Acties:
  • +3Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:14

the mod man

iets van beeldmaker

Ik snap ergens het hamsteren wel, ik mag de deur niet meer uit wegens verschijnselen.

M'n ouders aan de andere kant van het land zijn nu allebei ook "verkouden". Ik heb normaal gesproken letterlijk niks in huis qua eten. Dan was ik nu fucked geweest. M'n ouders zitten nu met restjes opgescheept of halve maaltijden uit een pakje waarbij je normaal gesproken dingen moet toevoegen.

Maar ik heb vorige week elke keer bij het boodschappen doen dingen gekocht voor 3 dagen (ipv alleen lunch halen en later op de dag alleen dinner) en nu heb ik genoeg in huis voor 3 weken (wel saai maar goed)

I can't wait to shoot!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:14

Deathchant

Don't intend. Do!

hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:18:
Men zegt dat de distributiecentra vol liggen, als de supermarkten over een paar dagen weer vol liggen stopt het hamsteren vanzelf.

Blijven er lege vakken dan worden we nu niet eerlijk voorgelicht en bevestigd dat juist de noodzaak tot het opbouwen van een goede voorraad.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat transport opschalen (tijdelijk) niet gaat omdat iedere chauffeur ziek is, maar dat lijkt me wel heel sterk. In china is de boel ook gewoon op gang aan het komen en daar is relatief ook weinig gehamsterd.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
ledog schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Het gaat om heel simpele plastic plaatjes met 90 kleine kuiltjes in een matrix. Een STL bestandje is een klusje van een uurtje.

Een Lab zou ze moeten steriliseren, maar ik zie niet in waarom ze daarna niet in een broedmachine kunnen worden geplaatst.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar de plaatjes waar jullie het over hebben zijn na mijn mening niet zo "simpel" als gedacht. Wikipedia: Microplate die gemaakt zij uit Wikipedia: Polystyrene en worden gebruikt voor bijvoorbeeld een Wikipedia: ELISA test.
PCR plates and microtiter plates are typically manufactured from virgin polypropylene plastic, making them resistant to phenols and chloroform. Variations of microtiter plates/PCR plates include deep-well or glass-bottomed types.
Er zijn transparante (clear) en zwarte variant, en in dit geval zal er (als mijn kennis nog correct is) gebruik gemaakt worden van de clear transparante versie (Dit om later ook goed de resultaten te kunnen beoordelen). Daar je een goede hechting moet hebben met het materiaal lijkt me dat de welletjes specifiek zijn ontworpen om optimale hechting te garanderen zodra je ze wilt "coaten" met het virus sample op de surface van het plaatje. Dus denk dat voor ons thuis wellicht een stap te ver is. Want hoe behalen wij zulke smooth surfaces en transparantie? Misschien met Polystyrene resin printing?

En dan het steriliseren dat gebeurt helaas niet op lage temp maar in een Autoclaaf Wikipedia: Autoclaaf (laboratorium) die minimaal 15 min op 121 graden vereist. Geen idee wat dit dan weer voor effect heeft op 3D geprinte modellen, het zal zoals gezegd misschien mogelijk zijn, alleen voor ons thuis dat betwijfel ik.

[Voor 23% gewijzigd door Macsylver op 14-03-2020 01:16]

My TED talk about the project Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

the mod man schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:25:
Ik snap ergens het hamsteren wel, ik mag de deur niet meer uit wegens verschijnselen.

M'n ouders aan de andere kant van het land zijn nu allebei ook "verkouden". Ik heb normaal gesproken letterlijk niks in huis qua eten. Dan was ik nu fucked geweest. M'n ouders zitten nu met restjes opgescheept of halve maaltijden uit een pakje waarbij je normaal gesproken dingen moet toevoegen.

Maar ik heb vorige week elke keer bij het boodschappen doen dingen gekocht voor 3 dagen (ipv alleen lunch halen en later op de dag alleen dinner) en nu heb ik genoeg in huis voor 3 weken (wel saai maar goed)
Net alsof de wereld op is als je niks in huis hebt en de digitale bestelwereld niet bestaat?
De thuisbezorgd restaurants sluiten ook niet ineens. :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Men sluit politieinzet rond supermarkten niet uit, het wordt grimmiger.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07
locmorto schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:54:
AH en de Dirk worden compleet leeg getrokken zelfs politie aanwezig hier max 20 personen per keer de supermarkt in.

Dat ik dit nog mag meemaken!
Waar is hier?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:30
Rutte zegt 'in het gesprek met de minister president' weer dat voedseltekorten niet aan de orde zullen zijn omdat we de een na grootste voedselproducent zijn. Maar zegt er niet bij dat hij/men die spullen liever duur verkoopt aan buitenland dan gebruikt voor interne consumptie. Willen we dat wel gaan doen moeten de prijzen in de supermarkt fix omhoog. En als je Poolse tomatenplukkerd allemaal in quarantaine zitten of terug naar huis zijn gevlucht heb je er ook vrij weinig aan

Nou dag he

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:30
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Net alsof de wereld op is als je niks in huis hebt en de digitale bestelwereld niet bestaat?
De thuisbezorgd restaurants sluiten ook niet ineens. :)
Is dat wel zo? In Italië en België zijn alle restaurants nu verplicht dicht toch? Zou bezorgen dan nog wel kunnen?
Als ik ondernemen was die mogelijk failliet gaat zou ik het wel doen, maar of het veilig is voor je bezorgers? En of het überhaupt wel mag

Nou dag he

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Mijn vertrouwen in de mensheid is vandaag wel weer een stuk gedaald. Mijn hemel wat een treurnis allemaal, zelfs op Tweakers ;w :F

PSN: xMaurice93

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zucht dochter ziek, mag gelijk niet meer op werk verschijnen
ehtweak schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:02:
Voor al diegenen die misgrijpen bij het brood, let op deze unieke en zeer bijzondere tip: :+

Brood is één van de meest simpele voedingsmiddelen om zelf te maken. :Y

Benodigdheden:
meel/bloem,
rijsmiddel,
vocht,
zout.

En een 'apparaat' om 'm in te bakken.
Dat kan zelfs in een pan met deksel.
Een oven is wat handiger...

:)
Totdat het vak bloem leeg is :) en gist op is .. merkte ik vandaag terloops op

Ik snap het hamsteren niet, wat ga je doen met alleen rijst en bonen ..

Tja ik bedoelde dat je wel wat in huis hebt .. als je er niet uit mag is dat wel handig..

[Voor 49% gewijzigd door vso op 13-03-2020 18:59]

Tja vanalles

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:39

ralpje

Deugpopje

M'n ouders aan de andere kant van het land zijn nu allebei ook "verkouden". Ik heb normaal gesproken letterlijk niks in huis qua eten. Dan was ik nu fucked geweest.
Dan is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om iemand die boodschappen voor je te laten doen (en op je stoep neer te zetten als je echt geen contact wilt hebben).
Anatidae schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Is dat wel zo? In Italië en België zijn alle restaurants nu verplicht dicht toch? Zou bezorgen dan nog wel kunnen?
Als ik ondernemen was die mogelijk failliet gaat zou ik het wel doen, maar of het veilig is voor je bezorgers? En of het überhaupt wel mag
Ook hier: vooraf betalen (iDeal, bijvoorbeeld) en vervolgens de bezorger het spul aan je deur laten hangen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Anatidae schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Vantevoren betaald, bezorgd door een bezorgt zonder koorts, overhandigd op/in karton/plastic waar een virus Max een minuut overleefd.
Welke problemen zie je als iemand zijn handen wast?

PSN

• hoevenpe
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:04:
Vantevoren betaald, bezorgd door een bezorgt zonder koorts, overhandigd op/in karton/plastic waar een virus Max een minuut overleefd.
Welke problemen zie je als iemand zijn handen wast?
Je weet dus niet of die bezorger zijn handen wast en wie zegt dat die bezorgservice volgende week nog functioneert?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:04
Droefsnoet schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Jammer dat het volk geen inspraak heeft in wie dit land bestuurt, dan zou alles beter zijn
Waar heb je het over? De VVD heeft sinds 2010 steeds de meeste stemmen gekregen van 'het volk'.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:08
Grin schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:20:
Hier in Groningen is alles nog te krijgen. Gelukkig niet veel irrationeel gehamster. Maar als de mensen op GoT hun hamstergedrag al denken te kunnen rationaliseren, dan kijk ik daar toch van op. Ik zie GoT toch als bovengemiddeld rationeel, wanneer zelfs hier dat gedrag wordt goedgepraat dan kan je je 'zorgen maken' over 'de rest' .

Als ik (en mijn gezin) maar genoeg heb voor de komende xyz weken... Wat een redenatie... Mijn respect ben je dan kwijt. En dan mag je nu reageren met: wacht maar als de schappen straks leeg zijn, ik heb dan genoeg! Ik (en mijn gezin) zijn uiteindelijk wel belangrijker dan de anderen! Ieder voor zich, god voor ons allen.
Je weet dat je nu je eigen lakse, laconieke houding probeert te vergoelijken door de vooruitziende blik van anderen als asociaal af te doen?

