Herman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat je z'n punt mist. Voor de 'Coronacrisis' lagen de banen voor het oprapen. In diverse sectoren kozen veel mensen ervoor om 'te ondernemen' i.p.v. een loondienstverband omdat ze op die wijze veel hoger tarief konden vragen dan ze in loondienst konden krijgen. Je hoorde soms wel 'je zal wel gek zijn als je nog in loondienst gaat'. Nu is het wel bijzonder dat die laatste groep soms nu al hun hand moet ophouden terwijl ze zelf voor het ondernemerschap hebben gekozen. Wel de lusten, maar blijkbaar niet de lasten.
Waarom moet de ZZP-er de last dragen van de Coronacrisis? DIt is een last die iedereen moet dragen.
Men blijft maar beweren dat deze calamiteitenpotjes alleen aanspraak op gedaan kunnen worden vanwege deze WW premies. Dat klopt gewoon niet. Dit is een noodfonds uit de kas. De staat grijpt in want de gevolgen zijn catastrofaal.
Iedereen doet beroep op financiele ondersteuning. Of gaan we tegen de KLM zeggen dat ze maar boodschappen moeten bezorgen omdat ze als commercieel bedrijf maar moeten ondernemen.
Vliegtickets worden ook duurder op piekperiodes. Winterbanden zijn ook duurder wanneer er sneeuw ligt op straat. Evenementen op speciale momenten zoals oudjaarsdag, kerst zijn ook duurder. Op een festival betaal je 5 euro voor je biertje.
Kortom, wanneer vraag groter is dan het aanbod, dan stijgen prijzen. Waarom mag de ZZP-er dit niet doen?
In 2014 heb ik mijn huurwoning laten stucen voor 1000 euro. Vorig jaar heb ik een gelijkwaardig huis gekocht en zou dit rond de 3000 kosten. Zo werkt de hele economie.
FirePuma142 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:40:
[...]
Je reageert nogal agressief en emotioneel, dat voegt niet heel veel toe aan de discussie.
De situatie waarin we ons nu bevinden en die voor de ZZP'ers de aanleiding is voor hun abrupte omzetverlies is er een die zich niet of nauwelijks laat voorspellen. Zoals Rutte al zei, dit is buiten oorlogstijd de zwaarste crisis ooit voor Nederland.
Dat laat niet onverlet dat een ZZP'er zelf verantwoordelijkheid draagt voor verlies van inkomsten. Je kunt immers een been breken, ernstig ziek worden of een economische crash meemaken. Dat de aanleiding nu anders is, ontslaat een ZZP'er niet ineens van die verantwoordelijkheid.
Dat deze situatie extreem uitzonderlijk is en er daarom extra maatregelen worden genomen is niet vreemd en dat wordt volgens mij ook niemand misgund. Ik hoop wel dat dit er toe leidt dat veel ZZP'ers zich gaan realiseren dat er meer nodig is dan ze doen om tegenspoed op te vangen. En dat kan er ook toe leiden dat je geen ZZP'er meer kunt zijn, of moet omscholen, of gedeeltelijk een baan in loondienst moet aannemen.
De ZZP-uitbuitingscategorie is een verhaal apart, daar hebben we überhaupt een omslag nodig, maar dat roept een beetje verstandig mens al jaren.
Beweren dat mijn reactie emotioneel en agressief zou zijn is een zwak argument. We zijn het waarschijnlijk oneens met elkaar.
Gomez12 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:44:
[...]
Waarom overleeft die 2e groep het niet een halfjaar,menig loondienst werknemer haalt makkelijk 12+ maanden uit zijn ww.
Ik denk dat een hoop mensen gewoon het woordje zelfstandig niet helemaal begrijpen... Dat is namelijk niet met de overheid die je handje vasthoud.
De overheid heeft je een voorbeeld gegeven zoals bv een ww, die voor veel mensen neerkomt op 12+ maanden kunnen overbruggen.
En jij als zelfstandige kan er dan voor kiezen om dat voorbeeld te volgen of niet, maar doe je het niet kom dan niet janken dat je het niet redt want dan was je gewoon nooit zelfstandig. Je wilt dan gewoon loondienst medewerker zijn zonder iets te betalen aan sociale verplichtingen.
Omdat je investeringen, je lasten nog steeds doorgaan. Zowat niemand heeft een buffer van 12+ maanden, dat is onmogelijk. Of gaan we alles vergelijken met Apple, Microsoft?
Het personeel krijgt niet alleen ondersteuning, de bedrijven zelf krijgen een injectie. Denk je dat die hele noodmaatregel voor bedrijven bekostigd wordt uit dat WW potje?
De ZZP-er vraagt alleen voor een minimale uitkering omdat ze hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. WW daarintegen is een doorbetaling van je salaris(voor een bepaald deel). Totaal niet vergelijkbaar met de vraag van de ZZP-er.
Ik las gisteren dat de Hema zelf besloot om de helft van de huur over te maken. Ga ik ook maar eens proberen dan

President schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:06:
[...]
Tja, waarom moet ik als burger in loondienst bij de overheid de last gaan dragen? Ik krijg mijn salaris gewoon doorbetaald, wat logisch is aangezien ik ook gewoon doorwerk. Maar ik krijg geen 'gratis geld' van de overheid, wat de ZZP'ers dus blijkbaar wel krijgen... O en ik weet dat het gewoon geld is, maar ik ben nu al meerdere ZZP'ers tegengekomen die het 'gratis geld' noemen... Vandaar de bewoording
Het hele idee van ZZP'ers is om wat onafhankelijker te zijn van de overheid qua betalen voor werkloosheid(waarvoor iemand in loondienst betaalt), maar nu het zover is dat ze hun inkomsten kwijt zijn willen ze ineens wel dat de overheid hen gaat betalen. Wel de lusten, niet de lasten.
Los dat deze hele Corona crisis natuurlijk vet k*t is! Laat ik dat voorop stellen. En als er vandaag 50% van de horeca bedrijven failliet gaan (en daarmee ook andere leveranciers, mensen die hun baan kwijt raken, etc) dan is dat voor vandaag heel vervelend.... Maar over een jaar of 2 zijn er evenveel nieuwe bedrijven weer bij gekomen

Dat men het "gratis" geld zou noemen maakt het niet meteen gratis

. Als je kijkt naar de regelingen hoe dan wordt wel degelijk voorwaarden aan gesteld en het is zeker geen gratis geld. Ik ben ZZP-er en kom zeker niet in aanmerking voor, want ik heb nog gewoon inkomen.
Volgens mij ondersschatten jullie de impact van bedrijven die massaal failiet zouden gaan.
[
Voor 57% gewijzigd door
com2,1ghz op 02-04-2020 10:15
]