Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 18:47
Collega van mij zat recent aan de andere kant van dit verhaal als verkoper.

Die rekende al "lekker" op die 10% echter kreeg die te horen van haar makelaar dat die boete enkel toegekend word als de verkopende partij aantoonbaar financieel schade heeft geleden.

En aangezien ook haar woning binnen 1,5 seconde opnieuw verkocht was is er geen schade en dus geen boete.

Volgens haar makelaar is er geen rechter in Nederland die op dit moment die 10% toekend in deze huidig markt.
(Tenzij je natuurlijk een huis heb wat al 6 maanden te koop staat en nu weer 6 maanden te koop gaat staan)

P.s. vergeet niet effe een singletje van Bob Marley te kopen "No woman, No Cry"

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BroederM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:59:

Die rekende al "lekker" op die 10% echter kreeg die te horen van haar makelaar dat die boete enkel toegekend word als de verkopende partij aantoonbaar financieel schade heeft geleden.

En aangezien ook haar woning binnen 1,5 seconde opnieuw verkocht was is er geen schade en dus geen boete.

Volgens haar makelaar is er geen rechter in Nederland die op dit moment die 10% toekend in deze huidig markt.
(Tenzij je natuurlijk een huis heb wat al 6 maanden te koop staat en nu weer 6 maanden te koop gaat staan)

Hoe veel tijd ging er overheen op de verkoper op de hoogte te brengen? Is dat dan heel snel gemeld, voor de periode van het voorlopig koopcontract mbt financiering verstreken is? Bij ons huis stond het te koop, was het verkocht (aan iemand anders) en drie maanden later zagen we het weer te koop staan en waren wij de koper. Voor de hele verkoop rond was en we de sleutel hadden waren we drie maanden verder. Dan zit je als verkoper zo op zes maanden zonder de tijd mee te rekenen die het weer extra te koop moet staan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Voor die 10% heb je ook geen makelaar nodig, maar een advocaat. Voor een makelaar is in dat traject niet zoveel te winnen. Advocaten zijn veel beter in aantonen dat er enorme schade is geleden. En als je er even goed voor gaat zitten, dan is die schade er echt wel. Misschien geen 10%. De rechter hoeft die 10% ook niet toe te kennen overigens. Die is alleen in de positie om te matigen. Die 10% is namelijk overeengekomen en staat dus al.

Wacht maar tot een verkoper al van alles in gang gezet heeft m.b.t. een overdracht van een andere woning, wat nu allemaal verzet moet worden omdat de volgende koper ook weer 2 maanden nodig heeft om de overdracht rond te krijgen. Of wat dacht je van 2 of 3 maanden extra dubbele lasten, extra makelaarskosten, juridisch advies, verloren tijd. Misschien in deze tijd geen 10%, maar er is schade. En voor matiging zul je het toch echt voor de rechter moeten laten komen. Die gaat overigens niet "tot op de cent" rekenen, maar kijkt alleen maar of het allemaal niet te gortig wordt. Maar de rechter gaat ook meenemen dat de koper, die zonder geldige reden afhaakt en dus niet na gaat komen, te kwader trouw handelt. Daar zal ook een prijskaartje aan gehangen worden en dat is niet een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:02
aGraPusher schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:22:
[...]

Nieuwe adviseur heeft in dezelfde week eenzelfde woning verkocht in dezelfde straat. Heeft gelijk anderen op gebeld en die zijn akkoord gegaan met de vraagprijs en voorwaarden. Hypotheek zou bij hun ook gewoon rond komen.
Mocht dit om de één of andere reden toch nog stranden, dan zou je volgens mij nog steeds gebruik kunnen maken van de drie dagen bedenktijd, na het tekenen van de koopovereenkomst.
https://www.nvm.nl/actuee...ek/mh_20171005_bedenktijd
https://www.eigenhuis.nl/...tekend-start-bedenktijd#/

Hiermee ontloop je de 10% boete en kan je toch van de koop af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Slavink89 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:07:
[...]

Mocht dit om de één of andere reden toch nog stranden, dan zou je volgens mij nog steeds gebruik kunnen maken van de drie dagen bedenktijd, na het tekenen van de koopovereenkomst.
https://www.nvm.nl/actuee...ek/mh_20171005_bedenktijd
https://www.eigenhuis.nl/...tekend-start-bedenktijd#/

Hiermee ontloop je de 10% boete en kan je toch van de koop af.
De koopakte is getekend op 12 februari. Als dit een optie was geweest, dan had dit topic een stuk minder pagina's gehad ;).

Hoop dat het voorstel met andere kopers lukt, lijkt een mooie oplossing voor alle partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
Jovatov schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:10:
[...]

De koopakte is getekend op 12 februari. Als dit een optie was geweest, dan had dit topic een stuk minder pagina's gehad ;).

Hoop dat het voorstel met andere kopers lukt, lijkt een mooie oplossing voor alle partijen.
Je hebt gelijk, ik haal dingen voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:13
Mooi liedje sure, maar gezien de context vermoed ik dat je de betekenis van het liedje niet kent. Het heeft namelijk niets met het leven zonder een vrouw te maken, mocht je dat vermoeden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:28

*knip*

Nutteloze rant, collectief beledigend jegens vrouwen.

Meerdere topic reports ontvangen.

[ Voor 91% gewijzigd door t_captain op 12-03-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:51
barry86 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Ik vind het erg noemenswaardig hoe je met de situatie omgaat.
Jij bent op dit moment bezig om de financiële ellende voor beiden zo laag mogelijk te houden.
Maar ondanks dat jou verhaal hierover zeer redelijk klinkt.

Moet je de psyche van een vrouw niet onderschatten en op volledige onbegrip rekenen.

Grote kans dat ze de kop in het zand steekt omdat ze het een te moeilijke materie vind.
Uiteraard heb jij dan bij de afrekening van alles fout gedaan.
Probeer daarom zo veel mogelijk in jip en janneke taal de afwikkeling voor te bereiden en alsnog verwachten dat ze het door de emoties niet begrijpt.

Succes!
Thanks voor de tip maar dat is exact hoe ik het probeer te doen. Het enige wat mevrouw tot nu toe heeft gedaan is haar moeder een mailtje laten sturen naar de makelaar met dat ze vanwege relatiebreuk van de koop afziet.

Mega simplistisch maar zo denken ze nou eenmaal.

Ik neem aan dat je het hier over specifiek je ex-partner en bijbehorende schoonouders hebt en niet zoals de gequote reaktie over vrouwen in het algemeen. Oordeel is iets anders dan vooroordeel, dus dit is afaic binnen de lijnen.

Naast dat zij zelf zo eenvoudig denkt, doen haar ouders hetzelfde. Het gaat om hun 5k en dat heeft niks met het huis te maken basta! Mooi even niet dus..

Ik hoop vandaag meer duidelijkheid te krijgen of we onder het contract uit kunnen dmv nieuwe kopers.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 12-03-2020 16:36 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:50:
[...]...Mega simplistisch maar zo denken ze nou eenmaal....
Realiseerde zij zich wel waar zij destijds voor tekende?

Je weet in ieder geval wel voor altijd wat je aan iemand hebt natuurlijk. Niet dat voor de toekomst nog belangrijk is trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Roenie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:55:
[...]
Realiseerde zij zich wel waar zij destijds voor tekende?

Je weet in ieder geval wel voor altijd wat je aan iemand hebt natuurlijk. Niet dat voor de toekomst nog belangrijk is trouwens.
Betwijfel ik.. ondanks dat ik het haar 1001x in jip en janneke taal heb uitgelegd.

Even een update:
Zojuist de verkopende makelaar gebeld en gevraagd om een status update. Hij was er niet blij mee dat ik een andere adviseur heb ingeschakeld die met een nieuwe koper komt aan zetten omdat hij die zelf ook heeft. Daarnaast heeft de nieuwe adviseur ook de verkoopster gebeld en het voorgesteld. De verkopende makelaar was niet blij met de situatie en klonk erg geïrriteerd.

Hij ging vanavond met de verkoopster zitten om de koop met ons te ontbinden omdat ze nu ook belang hebben bij een nieuwe betrouwbare partij, gezien ze net een nieuwe woning hebben gekocht.

