpelweg niet betaalbaar als je werk nog rendabel wilt houden en ook nog allerlei subisides wilt behouden (er lopen wel wat draadjes over een basisinkomen hier op het forum)

Veel logischer zou het zijn om veel uitzonderingen uit het huidige stelsel te halen, de controles van bijstand te beperken (alleen kijken of iemand daadwerkelijk thuis zit en niet werkt, maar verder geen eisen stellen). Dan heb je plotseling iets dat heel erg op een basisinkomen lijkt, maar waarbij je niet werkenden een zak geld geeft om daarna hun loon extra te belasten.

Het lijkt mij dat je met wat inbeeldingsvermogen juist niet voor een basisinkomen zou gaan, maar het huidige stelsel aanpast zodat het wel doet wat het zou moeten doen. Het zijn de uitzonderingen die het probleem zijn, maar de basis van het systeem kan prima hervormd worden naar wat je wilt.

Maarre als we hier verder willen gaan over het basisinkomen kunnen we dat beter in 1 van de basisinkomen draadje die er al lopen doen :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:13:
[...]

Ja, maar dan heb je het dus niet over een basisinkomen maar vooral over extra belastingen. Dat kan natuurlijk :) En vermogen mag wat mij betreft ook zwaarder belast worden, maar houd er wel rekening mee dat het heel lastig is om dat te doen als je wel wilt toestaat dat mensen investeren in innovatie. Dat is nl. gelijk weer een uitzondering en een optie om weer belasting te kunnen ontduiken.....
Daar zijn wel dingen op te verzinnen. Voor nu zijn er eenvoudiger op te lossen zaken zoals de 85 miljard euro die in NL zijn uitgeleend door BV's aan hun eigenaars. In feite is dat onbelast inkomen.
[...]

Ten eerste zorgt een basisinkomen er voor dat het voor de hogere middenklasse veel goedkoper wordt om minder te gaan werken. Door het vaste basis-gedeelte zal het uurloon ten slotte omlaag gaan (want totaal inkomen blijft gelijk). Dus wat ga je doen om dat te voorkomen, want als dat gebeurt ben je je financiering van je basisinkomen kwijt.
De hogere middenklasse krijgt een basisinkomen maar gaat ook meer belasting betalen, bijvoorbeeld meer belasting op (hoge) inkomens. Voor hen zal er niet veel veranderen. Hoge middenklasse blijft gelijk, alles daaronder gaat erop vooruit. Echt rijke mensen gaan erop achteruit.
En hoe wil je voorkomen dat mensen hun geld zonder iets te doen laten renderen, maar wel in start-ups mogen investeren. Het klinkt nl. heel leuk, maar het zorgt wederom voor uitzonderingen die controle nodig hebben en die makkelijk te misbruiken zijn. Want wat houdt mij tegen om te investeren in een start-up van een vriend die huizen opkoopt?
Tja, dat zou je kunnen doen, die investering, dan komt er alsnog VPB + dividendbelasting binnen. Innovatieve bedrijven onderscheiden als je daar speciale voorwaarden voor wil zou nog kunnen door te kijken of het bedrijf een bepaald minimum aan WBSO ontvangt evt. Voor de RDA gebeurt dat nu bijvoorbeeld ook al, dus het zijn geen rare moeilijke checks. Moet tuurlijk allemaal doorgerekend worden.
Maar wederom heb je het dan niet over een basisinkomen en is dat basisinkomen al helemaal niet betaalbaar. Je wilt nu iedereen een zak geld geven dat voldoende is om van rond te komen, maar dat dan wel met behoud van de belangrijkste uitkeringen. En vooral, als je dat wilt doen, vraag ik me af wat er in de basis van het huidige stelsel dan niet goed is? Naar mijn idee hebben we vooral teveel uitzonderingen waar we van af zouden moeten (zowel voor arm als rijk), maar hebben we voor de rest een goed systeem.
Nou, de bijstand, AOW, huursubsidie, zorgsubsidie, kinderbijslag, die verdwijnen dan allemaal bijvoorbeeld. Speciale uitkeringen voor invaliden blijven en er blijft een WW om zo overbrugging te geven voor mensen die hun baan kwijtraken. Als het basisinkomen vrij hoog is dan kan de WW evt. worden afgeslankt.
Een compleet nieuw stelsel opzetten of een werkend stelsel aanpassen? Lijkt mij wel duidelijk wat logischer is :) Al helemaal omdat je bij een basisinkomen er voor zou gaan zorgen dat er heel veel inkomens aan de haal gaan. Je wilt ten slotte van heel veel uitzonderingen af zonder er iets voor terug te brengen.
Snap niet precies wat je bedoelt hiermee? Het basisinkomen komt in de plaats van een flink aantal dingen (zie wat ik hierboven zeg), maar bepaalde zaken blijven ook als bescherming van mindervaliden en mensen die net ontslagen zijn.
Daarnaast is een basisinkomen simpelweg niet betaalbaar als je werk nog rendabel wilt houden en ook nog allerlei subisides wilt behouden (er lopen wel wat draadjes over een basisinkomen hier op het forum)
Daar zijn de meningen over verdeeld. Er is ook eea over onderzocht. Ik denk dat het duidelijk is dat een financiële crisis en begrotingstekort waar COVID-19 nu voor zorgt sowieso nu al groter is dan de impact van een basisinkomen voor één of wellicht meerdere jaren. En dat de impact met een basisinkomen kleiner zou kunnen zijn. Overigens ook voor de ZZP'ers waar we het eerder over hadden, die zijn automatisch ook beter beschermd dan.
Veel logischer zou het zijn om veel uitzonderingen uit het huidige stelsel te halen, de controles van bijstand te beperken (alleen kijken of iemand daadwerkelijk thuis zit en niet werkt, maar verder geen eisen stellen). Dan heb je plotseling iets dat heel erg op een basisinkomen lijkt, maar waarbij je niet werkenden een zak geld geeft om daarna hun loon extra te belasten.
Dan heb je weer andere problemen, zoals dat het relatief weinig loont om te gaan werken voor bepaalde banen en met name flexwerk omdat je zo veel inlevert dat je nauwelijks meer krijgt. Bij een basisinkomen is er veel meer motivatie omdat je er een lekkere hoeveelheid bij kunt verdienen. Die wordt ook wat meer belast, maar onder de streep hou je er in die inkomenscategorie nog steeds meer bij over (ivm lager dan hoge middenklasse).
Het lijkt mij dat je met wat inbeeldingsvermogen juist niet voor een basisinkomen zou gaan, maar het huidige stelsel aanpast zodat het wel doet wat het zou moeten doen. Het zijn de uitzonderingen die het probleem zijn, maar de basis van het systeem kan prima hervormd worden naar wat je wilt.

Maarre als we hier verder willen gaan over het basisinkomen kunnen we dat beter in 1 van de basisinkomen draadje die er al lopen doen :)
Het probleem en da's ook de reden dat ik het hier plaats, is dat onze economie eigenlijk ontzettend fragiel is. Je ziet dat het hier al minder extreem gaat dan in de VS. Hier kunnen meer mensen hun huur betalen, mensen kunnen altijd eten betalen. Er is duidelijk meer stabiliteit hier. In de VS zijn die twee dingen ook een probleem met als gevolg ook meer sociale onrust. Een basisinkomen zorgt voor nog een extra buffer aan stabiliteit die ons nog weerbaarder maakt. Daarbij sorteert het ook voor op een extreem ver geautomatiseerde toekomst waarin steeds meer banen verdwijnen voor met name laaggeschoolden, maar da's dan wel weer offtopic. Hoe dan ook denk ik dat dit echt noodzakelijk is juist exact voor situaties zoals deze pandemieën.

Je kunt wel alle uitzonderingen en dingen gaan oplossen, maar gewoon dit invoeren werkt ook prima. En nee, het is niet perfect, maar het is stukken beter en eerlijker dan wat we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:35:
[...]
Daar zijn wel dingen op te verzinnen. Voor nu zijn er eenvoudiger op te lossen zaken zoals de 85 miljard euro die in NL zijn uitgeleend door BV's aan hun eigenaars. In feite is dat onbelast inkomen.
Tja, zo verzinnen we iedere keer oplossingen en dat is precies waarom het huidige stelsel zo'n wirwar is geworden :)

En hoe ga je dat uitlenen voorkomen en waarom heb je daar een basisinkomen voor nodig?

Ik snap nooit zo goed waarom er een basisinkomen zou moeten komen om problemen op te lossen die niets met het huidige stelsel of het basisinkomen te maken hebben. Will je b.v. dat uitlenen voorkomen zul je in zowel het huidige stelsel als bij een basisinkomen daar iets voor moeten regelen.
[...]
De hogere middenklasse krijgt een basisinkomen maar gaat ook meer belasting betalen, bijvoorbeeld meer belasting op (hoge) inkomens. Voor hen zal er niet veel veranderen. Hoge middenklasse blijft gelijk, alles daaronder gaat erop vooruit. Echt rijke mensen gaan erop achteruit.
Dat was mijn vraag niet, hoe ga je voorkomen dat de middenklasse en de 'echt rijke' mensen minder gaan werken en daarmee het basisinkomen onbetaalbaar maken? Voor hun kost het straks maar een schijntje om 1 of 2 dagen per week minder te gaan werken. Ik weet iig dat als ik mijn salaris 50% standaard krijg en 50% als loon dat ik per direct 50% ga werken. Dan krijg ik 75% loon terwijl ik maar 2 (langere) dagen hoef te werken.
[...]

[...]

Nou, de bijstand, AOW, huursubsidie, zorgsubsidie, kinderbijslag, die verdwijnen dan allemaal bijvoorbeeld. Speciale uitkeringen voor invaliden blijven en er blijft een WW om zo overbrugging te geven voor mensen die hun baan kwijtraken. Als het basisinkomen vrij hoog is dan kan de WW evt. worden afgeslankt.
De bijstand is logisch, maar huursubsidie, zorgsubsidie en kinderbijslag kun je alleen maar schrappen als je het basisinkomen hoog genoeg maakt. Dan ga je dus feitelijk iemand die een huis gekocht heeft huursubsidie geven en mensen zonder kinderen kinderbijslag.

En dat kan alleen met torenhoge belasting op arbeid en dus veel incentive om minder te gaan werken. Een basisinkomen op deze manier is dan ook gedoemd om in te storten.
[...]

[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld. Er is ook eea over onderzocht. Ik denk dat het duidelijk is dat een financiële crisis en begrotingstekort waar COVID-19 nu voor zorgt sowieso nu al groter is dan de impact van een basisinkomen voor één of wellicht meerdere jaren. En dat de impact met een basisinkomen kleiner zou kunnen zijn. Overigens ook voor de ZZP'ers waar we het eerder over hadden, die zijn automatisch ook beter beschermd dan.
De huidige crisis met bijbehorend begrotingstekort is niet lang vol te houden. Een basisinkomen moet je juist onbeperkt vol kunnen houden. Totaal niet met elkaar te vergelijken dus.
Met een basisinkomen zouden we trouwens precies hetzelfde probleem hebben. Sterker nog, iedere werkeloze kost waarschijnlijk nog veel meer omdat het basisinkomen dan nog steeds betaald moet worden maar er geen inkomsten meer tegenover staan.
Tja, en ZZP'ers... Als je daar niets aan doet in het basisinkomen zijn ze zelf weliswaar beter beschermd, maar dan wel op kosten van de staat. Wederom iets dat wel bekostigd moet kunnen worden. Ik vind het dan beter om ervoor te zorgen dat het echte probleem wordt aangepast, dus laat ze b.v. verplicht verzekeringen afsluiten. Dan zijn ze ook gelijk een veel eerlijkere concurrentie voor andere bedrijven die dat soort verzekeringen wel al verplicht moeten hebben.
[...]
Dan heb je weer andere problemen, zoals dat het relatief weinig loont om te gaan werken voor bepaalde banen en met name flexwerk omdat je zo veel inlevert dat je nauwelijks meer krijgt. Bij een basisinkomen is er veel meer motivatie omdat je er een lekkere hoeveelheid bij kunt verdienen. Die wordt ook wat meer belast, maar onder de streep hou je er in die inkomenscategorie nog steeds meer bij over (ivm lager dan hoge middenklasse).
Sorry, maar dit is echt onzin. Bij een basisinkomen loont het juist amper om veel te werken aangezien de enige manier om die te kunnen bekostigen is door hoge belasting te heffen. Oftewel werken loont dan juist heel weinig.
En ja, nu is dat voor bepaalde groepen ook zo, maar met een basisinkomen geldt dat juist voor de groepen die het meeste geld inbrengen. Precies de groepen die je voor het stelsel nodig hebt om te blijven werken
[...]
Het probleem en da's ook de reden dat ik het hier plaats, is dat onze economie eigenlijk ontzettend fragiel is. Je ziet dat het hier al minder extreem gaat dan in de VS. Hier kunnen meer mensen hun huur betalen, mensen kunnen altijd eten betalen. Er is duidelijk meer stabiliteit hier. In de VS zijn die twee dingen ook een probleem met als gevolg ook meer sociale onrust. Een basisinkomen zorgt voor nog een extra buffer aan stabiliteit die ons nog weerbaarder maakt. Daarbij sorteert het ook voor op een extreem ver geautomatiseerde toekomst waarin steeds meer banen verdwijnen voor met name laaggeschoolden, maar da's dan wel weer offtopic. Hoe dan ook denk ik dat dit echt noodzakelijk is juist exact voor situaties zoals deze pandemieën.

Je kunt wel alle uitzonderingen en dingen gaan oplossen, maar gewoon dit invoeren werkt ook prima. En nee, het is niet perfect, maar het is stukken beter en eerlijker dan wat we nu hebben.
Het grootste probleem is dat het gewoon onbetaalbaar is. Ik heb nog geen enkele berekening gezien waarbij er een fatsoenlijk basisinkomen was, rekening houdt met kwetsbare groepen en daarnaast werken rendabel houdt (Oftewel geen te hoge belastingen)

En daarnaast hoor ik nog steeds geen enkele reden waarom een basisinkomen beter zou zijn dan het huidige stelsel. Alle genoemde problemen zijn makkelijker op te lossen door aanpassingen in het huidige stelsel te maken dan door alles volledig om te gooien.
Zeker dat het bij een pandemie beter zou zijn klopt niet. Je krijgt nog steeds net zoveel werkelozen en die zul je nog steeds moeten betalen. Alle huidige kosten voor de crisis heb je dan dus nog steeds. Met een basisinkomen heb je niet plotseling meer geld, je probeert het alleen anders te verdelen. Oftewel ook dan moet ergens geld vandaan komen (lenen dus)

Zoals ik al eerder zei is de basis van ons huidige stelsel al grotendeels een basisinkomen. We zorgen er ten slotte voor dat je altijd een minimum inkomen hebt (bijstand). Schrap hiervoor veel van de controles/ eisen(solliciteren) en je hebt je basisinkomen al.
Maar laten we wel wezen, het grootste probleem is vooral dat rijken makkelijk rijk kunnen blijven en dat is niet iets dat een standaard basisinkomen gaat veranderen. Als je hiervoor dus een belasting verzint is er geen enkele reden dat dat niet net zo goed in het huidige stelsel kan.

En die uitzonderingen, in veel gevallen is er een goede reden waarom ze ooit bedacht zijn. Je kunt ze op zich makkelijk weghalen/schrappen maar zolang we nog continue bezig zijn om iedereen minimaal gelijk te houden in inkomen gaat er niets veranderen. Een basisinkomen zal daarbij nog veel meer mensen een ander inkomen geven. Oftewel, dat gaat niet gebeuren en als we dat toch gaan accepteren is er weer geen enkele reden om gewoon de uitzonderingen te schrappen.

Maar dit is mijn laatste post hierover in dit topic aangezien het off-topic gaat. Wil je verder gaan dan graag in het basisinkomen topic, want de discussie op zich is altijd leuk :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:06:
[...]

Tja, zo verzinnen we iedere keer oplossingen en dat is precies waarom het huidige stelsel zo'n wirwar is geworden :)

En hoe ga je dat uitlenen voorkomen en waarom heb je daar een basisinkomen voor nodig?

Ik snap nooit zo goed waarom er een basisinkomen zou moeten komen om problemen op te lossen die niets met het huidige stelsel of het basisinkomen te maken hebben. Will je b.v. dat uitlenen voorkomen zul je in zowel het huidige stelsel als bij een basisinkomen daar iets voor moeten regelen.
Het basisinkomen gaat uit van een heel andere basisgedachte. Dat er uiteindelijk zaken op hetzelfde uitkomen doet daar niets aan af, ook al probeer je dat met deze kromme beargumentering wel zo te laten lijken. Dat je het uitlenen alleen kan voorkomen door het hoe dan ook aan te pakken klopt natuurlijk wel maar heeft ook weer niet met het basisinkomen te maken, maar wel met een realiteit die mogelijk is door (ontbreken van) wetgeving op basis van de originele basisgedachte.

Verdere beknopte reactie op wat je zegt:
- nee, mensen gaan niet ineens stoppen met werken of minder werken, blijkt uit meerdere onderzoeken, ik zou het iig niet doen
- nee, arbeid moet relatief gezien juist minder belast worden, kapitaal moet belast worden, dat zeg ik nu al regelmatig maar negeer je. Overigens gaat belasting op arbeid wel iets omhoog, maar door het basisinkomen kom je toch op hetzelfde uit tenzij je een zeer hoog salaris hebt (de hoogste 5% oid)
- huursubsidie/zorgsubsidie zijn niet zo hoog, kinderbijslag wordt basisinkomen voor kind dat bij minderjarigen naar ouders gaat
- zzp'ers verplicht verzekeren is symptoombestrijding, dit lost het op en maakt het op alle manieren eerlijker. NB: heb je al eens gekeken wat dat kost? Ik wel toen ik zzp'er was. Maakt je leven nog onzekerder omdat de premie altijd doorloopt ook als de klussen stilvallen, en daar ben je dus niet voor verzekerd, terwijl dat wel een probleem is met de schijnconstructies die nu bestaan. Ten tijde van corona is het effect nog heftiger.

En weer on-topic:
Zeker dat het bij een pandemie beter zou zijn klopt niet. Je krijgt nog steeds net zoveel werkelozen en die zul je nog steeds moeten betalen. Alle huidige kosten voor de crisis heb je dan dus nog steeds. Met een basisinkomen heb je niet plotseling meer geld, je probeert het alleen anders te verdelen. Oftewel ook dan moet ergens geld vandaan komen (lenen dus)
Dan begrijp je basale onderliggende principes niet dus. Bij een pandemie en het snel verdwijnen van banen ligt er al een basis die hetzelfde blijft. De overheid gaat niet ineens veel meer betalen maar betaalde altijd al veel. Doordat er een natuurlijke nivellering plaatsvond zal uit te betalen WW (wat nog steeds in mijn voorstel zit) ook lager zijn. ZZP'ers en kleine bedrijven kunnen eenvoudiger overleven omdat ze altijd al een basisinkomen hadden. Er valt wel wat weg en er is nog steeds een economisch probleem, maar de diepte en impact daarvan is minder extreem. Te vergelijken met hoe het in Europa nu al minder erg is dan in de VS, en daar dan nog eens hetzelfde bovenop.

Op een paar dingen ben ik niet ingegaan omdat het te off-topic was. Hoop iig dat duidelijk is waarom juist tijdens deze crisis het zou zorgen voor een minder grote impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Zoals gezegd ga ik alleen nog in op het stuk dat betrekking heeft op de Corona-crisis. Her en der wat geknipt dus.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:27:

[...]

- zzp'ers verplicht verzekeren is symptoombestrijding, dit lost het op en maakt het op alle manieren eerlijker. NB: heb je al eens gekeken wat dat kost? Ik wel toen ik zzp'er was. Maakt je leven nog onzekerder omdat de premie altijd doorloopt ook als de klussen stilvallen, en daar ben je dus niet voor verzekerd, terwijl dat wel een probleem is met de schijnconstructies die nu bestaan. Ten tijde van corona is het effect nog heftiger.
Dat is geen symptoombestrijding. Alle bedrijven moeten hun werknemers verplicht verzekeren (maar ook andere zekerheden geven zoals pensioen), maar ZZP'ers zouden dat niet moeten? Dat is gewoon valse concurrentie en precies de reden van alle schijnconstructies. Veelal is dat gewoon verkapte loondienst, maar door gebrek aan verzekeringen/pensioen zijn de kosten veel lageren ligt het risico bij de ZZP'er (wat gelijk verklaart waarom verzekeringen zo duur zijn). Die dure verzekeringen is dus wel een symptoom, het niet verplicht verzekerd zijn is juist onderdeel van het probleem.

En hoe zou een basisinkomen dit oplossen? Zonder werk hebben ze alsnog geen WW, pensioen etc. en dus nog steeds hetzelfde probleem als nu. Ze kunnen nu ook altijd terugvallen op de bijstand, wat uiteindelijk eenzelfde hoogte heeft als het basisinkomen (want is net zo goed bedoelt om mensen net rond te laten komen)
Dan begrijp je basale onderliggende principes niet dus. Bij een pandemie en het snel verdwijnen van banen ligt er al een basis die hetzelfde blijft. De overheid gaat niet ineens veel meer betalen maar betaalde altijd al veel.
Ik snap de onderliggende principes juist heel goed. De overheid gaan dan inderdaad niet meer betalen, ze krijgen echter wel plotseling veel minder inkomsten. Daarnaast hebben bedrijven alsnog gewoon steun nodig (waar nu ook het grootste gedeelte van het geld heen gaat) omdat die veel vaste kosten hebben maar geen inkomen meer.

Voor de overheid maakt het natuurlijk totaal geen verschil of ze op een gegeven moment 10 miljard tekort komen omdat ze uitkeringen moeten gaan betalen of dat ze die uitkeringen standaard al hebben, maar nu 10 miljard minder inkomsten krijgen. Combineer dat met de steun aan bedrijven om die overeind te houden en de schuld aan het eind is precies hetzelfde.

Wederom, een basisinkomen zorgt niet voor extra geld.
Doordat er een natuurlijke nivellering plaatsvond zal uit te betalen WW (wat nog steeds in mijn voorstel zit) ook lager zijn. ZZP'ers en kleine bedrijven kunnen eenvoudiger overleven omdat ze altijd al een basisinkomen hadden. Er valt wel wat weg en er is nog steeds een economisch probleem, maar de diepte en impact daarvan is minder extreem. Te vergelijken met hoe het in Europa nu al minder erg is dan in de VS, en daar dan nog eens hetzelfde bovenop.
Of je nu een hoog bedrag aan WW moet betalen of een lager bedrag en meer kwijt bent aan het basisinkomen maakt geen bal uit. Al het geld dat nu extra nodig is heb je alsnog ook bij een basisinkomen nodig.

Vergelijken met de VS is daarnaast echt onzin, daar is het hele stelsel compleet anders en sta je binnen een dag buiten. Daarnaast ben je op dat moment ook gelijk al je (ziektekosten/WW)-verzekeringen kwijt. (Je kunt het trouwens wel een beetje vergelijken met onze ZZP'ers en zien waarom dat fout gaat ;) )
Op een paar dingen ben ik niet ingegaan omdat het te off-topic was. Hoop iig dat duidelijk is waarom juist tijdens deze crisis het zou zorgen voor een minder grote impact.
Je maakt je punt wel duidelijk, ik ben het er alleen totaal niet mee eens :+ Een basisinkomen is een manier om de welvaart anderds (beter?) te spreiden maar zorgt niet voor extra geld. Het enige wat daarvoor kan zorgen is extra belasting op kapitaal, maar daarvoor heb je dan weer geen basisinkomen nodig.

Daarnaast snap ik daadwerkelijk niet waarom je met ons huidige stelsel een compleet nieuw stelsel met een basisinkomen zou willen. Ons huidige stelsel is al zo ingericht dat het grotendeels een basisinkomen is. Alleen doordat we continu willen dat iedereen er ieder jaar iig niet op achteruit gaat zijn er veel uitzonderingen. Laten we dat idee eens een keer los en je kunt ons huidige stelsel makkelijk zo omvormen dat het precies hetzelfde doet als een basisinkomen (begin b.v. met de eisen voor de bijstand los te laten)

Kortom, de impact van de huidige crisis zou met een basisinkomen precies hetzelfde zijn. En voor een regering zou het zelfs meer risicovol zijn. Nu kan een regering nog kijken wat ze
kunnen lenen/betalen, terwijl die kosten met een basisinkomen vast liggen, maar de inkomsten wel plotseling weg vallen.

Al met al kost de huidige crisis momenteel veel banen en produktie. Beide kosten veel geld en beide zou je met een basisinkomen net zo goed hebben. Een basisinkomen zorgt nl. (zoals ik al eerder zei ;) ) niet voor extra geld.

