Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

We zitten hier in het voorbereidingstopic...denk dat je redelijk verkeerd zit met je smilie lol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:59:
[...]

We zitten hier in het voorbereidingstopic...denk dat je redelijk verkeerd zit met je smilie lol
Voor ongefundeerde alu hoedjes is fok.nl misschien een betere plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
larsbeumer.apd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:28:
[...]

Ik snap wat je bedoelt met het vrezen voor vrijheidsbeperkende maatregelen. Mijn manier om daarmee te dealen is gewoon zorgen dat je voldoende vermaak hebt. Regel een goed boek, zorg dat je wat leuke (wellicht analoge) spelletjes in huis hebt, enzovoorts.
Dat is juist mijn probleem. Hoe leuk iets ook is, als ik het langer dan een halve dag of zo moet doen en dan ook nog eens in dezelfde ruimte, dan is het niet meer leuk. Zelfs mijn hobby kan mij niet langer dan één dag achter elkaar blij houden.

Werk zorgt ervoor dat dat niet gebeurt. Op vrije dagen ga ik op een hoge uitzondering na altijd even ergens heen met de auto of desnoods met OV.

Laat ik hopen dat het niet zover hoeft te komen. En mocht het echt zo zijn dat ik op tijd weg kan komen, maar dat zal wel niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Voor ongefundeerde alu hoedjes is fok.nl misschien een betere plek.
Dus omdat ik zeg waarom ik wil gaan preppen moet ik maar naar Fok? Denk dat ik jullie maar negeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 20:21
Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Dus omdat ik zeg waarom ik wil gaan preppen moet ik maar naar Fok? Denk dat ik jullie maar negeer.
Nee, maar wel doordat je on gefundeerde beweringen doet over 5g en mutaties van het virus. Dit heeft geen enkele relevantie tot dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Deathchant schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:46:
Wat denken jullie eigenlijk van het verhaal wat in dit linkje verteld wordt?
Deathchant in "Het voorbereiden op het coronavirus topic"
Relatief "onzinnig" als ik het zo scan. (job site?)

3% gaat dood en 17% is "ziekenhuis gebonden" .
Veel mensen focusen op korte termijn oplossingen .. eten voor morgen .. bescherming voor een uur (mondkapjes stelen) ..

Zet dat tegenover een ziekte zoals kanker, daar hebben veel mensen relatief veel tijd (over het algemeen) om hun zaakjes op orde te maken .. nog even te leven (bucket list oid) .. en je kan nog afscheid nemen. (vaak) ..

Bij het corona virus is 20 % kans (1 op 5) dat iemand in het ziekenhuis beland van je gezin, niet alleen kan je niet op bezoek maar als mens maak je je enorm zorgen over je geliefde(n) dat voor een x tijd ..

Vroeger wist men niet beter, en we leven helaas nog niet in een tijdperk zoals Star Trek .. waar alles relatief behandelbaar is en "shields" zijn die je kunnen isoleren (en die voor je filteren) ..

Het zou wijzer zijn als we als nederlanders "oma's wijsheden" bijbrengen .. goeie hygiene, duurzaam leven enzo . niet alles was vroeger beter begrijp me niet verkeerd .. maar een spuitbus "vocht" bij 230Volt klinkt niet verstandig .. een vochtige net uitgeknepen doek uit een emmer heet water .(met chloor ofzo) lijkt me beter.
Duurzaam leven is beter voor je portomonee, (minder in de winkels) en dus minder voorraad in de schappen .. minder gemak .. maar wel beter en smaakvoller voedsel (tijd voor elkaar)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

larsbeumer.apd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Nee, maar wel doordat je on gefundeerde beweringen doet over 5g en mutaties van het virus. Dit heeft geen enkele relevantie tot dit topic.
En daarom zei ik ook "dat is een ander verhaal", maar een gemuteerde versie van Corona heeft alles van doen met het voorbereiden op Corona. Aangezien het een afgeleide is van MERS/SARS is de kans gewoon groot dat er een gemuteerde versie komt die overdraagbaar is van dier naar mens en andersom. En daar mag je je toch wel op voorbereiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Elk jaar (als ik ga zeilen, kamperen) maak ik een blik met paracetamol, ibuprufen, dramamine (hier niet relevant wat tegen bewegingsziekte) diaree remmer en wat zout en een thermometer. Die van vorig jaar is nog goed op datum dus prima bruikbaar. Eigenlijk zou je dat spul standaard in huis moeten hebben vind ik. Misschien met wat neusspray voor een lastige verkoudheid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 13-09 21:30
Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:06:
[...]

En daarom zei ik ook "dat is een ander verhaal", maar een gemuteerde versie van Corona heeft alles van doen met het voorbereiden op Corona. Aangezien het een afgeleide is van MERS/SARS is de kans gewoon groot dat er een gemuteerde versie komt die overdraagbaar is van dier naar mens en andersom. En daar mag je je toch wel op voorbereiden?
Wat heeft 5G er mee te maken? Denk je dat hierdoor elektroporatie ontstaat waardoor de gemuteerde SARS-CoV kan binnendringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Mastermind schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:13:
[...]

Wat heeft 5G er mee te maken? Denk je dat hierdoor elektroporatie ontstaat waardoor de gemuteerde SARS-CoV kan binnendringen?
Daar is dit topic niet voor. Gewoon dom van me om het aan te halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Ik verbaasde mij gewoon over het niveau, mutaties door 5g.
Koek koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

D.deJong schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:17:
[...]

Ik verbaasde mij gewoon over het niveau, mutaties door 5g.
Koek koek.
Haha, ja dat is zeker koekkoek want dat zei ik helemaal niet. Maar laten we het topic niet vervuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Deathchant schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:46:
Wat denken jullie eigenlijk van het verhaal wat in dit linkje verteld wordt?
Deathchant in "Het voorbereiden op het coronavirus topic"
Homeopaat, natuurlijke geneeswijzen, dus wetenschappelijk afgedaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag afspraak met een klant die die dag ook net terug is van vakantie in Milan....

Ga verder geen voorzorgs maatregelen nemen tenzij die persoon als een ziekehond voor mij verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:17:
Zaterdag afspraak met een klant die die dag ook net terug is van vakantie in Milan....

Ga verder geen voorzorgs maatregelen nemen tenzij die persoon als een ziekehond voor mij verschijnt.
Tja, wat zijn voorzorgsmaatregelen? Voorkomen is beter dan genezen, dus als je je handen gewoon goed wast en zorgt dat je je gezicht niet aanraakt, verkleind dat de kans volgens mij al flink.

Ik zou het zelf geen reden vinden om het niet door te laten gaan of om geen handen te schudden, maar dat kan voor iedereen weer afhangen van hoeveel mensen je in je nabije omgeving hebt die er mogelijk kwetsbaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ik vind het heel vervelend dat mijn drie kinderen nog steeds naar school moeten. Ik had veel liever gezien dat ze na de vakantie de situatie hadden bevroren en de scholen nog twee weken dicht hadden gelaten. Ik weet dat kinderen geen risico categorie zijn maar eentje is bekend met ernstige koortsstuipen en de ander heeft niet de beste longen en bij ziekte al eerder aan de beademing gelegen en ook al eens per ambulance vervoert vanwege een serieuze koorstuip.

Morgen ga ik na een week verlof weer het OV in, benieuwd wat ik daar allemaal aantref.

Voelt ook dat ik.als ouder te kort schiet en niet mijn kroost veilig kan houden en het verloop even af te kunnen wachten

[ Voor 16% gewijzigd door Cobb op 02-03-2020 22:52 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als jij het te risicovol vind, hou je je kinderen toch lekker thuis, geen idee waarom ze naar school zouden moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Laatst online: 15-09 20:21
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:52:
Als jij het te risicovol vind, hou je je kinderen toch lekker thuis, geen idee waarom ze naar school zouden moeten.
Misschien vanwege de leerplichtwet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:10
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:52:
Iets met leerplichtwet?

Of de Kids moeten zelf ook ziek zijn.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou mijn kinderen dan gewoon ziek melden, niemand die daar raar van staat te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:56:
Ik zou mijn kinderen dan gewoon ziek melden, niemand die daar raar van staat te kijken.
En met welke symptomen dan? Hoesten en kortademig? :? Denk dat je dan wel de aandacht krijgt op school...

En hoelang denk je ze dan thuis te houden? Weekje of 4? Of langer voor de zekerheid? Gaat dan goed met ze later als ze een paar weken leerachterstand hebben. Of ga je zelf ook thuis ze dan de tafels leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Cobb geen idee hoe oud je kinderen zijn en of ze echt onder de leerplicht vallen. Als ze alledrie op dezelfde school zitten valt het natuurlijk wel op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:59:
[...]

En met welke symptomen dan? Hoesten en kortademig? :? Denk dat je dan wel de aandacht krijgt op school...

En hoelang denk je ze dan thuis te houden? Weekje of 4? Of langer voor de zekerheid? Gaat dan goed met ze later als ze een paar weken leerachterstand hebben. Of ga je zelf ook thuis ze dan de tafels leren?
Allemaal de griep, het hele gezin en dan zou ik ze inderdaad langer thuis houden en zelf les geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Ik heb ze vandaag thuis gehouden maar werd in de ochtend al gebeld door de directeur. Als ze morgen niet naar school kwamen dan moet ze het aangeven bij de leerplichtambtenaar. Protocol.

Ik wil ze een paar dagen thuis houden om het verloop deze week nog even af te wachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 02-03-2020 23:05 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Of gewoon het risico accepteren net zoals je elke keer doet als jij of je kinderen zich op de openbare weg begeven. Ik blijf me verbazen hoe sommigen het risico zo enorm opblazen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:04:
Ik heb ze vandaag thuis gehouden maar werd in de ochtend al gebeld door de directeur. Als ze morgen niet naar school kwamen dan moet ze het aangeven bij de leerplichtambtenaar. Protocol.

Ik wil ze een paar dagen thuis houden om het verloop deze week nog even af te wachten.
Thuis uit angst, of gerede gronden? In het laatste geval volg je het advies van het RIVM. In het eerste geval ben je in overtreding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Ze zijn alledrie snotterig maar niet ziek. Morgen gaan ze weer naar school maar het zit mij gewoon niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:08:
Ze zijn alledrie snotterig maar niet ziek. Morgen gaan ze weer naar school maar het zit mij gewoon niet lekker.
Snotterig is ziek, dus gewoon thuis houden en uitzieken, niemand die jou zal verplichten om ze naar school te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Lekker door school naar huis laten sturen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 04:32
vso schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:03:
[...]

Relatief "onzinnig" als ik het zo scan. (job site?)

3% gaat dood en 17% is "ziekenhuis gebonden" .
Veel mensen focusen op korte termijn oplossingen .. eten voor morgen .. bescherming voor een uur (mondkapjes stelen) ..

Zet dat tegenover een ziekte zoals kanker, daar hebben veel mensen relatief veel tijd (over het algemeen) om hun zaakjes op orde te maken .. nog even te leven (bucket list oid) .. en je kan nog afscheid nemen. (vaak) ..

Bij het corona virus is 20 % kans (1 op 5) dat iemand in het ziekenhuis beland van je gezin, niet alleen kan je niet op bezoek maar als mens maak je je enorm zorgen over je geliefde(n) dat voor een x tijd ..

Vroeger wist men niet beter, en we leven helaas nog niet in een tijdperk zoals Star Trek .. waar alles relatief behandelbaar is en "shields" zijn die je kunnen isoleren (en die voor je filteren) ..

Het zou wijzer zijn als we als nederlanders "oma's wijsheden" bijbrengen .. goeie hygiene, duurzaam leven enzo . niet alles was vroeger beter begrijp me niet verkeerd .. maar een spuitbus "vocht" bij 230Volt klinkt niet verstandig .. een vochtige net uitgeknepen doek uit een emmer heet water .(met chloor ofzo) lijkt me beter.
Duurzaam leven is beter voor je portomonee, (minder in de winkels) en dus minder voorraad in de schappen .. minder gemak .. maar wel beter en smaakvoller voedsel (tijd voor elkaar)
Ja ho ff, 3% en 17% van de geregistreerde corona patienten. De kans is toch sterk aanwezig dat het aantal besmettingen véél hoger ligt, maar een wat dikkere keel en af en toe een wat snotterige neus is voor heel veel mensen geen reden om je te laten testen én voor artsen geen reden lijkt om een patient te testen. Als je bijna alleen de lui gaat testen die de ergste symptomen hebben, dan kom je vanzelf aan een hoog sterftecijfer.

Nu wil ik het gevaar van dit virus niet bagatelliseren, want juist omdat het nieuw is heeft niemand de benodigde anti-stoffen en lopen mensen met een slecht immuunsysteem een veel hoger risico dan bijvoorbeeld bij de seizoens griep. We hebben allemaal ooit wel eens een griep gehad toen we nog ‘jong’ waren (lees: niet 65+/ziek), dat is de perfecte training voor je immuunsysteem. Corona heeft niemand gehad, daar zit het gevaar. Echter het gros is gezond genoeg om waarschijnlijk niet echt ziek te worden van dit virus.

Om diezelfde reden is het ook gevaarlijk om op latere leeftijd bijvoorbeeld waterpokken te krijgen, dat kan een immuunsysteem van een volwassen persoon een stuk minder goed hebben dan van een kind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:04:

Ja gewoon thuis houden dus. Wat willen ze doen dan? Jou in de gevangenis gooien? Je zal hooguit een boete krijgen. Lekker belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:31:
[...]

Ja gewoon thuis houden dus. Wat willen ze doen dan? Jou in de gevangenis gooien? Je zal hooguit een boete krijgen. Lekker belangrijk.
Volgensmij zijn die boetes niet misselijk.... Per dag per kind

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

FireFoz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:38:
[...]

Volgensmij zijn die boetes niet misselijk.... Per dag per kind
Valt best mee. Je kind een dag eerder op vakantie laten gaan kost maar 60 euro per kind per dag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:07
Laten we nu niemand gaan adviseren om dingen te doen die tegen de wet zijn, in dit geval de leerplichtwet. Terecht dat de directie dit in de gaten houdt en het meldt. Als een groot deel van de ouders zo overdreven reageert valt er moeilijk les te geven en gaan de kinderen achter lopen. Bovendien is er totaal geen reden om je kinderen nu thuis te houden, als er geen sprake is van een risico gebied. Anders kan heel NL of zelfs heel Europa de kinderen wel thuis houden.

Mensen zijn het spoor volledig bijster. Bijzonder hoe zoiets werkt, vroeger ook eens een studie sociologie begonnen omdat de psyche en het gedrag van (groepen) mensen in de maatschappij me wel intrigeren.

Even iets anders: wij zijn al 3 dagen niet in de supermarkt geweest en bij het vorige bezoek hebben we alleen de dagelijkse boodschappen in huis gehaald. Morgen wil mijn vriendin weer boodschappen gaan doen, maar onze prepkast staat vol met (lege) bierflesjes. Ook hebben wij geen ontsmettingsmiddel om winkelwagentjes vast te kunnen pakken. Ik ben lichtelijk in paniek; wat moeten we nu doen??

Edit: @franssie Even kort want offtopic, maar dat is een valide argument en misschien ben ik het er nog mee eens ook. Echter zou het systeem daarvoor moeten veranderen. In ons huidige systeem kunnen we dit niet allemaal zelf bepalen (en min of meer voor eigen rechter spelen). Dan is het einde natuurlijk zoek..

[ Voor 18% gewijzigd door remzor op 03-03-2020 00:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

lijkt te kloppen (artikel uit 2018) https://nos.nl/artikel/22...schrijven-aan-ouders.html

Alleen als je je kind niet inschrijft (dus ontrekt aan onderwijs) ga je het strafrecht in. (edit2: en dit artikel betreft Luxe Verzuim. geen Angst Verzuim)

@remzor aanzetten niet, maar als liberaal vind ik dat de ouders primair verantwoordelijk zijn voor de kinderen. Dus moeten betalen voor schade en criminaliteit maar ook het recht hebben om ze tijdelijk van school te houden. De kosten van blijven zitten, bijles, etc moeten dan wel verhaald kunnen worden op de ouders maar het is een vrij land.

offtopic:
@remzor einde zoek gaat wat ver en normaliter kan en mag het ook niet - omdat het dan vaak om luxe verzuim gaat, als in een goedkopere vlucht kunnen boeken etc. Bij uitzonderlijke omstandigheden, en die zijn er nu wel, moeten regels flexibeler zijn - zoals de moeder van het 5 jarige kind dat het terecht thuis hield en het kind heeft ook daadwerkelijk corona-vid-19. Een dag voor vakantie is het vrij binair fout, nu zou ik zker met kinderen die al moeilijke luchtwegen wat meer tolerantie bepleiten. Ik heb geen kinderen, maar ik zou niet kunnen leven met de gedachte dat .... dat snap ik heel goed ook al is die niet wetenschappelijk onderbouwd. Er moet ruimte zijn voor emotionele beslissingen in een maatschappij zolang die de rest van de maatschappij geen schade berokkend - en de klassen waren toch al te groot :+ grapje sorry kon het niet laten

[ Voor 86% gewijzigd door franssie op 03-03-2020 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:05:
Of gewoon het risico accepteren net zoals je elke keer doet als jij of je kinderen zich op de openbare weg begeven. Ik blijf me verbazen hoe sommigen het risico zo enorm opblazen.
Mijn middelste (6) zit de hele dag met zijn vingers in zijn mond. Twee jaar geleden aan de beademing gezeten vanwege acute bronchitis, en met een ernstige koortstuip met spoed naar ziekenhuis vervoert. Schuim kwam uit zijn mond, hij was helemaal van de wereld. Nu heeft hij een snotneus, maar zijn longen piepen alweer.
Kwart van de school is op wintersport geweest, weet ik waar vandaan.
Ze wassen wat vaker hun handen krijg ik te horen. Dat gaat toch niets helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 03-03-2020 00:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
remzor schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:57:

Mensen zijn het spoor volledig bijster. Bijzonder hoe zoiets werkt, vroeger ook eens een studie sociologie begonnen omdat de psyche en het gedrag van (groepen) mensen in de maatschappij me wel intrigeren.
Stukje van het liveblog van de VRT:
Medisch filosoof Ignaas Devisch: "Als je 100 keer zegt dat mensen niet moeten panikeren, vragen ze zich af of dat wel klopt"
Medisch filosoof Ignaas Devisch begrijpt waarom het nieuwe coronavirus angst oproept. "Het feit dat het een onbekend virus is, speelt zeker een rol", zegt hij in "De afspraak". "Elk land met een goed gezondheidssysteem heeft dit onder controle. Er wordt vaak in de media gezegd dat er geen reden is tot paniek, maar als je dat honderd keer zegt, dan vragen mensen zich af of dat wel klopt."

Devisch beseft dat het een moeilijke afweging is, want er moet ook correct en goed geïnformeerd worden. "Maar als er een extra Journaal is, hebben mensen het gevoel dat er iets erg is gebeurd of dat er iets ergs te gebeuren staat. Maar je moet natuurlijk wel volledig - en sereen - informeren."
Even iets anders: wij zijn al 3 dagen niet in de supermarkt geweest en bij het vorige bezoek hebben we alleen de dagelijkse boodschappen in huis gehaald. Morgen wil mijn vriendin weer boodschappen gaan doen, maar onze prepkast staat vol met (lege) bierflesjes. Ook hebben wij geen ontsmettingsmiddel om winkelwagentjes vast te kunnen pakken. Ik ben lichtelijk in paniek; wat moeten we nu doen??
Gewoon boodschappen doen, en als je thuis komt handen wassen. En die flesjes inleveren en volle halen :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Uiteindelijk bepaal jij hoe je de beste zorg aan je kinderen geeft.
Ben je bang dat zij besmettelijk zijn, of juist dat ze het op school oplopen?

Misschien helpt dit: eerder heb ik al in dit (of het andere) topic geschreven over mijn eigen gezondheid en die van mijn dochter. Wij zijn beiden gevoelig op onze longen. (Longontsteking, bronchitis) Ik was toevallig vandaag voor iets anders bij de huisarts en heb haar kunnen vragen naar hoe zij onze gezondheid inschat, t.o.v. het virus. Zij gaf aan ons geen zorgen te maken en dat wij niet in de hogererisicogroep zitten. Enige wat ik kan adviseren is doen wat voor jullie goed voelt en voor de zekerheid toch even met de huisarts bellen.

[ Voor 42% gewijzigd door Jorgen op 03-03-2020 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:46:
[...]

Valt best mee. Je kind een dag eerder op vakantie laten gaan kost maar 60 euro per kind per dag.
Nou met 3 kinderen is dat dan 900 euro per week. Dat vind ik niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FireFoz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:17:
[...]
Nou met 3 kinderen is dat dan 900 euro per week. Dat vind ik niet niks.
Dat is het schikkingsbedrag, je kan naar de rechter met de kans dat het fors hoger wordt. Of geseponeerd. Zoals altijd blijft het keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

remzor schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:57:
Ik mis de /s dus ik weet nou niet of dit serieus is, maar om maar even een mooie leus van menig corporale ontgroening erbij te halen: niet aan je bek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:54:
Ik ben helemaal niet bang voor deze type. Ik ben bang voor de gemuteerde versie icm toch de straling die 5G doet (wel op 60Ghz). Maar goed, das een ander verhaal.

Dat heeft me toch wel doen besluiten om te gaan preppen. Als je ziet wat deze versie al met de mind van de mensen doet, moet je nagaan wat het gaat doen als we een gemuteerde versie hebben die ook via dier op mens kan gaan.
Huh? Dit is een gemuteerde versie, komt waarschijnlijk van een dier en 5G hebben ze in China ook (al snap ik niet wat het er mee te maken heeft)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Yzord schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Haha, ja dat is zeker koekkoek want dat zei ik helemaal niet. Maar laten we het topic niet vervuilen.
Quote: Ik ben helemaal niet bang voor deze type. Ik ben bang voor de gemuteerde versie icm toch de straling die 5G doet (wel op 60Ghz). Maar goed, das een ander verhaal.

Ik lees hier toch wat er staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Quote: Ik ben helemaal niet bang voor deze type. Ik ben bang voor de gemuteerde versie icm toch de straling die 5G doet (wel op 60Ghz). Maar goed, das een ander verhaal.

Jij leest iets teveel marvell strips

Maar over de preppers, Die zijn 2 week te laat hoor, en je had altijd al je handen moeten wassen, en niet gaan zuipen in de kroeg en elk half leeg onbeheerd flesje aan je mond moeten zetten, sinds oud en nieuw :+

On topic, ICT en het voorbereiden/voorkomen op/van een virus.
Tja het heeft net als alle andere virussen een overdacht nodig. We hebben al een werkwijze die het voorkomen kan< virus database updaten (kennis vergaren)< patchen(geen handen schudden enz)
Alleen de desinfectie hebben we nog niet, maar ik zou niet willen adviseren om mensen te formateren. Maar je kopie (kind) leg je in de kluis :P tot je kan desinfecteren.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Snotterig is volgens mij toch heel wat anders dan luchtwegklachten, dus hop naar school.
En verder zelf ook gewoon wat meer afstand houden tot de medemens, zodat jij het niet aan de kinderen geeft. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

TecTo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:11:
Mondkapjes hebben wel degelijk zin. Mits goed gebruikt. Het verkleind het risico dat je deeltjes inademt aanzienlijk.

Na gebruik verwijderen is een belangrijk detail -kapje niet aanraken maar via koordje verwijderen- en daarna handen wassen. Het op en af zetten dus niet klakkeloos doen of hergebruiken. Met regelmaat een nieuw kapje is een must anders wordt het een kweekvijver van...

Denk dat de overheid het beeld wil voorkomen dat mensen met mondkapjes rond gaan lopen en zo paniek veroorzaken.

Het waarom ze het afdoen als schijnveiligheid en mondkapjes alleen bij professionals zouden werken is op zijn minst twijfelachtig.

Inplaats van het afdoen als, zou een goede voorlichting beter zijn hoe je een kapje moet gebruiken en waaraan het kapje moet voldoen.

Aanvullend.
Mijn vrouw gebruikt in haar praktijk mondneusmasker type IIR en type II.

Type IIR bedoelt ter bescherming tegen het spatten van lichaam vochten en type II ademhaling masker maar waar er geen risico bestaat op spatten van lichaamsvloeistoffen.

Kapjes verkrijgbaar in bouwmarkten enz. zet ik vraagtegens.

op deze site meer info.
Nou er zijn verschillende soorten in bouwmarkten. Die voor asbest te verwijderen zijn fp3 dus goed genoeg. Zijn wegwerp en maar 4u is de filter 100% actief.

Wij hebben op het werk nog een palet van die dingen staan die we verkopen tegen de normale prijzen aan de vaste klanten (aannemers Enzo).

Nu elke dag bellen of komen er wel apothekers and whatever langs om gigantische hoeveelheden te kopen. Sommige dreigen je zelfs af van je moet ze verkopen...blablabla. in zake gezondheid

Ze proberen gewoon te verkopen tegen woekerprijzen...dat gaat niet op. Moeten ze volksgezondheid of politie maar sturen

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
SadisticPanda schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:17:
[...]

Nou er zijn verschillende soorten in bouwmarkten. Die voor asbest te verwijderen zijn fp3 dus goed genoeg. Zijn wegwerp en maar 4u is de filter 100% actief.

Wij hebben op het werk nog een palet van die dingen staan die we verkopen tegen de normale prijzen aan de vaste klanten (aannemers Enzo).

Nu elke dag bellen of komen er wel apothekers and whatever langs om gigantische hoeveelheden te kopen. Sommige dreigen je zelfs af van je moet ze verkopen...blablabla. in zake gezondheid

Ze proberen gewoon te verkopen tegen woekerprijzen...dat gaat niet op. Moeten ze volksgezondheid of politie maar sturen
Goed te vernemen dat er ook mondkapjes in de bouwsector zijn die beschermen. Al kan je virussen niet vergelijken met stofdeeltjes.

