Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:59:
[...]
Dus jij denkt niet dat dit de grootste crises is sinds de Tweede Wereldoorlog zoals de meeste geschiedkundige en politici? De duizend doden in Spanje gisteren staan gelijk aan jouw pilletje of een broodje hamburger? De negen miljoen werklozen die we in 5 weken hebben weten te verzamelen in de westerse wereld is gelijk aan het oversteken van een zebrapad?
In welke wereld leef jij? Kan het zijn dat jij jong bent, nog op school zit en gewoon geen verantwoordelijkheden hoeft te dragen?
25 Duizend verkeersdoden in Europa per jaar. Hart en vaatziekten. Kankers. Ongelukken. Drugsmisbruik, inclusief alcoholverslavingen. Moord. Zelfdodingen. Et cetera. Al met al valt ook de coronacrisis gewoon onder de statistiek "doodsoorzaken".
Ja de coronacrisis is een grote nieuwe speler op die markt. En als je de rest van mijn post leest mag je ook reageren op de rest in plaats van alleen dit fragmentje.
Ik ben 36, werk 20 jaar full time, werk op universitair niveau, grote verantwoordelijkheden op werk, veel gereisd, etc. Dus nee, ik ben ook niet wereldvreemd. Ik onderschat de situatie niet, ik denk alleen dat we niet te lang moeten blijven vastzitten in deze "ach ende wee, de wereld vergaat, laten we paniekerig blijven doen"-mindset. Dat schiet niet op.
Framoes schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:37:
[...]
- En dan iedereen in de bediening maar eten laten bezorgen? Onderschat niet hoeveel mensen er in de horeca werken. En wat te doen met al die panden? Dat je alleen de keuken gebruikt, betekent niet dat de huur omlaag gaat;
De bediening gaat op zoek naar een andere baan. Het merendeel is toch student, dus het is ook niet zo dat ze totaal geen toekomstplannen kunnen formuleren.
Betreft de huur, denk eens iets verder dan. Je zegt de huur op en verkast naar een plek waar ze alleen een keuken hebben. Goedkoper, simpel, en als je ondernemend bent zorg je ervoor dat je een lading scooter-rijdende tieners hebt die op verzoek eten komen ophalen en gaan bezorgen.
- Ik ken een kapster die €40 per knipbeurt vraagt. Daar houdt ze na alle onkosten en belasting ongeveer een tientje aan over. Dan heb je €1000/maand en ga je richting bijstandsniveau;
Dat is wel bijzonder laag. Als een kapper geen pand heeft en alleen op thuisbezoek gaat zouden die kosten als ZZPer enorm laag moeten zijn.
- Veel mensen kunnen thuiswerken, maar niet elk bedrijf heeft de infrastructuur of geld om dat op te zetten.
Punt 1: Onzin, ik heb bij heel veel bedrijven gewerkt over de afgelopen twee decennia en alle mensen die in een duur kantoor werkzaam waren zouden dit ook vanuit huis kunnen doen met een laptop, internetverbinding, en mogelijk een VPN. Punt 2: Mooi. Dan gaan ze failliet omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan de moderne en veranderlijke wereld.
Ik snap dat je graag vooruit denkt, maar in de praktijk is het toch gecompliceerder.
Dat zeggen alle mensen voordat innovatie realiteit wordt. Het heeft vooral te maken met mensen die zich vastklampen aan ouderwetse "zo hebben we het altijd gedaan" bullshit. En luiheid. Niet durven. Geen lef hebben. De status quo niet durven doorbreken.
Zie ook: Elektrische auto's en herbruikbare raketten. 15 Jaar geleden: "Onmogelijk!" Nu: "Oh het kan toch..."
Nogmaals, we hebben ook niet echt een keuze. Thuiswerken is geen optie meer die mogelijk realiteit gaat worden,
het is nu al realiteit omdat iedereen geforceerd wordt te kiezen tussen dood personeel of misschien toch maar geld kunnen blijven verdienen.
Opeens is een VPN toch wel snel geregeld, want die nerd van IT zit er al jaren over te zeuren. En ach, die lading laptops van €600 per stuk van Dell? Dat verdien je in 3 maanden terug door niet de koffievoorraad op kantoor op pijl te moeten houden.