Mager, ja. Maar consoles hebben ze vaak wel. Even een snel rijtje van noemenswaardige titels:
Microsoft Xbox One: Ryse: Son of Rome, Dead Rising 3, Forza Motorsport 5
Xbox 360: Project Gotham Racing 3, Perfect Dark Zero, Kameo: Elements of Power
Xbox: Oddworld, Project Gotham Racing, Halo, Jet Set Radio Future, Amped: Freestyle Snowboarding, Dead or Alive 3
Sony PlayStation 4: Killzone: Shadow Fall, Knack
PlayStation 3: Genji, MotorStorm, Ridge Racer 7, Resistance: Fall of Man
PlayStation 2: TimeSpliters, Ridge Racer V, Tekken Tag Tournament, Smuggler's Run
Nintendo Switch: Zelda: Breath of the Wild
Wii U: New Super Mario Bros. U, ZombiU
Wii: Wii Sports, Wii Play, Super Monkey Ball Banana Blitz, Red Steel, Zelda: Twilight Princess
GameCube: Luigi's Mansion, Wave Race, Super Monkey Ball 1, Star Wars: Rogue Squadron II: Rogue Leader
Je ziet wel een trend: Waar er in het PS2/Xbox/GC tijdperk nog een bootlading aan exclusieve titels op de console beschikbaar waren, droogt dat langzaam op naar de nieuwere generaties toe. Maar ik blijf dit wel echt een zwaktebod vinden. Ik ga geen console van 500 euro kopen om een gepimpte versie van AC: Valhalla te kunnen spelen. Dat kun je ook op een PC of PlayStation 5 doen omdat het multiplatform spellen zijn. Nee, je wilt een nieuwe Grand Turismo/Forza of Killzone/Halo kunnen spelen die even laat zien hoe mooi het allemaal wel niet is. Het zijn niet voor niets system sellers. Als Sony wel met een een of twee goede first party exclusieve titels naar de PS5 komt, dan heeft Microsoft gewoon een probleem.
Ik ben zelf niet echt een die hard gamer die elke console van een specifiek merk koop: GameCube, Xbox, Xbox 360, Wii, PS4, Switch. Hoewel ik de PS5 foeilelijk vind, ben ik toch meer geneigd om voor die console te kiezen.
En als Microsoft toch amper iets kan leveren qua exclusieve titels. Waarom hadden ze dan niet gewacht op RDNA3 van AMD? Kost je waarschijnlijk een jaar. Maar als je games toch te laat zijn, kun je net zo goed een nieuwere architectuur nemen waardoor je in ieder geval een grotere overhand hebt qua specs en dus in theorie veel mooiere spellen kunt maken.