Linksquest schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:13:
Beste grafics hebben is leuk, maar het zijn de games die de systemen maken, tenminste voor mij, en Nintendo is daar een goed voorbeeld van. Games moeten vreugde en plezier brengen, en dat kan best met een minder sterke console.
Nu heb ik momenteel alle 3 de consoles, en alle systemen hebben hun exclusieve games, de een wat meer dan de andere, maar die zijn er. En ik denk als iedereen maar 1 systeem kon pakken, dat hij of zij zou gaan kijken naar de exclusieve games.
Daar ben ik het dus niet mee eens... Dat laatste dus bedoel ik.
Elk van de drie grote consoles heeft wat mij betreft meer dan genoeg games om mij te vermaken. Dat zal wellicht ook komen doordat ik een brede smaak heb en dus veel games leuk vind, dat ik geen extreem snelle gamer ben en er ook geen zeeën van tijd in kan steken, maar in ieder geval die laatste 2 zullen voor heel veel mensen op gaan.
Ik zal dus bij geen van de drie consoles bang zijn te weinig te spelen te hebben.
Nou betekent dat niet dat exclusives helemaal niet er toe doen, maar het is zeker niet de belangrijkste afweging voor mij.
Als ik dan de afweging ga maken...
Bij Sony kan ik horizon forbidden West (geloof ik dat het was) spelen... Hzd was geweldig, en ik zou de opvolger graag spelen. Spiderman en God of war nog niet gespeeld maar zouden erg goed moeten zijn, en de opvolgers worden dat vast ook. ratchet and clank ziet er ook goed uit. Naughty dog games vind ik helemaal niks dus die tellen voor mij persoonlijk niet mee. Nadeel is dat ik de controller van Sony altijd minder gevonden heb en het ecosysteem minder fijn vind werken.
Bij de switch is het voordeel de Nintendo games. Zitten leuke games tussen maar ik ben er niet zo'n enorme fan van als sommigen. Nadeel is dat alles erg prijzig is. Je moet eigenlijk een losse pro controller er bij kopen die duur is, de switch zelf is erg prijzig voor wat het is en de games zijn vrijwel altijd veel duurder dan bij de concurrentie. Ook ben je voor 3rd party games toch behoorlijk gelimiteerd door de beperkte hardware, games komen niet of veel later, en met zwaar geknepen graphics en dan nog loopt het niet echt lekker vaak.
Bij Microsoft heb ik waarschijnlijk de beste versie van 3rd party games buiten de pc (en of de pc het beter gaat doen is wat mij betreft nog even afwachten). Gamepass biedt me een geweldige value waarbij ik op een andere manier kan gamen. Door de collectie die ze bieden voor een vast bedrag per maand (nog los dat ik nu voor een habbekrats nog de komende drie jaar al heb) kun je vrij games uitproberen ook al zou je ze normaal nooit kopen. Dat levert mij echt andere game ervaringen op dan ik normaal zou hebben als ik alles wat ik wil spelen moet kopen (dan blijf ik toch meer bij safe). Verder vind ik persoonlijk het Xbox ecosysteem erg fijn. De controllers zijn wat mij betreft ook de beste die ik ooit gebruikt heb. Verder is Microsoft flink gas aan het geven op het ontwikkelen van eigen games die vervolgens ook allemaal direct in gamepass komen waardoor ik ze direct bij release kan spelen (wat ik anders zelden doe omdat ik 60 euro uitgeven voor een game terwijl ik meestal nog een flinke backlog heb niet voor mezelf kan verantwoorden). De xsx biedt verder instant resume voor meerdere games... Iets wat de PS5 misschien ook krijgt maar heb daar niks over gehoord. Deze functie lijkt mij persoonlijk echt zalig, vooral met gamepass, en is voor mij al een belangrijke reden om zsm te upgraden. Nadelen... Eh... Ik zou het eigenlijk niet weten.
Dus, zoals je ziet, exclusives komen wel langs in mijn afweging, maar het is zeker niet het belangrijkste.