Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Vanaf het begin wordt je in de game gezogen en heeft mij op sommige momenten puur kippenvel bezorgd.
Sommige locaties waren zo prachtig, niet alleen qua sfeer en mate van detail voor het oog, maar de audio draagt daar net zo goed aan mee. Het totale plaatje is puur Half-Life maar dan opgekrikt tot 11.
Ik heb zelfs minutenlang ergens in het riool op mijn hurken gezeten en alleen maar de atmosfeer in mij opgenomen, luisteren naar de vage geluiden verder af ergens in het rioolstelsel. Was dat een rat of headcrab ergens verderop die een glas deed omvallen? Hoor ik insecten lopen over het plafond?
Het kleurgebruik waar de overgangen van blauw naar oranje en alle schakeringen tussenin is subliem.
Met deze ervaring kan ik mij een verdere editie in het Half-Life universum buiten VR niet voorstellen.
Een plat spel is en blijft gewoon vele malen....afstandelijker...door de 3D interpretatie op een 2D scherm.
En wie Alyx heeft uitgespeeld weet nu wat de link is tussen de verschillende edities en geeft hoop op veel meer ervaringen in de toekomst.
Deze video laat op cinematische wijze zien hoe prachtig de wereld van Alyx is. Petje af voor Valve !
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Heh, dit kan eigenlijk bijna overal, zoveel sfeer zit er in die game. Ik heb dat weleens vaker bij games in VR.Xymox schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:41:
Ik heb zelfs minutenlang ergens in het riool op mijn hurken gezeten en alleen maar de atmosfeer in mij opgenomen, luisteren naar de vage geluiden verder af ergens in het rioolstelsel. Was dat een rat of headcrab ergens verderop die een glas deed omvallen? Hoor ik insecten lopen over het plafond?
Saved by the buoyancy of citrus
Mixed Reality dev
Idd.Menesis schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:32:
Damn die headcrabs zijn gewoon te erg als ze op je springen nadat je net door je kogels heen bent of aan het herladen bent. Dit is voor het eerst dat ik een spel (of wat voor media dan ook) uit heb gezet vanwege pure angst!
In Chapter 7 (onze goede vriend) heb ik als een klein kind gepiept.
Je moet dat hoofdstuk niet spelen als er iemand meekijkt want dat ziet er niet uit. Ik heb mijn handen op mijn hoofd gedaan en mijn ogen gesloten en "lalalalalala" geroepen toen ik gepakt was.
Echt stoer kan ik het niet noemen...
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Ik moet zeggen dat ik Jeff vond meevallen, ben een paar keer door hem gepakt (vooral aan het einde van zijn gedeelte). Het bijna laatste gedeelte
In VR (eigenlijk uberhaupt) ben ik geen liefhebber van horror, en specifiek in VR niet omdat het te makkelijk is om het vol te gooien met jump scares. Maar heb Alyx prima uit weten te spelen. Natuurlijk zitten er horror elementen in, maar is geen hardcore horror spel.
Wat kan dat zijn?
Ik weet niet of dit eerder een probleem was want toen zat ik (kort kabeltje
Ik heb accessibilty op standing gezet en knopje ingedrukt, toen ging ie wat naar beneden. Het spel denkt nu waarschijnlijk dat ik half hurk maar nu klopt de hoogte in elk geval.
Damn, spelen op de Quest via virtual desktop kan ik aanbevelen, geheel kabelloos en door zelf een beetje rond te lopen is het nog meer immersive (lees: enger
[ Voor 32% gewijzigd door Menesis op 29-04-2020 23:43 ]
Mixed Reality dev
coolblue heeft de 128 gig van de quest op voorraad, maar die vind ik wel prijzig, de 64 gig komt af en toe daar voorbij, de afgelopen vier weken is dat wel meerdere keren voorgekomen.Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:55:
Ik wil ook de game plus een quest aanschaffen maar de quest lijkt helemaal uitverkocht. Jullie misschien een adresje waar deze wel leverbaar zoy moeten zijn?
hahaha, herkenbaar, de eerste keer dat mij dat overkwam schoot ik een volledige clip leeg uit pure paniek en schrik en had niet 1 keer raak geschoten.Sissors schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:35:
Op tijd je wapen pakken terwijl je omhoog getakeld wordt door zo'n ding aan het plafond is anders ook een uitdaging
...
Ik heb toch best veel VR games, maar dit is met afstand mijn beste VR game in de collectie. Het is onvoorstelbaar wat voor sprong er in graphics en sfeer is gemaakt en daardoor het verhoogde immersie gevoel in deze game en dat het toch zo soepel blijft lopen (op ultra).
Ik kan me nog goed herinneren dat ik in het begin voor de eerste keer buitenkwam en gewoon in een stad rondliep die er gewoon geloofwaardig uitzag, ongelooflijk dat eerste gevoel.
Daarbij opgeteld dat je dit overal in je huis kunt spelen draadloos via Virtual Desktop op de quest en dat dat ook nog goed werkt, dat is toch wel een enorme stap voorwaarts als je van de oculus go en de playstation VR afkomt
Die eerste ga ik vandaag ophalen, ben benieuwd of het allemaal gaat lukken qua installatie. Buiten halflife alyx ga ik ook assetto corsa halen.robinez schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:12:
[...]
coolblue heeft de 128 gig van de quest op voorraad, maar die vind ik wel prijzig, de 64 gig komt af en toe daar voorbij, de afgelopen vier weken is dat wel meerdere keren voorgekomen.
Ac of acc? Zijn verschillende gamesScavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:20:
[...]
Die eerste ga ik vandaag ophalen, ben benieuwd of het allemaal gaat lukken qua installatie. Buiten halflife alyx ga ik ook assetto corsa halen.
Ac en dan zat ik te denken aan de ultimate edition
Waar zit dat in wat jou betreft? ACC schijnt heel slecht te draaien, die moeten ze dan eerst maar patchen, en AC heb ik zelf en vind ik wel heel goed in VR. Wat maakt Project Cars 2 beter voor jou? Zet ik 'm ook op m'n wishlist.Darkangle schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:49:
Persoonlijk vind ik project cars 2 voor vr leuker. Betere implementatie voor vr, en met wat ini tweaks haarscherp. Ac en acc zijn wat minder in vr.
Dirt Rally vind ik trouwens ook heel erg goed in VR, die voelt heel goed aan, en het is ook weer eens wat anders dan de standaard circuits uit AC(C)
[edit]
Oh wacht, dit is wel het HL:Alyx topic, wordt een beetje off-topic.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 30-04-2020 10:56 ]
Ik haal ac omdat ik die ga samen spelen met een groepje dus vr is daar ook meer bijzaak.
On-topic
Het is dus vooral voor HL Alyx dat dat ding überhaupt in huis komt
[ Voor 27% gewijzigd door Scavy op 30-04-2020 11:06 ]
Heb zelf geen Quest, maar een ouwe Vive, maar iemand zei al eerder iets over Quests en ze verbinden, misschien helpt het?Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:56:
Nou ik heb de oculus quest maar blijkbaar moet ik nu de quest aan de pc verbinden om vervolgens wat te installeren. Dit werkt niet met de bijgeleverde kabel, iemand een tip of goede link naar een kabel die niet al te duur is en snel leverbaar?
deuxani in "[VR] Half-Life: Alyx"
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Zover ik nu zie heb ik toch echt een kabel nodig om hem in eerste instantie te linken met de pc om de programmas te kunnen installeren die nodig zijn voor halflife.letatcest schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:04:
[...]
Heb zelf geen Quest, maar een ouwe Vive, maar iemand zei al eerder iets over Quests en ze verbinden, misschien helpt het?
deuxani in "[VR] Half-Life: Alyx"
Kom er zo iig nog niet uit.
Ja, je hebt inderdaad een kabel nodig met op z'n minst een USB-C stukje aan de ene kant. Ik zelf had gelukkig nog een USB C -> USB C liggen van apple, maar dat is vast niet de goedkope oplossing die je zoekt. De bijgeleverde kabel werkt inderdaad niet.Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:09:
[...]
Zover ik nu zie heb ik toch echt een kabel nodig om hem in eerste instantie te linken met de pc om de programmas te kunnen installeren die nodig zijn voor halflife.
Kom er zo iig nog niet uit.
Die kabel is maar eenmalig nodig, dus misschien kun je er even eentje lenen van iemand? In deze reddit (https://www.reddit.com/r/...lus_quest_with_any_cable/) is het gelukt met een goedkope kabel. Als hij kort is moet het misschien wel lukken.
What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems
Op de Oculus site zelf eigenlijk https://www.oculus.com/quest/. Ik had Notify Me geklikt en toen ik een paar dagen later een mailtje kreeg meteen besteld. Het komt best vaak voor dat ze daar voorraad krijgen en levertijd is 2 dagen. Zo heb ik daar de 64GB besteld voor €449, wat €50 goedkoper is dan bij Coolblue.Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:55:
Ik wil ook de game plus een quest aanschaffen maar de quest lijkt helemaal uitverkocht. Jullie misschien een adresje waar deze wel leverbaar zoy moeten zijn?
Nu je het zegt ja, volgens mij heb ik zelf een USB-A naar USB-C kabel gebruikt van mijn Powerbank. De Oculus en MacBook kabels werkten inderdaad allebei niet.Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:56:
Nou ik heb de oculus quest maar blijkbaar moet ik nu de quest aan de pc verbinden om vervolgens wat te installeren. Dit werkt niet met de bijgeleverde kabel, iemand een tip of goede link naar een kabel die niet al te duur is en snel leverbaar?