Succes met de distributie.

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 03-03-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

We gaan Azië achterna :) Straks hier ook overal mondkapjes in het straatbeeld (lekker met je handen op en af doen)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Marzman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:42:
We gaan Azië achterna :) Straks hier ook overal mondkapjes in het straatbeeld (lekker met je handen op en af doen)
Je aanname dat iedereen de kapjes verkeerd gebruiken...

Als je niet weet hoe te gebruiken moet je er vanaf blijven. Verstandig om je daar in te verdiepen.

Neem je hygiene regels niet in acht dan heeft het voor de persoon in kwestie inderdaad geen zin en is hij/zij zowieso een extra risico voor andere.

Bijkomend voordeel is als je zelf besmet bent sproei je in ieder geval een ander niet onder.

Voor medisch personeel zou het wel werken en voor verstandige particulieren niet? 8)7

Aanvullend. Voor alle duidelijkheid. Een mondneusmaster biedt geen enkel garantie dat je niet besmet kunt raken maar het verkleind het risico aanzienlijk. MITS GOED GEBRUIKT.

[ Voor 10% gewijzigd door TecTo op 03-03-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

D.deJong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 06:37:
[...]

Ik lees hier toch wat er staat.
Dan moet je toch echt beter begrijpend leren lezen want er staat helemaal niet dat ik bang ben voor een gemuteerde versie veroorzaakt door 5G.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Doe maar niet, gaat alleen maar meer offtopic raken zo.

[ Voor 82% gewijzigd door janvanduschoten op 04-03-2020 09:51 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

TecTo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Je aanname dat iedereen de kapjes verkeerd gebruiken...

Als je niet weet hoe te gebruiken moet je er vanaf blijven. Verstandig om je daar in te verdiepen.

Neem je hygiene regels niet in acht dan heeft het voor de persoon in kwestie inderdaad geen zin en is hij/zij zowieso een extra risico voor andere.

Bijkomend voordeel is als je zelf besmet bent sproei je in ieder geval een ander niet onder.

Voor medisch personeel zou het wel werken en voor verstandige particulieren niet? 8)7

Aanvullend. Voor alle duidelijkheid. Een mondneusmaster biedt geen enkel garantie dat je niet besmet kunt raken maar het verkleind het risico aanzienlijk. MITS GOED GEBRUIKT.
Ik heb niet de illusie dat 99.999% van de mensen die de laatste paar weken die dingen gekocht heeft weet hoe ze gebruikt moeten worden.
Dus dan is het schijnveiligheid en denken ze er mee beschermd te zijn en doen gewoon lekker hun ding zonder andere maatregelen en steken de rest van ons aan.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bezulba schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:23:
[...]

Ik heb niet de illusie dat 99.999% van de mensen die de laatste paar weken die dingen gekocht heeft weet hoe ze gebruikt moeten worden.
Dus dan is het schijnveiligheid en denken ze er mee beschermd te zijn en doen gewoon lekker hun ding zonder andere maatregelen en steken de rest van ons aan.
Er was vandaag in Belgie een man in het nieuws die niet begreep hoe hij besmet kon zijn met Corona. Want hij was op reis geweest en had een sjaal voor zijn mond gehad.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireFoz
Marcel Zwietering, hoogleraar Levensmiddelenmicrobiologie aan Wageningen University & Research, is sceptisch over de handgels. "Om een eerste misverstand uit de wereld te helpen: een antibacteriële handgel helpt niet tegen het coronavirus. Want virussen hebben niks met bacteriën te maken. Zo'n gel helpt om bacteriën te doden, maar zegt niks over het doden van virussen."

Op Marktplaats 500 milliliter bacteriedodende handgel kopen voor bijna 30 euro, heeft dus niet zoveel zin.

Naast antibacteriële gels heb je ook desinfecterende, antimicrobiële en hygiënische handgels. Ook hier is Zwietering sceptisch over. "Waar hebben de fabrikanten de handgel op getest? Misschien op een paar bacteriën en op een virus. Je weet het niet. En bij een nieuw virus, zoals het COVID-19-virus, is het al helemaal niet duidelijk of de gel echt helpt."
Bron: https://www.nu.nl/coronav...etting-wil-voorkomen.html

Nou al die preppers die die schappen hebben leeggekocht kunnen dat dus weer terugbrengen als je het bonnentje nog hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waar die handgels tegen helpen is "superinfectie". Oftewel, als je geveld bent door een virus, is je immuunsysteem zwakker en ben je vatbaarder voor een tweede infectie (de superinfectie). Daarom wordt er bij een virusinfectie (spaarzaam) soms ook (preventief) anti-biotica voorgeschreven en daarom kunnen anti-bacteriële middelen wel een gunstig effect hebben. Echter, ze doen natuurlijk niks tegen de virussen. Het is echt puur voor de 2e infectie dat je die zou gebruiken en om gewoon schoon te zijn. Virusvrij word je er in elk geval niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Jorgen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:16:
Waar die handgels tegen helpen is "superinfectie". Oftewel, als je geveld bent door een virus, is je immuunsysteem zwakker en ben je vatbaarder voor een tweede infectie (de superinfectie). Daarom wordt er bij een virusinfectie (spaarzaam) soms ook (preventief) anti-biotica voorgeschreven en daarom kunnen anti-bacteriële middelen wel een gunstig effect hebben. Echter, ze doen natuurlijk niks tegen de virussen. Het is echt puur voor de 2e infectie dat je die zou gebruiken en om gewoon schoon te zijn. Virusvrij word je er in elk geval niet van.
Maar dan volstaat gewoon een blok zeep natuurlijk ook... ;) Weet iemand dat eigenlijk? Ik heb thuis een blok zeep liggen (aleppozeep 30%) en die maakt handen doorgaans goed schoon, maar geen idee of het net zo effectief is als een pompje random huismerk handzeep weet ik niet...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nox schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:53:
[...]

Maar dan volstaat gewoon een blok zeep natuurlijk ook... ;) Weet iemand dat eigenlijk? Ik heb thuis een blok zeep liggen (aleppozeep 30%) en die maakt handen doorgaans goed schoon, maar geen idee of het net zo effectief is als een pompje random huismerk handzeep weet ik niet...
Het gaat volgens mij ook niet om het medium (spray, zeep, gel, lotion, whatever) maar om het anti-bacteriële. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

Een virus is geen bacterie. Maar uit onderstaande publicaties blijkt dat chloor en Dettol goed werkt, maar ook gewoon normale zeep. Ik betwijfel wel of de "handen wassen zonder water gel" werkt. Bij een gel wordt een concentratie van meer dan 70% alcohol aangeraden.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16142653
https://www.ecdc.europa.e...healthcare-facilities.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Jorgen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:15:
[...]

Uiteindelijk bepaal jij hoe je de beste zorg aan je kinderen geeft.
Wanneer je binnen de kaders van de wet blijft. Uiteindelijk bepaalt de wetgever wat de beste zorg is voor je kinderen. En dat is in sommige gevallen maar goed ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Nox schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:53:
[...]

Handen vooral goed afdrogen, bij voorkeur met van die papieren handdoekjes.

Zegt mijn ervaring uit het eerste microbiologie practicum, wat een competitie was om de meeste bacterie/gist/schimmel kolonies en soorten in een petrischaaltje te laten groeien. Als je ze alleen maar wast en niet (goed) afdroogt, is dat dik scoren in zo'n competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Handen goed wassen, niesen in je elleboog, niet op bezoek gaan bij patiënt, niet op bezoek gaan bij iemand die in aanraking is geweest met patiënt, niet op bezoek gaan bij iemand die oa in Noord-Italië is geweest eo griepverschijnschellen vertoont. meer voorbereiden kun je niet.

patiënt= geïnfecteerde

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:20
Hackus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:16:
Handen goed wassen, niesen in je elleboog, niet op bezoek gaan bij patiënt, niet op bezoek gaan bij iemand die in aanraking is geweest met patiënt, niet op bezoek gaan bij iemand die oa in Noord-Italië is geweest eo griepverschijnschellen vertoont. meer voorbereiden kun je niet.

patiënt= geïnfecteerde
Heel zuid en midden Nederland mijden ?

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 20:03
Bactericide tegen: listeria, salmonella, VRE en MRSA
Tuberculocide
Levurocide
Fungicide
Mycobactericide
Beperkt virucide (incl. HBV, HIV, HCV)
Werkzaam tegen aviaire en humane influenza-, noro-, adeno-, rota- en rhinovirussen
Sterellium Med.
Doet het volgens mij iets beter dan de handgels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 20:30
Anatidae schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:36:
Heel zuid en midden Nederland mijden ?
Allemaal naar de Wadden? :+ Dat zou wel lekker knus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Hoe ga je nu om met reizen wanneer je gewoon beetje verkouden bent? Eind deze week moet ik dag naar Birmingham, begin volgende week naar London en week erop dag naar Stuttgart. Vliegtuig, trein, auto. Kleine workshops met man of 10 (anderen lokaal), maar wel op het kritieke pad van ons project. RvB heeft aangegeven dat alles wat niet-kritiek is via Skype moet maar er vooralsnog geen reisverbod is.We houden ons aan RvB (niet reizen naar risicogebieden).

Ik voel mij prima,maar wel beetje verkouden, kan vrij ademen, geen koorts maar regelmatig hoesten (kriebelhoest). Zijn er hier nog mensen die recent gereist hebben? Is hoesten een reden om niet toegelaten te worden tot vliegtuig? Ik begrijp van mensen die vandaag over waren uit London dat ze verplicht mondkapjes moesten dragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:13:
[...]

Allemaal naar de Wadden? :+ Dat zou wel lekker knus worden.
Als we daar nou gewoon alle geïnfecteerde mensen neerzetten heeft de rest van het land er geen last meer van. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, mijn reisbestemming voor de zomer is sinds vandaag Oranje op de site van buitenlandse zaken. Ik heb bij Nsinternational al tickets gekocht die in principe niet te annuleren zijn.

Wat zijn mijn kansen om dit rechtstreeks via NSInternational te spelen? Ik ga ze morgen bellen.

Ik heb in principe een goede annuleringsverzekering die oranje reisadvies dekt. Maar als ik die niet hoef te gebruiken, dan liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Verwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:56:
Oke, mijn reisbestemming voor de zomer is sinds vandaag Oranje op de site van buitenlandse zaken. Ik heb bij Nsinternational al tickets gekocht die in principe niet te annuleren zijn.

Wat zijn mijn kansen om dit rechtstreeks via NSInternational te spelen? Ik ga ze morgen bellen.

Ik heb in principe een goede annuleringsverzekering die oranje reisadvies dekt. Maar als ik die niet hoef te gebruiken, dan liever niet.
Een annuleringsverzekering op basis van negatief reisadvies keert niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
Ik persoonlijk zou gewoon wachten, tot juli is het 4 maanden. Goede kans dat tegen die tijd het zo uit de hand gelopen is dat het laatste waar je je zorgen om maakt het annuleren van je reis is, of de verspreiding is ingedamd en je kan min of meer veilig reizen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yzord schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Mijne wel :P Centraal beheer is dat, keert uit bij oranje en rood advies.
Maarten_E schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:07:
Ik persoonlijk zou gewoon wachten, tot juli is het 4 maanden. Goede kans dat tegen die tijd het zo uit de hand gelopen is dat het laatste waar je je zorgen om maakt het annuleren van je reis is, of de verspreiding is ingedamd en je kan min of meer veilig reizen.
En als het nog steeds oranje is heb ik geen vakantie. Ik wil dan sowieso geen risico lopen, ivm immuunsuppressie medicijnen van mijn vriendin.

Het liefst annuleer ik de boel en wacht ik af, en zoek ik tzt last minute wat.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Mijn kinderen zijn alle drie naar school geweest. Vooraf was informatie verspreid en voorlichting over handen wassen. In iedere klas staat een zeeppompje en een keukenrol ook geven ze geen handen meer. Maar nu komt ie...ik vraag aan mijn kinderen hoe vaak hebben jullie en je klasgenoten nou jullie handen moeten wassen? 0 keer...alleen mijn jongste (een kleuter ) heeft een paar keer haar handen moeten wassen. Maar goed maakt met jonge kinderen toch weinig uit, we gaan het wel zien. Mijn middelste moest ik in de middag toch ophalen van school want die voelde zich niet zo lekker en had een lichte verhoging. Maar die voelt zich nu weer kiplekker.

Maat van mij (geboren Loon op Zand) heeft afgelopen week familiebezoek gehad. Zij zijn niet ziek maar hij ligt nu met hoge koorts en een kuch in bed. GGD test hem niet want geen risico gebied etc. Zijn zoontje gaat nog gewoon naar school (heeft ook geen verschijnselen)
Ziekte beeld zal allemaal wel meevallen bij jonge kinderen maar fijn is het allemaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 03-03-2020 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
Ach kleine kinderen lebberen elkaar toch volledig af.... En oudere kinderen ook, op een andere manier ;-)

Voor kinderen zou ik niet zo bang zijn, mits ze niets anders onder de leden hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FireFoz
Cobb schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:35:
Mijn kinderen zijn alle drie naar school geweest. Vooraf was informatie verspreid en voorlichting over handen wassen. In iedere klas staat een zeeppompje en een keukenrol ook geven ze geen handen meer. Maar nu komt ie...ik vraag aan mijn kinderen hoe vaak hebben jullie en je klasgenoten nou jullie handen moeten wassen? 0 keer...alleen mijn jongste (een kleuter ) heeft een paar keer haar handen moeten wassen. Maar goed maakt met jonge kinderen toch weinig uit, we gaan het wel zien. Mijn middelste moest ik in de middag toch ophalen van school want die voelde zich niet zo lekker en had een lichte verhoging. Maar die voelt zich nu weer kiplekker.

Maat van mij (geboren Loon op Zand) heeft afgelopen week familiebezoek gehad. Zij zijn niet ziek maar hij ligt nu met hoge koorts en een kuch in bed. GGD test hem niet want geen risico gebied etc. Zijn zoontje gaat nog gewoon naar school (heeft ook geen verschijnselen)
Ziekte beeld zal allemaal wel meevallen bij jonge kinderen maar fijn is het allemaal niet.
Ik ben in mijn eerste 30 jaar bij elkaar nog niet zo vaak ziek geweest als in die paar jaar dat m'n kinderen nu naar school gaan. Denk dat er op een gemiddelde basisschool meer virussen zitten dan kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

lateef schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:06:
[...]

Wanneer je binnen de kaders van de wet blijft. Uiteindelijk bepaalt de wetgever wat de beste zorg is voor je kinderen. En dat is in sommige gevallen maar goed ook.
Als je alleen die zin uit mijn verhaal haalt wel ja... Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik ben voor o.a. mijn oudere moeder (68) en een een aantal vrienden die in lokale klinieken als dokter werkzaam zijn [ze hebben hier in Mexico een ernstig tekort aan mondkapjes vanuit hun normale leveranciers] aan het zoeken naar N95/FFP2 maskers. Hetzij mondkapjes hetzij die gebruikt worden in de industriële sector (siliconen met filter). Nou zijn ze hier ook niet happig op normen en zetten ze vooral het gebruik er op:

"Suitable for organic vapors" en "For Aerosols and spraypaint". Wat ik wél kan achterhalen is of er actieve koolstof in zit, zowel d.m.v. het gewicht en doordat je de zwarte kleur ziet i.p.v. grijs zoals bij die voor stof/zaagsel.

Zijn in principe alle actieve koolstof filters van goede kwaliteit (e.g. N95/FFP2 achtig?) Ik heb bijv. ook N90 filters gevonden, wellicht beter dan niets? Alvast dank :)

[ Voor 8% gewijzigd door majic op 04-03-2020 03:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

sugarlevi01 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:08:
[...]

Handen vooral goed afdrogen, bij voorkeur met van die papieren handdoekjes.

Zegt mijn ervaring uit het eerste microbiologie practicum, wat een competitie was om de meeste bacterie/gist/schimmel kolonies en soorten in een petrischaaltje te laten groeien. Als je ze alleen maar wast en niet (goed) afdroogt, is dat dik scoren in zo'n competitie.
Omdat ik medisch voorgeschreven lenzen draag en meerdere operaties heb gehad heb ik ook het een en ander aangeleerd over hygiène. Ik gebruik een aparte handdoek voor handen wassen voor de lens inzetten welke na een paar dagen de was weer ingaat. Lenzendoosjes heet afspoelen en laten indrogen en oude doosjes gaan na 3 maanden de kliko in.

Helemaal para ben ik bij een koortslip, eenmaal besmet ben je voor de rest van je leven drager van HSV-1/2 en dat virus wil ik niet in mijn ogen krijgen. Het is al erg genoeg om die virussen in een aangezichtszenuw te hebben. Bij een uitbraak communiceer ik mijn ☣ status luid en duidelijk en blijven mn fikken uit de buurt van mn al genoeg aangedane oogbollen 😊

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
FireFoz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:07:
[...]

Ik ben in mijn eerste 30 jaar bij elkaar nog niet zo vaak ziek geweest als in die paar jaar dat m'n kinderen nu naar school gaan. Denk dat er op een gemiddelde basisschool meer virussen zitten dan kinderen.
Oh god wordt het nog erger?
Mijn kinderen 3 en 0 jaar gaan nu naar een gastouder (lekker kleinschalig) en ik ben nu al vaker ziek dan ooit.
Elke keer als ze met een snotneus thuis komen ben ik een paar dagen later op zijn minst heel erg verkouden.

Ontopic,
Bij mij op het werk heerst de "het is maar een griepje" mening heel erg.

Dat dit een "griepje" is waar niemand resistent voor is en dat er zomaar 50-60% van de mensen ziek thuis komt te zitten (ook ziekenhuis personeel) maakt het moeilijk bestrijdbaar en het daardoor veel geld kost wordt compleet aan voorbij gegaan.

Bij mn vriendin op de zaak zijn ze vorige week nog met een aantal monteurs en en projectleider in het risico gebied in Italië geweest, daarna allemaal vrolijk weer op de zaak. Maar gisteren kwam toch wel de melding om als je je verkouden grieperig of gewoon niet lekker voelt maar gewoon een dagje thuis moest blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Cobb schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:35:
Nu kan ik niet voor jouw geval spreken, maar ik heb maandag in groep 8 het hier over ook gehad. Over niezen en hoesten in de elleboog, geen hand bij de deur en uiteraard de handen wassen. Wel aangeven dat het niet nodig is om elk uur de handen te wassen, dat is pas nodig na contact met een ander: direct (hand geven) of indirect (na het naar de wc gaan en daarbij deurklinken te hebben gebruikt).

Wil je dat de hele klas elk uur de handen gaat wassen? Dat de klas dan in een rij gaat staan bij de kraan en een kwartier bezig is?

En och, ze kunnen het beter nu krijgen als er nog maar weinig ziek zijn dan over een paar maanden met duizenden tegelijkertijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
President schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:10:
[...]

Wil je dat de hele klas elk uur de handen gaat wassen? Dat de klas dan in een rij gaat staan bij de kraan en een kwartier bezig is?

En och, ze kunnen het beter nu krijgen als er nog maar weinig ziek zijn dan over een paar maanden met duizenden tegelijkertijd!
Nee dat hoeft van mij natuurlijk ook niet. Dat is niet werkbaar. Ik wil dat ze gewoon de richtlijnen van het RIVM aanhouden.
En als dat in de praktijk niet mogelijk is dan moeten daar wat mij betreft andere maatregelen worden getroffen.

Er zit natuurlijk tussen 0 keer wassen en ieder uur nog wel ander getal en op zijn minst een keer voor het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Yzord schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Niet alle verzekeringen keren uit nee. Maar het is goed om het na te kijken of vragen. Gister meteen Interpolis gebeld en die keren wel uit gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jmzeeman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:25:
[...]

Niet alle verzekeringen keren uit nee. Maar het is goed om het na te kijken of vragen. Gister meteen Interpolis gebeld en die keren wel uit gelukkig.
Ook meteen geannuleerd? Of alleen geinformeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Ook meteen geannuleerd? Of alleen geinformeerd
Meteen geannuleerd voor volgende week, mijn vrouw zou alleen gaan volgende week en we gaan samen over twee weken. De landeshauptman van Zuid Tirol heeft gister ook nieuwe maatregelen aangekondigd voor scholen, horeca, liften en openbaar vervoer in het gebied waar we naar toe zouden gaan. Als je daar zit en niet meer lekker een wijntje kan drinken gaat de lol er snel vanaf. Daarnaast is mijn vrouw afhankelijk van openbaar vervoer en bang dat ze straks moeilijk weer terug kan komen. Plus, ik denk dat het volgen van een negatief reisadvies wel een soort van burgerlijke plicht is, ook al denk ik nog steeds dat de situatie zwaar overtrokken wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Begrijpelijk. Met een negatief reisadvies ga je meestal niet voor je plezier nog steeds naar die lokatie. Ook al is het misschien overdreven.

Ik reis nog wel maar wel alleen essentiële reizen en naar gebieden waar (nu nog) 0 besmettingen zijn. Moet alleen wel het vliegtuig in.

Ik maak me over mezelf ook niet veel zorgen maar zal mezelf wel bij de eerste tekenen in zelf quarantaine doen. Ben overigens goed voorbereid sinds 2009, mijn dochter was een van de eerste in NL met Mexicaanse griep en we hebben haar thuis verzorgd.

Ik was zondag laat in de middag en gisteravond nog even in de supermarkt. Blijkbaar is in Den Haag het hamsteren niet populair (behalve het Albert Heijn hamsteren) Er is geen enkel leeg schap, behalve een incidenteel aanbiedingsschap. Zowel AH als jumbo zijn gewoon als anders. Waar die foto's vandaan komen met lege schappen is mij een raadsel. Misschien importfoto uit het buitenland

Enige wat op was is de handgel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:37
majic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 03:35:
Ik ben voor o.a. mijn oudere moeder (68) en een een aantal vrienden die in lokale klinieken als dokter werkzaam zijn
Zijn in principe alle actieve koolstof filters van goede kwaliteit (e.g. N95/FFP2 achtig?) Ik heb bijv. ook N90 filters gevonden, wellicht beter dan niets? Alvast dank :)
Hier ook wat oude dames op het terrein.
Vanwege mijn werk gebruik ik alleen FFP2 filters met ventiel, en vanwege dit virus, dat ook drie kilometer verderop opgedoken is, maar gelijk een doosje extra ingeslagen. Dan kunnen zij er een op als ze "onder de mensen gaan", beter safe dan sorry op die leeftijd (meer voor hun idee denk ik want de thuishulp brengt het imo gewoon in de rondte. :+ )
Maar dat komt dus wel op.

Misschien heb je er wat aan, of vind je daar iets anders betaalbaars.
Betaalbaar FFP2 koolstoffilter, ook voor biological risk.
(Honeywell FFP1foto is verkeerd/wordt gewijzigd, maar gekeken bij Sperian in de catalogus op blz 25 op type 5261 ziet het filter er hetzelfde uit.
Ik zie net dat er meer foute foto`s bij artikelen staan, even bellen voor de zekerheid, mij werd verzekerd dat de foto niet de geleverde was maar het bestelde artikel geleverd werd en het zou worden aangepast.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 04-03-2020 11:08 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Als je nu de wereldkaart corona overzicht kijkt, dan vind ik het wel frappant dat we veel zeiken op china, en midden oosten, ook wat elektronica fabriceren en mensenrechten betreft, maar de kaart laat duidelijk zien dat we heel verweven met elkaar zijn, we lopen de vloer bij elkaar plat zal maar zeggen.

Heeft dit met voorbereiden te maken, nee of ja weet ik niet, this weer een weetje, misschien handig om te weten.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
FRANQ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 06:56:
[...]

Oh god wordt het nog erger?
Mijn kinderen 3 en 0 jaar gaan nu naar een gastouder (lekker kleinschalig) en ik ben nu al vaker ziek dan ooit.
Elke keer als ze met een snotneus thuis komen ben ik een paar dagen later op zijn minst heel erg verkouden.
Ooh wacht maar tot ze naar school gaan _O- Ik loop nu ook weer met een snotneus en 's morgens wat keelpijn maar dat komt omdat ik 's nachts door m'n mond adem. Overdag gaat m'n neus wel weer open. M'n kinderen hadden dit vorige week al. Het vervelende is dat veel van die standaard virussen zo lijken op Corona in beginstadium en iedereen er van uit gaat dat het weer zo'n schoolvirusje is. Kinderen lijken wel een stuk minder vatbaar voor Corona dus ik denk dat dat wel scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FireFoz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:40:
[...]
Het vervelende is dat veel van die standaard virussen zo lijken op Corona in beginstadium en iedereen er van uit gaat dat het weer zo'n schoolvirusje is.
Sterker, grofweg de helft van de verkoudheden wordt veroorzaakt door een Corona virus (hele set andere virussen in dezelfde groep).

EDIT:
Scott Adams mengt zich ook in de discussie:
Afbeeldingslocatie: https://assets.amuniversal.com/723aa3d0364d0138e9b8005056a9545d

[ Voor 14% gewijzigd door Freee!! op 04-03-2020 12:47 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thomas schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Het enige wat wellicht minder goed verkrijgbaar is de komende tijd is knoflook en gember omdat dat veel uit China komt. Voor de rest (zeker van wat langer houdbare producten) is er echt een overvloed aan voorraad in de distributiecentra en geen verminderde verkrijgbaarheid.
Ik had vorige week 6 potjes knoflook gehamsterd (was ook aanbieding 2 plus 1 gratis, dus dat scheelde :P )
Het komt toch wel op, hier in huis (volgens mij kook ik elke dag wel met knoflook, gember wat minder)

Geen mondkapjes of paracetamol is 1 ding, maar geen knoflook is echt een brug te ver :D

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 04-03-2020 13:23 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Als ik of mijn dierbaren in een risicogroep zouden vallen, dan zou ik me best zorgen maken. En ik zou me irriteren aan al die mensen die zo laconiek over de situatie doen. Omdat zij zelf de mazzel hebben gezond te zijn en dus niet in de risicogroepen vallen.

‘Veiligheidsmaatregelen? Ah joh, ik doe niet mee aan die overtrokken onzin, het is toch maar een griepje. Alleen bejaarden en zwakken gaan daar dood aan’.

En bedankt jongens.

Ook bedankt namens mijn vader, die zeventig is en dus een ‘bejaarde’. Bedankt namens alle mensen die net chemo hebben gehad en dit er niet bij kunnen hebben. Namens alle mensen met zware bronchitis, die van gewone griep al een paar keer een longontsteking hebben gehad.

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Brandaris01 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:46:
Als ik of mijn dierbaren in een risicogroep zouden vallen, dan zou ik me best zorgen maken. En ik zou me irriteren aan al die mensen die zo laconiek over de situatie doen, omdat zij zelf de mazzel hebben gezond te zijn en dus niet in de risicogroepen vallen.

‘Veiligheidsmaatregelen? Ah joh, ik doe niet mee aan die overtrokken onzin, het is toch maar een griepje. Alleen bejaarden en zwakken gaan daar dood aan’.

En bedankt jongens.
Mijn schoonpa heeft zwaar diabetes en moet 3 keer per week gedialyseerd worden en is dus een risicogeval uit het boekje. Toch moet je ook nuchter blijven, een griep of verkoudheid zal hij net zo min overleven als covid 19. Gezien het aantal mensen dat jaarlijks aan een griep overlijdt is dat risico zelfs nog veel groter.
Natuurlijk is het goed dat er veiligheidsmaatregelen getroffen worden maar de media laten het nu overkomen als de wereld vergaat en dat is natuurlijk gewoon niet zo.

Hoeveel mensen die het Covid19 virus hebben zijn daar allang weer van hersteld zonder ooit een huisarts te hebben gezien en hebben het afgedaan als gewoon griepje?
Die statistieken weet je niet dus wellicht is het aantal besmettingen wel 100x hoger dan we nu denken en is de mortaliteit daardoor fors lager.
Wat blijft er dan nog over? Het feit dat dit virus besmettelijker is dan een reguliere griep en daar moet je inderdaad maatregelen tegen nemen maar wat er nu allemaal gebeurd is wel écht paniekvoetbal IMO.

En nee niemand wenst een ander de dood toe maar als je al enorm zwak bent is het risico dat je overlijdt vanwege een lullig griepje of Covid19 gewoon enorm hoog. Sterker nog, de meeste mensen die overlijden gaan aan iets dergelijks dood. En ja dat is erg en nee je voorkomt dat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 04-03-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
Metro2002 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Mijn schoonpa heeft zwaar diabetes en moet 3 keer per week gedialyseerd worden en is dus een risicogeval uit het boekje. Toch moet je ook nuchter blijven, een griep of verkoudheid zal hij net zo min overleven als covid 19. Gezien het aantal mensen dat jaarlijks aan een griep overlijdt is dat risico zelfs nog veel groter.
Natuurlijk is het goed dat er veiligheidsmaatregelen getroffen worden maar de media laten het nu overkomen als de wereld vergaat en dat is natuurlijk gewoon niet zo.

Hoeveel mensen die het Covid19 virus hebben zijn daar allang weer van hersteld zonder ooit een huisarts te hebben gezien en hebben het afgedaan als gewoon griepje?
Die statistieken weet je niet dus wellicht is het aantal besmettingen wel 100x hoger dan we nu denken en is de mortaliteit wel gewoon fors lager.
Wat blijft er dan nog over? Het feit dat dit virus besmettelijker is dan een reguliere griep en daar moet je inderdaad maatregelen tegen nemen maar wat er nu allemaal gebeurd is wel écht paniekvoetbal IMO.
Ik zeg ook niet dat je nu maar gillend rondjes moet gaan rennen, paniek is nooit ergens goed voor. ;)

Maar ik probeer me wel aan te passen aan alle adviezen om de ziekte zo min mogelijk te verspreiden. Hoe minder snel het verspreid wordt = hoe minder doden uiteindelijk. En daar help ik graag aan mee.

En die risicogroepen, dat zijn echt niet allemaal mensen die toch wel op sterven na dood zijn. Genoeg 70 plussers die nog midden in het leven staan. Zoals mijn vader bijvoorbeeld. En jonge mensen met een verzwakt immuunsysteem (door chemo o.i.d) hebben hun hele leven nog voor zich.

[ Voor 10% gewijzigd door Brandaris01 op 04-03-2020 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Brandaris01 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:46:
Als ik of mijn dierbaren in een risicogroep zouden vallen, dan zou ik me best zorgen maken. En ik zou me irriteren aan al die mensen die zo laconiek over de situatie doen. Omdat zij zelf de mazzel hebben gezond te zijn en dus niet in de risicogroepen vallen.

En bedankt jongens.

Ook bedankt namens mijn vader, die zeventig is en dus een ‘bejaarde’. Bedankt namens alle mensen die net chemo hebben gehad en dit er niet bij kunnen hebben. Namens alle mensen met zware bronchitis, die van gewone griep al een paar keer een longontsteking hebben gehad.

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Ik denk dat bijna iedereen hier wel familieleden of goede vrienden heeft die in de risicogroep vallen. Veel ouders, opa's en oma's of anderen die al wat onder hun leden hebben bijvoorbeeld. Echter als je kijkt hoeveel mensen in die groep een hart- en vaatziekten krijgen of kanker (1:3!), dan is dat waarschijnlijk een nog veel groter risico. Zeker als je na gaat dat niet iedereen Corona krijgt, en van de gene die het krijgen, slechts een klein percentage het niet haalt.

Je moet dus eigenlijk niet 3% als risico zien, maar (stel het wordt echt een zooi en 50% van de bevolking krijgt het voordat er een oplossing voor is), 50% van 3%, dus 1,5%.

Ik ben - en wss iedereen hier wel - het wel met je eens dat het verstandig is om zo goed mogelijk te voorkomen dat het verder verspreidt wordt. Angst hebben is prima, maar als je er rationeel naar kijkt, is het eigenlijk niet zo gegrond.

En ja dan kan je wel weer zeggen dat die groep waarschijnlijk boven het gemiddelde van 3% zit... maar die 3% is ook weer gebaseerd op China met lagere gezondheidszorg en in Nederland waarschijnlijk maar 1%. Maar het gaat even om het idee dat je met emotie jezelf snel gek kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 21:35

Killjoy

Klingon lawn products

anandus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:22:
[...]
Ik had vorige week 6 potjes knoflook gehamsterd (was ook aanbieding 2 plus 1 gratis, dus dat scheelde :P )
Het komt toch wel op, hier in huis (volgens mij kook ik elke dag wel met knoflook, gember wat minder)

Geen mondkapjes of paracetamol is 1 ding, maar geen knoflook is echt een brug te ver :D
Mijn schoonmoeder had ook knoflook gehamsterd. Kijkt ze thuis op het label. Blijkt de knoflook uit Portugal te komen :+

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Wat bedoel je met zwaar diabetes? Je maakt insuline aan of niet, tenzij het type 2 is dan kan het een verminderde opname van insuline zijn. Het is wel een risico groep inderdaad, mijn moeder valt daar ook in (en in andere risicogroepen, zoals ouderdom)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Brandaris01 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:57:
[...]
Ik zeg ook niet dat je nu maar gillend rondjes moet gaan rennen, paniek is nooit ergens goed voor. ;)

Maar ik probeer me wel aan te passen aan alle adviezen om de ziekte zo min mogelijk te verspreiden. Hoe minder snel het verspreid wordt = hoe minder doden uiteindelijk. En daar help ik graag aan mee.

En die risicogroepen, dat zijn echt niet allemaal mensen die toch wel op sterven na dood zijn. Genoeg 70 plussers die nog midden in het leven staan. Zoals mijn vader bijvoorbeeld. En jonge mensen met een verzwakt immuunsysteem (door chemo o.i.d) hebben hun hele leven nog voor zich.
Wat ik alleen dus niet snap: Waarom nu wel, en met een normale griep niet?
Als we snotteren en eigenlijk niet fit zijn, gaan velen toch (trots) naar het werk. Niet aanstellen gewoon doorgaan. Zolang het niet heel erg is gewoon doorwerken. Dat is wat men preekt.

Dat je vervolgens iedereen aansteekt....

Met deze "griep" doen we HEEL panisch. Met andere griepen (elk jaar weten we niet hoe besmettelijk die is, door mutatie) houden we het nog nét bij. Maar dat is het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
FireFoz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat bijna iedereen hier wel familieleden of goede vrienden heeft die in de risicogroep vallen. Veel ouders, opa's en oma's of anderen die al wat onder hun leden hebben bijvoorbeeld. Echter als je kijkt hoeveel mensen in die groep een hart- en vaatziekten krijgen of kanker (1:3!), dan is dat waarschijnlijk een nog veel groter risico. Zeker als je na gaat dat niet iedereen Corona krijgt, en van de gene die het krijgen, slechts een klein percentage het niet haalt.

Je moet dus eigenlijk niet 3% als risico zien, maar (stel het wordt echt een zooi en 50% van de bevolking krijgt het voordat er een oplossing voor is), 50% van 3%, dus 1,5%.

Ik ben - en wss iedereen hier wel - het wel met je eens dat het verstandig is om zo goed mogelijk te voorkomen dat het verder verspreidt wordt. Angst hebben is prima, maar als je er rationeel naar kijkt, is het eigenlijk niet zo gegrond.

En ja dan kan je wel weer zeggen dat die groep waarschijnlijk boven het gemiddelde van 3% zit... maar die 3% is ook weer gebaseerd op China met lagere gezondheidszorg en in Nederland waarschijnlijk maar 1%. Maar het gaat even om het idee dat je met emotie jezelf snel gek kan maken.
Ik maak mezelf ook niet gek. Ik zie het meer als ‘doing my part’. Net zoals afval scheiden, zuinig met energie en dat soort dingen. En ik hoop van harte dat iedereen dat doet.

Maar niet iedereen zal dat doen. Genoeg mensen die alle adviezen allemaal maar ‘onzin’ vinden. Omdat zij zelf betrekkelijk weinig last van de ziekte zullen hebben. Ook die groep laat luid van zich horen.

Ik kan me voorstellen dat als het risico heel erg dichtbij komt (als je bijvoorbeeld kinderen hebt die in een risicogroep vallen) je je enorm kan storen daaraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
Waah schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Als we snotteren en eigenlijk niet fit zijn, gaan velen toch (trots) naar het werk. Niet aanstellen gewoon doorgaan. Zolang het niet heel erg is gewoon doorwerken. Dat is wat men preekt.

Met deze "griep" doen we HEEL panisch. Met andere griepen (elk jaar weten we niet hoe besmettelijk die is, door mutatie) houden we het nog nét bij. Maar dat is het ook...
1: 2% sterfte ipv 0,5%

2: Ons immuunsysteem is al bekend met griep. Lang niet alle mensen die met griep in aanraking komen worden dan ook ziek. Bij dit nieuwe virus is die afweer er nog niet. Het kan in eerste instantie dus bij iedereen een voet aan de grond krijgen (al zal de ernst van de symptomen wel verschillen).
Dus als we niets doen om de verspreiding in te dammen gaat een heel grote groep mensen er last van krijgen. 40% van de bevolking ziek bijvoorbeeld.

3: Risicogroepen worden min of meer tegen de griep beschermd door middel van de jaarlijkse griepprik, maar voor corona hebben we die mogelijkheid niet.

Maar je hebt wel een punt, ook bij gewone griep zou je in ieder geval moeten proberen zo min mogelijk anderen te besmetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Brandaris01 op 04-03-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Marzman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Wat bedoel je met zwaar diabetes? Je maakt insuline aan of niet, tenzij het type 2 is dan kan het een verminderde opname van insuline zijn. Het is wel een risico groep inderdaad, mijn moeder valt daar ook in (en in andere risicogroepen, zoals ouderdom)
Zwaar als in: Nierfunctie nog minder dan 8% , diverse tenen afgezet, ogen enorm slecht etc. Zijn lichaam is behoorlijk kapot gemaakt door de diabetes. Weet even niet meer of het type 1 of 2 was maar hij heeft het op latere leeftijd gekregen.
Brandaris01 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:49:
[...]
Ik maak mezelf ook niet gek. Ik zie het meer als ‘doing my part’. Net zoals afval scheiden, zuinig met energie en dat soort dingen. En ik hoop van harte dat iedereen dat doet.

Maar niet iedereen zal dat doen. Genoeg mensen die alle adviezen allemaal maar ‘onzin’ vinden. Omdat zij zelf betrekkelijk weinig last van de ziekte zullen hebben. Ook die groep laat luid van zich horen.

Ik kan me voorstellen dat als het risico heel erg dichtbij komt (als je bijvoorbeeld kinderen hebt die in een risicogroep vallen) je je enorm kan storen daaraan.
Mijn vrouw moet toevallig deze week diverse keren met mijn schoonpa naar het ziekenhuis toe en aangezien ik zelf niet helemaal fit ben (griep of....... :? ) blijf ik maar even bij haar uit de buurt. Wil niet dat zij ook ziek wordt en hem besmet, daar hou ik wel rekening mee. Maar dat doe ik sowieso altijd, of ik nu een simpel griepje heb of covid19 heb.

[ Voor 45% gewijzigd door Metro2002 op 04-03-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Influenza kost de wereld economie miljarden per jaar. Dat is met vaccinaties en jaren aan onderzoek.

Corona is kandidaat om een soort tweede griep te worden, die minstens zoveel jaarlijkse economische schade kan doen, misschien nog wel meer.

VS:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S0264410X18306777
Results

The estimated average annual total economic burden of influenza to the healthcare system and society was $11.2 billion ($6.3–$25.3 billion). Direct medical costs were estimated to be $3.2 billion ($1.5–$11.7 billion) and indirect costs $8.0 billion ($4.8–$13.6 billion).
Als we corona accepteren hebben we minstens deze kosten er nog eens bij. Gooi er voorlopige cijfers bij die hogere mortaliteit en verspreidings-rate hebben en reden voor een gezonde dosis "paniek" (of gewoon maatregelen).

Wat men er vervolgens op Facebook allemaal over schrijft is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Dat verschilt nogal per griep. Een milde griep kan 0,1% zijn, een heftige versie boven de 1%...
En omdat er 4x minder mensen sterven nemen doen we dan maar exact het tegenovergestelde van met Corona? Waarom bij griep (DE griep bestaat trouwens niet) niet ook mensen gewoon wat langer thuis laten?
2: Ons immuunsysteem is al bekend met griep. Lang niet alle mensen die met griep in aanraking komen worden dan ook ziek. Bij dit nieuwe virus is die afweer er nog niet. Het kan in eerste instantie dus bij iedereen een voet aan de grond krijgen (al zal de ernst van de symptomen wel verschillen).
Dus als we niets doen om de verspreiding in te dammen gaat een heel grote groep mensen er last van krijgen. 40% van de bevolking ziek bijvoorbeeld.
Corona is besmettelijker (2,2 mensen per zieke, ipv 1,2 per zieke). Maar dat heeft weinig te maken met ons immuumsysteem. Een nieuwe griep (en die zijn er regelmatig) ben je niet tegen beschermd. Dat is de reden dat we nog jaarlijks een griepgolf hebben: Nieuwe variant waartegen niemand antilichamen heeft. Maar als de griepgolf in het nieuws is zie ik niemand preppen....
3: Risicogroepen worden min of meer tegen de griep beschermd door middel van de jaarlijkse griepprik, maar voor corona hebben we die mogelijkheid niet.
Tenzij er een nieuw soort griep is met bijbehorende griepgolf. Dan zijn die óók niet beschermd.

Ik zeg niet dat Corona niet erg is trouwens. Of dat we niet voorzichtig moeten zijn. Ik snap alleen niet dat bij "gewone" griep men zo laks is, en nu het 2x dodelijker lijkt en 2x besmettelijker we volledig in paniek gaan...
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:10:
[...]

Influenza kost de wereld economie miljarden per jaar. Dat is met vaccinaties en jaren aan onderzoek.

Corona is kandidaat om een soort tweede griep te worden, die minstens zoveel jaarlijkse economische schade kan doen, misschien nog wel meer.

VS:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S0264410X18306777

[...]

Als we corona accepteren hebben we minstens deze kosten er nog eens bij. Gooi er voorlopige cijfers bij die hogere mortaliteit en verspreidings-rate hebben en reden voor een gezonde dosis "paniek" (of gewoon maatregelen).

Wat men er vervolgens op Facebook allemaal over schrijft is een tweede.
Als het zoveel economische schade geeft, waarom dan júíst niet bij gewone griep ook voorzichtiger zijn? En mensen eerder naar huis sturen en dat maatschappelijk accepteerbaar maken?

Daarom snap ik het preppen dus ook niet....

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 04-03-2020 15:12 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op het onderwerp van het topic aub! Het corona-virus bespreken kan in AWM.

Tevens zijn posts over het hamsteren dat je zelf doet niet langer toegestaan hier.