Toon posts:

[XSX / XSS] Het aanloop naar release topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 147 Laatste
Acties:
  • 314.531 views

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 12:42
Punt wat ook nog mee kan spelen bij lagere prijs voor Lockhart lijkt me de afwezigheid van de drive. Bij de one s all digital zag je ook dat die nog een stuk goedkoper werd aangeboden dan wat die drive in productiekosten zal schelen, ze rekenen dan gewoon op meer verkopen in de eigen store waar zij dan een grotere cut krijgen dus kunnen ze op de hardware wat meer verlies accepteren.
Tel daar dan de besparingen op van een kleinere chip, minder ram, wellicht wat kleinere ssd... En je komt een heel eind.

Maar blijft allemaal speculaas... Hopelijk krijgen we vlot definitief wat te horen... Uit beide kampen :) die corporate game of chicken begint langzaam aan wel wat lang te duren.

Gamertag: FinrazielNL

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
justifire schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Zou ook nog een optie zijn.
Dat AMD de mooie wafeltjes voor de Series X houdt en de kapotte wafeltjes doorschuift naar een andere producent die met minder TerraFlops genoegen neemt _O-
Hier moest ik toch stiekem om lachen. Ik denk dat dit echter wel een reële optie is om de ‘foutieve’ en ‘mindere’ onderdelen te gebruiken voor de Series S. Als de Series S dan 100,- goedkoper wordt dan de PS5 en zelfde prestaties biedt dan heeft Xbox toch wel iets moois gemaakt. We zullen het zien en wachten rustig af ;)

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
RRCreations schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:34:
[...]

Hier moest ik toch stiekem om lachen. Ik denk dat dit echter wel een reële optie is om de ‘foutieve’ en ‘mindere’ onderdelen te gebruiken voor de Series S. Als de Series S dan 100,- goedkoper wordt dan de PS5 en zelfde prestaties biedt dan heeft Xbox toch wel iets moois gemaakt. We zullen het zien en wachten rustig af ;)
Wat voor verwachtingen heb je dan van de specs voor de Series S als je denkt dat het dezelfde prestaties gaat bieden als een PS5?

Waarom zou MS 2 console uitbrengen met maar een paar TF verschil? Zou compleet onzinnig zijn!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:58:
[...]

Wat voor verwachtingen heb je dan van de specs voor de Series S als je denkt dat het dezelfde prestaties gaat bieden als een PS5?

Waarom zou MS 2 console uitbrengen met maar een paar TF verschil? Zou compleet onzinnig zijn!
Zoiets? (Deze kerel is van 'The Verge')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzR98f9GaYAghZnhKBDlX8Q9epE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X8SiWvbMOEDTZhHYqTwyiS1l.jpg?f=user_large

De Serie S zal dan waarschijnlijk een 1080P60-console zijn met dezelfde specs als de Serie X, met uitzondering van de GPU en de hoeveelheid RAM. Zou in staat moeten zijn om alles te doen wat de Series X kan, maar dan wel met lagere resolutie..

Dat zal wel echt een goede move zijn om de 'sweetspot' van de markt (mensen die nog een Full HD tv hebben... Ik kan me nog een opmerking van Peter Moore voor de geest halen toen 720P de 'sweetspot' was in het Xbox 360 tijdperk _/-\o_ ) voor zich te winnen..

• RRCreations
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:58:
[...]

Prestige.

Je maakt de krachtige console, die maak je even duur als de topmodel van de concurrent. Dus de verhouding van euro per pixel/frame zal dan voor de Xbox Series X beter liggen.

Daarnaast maak je vervolgens een console (Series S) die precies on pair of zelfs iets minder is dan de topmodel van de concurrent. De verhouding van euro per pixel/frame zal dan wederom beter liggen voor de Xbox Series S.

Er zal echter wel een verschil moeten zijn tussen de Xbox Series X en Series S. Een verschil tussen de console zal dan misschien wel de framerates zijn of toch iets minder grafische pracht? Mocht dat de tactiek zijn van Xbox (en dan vooral in combinatie met GamePass) dan heeft de Xbox in mijn ogen wel een streepje voor.

We zullen het wel zien allemaal, speculaties van een glazenbol die ik heb geleend. :+

[ Voor 1% gewijzigd door RRCreations op 28-06-2020 03:23 . Reden: Logica ]

• D-Ed
  • Niet online
RRCreations schreef op zondag 28 juni 2020 @ 01:16:
[...]

Prestige.

Je maakt de krachtige console, die maak je even duur als de topmodel van de concurrent. Dus de verhouding van euro per pixel/frame zal dan voor de Xbox Series X beter liggen.

Daarnaast maak je vervolgens een console die precies on pair of zelfs iets minder is dan de topmodel van de concurrent. Wederom is dan de verhouding van euro per pixel/frame zal dan wederom beter liggen voor de Xbox Series X.

Er zal echter wel een verschil moeten zijn tussen de Xbox Series X en Series S. Een verschil tussen de console zal dan misschien wel de framerates zijn of toch iets minder grafische pracht? Mocht dat de tactiek zijn van Xbox (en dan vooral in combinatie met GamePass) dan heeft de Xbox in mijn ogen wel een streepje voor.

We zullen het wel zien allemaal, speculaties van een glazenbol die ik heb geleend. :+
*Glazenbol theorie*

"Koop de meest krachtige console ooit voor 4K gaming" (zelfde prijs of iets onder de PS5)

Of..

"Koop de meest krachtige console ooit voor Full HD gaming" (prijs 100 € of $ onder de PS5 Digital)

• Finraziel
Dat een series S/Lockhart gelijke prestaties zou bieden als de PS5 is volgens mij inderdaad kolder. Ik snap ook niet waar dat ineens vandaan komt... Er werd hierboven ergens gesteld dat de cpu klok dan wellicht gelijk kon zijn aan de PS5, maar daarmee zou het ding als geheel nog niet gelijk presteren, de gpu zou hoogstwaarschijnlijk stukken minder zijn. Er zit niet zo ontzettend veel verschil tussen de xsx en de PS5, dat zijn gewoon beiden op 4k gerichte machines.

Dat Microsoft twee machines uit zou brengen die maar misschien 20% in performance schelen zie ik echt niet gebeuren... Volgens de geruchten zou de Lockhart op gpu vlak zo'n 35 a 40% van de series x zijn. Dat klinkt een stuk aannemelijker, maar komt dan uiteraard in de verste verte niet in de buurt van de PS5.

En dat is prima... Mensen die voor dat goedkopere model kijken zullen in de meeste gevallen niet zo aan het zoeken zijn naar de beste performance. Het gaat dan om 'goed genoeg' en dan ben je niet cijfertjes in de specs aan het vergelijken.

Verwijderd

Het zou mij niets verbazen als de Series S een device is waarbij games via xCloud draaien a la Stadia. Prima kwaliteit graphics, maar niet zo mooi als lokaal gamen op de Series X. Zo kan MS de prijs ontzettend laag houden, het combineren met een abonnement op Game Pass en zo komt alles mooi samen.

• Finraziel
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:10:
Het zou mij niets verbazen als de Series S een device is waarbij games via xCloud draaien a la Stadia. Prima kwaliteit graphics, maar niet zo mooi als lokaal gamen op de Series X. Zo kan MS de prijs ontzettend laag houden, het combineren met een abonnement op Game Pass en zo komt alles mooi samen.
Ik verwacht dat eigenlijk niet... Ik volg de leaks niet heel erg, maar dan zou volgens mij wat we tot nu toe gehoord hebben niet echt ergens op slaan. Een machine alleen gericht op streaming heeft absoluut geen 8 zen cores nodig en ook geen 4 TF aan gpu power. Een pure streaming machine hoeft niet meer dan een klein apparaatje van 50 euro of zo te zijn.

En ik heb ook niet het idee dat het heel erg past in de strategie van Microsoft. Ze lijken xcloud te positioneren als toevoeging op je main console, zodat je altijd kunt spelen waar je ook bent. Niet als vervanging, wat het met zo'n dedicated streaming console eerder zou worden (wel afhankelijk van hoe hard ze het pushen natuurlijk).

Verwijderd

Finraziel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Ik verwacht dat eigenlijk niet... Ik volg de leaks niet heel erg, maar dan zou volgens mij wat we tot nu toe gehoord hebben niet echt ergens op slaan. Een machine alleen gericht op streaming heeft absoluut geen 8 zen cores nodig en ook geen 4 TF aan gpu power. Een pure streaming machine hoeft niet meer dan een klein apparaatje van 50 euro of zo te zijn.

En ik heb ook niet het idee dat het heel erg past in de strategie van Microsoft. Ze lijken xcloud te positioneren als toevoeging op je main console, zodat je altijd kunt spelen waar je ook bent. Niet als vervanging, wat het met zo'n dedicated streaming console eerder zou worden (wel afhankelijk van hoe hard ze het pushen natuurlijk).
Ik denk juist dat het ontzettend goed past in de strategie van Microsoft. Ze willen zoveel mogelijk mensen op hun platform laten gamen, het maakt ze niet uit of dat op een Series X is (waar ze verlies op maken) of iets anders. Daarnaast ziet Microsoft Google en Amazon als hun grootste concurrent.

De huidige positionering van xCloud en geruchten over de Series S komen hier inderdaad niet mee overeen. Misschien is Microsoft er technisch gezien nog niet klaar voor, maar businesswise kan ik me niet voorstellen dat zoiets er niet binnen 2 jaar is.

• Finraziel
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Ik denk juist dat het ontzettend goed past in de strategie van Microsoft. Ze willen zoveel mogelijk mensen op hun platform laten gamen, het maakt ze niet uit of dat op een Series X is (waar ze verlies op maken) of iets anders. Daarnaast ziet Microsoft Google en Amazon als hun grootste concurrent.

De huidige positionering van xCloud en geruchten over de Series S komen hier inderdaad niet mee overeen. Misschien is Microsoft er technisch gezien nog niet klaar voor, maar businesswise kan ik me niet voorstellen dat zoiets er niet binnen 2 jaar is.
Oh het zou me ook niks verbazen als ze uiteindelijk met een klein goedkoop apparaatje komen dat niks anders doet dan xcloud op je tv toveren, maar ik denk niet dat Lockhart dat is of dat die nu gelijk komt :)

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04
Ik denk dat voor de komende generatie ruwe kracht wat minder uitmaakt en de software vooral het verschil zal maken. Daarnaast bepaalt ook de effort die devs steken in hun games, hoe mooi het er allemaal uit ziet. Hoewel op papier de XSX de meeste ruwe kracht heeft en de PS5 de snelste opslag, verwacht ik niet dat de launchgames hier alles uit gaan halen, vooral ook omdat de ontwerpen van die games al gemaakt werden voor er ook maar iets af was van de consoles zelf. Ik denk dat je dan toch gaat werken met een inschatting van wat ze aankunnen en zelfs als de eerste SDK of test-unit beschikbaar is, nog niet alles duidelijk is. Pas over een jaar of 3 gaan we games zien die echt alles eruit halen, de eerste paar jaar is het toch koffiedik kijken. Sommige devs zullen meer tijd besteden aan optimalisatie en wellicht wat dingen omgooien omdat het wel of niet mogelijk is, maar zeker het eerste jaar hoef je geen wonderen te verwachten. Welke console dan het snelste is, maakt ook niet veel uit. De games zullen niet veel verschil hebben, zeker de 3rd party titels niet.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:50
[...]

Daarnaast ziet Microsoft Google en Amazon als hun grootste concurrent.
Het is goed dat Microsoft ver vooruit kijkt, maar ik denk dat ze andere grote spelers te weinig erkenning geven en deze twee te veel eer toeschrijven.
Google heeft in de afgelopen 8 maanden niks met Stadia voor elkaar kunnen boksen. En Amazon's eerste grote game launch was een catastrofe. En hun streamingdienst is waarschijnlijk nog ver weg.

Nvidia daarentegen doet het niet verkeerd met Gforce Now en hebben een sterk partnership met Steam.
En de komende x aantal jaar zullen Sony en Nintendo toch echt de grootste concurrenten blijven voor Microsoft in de gaming space. En vergeet niet dat Sony de eerste van de grote spelers was met een streamingdienst die al jaren prima draait. Al lijken ze nu links en rechts een beetje ingehaald te worden door anderen.

Maar goed, lang verhaal kort: het is nog absoluut niet zeker dat Google en Amazon grote spelers zullen worden.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
uchiha tijntje schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:17:
Misschien gewoon even wachten. ¯\_(ツ)_/¯

Ik verwacht ze uiteindelijk beiden te kopen. Eentje voor boven en eentje voor beneden :) En daarmee bedoel ik dan de X en de S uiteraard.
Ja denk je dat dit een fijne ervaring gaat geven? Lijkt mij persoonlijk van niet, dan heb je ergens het beste wat Xbox maakt en op de andere plek voelt dat dan toch altijd minder.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 08:44
Donstil schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Ja denk je dat dit een fijne ervaring gaat geven? Lijkt mij persoonlijk van niet, dan heb je ergens het beste wat Xbox maakt en op de andere plek voelt dat dan toch altijd minder.
Ik denk niet dat iedereen 2x 50 inch 4 k schermen heeft. Mogelijk een monitor of kleinere tv voor 2e Xbox. Maar als nextgen echt veel duurder gaat zijn, dan is het mooi een goedkopere 2e variant te hebben, die hetzelfde doet maar dan fullhd ipv 4k. Want zeg nou zelf niet iedereen boeit het dat ie 4k moet doen, maar door de prijs is hij wel meteen bereikbaar voor mensen met minder financiële middelen.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
drakiesoft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:34:
[...]

Ik denk niet dat iedereen 2x 50 inch 4 k schermen heeft. Mogelijk een monitor of kleinere tv voor 2e Xbox. Maar als nextgen echt veel duurder gaat zijn, dan is het mooi een goedkopere 2e variant te hebben, die hetzelfde doet maar dan fullhd ipv 4k. Want zeg nou zelf niet iedereen boeit het dat ie 4k moet doen, maar door de prijs is hij wel meteen bereikbaar voor mensen met minder financiële middelen.
Maar daar had ik het niet over. Ik had het over het (eventueel) merkbare verschil als je alle twee de devices bezit.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Finraziel
Dalim schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Het is goed dat Microsoft ver vooruit kijkt, maar ik denk dat ze andere grote spelers te weinig erkenning geven en deze twee te veel eer toeschrijven.
Google heeft in de afgelopen 8 maanden niks met Stadia voor elkaar kunnen boksen. En Amazon's eerste grote game launch was een catastrofe. En hun streamingdienst is waarschijnlijk nog ver weg.

Nvidia daarentegen doet het niet verkeerd met Gforce Now en hebben een sterk partnership met Steam.
En de komende x aantal jaar zullen Sony en Nintendo toch echt de grootste concurrenten blijven voor Microsoft in de gaming space. En vergeet niet dat Sony de eerste van de grote spelers was met een streamingdienst die al jaren prima draait. Al lijken ze nu links en rechts een beetje ingehaald te worden door anderen.

Maar goed, lang verhaal kort: het is nog absoluut niet zeker dat Google en Amazon grote spelers zullen worden.
Ik heb het idee dat die uitspraak niet zo goed begrepen wordt... Uit dat interview met Phil wat hier laatst gedeeld was kreeg ik veel meer het idee dat hij bedoelt dat Amazon en Google de dreiging van buiten de game sfeer is, waar Sony en Nintendo veel respect krijgen voor wat ze gedaan hebben voor gaming in het algemeen. Volgens mij is het in ieder geval zeker niet bedoeld als negatief over Nintendo en Sony. Hij had het toen ook over dat ze geen enkel probleem hebben met samenwerken met Sony zoals ze juist al doen en verbreden wat betreft cloud gaming.

