Op zondag 12 augustus 2001 22:42 schreef Chrasher het volgende:
Ik heb sinds december vorig jaar een Fuji Finepix 4900. Dit is tot nu toe de beste camera die ik in mijn handen heb gehad, ben er ZEER tevreden over.
Het grootste voordeel vind ik de 6x zoom, vele instellingsmogelijkheden, de perfecte kleuren en de mogelijkheid om hanmatige scherp te stellen.
Nadeel is de ietwat zwakke accu (dit ligt niet aan het type maar de grootte ervan) en het niet kunnen aansluiten van een TTL-flitser (alhoewel die eigenlijk veel te duur zijn).
Op zich vreemd omdat deze camera een SuperCCD gebruikt die heel a-conventioneel is. Fuji blijft er ook een beetje op hangen, Phil Askey van dpreview was niet zo te spreken over de kwaliteit van de foto's volgens mij. Maar niet getreurd, jij bent er blij mee, dus niks aan de hand

Ik heb ook enige ervaring met de:
-Sony DSCF 505V - is erg traag, dure memorysticks, geen zoeker.
Heb ik vanaf vrijdag middag tot 5 minuten geleden ook in "mijn bezit" gehad (geleend dus). Hij heeft geen/nauwelijks intern geheugen, waardoor het nemen van foto's kort na elkaar niet kan.
Ik vind een best fijne camera, zal kort de voor- en nadelen noemen

- Goede zoom
- Goede kleurweergave (als je de whitebalance onder controle hebt)
- Goed schermpje
- Handmatige instellingen zijn redelijk
- Macro is GOED.
- Mogelijkheid tot het maken van filmpjes
- Hoewel je in het begin de viewfinder mist, doet het scherm topwerk

- Batterij is erg GOED
- Mogelijkheid tot maken foto's met "nep-batterij" die direct in de lader zit.
- Draaibare body, handig voor het nemen van foto's uit rare hoeken
- Voelt stevig aan
- Goede lens
Nadelen:
- Houdt (absoluut) niet lekker vast met 1 hand (rechts).
- Redelijk traag, start wel snel op, maar schrijven naar mem-stick duurt lang
- Kan niet direct vanuit de camera naar bv photoshop importeren
- Je mist de viewfinder, maar * zie voordelen
- Lage resolutie ±1850*1390, voor een 3,3Mpixel CCD.
- JPG's die uit de camera komen zijn niet "je van het"
- Geen keuze in ISO, miste ik nogal
- Klepje voor USB moet dicht anders breekt het los (niet kapot) als je de lens gaat draaien. (Had ik dus

)
- Hij heeft geen/nauwelijks intern geheugen, waardoor het nemen van foto's kort na elkaar niet kan.
- Olympus C2100 UZ - fijne digicam, vooral de 10x zoom met stabilisatie (dat mis ik wel op de Fuji als ik een extra Telelens gebruik), maar de Fuji maakte mooiere opnamen en vindt ik gewoon prettiger werken.
- JVC GC-X1 - slechtste digicam die ik ooit heb uitgeprobeerd

- Fuji Finepix 4700 - leuke camera (heeft mijn pa gehad) vooral voor point en click.
Mijn pa heeft een 2900, hij heeft nog steeds niet door hoe dat ding helemaal werkt

Ga over 2 weken die 4900 omruilen voor de Finepix 6900. Dat geeft al aan hoe tevreden ik ben over de 4900.
Heb als accessoires: 3 accu's (voor een hele dag schieten (250-300 opnames), Externe Metz 28C-2 flitser, Olympus B300 1.7x teleconverter, Fuji 0.78x Wide converter, 192Mb Smartmedia en een passende draagtas. Het voordeel van die 6900 is nu dat al mijn spullen daar ook op passen, dat scheelt weer.
Je hebt heel wat accesoires inderdaad, passen die ook op andere camera's misschien? Ik vind persoonlijk de Minolta Dimage 5 of 7 een betere keuze dan de 6900, maar wie ben ik. Als je spulletjes daar op passen (op de batterijtjes na dan) is het misschien een idee om daar eens naar de kijken. De Dimage 5 komt over 2 a 3 weken op de markt heb ik gehoord, dus misschien het wachten waard...
Oh ja... foto's van deze cam kan je checken via mijn sig.

Altijd fijn