Ik heb zowel Assetto Corsa als rFactor 2 geprobeerd, maar ik was er niet happy mee. Beide zijn echte Sim racers, meer bedoelt voor online racing en nagenoeg niet te spelen met gamepad. Daarnaast werken de menu's niet in VR dus moet je eerst je bril af en dan pas als de race begint moet je je bril op doen. Volgende stap wordt Project Cars 2, die schijnt wat fijnere support te hebben.Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:20:
[...]
Die eerste ga ik vandaag ophalen, ben benieuwd of het allemaal gaat lukken qua installatie. Buiten halflife alyx ga ik ook assetto corsa halen.
Sorry voor de offtopic
Volgens mij kun je met de kabel bij de Quest wel gewoon dingen installeren, maar je kunt inderdaad niet Oculus Link gebruiken. Daar heb je een USB3.1 kabel (10Gbps) voor nodig. En die kan ik nergens vinden.Scavy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:56:
Voor mij was toen Virtual Desktop een uitkomst (eerst on de oculus store kopen, daarna als APK of via sidequest de versie installeren die ook SteamVR ondersteund).
En ik moet zeggen, dat werkt fantastisch icm HL Alyx: geen kabels dus meer bewegingsvrijheid, helemaal als je een wat grotere ruimte tot je beschikking hebt.
Ik merkte wel:
met kabel van PC naar router werkt het best. Met wifi van PC naar de router merkte ik afentoe een kleine delay met headtracking, maar ik vind ook dat prima speelbaar. Verder moet je echt een goed wifi signaal hebben.
edit: oh lol, zie in de post hierboven dat het al gelukt is
[ Voor 5% gewijzigd door Menesis op 02-05-2020 06:38 ]
Mixed Reality dev
Ik heb hem zelf nog niet gespeeld.
Ik kan je Project Cars 2 aanraden! De vetste VR game die ik heb gespeeld naast Alyx. Echte en goede VR ondersteuning, vanaf het moment dat de game start. En zulke mooie graphics ook. Zo realistisch dat ik overweeg om een stuur te kopen. Toevallig in de aanbieding op Steam nu.Scavy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:25:
Ondertussen is het dezelfde avond nog gelukt. Met behulp van de oplaadkabel die bij mijn oneplus zat. Daarmee kon ik iig de oculus verbinden met de computer zodat ik de nodige software kon installeren daarna virtuel desktop en steamvr runnen op de pc, quest op mijn hoofd en virtual desktop runnen en vervolgens via steamvr HL alyx opstarten. Loopt echt top en de game is indrukwekkend. AC wel even geprobeerd maar tot zover geen succes maar dat is hier toch off-topic en verder niet interessant
Ik speel Alyx in de laagste versnelling trouwens. Vandaag pas voor het eerst de head crab encounter. Dan merk je ook meteen hoe je verpest bent met normale shooters dat je wapens automatisch herladen of met 1 druk op de knop. Dat je nu echt je magazijn moet legen, nieuwe pakken, erin steken en laden.... net als in real life. Echt geweldig voor de hele ervaring.
Thanks voor de off-topic tipdeuxani schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:36:
[...]
Ik kan je Project Cars 2 aanraden! De vetste VR game die ik heb gespeeld naast Alyx. Echte en goede VR ondersteuning, vanaf het moment dat de game start. En zulke mooie graphics ook. Zo realistisch dat ik overweeg om een stuur te kopen. Toevallig in de aanbieding op Steam nu.
De game heeft nu Linux-support, en de workshop is geopend. Laat de mods maar komen.
Misschien kunnen we de ontwikkelaars van Black Mesa zover krijgen de game naar de engine van Alyx te brengen. En HL2 zou ook best mogen!
Hoewel ik snap dat iedereen vooral nog ondersteboven is van Alyx zelf, is dit toch ook wel wat aandacht waard. Games als Garry's Mod, Counter Strike, The Stanley Parable en Team Fortress zijn natuurlijk allemaal hun leven begonnen als mods van eerdere HL-games, dus ik ben ontzettend benieuwd waar de community mee gaat komenCyphax schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:06:
The Half-Life: Alyx Workshop is now open
De game heeft nu Linux-support, en de workshop is geopend. Laat de mods maar komen.
Misschien kunnen we de ontwikkelaars van Black Mesa zover krijgen de game naar de engine van Alyx te brengen. En HL2 zou ook best mogen!
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik hoop veel moois, ik heb het idee dat Valve wel zo'n bedrijf is dat daar dan wel wat mee gaat doen (het zou niet voor het eerst zijn). Sowieso hopen dat ze even bij gamedevelopment blijven. Ik kan nog wel een andere franchise van Valve verzinnen die ik in VR wil beleven.Wormaap schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:03:
[...]
Hoewel ik snap dat iedereen vooral nog ondersteboven is van Alyx zelf, is dit toch ook wel wat aandacht waard. Games als Garry's Mod, Counter Strike, The Stanley Parable en Team Fortress zijn natuurlijk allemaal hun leven begonnen als mods van eerdere HL-games, dus ik ben ontzettend benieuwd waar de community mee gaat komen
Dit is toch wel weer een mooi voorbeeld van de aandacht die Valve heeft voor de spelomgeving.
De mate van bubbels en schuimkraag is variabel. Zelfs refractie van objecten achter de flessen is realistisch.
Prachtig zulke details, vooral in VR !
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/7Euh57uxQ3hxfxQQ9eg9n1ae.gif?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FbyLZW567w94w5kGL5ILqL68.jpg?f=user_large)
En hoeveel ruimte heb ik nodig om deze game te kunnen doen? Of kan het in principe gewoon staand.
[ Voor 19% gewijzigd door Beavbusi op 12-06-2020 12:37 ]
Ik heb 'm volledig staand uitgespeeld. Er zijn een paar soort van puzzels (de elektriciteit) waar je wat dieper in de omgeving moet reiken maar los daarvan geen problemen gehad.Beavbusi schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:23:
En hoeveel ruimte heb ik nodig om deze game te kunnen doen? Of kan het in principe gewoon staand.
Ik begreep van mijn neefje dat in mijn geval het gezichtsveld wat minder was, omdat ik een bril draag. Ik ben nu eenmaal bijziend. De lenzen staan m.a.w. dat wat verder van de ogen af. Is dat ook iets wat verder verstelbaar is met b.v. een index? Ik begrijp dat je de lenzen wellicht niet te dicht op de brillenglazen wilt hebben, vanwege het mogelijke ontstaan van krassen op de lenzen. Blijkbaar zijn er inmiddels allerlei beschermingsmaterialen in omloop om krassen te voorkomen. Zo zag ik dit b.v.: https://www.etsy.com/nl/l...anic_search_click=1&col=1. Maar krijg je juist dan niet weer teveel afstand en dus een kleiner gezichtsveld?
"Es hört doch jeder nur, was er versteht."
Hoe verder de lenzen van je ogen staan, hoe kleiner het blikveld inderdaad. Ik merkte dat al toen ik een dikkere cover op mijn Rift probeerde; ben toen snel weer teruggegaan naar de dunnere.Meister Sachs schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:50:
Ik begreep van mijn neefje dat in mijn geval het gezichtsveld wat minder was, omdat ik een bril draag. Ik ben nu eenmaal bijziend. De lenzen staan m.a.w. dat wat verder van de ogen af. Is dat ook iets wat verder verstelbaar is met b.v. een index?
Is zoiets niet interessant? Lenzen op sterkte? Dan kan je de bril gewoon af laten.
Bedankt voor de tip!Cyphax schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:05:
[...]
Hoe verder de lenzen van je ogen staan, hoe kleiner het blikveld inderdaad. Ik merkte dat al toen ik een dikkere cover op mijn Rift probeerde; ben toen snel weer teruggegaan naar de dunnere.
Is zoiets niet interessant? Lenzen op sterkte? Dan kan je de bril gewoon af laten.
Zelf gebruik ik in mijn Rift S een set lenzen van vroptician.com. Daar ben ik enorm tevreden over. Ik had inderdaad wat krassen in de lenzen gemaakt met m'n bril, en het kost zoals gezegd wat FoV omdat je meer ruimte nodig hebt. Met PolyWatch (heel fijn polijstmiddel) heb ik de lenzen weer in orde gemaakt en daarna de VROptician-lenzen eringezet. Ik wil niet anders meer
Ga de sites effe vergelijken, mooi dat er shops zijn die dergelijke custom made lenzen aanbieden.Wormaap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:22:
[...]
Zelf gebruik ik in mijn Rift S een set lenzen van vroptician.com. Daar ben ik enorm tevreden over. Ik had inderdaad wat krassen in de lenzen gemaakt met m'n bril, en het kost zoals gezegd wat FoV omdat je meer ruimte nodig hebt. Met PolyWatch (heel fijn polijstmiddel) heb ik de lenzen weer in orde gemaakt en daarna de VROptician-lenzen eringezet. Ik wil niet anders meer
Ik heb Alyx (en meerdere games) gespeeld met meestal bril op, soms lenzen (maar dat is vervelend bij Alyx omdat je niet even een half uurtje speelt
Ja, dat klopt, daarom geef ik ook de voorkeur aan lenzen op sterkte (van b.v. widmovr.com).Sissors schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:07:
Ik vermoed dat speciale lenzen voor je VR bril het beste zijn (of overstappen van bril op lenzen). Maar het product wat je als eerste linkt vergroot niet de afstand op zichzelf (en dus verkleint hij niet het blikveld), hij beschermd alleen de lenzen van je headset zodat je met je bril er niet tegenaan komt. Ook als je die niet hebt zal je de afstand moeten vergroten juist om dat te voorkomen (sterker nog, dan wil je waarschijnlijk een grotere afstand instellen om extra marge te hebben).
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
4 maanden? Wow. Op 9 juni heb ik een index besteld. Levertijd staat nog steeds op 8 weken of meer. Zal dus nog wel een tijdje moeten wachtenYzord schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 01:57:
Eindelijk mail gekregen om mijn Index te mogen betalen...4 maanden heeft het geduurd. Als het goed is krijg ik hem nu snel. Kan niet wachten om Alyx te spelen
Met die acht weken is het bij mij ook begonnen. En die acht weken blijft heel lang staan. Tot drie keer toe contact gehad met Steam support, maar ze konden me niks zeggen. Werd altijd afgescheept met standaard replies 👎Meister Sachs schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:57:
[...]
4 maanden? Wow. Op 9 juni heb ik een index besteld. Levertijd staat nog steeds op 8 weken of meer. Zal dus nog wel een tijdje moeten wachten. Veel plezier binnenkort!
Stond even op het punt om dat maar een Quest te kopen totdat eindelijk de mail kwam om te betalen.
Goed om te weten, stond namelijk op het punt om een mailtje naar Valve support te schrijvenYzord schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:33:
[...]
Met die acht weken is het bij mij ook begonnen. En die acht weken blijft heel lang staan. Tot drie keer toe contact gehad met Steam support, maar ze konden me niks zeggen. Werd altijd afgescheept met standaard replies 👎
Stond even op het punt om dat maar een Quest te kopen totdat eindelijk de mail kwam om te betalen.
Goed kans dat het bij jou wat sneller zal gaan. Ik bestelde voor de corona periode en als die dingen in China worden gemaakt is het vrij logisch dat het wat langer duurde aangezien alles daar plat lag en vervolgens moeilijk weer opgestart werden.Meister Sachs schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:58:
[...]
Goed om te weten, stond namelijk op het punt om een mailtje naar Valve support te schrijven.
Amerika, met oa chinese onderdelen. Niet alleen china heeft er last van.Yzord schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:03:
[...]
Goed kans dat het bij jou wat sneller zal gaan. Ik bestelde voor de corona periode en als die dingen in China worden gemaakt is het vrij logisch dat het wat langer duurde aangezien alles daar plat lag en vervolgens moeilijk weer opgestart werden.
Heb hem vandaag binnen gekregeb. Er staat toch echt op de doos Country of Origin: assembled in China.Darkangle schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:28:
[...]
Amerika, met oa chinese onderdelen. Niet alleen china heeft er last van.
Dat is dan nieuw, weer wat geleerd.Yzord schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:59:
[...]
Heb hem vandaag binnen gekregeb. Er staat toch echt op de doos Country of Origin: assembled in China.
Ja, ik vind het mooi
https://store.steampowere...lfLife_Alyx__Final_Hours/
Vind het leuk om toch wat achtergrondinformatie te lezen over Valve en deze geweldige game, dus ik heb een exemplaar gekocht. Het enige minpuntje is dat je het op een computerscherm moet lezen, zou fijn zijn geweest als ik het ook op de bank kon lezen op een iPad of zo.Twenty-two years ago, Geoff Keighley was in college when he visited Gabe Newell and Valve Software to write The Final Hours of Half-Life. Now, over two decades later, Keighley returns to Valve for The Final Hours of Half-Life: Alyx.
This 25,000 word multimedia experience gives readers an unprecedented and unvarnished look at the past decade inside Valve. From the revelation of surprising canceled projects to never-before-seen images, photos and video, The Final Hours dissects Valve’s creative process and candidly explores the development history of Half-Life: Alyx.
This interactive storybook does not use or require a virtual reality headset. It merges a 25,000 word traditional story with 3D video game technology to give customers a fly-on-the-wall perspective of Valve’s creative process.
Ik las trouwens wel op Reddit dat er spoilers zijn, dus je bent gewaarschuwd als je HL: Alyx nog niet hebt uitgespeeld!
Edit, laat maar, ik heb dit spel in de Steam refound gezet en mijn geld terug gekregen, want ik werd me toch een partij ziek.

[ Voor 17% gewijzigd door Toine1 op 17-07-2020 09:39 ]
Kijk om je heen, raak alles aan, kijk naar je controllers als je piepjes hoort.
If all else fails kijk een youtube walkthrough, maar de lol voor de meeste is juist in het zelf ontdekken.
Darkangle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:48:
Het balkon is de manual.
Kijk om je heen, raak alles aan, kijk naar je controllers als je piepjes hoort.
If all else fails kijk een youtube walkthrough, maar de lol voor de meeste is juist in het zelf ontdekken.

Aanvulling:Games schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:59:
Over de oplossing met tekens op de muren:
spoiler:De oplossing staat op de achterste muur, daar zie je welke 2 knoppen je moet indrukken. Je ziet dus allemaal stippen, die het apparaat met de knoppen voorsteld
Zoiets vermoedde ik al maar ik kreeg dat niet voor elkaar.Darkangle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:49:
[...]
Aanvulling:
spoiler:iets eerder zag je wat papier/karton de lucht in vliegen foor een of andere kracht. Onder de juiste kijk hoek ziet het er uit als een oog. Bij de puzzel zitten er allemaal karton stukjes vast. Bevrijd ze, ze vliegen allemaal naar een bepaalde plek en vormen weer dat oog. Kijk er doorheen en je ziet de juiste combinatie door het oog op de muur.
Geeft dat nou ook een interessant inkijkje in hoe storytelling eruit kan zien? (niet dat ik geen 8 euro overheb voor zo'n 'boek', 2 luxebiertjes, meer benieuwd)Phantoman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 03:17:
Er is gisteren een interactieve multimedia boek over HL: Alyx uitgekomen:
https://store.steampowere...lfLife_Alyx__Final_Hours/
[...]
Vind het leuk om toch wat achtergrondinformatie te lezen over Valve en deze geweldige game, dus ik heb een exemplaar gekocht. Het enige minpuntje is dat je het op een computerscherm moet lezen, zou fijn zijn geweest als ik het ook op de bank kon lezen op een iPad of zo.
Ik las trouwens wel op Reddit dat er spoilers zijn, dus je bent gewaarschuwd als je HL: Alyx nog niet hebt uitgespeeld!
Helaas kan ik jou dat nog niet vertellen, want ik heb tot nu toe alleen maar de intro gelezenletatcest schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:48:
[...]
Geeft dat nou ook een interessant inkijkje in hoe storytelling eruit kan zien? (niet dat ik geen 8 euro overheb voor zo'n 'boek', 2 luxebiertjes, meer benieuwd)
Er is wel een preview van de schrijver waar hij de eerste 3 hoofdstukken voorleest en waar hij ook een klein inkijk geeft in de opbouw van het verhaal en de layout van het boek (https://www.youtube.com/watch?v=W9H5V42MRX8). Het is een best lange video (gewoon maar even vooruit spoelen), maar misschien helpt dat om jouw een idee te geven hoe het allemaal in elkaar zit.
Verder zijn de reviews op Steam best positief.
Nu wil ik hem binnenkort wel weer gaan oppakken, is er iemand die mij van een savegames kan voorzien van eind chapter 4/ begin chapter 5?
Ik zoek wat mod advies! (Omdat ik wel degelijk zelf heb gezocht maar zie (door alle crap) de bomen het bos niet meer)
Wat ik zoek is heel simpel: ik heb het spel uitgespeeld hoef jullie niet te vertellen hoe tof dat was. Als ik dan echt commentaar zou moeten geven: dan hadden ze er hier en daar best wat meer combine in mogen gooien. Meer shootouts dus vs. ai.
Weet iemand of er een simpele mod is die meer enemies (en evt. ammo) aan de single player toevoegd? Dan speel ik m graag opnieuw. (hoef dus helemaaal niet een nieuwe map als waveshooter ofzo)
[ Voor 8% gewijzigd door Fiddle op 04-09-2020 21:39 ]
Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W
Je zou de "highest_chapter_unlocked <number>" cheat commando kunnen uitproberen (zie https://www.tweaking4all....s/half-life-alyx-console/ ). Dan "New Game" -> Selecteer de chapter die je wil.kwdtje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:25:
Een tijdje terug een computer crash gehad waardoor ik de savegames niet meer heb van alyx. Ik was tot het einde van chapter 4 gekomen.
Nu wil ik hem binnenkort wel weer gaan oppakken, is er iemand die mij van een savegames kan voorzien van eind chapter 4/ begin chapter 5?
Ik heb dit zelf niet getest, maar ik kan wel bevestigen dat de cheat van "infinite ammo" werkt

Forever raver!
Specs: Workstation Server
Denk je ook nog Alyx te gaan proberen?Techno Overlord schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:33:
... (nadat ik "voor een vriend" moest kijken hoe VR porn werkte) .... Speciaal maandag en dinsdag verlof geregeld en vrouw weggestuurd die dagen zodat ik helemaal los kan gaan. Ik zal nog wel even een update geven als ik een serieuse sessie achter de rug heb.
Haha leuke ervaring die VR porn. Leuke gimmick.Darkangle schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:58:
[...]
Denk je ook nog Alyx te gaan proberen?
Gisteravond een goede eerste run kunnen doen van Half-Life: Alyx. Ik sta er echt versteld van hoe goed het werkt bijvoorbeeld met de gravity gloves. Ik wil het wel seated gaan instellen want staand is het niet chill om lange sessies mee te doen.
Iemand ervaring met de seated mode? Doet het af aan de ervaring? Aanrader of afrader?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Ik denk dat staand echt wel een must is. De immersion is dan echt beter. Zittend voelt gewoon raar, heb het ooit wel eens geprobeerd, maar is echt niks voor mij.Techno Overlord schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:22:
[...]
Haha leuke ervaring die VR porn. Leuke gimmick.![]()
Gisteravond een goede eerste run kunnen doen van Half-Life: Alyx. Ik sta er echt versteld van hoe goed het werkt bijvoorbeeld met de gravity gloves. Ik wil het wel seated gaan instellen want staand is het niet chill om lange sessies mee te doen.
Iemand ervaring met de seated mode? Doet het af aan de ervaring? Aanrader of afrader?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Als ik staand speel heb ik de neiging om m'n voeten hard in de grond te planten. Na een uur of twee verzuurt dan standaard één van m'n kuitenletatcest schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:06:
Zitten lijkt me echt niks, tenzij je niet anders kunt natuurlijk. Af en toe moet je gewoon bukken om ergens achter te zitten toch?Of doorheen te kruipen.. Wat ik me afvraag, hoe lang speel je dan achter elkaar dat staan lastig wordt? 5 uur?
Maar Alyx heb ik ook gewoon staand gespeeld, dat voelt toch natuurlijker
[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 01-10-2020 15:17 ]
Raar truukje, maar werkt zeer goed verstijven tegen op een onderbewuste manier.
Daarnaast de Index en de basestations, als de handen onder het bureau gaan zeg maar, dan liggen je handjes op de vloer.
Heb geen instellingen aangepast en het ziet er nu al super mooi uit. Niet verwacht.
Heb even zittend gedaan, maar hoop dit jaar toch wat meer ruimte om me heen te kunnen hebben. Dat is toch wel beter met alles wat ik heb geprobeert.
Als je weinig ruimte hebt zijn race sims/space sims in VR ideaal (mits je natuurlijk hotas/wiel hebt).Arunia schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:04:
Net even kort Alyx geprobeerd. Moet nog wel meer met VR gaan doen en heb ondertussen wel gemerkt dat ik meer ruimte nodig ga hebben.
Daarnaast de Index en de basestations, als de handen onder het bureau gaan zeg maar, dan liggen je handjes op de vloer.
Heb geen instellingen aangepast en het ziet er nu al super mooi uit. Niet verwacht.
Heb even zittend gedaan, maar hoop dit jaar toch wat meer ruimte om me heen te kunnen hebben. Dat is toch wel beter met alles wat ik heb geprobeert.
Wil wel meer staand doen en spelen en ga dat met Alyx ook zeker doen.
Heb wel iets plek om te staan, maar wil wat meer ruimte hebben. Tik nu nog wel eens de printer, het bureau enzovoorts aan. Gelukkig wel ruim afstand van mijn beeldscherm.
Daarnaast doe ik Alyx rustig aan. Als ik mezelf al zag met HL2 en headcrabs.
Veel ruimte voegt enorm veel toe, ik heb een speel area van 6x6 en als je een matje voor semi onbewust centreren dmv voelen/voeten neerlegt ren je redelijk zorgeloos in de rondte.Arunia schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:10:
@Darkangle Ik heb Star Wars Squadrons in ieder geval gekocht. Ben al jaren in het bezit van een Logitech joystick met wat knoppen en schuif gebeuren. Geen HOTAS, wat overigens ook wel heel gaaf zal zijn. Maar dat ga ik niet meteen heel snel aanschaffen.
Wil wel meer staand doen en spelen en ga dat met Alyx ook zeker doen.
Heb wel iets plek om te staan, maar wil wat meer ruimte hebben. Tik nu nog wel eens de printer, het bureau enzovoorts aan. Gelukkig wel ruim afstand van mijn beeldscherm.
Daarnaast doe ik Alyx rustig aan. Als ik mezelf al zag met HL2 en headcrabs.
Ja, extra ruimte voegt echt veel toe bij Alyx. Had de eerste keer spelen de helft van de woonkamer ervoor gecleared, ruimte van 3 bij 3,5 ongeveer, op mijn werkkamer heb ik de helft ongeveer en vooral een te laag plafondDarkangle schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Veel ruimte voegt enorm veel toe, ik heb een speel area van 6x6 en als je een matje voor semi onbewust centreren dmv voelen/voeten neerlegt ren je redelijk zorgeloos in de rondte.
Matje is uiteindelijk wel de bedoeling.
Ben nu ook teveel aan het kijken of ik niet ergens fysiek tegenaan tik.
@letatcest te laag plafond is hier ook op zolder. Veel al tegen de schuine wand gezeten.
Heb een usb c thunderbolt 3 adapter voor displayport gekocht. Dan kan ik iig eens proberen in de woonkamer (ja, wel een heel verhuizing, maar kan mijn vrouw ook eens proberen) en aan te sluiten op haar laptop. Dan heb ik meer ruimte.
Dat is inmiddels geen spoiler meer, want ik ben na HL2, HL2:E1, Alyx, Portal, HL2:E2, Portal 2 en Black Mesa begonnen aan mijn tweede playthrough van Alyx! Ditmaal met developer commentary. Meteen al interessant, zo wordt verteld hoe in eerste tests spelers moeite hadden met begrijpen dat ze Alyx speelden en niet Gordon en hoe ze de game daarop hebben aangepast. Blijkbaar is zelfs de naam van de game daardoor Alyx geworden.jacobras schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:39:
[...]
Overigens opent de game, voor iemand als ik die pas op z'n 28e vanmiddag Half-Life 2 heeft uitgespeeld en aan episode 1 is begonnen, met een spoiler:
spoiler: Eerste zin die in beeld komtIt is five years before the collapse of the Citadel, and the death of Eli Vance.
De tweede helft van die zin had prima weggelaten kunnen worden
Nu snap ik eindelijk ook Easter eggs/hints als deze op het openingsbalkon:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B1Xu9sloVezxeVBhrTNHNBBA.jpg?f=user_large)
Verder heb ik hiervoor net Medal of Honor: Above and Beyond uitgespeeld. Die was zeker de moeite waard, maar het verschil met Half-Life is immens. In de eerste 20 minuten heb ik weer meer "wow"- en schrikmomenten gehad dan in de hele MoH game. Stryders en Combine agenten van dichtbij zijn nog steeds bizar indrukwekkend. Liep iets te dichtbij eentje in de lift en die duwde me terug. Schrok er flink van! Wát een game.
Dat hopen wij ook maar verwacht niet echt veel meer nu facebook geld weg is uit PCVR en eigenlijk alleen nog meer focussed op korte "experiences" op de quest. Index verkoop cijfers zijn nou ook niet echt een denderend success verder.jacobras schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:05:
[...]
Verder heb ik hiervoor net Medal of Honor: Above and Beyond uitgespeeld. Die was zeker de moeite waard, maar het verschil met Half-Life is immens. In de eerste 20 minuten heb ik weer meer "wow"- en schrikmomenten gehad dan in de hele MoH game. Stryders en Combine agenten van dichtbij zijn nog steeds bizar indrukwekkend. Liep iets te dichtbij eentje in de lift en die duwde me terug. Schrok er flink van! Wát een game.Ik hoop dat we meer van dit niveau gaan krijgen.
De Quest 2 was vanwege FB geen optie, maar merk wel dat het ook fijn kan zijn om eens beneden te spelen met wat meer ruimte. Dat is op zolder in de hoogte een beperking en om je heen nog wel (beetje te veel zooi.
Alyx al wel begonnen en machtig is dat zeg. Inderdaad een aantal van die woah momenten en de angst bekruipt je toch. Mede ook die combine met de lift. Oh shit!
De meerprijs van €300,- heb ik altijd teveel gevonden maar ben nu toch overstag gegaan voor Alyx, en waarschijnlijk verkoop ik de controllers weer als ik de game uitgespeeld heb.
Is een enkele sensor voldoende of ga ik tegen problemen aanlopen? snap dat het 180 graden draaien vanaf de sensor problemen zal geven.
Ik kan hem op Ultra draaien, eerste indruk, Holy Shit! Ik game al meer dan 30 jaar, maar dit is echt de meest bizarre game ervaring ooit voor me! Niet normaal! Dit kun je echt niet uitleggen, maar moet je ervaren!
Zijn er nog andere PC VR games die hier in de buurt komen?
Red Matter 2 is iets in die richting maar met meer puzzels.Danielson schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:13:
Ik heb Alyx vanochtend ook gekocht, ik had geen idee wat ik moest verwachten!
Ik kan hem op Ultra draaien, eerste indruk, Holy Shit! Ik game al meer dan 30 jaar, maar dit is echt de meest bizarre game ervaring ooit voor me! Niet normaal! Dit kun je echt niet uitleggen, maar moet je ervaren!
Er zijn heel veel (gratis) mods voor Alyx uitgebracht die de originele ervaring zeker evenaren.Danielson schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:13:
Op youtube kwestie van zoeken naar Alyx mods zodat je een idee hebt welke er zijn.
Elite: Dangerous is ongelooflijk in VR, maar dat is wel een heel ander soort game (space sim) dus ik weet niet of je daar open voor staat.Danielson schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:13:
No Man's Sky is ook een overweging waard.
Xymox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:49:
[...]
Er zijn heel veel (gratis) mods voor Alyx uitgebracht die de originele ervaring zeker evenaren.
Op youtube kwestie van zoeken naar Alyx mods zodat je een idee hebt welke er zijn.
Wat ook een goed, wellicht beter, idee geeft van goede campaign mods, is door simpelweg in de workshop van deze game op Steam "most popular" of "most subscribed" te selecteren. Dit doe je door onder de subcategorie "HL:A Campaign-like" (GAMEPLAY GENRE) te kijken: https://steamcommunity.co...wsesort=trend&p=1&days=-1. Ook handiger, want dit is de beste manier om ze te installeren. Sommige mods zijn volgens mij ook alleen via de workshop verkrijgbaar.Danielson schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:13: