Echt bizar, lege schappen in de winkels en mensen kopen zich scheel..

vraag me af wat er blijft "liggen" ..
De "prepper" loopt nu met een grijns door de super
danku
Ik ga ervan uit dat nuts voorzieningen zoals stromend water, riolering, elektriciteit, internet en mobiele telefoon blijven werken. Voorbereiden op uitval van 1 of meerdere van deze diensten (vooral water en elektriciteit) vergt heel veel inspanning, dus ervoor gekozen op dit risico te lopen.
Nu ja op een paar LI-ION powerbank(s) omdat deze lekker lang hun lading blijven behouden. paar flessen water en een led-zak(usb)lamp per persoon .. is ook niet de kosten/moeite.. regenton die aan je HWA zit (wc doorspoelen ?) Is niet de meest vreemde/abnormale voorbereiding..
ps "mobiele telefoon?" ik denk dat je eerder radio bedoelt ? vergeet niet een headset (dubbelt als antenne voor je gsm)
Stroomstoring = zelden maar lampje hebben (gsm bv) is altijd wel prettig, tenzij je je mobiel wifi/mobiel internet niet uitzet .. (vliegtuigstand?) trekt het zoeken naar zendtoren(s)/wifi AP's je gsm snel leeg.. hierom wil je wel een powerbank(je)
Water is paar flessen per persoon altijd prettig.. op donkere/koele plek bewaren, de kans dat je zonder waterzit (zoals ik zelf achter kwam) is erg klein .. paar uurtjes max.
Zorg dat je-jezelf of je gezin bezig kan houden is niet geheel onbelangrijk.

Vorige week begonnen met de voorbereidingen toen de eerste gevallen in Europa bekend werden: inkopen gedaan in houdbare artikelen (rijst, bonen, pasta, sauzen, soepen, wc papier etc.) waarbij we het zeker twee weken uit kunnen houden. Verder vers ingevroren groente op peil gebracht in de vriezer.
Dingen die je bij de griep graag "nuttigd": beschuit, drink boulion, diaree remmers, paracetamol ofzo. (naar eigen inzicht) belangrijkste is dat je uitdroging voorkomt de rest "boeit niet"
pakketjes noodles/pasta die je met heetwater klaarmaakt ?
vlees/vis ?
Goede handzeep en desinfecterende gel aangeschaft. Daarnaast ook handlotion want van zoveel wassen moet je wel je handen goed verzorgen. Ook schoonmaakartikelen, reinigingsdoekjes, huishoudhandschoenen, bleek etc.
Huisgenoten handenwas discipline aangeleerd, zij houden zich hier goed aan. Nu er meer besmettingen zijn in NL loop ik dagelijks alle deurklinken, lichtknopjes etc. met een spuitfles multireiniger langs.
Handschoenen moet je ook wasssen / disposable ? (extra vuilniszakken?)
Bij verkeerd schoonmaken, verspreid je de ziekte kiemen.. en blaas je door je schoonmaakmiddel heen.
Dopje chloor/azijn in een emmer heet water is wellicht effectiever dan spuitbuis.
huisgenoten leren hoe je de wasmachine gebruikt, koken, waar staat alles ? hoe je goed je handen was (20sec bv)
Met de voorbereidingen probeer ik in te spelen op twee situaties:
1. Lockdown: scholen gaan dicht, kantoren zoveel mogelijk thuiswerken, mensen worden aangeraden zo min mogelijk naar buiten te gaan (supermarkt) en contact te hebben met anderen.
Deels .. supermarkt contact is "nodig" maar daar kom je niet dagelijks toch ?
Heb je spelletjes in huis,boeken ? tegen verveling ? scherm kijken word je immers zat na paar dagen.
Dan ben je blij dat niemand heet heeft in huis.
2. Zelf quarantaine: Een of meerdere huisgenoten blijken het virus te hebben, twee weken geen contact meer met de buitenwereld.
Vergeet niet onderling contact (als je het hebt 2m radius om je heen) ook geen intiem contact met je huisgenoten/partner. kan best uitdagend zijn .. alles moet je per persoon afscheiden .. borden/tandenborstel etc etc.. als 1 van jullie het heeft.
Ik acht de kans niet zo groot op een bovenstaande situatie. We kunnen gewoon alle artikelen in de komende maanden consumeren/gebruiken. Al met al is het een goede oefening voor een volgende uitbraak van wellicht iets ernstigers.
Als je veel tot een "standaard" verheft .. is het goed voor de portomonee (minder impuls aankopen), bewust gebruik, beter onderscheid tussen luxe & basis behoeftes .. Zelfstandigheid van huisgenoten (aanleren)
Fles chloor = 1 euro ? (dunno) doe je 4 maanden mee. Spuitfles 2 weken ? en kost 4,50. prijs verschil van kennis ten opzichte van "gemak" .. (niks mis mee is een persoonlijke keuze)
Tja je kan niet voor alles voorbereiden, denk alleen als je iets minder kiest voor gemak & vers .. je bewuster en voorbereider bent dan .. nu extra in gaan slaan.