Toon posts:

[XSX / XSS] Het aanloop naar release topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 147 Laatste
Acties:
  • 314.533 views

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:50
Lekker Ventje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:44:
Als de Series S alles kan wat de X kan maar dan enkel in HD vind ik het best. Ideaal dan als tweede console.
Mij gaat het juist om het omgekeerde: kan de Series X dan alles wat het had gekunnen zonder Series S?
Heb ik helaas niet het antwoord op, maar afgaande van de reactie van Caayn vormt het wel een risico.

Persoonlijk snap ik ook niet echt waarom je 2x (bijna) dezelfde console moet hebben. Koop dan een Switch of PS4/5. Maar goed zo is er wel meer wat ik niet snap en toch veel gebeurt :P

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

Wom

Is het niet eerder omdat een groot deel van de doelgroep nog geen 4K televisie heeft? Geen idee wat de adoptiecijfers zijn, maar in mijn vriendenkring zijn de 4K tv's nog in de minderheid. Nu is dat geen wetenschappelijk onderzoek, maar kan mij voorstellen dat de investering voor én een tv én een XSX wat teveel van het goede is. Als je dan een XSS voor cheap kan aanschaffen, snap ik dat ergens wel.

Hier op Tweakers lopen we natuurlijk wel wat voorop tov het gros.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Dalim
Wom schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:04:
Is het niet eerder omdat een groot deel van de doelgroep nog geen 4K televisie heeft? Geen idee wat de adoptiecijfers zijn, maar in mijn vriendenkring zijn de 4K tv's nog in de minderheid. Nu is dat geen wetenschappelijk onderzoek, maar kan mij voorstellen dat de investering voor én een tv én een XSX wat teveel van het goede is. Als je dan een XSS voor cheap kan aanschaffen, snap ik dat ergens wel.

Dat vind ik niet zo een goed argument, degenen die geen 4K tv's hebben zullen ook niet early adopters voor de nieuwe consoles zijn. En deze consoles zullen tot 2027 en wellicht langer in gebruik zijn dus dan dien je eerder rekening te houden met de standaarden van morgen ipv gisteren.
De PS3 kwam ook uit in een tijd dat veel mensen geen HD tv hadden, en kwam in het begin volgens mij zelfs met een AV kabel in de doos. Pas later werd dat een HDMI kabel, maar de PS3 kwam wel met de benodigde hardware aan boord voor de HD standaard (HDMI poort, genoeg power etc.)

Ik (nadruk op ik) vind niet dat je een nieuwe console generatie moet handicappen voor degenen die toch niet direct instappen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Series S een handicap gaat zijn, daar heb ik de kennis niet voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Dalim op 30-06-2020 10:16 ]

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 12:34

justifire

Shut up and squat !!

Ik ga me daar toch een partij hard lachen als straks blijkt dat de Lockhart gewoon een Series X is zonder discreader _O-
Zoals we nu ook de XOSADE hebben :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Dalim schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Dat vind ik niet zo een goed argument, degenen die geen 4K tv's hebben zullen ook niet early adopters voor de nieuwe consoles zijn. En deze consoles zullen tot 2027 en wellicht langer in gebruik zijn dus dan dien je eerder rekening te houden met de standaarden van morgen ipv gisteren.
De PS3 kwam ook uit in een tijd dat veel mensen geen HD tv hadden, en kwam in het begin volgens mij zelfs met een AV kabel in de doos. Pas later werd dat een HDMI kabel, maar de PS3 kwam wel met de benodigde hardware aan boord voor de HD standaard (HDMI poort, genoeg power etc.)

Ik (nadruk op ik) vind niet dat je een nieuwe console generatie moet handicappen voor degenen die toch niet direct instappen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Series S een handicap gaat zijn, daar heb ik de kennis niet voor.
Wellicht is het bedoeld voor ouders die niet tech savvy zijn en graag niet zo veel willen uitgeven aan een console voor de kinderen? Daarnaast komt er over 3/4 jaar toch een update versie uit van de next gen console met daarbij 4K checkerboarding?

• Wom

Wom

Maar juist omdat je én een 4K en een 1080P variant kunt aanbieden, zorg je er voor dat je zowel de early adaptors (die dus de 4K zullen kopen) kunt bedienen maar ook de gamers die nog geen nieuwe TV willen kopen. Mijn buurjongetje heeft echt nog geen 4K-televisie, maar zal zeker wel de laatste Fifa willen spelen op een nieuwe console. Als dat dan kan via een goedkoper alternatief; zie ik daar wel markt in.

Het is juist de keuzevrijheid die je creeert waar de kracht zit, denk ik. Bij economie leer je ook dat je minimaal drie prijsklasses moet voeren. De laagste prijs om te lokken, de middelste prijs voor de massa en de duurste prijs voor mensen die altijd het beste willen.

• Dalim
justifire schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:
Ik ga me daar toch een partij hard lachen als straks blijkt dat de Lockhart gewoon een Series X is zonder discreader _O-
Zoals we nu ook de XOSADE hebben :)
Haha dat zou zo maar kunnen! :P
RRCreations schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Wellicht is het bedoeld voor ouders die niet tech savvy zijn en graag niet zo veel willen uitgeven aan een console voor de kinderen? Daarnaast komt er over 3/4 jaar toch een update versie uit van de next gen console met daarbij 4K checkerboarding?
Voor 200 euro heb je een One S, voor 400 (en nog minder na de launch van next gen) heb je een One X.
Meeste games (incl. Xbox exclusives) zullen cross gen zijn. Waar heb je een Series S voor nodig?
Maar goed, blijkbaar is er toch een behoefte aan als ik de reacties zo lees dus ik zal me er maar bij neerleggen :P

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wom schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:04:

Eens. Ik denk dat veel mensen nog op een Full HD TV zitten en dat prima vinden. Ook schaalt Full HD (1920 × 1080) perfect naar 4K (3840 × 2160) met een factor 4. Dus zelfs op een 4K TV zal een Full HD output TV er nog steeds goed uitzien. Bovendien lijkt me voor veel games 4K totaal niet nodig, zeker niet bij fast-paced (multiplayer) games zoals COD.

Als je dus voor behoorlijk wat minder geld nog steeds een goede game ervaring krijgt, zij het met wat lagere resolutie (en misschien zonder raytracing), waarom dan niet?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben ik nou de enige die genoeg mensen kent die een full HD TV hebben en lekker daarop willen gamen. Vooral tegen schappelijke prijzen? En ja, ook die mensen kijken wel naar de nieuwe lichting consoles. Maar waar ik blij wordt als mensen denken dat hij 399 gaat worden zij zeggen, poe, 300 is toch wel mijn max hoor....

Hoe was de One S verkoop de afgelopen jaren na de introductie van de One X? Ik weet het niet zeker meer, maar dacht laatst gelezen te hebben dat de S nog altijd (veel) beter verkocht.

/edit: blijkbaar niet ;)

Overigens is de Series S door de SSD en de veel betere processor echt een enorme vooruitgang op de One X. dat heeft DF een paar maanden geleden uitgelegd, zal even linkje zoeken.

YouTube: DF

https://www.eurogamer.net...xt-gen-console-make-sense

[ Voor 41% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-06-2020 10:48 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
ArthurMorgan schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:24:
Ben ik nou de enige die genoeg mensen kent die een full HD TV hebben en lekker daarop willen gamen. Vooral tegen schappelijke prijzen? En ja, ook die mensen kijken wel naar de nieuwe lichting consoles. Maar wara ik blij wordt als mensen denken dat hij 399 gaat worden zij zeggen, poe, 300 is toch wel mijn max hoor....

Hoe was de One S verkoop de afgelopen jaren na de introductie van de One X? Ik weet het niet zeker meer, maar dacht laatst gelezen te hebben dat de S nog altijd (veel) beter verkocht.
De One X vind ik geen console voor alleen 4K tv bezitters. De One S is hardwarematig een zeer zwakke console, waardoor een One X ook op 1080p al zeer de moeite is.

De series S zal voor de fullhd gamers onder ons meer dan zat zijn, al is het wel de moeite om te investeren in een nieuwe knappe tv. Niet zozeer voor 4K, maar wel voor een goede HDR weergave. HDR geeft zoveel meer impact dan meer pixels.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:27
Dalim schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Mij gaat het juist om het omgekeerde: kan de Series X dan alles wat het had gekunnen zonder Series S?
Heb ik helaas niet het antwoord op, maar afgaande van de reactie van Caayn vormt het wel een risico.

Persoonlijk snap ik ook niet echt waarom je 2x (bijna) dezelfde console moet hebben. Koop dan een Switch of PS4/5. Maar goed zo is er wel meer wat ik niet snap en toch veel gebeurt :P
Ik heb een Switch en een PS naast mijn XBO X. Ik heb alleen geen zin om elke keer met die XBO naar boven te lopen om dan daar dat ding weer aan te moeten sluiten. Een tweede XBO is dan veel handiger.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hulleman schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:28:

De series S zal voor de fullhd gamers onder ons meer dan zat zijn, al is het wel de moeite om te investeren in een nieuwe knappe tv. Niet zozeer voor 4K, maar wel voor een goede HDR weergave. HDR geeft zoveel meer impact dan meer pixels.
Als jij een TV hebt staan met prima beeld, ik heb hier nog een plasma als tweede TV en maar weinig komen daar in de buurt (zeker betaalbaar), dan wordt het een leuk verhaal om 1000 euro goed te lullen met een beetje saturation-gimmick wat op die cheapy 'HDR-ready' televisies zit. HDR is een gimmick geworden waarvan 90% niet eens weet wat het uitgangspunt is, die zien niets meer dan die oude Samsung 'image optimisers' omdat het TV's zijn die amper 400nits aantikken, zaten bij RDR2 allemaal met oeeeeh en aaaahs bij felle scenes (ironisch, RDR2 heeft flut HDR, zie DF), ik heb maar een handjevol scenes gezien waar HDR echt een verschil maakte, echter juist aan de schaduwkant (wat normaal amper zichtbaar is), waarbij juist dat hele 'zie hoe fel de zon is man!!' meer een irritatie werd (fifa, Div2, Anthem etc) dan een toegevoegde waarde.

Echter het zijn vooralsnog aannames, niemand weet welke kant de Series S precies opgaat, lagere resolutie, digitaal only, instapmodel met lagere framerates, stream-xcloud-focused, we gaan het wel zien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ArthurMorgan
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
[...]
(ironisch, RDR2 heeft flut HDR, zie DF)
offtopic:
Dat is al maanden een jaar geleden gerepareerd.
https://www.eurogamer.net...ch-109-adds-excellent-hdr

verder wel eens met je verhaal. Tenzij je echt een goede TV hebt (LG OLED bijvoorbeeld. Dan maakt het veel uit. Maar het merendeel van de kopers kiest gewoon liever een goedkope TV, en dan is HDR echt slechts een gimmick.

[ Voor 49% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-06-2020 10:58 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ArthurMorgan schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:52:
[...]

offtopic:
Dat is al maanden geleden gerepareerd.

verder wel eens met je verhaal.
Mijn fout, had 'had' moeten zijn :P (ging primair even op de initiele reactie op het effect).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Hulleman
  • Laatst online: 11-09 10:15
SinergyX schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
[...]
dan wordt het een leuk verhaal om 1000 euro goed te lullen met een beetje saturation-gimmick wat op die cheapy 'HDR-ready' televisies zit. HDR is een gimmick geworden waarvan 90% niet eens weet wat het uitgangspunt is
Ik heb het ook over een goede HDR weergave. Dus inderdaad een high-end LCD of OLED tv en content die dit goed implementeert. Voor € 1.000 koop je een tv die hier prima toe in staat is. Uiteraard wel n bak geld. De games die ik afgelopen 2 jaar heb gespeeld zien er met HDR echt een stuk indrukwekkender uit dan zonder.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 12:57
Caayn schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Voor Lockhart om te werken met zo min mogelijk beperkingen verwacht ik dat de CPU en SSD (latency/bandbreedte) performance identiek moet zijn aan de XSX. De GPU is eenvoudiger te schalen, maar de CPU bepaalt voornamelijk de grote en complexiteit van de spelwereld en de simulatie. Dat laatste is lastiger te schalen dan bijvoorbeeld de resolutie.

De SSD zou wat minder bandbreedte kunnen hebben vanwege kleinere assets en een kleinere RAM pool om te vullen maar lijkt mij voor de simpliciteit niet handig, maar vanuit een kosten perspectief weer wel.

Jup, ik blijf erbij dat ik geen fan ben van Lockhart.
Ik vind het een interessante manier van denken, zeker al bij de launch. Voor mij verder te weinig concrete informatie om er een conclusie te trekken.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Blaauw87 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Ik vind het een interessante manier van denken, zeker al bij de launch. Voor mij verder te weinig concrete informatie om er een conclusie te trekken.
Überhaupt geen echte informatie. Als ik het goed begrijp is het gewoon een goedkopere, zwakkere next gen Xbox. Waarom in godsnaam niet? Het is dat ik wil upgraden naar een 4K TV, anders zou ik ook het nut niet inzien van een XSX. Doe me dan een zwakkere console voor minder geld die gewoon op native 1080p draait.

Zo veel ouders die geen 4K tv op de (speel)kamer van de kids hebben of plannen te kopen, en sowieso heel veel mensen die hun huidige tv van een paar jaar oud wel prima vinden en niet van plan zijn om naar 4K te upgraden binnen afzienbare tijd. Lijkt me verder sterk dat de kwaliteit van games op de XSX achteruit zal gaan door het bestaan van een zwakkere console.

• RRCreations
Ik denk zelf dat de console wel kans van slagen heeft. Resolutie zegt eenmaal niet alles, ondanks lage resolutie kan een game toch heel mooi eruit zien en er next-gen beelden eruit stampen.

Liever meer TF en een lagere resolutie dan minder TF en een hogere resolutie. B)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dalim schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Ik vind het meer een strategisch risico, gedurfde zet maar met de nodige risico's. Ik ga er van uit dat MS op development vlak weten wat ze doen. Door te zorgen de XSX en XSS zoveel mogelijk schaalbaar zijn en dat kan in mijn inziens het eenvoudigst bereikt worden met een verschil in GPU resources. Dat schaalt het makkelijkst, voor developers, maar kan wel een dingetje worden met ray tracing indien een game volledig gebruik maakt van ray tracing zoals Minecraft RTX.

Consoles vormen na verloop van tijd doorgaans de "lowest common denominator" van hun generatie, al is dit met de opkomst van e-sport games in de huidige generatie minder waar gebleken. De PS5 en XSX vormen prima startpunten om als baseline gebruikt te worden de komende 5+ jaar. Met de XSS ligt de baseline een stuk lager. Uiteindelijk komt het voor mijn gevoel vooral hier op neer: Mocht de XSS aanslaan dan heeft MS profijt van de extra userbase die de XSS heeft opgeleverd, slaat de XSS niet aan dan zitten ze nog een paar jaar vast aan de lagere baseline.

offtopic:
Ik noem Lockhart voor het gemak even de Xbox Series S (XSS) :)

• mobygo76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:07
Ik denk dat de Series S heel goed gaat verkopen. De meeste mensen(dus niet de tweakers) willen straks gewoon de nieuwste spellen spelen. Sterker, hun kinderen willen dit. En als ouders ga je niet 400 a 500 euro betalen wanneer het ook voor 200 a 300 euro kan. Simple as that.
Zelf koop ik de X en mijn zoontje krijgt de S. :P

• Koning-Admiraal
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08-2021

Koning-Admiraal

De commandant!

Ik zou dan zelf voor een One X gaan, als cadeau aan iemand anders, maar dan wel voor €250 euro en niet meer (is het trouwens al enkele malen geweest) dan dat.

Set your goals high, and don't stop till you get there.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
Een series S is nog steeds een stuk krachtiger dan een one X, uitgaande van de gelekte specs met een 8-core Zen2 cpu, 10GB GDDR6 ram en 4TF gpu. De CPU alleen al biedt ~32x meer performance dan die van de one X. Als de GPU performance target van 4TF klopt, dan is die w.b.t. performance onder DirectX vergelijkbaar met de one X (one X = 6TF GCN, vergelijkbaar met 4TF RDNA2). 4TF is genoeg voor 1080p. Storage is natuurlijk een stuk sneller, daar hoeven we niet lang over na te denken. Vraag is dan wel of ze vasthouden aan 1TB, want ik zie ze uit kostenbesparing wel kiezen voor 512GB. Is toch uit te breiden met de 1TB cards die weer wat geld opleveren.
RAM is wel een gekke, want 7,5GB usable RAM is een stuk minder dan de one X, die zat geloof ik op 9GB, maar die had dan weer 4k als target waardoor die standaard al een grotere framebuffer nodig heeft. Series X is gericht op 4K, maar heeft ook weer niet het dubbele aan usable RAM. Lijkt dus op basis van resolutie targets wel vergelijkbaar. Raytracing op een apu die duidelijk designed is voor lagere kosten lijkt me dan wel weer sterk.

Al met al, als Microsoft met die specs een series S op de markt weet te brengen voor €249 of €199, dan kan dat weleens een schot is de roos zijn voor de BRICS markt, de CoD/FIFA markt, en misschien ook als all-in-one Mediabox die een Apple tv/shield/Chromecast kan vervangen. Bv. een Apple tv 4k en shield kosten ook al €200... Maak 'm bedienbaar via een media remote app en breng een AB uit en je hebt een goed alternatief in de markt die een stuk meer kan dan die andere apparaten.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 08:59

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Xbox July 2020 event expectations: Games, event date, and more
https://www.windowscentra...games-event-date-and-more
Although details are vague about what Halo Infinite will actually be like, I've only ever heard positive impressions from trusted sources who have seen the gameplay footage tipped to be shown off in July, which has already been recorded.
Beyond Halo Infinite, we've heard that The Initiative may be rolling up to showcase their game, after a few years in secrecy.

but much like the Halo footage, we've been told to expect great things from this studio.
We've heard from multiple sources alongside various other major outlets that Playground Games is working on Fable.
We know that the event won't just be a first-party affair. Third-party developers will also show off some aspects of their upcoming games.
Microsoft thus far hasn't given a timeline for the July event, but multiple sources with knowledge of Microsoft's plans suggest that it will fall around the week of July 20.
Some developers are able to target Lockhart right now as of writing, and games built for Microsoft's next-gen developer environment dubbed "GameCore" will have an even more streamlined platform for building Xbox games for multiple SKUs, with minimal changes required.
Bangs and Olufson recently revealed they were working on audio accessories for Xbox, which could also appear at the event. They may also be working on the next-gen Xbox headset I've heard about previously.

[ Voor 7% gewijzigd door Miesjh op 30-06-2020 13:48 ]

• Finraziel
  • Laatst online: 16-09 12:42
Caayn schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:03:
[...]
Ik vind het meer een strategisch risico, gedurfde zet maar met de nodige risico's. Ik ga er van uit dat MS op development vlak weten wat ze doen. Door te zorgen de XSX en XSS zoveel mogelijk schaalbaar zijn en dat kan in mijn inziens het eenvoudigst bereikt worden met een verschil in GPU resources. Dat schaalt het makkelijkst, voor developers, maar kan wel een dingetje worden met ray tracing indien een game volledig gebruik maakt van ray tracing zoals Minecraft RTX.

Consoles vormen na verloop van tijd doorgaans de "lowest common denominator" van hun generatie, al is dit met de opkomst van e-sport games in de huidige generatie minder waar gebleken. De PS5 en XSX vormen prima startpunten om als baseline gebruikt te worden de komende 5+ jaar. Met de XSS ligt de baseline een stuk lager. Uiteindelijk komt het voor mijn gevoel vooral hier op neer: Mocht de XSS aanslaan dan heeft MS profijt van de extra userbase die de XSS heeft opgeleverd, slaat de XSS niet aan dan zitten ze nog een paar jaar vast aan de lagere baseline.

offtopic:
Ik noem Lockhart voor het gemak even de Xbox Series S (XSS) :)
Het hangt helemaal af van wat het werkelijk wordt, maar als het enige significante verschil het aantal tfs is, dan is dat niet echt een lagere baseline te noemen. Je gpu power heeft nauwelijks invloed op wat je kunt doen in een game, daar zijn de cpu, ssd en andere architectuur verbeteringen veel belangrijker voor. Minder tfs vang je heel simpel op met een lagere resolutie en misschien wat simpelere objecten (minder polygonen) en effecten.

Gamertag: FinrazielNL

• Dalim
Trishul schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:41:
Een series S is nog steeds een stuk krachtiger dan een one X, uitgaande van de gelekte specs met een 8-core Zen2 cpu, 10GB GDDR6 ram en 4TF gpu. De CPU alleen al biedt ~32x meer performance dan die van de one X. Als de GPU performance target van 4TF klopt, dan is die w.b.t. performance onder DirectX vergelijkbaar met de one X (one X = 6TF GCN, vergelijkbaar met 4TF RDNA2). 4TF is genoeg voor 1080p. Storage is natuurlijk een stuk sneller, daar hoeven we niet lang over na te denken. Vraag is dan wel of ze vasthouden aan 1TB, want ik zie ze uit kostenbesparing wel kiezen voor 512GB. Is toch uit te breiden met de 1TB cards die weer wat geld opleveren.
RAM is wel een gekke, want 7,5GB usable RAM is een stuk minder dan de one X, die zat geloof ik op 9GB, maar die had dan weer 4k als target waardoor die standaard al een grotere framebuffer nodig heeft. Series X is gericht op 4K, maar heeft ook weer niet het dubbele aan usable RAM. Lijkt dus op basis van resolutie targets wel vergelijkbaar. Raytracing op een apu die duidelijk designed is voor lagere kosten lijkt me dan wel weer sterk.

Al met al, als Microsoft met die specs een series S op de markt weet te brengen voor €249 of €199, dan kan dat weleens een schot is de roos zijn voor de BRICS markt, de CoD/FIFA markt, en misschien ook als all-in-one Mediabox die een Apple tv/shield/Chromecast kan vervangen. Bv. een Apple tv 4k en shield kosten ook al €200... Maak 'm bedienbaar via een media remote app en breng een AB uit en je hebt een goed alternatief in de markt die een stuk meer kan dan die andere apparaten.
Goede post, vooral dat stuk waar je de meerwaarde uitlegt van een eventuele Series S tegenover een One X want dat was mij tot op heden nog onduidelijk. Als de S zo gepositioneerd wordt dan is er inderdaad zeker markt voor. Echter worden de One S en X dan wel verdrongen, die zullen geen bestaansrecht meer hebben (nieuw in de winkel). Microsoft zal best verlies willen nemen op een Series S om marktaandeel voor de nieuwe generatie te veroveren, maar niet op de One S/X. Die zie ik niet ver genoeg onder de Series S duiken in prijs om nog aantrekkelijk te zijn.

Maar is dat erg? Niet echt. De consument zal nog steeds een goedkoop alternatief hebben op de Series X en de transitie naar next-gen wordt dan misschien zelfs versneld.

• Caayn
  • Niet online
Finraziel schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Het hangt helemaal af van wat het werkelijk wordt, maar als het enige significante verschil het aantal tfs is, dan is dat niet echt een lagere baseline te noemen. Je gpu power heeft nauwelijks invloed op wat je kunt doen in een game, daar zijn de cpu, ssd en andere architectuur verbeteringen veel belangrijker voor. Minder tfs vang je heel simpel op met een lagere resolutie en misschien wat simpelere objecten (minder polygonen) en effecten.
Mee eens dat de GPU doorgaans vrij eenvoudig te schalen is en dat de rest belangrijker is, zie ook Caayn in "[XSX] Het pre-release kroeg topic" :) Als het voornamelijk de beschikbare GPU resources is dan heeft het een minder tot geen negatief effect als baseline buiten dat ontwikkelaars wat tijd moeten spenderen om een extra profiel te maken voor de XSS.

