Voordat ik bij mijn punt kom:
Ik snap dat velen in dit topic in de ICT zitten en zich ergeren aan 'zzp-ers' die voor het grote geld gaan.
Ik heb dat ook meegemaakt: bij een bedrijf waar een migratie project gaande was ben ik bij vergaderingen geweest waar externe consultants truukjes uit aan het uitwisselen waren om met hun BV de belastingdienst om de tuin te leiden, en iedereen al wist dat de deadline van de opdrachtgever niet gehaald zou worden, maar dat niet gingen zeggen, zodat ze een vervolgklus zouden krijgen omdat ze 'zo goed het bedrijf van dienst waren'. En ondertussen belachelijke uurlonen binnenharken. Ik werd er misselijk van. Dus ja, die verdienen geen steun van mij.. (Niet alle ICT consultants zijn natuurlijk zo)
Ik wil het echter niet hebben over ICT en andere zzp-ers in het hoge segment, ik denk dat die groep eigenlijk helemaal niet zo groot is. Ook wil ik het niet hebben over de verkapte zzp/freelancers (postnl en zo), daar zijn al goede dingen over gezegd in dit topic.
Maar er is nog een andere groep die volgens mij heel erg groot is:
De redacteurs, correctoren, vertalers, tolken, ontwerpers, ondertitelaars, acteurs, musici, regisseurs, cameramensen, docenten in de culturele sector, organisatie/productie op festivals, evenementen, licht/geluid technici, journalisten, tekstschrijvers etc etc. Mensen in vakgebieden waar dienstverband niet bestaat (of heel zeldzaam is), en dus iedereen zzp-er / freelancer is.
Dit is veelal een heel hard werkende groep die het niet breed heeft.
Wat waarschijnlijk veel mensen hier niet weten: in deze vakgebieden kan je veelal je eigen tarief NIET zelf bepalen: De opdrachtgever zegt doodleuk: Wij betalen onze ZZP-ers dit tarief. Als je dat niet accepteert heb je geen werk.
Soms zelfs (heb ik bij een Universiteit meegemaakt) wordt er gezegd: Wij doen niet aan btw betalen, dit zoek je zelf maar uit. Dat betekent dus dat mensen die 'inkomen uit overige werkzaamheden' opgeven 21% meer verdienen dan hun collega's die ZZP-er zijn. Dat is verboden, maar het gebeurt gewoon.
Hierboven maakte iemand een opmerking dat als je 40,- of minder per uur vraagt je maar geen ZZP-er moet worden omdat het niet uit kan. Veelal zijn de tarieven in deze vakgebieden (ver) onder de 40,-.
Precies: het kan niet uit, maar in deze vakgebieden heb je geen keus dan freelancer zijn.
Dus heeft deze groep vaak amper ruimte voor buffers, pensioenopbouw, al helemaal geen arbeidongeschikheidsverzekering (niet te betalen, maar gelukkig zijn er Broodfondsen nu als alternatief, maar daar heb je ook een minimum stabiel inkomen voor nodig).
De meesten redden het, maar er bestaat ook veel verkapte armoede.
Een deel van deze groep heeft zelfs zo'n grillig patroon van opdrachten dat de 1225 uur grens per jaar niet altijd gehaald wordt, dus er niet elk jaar zelfstandigenaftrek genoten kan worden.
En dan kom je dus nu ook niet in aanmerking voor de Tozo, terwijl deze beroepsgroep nu hard getroffen wordt.
Ik erger me dus behoorlijk als mensen oa in dit topic alle zzp-ers over 1 kam scheren.
[
Voor 0% gewijzigd door
birdibird op 29-03-2020 12:02
. Reden: typo ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler