En niet alleen voor mijzelf en mijn collega's, maar ook voor alle klantenLopendeVogel schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:30:
[...]
Ja dan heb jij ergens nog ''geluk'', mijn werk kan ik ook voor 99% niet thuis doen, ik moet gewoon naar werk komen waar er circa 50+ andere collega's ronddwalen. Is mijn functie dusdanig belangrijk dat het bedrijf anders omvalt? Zeer zeker niet, toch moet ik gewoon naar werk. De 50+ andere werknemers MOETEN wel werken omdat hun de hoofdfunctie van het bedrijf uitvoeren, helaas wordt ik erin meegetrokken hoe onprettig dat dan ook voelt.
Ik vind het dus keurig van jouw werkgever dat hij besluit jou thuis te laten, niet alleen voor zichzelf en andere collega's maar ook voor jouzelf
Het kan ook een kans zijn om juist andere dingen te leren door gewoontes te doorbreken. We zijn afgelopen week al begonnen met thuisonderwijs omdat docenten al ziek waren en onze kids verkouden waren. We hebben de toetscriteria tegen de huidige kennis aangehouden en dit is op zich wel een mooie kans om hier en daar bij te spijkeren waar school steken heeft laten vallen.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:11:
[...]
Met alles doelde ik op de scholen. Weken of maandenlang geen onderwijs en contact met de klas is niet echt goed voor de ontwikkeling van kinderen.
Kennis kan je bij spijkeren, maar sociale aspecten en basisontwikkeling is veel kritieker.
[...]
Verder heb je ook meer tijd, sowieso minder clubjes, reistijd en overhead van 30 kinderen in de klas. Dit kan je weer aanvullen door de kids meer mee te laten draaien in het huishouden. Sociaal gaan we aan de slag met brieven schrijven met opa’s en tantes en video bellen met klasgenootjes. De fysieke behoeftes kunnen ingevuld worden met wandelen en fietsen.
Eerlijk gezegd is het best lekker, even helemaal uit de sleur en terug naar de basis, met zijn allen thuis er het beste van maken en op naar een nieuw evenwicht. Niet meer door in de ratrace. Geen vervelende sociale druk. Het lijkt wel vakantie in je eigen huis
[ Voor 15% gewijzigd door Erapaz op 15-03-2020 10:34 ]
Deze bedoel ik: https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99caZieMaar! schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:30:
Nee, integendeel juist (of ik heb die longread niet meer scherp). Social distancing van de meerderheid werkt veel beter dan een deel tijdelijk hermetisch afsluiten.
Toch een aardige aansporing voor sociaal afstand nemen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat ik voorbij heb zien komen was een retail-expert die eerst uitlegde waarom de schappen leeg waren, dat er nog genoeg voorraad was, dat hamsteren onzin was. Daarna zei hij tussen neus en lippen door dat het wel handig was om wat extra's in huis te hebben voor het geval je een paar weken je huis niet uit mocht.NiGeLaToR schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:30:
[...]
Op Facebook maken de grappige meme’s plaats voor meer paniekerige reacties in mijn tijdlijn.
Wat is er gister op tv geweest waarom mensen paniekeriger worden?

[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 15-03-2020 10:46 . Reden: Typo ]
Oostenrijk ook op slot:
De Oostenrijkse kanselier Kurz heeft verregaande maatregelen aangekondigd om het virus in zijn land in te dammen. Oostenrijkers worden opgeroepen thuis te blijven en alleen contact te hebben met huisgenoten. Samenscholingen van meer dan vijf mensen worden verboden, restaurants gaan dicht. "Oostenrijk gaat op een waakvlammetje", zei Kurz in een toespraak.
Hij herinnerde eraan dat in buurland Italië artsen moeten kiezen wie ze behandelen omdat er niet meer genoeg ziekenhuisbedden zijn en stervende patiënten telefonisch afscheid moeten nemen omdat het besmettingsgevaar te groot is. "Dat zeg ik niet om paniek te verspreiden, maar omdat ik nog altijd mensen tegenkom die de ernst van de situatie niet inzien."
Scholen en winkel zijn ook gesloten in het land, met uitzondering van supermarkten en apotheken. Kurz vroeg landgenoten alleen naar buiten te gaan om levensmiddelen te kopen, medicijnen te halen, voor onmisbaar werk of om anderen te verzorgen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ow ik dacht dat de boodschap van die schrijver was dat we juist in totale lockdown moesten. Misschien lees ik em nog een keer, misschien niet. Ik merk ook dat linkjes wat gekleurd worden door uit welke hoek ze vaak gebracht wordenGonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:33:
[...]
Deze bedoel ik: https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Volgens mij moeten we gewoon net als Italië en de andere landen om ons heen 2 weken stevige social distancing toepassen door gewoon thuis te blijven.TIGER1125 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Maar goed, uiteindelijk zal de maatschappelijk druk en tegenstrijdige adviezen (zoals Aboutaleb het van de week al verwoorde), zwaarder gaan wegen. Waardoor er scholen, al dan niet gedwongen, gaan sluiten. Die beweging zie je nu toch al ontstaan.
Hier hebben ze van de week ook een poging gewaagd over te gaan tot sluiting a.g.v. een beperkt aantal beschikbare docenten.
Ik snap het stukje ontwikkeling volkomen hoor, maar ik verwacht dat hoewel we social distancing gaan toepassen er echt nog wel ruimte voor die ontwikkeling zal zijn (het zijn onder de radar). Zeker in het kader van een vorm van noodopvang die door ouders onderling geregeld wordt.
En daarbij uit sociaal oogpunt 1 week uit de vakantiedagen en 1 week ondernemersrisico.
We moeten het met zijn allen doen.
Italië 2547 nieuwe besmettingen en 252 doden afgelopen 24 uur, totaal nu 21.157 besmettingen en 1441 doden.

Die andere cookie-infested link toont geanimeerde modellen van verschillende scenario's, erg interessant om te zien.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:33:
[...]
Deze bedoel ik: https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca
Nee, met name dat we nu maatregelen moeten nemen en niet straks. En dat sociale afstand het belangrijkst is, combinatie van publieke dingen sluiten en een volk wat zelf ook z'n best doet.ZieMaar! schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:36:
Ow ik dacht dat de boodschap van die schrijver was dat we juist in totale lockdown moesten. Misschien lees ik em nog een keer, misschien niet. Ik merk ook dat linkjes wat gekleurd worden door uit welke hoek ze vaak gebracht worden. Maar het is moeilijk bij te houden...
@zacht feitelijk de geanimeerde scenario's maar dan in tekst en statische diagrammen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
eerste twee alinea's wissen. dan is de boodschap[ nog steeds duidelijk.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Weet je wat het funest is met die grote aantallen (laatst 3500) nieuwe dagelijkse besmettingen? Het duurt iets van een week tot de dodelijke gevallen sterven. Dus over een week heb je dagelijkse sterftecijfers waar je heel verdrietig van wordt.Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:37:
Italië 2547 nieuwe besmettingen en 252 doden afgelopen 24 uur, totaal nu 21.157 besmettingen en 1441 doden.
en je geliefde/naaste niet eens mogen/kunnen begraven....dit is toch unreal?anandus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:42:
[...]
Weet je wat het funest is met die grote aantallen nieuwe besmettingen? Het duurt iets van een week tot de dodelijke gevallen sterven. Dus over een week heb je dagelijkse sterftecijfers waar je heel verdrietig van wordt.
Inderdaad. Alles op slot hier, ook (buiten)sport-velden en speeltuinen gaan morgen op slot.
Het is nog net geen complete lockdown, mensen mogen nog gaan werken, maar met het dringende advies dat waar mogelijk vanuit thuis te doen. Ik zit zelf te kijken hoe ik dat ga doen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
.. Die alleen gestorven zijn omdat je er niet bij mocht zijn.Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:43:
[...]
en je geliefde/naaste niet eens mogen/kunnen begraven....dit is toch unreal?
Vaarwel zeggen op de telefoon.
Brrr
Ja bij mij ook, was 5 minuten na openingstijd in de winkel en het was drukker dan op een normale zaterdag. Eieren, afbakbrook, vlees was vrijwel op.hoevenpe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:25:
Sta nu in de supermarkt, gekkenhuis met lange rijen en overal lege schappen. Pasta en WC-rollen zijn aangevuld maar nu raken andere dingen op.
Het is zondagochtend vroeg...
Mensen sterven in het ziekenhuis alleen, want bezoekverbod. Ook geen prettig vooruitzicht. Begrafenis krijgen ze ook niet.Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:43:
[...]
en je geliefde/naaste niet eens mogen/kunnen begraven....dit is toch unreal?
Ok ik had verwacht dat hij na 6 pagina's zou stoppen...anandus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:32:
Heftig, hoor.
De overlijdensberichten in een Italiaanse krant, met een maand verschil. (Filmpje van 0:56)
[Twitter]

Memento mori
ligt hier niet ook een taak voor de bedrijfsleiders van de supermarkten?HallonRubus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:44:
[...]
Ja bij mij ook, was 5 minuten na openingstijd in de winkel en het was drukker dan op een normale zaterdag. Eieren, afbakbrook, vlees was vrijwel op.
een max instellen op diverse te kopen artikelen?
Sorry, maar dit vind ik zo'n domme reactie. Ik stel de vraag waar je de grens moet leggen, want dat is namenlijk rete moeilijk, maar jij countert met je weet zelf wel wat noodzakelijk is nee dat weet ik niet want veel zit met elkaar verbonden in de keten. Dus nogmaals waar leg je de grens?fevo-1190 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Ik ga er even vanuit dat jij wel weet wat noodzakelijke dingen zijn die er zijn.
En daarna komen andere sectoren die moeten stoppen, maar zoals jij weet kan niemand zonder inkomen blijven leven.
Ik ben gewoon voorstander om alles te bevriezen om een ramp(menselijke) te voorkomen.
En dan top jij je reactie ook nog eens, met jouw voorkeur om alles te bevriezen. Alles is alles hea. Ziekenhuis zorg, thuiszorg, politie.. Dat valt ook onder alles...
Hier in Oostenrijk was alleen vrijdag een piek, nu is het hamsteren wel weer voorbij. Ik denk dat het in Nederland ook snel weer rustiger wordt in de supermarkten.HallonRubus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:44:
[...]
Ja bij mij ook, was 5 minuten na openingstijd in de winkel en het was drukker dan op een normale zaterdag. Eieren, afbakbrook, vlees was vrijwel op.
Die afbeelding klopt natuurlijk voor geen meter. Waarom post je dat?
Inderdaad. Er even vanuitgaande dat in Italie ondertussen ook alleen nog maar mensen getest worden die in het ziekenhuis belanden, zal 50% van de huidige gevallen het dus niet gaan overleven. Dat is bizar.anandus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:42:
[...]
Weet je wat het funest is met die grote aantallen (laatst 3500) nieuwe dagelijkse besmettingen? Het duurt iets van een week tot de dodelijke gevallen sterven. Dus over een week heb je dagelijkse sterftecijfers waar je heel verdrietig van wordt.
De geanimeerde variant is wat gezelliger, die heeft het niet zo zeer over sterftecijfers, maar de boodschap is hetzelfde, meer mensen die sociale afstand nemen: it flattens the curve.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:42:
[...]
Nee, met name dat we nu maatregelen moeten nemen en niet straks. En dat sociale afstand het belangrijkst is, combinatie van publieke dingen sluiten en een volk wat zelf ook z'n best doet.
@zacht feitelijk de geanimeerde scenario's maar dan in tekst en statische diagrammen.
Mits er sprake is van social distancing kan het prima. De ene stad is natuurlijk de andere niet. De binnenstad van Amsterdam bijv. is normaal natuurlijk een locatie waar je bijvoorbeeld nauwelijks over social distancing kunt spreken, maar op veel locaties is dit momenteel in Nederland echter geen probleem.Ruudjah schreef op zondag 15 maart 2020 @ 01:38:
Zijn er redenen om niet naar buiten te gaan? Wandelen in een park bijvoorbeeld? Wielrennen? Wandelen op straat in de stad? Fietsen door de stad? Wandeling aan zee?
Het huidige idee is dat ook met 100% op slot gaan, uiteindelijk alsnog een ruim percentage besmet gaat raken, maar meer gefaseerd. Om de gedachte dat de insteek mogelijk is om dit virus op dit moment nog geheel uit te roeien maar alvast te ontkrachten.ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:
Ik maak mij redelijk zorgen. Ik heb niet veel nuttige nieuwe informatie maar als ik alle cijfers naast elkaar leg schetst dat een redelijk verontrustend beeld. Zolang de boel niet 100% op slot gaat lijkt het een gegeven dat uiteindelijk een heel ruim percentage besmet raakt met het virus.
Er is een aantal centra in Noord-Brabant waar het wat druk is op dit moment, maar het is nog te vroeg om te spreken dat ons zorgstelsel wankelt op dit moment. Er zijn namelijk nog voldoende locaties om naar toe uit te wijken met patiënten op dit moment. Belangrijk is dan uiteraard wel om de mate van verspreiding beperkt te houden, zodat de druk op een nationaal niveau niet te hoog op gaat lopen.ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:Ons zorgstelsel begint al in milde mate te wankelen en dit is nog maar het begin van de uitbraak in Nederland. Het is echt niet ondenkbaar dat er binnen twee weken triage moet worden toegepast.
Zelfs in Italië valt onder de groepen van jongeren de mortaliteit reuze mee. Zie ook onderstaande figuur.ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:Nu is het wel zo dat het virus voor de gezondere jongen mensen over het algemeen niet heel dodelijk is maar met een opname van 20% in het ziekenhuis gaat dat veranderen op het moment dat de bedden op zijn. Ook jonge gezonde mensen lopen risico en als we het niet af weten te zwakken, kan dat ook voor die groep wel eens redelijk donker eindigen.
[Afbeelding]
Bron: https://www.epicentro.iss...t-COVID-2019_13_marzo.pdf
Uiteraard een beetje de vraag wat je als jongere beschouwd, maar tot 50 jaar is de mortaliteit in Italië in ieder geval tot hoogstens 0.1%.
Ik zag geen referentie gegeven op je vraag hier, derhalve aangehaald. Maar zie bovenstaand, de mortaliteit onder jongeren is aanwezig, maar beperkt, zelfs in een land als Italië.DNA_Saint schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:51:
[...]
Ah, ik bedoelde meer dat jonge gezonden patiënten eraan sterven.
Uitgaande op de beschikbare data die we hebben en de dan ook passende adviezen vanuit het RIVM is het vermijden van sociaal contact met je moeder inderdaad verstandig. Met o.a. haar leeftijd valt zij binnen een risicogroep.ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:
Wij zijn een 'jong' gezin van 6 en mijn moeder (71 en diabetes) past elke week een keer op de kinderen. Ik wil haar in een soort preventieve quarantaine hebben waarin zij zo min mogelijk contact heeft met de buitenwereld omdat ik vrees dat de zorg instort en zij geen hulp meer krijgt. Ik zit eraan te denken om de boodschappen voor haar te doen en langs te brengen en verder blijft ze gewoon thuis. De sociale klap met de kinderen etc. vangen we wel op met videobellen.
Het blijft belangrijk om te realiseren dat er vooralsnog te weinig wetenschappelijk bewijs is om te suggereren dat het sluiten van scholen een daadwerkelijke bijdrage gaat leveren in het reduceren van de mate van verspreiding van SARS-CoV-2. Ik begrijp de roep vanuit mensen die het zekere voor het onzekere willen nemen. Maar houdt hierbij wel in het achterhoofd dat het ook (vrijwel) niets toe zou kunnen gaan voegen t.o.v. het huidige beleid.ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:
Verder denk ik er sterk aan om de kinderen niet meer naar school te doen. Hopelijk wordt morgen de keuze gemaakt om de scholen dicht te gooien en anders houd ik ze zelf denk ik gewoon thuis.
De verhouding mortaliteit : cases ligt in Italië hoog om diverse redenen. Piekbelasting binnen de gezondheidszorg waardoor inderdaad suboptimale behandeling voor diverse leeftijdsgroepen. Maar daarnaast niet te vergeten, hoogst waarschijnlijke onderrapportage in het aantal cases door onvolledige testing. En nu ben ik van mening dat in volledigheid testen van iedereen met symptomen in dit stadium zeker niet meer noodzakelijk is, het heeft tenslotte geen echte beleidsconsequenties meer. Maar in de interpretatie van getallen is het wel belangrijk om daar rekening mee te houden. Dit zullen we in Nederland namelijk ook gaan zien. Je kunt dan ook niet goed spreken over een X aantal doden reeds bij een Y aantal besmettingen, aangezien het aantal besmettingen niet langer waar bekend is.ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:Ik heb land na land de cijfers in de gaten gehouden en met als meest recente grote uitbraak van Italie en diens maatregelen zie ik niets waarom het hier veel beter zou gaan verlopen. Daar waren na 10000 besmettingen al bijna 1000 slachtoffers. Nu zijn daar de bedden echt op en komen er vandaag nog eens 3500 besmettingen bij. Alleen al van deze dag gaan daar statistisch gezien 700 van sterven en dan is de factor van leeftijd daarin niet meer heel erg relevant. Hulpbehoevenden krijgen geen hulp meer en de giftigheid neemt rap toe.
Dat is uiteraard niet de enige optie, je kunt er ook voor kiezen om door te gaan zoals nu. Nogmaals, belangrijk om te realiseren is dat het huidige streven niet het uitbannen van het virus is. Maar verspreiding dusdanig te vertragen dat de zorg de belasting aan kan. Met andere woorden, indien huidige maatregelen daartoe effectief genoeg blijken, dan hoef je niets meer te doen dan dat. Ik begrijp dat de sociale druk om meer te willen doen hoog is, en peer-pressure vanuit buitenlandse beleidswijzigingen daarin zeker niet mee helpt. Maar het proeft een beetje naar een ijdele hoop om nu een land 4 weken in lockdown te gooien, en dan zijn we er vanaf?ZaZ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:17:Het enige wat Nederland kan doen is de boel echt op slot te gooien en dan over een week of twee wordt het duidelijk of het nog genoeg is. Alleen dan heb je mogelijk nog de uitweg dat iedereen behandeld kan worden en alleen in de groep ouderen de meeste slachtoffers vallen.
Dat laatste is namelijk simpelweg niet waar. We moeten een periode overbruggen om te zorgen dat wie besmet zou gaan worden, besmet raakt, om het simplistisch te zeggen. En dat is bij dit soort wijd verspreidende virussen ondanks adequate containment measures in het begin toch al snel ruim een kwart to helft van de wereldbevolking. Gaan we dan het land maanden in lockdown houden? Gaan we in- en uit lockdown iedere keer als de getallen weer wat toe lijken te nemen?
Vergis je niet, maar kijken we naar lessen uit het verleden dan is de meest recente grote pandemie die we hebben meegemaakt H1N1pdm09, oftewel de Mexicaanse / varkensgriep. Deze pandemie heeft geduurd van januari 2009 tot augustus 2010. Indien dat ook maar enigszins onze voorbode is van de te verwachten duur van het huidige probleem, dan zijn we dus nog wel tot juni 2021 zoet.
China laat nu de teugels bijv. weer wat vieren, maar het valt te gaan bezien wat dit gaat betekenen voor hun case load de komende periode.
Timing technisch ja, maar gaat toch niet gebeuren. Zit gewoon niet in de aard van de meesten binnen de zorg.alienfruit schreef op zondag 15 maart 2020 @ 05:28:
Het lijkt mij perfecte timing om te gaan staken voor een hoger salaris in de zorg! Maar ja, dat zal vast wel niet mogen.
AtlAntA schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:57:
[...]
Ik denk dat de overheid nu wel mee moet gaan met wat veel scholen zelf al doen.
Bron: https://www.omropfryslan....orona-en-basisschool-gauw
Hoewel uiteraard 'nobel' dat scholen dit op eigen houtje doen voor sommigen, is het ergens natuurlijk ook weer een gelijktijdig zorgwekkende ontwikkeling om de nationale adviezen vanuit de overheid en het RIVM op dusdanige wijze te negeren. Het dwingt uiteindelijk de overheid en het RIVM namelijk tot een vorm van handelen dat simpelweg geen goede onderbouwing kent op dit moment. En als je dan toch al niet onderbouwde beleidsmaatregelen gaat nemen, hoe ver ga je dan? Op een gegeven moment laat je je regeren door angst in plaats van wetenschap.alexbl69 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:07:
[...]
In de achterhoek ook een school met bijna 10.000 leerlingen.
Graafschap College schrapt alle lessen vanaf maandag vanwege coronacrisis
Voordat dat crisisberaad begint zal al meer dan de helft van de scholen in Nederland zelf verklaard hebben dicht te zullen zijn.
Er is uiteraard toch al wel een deel van de bevolking dat de adviezen wel zo goed als mogelijk op volgt, veel bedrijven handelen ook adequaat door thuiswerken mogelijk te maken. Dit zijn toch echt al wel maatregelen die een impact zullen hebben. Kijk je naar de ratio van toename per dag, dan zakken we al af van een waar exponentiële groei. Neemt uiteraard nog wel toe.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:09:
[...]
Meer dicht gooien, niet per definitie alles. Mensen blijven nu gewoon hun ding doen, dus wordt er weinig geflattened.
Maar de snelheid van toename is niet een vast getal waar we naar moeten kijken. We moeten ons realiseren dat eradicatie van dit virus op dit moment een ijdele hoop is. Onze maatregelen dienen er dan ook op gericht te zijn om de zorgbelasting draaiende te houden. Wat daarvoor nodig zal zijn om dicht te gooien zal gebaseerd dienen te worden op de data van het RIVM, de bedbezetting in ziekenhuizen en op IC's en de verwachtingen binnen de huidige voortzetting daarbij. Dit soort data dient leidend te zijn in de beslisvorming, geen onderbuikgevoelens of massahysterie.
Er spelen hierin tenslotte vele belangen mee. Niet alleen de gezondheid op dit moment. Maar ook de economische aftermath. Het sluiten van scholen e.d. is niet een keuze die lichtzinnig gemaakt moet worden. En indien er dan toch al voor gekozen wordt, dan in de wetenschap voor iedereen dat we dit op dit moment dus zouden doen met een onbekend effect tegenover een ongekend hoge prijs. Om naast het economische het in het geval van schoolsluitingen ook maar niet eens te hebben over de ontwikkeling van het kind.
Zelfs in Italië of Wuhan weten we tenslotte niet wat de bijdrage is van bijv. een sluiting van enkel scholen. Ook weten we niet hoe het beleid zich daar zou verhouden tot het Nederlandse beleid, gezien op beide locaties dit niet als dusdanig uitgevoerd is. En er is vooralsnog nog altijd niet bekend hoe lang men hiermee door zal moeten gaan.
Al die freaks hebben de hele kast al vol met toiletpapier en pasta, dus nu zoeken ze wat andershoevenpe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:25:
Sta nu in de supermarkt, gekkenhuis met lange rijen en overal lege schappen. Pasta en WC-rollen zijn aangevuld maar nu raken andere dingen op.
Het is zondagochtend vroeg...
Als de supermarkten morgen, overmorgen en woensdag weer gewoon vol zitten stopt dit vanzelf wel.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Supermarkt was vanmorgen alweer redelijk goed gevuld t.o.v. vrijdag. Besteleenheden worden nu gewoon verhoogd en dat vereist gewoon wat extra tijd door de gehele logistieke keten. Mensen lijken vergeten te zijn hoe gestoord veel voedsel Nederland produceert, maar dat is hier verder offtopic.alexbl69 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:01:
[...]
Al die freaks hebben de hele kast al vol met toiletpapier en pasta, dus nu zoeken ze wat anders.
Als de supermarkten morgen, overmorgen en woensdag weer gewoon vol zitten stopt dit vanzelf wel.
PSN: xMaurice93
Ik ben nog een beetje van de generatie van het oude internet. Ik lees liever een verhaal dan dat ik kant en klaren animaties of filmpjes krijg. Zit vaak toch meer diepgang en nuance in.zacht schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:51:
De geanimeerde variant is wat gezelliger, die heeft het niet zo zeer over sterftecijfers, maar de boodschap is hetzelfde, meer mensen die sociale afstand nemen: it flattens the curve.
Heb daarom ook best moeite met het feit dat de NOS tegenwoordig alle achtergrondinformatie nog maar puur als filmpje levert. Het blijft vaak oppervlakkig en ik moet er helemaal voor gaan zitten met beeld en geluid.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als dat serieus waar is... een nieuwe diepte punt en persoonlijk de meest kwalijker ooit van Trump.
You only live once, so enjoy the ride.
Ben ik met je eens, zo lang je (noodzakelijke) processen met een crisisbezetting doorgang kan laten vinden gewoon doen, voor de rest blijven we lekker thuis.Dennisdn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:36:
[...]
Volgens mij moeten we gewoon net als Italië en de andere landen om ons heen 2 weken stevige social distancing toepassen door gewoon thuis te blijven.
En daarbij uit sociaal oogpunt 1 week uit de vakantiedagen en 1 week ondernemersrisico.
We moeten het met zijn allen doen.
Bij ons op werk is dat al ingezet. Daar is voorzien in een hoog faalrisico van het netwerk van buitenaf en zodanig op ingespeeld dat de werkgever dat als acuut eigen risico ziet. Er wordt dan ook ingezet op de doorgang van kritieke noodzakelijk processen binnen de organisatie en dat de rest van de medewerkers eventueel niet zou kunnen werken vanuit huis.
Zoals ik het tot nu toe ervaren heb zijn er meer organisaties die dat doen. Wisselende crisisbezetting op kantoor, kans op beperkte productie door thuis werkenden. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen kan gelden, ik hoop ook dat werkgevers en werknemers elkaar wat ruimte gunnen in deze en zich flexibel opstellen.
Volgens mij is dit overigens een situatie die min of meer ondervangen is middels de Deeltijd WW/Werktijdverkorting?
Sommige buitengewone gebeurtenissen vallen niet onder het normale ondernemersrisico. Bijvoorbeeld brand of een overstroming. In die omstandigheden heeft u misschien tijdelijk onvoldoende werk in uw bedrijf voor al uw werknemers. Dan kunnen uw werknemers, voor wie dit geldt, mogelijk een WW-uitkering wegens werktijdverkorting krijgen. Hiervoor vraagt u eerst een vergunning voor werktijdverkorting aan.
Compleet OT, maar ben het zo enorm met je eens.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:05:
[...]
Ik ben nog een beetje van de generatie van het oude internet. Ik lees liever een verhaal dan dat ik kant en klaren animaties of filmpjes krijg. Zit vaak toch meer diepgang en nuance in.
Heb daarom ook best moeite met het feit dat de NOS tegenwoordig alle achtergrondinformatie nog maar puur als filmpje levert. Het blijft vaak oppervlakkig en ik moet er helemaal voor gaan zitten met beeld en geluid.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Mjah tijd om ons ook van de VS wat onafhankelijker te maken.
Helaas allemaal minder efficient, maar wel verstandig.
Zojuist naar een AH XL gegaan om extra boodschappen te halen gezien mijn werkgever gisteravond heeft verteld de bedrijfskantine te sluiten. Daarnaast vroeg in de ochtend gegaan om te kijken hoe mensen reageren. Pasta en wc-papier waren inderdaad op. Maar wat mij verder opviel, was dat heel veel mensen heel veel ongezonde troep halen. Zo waren de vakken met chips, snoep, (gezouten) nootjes, chocola, frituurzooi en bakproducten op. Ik zag enorm veel mensen daar veel van inslaan, dus dit leek mij gewoon voldoende gevuld vanochtend. Enorm vreemd om te zien dat iedereen verwacht thuis te zitten, maar volgens hyper gaat worden door de vele suikers die ze innemen

Kleine update over m'n moeder: gisteren alleen nog koorts en wat nasaal klinkend, maar nu is daar ook hoesten/kuchen, zere keel en vermoeidheid bijgekomen. Die heeft dus óf griep óf Covid-19. Maar nu het mooiste van dit alles: die ligt beneden ziek op de bank met m'n vader in dezelfde ruimte
Wees dan verstandig en blijf op bed liggen.
Zometeen even wat glazen en andere 'noodzakelijke' spullen naar de zolder verhuizen. Daar heb ik mijn woon/computer kamertje, dus die wordt volledig off limits voor iedereen behalve mij en m'n vriendin. Als zij niet capabel genoeg is wat maatregelen te nemen doe ik het zelf wel.

Zometeen even wat glazen en andere 'noodzakelijke' spullen naar de zolder verhuizen. Daar heb ik mijn woon/computer kamertje, dus die wordt volledig off limits voor iedereen behalve mij en m'n vriendin. Als zij niet capabel genoeg is wat maatregelen te nemen doe ik het zelf wel.
Zal weinig uitmaken denk ik ? Er word op zoveel plekken nu onderzoek gedaan naar dit virus dat er waarschijnlijk op meerdere plekken wel een vaccin word ontwikkeld.
Smiling as the shit comes down...
Triest, maar het lijkt erop dat het bedrijf (deels) Amerikaans is? Duitsland is ook niet vies van dit soort acties door een inbeslagname van mondkapjes en andere middelen die voor Zwitserland bedoeld waren.

toch wel 1 woord, 'huftergedrag'
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Dit is wel een erg duidelijk en confronterend filmpje voor degenen die nog denken "het is alleen maar een griepje"anandus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:32:
Heftig, hoor.
De overlijdensberichten in een Italiaanse krant, met een maand verschil. (Filmpje van 0:56)
[Twitter]
Kort filmpje, heftige boodschap
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Als hij straks zijn land 'red' met een medicijn is zijn herverkiezing gegarandeerd en het is een uiterst effectief machtsmiddel om handelsdeals met China en de EU af te dwingen.Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:07:
nee hoor, past precies in zijn beleid: ''America First!''
Vanuit Trump geredeneerd heel logisch, of het ethisch door de beugel kan is een andere discussie...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Waar baseer je dat op? Hopelijk niet op de cijfers van de RIVM die nog maar amper testen en zelf aangeven dat er niets meer van de trend klopt door het aanpassen van de testmethode.psychodude schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:54:
Er is uiteraard toch al wel een deel van de bevolking dat de adviezen wel zo goed als mogelijk op volgt, veel bedrijven handelen ook adequaat door thuiswerken mogelijk te maken. Dit zijn toch echt al wel maatregelen die een impact zullen hebben. Kijk je naar de ratio van toename per dag, dan zakken we al af van een waar exponentiële groei. Neemt uiteraard nog wel toe.
Vooralsnog zie ik geen reden om aan te nemen dat de groei al geremd is, dat kunnen we ook onmogelijk zien omdat de effecten van maatregelen pas na enige vertraging zichtbaar worden.
Volgens mij is data nu ook leidend en begint het onderhand bij onze beleidsbepalers door te dringen wat die data betekent. En natuurlijk zitten er allerlei nadelen aan, maar die nadelen kleven net zo hard aan te weinig doen wat tot gevolg heeft dat dingen geforceerd niet door gaan. Iets met korte termijn en lange termijn. Het moeilijkste is de juiste balans.Maar de snelheid van toename is niet een vast getal waar we naar moeten kijken. We moeten ons realiseren dat eradicatie van dit virus op dit moment een ijdele hoop is. Onze maatregelen dienen er dan ook op gericht te zijn om de zorgbelasting draaiende te houden. Wat daarvoor nodig zal zijn om dicht te gooien zal gebaseerd dienen te worden op de data van het RIVM, de bedbezetting in ziekenhuizen en op IC's en de verwachtingen binnen de huidige voortzetting daarbij. Dit soort data dient leidend te zijn in de beslisvorming, geen onderbuikgevoelens of massahysterie.
Er spelen hierin tenslotte vele belangen mee. Niet alleen de gezondheid op dit moment. Maar ook de economische aftermath. Het sluiten van scholen e.d. is niet een keuze die lichtzinnig gemaakt moet worden. En indien er dan toch al voor gekozen wordt, dan in de wetenschap voor iedereen dat we dit op dit moment dus zouden doen met een onbekend effect tegenover een ongekend hoge prijs. Om naast het economische het in het geval van schoolsluitingen ook maar niet eens te hebben over de ontwikkeling van het kind.
Zelfs in Italië of Wuhan weten we tenslotte niet wat de bijdrage is van bijv. een sluiting van enkel scholen. Ook weten we niet hoe het beleid zich daar zou verhouden tot het Nederlandse beleid, gezien op beide locaties dit niet als dusdanig uitgevoerd is. En er is vooralsnog nog altijd niet bekend hoe lang men hiermee door zal moeten gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zojuist in de trein geniest en direct raar aangekeken door iemand. Voor de coronatijdperk was het nog 'gezondheid' zeggen, maar nu.. Tuurlijk, als je geen risico wilt lopen, ga dan niet de straat op, maar om voor elk kleinigheid 'bang' te worden.
Komende weken gaat het hooikoortsseizoen ook weer van start, dus mensen zullen wel bang voor me gaan worden 😂
Edit: uiteraard neem ik het virus serieus, beperk de contacten en werk thuis. Maar dat er raar naar me gekeken wordt vond ik apart, het zijn symptomen van het virus, maar dit was een simpele nies gedurende een 1 uur reis (ik voel me voor de rest uitstekend).
Komende weken gaat het hooikoortsseizoen ook weer van start, dus mensen zullen wel bang voor me gaan worden 😂
Edit: uiteraard neem ik het virus serieus, beperk de contacten en werk thuis. Maar dat er raar naar me gekeken wordt vond ik apart, het zijn symptomen van het virus, maar dit was een simpele nies gedurende een 1 uur reis (ik voel me voor de rest uitstekend).
[ Voor 26% gewijzigd door H92! op 15-03-2020 11:41 ]
Vindt je het grappig allemaal dan?H92! schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:11:
Zojuist in de trein geniest en direct raar aangekeken door iemand. Voor de coronatijdperk was het nog 'gezondheid' zeggen, maar nu.. Tuurlijk, als je geen risico wilt lopen, ga dan niet de straat op, maar om voor elk kleinigheid 'bang' te worden.
Misschien als je dit leest van de kanselier...Oostenrijkers moeten thuisblijven
De Oostenrijkse kanselier Kurz heeft verregaande maatregelen aangekondigd om het virus in zijn land in te dammen. Oostenrijkers worden opgeroepen thuis te blijven en alleen contact te hebben met huisgenoten. Restaurants gaan dicht, vluchten uit Groot-Brittannië, Rusland en Oekraïne worden geschrapt. "Oostenrijk gaat op een waakvlammetje", zei Kurz in een toespraak.
Hij herinnerde eraan dat in buurland Italië artsen moeten kiezen wie ze behandelen omdat er niet meer genoeg ziekenhuisbedden zijn en stervende patiënten telefonisch afscheid moeten nemen omdat het besmettingsgevaar te groot is. "Dat zeg ik niet om paniek te verspreiden, maar omdat ik nog altijd mensen tegenkom die de ernst van de situatie niet inzien."
Scholen en winkel zijn ook gesloten in het land, met uitzondering van supermarkten en apotheken. Kurz vroeg landgenoten alleen naar buiten te gaan om levensmiddelen te kopen, medicijnen te halen, voor onmisbaar werk of om anderen te verzorgen.
In Oostenrijk zijn ongeveer 650 mensen besmet met het virus, één patiënt is overleden.
[ Voor 53% gewijzigd door Vorkie op 15-03-2020 11:13 ]
Er heerst ook geen besmettelijk virus ofzo <knip>H92! schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:11:
Dit soort smileys is niet gewenst in [AWM].
[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 15-03-2020 11:30 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
als je veel gaat niezen: binnen blijven. Ook door hooikoorts. Je weet gewoon maar nooit als je wel toevallig een lichte besmettng hebt. Dat is de hele reden om iedereen met vergelijkbare klachten thuis te laten blijven.H92! schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:11:
Met alle respect, dat heeft geen enkele zin. Binnen een huishouden kun je haast onmogelijk quarantaine toepassen, hoe dan ook worden de meesten in dat huishouden ziek.SomerenV schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:09:
Kleine update over m'n moeder: gisteren alleen nog koorts en wat nasaal klinkend, maar nu is daar ook hoesten/kuchen, zere keel en vermoeidheid bijgekomen. Die heeft dus óf griep óf Covid-19. Maar nu het mooiste van dit alles: die ligt beneden ziek op de bank met m'n vader in dezelfde ruimteWees dan verstandig en blijf op bed liggen.
Waarvan niesen helemaal geen symptoom is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik weet niet hoe ik de NOS blog kan copy pasten. Maar daar lees ik dat overdracht kind op mens eigenlijk niet of nauwelijks voorkomt.
Iemand hier die een mondkapje draagt?
Ik dacht, ik probeer het eens uit vandaag met de hele supermarkt vol hamsterende mensen. Iedereen kijkt je raar aan (met zelf 18 liter melk in het winkelwagentje), en praktisch is het ook niet echt fijn. De lucht uit je mond blijft helemaal in het masker hangen (leuk als je je tanden niet hebt gepoetst), en zelfs met een goede seal beslaat de bril soms nog. Ik was al niet van plan om hem overal op te doen (meer voor in het OV), maar het is nu wel begrijpelijker dat het wordt afgeraden, je heb constant de neiging om dat ding even af te zetten om wat frisse lucht te krijgen.
Zo'n chirugisch mondmasker is daarentegen wel prima lang te dragen, in Azië draag ik die buiten liever wel dan niet.
Ik dacht, ik probeer het eens uit vandaag met de hele supermarkt vol hamsterende mensen. Iedereen kijkt je raar aan (met zelf 18 liter melk in het winkelwagentje), en praktisch is het ook niet echt fijn. De lucht uit je mond blijft helemaal in het masker hangen (leuk als je je tanden niet hebt gepoetst), en zelfs met een goede seal beslaat de bril soms nog. Ik was al niet van plan om hem overal op te doen (meer voor in het OV), maar het is nu wel begrijpelijker dat het wordt afgeraden, je heb constant de neiging om dat ding even af te zetten om wat frisse lucht te krijgen.
Zo'n chirugisch mondmasker is daarentegen wel prima lang te dragen, in Azië draag ik die buiten liever wel dan niet.
Dat maakt niet uit. Je kunt COVID-19 asymptomatisch bij je hebben en door een simpele hooikoorts-hatsjoe de hele coupé besmetten.
https://www.volkskrant.nl...golf-komt-eraan~b8f08a77/
In Noord-Brabant zijn de ziekenhuisopnames gedaald op donderdag en vrijdag, zou een teken kunnen zijn dat de verspreiding in Brabant door carnaval nu vermindert. Echter is er een verschil in de timing van de verspreiding in Brabant dan in de rest van het land.
In Noord-Brabant zijn de ziekenhuisopnames gedaald op donderdag en vrijdag, zou een teken kunnen zijn dat de verspreiding in Brabant door carnaval nu vermindert. Echter is er een verschil in de timing van de verspreiding in Brabant dan in de rest van het land.
[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 15-03-2020 11:25 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik weet dat het enorm lastig is een virus te ontlopen binnen een huishouden maar dat wil niet zeggen dat je je er maar aan over moet geven. Iedere maatregel die ik kan nemen om besmetting op z'n minst iets te verkleinen is er eentje. Met m'n werk bij AH Online loop ik ook extra risico. Je hebt toch al snel 15 tot 20 klanten in een rit die je van dichtbij ziet, die de pinterminal aanraken, emballage mee teruggeven, etc. Wil niet zeggen dat ik m'n handen niet regelmatig was. Alles om verspreiding te minimaliseren.Intrepidity schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Met alle respect, dat heeft geen enkele zin. Binnen een huishouden kun je haast onmogelijk quarantaine toepassen, hoe dan ook worden de meesten in dat huishouden ziek.
[ Voor 21% gewijzigd door SomerenV op 15-03-2020 11:17 ]
En ga jij als bedrijfsleider daar dan tegen 100'en mensen zeggen voor de kassas dat ze normaal moeten doen en max 2 pakken wc papier en 5 potjes blikvoer mogen meenemen? Ik zou een kogelvrij vest aan doen....Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:46:
[...]
ligt hier niet ook een taak voor de bedrijfsleiders van de supermarkten?
een max instellen op diverse te kopen artikelen?
Ik ben van mening dat zulke uitspraken niet door directeuren van ziekenhuizen gedaan moeten worden. Dit soort nieuws gaat namelijk anders begrepen worden en gaan de mensen denken, "Waarom mag ik niet naar de kroeg dan?"Maarten_E schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:15:
In Noord-Brabant zijn de ziekenhuisopnames gedaald de laatste 2 dagen, zou een teken kunnen zijn dat de verspreiding in Brabant door carnaval nu vermindert. Echter is er een verschil in de timing van de verspreiding in Brabant dan in de rest van het land.
Altijd mooi om die conclusie nu al te trekken... Het is weekend, de drempel tot de zorg is hoger. Mensen kijken het nog een dagje aan. Alleen als het ECHT niet meer gaat, zoek je contact met een arts. Dit zie je ook terug in de tests afgelopen week. Ma en Di een daling... ja dat komt doordat de tests van het weekend dan een uitslag geven. Woensdag vervolgens de grote klap in tests....Maarten_E schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:15:
In Noord-Brabant zijn de ziekenhuisopnames gedaald de laatste 2 dagen, zou een teken kunnen zijn dat de verspreiding in Brabant door carnaval nu vermindert. Echter is er een verschil in de timing van de verspreiding in Brabant dan in de rest van het land.
Voorlopig ben ik nog blij dat het pleepapier en het blikvoer nog braaf door iedereen wordt afgerekend en het nog geen rooftochten zijn geworden.stylezzz schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:16:
[...]
En ga jij als bedrijfsleider daar dan tegen 100'en mensen zeggen voor de kassas dat ze normaal moeten doen en max 2 pakken wc papier en 5 potjes blikvoer mogen meenemen? Ik zou een kogelvrij vest aan doen....
stylezzz schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:16:
[...]
En ga jij als bedrijfsleider daar dan tegen 100'en mensen zeggen voor de kassas dat ze normaal moeten doen en max 2 pakken wc papier en 5 potjes blikvoer mogen meenemen? Ik zou een kogelvrij vest aan doen....
https://www.telegraaf.nl/...m-wc-papier-in-supermarktKlanten van een Albert Heijn-filliaal in Amstelveen zijn zaterdagavond op de vuist gegaan tijdens het hamsteren van wc-papier. Dat meldt de politie.
Een hamsterende shopper had dusdanig veel wc-papier ingeladen, dat andere bezoekers de klant hierop aanspraken. Daarna ontstond er een knokpartij, waarbij de politie moest ingrijpen. Volgens lokale media zijn er geen ernstige verwondingen en werd niemand opgepakt.
Ik lees onder de twitter feed ook deze reactie:giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:13:
Ik weet niet hoe ik de NOS blog kan copy pasten. Maar daar lees ik dat overdracht kind op mens eigenlijk niet of nauwelijks voorkomt.
Dr. Lucas Bergkamp
@lbergkamp
Als antwoord op
@mkeulemans
Er zitten nogal wat onbewezen hypothesen in dit verhaal. De WHO geeft dit impliciet toe (‘appears’, ‘limited data’).
1/2
Maarten Keulemans
@mkeulemans
·
11 m
Als antwoord op
@lbergkamp
Ja, het is kennis in wording. Maar het beste wat we op dit moment hebben. En het is gewoon logisch: wie niet snottert en hoest, verspreidt minder virus.
Dr. Lucas Bergkamp
@lbergkamp
·
9 m
Ja, maar als je handen wassen e.d. oplegt, suggereer je iets anders, niet?
Gaat niet om de persoon maar om de discussie, als een groep artsen zegt je moet het niet doen, waarom ga je dan als Wetenschapsredacteur die mening in twijfel trekken en daarna in de reactie onder je betoog gewezen wordt op:Dr. Lucas Bergkamp
@lbergkamp
·
12 m
Als antwoord op
@lbergkamp
en
@mkeulemans
Kinderen als vector is biologisch plausibel, vanwege factoren als (1) regelmatig intensief lichamelijk contact, (2) matige symptomen met virusreplicatie, (3) symptomen die bij volwassen minder voorkomen en onopgemerkt blijven, waardoor er toch overdracht van virus plaats vindt.
Op basis van deze hypothese kunnen de kinderen toch gewoon veilig naar opa en oma om op te passen? Het risico is dan te verwaarlozen omdat volgens zijn reactie:Er zitten nogal wat onbewezen hypothesen in dit verhaal. De WHO geeft dit impliciet toe (‘appears’, ‘limited data’).
Er is op basis van zijn betoog geen enkel risico om de kinderen dus maar naar opa en oma te brengen, aangezien de kleinkinderen nauwelijks ziek worden. Waar echter aan voorbij gegaan wordt is dat kleine kinderen hygiënisch nou niet bepaald voorop lopen. Kijk even naar hoe die kinderen er uit als ze verkouden zijn het snot zit overal behalve in de neus.Kunnen kinderen #coronavirus doorgeven? JA, in principe wel. Maar omdat ze nauwelijks ziek worden, gebeurt het zelden. In China vond #WHO *geen enkel* geval van overdracht kind -> volwassene. 4/7
Bovenstaande is geen mening, is een waarneming op basis de discussie die aangezwengeld wordt door het bericht van: Maarten Keulemans, Wetenschapsredacteur van de Volkskrant.
Oorsprong nos liveblog: https://nos.nl/liveblog/2...sluiting-rechtbanken.html
Verwijzing naar het twitterbericht: https://twitter.com/mkeulemans/status/1239117167746068481
[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 15-03-2020 11:41 ]
je brengt het over op deze manier, niesen is 1 meter druppels verspreiden.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Dit is een zogenaamde 'linkdrop'.
Ongewenst en niet toegestaan in [AWM].
Voeg iets inhoudelijks aan je post toe waarin je er iets overzegt, of dit gaat -> Trashcan.
[ Voor 48% gewijzigd door Ramzzz op 15-03-2020 11:48 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Het artikel is van gisteren, de laatste twee dagen zijn donderdag en vrijdag. Sorry, had dat zelf moeten verduidelijken.__fred__ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Altijd mooi om die conclusie nu al te trekken... Het is weekend, de drempel tot de zorg is hoger. Mensen kijken het nog een dagje aan. Alleen als het ECHT niet meer gaat, zoek je contact met een arts. Dit zie je ook terug in de tests afgelopen week. Ma en Di een daling... ja dat komt doordat de tests van het weekend dan een uitslag geven. Woensdag vervolgens de grote klap in tests....
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Maar zijn er überhaupt al gevallen bekend van mensen die asymptomatisch waren en toch anderen hebben besmet?Mel33 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:21:
[...]
je brengt het over op deze manier, niesen is 1 meter druppels verspreiden.
[ Voor 88% gewijzigd door Ramzzz op 15-03-2020 11:37 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Update België 15/03:
01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
07/03/2020: 169 (+60)
08/03/2020: 200 (+31)
09/03/2020: 239 (+39)
10/03/2020: 267 (+28)
11/03/2020: 314 (+47)
12/03/2020: 399 (+89 op 806 stalen)
13/03/2020: 556 (+157 op iets meer dan 1000 stalen)
14/03/2020: 689 (+133 op 1737 stalen)
15/03/2020: 886 (+197 op tot nog toe onbekend aantal stalen)
https://www.info-coronavi...met-coronavirus-covid-19/
01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
07/03/2020: 169 (+60)
08/03/2020: 200 (+31)
09/03/2020: 239 (+39)
10/03/2020: 267 (+28)
11/03/2020: 314 (+47)
12/03/2020: 399 (+89 op 806 stalen)
13/03/2020: 556 (+157 op iets meer dan 1000 stalen)
14/03/2020: 689 (+133 op 1737 stalen)
15/03/2020: 886 (+197 op tot nog toe onbekend aantal stalen)
https://www.info-coronavi...met-coronavirus-covid-19/
vuurtjih schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:12:
[...]
Er heerst ook geen besmettelijk virus ofzo [mbr]<knip>
Dit soort smileys is niet gewenst in [AWM].[/]
Ik heb even mijn post aangepast. Uiteraard neem ik het virus serieus, beperk de contacten en werk thuis. Maar dat er raar naar me gekeken wordt vond ik apart voor een simpele nies gedurende een 1 uur reis (ik voel me voor de rest uitstekend, geen gehoest/gesnotter etc). Sorry voor de evt commotie.Intrepidity schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:14:
[...]
Dat maakt niet uit. Je kunt COVID-19 asymptomatisch bij je hebben en door een simpele hooikoorts-hatsjoe de hele coupé besmetten.
Want een kind is geen mens?giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:13:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat de ouders niet besmet raken door de kids, tja maar hoe hebben zij het dan wel gekregen?
Ik heb hier een 16 jarig kind rondlopen met milde symptomen, hoest en snotterd een weekje rond, mijn vrouw en ik onderhouden weinig contacten buitenshuis en hebben tot dusver geen symptomen, dat onderbouwd datgene dus dat men zeg dat de kids de ouders niet aansteken, Nou we zullen het zien
Ik heb hier een 16 jarig kind rondlopen met milde symptomen, hoest en snotterd een weekje rond, mijn vrouw en ik onderhouden weinig contacten buitenshuis en hebben tot dusver geen symptomen, dat onderbouwd datgene dus dat men zeg dat de kids de ouders niet aansteken, Nou we zullen het zien
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Volgens mij nog steeds geen daadwerkelijke bevestiging?Stoney3K schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Maar zijn er überhaupt al gevallen bekend van mensen die asymptomatisch waren en toch anderen hebben besmet?
Wel sterke vermoedens:
https://twitter.com/Marie...ensen-zonder-symptomen%2F
https://www.dagelijksesta...-mensen-zonder-symptomen/Dat SARS-CoV2 (RNA) al in de keel kan worden aangetoond voordat iemand symptomen krijgt is niet verrassend (tweette daar al over). Dat een aanzienlijk deel van COVID19 infecties op conto lijkt te komen van asymptomatische transmissie is dat wel
Bron: https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.03.20029983v1Maar het RIVM blijft maar roepen dat de ziekte eigenlijk alleen doorgegeven wordt door mensen die (over-)duidelijk zien zijn. Dat is dus niet zo.
Uit een nieuw onderzoek naar het besmettingsgevaar van COVID-19, het nieuwe coronavirus, blijkt dat een significant deel van de besmettingen veroorzaakt zijn door mensen die zelf geen symptomen vertonen.
Twee vragen:
Er wordt regelmatig gesteld dat je alléén mensen kan besmetten als je ziek bent (dus van iemand met het virus waarbij de ziekte zich heeft ontwikkeld). Tegelijkertijd lees ik en hoor ik van virologen dat je óók besmet kan raken van iemand die slechts besmet is (dus van iemand die het virus heeft maar nog géén ziekte heeft ontwikkeld).
1) Kan je worden besmet door iemand die enkel besmet met het virus is?
Daarnaast lees ik veel verhalen over "herd immunity" en immuniteit in het algemeen. Maar ik heb nog nergens gelezen of je er wel immuun tegen kàn worden. In andere woorden: als iemand besmet is geraakt, ziek ervan geworden en daarna nógmaals besmet wordt: kan die persoon dan opnieuw ziek worden?
2) Kan je immuniteit voor Corona CoV 2 ontwikkelen?
Er wordt regelmatig gesteld dat je alléén mensen kan besmetten als je ziek bent (dus van iemand met het virus waarbij de ziekte zich heeft ontwikkeld). Tegelijkertijd lees ik en hoor ik van virologen dat je óók besmet kan raken van iemand die slechts besmet is (dus van iemand die het virus heeft maar nog géén ziekte heeft ontwikkeld).
Daarnaast lees ik veel verhalen over "herd immunity" en immuniteit in het algemeen. Maar ik heb nog nergens gelezen of je er wel immuun tegen kàn worden. In andere woorden: als iemand besmet is geraakt, ziek ervan geworden en daarna nógmaals besmet wordt: kan die persoon dan opnieuw ziek worden?
Laten we het hopen, het was een ontnuchterende aanblik al die lege schappen. Kwam alleen voor verse croissants maar liep voor de zekerheid toch maar met voor twee dagen eten de deur uit. Alle kassa's waren bezet en ik hoorde ze tegen elkaar zeggen dat er veel meer omzet gedraaid wordt dan normaal met de feestdagen.alexbl69 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:01:
Al die freaks hebben de hele kast al vol met toiletpapier en pasta, dus nu zoeken ze wat anders.
Op waren deze keer vooral eieren, voorverpakte vleeswaren, groente, fruit, brood (vers en afbak), chips, cruesli, pizzas, etc.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Jezus he, alsof het einde der tijden is aangebrokenhoevenpe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:49:
[...]
Laten we het hopen, het was een ontnuchterende aanblik al die lege schappen. Kwam alleen voor verse croissants maar liep voor de zekerheid toch maar met voor twee dagen eten de deur uit. Alle kassa's waren bezet en ik hoorde ze tegen elkaar zeggen dat er veel meer omzet gedraaid wordt dan normaal met de feestdagen.
Op waren deze keer vooral eieren, voorverpakte vleeswaren, groente, fruit, brood (vers en afbak), chips, cruesli, pizzas, etc.
Ik heb laatst strategisch de chips gehaald bij het pompstation, daar had niemand aangedacht
Tsja. Blijkt dan opeens dat 'Europa' ons toch niet zo regeert als bepaalde mensen claimen.Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:28:
als het Corona virus op Europees niveau wel iets bloot legt nu is dat eigenlijk de EU helemaal niet zo eensgezind is en/of samenwerkt.
Voor mijn gevoel doet elk land maar wat, in de zin van 0,0 overleg/samenspraak op Europees niveau.
Heb nog geen enkel gezamelijk Europees besluit gezien omtrent de aanpak van het virus.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wat ik toch niet helemaal begrijp. Waarom telkens die testresultaten publiceren? Immers lang niet iedereen wordt getest, dus in feite zeggen die getallen niets. Het is alleen maar het topje van de ijsberg. De grafieken die er vervolgens weer mee uitgebreid worden, zeggen dus ook niet zoveel.
Veel zinvoller lijkt me in hoeverre de ziekenhuizen/IC's momenteel worden belast. En dat per leeftijdscategoreie.
En hoeveel doden er zijn gevallen onder de wel bekende Covid-19 patienten.
Veel zinvoller lijkt me in hoeverre de ziekenhuizen/IC's momenteel worden belast. En dat per leeftijdscategoreie.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Goeie vragen! Ben ik ook zeer benieuwd naar. En als je wat Google opdrachten ertegen aan gooit dan lijken de meningen nogal verdeelt.Ruudjah schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:48:
Twee vragen:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Zuid-Oost Azie heeft wellicht een probleem... Wellicht zijn er (overleden?) patienten onterecht aangemerkt als dengue geinfecteerd maar zijn het eigenlijk corona patienten. Dat houd dus ook in dat er geen contactonderzoek is geweest of enige vorm van isolatie en verspreiding dus wijder verbreid kan zijn dan nu wordt aangenomen.
Nieuwsartikel: https://www.scmp.com/week...ng-coronavirus-cases-amid
Originele Bron: https://www.thelancet.com...S1473-3099(20)30158-4.pdf
Thaise Bron: https://www.bangkokpost.c...29/probe-into-virus-death
In Thailand was iemand overleden waarvan men dacht dat de persoon dengue had + corona. Waarschijnlijk was deze persoon alleen geinfecteerd met het corona virus."The Lancet pointed to the similarities between the mosquito-borne disease and the novel coronavirus – and how this could result in false-positive results for dengue."
Nieuwsartikel: https://www.scmp.com/week...ng-coronavirus-cases-amid
Originele Bron: https://www.thelancet.com...S1473-3099(20)30158-4.pdf
Thaise Bron: https://www.bangkokpost.c...29/probe-into-virus-death
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
--
[ Voor 100% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2020 12:02 ]
Sorry hoor maar wat zijn die party-belgen ontzetten lomp bezig.
Omdat alles daar is afgesloten gaan ze maar lekker naar Nederland om daar dicht op elkaar te zitten...
Wat valt er niet te snappen aan social distancing?
Omdat alles daar is afgesloten gaan ze maar lekker naar Nederland om daar dicht op elkaar te zitten...
Wat valt er niet te snappen aan social distancing?
Als je consequent hetzelfde soort patienten test kan het oplopen of aflopen van positieve tests zeker wel wat zeggen. De absolute getallen zijn inderdaad zinloos. Maar 500/9000 tests positief tegenover 100/9000 positief zegt wel wat.psy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:50:
Wat ik toch niet helemaal begrijp. Waarom telkens die testresultaten publiceren? Immers lang niet iedereen wordt getest, dus in feite zeggen die getallen niets. Het is alleen maar het topje van de ijsberg. De grafieken die er vervolgens weer mee uitgebreid worden, zeggen dus ook niet zoveel.
Omdat mensen dit graag willen. Blijkbaar was er bij de MERS uitbraak commentaar dat het niet vaak genoeg gedaan was, dus daarom doet het RIVM het elke dag nu.psy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:50:
Denk dat wat je ook doet, 50% van de mensen altijd iets anders wilt
Ik denk dat als ze het niet zouden doen dat mensen gaan klagen (of erger "er iets achter zoeken").psy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:50:
Ik zou het ook willen weten, maar ik kan me heeeeeel goed voorstellen dat je dat nou juist niet bekend wil laten worden, dat is vragen om paniek, natuurlijk.Veel zinvoller lijkt me in hoeverre de ziekenhuizen/IC's momenteel worden belast.
Symptomen zijn niet zwart-wit. Het is niet alsof van het ene uur topfit bent en een uur later ineens continu je longen eruit hoest. Simpelweg, het virus verspreid zich via speeksel (en uitwerpselen, maar niet echt relevant als je sanitair hebt). Elke manier waarop speeksel van persoon A naar persoon B kan verspreiden is een mogelijke manier tot besmetting. Als iemand geïnfecteerd is en niet hoest, kan diegene nog altijd virus verspreiden door bijvoorbeeld te neuspeuteren, en dan iets aan te raken. Als iemand anders hetzelfde object aanraakt en bijvoorbeeld een broodje eet, kan het virus zo de volgende infecteren.Ruudjah schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:48:
Twee vragen:
De kanttekening is dat gedurende het ziektebeeld er meer of minder virus in neus, longen, keel etc kan zitten, waardoor het nog niet duidelijk is wanneer iemand besmettelijk is en hoe besmettelijk. En als je hoest verspreid je veel makkelijker virus dan met neuspeuteren.
Noten en snoep zijn traditioneel onderdeel van noodrantsoenen. Veel calorieen voor het gewicht. Idem voor chips, overigensOrangelights23 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:09:
Maar wat mij verder opviel, was dat heel veel mensen heel veel ongezonde troep halen. Zo waren de vakken met chips, snoep, (gezouten) nootjes, chocola, frituurzooi en bakproducten op.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Niet lullig bedoeld hoor, maar heb je al de websites van het RIVM en WHO gecheckt?Ruudjah schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:48:
Twee vragen:
GoT zou niet je eerste bron mogen zijn voor antwoorden op dergelijke vragen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Als je daar nu standaard ja voor invult, want dat is de functie van een virus, en 'evolutie wijs' gezien worden we imuum uiteindelijk. (is niet gezegd of dat zo is want het is de wet van de sterkste, en het virus leeft alleen als het parasiteren kan. Maar wij mens willen hem niet, dus maken we zelf een middel, hopelijkRuudjah schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:48:
Twee vragen:
(kheb geen bron maar de wetenschap en evolutie laat dit wel zien enigszins))
Gelukkig lijkt het tot nu toe rustiger te zijn in de treinen dan gisteren. Gisteren had ik (als machinist) zelfs treinen compleet vol zitten op de vroege ochtend, volledig gevuld met (uiteraard voor zover ik kon beoordelen) dagjesmensen die gezellig uit gingen
Inmiddels worden hier wel de draaiboeken aangescherpt: conducteurs mogen de trein niet meer door en contact met passagiers moet zoveel mogelijk vermeden worden.
Ook liggen er inmiddels draaiboeken klaar voor een volledige lock-down en zelfs voor het volledig platleggen van het OV (om in ieder geval op elk mogelijk scenario voorbereid te zijn).

Inmiddels worden hier wel de draaiboeken aangescherpt: conducteurs mogen de trein niet meer door en contact met passagiers moet zoveel mogelijk vermeden worden.
Ook liggen er inmiddels draaiboeken klaar voor een volledige lock-down en zelfs voor het volledig platleggen van het OV (om in ieder geval op elk mogelijk scenario voorbereid te zijn).
Dus gisteren vertrokken. Toen Frankijk al een lockdown had aangekondigd. Wat hadden ze verwacht?Net op wintersport, weer terug naar huis
"Na tien uur rijden en de witte bergen in zicht te hebben, is het erg jammer om weer terug naar huis te keren", zegt een Nederlandse toerist die in Frankrijk wilde gaan skiën. Die reis is in duigen gevallen, na de beslissing van de Franse skioords om de deuren direct te sluiten.

Uiteraard, maar ik lees verschillende conclusies.drooger schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:57:
[...]
Niet lullig bedoeld hoor, maar heb je al de websites van het RIVM en WHO gecheckt?
GoT zou niet je eerste bron mogen zijn voor antwoorden op dergelijke vragen.
Helemaal waar, maar niet het hele verhaal volgens sommige bronnen (zie o.a. hierboven gelinkte papers): Het lijkt zich via de lucht te verspreiden.Symptomen zijn niet zwart-wit. Het is niet alsof van het ene uur topfit bent en een uur later ineens continu je longen eruit hoest. Simpelweg, het virus verspreid zich via speeksel (en uitwerpselen, maar niet echt relevant als je sanitair hebt). Elke manier waarop speeksel van persoon A naar persoon B kan verspreiden is een mogelijke manier tot besmetting. Als iemand geïnfecteerd is en niet hoest, kan diegene nog altijd virus verspreiden door bijvoorbeeld te neuspeuteren, en dan iets aan te raken. Als iemand anders hetzelfde object aanraakt en bijvoorbeeld een broodje eet, kan het virus zo de volgende infecteren.
De kanttekening is dat gedurende het ziektebeeld er meer of minder virus in neus, longen, keel etc kan zitten, waardoor het nog niet duidelijk is wanneer iemand besmettelijk is en hoe besmettelijk. En als je hoest verspreid je veel makkelijker virus dan met neuspeuteren.
.
[ Voor 99% gewijzigd door flyingdutchboy op 15-03-2020 12:03 ]
Nee, dat is gecanceld.flyingdutchboy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Merkwaardig, terwijl het gratis reizen is vandaag (met boekenweek geschenk). Nou, ik blijf lekker binnen
De islam kan uw vrijheid schaden
Nee, gratis reizen is uiteraard afgelast.flyingdutchboy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Merkwaardig, terwijl het gratis reizen is vandaag (met boekenweek geschenk). Nou, ik blijf lekker binnen
anandus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:59:
[...]
Dus gisteren vertrokken. Toen Frankijk al een lockdown had aangekondigd. Wat hadden ze verwacht?
Dat dachten al die mensen die lekker naar de Italiaanse Alpen gingen ook.Het is vooral jammer met het idee dat ik thuis waarschijnlijk meer risico loop dan hier in de bergen.
Trouwens: Als mensen naar NOS liveblog linken, druk op de deel link (FB/Twitter/Mail) en kopiëer die, dan hoeven mensen niet zelf het liveblog door te scrollen.
[ Voor 17% gewijzigd door HallonRubus op 15-03-2020 12:04 ]
https://www.treinreiziger...art-niet-door-verplaatst/flyingdutchboy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Is uitgesteld.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
nouja als de conducteurs de trein niet meer door mogen is het feitelijk gratis reizen als je wilt toch? En gaat dus iedereen die wil in de 1e klas zitten lijkt me.EDIT schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:03:
[...]
Ook dat is inmiddels achterhaald: het gratis reizen zal in z'n geheel niet doorgaan dit jaar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zou mij niet verbazen als die firma dan door de Duitse overheid wordt genationaliseerd
Oke, just checking.Ruudjah schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:00:
[...]
Uiteraard, maar ik lees verschillende conclusies.
Om terug te komen op je vragen:
Het RIVM meldt dat het mogelijk is, maar risico zeer klein.1) Kan je worden besmet door iemand die enkel besmet met het virus is?
Er zijn onderzoekers en instanties, alsook andere Corona-ziekten die erop zouden duiden dat dit risico minder klein is dan gedacht, maar uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je wél besmet kan worden door mensen die geen symptomen (lijken te) vertonen.
Je immuunsysteem kan zich leren te verdedigen tegen Covid-19, net als een gemiddelde ziekte.2) Kan je immuniteit voor Corona CoV 2 ontwikkelen?
Voor varianten cq. mutaties geldt hetzelfde principe als hoe het lichaam omgaat tegen de verschillende varianten van influenza.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Sowieso hebben we wetgeving waar patenten mee aan de kant gezet kunnen worden, met name voor zulke acties. Ik zie dat niet meer als PR van Trump..Indoubt schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:09:
[...]
Zou mij niet verbazen als die firma dan door de Duitse overheid wordt genationaliseerd
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.