Echter. Wordt met de XSX en PS5 ray tracing geïntroduceerd waarbij de PS5 en XSX al redelijk rond het minimum zitten, de XSS zal hier waarschijnlijk onderzitten. Dit schaalt dan wat lastiger en zal er mogelijk gebruikt gemaakt moeten worden van een fallback zonder ray tracing, nu nog niet zo'n issue gezien die fallback toch wordt ontwikkeld voor de PC versie. Hoe groot de impact hiervan is in de toekomst vind ik nu lastig te zeggen.

--- Losse comment, deels los staand van hierboven

Met de info die wij nu hebben zou het mij verbazen als Minecraft RTX in zijn huidige vorm draait op de XSS.

offtopic:
Soms heb ik het gevoel dat mijn posts wat negatiever over komen dan dat ze bedoeld zijn :)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dan draait het toch gewoon zonder RT? Denk dat gros niet eens weet wat het is, het is gros van de games niet eens zal merken, dus prima uit te zetten.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het hele Smart delivery past wel goed bij de twee varianten. Geen omkijken naar wel versie van een game je moet hebben, aansluiten, (eventueel) update draaien om juiste content te hebben en gaaaaaan..

Ik denk dat het voor de doelgroep 'ouders/familie die voor de kinderen een console kopen' het juist een stuk makkelijk gaat worden. Geen Xbox One X of S meer te krijgen maar gewoon de keuze tussen: Next gen wat duurder voor als je 4K tv hebt en Next gen goedkoper voor als je doorgaat met je huidige tv d:)b

• Caayn
  • Niet online
Dalim schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Goede post, vooral dat stuk waar je de meerwaarde uitlegt van een eventuele Series S tegenover een One X want dat was mij tot op heden nog onduidelijk. Als de S zo gepositioneerd wordt dan is er inderdaad zeker markt voor. Echter worden de One S en X dan wel verdrongen, die zullen geen bestaansrecht meer hebben (nieuw in de winkel). Microsoft zal best verlies willen nemen op een Series S om marktaandeel voor de nieuwe generatie te veroveren, maar niet op de One S/X. Die zie ik niet ver genoeg onder de Series S duiken in prijs om nog aantrekkelijk te zijn.

Maar is dat erg? Niet echt. De consument zal nog steeds een goedkoop alternatief hebben op de Series X en de transitie naar next-gen wordt dan misschien zelfs versneld.
Ik verwacht dat het ook niet de bedoeling is dat de One S/X nog verkocht blijven worden naast de Series S/X ondanks dat ze voorlopig nog wel ondersteund worden.

Beide lijken wat dat betreft mooi door te schuiven:
XB1S -> XSS
XB1X -> XSX

Dujsa, is het erg dat de XSS de One S/X onaantrekkelijker maakt? Nee, denk het niet.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:02

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Ik denk dat er een hele grote groep is waar een console als de Series S echt prima voor is. Een console van <299 euro (als het veel duurder wordt vervalt de aantrekkingskracht een beetje) waar je gewoon de nieuwste games op kunt spelen. Ik ken genoeg mensen die best een console willen voor op hun 600 euro kostende tv, maar echt geen hoofdprijs gaan betalen voor een console en nog nooit gehoord hebben van de termen HDR, 4k, VRR, haptic feedback, etc, etc. Die willen gewoon de jaarlijkse franchises kunnen spelen en met een beetje geluk via gamepass komen ze nog in aanmerking met games en genres die ze anders niet eens zouden proberen.

Als je die doelgroep kunt bedienen met een console met een lage instapprijs in tegenstelling tot een console van 400+ is dat voor hen een nobrainer.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Miesjh

Miesjh

uchiha tijntje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:03:
Ik denk dat er een hele grote groep is waar een console als de Series S echt prima voor is. Een console van <299 euro (als het veel duurder wordt vervalt de aantrekkingskracht een beetje) waar je gewoon de nieuwste games op kunt spelen. Ik ken genoeg mensen die best een console willen voor op hun 600 euro kostende tv, maar echt geen hoofdprijs gaan betalen voor een console en nog nooit gehoord hebben van de termen HDR, 4k, VRR, haptic feedback, etc, etc. Die willen gewoon de jaarlijkse franchises kunnen spelen en met een beetje geluk via gamepass komen ze nog in aanmerking met games en genres die ze anders niet eens zouden proberen.

Als je die doelgroep kunt bedienen met een console met een lage instapprijs in tegenstelling tot een console van 400+ is dat voor hen een nobrainer.
Een groot deel van de jeugd speelt ook helemaal niet op een high end scherm, maar eerder op het afdankertje van pa. Ken ook genoeg mensen die wel willen gamen maar zeker geen console kopen voor 500 euro. Dus ik zie de potentie wel van een goedkopere variant. Als consument is het altijd goed als je keuze hebt.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Een hele discussie over het wel of niet zin hebben van een console. Er zal zeker een markt voor zijn, of zijn er hier mensen die willen beweren dat ze de markt beter kennen dan een bedrijf als Microsoft dat vele miljoenen besteed in hun marktonderzoek?

• Wom

Wom

Paprika schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:37:
Een hele discussie over het wel of niet zin hebben van een console. Er zal zeker een markt voor zijn, of zijn er hier mensen die willen beweren dat ze de markt beter kennen dan een bedrijf als Microsoft dat vele miljoenen besteed in hun marktonderzoek?
Gezien de introductie van de One en hun idee er achter zou ik er niet blind van uit gaan dat Microsoft het altijd bij het goede einde heeft. :P

Niks mis met een beetje filosofie loslaten op een dergelijk thema? Vond het juist wel een prettige en open discussie :)

• Dalim
Paprika schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:37:
Ja maar de Series S is nog helemaal niet aangekondigd dus er is geen bevestiging vanuit Microsoft dat de markt er behoefte aan heeft. Dat maakt het juist een interessante discussie.

Edit: en ik ben zelfs van standpunt veranderd na deze discussie :P ik zag eerst niet de meerwaarde van een Series S, want ik dacht "Ja maar je hebt de One X/S toch als goedkoper alternatief en bijna alle games zullen de eerste 2(?) jaar cross gen zijn?". Maar @Trishul heeft die meerwaarde mooi verwoord.

[ Voor 22% gewijzigd door Dalim op 30-06-2020 17:35 ]

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 08:44
It's july bring the Heat!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM0OlYMhsmipHZIRy47xMziyPOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/hgau0rGL1AM34LzEqDnq7bnl.gif?f=user_large

• Miesjh

Miesjh

Het gerucht gaat dat Microsoft al de Series X wilde uitbrengen eind augustus en de Lockhart in oktober. Maar dat door het Corona geneuzel dit is opgeschoven naar Holiday 2020.
Brad Sams, reporting for Thurrott, has stated in a new report that Microsoft's original plans were to launch the Xbox Series X at the end of August, with the as-of-yet unannounced Xbox Lockhart following in mid-October. Those plans have clearly changed;
Bron: https://www.gamespot.com/...tag=ftag%3DGSS-05-10aab8e

[ Voor 68% gewijzigd door Miesjh op 01-07-2020 09:05 ]

• drakiesoft
Wordt physics in next gen games een ding?
Hieronder een analyse van de halo Infinite trailer die de door ms gekochte havoc physics engine zou bevatten.(waarschijnlijk opgenomen in hun slipspace engine) Het is wel geen gameplay, maar toch.

• D-Ed
  • Niet online
Miesjh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:02:
Het gerucht gaat dat Microsoft al de Series X wilde uitbrengen eind augustus en de Lockhart in oktober. Maar dat door het Corona geneuzel dit is opgeschoven naar Holiday 2020.

[...]

Bron: https://www.gamespot.com/...tag=ftag%3DGSS-05-10aab8e
Mocht dat echt het geval zijn dan vind ik dat ze tot op heden wel erg afwachtend en onduidelijk communiceren.. Veel mensen dachten toch echt dat ze iedere maand tot aan launch uit zouden pakken met een showcase maar na hun eerste fuckup in mei eigenlijk niets meer gehoord.. Behalve dat ze Mixer opdoeken |:(

Als ze echt in augustus uit wilde komen en dat nu najaar moet worden kunnen ze toch alsnog hun marketing wat beter in lijn zetten.. Met deze radiostilte krijg je alleen maar meer geruchten en gehype.. MS moet echt met iets gaan komen, al is het maar een aankondiging van 'hét juli event'...

• Trishul

Hm wat zou dit kunnen betekenen?

• D-Ed
  • Niet online
Trishul schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:44:
[Embed]

Niet zoveel ben ik bang ;)

Edit: Dit is eigenlijk precies wat ik met mijn reactie hierboven bedoel.. MS komt met zo weinig nieuws de laatste maanden dat mensen zelf nieuws gaan zoeken/maken..

Edit 2: Sorry @BM 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1iETnt91QXDhMmULM1fNMbAOpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOsvVpfkmuJwcNZFUD0iqgQc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door D-Ed op 01-07-2020 14:48 ]

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:23

BM

Moderator Spielerij
Trishul schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:44:
[Embed]

Misschien heel veel, maar waarschijnlijk geen fluit :p

Edit: damn @D-Ed :p Hmpff, ik heb mooiere embed }:|

[ Voor 4% gewijzigd door BM op 01-07-2020 14:49 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Wom

Wom

Vind die uitleg van Aaron wel wat makkelijk, want de registratiedatums van die accounts lijken toch recenter te zijn dan dat wat hij claimt. Maar dat beide titels hoog scoren op de lijst van potentiele games mag duidelijk zijn. Ook mét die ontkenning van Aaron.

• Trishul
Beide goede kanshebbers, want Microsoft is duidelijk bezig de 'goodwill' weg te bewandelen, en daar hoort een stukje fanservice bij. Wat zou anders die open world fantasy rpg moeten zijn waar playground games aan werkt, bv?

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Huh, die ene is van Microsoft zelf, die PerfectDarkGame is door iemand anders snel geclaimed. Dit was eergisteren allemaal al bekend.

[Twitter: https://twitter.com/PerfectDarkGame/status/1277103115532152832?s=20]

[Twitter: https://twitter.com/PerfectDarkGame/status/1277103193625952256?s=20]

[ Voor 28% gewijzigd door MRE-Inc op 01-07-2020 14:55 ]

XBL: MRE Inc

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:23

BM

Moderator Spielerij
Wom schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:49:
Vind die uitleg van Aaron wel wat makkelijk, want de registratiedatums van die accounts lijken toch recenter te zijn dan dat wat hij claimt. Maar dat beide titels hoog scoren op de lijst van potentiele games mag duidelijk zijn. Ook mét die ontkenning van Aaron.
True, maar je kunt niet verwachten dat hij of Phil reageert met: 'Verdomme, nu heb je ons door, ja die komen er aan' :p

Vind het plausibel verhaal dat ze deels accounts ook vastleggen 'om ze maar te hebben'.
Trishul schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:52:
Beide goede kanshebbers, want Microsoft is duidelijk bezig de 'goodwill' weg te bewandelen, en daar hoort een stukje fanservice bij. Wat zou anders die open world fantasy rpg moeten zijn waar playground games aan werkt, bv?
Mocht Playground niet aan Fable werken maar aan iets anders (nieuwe franchise oid) dan zou dat de verrassing van het jaar worden. Volgens mij is dat het slechtst bewaarde geheim in jaren :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Edd
  • Laatst online: 23:26

Edd

Is er dan niemand die even doorklikt naar de Twitter accounts en dan ziet dat die van PerfectDarkGame wel erg actief is de laatste dagen? ;)

-

• drakiesoft
Event is op 20 juli of die week?
https://wccftech.com/xbox-series-x-reveal-event-july-20/

Dan de aankondiging een week eerder denk ik maandag 13 juli.
Even geduld dus nog.

• Caayn
  • Niet online
Een nieuwe Fable zou ik zeker niet erg vinden, hoe voorspel die ook zou zijn op dit moment. Een Fable game zonder dat Peter Molyneux aan het roer staat kan aardig interessant zijn.

Perfect Dark daarin tegen heb ik niet zoveel mee, ik heb de games nooit echt gespeeld.
MRE-Inc schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:55:
Huh, die ene is van Microsoft zelf, die PerfectDarkGame is door iemand anders snel geclaimed. Dit was eergisteren allemaal al bekend.

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Dus puur geclaimd om de naam te kunnen verkopen/"overhandigen", wow.

• Miesjh

Miesjh

drakiesoft schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:07:
Event is op 20 juli of die week?
https://wccftech.com/xbox-series-x-reveal-event-july-20/

Dan de aankondiging een week eerder denk ik maandag 13 juli.
Even geduld dus nog.
Stond gister al in het link die ik had gepost: Miesjh in "[XSX] Het pre-release kroeg topic"

• Tk55
  • Niet online
RRCreations schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:56:
Ik denk zelf dat de console wel kans van slagen heeft. Resolutie zegt eenmaal niet alles, ondanks lage resolutie kan een game toch heel mooi eruit zien en er next-gen beelden eruit stampen.

Liever meer TF en een lagere resolutie dan minder TF en een hogere resolutie. B)
Helemaal mee eens. Volgens mij is het pas sinds deze generatie (PS4/XO) dat games op full HD en hoger worden gerenderd. Daarvoor lag de resolutie vrijwel altijd lager dan een groot deel van de output devices. Maar de gemiddeld gamer heeft dat helemaal niet door. Wij vinden het misschien leuk om erover te praten, maar de meeste mensen hebben geen flauw idee en het maakt ze volgens mij ook niks uit. Dat zie je ook aan bijvoorbeeld de populariteit van de Nintendo Switch en die van eerdere consoles. Zolang games er een beetje leuk uit zien maakt de resolutie echt niet zoveel uit.

Het lijkt er nu echter op dat de komende generatie eindelijk eens flinke rekenkracht krijgt. In het verleden zagen we bij launch al consoles die behoorlijk underpowered waren, laat staan heel wat jaren later. Ik ben dus erg benieuwd wat dat gaat brengen.

• drakiesoft
Check, overheen gelezen!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Caayn schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:12:

Dus puur geclaimd om de naam te kunnen verkopen/"overhandigen", wow.
Hij heeft een PB naar die Microsoft medewerker gestuurd om het over te dragen. Verder geen idee of zijn intenties kwaadaardig zijn of niet.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

D-Ed schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Mocht dat echt het geval zijn dan vind ik dat ze tot op heden wel erg afwachtend en onduidelijk communiceren.. Veel mensen dachten toch echt dat ze iedere maand tot aan launch uit zouden pakken met een showcase maar na hun eerste fuckup in mei eigenlijk niets meer gehoord.. Behalve dat ze Mixer opdoeken |:(

Als ze echt in augustus uit wilde komen en dat nu najaar moet worden kunnen ze toch alsnog hun marketing wat beter in lijn zetten.. Met deze radiostilte krijg je alleen maar meer geruchten en gehype.. MS moet echt met iets gaan komen, al is het maar een aankondiging van 'hét juli event'...
Nee joh.
Microsoft vaart hun eigen koers.
Eerst een dreun met de onthulling van de Series X, inclusief teardown door Digital Foundry.
Vervolgens kleine beetjes info, een tweetje links en rechts en heel het internet heeft het er over.
Waarom in één klap alles onthullen als je de spanningsboog continue kan vasthouden ?
De hype train is al in volle vaart ! :Y

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• drakiesoft

• D-Ed
  • Niet online
justifire schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Nee joh.
Microsoft vaart hun eigen koers.
Eerst een dreun met de onthulling van de Series X, inclusief teardown door Digital Foundry.
Vervolgens kleine beetjes info, een tweetje links en rechts en heel het internet heeft het er over.
Waarom in één klap alles onthullen als je de spanningsboog continue kan vasthouden ?
De hype train is al in volle vaart ! :Y
Daar geloof ik ook helemaal in maar ik voel dat ik meer info wil en toch hoop heb op een hele toffe Halo oOo

• Wom

Wom

Meer dan 60 speelbare demo's, alsof je op de E3 zou staan. Wel grappig concept, al ben ik die week wel op vakantie :+

• squizur
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 08:51
Wom schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:30:
[...]Meer dan 60 speelbare demo's, alsof je op de E3 zou staan. Wel grappig concept, al ben ik die week wel op vakantie :+
Ik verwacht wel veel indie games aan de voorbeelden te zien, maar het idee is heel goed!!!!

• Wom

Wom

squizur schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Ik verwacht wel veel indie games aan de voorbeelden te zien, maar het idee is heel goed!!!!
Verwacht ik ook idd. De laatste weken zijn er heel veel trailers op id@xbox verschenen. Heb ze niet geteld, maar zouden er zomaar 60 kunnen zijn ;)

Lijkt me niet dat EA, UBI, etc. vroege demos publiekelijk gaan maken.

• Caayn
  • Niet online
Dat is wel gaaf. Zelf een paar demo's thuis kunnen uitproberen.

Het gros, zo niet alles, zal indie zijn maar dat mag de pret niet drukken :)

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Helemaal top dat ze de kleine games echt een podium geven. Normaliter komen de pareltjes boven drijven op de E3, maar op deze manier hebben die kleine developers een mooi alternatief!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Next Gen 8)

• Miesjh

Miesjh

Wom schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Meer dan 60 speelbare demo's, alsof je op de E3 zou staan. Wel grappig concept, al ben ik die week wel op vakantie :+
As I mentioned, we’ll have a lot of games – somewhere between 75 and 100 when the dust settles.
Afbeeldingslocatie: https://news.xbox.com/en-us/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/GameFest.png?w=1280

[ Voor 12% gewijzigd door Miesjh op 01-07-2020 23:36 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

uchiha tijntje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:35:
Helemaal top dat ze de kleine games echt een podium geven. Normaliter komen de pareltjes boven drijven op de E3, maar op deze manier hebben die kleine developers een mooi alternatief!
Ze zouden die tile eigenlijk zelfs gewoon 1 random van de 60 games moeten starten, ik denk dat zeker die kleinere jongens veel meer aandacht krijgen op zo'n manier.
Many of these demos are early, and some are for games that won’t be out for quite some time. We’ve never done this before; what that means is that you’ll get to experience these games early – some way early – which is awesome, but you should also note that these games will continue to evolve and be polished as they near release
Ergens als ik dat concept zo lees, zou eigenlijk een nieuw type 'E3' moeten worden, waar je gewoon direct wat simpel gameplay kan spelen ipv wat trailer te zien, al is het maar een sandbox tech demo, gewoon om de look&feel al meteen te pakken.

• Trishul

Was deze nog niet gepost hier? Volgens Tom Warren dus 20 cu's voor Lockhart. O.b.v. dezelfde clockspeed als de series X zou je dan uitkomen op 4,6TF. Hogere clockspeed zou ook nog kunnen, aangezien het een kleinere apu betreft. Het zou ook kunnen dat de series S juist in totaal 20 cu's heeft, waarbij dan 2 of 4 cu's uitgeschakeld zijn voor betere yield. Dan zou de GPU geclockt kunnen worden op bv. 1,8GHz of nog hoger indien maar 16 cu's actief. In ieder geval zal deze kleine apu geen dure, complexe koeling vergen waardoor de kosten laag gehouden kunnen worden.

Niet gek als ze deze op de markt brengen voor $199/$249. Zal als 1080p console games beter draaien dan de one X dankzij de ~32x meer performante cpu en de toch iets snellere gpu. 4K resolutie zal dan wel net iets teveel gevraagd zijn vanwege de beperkte usable RAM t.o.v. de one X en series X. Maar de series S kan wel de next-gen games draaien op 1080p die de one X helemaal niet zal aankunnen. 4K=series X, 1080p=series S.

• Wom

Wom

Als Microsoft niet opschiet is er niks meer om te onthullen over de series S :P

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Trishul schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:27:
Niet gek als ze deze op de markt brengen voor $199/$249. Zal als 1080p console games beter draaien dan de one X dankzij de ~32x meer performante cpu en de toch iets snellere gpu. 4K resolutie zal dan wel net iets teveel gevraagd zijn vanwege de beperkte usable RAM t.o.v. de one X en series X. Maar de series S kan wel de next-gen games draaien op 1080p die de one X helemaal niet zal aankunnen. 4K=series X, 1080p=series S.
299 voor de Cyberpunk X was al een 'koopje', ik zie zo'n ding niet snel 249 gaan, maar ik het geen Warren dus geen idee :+

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04
Wom schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:29:
Als Microsoft niet opschiet is er niks meer om te onthullen over de series S :P
Ze volgen hierin wellicht de strategie van Samsung. Ja je hebt niet heel veel meer te melden rond de release, maar elke scheet is al weken lang in het nieuws geweest. Bovendien zijn alle gesprekken over de schokkende dingen al geweest en als die niet al te raar zijn geweest (of je past dingen alsnog aan), dan gaat het gewoon prima. Kijk maar hoe vaak dingen over de S20 (en straks S21 of whatever) uit gaan lekken. De verrassing is dan weg, maar het publiek accepteert het wel een stuk beter.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Gamelab Keynote met Phil Spencer:

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

3D metroidvania? Stuur maar mijn richting uit!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Caayn
  • Niet online
Yes please :9~

De game lijkt enkel op de next-gen machines uit te komen. In deze trailer spreken ze enkel over de Xbox Series en in de PS trailer wordt enkel over de PS5 gesproken.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

• ariekanari
  • Laatst online: 21:22
Als de geruchten rondom de Series S/Lockhart kloppen, dan loop ik hier niet warm voor.
Ik heb de indruk dat Microsoft geen diskless PS5 had verwacht (of in ieder geval niet bij de initiële release van de PS5) en ik denk dat Microsoft gedwongen wordt om een Series X ADE op de markt te brengen om direct te concurreren met de 2 PS5-varianten.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 17:33
@ariekanari
Als MS de prijs zo kan opstellen dat hij op het niveau van de diskless PS5 zit, dan is er toch niet zo'n groot probleem?
Ik denk dat die Lockhart wel een goede zet zal zijn.

• Miesjh

Miesjh

Tech writer/editor Jez Corden, Windows Central
In a follow-up tweet, Corden further explains how he's spoken to a "few people recently" who have seen Lockhart, and then reiterates how it's a much more "traditional" console design compared to the Xbox Series X

Adding to this is yesterday's news that Microsoft asked employees to disguise Lockhart (when travelling with it) with Durango or Scorpio covers - codenames for Xbox One and Xbox One X development kits. This adds to the theory that Lockhart has a different shape to the Xbox Series X, which was apparently covered with bigger items like PC towers..

[ Voor 109% gewijzigd door Miesjh op 02-07-2020 10:05 ]

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Caayn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:00:
[...]
Yes please :9~

De game lijkt enkel op de next-gen machines uit te komen. In deze trailer spreken ze enkel over de Xbox Series en in de PS trailer wordt enkel over de PS5 gesproken.
It has begun ! :Y

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

ariekanari schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:29:
Als de geruchten rondom de Series S/Lockhart kloppen, dan loop ik hier niet warm voor.
Ik heb de indruk dat Microsoft geen diskless PS5 had verwacht (of in ieder geval niet bij de initiële release van de PS5) en ik denk dat Microsoft gedwongen wordt om een Series X ADE op de markt te brengen om direct te concurreren met de 2 PS5-varianten.
_O-
Je weet dat er al een ADE Xbox op de markt is ?
Wie dwingt wie denk je ? :+

• ariekanari
Uiteraard, maar geen ADE van de nieuwe generatie. Dus moet de Series X in de verkoop met een prijs die gelijk is aan de laagst geprijsde PS5, en dat zou logischerwijze de diskloze variant zijn.

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
Kan erg genieten van deze beslissing mocht het zo zijn, maar het verklaard de twee verschillende profielen binnen de devkits (lockhart/scorpio) heel goed :P
Is al vaker aangehaald hier maar zo kan de jeugd makkelijker instappen op het nieuwe series platform zonder een jaar te moeten sparen ervoor.
Hoop ook echt dat ze het goed aan gaan pakken met marketing alszijnde 1080p -> Series S en voor 4k -> Series X.
Dat maakt het allemaal niet te technisch en simpel te begrijpen voor de meeste gezinnen.

• Caayn
  • Niet online
PepieNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:13:
Kan erg genieten van deze beslissing mocht het zo zijn, maar het verklaard de twee verschillende profielen binnen de devkits (lockhart/scorpio) heel goed :P
Scorpio is de codenaam/interne naam voor de Xbox One X ;)

Durango -> Xbox One
Edmonton -> Xbox One S
Scorpio -> Xbox One X
Lockhart* -> Xbox Series S
Anaconda* -> Xbox Series X

*Vallen voor zover bekend onder project Scarlett. (Xbox page)

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 02-07-2020 11:03 . Reden: Link toegevoegd ]

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
Caayn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:19:
[...]
Scorpio is de codenaam/interne naam voor de Xbox One X ;)

Durango -> Xbox One
Edmonton -> Xbox One S
Scorpio -> Xbox One X
Lockart* -> Xbox Series S
Anaconda* -> Xbox Series X

*Vallen voor zover bekend onder project Scarlett. (Xbox page)
ugh.. helemaal gelijk
*koffie halen doet*

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
Volgens mij scheelt het Microsoft en Sony helemaal niet zo veel geld als ze een disk-loze series x uitbrengen, als in minder productie kosten.

Die vaak genoemde 100 euro minder is gewoon goede marketing :)

Lichtpuntje...

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Ik verwacht geen discless versie van Series X. Ik zie voor mij het voordeel ook niet tussen slechts 2 versies van een console met volledig dezelfde specs maar als enige verschil een disc drive of geen disc drive.

Het enige voordeel wat je mogelijk hebt is de prijs, wat voor de hele nieuwe generatie nog niet bekend is. Als het verschil echter kleiner is dan 100+ euro is er in mijn optiek al helemaal geen voordeel aan 2 versies. Ook al ben ik bijna volledig digitaal, ik wil graag wel een disc drive mogelijkheid houden voor het geval dat. Daar heb ik best wel wat voor over (ook meer dan 100+ euro). Want de afschrijving over de looptijd op een console is achterlijk laag... Echter de kostprijs tussen beide versies scheelt maar een paar euro in productiekosten. Zoals @LuisjeNL ook noemt, het is goede marketing en je verdient wat terug op digitale aankopen.

Als je toch 2 sku's op de markt zet, zorg dan dat het ook echt onderscheidend is waardoor je een grotere doelgroep aanspreekt. Dat lijken ze te gaan doen met de Series S.

• MRE-Inc

MRE-Inc

uchiha tijntje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:46:
Ik verwacht geen discless versie van Series X. Ik zie voor mij het voordeel ook niet tussen slechts 2 versies van een console met volledig dezelfde specs maar als enige verschil een disc drive of geen disc drive.

Het enige voordeel wat je mogelijk hebt is de prijs, wat voor de hele nieuwe generatie nog niet bekend is. Als het verschil echter kleiner is dan 100+ euro is er in mijn optiek al helemaal geen voordeel aan 2 versies. Ook al ben ik bijna volledig digitaal, ik wil graag wel een disc drive mogelijkheid houden voor het geval dat. Daar heb ik best wel wat voor over (ook meer dan 100+ euro). Want de afschrijving over de looptijd op een console is achterlijk laag... Echter de kostprijs tussen beide versies scheelt maar een paar euro in productiekosten. Zoals @LuisjeNL ook noemt, het is goede marketing en je verdient wat terug op digitale aankopen.

Als je toch 2 sku's op de markt zet, zorg dan dat het ook echt onderscheidend is waardoor je een grotere doelgroep aanspreekt. Dat lijken ze te gaan doen met de Series S.
Dit dus. Plus dat ik zelf nog een hele lade vol heb liggen met 360 games waarvan er toch nog behoorlijk wat BC zijn. Dus disk erin, de digitale versie downloaden en gaan. En ja, ik speel nog wel eens een 360 titel. Heb vorige week nog Spliter Cell Blacklist gekocht en Mafia 3 op disc.

Het weghalen van je disc drive gaat je echt geen 100 euro voordeel opleveren op je verkoop prijs, tenzij je iedereen zsm naar digitaal wilt laten overstappen, wat ik nog niet zie gebeuren gezien de partijen die er tussen zitten die nog wat willen verdienen.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04
Caayn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:19:
[...]

Lockhart* -> Xbox Series S
FTFY

Martinspire - PC, PS5, XSX

• rogierba
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 08:03
Ik weet niet zeker of het hier al een keer geplaatst is maar Digital Foundry heeft paar weken terug een klein onderzoek gedaan naar wat eventueel het prijsverschil zou zijn van een PS5 normale en DE. Gezien de kleine discussie hier denk ik wel relevant.

https://www.youtube.com/watch?v=qf_Uw-FJDLs

Kort samengevat, DF denkt dat het maximale prijsverschil maar 50,- euro kan zijn omdat, in ieder geval Sony, er dan te groot verlies op moet nemen en het langer duurt voordat ze groene cijfers schrijven voor 1 console.

• D-Ed
  • Niet online

Had het niet beter kunnen verwoorden _/-\o_

• Trishul

Helemaal mee eens, series S en X is meer een strategie van marketing en positionering. Ook nog een discless versie van de X toevoegen zou betekenen 3 sku's op release, beetje teveel van het goede. Ik verwacht een prijs van max. $299 voor de series S (misschien zelfs $249) en $499 voor de X. Op die manier heeft Microsoft toch de goedkoopste console, want de PS5 zal nooit kunnen releasen voor minder dan $399, discless of niet. De X is dan het premium model, voor de mensen die niet genoegen nemen met minder.

Ben benieuwd naar de pricing strategie. Tussen de S en de X lijkt wel een flink verschil te gaan zitten in prijs. Je zou dan denken, dan wordt de S toch gewoon $299? Maar dan lijkt me dat weer te weinig verschil met de PS5 ADE die waarschijnlijk $399 zal gaan kosten.
W.b.t kosten verwacht ik best een aardig verschil tussen de S en X. De soc van de S is waarschijnlijk iets kleiner dan die van de PS4, terwijl de soc van de X ongeveer even groot zal zijn als die van de one X. Tel daarbij nog eens op minder RAM, minder storage, minder complexe koeling en kleinere behuizing en verpakking, en je komt uit op een console die flink minder kost om te maken vergeleken met de X (en PS5).

Aan de andere kant is het ook nog maar de vraag hoe populair een discless console is op dit moment. De one S ADE is vaak spotgoedkoop te krijgen, maar naar mijn gevoel worden de one S en one X beter verkocht.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
rogierba schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:39:
Ik weet niet zeker of het hier al een keer geplaatst is maar Digital Foundry heeft paar weken terug een klein onderzoek gedaan naar wat eventueel het prijsverschil zou zijn van een PS5 normale en DE. Gezien de kleine discussie hier denk ik wel relevant.

https://www.youtube.com/watch?v=qf_Uw-FJDLs

Kort samengevat, DF denkt dat het maximale prijsverschil maar 50,- euro kan zijn omdat, in ieder geval Sony, er dan te groot verlies op moet nemen en het langer duurt voordat ze groene cijfers schrijven voor 1 console.
Beetje het verkeerde topic, maar ik snap echt niet waarom iedereen zo fan is van DF. Ze komen echt met bagger logica om de hoek en gaan pixel mieren met een vergrootglas.

Sony kan prima verlies pakken, al helemaal op de digitale editie, dan ben je namelijk verplicht om te kopen in de PSN store, en die is over het algemeen flink duurder dan de disc versie, dus daar pakken ze de winst makkelijk op terug.

Om verder OT te blijven. Geen idee wat ze willen met een Series S, behalve goedkoop klanten lokken, en vervolgens lopen diezelfde klanten flink achter op de performance van de Series X.

Dat gaat straks in veel huishoudens nog gedoe opleveren, omdat men (lees ouders) niet zo goed als ons weet wat de verschillen zijn.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Segafreak83 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Beetje het verkeerde topic, maar ik snap echt niet waarom iedereen zo fan is van DF. Ze komen echt met bagger logica om de hoek en gaan pixel mieren met een vergrootglas.

Sony kan prima verlies pakken, al helemaal op de digitale editie, dan ben je namelijk verplicht om te kopen in de PSN store, en die is over het algemeen flink duurder dan de disc versie, dus daar pakken ze de winst makkelijk op terug.

Om verder OT te blijven. Geen idee wat ze willen met een Series S, behalve goedkoop klanten lokken, en vervolgens lopen diezelfde klanten flink achter op de performance van de Series X.

Dat gaat straks in veel huishoudens nog gedoe opleveren, omdat men (lees ouders) niet zo goed als ons weet wat de verschillen zijn.
Wat voor gedoe? Als kinderen klagen dat ze van hun ouders geen Series X krijgen maar een Series S, dan is het enige wat die ouders moeten doen het wifi wachtwoord veranderen dan wel de internetkabel doorknippen...

En wat denk je verder? Dat die kinderen op hun kamer een 4k 55+ inch oled hebben staan? Die willen gewoon fifa en cod spelen, en dat gaat prima lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door uchiha tijntje op 02-07-2020 13:09 ]

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:28

Nogne

>.<

Segafreak83 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:52:
[...]
Maar wat voor gedoe zie je dan voor je? De Series S ondersteundt toch alle next-gen games, alleen de resolutie zal wat lager zijn.

PS/XBL: Nogne

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Trishul schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:27:
[Twitter]
Zal als 1080p console games beter draaien dan de one X dankzij de ~32x meer performante cpu en de toch iets snellere gpu. 4K resolutie zal dan wel net iets teveel gevraagd zijn vanwege de beperkte usable RAM t.o.v. de one X en series X. Maar de series S kan wel de next-gen games draaien op 1080p die de one X helemaal niet zal aankunnen. 4K=series X, 1080p=series S.
Wat ik vooral wel interessant vind aan deze strategie, zijn de implicaties voor next gen spellen en hoe deze op de series X draaien tov de Series S. Want in principe (als je het met de huidige generatie vergelijkt) is de Series S dan de nieuwe next gen console, en de Series X de 'pro' variant daarvan (zoals de One X dat ook was ten opzichte van de One).

Ik ben wel benieuwd naar wat dan de baseline voor development wordt:
A ) Wordt de Series S de base line met minimum eisen (1080p, 30fps) en draait dezelfde game dan gegarandeerd op de Series X native 4K@30 of 60fps?
Of
B ) De Series X is de main dev target. Maar wat dan als er een game zou zijn die de native 4K@30FPS niet haalt (zeg, 1440p checkerboarding), gaat dat dan nog draaien op de Series S?

TLDR: Er moet altijd rekening gehouden worden met de Series S en ik ben benieuwd hoe dat spellen op de Series X gaat beinvloeden.

Opzich geen verkeerd vooruitzicht als games op de Series X gewoon altijd 60fps targetten ofzo :)

• Miesjh

Miesjh

nioz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:19:
[...]

Wat ik vooral wel interessant vind aan deze strategie, zijn de implicaties voor next gen spellen en hoe deze op de series X draaien tov de Series S. Want in principe (als je het met de huidige generatie vergelijkt) is de Series S dan de nieuwe next gen console, en de Series X de 'pro' variant daarvan (zoals de One X dat ook was ten opzichte van de One).

Ik ben wel benieuwd naar wat dan de baseline voor development wordt:
A ) Wordt de Series S de base line met minimum eisen (1080p, 30fps) en draait dezelfde game dan gegarandeerd op de Series X native 4K@30 of 60fps?
Of
B ) De Series X is de main dev target. Maar wat dan als er een game zou zijn die de native 4K@30FPS niet haalt (zeg, 1440p checkerboarding), gaat dat dan nog draaien op de Series S?

TLDR: Er moet altijd rekening gehouden worden met de Series S en ik ben benieuwd hoe dat spellen op de Series X gaat beinvloeden.

Opzich geen verkeerd vooruitzicht als games op de Series X gewoon altijd 60fps targetten ofzo :)
Check mijn quote van gister:
The technology in Windows kernel or core, called Game Core. which lets PC users install the Same Xbox games on their Windows 10 systems.
Some developers are able to target Lockhart right now as of writing, and games built for Microsoft's next-gen developer environment dubbed "GameCore" will have an even more streamlined platform for building Xbox games for multiple SKUs, with minimal changes required.
Dus vanuit ontwikkeloogpunt schijnt Microsoft de tools te hebben om vrij makkelijk voor beide systemen te ontwikkelen.

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Miesjh schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Check mijn quote van gister:

[...]

[...]

Dus vanuit ontwikkeloogpunt schijnt Microsoft de tools te hebben om vrij makkelijk voor beide systemen te ontwikkelen.
Ja, ik bedoelde niet per se de workflow, maar meer dat ik benieuwd ben hoe ze resources zullen inzetten:
Een 1440p/30FPS Series X game als trade-off voor grafische keuzes (betere raytracing, AI, of geometry bijv) zal er wellicht niet inzitten omdat de game ook op de Series X moet kunnen draaien op 1080P?

Voor multiplatform games zal het geen probleem zijn denk ik:
Als ze Series S targetten met 1080P, PS5 4K (checkerboarding?) en dan Series X native 4K, dan heb je alles redelijk gedekt en goede performance voor de Xboxen.

En voor eigen exclusives hebben ze alles natuurlijk in eigen hand. Maar ben wel benieuwd naar wat de richtlijnen voor de 2 platformen zijn vanuit Microsoft: Zijn er minimum Series S eisen? Of is alles prima (terugschroeven resolutie, detail etc) zolang het spel maar draait op de Series S?

• ariekanari
Miesjh schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:25:
[...]
Dynamische resolutie, daar hamert MS steeds vaker op.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

• Miesjh

Miesjh

Inside Xbox Series X Optimized: The Medium

https://news.xbox.com/en-...s-x-optimized-the-medium/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja... Wij van WC-eend?

Ik word eerlijk gezegd een klein beetje moe van de developers en andere mensen die elkaar constant napraten... Yada yada "4K 60fps"... "stunning"... "loading times"... "creative"...

99% van de uitspraken was bij de vorige en huidige console ook van toepassing en ongetwijfeld zal het over een jaartje of 6 weer spelen voor de Series XX ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RRCreations
When it launches this holiday, Xbox Series X will be the most powerful console the world has ever seen.

Leest iedereen mee?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RRCreations schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:50:
[...]

[b] When it launches this holiday
This holiday? Dat loopt over het algemeen van eind november tot ongeveer tweede week van januari in de USA.

Dus, na Black Friday kunnen we dus op Xbox Saturday voor de MM gaan liggen wachten?

Ja, ik kan 5 weken vrij nemen om te gamen maar beetje zonde van mijn dagen; een iets duidelijker datum zou toch wel fijn zijn :)

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 02-07-2020 19:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• drakiesoft
MAX3400 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:38:
[...]

Tja... Wij van WC-eend?

Ik word eerlijk gezegd een klein beetje moe van de developers en andere mensen die elkaar constant napraten... Yada yada "4K 60fps"... "stunning"... "loading times"... "creative"...

99% van de uitspraken was bij de vorige en huidige console ook van toepassing en ongetwijfeld zal het over een jaartje of 6 weer spelen voor de Series XX ofzo.
De developer heeft het niet een keer over 60 fps. Heb je het artikel wel gelezen?
Pagina: 1 ... 23 ... 147 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Op naar gamende Tweakers? Zie deze lijst en voel je vrij om jezelf toe te voegen :)

Aanverwante topics:
• Alles over pre-orders en levertijden: ~[XSX / XSS] Pre-order, levering en prijzen topic
• GAMEPASS: [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden