Prefab houtbouw? Wat denken jullie er van?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:40
Ha Medetweakers,

Bij mij kwam er laatst een idee op, om een huis zelf te laten bouwen, naar eigen wens en het stukje grond is groter dan vaak wat je anders kan krijgen. Echter dacht is dit is duur, een huis bouwen kosten zo 2.5 ton, dan nog de afwerking dus je bent zo 4 a 4.5 ton verder voordat er een huis staat. (afhankelijk van de locatie hoeveel de bouwgrond kost).

Echter kwam ik dit concept tegen: https://www.eigenwijsbouw.nl/

Prefab je eigen huis laten bouwen van hout. Na wat verder vragen van bouwkundige personen gaven ze aan, hout is veel interessanter en vele male zo duurzaam. Zorg dat de buitenkant niet van hout wordt zodat je het elke 5 jaar moet schilderen.

Uiteraard wordt het casco opgeleverd en zal het fundament nog geregeld moeten worden, maar toch lijkt me dit er interessant. Ook komt er bij kijken qua vergunningen, water en gas aanleggen ect. Maar dit zijn niet de grootste kosten posten.

Wat denken jullie er van? Is dit concept goed en toekomst bestendig? Of zit er ergens een maar aan.

Het is een idee maar, maar ben benieuwd hoe andere tweakers er tegen aan kijken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er staan honderdduizenden houten prefab huizen in NL en ik ben er voorstander van.
Velen hebben een afwerking van baksteen, maar tegenwoordig zie je ook steeds meer stucwerk en steenstrips.

Van begin tot eind
YouTube: 3bouw Houtskeletbouw - Kort overzicht van start tot oplevering

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 08-02-2020 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een nadeel van HSB is dat niet elke Gemeente het snapt. Sommige blijven maar extra informatie vragen voor de vergunning. Het kan dus handig zijn om het voortraject niet te krap in te plannen en te begroten. Het mooie is als het meevalt kan je het geld zo in je keuken mikken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 12:10
Hout heeft de toekomst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Hout is de toekomst inderdaad! Hier ook een prefab houtbouwer. Buitenkant hoeft niet van baksteen hoor, wij hebben geïmpregneerd Siberisch lariks, dat is 25 jaar onderhoudsvrij. Kunstof/alu kozijnen, dus helemaal geen onderhoud aan de woning.
Als je goed isoleert, denk aan goede luchtdichtheid heb je een kwalitatief zeer goede woning met geen of lage energiekosten. Hoe toekomstbestendig wil je het hebben?

https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Drakensteine schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:07:
Ha Medetweakers,

Bij mij kwam er laatst een idee op, om een huis zelf te laten bouwen, naar eigen wens en het stukje grond is groter dan vaak wat je anders kan krijgen. Echter dacht is dit is duur, een huis bouwen kosten zo 2.5 ton, dan nog de afwerking dus je bent zo 4 a 4.5 ton verder voordat er een huis staat. (afhankelijk van de locatie hoeveel de bouwgrond kost).

Echter kwam ik dit concept tegen: https://www.eigenwijsbouw.nl/

...
Prijzen van ruim onder de 100k lijken me aan de lage kant, daar zit vast een adder onder het gras. Ik heb kort geleden nog gekeken om iets in Duitsland neer te laten zetten, voordeel daar is dat er in sommige gebieden nog betaalbaar aan grond te komen is. Maar de prefab huizen daar kosten inmiddels ook minimaal 200k exclusief grond.

(Lees ook aparte verhalen daar, het schijnt dat je als doorsnee gezin bij zo'n Fertighauswelt aankomt dat de verkopers niet eens de moeite nemen om je aan te spreken omdat ze inmiddels verwachten dat niemand hun prijzen meer kan betalen. Waar besta je dan van als de doorsnee Duitser niet meer kan kopen? Het lijkt er op dat ze daar volledig aan de markt voorbij produceren).
Vantage92 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:27:
Hout is de toekomst inderdaad! Hier ook een prefab houtbouwer. Buitenkant hoeft niet van baksteen hoor, wij hebben geïmpregneerd Siberisch lariks, dat is 25 jaar onderhoudsvrij. Kunstof/alu kozijnen, dus helemaal geen onderhoud aan de woning.
Als je goed isoleert, denk aan goede luchtdichtheid heb je een kwalitatief zeer goede woning met geen of lage energiekosten. Hoe toekomstbestendig wil je het hebben?

https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen
Mooi huis maar ik denk dat ik niet wil weten wat dat gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tweede helft van vorig jaar heeft Tegenlicht een leuk filmpje over CLT de ether in gegooid.
Best leuk om te horen welke argumenten ze gebruiken om dit aan de man te brengen.
Maar denk wel dat dat de toekomst is.

Nu alleen nog zorgen dat er genoeg bomen geplant en gekapt gaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 12:10
nokiaan958GB schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:21:
Tweede helft van vorig jaar heeft Tegenlicht een leuk filmpje over CLT de ether in gegooid.
Best leuk om te horen welke argumenten ze gebruiken om dit aan de man te brengen.

Je zou er het CO2 probleem mee op kunnen lossen, elk huis slaat massa's CO2 op, ipv dat ze massa's CO2 (vanwege cement/beton) kost. Hout is te gek, zolang je het niet verbrandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 18:28
nokiaan958GB schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:21:

Ik hoorde vooral veel tegengestelde geluiden. Aan de ene kant staat er iemand te vertellen dat het helemaal niet duurder is dan traditionele bouw, aan de andere kant iemand die roept dat het iets duurder is en dat investeerders dat maar gewoon moeten durven of op een of andere manier gestimuleerd moeten worden om te zorgen dat er in hout wordt gebouwd. Dan nog iemand die roept dat er in NL in principe genoeg hout groeit voor x aantal woningen per dag en dat veel gebieden origineel als productiebos zijn bedoelt, maar er totaal aan voorbij gaat dat je hier nog geen steen mag verleggen als er een halve geel gestreepte drolvink is gespot, versnipperd eigendom, etc.
Als je het cirkeltje rond wil hebben ben je niet alleen een huis aan het kopen, maar ook nog decennia aan bosbeheer voor het stuk grond waar jouw bomen hebben gestaan. Hebben we het over de corruptie in verantwoord bosbeheer, ja ook in de EU, nog niet gehad.

Ik zit zelf ook naar CLT te kijken voor de volgende hut, maar dat is vooral omdat ik er van beroepswegen wel een en ander over weet. Voor het grote publiek zou ik er de komende decennia nog niks van verwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
Ik vind het best mooi maar een groot nadeel is toch wel dat het huis minder massa heeft . En in massa blijft je energie (warmte) of koude in de winter beter hangen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:02
Een tijd terug zag ik deze aflevering van Tegenlicht over bouwen met hout. Zeker het kijken waard:
https://www.vpro.nl/progr...019-2020/houtbouwers.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 11:39
Codeoranje schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:25:
Ik vind het best mooi maar een groot nadeel is toch wel dat het huis minder massa heeft . En in massa blijft je energie (warmte) of koude in de winter beter hangen.
Wij wonen sinds 9 maanden in HSB. Juist wat je aangeeft is een groot nadeel van veel massa. Er zijn geen koude wanden in huis. Ook in de zomer koelt een huis veel beter af in de nacht tijdens een lange warme periode.

Enige plek waar wij massa hebben is in de vloer. En daar zit verwarming in ;) win win combinatie. Comfort in HSB is veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:59
Voor mijn opbouw op mijn garage heb ik ook gekozen voor HSB.
Op maandag is men begonnen met het bestaande dak en een stuk zolder af te breken. Dinsdag heeft men de voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van het houtskelet. Op de bestaande betonnen welfsels werd er een laag ytong blokken geplaatst.
Op woensdag heb ik niemand gezien, op donderdag morgen kwam er een vrachtwagen aan met de muren (die ze dus woensdag in elkander aan het schieten waren). En op vrijdag lag er een voorlopig dak op (was toen een zwaar onweer voorspeld tijdens dat weekend)
Dus zeker voordelen qua bouwsnelheid. Ook het trekken van bekabeling gaat vlotter, en het moet niet worden ingeslepen.
Voor de buitenkant heb ik toen gekozen voor zink. Oorspronkelijk van die kant-en-klare zinkpanelen, totdat de dakwerker, die dus ook het zinkwerk voor zich zou nemen, dit goedkoper kon maken van gewone zinken platen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mij niet gezien. Dat hout gaat veel eerder rotten dan beton en steen. Geluidsoverlast is natuurlijk ook een dingetje met houten vloeren. Dat lekkerder ruiken... Gisteren in de Parkzaal geweest van het Musis in Arnhem. Alles hout; vloer, wanden, stoelen; plafond. Jakkes zeg. Net alsof je bij de plaatmateriaalafdeling van de Gamma loopt.

Zeggen dat zo'n houten gevel 20 jaar onderhoudsvrij is is leuk, maar de stenen gevel hier is al 90 jaar onderhoudsvrij...

Ohja; en dat van eigenwijsbouw.nl... alles exclusief; dus trek je niks aan van die stickerprijs...
synx6 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Wij wonen sinds 9 maanden in HSB. Juist wat je aangeeft is een groot nadeel van veel massa. Er zijn geen koude wanden in huis. Ook in de zomer koelt een huis veel beter af in de nacht tijdens een lange warme periode.

Enige plek waar wij massa hebben is in de vloer. En daar zit verwarming in ;) win win combinatie. Comfort in HSB is veel groter.
Rare redenatie. Het warmt juist veel sneller op overdag. Bij lange warme periodes ben je sowieso de klos, maar met zo'n houten huis ook al bij een korte periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik kon ook ooit een huis kopen van HSB. Op zich een prima huis alleen schrokken we van het geluid tussen de bovenverdieping en beneden. Je kon letterlijk alles horen. Toen gauw verder gekeken voor een huis van beton. Als de kinderen nu spelen hoor je dat gelukkig niet door de vloer heen....

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wat @Frostbite zegt hield ons ook tegen. Na een aantal bezichtigingen van HSB huizen niet meer naar gekeken. Krakende vloeren als je rondloopt en erg gehorig. Kan nu op zolder deadliften en een muziekje aan terwijl de kinderen een verdieping lager slapen. Hoor je niets van.

HSB wel interessant qua isolatie: als je geen beton hebt kun je die ruimte vullen met isolatie natuurlijk. Maar je verliest blijkbaar ook massa om geluid te absorberen?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Frostbite schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:01:
Ik kon ook ooit een huis kopen van HSB. Op zich een prima huis alleen schrokken we van het geluid tussen de bovenverdieping en beneden. Je kon letterlijk alles horen. Toen gauw verder gekeken voor een huis van beton. Als de kinderen nu spelen hoor je dat gelukkig niet door de vloer heen....
Tegenwoordig zijn vloeren ontkoppeld. Hier nergens last van. Akoestisch is HSB ook weer een stuk vriendelijker dan beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
kabeltjekabel schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:57:
Mij niet gezien. Dat hout gaat veel eerder rotten dan beton en steen. Geluidsoverlast is natuurlijk ook een dingetje met houten vloeren. Dat lekkerder ruiken... Gisteren in de Parkzaal geweest van het Musis in Arnhem. Alles hout; vloer, wanden, stoelen; plafond. Jakkes zeg. Net alsof je bij de plaatmateriaalafdeling van de Gamma loopt.

Zeggen dat zo'n houten gevel 20 jaar onderhoudsvrij is is leuk, maar de stenen gevel hier is al 90 jaar onderhoudsvrij...

Ohja; en dat van eigenwijsbouw.nl... alles exclusief; dus trek je niks aan van die stickerprijs...

[...]

Rare redenatie. Het warmt juist veel sneller op overdag. Bij lange warme periodes ben je sowieso de klos, maar met zo'n houten huis ook al bij een korte periode.
Is geen redenatie. Gewoon natuurkunde. Wat wel een must is bij hsb zijn screens. Die hebben wij dan overal. Je huis beweegt meer mee qua temperatuur. Lees je maar eens goed in. Hsb heeft goede isolatiemogelijkheden en niet de nadelen van zware massa.

De halve wereld bouwt met hout.. als je het hout goed behandeld en beschermt gaat dat heel lang mee. Kwestie van iets dat de boer niet kent... oh ja een hsb woning ziet er precies hetzelfde uit als traditioneel. Wij hebben ook bakstenen gevels. Hoeft niet, kan wel.

Ik ga nooit meer terug naar betonhutten. Voornaamste redenen zijn comfort en gezonder binnenklimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:12

EiT

synx6 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:27:
[...]
Ik ga nooit meer terug naar betonhutten. Voornaamste redenen zijn comfort en gezonder binnenklimaat.
Tja... waar vergelijk je mee. Als je ervoor een huis had zonder isolatie of vv etc, dan is het geen goede vergelijking. Elk nieuwbouw huis waar je ook nog alles zelf kan beslissen geeft meer comfort. Ik wil ook niet meer terug naar een huis van 40+ jaar oud.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
synx6 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Tegenwoordig zijn vloeren ontkoppeld. Hier nergens last van. Akoestisch is HSB ook weer een stuk vriendelijker dan beton.
De flat die in die Tegenlicht uitzending langs komt heeft vloeren van massief hout; 15 cm. Wat denk je wat je onderburen horen als je daar op stampt vs 30 cm breedplaat...? Ik weet het antwoord wel hoor.

Akoestiek is alleen een issue als je nul meubels hebt en geen gordijnen.
[...]

Is geen redenatie. Gewoon natuurkunde.
Precies. En jouw redenatie strookt niet met die natuurkunde in de zin dat je alleen voordelen benoemt en nadelen verzwijgt.
Wat wel een must is bij hsb zijn screens. Die hebben wij dan overal. Je huis beweegt meer mee qua temperatuur. Lees je maar eens goed in. Hsb heeft goede isolatiemogelijkheden en niet de nadelen van zware massa.
Het heeft ook niet de voordelen van de massa ;). Meebewegen qua temperatuur is helemaal niet gunstig. Dan moet je dus voor koelen en verwarmen een hoger piekvermogen kunnen leveren uit installaties terwijl met hogere thermische capaciteit je veel meer aan peakshaving kunt doen zonder dat de temperatuur zo veel gaat verschuiven.
De halve wereld bouwt met hout.. als je het hout goed behandeld en beschermt gaat dat heel lang mee. Kwestie van iets dat de boer niet kent... oh ja een hsb woning ziet er precies hetzelfde uit als traditioneel. Wij hebben ook bakstenen gevels. Hoeft niet, kan wel.

