Het grote "Ik Wil Een Digicam Hebben"-topic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.602 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19460

Topicstarter
...kan mooi parallel lopen met de foto-topics. Echt een topic voor advies over de aanschaf van die dingen is er nog niet. Daarom nu een generaal Ik Wil Een Digicam Hebben-topic. Vergeet niet de maxprijs en het doel van de camera te vermelden. Prijzen zijn te vinden bij Pricewatch (http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/27).

Als topicstarter heb ik dan de primeur:

Ik wil ook een digicam! :P

Budget: 1250 piek MAX! (ik moet immers ook nog een printer kopen)
Doel: Ik ga de opleiding VIA doen in Den Haag, en wil een beetje meer op het grafische gebied gaan spelen.
Wensen: Een camera waarmee je goed "actiefotos" kan maken, dus eentje met een korte sluitingstijd.

UPDATE:
http://www.pcphotoreview.com/gallery/cameras/searchbydigicam.cfm?ProductID=539
Hier kan je voor veel cameras fotos vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-07 08:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Actie kun je ook prachtig in beeld brengen met een relatief korte sluitertijd :) (en dan bijv. camera 'meetrekken' met het bewegende object).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ik moet ook een digitale camera hebben...

ik ben nu de pricewatch in access aan het copy pasten, zodat ik een beetje op $$ kan sorteren.

ik heb al zitten denken over een hp215 of 315. die zijn nogal cheap. maar mischien spaar ik nog ff door, en dan haal ik zo'n ixus van canon. degelijk spul.. alleen helaas wel duur.

Oh ja, ik zet er wel meteen een CF van 128mb of groter in, zodat ik voldoende opnames kan maken op vakantie, zonder een laptop mee te hoeven brengen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 04 augustus 2001 18:17 schreef BlaxLash het volgende:
...kan mooi parallel lopen met de foto-topics. Echt een topic voor advies over de aanschaf van die dingen is er nog niet.
maar wel een handige tip in de FAQ...

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

ga daar eerst eens kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=hp_c618&method=sidebyside

Daar zit ik dus nu naar te kijken. Max Shutter Time is 1/1000 seconde. Zegt me alleen heel weinig. Is dat kort? Ik bedoel voor spetterende waterdruppels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Op zaterdag 04 augustus 2001 18:59 schreef BlaxLash het volgende:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=hp_c618&method=sidebyside

Daar zit ik dus nu naar te kijken. Max Shutter Time is 1/1000 seconde. Zegt me alleen heel weinig. Is dat kort? Ik bedoel voor spetterende waterdruppels etc.
kijk wel uit, hoe lager je de sluitertijd zet, hoe meer licht je nodig hebt, dus bijvoorbeeld een hele zonnige dag, flitser, of het diafragma meer open te zetten.

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

25287

ik wil een digicam :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 04 augustus 2001 19:41 schreef ugamer het volgende:
ik wil een digicam :(
ehh... tja, ik ook... |:( Post dan liever nix...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

25287

Op zaterdag 04 augustus 2001 19:49 schreef BlaxLash het volgende:

[..]

ehh... tja, ik ook... |:( Post dan liever nix...
tis toch het ik wil een digicam topic hebben? nou ik wil een digicam :+ alleen kosten die dingen te duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 19:49
Kosten veel en zijn duur |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:54
wat is het nut van het zo zielig verbeteren?
Mensen die dat doen hebben echt niks beter te doen. Besteed die tijd nuttig ofzo.
Als mensen bij elk spelfoutje van jou zouden gaan zeiken, wordt je er vast heel moe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:40

Tarin

Just plain weird.

IK OOK IK OOK

:)

Ik denk dat ik een Olympus c-2040 zoom ga kopen. Hij is 'maar' 2.1 mpixels, maar als je die foto's ziet.. (check de revieuw op http://www.megapixel.net).
Bovendien scheelt het opslagruimte, zodat je minder geld uitgeeft aan geheugenkaartjes.
En er zit een heeele mooie 3x zoomlens op.

Hij is 1499 piek bij de FOKA, maar in de pricewatch staatie voor 1249, dus ik kijk nog ff wat ik doe :)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 04 augustus 2001 18:59 schreef BlaxLash het volgende:

geen idee, kheb de ixus gebruikt om de beruchte 1e douchekopfoto's te maken :P

Normale camera's moeten lukken voor wat je wilt, kwestie van juiste instellingen kiezen en goed focussesn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 04 augustus 2001 18:30 schreef Dirk-Jan het volgende:
ik moet ook een digitale camera hebben...

ik ben nu de pricewatch in access aan het copy pasten, zodat ik een beetje op $$ kan sorteren.

ik heb al zitten denken over een hp215 of 315. die zijn nogal cheap. maar mischien spaar ik nog ff door, en dan haal ik zo'n ixus van canon. degelijk spul.. alleen helaas wel duur.
Welkom bij de ixus-club alvast dan :)

Maar nee, het is echt mijn advies om als je NET begint met het digitaal fotograferen, een kwalitatief redelijke, maar zeer compacte camera te kopen.

Motivatie? Als je later echt in to digital photographing bent, dan koop je later wel een kwalitatief beter toestel (de prijs zal ook wel meevallen tegen die tijd)
En dan wil je natuurlijk niet dat je oude, trouwe digicamera weg gaat rotten in een donkere lade.
Als je een goedkope en/of grote camera koopt, dan gooi je dat makkelijker weg in een la, maar als je een compacte als een ixus koopt.
No matter wat je later erbij koopt. je blijft de ixus gebruiken omdat het zo lekker klein is. Je neemt het gewoon overal mee naar toe.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 04 augustus 2001 21:16 schreef menn0 het volgende:
Tja, wat is het nut van iets posten dat helemeaal, totaal, compleet geen meerwaarde bied aan een topic?
Behalve het kunstmatig hooghouden dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 08:32
Ik heb mn oog laten vallen op een Canon powershot A10 die ik over een maandje voor 880,- bij de ASCII in groningen ga halen

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27702

Ik wil er ook een: budget 400 piek/maand en ik heb maar 1 maand geduld dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

WTF is het nut van dit topic |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 17:41 schreef SickBastard het volgende:
Ik wil er ook een: budget 400 piek/maand en ik heb maar 1 maand geduld dus...
hehe.. same here dude ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 05 augustus 2001 18:02 schreef wfvn het volgende:
ik denk dat ze de laatste mentale push willen hebben.

Je weet wel "ik wil iets heel graags hebben, maar het is zo duur"
Als anderen het ook gaat kopen lijkt het opeens minder duur, want dan is het "hij heeft het ook, dus moet ik er ook eentje hebben" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 19-02 21:38

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Ik heb er 1 (SONY DSC-S70) maar wil een betere :)

Budget 3500,-

Wacht nog even totdat meer merken met de 5M pixel camera's uitkomen.

Hoewel de Minolta Dimage7 of de Sony DSC-S85 wel hoog in mijn belangstelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ken iemand die zit gigantisch in de cameras, en die sprak wijs tegen mij: Als je een camera koopt, koop dan direct een goeie van 2500 piek ofzo... nu heeft die Žiemand` geld, ikke alleen niet zoveel. Wie is het hier mee eens, en waarom moet ik dus geen camera van 1250 piek kopen?

Trouwens, ik heb trouwens mijn vraag nog steeds niet beantwoord gehoort. Welke camera raden jullie me aan???? (zie eerste post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 18:02 schreef wfvn het volgende:
Goed dat je het vraagt. Meerdere mensen snappen het namelijk niet.

Er worden steeds topics geopent met de titel: een camera gezocht voor 2200 piek. Naja, als dat alles nu eens in een groot topic verzameld kan worden, dan hebben we niet al die aparte topics meer. Eigenlijk hetzelfde idee als "ik zoek dit en dit nummer topic"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolgoza
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 14:17
Op dit moment is volgens moi de beste keus

de HP 815 bij NorroD voor 1095 pieken.

Dus en cheap EN goed. (3,5 MP ofzo)

Make everyday a good day!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11975

Op maandag 06 augustus 2001 12:34 schreef coolgoza het volgende:
Op dit moment is volgens moi de beste keus

de HP 815 bij NorroD voor 1095 pieken.

Dus en cheap EN goed. (3,5 MP ofzo)
man die bestaat nie |:(

Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 06 augustus 2001 12:47 schreef gharay29 het volgende:

[..]

man die bestaat nie |:(

Ray
En dat allemaal slechts voor 1000 piek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 04 augustus 2001 22:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

geen idee, kheb de ixus gebruikt om de beruchte 1e douchekopfoto's te maken :P

Normale camera's moeten lukken voor wat je wilt, kwestie van juiste instellingen kiezen en goed focussesn.
Kan je je doesjkopfoto eens posten? Ik heb me helemaal de pleures gezocht, maar kan die niet vinden...

Die fotos van den haag die heb jij toch allemaal gemaakt? Dan ziet die ixus er wel aardig uit eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26824

Nu wil ik dus ook een digicam gaan kopen/krijgen voor mijn verjaardag.

1. Ik wil een niet te dure camera (rond de FL.400,- ... +/- FL.50,-)
2. Een resolutie TOT 1024*768 is voldoende... meer is niet echt nodig.
3. Een redelijk goed aantal MegaPixels... (1 megapixel... is dat redelijk??)
4. Hoeft geen zoom functie op te zitten.
5. MPEG-jes maken hoeft niet.
---------
Nu zit ik te denken aan een:
1. AGFA ePhoto CL20
2. Trust PhotoCam 1300
3. Kodak DC3200
---------
Welke zou het beste zijn voor mij???
---------
Alvast bedankt...

Tigereye.

p.s.: Wat doet de digitale zoom precies???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
trust heeft er toch een voor 300 of 400 piek ?
kan 1024 x 768 aan in ieder geval

http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=12257

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 06 augustus 2001 14:44 schreef BlaxLash het volgende:

[..]

Kan je je doesjkopfoto eens posten? Ik heb me helemaal de pleures gezocht, maar kan die niet vinden...
Heb je niet echt goed gezocht. Het stond gewoon op de eerste pagina van de digitale fotocamera topic :P

Maar hierbij:

Afbeeldingslocatie: http://www.athlonkmf.f2s.com/Images/photos/waterstraal.jpg
Die fotos van den haag die heb jij toch allemaal gemaakt? Dan ziet die ixus er wel aardig uit eigenlijk...
De ixus is dan ook niet echt een goedkope fotocamera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 06 augustus 2001 16:12 schreef Tigereye het volgende:

---------
1. AGFA ePhoto CL20
2. Trust PhotoCam 1300
3. Kodak DC3200
---------
---------
Alvast bedankt...

Tigereye.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.... iemand met een duidelijke, gerichte vraag :)

Alleen heb ik geen ervaring met bovenstaande camera's... kep de specs nog niet bekeken... misschien dat ik daar later nog iets op post
Digitale zoom is het 'opblazen' van een foto.

Stel dat je GEEN optische zoom hebt, en je zit op een resolutie van 1024x768 te werken EN je wilt toch iets wat 'te' ver weg staat fotograferen, dan heb je dus zoom nodig... (duh... dat begreep je vast zelf ook al wel)

Die digitale zoom doet het volgende:
Ik ga nu even voor het gemak uit van 2x digitale zoom
De randen van de foto worden weggesneden zodat er een plaatje van 512x384 overblijft.
Je hebt je toestel ingesteld om foto's te leveren van 1024x768. Dus gaat de camera dan tussen elke pixel een nieuwe pixel 'verzinnen' (berekenen) om zodoende dus toch op de gewenste resolutie uit te komen.

WTF heb je dan aan digitale zoom? Want dat kan je ook met paintshop pro en met fotoshop doen....
Ja... da's waar maar de ervaring leert dat met 2x digitale zoom de camera toch wint van de computer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26718

Ik denk dat ik binnenkort maar de Casio QV3500 ga kopen. Als je die foto's zo ziet zou je haast denken dat het niet beter kan.

http://www.tweakers.net/pricewatch/17995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 06 augustus 2001 18:42 schreef wfvn het volgende:

WTF heb je dan aan digitale zoom? Want dat kan je ook met paintshop pro en met fotoshop doen....
Ja... da's waar maar de ervaring leert dat met 2x digitale zoom de camera toch wint van de computer....
En voor bewijzen vanuit de praktijk, verwijzen we u naar de belangrijkste topic der digitale camera's [topic=169512] :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. Weet iemand een site met wat uitgebreidere specs voor de trust photocam 1300???
2. Heeft er iemand ervaring met een trust camera??? Zoja... vind je em goed of niet?
3. Heeft er iemand nog suggesties voor een andere DC in de prijsklasse FL.350,- tot FL.475,-???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 06 augustus 2001 16:04 schreef Fried in [topic=188080] het volgende:
hey... ik (en m'n broer) willen ook een digicam kopen.... ik twijfel nog een een hele zooi camera's... (budget +/- 2000piek)
twijfel oa aan
sony dsc-p1, p30, p50, f505v
ixus 300, ixusv

dus als iemand nog toestellen weet die we eens zouden moeten overwegen.. graag!
ook welke af te raden is..is zeer welkom
graag ook voors en tegens.

camera gaat gebruikt worden voor vanalles (dus behoorlijk random gebruik)

thx... ik zou erg geholpen zijn..
Van de camera's die je noemt zou ik gaan voor de Ixus 300.

Redenen:
1) Sony's zijn nog steeds duur met hun memorysticks
2) Los van punt 1: De 505v is een interessant apparaatje qua specs... maar het ontbreken van een kijkvenster zie ik als een belemmering. Ik moet bekennen dat ik hem nog niet in handen heb gehad met VEEEEEl zonlicht... maar ik twijfel over de duidelijkheid van het display... Hiervoor moet je zelf naar een fotograaf gaan om het zelf te beoordelen (wat ik dus niet heb gedaan)
3) De DSC-P1 vind ik ook een tof apparaatje... maar als ik die vergelijk met de Ixus300, zou ik gaan voor de ixus300. redenen zijn dus die memorystick maar OOK het feit dat de ixus mooi van metaal is en lekker robuust is :) (ik heb zelf de 'oude' ixus)
4) Waarom niet de ixusv? Voor dat kleine beetje extra geld zou ik gaan voor 3x zoom in plaats van de 2x zoom van de ixusV
5) De sony DSC-S30 valt voor mij EXTRA af vanwege de voor mij TE lage resolutie... ik heb mijn eisen gesteld bij minimaal 2.1 (1.92) Mpixels.... Dat drukt op A4 formaat met een goede fotoprinter (een HP met fotoret III is al genoeg... dus bijvoorbeeld de HP 930c) heeeel netjes af

Ik denk dat ik nu alle redenen wel heb gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Op zaterdag 04 augustus 2001 21:16 schreef menn0 het volgende:
Mensen die dat doen hebben echt niks beter te doen. Besteed die tijd nuttig ofzo.
Als mensen bij elk spelfoutje van jou zouden gaan zeiken, wordt je er vast heel moe van.
Als mensen bij elk spelfoutje van jou zouden gaan zeiken, word je er vast heel moe van.

Sorry dat ik zo laat reageer, hehe 8-)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 06 augustus 2001 17:10 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Heb je niet echt goed gezocht. Het stond gewoon op de eerste pagina van de digitale fotocamera topic :P
ow... |:( dat was die foto... dom dom...
De ixus is dan ook niet echt een goedkope fotocamera :)
Welleke ixus heb je dan? De goedkoopste is al 1200 piek in de pricewatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er iemand die me iets meer over die Trust photocam 1300 kan vertellen... want die Trust site is niet echt uitgebreid en bij www.dpreview.com staat Trust er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 06 augustus 2001 22:07 schreef Tigereye het volgende:
Is er iemand die me iets meer over die Trust photocam 1300 kan vertellen... want die Trust site is niet echt uitgebreid en bij www.dpreview.com staat Trust er niet bij.
ook al de normale search engines gebruikt?
http://www.pcphotoreview.com/dc/reviews/printreview.cfm?ProductID=584&ReviewID=7461

http://www.trust.com/extra/about/cameras/photocam.htm

http://www.trust.com/convenience/reviews/review.htm?id=8444&artnr=12098

Kweet niet of de info die je nodig hebt er ook bij staat... maar die 2e link is denk ik vrij interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb de Olympus C1 gekocht.

Ik stel niet een uitermate hoge eis aan de kwaliteit. Normaal vind ik goed zat. het is maar dat ik veel foto's kan maken voor op websites, en op cd te bewaren. naar vrienden mailen en zo.

Ik stel wel eisen aan de geheugen en batterij.

- daarom heb ik er meeen 64 mb in gezet. kannen er 600 fotos op op normale resolutie.
- Ook een ansmann accu gekocht van 3000mAh

zo kan ik er op de vakantie fotos mee maken, zonder om de zoveel tijd alles naar een laptop te moeten laden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 12-07 00:01

Floor-is

5.2

Hallo ik ben Floris en ik wil ook een digitale camera. Het lijkt wel een AA-meeting

Ik wil graag de Minolta Dimage 5 (of 7 :9~). Dit is een 3,3 (4,92 voor de 7) MegaPixel camera. De 5 zal rond de ƒ2300,= kosten (de 7 kost ongeveer ƒ2950,=)

Een review kan je hier terugvinden.

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.minolta.nl/images/3/1-gross.jpg

Specsheet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
Street Price   US: $1500
UK: £999 
Body Material   Magnesium Alloy / Plastic 
CCD pixels  5.24 megapixels  
CCD effective output  4.92 megapixels 
CCD size**  2/3" 
CCD Colour Filter Array  G - R - G - B 
A/D Converter   12 bits 
Max resolution   2560 x 1920 
Lower resolutions    1600 x 1200
 1280 x 960
 640 x 480  
Image ratio w:h   4:3 
Image formats   TIFF
 RAW
 JPEG (EXIF) 
Quality Levels    Super-Fine (TIFF)
 Fine
 Normal
 Basic 
Sensitivity equiv.    Auto (ISO 100 - 200)
 ISO 100
 ISO 200
 ISO 400
 ISO 800  
Zoom wide (W)  28 mm 
Zoom tele (T)  200 mm (7x) 
Zoom control   Mechanical zoom ring on lens 
Lens Thread   49 mm 
Lens Max Aperture  F2.8 - F3.5 
Lens Construction  16 glass elements in 13 groups, 2 AD elements, 2 aspherical elements, coated 
Digital zoom  x2.0 
Auto Focus   Contrast detection, 3 "wide area" auto selected
Spot AF - flex focus point (movable focus point) 
Auto Focus modes    Continuous auto-focus (while LCD is on)
 Single auto-focus (half-press of shutter release) 
AF Illumination lamp  No  
Manual Focus  Via "focus by wire" ring at rear of lens barrel 
Normal focus range  50 cm (19.7 in) - Infinity 
Macro focus range  25 cm (9.8 in) - 60 cm (23.6 in)  
Min shutter  4 secs + Bulb in Manual Exposure mode; max 30 secs 
Max shutter  1/2000 sec 
Noise reduction   No 
Exposure Modes    Program AE
 Aperture Priority
 Shutter Priority
 Full Manual
 Scene mode: Portrait, Sports, Sunset, Night, Text 
Aperture Priority   Wide: F2.8, F3.5, F4, F4.5, F5.6, F6.7, F8
Tele: F3.5, F4, F4.5, F5.6, F6.7, F8, F9.5 
Shutter Priority   4, 3, 2, 1.5, 1, 0.7, 0.5, 1/3, 1/4, 1/6, 1/8, 1/10, 1/15, 1/20, 1/30, 1/45, 1/60, 1/90, 1/125, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000 sec 
Metering   300 Segment Metering
 Center-Weighted Average
 Spot

Exposure adjustment  -2EV to +2EV in 1/3EV steps  
AE Lock   Yes, dedicated button 
Auto bracketing   3 images
 0.3, 0.5 or 1.0 EV steps 
Picture Controls    Contrast
 Saturation (Colour)
 Sharpness

Colour Modes    Colour
 B&W 
White Balance   Auto
 Manual preset (custom)
 Daylight
 Tungsten
 Fluorescent
 Cloudy 
Continuous  Approx. 1.1 fps for 4 images (unconfirmed) 
Movie clip   320 x 240, no audio, 60 sec max 
Built-in Flash   Yes, pop-up 
Flash Range (approx.)   Wide: 0.5 - 3.8 m (1.6 - 12.5 ft)
Tele: 0.5 - 3 m (1.6 - 9.8 ft)

Flash Metering   ADI, Preflash TTL meter 
Flash modes    Auto
 Anti Red-Eye
 Flash On
 Flash Off
 Slow Sync (rear)

Flash compensation   +/-2 EV in 0.3 EV steps 
Flash synch speed   Any shutter speed 
External flash   Yes, Minolta hot-shoe:
 Program Flash 3600HS(D)
 Program Flash 5600HS(D)
 Macro Twin Flash 2400
 Macro Ring Flash 1200 
Data Imprinting    Year/month/day (format can be changed)
 Month/day/time
 Text
 Text and serial no.
 None

Tripod mount   Yes, metal 
Self-timer   Yes, 10 sec delay  
Remote control    Optional extra, wired 
Time-lapse recording   Yes, 2 - 99 frames, intervals: 
 1 - 10 min
 15, 20, 30, 45, 60 min 
Video out   Yes, selectable NTSC / PAL  
Storage media  Compact Flash Type I or Type II, IBM Microdrive compatible 
Storage included   16 MB Compact Flash card 
Viewfinder   Electronic viewfinder
 Ferroelectric LCD (4.8mm, 71,000 24-bit colour pixels)
 Can be swivelled upwards through 90 degrees
 Frame coverage 100%
 Dioptre adjustment
 Automatic mode detects locality of eye 
LCD  1.8" TFT 112,000 pixels 
Record zoom   View can be magnified up to 4x for accurate focusing (MF only) 
Print compliance   DPOF, Print Image Matching 
Playback zoom   Yes, 2.0x, 2.5x, 4.0x, scrollable 
Operating system   Proprietary  
Connectivity  USB 
Battery  4 x AA batteries (NiMH recommended)  
Battery charger  No 
Weight (inc. battery)   603 g (1.3 lb)  
Dimensions (inc. grip)   117 x 91 x 113 mm (4.6 x 3.6 x 4.4 in)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 06 augustus 2001 23:03 schreef Floris Diemel het volgende:
Hallo ik ben Floris en ik wil ook een digitale camera. Het lijkt wel een AA-meeting

Ik wil graag de Minolta Dimage 5 (of 7 :9~). Dit is een 3,3 (4,92 voor de 7) MegaPixel camera. De 5 zal rond de ƒ2300,= kosten (de 7 kost ongeveer ƒ2950,=)

Een review kan je hier terugvinden.

Foto:
[afbeelding]

Specsheet:
code:
1
een hele hoop bla-bla die ik uit de quote heb geknipt
heb je de reviews gelezen?

Puur alleen daarom al zou ik eerder een Fuji Finepix 6900 zoom kopen...

Beiden vreten batterijen... maar die Finepix is een degelijk apparaat die GOED in de hand ligt en een enorm prettige bediening heeft....

De dimage ligt F*ck in de hand en voelt nogal cheap aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Op maandag 06 augustus 2001 23:15 schreef wfvn het volgende:

[..]

heb je de reviews gelezen?

Puur alleen daarom al zou ik eerder een Fuji Finepix 6900 zoom kopen...

Beiden vreten batterijen... maar die Finepix is een degelijk apparaat die GOED in de hand ligt en een enorm prettige bediening heeft....

De dimage ligt F*ck in de hand en voelt nogal cheap aan....
Ware het niet dat ik de Dimage waarschijnlijk voor productieprijs kan krijgen...

De Fuji heeft een hele vage CCD waar ook ome Phil (van dpreview) zijn vraagtekens bij had gezet. Maar ik moet toegeven dat dat mijn 2e keus is :)

[Edit]
Grote nadeel: Smart Media ipv CompactFlash.
Die 6MPixel SuperCCD brengt wat nadelen met zich mee.
ISO-range is kleiner.
Min en Max shutterspeed is "slechter".
Batterij is wel beter.

[Edit2]
Macrofunctie van de Minolta is wel veeel beter IMO.
Minolta "ruler"
Minolta "Heuer"
-
Fuji "ruler"
Fuji "heuer"

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18681

1. Ik wil een niet te dure camera (rond de FL.400,- ... FL.50,-)
---------
1. AGFA ePhoto CL20
2. Trust PhotoCam 1300
3. Kodak DC3200
---------
---------
Alvast bedankt...

Tigereye.
Ik heb die kodak dc3200 kijk eens in het volgende topic voor specs en voorbeeldfoto's
[topic=196783]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 06 augustus 2001 23:30 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

Ware het niet dat ik de Dimage waarschijnlijk voor productieprijs kan krijgen...

De Fuji heeft een hele vage CCD waar ook ome Phil (van dpreview) zijn vraagtekens bij had gezet. Maar ik moet toegeven dat dat mijn 2e keus is :)

[Edit]
Grote nadeel: Smart Media ipv CompactFlash.
Die 6MPixel SuperCCD brengt wat nadelen met zich mee.
ISO-range is kleiner.
Min en Max shutterspeed is "slechter".
Batterij is wel beter.

[Edit2]
Macrofunctie van de Minolta is wel veeel beter IMO.
Minolta "ruler"
Minolta "Heuer"
-
Fuji "ruler"
Fuji "heuer"
Ik moet ook bekennen dat ik GEEN ervaring heb met de 6900zoom maar WEL met de 4900zoom (z'n voorganger)

Ik ben gedurende 5 maanden de trotse eigenaar geweest van een 4900 zoom.... een FIJNE camera... met goede eigenschappen.

Twijfel je aan die diagonale CCD? dan wil ik wel wat foto's (fullsize) posten of naar je versturen..... welliswaar dus een lagere resolutie ('slechts' 2400x1800)

Die vraagtekens van ome Phil wil ik wel wegwerken..... de kwaliteit van die 4900zoom was gewoon goed... owkee... het is GEEN 4,6 Mpixel-camera (hoewel de resolutie van de camera doet denken van wel), de kwaliteit is absoluut veel beter dan geïnterpoleerde foto's van 2.1 Mpixelcamera's (de 4900 is ook een 2.1 mpixel-camera)

Wat betreft die nadelen van die 6 Mpixel.... ik zou het niet weten omdat ik dus GEEN ervaring heb met de 6900 zoom.....

Wat betreft dat nadeel van de SM-kaartjes... tja... daar zou je gelijk kunnen hebben.... Momenteel roeleert CF absoluut gezien de grotere MB-kaartjes.... mja... de SM-kaartjes zijn wel 3x zo dun...... en nagenoeg evenredig qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey athlonkmf,

Welke ixus heb jij dan? De 300-ter???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

* GGS_206 krijgt deze week de Canon Powershot S20 binnen, duurt dus nog eventjes :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Vrijdag naar de fotozaak, krijgen ze de dimage7 binnen, neem meteen mijn dsc-s70 mee kijken wat ik moet bijbetalen als ondanks de reviews ik hem wel lekker in de hand vind liggen, want dat is toch iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
hey... ik (en m'n broer) willen ook een digicam kopen.... ik twijfel nog een een hele zooi camera's... (budget +/- 2000piek)
twijfel oa aan
ixus 300, ixusv
**op advies van the_sukkel: Canon Powershot G1, Sony Cybershot DSC S75 en de Nikon Coolpix 880

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:35 schreef HBM het volgende:
Vrijdag naar de fotozaak, krijgen ze de dimage7 binnen, neem meteen mijn dsc-s70 mee kijken wat ik moet bijbetalen als ondanks de reviews ik hem wel lekker in de hand vind liggen, want dat is toch iets persoonlijks.
Welke zaak is dat dat je daar je oude kan omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op dinsdag 07 augustus 2001 11:51 schreef Redje het volgende:

[..]

Welke zaak is dat dat je daar je oude kan omruilen?
Fotozaak "het Zuiden" in de vughterstraat in den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op dinsdag 07 augustus 2001 11:40 schreef Fried het volgende:
twijfel oa aan
ixus 300, ixusv
**op advies van the_sukkel: Canon Powershot G1, Sony Cybershot DSC S75 en de Nikon Coolpix 880

Heb nog wel een DSC-S70 te koop voor je :)
1800,- inclusief 64Mb en 8Mb memory stick.
(1650, zonder 64Mb memorystick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 07 augustus 2001 11:40 schreef Fried het volgende:
twijfel oa aan
ixus 300, ixusv

hm... lees jij wel of er op je posts gereageerd wordt? Kijk eens een paar posts eerder dan je bovenstaande post......

En kijk nog eens in het forum waar je dit bericht EERST had geplaatst.....

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 07 augustus 2001 09:28 schreef BlaxLash het volgende:
Hey athlonkmf,

Welke ixus heb jij dan? De 300-ter???
normale., Ik vind de 300 te groot. Kan je net zo goed de S20 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ederooij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 22:30

ederooij

MOOOOOOOOOOOH

ik heb er nu eindelijk 1 >:)
de pentax EI-200(gelijk aan HP C618), bevalt prima. Moet alleen nog goeie oplaadbare batterijen kopen, die schermpjes zuigen veelste veel. Gekocht via de site van Pentax, hebben ze een veiling met elke week andere producten. Ik heb hem voor 925 pieken terwijl de Pentax op de pricwatch het goedkoopst te vinden voor 1149. De uitrusting is alleen wel minder dan die van de HP, geen 16 mb maar 8 en geen ir-afstandsbediening. die 8 mb maakt niet uit, wordt toch 128 ingeprikt als die binnen is.

Maar al met al super cameraatje. op mijn werk dit weekend leuke foto's gemaakt en ze zijn allemaal loepiezuiver.

Bennie gek, ben een koe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 07 augustus 2001 13:45 schreef ederooij het volgende:
die 8 mb maakt niet uit, wordt toch 128 ingeprikt als die binnen is.
indeed... da's eigenlijk onzin dat ze van die F#cking kleine rotkaartjes erbij doen waar je WEL voor betaalt, maar hoofdzakelijk NIET gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 07 augustus 2001 13:51 schreef wfvn het volgende:

[..]

indeed... da's eigenlijk onzin dat ze van die F#cking kleine rotkaartjes erbij doen waar je WEL voor betaalt, maar hoofdzakelijk NIET gebruikt....
Tja, als ze er eentje van 32 MB ingooien, dan ga je dat ook weer terugzien in de prijs. Tis dus maar wat je wilt.
Ze kunnen ook gaan zeggen van, we gooien er geen accesoires bij, en maken het 100 piek goedkoper, maar dan moet je wel zelf overal die dingen bij elkaar scharrelen voordat je het kan gebruiken.

Die 8 MB kaart leent zich wel goed voor om als extra, extra, extra reserve te hebben. Gewoon in je tas gooien. Als het ooit kapot, kwijt, overgoten met koffie wordt, dan voelt het toch al wat minder pijnlijk aan.

Als je een 64 MB kaart in je rugzak gooit en laat er per ongeluk een halter op vallen, dan en je niet vrolijk meer :'(

EN, het is handig voor panorama foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpex
  • Laatst online: 08-07 15:08

gpex

Pex voor intimi

Wat vinden jullie eigenlijk van deze aanbieding:

Casio QV-3500 3.34 megapixel camera
IBM 340 MB Microdrive
NiMh snellader + 4 batterijen

Samen voor fl. 1850,- bij Perfect Systems

Die Casio is best goed gereviewed bij http://www.megapixel.net (value for money = 10). Zeker met zo'n microdrive :9~ erbij is dat wel een erg aantrekkelijke aanbieding..

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 07 augustus 2001 14:08 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tja, als ze er eentje van 32 MB ingooien, dan ga je dat ook weer terugzien in de prijs. Tis dus maar wat je wilt.
Ze kunnen ook gaan zeggen van, we gooien er geen accesoires bij, en maken het 100 piek goedkoper, maar dan moet je wel zelf overal die dingen bij elkaar scharrelen voordat je het kan gebruiken.
LAAT ze dat dan ook doen... gewoon een stevig kaartje erbij waar je bijvoorbeeld op maximale resolutie en fine compressie een stuk of 30 foto's kwijt kan.... dus bij een 2 Mpixelcamera gewoon een kaartje van 32MB of groter...
Die 8 MB kaart leent zich wel goed voor om als extra, extra, extra reserve te hebben. Gewoon in je tas gooien. Als het ooit kapot, kwijt, overgoten met koffie wordt, dan voelt het toch al wat minder pijnlijk aan.
:?
1) Je bent en je blijft een vracht geld kwijt zijn....
2) janken, schelden, vloeken e.d. doe je dan toch wel
Als je een 64 MB kaart in je rugzak gooit en laat er per ongeluk een halter op vallen, dan en je niet vrolijk meer :'(
* WFvN doet niet aan krachttraining :) en weet amperan hoe zo'n ding eruit ziet :+
EN, het is handig voor panorama foto's :)
tuuuuuuurlijk :?
Kan ook gewoon op een groot kaartje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 07 augustus 2001 14:37 schreef wfvn het volgende:

[..]

LAAT ze dat dan ook doen... gewoon een stevig kaartje erbij waar je bijvoorbeeld op maximale resolutie en fine compressie een stuk of 30 foto's kwijt kan.... dus bij een 2 Mpixelcamera gewoon een kaartje van 32MB of groter...
[..]
Kost je nog steeds een paar 10tjes extra als je een camera koopt.... En de prijs van een cameraset daalt minder snel dan dat de prijzen van losse CF-kaarten dalen....

IPV dat ik 100 piek extra betaal om een exhte 32 MB cannon kaart te krijgen, betaal ik liever 120 piek om een Dane-Elec 64 MB kaar te krijgen.
:?
1) Je bent en je blijft een vracht geld kwijt zijn....
[..]
Die 8 MB kaart van de ixus kost los zo'n 25 piek of zo. Halen ze bij Canon dat weg, dan krijg je waarschijnlijk maar 5 gulden korting of zoiets.
Nou, 5 gulden meer betalen en je kan direct eventjes een paar fototjes maken. Dat vind ik niet gek hoor.
* WFvN doet niet aan krachttraining :) en weet amperan hoe zo'n ding eruit ziet :+
[..]

tuuuuuuurlijk :?
Kan ook gewoon op een groot kaartje hoor :)
Wat ik bedoel is. Als je een groot kaartje hebt, en je gaat een dagje uit, dan ga je er toch wat zuiniger mee om, omdat de ruimte toch beperkt is.
Die 8 MB kaartje, die ruimte daar vind je toch verwaarloosbaar, dan kan je daar gewoon even een grote panorama fototje van maken en voor de rest van de dag vergeten.
Maar als je die 8 MB van een 64 MB kaart wegschroeft, dan voelt het ook echt aan als 8 MB, en niet als een licht, kaartje ergens in een sleufje in je rugzak.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het helpt als je een beetje in Zen bent. Wat je nooit gehebt hebt, kun je ook niet kwijt raken, etc, etc, blahblah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 07 augustus 2001 14:15 schreef gpex het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van deze aanbieding:

Casio QV-3500 3.34 megapixel camera
IBM 340 MB Microdrive
NiMh snellader + 4 batterijen

Samen voor fl. 1850,- bij Perfect Systems

Die Casio is best goed gereviewed bij http://www.megapixel.net (value for money = 10). Zeker met zo'n microdrive :9~ erbij is dat wel een erg aantrekkelijke aanbieding..
Ziet er leuk uit. Goede aanbieding.
Maar wel eventjes het geld dat je bespaart aan CF-kaarten en zo, investeren in extra en betere NimH batterijen he. De Microdrive vreet wel stroom.

edit:
waar zie je trouwens die review staan? kan het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22570

Wow, ik denk laat ik es kijken hoe en wat DiGi-cams, maar tis wel een beetje een zooitje lijkt het is iig lastig te achterhalen wat nou een lekkere (relaxte)digicam is, die ixus is wel popu. maar alle geposte pics die ik zie zijn erg mooi ^_^.
Het wordt er niet makkelijker op (ook al zou het topic anders doen vermoeden).

iig ik wil er ook een (digicam dus), ixus lijkt een goeie keuze maar daar heb je meerdere modellen van geloof ik de '300' en de 'v'. Ik kwam ook langs de S20 die kwam ook interresant over.

enige hulp is welkom ik zoek dus (naast die ene laatste mentale push vermeldt in het begin van het topic ;) ) pro's en con's tussen die twee denk ik
-geheugen (uitbreiding daarvan?)
-batterylife
-ervaringen (gebruik ervan, niet het resultaat daar is ander topic over )
-en wat er nog meer te verzinnen valt
maar ook
-kleine opsomming van al de vorige posts waar ik bijna geen overzicht van heb (misschien handig voor iedereen)
-opties (met argument) naar andere merken/modellen

ik hoop dat ik niet teveel vraag zo. ik hoor het wel.

alvast bedankt,
Oneindig ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31773

Zelf vind ik de Canon Powershot A20 erg cool. 2,1 MP een goede lens (+ coatings...al het licht gaat eerst door de lens voordat deze de CCD-chip berijkt, nooit vergeten), LCD en optische zoeker, 8Mb verwisselbaar geheugen goed van formaat en de prijs ligt rond de F1300,-. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Op dit moment moet ik het nog doen met een Agfa Cl-18 |:) Ff doorsparen nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 07 augustus 2001 23:47 schreef Oneindig het volgende:

iig ik wil er ook een (digicam dus), ixus lijkt een goeie keuze maar daar heb je meerdere modellen van geloof ik de '300' en de 'v'. Ik kwam ook langs de S20 die kwam ook interresant over.

enige hulp is welkom ik zoek dus (naast die ene laatste mentale push vermeldt in het begin van het topic ;) ) pro's en con's tussen die twee denk ik
Correct me if I'm wrong... maar je vraagt nu dus specifiek naar het verschil of de overeenkomst tussen de Ixus V en de Ixus 300

Als het gaat om ervaring... ik heb met beide GEEN ervaring...

Als het gaat om de specs:
1) Ga naar http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
2) Selecteer daar de Ixus V en de Ixus 300 (bij het selecteren van de 2e camera ff de CTRL-knop ingedrukt houden)
3) Ram op de button [SHOW] onderaan de lijst
4) Vergelijk de specs

Voor reviews van beide camera's:
Ixus V
Ixus 300

Kdenk dat je wel weer ff wat huiswerk hebt :)

Ik weet wel 2 verschillen zo uit m'n hoofd:
1) de Ixus300 heeft 3x zoom (tegenover 2x zoom bij de IxusV); mijn voorkeur gaat dan absoluut uit naar de Ixus300 voor het kleine verschil in prijs
2) de Ixus300 is een redelijk stuk groter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

---------
1. AGFA ePhoto CL20
2. Trust PhotoCam 1300
3. Kodak DC3200
---------
---------
Alvast bedankt...

Tigereye.

Nou ja... Zelf heb ik een Agfa Cl-18, en had beter door kunnen sparen voor een echte goede (een betere in ieder geval). Als het aan mij ligt spaar je gewoon even door (ook al duurt dat zo lang) voor bijvoorbeeld een Canon Powershot A10 voor F850,-! Die heeft een goede resolutie, een zeer goed contrast zonder echt zwarte lijnen te zien! Het betreft een 1,2 MP van heel behoorlijke kwaliteit. Zelf vind ik de Agfa`s en de Trust`s het minste wat je kunt krijgen (kost ook nix, maar goedkoop is duurkoop).
Ik heb de Agfa Cl-18 gekocht omdat ik eigenlijk een webcam wou totdat ik zag dat je voor F100,- meer een fototoestel + webcam hebt...

Een digitale zoom maakt het object groter, maar de pixels worden ook groter. Dit heeft dus niets (helaas) met interpolatie te maken.
De resolutie blijft uiteindelijk gelijk. Optische zoom is vele malen beter!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 08 augustus 2001 00:34 schreef AstroNiels het volgende:
Een digitale zoom maakt het object groter, maar de pixels worden ook groter.
WRONG... pixels worden NIET groter
Dit heeft dus niets (helaas) met interpolatie te maken.
Dit heeft dus ABSOLUUT WEL met interpolatie te maken.... Alleen doet de camera het een stuk beter dan dure software zoals Paintshop en Photoshop
De resolutie blijft uiteindelijk gelijk.
Hier ben ik het helemaal met je eens... maar da's dan ook het enige punt...
Optische zoom is vele malen beter!!!!
Vele malen is overdreven.... (hoewel ik hetzelfde dacht als jij TOT ik het maar eens grondig ging testen (samen met Athlonkmf... zie [topic=169512] waar we redelijk uitgebreid aan het klooien zijn geweest... (ik hoop dat ik me niet weer vergis in namen :+ )....)
2x digitale zoom is absoluut nog redelijk acceptabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 06 augustus 2001 16:39 schreef Chaser2600 het volgende:
trust heeft er toch een voor 300 of 400 piek ?
kan 1024 x 768 aan in ieder geval

http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=12257
De optische kwaliteit van hele goedkope digicams (Trust`s Agfa`s) zijn werkelijk waardeloos. Sommige bezitten zelfs plastic lenzen (de hele goedkope dan). Er zit dan zoveel cromatische abberatie in dat je echt ziek wordt als je naar de foto kijkt. Onscherpe hoeken zijn ook van die dingen ;(
Ook al heeft je digicam een resolutie van 1024 x 768 of hoger, als de lens dan niet goed is, dan is alles gewoon niet goed. Ook wordt er vaak interpolatie toegepast bij deze goedkope 1MP digicams. Dan vind je echt niets weer van de resolutie van een echte 1MP CCD-chip. Vermijd een digicam met een CMOS sensor ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]
Dit heeft dus ABSOLUUT WEL met interpolatie te maken.... Alleen doet de camera het een stuk beter dan dure software zoals Paintshop en Photoshop
[..]

Jah, ik zie dat ik een grove fout heb gemaakt. had ik niet mogen doen. Bedankt voor het verbeteren!

Vele malen valt nog mee.... (hoewel ik hetzelfde dacht als jij TOT ik het maar eens grondig ging testen....)
[/quote]

2X is inderdaad wel goed te doen, maar vaak zie je ook 8X enz. Das toch echt niet mooi vind ik. Blijft natuurlijk wel mening.

Bedankt voor het verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 08 augustus 2001 00:43 schreef AstroNiels het volgende:
2X is inderdaad wel goed te doen, maar vaak zie je ook 8X enz. Das toch echt niet mooi vind ik. Blijft natuurlijk wel mening.
Ach... bij 4x digitale zoom ben ik het al met je eens... maar tot mijn grote verbazing is 2x digitale zoom dus echt nog best te doen..... maar de resultaten van 8x digitale zoom wil ik niet eens zien als ik alleen al denk aan 4x digitale zoom :r
één vracht blokkerige zooi.... (hoewel blokkerig ook niet DE juiste term is....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 19:49
Ik snap eigenlijk niet waarom de IXUS 4 sterren heeft en de S20 er (maar) 3 :?
Die S20 heeft toch meer mp?
(ik weet het, het gaat niet alleen hier om)

Jasper

P.S. Voor dat de reacties komen, ik heb het over de vergelijking van Dpreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 08 augustus 2001 00:51 schreef jasperj het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom de IXUS 4 sterren heeft en de S20 er (maar) 3 :?
Die S20 heeft toch meer mp?
(ik weet het gaat niet alleen hier om)

Jasper
1) Ik neem aan dat de S20 dezelfde accu heeft als de S10...
De Ixus roeleert VET boven de S10 (en dus waarschijnlijk ook boven de S20) qua accu
2) De ixus is ENORM veel kleiner; zelfs zoveel dat de ixus in een hardcase even groot is als een S10/S20 zonder hardcase of weet ik wat...
3) De S20 heeft geloof ik wat meer last van een of andere blauwe/paarse cast.....

Het aantal megapixels zegt absoluut niet alles... (maar dat zei je zelf ook al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
update :)

ik ben met zeer veel interesse naar de canon powershot g1 aaan het kijken...
broer nog overhalen :( >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 08 augustus 2001 01:01 schreef Fried het volgende:
update :)

ik ben met zeer veel interesse naar de canon powershot g1 aaan het kijken...
broer nog overhalen :( >:)
Ik heb de Pro 90 IS.... Zelfde camera, alleen dan met 10x optische zoom.... verder dezelfde camera...
Bevalt me best... alleen heeft de Pro 90 IS af en toe last van vignetting (heeft de G1 trouwens totaal GEEN last van)
Belangrijk punt aan de G1 (en de Pro 90 IS) is de enorm goede accu *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16969

Ik Wil Een Digicam Hebben!

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 11:54

ALH

Op woensdag 08 augustus 2001 01:17 schreef Vyvre het volgende:
Ik Wil Een Digicam Hebben!

:9~
Ga werken dan i.p.v. hier nutteloos te zitten posten :P

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Garfield
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Op dinsdag 07 augustus 2001 23:47 schreef Oneindig het volgende:
S20 heeft 2x optisch, ixus300 heeft 3x optisch. Dat alleen al zou het extra zetje voor dit model kunnen zijn.
ik zoek dus (naast die ene laatste mentale push vermeldt in het begin van het topic ;) ) pro's en con's tussen die twee denk ik
-opties (met argument) naar andere merken/modellen
De Powershot A20 is een ixus, qua zoom en resolutie. Heeft wel een grotere body. Ligt een stukje lager in prijs. Persoonlijk ligt de A20 me lekkerder in de hand, omdat ik niet zo'n hele stlle hand heb. De ixus ga ik eerder met mijn vingers vasthouden, de A20 met mijn hele hand. Gewoon omdat 'ie groter is. Maar in mijn geval is dat een voordeel, en dat zal iedereen zelf even moeten voelen in een DigiCam winkeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 08 augustus 2001 00:39 schreef wfvn het volgende:

[..]

Vele malen is overdreven.... (hoewel ik hetzelfde dacht als jij TOT ik het maar eens grondig ging testen (samen met Athlonkmf... zie [topic=169512] waar we redelijk uitgebreid aan het klooien zijn geweest... (ik hoop dat ik me niet weer vergis in namen :+ )....)
Ja, ik was die vent met een nieuwe digitale camera en teveel tijd :P

Onze conclusie was dat er nauwelijks verschil is tussen 2x digizoom en 200% resample.
Echter, bij 4x digizoom, is het zo, dat de camera details afvlakt, en je uiteindelijk een plaatje hebt met minder ruis, maar wel "waziger". Fotosoep heeft de neiging om de details om te zetten in ruis.

De conclusie luidt dan ook: Bij grote egale vlakken digizoom, bij meer details optisch en resample.

Onze resultaten zijn te bekijken op de http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/169512/
rond de 450-500e post.

Nou moet ik zeggen, dat we nog niet uitgebreid getest hadden. We hebben alleen maar bilinear resample gebruikt. Misschien dat als we wat andere opties gebruiken, dat de pc het weer wint van de camera.
En uiteraard heb je nog de beschikking tot unsharp mask :)

Nieuw project wfvn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 08 augustus 2001 10:46 schreef athlonkmf het volgende:

Nieuw project wfvn?
Ghehehe... en dan er een complete FAQ van maken voor digitale camera's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 08 augustus 2001 10:49 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ghehehe... en dan er een complete FAQ van maken voor digitale camera's ;)
Tja, hoeven we niet meer zoveel te beantwoorden he :P

En altijd leuk om mijn nieuw aangeleerde fotosoep-technieken te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:35 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

normale., Ik vind de 300 te groot. Kan je net zo goed de S20 halen.
Dat is een cam met twee keer optiese zoem toch? De verkoper zei gisteren dat ie niet zo goed was voor binnen fotos, dit vanwege de te kleine lens... ik heb het dus nu over de doodnormale ixus, dus niet over de V en ook niet over de 300-ter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 08 augustus 2001 12:03 schreef BlaxLash het volgende:

[..]

Dat is een cam met twee keer optiese zoem toch? De verkoper zei gisteren dat ie niet zo goed was voor binnen fotos, dit vanwege de te kleine lens...
Hoe groter de lens, hoe meer licht er naar binnen kan gaan, dus hoe minder licht je nodig hebt om toch voldoende licht op je CCD te krijgen... (of op je film)
Liever een grotere lens dan een kleinere lens voor binnenopnamen.
Dit is trouwens niet het enige wat van belang is... Maar de verkoper heeft wel gelijk.
Dit neemt niet weg dat je binnen geen foto's kan schieten!!!
Ik heb hier een doodnormale digital Ixus... goed apparaatje... buiten komt hij beter tot z'n recht dan binnen, maar binnen is hij (bij voldoende licht) echt niet verkeerd.
Alleen bij weinig licht EN een afstand groter dan 4 meter wordt een probleem... de flitser kan dat niet aan. Je kan dan wel de flitser uitzetten, waardoor de camera een grotere sluitertijd gaat nemen.... dan kan je weer goed belichte foto's maken... alleen moet je dan wel enorm goed opletten dat je de camera stil houdt... (en dat het onderwerp wat je wilt schieten niet teveel beweegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 08 augustus 2001 13:06 schreef wfvn het volgende:

[..]
Dit neemt niet weg dat je binnen geen foto's kan schieten!!!
Ik heb hier een doodnormale digital Ixus... goed apparaatje... buiten komt hij beter tot z'n recht dan binnen,
Ja, daar is ie dan ook voor gemaakt he! Dacht je nou echt dat ze het zo klein hebben gemaakt zodat zelfs mijn vriendin die niet van gadgets hou, het nog een heel mooi ding vind :)
(misschien een beetje)
maar binnen is hij (bij voldoende licht) echt niet verkeerd.
Alleen bij weinig licht EN een afstand groter dan 4 meter wordt een probleem... de flitser kan dat niet aan. Je kan dan wel de flitser uitzetten, waardoor de camera een grotere sluitertijd gaat nemen.... dan kan je weer goed belichte foto's maken... alleen moet je dan wel enorm goed opletten dat je de camera stil houdt... (en dat het onderwerp wat je wilt schieten niet teveel beweegt)
Hmm.. ik vind het toch raar dat mensen vergeten dat een voordeel van een digitale camera is dat je de foto's makkelijk kunt bewerken met photoshop.
Dan is de belichtingsproblemen al snel wat minder van belang.

Maar echt nodig vind ik dat niet. De Ixus presteert prima binnenshuis en met slechte lichtsomstandigheden.
Kwestie van flink experimenteren met de manual stand en de juiste zien te kiezen.
Een hogere exposure, bewolkte WB en forced flash helpt al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 15:46
Ik ga binnenkort een digitale camera kopen :P

Ik ben aan het twijfelen tussen 2 camera's

-Fuji Finepix 4800
-Sony DSC-P1

Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor de Fuji, aangezien ik goede ervaringen heb met de Fuji van mijn vader (Fuji MX2700)

Ik ben geen pro, het gaat er mij alleen maar om dat ik leuke plaatjes kan schieten van de kleine die er binnenkort komt... *D

Wie helpt me bij de keuze.... :? :?

M@cer

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Op woensdag 08 augustus 2001 13:47 schreef Macer het volgende:
Ik ga binnenkort een digitale camera kopen :P

Ik ben aan het twijfelen tussen 2 camera's

-Fuji Finepix 4800
-Sony DSC-P1

Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor de Fuji, aangezien ik goede ervaringen heb met de Fuji van mijn vader (Fuji MX2700)

Ik ben geen pro, het gaat er mij alleen maar om dat ik leuke plaatjes kan schieten van de kleine die er binnenkort komt... *D

Wie helpt me bij de keuze.... :? :?

M@cer
Die Fuji is maar 2,4Mpixel vergeleken met de 3,3 van de Sony dus al "a totally different ballpark". Maar okee, vergelijking:

Fuji Sony
Fotogrootte: 1600*1200 2048*1536
Bijgeleverd geheugen 16MB SM 8MB MemStick
Prijs 1649 1731

Dat zijn even de 3 belangrijkste dingen IMO.

De Sony maakt grotere foto's die -vind ik- veel beter van kwaliteit zijn, hij is ietsje duurder en je krijgt er nog minder geheugen bij ook. Wel een betere batterij trouwens.

Een optie die je niet hebt genoemd, maar wel erg interessant is, is de Nikon Coolpix 880, waar je hier een review over kunt lezen. De 3,3Mpixels, goede handzaamheid, goede instelbaarheid, 16Mb geheugen en nog veel meer maken dit een aantrekkelijke camera en al helemaal voor 1500 piekies! (Bij RAF schijnt)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpex
  • Laatst online: 08-07 15:08

gpex

Pex voor intimi

Op woensdag 08 augustus 2001 13:25 schreef athlonkmf het volgende:

Hmm.. ik vind het toch raar dat mensen vergeten dat een voordeel van een digitale camera is dat je de foto's makkelijk kunt bewerken met photoshop.
Dan is de belichtingsproblemen al snel wat minder van belang.
Hehe, ik vind het toch raar dat mensen ervan uitgaan dat iedereen photoshop heeft...
Ik vind de prijs ervan veel te duur. of zijn er goede alternatieven? Ik houd mij aanbevolen...

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 08 augustus 2001 15:47 schreef gpex het volgende:

[..]

Hehe, ik vind het toch raar dat mensen ervan uitgaan dat iedereen photoshop heeft...
Ik vind de prijs ervan veel te duur. of zijn er goede alternatieven? Ik houd mij aanbevolen...
Ehm... je krijgt bij aankoop van een digitale camera wel een fotobewerkingsprogje erbij hoor. In mijn geval een uitgeklede photoshop.

En anders heb je natuurlijk paint shop pro(shareware) die ook prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok die s20 valt al af ook al heeft ie leuke features hij schijnt erg hongerig te zijn, energievretertje dus.

Die A20 is wel erg interresant eigenlijk, maar ik kwam nu ook langs een minolta 2330 heeft iemand die of heeft iemand ervaring met deze?
Ervaringen en meningen over de canon PS A20 wil ik ook wel horen(ik zag al wat mooie pics die er mee zijn gemaakt)en de ixus300, de specs zijn vrijwel identiek tussen deze twee (op overduidelijke na natuurlijk, metal body en size).
Ik zoek dus eerder gebruikservaring.

Dus ervaringen van jullie zijn mooi meegenomen in mijn keuze (mooiste is als een van jullie allebei heeft ervaren dan kan je lijkt mij zeker goeie mening geven :P ).

uiteraard opties/referenties naar andere merken/modellen mag ook.

iig txs voor respons,

oneindig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
twijfel nu tussen:
- Canon PowerShot A20
- Canon PowerShot S300 (= ixus 300??????)
- HP PhotoSmart 618
- Kodak DC4800 Zoom
vergelijking:
http://www.imaging-resource.com/CAMDB/compare_results.php?sections%5B%5D=232&sections%5B%5D=230&sections%5B%5D=158&sections%5B%5D=85&submit=Compare
kan iemand me eruit helpen?? of een camera afstrepen/aanvoeren??
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Garfield
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Op woensdag 08 augustus 2001 19:36 schreef Oneindig het volgende:
Die A20 is wel erg interresant eigenlijk, maar ik kwam nu ook langs een minolta 2330 heeft iemand die of heeft iemand ervaring met deze?
Heb zelf een A20, dus ik ga eea proberen. Hoop alleen dat ik geen triviale dingen vertel...

De Dimage 2330 heeft een 3:2 verhouding, het aantal effectieve pixels is dus iets hoger. Voor printen wat prettiger, aangezien de meest gebruikte printformaten 3:2 (15x10cm bijv.) zijn. Die van mij zijn dan 13x10, dus 2 witte balken links en rechts, vind ik persoonlijk niet storend.
De A20 heeft meer digizoom, of je dat zelf wil gebruiken kun je bepalen bij het hot topic Verschil tussen digizoom en fotosoep.
Een pro voor de 2330 is de manual focus. Het ijsbeer-effect een paar posten geleden kun je dan zelf instellen, weet alleen niet of dat snel en makkelijk gaat.
Volgens mij heeft de A20 een iets grotere lens (weet ik niet zeker, kan ik zo snel niet vinden), wat meer lichtinval en dus kortere sluitertijden in het donker kan betekenen. Minder snel een statief nodig dus.
Een 1,8" LCD maakt de 2330 ook iets interessanter dan de 1,5" van de Canon. Al deze pluspuntjes maken hem dan ongeveer 100 piek duurder.
Ervaringen en meningen over de canon PS A20 wil ik ook wel horen (ik zag al wat mooie pics die er mee zijn gemaakt)
zie verder http://members.tripodnet.nl/mr_garfield/ voor een leuke collectie.
en de ixus300, de specs zijn vrijwel identiek tussen deze twee (op overduidelijke na natuurlijk, metal body en size).
Ik zoek dus eerder gebruikservaring.
Ik vind het een perfecte camera, ligt prettig in de hand, en persoonlijk (zie vorige posts) vind ik het juist fijn dat 'ie niet ultra-compact is. Heb er toch een hoesje omheen zitten waar mijn statiefje in kan, dus dan maakt de grootte van de camera zelf ook niet uit. Ik heb dus voor de goedkopere variant gekozen, en de movie-optie + Li-Ion accu laten schieten (zitten nu een paar fijne 1500mA AA batt. Ni-MH in met 64Mb CF).
uiteraard opties/referenties naar andere merken/modellen mag ook.
Optie: Cybershot DSC-P50. Heeft dezelfde specs, maar 4Mb MemStick en 2x AA batterijen. 't Is dan ook een optie, geen referentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zat ik eerst nog heel erg te denken aan de Ixus 300, nu is mijn keuze gevallen op de Canon Powershot G1, die ik dan ook volgende week dinsdag ga ophalen! Perfecte camera lijkt me dat. Helaas niet superklein, maar wel veel betere kwaliteit en mogelijkheden!

Ik heb liever wat duurder en uitgebreider dan dat ik later spijt heb van m'n aankoop die toch niet zo erg veel kan :)

Volgende week dus foto's van mij in het grote Post hier je digicamfoto's-topic! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmmmm G1 = very nice maar een beetje te high priced voor mij zo te zien en als ik echt mogenlijkheden wil pak ik de F70 van mn mams wel (wie maakt hier de meeste pics ;) )(F70 zou ook wel mooi zijn in DiGi uitvoering ken ik de lensen gewoon uitwisselen (D1x perhaps :9~ )) nee dan blijf ik denk ik wel bij 'entry level' zoals ik dat las op een DiGi-cams site A20 valt daar ook onder en 99% kans dat het die wordt (morgen maybe ;) ) voor die meerprijs van die minolta kopen we dan lekker wat NiMHs 1800 ofzo 2x4 lijkt me wel wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:40

Tarin

Just plain weird.

Op woensdag 08 augustus 2001 00:43 schreef AstroNiels het volgende:
[..]

[...]
En die digitale videocamera's dan, waar ze vrolijk groot 100x digital zoom op zetten.. |:(
Dan zoom je in op een klok en zie je alleen nog een wazige vlek in beeld.. :r

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 09 augustus 2001 00:34 schreef Tarin het volgende:

[..]

En die digitale videocamera's dan, waar ze vrolijk groot 100x digital zoom op zetten.. |:(
nee man.... dat zijn camera's met een 10 Gpixel CCD :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 09 augustus 2001 00:34 schreef Tarin het volgende:

[..]

Plak je een sticker op je camera met "Adobe Photoshop ouside, 1T zoom"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
ik wil toch wel wat meer info..... zie paar posts naar boven...

^^^^^^KICK_THE_BASTARD^^^^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 23:28 schreef Fried het volgende:

rustig rustig... iedereen op zijn beurt hoor...

ik zou de hp af laten vallen. kwaliteit fotos vind ik zwaar tegen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Zou je nu AUB eens zo vriendelijk willen zijn om het ALLEEN in dit topic te vragen en niet steeds in topics die daar NIET voor zijn bedoeld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1795

http://www.dpreview.com/reviews/olympusc700uz

Olympus C-700, lijkt me een heel relaxt ding (1649,- in PW). Iemand ervaringen ermee?
10x optische zoom, 2.1 mpixel en de batterijen gaan best lang meer.
Ik heb liever een goede 2.1 dan een slechte 3.3 mpixel

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusC700UZ/Samples/Macro/P5110344.jpg

Daar is een mooi plaatje trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Je wordt wel ZEER irritant hoor :(

Kun je niet eerst zelf eens alles een beetje analyseren, uitvogelen wat je wilt en DAN pas hier om laatste advies vragen?

Die camera's die je noemt zijn allemaal van een andere klasse tov elkaar :(

Crossposting is trouwens niet geliefd, waar dan ook. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:15 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
http://www.dpreview.com/reviews/olympusc700uz

Olympus C-700, lijkt me een heel relaxt ding (1649,- in PW). Iemand ervaringen ermee?
10x optische zoom, 2.1 mpixel en de batterijen gaan best lang meer.
Ik heb liever een goede 2.1 dan een slechte 3.3 mpixel

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusC700UZ/Samples/Macro/P5110344.jpg

Daar is een mooi plaatje trouwens :P
ik spaar maar even door denk ik... die ixus wordt al een stuk minder interresant...
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.