Kwakkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:22:
[...]
Geen leidingspouw? Waar lopen die dan? Doorprikken ze de folie? (Hoop van niet voor de luchtdichtheid!)
[...]
Heb je daar wat meer uitleg/info over?
En, bouw je in een regio waar deze (vleermuizen/gierzwaluwen) voorkomen? Of hoop je dat de nestvoorzieningen wel opgevuld zullen worden eens ze voorzien zijn? Hoe voorkom je trouwens dat deze door andere beestjes worden ingenomen?
Hier enkele voorbeelden
Afhankelijk van hoe groot je overstek is en hoe je de bakken positioneert ten opzichte van ramen, deuren en bestrating hoef je er helemaal geen last van te hebben.
Wij leggen een grind- / beplantingsstrook rondom de woning aan i.v.m. opspattend zand tegen de gevel. Wij positioneren de nestkasten strax zo dat deze boven de beplanting uit komen. Die paar keuteltjes vallen daar op/in en spoelen met de eerste de beste regenbui wel weg. Verder is het ook niet zo dat de hele dakgoot van voor tot achter vol moet zitten met nestkasten. Als ik de raam openingen aftrek van het aantal meters wat we hebben aan dak overstek dan hou ik effectief iets van 8 a 10 meter over. Als we dan verdeeld over de woning (minimaal) 4 nestgelegenheden kunnen realiseren doen we het best netjes denk ik zo. Aangezien we voor een redelijk groene tuin willen gaan kiezen wij er voor om de nestkasten in de woning te richten op vleermuizen / zwaluwen. In de tuin komen aardig wat meters aan beuken / taxus haag, een stuk of 10 bomen en diverse lage struiken waardoor daar voor vogels kansen genoeg liggen.
Verder is het hele idee gestoeld op het ''Build it and they wil come principe'' het is niet dat ik een willekeurige heggenmus van de straat afpluk en deze in de nestkasten prop.