• Dalim
Finraziel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb het idee dat die uitspraak niet zo goed begrepen wordt... Uit dat interview met Phil wat hier laatst gedeeld was kreeg ik veel meer het idee dat hij bedoelt dat Amazon en Google de dreiging van buiten de game sfeer is, waar Sony en Nintendo veel respect krijgen voor wat ze gedaan hebben voor gaming in het algemeen. Volgens mij is het in ieder geval zeker niet bedoeld als negatief over Nintendo en Sony. Hij had het toen ook over dat ze geen enkel probleem hebben met samenwerken met Sony zoals ze juist al doen en verbreden wat betreft cloud gaming.
https://www.polygon.com/2...amazon-google-competition

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de originele quotes van Phil niet gezien heb, maar wel verscheidene artikels als hierboven.
En ik zeg ook niet dat hetgeen wat hij zei negatief was of klonk. Phil is altijd vrij respectvol over anderen. Maar dit artikel beschrijft wel dat hij eigenlijk langs Nintendo en Sony heen kijkt naar Google en Amazon in de verte (toekomst)

• drakiesoft
Donstil schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Maar daar had ik het niet over. Ik had het over het (eventueel) merkbare verschil als je alle twee de devices bezit.
Als het alleen de resolutie het verschil zou zijn, dan denk ik dat op een kleiner scherm waarschijnlijk wel mee zou vallen. Is ook afhankelijk van de doelgroep. Jij als liefhebber merkt het verschil wellicht, maar kids vermoedelijk niet.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Donstil schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Dat weet ik nog niet :). Ik ga aan het einde van het jaar verhuizen en heb dan eindelijk mijn zo gewenste gamekamer :P. Daar wil ik mijn huidige 55 inch oled naar toe verhuizen. Zoals ik de inrichting nu een beetje heb ingedeeld van die kamer zit ik er een stukje dichter op dan ik nu zit en dat is meer dan prima. Ik denk een meter of 2 tot 2.5 afstand. Afhankelijk van de stand van mijn relaxstoel.. :P Beneden is de afstand wel een stukje groter. In totaal 4.5 tot 5 meter. Daar moet dan nog een nieuwe tv voor komen. Ik weet alleen nog niet wat dat gaat worden. Afhankelijk van die keuze kan de Series X dan op de gamekamer en de S beneden. Op zich vind ik het zelf ook een beetje te gek om zowel beneden als boven een Series X te hebben staan met zowel een 55 inch als een 70+ inch oled :)

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Dalim schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:01:
[...]

https://www.polygon.com/2...amazon-google-competition

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de originele quotes van Phil niet gezien heb, maar wel verscheidene artikels als hierboven.
En ik zeg ook niet dat hetgeen wat hij zei negatief was of klonk. Phil is altijd vrij respectvol over anderen. Maar dit artikel beschrijft wel dat hij eigenlijk langs Nintendo en Sony heen kijkt naar Google en Amazon in de verte (toekomst)
Phil is zeker respectvol naar anderen toe. Echt een aanwinst. Hij heeft ND ook gefeliciteerd met de succesvolle launch van TLoU2. Wat op zichzelf staand geen bijzondere actie is maar gelet op de reacties van de fanboys onder zijn post daarentegen het toch wel weer noemenswaardig maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door uchiha tijntje op 28-06-2020 12:29 ]

• Dalim
uchiha tijntje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Phil is zeker respectvol naar anderen toe. Echt een aanwinst. Hij heeft ND ook gefeliciteerd met de succesvolle launch van TLoU2. De reacties van fanboys onder zijn post daarentegen getuigen weer van weinig respect. Very cringy...
Ja dat soort dingen snap ik dan weer niet, maar ik breng dan ook geen tijd door op Twitter. Wel jammer dat we niet respectvoller met elkaar om kunnen gaan.

• Aenea
D-Ed schreef op zondag 28 juni 2020 @ 01:11:
[...]

Zoiets? (Deze kerel is van 'The Verge')
2 CU's en 1000Mhz voldoet natuurlijk ook aan die beschrijving. Ging mij meer om waarom men denkt dat het net zo sterk wordt als de PS5. En vooral ook waarom men blijkbaar het vreemde idee heeft dat 2TF verschil blijkbaar betekent 1080p vs 2160p :?

Men leest iets en trekt daar conclusies uit die ehmm, wat apart zijn zal'k maar zeggen, dat verbaasd mij nogal

• Aenea
RRCreations schreef op zondag 28 juni 2020 @ 01:16:
[...]

Prestige.

Prestige??? lol, ok....

Nogmaals, ik vroeg dus waarom men het idee heeft dat de Series S vergelijkbaar is in prestaties als de PS5, niet waarom ze 2 modellen zouden willen maken...

• Aenea
Finraziel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 07:29:
Dat Microsoft twee machines uit zou brengen die maar misschien 20% in performance schelen zie ik echt niet gebeuren... Volgens de geruchten zou de Lockhart op gpu vlak zo'n 35 a 40% van de series x zijn. Dat klinkt een stuk aannemelijker, maar komt dan uiteraard in de verste verte niet in de buurt van de PS5.
Ahh gelukkig toch nog iemand die nadenkt hier! :)

• Aenea
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:10:
Maar dan is een ARM CPU'tje met een minimale GPU toch ook genoeg? Want all het grote rekenwerkt gebeurd op de servers....

Persoonlijk heb ik het altijd geloofwaardiger gedacht dat Lockhart een handheld zou worden die XSX games lokaal kan spelen in 720/1080p, kan streamen, maar ook via een dock ala de Switch op een HD TV aangesloten kan worden...

• Aenea
[...]
Daarnaast ziet Microsoft Google en Amazon als hun grootste concurrent.
Mja, dat zeggen ze wel steeds, maar vervolgens is in hun marketing duidelijk te zien dat ze erg reageren op elke scheet die Sony maakt dus ze zien de PS5 echt wel als de grootste concurrentie hoor!

• Aenea
uchiha tijntje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Phil is zeker respectvol naar anderen toe. Echt een aanwinst. Hij heeft ND ook gefeliciteerd met de succesvolle launch van TLoU2. Wat op zichzelf staand geen bijzondere actie is maar gelet op de reacties van de fanboys onder zijn post daarentegen het toch wel weer noemenswaardig maakt.
Phil wel ja, althans, hij probeert in ieder geval zo over te komen, maar de PR afdeling van Xbox, yikes, die maken soms behoorlijke steken richting de concurrentie en vind dat toch niet zo heel netjes, maar is ook wel een heel Amerikaanse manier van doen dus ja...

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:09:
[...]

Phil wel ja, althans, hij probeert in ieder geval zo over te komen, maar de PR afdeling van Xbox, yikes, die maken soms behoorlijke steken richting de concurrentie en vind dat toch niet zo heel netjes, maar is ook wel een heel Amerikaanse manier van doen dus ja...
Zie je en daar gaat het al mis. Elke actie wordt meteen met wantrouwen gezien.

Ik ga verder geen discussies overdoen maar kijk het nieuws rondom de launch in 2013 en dan is het niet alleen de PR afdeling van Xbox die steken maakt.

• Aenea
uchiha tijntje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:14:
[...]

Zie je en daar gaat het al mis. Elke actie wordt meteen met wantrouwen gezien.

Ik ga verder geen discussies overdoen maar kijk het nieuws rondom de launch in 2013 en dan is het niet alleen de PR afdeling van Xbox die steken maakt.
Nee hoor, ik zei nergens dat Xbox de enige is, ze zijn echter wel een US bedrijf waar dat soort dingen in de cultuur een heel stuk normaler is. Je kan daar in een reclame jezelf gewoon vergelijken met een concurrent, kan hier bv. absoluut niet!

Wel vind ik persoonlijk dat Xbox het wel veeeeeeel meer deed en nog steeds doet. Vooral voor een bedrijf wat Google en Amazon als concurrentie ziet ;)

En Phil komt ok over ja, of dat nep is of niet weet alleen hijzelf maar... Het is alleen doordat die steken overal maar gegeven worden door andere higher ups in het bedrijf je je gaat afvragen of hij wel oprecht is...

• Finraziel
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Mja, dat zeggen ze wel steeds, maar vervolgens is in hun marketing duidelijk te zien dat ze erg reageren op elke scheet die Sony maakt dus ze zien de PS5 echt wel als de grootste concurrentie hoor!
Ik denk dat het verschil daar vooral zit in welk vlak je naar kijkt. Natuurlijk, op dit moment zitten ze in de "strijd" met Sony. We zitten vlak voor een nieuwe console generatie en nu is iedereen bezig met welke console "het"wordt. Het is ook een beetje een spel heb ik het idee en ja het marketing team speelt dat volop.
Waar Phil het volgens mij meer over heeft is de lange termijn. Hij gaf in dat interview laatst ook aan dat hij helemaal niet de ambitie heeft om Sony of Nintendo van de markt te drukken. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat dat is omdat het ook niet zou lukken, maar ik geloof hem wel in dat hij dat ook niet wil (maar als ze de kans hadden zouden de aandeelhouders ze misschien wel gewoon dwingen natuurlijk).
Ik heb het idee dat hij Google (edit: ja, thanks @RenegadexRIPxx)en Amazon als antagonisten zien die de markt binnen proberen te dringen om deze af te pakken van Microsoft, Sony én Nintendo, en dat dat is wat hij bedoelt met dat hij die als echte concurrenten ziet.

• D-Ed
  • Niet online
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:20:
[...]

Nee hoor, ik zei nergens dat Xbox de enige is, ze zijn echter wel een US bedrijf waar dat soort dingen in de cultuur een heel stuk normaler is. Je kan daar in een reclame jezelf gewoon vergelijken met een concurrent, kan hier bv. absoluut niet!

Wel vind ik persoonlijk dat Xbox het wel veeeeeeel meer deed en nog steeds doet. Vooral voor een bedrijf wat Google en Amazon als concurrentie ziet ;)

En Phil komt ok over ja, of dat nep is of niet weet alleen hijzelf maar... Het is alleen doordat die steken overal maar gegeven worden door andere higher ups in het bedrijf je je gaat afvragen of hij wel oprecht is...
In verschillende interviews komt hij oprecht over en hij geeft ook aan dat hij veel belangrijke beslissingen aan het team overlaat. Zo te zien werkt deze strategie en heeft hij binnen MS veel bereikt en krijg veel voor elkaar. Hij zit er al iets van 30 jaar.. Meer kun je van de belangrijkste man binnen de divisie niet wensen lijkt mij..

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:25
Finraziel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat het verschil daar vooral zit in welk vlak je naar kijkt. Natuurlijk, op dit moment zitten ze in de "strijd" met Sony. We zitten vlak voor een nieuwe console generatie en nu is iedereen bezig met welke console "het"wordt. Het is ook een beetje een spel heb ik het idee en ja het marketing team speelt dat volop.
Waar Phil het volgens mij meer over heeft is de lange termijn. Hij gaf in dat interview laatst ook aan dat hij helemaal niet de ambitie heeft om Sony of Nintendo van de markt te drukken. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat dat is omdat het ook niet zou lukken, maar ik geloof hem wel in dat hij dat ook niet wil (maar als ze de kans hadden zouden de aandeelhouders ze misschien wel gewoon dwingen natuurlijk).
Ik heb het idee dat hij Sony en Amazon als antagonisten zien die de markt binnen proberen te dringen om deze af te pakken van Microsoft, Sony én Nintendo, en dat dat is wat hij bedoelt met dat hij die als echte concurrenten ziet.
Denk dat je ipv Sony en Amazon, Google en Amazon bedoelt.

• Dalim
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:09:
[...]

Phil is redelijk what you see is what you get hoor. Valt weinig aan af te dingen. En daarnaast vind ik hem ook behoorlijk Amerikaans, maar past je omschrijving hem niet. Maar het is dan ook een land met 330 miljoen inwoners die je lastig allemaal over 1 kam kan scheren.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

[...]

Het is net zoals op dit forum... steken zie je voornamelijk als ze niet in je straatje passen... Als je verder in de afgelopen 4 jaar interviews van Phil Spencer kunt vinden waarin hij respectloos is zie ik ze graag voorbij komen. Als je dat niet kunt vinden, en ik heb ze nooit gezien, in tegendeel, hij is juist kritisch geweest op het handelen van MS tijdens de launch uit 2013, dan mag je best aannemen dat het gewoon oprecht is, zonder zijn acties direct in twijfel te trekken.

• drakiesoft
Ik denk ook dat Amazon en Google de grote concurrenten zijn. En dat is kwa groei in de gaming business. Naast console is mobiel gaming de markt waar veel te halen valt. Vooral vwb cloud gaming. Sony en Nintendo hebben daar niets te betekenen. Nintendo heeft zelfs hun mobiele games op lager pitje gezet las ik laatst ergens. Dus de inzet is duidelijk kwa strategie. Xbox is gamer centric. Het maakt niet uit waarop je speelt, als je maar speelt in hun ecosysteem. Of het nou pc, console, cloud is. Wat dat betreft is ms bezig als enige op alle fronten de allergrootste te worden.

• Dalim
drakiesoft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:44:
Ik denk ook dat Amazon en Google de grote concurrenten zijn. En dat is kwa groei in de gaming business. Naast console is mobiel gaming de markt waar veel te halen valt. Vooral vwb cloud gaming. Sony en Nintendo hebben daar niets te betekenen. Nintendo heeft zelfs hun mobiele games op lager pitje gezet las ik laatst ergens. Dus de inzet is duidelijk kwa strategie. Xbox is gamer centric. Het maakt niet uit waarop je speelt, als je maar speelt in hun ecosysteem. Of het nou pc, console, cloud is. Wat dat betreft is ms bezig als enige op alle fronten de allergrootste te worden.
De mobiele markt is een totaaaal andere markt. Ik ben juist blij als traditionele game ontwikkelaars daar wegblijven. Fijn dus dat Nintendo dat ingezien heeft. Als traditionele gamers hebben wij daar ook niks te zoeken.
Ook erg kort door de bocht om te stellen dat Sony niks te zoeken heeft in cloud gaming. Sony heeft namelijk nog steeds één van de succesvolste cloud gamingplatforms.
En om dat simpelweg te negeren en doen alsof een falende Stadia of een nog lang niet bestaande Amazon dienst er wel wat te zoeken hebben.... Ik zal er maar verder geen woorden aan vuil maken.

Edit: de mobiele gaming markt zou ook wel eens de dood van het soort games kunnen worden waar wij juist van houden. Je hebt daar geen Triple AAA budgetten nodig tot in de honderden miljoenen om miljarden te verdienen. Ik juich het dus ook niet toe, vooral van wegblijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Dalim op 28-06-2020 13:58 ]

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:22
Ik denk ook dat Spencer oprecht is. Een fail van of een tegenvallende AAA-titel pakt negatief uit voor de gehele game-industrie. Bovendien staat de introductie van een nieuwe generatie consoles voor de deur.
En natuurlijk geldt voor ieder kamp bij een fail: "Liever zij, dan wij.".

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• Aenea
uchiha tijntje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Het is net zoals op dit forum... steken zie je voornamelijk als ze niet in je straatje passen... Als je verder in de afgelopen 4 jaar interviews van Phil Spencer kunt vinden waarin hij respectloos is zie ik ze graag voorbij komen. Als je dat niet kunt vinden, en ik heb ze nooit gezien, in tegendeel, hij is juist kritisch geweest op het handelen van MS tijdens de launch uit 2013, dan mag je best aannemen dat het gewoon oprecht is, zonder zijn acties direct in twijfel te trekken.
De steken waar ik het over heb kwamen dan ook niet direct van hem af, maar wel van mensen waar hij de baas van is....

• Aenea
PS Now.....

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
Amazon en Google zien als grote concurrenten is natuurlijk ook logisch als je kijkt naar de corporate strategie van Microsoft. Ze zijn gestart met Xbox om aanwezigheid te hebben in de woonkamer en jonge generaties te binden aan de Microsoft merknaam. Ondertussen kwam daar Apple tussen met hun immens populaire i devices waardoor veel jonge mensen opgroeien binnen het Apple ecosysteem. De smartphone markt is verloren aan Apple en Google. Later kwam Google ook nog eens met een sterk aanbod SaaS producten, Chrome os en Android dat populair is en kocht YouTube, en werd met stadia een directe concurrent van Microsoft.

En stadia zien zij niet alleen als aanval op Xbox, maar ook op hun grootste business, Azure. Azure (xcloud) moet de grootste in gaming worden en niet Google cloud met stadia. Google is al goed vertegenwoordigd in de woonkamer met YouTube, en met stadia en Chromecast kunnen zij dat nog verder uitbouwen.
Amazon is natuurlijk op cloud gebied ook zo'n grote aartsrivaal van Microsoft met daarnaast grote successen in de consumenten markt zoals de webwinkel, Kindle, Prime video/music en fire devices. Amazon is meer gaan investeren in gaming en Microsoft gaat daar ook goed op letten natuurlijk, want nu hebben ze te maken met twee van hun grootste concurrenten die de eerste stappen zetten in gaming nadat ze enorme successen hebben geboekt in de consumentenmarkt en tevens behoren tot de top-3 cloud providers wereldwijd.

Aan de andere kant heb je Nintendo, die al decennia hun eigen ding doen en een ander, uniek gamesaanbod kent met onsterfelijke IP's. Zolang zij op die weg zitten, vormen zij niet echt een bedreiging. De laatste keer dat Nintendo een factor was om rekening mee te houden voor Xbox, was met de GameCube.
Sony is dan weer de taaie monopolist met een enorme trouwe aanhang en veel goodwill. Ook steeds sterker op eigen-IP gebied. Ze hebben natuurlijk al jaren PS Now, dat met ~800 games waarschijnlijk toch wel de grootste gamestreaming/download service is. Maar het is wel duidelijk dat het voor Sony geen prioriteit heeft; het is niet meer beschikbaar op smartphones/tablets maar alleen op Windows, Mac en PS4. Ondanks dat, toch iets van 3~4 miljoen betalende gebruikers.

Xcloud ontwikkeling is dankzij de investeringen van Google en Amazon in gaming, door Microsoft in versnelling gezet. Bedreiging voor de consumenten perceptie bij het merk Microsoft en op de lange termijn hun cloud business. Xcloud, gamepass en de vernieuwde focus op 1st party moeten ervoor zorgen dat Google en Amazon geen kans krijgen in de markt en het Xbox ecosysteem verder kan groeien. Gaming is big business en een voor Microsoft perfecte manier om relevant te blijven voor jonge generaties. En dat relevant blijven bij jonge generaties is belangrijk: Apple doet dat bv met de iPad scholen en Google met Chromebooks op scholen, Android en YouTube. Amazon natuurlijk met Twitch.

[ Voor 3% gewijzigd door Trishul op 28-06-2020 14:15 ]

• drakiesoft
Niet op mobiel...

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04
Ik denk niet dat Microsft een hele diepe strategie heeft om Google en Amazon bij alles wat ze doen dwars te zitten of Sony en Nintendo compleet te negeren. Ik denk dat er wel beslissingen zijn die beïnvloedt worden door die concurrentie, maar dat het niet de dienst uit maakt. Stadio vormt echt geen bedreiging. Zolang Google het platform niet serieus gaat ondersteunen door de prijs te laten zakken, de games goedkoper te maken en meer developers aan te trekken, gaat MS daar zijn focus niet op leggen. Ze bieden ook al een prima alternatief. Er zijn maag weinig mensen die full price games willen kopen en al helemaal niet op een platform waar Google zo de stekker uit kan trekken.

Ik denk dat de huidige generatie heeft bewezen dat er wel een markt is/blijft voor game consoles met wat meer grafische kracht dan menig Android TV kastje heeft. En dat streaming aardig werkt, maar ook daar toch ruimte blijft voor machines met minder latency en zo. Het plan van Microsoft, zoals in elke tak waar ze actief zijn, is vooral om geld te verdienen. Enerzijds met het product of dienst zelf, anderzijds door upsell. Bij de One hebben ze geprobeerd via TV diensten te verkopen en dat is gewoon niet gelukt. Ook het vervangen van schijfjes niet. Ik ben wel benieuwd wat de markt van aanbieders daarvan gaat vinden, want digital-only gaat ze toch wel veel inkomsten kosten bij winkels als Media Markt.

Daarom hoop ik dat we nu ook digitale games in de winkels zullen kunnen aanschaffen. Het heeft me al langer gestoord dat je fysieke games zoveel goedkoper kunt vinden in de winkels, terwijl je ze ook nog eens kunt doorverkopen. Digitaal moet gewoon minimaal gelijk geprijst worden en dat kan alleen als ze in meer winkels verkocht gaan worden.

Dat of gameshops houden op met bestaan. Die kunnen niet zonder de grote releases van first en third party console games. Ze kunnen nog wel andere stuff erbij gaan doen als cosplay en boardgaming, maar zonder een grote console-release gaat ook dat uit het straatbeeld verdwijnen.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

...

Reclame waarin jij je concurrent benoemt mag prima, ook hier in NL ;) Er zitten alleen wel regels aan vast zo mag je geen onwaarheden verspreiden over je concurrentie.

Steken onderwater heb je helaas altijd en is maar net hoe het iemand uitkomt. Ken jij deze officiële "steek onder water" van een paar jaar geleden (YouTube: Official PlayStation Used Game Instructional Video) nog, hoe terecht die ook was destijds. Er zijn genoeg mensen in de industrie ( niet alleen in de game industrie) die redelijk actief zijn in het openbaar waarbij ik iets heb van "houdt je mond gewoon dicht".

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 28-06-2020 14:34 ]

• Aenea
Op het moment niet nee, maar heb toch wel vermoeden dat ook Sony flink wat gaat omgooien zodra de PS5 uit is en dan PS Now gaat aanpassen. Hebben ze dacht ik ook naar gehint.

Maar, om dus te zeggen dat Sony daar niets te betekenen heeft is dus compleet onzinnig, enige wat ze hoeven te doen is de PS Now app weer geschikt te maken voor mobile devices.

We zullen het zien.

• Aenea
Martinspire schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:31:
Er zijn maag weinig mensen die full price games willen kopen en al helemaal niet op een platform waar Google zo de stekker uit kan trekken.
Vooral met in achterhoofd dat Google daar echt vreselijk makkelijk in is!

Heb door de jaren heen aangeleerd om nooit een Google dienst te gaan gebruiken (op youtube of search na) die net uit is want de kans is vrij groot dat de stekker er wordt uit getrokken.

Mis iGoogle nog steeds bv....

• Aenea
Martinspire schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:31:
want digital-only gaat ze toch wel veel inkomsten kosten bij winkels als Media Markt.
Heb zelf altijd geroepen dat het verkopen van doosjes met een code een leuke oplossing is voor zoiets.

Zelfs dan zou ik wel digital only willen gaan. Heb naast de kosten van physical nog wel meer redenen om physical fijner te vinden. Het idee dat er een pakje onderweg is maakt me zo blij als een klein kind op Sinterklaasavond bv.! Maar ook het uitpakken, het ruiken er aan, naar het geheel kijken EN dan vooral het netjes in de kast zetten en je verzameling te zien groeien!

Daarnaast is digital gewoon ideaal qua wisselen van game maar is ook goed voor mijn geweldige geduldigheid, ahem, als ik iets besluit te kopen wil ik het gisteren!

Beste nog eigenlijk zou zijn dat als ik op bestel click bij BOL, dat BOL mij binnen 30 seconden een email stuurt met de code en dat ik dan de volgende dag een mooi doosje krijg die ik uit kan pakken en neer kan zetten :)

• drakiesoft
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Op het moment niet nee, maar heb toch wel vermoeden dat ook Sony flink wat gaat omgooien zodra de PS5 uit is en dan PS Now gaat aanpassen. Hebben ze dacht ik ook naar gehint.

Maar, om dus te zeggen dat Sony daar niets te betekenen heeft is dus compleet onzinnig, enige wat ze hoeven te doen is de PS Now app weer geschikt te maken voor mobile devices.

We zullen het zien.
Ik had het over mobiel gamen en daar heeft Sony nu niets te betekenen. Ms ziet Google en Amazon als grote concurrent omdat die samen met microsoft grote cloud infra hebben en zich daar op gaming gebied bewegen. Er is dus groei in te behalen voor Microsoft met xcloud. Het verschil is ook nog eens dat ms het ziet als aanvullend op console of pc, daar waar Google exclusief cloud aanbiedt.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:49
Ook al zitten ze overal al die ms games en dan nog verkopen ze minder dan de concurrent,dan doen ze het echt niet goed.

Het zou zomaar kunnen dat ms deze keer alles op alles zet en mocht het ze geen dikke winst opleveren dat ze gewoon na deze generatie stoppen met xbox consoles,maar wel doorgaan met al die diensten. Al hoop ik van niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Amaze86 op 28-06-2020 15:35 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Amaze86 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:33:
Ook al zitten ze overal al die ms games en dan nog verkopen ze minder dan de concurrent,dan doen ze het echt niet goed.

Het zou zomaar kunnen dat ms deze keer alles op alles zet en mocht het ze geen dikke winst opleveren dat ze gewoon na deze generatie stoppen met xbox consoles,maar wel doorgaan met al die diensten. Al hoop ik van niet.
Lijkt me sterk. 1 zwakke generatie betekent echt niet 'nu of nooit, anders de stekker er uit'. Winst zullen ze sowieso maken.

• Dalim
drakiesoft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:12:
[...]

Ik had het over mobiel gamen en daar heeft Sony nu niets te betekenen. Ms ziet Google en Amazon als grote concurrent omdat die samen met microsoft grote cloud infra hebben en zich daar op gaming gebied bewegen. Er is dus groei in te behalen voor Microsoft met xcloud. Het verschil is ook nog eens dat ms het ziet als aanvullend op console of pc, daar waar Google exclusief cloud aanbiedt.
Kan je mijn geheugen opfrissen over hoeveel omzet Microsoft haalt uit de mobiele gaming markt?
Of hoeveel omzet Google haalt uit de mobiele gaming markt met hun eigen projecten? Dus niet de omzet die horen bij het platformhouderschap meetellen. Anders kunnen we Apple ook meetellen.

Nou ik ben benieuwd!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dalim schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Kan je mijn geheugen opfrissen over hoeveel omzet Microsoft haalt uit de mobiele gaming markt?
Of hoeveel omzet Google haalt uit de mobiele gaming markt met hun eigen projecten? Dus niet de omzet die horen bij het platformhouderschap meetellen. Anders kunnen we Apple ook meetellen.

Nou ik ben benieuwd!
Dat is hetzelfde als vragen hoeveel omzet Apple uit de iPhone 12 haalt. Xcloud staat officieel nog niet eens. Als je straks met je game pass ultimate ook xcloud erbij krijgt kan ik me voorstellen dat veel meer mensen zullen streamen, ook naar smartphone.

• Dalim
Thomas schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Dat is hetzelfde als vragen hoeveel omzet Apple uit de iPhone 12 haalt. Xcloud staat officieel nog niet eens. Als je straks met je game pass ultimate ook xcloud erbij krijgt kan ik me voorstellen dat veel meer mensen zullen streamen, ook naar smartphone.
Misschien moet je eens lezen waar ik op reageer. Mijn vraagstelling is bewust zo omdat de redenatie van degene waar ik op reageer kant nog wal slaat.

• drakiesoft
Dalim schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Nou ik ben benieuwd!
Ik snap je vraag niet.
Potentiële groei game platform is cloud, daar waar ms heen beweegt. Google en Amazon zijn kwa cloud de grootste concurrent. Is al meerdere keren gezegd. En daarmee impliciet cloud gaming.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Amaze86 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:33:

Je hoeft geen marktleider te zijn om aan een product te verdienen... Dat vergeten mensen volgens mij maar al te vaak.

Alles kan.. Het zou zomaar kunnen dat ze uiteindelijk met hun Gamepass Ultimate incl. Xcloud 30+ miljoen subscriptions gaan krijgen. Wie weet...

• drakiesoft
uchiha tijntje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Je hoeft geen marktleider te zijn om aan een product te verdienen... Dat vergeten mensen volgens mij maar al te vaak.

Alles kan.. Het zou zomaar kunnen dat ze uiteindelijk met hun Gamepass Ultimate incl. Xcloud 30+ miljoen subscriptions gaan krijgen. Wie weet...
Ja en andersom. Gebruikers met gamepass hebben straks automatisch xcloud en kunnen dan thuis op console en daarbuiten xcloud verder gamen.

Dat is niet voor iedereen, maar ik zie kids nu ook fortniten tegen elkaar. De ene op de Xbox, de andere op de switch en weer een andere op een iPad. Dus die kids zijn al helemaal gewend aan mobiel gamen.

• RRCreations
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:56:
[...]

Prestige??? lol, ok....

Nogmaals, ik vroeg dus waarom men het idee heeft dat de Series S vergelijkbaar is in prestaties als de PS5, niet waarom ze 2 modellen zouden willen maken...
Prettige lol? Denk je dat bijvoorbeeld Nvidia zomaar ‘de snelste videokaart’ maken om daar veel geld op te verdienen? Of Volkswagen met hun Bugatti Veyron project waarbij ze miljoenen hebben verloren maar toch nog een opvolger hebben uitgebracht? Prestige. Ik zou je dan ook graag verwijzen ‘economie voor dummies’ als dat bestaat.

Wie weet is de XSX wel meer dan 30% krachtiger dan de PS5? Wie weet is de XSS inderdaad 1080p gelimiteerd of toch net zo snel/krachtig als de PS5? Wie weet is het wel een handheld?

We zullen het zien want nog helemaal niks is bevestigd over de XSS. Daarnaast heb ik duidelijk gemaakt dat dit glazenbol theorie betreft. Als mijn visie niet past in jouw visie hoef je niet gelijk gepikeerd te reageren alsof je beter weet, je weet immers net zo weinig als mij.
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:04:
[...]

We zullen het zien.
Stellingen gebaseerd dus op gebakken lucht. Je zit trouwens ook constant te vergelijken met PS, dat is naar mijn idee niet de bedoeling.

• RRCreations
uchiha tijntje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Klopt inderdaad. Apple verdient bakken met geld met de IPhones maar toch houdt Samsung al 11 generaties het vol. Ieder zijn ding.

• Dalim
Alvast mijn oprechte excuses aan alle alle anderen hier, dit is mijn laatste post over dit onderwerp ik beloof het. :P

Naast console is mobiel gaming de markt waar veel te halen valt. Vooral vwb cloud gaming. Sony en Nintendo hebben daar niets te betekenen.
[...]
Ik had het over mobiel gamen en daar heeft Sony nu niets te betekenen.
Maar als ik vraag wat Microsoft of een Google/Amazon te betekenen hebben in de mobiele gaming markt... krijg ik dit
Thomas schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Dat is hetzelfde als vragen hoeveel omzet Apple uit de iPhone 12 haalt.
of dit
drakiesoft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:13:
[...]
Ik snap je vraag niet.
Potentiële groei game platform is cloud, daar waar ms heen beweegt. Google en Amazon zijn kwa cloud de grootste concurrent. Is al meerdere keren gezegd. En daarmee impliciet cloud gaming.
Als antwoord. Ik zal het wel niet snappen, maar Sony heeft niks te zoeken in de (cloud) mobiele markt omdat ze daar ''nu niks te betekenen hebben''. Maar de overige 3 hebben daar wel wat te betekenen want ze zijn de grootste spelers. Ook al hebben ze er nu niks te betekenen want 2 van 3 hebben nog niet eens een product gelanceerd en die andere (Google) zit maar een beetje aan te modderen.

Want PS Now bestaat niet en is dood, toch?

https://www.fool.com/inve...ually-for-5-straight.aspx
https://www.tweaktown.com...id-subscribers/index.html

Oh maar wacht daar is natuurlijk geen mobiele app voor! Ja dat kan niet, echt een onoverkomelijk probleem. Meteen opdoeken die hap!

/einde rant. Nogmaals mijn excuses aan de anderen ik neem voor de rest van de dag pauze. Tot morgen ;)

• Trishul
[...]

https://www.google.com/am...hest-grossing-mobile.aspx

Ik zou zeggen, educateer jezelf. Dat het niet zichtbaar is in de jaarcijfers van de PS divisie wil nog niet zeggen dat het er niet is. Mobile gaming valt onder Sony Music, vandaar (zo is PS ook begonnen..).
Verder lijkt het mij een kwestie van tijd voordat PS Now weer beschikbaar is voor iOS en Android, beide platformen hebben al native DS4 support. Ze hoeven alleen maar de app te releasen. Ik zie de komende jaren PS Now wel de transitie maken naar een van de grote cloud aanbieders, want alle PS games zijn inmiddels wel te emuleren door x86 hardware. Xcloud is natuurlijk nog niet officieel uitgebracht, maar als dat gebeurd, hebben ze wel een flinke kluif aan PS Now en GeForce Now. Ik zie Microsoft dan wel z'n games incompatibel maken met GeForce Now.

• Aenea
RRCreations schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Prettige lol? Denk je dat bijvoorbeeld Nvidia zomaar ‘de snelste videokaart’ maken om daar veel geld op te verdienen? Of Volkswagen met hun Bugatti Veyron project waarbij ze miljoenen hebben verloren maar toch nog een opvolger hebben uitgebracht? Prestige. Ik zou je dan ook graag verwijzen ‘economie voor dummies’ als dat bestaat.
Ja, prestige lol. Dat VW een Bugatti maakt voor de prestige begrijp ik best, dat MS een Xbox Series S maakt voor prestige slaat echt helemaal nergens op, want voor de prestige hebben ze de Series X ten slotte al, slaat vooral nergens op als er hier enkele mensen zijn die na een Tom Warren opmerking dan maar denken dat het dezelfde prestaties dan zou krijgen als de PS5

• Aenea
RRCreations schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:31:
[...]Stellingen gebaseerd dus op gebakken lucht. Je zit trouwens ook constant te vergelijken met PS, dat is naar mijn idee niet de bedoeling.
Ik reageerde dus op een opmerking dat Sony niets te doen heeft met streaming, dat betekent dat ik niet degene was die origineel aan het vergelijken was, hmm?

Snap sowieso niet zo goed waarom dat steeds maar moet, elkaar zo neer halen steeds qua merken, beide consoles zijn krachtig en beide consoles zullen mooie games krijgen als de devs een beetje hun best doen!

• Finraziel
Aenea schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Vooral met in achterhoofd dat Google daar echt vreselijk makkelijk in is!

Heb door de jaren heen aangeleerd om nooit een Google dienst te gaan gebruiken (op youtube of search na) die net uit is want de kans is vrij groot dat de stekker er wordt uit getrokken.

Mis iGoogle nog steeds bv....
Dat bewijzen ze dit jaar helaas weer door Google music de nek om te draaien... Ja, ze brengen het als je kunt nu moeiteloos alles omzetten naar YouTube music, maar die is echt zwaar inferieur.

• drakiesoft
Hey dont shoot the Messenger. Ms zegt dat Google en Amazon hun concurrentie is op dat gebi d en blijkbaar zien ze in Sony dat niet. Wat is het probleem? Sony heeft wellicht helemaal niet de intentie om mobiele cloud gaming richting op te gaan. Sony staat nou niet bekend om hun cloud diensten en wil zelfs gebruik maken van Azure. Is dat erg? Ik vind van niet. Zo doet Sony meer met vr voor consoles en ms weer niet. Nou zou ik kunnen zeggen dat heel misschien ms wel vr gaat ondersteunen omdat ze dat op pc ook doen. Maar nee dat gaan ze niet doen omdat Phil dat al gezegd heeft. Daarnaast heeft ms al geruime tijd de cloud op hun agenda en de series x is gemaakt met de nadruk op cloud. Daarentegen heb ik Sony geen enkel woord over cloud horen zeggen. Dat is wellicht de reden dat ms zegt dat amazon en Google hun grootste concurrent zijn op dat gebied.

Ik wil niet ontkennen dat psnow bestaat, maar die heeft een ander doel dan de visie van ms.
Ms wil aanvulling op consoles en pc door cloud op mobiel. Psnow doel is denk ik backward compatibilty via streaming naar pc. Uiteindelijk zal xcloud ook voor pc komen, tenminste ik las dat dit getest werd, maar zie geen echt doel hiervan. Games komen immers ook voor pc uit. Daarnaast kan het ook zijn dat ms Sony niet als cloud concurrent ziet, omdat ze Azure af gaan nemen. En ja dat is denk ik ook een beetje het achterliggende gedachte van xcloud hun Azure diensten promoten. Dus games as a service.
Dat Sony dit gaat afnemen is in dat opzicht een winst voor ms, want Sony neemt het niet af van bv amazon of google. Dat is wellicht ook de reden dat ze Sony niet als concurrent zien, maar meer als bron van inkomsten. Ik denk voor ms en Sony een win win situatie.

Edit aanvulling

[ Voor 34% gewijzigd door drakiesoft op 28-06-2020 19:20 ]

• drakiesoft
Het jaar is 20.459
Amateur archeologen ontdekken gefossiliseerde resten van een vermoedelijk primitief besturingapparaat met onbekende doel 😆😆😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aHw5o-ZZWieYNFxylY9tqV4aJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSmvJIB9lNS4UwU0v0OCHhPk.jpg?f=fotoalbum_large

• drakiesoft
Syn (Tencent)
Chinese cyberpunk

[ Voor 5% gewijzigd door drakiesoft op 28-06-2020 19:28 ]

• justifire
  • Laatst online: 16-09 12:34

justifire

Shut up and squat !!

drakiesoft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:03:
Het jaar is 20.459
Amateur archeologen ontdekken gefossiliseerde resten van een vermoedelijk primitief besturingapparaat met onbekende doel 😆😆😆

[Afbeelding]
Je ziet meteen aan de manier waarop deze neanderthaler de steen vasthoud dat Microsoft de juiste keuze heeft gemaakt met de plaatsing van de thumb sticks :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Finraziel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Dat bewijzen ze dit jaar helaas weer door Google music de nek om te draaien... Ja, ze brengen het als je kunt nu moeiteloos alles omzetten naar YouTube music, maar die is echt zwaar inferieur.
Enorm offtopic maar dit is inderdaad idioterie. Zal wel zijn omdat Youtube meer naamsbekendheid heeft. Stadia ben ik niet mee begonnen want ik zie het ook wel gebeuren dat je na een jaar alles kwijt bent omdat Google het stilletjes seponeert.

• RRCreations
*knip* plaats dan een topic report.

[ Voor 93% gewijzigd door Chaoss op 01-07-2020 20:18 ]

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 08:59

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Heeft de Xbox Series X website een update gekregen? Was me nog niet opgevallen:
https://www.xbox.com/nl-NL/consoles/xbox-series-x

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Wat is er volgens jou veranderd?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Miesjh

Miesjh

boe2 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:55:
Wat is er volgens jou veranderd?
De menu balk aan de bovenkant. Verder zie ik in het filmpje aan het einde fall 2020 staan. Dacht dat dit eerst Holiday 2020 was.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Miesjh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:58:
[...]

De menu balk aan de bovenkant. Verder zie ik in het filmpje aan het einde fall 2020 staan. Dacht dat dit eerst Holiday 2020 was.
Onderaan de site staat echter:
Eind 2020 beschikbaar

Dus het wordt gewoon kerst voor ons :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01

TheVMaster

Moderator WOS
Miesjh schreef op Monday 29 June 2020 @ 08:58:
[...]

Volgens mij is de release gewoon ergens eind november ofzo....dat is toch ook ongeveer bij de start van Holiday Season (rond Black Friday is dat toch?).
SinergyX schreef op Monday 29 June 2020 @ 08:59:
[...]

Onderaan de site staat echter:
Eind 2020 beschikbaar

Dus het wordt gewoon kerst voor ons :P
Zouden we weer een gefaseerde lancering krijgen dan, verdeelt over een paar weken?

[ Voor 40% gewijzigd door TheVMaster op 29-06-2020 09:53 ]

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Miesjh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:50:
Heeft de Xbox Series X website een update gekregen? Was me nog niet opgevallen:
https://www.xbox.com/nl-NL/consoles/xbox-series-x
Ah, bedankt, meteen even een screenshot van als die auto het beeld in komt rijden gemaakt en als achtergrond op mn Xbox ingesteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_xP5F4kSHNMn8HKGaNSM3g8_zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tbE2cMCyjfDSDimowaIgxCY.png?f=fotoalbum_large

XBL: MRE Inc

• Miesjh

Miesjh

Inside Xbox Series X Optimized: Call of the Sea

https://news.xbox.com/en-...ptimized-call-of-the-sea/

[ Voor 35% gewijzigd door Miesjh op 29-06-2020 10:32 ]

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

’4K Resolution, 60FPS and DirectX Raytracing’

Now we’re talking about teraflops !!
_/-\o_ :9~ oOo

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Miesjh

Miesjh

Bron: Jez Corden van Windows Central

• GadgetJunkPhone
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:02
Miesjh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:54:
[Twitter]

Bron: Jez Corden van Windows Central
Dat zou zonde zijn. Ik had gehoopt ergens volgende week.

• Aenea
justifire schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:43:
[...]

’4K Resolution, 60FPS and DirectX Raytracing’

Now we’re talking about teraflops !!
_/-\o_ :9~ oOo
Zie je, weer zo'n vreemde conclusie. Er staat toch echt resolutie, fps en RT en mensen zien er teraflops in!

:?

*ducks*

• drakiesoft
Deels offtopic.

Veel gedoe omtrent streaming de laatste tijd.

Mixer sluit de deuren
Een ban op Twitter voor grote streamer iig drdisrespect
Een gerucht dat Spotify onder Google een nieuw streaming platform wil beginnen?

Zou het sluiten van mixer daar ook gerelateerd aan kunnen zijn?

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

Wom

JackSparrow schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:53:
[...]

Zouden we weer een gefaseerde lancering krijgen dan, verdeelt over een paar weken?
Begin van het jaar was men bij Xbox vrij stellig dat ze een gefaseerde lancering wilde voorkomen. Maar ik kan niet inschatten wat de impact van Corona is op dat vlak. Als het een kwestie van weken is, valt het nog te overzien. Maar als het net zoals bij de One gaat zijn, mag je dat best matig noemen.
Sitting Ducks heette die game en die is best zeldzaam heb ik mij laten vertellen. Is enkel niet echt ontopic hier, maar daar moet je de originele Xbox-topics voor opsnorren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muby4UxgvMuNd2Gujvtqqve8-4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TDTeJ208yGSU6Aw9Y0kfJKdS.png?f=user_large

// Overigen, een van de ontwikkelaars van die game was Asobo. Die kennen we nu van Flight Simulator ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Wom op 29-06-2020 11:46 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23

BM

Moderator Spielerij
Wom schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Begin van het jaar was men bij Xbox vrij stellig dat ze een gefaseerde lancering wilde voorkomen. Maar ik kan niet inschatten wat de impact van Corona is op dat vlak. Als het een kwestie van weken is, valt het nog te overzien. Maar als het net zoals bij de One gaat zijn, mag je dat best matig noemen.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er ook nog maar 1 iemand binnen het management van MS is (of waar dan ook binnen MS) die nu nog denkt dat dat een goed idee zou zijn. Na de clusterf*ck van de Xbox One launch mag je toch hopen dat zelfs MS beter weet :+

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

Wom

BM schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er ook nog maar 1 iemand binnen het management van MS is (of waar dan ook binnen MS) die nu nog denkt dat dat een goed idee zou zijn. Na de clusterf*ck van de Xbox One launch mag je toch hopen dat zelfs MS beter weet :+
100% eens, maar de realiteit is wel dat men misschien niet al het werk op tijd af krijgt. En dan wordt het kiezen voor de minst slechte optie gok ik. Maar ik heb ook geen verdere info hoor, maar ik zie dat releases die wij doen ook uitgesteld worden. Vertalingen die later zijn, overheden die langzamer werken, etc. etc. Er zit veel vertraging buiten waar je zelf invloed op hebt op dit moment.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Trishul
Japan en de rest van Azië (ok misschien India en Australië uitgezonderd) kunnen prima initieel overgeslagen worden voor de Xbox release dit jaar. De Japanse console markt stelt bv niet zoveel meer voor. Alleen de switch en mobile games doen het daar goed. De VS en de EU, dat zijn de belangrijkste markten dit jaar voor de next-gen consoles.
Trouwens, als die series S echt bestaat en uitgebracht wordt voor bv $249 of zelfs $199, dan is dat wel een zeer interessant product voor de BRICS landen.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Aenea schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:19:
[...]

Zie je, weer zo'n vreemde conclusie. Er staat toch echt resolutie, fps en RT en mensen zien er teraflops in!

:?

*ducks*
Ik zie overal teraflops in !! 💪🏼💪🏼💪🏼
At vanmorgen een kom Brinta, boordevol teraflops.
Zojuist reed er hier een Aventador de straat uit, vol met dikke teraflops.
Vakantie gaat overigens ook weer de nodige teraflops kosten...
Maak je niet zo druk :+

• RRCreations
justifire schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Ik zie overal teraflops in !! 💪🏼💪🏼💪🏼
At vanmorgen een kom Brinta, boordevol teraflops.
Zojuist reed er hier een Aventador de straat uit, vol met dikke teraflops.
Vakantie gaat overigens ook weer de nodige teraflops kosten...
Maak je niet zo druk :+
De XSX heeft meer TF dan een Bugatti Chiron. :o :o :o :o

• drakiesoft
De xdoos _O- (de verpakking zelf is alleen al 3 tflops)

[Twitter: https://twitter.com/infrarogue89/status/1277330883817598981?s=19]

[ Voor 18% gewijzigd door drakiesoft op 29-06-2020 14:28 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is het mooie, je hoeft geen game meer te kopen. Met alleen de tflops kun je gewoon de hele generatie vooruit. Beste exclusive IP ever.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Miesjh

Miesjh

Nieuw artikel op Windows Central, List of Xbox Series X tech specs: https://www.windowscentral.com/xbox-series-x-specs

Update: Staat niks bijzonders in.

[ Voor 29% gewijzigd door Miesjh op 29-06-2020 14:45 ]

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23

BM

Moderator Spielerij
Zullen we hier ook gewoon ff kappen met het doordraven over TFlops? Vast onderling heel grappig, maar stop er toch maar mee

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Aenea
justifire schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Je ziet meteen aan de manier waarop deze neanderthaler de steen vasthoud dat Microsoft de juiste keuze heeft gemaakt met de plaatsing van de thumb sticks :)
Heb je eigenlijk hier wel goed genoeg over nagedacht voor dat je dit intikte? Want je vergelijkt dus mensen die de xbox stick placing fijner vinden met Neanderthalers! :D

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Aenea schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Heb je eigenlijk hier wel goed genoeg over nagedacht voor dat je dit intikte? Want je vergelijkt dus mensen die de xbox stick placing fijner vinden met Neanderthalers! :D
And proud of it!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:22
Aenea schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Spiergeheugen. Oerinstinct.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• drakiesoft
xbox merchandise

• drakiesoft
Oh o. Tom Warren (the verge) started a console war.
Daar gaan wij niet aan meedoen, voordat het hier weer uit de hand loopt...

Wat wel interessant is aan zijn tweet en alleen daar graag over discussiëren:

- heeft hij zojuist de lockhart bevestigd???
- cpu snelheid is wellicht hetzelfde als series x?
- ding kan net als z'n grote broer raytracen dus.

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:27
Wordt toch wel nieuwsgierig naar de Lockheart al zal het toch de X zelf worden. Wellicht tzt de Lockheart voor boven bij de Playseat omdat daar toch niet meer dan een HD tv staat.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
drakiesoft schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:59:

[Twitter]
Voor Lockhart om te werken met zo min mogelijk beperkingen verwacht ik dat de CPU en SSD (latency/bandbreedte) performance identiek moet zijn aan de XSX. De GPU is eenvoudiger te schalen, maar de CPU bepaalt voornamelijk de grote en complexiteit van de spelwereld en de simulatie. Dat laatste is lastiger te schalen dan bijvoorbeeld de resolutie.

De SSD zou wat minder bandbreedte kunnen hebben vanwege kleinere assets en een kleinere RAM pool om te vullen maar lijkt mij voor de simpliciteit niet handig, maar vanuit een kosten perspectief weer wel.

Jup, ik blijf erbij dat ik geen fan ben van Lockhart.

• Dalim
drakiesoft schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:59:

[Twitter]
Ik ben eens door die Twitter comments gegaan, en kan niet anders dan concluderen dat Tom Warren een absolute clown is :O
Hij heeft echt beschamende reacties op legitieme tegenargumenten.

Desondanks ben ik nog steeds van mening dat de Series S een hele sterke zet kan zijn, afhankelijk van de value proposition.

Maar als purist heb ik liever geen Series S... Ik ben op het technisch vlak niet gehinderd door enige kennis dus kan daar geen uitspraken over doen. Maar het voelt wel gek om een gloednieuwe generatie meteen aan het begin al te 'handicappen'. Nogmaals, puur mijn gevoel. De feiten laat ik aan @Caayn over 8)

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:27
Als de Series S alles kan wat de X kan maar dan enkel in HD vind ik het best. Ideaal dan als tweede console.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Pagina: 1 ... 22 ... 147 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Op naar gamende Tweakers? Zie deze lijst en voel je vrij om jezelf toe te voegen :)

Aanverwante topics:
• Alles over pre-orders en levertijden: ~[XSX / XSS] Pre-order, levering en prijzen topic
• GAMEPASS: [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden