ANdrode schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:13:
[...]
Deze man doet uitspraken over beleid dat in een gebied
vlakbij zijn vakgebied ligt (veiligheid) maar niet in zijn vakgebied. Ik kan mij voorstellen dat bij een grootschalige ramp
die zich niet kan verspreiden ander beleid hoort dan bij een probleem dat
door verspreiding exponentieel groeit.
tldr: Dit is een onderwerp voor de volksgezondheids expert, niet voor hem.
Ik begin sinds gisteren de effecten van het thuiswerk advies te zien en er spelen m.i. ook een aantal zaken die nog niet meegewogen zijn in de effecten. Het blijkt nu dat de netwerk infrastructuur van vele bedrijven (blijkbaar) onvoldoende is om alle medewerkers thuis te hebben werken, een deel van de medewerkers voert dus geen hol uit nu ze opdracht gehad hebben thuis te werken. Bij ons op de afdeling is nu een crisisbezetting op kantoor
(7 personen, wisselende bezetting eens in de 14 dagen) de rest werkt thuis in ploegendienst ochtend of middag. (rest van de dag ga je maar bloembollen verzamelen en bomen omzagen voor als de verwarming het begeeft zei mijn afdelingshoofd gekscherend, nadat de berichten over hamsteren van toilet papier binnen sijpelden.)
Daarbij zal het merendeel van de mensen wiens werkgever het advies van de Regering overneemt is toch al thuis "aan het werk". Het dwingt daarbij ook de werkgevers wiens personeel thuis kan werken maar niet mogen, onder mom van het is maar een griepje tot maatregelen zodat deze mensen ook thuis kunnen werken.
Het zal ongetwijfeld ook negatieve effecten hebben, dat bepaalde mensen die je aan het werk wil hebben ook thuis gaan blijven maar het onbedoelde effect van gesloten klassen/scholen ontstaat nu ook: ziekte docenten/kinderen die thuis gehouden worden waarna de school overgaat tot sluiting van klassen of scholen.
Dan krijg je dus ad-hoc situaties waarbij er misschien mensen zijn die vrij moeten nemen terwijl zij normaal gesproken wel hadden gewerkt. Tevens is er natuurlijk ook een golf ontstaan van kinderen die de gehele week naar school mochten en nu niet meer omdat ze dezelfde klachten als eerder vertoonden, dat zijn waarschijnlijk ook ouders die thuis moeten blijven.
Echter als je het aankondigt kan men er op inspelen. Bijv. tijdens de persco van donderdag aangeven dat de scholen uiterlijk de vrijdag er op moeten gaan sluiten en er noodopvang via de scholen en bso's geregeld wordt voor de kinderen van ouders in bepaalde beroepsgroepen. Dan kan iedereen kijken wat ze zelf kunnen doen en indien er geen mogelijkheden een beroep doen op de noodopvang. De school van mijn kinderen is gisteren inventarisatie gestart van wie in bepaalde beroepen werken waar noodopvang voor noodzakelijk is. Daarbij vernam ik ook dat sluiting van de school van hogerhand voorkomen was door leraren van andere vestigingen in te vliegen. Ik denk dat het niet heel lang op zich zal laten wachten voordat de scholen alsnog over gaan tot sluiting, uit eigen beweging of in opdracht van de overheid.
Ik verwacht persoonlijk binnen niet al te lange tijd sluiting van het gehele onderwijs (kijkend naar omringende landen, en de "druk" door allerlei andere partijen uit de medische wereld), echter door dat vorige week niet al direct in gang te zetten/te communiceren dat dit ging gebeuren ben ik bang dat er alsnog een soort ad-hoc paniek golf gaat ontstaan en mensen dus niet kunnen werken omdat ze er niet op in konden spelen.