Om het huis te verkopen zijn ze dus ook weer een handtekening nodig van ons zodat we van de overeenkomst af zijn.

Wordt vervolgd.. we hebben nu geluk of kwaad bloed gezet en ze gaan achter die 10% aan...

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Betwijfel ik.. ondanks dat ik het haar 1001x in jip en janneke taal heb uitgelegd.

Even een update:
Zojuist de verkopende makelaar gebeld en gevraagd om een status update. Hij was er niet blij mee dat ik een andere adviseur heb ingeschakeld die met een nieuwe koper komt aan zetten omdat hij die zelf ook heeft. Daarnaast heeft de nieuwe adviseur ook de verkoopster gebeld en het voorgesteld. De verkopende makelaar was niet blij met de situatie en klonk erg geïrriteerd.
Dus de hypotheekadviseur/verkoopmakelaar is boos dat jij een andere adviseur hebt ingeschakeld. En tegelijkertijd heeft hij zelf achter jou rug ook een andere koper geregeld?
Wat een lapzwans. Blij toe dat hij geïrriteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:49
aGraPusher schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 00:36:
[...]

Alle 4 de partijen zijn van hetzelfde makelaarskantoor.
Adviseur is wel een ander persoon dan de verkoopmakelaar.

8k is opgegaan aan het volgende:
- 2750 hypotheekadvies / afsluiten
- 3000 verkoopmakelaar
- 1000 voor twee taxaties
- 500 voor foto's

=7250, maar dat zal vast wel oplopen met kosten die eventueel nog gemaakt moeten worden.
De kosten van je verkoopmakelaar zouden volgens mij lager moeten zijn.
Als je een opdracht intrekt, mag hij reeds gemaakt kosten in rekening brengen, daarvoor mag je volgens mij ook een gespecificeerde rekening vragen.

En hypotheekadvies....je sluit niks af ,ook daar mogen alleen gemaakte kosten/uren in rekening gebracht worden als je ontbinding vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Grote problemen. Net ook met de nieuwe adviseur gesproken en die zegt dat we nul medewerking gaan krijgen van verkoopster en dat zij al bezig is met juridische stappen om die 10% te claimen.

We gaan nu bezig met een afwijzing. Mochten ze daar toch moeilijk over doen dan gaan we denk ik toch de koop door laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:50:
Grote problemen. Net ook met de nieuwe adviseur gesproken en die zegt dat we nul medewerking gaan krijgen van verkoopster en dat zij al bezig is met juridische stappen om die 10% te claimen.

We gaan nu bezig met een afwijzing. Mochten ze daar toch moeilijk over doen dan gaan we denk ik toch de koop door laten gaan.
Ze is er, met nog 11 dagen te gaan, vroeg bij om al juridische stappen te ondernemen...
Triest eigenlijk, ze ruikt geld zonder dat er al iets definitief is.

Succes met de afwijzingen, hoop serieus dat dit lukt. Ben ook benieuwd hoe een rechter hier naar zou kijken, in het kader van redelijkheid en billijkheid (natuurlijk is dat nog ver weg, maar kan me zo voorstellen dat die hier niet te spreken over is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 08:49
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:50:

In de huidige markt is aankoop en verkoop misschien niet eens heel onverstandig als een afwijzing uitblijft en een juridisch conlfict dreigt...

Van aankoop afzien
Boete 10%
juridische kosten: .....
Verkoper ontvangt 10% en verkooopt meteen door.....

Aankoop door laten gaan, maar eigen huis niet verkopen:
Belasting 2% (bij verkoop binnen 6 maanden terug te krijgen)
Verkoopmakelaar 1,5%
Notaris: €1500,-

Als je een afwijzing kunt krijgen natuurlijk altijd er vanaf zien

Overigens is de 10% een maximum en moet gespecificeerd worden (dus evt. dubbele lasten, extra hypotheekkosten, extra makelaarskosten en in het geval van dalende markt prijsverlaging)

[ Voor 15% gewijzigd door weertenaar op 12-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:44
Hoi aGraPusher,

Om je wat moed in te praten: Ik heb jaren geleden met een vergelijkbaar bijltje gehakt. Midden in de crisis een huis gekocht met mijn toenmalige vriendin, een week of 2 na het tekenen trok zij plotseling de stekker eruit. Financiering op beide inkomens en afzonderlijk onvoldoende inkomen om de koop toch door te laten gaan. Het huis dat we gekocht hadden stond al 2 jaar te koop en de verkopende partij had een rechtsbijstandsverzekering, dus zij gingen tot het gaatje.

We hebben toen (op tijd) 2 afwijzingen van geldverstrekkers overlegd (hypotheek aanvragen en melden dat je relatie over is > zorgplicht = geen financiering). De verkopende partij heeft ons toen voor de kantonrechter gesleept en is later nog in hoger beroep gegaan. Wij hadden geen rechtsbijstandsverzekering en hebben zelf een advocaat in de arm genomen. Dit raad ik je (mocht het mislopen) absoluut aan. Ook in de kantonfase.

De rechter heeft beide keren geoordeeld dat wij niet ter kwader trouw handelden en ons in het gelijk gesteld (De exacte overwegingen moet ik je even schuldig blijven, die papieren heb ik na afloop met een goede borrel erbij in de barbecue gegooid.)

Dit heeft enkele maanden geduurd en er hing ons toen een schuld van een (ik meen) 50k boven het hoofd. Ik heb er echt maandenlang stress en behoorlijk wat slapeloze nachten van gehad, maar het is gelukkig uiteindelijk allemaal goed gekomen.

De markt is gelukkig nu heel anders, dus misschien tonen ze wat begrip. Uiteindelijk is een verkopende partij in deze markt ook niet gebaat bij een gang naar de rechter. Sterkte in ieder geval, het komt goed!

[ Voor 8% gewijzigd door Hoepla33 op 12-03-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46

EiT

.oisyn schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:36:
Ik weet niet wat de huidige regels zijn, maar dat hoefde voorheen nooit. Ik heb in 2005 ook een huis gekocht met mijn toenmalige vriendin (nu vrouw) zonder enige vorm van samenlevingscontract.
In 2018 nog een huis gekocht van meer dan 500k en notaris fronste zijn wenkbrauwen maar zei voor de rest niets ;)

Vond het eigenlijk vrij idioot dat wij zo’n hoge hypotheek kregen zonder iets geregeld te hebben.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

IANAL, maar gezien de moeite die je doet om met nieuwe kopers op de proppen te komen kan ik echt nauwelijks voorstellen dat een rechter de boete in stand zal houden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
.oisyn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:59:
IANAL, maar gezien de moeite die je doet om met nieuwe kopers op de proppen te komen kan ik echt nauwelijks voorstellen dat een rechter de boete in stand zal houden.
Dat is mijn gedachte ook.

Ik kan in ieder geval aantonen dat ik er alles aan heb gedaan om het rond te krijgen in de nieuwe situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aGraPusher
Mensen een verassing.

Zojuist de verkoop makelaar gesproken en het blijkt dat vader van ex-vriendin het huis heeft gekocht.
Kosten voor verkoopmakelaar 250
Kosten voor hypotheekadviseur 280
taxatie 2x 500
fotos 500

Kortom alles is in een keer opgelost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

8)7

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aGraPusher
Blijkt dat ze op 10 maart al getekend hebben ervoor.. maar toch mij alle moeite laten doen om er vanaf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat een.... Nou ja vul zelf maar in |:(

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:32:
[...]

Blijkt dat ze op 10 maart al getekend hebben ervoor.. maar toch mij alle moeite laten doen om er vanaf te komen.
Ik zou maar even wachten met de rest van dei 5k terugstortten :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Of de verkopers dachten toch nog bij jullie te cashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
fsfikke schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Ik zou maar even wachten met de rest van dei 5k terugstortten :X
Dat zeer zeker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 00:48
Schoonvader mocht jou niet en heeft tegen zijn dochter gezegd; Maak het uit met die dude, maak je niet druk, binnen een week koop ik dat huis wel en is het helemaal voor jezelf.

RTL4 wilt graag even me je spreken. Ze zoeken nog stof voor het nieuwe seizoen GTST.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

What the actual fuck...

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Inderdaad, hier is een smerig spelletje gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Divak schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:06:
Schoonvader mocht jou niet en heeft tegen zijn dochter gezegd; Maak het uit met die dude, maak je niet druk, binnen een week koop ik dat huis wel en is het helemaal voor jezelf.

RTL4 wilt graag even me je spreken. Ze zoeken nog stof voor het nieuwe seizoen GTST.
Dit klinkt wel als een goeie soap ja.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heb je vrij moeten nemen om dingen te regelen terwijl het al geregeld was? Ik zou dat lekker op hem verhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:12:
Zojuist de verkopende makelaar gebeld en gevraagd om een status update. Hij was er niet blij mee dat ik een andere adviseur heb ingeschakeld die met een nieuwe koper komt aan zetten omdat hij die zelf ook heeft.
En die makelaar had je dat afgelopen dagen ook niet even kunnen laten weten? :|

[ Voor 58% gewijzigd door SmiGueL op 12-03-2020 21:37 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SmiGueL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:32:
[...]

[...]

En die makelaar had je dat afgelopen dagen ook niet even kunnen laten weten? :|
@aGraPusher dit is er 1 voor de klachtencommisie van de NVM, die lui werken volgens een eed/belofte en dit lijkt mij echt geen zuivere koffie.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Hoe denkt verkoper nu eigenlijk onder het contract met jou en ex-vriendin uit te kunnen?

Dit is toevallig wat je wilt, maar als we dat buiten beschouwing zouden laten? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
[...]

Uiteindelijk wel handig, maar hoe kunnen ze dat doen als je al samen een koop-contract hebt getekend? De koper kan er daarmee niet onderuit om het aan jullie beiden te verkopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:42:
[...]

@aGraPusher dit is er 1 voor de klachtencommisie van de NVM, die lui werken volgens een eed/belofte en dit lijkt mij echt geen zuivere koffie.
WTF dit dus, dit is echt geen zuivere koffie. Hoe kan die makelaar deze deal afsluiten er lag/ligt toch een koopcontract met jou en je ex? Ondertussen wordt de woning onderhands verkocht? En proberen jou nog opzadelen met 10% boete?

Dit gaat op een aantal vlakken helemaal verkeerd, professioneel maar ook sociaal van die ex schoonpa (wat een :X ) zou hier zeker werk van maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Defector op 12-03-2020 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geer123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:55
Volgens mij kan je dan de 10% als schadevergoeding zelf opeisen als de verkoper niet kan leveren. zie: https://www.eigenhuis.nl/...racht/verkoper-verzaakt#/

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• aGraPusher
Het is goed zo wat mij betreft. Al lang blij dat ik morgen dit hoofdpijndossier kan sluiten. Mooier kan ik niet van haar af komen.

Kosten die samen gemaakt zijn worden gedeeld en dan is het afgedaan wat mij betreft.

Enige wat ik jammer vindt is dat zij er weer gemakkelijk vanaf komt en geen eigen verantwoordelijkheid neemt.

Vanaf 03 maart loop ik al te strijden voor beide partijen en ben er nu moe van. Lekker slapen en aan mezelf denken :-)

Bedankt allemaal voor de reacties!

[ Voor 18% gewijzigd door aGraPusher op 12-03-2020 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:59:
Het is goed zo wat mij betreft. Al lang blij dat ik morgen dit hoofdpijndossier kan sluiten. Mooier kan ik niet van haar af komen.

Kosten die samen gemaakt zijn worden gedeeld en dan is het afgedaan wat mij betreft.

Enige wat ik jammer vindt is dat zij er weer gemakkelijk vanaf komt en geen eigen verantwoordelijkheid neemt.

Vanaf 03 maart loop ik al te strijden voor beide partijen en ben er nu moe van. Lekker slapen en aan mezelf denken :-)

Bedankt allemaal voor de reacties!
Hoezo kosten delen, laat die schoonpa maar alles betalen. Daarnaast zou ik ook echt even kijken of je de makelaar/verkoper in gebreke kan stellen en die 10% voor jezelf opeisen.

Snap dat het nu lijkt dat je er goed vanaf komt door de opluchting en dergelijke. Maar hier zijn hele smerige spelletjes gespeeld en je doet jezelf tekort om dit zo te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nou ik zou het er idd ook niet bij laten zitten. Ik zou zelf proberen er kostenloos uit te komen. Zeker na zo’n vies spelletje.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:44

Hoezo kosten delen, laat die schoonpa maar alles betalen.
Ja, of Sinterklaas. Maar noch die schoonpa, noch Sinterklaas heeft toch een relatie met TS? Het lijkt me first en foremost dat TS een overeenkomst had met de verkoper(s).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 00:48
TS en zijn vriendin hebben een overeenkomst. Als hij het erop laat aankomen kan hij zijn ex met de helft van die boete opzadelen. Terwijl daarna haar vader het huis mag kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Morgen zouden er papieren komen waarmee het koopcontract ontbonden wordt. Tekenen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 14:12
aGraPusher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:15:
Morgen zouden er papieren komen waarmee het koopcontract ontbonden wordt. Tekenen of niet?
Ligt eraan wat erin staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:44
Je kan nog wel proberen er een slaatje uit te slaan. Maar jij hebt die financiering ook niet rondgekregen (toch? Heb niet het hele topic gevolgd). In dat geval ben jij net zo laakbaar als de verkopers. Ondanks dat jij er weinig aan kon doen, en de verkopers wel.

Dat gezegd hebbende zou ik er gewoon vanaf proberen te komen. Waarbij ieder z'n verlies neemt, maar ook niets gaat claimen bij de ander. Eventueel nog expliciet (zwart op wit) zetten als onderdeel van die ontbindingsovereenkomst dat dat ter finale kwijting is van alle vorderingen jegens elk der partijen.

Je wil voorkomen dat de verkopers geen verplichting meer hebben jegens jou, terwijl zij nog wel jou leven zuur kunnen maken. (bijv die 5k die langs kwam. Heb het topic niet genoeg gevolgd om daar inhoudelijk over te kunnen zeggen)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:56
Freeaqingme schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:19:
Je kan nog wel proberen er een slaatje uit te slaan. Maar jij hebt die financiering ook niet rondgekregen (toch? Heb niet het hele topic gevolgd). In dat geval ben jij net zo laakbaar als de verkopers. Ondanks dat jij er weinig aan kon doen, en de verkopers wel.

Dat gezegd hebbende zou ik er gewoon vanaf proberen te komen. Waarbij ieder z'n verlies neemt, maar ook niets gaat claimen bij de ander. Eventueel nog expliciet (zwart op wit) zetten als onderdeel van die ontbindingsovereenkomst dat dat ter finale kwijting is van alle vorderingen jegens elk der partijen.

Je wil voorkomen dat de verkopers geen verplichting meer hebben jegens jou, terwijl zij nog wel jou leven zuur kunnen maken. (bijv die 5k die langs kwam. Heb het topic niet genoeg gevolgd om daar inhoudelijk over te kunnen zeggen)
Eens, er een slaatje uit slaan gaat je nog een hele hoop hoofdpijn opleveren en de kans bestaat dat het je nog meer geld gaat kosten.

Je verlies nemen en hoofdstuk afsluiten en snel door met belangrijkere/leukere dingen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Ben je daarna (grotendeels) kosteloos? Want aangezien zij nu het huis kopen zouden alleen de evt. extra kosten voor het 1e contract door jou betaald moeten worden. Alle andere kosten moeten door hun betaald worden (vind ik iig ;) )

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Nu online

Ik snap dat je er z.s.m. vanaf wilt zijn, maar om op deze manier even voor de helft (€4k?..) aan kosten op te draaien zou ik toch nog even laten bezinken.. (aka: die €5k nog even achter de hand houden en niet na deze rollercoasterdagen snel de boel overmaken om er vanaf te zijn.

Jammer dat ik de verkoper niet ben/ken want ik had 'jullie' gewoon die 10% laten betalen en jou die 5% weer teruggestort.. |:(

Het is toch van de zotte dat ze je eerst de helft van €8k aan kosten laat lappen terwijl je ex degene was die deze ellende veroorzaakt heeft!
Vervolgens laten ze je dagen stressen om onder het contract uit te komen, terwijl ze ZELF de boel dagen geleden al geregeld hadden!
Ik zie dat de topicstart pas op 10 maart 's avonds is aangemaakt, de meeste posts hierboven hebben zich dus afgespeeld terwijl ze de boel zelf al rondhadden. :| Ook de actie verkoopmakelaar vind ik frapant, die had je al lang moeten melden dat de boel al geregeld was..

Sterkte man, echt een rot situatie. Maar laat het even bezinken en laat je niet een oor aan naaien. Ik denk dat zij inmiddels ook wel doorhebben jij gewoon 'te goed' voor haar bent en dat ze daar nu gruwelijk misbruik van maken door jou een groot deel te laten betalen..

Het klinkt bijna alsof het van tevoren zo opgezet is dat er gezamenlijk huis gekocht zou worden zodat de makelaarskosten eerst 50/50 verdeeld kunnen worden, om de boel op deze manier de boel last-minute goedkoop op 'haar' naam te zetten. (die paar honderd euro taxatie/notaris is ook nog eens aftrekbaar)
Geer123 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:55:
Volgens mij kan je dan de 10% als schadevergoeding zelf opeisen als de verkoper niet kan leveren. zie: https://www.eigenhuis.nl/...racht/verkoper-verzaakt#/
Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren. ;)

Als er ECHT door 2 partijen getekend is, dan kan Ex + pa er natuurlijk alles aan doen om te zorgen dat het huis naar Ts+Ex gaat, en zou hij zelf die 10% kunnen opstrijken. (in de praktijk zal het écht niet zo makkelijk gaan, maartoch. ;))
Indien Ex's pa op de datum van de overdracht zelf de woning zou betreden zouden Ts+Ex (lees: in theorie) ieder maar 5% kunnen claimen en is hij onder de streep dus een stuk slechter af. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 13-03-2020 13:29 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Laatst online: 16:35
@aGraPusher ik heb meegelezen en vind het erg knap hoe je je opstelt: niet kost wat kost wraak nemen, ook aan je eigen gemoedsrust denken enz.

Mijn tip zou zijn: laat de ontbinding-papieren lezen door een onafhankelijk adviseur, jurist oid die echt aan jou kant staat. Leg je doel uit: er vanaf zijn, geen escalatie.
Laat deze professional checken of er geen addertjes onder het gras zitten en je straks ook echt overal vanaf bent. En pas daarna tekenen en evt betalen.

En dan kan je echt gerust slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
SmiGueL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:49:
[...]

Ik snap dat je er z.s.m. vanaf wilt zijn, maar om op deze manier even voor de helft (€4k?..) aan kosten op te draaien zou ik toch nog even laten bezinken.. (aka: die €5k nog even achter de hand houden en niet na deze rollercoasterdagen snel de boel overmaken om er vanaf te zijn.

Jammer dat ik de verkoper niet ben/ken want ik had 'jullie' gewoon die 10% laten betalen en jou die 5% weer teruggestort.. |:(

Het is toch van de zotte dat ze je eerst de helft van €8k aan kosten laat lappen terwijl je ex degene was die deze ellende veroorzaakt heeft!
Vervolgens laten ze je dagen stressen om onder het contract uit te komen, terwijl ze ZELF de boel dagen geleden al geregeld hadden!
Ik zie dat de topicstart pas op 10 maart 's avonds is aangemaakt, de meeste posts hierboven heeft zich dus afgespeeld terwijl ze de boel zelf al rondhadden. :| Ook de actie verkoopmakelaar vind ik frapant, die had je al lang moeten melden dat de boel al geregeld was..

Sterkte man, echt een rot situatie. Maar laat het even bezinken en laat je niet een oor aan naaien. Ik denk dat zij inmiddels ook wel doorhebben jij gewoon 'te goed' voor haar bent en dat ze daar nu gruwelijk misbruik van maken door jou een groot deel te laten betalen..

Het klinkt bijna alsof het van tevoren zo opgezet is dat er gezamenlijk huis gekocht zou worden zodat de makelaarskosten eerst 50/50 verdeeld kunnen worden, om de boel op deze manier de boel last-minute goedkoop op 'haar' naam te zetten. (die paar honderd euro taxatie/notaris is ook nog eens aftrekbaar)

[...]

Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren. ;)

Als er ECHT door 2 partijen getekend is, dan kan Ex + pa er natuurlijk alles aan doen om te zorgen dat het huis naar Ts+Ex gaat, en zou hij zelf die 10% kunnen opstrijken. (in de praktijk zal het écht niet zo makkelijk gaan, maartoch. ;))
Indien Ex's pa op de datum van de overdracht zelf de woning zou betreden zouden Ts+Ex (lees: in theorie) ieder maar 5% kunnen claimen en is hij onder de streep dus een stuk slechter af. ;)
De kosten gaan nu gigantisch mee vallen.
- makelaar €250
- adviseur €280
- taxatie mijn appartement €495
- taxatie nieuwe woning €433
- kosten foto’s ca. €500
- kosten extra ingeschakelde adviseur €500

Besluit ik binnen 1 jaar alsnog via hun mijn appartement te verkopen en hypotheek te doen dan krijg ik dat geld weer terug.

Of het vooraf opgezet spel is weet ik niet maar het stinkt aan alle kanten. Ik zat in principe prima in mijn appartement (lekker goedkoop) maar ex-vriendin wou graag wat anders en toen ben ik overstag gegaan, en dan krijg je dit..
alwinuzz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 01:44:
@aGraPusher ik heb meegelezen en vind het erg knap hoe je je opstelt: niet kost wat kost wraak nemen, ook aan je eigen gemoedsrust denken enz.

Mijn tip zou zijn: laat de ontbinding-papieren lezen door een onafhankelijk adviseur, jurist oid die echt aan jou kant staat. Leg je doel uit: er vanaf zijn, geen escalatie.
Laat deze professional checken of er geen addertjes onder het gras zitten en je straks ook echt overal vanaf bent. En pas daarna tekenen en evt betalen.

En dan kan je echt gerust slapen :)
Dat ga ik zeker doen! Vertrouwen is nu wel even weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Geer123 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:55:
Ik denk dat dat nog wel eens lastig zou kunnen worden: ondanks dat het niet bepaald netjes verloopt, is de uitkomst wel precies wat beide partijen willen. Ik zie een rechter al iets zeggen als "u wilt 10% boete opeisen omdat de verkoper niet aan u levert wat u toch al niet wilde hebben?".

Ik denk dat de TS hier verstandig bezig is: er van af komen zonder al te lange nasleep en door met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
vanaalten schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:53:
[...]

Ik denk dat dat nog wel eens lastig zou kunnen worden: ondanks dat het niet bepaald netjes verloopt, is de uitkomst wel precies wat beide partijen willen. Ik zie een rechter al iets zeggen als "u wilt 10% boete opeisen omdat de verkoper niet aan u levert wat u toch al niet wilde hebben?".

Ik denk dat de TS hier verstandig bezig is: er van af komen zonder al te lange nasleep en door met je leven.
Tja, aan de andere kant kan het natuurlijk niet dat het huis aan iemand anders wordt verkocht terwijl er al een koopcontract ligt. En daar zal een rechter ook niet zo heel blij van worden ongeacht de situatie.

Maar die kant wil je niet op. Dit is iets dat je af wilt sluiten en weer normaal doorgaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

redwing schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:05:
[...]

Tja, aan de andere kant kan het natuurlijk niet dat het huis aan iemand anders wordt verkocht terwijl er al een koopcontract ligt. En daar zal een rechter ook niet zo heel blij van worden ongeacht de situatie.

Maar die kant wil je niet op. Dit is iets dat je af wilt sluiten en weer normaal doorgaan.
Het is waarschijnlijk wel gedaan om de situatie op te lossen, dat zal een rechter ook meenemen. Het enige probleem is dat TS niet geinformeerd was terwijl hij (samen met zijn -ex) de enige partij is. Want hier had hij natuurlijk wel gewoon mee ingestemd als hij wel geinformeerd was.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
aGraPusher schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 02:09:
[...]De kosten gaan nu gigantisch mee vallen.
- makelaar €250
- adviseur €280
- kosten foto’s ca. €500

Besluit ik binnen 1 jaar alsnog via hun mijn appartement te verkopen en hypotheek te doen dan krijg ik dat geld weer terug.
...
Dat kun je mooi betalen van het geld van je ex ;) En ik neem aan dat je niet meer met die partijen in zee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

[...]
Even omdenken hier. Weet je voor wie dat vooral heel jammer is:
- voor je ex, want die is duidelijk niet in staat om haar eigen boontjes te doppen en verantwoordelijkheid te nemen.
- voor je ex schoonouders, want die hebben dus duidelijk gefaald in de opvoeding en een onzelfstandig kind "gecreëerd" wat niet op eigen benen kan staan.

Dit doet me altijd denken aan een kennis van me van "vroegah". Iedereen was altijd stikjaloers op hem, want hij had heel rijke ouders en kreeg altijd alles op een presenteerblaadje aangereikt. Andere moesten er zelf voor werken en waren jaloers. Raad eens wie daar uiteindelijk het beste uit gekomen zijn??? Meneer heeft het in zijn hele leven niet op kunnen brengen om ergens langer dan 3 dagen te werken, heeft geen enkele opleiding afgerond.... leeft nu nog deels op kosten van pa en ma.... in een appartement wat pa voor hem geregeld heeft..... De rest was wel in staat om iets op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59
Knap hoe de TS er ermee omgaat.

Ik zou zo pislink zijn geworden, dat ik alsnog had geprobeerd om de koop zelf door te zetten, of anders inderdaad volledig laten knallen, en die 5% betalen (de andere 5% moet bij je ex vandaan komen), zodat je ex de woning ook niet krijgt, of tegen veel extra kosten.
Bovendien, jij hebt al een voorlopig koopcontract, ofttewel, de komende 11 dagen zijn de verkopers hoe dan ook nog niet van je af, laat staan dat ze mogen verkopen aan iemand anders.
Om nog maar te zwijgen over het aangeven van de betreffende makelaar bij de branche vereniging, en hier ook flink vaart achter blijven zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door CrazyOne op 13-03-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Sowieso niet direct tekenen en door een professional laten controleren. Zoals ik al zei het is nu verleidelijk om alles maar te tekenen om er vanaf te zijn. Maar je wordt wel heel erg opgelicht op deze manier.

En van die "Korting" die ze je willen geven als je binnen een jaar nog je woning wil verkopen zou ik zeggen dat ze die kunnen stoppen waar de zon niet schijnt. Je wilt toch van je leven niet meer met deze oplichters zaken doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Zojuist de rekeningen gekregen en verklaring. Lijkt mij onvoldoende..

Ik citeer de mail van de makelaar:
Voor de goede orde bevestig ik u dat door het inroepen van de ontbindende voorwaarden voor het niet verlengen van een hypotheek op de te de koopovereenkomst is ontbonden.

Ik ga er van uit dat door u de taxatie van Makelaardij wordt betaald, de nota voor de werkzaamheden van Hypotheekadviseurs en de intrekkingsnota voor de verkoop van de te [zie bijlagen]. Indien de opnieuw via ons kantoor in de verkoop gaat worden de intrekkingskosten verrekend. De foto's, video en plattegronden zijn na betaling uw eigendom.

Hartelijke groet,

[ Voor 144% gewijzigd door aGraPusher op 13-03-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Gevoelsmatig wordt je aan alle kanten geforceerd in antwoorden en handelingen. En denk ik dat je nog een hoop gezeik gaat krijgen.
Ik zou absoluut dit met een rechtsbijstand/advocaat gaan bespreken.

Als de communicatie via de advocaat loopt kun ook niet worden gepakt op formaliteiten, wat anders geheid gaat gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door barry86 op 13-03-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
aGraPusher schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:26:
Zojuist de rekeningen gekregen en verklaring. Lijkt mij onvoldoende..

Ik citeer de mail van de makelaar:
Voor de goede orde bevestig ik u dat door het inroepen van de ontbindende voorwaarden voor het niet verlengen van een hypotheek op de te de koopovereenkomst is ontbonden.

Ik ga er van uit dat door u de taxatie van Makelaardij wordt betaald, de nota voor de werkzaamheden van Hypotheekadviseurs en de intrekkingsnota voor de verkoop van de te [zie bijlagen]. Indien de opnieuw via ons kantoor in de verkoop gaat worden de intrekkingskosten verrekend. De foto's, video en plattegronden zijn na betaling uw eigendom.

Hartelijke groet,
Niets over die 10% dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 09-07 10:22
Ik zou de vraag stellen hoe het kan dat ze het huis verkocht hebben terwijl jij nog een koopcontract heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Verrassende wending dat ex schoonpa het huis heeft gekocht.
Ik zou de verkoper even erop wijzen dat jij (en ex vriendin) een koopovereenkomst hebben. Het huis mag helemaal niet verkocht worden aan een andere partij...

Overigens vind ik wel dat je (hier althans) er erg nuchter in staat en je niet hebt laten verleiden om je ex zwart te maken! Chapeau!

Hopelijk is straks alles afgehandeld en kan je alles weer "oppakken" en verwerken. Sterkte daarmee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:44
Harmvdw schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:47:
Ik zou de vraag stellen hoe het kan dat ze het huis verkocht hebben terwijl jij nog een koopcontract heb.
Deze vraag kun je zeker stellen, maar als het antwoord is: "oh, maar in het nieuwe koop contact staat een ontbindende voorwaarde dat de verkoper er onder uit kan. Dus als jij het echt wil mag je het huis kopen". Dan heb je echt een probleem.

Ik zou dit goed afsluiten, zorgen dat je van de verkopers/ makelaar zwart op wit krijgt dat alles is afgesloten, zonder boete of resterende verplichting nadat jullie bepaalde kosten voldaan hebbben. Wel kun je over de kosten onderhandelen lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
En is die brief bevestigd door beide partijen? Het contract is door 2 personen getekend dus kan alleen ontbonden worden door beide personen.

Daarnaast moet de nota natuurlijk ook naar beide partijen en niet alleen naar jou. Zeker dingen als de intrekkingsnota en hypotheekadviseurs zijn gezamenlijke kosten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

peter13579 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Deze vraag kun je zeker stellen, maar als het antwoord is: "oh, maar in het nieuwe koop contact staat een ontbindende voorwaarde dat de verkoper er onder uit kan. Dus als jij het echt wil mag je het huis kopen". Dan heb je echt een probleem.

Ik zou dit goed afsluiten, zorgen dat je van de verkopers/ makelaar zwart op wit krijgt dat alles is afgesloten, zonder boete of resterende verplichting nadat jullie bepaalde kosten voldaan hebbben. Wel kun je over de kosten onderhandelen lijkt me.
Mijn gevoel zou ook zeggen zo snel mogelijk afsluiten, maar het is toch wel verstandig eerst juridisch en financiel advies in te winnen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 09-07 10:22
peter13579 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Goed afsluiten heeft natuurlijk de prio, ik vind het echter wel vreemd dat hij moeite moet doen om er onderuit te komen (en het officieel nog niet ontbonden is) en dat het huis al volledig verkocht is aan een ander.
Maar ik heb wel vaker zulke grappen meegemaakt met makelaars, dus ben niet heel verbaasd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Harmvdw schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Goed afsluiten heeft natuurlijk de prio, ik vind het echter wel vreemd dat hij moeite moet doen om er onderuit te komen (en het officieel nog niet ontbonden is) en dat het huis al volledig verkocht is aan een ander.
Maar ik heb wel vaker zulke grappen meegemaakt met makelaars, dus ben niet heel verbaasd.
Het is dat de TS al weet dat hij het huis niet alleen kan financieren, anders zou je haast de neiging krijgen om nu de financiering rond te maken en op het allerlaatste moment aan te geven dat de koop toch doorgaat en dat je naleving van de overeenkomst eist.

Maar dat kan nu dus niet. De handtekening van de ex op de koopovereenkomst zou deze situatie ook weer erg ingewikkeld maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-03-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Om de koop samen door te laten gaan heb ik voorgesteld maar komt geen reactie op. Duhh.. want ze hebben het huis al gekocht...

Meer dan nu nog een afwijzing regelen via nieuwe adviseur kan ik niet doen.

Mochten ze toch die 10% gaan claimen dan moet het maar een rechtzaak worden... ik heb er alles aan gedaan en meer kan ik niet doen.

Wie zou dan aansprakelijk zijn voor de kosten hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
[...]

Dus het huis is of opnieuw verkocht terwijl jij nog met financiering bezig was, of je ex heeft de financiering geregeld.

Weet niet of de eerste mag, en bij de tweede hoef jij dus geen 10% te betalen want koop is rond. Wat zegt je nieuwe adviseur van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
aGraPusher schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:19:
Om de koop samen door te laten gaan heb ik voorgesteld maar komt geen reactie op. Duhh.. want ze hebben het huis al gekocht...

Mochten ze toch die 10% gaan claimen dan moet het maar een rechtzaak worden... ik heb er alles aan gedaan en meer kan ik niet doen.

Wacht, snap ik het nu nog... De vader van je ex-vriendin heeft het huis nu gekocht, maar er wordt nog steeds gedreigd met een boete van 10%?

Dit is toch niet logisch - als die boete van 10% komt, moet jouw ex-vriendin daar ook voor de helft voor opdraaien. Ik neem aan dat haar vader heeft afgesproken dat de boete komt te vervallen als hij het koopt, aangezien zijn dochter (of met andere woorden, hij) die dan moet gaan betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Misschien toch gaan schakelen met een juridisch adviseur die verstand heeft van hypotheken en vastgoed? Wil je verder niet op kosten jagen maar heb wel het gevoel dat je aan alle kanten genaaid wordt.

Eventueel alle communicatie via deze persoon laten lopen kan al een hoop schelen. Of misschien wil je nieuwe hypotheek adviseur jouw helpen of kent hij iemand (als je die goed genoeg vertrouwd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
matthijsqt schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Wacht, snap ik het nu nog... De vader van je ex-vriendin heeft het huis nu gekocht, maar er wordt nog steeds gedreigd met een boete van 10%?

Dit is toch niet logisch - als die boete van 10% komt, moet jouw ex-vriendin daar ook voor de helft voor opdraaien. Ik neem aan dat haar vader heeft afgesproken dat de boete komt te vervallen als hij het koopt, aangezien zijn dochter (of met andere woorden, hij) die dan moet gaan betalen?
Of is die 10% gewoon onderdeel van de financiering van schoonpapa?

Dit zaakje stinkt aan alle kanten.
Ik zou eens uitzoeken of schoonpapa en de makelaar/financieel adviseur geen vriendjes zijn en een mooie deal gemaakt hebben waar ts aan kan meebetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

matthijsqt schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Dat lijkt me ook de enige reden dat die vader dat gedaan heeft. Om zijn dochter van een enorme kostenpost te beschermen.
sambalbaj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Of is die 10% gewoon onderdeel van de financiering van schoonpapa?

Dit zaakje stinkt aan alle kanten.
Ik zou eens uitzoeken of schoonpapa en de makelaar/financieel adviseur geen vriendjes zijn en een mooie deal gemaakt hebben waar ts aan kan meebetalen.
Ok, er is nog een reden.

Ik zou nog even niks tekenen inderdaad tot je alles weet. Heeft die pa die boete als korting op het huis gekregen ofzo?

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 13-03-2020 12:50 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Fraggert schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Dit zeer zeker, en ik denk dat je ook even de makelaar moet noemen om anderen in de regio te beschermen tegen deze partij.

Goh.. Met zo'n vader, hoe zou ze dat geleerd hebben..

[ Voor 41% gewijzigd door pennywiser op 13-03-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Bijzondere en bizarre wending. Ik zou niet zomaar blind iets tekenen en zwart op wit willen hebben dat die 10% in elk geval vervalt, maar het liefst ook nog een tegemoetkoming van de reeds gemaakte kosten. 50/50 verdeling van de reeds gemaakte kosten zou ik wel het minimale vinden.

Daarnaast zo snel mogelijk afhandelen en doorgaan met genieten van het leven. Dat soort mensen en het stomme geld wat er in dit geval mee gemoeid is, zijn niet de moeite om lang wakker van te liggen :)

Heb niet alles gelezen, maar het appartement van TS was hopelijk nog niet verkocht/in de verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Die 10% zijn toch niet van toepassing omdat ze aangeven dat er via de ontbindende voorwaarden wordt ontbonden? Die 10% is nl. alleen van toepassing als er niet via de ontbindende voorwaarden gebruik gemaakt wordt maar er toch van de koop wordt afgezien.

Dus ik snap niet helemaal waarom er nu nog een afwijzing oid nodig is? Komt dit van de makelaar af of ben je zelf bang dat ze die 10% nog gaan claimen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat bepaald de rechter. Dat kan de verliezer zijn, dat kan met vastgestelde bedragen zijn (meestal te weinig), dat kan ieder voor zich zijn.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Nu online
aGraPusher schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 00:36:
8k is opgegaan aan het volgende:
- 2750 hypotheekadvies / afsluiten
- 3000 verkoopmakelaar
- 1000 voor twee taxaties
- 500 voor foto's

=7250, maar dat zal vast wel oplopen met kosten die eventueel nog gemaakt moeten worden.
aGraPusher schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 02:09:
De kosten gaan nu gigantisch mee vallen.
- makelaar €250
- adviseur €280
- kosten foto’s ca. €500
Ik zou toch even dubbelchecken of bovenstaande bedragen wel kloppen, want dat het hypotheekadvies+verkoopmakelaar zakt van €5750 naar €530 klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. :P

Voor de helft van het geld in je laatste post, iets meer als €1200, kan ik me voorstellen dat je het er bij laat zitten en dit hoofdstuk afsluit.

Zorg alleen wel dat je zekerheid hebt dat je die 10% boete niet kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 00:16
Noodoplossing:
Naar je baas gaan en dit hele verhaal voorleggen. Als je een goede relatie met je baas hebt, kan hij wellicht het contract tijdelijk aanpassen, zodat je de hypotheek niet meer kan dragen.

Edit: Zie nu dat de situatie is gewijzigd.

[ Voor 12% gewijzigd door Dabbel op 13-03-2020 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aGraPusher
Reactie van nieuwe adviseur op de vraag of op deze manier ontbinden geldig is en ik van de 10% boete af ben: Ja, want ... behartigd de belangen voor de verkoopster.

Afwijzing laat ik nog gewoon door gaan en die stuur ik later nog na.

Op mijn reactie over het terug boeken van die 5k hebben ze direct de makelaar ingeschakeld die mij weer belde met blabla is niet van toepassing enzo.. even weer opgenomen met de iPad :-)

Financieel overzicht:
Intrekkingskosten 0,2% van EU 129.000 EU 258*
Presentatiepakket TOPR EU 409,09*
Intrekkingskosten hypotheekaanvraag EU 250*
Taxatiekosten nieuwe woning EU 433,18
Taxatiekosten appartement EU 495*
Second opinion hypotheekadvies, en aanvraag EU 500
-------------------
Totaal EU 2.345,27
Te betalen per persoon EU 1.172,64

* Zijn kosten die ik eventueel terug krijg als ik het appartement als nog binnen 1 jaar verkoop of dingen die ik dan kan hergebruiken. Wel fair om deze dan te delen?

Die 1172,64 zal ik verrekenen met het geparkeerde geld. Makelaar stelt voor om niet de kosten van mijn appartement in rekening te brengen omdat het voor mijn appartement is...

Ik denk daar anders over en heb ik de afrekening deze toelichting gezet:
De kosten zijn samen gemaakt en dienen dus ook allemaal samen gedeeld te worden. Ook de kosten voor de verkoop van appartement dienen gedeeld te worden, immers was dit noodzakelijk voor aankoop van ....

Zij komen op het volgende bedrag terug te ontvangen: 5233.41
En ik kom op: 4.302,36 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
aGraPusher schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:37:
* Zijn kosten die ik eventueel terug krijg als ik het appartement als nog binnen 1 jaar verkoop of dingen die ik dan kan hergebruiken. Wel fair om deze dan te delen?
Ik zou niet meer terug willen naar deze makelaar dus dat geld ben je kwijt.

Deze kosten had je niet gemaakt als je niet samen een huis ging kopen dus ik zou ze gewoon samen delen.
Die €5.000 van haar ouders was toch een lening aan jullie? Geen gift?

Dan moet het natuurlijk uiteindelijk allemaal terug, eventueel met rente als dat is afgesproken?

Wat is er destijds afgesproken over terugbetalen van die lening? Dat mag toch vast wel in 72 maandelijkse termijnen? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 13-03-2020 15:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik zou die 5k gewoon houden, leergeld voor hun. Veel plezier met de woning.

Als ze moeilijk gaan doen mogen ze naar de rechten, maar dan komen ook alle feiten boven tafel, dit lijkt geen zuivere koffie.
https://www.ad.nl/buitenl...straat-te-staan~a904d798/

Interessant verhaal
,,De wet voorziet dat wie het eerst het geld van de akte kan overschrijven aan de notaris, de buit krijgt'', zegt hij. ,,Als dat in dit geval het tweede koppel was, dan blijft dat eigenaar van de woning. De eerste kopers kunnen dan alleen een schadevergoeding eisen. Wat niet mag, is te kwader trouw handelen en snel een bod doen en betalen als je weet dat er al een akkoord is. In zo’n geval kan de rechter oordelen dat de eerste kopers wel degelijk recht hebben op het huis.''
Jullie hebben een getekende overeenkomst en de woning is nu eigenlijk verkocht aan iemand anders.
Je zou een schadevergoeding kunnen gaan eisen.
Zou dit sowieso melden bij de NVM, lijkt mij niet netjes allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoe zijn die bedragen opgebouwd dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59
Zoals je al eerder aangaf, zou je heel misschien zelf het huis kunnen bekostigen, ik zou die route ook onderzoeken, je vondt het een mooi, leuk huis!
Bovendien, als ik me niet vergis ben je inderdaad nog steeds de eerste in de rij om te kopen, zelfs als er een tweede koopcontract met iemand op een later tijdstip is afgesloten.

En rapporteer de makelaar alsjeblieft aan de branche organisatie. Dat is wel zulke onzuivere koffie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Makelaar stelt voor om niet de kosten van mijn appartement in rekening te brengen omdat het voor mijn appartement is...
Dit is ook weer zo typisch des makelaars. Reden: heeft hij weer meer ruimte om zijn rekening te verhogen.

En als je binnen het jaar die kosten verrekent wegens verkoop, verreken het -dan- met je ex, niet eerder.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 13-03-2020 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Reactie van nieuwe adviseur op de vraag of op deze manier ontbinden geldig is en ik van de 10% boete af ben: Ja, want ... behartigd de belangen voor de verkoopster.

Afwijzing laat ik nog gewoon door gaan en die stuur ik later nog na.

Op mijn reactie over het terug boeken van die 5k hebben ze direct de makelaar ingeschakeld die mij weer belde met blabla is niet van toepassing enzo.. even weer opgenomen met de iPad :-)

Financieel overzicht:
Intrekkingskosten 0,2% van EU 129.000 EU 258*
Presentatiepakket TOPR EU 409,09*
Intrekkingskosten hypotheekaanvraag EU 250*
Taxatiekosten nieuwe woning EU 433,18
Taxatiekosten appartement EU 495*
Second opinion hypotheekadvies, en aanvraag EU 500
-------------------
Totaal EU 2.345,27
Te betalen per persoon EU 1.172,64

Die 1172,64 zal ik verrekenen met het geparkeerde geld. Makelaar stelt voor om niet de kosten van mijn appartement in rekening te brengen omdat het voor mijn appartement is...

Ik denk daar anders over en heb ik de afrekening deze toelichting gezet:
De kosten zijn samen gemaakt en dienen dus ook allemaal samen gedeeld te worden. Ook de kosten voor de verkoop van appartement dienen gedeeld te worden, immers was dit noodzakelijk voor aankoop van ....

iedere keer dat je denkt dat het niet gekker kan, lees ik dit weer. Die makelaar is er niet voor jou, dus alles wat hij zegt kun je met een korrel zout nemen. Trek je eigen plan.

En inderdaad, pas verrekenen als je dat appartement via die makelaar verkoopt....wat je uiteraard niet doet mag ik toch hopen. Als je niet samen een huis had gekocht had je die kosten nooit gemaakt. Sterker nog, misschien zijn er nog andere kosten die je betaald hebt voor het kopen van het huis. Misschien niet aan derden, maar ook andere minder grote en duidelijke kosten van zaken die je al uit je eigen zak hebt betaald.

Wel zijn er twee zaken die ik niet begrijp:
  • De kosten per persoon zijn 1172 euro (2345/2). Jij maakt het totaal over en houdt haar deel in op die 5000 euro: dus dan blijft er 3828 euro over. Hoe kom je dan op 4302 euro?
  • Waarom gaan de intrekkingskosten over 129000? Dat huis is toch duurder?
Het positieve in dit verhaal is dat je de volgende keer zakelijker naar een dergelijke transactie gaat kijken. Als je een huis koopt gaat dat om veel geld en er zijn genoeg lieden die een eerzaam beroep lijken te hebben, maar als het om de pecunia gaat dan is ethiek opeens van rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:16
Je tekent beiden voor hoofdelijke aansprakelijkheid. Dus vd bank maakt het niets uit.
EiT schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:01:
[...]

In 2018 nog een huis gekocht van meer dan 500k en notaris fronste zijn wenkbrauwen maar zei voor de rest niets ;)

Vond het eigenlijk vrij idioot dat wij zo’n hoge hypotheek kregen zonder iets geregeld te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:59
Wat een smerig spelletje. Ik zou de kosten helemaal voor haar laten vallen, zeker met deze truc. De makelaar is ook vies bezig en zou ik zeker bij NVM of VBO aanmelden. Wees blij dat het ex schoonfamilie is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
aGraPusher schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:31:
Hi Mede-tweakers,

Ik heb samen met mijn toenmalige vriendin een huis gekocht onder voorbehoud van financiering op twee inkomens.

- Koopakte getekend op 12 februari
- Voorbehoud van financiering loopt tot 23 maart
- Hypotheekofferte is ongeldig verklaard omdat de adviseur hier veel op heeft geschreven en de situatie veranderde
- 3 maart blijkt zij vreemd te gaan, hierdoor is de relatie nu over
- Hypotheekadviseur is van hetzelfde kantoor als waar wij de nieuwe woning hebben gekocht

Mijn eigen koopappartement was op 3 maart klaar om op Funda geplaatst te worden, dit heb ik nu tegen gehouden.
In principe is er geen financiering maar de adviseur zegt geen afwijzing te kunnen overhandigen. Financiering zou in principe gewoon rond kunnen komen in de oude situatie.

Wat zijn nu mijn opties om naast de 8k aan kosten die al gemaakt zijn, niet ook nog eens de 10% boete te moeten betalen?

Kortom: een mooie klote situatie waar ikzelf niks aan kan doen maar toch met de gevolgen opgezadeld wordt.
Dat relatie over is en dus niet meer wilt kopen kan ik me voorstellen. De hypotheekofferte is door de bank afgekeurd? Dan is er toch geen financiering tot stand gekomen? Moet je dan de adviseur de offerte laten aanpassen totdat de bank het accepteert. Ze willen dus meerdere afwijzingen hebben eigenlijk om de opschortende/ontbindende voorwaarde te laten ingaan?

Het moet niet zo moeilijk zijn om afgewezen te worden voor een hypotheek. Kan genoeg bedenken aan zaken waardoor een bank je echt niet meer wil.

Ook kan je de adviseur het werk laten doen, hij heeft een prutswerk opgesteld en nu moet hij gaan freubelen om het alsnog bij de bank naar binnen te krijgen?

Die adviseur zit ook niet juist. Daar ben je vanuit gegaan en is door de bank afgekeurd. Laat hem even weten dat je niet zo happy bent met hem en dat hij een verkeerde offerte heeft gemaakt en dat je van hem geen offerte meer hoeft.

De offerte was gebaseerd op twee inkomens. Dat jij het in je eentje wellicht kan betalen en financiering kan krijgen zou ik niet accepteren. Onvoorziene omstandigheden

Stel de adviseur aansprakelijk en je vriendin ook want die is ook in de overeenkomst meegenomen. Verder ga naar een andere adviseur.
Aanbieden van (betaalde) diensten is niet toegestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 17-03-2020 09:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LucyLG schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:26:
[...]

Dat relatie over is en dus niet meer wilt kopen kan ik me voorstellen. De hypotheekofferte is door de bank afgekeurd? Dan is er toch geen financiering tot stand gekomen? Moet je dan de adviseur de offerte laten aanpassen totdat de bank het accepteert. Ze willen dus meerdere afwijzingen hebben eigenlijk om de opschortende/ontbindende voorwaarde te laten ingaan?

Het moet niet zo moeilijk zijn om afgewezen te worden voor een hypotheek. Kan genoeg bedenken aan zaken waardoor een bank je echt niet meer wil.

Ook kan je de adviseur het werk laten doen, hij heeft een prutswerk opgesteld en nu moet hij gaan freubelen om het alsnog bij de bank naar binnen te krijgen?

Die adviseur zit ook niet juist. Daar ben je vanuit gegaan en is door de bank afgekeurd. Laat hem even weten dat je niet zo happy bent met hem en dat hij een verkeerde offerte heeft gemaakt en dat je van hem geen offerte meer hoeft.

De offerte was gebaseerd op twee inkomens. Dat jij het in je eentje wellicht kan betalen en financiering kan krijgen zou ik niet accepteren. Onvoorziene omstandigheden

Stel de adviseur aansprakelijk en je vriendin ook want die is ook in de overeenkomst meegenomen. Verder ga naar een andere adviseur.

Je mag mij ook inschakelen om dit op te lossen. juridisch zie ik er wel iets in
Misschien even de rest van het topic lezen ipv alleen de startpost. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
SmurfLink schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Misschien even de rest van het topic lezen ipv alleen de startpost. :)
helemaal eens maar 12 paginas excuses

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LucyLG schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:38:
[...]

helemaal eens maar 12 paginas excuses
Pro-tip: Je hebt tegenwoordig bovenaan het topic de optie om alleen de posts van de TS te laten zien. Dat is bij dit soort topics vaak handig om te kijken wat de updates zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 14-03-2020 10:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Pro-tip: Je hebt tegenwoordig bovenaan het topic de optie om alleen de posts van de TS te laten zien. Dat is bij dit soort topics vaak handig om te kijken wat de updates zijn :)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aGraPusher
Vandaag weer een update.. een 'aanmaning' ontvangen van hun accountant. Inmiddels verschillende advocatenkantoren aangeschreven om te kijken in hoeverre ik in mijn recht sta en of er nog iets te halen valt.

Gehele situatie:
Op 12 februari hebben ik en toenmalige vriendin een huis gekocht onder voorbehoud van financiering tot 23 maart. De aanvraag tot financiering (hypotheekofferte) was ook al getekend.

Ik zou mijn appartement moeten verkopen zodat de kosten koper betaald konden worden en de overwaarde zou ik opnemen. Hier zijn alle kosten al voor gemaakt. Denk aan verkoopmakelaar, taxatiekosten en foto’s.

Toenmalige vriendin en ik hebben van haar ouders 5.000 euro gekregen om bij het huis te doen. Dit stond op onze gezamenlijke en/of rekening en heb ik apart gezet.

Nu bleek op 3 maart dat toenmalige vriendin ontrouw was en hierop is de relatie beëindigd.

Ik heb extra kosten gemaakt om aan mijn inspanningsverplichting te voldoen. Denk aan nieuwe hypotheekadviseur en een nieuwe hypotheekaanvraag die zou floppen zodat we de 10% boete zouden ontlopen.

Nu blijkt op 11 maart dat het huis zonder mijn medeweten is verkocht aan de vader van toenmalige vriendin.

Kortom een hoop kosten gemaakt die niet gemaakt zouden zijn als toenmalige vriendin eerlijk was geweest en geen huis met mij had gekocht.

Nu vindt ik het redelijk oneerlijk dat ik nu alle gemaakte kosten moet betalen en zij straks wel dat huis hebben. Ik heb dus van die 5000 euro alle kosten afgetrokken en voorgesteld het restant binnen twee weken over te maken.

Hierop heb ik een brief gekregen van een accountant onder de noemer aanmaning waarbij de kosten anders verdeeld zijn. Kosten van mijn appartement zijn volledig voor mij en de samen gemaakte kosten voor de nieuwe woning is ieders 50%.

Met hun voorgestelde berekening ben ik het dus oneens en ik vraag mij af in hoeverre in mijn recht sta.

Mede doordat: de woning in de tijd van voorbehoud van financiering zonder mijn medeweten is verkocht en de 5000 euro een schenking was naar ons voor het nieuwe huis. Uit begrip wou ik die gehele 5000 euro min de kosten terug betalen aan haar ouders maar daar is nu geen sprake meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Tja, shit begint de ventilator dus te raken. Je bent eerder in dit topic gewezen op rechtsbijstand, heb je die inmiddels al op de hoogte gesteld?

Je kunt ook nog gewoon in gesprek gaan en een gulden middenweg vinden tussen wat zij eisen en wat jij voor ogen hebt. Dan kom je wellicht in het midden uit en ben je er het snelste van af.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat die paar honderd euro die het je dan extra kost wel opweegt toch de besparing qua gezeik en rust in je hoofd. Zo snel mogelijk afsluiten en doorgaan zou mijn insteek zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Van het restant van die 5000 euro hoef je ook maar de helft over te maken, die komt wel van haar ouders maar is gegeven aan jullie samen.

Je zal rechtshulp nodig hebben als jullie op andere berekeningen uit komen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
aGraPusher schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Hierop heb ik een brief gekregen van een accountant onder de noemer aanmaning waarbij de kosten anders verdeeld zijn. Kosten van mijn appartement zijn volledig voor mij en de samen gemaakte kosten voor de nieuwe woning is ieders 50%.

Met hun voorgestelde berekening ben ik het dus oneens en ik vraag mij af in hoeverre in mijn recht sta.
Deze aanmaning komt van de pa van ex? Deze wil dus de kosten voor het nieuwe huis, waar jij dus niet gaat wonen, alsnog splitten? Waar gaat dit over?

Maar, het gaat dus niet om de 10% koopsom. Speelt dit nu nog wel of niet?

Als het alleen om de gemaakte kosten voor nieuwe huis/verkopen jouw huis en de €5000,- dan lijkt mij het meest logisch om toch in gesprek te gaan met de ex/familie van ex om tot een redelijke oplossing te komen. Zij de kosten voor het nieuwe huis lijkt mij toch vanzelf spreken.

Of er meer valt te halen via een advocaat zou ik niet proberen, en als ik het zo begrijp gaat het om geen wereldschokkend bedrag, dus daar zou ik verder niet al teveel moeite in proberen te steken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik zou zorgen dat je er zelf zonder kosten vanaf komt. Haal het maar lekker geheel van die 5000 af, en stort het restantje terug.

Dat vriendin dat al durft te eisen, die zou zich diep moeten schamen - en zo ook Pa.

Jij wilde je apartement helemaal niet verkopen, en ze hebben uiteindelijk toch nog dat huis gekocht.
Schofterige actie.

Ben blij dat het een ex-vriendin en ex-schoonfamilie is, met zo'n vrienden heb je geen vijanden nodig.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste