Cyrax0508 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:51:
[...]
Ik heb eigenlijk altijd wel iedere console in mijn bezit gehad en de laatste jaren heb ik dat ook gedaan. Hoewel ik absoluut heb genoten van de Xbox One, heeft dat ding van de huidige consoles (PS4/Switch/One) toch echt het meest stof staan happen (zeg maar gerust zo’n 85% van de tijd). Ik heb, afgezien van Gears en Ori, vrij weinig met de exclusives van MS. Ik vind het mager, heel mager. Als ik dat afzet tegen de PS4 (God of War, Spiderman, The Last of Us 1 en 2, Horizon Zero Dawn, Detroit Become Human, Uncharted, Ratchet, Days Gone) dan is Sony gewoon vele malen sterker.
Ik heb echt geen voorkeur voor een console qua merk, dat boeit me totaal niets. Ik ben een gamer en speel games. Deze generatie ga ik echter wel echt kiezen en zal ik de Xbox overslaan. Nu besef ik echt wel dat e.e.a. ook smaakgebonden is en dat er genoeg mensen zijn die de games die ik matig vind op de One (hoewel de scores op Meta het met me eens zijn) voor anderen weer fantastisch zijn. Games als Sea of Thieves, State of Decay en Crackdown 3 zijn in mijn optiek niet van het hoge niveau dat ik gewend ben van Sony’s exclusives.
Het sterkste punt van MS is de hoeveelheid games die je voor weinig kunt spelen middels hun diverse abonnementen en hun online service. Dat vind ik fantastisch, alleen ben ik een volwassen vent met een baan en kinderen. Ik game dus niet heel veel. Ik heb persoonlijk niet zoveel aan die overvloed aan games die ik kan spelen. Ik heb maar een paar games per jaar nodig en de type games die Sony mij bied zijn meer dan genoeg. Met pijn in het hart laat ik de nieuwe console van MS aan me voorbijgaan. Maar mochten ze me nog verrassen met de prijs en een aantal dikke exclusives, dan ben ik altijd bereid mijn keuze te herzien
Ik heb ook al een Switch en dat is de minst krachtige console van allemaal, maar die staat momenteel (tot TLoU part 2 althans) verreweg het meeste aan in 2019/2020.
Grappig, de Switch staat hier het meest te verstoffen omdat er simpelweg niks uitkomt wat me aanspreekt. Leuk als je veel met kinderachtige games hebt (laten we eerlijk zijn, Animal Crossing is gewoon een kindergame), maar er komt ook weer niet zo giga veel op dat ding uit.
En gezien Sony vrijwel alleen singleplayer games heeft afgeleverd, zit ik daarna gewoon weer multiplatform multiplayergames te spelen en dat kan op zowel Xbox als Playstation. Wat dat betreft heb ik de meeste exclusives ook wel gedaan die me aanspraken. En hoewel de meesten zeker wel tof waren, vond ik ook lang niet alles het hozanna wat sommigen je willen doen geloven. Bij veel games is het wow-effect er vrij snel af en ben je eraan gewend. Moeilijkheidsgraad wordt vaak bepaald door maar gewoon meer enemies op je af te sturen, niet door het echt uitdagender te maken. Of om het gewoonweg oneerlijk te maken. Het is leuk als je wat hebt met games die je oneerlijke obstakels voorlegt waar je tig keer over moet doen voordat je een keer verder kunt, maar ik vind het nep en saai. Vooral spiderman had daar aan het eind van de game mee te maken. In het begin had je een enemy of 20 en dat was het wel. Aan het eind zit je 100 man aan elkaar te chainen, omdat ze maar blijven komen. Is dat uitdaging? Aanvallen die je maar op 1 manier kunt pareren, is dat uitdaging? Vaste strategie van een boss die elke keer in herhaling hetzelfde doet, maar waar je een paar keer voor nodig hebt om te weten wat ie gaat doen, is dat uitdaging? Ik vind van niet.
Games kunnen er nog zo mooi uit zien, maar je ziet dat de laatste tijd devs erg lui zijn geworden op het gebied van moeilijkheidsgraden en AI.
En ook qua sfeer en setting vind ik veel Sony titels op elkaar lijken. Er mag niks normaals meer tussen zitten, altijd wel iets met fantasie en fiction. Monsters, demonen, het kan niet genoeg gore hebben. Dat is mijn ding niet en daardoor heb ik ook veel games overgeslagen. Ook de laatste conferentie heb ik naar veel games zitten kijken die me persoonlijk niet aanspreken. En terwijl sommige fanboys klaar kwamen, zat ik nog steeds te zoeken naar een reden om er 1 aan te schaffen. En ik weet nu dat dat in ieder geval dit jaar niet gaat gebeuren.
Dat geldt overigens ook voor de XSX. Ik moet nog maar zien of er wat leuks bij zit. Ik geef liever aan het eind van het jaar mn geld uit aan games dan aan consoles waar je dan 1 of 2 games op gaat spelen die de upgrade waard zijn. Met de huidige strategie van MS hoeft dat zelfs niet eens en gezien ik game-pass heb, wordt het ook nog eens een goedkopere launch ook. Ik wacht nog even af hoe de grote games dit najaar draaien en bepaal dan wel of ik het de upgrade waard vind. Ik ga waarschijnlijk ook geen pre-order plaatsen als dat wel zo is.
[
Voor 6% gewijzigd door
Martinspire op 15-06-2020 13:25
]