De mensen die nu hamsteren zijn eigenlijk al te laat. Het is altijd verstandig om een voorraad te hebben. Daarna kwamen de preppers. Nu hamsteren mensen in paniek. Straks kom jij bij de vierde lichting shoppers zeuren dat het allemaal niet netjes, onnodig en unfair is?

Stel: Als jij moet kiezen tussen 2 broden voor jouw kinderen, of 1 brood daarvan aan een volslagen onbekende gunnen, ben jij dan zo ruimhartig? En wat vind je vrouw ervan als zoon en dochter straks geen eten hebben omdat hun papa het allemaal maar gedoe vond?

/s

Ik ben het met je eens dat de complete Lidl leeg kopen nog echt niet nodig lijkt te zijn, maar mensen die voorraden aanleggen zo stigmatiseren, is ook pertinente onzin.

Ieder die zich op nuchtere wijze zo goed mogelijk probeert voor te bereiden verdient respect. Iedereen die dat afdoet als "het waait wel over en de wereld is knettergek" verdient vooral de struisvogel-award.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:37:
[...]

Je weet dat je nu je eigen lakse, laconieke houding probeert te vergoelijken door de vooruitziende blik van anderen als asociaal af te doen?

De mensen die nu hamsteren zijn eigenlijk al te laat. Het is altijd verstandig om een voorraad te hebben. Daarna kwamen de preppers. Nu hamsteren mensen in paniek. Straks kom jij bij de vierde lichting shoppers zeuren dat het allemaal niet netjes, onnodig en unfair is?

Stel: Als jij moet kiezen tussen 2 broden voor jouw kinderen, of 1 brood daarvan aan een volslagen onbekende gunnen, ben jij dan zo ruimhartig? En wat vind je vrouw ervan als zoon en dochter straks geen eten hebben omdat hun papa het allemaal maar gedoe vond?

/s

Ik ben het met je eens dat de complete Lidl leeg kopen nog echt niet nodig lijkt te zijn, maar mensen die voorraden aanleggen zo stigmatiseren, is ook pertinente onzin.

Ieder die zich op nuchtere wijze zo goed mogelijk probeert voor te bereiden verdient respect. Iedereen die dat afdoet als "het waait wel over en de wereld is knettergek" verdient vooral de struisvogel-award.
Ik neem aan dat je hier wel onderscheid maakt tussen mensen die een gezonde voorraad aanleggen en mensen die 30 pakken pleepapier hamsteren?

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

ralpje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Dan is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om iemand die boodschappen voor je te laten doen (en op je stoep neer te zetten als je echt geen contact wilt hebben).
Ja, elke dag? Of maar gewoon in 1 keer voor de gehele 2 week dat je thuis moet blijven? (dan is die andere dus aan het hamsteren voor mij)

thuisbezorgd ook zeker een optie. Zolang die nog bezorgen, zolang er nog geld op de rekening staat (zonder werk want hea mag de deur al niet uit) meerdere keren per week (ontbijt lunch en dinner)

Ik heb nu in de week van 2-8 maart gekocht wat een normaal gezin waarschijnlijk voor 2 weken zou kopen zodat ik een tijdje vooruit kan. Niks schappen leeg getrokken, 1 pak wc papier a 10 rollen (was ook al nodig sws) 1 tube tandpasta, 1 kilo pasta 2 kilo rijst, 2 pakken ontbijtgranen 3 liter houdbare melk, dat soort dingen.

Nogmaals ik snap het wel, ik heb btw niet iemand die ff boodschappen komt bezorgen, al mn werk is afgelast als zzp'er in de evenementen branche (buffer is groot genoeg voor 3 jaar 0 inkomsten) en ik mag dus niet naar buiten met symptomen

Aanvulling: bij mn ouders werkt thuisbezorgd niet, er is geen bezorg restaurant. Zij hebben dan wel weer buren die aardig genoeg zijn maar die zitten weer in leefdtijds catogorie blijf maar beter binnen. Wat ik wil zeggen, nee niet alles is makkelijk gefixed

[Voor 9% gewijzigd door the mod man op 13-03-2020 19:51]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20

-tom-562

Oliesjeik

bones schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:07:
[...]

Jij weet nog niet wat komen gaat. Wie weet gaat heel NL op slot. Ik ben voorbereid op een worst case scenario, om met mijn gezin te overleven. En ja ik denk dan aan mij en mijn gezin, en niet aan anderen. Ik ga morgen voor nog 2 weken voorraad inslaan.
Gast, we leven in Nederland. Niet in 1 of ander 3e wereld land 7(8)7 7(8)7 ik heb voor een week eten in huis. Ik ga dinsdag gewoon op mijn gemakje boodschappen doen als alle Doomsday gekkies klaar zijn met hun niet nodige gehamster

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:55
Op mijn werk klagen ze meer over de eventuele absentie van personeel en moet het ook niet allemaal te groot gemaakt worden.

Zou haast bang worden om te moeten zeggen dat ik grieperig ben. (tot op heden nog gewoon fit)
Zijn ook vooral bang dat het bedrijf stil komt te staan en inkomsten mis loopt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

bones schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Dinsdag zijn de schappen leeg. Denk dat je dan aardig in paniek raakt of niet. ;)
Wat is er mis met verse producten? Of is dat te duur en koop je liever kgs tegelijk voorverpakt ..?

Ik vind het hele hamsteren echt enorm asociaal.

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 13-03-2020 19:45]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

bones schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Emh jawel.. die zullen net als vandaag leeg zijn.
Nee
Bevoorrading
We verkopen op dit moment van bepaalde producten meer dan normaal. Zeep, handgels en houdbare producten zoals pasta. Onze distributiecentra liggen vol en we bevoorraden winkels dagelijks meerdere malen. Samen met onze collega’s, leveranciers, en transporteurs werken we hard om de schappen goed gevuld te houden. Op dit moment zetten we meer mensen in, zowel in onze winkels als in de bevoorrading.

U kunt ons helpen door boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet.
Bron: AH

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Achja, niks mis met een zak extra aardappelen of een pak extra rijst toch. (De regering heeft vaak reclame gemaakt voot een noodpakket) Maar als elke bezoeker een paar artikelen extra meeneemt, dan kan het best hard gaan. Maar winkelwagems vol blikken en toiletpapier... :')
Grappig wel, waarschijnlijk zitten ze dat de komende 2 weken allemaal op te eten, en als er dan echt wat aan de hand is, is de voorraad al weer op :+

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

_ferry_ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:51:
Achja, niks mis met een zak extra aardappelen of een pak extra rijst toch. (De regering heeft vaak reclame gemaakt voot een noodpakket) Maar als elke bezoeker een paar artikelen extra meeneemt, dan kan het best hard gaan. Maar winkelwagems vol blikken en toiletpapier... :')
Grappig wel, waarschijnlijk zitten ze dat de komende 2 weken allemaal op te eten, en als er dan echt wat aan de hand is, is de voorraad al weer op :+
Zolang je 1 a 3 dagen voor de massa uitloopt ben je goed toch :+

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 16:47

Grin

Ride si sapis.

Ho ho ho @Jorgen. Je moet mij geen woorden in de mond leggen; lees mijn post even goed. Ik zeg nergens asociaal, ik zeg dat ze mijn respect kwijt zijn. Dat is heel iets anders.

En waarom noem je mij laks en laconiek? Uiteraard heb ik (nagenoeg altijd) voor ongeveer twee weken rijst en bonen in huis, dat neemt geen ruimte en blijft jaren goed. Het enige wat ik afkeur is het hamstergedrag dat sommigen hier propageren. Koop weloverwogen in, en hou het sociaal.
Voor weken en weken inslaan vind ik nu niet verstandig. Hou je noodrantsoen op pijl, zoals je dat altijd doet/hebt, en hou rekening met anderen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Shaffy
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Vinden jullie dat de voorschriften goed worden nageleefd? Zie dat mensen wel in de elleboog kuchen, maar niet aan het gezicht zitten is wel een ander verhaal.

Zie veel 'vingers onder de neus door', maar ook veel 'vingerlikken bij het omslaan van de pagina'. Best wel smerig eigenlijk.

Laten we wat vaker de handjes wassen O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:15
Niets van geloven. Ook zij zien hun voorraad heel snel teruglopen. In plaats van voor enkele weken, hebben ze waarschijnlijk voor veel kortere tijdspanne voorraad liggen in hun magazijnen.
Door dit soort berichten online te plaatsen, hopen ze dat er minder mensen gaan hamsteren en dat hun voorraad gestaag weer op peil komt.

Echter hopen de meeste distributiecentra dat ze gewoon een bevoorrading zullen behouden in de komende weken. Ze hopen dat er geen vrachtwagen-, heftruck en weet ik veel nog wat chauffeurs ziek thuis zullen zijn, dat er genoeg winkelpersoneel zal blijven beschikbaar zijn.

Als straks echt de hel losbarst, zul je juist merken dat degenen die de afgelopen tijd hebben gehamsterd, wel degelijk slim bezig zijn geweest.

Ik word ondertussen wel een beetje moe van dat bagatelliserende houding van de regering en de gelijkdenkenden hier op GoT.
XWB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:52:
[...]

De schappen worden natuurlijk weer aangevuld. En op een gegeven moment is iedereen klaar met hamsteren.
Ja en voor hoe lang dan? Heb jij daar inzicht op? Denk je dat de supermarkten daar inzicht op hebben! En hun leveranciers? Het is gewoon koffiedik kijken.

[Voor 15% gewijzigd door Tartarus op 13-03-2020 20:01]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Shaffy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:58:
Vinden jullie dat de voorschriften goed worden nageleefd? Zie dat mensen wel in de elleboog kuchen, maar niet aan het gezicht zitten is wel een ander verhaal.

Zie veel 'vingers onder de neus door', maar ook veel 'vingerlikken bij het omslaan van de pagina'. Best wel smerig eigenlijk.

Laten we wat vaker de handjes wassen O-)
Misschien een extra boost voor de ‘paperless’ office?

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47
BlackMonkey schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:04:
[...]

Je lijkt d'r nu haast meer een doel van te maken.....Je hebt zelf al vol trots aangegeven genoeg te hebben :?
Ja ik heb genoeg, maar niet voor 2 maanden o.i.d. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het nog wel even duren hier in NL met die dramatische houding van Rutte (zie scholen openhouden bijvoorbeeld).

En het is dat ik de schappen al leeg had getrokken, en er niet meer was anders had ik uiteraard direct voor 2 a 3 maanden ingeslagen. En mocht het uiteindelijk blijken dat ze wel voorraad blijven houden, en elke dag de schappen worden aangevuld, dan boeit dat niet, dan heb ik gewoon een voorraadje thuis met de meest belangrijke items. Komt toch wel op.

[Voor 29% gewijzigd door bones op 13-03-2020 20:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 05-06 11:34
Tartarus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Niets van geloven. Ook zij zien hun voorraad heel snel teruglopen. In plaats van voor enkele weken, hebben ze waarschijnlijk voor veel kortere tijdspanne voorraad liggen in hun magazijnen.
Door dit soort berichten online te plaatsen, hopen ze dat er minder mensen gaan hamsteren en dat hun voorraad gestaag weer op peil komt.

Echter hopen de meeste distributiecentra dat ze gewoon een bevoorrading zullen behouden in de komende weken. Ze hopen dat er geen vrachtwagen-, heftruck en weet ik veel nog wat chauffeurs ziek thuis zullen zijn, dat er genoeg winkelpersoneel zal blijven beschikbaar zijn.

Als straks echt de hel losbarst, zul je juist merken dat degenen die de afgelopen tijd hebben gehamsterd, wel degelijk slim bezig zijn geweest.

Ik word ondertussen wel een beetje moe van dat bagatelliserende houding van de regering en de gelijkdenkenden hier op GoT.

[...]

Ja en voor hoe lang dan? Heb jij daar inzicht op? Denk je dat de supermarkten daar inzicht op hebben! En hun leveranciers? Het is gewoon koffiedik kijken.
Shit koffie vergeten vandaag. Morgen nog even wat pakken hamsteren, andere krijg ik hoofdpijn en dan moet ik aan de dure paracetamol. Huismerk AH was namelijk al opgehamsterd.

Lol, supermarkten zijn behoorlijk berekend op de afname. Als iedereen zijn noodpakketje aanlegt dan zijn de schappen ook leeg zonder dat er massaal gehamsterd wordt. Dus degenen die roepen niet hamsteren, maar wel extra voorraad halen, dat werkt niet :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
Grin schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:53:
Ho ho ho @Jorgen. Je moet mij geen woorden in de mond leggen; lees mijn post even goed. Ik zeg nergens asociaal, ik zeg dat ze mijn respect kwijt zijn. Dat is heel iets anders.

En waarom noem je mij laks en laconiek? Uiteraard heb ik (nagenoeg altijd) voor ongeveer twee weken rijst en bonen in huis, dat neemt geen ruimte en blijft jaren goed. Het enige wat ik afkeur is het hamstergedrag dat sommigen hier propageren. Koop weloverwogen in, en hou het sociaal.
Voor weken en weken inslaan vind ik nu niet verstandig. Hou je noodrantsoen op pijl, zoals je dat altijd doet/hebt, en hou rekening met anderen.
OK, dat is al een stuk genuanceerder. 👍🏻
Miscommunicatie dan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Bol heeft nog WC papier. Hamster daar maar een halve Transit vol.

https://www.bol.com/nl/s/...dia_all&voiceSearch=false

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jean-Bob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:32:
[...]

Als je nu wat in huis haalt hoef je niet in een rij te staan die ontstaat omdat je straks een voor een de supermarkt in mag en een meter afstand moet houden, zoals in Italië. Dat heeft niets met tekorten te maken maar met voorbereiding op een kutsituatie.

Ik heb dit zoals velen in dit topic overigens al een week geleden gedaan en het bescheiden gehouden. Toen waren de schappen nog prima gevuld.
Tja, dan hou je straks een meter afstand in de supermarkt. So what?

Italië zit dan wel in lockdown maar mensen doen nog steeds boodschappen.

World War One

• Tommie12
  • Nu online
XWB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:17:
[...]

Tja, dan hou je straks een meter afstand in de supermarkt. So what?

Italië zit dan wel in lockdown maar mensen doen nog steeds boodschappen.
En met alle respect voor Italië, maar de hele logistieke keten werkt hier beter denk ik toch.
Het probleem zal sowieso heel kort duren, nu is er gewoon wat personeelstekort om alles aan te slepen en de vakken te vullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
[...]

[...]

Dat is gewoon niet onderbouwd. Dat geldt misschien voor mondkapjes maar niet voor toiletpapier en eten. Heeft ook nog eens niks met bagatelliseren te maken. Omgekeerd zou je kunnen zeggen dat onnodige paniek op dit moment ook niet nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
AH heeft een doorlooptijd van 3 dagen voor vers en 14 dagen voor niet verse producten. Dat kwam ooit voorbij in een filmpje over hun distributie. Vers is in dit geval producten waarbij de houdbaarheid in dagen uitgedrukt wordt, niet vers is weken of maanden houdbaar.
Als we normaal door blijven winkelen zijn na drie dagen de pakken melk op en kan je over twee weken geen hagelslag meer vinden. Als we niet normaal winkelen dan is dat wat eerder. :+
Maar dat is alleen het geval als de aanvoer volledig stil komt te liggen en dat is niet aan de orde.

• Tommie12
  • Nu online
[...]

[...]

Als straks 5% van de bevolking in het ziekenhuis ligt te sterven van honger en koorts zijn die tekorten snel weg. 8)7

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[...]

Voor hoelang? Als we de vergelijking met China maken: in Wuhan hadden de supermarkten een weekje met lege schappen te maken (die wel dagelijks aangevuld werden). Op een gegeven moment is het hamsteren gewoon voorbij.

World War One

• bszz
Ok, ik hamster niet maar voelde mij toch bezwaard om vandaag WC papier te kopen. Hoewel ik al mijn hele zelfstandige leven alles dat houdbaar is in het groot in sla (gewoon omdat het tijd en geld scheelt) voelde ik nu sterk de neiging een pakje van 4 rolletjes te kopen..... Bizar... helaas was er alleen nog grootverpakking |:(

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:52
Ikzelf ben actief in de sportwereld in Brabant.
Heb hierin een VOF en een stel collega trainers in dienst.

Onze sportbond (KNLTB) heeft als advies alle activiteiten eruit gegooid, wedstrijden, vergaderingen. De trainingen mogen tot op heden nog gewoon doorgaan met als beperking max. 4 personen per baan. (dat is altijd de max bij ons...maargoed)

Nu ben ik van mening met de inachtneming van de huidige richtlijnen van het RIVM dat deze trainingen ook gewoon door kunnen gaan, zeker gezien de scholen gewoon nog open zijn en wij enkel in de buitenlucht opereren en nooit dicht bij elkaar staan.

Ik verwacht dat snel ook ons verboden wordt om de trainingen door te laten gaan en/of dat de tennisparken gewoon op slot gaan.

Voor mijn organisatie zou dit redelijk dramatisch zijn ivm. doorbetalen van het huidige trainers bestand. Hiervoor zou dan dus de werktijdverkorting een oplossing kunnen bieden (nooit mee gewerkt, dus geen idee eigenlijk).

Ook is er bij mij twijfel of wij uit eigen beweging niet alles zouden moeten cancelen. Al twijfel ik dan ook direct of er überhaupt recht zou zijn op bovengenoemde regeling.

De cursisten + ouders tot nu toe reageren allen positief op dat het gewoon doorgaat.

Hier iemand die ervaring heeft met deze regeling en of helder beeld of het nou slimmer is om alles te cancelen. (ik volg nu nog gewoon het advies van de bond, die weer duidelijk overleg heeft met het NOC-NSF + RIVM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:46
Dit voelde de meeste mensen dus blijkbaar toch niet helemaal aankomen?
Begin vorige week heb ik m'n wekelijkse boodschappen gedaan en daarbij flink wat extra houdbare dingen. Achteraf blij dat ik het heb gedaan, ik kan indien nodig prima 3 weken binnen blijven. Vandaag in Almere en Lelystad geweest, wat een chaos. Zo leeg heb ik de winkels nog nooit gezien.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • +5Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:07
[...]

[...]

bones schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Dat geloof je toch zelf niet. Dat zeggen ze puur zodat mensen niet in paniek raken en nog veel meer gaan hamsteren.

Ik ga de komende dagen elke dag inslaan wat ik kan inslaan. Even kijken hoe het zit met hun voorraad.

Ps, het zegt al genoeg dat AH de online bestellingen niet eens aan kan. De site ligt al sinds vanmiddag plat. Als ze zoveel voorraad zouden hebben dan was dat vast geen probleem geweest lijkt me.
Heeft niet alleen met voorraad te maken ook met capaciteit van verzamelen en vervoer.

Ik kan je vertellen dat er genoeg handel is maar dat het voor winkels niet bij te vullen is, voor transport niet te berijden en voor de distributiecentra’s niet te verzamelen. Zo hard als het gaat. Vergelijk het met kerst echter worden dan alle schakels van te voren opgeschaald. Nu komt het onverwachts.

Bron? Mijn werk.

Prima dat de een meer boodschappen haalt dan de andere om wat voor reden dan ook. Maar die doomsday scenarios om andere bang te maken hoeft echt niet. Gebruik gewoon je gezonde verstand en bronnen. Paniek heeft niemand iets aan.

©2004

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 14:47
BekSide schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:28:

Onze sportbond (KNLTB) heeft als advies alle activiteiten eruit gegooid, wedstrijden, vergaderingen. De trainingen mogen tot op heden nog gewoon doorgaan met als beperking max. 4 personen per baan. (dat is altijd de max bij ons...maargoed)

Nu ben ik van mening met de inachtneming van de huidige richtlijnen van het RIVM dat deze trainingen ook gewoon door kunnen gaan, zeker gezien de scholen gewoon nog open zijn en wij enkel in de buitenlucht opereren en nooit dicht bij elkaar staan.

Ik verwacht dat snel ook ons verboden wordt om de trainingen door te laten gaan en/of dat de tennisparken gewoon op slot gaan.

Voor mijn organisatie zou dit redelijk dramatisch zijn ivm. doorbetalen van het huidige trainers bestand. Hiervoor zou dan dus de werktijdverkorting een oplossing kunnen bieden (nooit mee gewerkt, dus geen idee eigenlijk).

Ook is er bij mij twijfel of wij uit eigen beweging niet alles zouden moeten cancelen. Al twijfel ik dan ook direct of er überhaupt recht zou zijn op bovengenoemde regeling.

De cursisten + ouders tot nu toe reageren allen positief op dat het gewoon doorgaat.

Hier iemand die ervaring heeft met deze regeling en of helder beeld of het nou slimmer is om alles te cancelen. (ik volg nu nog gewoon het advies van de bond, die weer duidelijk overleg heeft met het NOC-NSF + RIVM.
Ik vind het ook vreemd dat het NOC alle sporten over een kam scheert. Tennis en Tafeltennis zijn heel andere sporten dan contactsporten als Voetbal en Volleybal.

Dat gezegd hebbende hebben wij wel de trainingen afgelast. Ik hoop dat we het vrij spelen door kunnen laten gaan volgende week. Maar een training met trainer waar je verantwoordelijk voor bent vind ik toch iets anders.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

De media springt wel héél gretig op het 'hamsteren'.

Wat minder zeep en toiletpapier in de schappen is meteen 'vechten om parkeerplaatsen bij de super, lange wachttijden, zorgelijke blikken'.

Je zou bijna denken dat we een plekje op de Ark moeten reserveren :/

• bszz
BekSide schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:28:

Dit is iets waar ik mij zelf ook in moet verdiepen: wat ik begrijp is dat als je daarvoor in aanmerking komt (dan moet je aantonen dat er minimaal 20% minder werk is), je wel loon moet uitbetalen maar dat je 70% van UWV vergoed krijgt tot aan de opgebouwde WW rechten per werknemer. Het gaat dan ook van die rechten af! Dit geldt voor minimaal 2 en maximaal 6 weken en kan daarna nog 3 keer verlengd worden tot een maximum van 24 weken. Daarnaast zijn er regelingen om uitstel van betaling van belastingen (loonheffing, etc.) te kunnen krijgen. Die aanvragen worden met de hand verwerkt en als ik het goed begrijp wordt de betaling gepauzeerd op het moment dat de aanvraag ingevoerd is. Overigens vind ik dit wel een interessant vraagstuk om meer informatie over te krijgen dus deskundigen in dit topic: roept u maar ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tommie12 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:22:
[...]

En met alle respect voor Italië, maar de hele logistieke keten werkt hier beter denk ik toch.
Het probleem zal sowieso heel kort duren, nu is er gewoon wat personeelstekort om alles aan te slepen en de vakken te vullen.
Als er twee dingen zijn waar Nederland goed in is, dan is het landbouwproducten en logistiek. Het laatste waar ik me zorgen over maak is de voedselvoorziening. Als er wat opraakt dan zijn het de non-essentiele zaken en niet het voedsel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:33
downtime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Als er twee dingen zijn waar Nederland goed in is, dan is het landbouwproducten en logistiek. Het laatste waar ik me zorgen over maak is de voedselvoorziening. Als er wat opraakt dan zijn het de non-essentiele zaken en niet het voedsel.
Absoluut.
Werk zelf bij een supermarkt, het is flink, flink aanpoten, maar het voedsel in Nederland komt vrijwel allemaal uit Nederland, zeker het groente en (het meeste) fruit. Daarnaast heeft Nederland uitstekende infrastructuur en veel logistieke kennis en distributiecentra, dus ik maak mij geen zorgen.
Wel veel klanten in onze kleine buurtsuper, om 8.15 was het drukker dan normaal om 12.00.
Begreep dat de omzet gisteren haast het dubbele was tov een normale donderdag, dus de supermarkten varen er wel bij.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

Anoniem: 669783

Maarten_E schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:52:
[...]

Absoluut.
Werk zelf bij een supermarkt, het is flink, flink aanpoten, maar het voedsel in Nederland komt vrijwel allemaal uit Nederland, zeker het groente en (het meeste) fruit. Daarnaast heeft Nederland uitstekende infrastructuur en veel logistieke kennis en distributiecentra, dus ik maak mij geen zorgen.
Wel veel klanten in onze kleine buurtsuper, om 8.15 was het drukker dan normaal om 12.00.
Begreep dat de omzet gisteren haast het dubbele was tov een normale donderdag, dus de supermarkten varen er wel bij.
Dat, en supermarkten moeten nog inspringen op de hysterie. Kan me voorstellen dat het even anders inkopen is als de winkel vol staat met randdebielen die alle afbakbroodjes en potten bonen in tomatensaus wegkapen.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04

BazzH

Kei-goed...

Wel mooi. Vandaag bij de lokale Boni de hele voorraad houdbare melk leeggehamstert, komt er 's avonds doodleuk een nieuwe levering en staat de vakkenvuller het hele schap gewoon weer ramvol te zetten. :) En weer door....

AH geeft zelf al aan: we hebben uitpuilende distributiecentra, "dus doe ff normaal".

Al die lege schappen zijn uiterlijk dinsdag weer helemaal gevuld, als het al niet eerder is. Kan de houdbare melk en het toiletpapier mooi in de Bonus. :)

Think smart........ Act stupid........

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 22:03
In de Bijlmer of welke andere pauperwijk dan ook waarschijnlijk.

Anoniem: 669783

Dit is lekker zeg, ik ga stuk.

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 17:46
Macsylver schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:34:

Daar je een goede hechting moet hebben met het materiaal lijkt me dat de welletjes specifiek zijn ontworpen om optimale hechting te garanderen zodra je ze wilt "coaten" met het virus sample op de surface van het plaatje. Want hoe behalen wij zulke smooth surfaces en transparantie?
Tja, wit materiaal zou ook kunnen werken het gaat om het beoordelen van de hoeveelheid kleurenmarkers.
En dan het steriliseren dat gebeurt helaas niet op lage temp maar in een Autoclaaf Wikipedia: Autoclaaf (laboratorium) die minimaal 15 min op 121 graden vereist. Geen idee wat dit dan weer voor effect heeft op 3D geprinte modellen, mogelijk zal het zoals gezegd wellicht zijn, alleen voor ons thuis dat betwijfel ik.
Er zijn ook apparaten die 3D prints 'smoothen' door middel van damp van een oplosmiddel. Met aceton damp zou je kunnen sterliseren en misschien een voldoende vlakke structuur kunnen creëren, zeker als je de 'welletjes' een vlakke bodem geeft.

Het zou aardig zijn als iemand een testje kan draaien op een lab of op een van de universiteiten.

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 19:10

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Electromonkey schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:17:
[...]
Verder staat de appie hier morgen om 10:00 op de stoep, met de weekboodschappen, zoals elke week.
Appie is de komende week/weken helemaal vol geboekt dus succes met je week boodschappen ;)

Ook al liggen de distibutiecentra vol, dit extreme hamstergedrag is geen kruid tegen gewassen.
Diverse supermarkten hebben vandaag meer omzet gedraaid dan tijdens de kerstdagen.. bizar

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:06
-tom-562 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Hamsteren is nergens voor nodig, en zorgt voor onnodige paniek
Kan bij deze dit topic gesloten worden? Waarom voorbereiden, want er valt niets voor te bereiden. De supply chain naar de supermarkten blijft intact, en de magazijnen hebben genoeg voorraad.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Sebazzz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Kan bij deze dit topic gesloten worden? Waarom voorbereiden, want er valt niets voor te bereiden. De supply chain naar de supermarkten blijft intact, en de magazijnen hebben genoeg voorraad.
Omdat 'voorbereiden' niet alleen maar om de voedselvoorziening gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04

BazzH

Kei-goed...

tweaker2010 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Appie is de komende week/weken helemaal vol geboekt dus succes met je week boodschappen ;)

Ook al liggen de distibutiecentra vol, dit extreme hamstergedrag is geen kruid tegen gewassen.
Diverse supermarkten hebben vandaag meer omzet gedraaid dan tijdens de kerstdagen.. bizar
Ik maak me daar echt geen zorgen om. Die schappen zijn nu even leeg. Maandag is alles gewoon weer te krijgen, misschien wat minder keus dan je gewend bent. Dinsdag/woensdag zijn we het allemaal weer vergeten. Al die lui die nu 500 rollen WC-papier en 40 liter houdbare melk gekocht hebben, hoeven voorlopig niets meer te halen. Dus dat komt wel goed.

Je moet gewoon altijd zorgen voor een klein voorraadje en niet pas gaan nadenken over "WC-papier halen" als je de laatste rol ophangt.

Think smart........ Act stupid........

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:58
Shaffy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:26:
[...]

Omdat 'voorbereiden' niet alleen maar om de voedselvoorziening gaat.
Hoe bereid je nog meer voor op corona dan?

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

baronruud schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Hoe bereid je nog meer voor op corona dan?
Ik reageerde er vooral op vanwege het 'hamsteren', de zogenaamde voedselcomponent.
En hoewel het al heel vaak gezegd is: Was je handen! Blijf met je poten van je gezicht af!

:>

Het kan trouwens ook geen kwaad om af en toe met een doekje bleek langs klinken en kranen te gaan.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Oh nee m'n favoriete brood was er niet meer :'( nu moet ik zien te overleven met een ander soort brood :( :( :(
Straks gaan ze nog zeggen dat er geen Pepsi meer is en dat ik moet behelpen moet Coca-cola ;(

Als je in Nederland omkomt van de honger dan heb je echt iets gigantisch fout gedaan. Al het andere is een luxeprobleem.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:58
Shaffy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Ik reageerde er vooral op vanwege het 'hamsteren', de zogenaamde voedselcomponent.
En hoewel het al heel vaak gezegd is: Was je handen! Blijf met je poten van je gezicht af!

:>

Het kan trouwens ook geen kwaad om af en toe met een doekje bleek langs klinken en kranen te gaan.
En hoest, nies in je elleboog. Maar dat moet iedereen sowieso altijd al doen, ook al is er geen corona.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik geef het toe, ik geef het toe.
Heb gisteren ook wat extra pakken met 20 rollen pleepapier gehaald bij de Lidl. ;)

Waarom? Omdat ze in de aanbieding waren! *O* _O-
(doe ik altijd als ze de aanbieding hebben van 20 rollen/pak voor 5 euro; is zowat het goedkoopste goede comfortable 3-laags pleepapier van Nederland!)

BTW: Het heet voortaan officieel pleepapier; onze MP gebruikt die term ook! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
locmorto schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:16:
[...]

We hebben wel geteld 1.000 ic bedden op 17 miljoen mensen :/
Ik heb het even nagekeken en van al je ernstige berichten over vechtpartijen, politieinzet en andere paniekzaaierij heb je nog niet één keer een bron kunnen laten zien. Geen NOS, geen lokale omroep, zelfs geen twitterbericht.

Zit je hier nou vreselijk te fake-newsen of hoe zit het?

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Mag ik je volgende week quoten als je komt bedelen om een WC-rol? ;)
Leven zonder WC-rol is niet zo moeilijk, dat doen miljoenen mensen. Leven zonder eten duurt niet zo lang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ZieglerNichols schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:58:
[...]

Leven zonder WC-rol is niet zo moeilijk, dat doen miljoenen mensen. Leven zonder eten duurt niet zo lang.
Botol cebok :Y
Voor alle wc papier gekkies:
https://www.dumpert.nl/mediabase/7861397/1c873f94

• hoevenpe
  • Nu online
offtopic:
@ZieglerNichols
Voor de duidelijkheid: ik snap die run op WC-rollen ook niet zo goed, je kunt relatief makkelijk zonder.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Mag ik je volgende week quoten als je komt bedelen om een WC-rol? ;)
Wie heeft er nou maar wc papier op voorraad voor een week? :F echt.. basis voorraad??

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
bones schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Gezien de schappen in heel nederland ben ik geen uitzondering. Jij toevallig voor lege schappen gestaan vandaag dat je zo "toxic" bent?
Ik heb echt heel veel moeite om niet op jou te reageren... Hoe kun je zo ontzettend zelfzuchtig zijn en hier lopen verheerlijken dat je hebt lopen hamsteren. De opmerking voelt hetzelfde als een Gers Pardoel die zegt dat hij het vertikt om geen handen meer te geven.

Ook jij -of je het wilt of niet- bent onderdeel van de maatschappij van Nederland. We hebben een democratie met een socialistische gedachte. Hoe kun je het in hemelsnaam over je hart verkrijgen om meer in te slaan dan je zelf nodig hebt.
Denk nu aan de doelgroep die echt gevaar loopt met dit virus. Die mijdt de drukte, komt in de supermarkt en ziet dat alles leeg is..

Jij bent zeker ook degene die alle water koopt als de watermaatschappij even storing heeft. Waarom is het toch alleen maar ikke, ikke, ikke en kun je niet aan je medemens denken?

Ja ook ik wordt hier heel toxic van, terwijl ik vandaag niet in de supermarkt geweest ben. Denk aub eens wat meer aan je medemens!

• hoevenpe
  • Nu online
@SmurfLink
Dacht dat de smiley duidelijk genoeg was, het was een grapje. Heb hier nog maar 5 rollen liggen...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maarten_E
Vind het ergens wel grappig dat het nu pas gebeurt.
Toen het virus in Italië opdook, kon je er donder op zeggen dat het ook in Nederland zou komen.
Dus sindsdien ben ik iedere keer dat ik naar de Appie ging (2x in de week), een blik soep of een pak spaghetti gaan halen. Doe dat even keer 4x2, dus ik heb nu een flink kast vol, zonder dat iemand er last van had.
Had de paniek eigenlijk al verwacht vanaf het moment dat bekend werd dat er een patient in Tilburg was (hemelsbreed 25km van hier), maar dat viel nog mee.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

downtime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:37:
[...]

In de meest vreselijke doemscenario's kan je desnoods gewoon bij de boer het land op gaan en een paar euro achterlaten voor die boer. Eet je een weekje wortelen in diverse vormen. Gekookt, rauw, gegrild en gebakken maar soit. Denken dat er in Nederland niet genoeg eten is... Zelfs met 70 procent vermindering van de voedselproductie hebben we nog steeds 2x zoveel voedsel als we op kunnen.

Onze buurlanden: Sterkte boys! >:)

Er is niks mis met een voorraadje om het een weekje uit te zingen en een heel pak toiletpapier in huis te hebben voor dit soort gevallen. Je zal maar net je laatste rol aanbreken en mis gaan grijpen hierdoor. Degene die meer dan 10 rollen koopt is gewoon een idioot.

[Voor 14% gewijzigd door Nox op 13-03-2020 22:18]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Toch is het hamsteren gewoon heel slim want je komt dan minder in contact met dragers. Ik had al staan voordat corona uitbrak:

7x tandpasta
10x pak choco
20x blik tomaten
10x blik klappermelk
10x pot oploskoffie
25 flessen cola zero
paar pakken thee
etcetcetc

Dus ik heb niet extra gehamsterd, alleen bij folderaanbiedingen bij de appiehappie 1+1..

[Voor 3% gewijzigd door govie op 13-03-2020 22:18]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

govie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:17:
Toch is het hamsteren gewoon heel slim want je komt dan minder in contact met dragers. Ik had al staan voordat corona uitbrak:

7x tandpasta
10x pak choco
20x blik tomaten
10x blik klappermelk
10x pot oploskoffie
25 flessen cola zero
paar pakken thee
etcetcetc

Dus ik heb niet extra gehamsterd, alleen bij folderaanbiedingen bij de appiehappie 1+1..
Hoe de fuck ga je 7 tubes tandpasta opmaken? Dat je 6 flessen cola hebt staan is wat voor te zeggen, maar 25?

Wat doe je over een jaar als je iedere aanbieding koopt? Wat moet je dan met 340 flessen cola?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +12Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:04
Haha, sommige mensen hier zijn echt helemaal van het padje af met hun hamsterwoede.

Zijn jullie al bezig met de schuilkelder uit te graven?

[Voor 26% gewijzigd door P-Rock op 13-03-2020 22:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• govie
Nox schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:20:
[...]

Hoe de fuck ga je 7 tubes tandpasta opmaken? Dat je 6 flessen cola hebt staan is wat voor te zeggen, maar 25?

Wat doe je over een jaar als je iedere aanbieding koopt? Wat moet je dan met 340 flessen cola?
Ik drink toch wel 5 flessen cola per week en iemand met een auto bood aan om effe te rijden. De tandpasta die ik gebruik was 1+1 vorige week bij de Appiehappie en is nog goed tot 2022. De klappermelk had 30% korting, de tomatenblikken heb ik met een appiehappie waardebon gekocht alsook 50 blikken bonduelle (ook 1+1) want ik heb een kleine vriezer.

[Voor 13% gewijzigd door govie op 13-03-2020 22:26]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Het is toch best lastig om voor te bereiden. Ik had aan het begin van de week allemaal lekkere dingen zoals chocola, borrelnootjes en snacks in huis gehaald. Maar dat maak ik dan ook meteen als eerste op, want lekker..!

Ik ben een waardeloze prepper :/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maarten_E
Shaffy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:24:
Het is toch best lastig om voor te bereiden. Ik had aan het begin van de week allemaal lekkere dingen zoals chocola, borrelnootjes en snacks in huis gehaald. Maar dat maak ik dan ook meteen als eerste op, want lekker..!

Whaha, ik heb het tegenovergestelde bij vers spul.
Dan heb ik het gehaald, en dan heb ik zoiets van: Nee, nu nog niet, ik maak eerst wat anders.
En dan een paar dagen later is het over de datum. :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• govie
Shaffy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:24:

Ik bespaar geld door alleen in te slaan als het 1+1 is en dan voornamelijk lang houdbare verpakkingen.

• Tommie12
  • Nu online
Nox schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:16:
[...]

In de meest vreselijke doemscenario's kan je desnoods gewoon bij de boer het land op gaan en een paar euro achterlaten voor die boer. Eet je een weekje wortelen in diverse vormen. Gekookt, rauw, gegrild en gebakken maar soit. Denken dat er in Nederland niet genoeg eten is... Zelfs met 70 procent vermindering van de voedselproductie hebben we nog steeds 2x zoveel voedsel als we op kunnen.

Onze buurlanden: Sterkte boys! >:)

Er is niks mis met een voorraadje om het een weekje uit te zingen en een heel pak toiletpapier in huis te hebben voor dit soort gevallen. Je zal maar net je laatste rol aanbreken en mis gaan grijpen hierdoor. Degene die meer dan 10 rollen koopt is gewoon een idioot.
Dit dus.
Als straks de grenzen zouden dicht gaan (wat niet gebeurt), dan stikt Nederland onder het varkensvlees, kippen, uien aardappelen en bloembollen.
Krijgen jullie nooit opgevreten. Dan kunnen ze bonfires starten met dode varkens.

Kom ik met met 6 rollen pleepapier ruilen voor een zak aardappelen en een kip. (Wij hebben een enorme fabriek van Scottex). En als toemaatje leer ik jullie echt friet te bakken.

Ojee... heb zonet de economie uitgevonden.

Komaan mensen, de scholen zijn dicht, niet de boerderijen.

Ik had gehoopt dat het hier ging over wat je met je kinderen doet als je allebei moet werken (zorg, politie, appie,....), en de school gaat dicht.

Op mijn lokale FB groepen adverteert de helft van de restaurants dat ze tijdens de sluiting wel afhaalmaaltijden verkopen. Ze zitten allemaal met goed gevulde frigo’s.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

govie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:17:

7x tandpasta
10x pak choco
20x blik tomaten
10x blik klappermelk
10x pot oploskoffie
25 flessen cola zero
paar pakken thee
etcetcetc

Tenzij je indo bent en ook nog eens daadwerkelijk elke dag Indonesisch kookt snap ik niet wat je met 10 blikken kokosmelk op voorraad moed. En op de blokken tomaten na snap ik sowieso niet waarom je deze spullen zou moeten 'preppen'. En dan nog, 20 blikken tomaten... 7(8)7

Acties:
  • +4Henk 'm!

• govie
-tom-562 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Tenzij je indo bent en ook nog eens daadwerkelijk elke dag Indonesisch kookt snap ik niet wat je met 10 blikken kokosmelk op voorraad moed. En op de blokken tomaten na snap ik sowieso niet waarom je deze spullen zou moeten 'preppen'. En dan nog, 20 blikken tomaten... 7(8)7
Ik ben geen cultuurbarbaar, ik eet iedere middag zelf gemaakte soepen.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Schaamteloze cross-post van het andere Corona topic, maar wel iets dat me belangrijk lijkt en ook wel met voorbereiden te maken heeft:
Hoewel ik nu nog geen tekens zie van mensen in nood vanwege het coronavirus en de maatregelen, kan ik me best voorstellen dat het grote impact heeft voor iedereen, maar zeker voor onze zwakkere medemens. Misschien dat de problemen in de komende tijd zelfs nog wel groter worden als er meer maatregelen komen.

In dat geval lijkt het me goed dat iedereen op zijn of haar manier een steentje kan bijdragen. Wij hebben vandaag al wat stappen gezet:
- Oudere familieleden die kwetsbaar zijn, hebben we aangeboden om voor hun boodschappen te doen, zodat zij niet persé naar de winkel moeten
- Familie met kinderen, waarbij beide ouders werken, hebben we aangegeven dat hun kind/kinderen wel tijdelijk bij ons mogen logeren als scholen toch gaan/moeten sluiten, zodat de kinderen niet naar opa en oma hoeven en de ouders hun werk kunnen blijven doen (vrouwlief zit thuis op dit moment).
- We bellen een keertje vaker met oudere familieleden, zodat zij zich niet meer eenzamer gaan voelen dan ‘normaal’.

We hebben ook al tegen elkaar gezegd dat we wel bepaalde zorgtaken kunnen overnemen van de dagelijkse zorg die bij oudere bekenden/familieleden komt (voor zover hier geen medische kennis bij komt kijken). Dat scheelt misschien ook alweer iets.

Toch knabbelt aan mij het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn. Wanneer dingen georganiseerd zijn, moeten wij elkaar toch op allerlei manieren kunnen helpen. Ik zit te denken aan laagdrempelige media als een plaatselijke Facebook pagina of Weggeefhoek waar mensen elkaar om hulp kunnen vragen of op zoek kunnen naar bijvoorbeeld contact met anderen tegen eenzaamheid of om te praten over de angst voor het virus. Als ik hier al lees hoeveel zorgen er zijn, dan moet het voor kwetsbare ouderen toch een hel zijn?

Misschien draaf ik wel door en is aan dit soort dingen (nog) helemaal geen behoefte, maar mocht het straks echt veel erger worden, dan is het lastiger om dingen op te zetten. Daarnaast kan je, volgens mij, indirect ook de medische zorg ontlasten als je helpt om ouderen/kwetsbare mensen te beschermen. Ik kan het virus beter krijgen op mijn leeftijd dan bijvoorbeeld oma van in de 80 of buurman van in de 90.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hier slaat het nu voor het eerst ook echt "in" kwa gevolgen. Ik woon in Finland met mijn vriendin uit Ukraine, die eind deze maand haar verjaardag heeft.

We hadden een get-together met beide ouders&familie geplanned in Letland, maar met zoveel nationaliteiten in de mix is het echt niet meer aan elkaar te breien. Ook niet te verantwoorden, eigenlijk.

Hoewel ik geheel voor alle maatregelen ben, is dat toch een serieuze financiele verspilling. De meeste dingen zijn niet meer te annuleren. Zo draag ik dan iig nog mijn steentje bij aan het in leven houden van de toerisme sector :+

Ik ben nu in Litouwen dicht bij de Poolse grens omdat ik daar morgen nog een uurtje moet zijn - blijkt nu opeens dat ik morgen wel goed door mag werken om dat ook echt te doen, want daarna is het dicht en uit met de pret.

Ondanks dat ik een huis heb in Polen, mag ik er niet meer in, enkel wanneer je de Poolse nationaliteit hebt.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 13-03-2020 22:40]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 21:19
In Boxtel staat een varkenslachterij die een kleine 20k varkens per dag slacht. Zou me niks verbazen dat als het zou moeten dit gehele land wel alleen van die slachterij zou kunnen leven. :p

Over voedsel zit ik dus niet in. Als het internet maar blijft werken bij eventuele massa quarantaine.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 10:09
Ik ga nog maar wat posten wat vast en zeker afgeschoten wordt, is nog niet gepost, gezocht op steekwoorden Moslim, Islamiet en Gieter. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Hier komtie.

Ik heb een maatje, die is moslim, wereldvent. Hij lacht zich rot op de huidige run op wc papier, waarom?

Velen van hen gebruiken simpelweg geen wc papier. Sommigen hebben zelfs warmwaterleidingen naar het wasbakje in het toilet lopen. Ze wassen hun achterste met water en handen af dmv een gietert of flesje water. Klinkt gek, een hand de gieter of flesje vasthouden, en met de andere hand lekker wassen. Afdrogen met een doek.

Vergeet dan niet je handen goed te wassen uiteraard, wat je normaliter ook zou doen na het wipen met papier. Klinkt gek, maar werkt prima, volgens mij is het zo uiteindelijk schoner dan enkel afvegen met papier. Even uitgaande van geen gebruik van natte doekjes. Vent is ook nooit ziek of zo als je denkt dat het super onhygienisch is.

Doe ermee wat je wilt, wellicht handig als je zonder wc papier zit vanwege de schaarste.

@AtlAntA Inderdaad, we hebben miljoenen varkens in Nederland. Genoeg om een aantal dagen door te komen al zou de tyfus uitbreken.

[Voor 10% gewijzigd door dindr op 13-03-2020 23:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:38:
Hier slaat het nu voor het eerst ook echt "in" kwa gevolgen. Ik woon in Finland met mijn vriendin uit Ukraine, die eind deze maand haar verjaardag heeft.
[..]
Ondanks dat ik een huis heb in Polen, mag ik er niet meer in, enkel wanneer je de Poolse nationaliteit hebt.
Let je ook op dat Oekraine over 2/3 (?) dagen alle vluchten in/uit stopt? Mocht iemand vanaf die kant komen :) Sowieso zijn alle landgrenzen al min of meer dicht.

Ik schaal ook een beetje op. Normaal heb ik voor 1-2 dagen eten in huis, maar morgen nog ergens een pak rijst scoren en wat andere meuk zodat, indien we ziek worden, nog een week ofzo binnen kunnen zitten zonder iemand aan te steken.

De paniek die in dit topic heerst, heerst hier iig niet. Laatste keer dat hier het flink onrustig was (2014 - toen het gerucht ging dat het Russische leger Kyiv ging binnenvallen ) was uitsluitend de suiker ( voor zelfstook ), zout en boekweit uitverkocht ;) Land produceert zelf genoeg . Net als Nederland trouwens. Als echt de pleuris uitbreekt is het hoogstens een paar maanden aardappels kauwen. We hebben het nu over dat de Aardappel anders is uitverkocht en je favoriete brood.
dindr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:22:
Velen van hen gebruiken simpelweg geen wc papier. Sommigen hebben zelfs warmwaterleidingen naar het wasbakje in het toilet lopen. Ze wassen hun achterste met water en handen af dmv een gietert of flesje water. Klinkt gek, een hand de gieter of flesje vasthouden, en met de andere hand lekker wassen. Afdrogen met een doek.
Dat is de oude manier natuurlijk. Ik heb ook een bidetkraan. Rechts eten, links afvegen oid was het geloof ik :?

[Voor 56% gewijzigd door Basszje op 13-03-2020 23:35]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ga nog maar wat posten wat vast en zeker afgeschoten wordt, is nog niet gepost, gezocht op steekwoorden Moslim, Islamiet en Gieter. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Hier komtie.

Ik heb een maatje, die is moslim, wereldvent. Hij lacht zich rot op de huidige run op wc papier, waarom?

Vergeet dan niet je handen goed te wassen uiteraard, wat je normaliter ook zou doen na het wipen met papier. Klinkt gek, maar werkt prima, volgens mij is het zo uiteindelijk schoner dan enkel afvegen met papier. Even uitgaande van geen gebruik van natte doekjes. Vent is ook nooit ziek of zo als je denkt dat het super onhygienisch is.

Doe ermee wat je wilt, wellicht handig als je zonder wc papier zit vanwege de schaarste.
Daar is vast wat over te vinden met een beetje zoeken op internet...

Je idee is echter niet nodig, evenals 10 pakken schijtlint hamsteren. We hebben in Nederland tal van grote papierfabrieken die tonnen papier per uur (kunnen) produceren. Omdat we met ons allen de afgelopen jaren minder papier zijn gaan gebruiken (wel meer karton) staan bij een aantal van deze fabrieken machines stil. Andere zijn overgeschakeld op andere producten. Wanneer de shit letterlijk de ventilator raakt omdat jij en ik geen toiletpapier meer hebben, dan weet ik zeker dat deze fabrieken met één keer goed gas geven een verzameling papier kunnen maken waarmee we in Nederland een berg tot aan de maan kunnen kakken.

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 10:09
wolly_a schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:34:
[...]

Daar is vast wat over te vinden met een beetje zoeken op internet...

Je idee is echter niet nodig, evenals 10 pakken schijtlint hamsteren. We hebben in Nederland tal van grote papierfabrieken die tonnen papier per uur (kunnen) produceren. Omdat we met ons allen de afgelopen jaren minder papier zijn gaan gebruiken (wel meer karton) staan bij een aantal van deze fabrieken machines stil. Andere zijn overgeschakeld op andere producten. Wanneer de shit letterlijk de ventilator raakt omdat jij en ik geen toiletpapier meer hebben, dan weet ik zeker dat deze fabrieken met één keer goed gas geven een verzameling papier kunnen maken waarmee we in Nederland een berg tot aan de maan kunnen kakken.
Hahahahahhahaha ik lach me rot hier, werkelijk waar. Comment van de dag! Ik dacht toch maar even het revu laten passeren, kon het niet laten. Of we nu wel of geen schaarste gaan krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 02:37
bones schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Dinsdag zijn de schappen leeg. Denk dat je dan aardig in paniek raakt of niet. ;)
Neen want dan is er nog de snackbar, de kebab, de McDrive, de BK drive, Domino's, Subway , etc.
Verder was de pasta en rijst en tomaten blikken etc wel leeg in de supermarket vandaag maar dingen als Cola en fanta en water en bruisend water lag er nog met hopen dus drank voor bij de afhaal hebben we dan ook weer.

En verder was er nog wc papier met hopen dus ik zie geen enkele reden om te paniekeren + die hele lijst van fastfood plekken heb ik niet eens nodig want de winkels worden meerdere malen per dag bijgevuld dus als ik vaak genoeg ''probeer'' volgende week dan loop ik daar op een bepaald moment toch rond als de rekken net weer vol staan en dan zit je daar met 500kg tomatenblokjes en 600 dozen pasta in je nek in je huis :P

Ik heb me vandaag kostelijk geamuseerd met al die hoarders bezig te zien in de supermarket :+ anyway had eten voor vanavond dus morgen weer even terug voor het weekend, no stress :9

[Voor 9% gewijzigd door Katmi op 13-03-2020 23:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Het is weliswaar niet AWM, maar het is hier ook zeker geen HK. Beperk het offtopic posten tot een minimum aub

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niks nieuws en wordt hier ook steeds populairder: Toilet met ingebouwd bidet, wat zijn de ervaringen?

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:02

Thompson

Beeromaniac

Het verschilt volgens mij ook nog heel erg per regio/dorp/stad in hoeverre er schappen leeg zijn in de supermarkten. Dorp bij mijn werk in de middagpauze lunch gaan halen, vrijwel geen leeg schap te bekennen, hooguit een paar dingen die in de aanbieding waren. Na werk in mijn dorp boodschappen gedaan (40km verderop); wat groenten/fruit waren op, verder alles aanwezig.

De lokale AH heeft ook op Facebook een bericht geplaatst dat ze vandaag _100_ (2 volle vrachtwagens) rolcontainers weer hebben aangevuld en meerdere vrachten per dag krijgen. De distributiecentra zijn verre van leeg.

Nou heb ik zelf eigenlijk altijd wel voor behoorlijk wat weken aan eten in huis, ik woon alleen en kook graag maar kook standaard hele grote porties (efficienter, voordeliger, gewoon gemakkelijk) en vries dan in. Maar ik zie echt nog 0 reden om wel groot in te kopen.

Over de toiletdiscussie; In Azië heel normal om het schoon te spoelen met een soort mini-douchekop die bij de WC hangt, soms ook ingebouwd in de WC zelf. Daarna droog maken met een uitwasbaar doekje die in een wasmand gaat. Vind dat zelf zeker zo comfortabel als vegen, maar dat heeft misschien ook te maken met het pittige eten daar ;)

Beeromaniac

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:24
Doe eens vriendelijk. Je kan ook TR's indienen.

[Voor 84% gewijzigd door Ardana op 14-03-2020 01:30]

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Maar even heel serieus...

Zijn jullie bezorgd over dat we sommig voedsel, levensmiddelen of medicijnen straks niet meer kunnen leveren..?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:52

SomerenV

It's something!

Als je het een beetje slim aanpakt is hamsteren echt totaal overbodig. Met wat bloem en eitjes kom je een héél eind. Tomatenpuree, frisdrank of zelfs melk zijn echt onnodig. Er bestaat ook nog zoiets als water :D Eventueel wat ranja kopen of iets soortgelijks en je hebt wat smaak.

Maar goed, bloem en eitjes dus. Voor zo'n 5 euro kun je met 4 kilo bloem en 16 eitjes 64 porties pasta of noodles maken. Daar kun je met een gezin bestaande uit 4 personen twee weken lang van eten. Nou is dat 'kaal' geen bal aan dus heb je ook nog wat extra's nodig. Haal wat variatie qua vlees en vis, of alternatieven voor de vega's onder ons. Prima in te vriezen. Hetzelfde geldt voor de groenten, zoals champignons en spinazi. Haal wat olijfolie en varieer daar ook wat in (knoflooksmaak, pepersmaak, etc). Voeg nog wat kruiden toe en je bent er.

Die pasta maken ben je wel een middag mee zoet (moet je wel een pastamachine hebben) maar is leuk om samen te doen. Daarna laten drogen en invriezen of gedroogd bewaren. Ingrediënten in porties verdelen en invriezen. Op die manier krijg je iedere dag koolhydraten, eiwitten, vitaminen, ijzer, vetten en weet ik wat nog meer binnen en je kunt met de beschikbare ingrediënten voldoende variatie creëren. Je kunt de porties ook al kant en klaar maken. Dan kun je ook losgaan met kookroom, creme fraiche en andere minder lang houdbare dingen die zich na het bereiden ook prima in laten vriezen. Nóg meer variatie.

Bij de AH koop je voor 1,40 6,5 porties aan gedroogde tagliatelle. Wil je 64 porties hebben dan ben je bijna 15 euro kwijt. Zelf maken is dus goedkoper én lekkerder. En je hoeft niet zo gruwelijk veel plastic weg te gooien :D

Wat de melk betreft: ik heb in mijn jongere jaren een koemelkeiwitallergie gehad en heb eigenlijk nooit in m'n leven melk gedronken. Tegenwoordig wel zo nu en dan zuivelproducten zoals kaas, yoghurt, ijs en dingen als pannenkoeken maar that's it. Nog nooit een bot gebroken en ik ben kerngezond. Je kunt dus makkelijk een paar weken zonder melk als het moet.

[Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 14-03-2020 01:15]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Shaffy schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:07:
Maar even heel serieus...

Zijn jullie bezorgd over dat we sommig voedsel, levensmiddelen of medicijnen straks niet meer kunnen leveren..?
Voedsel zal heel erg meevallen, sommige typisch buitenlandse producten zal wellicht wat lastiger worden maar verhongeren zullen we in Nederland vrijwel nooit gezien de hoeveel landbouw/kassen e.d.

Enige wat op dit moment een reeel probleem kan worden, wellicht niet voor nu maar wel later in het jaar, is Paracetamol.
India heeft een verbod op export ingesteld op o.a. paracetamol. Niet alleen de pillen, maar ook de ruwe grondstof. En India is een erg grote (de grootste mogelijk wel) producent daarvan ter wereld. Daar komt nog eens bij dat India tot op heden een ongeloofwaardig laag aantal besmettingen heeft van 82, dat kan niet anders dan extreem snel en hoog oplopen in de komende dagen/weken met mogelijk meer maatregelen tot gevolg.
Ik werk zelf in de supplementen industrie, het is echt gekkenhuis momenteel

Gelukkig zijn daar wel prima alternatieven voor, bijv; palmitoylethanolamide (PEA).

[Voor 9% gewijzigd door Thompson op 14-03-2020 01:18]

Beeromaniac

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:52

SomerenV

It's something!

Thompson schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:16:
[...]

Voedsel zal heel erg meevallen, sommige typisch buitenlandse producten zal wellicht wat lastiger worden maar verhongeren zullen we in Nederland vrijwel nooit gezien de hoeveel landbouw/kassen e.d.

Enige wat op dit moment een reeel probleem kan worden, wellicht niet voor nu maar wel later in het jaar, is Paracetamol.
India heeft een verbod op export ingesteld op o.a. paracetamol. Niet alleen de pillen, maar ook de ruwe grondstof. En India is een erg grote (de grootste mogelijk wel) producent daarvan ter wereld.
Ik werk zelf in de supplementen industrie, het is echt gekkenhuis momenteel

Gelukkig zijn daar wel prima alternatieven voor, bijv; palmitoylethanolamide (PEA).
Maar hoeveel mensen hebben écht paracetamol nodig? Dan heb ik het niet over de personen die bij ieder beetje hoofdpijn die pillen naar binnen rammen, maar écht nodig. Sure, ik pak bij koppijn ook wel eens paracetamol, maar het zou ook prima zonder kunnen. Dan duurt het misschien wat langer maar uiteindelijk gaat het toch wel weer over. Volgens mij hebben verreweg de meeste mensen paracetamol in huis voor hoofdpijn of andere tijdelijke pijntjes. Als je dat spul dan niet hebt is het niet direct het einde van de wereld. Hooguit heb je dan een dagje wat langer wat ongemak, maar meer ook niet.

Qua voedsel hoef je in Nederland voorlopig écht niet bang te zijn dat je tekort komt. Toevoer naar supermarkten zijn te belangrijk om zomaar plat te leggen. Zelfs als praktisch heel het land op slot gaat heb je altijd nog toegang tot supermarkten. Die supermarkten blijven ook bijgevuld worden om tekorten te voorkomen. Misschien dat je enkele luxeproducten moet missen maar meer dan dat zal het niet zijn. Daar is héél wat meer voor nodig dan een virus als deze. Niks mis met een voorraadje aan eten, drinken en verzorgingsmiddelen, maar sommigen doen net alsof de wereld op het punt staat te vergaan.

Hier hebben we standaard voldoende shampoo, tandpasta, douchegel en andere verzorgingsproducten in huis om een heel jaar mee te overleven. Niet uit angst, maar omdat je vaak korting krijgt als je meerdere producten koopt. Doe dat een paar keer en je voorraadje blijft gestaag groeien O-) Hetzelfde kun je doen met toiletpapier en andere lang houdbare producten. Dan hoef je niet als een idioot te gaan hamsteren bij het minste of geringste.

[Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 14-03-2020 01:25]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

SomerenV schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:23:
[...]

Maar hoeveel mensen hebben écht paracetamol nodig? Dan heb ik het niet over de personen die bij ieder beetje hoofdpijn die pillen naar binnen rammen, maar écht nodig. Sure, ik pak bij koppijn ook wel eens paracetamol, maar het zou ook prima zonder kunnen. Dan duurt het misschien wat langer maar uiteindelijk gaat het toch wel weer over. Volgens mij hebben verreweg de meeste mensen paracetamol in huis voor hoofdpijn of andere tijdelijke pijntjes. Als je dat spul dan niet hebt is het niet direct het einde van de wereld. Hooguit heb je dan een dagje wat langer wat ongemak, maar meer ook niet.
Ow nee qua noodzaak zal dat echt heel erg meevallen en er zijn dus ook gewoon prima alternatieven. Maar paracetamol is nu eenmaal de meest gebruikte pijnstiller(?) en voor veel mensen het eerste waar ze naar grijpen bij klachten. Als ze over een aantal maanden écht mis gaan grijpen, ja dan kan dat wel voor wat gedoe zorgen.

Beeromaniac

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Basszje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:29:
[...]

Let je ook op dat Oekraine over 2/3 (?) dagen alle vluchten in/uit stopt? Mocht iemand vanaf die kant komen :) Sowieso zijn alle landgrenzen al min of meer dicht.

Ik schaal ook een beetje op. Normaal heb ik voor 1-2 dagen eten in huis, maar morgen nog ergens een pak rijst scoren en wat andere meuk zodat, indien we ziek worden, nog een week ofzo binnen kunnen zitten zonder iemand aan te steken.

De paniek die in dit topic heerst, heerst hier iig niet. Laatste keer dat hier het flink onrustig was (2014 - toen het gerucht ging dat het Russische leger Kyiv ging binnenvallen ) was uitsluitend de suiker ( voor zelfstook ), zout en boekweit uitverkocht ;) Land produceert zelf genoeg . Net als Nederland trouwens. Als echt de pleuris uitbreekt is het hoogstens een paar maanden aardappels kauwen. We hebben het nu over dat de Aardappel anders is uitverkocht en je favoriete brood.

[...]

Dat is de oude manier natuurlijk. Ik heb ook een bidetkraan. Rechts eten, links afvegen oid was het geloof ik :?
Juist, dat zeg ik, die verjaardag in Letland kan niet doorgaan

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gisteren ook gekkenhuis in de supermarkt waar ik werk. Rond 12 leek het nog wel rustig te blijven maar om 3 uur ongeveer was er echt veel op. Groente, (houdbaar) brood, rijst, pasta, conserven, en natuurlijk toiletpapier was grotendeels/helemaal op.

Gelukkig geen gevechten of rare situaties maar wel echt extreem druk. Normaal is mijn winkel zeker niet druk (staat pas een paar maanden in een nieuwe wijk dus er komen niet zoveel mensen) maar nu weten veel mensen hem toch te vinden. Zag/hoorde dat het in andere winkels in de stad nog véél erger was. Bizar. Overigens is er nog steeds niks 'op' in de distributiecentra dus het moet wel weer vol komen, maar gisteren nog tot op het laatste moment met bestellen bezig geweest en alle vakkenvullers bellen om vandaag de winkel weer vol te krijgen. Echt nog nooit meegemaakt dit soort ongein.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47
Nou jongens, degenen die zeiden dat de schappen wel weer aangevuld zouden worden hebben het mis. Kom net bij de AH XL vandaan, en bijna alle schappen leeg.

De houdbare melk was wel aangevuld dus heb bijna alle (24) pakken maar meegenomen. Heb er 2 achtergelaten anders was ik weer niet sociaal volgens sommigen hier.

Brood lag er gelukkig wel maar zag al dat meerdere mensen hun kar vol gooiden met brood dus zal ook wel zo op zijn.
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op het onderwerp van het topic aub! Het corona-virus bespreken kan in AWM.

Tevens zijn posts over het hamsteren dat je zelf doet niet langer toegestaan hier.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee