Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hoe ging dat carnavalslied ook alweer?RobbertC schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:02:
[...]
Dat lijkt me heel verstandig, zolang het niet verboden is blijven er dit soort idiote dingen gebeuren:
[Afbeelding]
"Vreet geen Brabants, dan heb je niets te vrezen, want voorkomen is beter dan Brabanders"

Kan uiteraard ook een gewoon verkoudheidje of griepje zijn ofzo.TheProf82 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:07:
Ik heb koorts. Samen met hoofdpijn en een droge keel. Heb geen last van mijn luchtwegen en mijn temperatuur is (nog) maar 38.2.
Toch had ik deze symptomen liever een half jaar eerder gehad. Zeker omdat mijn vriendin en onze dochter van 2mnd ook thuis zit.
Toch een beetje spannend. Zeker omdat mijn immuunsysteem iets minder goed is dan de gemiddelde 30-er.
En daarbij, de meeste mensen hebben niets te vrezen.
Wel thuisblijven, natuurlijk!
Beterschap!
[ Voor 39% gewijzigd door anandus op 15-03-2020 08:12 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
In de infratak zitten ze nog vol in de PFAS-crisis. En dat zijn dezelfde bouwers die naast stikstof en PFAS óók al door chroom6 geraakt worden.fevo-1190 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:02:
[...]
Moet zeggen dat stikstof probleem in mijn sector aardig over is.
Heb 3 lopende projecten momenteel en merk echt wel de druk van Corona nu.
Dat uurtarief is enkel haalbaar als je erg goed aangenomen heb en geloof me er word nergens zoveel over gelogen als over geld
Timmerlieden, metselaars en stucs zaten de laatste maanden echt tegen de 100 euro. De grotere bouwbedrijven leggen dat neer omdat de boetes voor te laat opleveren nog duurder zijn. Dat het echt zo is kan ik je als lead auditor bij de topaannemers garanderen.
Werk zelf in de afbouw (stuc,metalstud) en ik heb mijn zzp’ers echt niet zulke bedragen gegeven kan ik je garanderen.Dennisdn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:10:
[...]
In de infratak zitten ze nog vol in de PFAS-crisis. En dat zijn dezelfde bouwers die naast stikstof en PFAS óók al door chroom6 geraakt worden.
Timmerlieden, metselaars en stucs zaten de laatste maanden echt tegen de 100 euro. De grotere bouwbedrijven leggen dat neer omdat de boetes voor te laat opleveren nog duurder zijn. Dat het echt zo is kan ik je als lead auditor bij de topaannemers garanderen.
Geloof je voor de rest dat deadline kosten wat het kost vaak gehaald moet worden.
Mensen moesten zo'n 4 a 5 uur in een overvolle aankomsthal wachten, voor de screening.
Je ziet werkelijk honderden mensen dicht op elkaar staan.
Nieuwe besmettingshaarden galore...
/f/image/8XUNLQhjxluTCcq4TYLXcrwh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2020 08:23 ]
[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 15-03-2020 08:27 . Reden: Typo ]
Op zich geen probleem, mits je het ook weer niet teveel rouleert en op gezondheidsklachten let. Anders is het resultaat netto hetzelfde als de scholen open houden.CyberMania schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:58:
[...]
Wat is er mis met oppasouders? In mijn tijd was het in m'n buurtje zo nodig snel geregeld. De ene dag vangt de ene buurvrouw de kinderen op. De andere dag de ander enz Waarom moeten de scholen altijd maar alle problemen oplossen. Er zitten nu genoeg studenten thuis, die kunnen anders ook wel goedkoop oppassen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij wil.
Mooie link. Thanks!!__fred__ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:08:
Er zijn helemaal geen 5 varianten, het virus muteert constant op zijn reis. Daarmee is het ook geografisch te traceren, de belangrijkste reden om deze wijzigingen in kaart te brengen.
https://nextstrain.org/ncov
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Italiaanse "variant" dodelijker is dan de andere varianten, dit is simpelweg nog niet onderzocht. Logischer is het om de verschillen in sterftepercentages op dit moment toe te wijzen aan de verschillen hoeveelheid tests die een land uitvoert, de quarantainemaatregelen die ze nemen en of de gezondheidszorg overbelast raakt of niet.
(de mutaties die gezien worden zijn individuele nucleotiden. De kans dat dit een noemenswaardig effect heeft op het complete genoom is niet zo groot. De meest waarschijnlijke is dat het virus zichzelf de nek omdraait, die mutaties vallen sowieso "weg".)
Het wordt wel lastig hoor. Hier op Tweakers kijken we net wat verder en komen mooie links voorbij. Echter, wat kunnen we nog geloven als we de overheid in twijfel moeten trekken, het RIVM, nu dus ook meerdere virologen niet meer serieus kunnen nemen....
Die mogen toch maar maximaal 5 kinderen hebben?Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:18:
[...]
Op zich geen probleem, mits je het ook weer niet teveel rouleert en op gezondheidsklachten let. Anders is het resultaat netto hetzelfde als de scholen open houden.
Er zal veel moeten gewerkt worden om de nodige belastingsinkomsten te hebben om deze crisis te boven te komen.TrailBlazer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:53:
[...]
Tuurlijk moet de regering hier een vangnet voor maken maar als puntje bij paaltje komt. Hoeft een bouwvakker niet te werken om het land draaiend te houden.
Stond gisteren een opiniestuk over in de krant. In de banken crisis hebben de burgers de banken gered laat nu de banken de burgers maar redden.
Als het goed is zijn je buren geen wildvreemden.anandus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:03:
[...]
Niets
Maar ik kan wel begrijpen dat niet iedereen ene wildvreemde op hun kinderen wil laten passen
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dan heb je het over officiële gastouders neem ik aan? In deze situatie ging ik er even vanuit dat beide genoemde buurvrouwen niet gediplomeerd gastouder zijn en het meer en zelf georganiseerde opvang is.Kenny_026 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:20:
Die mogen toch maar maximaal 5 kinderen hebben?
Als daar de schaalgrootte en het rouleren te groot van wordt is dat ook niet verstandig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat de scholen dichtgaan is vrijwel zeker, vraag me vooral af of ze eindelijk doorpakken en ook de kroegen en restaurants sluiten. Met 98 personen in een te kleine warme kroeg 5 Corona halen 4 betalen drinken is bizar, dit is geen tijd voor aarzeling.zacht schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:17:
Ik ben benieuwd of de overheid gaat kiezen voor het 'Italiaanse' of het 'Belgische' model. De scholen zullen dichtgaan, dat lijkt nu onontkoombaar, maar wat gaat er net de kinderdagverblijven gebeuren? Die zijn in België nog open, en de meeste andere school-sluit-landen dicht.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.demorgen.be/n...ger-dan-50-jaar~bf924f31/
Toch wel wat zorgwekkend.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
- ROC van Twente
- MBO Rijnland
- ROC Friese Poort
- ROC het Graafschap College
Mooi dat dat nog gelukt is. En in de auto zitten, tsja ze laten lopen is ook zo wat, elk alternatief was daar in net zo slecht of slechter dus daar hou je weinig opties over.FreakNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:35:
[...]
Zijn vanavond geland op Rotterdam:)
Thx for asking
Transavia medewerkers aan boord lieten doorschemeren dat het waarschijnlijk de laatste vlucht uit Alicante was voorlopig. Hoe serieus dat is weet ik niet.
Overigens heb ik even op de Kiss en Ride gestaan daar (heb ze opgehaald met hun auto) en wat je dan ziet is ongelofelijk. Zoenen omhelzen alles.. Ook wel mensen die verstandiger waren hoor, maar het gross gaat gewoon door zoals altijd. En dan heb ik het dus over mensen die opgehaald werden hè.. Ik heb mijn ouders niet eens een hand gegeven terwijl ik ze 2 maanden niet gezien heb.. Maargoed daarna hebben we wel nog 10 minuten in hun auto gezeten, ook niet echt heel slim misschien... Maar we hoesten geen van allen verder....
Mjah dat gedwongen thuiswerken dat werkt wel, maar in privé tijd doen de meesten nog de meest gekke dingen, krijg soms de indruk soms juist nog meer .. ter compensatie
Dat hebben ze geheel aan zichzelf te danken. Dit soort situaties gebeuren altijd als de verkeerde personen in het kader zitten, die dan op hun beurt weer vertrouwen op de experts.Kenny_026 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:19:
[...]
Mooie link. Thanks!!
Het wordt wel lastig hoor. Hier op Tweakers kijken we net wat verder en komen mooie links voorbij. Echter, wat kunnen we nog geloven als we de overheid in twijfel moeten trekken, het RIVM, nu dus ook meerdere virologen niet meer serieus kunnen nemen....
Ik vergelijk het maar zoals zaken verlopen in de bouw, de stropdassen bepalen de kaders waarin we werken, wat het eind resultaat moet zijn maar uiteindelijk zijn het de arbeiders die vanuit de ervaring de kennis hebben vergaard en dealen met de praktijk die vaak toch net even anders is.
Daarom zie je nu ook dat de FMS die veel dichter bij de werkvloer staan aan de bel trekken, want dat zijn de doktoren die het virus met eigen ogen zien en weten wat de beste behandeling is tov de poppetjes die slechts de getallen zien.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik acht het ook redelijk plausibel dat scholen gesloten worden. Het gaat wel wat praktische problemen opleveren, we zijn met 4 paren met jonge kinderen (waarvan 7 artsen) al aan het kijken wat mogelijk is, twee kunnen dan eigenlijk weinig snel, goed, ...giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:29:
Het lijkt me ook waarschijnlijk dat de scholen sluiten. Het lijkt me dat dit veel en veel langer zal moeten dan 2 weken. Dat gaat toch echt wel een grote impact hebben op iedereen. Er zal nagedacht moeten worden om zomervakantie over te slaan of sterk ingekort moet worden. Hoewel ik dat geheel logisch vind vraag ik me wel af hoe Nederlanders daar mee gaan dealen. Als je meeleest in topics zijn mensen weinig wendbaar en denken ze dat ze overal recht op hebben. Zeker als ze al wat betaald hebben.
Als we alles al dicht gaan gooien, dan graag vooraf bedenken onder welke omstandigheden het weer open gaat.
Zoiets van: bij minder dan gemiddeld 25 nieuwe gevallen per dag gaan de scholen weer open.
Anders gaat Nederland de komende maanden op slot. Dat lijkt mij dan ook weer niet in verhouding staat tot de dreiging.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Zorgwekkend omdat er toch <50 ziek worden of zorgwekkend omdat je hieruit kunt concluderen dat >50 niet de behandeling krijgt die nodig is om te overleven?Waarez schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:32:
Nederland en Frankrijk: ‘Meer dan de helft van gevallen op intensieve jonger dan 50 jaar’
https://www.demorgen.be/n...ger-dan-50-jaar~bf924f31/
Toch wel wat zorgwekkend.
Of zou het zo zijn dat de zorg in deze landen zo ver ontwikkeld is, dat de >50 in andere settings dan ziekenhuizen aan het zuurstof liggen (denk aan verpleeghuizen).
Wat mij vooral verbaast is dat ook veel plekken (zie ook de topic title) de term 'SARS' vermeden lijkt te worden, terwijl we het hier toch echt over SARS hebben, een virusinfectie met als gevaarlijkste kenmerk dat er vaker sprake is van infectie diep in de longen, waardoor zelfstandig ademhalen beperkt of onmogelijk wordt.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
De cijfers kloppen toch ook helemaal niet meer. Ik ken meerdere mensen die keelpijn, spierpijn, hoesten en hoge koorts hebben. Die worden niet getest. Daarmee kunnen de cijfers van oa who/rivm ook de prullebak in volgens mij.merlin1201 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:37:
[...]
Dat hebben ze geheel aan zichzelf te danken. Dit soort situaties gebeuren altijd als de verkeerde personen in het kader zitten, die dan op hun beurt weer vertrouwen op de experts.
Ik vergelijk het maar zoals zaken verlopen in de bouw, de stropdassen bepalen de kaders waarin we werken, wat het eind resultaat moet zijn maar uiteindelijk zijn het de arbeiders die vanuit de ervaring de kennis hebben vergaard en dealen met de praktijk die vaak toch net even anders is.
Daarom zie je nu ook dat de FMS die veel dichter bij de werkvloer staan aan de bel trekken, want dat zijn de doktoren die het virus met eigen ogen zien en weten wat de beste behandeling is tov de poppetjes die slechts de getallen zien.
Wat mijn betreft mogen alle scholen dicht, maar laat een klas open voor kids die niet thuis terecht kunnen.pingkiller schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:41:
Hoe lang moeten al die scholen dan dicht blijven? Het is niet alsof het Corona virus over twee weken verdwenen is.
Als we alles al dicht gaan gooien, dan graag vooraf bedenken onder welke omstandigheden het weer open gaat.
Zoiets van: bij minder dan gemiddeld 25 nieuwe gevallen per dag gaan de scholen weer open.
Anders gaat Nederland de komende maanden op slot. Dat lijkt mij dan ook weer niet in verhouding staat tot de dreiging.
Voortgezet en MBO kan natuurlijk makkelijk dicht, deze kids zijn al gewend om alleen thuis te blijven want die zijn toch
al 12+ en MBO 15+
Basis onderwijs word wat lastiger, maar ik denk dat gezondheid belangrijker is dan kennis of geld.
Dat zijn de zorgen waar we later mee dealen lijkt me.
Dat type mens, en de hamsters heb ik wel een mening over en ook wel wat suggesties. Ben alleen bang dat die te middeleeuws zijn voor dit forum.hoevenpe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:25:
Dat de scholen dichtgaan is vrijwel zeker, vraag me vooral af of ze eindelijk doorpakken en ook de kroegen en restaurants sluiten. Met 98 personen in een te kleine warme kroeg 5 Corona halen 4 betalen drinken is bizar, dit is geen tijd voor aarzeling.

Ik blijf erbij, meer maatregelen opleggen. De meeste mensen zijn te dom om het echt te snappen of weten het door allerlei psychologische mechanismen zo te draaien dat ze gewoon hun ding kunnen doen. Knal alles maar dicht, dan maar even behelpen, zijn we er daarna wel vanaf. Anders blijft het tot de zomer aanmodderen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je rekent jezelf rijk. De maatregelen in China hebben 2,5 stand gehouden, daar waren ze heel erg streng. De sluiting van scholen als die doorgaat is al tot de zomervakantie.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:45:
[...]
Dat type mens, en de hamsters heb ik wel een mening over en ook wel wat suggesties. Ben alleen bang dat die te middeleeuws zijn voor dit forum.
Ik blijf erbij, meer maatregelen opleggen. De meeste mensen zijn te dom om het echt te snappen of weten het door allerlei psychologische mechanismen zo te draaien dat ze gewoon hun ding kunnen doen. Knal alles maar dicht, dan maar even behelpen, zijn we er daarna wel vanaf. Anders blijft het tot de zomer aanmodderen.
Nee hoor. Feit blijft dat nu strak gewoon minder lang ellende geeft dan nu slap. Specifiek over getalletjes neuzelen verandert daar niets aan.giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:48:
Je rekent jezelf rijk. De maatregelen in China hebben 2,5 stand gehouden, daar waren ze heel erg streng. De sluiting van scholen als die doorgaat is al tot de zomervakantie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En uiteindelijk gaat toch bijna iedereen dat virus krijgen, het gaat om uitsmeren zodat niet iedereen tegelijk ziek is, nu indammen of dat virus stoppen gaat IMHO niet meer lukken/gebeuren.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Sluiten die restaurant en kroegen. Er moet nu echt eens doorgepakt gaan worden. Dit kan zo langer niet. In mijn dorp is het op de weg ook nog gewoon druk. Waar ben je ten tijde van een epidemie in hemelsnaam naar onderweg? Ik begrijp daar echt geen barst van. Blijf thuis. Nee, die mensen zijn niet allemaal onderweg naar hun werk. Donder op met het halen van spullen bij de gamma. Die nieuwe smartphone van de mediamarkt bestel je maar online.hoevenpe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:25:
[...]
Dat de scholen dichtgaan is vrijwel zeker, vraag me vooral af of ze eindelijk doorpakken en ook de kroegen en restaurants sluiten. Met 98 personen in een te kleine warme kroeg 5 Corona halen 4 betalen drinken is bizar, dit is geen tijd voor aarzeling.
Leesvoer:
/f/image/JAdCU4VmnyEKPOrvwZEKkhtC.jpg?f=fotoalbum_small)
Ben ik met je eens. Enige punt wat ik maak is dat je niet moet verwachten dat we binnen 2/3 weken hier vanaf zijn.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:49:
[...]
Nee hoor. Feit blijft dat nu strak gewoon minder lang ellende geeft dan nu slap. Specifiek over getalletjes neuzelen verandert daar niets aan.
De experts zijn dan inmiddels allemaal vervangen ( waar heb ik dit eerder gehoord ? o ja Wuhan china ) het herhaalt zich gewoon.
Nederlanders kunnen geen vrijblijvende regeltjes handelen dat heb je nu gezien want in Brabant zitten de kroegen vol en die piek zien we over 2 weken wel, en dat had allemaal voorkomen kunnen worden als we donderdag de horeca hadden gesloten.
Jammer is dat we dit nu al weken roepen maar geen gehoor krijgen,.
[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 15-03-2020 08:54 ]
Dat beweer ik gelukkig dan ook niet.giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:51:
Ben ik met je eens. Enige punt wat ik maak is dat je niet moet verwachten dat we binnen 2/3 weken hier vanaf zijn.
De enige zorg die ik heb is m'n dochter. Die is net kleuter en heel erg gericht op samen spelen met leeftijdgenoten. Maanden geen school is dan niet leuk.
@Chaoss over het algemeen is er ook maar een kleine groep die het echt snapt bij maatschappelijke vraagstukken. De rest volgt gewoon de eigen comfort zone, ga je nooit iets aan veranderen.
[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2020 08:55 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mogelijke reden 3: hoe ouder je bent, hoe minder lang je in het ziekenhuis ligt.StevenK schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:42:
[...]
Zorgwekkend omdat er toch <50 ziek worden of zorgwekkend omdat je hieruit kunt concluderen dat >50 niet de behandeling krijgt die nodig is om te overleven?
Of zou het zo zijn dat de zorg in deze landen zo ver ontwikkeld is, dat de >50 in andere settings dan ziekenhuizen aan het zuurstof liggen (denk aan verpleeghuizen). [...]
Daar speelt nog bij dat ze (in Italië) soms moeten kiezen tussen bij wie ze nog energie gaan insteken en dan zal toch bij voorkeur de gezondere jongere mens zijn die over het algemeen de grootste overlevingskans heeft.
En dan ook nog de reacties op die FB post verwijderen. Mafklappers.RobbertC schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:02:
[...]
Dat lijkt me heel verstandig, zolang het niet verboden is blijven er dit soort idiote dingen gebeuren:
[Afbeelding]
Even advocaat van de duivel spelen. Je kan ook de virus zijn werk laten er doen en niet behandelen als mensen ziek zijn. De zwakke zullen sterven en de sterke blijven leven. Natuurlijke selectie. Dit zorgt er ook voor dat de bevolking ook sterker is voor een volgende pandemie waardoor de impact lager is.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:53:
'we' roepen dat alles dicht moet? Volgens mij is er maar een kleine groep die dat roept. Als het volk er niet achter staat gaat zo'n maatregel niet werken, dan krijg je een situatie als in België dat mensen bij elkaar thuis gaan zitten etc.
Ben geen voorstander van bovenstaande maar is wel een optie. Voor de mensen die dit “maar” een simpele griep virus vinden.
You only live once, so enjoy the ride.
Een speelafspraakje met een klasgenote of buurmeisje lijkt me niet zo'n probleem, op het moment dat iedereen met milde klachten niet meer op straat komt en alle horeca en niet essentiële winkels gesloten zijn is de kans op besmetting dusdanig klein geworden dat het virus in een paar weken uitdooft zoals het ook in Wuhan gedaan heeft.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:54:
De enige zorg die ik heb is m'n dochter. Die is net kleuter en heel erg gericht op samen spelen met leeftijdgenoten. Maanden geen school is dan niet leuk.
Nogmaals bijna iedereen gaat dat virus hoe dan ook krijgen, in Duitsland verwachten ze 60-70% van de bevolking. Doden zullen er ook nog gaan vallen dat is ook iets wat we moeten accepteren. Het griep virus is jaarlijks verantwoordelijk voor 2000 doden in Nederland, dat accepteren we blijkbaar zonder dat je daar ooit wat over hoort.
Ze zouden er goed aan doen om bij hoge uitzondering wat eerder te beginnen. Hoe eerder de eventuele nieuwe maatregelen bekend zijn, hoe meer tijd er is om ze goed door te kunnen voeren.DNA_Saint schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:32:
[...]
Is nog niet bekend gemaakt. Maar ik denk rond de tijd dat de debatten starten in de tweede kamer, en dat is rond 2 uur.
Dat heb ik vaker voorbij zien komen, maar niet gehinderd door enige kennis, klinkt dat ongeloofwaardig in de oren. In China is het toch op z'n retour? En de laatste cijfers die ik heb gezien lagen ruim onder de 500.000.000 besmettingen.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:00:
Nogmaals bijna iedereen gaat dat virus hoe dan ook krijgen, in Duitsland verwachten ze 60-70% van de bevolking.
[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2020 09:04 ]
Het is niet te hopen dat een kleine groep dit roept want dan gaat Nederland en België de boeken in als meest naïeve volk in Europa, als dat al niet zo is.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:53:
'we' roepen dat alles dicht moet? Volgens mij is er maar een kleine groep die dat roept. Als het volk er niet achter staat gaat zo'n maatregel niet werken, dan krijg je een situatie als in België dat mensen bij elkaar thuis gaan zitten etc.
Overigens is nu wel duidelijk dat de Carnaval deze enorme piek heeft veroorzaakt. Tezamen met flink wat Italie gangers die rechtstreeks vanuit de vakantie de carnaval in hobbelden, al hoestend en proestend wat werd afgedaan als een verkoudheid.
Nee het is hetzelfde scenario wat China heeft doorgemaakt met chinees newyear.
En met als gevolg alles gaat stil staan dus voor IEDEREEN geen vaste lasten kosten meer, maar ook geen werk meer.
Enkel supermarkt open of eventueel alleen thuisbezorgd.
Alles moet gewoon stop gezet worden anders gaat dit zo enorme dreun worden voor alles en iedereen.
Gevolgen zijn echt ongekend.
De Belgen zitten in Nederland in de kroeg schijnbaar.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:53:
https://www.hln.be/nieuws...-horecatoerisme~a597bba5/
Over drukte in de kroegen in Brabant: het was heeeeel rustig tot leeg in de horeca op zaterdagavond, zo begreep ik van wat horeca-vrienden.
Als ik mijn vriendenkring, familie en collegae de afgelopen dagen zo hoor over hoe zij denken over deze corona crisis is toch wel grotendeels de mening ''pfff, wat doet iedereen overdreven'', ''ben alleen maar verkouden'' en ja nog steeds de klassieker ''elk jaar veel zieken tijdens de griep maanden''.giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:59:
Belgen lijken nog meer issues te hebben met het volgen van regels dan Nederlanders.
Hoe maak je nou de Nederlandse bevolking echt haarscherp duidelijk om komende tijd echt even het dagelijkse gedrag om te draaien?
Hoe laat je ze de daadwerkelijke ernst inzien van de situatie?
Dat is ook wel het plan hoor. Wanneer we geen klanten meer hebben spreek ik met goede vrienden in de hoek af, die hebben ook een kleine. Samen naar de speeltuin in het park bijvoorbeeld.hoevenpe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:00:
[...]
Een speelafspraakje met een klasgenote of buurmeisje lijkt me niet zo'n probleem, op het moment dat iedereen met milde klachten niet meer op straat komt en alle horeca en niet essentiële winkels gesloten zijn is de kans op besmetting dusdanig klein geworden dat het virus in een paar weken uitdooft zoals het ook in Wuhan gedaan heeft.
Maar dat is toch iets heel anders dan naar school, dat is juist heel goed voor haar sociale ontwikkeling. Daar maakt ze echt sprongen als persoon.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb het er de afgelopen dagen met collega's, familie, ouders van andere kinderen etc. over gehad en werkelijk niemand stond achter drastische maatregelen. Dus ik denk dat je het overschat, misschien is got geen goede afspiegeling en zitten hier uitzonderlijk veel 'angsthazen'?merlin1201 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:01:
[...]
Het is niet te hopen dat een kleine groep dit roept want dan gaat Nederland en België de boeken in als meest naïeve volk in Europa, als dat al niet zo is.
Dan begrijp je de essentie van flattening de curve nietpingkiller schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:41:
Hoe lang moeten al die scholen dan dicht blijven? Het is niet alsof het Corona virus over twee weken verdwenen is.
Verwijderd
Dit is gewoon het gevolg van de "halve" maatregelen. Om paniek te voorkomen wordt er gewoon niet duidelijk gemaakt dat er een serieus probleem is. Ik denk dat we op een punt zitten waarop paniek nog niet nodig is, zolang de maatregelen worden nageleefd. Het vervelende van de situatie is echter wel dat aan de ene kant iedereen zoveel mogelijk thuis hoort te blijven, maar aan de andere kant je "verplichtingen" hierdoor niet worden opgeschort.ed1703 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:50:
[...]
Sluiten die restaurant en kroegen. Er moet nu echt eens doorgepakt gaan worden. Dit kan zo langer niet. In mijn dorp is het op de weg ook nog gewoon druk. Waar ben je ten tijde van een epidemie in hemelsnaam naar onderweg? Ik begrijp daar echt geen barst van. Blijf thuis. Nee, die mensen zijn niet allemaal onderweg naar hun werk. Donder op met het halen van spullen bij de gamma. Die nieuwe smartphone van de mediamarkt bestel je maar online.
Leesvoer: [Afbeelding]
Zo zijn wij aan het verhuizen, dat betekend vaak 5 tot 10 man van een verhuisbedrijf in je woning, naar de notaris voor de sleuteloverdracht van de oude woning en nog veel meer contact dat ik liever had voorkomen (waaronder ook ritjes naar de gamma, IKEA en nog wel meer winkels). Ik had het gezien de situatie geen probleem gevonden dit een maand uit te stellen, maar er staat nou eenmaal een datum in een koopcontract waar je aan gehouden wordt. Dan zal je oude huis toch leeggehaald moeten worden. Zolang mensen de ernst van de situatie niet inzien blijft dit gewoon gebeuren.
Behaal je dat 'flatten the curve' door alles dicht te gooien of door zoals nu verder te gaan?Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:03:
@Chaoss is dat nu een trol of ben je serieus? Het 'flatten the curve' verhaal is compleet langs je heen gegaan?
En als een kind/familielid van jou het krijg en die valt toevallig onder de “zwakkere”?worldfastest schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:59:
[...]
Even advocaat van de duivel spelen. Je kan ook de virus zijn werk laten er doen en niet behandelen als mensen ziek zijn. De zwakke zullen sterven en de sterke blijven leven. Natuurlijke selectie. Dit zorgt er ook voor dat de bevolking ook sterker is voor een volgende pandemie waardoor de impact lager is.
Ben geen voorstander van bovenstaande maar is wel een optie. Voor de mensen die dit “maar” een simpele griep virus vinden.
Dat is sowieso één ding wat zeker is hahaChaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:04:
[...]
misschien is got geen goede afspiegeling en zitten hier uitzonderlijk veel 'angsthazen'?
PSN: xMaurice93
Op basis van wat de medisch experts adviseren: door alles dicht te gooien. Er geldt niet voor niets code rood in de ziekenhuizen in Brabant en Limburg. En kijk wat er in Italië gebeurtChaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:06:
[...]
Behaal je dat 'flatten the curve' door alles dicht te gooien of door zoals nu verder te gaan?
Wat is daar anders aan dan een kopje koffie drinken in een café waar maar twee klanten binnen zitten? Niet om te klieren, maar serieus uit mijn eigen onwetendheid.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:03:
[...]
Dat is ook wel het plan hoor. Wanneer we geen klanten meer hebben spreek ik met goede vrienden in de hoek af, die hebben ook een kleine. Samen naar de speeltuin in het park bijvoorbeeld.
Dat lijkt me heel simpel. Ga even met een camera langs de IC bedden in Nederland, laat maar eens zien hoe deze mensen vechten voor hun leven, gewoon de realiteit weergeven, laat maar zien dat het geen bejaarden zijn die doodgaan maar dat er ook jongeren zijn die hun laatste adem uitblazen op de IC.Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:03:
[...]
Als ik mijn vriendenkring, familie en collegae de afgelopen dagen zo hoor over hoe zij denken over deze corona crisis is toch wel grotendeels de mening ''pfff, wat doet iedereen overdreven'', ''ben alleen maar verkouden'' en ja nog steeds de klassieker ''elk jaar veel zieken tijdens de griep maanden''.
Hoe maak je nou de Nederlandse bevolking echt haarscherp duidelijk om komende tijd echt even het dagelijkse gedrag om te draaien?
Nederland moet wakker geschud worden en met name deze lakse regering die deze woorden en beelden toch ook te zien krijgen,
Waarom zou die door moeten gaan tot de zomervakantie? Het doel is niet om het virus volledig uit te roeien, daarvoor zijn veel te drastische maatregelingen voor nodig. Het doel is nu om de ziekenhuizen en met name de ICs te overspoelen met zieken.giantgiantus schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:48:
[...]
Je rekent jezelf rijk. De maatregelen in China hebben 2,5 stand gehouden, daar waren ze heel erg streng. De sluiting van scholen als die doorgaat is al tot de zomervakantie.
Als een groot gedeelte van de bevolking ziek is geweest, zullen de maatregelingen verzacht kunnen worden.
Op het moment dat duidelijk wordt dat een deel van de bevolking haar verantwoordelijkheid niet neemt is dat helaas noodzakelijk.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:06:
Behaal je dat 'flatten the curve' door alles dicht te gooien of door zoals nu verder te gaan?
Goede relativering idd. Per jaar sterven er in Nederland 2k mensen aan griep. Dus het zou ergens plausibel zijn dat je daar nu met Corona op zijn minst ook op moet rekenen. Op dat niveau zitten we nog _lang_ niet.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:00:
Om maar even advocaat van de duivel te spelen wat is nu het maatschappelijk belang? Alle platleggen gaat gigantische economische schade brengen, bedrijven zullen failliet gaan duizenden mensen zullen hun baan verliezen etc.
Nogmaals bijna iedereen gaat dat virus hoe dan ook krijgen, in Duitsland verwachten ze 60-70% van de bevolking. Doden zullen er ook nog gaan vallen dat is ook iets wat we moeten accepteren. Het griep virus is jaarlijks verantwoordelijk voor 2000 doden in Nederland, dat accepteren we blijkbaar zonder dat je daar ooit wat over hoort.
Wil niet zeggen dat we dan maar niks moeten doen, maar het is wel goed om alle statistieken en getallen die de media rondgooit te blijven vergelijken. Overigens doen we met een “normale griep” helemaal niets aan enige vorm van indammen en gaan we gewoon naar pa en ma of opa en oma. Misschien iets om de volgende keer wat beter over na te denken
Dit is echt geen gewone griep nee, maar het is ook niet zo dat even 10% van onze bevolking gewhiped wordt. Op dit moment is de schatting dat 0,3% komt te overlijden en 99% daarvan is boven de 50.
Meer dicht gooien, niet per definitie alles. Mensen blijven nu gewoon hun ding doen, dus wordt er weinig geflattened.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:06:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
in ieder geval niet zoals nu door te gaan...kijk aub het filmpje op NOS. Social distancing is essentieel om het verspreiden te verminderen en hoe eerder en rigoreuzer je het doet hoe effectiever het is.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:06:
[...]
Omdat je de kans hebt dat na die twee er mensen denken: als die twee kunnen, kunnen wij het ook. Rinse and repeat.zacht schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:08:
[...]
Wat is daar anders aan dan een kopje koffie drinken in een café waar maar twee klanten binnen zitten? Niet om te klieren, maar serieus uit mijn eigen onwetendheid.
Het gaat er niet om dat iedereen ziek wordt, het gaat erom dat als iedereen tegelijkertijd ziek wordt we veel te weinig behandelcapaciteit hebben. Dan zit je in een situatie dat de verzorgingsstaat faalt en dat het misschien wel twintig of dertig jaar duurt om dat vertrouwen weer op te bouwen.LA-384 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:00:
[...]
Ze zouden er goed aan doen om bij hoge uitzondering wat eerder te beginnen. Hoe eerder de eventuele nieuwe maatregelen bekend zijn, hoe meer tijd er is om ze goed door te kunnen voeren.
[...]
Dat heb ik vaker voorbij zien komen, maar niet gehinderd door enige kennis, klinkt dat ongeloofwaardig in de oren. In China is het toch op z'n retour? En de laatste cijfers die ik heb gezien lagen ruim onder de 500.000.000 besmettingen.
Juist omdat 98% ofzo alleen milde verschijnselen heeft, zegt het aantal positief geteste gevallen helemaal niets.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
En.. heb je ook al eens nagedacht hoe je al die aankomende doden wilt gaan verzorgen in ziekenhuizen voordat ze overlijden?Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:00:
Om maar even advocaat van de duivel te spelen wat is nu het maatschappelijk belang? Alle platleggen gaat gigantische economische schade brengen, bedrijven zullen failliet gaan duizenden mensen zullen hun baan verliezen etc.
De zorg stort in, brandweer kan z'n werk niet meer doen, want teveel zieken. Politie idem.
Weet je eigenlijk wel wat je zelf nu zegt??
Betekend dat jij het beter weet dan wat de WHO adviseert? net als de vele anderen.Abom schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:08:
[...]
Waarom zou die door moeten gaan tot de zomervakantie? Het doel is niet om het virus volledig uit te roeien, daarvoor zijn veel te drastische maatregelingen voor nodig. Het doel is nu om de ziekenhuizen en met name de ICs te overspoelen met zieken.
Als een groot gedeelte van de bevolking ziek is geweest, zullen de maatregelingen verzacht kunnen worden.
Er is door de WHO opgeroepen tot draconische maatregelen zoals dit in china is gedaan.
Overigens blijkt de Korea methode ook erg goed te werken.
Zolang dit niet gebeurt ...
Mijn punt staat nog steeds: Er is geen pijl op te trekken hoe het er over twee weken bij staat, met of zonder sluiten van scholen.bvbal79 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:04:
[...]
Dan begrijp je de essentie van flattening de curve niet
Op basis van welke criteria bepalen we over twee weken dat het nog langer dicht moet of juist weer open kan?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Dat heb je in speeltuinen ook. Dat heb je met afspreken met vrienden ook.chengbondkwok schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:10:
[...]
Omdat je de kans hebt dat na die twee er mensen denken: als die twee kunnen, kunnen wij het ook. Rinse and repeat.
Krijgt degene die dan de kids opvangt dagelijks gevarengeld? Dan meld ik mij aan!merlin1201 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:44:
[...]
Wat mijn betreft mogen alle scholen dicht, maar laat een klas open voor kids die niet thuis terecht kunnen.
Maar ik verwacht dat Nederland de scholen gewoon open blijft houden, mogelijk nog wel een 'houd uw kind thuis als het ziek is'.. zelfs een oplossing voor digitaal onderwijs verwacht ik niet van onze overheid. Er is immers helemaal geen samenwerking tussen de scholen, dat kan nooit nu even snel opgezet worden. Met als uitzondering uiteraard een aantal bedrijven welke hier grof geld aan (willen) gaan verdienen
Je kunt Italië niet vergelijken met nl, daar was de laatste jaren gigantisch bezuinigd waardoor er erg veel ziekhuis bedden en personeel is geschrapt. Daarnaast hadden de Italië compleet schurft aan de maatregelen en adviezen, dat laatste speelt niet in Nederland. Daarnaast heeft Italië ook nog eens een erg hoog percentage ouderen.Sjurm schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:08:
En kijk wat er in Italië gebeurt
Interessante insteek. Ouderen die sneller komen te overlijden en er dus ook niet lang aanliggen kan een mogelijke oorzaak zijn. Procentueel kan het nog steeds 70-30 zijn als je het zo bekijkt. Mogelijk ontwikkelen ouderen ook pas na iets langere tijd ernstige klachten, zodat zij er gewoon ‘nog niet’ komen te liggen. Alhoewel het in Frankrijk toch al een tijdje bezig is.StevenK schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:42:
[...]
Zorgwekkend omdat er toch <50 ziek worden of zorgwekkend omdat je hieruit kunt concluderen dat >50 niet de behandeling krijgt die nodig is om te overleven?
Of zou het zo zijn dat de zorg in deze landen zo ver ontwikkeld is, dat de >50 in andere settings dan ziekenhuizen aan het zuurstof liggen (denk aan verpleeghuizen).
Wat mij vooral verbaast is dat ook veel plekken (zie ook de topic title) de term 'SARS' vermeden lijkt te worden, terwijl we het hier toch echt over SARS hebben, een virusinfectie met als gevaarlijkste kenmerk dat er vaker sprake is van infectie diep in de longen, waardoor zelfstandig ademhalen beperkt of onmogelijk wordt.
Dat is toch niet helemaal waar, onze IC capaciteit is ook niet eindeloos, en als wij die curve niet platter krijgen, gaan wij vrij snel over onze limits heen (zie Brabant), en dan kom je vanzelf in Italiaanse omstandigheden. Ik raad je aan om er iets meer over in te lezen ipv dit gewoon te roepen.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:11:
[...]
Je kunt Italië niet vergelijken met nl, daar was de laatste jaren gigantisch bezuinigd waardoor er erg veel ziekhuis bedden en personeel is geschrapt. Daarnaast hadden de Italië compleet schurft aan de maatregelen en adviezen, dat laatste speelt niet in Nederland. Daarnaast heeft Italië ook nog eens een erg hoog percentage ouderen.
|>
Het is buiten, meer afstand, in de kring waar ik normaal ook al mee om ga en ik heb invloed op hoeveel er zijn en wie. In het café moet je maar afwachten hoeveel andere gasten er zijn en hoe strikt die zijn qua klachten.zacht schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:08:
Wat is daar anders aan dan een kopje koffie drinken in een café waar maar twee klanten binnen zitten? Niet om te klieren, maar serieus uit mijn eigen onwetendheid.
Plus ik zie een café puur als een luxe optie en de ontwikkeling van mijn dochter als nuttig, maar dat is natuurlijk retesubjectief.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar 0.3% van de NL bevolking is toch 54000 mensen, als ik even reken met 18 miljoen NL-erseMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:09:
[...]
Goede relativering idd. Per jaar sterven er in Nederland 2k mensen aan griep. Dus het zou ergens plausibel zijn dat je daar nu met Corona op zijn minst ook op moet rekenen. Op dat niveau zitten we nog _lang_ niet.
Wil niet zeggen dat we dan maar niks moeten doen, maar het is wel goed om alle statistieken en getallen die de media rondgooit te blijven vergelijken. Overigens doen we met een “normale griep” helemaal niets aan enige vorm van indammen en gaan we gewoon naar pa en ma of opa en oma. Misschien iets om de volgende keer wat beter over na te denken
Dit is echt geen gewone griep nee, maar het is ook niet zo dat even 10% van onze bevolking gewhiped wordt. Op dit moment is de schatting dat 0,3% komt te overlijden en 99% daarvan is boven de 50.
Nou zal niet iedereen geïnfecteerd raken, maar ergens tussen de 30% en 70% is niet onwaarschijnlijk. Heb je het nog altijd over tienduizenden Nederlanders...
Precies...en dit kopiegedrag is bewezen. Recent nog WC papier inslaan..hij doet het dan ik ook.chengbondkwok schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:10:
[...]
Omdat je de kans hebt dat na die twee er mensen denken: als die twee kunnen, kunnen wij het ook. Rinse and repeat.
Nu kun je een signaal afgeven wat iedereen met dat zelfde kopieer gedrag gaat over nemen. En niet iedereen hoeft mee. Je hebt altijd wel 10% die het onzin vind. Die 10% zit hier ook en schreeuwt het hardst om wat een onzin. Je moet dan ook niet je tijd verliezen aan die mensen..focus op de rest
voorbeelden genoeg in welke landen het totaal uit de hand is gelopen:pingkiller schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:10:
[...]
Mijn punt staat nog steeds: Er is geen pijl op te trekken hoe het er over twee weken bij staat, met of zonder sluiten van scholen.
Op basis van welke criteria bepalen we over twee weken dat het nog langer dicht moet of juist weer open kan?
- Zuid Korea
- China
- Italië
- Spanje
- Frankrijk
- de VS zeer binnenkort
Daar zou je als NL dan toch je conclusies uit moeten trekken? ik zou zeer voorzichtig zijn met 'de gok nemen'.
(niet persoonlijk naar jou) Maar waarom denken veel Nederlanders dat ons land ontzien gaat worden? Zijn wij zo anders dan 90% van de andere inwoners op deze Aarde?
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2020 09:16 ]
Volgens mij zijn er 3 groepen/meningen:Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:03:
[...]
Als ik mijn vriendenkring, familie en collegae de afgelopen dagen zo hoor over hoe zij denken over deze corona crisis is toch wel grotendeels de mening ''pfff, wat doet iedereen overdreven'', ''ben alleen maar verkouden'' en ja nog steeds de klassieker ''elk jaar veel zieken tijdens de griep maanden''.
1. De doomsayers; we gaan er allemaal aan en niemand die daar over nadenkt! Jullie zijn allemaal gek!
2. De ontkenners; man wat zeurt iedereen! Het is gewoon een lullig griepje en ik blijf mn ding doen. Jullie zijn allemaal gek!
3. De mensen die proberen neutraal te blijven, informatie tot zich nemen en adviezen opvolgen
Hoe harder groep 1 roept, des te steviger/harder de opmerkingen van groep 2 worden als een soort anti-beweging en andersom. Beide groepen hebben imo een eigen overtuiging, geloven en lezen alleen wat in hun eigen overtuiging past en probeert een andere mening de kop in te drukken. Alleen groep 3 kan relativeren en helaas is die groep vaak het kleinst.
de ernst...maar het effect zie je pas over 2 weken..Denk niet dat ze dan al open gaanpingkiller schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:10:
[...]
Mijn punt staat nog steeds: Er is geen pijl op te trekken hoe het er over twee weken bij staat, met of zonder sluiten van scholen.
Fair enough, maar je verkleint daarmee de opties/plekken waar men besmet kan raken.zacht schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:11:
[...]
Dat heb je in speeltuinen ook. Dat heb je met afspreken met vrienden ook.
En als jij snotterend bij mij over de vloer wil komen, is de kans groot dat je m'n huis niet in komt.
Ik denk dat zijn bericht op meerdere manieren gelezen kan worden.ed1703 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:10:
[...]
En.. heb je ook al eens nagedacht hoe je al die aankomende doden wilt gaan verzorgen in ziekenhuizen voordat ze overlijden?
De zorg stort in, brandweer kan z'n werk niet meer doen, want teveel zieken. Politie idem.
Groep 1 zie ik weinig, alleen in het preptopic. Groep 2 heel veel en dat roept weerstand bij groep 3 waardoor groep 2 ze als groep 1 gaat wegzetten en nóg eigenwijzer wordt.eMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:14:
Volgens mij zijn er 3 groepen/meningen:
1. De doomsayers; we gaan er allemaal aan en niemand die daar over nadenkt! Jullie zijn allemaal gek!
2. De ontkenners; man wat zeurt iedereen! Het is gewoon een lullig griepje en ik blijf mn ding doen. Jullie zijn allemaal gek!
3. De mensen die proberen neutraal te blijven, informatie tot zich nemen en adviezen opvolgen
Hoe harder groep 1 roept, des te steviger/harder de opmerkingen van groep 2 worden als een soort anti-beweging en andersom. Beide groepen hebben imo een eigen overtuiging, geloven en lezen alleen wat in hun eigen overtuiging past en probeert een andere mening de kop in te drukken. Alleen groep 3 kan relativeren en helaas is die groep vaak het kleinst.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zou alleen waar zijn als de sterfteratio bekeken naar leeftijd over gehele linie gelijk is. Dat is niet zo, het aantal oudjes is een keer “op” hoe stom dat ook klinkt. Zeker als je die groep ook nog eens in isolatie plaatst. Daarmee daalt het sterftecijfer. Er zijn teveel factoren die je mort meewegen om een bepaald cijfer of statistiek domweg door te trekken.Jorizzz schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:13:
[...]
Maar 0.3% van de NL bevolking is toch 54000 mensen, als ik even reken met 18 miljoen NL-ers
Nou zal niet iedereen geïnfecteerd raken, maar ergens tussen de 30% en 70% is niet onwaarschijnlijk. Heb je het nog altijd over tienduizenden Nederlanders...
ik denk dat je sowieso groep 1 ietwat overdrijft...eMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:14:
[...]
https://onezero.medium.co...our-computer-16c39c2e7164
Ik herken dat ook niet op GOT eerlijk gezegd..Geert1976 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:17:
[...]
ik denk dat je sowieso groep 1 ietwat overdrijft...
Ik mag hopen dat zowel de uitbater van de zaal als het bruidspaar hier een boete voor krijgen. Misschien dat het dan doordringt?
Volgens mij zijn er meer oudjes dan je denkteMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:17:
[...]
Dat zou alleen waar zijn als de sterfteratio bekeken naar leeftijd over gehele linie gelijk is. Dat is niet zo, het aantal oudjes is een keer “op” hoe stom dat ook klinkt
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik denk dat hier uitzonderlijk veel mensen zitten die exponentiele groei begrijpen. Het zou me niets verbazen als Rutte (die geschiedenis gestudeerd heeft, en geen techniek) het principe ook niet begrijpt.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:04:
Ik heb het er de afgelopen dagen met collega's, familie, ouders van andere kinderen etc. over gehad en werkelijk niemand stond achter drastische maatregelen. Dus ik denk dat je het overschat, misschien is got geen goede afspiegeling en zitten hier uitzonderlijk veel 'angsthazen'?
Ik hoor (per telefoon) ook enorm veel mensen die het maar overdreven vinden, zo van: "maak je toch geen zorgen". Ik maak me ook geen zorgen om NU, ik maak me zorgen om "volgende maand", als er 100 keer meer gevallen zijn. Nu zullen er iets van 10.000 besmettingen zijn (gebaseerd op het huidige aantal geregistreerde besmettingen, en een vertienvoudiging tussen de tijd van besmetting en het optreden van symptomen), heel pessimistisch is dat 1 op de 1000. Over een maand is dat 1 op de 10 als we zo doorgaan, en lang voor die tijd is er serieus stront aan de knikker. En als je denkt dat ik te pessimistisch ben, dan is het een week later alsnog het geval.
Maak eens een (denkbeeldig) grafiekje van het aantal besmettingen op logaritmisch papier. Zet daar dan eens exponentiele groei zonder bekende bovengrens tegenover.eMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:09:
[...]
Goede relativering idd. Per jaar sterven er in Nederland 2k mensen aan griep. Dus het zou ergens plausibel zijn dat je daar nu met Corona op zijn minst ook op moet rekenen. Op dat niveau zitten we nog _lang_ niet.
Groep 3 is denk ik juist het grootst, maar het minst vocaal...eMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:14:
[...]
Aan dit soort beelden te zien was groep 2 gisteravond in Eindhoven niet bepaald groot:
https://nos.nl/l/2327153
Persoonlijk zie ik wel een groep 4Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:17:
[...]
Groep 1 zie ik weinig, alleen in het preptopic. Groep 2 heel veel en dat roept weerstand bij groep 3 waardoor groep 2 ze als groep 1 gaat wegzetten en nóg eigenwijzer wordt.
En dat zijn de personen die dece crisis serieus nemen en wil dat er zo snel mogelijk maatregen komen.
Niet in paniek raken maar zich wel bewust zijn van het gevaar. Alle collaterale damage daar dealen we later mee.
Dat kopje koffie gisteren van mij was ook nuttig, het leverde even wat afstand tussen mij en mijn partner op, en dat was nodig na de overige sociale onthouding van afgelopen week, ik voorzie een stijging in het aantal echtscheidingen het komende jaar. Kun je nagaan, na een week al, dat zegt vooral iets over mezelf. En uiteraard ga ik geen druk café in, er zaten twee mensen links, ik ben rechts een kopje koffie gaan drinken. Sowieso kwam ik een supermarkt uit waar het poepie-druk was.Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:13:
[...]
Het is buiten, meer afstand, in de kring waar ik normaal ook al mee om ga en ik heb invloed op hoeveel er zijn en wie. In het café moet je maar afwachten hoeveel andere gasten er zijn en hoe strikt die zijn qua klachten.
Plus ik zie een café puur als een luxe optie en de ontwikkeling van mijn dochter als nuttig, maar dat is natuurlijk retesubjectief.
Maar subjectief is het zeker, ook mijn keuzes. En ik denk dat een 'lock-down' ook subjectief gaat zijn. Uit economische belangen gok ik dat de scholen dichtgaan en de kdv's open blijven.
Ik las gisteren dat ze in Italie een paar weken geleden ook twee kampen hadden (1 en 2). Nu is er nog maar 1 kamp over...eMiz0r schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:14:
[...]
Maar op basis van de beelden van het liveblog was de groep in A'dam groter:RobbertC schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:20:
[...]
Groep 3 is denk ik juist het grootst, maar het minst vocaal...
Aan dit soort beelden te zien was groep 2 gisteravond in Eindhoven niet bepaald groot:
https://nos.nl/l/2327153
https://nos.nl/liveblog/2...ver-sluiting-scholen.html
En wat zeg jij dan? Vrij weinig geloof iked1703 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:10:
[...]
En.. heb je ook al eens nagedacht hoe je al die aankomende doden wilt gaan verzorgen in ziekenhuizen voordat ze overlijden?
Als 60-70% van de bevolking het virus gaat oplopen, en nogmaals dat gaat gebeuren, dan betekend dat niet dat 60-70% van die mensen medische behandeling nodig hebben. Het grootste gedeelte van de besmette mensen zal geen of lichte symptomen krijgen. Een ander gedeelte kan thuis uitzieken en maar een klein deel heeft medische zorg nodig.
Alles is subjectief een klein deel kan alsnog betekenen dat er enkele duizenden mensen medische zorg nodig hebben. En dat is zeker iets waar we rekening mee moeten houden en het 'flatten the curve' princiepe is zeker iets waar ik achter sta maar ik betwijfel of alles platleggen door oor nodig is of überhaupt het gewenste resultaat haalt.
Dat noem ik gewoon groep 3. Realisme.merlin1201 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:20:
Persoonlijk zie ik wel een groep 4
En dat zijn de personen die dece crisis serieus nemen en wil dat er zo snel mogelijk maatregen komen.
Niet in paniek raken maar zich wel bewust zijn van het gevaar. Alle collaterale damage daar dealen we later mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, daar moet het nog meer door dringen. In Brabant lopen we een weekje voor.Sjurm schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:22:
[...]
Maar op basis van de beelden van het liveblog was de groep in A'dam groter:
https://nos.nl/liveblog/2...ver-sluiting-scholen.html
Yes, maar die worden ook preventief en masse geisoleerd. En ik denk dat zoon, dochter, kleinkind etc. daar nu ook niet (meer) ziek over de vloer komt wat je dus blijkbaar sowieso nooit zou moeten doen met een normale griep. Iets wat ik me nooit zo het beseft, maar nu wel doordringt.
[ Voor 10% gewijzigd door eMiz0r op 15-03-2020 09:24 ]
Heb je nagedacht over tijd als factor? Als 70% van NL in een korte tijd besmet is dan is het lastig voor de medische infra er mee te dealen, doen we daar langer over wordt dat makkelijker/draaglijker.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:22:
[...]
En wat zeg jij dan? Vrij weinig geloof ik
Als 60-70% van de bevolking het virus gaat oplopen, en nogmaals dat gaat gebeuren, dan betekend dat niet dat 60-70% van die mensen medische behandeling nodig hebben. Het grootste gedeelte van de besmette mensen zal geen of lichte symptomen krijgen. Een ander gedeelte kan thuis uitzieken en maar een klein deel heeft medische zorg nodig.
Alles is subjectief een klein deel kan alsnog betekenen dat er enkele duizenden mensen medische zorg nodig hebben. En dat is zeker iets waar we rekening mee moeten houden en het 'flatten the curve' princiepe is zeker iets waar ik achter sta maar ik betwijfel of alles platleggen door oor nodig is of überhaupt het gewenste resultaat haalt.
Realiseer je je ook dat er veel mensen zijn met medische problemen die het juist complexer maakt om ze te behandelen, de ziekenhuis populatie met Corona is niet per se 'oudjes', maar juist veel 50/60 jarigen, rokers, copd patienten etc. Oordeel niet te eenvoudig over deze issue.
[ Voor 11% gewijzigd door simon op 15-03-2020 09:26 ]
|>
Die afstand had ook middels een boswandeling gekund. Dezelfde afweging waarom ik vanmiddag met m'n dochter naar het speelterrein bij het meer ga ik plaats van ergens binnen spelen.zacht schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:21:
Dat kopje koffie gisteren van mij was ook nuttig, het leverde even wat afstand tussen mij en mijn partner op, en dat was nodig na de overige sociale onthouding van afgelopen week, ik voorzie een stijging in het aantal echtscheidingen het komende jaar. Kun je nagaan, na een week al, dat zegt vooral iets over mezelf. En uiteraard ga ik geen druk café in, er zaten twee mensen links, ik ben rechts een kopje koffie gaan drinken. Sowieso kwam ik een supermarkt uit waar het poepie-druk was.
Maar subjectief is het zeker, ook mijn keuzes. En ik denk dat een 'lock-down' ook subjectief gaat zijn. Uit economische belangen gok ik dat de scholen dichtgaan en de kdv's open blijven.
Maar ik wil jouw keuze daarin ook niet verder veroordelen. Ik hoop dat mensen gewoon na denken of handelingen wel echt moeten of dat het ook gewoon even anders kan.
Hoe meer mensen dat vanzelf doen des te minder draconisch de maatregelen hoeven zijn. Is men bang voor afsluiting? Dat hadden we zelf in de hand.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Onze IC capaciteit is ook beperkt, er is geen land dat voor elke inwoner de benodigde beademingsapparatuur heeft. Nog los van het personeel dat nodig is dit te bedienen, maar dat betekend niet dat de situaties goed vergelijkbaar zijn. Nederland heeft per inwoner meer IC bedden dan Italië dat heeft, nog even los van het feit dat wij hier ook nog flink kunnen opschalen en als het nodig is defensie ook nog capaciteit kan toevoegen.simon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:13:
[...]
Dat is toch niet helemaal waar, onze IC capaciteit is ook niet eindeloos, en als wij die curve niet platter krijgen, gaan wij vrij snel over onze limits heen (zie Brabant), en dan kom je vanzelf in Italiaanse omstandigheden. Ik raad je aan om er iets meer over in te lezen ipv dit gewoon te roepen.
Betekend dat we niets hoeven te doen? Nee dat zeker niet, de maatregelen zijn zeker nodig om te voorkomen dat al dat opschalen niet toereikend is, maar dat betekend niet dat we hier Italiaanse toestanden gaan krijgen.
Er moet ook zeker rekening worden gehouden met het feit dat de huidige piek grotendeels is ontstaan door een combinatie van carnaval en vakantiegangers. Dat betekend gewoon dat het maatregelenpakket wel nodig is om het nu te gaan indammen (want exponentiële groei kan heel hard gaan), maar dat betekend niet dat iedereen 24/7 in z'n eentje in isolatie moet nu.
Ik probeer ook altijd in het achterhoofd te houden dat de overheid het toch nooit goed doet bij de gemiddelde Nederlander. Als ze vorige week het hele land op slot hadden gedaan, en het bleek achteraf wel mee te vallen, dan heb je half Nederland boos omdat ze financieel kapot zijn gemaakt door maatregelen die niet nodig waren. Nu blijken er wel maatregelen nodig en worden ze getroffen. Er is niemand die exact weet hoe het verloop gaat zijn, dus er wordt van dag tot dag bekeken welke maatregelen er worden genomen, hetgeen mij de beste weg hierin lijkt.
Daarnaast wordt er rekening mee gehouden dat de piek nog moet komen, ziekenhuizen zijn al aan het opschalen daarvoor. Ze nemen dus alle mogelijke voorbereidingen en proberen ondertussen zo min mogelijk maatschappelijke ontwrichting te veroorzaken.
Het enige wat ik mis van de overheid zijn echte cijfers en nuance daarin. Als op basis van de testen 2% overlijd, dan kan je veilig concluderen dat het sterftecijfer daar flink onder licht, omdat het gros van de mensen inmiddels niet meer getest wordt en je dus iedereen met weinig tot geen klachten mist in die berekening. Er zijn zoveel mensen druk mee, even een dagelijks PDF'je met cijfers zou moeten kunnen toch?
70% gaat het krijgen? In China stijgt het aantal nu al een aantal dagen nauwelijks, en daar zitten ze pas op 80k.Chaoss schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:22:
[...]
En wat zeg jij dan? Vrij weinig geloof ik
Dit topic is gesloten.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen was er Het voorbereiden op het coronavirus topic. Dit is nu gesloten omdat men zich niet bleek te kunnen inhouden.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handige links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Feedback op dit topic, en elk ander topic in AWM, mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic . Hier is het offtopic.