Ik denk dat hij eten letterlijk bedoelt --> Beestjes dus. Volgens mij kun je dat prima voorkomen bij HSB, maar goed.synx6 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:47:
[...]
Betonrot?denk dat er in dit topic genoeg voor-en nadelen staan over hsb en betonbouw. Heeft de TS nog specifiekere vragen?
Betonrot heeft makkelijk te voorkomen oorzaken en komt vrijwel niet voor. Ik weet niet hoe het zit met boktor e.d.synx6 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:47:
[...]
Betonrot?denk dat er in dit topic genoeg voor-en nadelen staan over hsb en betonbouw. Heeft de TS nog specifiekere vragen?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
*kuch* https://www.keuringsdiens...er-en-kwaaitaalvloer-aan/Señor Sjon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:10:
[...]
Betonrot heeft makkelijk te voorkomen oorzaken en komt vrijwel niet voor. Ik weet niet hoe het zit met boktor e.d.
Een huis is veel eerder aan zijn einde economische of functionele levensduur, technische levensduur van een bouw materiaal is helemaal niet zo van belang. zowel hout als beton overleven de functionele en economische levensduur doorgaans prima.
@Verwijderd Dat was makkelijk te voorkomen geweest n.l. dat beton wordt ook prima hard zonder al die toevoegingen
Het was gewoon een goedkope manier van de productiecapaciteit vergroten.
@Verwijderd Dat was makkelijk te voorkomen geweest n.l. dat beton wordt ook prima hard zonder al die toevoegingen
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-02-2020 12:26 ]
Verwijderd
Dat zal. Ik link het om aan te geven dat beton niet heilig is en ook gewoon zijn problemen heeft.twain4me schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:24:
Een huis is veel eerder aan zijn einde economische of functionele levensduur, technische levensduur van een bouw materiaal is helemaal niet zo van belang.
@Verwijderd Dat was makkelijk te voorkomen geweest n.l. dat beton wordt ook prima hard zonder al die toevoegingenHet was gewoon een goedkope manier van de productiecapaciteit vergroten.
Hier een houtskeletbouw woning maar de genoemde zaken als geluid geen last van.
Dit huis wordt HSB genoemd maar de vloerplaten zijn gewoon van beton evenals de 2 muren van de buren, de buitenschil is van hout.
En eigenlijk wel prima.
Dit huis wordt HSB genoemd maar de vloerplaten zijn gewoon van beton evenals de 2 muren van de buren, de buitenschil is van hout.
En eigenlijk wel prima.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Verwijderd
Als ik het zo lees hebben een aantal mensen geen flauw idee wat HSB nu precies inhoud en wat voor opties er zijn met trekking tot de constructie en afwerking.
Er gaan inderdaad wel wat appels en peren rond hier. Een deel van de besproken verschillen gaan meer over prefab (en dat kan net zo goed bij betonnen muren) en duidelijk hebben wat er precies van hout is bij HSB.
Dus je hebt Hout Skelet Bouw en het skelet is juist beton met een houten schil? Met zoveel beton vervalt het duurzaamheidsargument wel een beetje (duurzaam als in herbruikbare materialen en hernieuwbare bronnen, nie persé als in levensduur)mr_evil08 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:30:
En eigenlijk wel prima.
1965-1981. Dat hebben we ook alweer 40 jaar achter ons gelaten.
Dat zijn gevelvullende elementen van HSB, de rest is gewoon beton en kalkzandsteen/beton. HSB gaat erom of de hoofddraagconstructie ook van hout is. In jouw geval dus niet.mr_evil08 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:30:
En eigenlijk wel prima.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Tja, voor en nadelen werden al aangehaald.
Denk vooral niet dat het ineens maar de helft gaat kosten.
Volgens een bericht vorige week is hout zeker duurzaam, maar het zou 15% meer kosten dan klassieke bouw met baksteen en beton.
Grootste voordeel lijkt de bouwsnelheid te zijn.
Ik denk dat TS best eens gaat praten met een onafhankelijk architect die zowel klassiek als houtbouwervaring heeft.
Dat een verkoper van houtbouw alle voordelen gaat opnoemen zonder nadelen is wel duidelijk.
Denk vooral niet dat het ineens maar de helft gaat kosten.
Volgens een bericht vorige week is hout zeker duurzaam, maar het zou 15% meer kosten dan klassieke bouw met baksteen en beton.
Grootste voordeel lijkt de bouwsnelheid te zijn.
Ik denk dat TS best eens gaat praten met een onafhankelijk architect die zowel klassiek als houtbouwervaring heeft.
Dat een verkoper van houtbouw alle voordelen gaat opnoemen zonder nadelen is wel duidelijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
@gold_dust Prijzen van ruim onder de 100k lijken me aan de lage kant, daar zit vast een adder onder het gras. Ik heb kort geleden nog gekeken om iets in Duitsland neer te laten zetten, voordeel daar is dat er in sommige gebieden nog betaalbaar aan grond te komen is. Maar de prefab huizen daar kosten inmiddels ook minimaal 200k exclusief grond.
-- Dat denk ik eerlijk gezegd ook.
@ex87 Veel gehorige zeker?
@DeBolle Expres niet meer voor gekozen? Of zou je opnieuw voor kiezen? Omdat schilderen tegen te gaan zou ik de buitenkant laten stucen.
-- Dat denk ik eerlijk gezegd ook.
@ex87 Veel gehorige zeker?
@DeBolle Expres niet meer voor gekozen? Of zou je opnieuw voor kiezen? Omdat schilderen tegen te gaan zou ik de buitenkant laten stucen.
@Drakensteine Ik denk dat het belangrijk is dat je uitzoekt wat je wil. De ene "prefab houtbouw" is de ander niet. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk. Laat je dus goed informeren bij de verschillende partijen, daarbij in acht nemend dat die partijen ook weer vaak hun eigen systeem aanprijzen.
@Daan Dankje. Ja daar kom ik ook al achter 
De ene biedt standaard fundament aan de andere moet je elke lat als optie zien.
Heb je goeie ervaringen met partijnen?
Je zou ook onderstaande eens kunnen kijken, wordt in Letland gemaakt waardoor nog iets goedkoper.Drakensteine schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:17:
https://www.vitbuve.com/nl
Of als het niet al te groot hoeft, maar wel lekker snel op de plek moet staan.
https://madihome.com/
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 10-02-2020 14:40 ]
Ik ben zelf ook geinterresseerd in zo'n constructie maar om er dan een vakantiehuis van te laten maken. Één zo'n partij die mij opviel was http://dubldom.com/eu
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Ik zit ook in de oriënterende fase en kan je dus (nog) niet 1-2-3 een specifieke partij aanraden.Drakensteine schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:17:
Ik weet dat sowieso @CrashOne en @TLer een HSB huis hebben gebouwd en die kunnen misschien wat ervaringen delen met je.
Dag, ik woon sinds half 1998 in een houtskeletbouw. Duurzaam wil ik het niet noemen als ik zie hoeveel isolatie er in mijn huis is verwerkt. Wel woon ik vrijstaand en heb ik mijn woning een meter langer en breder dan wanneer ik voor traditionele bouw gekozen had. dat gaf destijds bij ons de doorslag. Ik heb een cv, maar ook een houtkachel en in mijn vrijstaande woning stook ik ca 800kuub gas per jaar (ik kook ook op gas) en elektrisch is ongeveer 3500KW met 4 man! dus wat dat betreft is de woning erg zuinig en goed geïsoleerd. Zomers als het lang warm is, wordt het uiteindelijk binnen ook erg warm, dat is een nadeel. een 2e nadeel is de gehorigheid tussen boven en beneden, maar daar kun je ook een betonlaag tussen aan laten leggen, dat scheelt dan weer. Zou ik het weer doen, JA ZEKER! oke, het is veel gipswanden binnen en bij zware hangkasten moet je daar wel rekening mee houden, maar het boort wel makkelijk en herstel is ook niet moeilijk.. Ik raad het je aan!
Ben hier dagelijks wel te vinden :-)
Hoe zit het eigenlijk kwa brandveiligheid?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat wil je horen, dat hout makkelijker brandt dan beton?Glashelder schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:01:
Hoe zit het eigenlijk kwa brandveiligheid?
Wij wonen nu bijna 3 jaar in een HSB woning gerealiseerd door Presolid Home naar ontwerp dat samen met een architect is gemaakt (zie: CrashOne in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" ). Prefab (als in: veel onderdelen zijn al gemaakt in de fabriek), maar geen cataloguswoning (daar lijk je meer naar op zoek?).
Dat eerste; zou zomaar kunnen. Ik lees nog erg weinig wat mij van mijn standpunt zou afbewegen. Ik lees vooral; ach; je kunt de vloeren van beton doen... en de muren van steen. Tja... wat er is dan nog wel van hout he? Het schuine dak... ja, daar loopt niemand op, zit binnen de schil en is inderdaad onderhoudsvrij.Daan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:51:
@kabeltjekabel Heb het gevoel dat jouw ideeën over HSB enorm achterlopen op wat er tegenwoordig gebouwd wordt.
Verdiepingsvloeren kunnen gewoon in een zwevende cementdekvloer uitgevoerd worden (evt. met vloerverwarming) en dan je heb je niet dat "jaren 60 houten vloer" idee met bijbehorend gekraak en contactgeluid.
Je vergelijkt daarna een appartementengebouw uitgevoerd in CLT met, wat ik aanneem, een vrijstaande HSB woning voor de topicstarter.
Los van het milieu item zie ik alleen maar nadelen; lagere thermische massa, meer geluidsoverlast, meer onderhoud, niet makkelijk dingen kunnen bevestigen, etc.
En wat betreft die woningen die gewoon uit beton en kalkzandsteen zijn opgetrokken met die 'HSB' gevels; die gevels zijn de eerste items die vervangen worden... en als de bewoner het definitief wil oplossen wordt het vaak door steen vervangen.
Het klinkt mij allemaal wat in de oren als die stalen fietsvelgen; schoonmaken... invetten... schoonmaken... invetten. Wat een gezeur. Aluvelgen en klaar.
Los van het feit dat houten vloeren uit die tijd een veel grotere ellende zijn. En dan is het meer 'garantie op' in plaats van 'kans op'.Señor Sjon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:25:
[...]
1965-1981. Dat hebben we ook alweer 40 jaar achter ons gelaten.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-02-2020 15:52 ]
Nou, tijd om je iets verder in te gaan lezen dan? Dan weet je zo'n huis in elkaar zit en ook dat de muren niet van steen zijn (de gevelafwerking kan wel zo uitgevoerd worden maar heeft niks met de constructie te maken), er niet per definitie meer geluidsoverlast/contactgeluid is en dat het net zo eenvoudig is om iets aan een wand te bevestigen, bijvoorbeeld
Leuk, het vergelijken van de 1% beste houtbouw met de 1% slechtste betonbouw. Dat is ook zo'n beetje de overlap van rijcomfort tussen geklinkerde fietspaden en geasfalteerde fietspaden.Daan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:12:
[...]
Nou, tijd om je iets verder in te gaan lezen dan? Dan weet je zo'n huis in elkaar zit en ook dat de muren niet van steen zijn (de gevelafwerking kan wel zo uitgevoerd worden maar heeft niks met de constructie te maken), er niet per definitie meer geluidsoverlast/contactgeluid is en dat het net zo eenvoudig is om iets aan een wand te bevestigen, bijvoorbeeld
Aan zo'n gipsplaat wat ophangen is veel lastiger dan in een stenen muur.
Nouja, als de vraag hout versus beton is dan ben ik wel benieuwd hoe men ervoor zorgt dat een brand niet binnen een minuut al helemaal om zich heen slaat?Divak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:31:
[...]
Wat wil je horen, dat hout makkelijker brandt dan beton?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
gipsplaatje in het geval van HSBGlashelder schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:33:
[...]
Nouja, als de vraag hout versus beton is dan ben ik wel benieuwd hoe men ervoor zorgt dat een brand niet binnen een minuut al helemaal om zich heen slaat?
In het geval van Paal en balk overdimensionering. (De koolvorming aan de buitenkant van het hout beschermd dan de binnenkant en daarmee de hoofddraagconstructie.)
[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 10-02-2020 16:38 ]
Ik vergelijk niets, ik zeg alleen wat mogelijk is met HSB. En dat is zeker niet de top 1% houtbouw, gewoon gangbaar spul van grotere HSB-bouwers zoals Groothuisbouw/SelektHuis/Presolid/etc.kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:28:
[...]
Leuk, het vergelijken van de 1% beste houtbouw met de 1% slechtste betonbouw.
Dat ligt eraan wat je ophangt. Voor een standaard schilderijtje/lampje/wandklokje is het niets lastiger dan in een traditioneel gebouwde woning. Ik heb 10 jaar in Canada gewoond met allemaal gipswanden op de binnenmuren en nooit een probleem gehad met dingen ophangen. Zelfs niet met een zware tv.Aan zo'n gipsplaat wat ophangen is veel lastiger dan in een stenen muur.
Het voldoet aan alle bouwnormen en is veelal vergelijkbaar met een traditioneel gebouwde woning. Staat genoeg over online verder.Glashelder schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:33:
[...]
Nouja, als de vraag hout versus beton is dan ben ik wel benieuwd hoe men ervoor zorgt dat een brand niet binnen een minuut al helemaal om zich heen slaat?
@CrashOne je heb een mooi huis neergezet!. Daar ben ik niet helemaal zo naar opzoek.
Een zware TV stelt ook niks voor, want zeer dun en trekkracht dus nihiel. Probeer dit eens; een balk 1,5m breed, 50 cm diep aan de muur bevestigen, daar zet je dan een paar zware computers op (a 20 kg per stuk) en als het zo uitkomt ga je zelf ook op het randje staan. Hangt hier al jaren probleemloos aan een stenen muur... Veel plezier om dat aan een gipsplaat te bevestigen.Daan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:37:
[...]
Ik vergelijk niets, ik zeg alleen wat mogelijk is met HSB. En dat is zeker niet de top 1% houtbouw, gewoon gangbaar spul van grotere HSB-bouwers zoals Groothuisbouw/SelektHuis/Presolid/etc.
[...]
Dat ligt eraan wat je ophangt. Voor een standaard schilderijtje/lampje/wandklokje is het niets lastiger dan in een traditioneel gebouwde woning. Ik heb 10 jaar in Canada gewoond met allemaal gipswanden op de binnenmuren en nooit een probleem gehad met dingen ophangen. Zelfs niet met een zware tv.
[...]
Het voldoet aan alle bouwnormen en is veelal vergelijkbaar met een traditioneel gebouwde woning. Staat genoeg over online verder.
Zullen we ophouden met elkaar vliegen afhangen via beyond-the-edge cases?
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 11-02-2020 09:19 ]
HSB is wat mij betreft de toekomst, ik ga binnenkort starten met een een groot woningbouwproject (280 stuks) en na het realiseren van de modelwoning ben ik overtuigd van de kwaliteiten.
De afgelopen 25 jaar heb ik eerst als timmerman en later als uitvoerder altijd traditioneel gebouwd (beton dan wel kzsteen) maar nu ik dit heb meegemaakt en een kant en klaar product heb staan in 6 weken vanaf de fundering zie ik de voordelen in snelheid en ook qua duurzaamheid.
De verd-vloeren bestaan uit een balklaag van circa 20 cm hoog vol met steenwol,daarop een plaat osb va 22mm en daarop 24mm fermacel, ik hoor beneden niet dat de manschappen boven aan te werk zijn behalve door het open trapgat.
De buitenwanden zijn van binnen naar buiten: gips,fermacel,dampdichte folie, steenwol, dampopen vlies, cempanel, tempex met stuc en dan steenstrips.
De binnenwanden 7cm hout met aan weerszijden fermacel en een laag gips.
Al met al behoorlijk geluidsreducerend en prima geïsoleerd.
De afgelopen 25 jaar heb ik eerst als timmerman en later als uitvoerder altijd traditioneel gebouwd (beton dan wel kzsteen) maar nu ik dit heb meegemaakt en een kant en klaar product heb staan in 6 weken vanaf de fundering zie ik de voordelen in snelheid en ook qua duurzaamheid.
De verd-vloeren bestaan uit een balklaag van circa 20 cm hoog vol met steenwol,daarop een plaat osb va 22mm en daarop 24mm fermacel, ik hoor beneden niet dat de manschappen boven aan te werk zijn behalve door het open trapgat.
De buitenwanden zijn van binnen naar buiten: gips,fermacel,dampdichte folie, steenwol, dampopen vlies, cempanel, tempex met stuc en dan steenstrips.
Hoevaak doe je dat, ik heb een dusdanige constructie in de afgelopen jaren in geen van mijn woningen gehad en ben toch al 5 keer verhuisd.kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Een zware TV stelt ook niks voor, want zeer dun en trekkracht dus nihiel. Probeer dit eens; een balk 1,5m breed, 50 cm diep aan de muur bevestigen, daar zet je dan een paar zware computers op (a 20 kg per stuk) en als het zo uitkomt ga je zelf ook op het randje staan. Hangt hier al jaren probleemloos aan een stenen muur... Veel plezier om dat aan een gipsplaat te bevestigen.
Zucht, ooit van een bureau gehoord?kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Een zware TV stelt ook niks voor, want zeer dun en trekkracht dus nihiel. Probeer dit eens; een balk 1,5m breed, 50 cm diep aan de muur bevestigen, daar zet je dan een paar zware computers op (a 20 kg per stuk) en als het zo uitkomt ga je zelf ook op het randje staan. Hangt hier al jaren probleemloos aan een stenen muur... Veel plezier om dat aan een gipsplaat te bevestigen.
Ik moet zeggen ik heb een betonnen huis met osb voor en achtergevels.
Als ik opnieuw een nieuwbouw huis zou kopen nooit meer wat een goedkope bende. Veel koudere muur dan mijn voorgaande betonnen huis.
Daarnaast je kan er niks met goed fatsoen aan ophangen. Gehorig ik kan elke scheet die iemand buiten laat horen.
Ik kan minder goed horen wat iemand op de badkamer uitspookt dan iemand buiten. De binnenmuren zijn wel normale gibo blokken.
Gelukkig zijn mijn vloeren wel lekker beton.
Als ik opnieuw een nieuwbouw huis zou kopen nooit meer wat een goedkope bende. Veel koudere muur dan mijn voorgaande betonnen huis.
Daarnaast je kan er niks met goed fatsoen aan ophangen. Gehorig ik kan elke scheet die iemand buiten laat horen.
Ik kan minder goed horen wat iemand op de badkamer uitspookt dan iemand buiten. De binnenmuren zijn wel normale gibo blokken.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 10-02-2020 17:58 ]
Als die wanden gemaakt zijn naar moderne maatstaven kunnen ze niet kouder of gehoriger zijn. Op een fermacel wand dan wel dubbel gips kan je met het juiste bevestigingsmateriaal een spreekwoordelijke olifant op hangen.leonbong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:57:
Verwijderd
Goed verhaal, totaal niet anekdotisch en voegt wat toe aan het topic zo!leonbong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:57:
Geschiedenis van mijn rijtjeshuis: Eind jaren '60 uitgevoerd in degelijk beton. Alle leidingen weggewerkt in de muur. Gaat eeuwig mee.kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:50:
Los van het milieu item zie ik alleen maar nadelen; lagere thermische massa, meer geluidsoverlast, meer onderhoud, niet makkelijk dingen kunnen bevestigen, etc.
Ergens in de jaren '70 is de stadsverwarming vervangen door een CV-ketel. Ook bleek het nodig om de bovenverdiepingen te verwarmen. Leidingen opnieuw in de muur frezen was te duur, dus alle leidingen lopen in het zicht. Inclusief de nieuwe gasleidingen.
Ergens in de jaren '90 is de VR-ketel vervangen door een HR-ketel. Waterafvoer aansluiten op de standleiding was te kostbaar, dus loopt er wederom, een enorme afvoerbuis in het zicht.
De buren hebben waarschijnlijk recent een multi-split unit aangelegd. Koelbuizen lopen langs de gevel in het zicht, want infrezen en herstellen is practisch onmogelijk.
Er zijn genoeg mensen in een rijtje die hun badkamer naar jaren '50 maten willen verplaatsen: lastig, want de standleiding wil niet mee. Of balansventilatie willen aanleggen; behoorlijk lastig.
Er zijn genoeg mensen die hun gevel willen na-isoleren, maar dat niet kunnen met 5cm spouw. Je steen/betongevel kun je natuurlijk strippen en vervangen, maar voor het bedrag kun je ook een verhuizing financieren.
Waarom houden we in Nederland zo van dakkapellen? Omdat ze esthetisch verantwoord zijn, en de zolder de plek is waar we mensen nodig hebben, of omdat het dak een van de weinige delen van de woning is die makkelijk aan te passen is?
Anticiperen wat we over 20 jaar willen blijkt verdomd lastig. Als je al die méérkosten van beton bij aanpassingen bij elkaar optelt, en afzet tegen de extra onderhoudskosten, kom je dan positief of negatief uit? Ik zou het niet weten.
Het huis is 8 jaar oud.D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:42:
[...]
Als die wanden gemaakt zijn naar moderne maatstaven kunnen ze niet kouder of gehoriger zijn. Op een fermacel wand dan wel dubbel gips kan je met het juiste bevestigingsmateriaal een spreekwoordelijke olifant op hangen.
Het voelt gewoon niet zo solide als beton, klinkt hol enz enz.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 10-02-2020 19:40 ]
@D.deJong afwerking wel van steen? Ik geloof idd. Dat je dat rap uit de grond hebt.
Veel weet ik niet maar ik ben blij dat we geen onder (of boven) buren hebben. De buren naast ons horen we nooit.
Voor de liefhebber, we wonen in het midden: https://photos.zillowstat...337mzr6u42p0000000000.jpg
Ik heb ze met hout betimmert en met steenstrips verlijmd op de isolatie, in verschillende uitvoeringen en maatvoeringen.Drakensteine schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:51:
@D.deJong afwerking wel van steen? Ik geloof idd. Dat je dat rap uit de grond hebt.
Het casco incl binnenwanden staat in 2 dagen, 1 dagje afwerken en dag 4 gaan de dakpannen er al op.
De gevelbekleding is het meeste werk.
[ Voor 25% gewijzigd door D.deJong op 10-02-2020 20:59 ]
Wat is er nu mooier dan dat je huis droog in een fabriek wordt gefabriceerd en geisoleerd en op de bouwplaats in een dag in elkaar wordt gezet. Dat wil toch iedereen?
Dat geklungel met profielen stellen, wachten op de voeger, sleuvenfreezer en kozijnleverancier kan tot het verleden behoren.
Het lijkt mij een kwestie van tijd dat hsb-bouwers ook nog aanzienlijk goedkoper kunnen bouwen door schaalvergroting, minder faalkosten, minder betrokken partijen en minder weersafhankelijk werken.
Dat geklungel met profielen stellen, wachten op de voeger, sleuvenfreezer en kozijnleverancier kan tot het verleden behoren.
Het lijkt mij een kwestie van tijd dat hsb-bouwers ook nog aanzienlijk goedkoper kunnen bouwen door schaalvergroting, minder faalkosten, minder betrokken partijen en minder weersafhankelijk werken.
Naast het feit dat momenteel de markt overspannen is en een gemiddelde metselaar (geen toppers) ofwel een paar maanden werk heeft, of een vermogen vraagt om de stenen te leggenD.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:54:
[...]
Ik heb ze met hout betimmert en met steenstrips verlijmd op de isolatie, in verschillende uitvoeringen en maatvoeringen.
Het casco incl binnenwanden staat in 2 dagen, 1 dagje afwerken en dag 4 gaan de dakpannen er al op.
De gevelbekleding is het meeste werk.
Beetje off-topic, ben wel nieuwsgierig naar pics
Gefeliciteerd, je hebt een edge-case gevonden. Zat je eerst (ongegrond) te claimen dat ik het over de top 1% hout dan wel traditioneel-bouw had, doe jij nu precies dat. Enige vorm van relativering of nuancering is ver te zoeken. Lees het allemaal nog even terug en je ziet dat je aan het graven bent naar argumenten, terwijl als je er subjectief naar kijkt die er gewoon nagenoeg niet zijn.kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Misschien klinkt het alsof ik tegen traditioneel ben, of juist heel erg voor HSB. Dat is niet zo. Ik woon op dit moment met alle plezier in een traditioneel-gebouwde woning. Maar ieder systeem heeft z'n voor- en nadelen, alleen zijn die niet zo extreem als sommige mensen dat hier denken.
Dag @D.deJong,D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:41:
Zou je de exacte opbouw van fundering, vloeren, buiten/binnen muren en dak willen delen (mag per PB)? Wij gaan namelijk ook bouwen, zeer waarschijnlijk HSB. Firma is flexibel naar opbouw toe ("alles kan"), dus zou ze graag wat mogelijkheden laten aftoetsen met wat ze zelf gaan voorstellen.
Alvast bedankt!
Daarom gaan wij steeds meer over op steenstrips, die weten ook van rekenen maar je gehele constructie is veel lichter en door de steeds hogere isolatiewaardes worden het met metselwerk erbij wel een heel erg dik pakket. Door het metselwerk te schrappen win je zo 13cm dikte in je totale pakket.sbruynis schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 07:08:
[...]
Naast het feit dat momenteel de markt overspannen is en een gemiddelde metselaar (geen toppers) ofwel een paar maanden werk heeft, of een vermogen vraagt om de stenen te leggen
Beetje off-topic, ben wel nieuwsgierig naar pics
Dat kunnen ze zeker en daar zijn er meer achter gekomen, Ik was laatst op de gevelbeurs, en de steenstrip oplossingen vlogen je om de oren. Dat was een aantal jaar geleden wel anders, hopelijk gaat dat zorgen voor wat concurentie.D.deJong schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:54:
[...]
Daarom gaan wij steeds meer over op steenstrips, die weten ook van rekenen
@sbruynis er zijn heel erg veel gebouwen van steenstrips, je ziet het echt niet (mits er geen rare hoekoplossing is verzonnen door de architect)
https://www.mbi.nl/bouw/services/projecten/
[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 11-02-2020 16:33 ]
Ik heb een paar keer met de strips van strykoliet in mijn handen gestaan en was inderdaad verbaasd over het uiterlijk, deze partij levert een kunststof strip met iedere gewenste kleur en bezanding. De “tegellijm” die word gebruikt is tevens gelijk de voeg. Al met al een mooi product.twain4me schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:29:
[...]
Dat kunnen ze zeker en daar zijn er meer achter gekomen, Ik was laatst op de gevelbeurs, en de steenstrip oplossingen vlogen je om de oren. Dat was een aantal jaar geleden wel anders, hopelijk gaat dat zorgen voor wat concurentie.
@sbruynis er zijn heel erg veel gebouwen van steenstrips, je ziet het echt niet (mits er geen rare hoekoplossing is verzonnen door de architect)
https://www.mbi.nl/bouw/services/projecten/
Er is toch zo wijk in Almere met allemaal prefab woningen toch?
Prefab associeer ik altijd met tiny house wat absoluut niet negatief ervaar.
Prefab associeer ik altijd met tiny house wat absoluut niet negatief ervaar.
Dat eerste zou mij allemaal weinig uitmaken; dat droogstoken doe je ook maar één keer. Dat prijskaartje wat je als laatste noemt is wel een dingetje. Maar volgens mij wordt het nu al toegepast om kosten te drukken. Zoals in de gevels van @leonbong . Ik herken dat zelf ook; niks horen van de buren... maar wel alles van buiten. Dat gaat dan in mijn ervaring om een pand uit 2007. Ik kan je op een briefje geven dat over een 30 jaar er geen millimeter gewijzigd is aan de breedplaatvloeren en 14cm KZS - 5a7cm ankerloze spouw - 14 KZS maar dat die gevels vertrokken zijn...nokiaan958GB schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:51:
Wat is er nu mooier dan dat je huis droog in een fabriek wordt gefabriceerd en geisoleerd en op de bouwplaats in een dag in elkaar wordt gezet. Dat wil toch iedereen?
En die faalkosten; tja. Mijn neef heeft een huis laten bouwen en zo'n beetje het enige houten deel (naast de trap) was het dak. En raad eens waar de fout zat.. de houtbouwer had gratis en voor niks per ongeluk (= tekeningen niet goed bekeken) aan de andere kant van het huis ook een dakraam er in gedaan... maar daar zat dus een muurtje. Dus dat prefab dak moest alsnog weer uit elkaar om het element met het dakraam op een andere plek te krijgen. Geen extra trapgat in de betonplaten ofzo
Die constructie heb ik hier in één huis al meerdere keren.D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:42:
[...]
Hoevaak doe je dat, ik heb een dusdanige constructie in de afgelopen jaren in geen van mijn woningen gehad en ben toch al 5 keer verhuisd.
Jahoor, ik kijk 1 meter voor me uit, zie dat aan de muur hangen en ik ben aan het graven naar argumenten.Daan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:40:
[...]
Gefeliciteerd, je hebt een edge-case gevonden. Zat je eerst (ongegrond) te claimen dat ik het over de top 1% hout dan wel traditioneel-bouw had, doe jij nu precies dat. Enige vorm van relativering of nuancering is ver te zoeken. Lees het allemaal nog even terug en je ziet dat je aan het graven bent naar argumenten, terwijl als je er subjectief naar kijkt die er gewoon nagenoeg niet zijn.
Misschien klinkt het alsof ik tegen traditioneel ben, of juist heel erg voor HSB. Dat is niet zo. Ik woon op dit moment met alle plezier in een traditioneel-gebouwde woning. Maar ieder systeem heeft z'n voor- en nadelen, alleen zijn die niet zo extreem als sommige mensen dat hier denken.
De leidingen van toen niet altijdCVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Geschiedenis van mijn rijtjeshuis: Eind jaren '60 uitgevoerd in degelijk beton. Alle leidingen weggewerkt in de muur. Gaat eeuwig mee.
Hoezo "opnieuw"? Leidingen opgevreten door de stadsverwarming?CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Ergens in de jaren '70 is de stadsverwarming vervangen door een CV-ketel. Ook bleek het nodig om de bovenverdiepingen te verwarmen. Leidingen opnieuw in de muur frezen was te duur, dus alle leidingen lopen in het zicht. Inclusief de nieuwe gasleidingen.
Op zolder zeker? Waar al het andere ook gewoon opbouw is.CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Ergens in de jaren '90 is de VR-ketel vervangen door een HR-ketel. Waterafvoer aansluiten op de standleiding was te kostbaar, dus loopt er wederom, een enorme afvoerbuis in het zicht.
Alsof je daarvoor je ganse houtskeletmuur voor gaat open slopen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
De buren hebben waarschijnlijk recent een multi-split unit aangelegd. Koelbuizen lopen langs de gevel in het zicht, want infrezen en herstellen is practisch onmogelijk.
Standleiding verplaatsen is altijd lastig. In beton niet zozeer moeilijker. Je hebt alleen wat ander gereedschap nodig om door de vloer te komen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Er zijn genoeg mensen in een rijtje die hun badkamer naar jaren '50 maten willen verplaatsen: lastig, want de standleiding wil niet mee. Of balansventilatie willen aanleggen; behoorlijk lastig.
Balansventilatie is met houten vloeren inderdaad een stuk makkelijker ja; dat is zeker waar. Maar ook weer niet onmogelijk in betonbouw.
Dat kan wel met 5 cm spouw. Met EPS parels kom je aan een R waarde van 1,8 ofzo. Als dat niet genoeg is kun je altijd nog een voorzetwand plaatsen en heb je als eindresultaat dezelfde nadelen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Er zijn genoeg mensen die hun gevel willen na-isoleren, maar dat niet kunnen met 5cm spouw. Je steen/betongevel kun je natuurlijk strippen en vervangen, maar voor het bedrag kun je ook een verhuizing financieren.
Nee, omdat ongeacht houtbouw of betonbouw de kavels hier zeer klein zijn en het een van de weinige uitbreidingen is die toegestaan zijn. Je kunt een 5m breed huis wel 10m diep maken... dan wordt het overal donker. Een dakkapel is dan gewoon de makkelijkste manier om meer leefruimte te krijgen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Waarom houden we in Nederland zo van dakkapellen? Omdat ze esthetisch verantwoord zijn, en de zolder de plek is waar we mensen nodig hebben, of omdat het dak een van de weinige delen van de woning is die makkelijk aan te passen is?
Zolang ik zelfs de meest positieve verhalen hoor schermen met '20 jaar onderhoudsvrij' terwijl hier de gevel 90 jaar onderhoudsvrij is durf ik de gok wel aan hoor; de betonbouw.CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Anticiperen wat we over 20 jaar willen blijkt verdomd lastig. Als je al die méérkosten van beton bij aanpassingen bij elkaar optelt, en afzet tegen de extra onderhoudskosten, kom je dan positief of negatief uit? Ik zou het niet weten.
Maargoed, we mogen huidige HSB niet vergelijken met allerlei dingen uit het verleden terwijl we al wel weten van betonnen constructies uit het verleden dat ze nu een halve eeuw later nog prima zijn. Als je er helemaal in geloofd; vooral doen. Kan ik voor dezelfde prijs kiezen tussen (ceteris paribus) een houtbouw huis en een huis van beton / kalkzandsteen huis; ik weet de keuze; de laatste.
[ Voor 93% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-02-2020 00:24 ]
Ik sluit mij aan bij kabeltjekabel.
Ik kocht mijn nieuwbouw woning in 2008 en ik had niet bestek gelezen super aandachtig gelezen.
Toen werd mijn huis opgeleverd en ik kwam tot de conclusie dat ik osb-gevels gevels wel met baksteen er omheen.
Toen bleek dat je er niks fatsoenlijk aan kan ophangen vanwege het gewicht maar ook omdat je met je schroef/gat het dampfolie perforeert. Ik hang er dus helemaal niks aan op uit voorzorg.
Daarna woonde ik er 3 á 4 maanden en ik vond/vind het opmerkelijk hoe veel geluid van buiten je goed binnen kan horen. Dat was met mijn voorgaande huis niet het geval en heb ik echt als een achteruitgang ervaren.
Het energieverbruik van mijn woning 2009 (160m²)is gelijk aan mijn vorige woning van 1995 beton (155m²) allebei bitumen plat dag. Dus dat maakt eigenlijk niks uit zo lijkt het, maar zulke vergelijkingen is altijd lastig nu kinderen toen niet.
Ik woon in almere poort daar wordt nogal wat gebouwd en regels in almere poort zijn heel soepel. Gevolg je ziet van alles, maar één ding valt op de veel voor weinig huizen zijn allemaal HSB soms met stalen spanten.
In alle HSB huizen die ik binnen ben geweest in almere poort zijn allemaal gehoriger dan beton, behalve de hele dure.
Ik ben aan het kijken om een vrijstaande woning te laten bouwen ik zal zeker geen HSB nemen, dan maar wat kleiner. De zeer solide HSB woningen die ik ken zijn allemaal uit zeer luxe segment (6 ton+) waarbij het hout ook esthetische kenmerken in de woning gebruikt. Voor luxe blank gelakte balken enz enz maar die huizen hebben ongeveer een gelijke bouwtijd dan beton. Daar wordt hout toegepast niet om geld en tijd maar voor de mooi en dat is echt iets anders.
Uiteindelijk als je vrijstaand bouwt op groot kavel kan je het natuurlijk overwegen, maar in almere poort zie ik ook HSB rijtjeswoningen dat zou ik met ervaring van nu nooit kopen.
Ik kocht mijn nieuwbouw woning in 2008 en ik had niet bestek gelezen super aandachtig gelezen.
Toen werd mijn huis opgeleverd en ik kwam tot de conclusie dat ik osb-gevels gevels wel met baksteen er omheen.
Toen bleek dat je er niks fatsoenlijk aan kan ophangen vanwege het gewicht maar ook omdat je met je schroef/gat het dampfolie perforeert. Ik hang er dus helemaal niks aan op uit voorzorg.
Daarna woonde ik er 3 á 4 maanden en ik vond/vind het opmerkelijk hoe veel geluid van buiten je goed binnen kan horen. Dat was met mijn voorgaande huis niet het geval en heb ik echt als een achteruitgang ervaren.
Het energieverbruik van mijn woning 2009 (160m²)is gelijk aan mijn vorige woning van 1995 beton (155m²) allebei bitumen plat dag. Dus dat maakt eigenlijk niks uit zo lijkt het, maar zulke vergelijkingen is altijd lastig nu kinderen toen niet.
Ik woon in almere poort daar wordt nogal wat gebouwd en regels in almere poort zijn heel soepel. Gevolg je ziet van alles, maar één ding valt op de veel voor weinig huizen zijn allemaal HSB soms met stalen spanten.
In alle HSB huizen die ik binnen ben geweest in almere poort zijn allemaal gehoriger dan beton, behalve de hele dure.
Ik ben aan het kijken om een vrijstaande woning te laten bouwen ik zal zeker geen HSB nemen, dan maar wat kleiner. De zeer solide HSB woningen die ik ken zijn allemaal uit zeer luxe segment (6 ton+) waarbij het hout ook esthetische kenmerken in de woning gebruikt. Voor luxe blank gelakte balken enz enz maar die huizen hebben ongeveer een gelijke bouwtijd dan beton. Daar wordt hout toegepast niet om geld en tijd maar voor de mooi en dat is echt iets anders.
Uiteindelijk als je vrijstaand bouwt op groot kavel kan je het natuurlijk overwegen, maar in almere poort zie ik ook HSB rijtjeswoningen dat zou ik met ervaring van nu nooit kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 12-02-2020 09:06 ]
Zoals ik al zei, alle leidingen zijn keurig in de muur verwerkt - inclusief de oorspronkelijke standleiding. Aangezien de bewoners inmiddels ook luxes als een wasmachine in huis hadden is er eigenlijk een tweede standleiding geplaatst, die over alle verdiepingen in het zicht loopt. Daar is prima een koof omheen te bouwen natuurlijk, maar toch.kabeltjekabel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:31:
Op zolder zeker? Waar al het andere ook gewoon opbouw is.
Je hebt in ieder geval de mogelijkheid een stuk aan te passen en relatief gemakkelijk te repareren.kabeltjekabel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:31:
Alsof je daarvoor je ganse houtskeletmuur voor gaat open slopen.
Je ziet het hier vaak op tweakers; men leest erover, raakt enthousiast over de voordelen - maar rekent dan uit hoe kostbaar en ingrijpend het is om te realiseren, en haakt af.kabeltjekabel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:31:
Balansventilatie is met houten vloeren inderdaad een stuk makkelijker ja; dat is zeker waar. Maar ook weer niet onmogelijk in betonbouw.
Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat beton een langere verwachte levensduur heeft. (Maar waarom ga je dan niet een stapje verder? Honderden jaren geleden wist men al dat constructies van rode baksteen honderden jaren bleven staan in dit klimaat).
Maar er is ook een afweging tussen de kosten van onderhoud en kosten (en mogelijkheden) bij renovatie. En de vraag of je wel zo noodzakelijk gebouwen voor de eeuwigheid moet willen bouwen.
Verwijderd
Dit is dus een typisch voorbeeld van te goedkope hsb. Net zoals er slechte kwaliteit huizen met beton gebouwd worden.leonbong schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:00:
Ik sluit mij aan bij kabeltjekabel.
Ja maar mijn punt is dat HSB meestal goedkope bouw is omdat je nou eenmaal veel woning voor het geld hebt.
De voordelen van snel bouwen en goedkoop vallen volledig weg bij kwalitatieve HSB bouw maar dan kan je net zo goed beton nemen wat dan alsnog mij voorkeur zou hebben.
Want ik ben in een hoop HSB woningen geweest alleen de hele dure zijn niet gehorig, waarbij het hout voor esthetische kenmerken is toegepast echter die prijsklasse hebben we het nu niet over.
In het luxe segment is het verschil tussen HSB en beton nihil, soms zelfs nadelig voor hout als het met van die mooie dakbalken moet enzo.
De Romeinen hadden al beton en dat staat er nog.
De voordelen van snel bouwen en goedkoop vallen volledig weg bij kwalitatieve HSB bouw maar dan kan je net zo goed beton nemen wat dan alsnog mij voorkeur zou hebben.
Want ik ben in een hoop HSB woningen geweest alleen de hele dure zijn niet gehorig, waarbij het hout voor esthetische kenmerken is toegepast echter die prijsklasse hebben we het nu niet over.
In het luxe segment is het verschil tussen HSB en beton nihil, soms zelfs nadelig voor hout als het met van die mooie dakbalken moet enzo.
De Romeinen hadden al beton en dat staat er nog.
[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 12-02-2020 09:50 ]
Zou je ook voor het huis van beton kiezen als het kanaalplaatvloeren, een plat dak en geen overstek heeft? Sorry, kon het niet latenkabeltjekabel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:31:
[...]
Kan ik voor dezelfde prijs kiezen tussen (ceteris paribus) een houtbouw huis en een huis van beton / kalkzandsteen huis; ik weet de keuze; de laatste.
Waarom niet?witterholt schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:36:
[...]
Zou je ook voor het huis van beton kiezen als het kanaalplaatvloeren, een plat dak en geen overstek heeft? Sorry, kon het niet laten. Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
Zonneschermpje ophangen, 40 zonnepanelen op het dak en een airco en je zit altijd comfortabel.
Om deze te snappen moet je even "Het (projectmatige) nieuwbouwtopic - Deel 2" doornemen :-).Ernemmer schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:39:
[...]
Waarom niet?
Zonneschermpje ophangen, 40 zonnepanelen op het dak en een airco en je zit altijd comfortabel.
Ik zet de sleuvenfrees in de muur, prop m'n leiding er in en smeer het dicht. Versus heel paneel eraf slopen en dat weer dicht maken. Ik zie het issue niet zo. Voor elektra is dat kalkzandsteen zelfs veel makkelijker.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:02:
[...]
Zoals ik al zei, alle leidingen zijn keurig in de muur verwerkt - inclusief de oorspronkelijke standleiding. Aangezien de bewoners inmiddels ook luxes als een wasmachine in huis hadden is er eigenlijk een tweede standleiding geplaatst, die over alle verdiepingen in het zicht loopt. Daar is prima een koof omheen te bouwen natuurlijk, maar toch.
[...]
Je hebt in ieder geval de mogelijkheid een stuk aan te passen en relatief gemakkelijk te repareren.
Kalkzandsteen binnenspouwblad en dan buitenom baksteen; prima.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:02:
[...]
Je ziet het hier vaak op tweakers; men leest erover, raakt enthousiast over de voordelen - maar rekent dan uit hoe kostbaar en ingrijpend het is om te realiseren, en haakt af.
Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat beton een langere verwachte levensduur heeft. (Maar waarom ga je dan niet een stapje verder? Honderden jaren geleden wist men al dat constructies van rode baksteen honderden jaren bleven staan in dit klimaat).
Gezien zo'n beetje elk gebouw wat de 100-150 jaar aantikt wettelijk beschermd wordt schijnen heel veel mensen te vinden dat oude gebouwen bijzonder zijn..CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:02:
Maar er is ook een afweging tussen de kosten van onderhoud en kosten (en mogelijkheden) bij renovatie. En de vraag of je wel zo noodzakelijk gebouwen voor de eeuwigheid moet willen bouwen.
Naja; verkrotting en opnieuw opbouwen is ook vervuilend, al kun je wellicht voor dezelfde 'footprint' het met HSB een keer extra doen.
witterholt schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:36:
[...]
Zou je ook voor het huis van beton kiezen als het kanaalplaatvloeren, een plat dak en geen overstek heeft? Sorry, kon het niet laten. Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
Boven een HSB woning met plat dak en geen overstek? Absoluut!
[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-02-2020 00:23 ]
Ik heb even gekeken naar de website in de TS: als je noodzakelijke 'opties' zoals fundering en dakpannen aanklikt en ook voor laten bouwen kiest, zelf heb ik in ieder geval geen hijskraan staan, dan verdubbelen de prijzen ongeveer bij alle huizentypes. Niet echt serieus aanbod die lok prijzen helaas. Daarnaast zijn de grondprijzen in Nederland mij te hoog.
Een hijskraan kun je inclusief machinist per uur of dag huren 
Maar komt inderdaad niet gratis helpen.
Dat is nou een beetje het punt, het heeft weinig zin om een huis te adverteren met alleen de kosten van het materiaal. Het in elkaar zetten kost ook geld. Ook een fundering is meestal wel handig, ik zie ook niet in waarom dat bij 'opties' moet staan.nokiaan958GB schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:32:
Een hijskraan kun je inclusief machinist per uur of dag huren
Verwijderd
Omdat dat nu eenmaal zaken zijn die compleet afhankelijk zijn van waar je je woning gaat neerzetten. Misschien is een simpele fundering wel voldoende. Misschien heb je heipalen nodig van 20mtr, misschien van 40mtr.gold_dust schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:20:
[...]
Dat is nou een beetje het punt, het heeft weinig zin om een huis te adverteren met alleen de kosten van het materiaal. Het in elkaar zetten kost ook geld. Ook een fundering is meestal wel handig, ik zie ook niet in waarom dat bij 'opties' moet staan.
Dat component zal bij iedere traditioneel gebouwde woning ook verschillen.
Wat een vooroordelen worden hier neer gezet zeg!
Feit is dat zowel een traditionele woning opgetrokken uit beton als een HSB woning een goede keus kunnen zijn. Beide met hun specifieke voor en nadelen. Ik heb in beide soorten gewoond dus ik kan er wel wat over zeggen. In ieder geval wat mijn mening is en wat mijn ervaringen zijn.
Laten we beginnen met mijn vorige woning welke gebouwd is in 2008 volgens de EPC 0.8 norm. Dat was een twee-onder-een kap woning welke energie zuinig was. Goed geïsoleerd en redelijk kier-dicht. De woning had een woon oppervlakte van 165m2 en de binnenmuren waren opgetrokken uit 10cm gips.
Het voordeel was zeker de mogelijkheid om aan de buitenwanden alles op te hangen wat je maar kon bedenken. Die waren dragend en daarom hoefde je niet lang na te denken over de vraag of hij het zou houden. Ook de binnenwanden waren stevig, maar daar moet je zeker wel even nadenken wat en hoe.
Ook bleef het lang koel in de woning. Immers, de massa was groot en duurde daarom lang voordat de binnenmuren op gewarmd waren. Dan komen we ook gelijk bij het nadeel. Als dat eenmaal was gebeurt koelde het ook niet meer af en bleef het lang warm in de woning.
Geluid van boven was er vrijwel niet. Als je het al hoorde was dat vooral hoorbaar via de trap en de hal. Wel was de geluidsisolatie tussen de kamers op de verdieping duidelijk minder. Daar kon je vrij snel last hebben van elkaar. Als onze buurjongen de trap op stampte was dat overigens goed hoorbaar bij ons. Verder hoorde we ze echt niet.
Het bouwproces is wel duidelijk minder precies. Wanden zijn zeker niet haaks. Afmetingen op de tekening komen ongeveer overeen met de werkelijkheid. Ook hadden we de eerste paar jaar (dus niet enkel het eerste jaar) last van krimp naden. Ook ontstonden er vooral op de lange wanden wat kleine scheuren doordat er spanning in de wand aanwezig was. In de winter was het heel snel erg droog in de woning waarbij de hydrometer heel snel naar ongezonden waardes terug liep.
De Akoestiek in de woning was lastig. Alle wanden zijn immers hard. Wij hadden ook nog eens een harde eindafwerking op de vloer liggen. Om echo's te voorkomen waren er redelijk wat maatregelen nodig. Alleen je meubels er in schuiven en wat gordijnen ophangen was zeker niet voldoende.
De woning werd verwarmd met een warmtepomp en was voorzien van voldoende PV.
Dan onze huidige woning. Opgeleverd in de zomer van 2018. We hebben er nu dus twee soort van winters in gewoond. De woning is in opdracht van ons gebouwd door Presolid. We hebben tijdens de bouw ervoor gekozen om extra aandacht aan kierdichtheid te besteden. Ook is zoveel mogelijk getracht om de EPC norm te halen zonder extra maatregelen. De norm was 0.4, in werkelijk is door het toepassen van PV achteraf een waarde van 0 behaald. Voor de vergunning was het niet nodig. De woning met 183m2 aan woonoppervlakte en staat in een open veld. De energiebehoefte is duidelijk lager als die van onze vorige woning, maar dat was ook wel te verwachten.
Tijdens de bouw hebben we op diverse wanden voorzieningen getroffen door extra OSB achter het gips te plaatsen zodat zware dingen opgehangen konden worden zonder terug te moeten grijpen naar speciale hollewand bevestigingsmateriaal. We hadden er ook voor kunnen kiezen om alle wanden te voorzien van OSB over de hele lengte, maar dat voegt heel veel kosten toe zonden echte meerwaarden. Sowieso hangen wij geen schilderijen op aan de muur. Daar gebruiken wij een ophangsysteem voor zodat je geen gaten in de wand krijgt. Dit deden wij ook al in onze vorige woning overigens. Alles wat je redelijkerwijs aan de muur wilt bevestigen zit daar ook aan vast. Wij hebben hierin geen beperkingen ondervonden. Bijkomend voordeel is dat eventuele gaten eenvoudig te herstellen zijn.
Doordat de bouw voorbereid wordt in de fabriek wordt er met een veel grotere nauwkeurigheid gewerkt. Dat moet ook wel, want als je dat niet doet dan heb je nog heel veel werk op de bouwplaats. Het gevolg is dat elke maat op de mm nauwkeurig overeenkomt met de tekening. Wanden staan haaks t.o.v. elkaar en de vloer. Als je zelf wel een wat klust begrijp je dat dit het leven heel wat eenvoudiger maakt.
Doordat de woning direct dicht is komt er maar zeer beperkt vocht in de woning. De meeste gebruikte materialen zijn ook droog. Uitzondering zijn de vloeren. Deze zijn in onze woning op alle verdiepingen gewoon gestort. in totaal 8cm dik. Direct daaronder contactgeluid isoleren laag welke zelf op een OSB plaat is gemonteerd. Daaronder dikke balken waarbij de tussenliggers gevuld zijn met geluidisolatie materiaal. Het gevolg is dat er geen geluid is van boven. Nog minder dan bij onze vorige woning. Als je het hoort komt het via de trap en door de hal. De rede hiervoor is dat de tussenwanden ook geïsoleerd zijn. De kamers zijn akoestisch veel beter van elkaar gescheiden en (mits de deur dicht is) dit heeft direct een positief effect op het geluid wat beneden hoorbaar is.
Wat wel beter is met onze vorige woning was het contact geluid van boven. Staat iemand te springen of valt er wat dan hoor je dat zeker beter. Maar dat gebeurt natuurlijk niet zo vaak.
Aangezien HSB een veel lichtere bouw is warmt het ook sneller op in de zomer. Zonwering is zeer belangrijk om het aangenaam te houden. Voordeel is wel dat het ook snel weer afkoelt. Absoluut genomen wordt het ongeveer net zo warm in beide woningen als je geen zonwering hebt (onze eerste zomer). De afgelopen zomer hadden we dat wel en dat scheelt aanzienlijk. Al denk ik dat dit voor beide type het geval zal zijn. Feit blijft HSB warmt snel op, maar koelt ook sneller weer af. Beton bouw is precies andersom.
Als laatste punt is een HSB woning veel fijner om in te wonen (onze mening en ervaring). Dat komt mijn inziens door de natuurlijk veel fijnere akoestiek. Zelfs zonder meubels en raamdecoratie klinkt het niet echt hol. Als je meubels erin staan dan is daar al helemaal geen sprake meer van. Wat bij ons ook sterk heeft mee gespeeld is dat er veel minder giftigen dampen uit de woning lekken de eerste jaren. Doordat het droogbouw is blijft de luchtkwaliteit in de woning op een veel hoger pijl. Door het natuurlijk gedrag van hout en gips is de luchtvochtigheidspercentage ook veel stabieler en daarmee comfortabeler.
Qua prijs maakte het niet zo veel uit of wij de woning als HSB of traditioneel gebouwd zouden hebben. Voor beide hebben wij een offerte gehad en dat zat in het zelfde bereik. Waar we wel geld hebben bespaart is de snelheid. Veel minder lang dubbele lasten en dat merk je wel direct in de portemonnee.
Kies waar je zelf het beste in voelt, maar realiseer je wel dat er met beide systemen goede en minder goede huizen gebouwd kunnen worden. Ook hebben ze beide zo hun voor en na-delen. Als wij nu weer zouden laten bouwen zou ik zeker weten weer voor HSB gaan.
Feit is dat zowel een traditionele woning opgetrokken uit beton als een HSB woning een goede keus kunnen zijn. Beide met hun specifieke voor en nadelen. Ik heb in beide soorten gewoond dus ik kan er wel wat over zeggen. In ieder geval wat mijn mening is en wat mijn ervaringen zijn.
Laten we beginnen met mijn vorige woning welke gebouwd is in 2008 volgens de EPC 0.8 norm. Dat was een twee-onder-een kap woning welke energie zuinig was. Goed geïsoleerd en redelijk kier-dicht. De woning had een woon oppervlakte van 165m2 en de binnenmuren waren opgetrokken uit 10cm gips.
Het voordeel was zeker de mogelijkheid om aan de buitenwanden alles op te hangen wat je maar kon bedenken. Die waren dragend en daarom hoefde je niet lang na te denken over de vraag of hij het zou houden. Ook de binnenwanden waren stevig, maar daar moet je zeker wel even nadenken wat en hoe.
Ook bleef het lang koel in de woning. Immers, de massa was groot en duurde daarom lang voordat de binnenmuren op gewarmd waren. Dan komen we ook gelijk bij het nadeel. Als dat eenmaal was gebeurt koelde het ook niet meer af en bleef het lang warm in de woning.
Geluid van boven was er vrijwel niet. Als je het al hoorde was dat vooral hoorbaar via de trap en de hal. Wel was de geluidsisolatie tussen de kamers op de verdieping duidelijk minder. Daar kon je vrij snel last hebben van elkaar. Als onze buurjongen de trap op stampte was dat overigens goed hoorbaar bij ons. Verder hoorde we ze echt niet.
Het bouwproces is wel duidelijk minder precies. Wanden zijn zeker niet haaks. Afmetingen op de tekening komen ongeveer overeen met de werkelijkheid. Ook hadden we de eerste paar jaar (dus niet enkel het eerste jaar) last van krimp naden. Ook ontstonden er vooral op de lange wanden wat kleine scheuren doordat er spanning in de wand aanwezig was. In de winter was het heel snel erg droog in de woning waarbij de hydrometer heel snel naar ongezonden waardes terug liep.
De Akoestiek in de woning was lastig. Alle wanden zijn immers hard. Wij hadden ook nog eens een harde eindafwerking op de vloer liggen. Om echo's te voorkomen waren er redelijk wat maatregelen nodig. Alleen je meubels er in schuiven en wat gordijnen ophangen was zeker niet voldoende.
De woning werd verwarmd met een warmtepomp en was voorzien van voldoende PV.
Dan onze huidige woning. Opgeleverd in de zomer van 2018. We hebben er nu dus twee soort van winters in gewoond. De woning is in opdracht van ons gebouwd door Presolid. We hebben tijdens de bouw ervoor gekozen om extra aandacht aan kierdichtheid te besteden. Ook is zoveel mogelijk getracht om de EPC norm te halen zonder extra maatregelen. De norm was 0.4, in werkelijk is door het toepassen van PV achteraf een waarde van 0 behaald. Voor de vergunning was het niet nodig. De woning met 183m2 aan woonoppervlakte en staat in een open veld. De energiebehoefte is duidelijk lager als die van onze vorige woning, maar dat was ook wel te verwachten.
Tijdens de bouw hebben we op diverse wanden voorzieningen getroffen door extra OSB achter het gips te plaatsen zodat zware dingen opgehangen konden worden zonder terug te moeten grijpen naar speciale hollewand bevestigingsmateriaal. We hadden er ook voor kunnen kiezen om alle wanden te voorzien van OSB over de hele lengte, maar dat voegt heel veel kosten toe zonden echte meerwaarden. Sowieso hangen wij geen schilderijen op aan de muur. Daar gebruiken wij een ophangsysteem voor zodat je geen gaten in de wand krijgt. Dit deden wij ook al in onze vorige woning overigens. Alles wat je redelijkerwijs aan de muur wilt bevestigen zit daar ook aan vast. Wij hebben hierin geen beperkingen ondervonden. Bijkomend voordeel is dat eventuele gaten eenvoudig te herstellen zijn.
Doordat de bouw voorbereid wordt in de fabriek wordt er met een veel grotere nauwkeurigheid gewerkt. Dat moet ook wel, want als je dat niet doet dan heb je nog heel veel werk op de bouwplaats. Het gevolg is dat elke maat op de mm nauwkeurig overeenkomt met de tekening. Wanden staan haaks t.o.v. elkaar en de vloer. Als je zelf wel een wat klust begrijp je dat dit het leven heel wat eenvoudiger maakt.
Doordat de woning direct dicht is komt er maar zeer beperkt vocht in de woning. De meeste gebruikte materialen zijn ook droog. Uitzondering zijn de vloeren. Deze zijn in onze woning op alle verdiepingen gewoon gestort. in totaal 8cm dik. Direct daaronder contactgeluid isoleren laag welke zelf op een OSB plaat is gemonteerd. Daaronder dikke balken waarbij de tussenliggers gevuld zijn met geluidisolatie materiaal. Het gevolg is dat er geen geluid is van boven. Nog minder dan bij onze vorige woning. Als je het hoort komt het via de trap en door de hal. De rede hiervoor is dat de tussenwanden ook geïsoleerd zijn. De kamers zijn akoestisch veel beter van elkaar gescheiden en (mits de deur dicht is) dit heeft direct een positief effect op het geluid wat beneden hoorbaar is.
Wat wel beter is met onze vorige woning was het contact geluid van boven. Staat iemand te springen of valt er wat dan hoor je dat zeker beter. Maar dat gebeurt natuurlijk niet zo vaak.
Aangezien HSB een veel lichtere bouw is warmt het ook sneller op in de zomer. Zonwering is zeer belangrijk om het aangenaam te houden. Voordeel is wel dat het ook snel weer afkoelt. Absoluut genomen wordt het ongeveer net zo warm in beide woningen als je geen zonwering hebt (onze eerste zomer). De afgelopen zomer hadden we dat wel en dat scheelt aanzienlijk. Al denk ik dat dit voor beide type het geval zal zijn. Feit blijft HSB warmt snel op, maar koelt ook sneller weer af. Beton bouw is precies andersom.
Als laatste punt is een HSB woning veel fijner om in te wonen (onze mening en ervaring). Dat komt mijn inziens door de natuurlijk veel fijnere akoestiek. Zelfs zonder meubels en raamdecoratie klinkt het niet echt hol. Als je meubels erin staan dan is daar al helemaal geen sprake meer van. Wat bij ons ook sterk heeft mee gespeeld is dat er veel minder giftigen dampen uit de woning lekken de eerste jaren. Doordat het droogbouw is blijft de luchtkwaliteit in de woning op een veel hoger pijl. Door het natuurlijk gedrag van hout en gips is de luchtvochtigheidspercentage ook veel stabieler en daarmee comfortabeler.
Qua prijs maakte het niet zo veel uit of wij de woning als HSB of traditioneel gebouwd zouden hebben. Voor beide hebben wij een offerte gehad en dat zat in het zelfde bereik. Waar we wel geld hebben bespaart is de snelheid. Veel minder lang dubbele lasten en dat merk je wel direct in de portemonnee.
Kies waar je zelf het beste in voelt, maar realiseer je wel dat er met beide systemen goede en minder goede huizen gebouwd kunnen worden. Ook hebben ze beide zo hun voor en na-delen. Als wij nu weer zouden laten bouwen zou ik zeker weten weer voor HSB gaan.
Hier ook een Presolid woning, jaar eerder opgeleverd. Onze ervaring is precies hetzelfde, erg hoog wooncomfort (wij zijn iedere dag nog blij met de gemaakte keuzes).TLer schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:33:
[..]
Dan onze huidige woning. Opgeleverd in de zomer van 2018. We hebben er nu dus twee soort van winters in gewoond. De woning is in opdracht van ons gebouwd door Presolid.
[..]
Verwijderd
Een vriend heeft hout skellet bouw en zijn ervaring is dat warmte isolatie niet kan tippen aan die van een morderen betonnen huis. Gellukig heeft hij de woning nog wel goed kunnen verkopen.
Deze link had ik bewaard voor het geval ik ooit een lapje grond zou hebben:
https://www.scotframe.co.uk/
https://www.scotframe.co.uk/
De adder is dat je voor <100K een leuk huis kunt kopen als bouwpakket en ook zonder fundering. En dat het casco wordt aangeleverd...gold_dust schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:44:
[...]
Prijzen van ruim onder de 100k lijken me aan de lage kant, daar zit vast een adder onder het gras.
7400 Wp op het dak
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:42 ]
Hoe zit het bij HSB of pre-fab houtbouw met de belastbaarheid van de bovenverdieping en zolder vloer?
Wij wonen nu in een jaren 70 huurwoning met betonnen vloeren. Zowel de bovenverdieping en de zolder vloer hebben een (statische) belastbaarheid van 175kg/m².
Ik durf hier op zolder te sporten en met gewichten te trainen. Dat doe ik uiteraard wel gecontroleerd want de piekbelasting van vallende gewichten kunnen aanzienlijk hoger zijn dan die opgegeven 175kg/m².
Hoe zit dat echter bij HSB of pre-fab bouw? Kun je dan wel 'veilig' een fitness ruimte op zolder realiseren? Een waterbed is minder veeleisend dan een fitnessruimte waar je met gewichten traint, maar die mag ook op veel houten vloeren niet geplaatst worden.
Wij wonen nu in een jaren 70 huurwoning met betonnen vloeren. Zowel de bovenverdieping en de zolder vloer hebben een (statische) belastbaarheid van 175kg/m².
Ik durf hier op zolder te sporten en met gewichten te trainen. Dat doe ik uiteraard wel gecontroleerd want de piekbelasting van vallende gewichten kunnen aanzienlijk hoger zijn dan die opgegeven 175kg/m².
Hoe zit dat echter bij HSB of pre-fab bouw? Kun je dan wel 'veilig' een fitness ruimte op zolder realiseren? Een waterbed is minder veeleisend dan een fitnessruimte waar je met gewichten traint, maar die mag ook op veel houten vloeren niet geplaatst worden.
Maak het bespreekbaar met je aannemer. Veel mensen nemen ten onrechte aan dat er enkel hout is verwerkt in het frame van een HSB woning. In onze woning zijn de nodige H-balken gebruikt om overmatig dikke houten balken te voorkomen. Als je specifieke eisen hebt dan is dat constructief allemaal op te lossen.
Dit is tijdens het opzetten van onze woning.
Dit is tijdens het opzetten van onze woning.
[ Voor 26% gewijzigd door TLer op 16-02-2020 13:21 ]
Geen leidingspouw? Waar lopen die dan? Doorprikken ze de folie? (Hoop van niet voor de luchtdichtheid!)FrankSpin schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:17:
Buitengevel
Opbouw van de buitengevel van binnen uit gezien; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Dampdichte folie | Stijl- en regelwerk 38 x 244 mm gecombineerd met isolatie 240 mm | Damp- open folie | Luchtspouw 50 mm | 100 mm metselwerk | Rc=5,5 m2K/W.
Constructieve binnenwand (ca. 180 mm dik)
Opbouw van de constructieve binnenwand; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Stijl- en regelwerk 38 x 120 mm gecombineerd met 120 mm minerale wol | Constructieplaat 15 mm | Gipsplaat 15 mm.
Niet constructieve binnenwand (ca. 130 mm dik)
Opbouw van de niet constructieve binnenwand; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15mm | Stijl- en regelwerk 44 x 70 mm gecombineerd met 60 mm minerale wol | Constructieplaat 15mm |Gipsplaat 15 mm.
Woningscheidende wand (ca 2 x 150 mm dik)
Opbouw van de woningscheidende wand; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Dampdichte folie | Stijl- en regelwerk 38 x 120 mm gecombineerd met 120 mm minerale wol | Damp-open folie | Ankerloze spouw | Dampopen folie | Stijl- en regelwerk 38 x 120 mm gecombineerd met 120 mm minerale wol | Dampdichte folie | Constructieplaat 15 mm | Gipsplaat 15 mm.
Heb je daar wat meer uitleg/info over?FrankSpin schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:17:
In het kader van natuurvriendelijk bouwen worden In het metselwerk nestvoorzieningen opgenomen ten behoeve van de gierzwaluw en/of vleermuizen.
En, bouw je in een regio waar deze (vleermuizen/gierzwaluwen) voorkomen? Of hoop je dat de nestvoorzieningen wel opgevuld zullen worden eens ze voorzien zijn? Hoe voorkom je trouwens dat deze door andere beestjes worden ingenomen?
Alles opbouwKwakkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:22:
[...]
Geen leidingspouw? Waar lopen die dan? Doorprikken ze de folie? (Hoop van niet voor de luchtdichtheid!)
Heeft met het formaat van de opening te maken dacht ik. Bij vogelhuisjes kun je ook met de diameter van de opening "sturen" voor welke vogels het is. Die beesten schijnen niet aan scheefwonen te doenKwakkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:22:
[...]
Heb je daar wat meer uitleg/info over?
En, bouw je in een regio waar deze (vleermuizen/gierzwaluwen) voorkomen? Of hoop je dat de nestvoorzieningen wel opgevuld zullen worden eens ze voorzien zijn? Hoe voorkom je trouwens dat deze door andere beestjes worden ingenomen?
Vrouwlief schoot het voorstel meteen af - geen zin in de vogelstront
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:42 ]
Ok, maar ergens moeten die toch door de muur de kamer in komen?FrankSpin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:19:
Zover ik weet worden de leidingen allemaal voorzien van flexibele buizen die door de muren en plafonds lopen. Zie foto van enkele muur delen op de bouw:
Vind het principe best wel goed. En vermits het in Nederland verplicht is, moet het wel.FrankSpin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:19:
Nieuwbouwproject staat in een natuurlijke omgeving. Voor het plan is een behoorlijke ecologische studie gedaan. O.a. vogelnesten en overal komen verplichte beukenhagen.
Hier in België zitten we zo ver nog niet, dus is de reactie al snel 'neen hoor, gaan we niet doen, al die vogelstront'. Heb je een idee hoe dat potentieel probleem wordt opgevangen?
Veel van de onderdelen worden machinaal gemaakt. Bepaalde onderdelen worden volledig computer gestuurd gedaan. Zoals het uitzagen van de locaties voor de stopcontacten e.d. Dit verminderd de foutgevoeligheid.

Een bijkomend voordeel van houtbouw is de aardbevingsbestendigheid. De woning moet een aardbeving kunnen doorstaan van 5.8 op de schaal van richter. Dit moet je lezen als:, dat de woning niet instort. cosmetische schade behoud je altijd.

Een bijkomend voordeel van houtbouw is de aardbevingsbestendigheid. De woning moet een aardbeving kunnen doorstaan van 5.8 op de schaal van richter. Dit moet je lezen als:, dat de woning niet instort. cosmetische schade behoud je altijd.
175 is nu nog steeds de norm voor verdiepingsvloeren in woningen.HyperH schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:49:
Hoe zit het bij HSB of pre-fab houtbouw met de belastbaarheid van de bovenverdieping en zolder vloer?
Die norm is dus voor HSB of pre-fab huizen niet anders? Met andere woorden zou je er dus van uit mogen gaan dat wat je in een doorsnee jaren 70 woning doet ook in de HSB of pre-fab huizen zou moeten kunnen qua belasting?
Elders las ik dat er in overleg met de aannemer verstevigingen kunnen worden toegepast. Er is dan blijkbaar toch nog wel een verschil in dat opzicht?
Elders las ik dat er in overleg met de aannemer verstevigingen kunnen worden toegepast. Er is dan blijkbaar toch nog wel een verschil in dat opzicht?
Een huis kost niet zo veel hoor. Voor 100.000 kom je al een eind.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Marzman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:21:
Een huis kost niet zo veel hoor. Voor 100.000 kom je al een eind.
Je bouwt nu voor ongeveer €400-€550 per m3 (als je geen projectbouw huis bouwt), aan de onderkant bouw je voor €100.000 dus een huisje van 250m3, wat op z'n gunstigst zo'n 80m2 is.
Ja dat klopt ongeveer wel, ok hij wil dus groterCrashOne schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:57:
[...]
![]()
Je bouwt nu voor ongeveer €400-€550 per m3 (als je geen projectbouw huis bouwt), aan de onderkant bouw je voor €100.000 dus een huisje van 250m3, wat op z'n gunstigst zo'n 80m2 is.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Met de huidige installatie eisen vindt ik die € 400,--/m3 nogal laag.CrashOne schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:57:
[...]
![]()
In 2010 rekenden wij € 500,--/m3 voor vrijstaande villa met een basis installatie (geen WP en geen domotica)
Die gelijkmatig verdeelde belasting van 175 kg/m2 is niet geheel relevant voor dat, het gaat immers om een belasting die over je hele vloerveld gelijkmatig mag optreden. Een vloer wordt (meestal) ook berekend op een puntlast van 300 kg op een vlak van 0,5 x 0,5 m2, maar dit is bijna nooit maatgevend. Dit zijn trouwens nog karakteristieke waardes, om er mee te rekenen komt er nog een veiligheidsfactor bij. Je kan dus prima zonder zorgen op zolder fitnessen, maar ik kan me wel voorstellen dat je dekvloer vallende gewichten wat minder leuk vindtHyperH schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:49:
Constructief kan een HSB-woning met houten balklaag hetzelfde aan als een traditioneel gebouwde woning met (prefab) betonvloer, maar ik zou in jouw geval wel extra aandacht besteden aan de afwerklaag bovenop de houten balklaag.
De eis voor de berekening is een variabele belasting van 175kg/m2. Dat is al heel lang zo en de bouwmethode maakt daarbij niks uit.HyperH schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:17:
Die norm is dus voor HSB of pre-fab huizen niet anders? Met andere woorden zou je er dus van uit mogen gaan dat wat je in een doorsnee jaren 70 woning doet ook in de HSB of pre-fab huizen zou moeten kunnen qua belasting?
Toegevoegd na 2 mins: zoals hierboven gezegd wordt dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-02-2020 11:17 ]
Waarom zo’n lage Rc tov de dikte en geen reflectiefolie? Gemiste kans in mijn optiek.FrankSpin schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:17:
Buitengevel
Opbouw van de buitengevel van binnen uit gezien; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Dampdichte folie | Stijl- en regelwerk 38 x 244 mm gecombineerd met isolatie 240 mm | Damp- open folie | Luchtspouw 50 mm | 100 mm metselwerk | Rc=5,5 m2K/W.
Waarom deze dekvloeren? gaat voor mij alle logica voorbij in een systeem waar alles binnen boven de begane grondvloer droogbouw is.1e en 2e verdiepingsvloer
Badkamer en/of toiletruimte wordt samengesteld uit een balklaag met daarop een constructieplaat 18mm, voorzien van 8 mm isolatievilt, folie en een 60mm dikke gewapende cementdekvloer. De rest van de 1e en 2e verdiepingsvloer wordt samengesteld uit een balklaag met daarop een constructieplaat 18mm, voorzien van 20mm EPS-T tackerplaat inclusief 5mm kantstroken en een 50mm dikke anhydrietvloer.
Ik vindt het opzich wel interessant. Beetje jammer dat dit topic wat aan het doodbloeden is.
Zijn er ook mensen die hun totale kostenplaatje willen delen, en wat je daar dan allemaal voor terug krijgt?
Laatst liep ik in Groningen door Landal Natuurdorp Suyderoogh en toen dacht ik goh wat zouden deze huisjes eigenlijk kosten, die zagen er ook aardig prefab uit.
Zijn er ook mensen die hun totale kostenplaatje willen delen, en wat je daar dan allemaal voor terug krijgt?
Laatst liep ik in Groningen door Landal Natuurdorp Suyderoogh en toen dacht ik goh wat zouden deze huisjes eigenlijk kosten, die zagen er ook aardig prefab uit.
@kaasaanfiets Lijkt me leuk. Zelf ga ik in dit hoofdstuk ook nieuw leven blazen. Als ik meer weet laat ik het weten.
Fijn dat dit topic weer een kickje heeft gekregen, het is namelijk precies wat ik zoek.
Op het moment huur ik (vrije sector), maar ben aan het oriënteren op een koophuis. Het is de bedoeling dat het ook meteen mijn "laatste" huis wordt (insert dramatische muziek), maar ik ben begin 40, geen kinderen, en ik wil een huis waar ik gewoon de rest van mijn leven lekker kan wonen. Ik ben zeer gecharmeerd van houtbouw (heb een paar jaar in Scandinavië gewoond waar het allemaal erg normaal is), en van hout als materiaal zelf.
Het zal ongetwijfeld een meerjarentraject worden, maar ik ga het topic in ieder geval eens goed doorspitten.
Op het moment huur ik (vrije sector), maar ben aan het oriënteren op een koophuis. Het is de bedoeling dat het ook meteen mijn "laatste" huis wordt (insert dramatische muziek), maar ik ben begin 40, geen kinderen, en ik wil een huis waar ik gewoon de rest van mijn leven lekker kan wonen. Ik ben zeer gecharmeerd van houtbouw (heb een paar jaar in Scandinavië gewoond waar het allemaal erg normaal is), en van hout als materiaal zelf.
Het zal ongetwijfeld een meerjarentraject worden, maar ik ga het topic in ieder geval eens goed doorspitten.
De afgelopen 16 jaar hebben wij in 5 verschillende nieuwbouw koopwoningen gewoond (nu huur). In die jaren hebben wij allerlei soorten bouwwijzen gehad. Kalkzandsteen met prefab betonplaten op de verdiepingen, keramische (Wienerberger) blokken met prefab betonplaten, betonwanden met prefab betonplaten en tenslotte HSB met houten vloeren op de verdiepingen voorzien van vrijdragende cementdekvloer.
Hoe je de akoestiek van een woning ervaart is voor iedereen verschillend. De woningen met keramische blokken en vooral de HSB woning zijn ons qua geluid het slechtste bevallen. Bij de HSB woning (vrijstaand) had ik soms het idee in een kas te wonen en alle geluiden van buiten (en van boven ondanks de cementdekvloer) versterkt te ervaren, ondanks het triple glas in de ramen. Bij de woning met keramische blokken (2/1 kap) had ik soms het idee dat de buren bij mij in de woning stonden.
Beton en kalkzandsteen hebben naar ons idee toch meer massa en hebben daardoor een betere geluidsisolatie (kalkzandsteen zelfs nog iets beter dan beton). Nu heb ik gevoeligere oren dan mijn partner. Ik hoor bepaalde geluiden sneller en vind het ook storender dan zij en heb er daardoor ook (veel) meer last van.
Een HSB woning warmt inderdaad veel sneller op dan een woning van steen. Goede zonwering is dan een must. Wij hadden aan de buitenmuur van de HSB woning een buitenunit van de warmtepomp hangen. Dit is qua geluid beslist af te raden, door de holle constructie van de binnenwanden worden deze geluiden/trillingen extra goed doorgegeven aan de constructie en zijn binnen dan goed hoorbaar.
Hoe je de akoestiek van een woning ervaart is voor iedereen verschillend. De woningen met keramische blokken en vooral de HSB woning zijn ons qua geluid het slechtste bevallen. Bij de HSB woning (vrijstaand) had ik soms het idee in een kas te wonen en alle geluiden van buiten (en van boven ondanks de cementdekvloer) versterkt te ervaren, ondanks het triple glas in de ramen. Bij de woning met keramische blokken (2/1 kap) had ik soms het idee dat de buren bij mij in de woning stonden.
Beton en kalkzandsteen hebben naar ons idee toch meer massa en hebben daardoor een betere geluidsisolatie (kalkzandsteen zelfs nog iets beter dan beton). Nu heb ik gevoeligere oren dan mijn partner. Ik hoor bepaalde geluiden sneller en vind het ook storender dan zij en heb er daardoor ook (veel) meer last van.
Een HSB woning warmt inderdaad veel sneller op dan een woning van steen. Goede zonwering is dan een must. Wij hadden aan de buitenmuur van de HSB woning een buitenunit van de warmtepomp hangen. Dit is qua geluid beslist af te raden, door de holle constructie van de binnenwanden worden deze geluiden/trillingen extra goed doorgegeven aan de constructie en zijn binnen dan goed hoorbaar.
Hier enkele voorbeeldenKwakkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:22:
[...]
Geen leidingspouw? Waar lopen die dan? Doorprikken ze de folie? (Hoop van niet voor de luchtdichtheid!)
[...]
Heb je daar wat meer uitleg/info over?
/f/image/blCFuzrFvIDAkgS7Oamfvidy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E9kzN1IluRijOhBA30nFEgCM.png?f=fotoalbum_large)
Afhankelijk van hoe groot je overstek is en hoe je de bakken positioneert ten opzichte van ramen, deuren en bestrating hoef je er helemaal geen last van te hebben.
Wij leggen een grind- / beplantingsstrook rondom de woning aan i.v.m. opspattend zand tegen de gevel. Wij positioneren de nestkasten strax zo dat deze boven de beplanting uit komen. Die paar keuteltjes vallen daar op/in en spoelen met de eerste de beste regenbui wel weg. Verder is het ook niet zo dat de hele dakgoot van voor tot achter vol moet zitten met nestkasten. Als ik de raam openingen aftrek van het aantal meters wat we hebben aan dak overstek dan hou ik effectief iets van 8 a 10 meter over. Als we dan verdeeld over de woning (minimaal) 4 nestgelegenheden kunnen realiseren doen we het best netjes denk ik zo. Aangezien we voor een redelijk groene tuin willen gaan kiezen wij er voor om de nestkasten in de woning te richten op vleermuizen / zwaluwen. In de tuin komen aardig wat meters aan beuken / taxus haag, een stuk of 10 bomen en diverse lage struiken waardoor daar voor vogels kansen genoeg liggen.
Verder is het hele idee gestoeld op het ''Build it and they wil come principe'' het is niet dat ik een willekeurige heggenmus van de straat afpluk en deze in de nestkasten prop.
ohhh, ik vond het al zo'n gedoe. Elke keer die kettingen aan die kleine pootjes maken want zin om te blijven hadden ze ook niet echt.Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:08:
Verder is het hele idee gestoeld op het ''Build it and they wil come principe'' het is niet dat ik een willekeurige heggenmus van de straat afpluk en deze in de nestkasten prop.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Leuk topic. In andere topics is er ook info over hsb te lezen. Maar een eigen topic is natuurlijk nog beter.
Ik kwam ooit dit tegen: https://gablok.be/en/
Belgisch bedrijf dat geisoleerde blokken fabriceert. Eigenlijk is het een LEGO bouwpakket. Iemand ervaring mee? Zoals op een filmpje te zien, kan echt iedereen dit zelf in elkaar zetten.
YouTube: Gablok - Timelapse Montage Maison Rapide avec blocs de construction ...
Ik kwam ooit dit tegen: https://gablok.be/en/
Belgisch bedrijf dat geisoleerde blokken fabriceert. Eigenlijk is het een LEGO bouwpakket. Iemand ervaring mee? Zoals op een filmpje te zien, kan echt iedereen dit zelf in elkaar zetten.
YouTube: Gablok - Timelapse Montage Maison Rapide avec blocs de construction ...
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Dit lijken wel machines van H&M Houtbewerkingsmachines uit Sneek. Klopt dit?FrankSpin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:25:
Veel van de onderdelen worden machinaal gemaakt. Bepaalde onderdelen worden volledig computer gestuurd gedaan. Zoals het uitzagen van de locaties voor de stopcontacten e.d. Dit verminderd de foutgevoeligheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is er ergens een overzicht te vinden van de verschillende houtbouwsystemen? Hier staat eea genoemd:
https://www.orga-architec...obased-bouwmethode-top-7/
Ook interresant, een vergelijking van massiefhoutbouw tov houtskeletbouw:
https://www.orga-architect.nl/nieuws/clt-of-hsb/
En hier vrij overzichtelijk de richtlijnen voor prijzen:
https://scanabouw.nl/page/houtskeletbouw-prijs/
https://www.orga-architec...obased-bouwmethode-top-7/
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Waarom nog gips over de fermacel heen? Want fermacel is ook prima te stucen en een stuk stootvaster dan gips.D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:41:
De buitenwanden zijn van binnen naar buiten: gips,fermacel,dampdichte folie,
Om de naden tussen de elementen af te werken, dat scheelt een hoop scheuren.jpandriesse schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:43:
[...]
Waarom nog gips over de fermacel heen? Want fermacel is ook prima te stucen en een stuk stootvaster dan gips.
Tussen de elementen (ook de kap) zit soms 10 tot 15mm ruimte die vervolgens wordt volgeschuimd met flexfoam. De naden is stelruimte en garandeert de luchtdichtheid, hout op hout is lastiger dicht te krijgen.
[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 06-11-2021 09:09 ]
Verlijm je de Fermacell naden dan niet? Fermacell word voor element stijfheid (schragen) gedaan denk ik?
Zo is het net niets, nog steeds het slappe gips aan buitenzijde. Wel makkelijker afwerken aangezien het gladder is dan Fermacell. Maar zou zelf een houten onderplaat (11mm OSB) doen dan en de 1,2mtr brede Fermacell platen midden over alle naden zetten. En met dampopen isolatie zoals houtvezel kun je ook de dampdichte folielaag weglaten.
Zo is het net niets, nog steeds het slappe gips aan buitenzijde. Wel makkelijker afwerken aangezien het gladder is dan Fermacell. Maar zou zelf een houten onderplaat (11mm OSB) doen dan en de 1,2mtr brede Fermacell platen midden over alle naden zetten. En met dampopen isolatie zoals houtvezel kun je ook de dampdichte folielaag weglaten.
Ik denk niet dat de Scanabouw prijzen actueel zijn…. Ze hebben het ook nog over EPN/EPC…. Denk dat je hier rustig een ton bovenop kunt tellen.Jogai schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:46:
Is er ergens een overzicht te vinden van de verschillende houtbouwsystemen? Hier staat eea genoemd:
https://www.orga-architec...based-bouwmethode-top-7/t
[ Voor 42% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-11-2021 09:29 ]
Ik haak even in omdat in dit topic al zoveel moois staat mbt HSB. Ik ben momenteel op zoek naar een stukje grond in Zweden (al dan niet met bestaande bouw dat dan moet worden afgevoerd). Ik wil hier een modern vakantiehuisje op bouwen.
Ik kom meerdere prefab woningen tegen die als vast bouwpakket worden geleverd. Deze bedrijven zitten bijna allemaal in Lithouwen (en de buurlanden). Prijzen voor het basispakket ligt telkens rond €25.000/€50.000 en fors hoger als je een echt volwaardig (HBS) huis kiest (100k+ voor 2 verdiepingen + zolder). Wij willen echter een vakantiehuis, max 120m2 totaal.
Is dit een route zonder risico of juist met veel risico? De reden dat deze optie opviel is dat je er een basiswoning kunt uitzoeken en vervolgens in overleg maatwerk (qua layout etc) kunt toepassen. Daarbij is het ook mogelijk om afwijkende materiaalkeuze toe te passen. Zijn de genoemde prijzen een argument voor een optie als deze te gaan, of zou zelfbouw van een vergelijkbare HBS woning een vergelijkbare prijs opleveren?
Ik kom meerdere prefab woningen tegen die als vast bouwpakket worden geleverd. Deze bedrijven zitten bijna allemaal in Lithouwen (en de buurlanden). Prijzen voor het basispakket ligt telkens rond €25.000/€50.000 en fors hoger als je een echt volwaardig (HBS) huis kiest (100k+ voor 2 verdiepingen + zolder). Wij willen echter een vakantiehuis, max 120m2 totaal.
Is dit een route zonder risico of juist met veel risico? De reden dat deze optie opviel is dat je er een basiswoning kunt uitzoeken en vervolgens in overleg maatwerk (qua layout etc) kunt toepassen. Daarbij is het ook mogelijk om afwijkende materiaalkeuze toe te passen. Zijn de genoemde prijzen een argument voor een optie als deze te gaan, of zou zelfbouw van een vergelijkbare HBS woning een vergelijkbare prijs opleveren?
Mensen ervaring hiermee?
*snip* Je hebt er zelf al genoeg ervaring mee.
*snip* Je hebt er zelf al genoeg ervaring mee.
[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2023 15:06 ]