Voor verdere discussie over de impact die een basisinkomen op de crisis zou hebben kun je hier een topic maken :)

Maar weer helemaal ontopic, ik zie in mijn omgeving dat er steeds meer mensen weer naar hun werk gaan.Wie kan/mag er weer en wat zijn de maatregelen die ze op het werk getroffen hebben? Bij ons hebben ze b.v. alle tafels voorzien van een wand en om en om de tafels weg gehaald. Begint een beetje te lijken op de ouderwetse Amerikaanse cubicles :/
Gezien de cijfers gaan we hopelijk snel weer meer naar het normale toe. Als ik naar de cijfers van andere landen en de uitbraken kijk, lijkt de oplossing vooral om te voorkomen dat je veel mensen dicht op elkaar in een afgesloten ruimte hebt, moet je veel testen en kun je dan ook weer veel vrijheid geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:24:

[...]

Ik snap de onderliggende principes juist heel goed. De overheid gaan dan inderdaad niet meer betalen, ze krijgen echter wel plotseling veel minder inkomsten. Daarnaast hebben bedrijven alsnog gewoon steun nodig (waar nu ook het grootste gedeelte van het geld heen gaat) omdat die veel vaste kosten hebben maar geen inkomen meer.

Voor de overheid maakt het natuurlijk totaal geen verschil of ze op een gegeven moment 10 miljard tekort komen omdat ze uitkeringen moeten gaan betalen of dat ze die uitkeringen standaard al hebben, maar nu 10 miljard minder inkomsten krijgen. Combineer dat met de steun aan bedrijven om die overeind te houden en de schuld aan het eind is precies hetzelfde.
Maar dat is ook het punt: voor de burger is het gelijk, en de overheid vangt de klappen op tijdens een pandemie zoals deze. Dat heeft als gevolg dat er veel minder extreem wordt gereageerd door allerlei partijen en dat er meer (markt)vertrouwen blijft. Nu is het consumentenvertrouwen iets wat enorm fluctueert maar hiermee kun je het stabiliseren, o.a. omdat koopkracht ongeveer gelijk blijft. Dat is wel degelijk iets wat volgens mij een enorme invloed zal hebben. Zekerheid, stabiliteit, vertrouwen. Als die dingen er zijn dan is de markt stabieler, optimistischer en zal er ook meer innovatie komen. Mensen gaan meer doen wat ze echt willen doen en zijn meer intrinsiek gemotiveerd. Allemaal stuk voor stuk dingen die in deze omstandigheden erg positief zouden zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Maar dat is ook het punt: voor de burger is het gelijk, en de overheid vangt de klappen op tijdens een pandemie zoals deze. Dat heeft als gevolg dat er veel minder extreem wordt gereageerd door allerlei partijen en dat er meer (markt)vertrouwen blijft. Nu is het consumentenvertrouwen iets wat enorm fluctueert maar hiermee kun je het stabiliseren, o.a. omdat koopkracht ongeveer gelijk blijft. Dat is wel degelijk iets wat volgens mij een enorme invloed zal hebben. Zekerheid, stabiliteit, vertrouwen. Als die dingen er zijn dan is de markt stabieler, optimistischer en zal er ook meer innovatie komen. Mensen gaan meer doen wat ze echt willen doen en zijn meer intrinsiek gemotiveerd. Allemaal stuk voor stuk dingen die in deze omstandigheden erg positief zouden zijn!
Ik ben er van overtuigd dat het voor de minder bedeelden in de maatschappij een prachtige uitkomst vormt. In schulden zitten of extreem weinig geld hebben, heeft dezelfde impact als het verliezen van een 13 IQ punten. Hier niet of minder mee hoeven dealen zal bevrijdend werken voor deze groep.

Het principe achter het basisinkomen vind ik top. Mijn grote angst is echter dat koopkracht niet gelijk blijft maar juist afneemt omdat prijzen verhoogd worden. Immers, het gegarandeerde inkomen van eenieder gaat omhoog, dan kunnen huren, brood en bier ook wel omhoog. Nog los van het feit dat de stabiliserende werking van een basisinkomen beperkt is voor Nederland, we zijn ontzettend afhankelijk van anderen landen vwb ons economisch welzijn.

[ Voor 2% gewijzigd door BoB_HenK op 26-05-2020 12:46 . Reden: Typen, is moeilijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Okay, maar even los daarvan. Hoe zit dat in een periode van COVID-19? Zou het daar niet juist extra stabiliserend werken? (en wellicht ook onze IQ-score op peil houden? ;) )

NB: huren worden vaak al maximaal verhoogd, brood en bier dat geloof ik niet, enkel als bedrijven ook meer belasting moeten betalen (qua operatie, niet qua winst/dividend, dat zou weinig invloed moeten hebben). Blijft marktwerking allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Het grootste verschil tussen een basisinkomen en een bijstandsuitkering is, dat je met een basisinkomen aktief mee blijft doen aan de economie. Het moedigt mensen aan om daarnaast te gaan werken. Dus ja, het modale salaris en het aantal uren in loondienst zullen omlaag gaan. We worden eigenlijk allemaal ZZP'ers.

De totale hoeveelheid werk zal niet afnemen, want het werk dat nu zwart gebeurt kan dan gewoon wit. De soort werk en de verdeling wijzigen. En daardoor komt er ook nieuw werk bij, zoals veel diensten die nu onbetaalbaar zijn.

Ook is het zo, dat rijken nu netto minder belasting betalen dan de middenstand. Ze hebben hun BV's en veel aftrekposten. Ook mensen met een uitkering betalen meer belasting over dat bedrag dan wanneer ze dat als loon zouden ontvangen.

Een basisinkomen maakt steun aan bedrijven ook overbodig. Of ondernemingsraden, of vakbonden. De stap voor werknemers om iets anders te gaan doen is kleiner en omdat ze al ZZP'ers zijn is de stap om met een groep een ander bedrijf op te zetten ook veel kleiner. Sterker nog, als bedrijven hun goede werknemers willen behouden kunnen ze die maar beter in de watten leggen.

De herverdeling van het belastinggeld is waar politici en ambtenaren hun tijd aan besteden. Een gedeelte daarvan is essentieel (publieke voorzieningen en logistiek), de rest bestaat uit stukjes belasting innen en weer teruggeven aan andere belastingbetalers. Dat kun je in zijn geheel afschaffen.

Definieer inkomen/winst, vermogen en bezit zo duidelijk mogelijk en hef daar rechtstreeks een platte belasting over. Betaal daarvan de vaste lasten (die publieke voorzieningen en logistiek, en de ambtenarensalarissen) en verdeel de rest als basisinkomen.

En als je het zo bekijkt, krijg je het misschien zelfs aan de VVD stemmers verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
SymbolicFrank schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:13:
Het grootste verschil tussen een basisinkomen en een bijstandsuitkering is, dat je met een basisinkomen aktief mee blijft doen aan de economie. Het moedigt mensen aan om daarnaast te gaan werken. Dus ja, het modale salaris en het aantal uren in loondienst zullen omlaag gaan. We worden eigenlijk allemaal ZZP'ers.
Alleen heeft dat niets met een basisinkomen of een bijstanduitkering te maken. Dat dat nu het geval is komt puur doordat we subsidies e.d. bij een vast niveau weg laten vallen waardoor meer werken niet meer oplevert. Maar dat is een gevolg van de huidige inrichting van subsidies, maar niet van de bijstanduitkering zelf. Je kunt b.v. makkelijk maken dat de bijstand langzaam afbouwt met elk gewerkt uur, maar dan wel op zo'n manier dat elk gewerkt uur netto geld oplevert.
Daarnaast, ik ben bewust geen ZZP'er en wil dat ook niet worden.
De totale hoeveelheid werk zal niet afnemen, want het werk dat nu zwart gebeurt kan dan gewoon wit. De soort werk en de verdeling wijzigen. En daardoor komt er ook nieuw werk bij, zoals veel diensten die nu onbetaalbaar zijn.
Waarom zou ik zwart werk dan wit gaan doen? Zwart krijg ik 100 euro, wit krijg ik er 100 min de belasting, waarbij de belasting hoger is dan nu en dus minimaal 50% is.
Ook is het zo, dat rijken nu netto minder belasting betalen dan de middenstand. Ze hebben hun BV's en veel aftrekposten. Ook mensen met een uitkering betalen meer belasting over dat bedrag dan wanneer ze dat als loon zouden ontvangen.
Wederom een gevolg van alle uitzonderingen en trucjes die we ingebouwd hebben, maar het heeft niets te maken met de basis van ons stelsel. Sterker nog, veel van die belastingvoordelen voor bedrijven zijn bewust ingevoerd om bedrijven hierheen te halen. Met een basisinkomen kan/zal de regering dat ook zo weer toevoegen. Want heel simpel, als ze die voordelen echt weg willen halen is dat belastingvoordeel zo geschrapt.
Een basisinkomen maakt steun aan bedrijven ook overbodig. Of ondernemingsraden, of vakbonden. De stap voor werknemers om iets anders te gaan doen is kleiner en omdat ze al ZZP'ers zijn is de stap om met een groep een ander bedrijf op te zetten ook veel kleiner. Sterker nog, als bedrijven hun goede werknemers willen behouden kunnen ze die maar beter in de watten leggen.
Waarom maakt dat steun aan bedrijven overbodig? Hoeft een bedrijf geen loon, huur en andere vaste kosten te betalen omdat de werknemers een standaard stuk inkomen krijgen? En waarom zou je een ander bedrijf op willen zetten en waarom zou dat een voordeel zijn? En als je nu goede werknemers wil behouden moet je ze al in de watten leggen. Er is totaal niets wat iemand er van weerhoudt om naar een ander bedrijf over te stappen of zelf iets op te zetten.
De herverdeling van het belastinggeld is waar politici en ambtenaren hun tijd aan besteden. Een gedeelte daarvan is essentieel (publieke voorzieningen en logistiek), de rest bestaat uit stukjes belasting innen en weer teruggeven aan andere belastingbetalers. Dat kun je in zijn geheel afschaffen.
Laat hier nu een groot probleem inzitten dat bijna al die stukjes nbelasting zijn bedacht om iedereen er bij wijzigingen op vooruit te laten gaan. Houd je diezelfde gedachte vast bij een basisinkomen krijg je exact hetzelfde gedrocht ;)
Definieer inkomen/winst, vermogen en bezit zo duidelijk mogelijk en hef daar rechtstreeks een platte belasting over. Betaal daarvan de vaste lasten (die publieke voorzieningen en logistiek, en de ambtenarensalarissen) en verdeel de rest als basisinkomen.

En als je het zo bekijkt, krijg je het misschien zelfs aan de VVD stemmers verkocht.
En waarom zou je hiervoor een basisinkomen willen hebben? Ons hele stelsel is nu ook al hierop gericht alleen is inkomen/winst/vermogen/bezit niet of krom vastgelegd. Wederom dus iets dat niets te maken heeft met een basisinkomen.

Ik blijf het iedere keer apart vinden dat we ons huidige stelsel blijven vergelijken met een 'perfect' ingevoerd basisinkomen. terwijl simpelweg zo goed als alle flaws die in het huidige stelsel zitten er zijn ingebouwd door politici en dat net zo goed bij een basisinkomen zou gebeuren. Zelfs de voorwaarden, waarbij je geld krijgt en waarbij we nu voorwaarden stellen welke bij een basisinkomen vervallen, zijn niet inherent aan het systeem. Ook die kun je per direct afschaffen.

Het enige echte voordeel van een basisinkomen is wat @Sorcerer8472 aangeeft, dat er meer rust in de tent is. Iedereen weet nl. al wat voor uitkering hij gaat krijgen. Alleen geldt die rust helaas niet voor bedrijven en ondernemers. Die hebben ten slotte veel meer standaard kosten en gaan die echt niet opvangen met hun eigen basisinkomen ;)

Maar als je dus echt richting het idee van een basisinkomen wil kun je beginnen met de voorwaarden van bijstand te laten vervallen en vooral ervoor te zorgen dat subsidies niet bij een vast inkomen vervallen, maar gelijdelijk afnemen zodat elk gewerkt uur ook daadwerkelijk extra inkomsten oplevert.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
redwing schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Het enige echte voordeel van een basisinkomen is wat @Sorcerer8472 aangeeft, dat er meer rust in de tent is. Iedereen weet nl. al wat voor uitkering hij gaat krijgen. Alleen geldt die rust helaas niet voor bedrijven en ondernemers. Die hebben ten slotte veel meer standaard kosten en gaan die echt niet opvangen met hun eigen basisinkomen ;)

Maar als je dus echt richting het idee van een basisinkomen wil kun je beginnen met de voorwaarden van bijstand te laten vervallen en vooral ervoor te zorgen dat subsidies niet bij een vast inkomen vervallen, maar gelijdelijk afnemen zodat elk gewerkt uur ook daadwerkelijk extra inkomsten oplevert.
Waarom stijgen de kosten voor bedrijven, dit hoeft toch niet per se? Omzetbelasting kan gelijk gehouden worden, enige dat we versimpelen/anders zouden moeten doen is het innen van loon- en inkomstenbelasting (en mogelijk zorgpremies) en het (schrappen van) uitbetalen van een groot deel van de dingen die onder sociale zekerheid vallen.

Voor wat betreft je laatste punt, zullen we dan gelijk een vlattaks invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
BoB_HenK schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:07:
[...]
Waarom stijgen de kosten voor bedrijven, dit hoeft toch niet per se? Omzetbelasting kan gelijk gehouden worden, enige dat we versimpelen/anders zouden moeten doen is het innen van loon- en inkomstenbelasting (en mogelijk zorgpremies) en het (schrappen van) uitbetalen van een groot deel van de dingen die onder sociale zekerheid vallen.
We hadden het hier over de corona-crisis. Als je die krijgt met een basisinkomen zijn de werknemers weliswaar een stuk zekerder over hun inkomen, maar voor bedrijven lost het niets op. Die gaan dan zonder steun alsnog failliet (huren, lonen en andere, al dan niet vaste, onkosten). En die bedrijven is toch waar het grootste gedeelte van het geld naar toe gaat.
Voor wat betreft je laatste punt, zullen we dan gelijk een vlattaks invoeren?
Yup, maar daar ben ik dan ook een voorstander van. En dan wel combineren met regels die zorgen dat alle inkomsten meetellen. Dus als jij winst maakt met aandelen, investeren, handelen of wat dan ook wordt dat als inkomen gezien welke belast wordt. En precies hetzelfde dus ook voor bedrijven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
redwing schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:12:
[...]

We hadden het hier over de corona-crisis. Als je die krijgt met een basisinkomen zijn de werknemers weliswaar een stuk zekerder over hun inkomen, maar voor bedrijven lost het niets op. Die gaan dan zonder steun alsnog failliet (huren, lonen en andere, al dan niet vaste, onkosten). En die bedrijven is toch waar het grootste gedeelte van het geld naar toe gaat.

[...]

Yup, maar daar ben ik dan ook een voorstander van. En dan wel combineren met regels die zorgen dat alle inkomsten meetellen. Dus als jij winst maakt met aandelen, investeren, handelen of wat dan ook wordt dat als inkomen gezien welke belast wordt. En precies hetzelfde dus ook voor bedrijven.
Ah ok logisch, ik dacht dat je in zijn algemeen bedoelde. Helemaal eens, wanneer verplichtingen gelijk blijven en inkomsten dalen zal zonder ingrijpen een deel omkieperen.

Stel je dan ook 1 en hetzelfde % voor alle vormen die je benoemt? Maw, zelfde % op rendement op kapitaal als op arbeid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:12:
[...]

[...]

Bij een regeling zoals die waar de overheid 90% van de loonkosten vergoedt komt het erop neer dat de overheid minder hoeft te vergoeden in deze gevallen, omdat een flink deel al basisinkomen was. Idem bij WW trouwens. Het zorgt ervoor dat er een stabielere omloop van geld is die losstaat van de waan van de dag.

Grappig genoeg zorgt een zwaardere belastinglast op bezit juist ook voor een stabielere inkomstenstroom dan wanneer je het puur vanuit arbeid doet, omdat bezit nu niet ophoudt en arbeid wel, dus dat ook nog eens.

ZZP'ers en kleine ondernemingen kunnen er wel degelijk baat bij hebben om dezelfde redenen; je kunt dan even stoppen met jezelf loon geven als eigenaar en zo de klap beter opvangen. Dat scheelt echt heel veel voor veel mensen. Als je dat niet snapt dan ben je zelf overduidelijk nooit freelancer of kleine ondernemer geweest.

Daarnaast zou er puur voor dit soort pandemieën met gedwongen op slot gooien van de economie speciale regels moeten bestaan om effectiever de economie te kunnen bevriezen. Denk aan het opschorten van huren en hypotheken, waarbij de sterkste schouders (banken, vastgoedbezitters) de zwaarste lasten moeten dragen. Uiteraard is deze paragraaf kort door de bocht maar er zit wel iets in waar iets mee zou moeten gebeuren vind ik. Nu is het gewoon pure chaos en allerlei faillissementen en vooral heel veel onduidelijkheid. Die duidelijkheid kan terugkomen met duidelijke regels, want gezien SARS-1 en ebola ook vrij snel na elkaar kwamen, zit het er dik in dat we met een jaar of 10 ofzo weer een nieuwe pandemie hebben. Kunnen we maar beter op zijn voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:48:
[...]
Grappig genoeg zorgt een zwaardere belastinglast op bezit juist ook voor een stabielere inkomstenstroom dan wanneer je het puur vanuit arbeid doet, omdat bezit nu niet ophoudt en arbeid wel, dus dat ook nog eens.
Interessante gedachtengang, zo had ik er nog niet naar gekeken. Zou je niet tevens kunnen redeneren dat waarde van bezit daalt in crisistijd en dus belasting ook (tegenovergestelde geldt dan voor booming periode), waardoor je impact beide kanten op vergroot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
@redwing : Je bent nog steeds bezig het bestaande systeem aan te passen. Het nog ingewikkelder te maken. Ik stel voor om het in zijn geheel af te schaffen en met een schone lei opnieuw te beginnen.

Het huidige beleid is er op gericht om grote bedrijven belastingvoordeel te geven zodat ze hier hun hoofdkantoor vestigen. Maar dat levert netto weinig banen of belasting op. Laat ze maar naar een ander belastingparadijs gaan. Grote bedrijven met veel werknemers hier in Nederland kun je gewoon belasten.

En nu betaalt de middenklasse het grootste deel van de belasting. Als we dat eerlijk verdelen en de belastingwet terugbrengen tot iets wat op een paar A4-tjes past en waarbij inkomsten, winst, vermogen en bezit gelijkwaardig worden belast dan kan de loonbelasting makkelijk onder de 25% komen. De middenklasse gaat dus minder belasting betalen.

En als je geen ZZP'er wilt zijn, dan houd niemand je tegen om gewoon voor een baas te gaan werken zoals je dat nu ook doet. Je krijgt alleen minder geld van hem en (als je dat basisinkomen er aftrekt) moet ook veel minder belasting betalen.

Daar staat tegenover, dat je met een basisinkomen ook minder ontslagbescherming nodig hebt. Ik zou het niet helemaal schrappen, want dan krijgen we Amerikaanse toestanden. Dus op staande voet alleen in speciale gevallen, maar met een opzegtermijn van een maand en een redelijke ontslagpremie. Dan kunnen bedrijven inkrimpen als dat nodig is en hoef je ze verder niet te subsidiëren. Ja, dan ben je wel je baantje kwijt.

Het belangrijkste struikelblok is de ziektekostenvergoedingen. Het is verreweg het eenvoudigste om de regering gewoon alles te laten betalen. Dat is ook het eerlijkste.

En inderdaad, dan heb je de rest van de ambtenaren niet meer nodig, want die hebben niet veel meer te doen. Die moeten dan wat anders gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

SymbolicFrank schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:29:
@redwing : Je bent nog steeds bezig het bestaande systeem aan te passen. Het nog ingewikkelder te maken. Ik stel voor om het in zijn geheel af te schaffen en met een schone lei opnieuw te beginnen.
Puur objectief en analytisch gezien, ja, het huidige systeem is gewoon fundamenteel stuk.

Maar als je met een schone lei zou willen beginnen en iets nieuws op wil tuigen, dan ga je daar in deze situatie nooit genoeg politieke steun voor krijgen. De enige manier waarop dat gebeurt, is met grof geweld, en dat is dan weer iets wat niet wenselijk is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Stoney3K schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:51:
Puur objectief en analytisch gezien, ja, het huidige systeem is gewoon fundamenteel stuk.

Maar als je met een schone lei zou willen beginnen en iets nieuws op wil tuigen, dan ga je daar in deze situatie nooit genoeg politieke steun voor krijgen. De enige manier waarop dat gebeurt, is met grof geweld, en dat is dan weer iets wat niet wenselijk is.
Het is maar hoe je het verkoopt. De VVD is voor minder overheid, meer marktwerking, een soepeler ontslagrecht, enz. Dat krijgen ze. En de PvdA/SP/GroenLinks willen dat de rijken/bedrijven meer gaan betalen, een beter sociaal vangnet, betere gezondheidszorg, enz. En zo kun je als politici echt grote veranderingen doorvoeren en in de geschiedenisboeken terecht komen.

En het is een goede oplossing voor de problemen waar we steeds meer tegenaan lopen. Ik zou het zelfs zien als de volgende stap in onze beschaving.

Maar inderdaad, mensen houden niet van verandering. En de rijken willen er zeker niet voor betalen. Dus het blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Sorry maar ik kan de VVD als politieke partij niet echt serieus meer nemen. Hun uitingen zijn enorm populistisch en er zijn zeer duidelijke belangenverstrengelingen met het bedrijfsleven, denk aan Shell etc. Zij zijn heel duidelijk voor belasten van arbeid, niet van bezit, dat is uit alles duidelijk. Het is geen partij voor de kleine man, en ook niet voor de ZZP'er of de kleine MKB'er. Het zou me niets verbazen dat je tot aan de hogere middenklasse beter af bent met een andere partij, nu op dit moment al.

De verhalen die in mooie folders en reclamespotjes worden verteld zijn één ding, maar kiesgedrag is een ander, dat gaat steeds verder uit elkaar lopen. Bijvoorbeeld zeggen dat je vóór veiligheid bent maar intussen wel bezuinigen op de politie, dat soort dingen. Helaas mag je tegen je kiezers liegen, en helaas wordt het maar nauwelijks afgestraft.

Ik denk dat er vanuit de politiek wel voorstellen zullen komen om in de toekomst beter met pandemieën om te gaan, maar ga er vanuit dat de VVD en trouwens ook het CDA vooral vanuit het perspectief van grote bedrijven zal denken. Kleine bedrijven en burgers komen echt op de tweede plaats.

Het grappige van rechts/conservatief is ook dat ze uiteindelijk alleen de boel vertragen. De verandering en verbetering komt toch wel, en vaak is er een duidelijke koers van waar dat dan naartoe gaat. Het enige dat rechts doet is het rekken van tijd. Hoeft natuurlijk ook maar een paar decennia, hoe ouder je wordt hoe minder het uitmaakt als je al rijk bent.

Niet alleen sociaal-economisch, maar ook als het aankomt op gelijke rechten voor minderheden in de samenleving. Het gaat altijd met ups en downs, soms diepe downs, maar uiteindelijk gaat het toch de goede kant op. Het is jammer dat we toelaten dat een kleine groep mensen dit zo ontzettend vertraagt. Dat gaat namelijk ook ten koste van bijvoorbeeld hoe we met een pandemie omgaan.

Dit dreigt intussen wel off-topic te gaan aan de ene kant, maar aan de andere kant zijn het wel de bestaande systemen die heel erg veel invloed hebben op hoe we omgaan met een pandemie; kijk naar de VS, daar zijn ze nu aan het heropenen omdat de sociale/economische gevolgen veel extremer zijn dan hier; geen sociale vangnetten, geen betaalbare gezondheidszorg voor de armeren, soms zelfs geen eten. Ik ben er ook van overtuigd dat ons goede sociale stelsel nu ook bijdraagt bij hoe relatief rustig de meeste mensen blijven. Hadden we geen sociaal net, dan zou het veel dichter bij de VS liggen. Ik ben echt blij nu in Nederland te wonen, maar tegelijk zie ik dat het nog veel beter kan op allerlei manieren. Hopelijk komt die verandering nu :)
En als je geen ZZP'er wilt zijn, dan houd niemand je tegen om gewoon voor een baas te gaan werken zoals je dat nu ook doet. Je krijgt alleen minder geld van hem en (als je dat basisinkomen er aftrekt) moet ook veel minder belasting betalen.
Ga maar eens ZZP voor PostNL werken, heel veel succes om dan in loondienst te komen. En ook succes om als laagopgeleide ergens anders ertussen te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-05-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelDuvel
Als je inhoudelijk niets bij te dragen hebt, post dan niks

[ Voor 91% gewijzigd door Standeman op 28-05-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
BoB_HenK schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:24:
[...]
Ah ok logisch, ik dacht dat je in zijn algemeen bedoelde. Helemaal eens, wanneer verplichtingen gelijk blijven en inkomsten dalen zal zonder ingrijpen een deel omkieperen.

Stel je dan ook 1 en hetzelfde % voor alle vormen die je benoemt? Maw, zelfde % op rendement op kapitaal als op arbeid?
Lijkt mij wel het meest logisch en daarnaast maak je het anders weer heel ingewikkeld omdat je dan moet uitzoeken of de winst gemaakt is met kapitaal of arbeid.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Bij een regeling zoals die waar de overheid 90% van de loonkosten vergoedt komt het erop neer dat de overheid minder hoeft te vergoeden in deze gevallen, omdat een flink deel al basisinkomen was. Idem bij WW trouwens. Het zorgt ervoor dat er een stabielere omloop van geld is die losstaat van de waan van de dag.
Wat ik al eerder zei, vanuit de uitgaven gezien klopt dit. Maar waar je nu aan de uitgavenkant extra kosten krijgt, heb je bij een basissalris dezelfde fluctuatie, maar dan aan de inkomstenkant.
Op zich ben ik het ermee eens dat kapitaal belast moet worden, maar hoe doe je dat op zo'n manier dat het structureel blijft. Want aan de ene kant wil je dat kapitaal langzaamaan minder wordt, aan de andere kant wil je wel stabiele inkomsten en dus dat het kapitaal niet verdwijnt.
ZZP'ers en kleine ondernemingen kunnen er wel degelijk baat bij hebben om dezelfde redenen; je kunt dan even stoppen met jezelf loon geven als eigenaar en zo de klap beter opvangen. Dat scheelt echt heel veel voor veel mensen. Als je dat niet snapt dan ben je zelf overduidelijk nooit freelancer of kleine ondernemer geweest.
Wat ik al eerder aangaf ik snap het prima, ik ben het alleen niet eens met de conclusies, en dan vooral niet dat een basisinkomen beter zou zijn en veel problemen zou kunnen voorkomen.
Daarnaast zou er puur voor dit soort pandemieën met gedwongen op slot gooien van de economie speciale regels moeten bestaan om effectiever de economie te kunnen bevriezen. Denk aan het opschorten van huren en hypotheken, waarbij de sterkste schouders (banken, vastgoedbezitters) de zwaarste lasten moeten dragen. Uiteraard is deze paragraaf kort door de bocht maar er zit wel iets in waar iets mee zou moeten gebeuren vind ik. Nu is het gewoon pure chaos en allerlei faillissementen en vooral heel veel onduidelijkheid. Die duidelijkheid kan terugkomen met duidelijke regels, want gezien SARS-1 en ebola ook vrij snel na elkaar kwamen, zit het er dik in dat we met een jaar of 10 ofzo weer een nieuwe pandemie hebben. Kunnen we maar beter op zijn voorbereid.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Gedeeltelijk doen we dit natuurlijk al (met uitstel van huren/hypotheekbetalingen), maar het zou goed zijn om hier een draaiboek voor te hebben.
Ja, en ik stel dat dat geheel afschaffen en opnieuw beginnen een veel grotere impact heeft en daarmee veel minder logisch is om te doen. Wat je nl. naar mijn idee moet doen is kijken waar je uiteindelijk naar toe wil en dan je plan maken. En voorlopig kan alles waar je naar toe wil prima in het huidige stelsel kan (en maakt die dus juist minder ingewikkeld).
Het huidige beleid is er op gericht om grote bedrijven belastingvoordeel te geven zodat ze hier hun hoofdkantoor vestigen. Maar dat levert netto weinig banen of belasting op. Laat ze maar naar een ander belastingparadijs gaan. Grote bedrijven met veel werknemers hier in Nederland kun je gewoon belasten.

En nu betaalt de middenklasse het grootste deel van de belasting. Als we dat eerlijk verdelen en de belastingwet terugbrengen tot iets wat op een paar A4-tjes past en waarbij inkomsten, winst, vermogen en bezit gelijkwaardig worden belast dan kan de loonbelasting makkelijk onder de 25% komen. De middenklasse gaat dus minder belasting betalen.
Hier zie ik graag een getallenvoorbeeld van die over langere tijd is vol te houden. Want die lagere loonbelasting krijg je alleen als je een enorme inflatie op de koop toe neemt omdat je de kosten bij bedrijven legt (die dat weer doorberekenen in hun prijzen). Zoals ik al zo vaak heb gezegd, je krijgt met een ander stelsel niet plotseling extra geld. Je kunt het geld wel anders verdelen, maar je wilt de werknemers wel ongeveer hetzelfde laten verdienen.
Dus ik ga veel meer verdienen zeg je? Ik krijg ten slotte een basisinkomen + mijn standaard salaris met maar de helft van mijn huidige belastingen? Hier lijkt me iets toch goed mis te gaan. Of gaat mijn salaris enorm omlaag en laat je de bedrijven dat geld dat ze mij nu niet hoeven te geven als belasting betalen?
Daar staat tegenover, dat je met een basisinkomen ook minder ontslagbescherming nodig hebt. Ik zou het niet helemaal schrappen, want dan krijgen we Amerikaanse toestanden. Dus op staande voet alleen in speciale gevallen, maar met een opzegtermijn van een maand en een redelijke ontslagpremie. Dan kunnen bedrijven inkrimpen als dat nodig is en hoef je ze verder niet te subsidiëren. Ja, dan ben je wel je baantje kwijt.
Deze blijf ik echt onzin vinden. Je wilt mensen in welk stelsel dan ook juist aan het werk houden. Ten eerste omdat je dan als regering inkomsten hebt ipv kosten. Ten tweede omdat je als werknemer niet terug wilt vallen in salaris en juist zekerheid wil. Die ontslagbescherming moet je er dus gewoon volledig in laten voor de stabiliteit. Zoals je zelf al zegt, je wilt niet naar Amerikaanse toestanden.
Het belangrijkste struikelblok is de ziektekostenvergoedingen. Het is verreweg het eenvoudigste om de regering gewoon alles te laten betalen. Dat is ook het eerlijkste.
Tja, maar ook het meest onbetaalbaar.
En inderdaad, dan heb je de rest van de ambtenaren niet meer nodig, want die hebben niet veel meer te doen. Die moeten dan wat anders gaan doen.
Dit kan natuurlijk een voordeel zijn, maar ook een valkuil. Je krijgt dan dus een hele groep die wel basisinkomen krijgt maar geen werk meer heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
DuvelDuvel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:35:
Kan die off-topic commie propaganda verplaatst worden?
Als je vindt dat er echt iets verkeerd staat kun je dit rapporteren en dan zal een modje er naar kijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
redwing schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:42:
Hier zie ik graag een getallenvoorbeeld van die over langere tijd is vol te houden. Want die lagere loonbelasting krijg je alleen als je een enorme inflatie op de koop toe neemt omdat je de kosten bij bedrijven legt (die dat weer doorberekenen in hun prijzen). Zoals ik al zo vaak heb gezegd, je krijgt met een ander stelsel niet plotseling extra geld. Je kunt het geld wel anders verdelen, maar je wilt de werknemers wel ongeveer hetzelfde laten verdienen.
De bedrijven betalen wel meer belasting, maar minder loonkosten. Het is veel interessanter om na te denken over wat je bijvoorbeeld wilt doen met mensen die in hun eentje een BV hebben en daar zoveel mogelijk geld in laten zitten. Is dat een bedrijf of een spaarpot? Of de grote bedrijven die hun winst niet uitkeren aan de aandeelhouders maar er eigen aandelen voor terugkopen. Dat is indirect een bonus voor het management en de grote aandeelhouders, maar daar hoeven ze geen belasting over te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 27-05-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

SymbolicFrank schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:01:
[...]

De bedrijven betalen wel meer belasting, maar minder loonkosten. Het is veel interessanter om na te denken over wat je bijvoorbeeld wilt doen met mensen die in hun eentje een BV hebben en daar zoveel mogelijk geld in laten zitten. Is dat een bedrijf of een spaarpot? Of de grote bedrijven die hun winst niet uitkeren aan de aandeelhouders maar er eigen aandelen voor terugkopen. Dat is indirect een bonus voor het management en de grote aandeelhouders, maar daar hoeven ze geen belasting over te betalen.
Helemaal mee eens!

En trouwens, kapitaal belasten betekent niet dat kapitaal steeds minder wordt. Het tegenovergestelde zelfs: kapitaal wordt steeds meer, bedrijven worden steeds meer waard, huizen worden meer waard én er komen meer huizen. De verhouding kapitaal vs arbeid wordt steeds schever. En dan heb ik het over legale bedrijven. En juist daarom moet daar ook goed geheven worden.

Overigens zouden we al een heel end zijn als we alle belastingontwijking aanpakken. En daarnaast, tja, een holding BV hebben is niet raar als je ondernemer bent, want het maakt je flexibeler in allerlei opzichten, en je dekt je financiële aansprakelijkheid een stukje af. Ik denk dat dat op zich okee is, ook jezelf vanuit je BV een hypotheek geven is okee, maar het is raar dat je nu vermogensbelasting etc. kunt ontduiken via een BV. Is dat makkelijk op te lossen? Erg moeilijk te zeggen, zal met een combinatie van maatregelen moeten gebeuren uiteindelijk, maar het kan wel. Alleen moet je dan niet bij een partij zoals de VVD zijn want dat is exact hetgene wat ze niet willen. Er zal weinig zijn waar de VVD meer tegen is dan dit verhaal.

En precies dit is belangrijk om in de toekomst een crisis als deze aan te kunnen economisch.
DuvelDuvel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:35:
Als je inhoudelijk niets bij te dragen hebt, post dan niks
Naast dat je geen inhoud plaatst, zit je ook posts hier in een verkeerd daglicht te zetten. Ik ben, en volgens mij is iedereen in dit topic gewoon voor het kapitalistische stelsel, alleen met andere randvoorwaarden. Kapitalisme werkt, alleen het is tot een soort kanker vergroeid waardoor we nu o.a. extra (gezondheids)risico's nemen in met name landen als de VS: "the game is rigged". Juist door dat aan te pakken zorgen we ervoor dat we beter om kunnen gaan met een crisis zoals deze.

Als daar niet over gediscussieerd mag worden hier dan kunnen we het alleen over de waan van de dag hebben, prima, maar zou ik erg jammer vinden, want dan is de kern van wat de problemen veroorzaakt dus een verboden onderwerp geworden. En het is nu toch vrij duidelijk dat het huidige systeem gewoon niet werkt. Meerdere politieke NL partijen tweeten daar nu bijvoorbeeld over, dus die zijn het met mij eens, waarmee dit volgens mij de discussie 100% on-topic maakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 28-05-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
SymbolicFrank schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:01:
[...]
Klopt, daar zitten ook veel kromme dingen aan. Naar mijn idee is geld in een b.v. net zo goed kapitaal dat belast mag worden en aandelen terugkopen is gewoon winst/inkomsten die ook belast moeten worden. Alleen ga je dan belasting heffen als ze gekregen/gekocht worden of pas als ze uigeoefent worden? Want eigenlijk moet dat beiden, eerst over de waarde van de aandelen en daarna over de winst die nog gemaakt is.

En nu is het wat inkomsten betreft op zich nog redelijk simpel. Je kunt altijd bekijken wat de uiteindelijk winst is en dat belasten. Maar over kapitaal is dat lastiger, je gaat dan belasting heffen over iets waar al belasting over betaald is en daarnaast zit het geld vaak vast in b.v. vastgoed. Ga je dan verwachten dat ze een gedeelte verkopen om belastingen te betalen?
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Helemaal mee eens!

En trouwens, kapitaal belasten betekent niet dat kapitaal steeds minder wordt. Het tegenovergestelde zelfs: kapitaal wordt steeds meer, bedrijven worden steeds meer waard, huizen worden meer waard én er komen meer huizen. De verhouding kapitaal vs arbeid wordt steeds schever. En dan heb ik het over legale bedrijven. En juist daarom moet daar ook goed geheven worden.
Ja, maar hoeveel ga je dan heffen en wat doe je als kapitaal juist minder waard wordt?
Overigens zouden we al een heel end zijn als we alle belastingontwijking aanpakken.
Heel eerlijk gezegd lijkt me daar het grootste probleem te zitten. Dit zorgt er nl. voor dat als je veel geld hebt, het veel makkelijker is om daar meer geld van te maken.
[...]
En het is nu toch vrij duidelijk dat het huidige systeem gewoon niet werkt. Meerdere politieke NL partijen tweeten daar nu bijvoorbeeld over, dus die zijn het met mij eens, waarmee dit volgens mij de discussie 100% on-topic maakt.
Wel nog even voor de duidelijkheid, ik ben het er net zo goed mee eens dat het huidige systeem teveel problemen heeft en niet goed werkt. Ik ben alleen voor een andere oplossing die naar mijn idee realistischer en makkelijker is. De problemen zijn nl. veroorzaakt door keuzes die door de regering zijn gemaakt en niet door het stelsel zelf. Het stelsel is dus niet het probleem, de keuzes zijn het probleem en een ander stelsel gaat die keuzes niet veranderen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:36
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Klopt, daar zitten ook veel kromme dingen aan. Naar mijn idee is geld in een b.v. net zo goed kapitaal dat belast mag worden en aandelen terugkopen is gewoon winst/inkomsten die ook belast moeten worden. Alleen ga je dan belasting heffen als ze gekregen/gekocht worden of pas als ze uigeoefent worden? Want eigenlijk moet dat beiden, eerst over de waarde van de aandelen en daarna over de winst die nog gemaakt is.

En nu is het wat inkomsten betreft op zich nog redelijk simpel. Je kunt altijd bekijken wat de uiteindelijk winst is en dat belasten. Maar over kapitaal is dat lastiger, je gaat dan belasting heffen over iets waar al belasting over betaald is en daarnaast zit het geld vaak vast in b.v. vastgoed. Ga je dan verwachten dat ze een gedeelte verkopen om belastingen te betalen?

[...]

Ja, maar hoeveel ga je dan heffen en wat doe je als kapitaal juist minder waard wordt?

[...]

Heel eerlijk gezegd lijkt me daar het grootste probleem te zitten. Dit zorgt er nl. voor dat als je veel geld hebt, het veel makkelijker is om daar meer geld van te maken.

[...]

Wel nog even voor de duidelijkheid, ik ben het er net zo goed mee eens dat het huidige systeem teveel problemen heeft en niet goed werkt. Ik ben alleen voor een andere oplossing die naar mijn idee realistischer en makkelijker is. De problemen zijn nl. veroorzaakt door keuzes die door de regering zijn gemaakt en niet door het stelsel zelf. Het stelsel is dus niet het probleem, de keuzes zijn het probleem en een ander stelsel gaat die keuzes niet veranderen.
Nou ja, winst wordt natuurlijk al belast, want zonder winst bouw je geen vermogen op ;)

En de gedachte achter 't belasten zodra het uitgekeerd wordt is ook geen rare, want geld dat in het bedrijf blijft wordt geïnvesteerd in nieuwe activiteiten, dus economische groei. En zolang je het niet uitkeert heb je er niet zoveel aan, want je kan er niets mee.

Alleen is de praktijk weerbarstiger, want het wordt ook opgepot - en zolang 't voor pensioen is, is dat wat mij betreft niet erg, want wij als werknemers kunnen ook gewoon belastingvrij voor ons pensioen sparen, totdat het wordt uitgekeerd - en er zijn mogelijkheden om toch in privé gebruik te kunnen maken van 't geld binnen een BV.

Als met name die mogelijkheid om toch 't geld privé te gebruiken ingeperkt wordt - wat ze al wel aan 't doen waren, maar nu uitgesteld lijkt te worden door Corona - dan zie ik niet echt bezwaren tegen de huidige oplossing. Effectief betaal je nu over uitgekeerde winst tussen de 38,5% en 45% belasting (hoe hoger de winst, hoe hoger dat percentage);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
rik86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:01:
[...]
Nou ja, winst wordt natuurlijk al belast, want zonder winst bouw je geen vermogen op ;)

En de gedachte achter 't belasten zodra het uitgekeerd wordt is ook geen rare, want geld dat in het bedrijf blijft wordt geïnvesteerd in nieuwe activiteiten, dus economische groei. En zolang je het niet uitkeert heb je er niet zoveel aan, want je kan er niets mee.

Alleen is de praktijk weerbarstiger, want het wordt ook opgepot - en zolang 't voor pensioen is, is dat wat mij betreft niet erg, want wij als werknemers kunnen ook gewoon belastingvrij voor ons pensioen sparen, totdat het wordt uitgekeerd - en er zijn mogelijkheden om toch in privé gebruik te kunnen maken van 't geld binnen een BV.

Als met name die mogelijkheid om toch 't geld privé te gebruiken ingeperkt wordt - wat ze al wel aan 't doen waren, maar nu uitgesteld lijkt te worden door Corona - dan zie ik niet echt bezwaren tegen de huidige oplossing. Effectief betaal je nu over uitgekeerde winst tussen de 38,5% en 45% belasting (hoe hoger de winst, hoe hoger dat percentage);
Tja, het enige grote probleem is dat grote bedrijven nu effectief maar zo'n 15% belasting betalen. En dus niet hoe hoger de winst hoe meer belasting. Er zijn simpelweg teveel aftrekposten die (onterecht) gebruikt kunnen worden om de winst voor de belasting te verlagen. Als dat zou worden opgelost heb je al een groot gedeelte van het probleem te pakken. Alleen zal zoiets wel voor heel Europa opgelost moeten worden omdat bedrijven anders gewoon naar een ander land verhuizen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Tja, het enige grote probleem is dat grote bedrijven nu effectief maar zo'n 15% belasting betalen. En dus niet hoe hoger de winst hoe meer belasting. Er zijn simpelweg teveel aftrekposten die (onterecht) gebruikt kunnen worden om de winst voor de belasting te verlagen. Als dat zou worden opgelost heb je al een groot gedeelte van het probleem te pakken. Alleen zal zoiets wel voor heel Europa opgelost moeten worden omdat bedrijven anders gewoon naar een ander land verhuizen.
Maar dat zijn dan alweer snel de bedrijven waar 't oppotten van geld geen probleem is, want die vallen zelden in box2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Hierboven werd gevraagd hoe het zou zitten als kapitaal ineens minder zou worden qua belasting. Nou, dan wordt er dus ook minder belasting over betaald. En dat kan best ja, en ook dat helpt mee bij een crisis. Even afhankelijk van hoe kapitaal belast wordt; stel je ziet nu de helft van je bedrijf verdampen op de beurs, dan zou jij (of je aandeelhouders) ook maar 50% belasting erover betalen, dat helpt ook. Maar over het algemeen wordt dit alleen meer.

Verder weet ik ook niet precies hoe dit uit te voeren is, daarvoor heb je partijen als het CPB. Het zou ook geen heel hoog tarief hoeven te zijn ofzo. En dat het uit te voeren is, is duidelijk, kijk maar naar box 3. Mijn punt is dus dat box 2 een soortgelijke vermogensheffing krijgt. Plus afschaffing van het aan jezelf lenen (uitfasering voor bestaande situaties). Volgens mij hoeft dit ook geen heel hoog tarief te zijn o.i.d., zie ook box 3 weer. Uitvoerbaarheid is ook gelijk aan die bij box 3 geloof ik, daar heb je bijv. ook wat issues rondom hoe je waardering berekent over het houden van private (niet-beursgenoteerde) aandelen. Er zou evt. nog een uitzondering kunnen zijn voor bepaalde tarieven voor investeringen in innovatieve bedrijven (bijv. enkel als ze WBSO hebben, enkel voor box 2). Dat zou innovatie ook weer stimuleren.
rik86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Maar dat zijn dan alweer snel de bedrijven waar 't oppotten van geld geen probleem is, want die vallen zelden in box2
Ik weet niet of vermogensbelasting voor bedrijven zo'n goed idee is. Idem geldt voor belasting heffen over waarde in box 2 voor particulieren. Misschien krijg ik een minimaal DGA-salaris als bestuurder voor een bedrijf met een hoge waardering maar weinig winst. Hoe ga je daar op heffen dan? Dat kan gewoon niet.

Heffen op de winst van een bedrijf gaat nu juist verminderd worden doordat de vennootschapsbelasting wordt verlaagd en de dividendbelasting wordt verhoogd. Dat is weer gunstig voor mensen die graag de belasting ontwijken op allerlei manieren; door verlaging vennootschapsbelasting wordt de nettowinst hoger, en doordat ze toch lenen aan zichzelf betalen ze geen dividendbelasting. De VVD met hulp van o.a. CDA is het dus nog makkelijker aan het maken op dit moment. Maar tenzij je zelf in dat wereldje zit is het vrij onduidelijk wat de gevolgen zijn allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:41:
Wat is het verschil tussen vastgoed en waardepapieren? Van dat vastgoed heb je ook waardepapieren, zoals de koop- en hypotheekakte. Geld en aandelen zijn ook waardepapieren. Je moet ze allemaal belasten, of geen van allen. En huizen zijn nu zo duur omdat je daar net belastingvoordeel mee behaalt (hypotheekrenteaftrek). Daar zul je een overgangsregeling voor moeten bedenken.

Het wordt lastiger voor bezit zonder waardepapieren. Als iemand bijvoorbeeld een Rembrandt en een Picasso koopt ter waarde van een paar miljoen, wat ga je daar dan mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
SymbolicFrank schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:43:
[...]
Wat is het verschil tussen vastgoed en waardepapieren? Van dat vastgoed heb je ook waardepapieren, zoals de koop- en hypotheekakte. Geld en aandelen zijn ook waardepapieren. Je moet ze allemaal belasten, of geen van allen. En huizen zijn nu zo duur omdat je daar net belastingvoordeel mee behaalt (hypotheekrenteaftrek). Daar zul je een overgangsregeling voor moeten bedenken.

Het wordt lastiger voor bezit zonder waardepapieren. Als iemand bijvoorbeeld een Rembrandt en een Picasso koopt ter waarde van een paar miljoen, wat ga je daar dan mee doen?
Precies wat ik bedoel. Dat het belast moet worden is op zich logisch, maar hoe? Want als ik jouw voorbeel met de Rembrandt pak, stel dat diegene jaarlijks 50k moet betalen als belasting. Verwacht je dan dat diegene dan zijn Rembrandt verkoopt als ie geen ander geld vrij heeft? Want dat lijkt me ook weer niet de bedoeling, maar aan de andere kant wil je het wel belasten om te voorkomen dat iemand alles investeert in kunst zodat ie geen vrij geld heeft. En hetzelfde geldt natuurlijk voor vastgoed of andere dingen waar je geld vast in zit.

HRA wordt natuurlijk al afgebouwd, dus dat gaat al de goede kant op, alhoewel dat ook wel wat sneller zou mogen (ondanks dat ik zelf een huis heb en HRA gebruik)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Precies wat ik bedoel. Dat het belast moet worden is op zich logisch, maar hoe? Want als ik jouw voorbeel met de Rembrandt pak, stel dat diegene jaarlijks 50k moet betalen als belasting. Verwacht je dan dat diegene dan zijn Rembrandt verkoopt als ie geen ander geld vrij heeft? Want dat lijkt me ook weer niet de bedoeling, maar aan de andere kant wil je het wel belasten om te voorkomen dat iemand alles investeert in kunst zodat ie geen vrij geld heeft. En hetzelfde geldt natuurlijk voor vastgoed of andere dingen waar je geld vast in zit.

HRA wordt natuurlijk al afgebouwd, dus dat gaat al de goede kant op, alhoewel dat ook wel wat sneller zou mogen (ondanks dat ik zelf een huis heb en HRA gebruik)
Ik zie de vennootschapsbelasting wel stijgen komende jaren om de kosten van de reddingsoperatie 'terug' te verdienen; Ik heb er persoonlijk geen problemen mee dat belasting, zoals dat nu in box 2 geregeld is, uitgesteld wordt. Zolang het maar niet tot afstel gaat lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:48:
Maar zonder al die andere aanpassingen betekent dat nu gewoon dat verhuurders dat gaan doorberekenen en dus moeten de particulieren daar nu voor opdraaien. Het is dus nu een belastingverhoging voor de armen en de middenstand.

Dat maakt het net zo moeilijk om aan de knoppen van het huidige belastingsysteem te draaien: het is veel te groot en complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
rik86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:57:
[...]

Ik zie de vennootschapsbelasting wel stijgen komende jaren om de kosten van de reddingsoperatie 'terug' te verdienen; Ik heb er persoonlijk geen problemen mee dat belasting, zoals dat nu in box 2 geregeld is, uitgesteld wordt. Zolang het maar niet tot afstel gaat lijden.
Inderdaad, tijdens een crisis kun je dit soort dingen tijdelijk opschorten om iedereen door de crisis te halen. Zodra het kan moet het echter wel weer betaald worden.
SymbolicFrank schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:59:
[...]
Maar zonder al die andere aanpassingen betekent dat nu gewoon dat verhuurders dat gaan doorberekenen en dus moeten de particulieren daar nu voor opdraaien. Het is dus nu een belastingverhoging voor de armen en de middenstand.
HRA is al niet van toepassing als je je huis verhuurd (toevallig vorig jaar een jaartje gedaan). dat verandert dus ook niet bij verdere afbouw.
Dat maakt het net zo moeilijk om aan de knoppen van het huidige belastingsysteem te draaien: het is veel te groot en complex.
Klopt, en zoals ik al zei helemaal omdat we continue iedereen er op voorruit willen gaan. Elk minnetje moet zoveel mogelijk worden gecompenseerd met een aparte regel die die bep. groep weer compenseert. En daardoor wordt het uiteindelijk in plaats van simpeler juist ingewikkelder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:26:
HRA is al niet van toepassing als je je huis verhuurd (toevallig vorig jaar een jaartje gedaan). dat verandert dus ook niet bij verdere afbouw.
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd.

Een wetboek is geen computer programma. Het is een serie richtlijnen en een lijst uitzonderingen met hun eigen richtlijnen. En de politici blijven daar steeds nieuwe aan toevoegen. Je kunt dat niet alleen op veel verschillende manieren interpreteren, maar het zit ook vol tegenstrijdigheden. Het is dan aan de rechters om te bepalen hoe daar mee om wordt gegaan. En dat kan per geval verschillen.

Het is onmogelijk om dat waterdicht te krijgen. Je kunt er ook geen computerprogramma van maken. Het is vragen om misbruik.

De enige manier waarop je de belasting beter kunt maken voor iedereen is deze te verminderen. En de VVD wil dat bereiken door alles te privatiseren. De belasting die wordt opgehaald wordt herverdeeld aan de bedrijven en die zorgen er door de vrije markt automagisch voor dat alles werkt. Dan kunnen de zakenmensen, hun kiezers, samen het land regeren. De burgers zijn melkkoeien die zo weinig mogelijk rechten krijgen maar wel alles mogen betalen. Die moeten allemaal maar ZZP'er worden.

En daar zijn ze ondertussen aardig in geslaagd.

Het basisinkomen is een goede manier om hun de wind uit de zeilen te nemen: zo kunnen ze krijgen wat ze willen hebben zonder dat wij er allemaal aan onderdoor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
SymbolicFrank schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:59:
[...]
....
Het basisinkomen is een goede manier om hun de wind uit de zeilen te nemen: zo kunnen ze krijgen wat ze willen hebben zonder dat wij er allemaal aan onderdoor gaan.
Tja, en dat geloof ik dus niet. Een basisinkomen is alsnog gewoon een framewerk waarbinnen je allerlei regels en wetten kunt maken. Je kunt alsnog besluiten om meer belasting te gaan heffen en bedrijven vrijstellingen te geven, te privatiseren of achteraf alsnog beslissen dat mensen verplicht moeten solliciteren.
Zolang de mindset niet verandert gaat geen enkel stelsel een verbetering geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
redwing schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:36:
Tja, en dat geloof ik dus niet. Een basisinkomen is alsnog gewoon een framewerk waarbinnen je allerlei regels en wetten kunt maken. Je kunt alsnog besluiten om meer belasting te gaan heffen en bedrijven vrijstellingen te geven, te privatiseren of achteraf alsnog beslissen dat mensen verplicht moeten solliciteren.
Zolang de mindset niet verandert gaat geen enkel stelsel een verbetering geven.
Het is als met die kreeft: als het water maar langzaam genoeg warmer wordt, merkt hij het niet.

Ik vind het al duidelijk genoeg wat er gebeurt als je de bedrijven aan de macht laat. Initieel gaan ze concurreren en gaat de prijs omlaag, daarna kopen ze elkaar op tot er maar een paar over blijven, die vormen een kartel en vanaf dat moment blijft de prijs stijgen en de kwaliteit kelderen. De enige manier om daar dan weer uit te komen is ze weer nationaliseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
SymbolicFrank schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:47:
[...]
Het is als met die kreeft: als het water maar langzaam genoeg warmer wordt, merkt hij het niet.

Ik vind het al duidelijk genoeg wat er gebeurt als je de bedrijven aan de macht laat. Initieel gaan ze concurreren en gaat de prijs omlaag, daarna kopen ze elkaar op tot er maar een paar over blijven, die vormen een kartel en vanaf dat moment blijft de prijs stijgen en de kwaliteit kelderen. De enige manier om daar dan weer uit te komen is ze weer nationaliseren...
Maar dat dit fout is stel ik ook niet ter discussie :P Maar wel dat dit komt door de mindset van de regering en de regels/wetten die gemaakt worden. Een basisisalaris gaat die mindset niet veranderen en zal dus het probleem ook niet oplossen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Marli Huijer (ex-huisarts en prof. filosofie) stelt wel goede vragen ja. Ik kwam dit filmpje van haar tegen, wat nieuwer dan het filmpje in de TS:

Er zijn heel veel intessante punten in dit interview onder filosofen:
  • Epidemie heeft groot risico op reactie die nog honderden jaren invloed heeft. Pest (Michel Foucault) is daarvan een voorbeeld, met internalisering/disciplinering, waarbij mensen in feite hun bewaker worden van hun eigen gevangenis. Veranderingen zijn niet makkelijk terug te draaien. Hoe wij omgaan met risico's, zoals het risico om te sterven aan een virus, zou tot transformaties kunnen leiden.
  • Bijvoorbeeld: Dwang tot app/mobiele telefoon zou verplicht kunnen worden, zodat je steeds informatie bij gevaar krijgt. Risicosamenleving (werk Ulrich Beck) waarbij we hele tijd gevoel hebben onveilig te zijn krijgt vorm. Besmettelijke nervositeit.
  • Lastige is, is de corona-crisis op wereldniveau wel zo erg? Het hangt er van af waar je naar kijkt. Al kijk je naar de RIVM-doden: 90% is boven 70 jaar, 60% is boven de 80. Als je je realiseert dat in de jaren 50 relatief weinig mensen boven de 80 waren.. Het zou kunnen dat we in de jaren 50 nauwelijks in de gaten hadden gehad dat deze ziekte optrad.
  • Hoe je het went of keert, je moet ergens aan sterven. Het einde is zelden leuk. Longontsteking wordt ook 'old man's friend' genoemd. Dan kom je op de vraag wat is goed sterven? Bij een goed leven hoort ook goed sterven. Als filosoof moet je nadenken over de vraag hoe zou ik willen sterven? Dan kun je bedenken, stel dat je besmet raakt, wil ik dan mijn huis uit? Thuisomgeving is over het algemeen relaxter, bovendien heb je dan zelf de mogelijkheid mensen langs te laten komen. Zou overleggen met huisarts hoe mensen toch op bezoek kunnen komen en je toch aan kunnen raken zodat je het gevoel hebt dat er iemand bij je is ondanks de mogelijk infectiegraad. Als het mijn ouders zouden zijn als jongere met weinig risico zou ik de afweging maken tussen weinig eigen risico en er toch bij zijn. Dat gesprek moet je aangaan.
  • We leven in een 'veiligheidsutopie' (Boutellier), we doen alles om te zorgen dat we maar zo risicoloos mogelijk leven, dat heeft rare effecten. Kunnen kinderen nog wel op straat spelen? Overal zien we kwetsbaren.
  • Aanvankelijk 'groepsimmuniteit', best wel stoer. Virussen gaan niet weg.
  • Medisch specialisten hebben onvoorstelbare autoriteit, stem met onevenredige kracht binnen democratische proces. Zonder hun actie was RIVM opgevolgd en waren scholen open gebleven.
  • Heel jammer dat scholen gesloten zijn. Voor aantal weken goede strategie. Vervolgens de vraag of het debat over 'zijn dit de goede maatregelen' op gang komt. Wat betekend dit voor de samenleving, de cultuur, voor het proces?
  • Scholen sluiten is heel lastig: sommige ouders vinden het heel eng en houden kinderen thuis. Maar Schooldirecteur uit Amsterdam West was heel blij. Effecten op mensen die minder kansen hebben zijn gigantisch. Onderwijs is de grote gelijkmaker. Mensen die zich realiseren dat sluiten enorme achterstanden gaat oproepen en willen dat het zo staan tegenover mensen die eigenlijk niet zoveel last hebben van deze maatregelen en daarom meer ruimte kunnen geven aan angst.
  • '20.000 doden per jaar door roken', 4/5x meer dan nu door corona. Bij AIDS in jaren 80 voor mij veel intenser: toen heel veel begrafenissen van jonge mensen. Vanuit junkiebond spuitenomruil stuitte toen op grote bezwaren. Opvallend hoe lastig het toen was om mensen te beschermen, zeker in verhouding tot nu. Toen voor veel mensen 'ver van mijn bed show'. Waarom denken jonge mensen dat nu niet ook?
  • Wat zo raar is, we weten veel meer dan 50 jaar geleden. Vanaf 1800 is met natiestaat gezondheidszorg opgebouwd, als we gezondheid stimuleren neemt de welvaart toe. Bij Pest en AIDS duurde het lang voordat we door hadden wat er aan de hand was. Nu weten we zoveel meer zo snel, dat de schrik juist groter wordt. We weten meer, maar kunnen er minder goed mee om gaan. Plaats de cijfers eens in perspectief.
  • Mensen durven steeds minder risico's te nemen, zeker als het om hun gezondheid gaat. "Geanticipeerde beslissingsspijt", we willen geen spijt hebben, dus we nemen geen risico. Het leven krijgt zijn rijkdom en kleur juist doordat er risico's zijn, doordat er lot is. Zonder risico's is het leven niet de moeite waard, dan heb je puur biologisch leven, maar het sociale leven gaat kapot aan de risicoloosheid.
  • Andere aanpak is mogelijk als je andere waarden inbrengt zoals het 'goede leven'. Festivals bijvoorbeeld zouden voor jongeren mogelijk kunnen zijn, als ze vervolgens ouderen niet besmetten.
  • Tot mijn verbazing bestaat er een groep mensen die vooral heel oud willen worden ten koste van anderen. Je kunt ook zeggen, een goed leven is eindig, boven een bepaalde leeftijd ga ik niet veel gezondheidszorg eisen wat door de jongeren moet worden opgebracht. Babyboomers zijn gewend voor zichzelf op te komen, dat impliceert ook dat ze kunnen zeggen dat 'wij willen al die gezondheidsmiddelen'.
  • Een extra gewonnen levensjaar mag niet meer dan 80K euro kosten, daar zijn we nu met corona ver over heen. Dat is met heel veel discussie sinds de jaren 80 vastgesteld, waarom geldt dat nu niet meer?
  • Er wordt veel stuk gemaakt. Een hele generatie gaat hier jarenlang last van hebben. Een samenleving waarin gezondheid als een soort heilige graal de allerhoogste waarde is en we niet zien dat er dingen zijn als liefde, omarming, lichamelijkheid, kunst, cultuur, etc. Een samenleving zonder cultuur is ten dode opgeschreven.
Je ziet dus dat de prijs veel verder gaat dan alleen economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
@pedorus , als ik het samenvat wil je dus graag een tweedeling in de maatschappij, en bovendien de mogelijkheid om mensen af te danken als ze niet meer van economisch nut voor jou zijn? Klinkt gezellig.

Je begroting over de kosten per levensjaar zijn overigens niet uit te rekenen, omdat we niet weten hoeveel mensen er niet geinfecteerd zijn, en dus niet ziek, en daarmee niet dood.

Wat ik ook opmerkelijk vind is dat je in dit verhaal niet 1 keer noemt welke mogelijkheden er zouden zijn geweest om met veel minder kosten meer mensen gezond te houden, als de regering en het RIVM de situatie goed beoordeeld hadden en voorzorgen hadden genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
incaz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:20:
@pedorus , als ik het samenvat wil je dus graag een tweedeling in de maatschappij, en bovendien de mogelijkheid om mensen af te danken als ze niet meer van economisch nut voor jou zijn? Klinkt gezellig.
Ik denk niet dat jouw samenvatting correct is, de vorige post was ook vooral een samenvatting van dat interview en bevatte eigenlijk geen eigen inbreng.

