uchiha tijntje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:46:
Ik verwacht geen discless versie van Series X. Ik zie voor mij het voordeel ook niet tussen slechts 2 versies van een console met volledig dezelfde specs maar als enige verschil een disc drive of geen disc drive.
Het enige voordeel wat je mogelijk hebt is de prijs, wat voor de hele nieuwe generatie nog niet bekend is. Als het verschil echter kleiner is dan 100+ euro is er in mijn optiek al helemaal geen voordeel aan 2 versies. Ook al ben ik bijna volledig digitaal, ik wil graag wel een disc drive mogelijkheid houden voor het geval dat. Daar heb ik best wel wat voor over (ook meer dan 100+ euro). Want de afschrijving over de looptijd op een console is achterlijk laag... Echter de kostprijs tussen beide versies scheelt maar een paar euro in productiekosten. Zoals @
LuisjeNL ook noemt, het is goede marketing en je verdient wat terug op digitale aankopen.
Als je toch 2 sku's op de markt zet, zorg dan dat het ook echt onderscheidend is waardoor je een grotere doelgroep aanspreekt. Dat lijken ze te gaan doen met de Series S.
Helemaal mee eens, series S en X is meer een strategie van marketing en positionering. Ook nog een discless versie van de X toevoegen zou betekenen 3 sku's op release, beetje teveel van het goede. Ik verwacht een prijs van max. $299 voor de series S (misschien zelfs $249) en $499 voor de X. Op die manier heeft Microsoft toch de goedkoopste console, want de PS5 zal nooit kunnen releasen voor minder dan $399, discless of niet. De X is dan het premium model, voor de mensen die niet genoegen nemen met minder.
Ben benieuwd naar de pricing strategie. Tussen de S en de X lijkt wel een flink verschil te gaan zitten in prijs. Je zou dan denken, dan wordt de S toch gewoon $299? Maar dan lijkt me dat weer te weinig verschil met de PS5 ADE die waarschijnlijk $399 zal gaan kosten.
W.b.t kosten verwacht ik best een aardig verschil tussen de S en X. De soc van de S is waarschijnlijk iets kleiner dan die van de PS4, terwijl de soc van de X ongeveer even groot zal zijn als die van de one X. Tel daarbij nog eens op minder RAM, minder storage, minder complexe koeling en kleinere behuizing en verpakking, en je komt uit op een console die flink minder kost om te maken vergeleken met de X (en PS5).
Aan de andere kant is het ook nog maar de vraag hoe populair een discless console is op dit moment. De one S ADE is vaak spotgoedkoop te krijgen, maar naar mijn gevoel worden de one S en one X beter verkocht.