Ik vind het vooral een kwestie van aanbod. De 50kW palen zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd, want er zijn maar weinig auto's die niet al sneller kunnen laden. Dan wordt het puur een kwestie van voldoende laders hebben. Het was een passende early oplossing voor early EV's (uitgezonderd Tesla), maar die zijn onderhand ruim in de minderheid.
Ik zou niet graag de discussie willen voeren over percentages en laadcurves en wat al niet meer. Ga je dan ook de accutemperatuur van mensen uitlezen om te zien of ze de optimale snelheid wel gaan halen?
Los van de gekheid: het onnodig bezet houden van laadpalen vindt niemand fijn. Alleen wat we bestempelen als onnodig, zal iedereen verschillend beoordelen. Diverse apps en pasjes hanteren nu een limiet van 60 minuten in totaal DC laden per keer, met daarna een opslag per minuut. Vind ik een prima systeem, alleen zou ik het liefst zien dat de opbrengsten afvloeien naar de laadpaaloperator en niet de pasjesoperator, zodat er geïnvesteerd kan worden in uitbreiding van het aantal palen.
Uiteindelijk is er maar 1 oplossing en dat is meer palen. Dan is
nl. een keer een 'asociale' uitschieter van iemand ook veel minder impactvol, want procentueel gezien worden er minder palen geblokkeerd. Ik verwacht eerder in de toekomst meer van dit soort uitschieters dan minder (want meer mensen die EV gaan rijden, die minder passen in de groep enthousiastelingen en/of mensen bij wie het goed past in hun schema's/levensstijl), maar dat we dat opvangen met idle fees en vooral meer palen, zodat het minder tot gedoe leidt.
In alles in het leven hebben we 'uitschieters', daar hebben we allemaal mee om te gaan, hoe lastig we het ook vinden. Ik hoop alleen dat de groei van het laadnetwerk voor gaat lopen op de groei van de EV-rijders om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
[
Voor 3% gewijzigd door
The__Virus op 01-07-2022 11:05
]