Sowieso denk ik dat je het niet gevraagd hebt aan de mensen zelf. Uit eigen kring: Iemand van in de 90, deed aan bridge, familie kwam altijd langs, zong in een koor: hele sociale leven is weg. Ander voorbeeld: Getrouwde man die dement is, vrouw zat in aanleunwoning, bezoek mag niet meer. Tuin van verzorgingstehuis, veilig en mooi in de zon: al maanden leeg. Die mensen vinden corona krijgen en zelfs dood gaan prima, maar dit niet. Of als je er beeld bij wil hebben:

Man gaat liever dood dan dit. Of als je tekst wil zie Wim (89) ontvlucht verzorgingshuis en moet actie bekopen met twee weken isolatie. En 15 juni mag er wel weer bezoek, waarschijnlijk zelfs ook met meer, maar weer gek genoeg niet als er al corona is. Maar dat is nog minstens 9 dagen opsluiting zonder duidelijke reden, sociale leven hervat ook niet, omhelzing is uit den boze en wie weet komt er later weer een lockdown of heeft het verzorgingstehuis in kwestie strengere regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Wat @pedorus beschrijft zie ik als de niet gevoerde discussie over wanneer 'onze' aanpak van de corona crisis succesvol is. Ik volgde vanavond wederom een discussie op Twitter van onder andere een gerenomeerde journalist die van mening is dat op basis van de cijfers nu geconcludeerd moet worden dat het beleid gefaald heeft. Hij vindt dit op basis van cijfers, die om te beginnen nog in beweging zijn, niet vergelijkbaar zijn en tenslotte niets zeggen over leed buiten opnames en overlijdensgevallen.

Dus: welke definitie hang je aan succesvolle aanpak? Depressieve bejaarden, maar ze leven nog wel? Kinderen uit achterstandsgezinnen met nog meer achterstand, maar de scholen konden wel dankzij wat maatschappelijke druk wel dicht?

Ik ben hier nog niet uit als ik holistisch aan het geheel kijk en vind een discussie over 'dus we laten die groep maar stikken' of 'nu gaan er alsnog mensen dood' knap ingewikkeld.

Een aantal overwegingen:

- 5,5% van de mensen heeft corona gehad heeft Sanquin gemeten. We zijn dus op 1/20 deel van het totaal, of iets dichterbij als die groepsimmumiteit zou werken. Er is geen medicijn of vaccin en het op de markt krijgen na registratie duurt gemiddeld zo'n 12 jaar. We hopen nu op een ontwikkel- en testtraject van.. een jaartje ofzo? Hoe lang wachten we tot we allemaal besmet zijn?
- de mensen die zijn overleden zijn niet allemaal oud en waren niet allemaal ziek of zwak, echter de meesten wel. Vonden zij en vinden wij dat acceptabel, dat je op een gegeven moment overlijdt?
- De economische schade loopt op en het einde is niet in zicht. Er is wel een bodem aan hoeveel geld je kunt bijdrukken.
- De sociaal maatschappelijke schade is onmeetbaar groot. Daar merken veel tweakers niet veel van, maar los van het leed wat nog volgt uit economische schade is voor veel mensen mensen 3 maanden isolement een impactvolle gebeurtenis. Ik heb mensen in m'n omgeving die elke keer huilen als ik ze bel omdat ze hun naasten missen en ze niet durven op te zoeken.
- Van die 5,5% mensen die het gehad heeft en dus nog leven blijkt een fors deel nog last te hebben van klachten na corona. Ook daar lees ik nog weinig anders over dan dat onderzocht wordt bij hoeveel mensen die klachten tijdelijk of chronisch blijven. Als een groot deel permamente schade oploopt is zo'n immumiteit verhaal ook niet enorm prettig vooruitzicht.

Kortom, we missen nog wat informatie en inzicht om definitief van falen of een succes te spreken - lijkt mij.

En ondertussen tellen we de doden en oordelen we over wat goed en fout was en ik zit met af te vragen of die mensen wel goed bij hun hoofd zijn. Volgens mij verliezen we allemaal en is het alleen de vraag waar je de verliezen kunt en wilt opvangen en hoe lang je hier nog in kunt en wilt blijven zitten? Wellicht komt die tweede, derde en verdere golven niet, maar ergens weet je gewoon na de eerste instagram verslagen van feestjes en etentjes dat die besmettingen wel gaan komen. Hoeveel is alleen de vraag.

(Oke, een land als Vietnam heeft het bijzonder goed voor elkaar gekregen en buiten 2 weken thuiswerken hebben ze relatief weinig strenge maatregelen gekend, op lokale verplichte quarantaine plekken na.)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:50:
Ik ben hier nog niet uit als ik holistisch aan het geheel kijk en vind een discussie over 'dus we laten die groep maar stikken' of 'nu gaan er alsnog mensen dood' knap ingewikkeld.
Het probleem met dit soort discussies is dat we in een pluriforme en diverse samenleving leven qua wonen, werken, levenssituaties, normen en waarden, etc. Het is hierdoor erg moeilijk om beleid te maken, omdat je rekening moet houden met een veelzijdigheid aan belangen en situaties. Dat gaat in tegen de neiging die mensen vaak hebben om de situatie toch vooral zwart-wit te willen bekijken.

In essentie heb je in een democratie ten tijden van een dodelijke pandemie een probleem van vertegenwoordiging van belangen en verdeling van risico, dat heb ik hier al aangehaald: defiant in "Nederland op slot: maar welke prijs betalen we daarvoor?"

De oplossing is imho dan ook niet zwart wit, d.w.z. een totale lockdown is alleen kort houdbaar om controle te krijgen over de verspreiding, maar een terugkeer naar een business-as-usual is ook niet haalbaar. Ik heb daarom ook vooral problemen met hoe de discussie wordt geframed en wordt aangegrepen om de situatie als zijnde zwart/wit te presteren. D.w.z. de hele beweging die al snel op kwam zetten na de lockdown dat we de boel maar moesten opengooien, je ziet aan landen zoals Brazilië en de VS wat daar inmiddels de gevolgen van zijn.

Maar als je nog een stap terug neemt, is dit natuurlijk vooral een probleem van de bestuurlijke kwaliteit van onze democratie en inrichting van onze samenleving. Een pandemie is beter te bestrijden als je genoeg resources naar onderzoek en voorbereiding delegeert. Onze samenleving is echter ingericht op neoliberale efficiency, waarbij resources die geen direct nut hebben als negatieve investeringen worden gezien en daardoor achterwege blijven.

In zeker zin is daarom wel een parallel te zien in de weerstand op de lockdown alsmede het gebrek aan voorbereiding op deze pandemie, beiden zijn een gevolg van de noodzaak dat onze inrichting van de maatschappij en economie geen buffers heeft en alleen continu op maximale efficiency kan blijven functioneren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
SymbolicFrank schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:59:
[...]
Het is onmogelijk om dat waterdicht te krijgen. Je kunt er ook geen computerprogramma van maken. Het is vragen om misbruik.

De enige manier waarop je de belasting beter kunt maken voor iedereen is deze te verminderen. En de VVD wil dat bereiken door alles te privatiseren.
Onmogelijk is het mijns inziens niet. Een simpel, rechtlijnig systeem is best waterdicht te maken. Alleen ga je dan zien dat groep X dan zielig is (ik schrif het even bewust zo), en er dus uitzondering A komt. Van uitzonderig A heeft Y weer last, dat wordt uitzondering B. En even later komt iemand er achter dat als hij het goed speelt, hij regels A, D, en F kan misbruiken om signifikant minder belasting te betalen. Het simpele systeem is dan niet simpel meer. Heel kort door de bocht zal je af en toe op de resetknop voor de uitzonderingen moeten drukken.

@defiant Aan het begin van de crisis zag je nog dat men nadacht over de direct getrokken lessen daarover. Hoe wel 'uit' deze pandemie wilden komen als maatschappij, qua inrichting.

Daar hoor ik al langere tijd eigenlijk niets meer over, en is het vooral 'terug naar de oude situatie'. Als ik daar cynisch naar kijk, hebben we het zelfs te goed gedaan; de 'pijn' is niet hoog genoeg geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 07-06-2020 08:26 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Deze medisch ethicus kijkt vrijwel 100% hetzelfde ernaar als ik. Relatief kort en bondig artikel:
https://www.volkskrant.nl...n-virusinfectie~bda1ff67/

Hoewel de economische gevolgen van de lockdown (en het beperkt of niet steunen van bedrijven en individuen door de staat) een dieper systematisch probleem van ongelijkheid en oneerlijkheid in onze samenleving blootleggen, gaat dit artikel juist om niet-economische gevolgen. Geeft de kern aan van de bezwaren die ik ook heb en ben het hier 100% mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Reflectie is zeker goed, maar verder heb ik niet zoveel met zijn betoog. Het komt allemaal wat rommelig over, een beetje vleesch noch visch.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
ijdod schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:17:
@defiant Aan het begin van de crisis zag je nog dat men nadacht over de direct getrokken lessen daarover. Hoe wel 'uit' deze pandemie wilden komen als maatschappij, qua inrichting.

Daar hoor ik al langere tijd eigenlijk niets meer over, en is het vooral 'terug naar de oude situatie'. Als ik daar cynisch naar kijk, hebben we het zelfs te goed gedaan; de 'pijn' is niet hoog genoeg geweest.
Verandering van inrichting verlangt dat de voorwaarden ook al aanwezig zijn om die discussie en daarna omwenteling aan te kunnen, dat is in Nederland natuurlijk al erg beperkt door de opkomst van het populisme en afname van de kwaliteit van journalistieke media en de invloed van het bedrijfsleven daarop.

Bestaande belangen zullen altijd alles aanwenden om de status-quo te handhaven, het valt bijvoorbeeld op dat als naar het nieuws kijkt dat het vooral lijkt te gaan over de horeca en het toerisme (sectoren die vallen binnen de hoogste categorie qua besmettingsrisico), maar nauwelijks over andere sectoren die ook zwaar zijn getroffen. Dat terwijl toerisme en horeca geen sectoren zijn die van belang zijn voor de lange termijn welvaart van de Nederlandse samenleving.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
@pedorus , je maakt er dan een oneigenlijke tegenstelling van, alsof de keuze-opties dood of depressie zijn.

Terwijl we dus nadrukkelijk ook andere keuzes hebben: het beter inrichten van situaties zodat ze veiliger zijn waar kan (zodat we juist ook weer een boel leuke / sociale / belangrijke dingen kunnen doen, zonder het besmettingsgevaar erg te verhogen - inclusief de bijbehorende activiteit waar nodig, deels door subsidies en deels doordat mensen die de ruimte hebben echt wel mee willen doen en willen besteden) en door gerichte aanpak het virus verder uit te doven waardoor het risico nog verder omlaag gaat en ook interacties in kleine kring binnen goed te doen zijn.

Dat kan wel, er is alleen geen animo voor. Dan krijg je inderdaad de uiteindelijke keuze waarin mensen in een verzorgingstehuis zoveel aan kwaliteit van leven wordt afgepakt dat ze uiteindelijk niet meer willen leven. Maar dat is helemaal niet de keuze! We kunnen ook gewoon ondubbelzinnig zorgen dat ze allemaal weer gewoon wel kwaliteit van leven en sociaal contact krijgen. Waarom doen we dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sorcerer8472 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:36:
Deze medisch ethicus kijkt vrijwel 100% hetzelfde ernaar als ik. Relatief kort en bondig artikel:
https://www.volkskrant.nl...n-virusinfectie~bda1ff67/

Hoewel de economische gevolgen van de lockdown (en het beperkt of niet steunen van bedrijven en individuen door de staat) een dieper systematisch probleem van ongelijkheid en oneerlijkheid in onze samenleving blootleggen, gaat dit artikel juist om niet-economische gevolgen. Geeft de kern aan van de bezwaren die ik ook heb en ben het hier 100% mee eens.
'
Ik weet niet of de studie waarnaar hij verwijst over de gevolgen van sociale isolatie van toepassing zijn op de huidige situatie. Dat zijn mensen die permanent geisoleerd zijn zonder uitzicht op een verbetering van de situatie tegenover een tijdelijke isolatie die een duidelijke reden heeft met uitzicht op een einde daaraan.

Er was ook een toename in zelfmoorden voorspeld die niet is gekomen, zelfs een afname.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:58:
[...]

...met uitzicht op een einde daaraan.
Voorlopig is dat nog niet aan de orde, want de eindconditie is 'wanneer er een vaccin is'.

Pas op het moment dat ik weer op een festival kan staan beschouw ik deze situatie als gewonnen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste