Mzz, ik ben er nog steeds niet uit. De ixus-serie valt af, en ik ben nou aan het twijfelen tussen de s30, de s40 en de g2. Dat zal wel een afweging tussen kwaliteit (g2) en draagbaarheid (formaat en gewicht, s30 en s40) worden. Ik snap alleen niet goed waar die 200 dollar verschil tussen de s30 en de s40 hem in zit (behalve het verschil in megapixels), iemand?
Verder kwam ik nog de pentax optio 330 en 430 tegen, met het formaat van de ixus alleen van, in mijn ogen (heb er ook niet al te veel verstand van), betere kwaliteit (430 is wel aardig wat duurder, 330 is iets duurder maar). Iemand daar wat over te zeggen (bijv over de kwaliteit: details te vinden op
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp)? En zo zijn er nog enkele ultracompacte camera's op dpreview te vinden die iig 3 of meer megapixels hebben. En ik weet dat je je daar niet helemaal blind op moet staren maar ik heb geen idee hoe (behalve via ervaringen van anderen) en op welke punten ik nog meer de kwaliteit van een camera kan meten.
Het probleem is een beetje dat ik een digicam wil zoiezo van redelijk tot goede kwaliteit is (en dan doel ik op de kwaliteit van de foto's en het aantal functies om mee te experimenteren) en het liefst nog compact ook. Dat wil dus zeggen dat ik bij echte grote kwaliteitsverschillen (qua kwaliteit van de foto's maar ook qua functies/intestellingen/opties) voor de minder compacte goede cam (g2) kies, bij kleine kwaliteitsverschillen voor de compacte cam (optio 330/430, bij de ixus vrees ik eigenlijk een beetje voor de 2 megapixels) en bij gemiddelde/normale kwaliteitsverschillen voor de half compacte half goede cam (s40). Ik heb alleen geen idee hoe groot de kwaliteitsverschillen nou werkelijk zijn. Zo schijnt de lens van de g2 beter te zijn dan de s30/40, maar is die lens echt zoveel beter dat een beetje experimenteren en beter dan gemiddelde foto's maken er niet in zit bij andere cams of wordt dat verschil alleen opgemerkt door, bij wijze van spreke, freaks die hele weekenden op mooie foto's jagen om voor de fotowedstrijden. En hoe zit dat met het verschil tussen cams als de s30/40 en cams als de optio 330? And what about de verschillen in hoeveelheid instellingen en de verschillen in grootte?
Kortom, zijn de verschillen in formaat groter dan de verschillen in kwaliteit, of juist andersom (waarbij ik zoals gezegd zoiezo enige kwaliteit verlang)?
En verder weet ik niet of ik rekening moet houden met een eventuele opvolger of een nieuwe reeks van canon (g3, s50?) of van een ander merk. Moet ik daar op gaan wachten of duurt dat nog wel een tijdje?
Over die tasjes: ik zou die onderste nemen. Die lijkt wat steviger en is denk ik ook handiger in het gebruik. Zo'n opbergflap lijkt wel leuk maar zit denk ik alleen maar nutteloos (wat zou je er in moeten stoppen?) in de weg en kan wel eens snel afscheuren/kapot gaan. Maar nogmaals, ik ben ook maar een digicam-leek