MRE-Inc schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:53:
[...]
Ligt eraan waar de discussie inhoudelijk over gaat. Die techniek die benoemd wordt op de pagina van de Series X bij Microsoft en dan dus de Velocity Architecture met name, vind ik wel voer voor discussie.
De bewering die in de afbeelding hierboven staat dat de performance met een factor 2/3 verhoogt kan worden middels speciale hardware/softwarematige aanpassingen vind ik wel interessant.
Er is daar nog vrij weinig over bekend en het zou bv aan de hand van een voorbeeld uitgelegd kunnen worden. Bijvoorbeeld we hebben een autosnelweg met een rijbaan en die rijbaan heeft 3 rijstroken. In het gunstigste geval kunnen er per uur 10.000 auto’s verwerkt worden. Als we de auto’s nu compressen met 50% dan neemt de capaciteit van die rijbaan met 50% toe en kunnen we 20.000 auto’s per uur verwerken.
Geen idee of bovenstaande geldt voor SFS, maar ik zou dat graag zo ongeveer beschreven willen zien. Nu is het veel te abstract voor mij en kan ik het niet in context plaatsen.
Dat stuk hierboven waar gesteld wordt dat het een factor 2/3 verhoogt gaat over het feit (zoals zij het zeggen) dat alleen datgene wat nodig is ingeladen hoeft te worden in plaats van in de oude situatie waar het volledige blok (texture) ingeladen moet worden ook al heb je er maar een klein deel van nodig.
Als je het ziet als auto's over een snelweg, dan zou je de situatie kunnen hebben dat je de motorkap van auto a nodig hebt, het stuur van auto b en de uitlaat van auto c. Vroeger moesten alle drie de auto's dan over de snelweg (de interface van opslagmedium naar geheugen) komen, ook al heb je niet de volledige auto's nodig. Nu kunnen alleen de motorkap, het stuur en de uitlaat op zichzelf over die snelweg zweven (

) wat natuurlijk veel minder ruimte inneemt waardoor er effectief meer over vervoerd kan worden. Ook op de parkeerplaats (je geheugen) nemen alleen een motorkap, een stuur en een uitlaat veel minder ruimte in dan drie complete auto's.
Of zie het als dat je bepaalde onderdelen nodig hebt en een vrachtwagen gaat die voor je halen. In de oude situatie wist de vrachtwagen in welke bakken die onderdelen liggen, haalt die bakken en geeft ze aan jou om er uit te halen wat je nodig hebt. In de nieuwe situatie is de vrachtwagen slim genoeg om alleen dat onderdeel dat je nodig hebt uit de bak te zoeken en naar jou te transporteren, waardoor er dus meer in de vrachtwagen past (effectief meer bandbreedte) en jij minder rotzooi hebt liggen (effectief meer geheugen).
edit: disclaimer: dit is zoals zij het uitleggen, ik weet niet of het inderdaad klopt...