Er werd hier vroeger ook meer met hout gebouwd. De nadelen zijn bekend en voila; iedereen wil geen hout en wel beton.

Waar haal je dat gezonder binnenklimaat dan vandaan?

En wat is lang meegaan? Zelfs in het reclamefilmpje van Tegenlicht wordt geen aantal jaren genoemd. De houten balken in jaren '30 huizen hangen allemaal door; op de hoeken van het huis deels afgerot. Het kraakt, het piept.

Een jaren '70 woning met houten vloeren vs een jaren '70 woning met betonnen vloeren ziet er ook hetzelfde uit. De eerste is wel €30.000+ goedkoper omdat niemand op die ellende zit te wachten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 21:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

In 1982 een houtskeletbouw woning laten bouwen en er tot 1997 in gewoond. Nooit problemen gehad, normaal onderhouden, geen overlast gehad van wat dan ook. Als beginnend klusser was houtskeletbouw erg goed te bewerken of wijzigen, moeiteloos zelf CV kunnen aanleggen en diverse vloeren en wanden gemaakt.
In de loop van jaren wel de knieschotten van gipsplaat vervangen door OSB, maar dat was geen noodzaak of zo. Schuren en verven van de (hardhouten) zijkant was ook elke zes jaar een hele klus, maar gaf weer extra voldoening als het klaar was.

(Koopprijs was destijds wel erg geflatteerd door de toenmalige Premie A regeling, wat neerkwam op 75 gulden per maand aan hypotheek voor de eerste tien jaren).

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 18:28
[quote]kabeltjekabel schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:57:
Mij niet gezien. Dat hout gaat veel eerder rotten dan beton en steen. Geluidsoverlast is natuurlijk ook een dingetje met houten vloeren.

[...]

Doe de details goed en een houtconstructie blijft letterlijk 1000 jaar staan. Doe de details in je betonnen of stenen pand niet goed en je sterft aan allerlei longaandoeningen. Het is geen enkel probleem om vandaag de dag een even hoogwaardig huis te bouwen in hout zoals dat mogelijk is in beton en steen. Moet je die details wel goed doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik woon in een houten huis na 31 jaar beton in NL en het bevalt mij ook beter: Binnen voelt/ruikt het gewoon beter, ik hoor de buren NOOIT (ze hebben hier alles slim ontkoppelt) en ik vond het er gewoon toffer uit zien.
Hier is alles wel gewoon met hout afgewerkt maar volgens mij is het klimaat in Californië ook wat beter voor.
We wonen ook trouwens 'dicht' bij een weg en horen dat allemaal nooit.

Wat wel echt zo is dat je geen kinderen boven je hoofd wilt in dit huis haha, wij wonen er samen maar ik hoor mijn vrouw goed lopen boven mijn hoofd.

Wij gaan over een jaar of 5 ook zelf een huis laten bouwen hier en dat word ook zeker een prefab hout woning: https://www.cuttingedgehomes.net/floor-plan-style/ranch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
EiT schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Tja... waar vergelijk je mee. Als je ervoor een huis had zonder isolatie of vv etc, dan is het geen goede vergelijking. Elk nieuwbouw huis waar je ook nog alles zelf kan beslissen geeft meer comfort. Ik wil ook niet meer terug naar een huis van 40+ jaar oud.
Fair punt, was een woning uit 2015. Uiteraard met vv en nette rc waardes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
kabeltjekabel schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:24:
[...]

De flat die in die Tegenlicht uitzending langs komt heeft vloeren van massief hout; 15 cm. Wat denk je wat je onderburen horen als je daar op stampt vs 30 cm breedplaat...? Ik weet het antwoord wel hoor.

Akoestiek is alleen een issue als je nul meubels hebt en geen gordijnen.

[...]

Precies. En jouw redenatie strookt niet met die natuurkunde in de zin dat je alleen voordelen benoemt en nadelen verzwijgt.

[...]

Het heeft ook niet de voordelen van de massa ;). Meebewegen qua temperatuur is helemaal niet gunstig. Dan moet je dus voor koelen en verwarmen een hoger piekvermogen kunnen leveren uit installaties terwijl met hogere thermische capaciteit je veel meer aan peakshaving kunt doen zonder dat de temperatuur zo veel gaat verschuiven.

[...]

Er werd hier vroeger ook meer met hout gebouwd. De nadelen zijn bekend en voila; iedereen wil geen hout en wel beton.

Waar haal je dat gezonder binnenklimaat dan vandaan?

En wat is lang meegaan? Zelfs in het reclamefilmpje van Tegenlicht wordt geen aantal jaren genoemd. De houten balken in jaren '30 huizen hangen allemaal door; op de hoeken van het huis deels afgerot. Het kraakt, het piept.

Een jaren '70 woning met houten vloeren vs een jaren '70 woning met betonnen vloeren ziet er ook hetzelfde uit. De eerste is wel €30.000+ goedkoper omdat niemand op die ellende zit te wachten...
Naast mijn eigen ervaring. Ik zie voor mijn werk honderden nieuwbouwprojecten voorbij komen. Eveneens het DO en cyclisch onderhoud van portefeuilles van de afgelopen 10 jaar. Trend is steeds meer HSB vanwege lagere onderhoudskosten, duurzamer, minder energielasten en snellere bouw. Verkoopprijzen (leegwaarde kk of von) zijn gelijk aan trad bouw. Daarnaast is geluidsoverlast bij HSB objecten lager.

Vergelijking blijft lastig omdat je oa voor bouwjaar en locatie moet compenseren. Echter is mijn dataset dermate groot (>200k objecten, dagelijkse data) dat ik het wel met enige zekerheid durf te zeggen.

Gezonder binnenklimaat is in vele onderzoeken aangetoond. Ben even te lui voor bronnen. Google. Gaat met name om het karakter van hout en beton. Hout reguleert, beton vervuilt.

Over de bouwer van de TS kan ik geen uitspraken doen. Heb je een goede bouwer (referenties, panden bezichtigen) dan is HSB een prima keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
synx6 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:02:
[...]
Trend is steeds meer HSB vanwege lagere onderhoudskosten,
Hoe dan? Onderhoud aan betonnen vloer en stenen muur = 0. Hoe kan je daar onder zitten met hout?
Dat zal best ja.
[...]
minder energielasten en snellere bouw.
Tijdens de bouw ja. Voor bewoning maakt het niks uit.
[...]
Verkoopprijzen (leegwaarde kk of von) zijn gelijk aan trad bouw. Daarnaast is geluidsoverlast bij HSB objecten lager.
Hoe wil je minder geluidsoverlast krijgen? Geen massa... hoeten vloer zijn de hel als er iemand boven je loopt....

De verkoopprijzen waar ik het over had gaan over 50 jaar oude woningen. In die leeftijd heb je exemplaren met houten vloeren en betonnen vloeren. De eerste categorie wil niemand hebben...
Het zal me niks verbazen als de HSB van nu over 50 jaar ook aan het piepen en kraken is en dat mensen het daarom ook niet willen kopen.

Als ik voor dezelfde prijs kan kiezen tussen een HSB huis en een huis met breedplaatvloeren, ceteris paribus, ... haha, ik hoef geen 5 seconde na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

Part

Helemaal niets.....

De geluidoverlast van boven naar beneden herken ik niet.
Mijn ervaring is die met een 2 onder 1 kap HSB uit 1985.

Contact geluid met de buren vrijwel 0.
Dit in tegen tegenstelling tot betonplaat waar het geluid gewoon door de holle ruimte gaat. Waarom ze daar nooit demping in aangebracht hebben is mij een raadsel.

Houten vloeren zijn niet te vergelijken met houten vloeren in huizen van steen. Daar word ik ook gek van het geluid boven. In HSB is dat geluid minimaal. Ik ervaar het zelf als aangenamer dan betonplaat doordat het geen nagalm heeft door eigen resonantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27
Frostbite schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:01:
Wij hebben een 2 jaar geleden een HSB woning laten bouwen, maar wel met een cementdekvloer op de 1e etage. Daardoor hebben we geen last van geluid tussen de verdiepingen.

Een ander voordeel is dat ons huis in 1 dag waterdicht opgetrokken is en daardoor droog. De buren om ons heen hebben traditionele woningen en die hebben nog erg veel last van het vele vocht wat tijdens de bouw in het huis geregend is.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Houten verdiepingsvloeren geven meer geluid door naar ondergelegen verdiepingen. Natuurlijk kun je daar maatregelen tegen treffen, zodanig dat de geluidsoverdracht minder wordt dan bij een betonvloer waar diezelfde maatregelen niet zijn genomen. Neem je voor de betonvloer vervolgens weer de extra geluiddempende maatregelen, dan wint de betonvloer het altijd.

Geluidsoverdracht naar buren wordt bij elke soort bouw simpelweg voorkomen door een spouw tussen de woningen toe te passen. Dat bij goedkope projecten dit niet altijd gedaan wordt is jammer, maar maakt het geen slechte eigenschap voor beton op zich. Wel voor betonnen tunnelbouw. Zet de buurman 5 huizen verder zaterdagochtend zijn klopboor op de muur, dan zit jij recht overeind. Gewoon stem- en tv-geluid echter wordt door beton veel beter gedempt dan bij houtbouw. Om dezelfde demping te verkrijgen, moet bij houtbouw geluidsisolatie worden toegepast.

Bovenstaande nadelen gelden echter maar beperkt bij vrijstaande bouw. Toch is de demping van vloeren wel een aandachtspunt, zeker wanneer er nu of in de toekomst kinderen in het huis zullen wonen.

Kwa onderhoud: leuk 20 of 30 jaar onderhoudsvrij. Maar hoe zit dat over 100 jaar? Bij stenen bouw moet je in die 100 jaar misschien een keertje de gevels reinigen en opnieuw laten voegen. Hoeveel onderhoud heb je in de tussentijd aan je hout gehad?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ivow85 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:21:

Kwa onderhoud: leuk 20 of 30 jaar onderhoudsvrij. Maar hoe zit dat over 100 jaar? Bij stenen bouw moet je in die 100 jaar misschien een keertje de gevels reinigen en opnieuw laten voegen. Hoeveel onderhoud heb je in de tussentijd aan je hout gehad?
Bij HSB hoef je niet perse een houten gevelbekleding toe te passen of houten kozijnen te laten plaatsen. Kunststof of alu kozijnen zijn prima toe te passen en ook de gevelbekleding kan van een composiet/kunststof materiaal zijn. Dat word nu ook al toegepast. Neem bijvoorbeeld Rockpanel.

https://www.bing.com/imag...h?q=rockpanel&FORM=HDRSC2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ivow85 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:21:
Houten verdiepingsvloeren geven meer geluid door naar ondergelegen verdiepingen. Natuurlijk kun je daar maatregelen tegen treffen, zodanig dat de geluidsoverdracht minder wordt dan bij een betonvloer waar diezelfde maatregelen niet zijn genomen. Neem je voor de betonvloer vervolgens weer de extra geluiddempende maatregelen, dan wint de betonvloer het altijd.

Geluidsoverdracht naar buren wordt bij elke soort bouw simpelweg voorkomen door een spouw tussen de woningen toe te passen. Dat bij goedkope projecten dit niet altijd gedaan wordt is jammer, maar maakt het geen slechte eigenschap voor beton op zich. Wel voor betonnen tunnelbouw. Zet de buurman 5 huizen verder zaterdagochtend zijn klopboor op de muur, dan zit jij recht overeind. Gewoon stem- en tv-geluid echter wordt door beton veel beter gedempt dan bij houtbouw. Om dezelfde demping te verkrijgen, moet bij houtbouw geluidsisolatie worden toegepast.

Bovenstaande nadelen gelden echter maar beperkt bij vrijstaande bouw. Toch is de demping van vloeren wel een aandachtspunt, zeker wanneer er nu of in de toekomst kinderen in het huis zullen wonen.

Wat een appels met peren verhaal weer.
M'n vorige woning was beton met wit stucwerk aan de buitenkant. M'n nieuwe woning is hout met wit stucwerk aan de buitenkant. Ik vermoed dat m'n onderhoud identiek gaat zijn.....dat stucwerk moet namelijk geschilderd worden om de zoveel jaar en ooit vervangen. Die houten binnenwanden zullen echter prima 75 jaar of langer meegaan, beton idem.

En als je nu bouwt en je vloeren niet akoestisch laat dempen, welke methode je ook neemt......dan moet je niet miepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
@kabeltjekabel Heb het gevoel dat jouw ideeën over HSB enorm achterlopen op wat er tegenwoordig gebouwd wordt.

Verdiepingsvloeren kunnen gewoon in een zwevende cementdekvloer uitgevoerd worden (evt. met vloerverwarming) en dan je heb je niet dat "jaren 60 houten vloer" idee met bijbehorend gekraak en contactgeluid.

Je vergelijkt daarna een appartementengebouw uitgevoerd in CLT met, wat ik aanneem, een vrijstaande HSB woning voor de topicstarter.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan op 10-02-2020 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Aangezien beton en poriso/kalkzandsteen niet opgevreten kan worden, hou ik het toch liever daarop. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
Señor Sjon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:31:
Aangezien beton en poriso/kalkzandsteen niet opgevreten kan worden, hou ik het toch liever daarop. :)
Betonrot? ;) denk dat er in dit topic genoeg voor-en nadelen staan over hsb en betonbouw. Heeft de TS nog specifiekere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

synx6 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:47:
[...]

Betonrot? ;) denk dat er in dit topic genoeg voor-en nadelen staan over hsb en betonbouw. Heeft de TS nog specifiekere vragen?
Ik denk dat hij eten letterlijk bedoelt --> Beestjes dus. Volgens mij kun je dat prima voorkomen bij HSB, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
synx6 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:47:
[...]

Betonrot heeft makkelijk te voorkomen oorzaken en komt vrijwel niet voor. Ik weet niet hoe het zit met boktor e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:10:
[...]

Betonrot heeft makkelijk te voorkomen oorzaken en komt vrijwel niet voor. Ik weet niet hoe het zit met boktor e.d. ;)
*kuch* https://www.keuringsdiens...er-en-kwaaitaalvloer-aan/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Een huis is veel eerder aan zijn einde economische of functionele levensduur, technische levensduur van een bouw materiaal is helemaal niet zo van belang. zowel hout als beton overleven de functionele en economische levensduur doorgaans prima.

@Anoniem: 93986 Dat was makkelijk te voorkomen geweest n.l. dat beton wordt ook prima hard zonder al die toevoegingen ;) Het was gewoon een goedkope manier van de productiecapaciteit vergroten.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-02-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twain4me schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:24:
Een huis is veel eerder aan zijn einde economische of functionele levensduur, technische levensduur van een bouw materiaal is helemaal niet zo van belang.

@Anoniem: 93986 Dat was makkelijk te voorkomen geweest n.l. dat beton wordt ook prima hard zonder al die toevoegingen ;) Het was gewoon een goedkope manier van de productiecapaciteit vergroten.
Dat zal. Ik link het om aan te geven dat beton niet heilig is en ook gewoon zijn problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hier een houtskeletbouw woning maar de genoemde zaken als geluid geen last van.
Dit huis wordt HSB genoemd maar de vloerplaten zijn gewoon van beton evenals de 2 muren van de buren, de buitenschil is van hout.

En eigenlijk wel prima.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als ik het zo lees hebben een aantal mensen geen flauw idee wat HSB nu precies inhoud en wat voor opties er zijn met trekking tot de constructie en afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09
Er gaan inderdaad wel wat appels en peren rond hier. Een deel van de besproken verschillen gaan meer over prefab (en dat kan net zo goed bij betonnen muren) en duidelijk hebben wat er precies van hout is bij HSB.
mr_evil08 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:30:
Dit huis wordt HSB genoemd maar de vloerplaten zijn gewoon van beton evenals de 2 muren van de buren, de buitenschil is van hout.

En eigenlijk wel prima.
Dus je hebt Hout Skelet Bouw en het skelet is juist beton met een houten schil? Met zoveel beton vervalt het duurzaamheidsargument wel een beetje (duurzaam als in herbruikbare materialen en hernieuwbare bronnen, nie persé als in levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
1965-1981. Dat hebben we ook alweer 40 jaar achter ons gelaten. ;)
mr_evil08 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:30:

En eigenlijk wel prima.
Dat zijn gevelvullende elementen van HSB, de rest is gewoon beton en kalkzandsteen/beton. HSB gaat erom of de hoofddraagconstructie ook van hout is. In jouw geval dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Tja, voor en nadelen werden al aangehaald.
Denk vooral niet dat het ineens maar de helft gaat kosten.
Volgens een bericht vorige week is hout zeker duurzaam, maar het zou 15% meer kosten dan klassieke bouw met baksteen en beton.
Grootste voordeel lijkt de bouwsnelheid te zijn.

Ik denk dat TS best eens gaat praten met een onafhankelijk architect die zowel klassiek als houtbouwervaring heeft.

Dat een verkoper van houtbouw alle voordelen gaat opnoemen zonder nadelen is wel duidelijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
@gold_dust Prijzen van ruim onder de 100k lijken me aan de lage kant, daar zit vast een adder onder het gras. Ik heb kort geleden nog gekeken om iets in Duitsland neer te laten zetten, voordeel daar is dat er in sommige gebieden nog betaalbaar aan grond te komen is. Maar de prefab huizen daar kosten inmiddels ook minimaal 200k exclusief grond.

-- Dat denk ik eerlijk gezegd ook.

@ex87 Veel gehorige zeker?

@DeBolle Expres niet meer voor gekozen? Of zou je opnieuw voor kiezen? Omdat schilderen tegen te gaan zou ik de buitenkant laten stucen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
@Drakensteine Ik denk dat het belangrijk is dat je uitzoekt wat je wil. De ene "prefab houtbouw" is de ander niet. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk. Laat je dus goed informeren bij de verschillende partijen, daarbij in acht nemend dat die partijen ook weer vaak hun eigen systeem aanprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
@Daan Dankje. Ja daar kom ik ook al achter ;)

De ene biedt standaard fundament aan de andere moet je elke lat als optie zien.

Heb je goeie ervaringen met partijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Drakensteine schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:17:

Je zou ook onderstaande eens kunnen kijken, wordt in Letland gemaakt waardoor nog iets goedkoper.
https://www.vitbuve.com/nl

Of als het niet al te groot hoeft, maar wel lekker snel op de plek moet staan.
https://madihome.com/

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 10-02-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 12:36
Ik ben zelf ook geinterresseerd in zo'n constructie maar om er dan een vakantiehuis van te laten maken. Één zo'n partij die mij opviel was http://dubldom.com/eu

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Drakensteine schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:17:

Ik zit ook in de oriënterende fase en kan je dus (nog) niet 1-2-3 een specifieke partij aanraden.

Ik weet dat sowieso @CrashOne en @TLer een HSB huis hebben gebouwd en die kunnen misschien wat ervaringen delen met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard-e
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 22:15
Dag, ik woon sinds half 1998 in een houtskeletbouw. Duurzaam wil ik het niet noemen als ik zie hoeveel isolatie er in mijn huis is verwerkt. Wel woon ik vrijstaand en heb ik mijn woning een meter langer en breder dan wanneer ik voor traditionele bouw gekozen had. dat gaf destijds bij ons de doorslag. Ik heb een cv, maar ook een houtkachel en in mijn vrijstaande woning stook ik ca 800kuub gas per jaar (ik kook ook op gas) en elektrisch is ongeveer 3500KW met 4 man! dus wat dat betreft is de woning erg zuinig en goed geïsoleerd. Zomers als het lang warm is, wordt het uiteindelijk binnen ook erg warm, dat is een nadeel. een 2e nadeel is de gehorigheid tussen boven en beneden, maar daar kun je ook een betonlaag tussen aan laten leggen, dat scheelt dan weer. Zou ik het weer doen, JA ZEKER! oke, het is veel gipswanden binnen en bij zware hangkasten moet je daar wel rekening mee houden, maar het boort wel makkelijk en herstel is ook niet moeilijk.. Ik raad het je aan!

Ben hier dagelijks wel te vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe zit het eigenlijk kwa brandveiligheid?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
Glashelder schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:01:
Hoe zit het eigenlijk kwa brandveiligheid?
Wat wil je horen, dat hout makkelijker brandt dan beton? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij wonen nu bijna 3 jaar in een HSB woning gerealiseerd door Presolid Home naar ontwerp dat samen met een architect is gemaakt (zie: CrashOne in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" ). Prefab (als in: veel onderdelen zijn al gemaakt in de fabriek), maar geen cataloguswoning (daar lijk je meer naar op zoek?).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:51:
@kabeltjekabel Heb het gevoel dat jouw ideeën over HSB enorm achterlopen op wat er tegenwoordig gebouwd wordt.

Verdiepingsvloeren kunnen gewoon in een zwevende cementdekvloer uitgevoerd worden (evt. met vloerverwarming) en dan je heb je niet dat "jaren 60 houten vloer" idee met bijbehorend gekraak en contactgeluid.

Je vergelijkt daarna een appartementengebouw uitgevoerd in CLT met, wat ik aanneem, een vrijstaande HSB woning voor de topicstarter.
Dat eerste; zou zomaar kunnen. Ik lees nog erg weinig wat mij van mijn standpunt zou afbewegen. Ik lees vooral; ach; je kunt de vloeren van beton doen... en de muren van steen. Tja... wat er is dan nog wel van hout he? Het schuine dak... ja, daar loopt niemand op, zit binnen de schil en is inderdaad onderhoudsvrij.

Los van het milieu item zie ik alleen maar nadelen; lagere thermische massa, meer geluidsoverlast, meer onderhoud, niet makkelijk dingen kunnen bevestigen, etc.

En wat betreft die woningen die gewoon uit beton en kalkzandsteen zijn opgetrokken met die 'HSB' gevels; die gevels zijn de eerste items die vervangen worden... en als de bewoner het definitief wil oplossen wordt het vaak door steen vervangen.

Het klinkt mij allemaal wat in de oren als die stalen fietsvelgen; schoonmaken... invetten... schoonmaken... invetten. Wat een gezeur. Aluvelgen en klaar.
Señor Sjon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:25:
[...]

1965-1981. Dat hebben we ook alweer 40 jaar achter ons gelaten. ;)
Los van het feit dat houten vloeren uit die tijd een veel grotere ellende zijn. En dan is het meer 'garantie op' in plaats van 'kans op'.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-02-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Dat eerste; zou zomaar kunnen.
Nou, tijd om je iets verder in te gaan lezen dan? Dan weet je zo'n huis in elkaar zit en ook dat de muren niet van steen zijn (de gevelafwerking kan wel zo uitgevoerd worden maar heeft niks met de constructie te maken), er niet per definitie meer geluidsoverlast/contactgeluid is en dat het net zo eenvoudig is om iets aan een wand te bevestigen, bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:12:
[...]

Nou, tijd om je iets verder in te gaan lezen dan? Dan weet je zo'n huis in elkaar zit en ook dat de muren niet van steen zijn (de gevelafwerking kan wel zo uitgevoerd worden maar heeft niks met de constructie te maken), er niet per definitie meer geluidsoverlast/contactgeluid is en dat het net zo eenvoudig is om iets aan een wand te bevestigen, bijvoorbeeld ;)
Leuk, het vergelijken van de 1% beste houtbouw met de 1% slechtste betonbouw. Dat is ook zo'n beetje de overlap van rijcomfort tussen geklinkerde fietspaden en geasfalteerde fietspaden.

Aan zo'n gipsplaat wat ophangen is veel lastiger dan in een stenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Divak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:31:
[...]

Wat wil je horen, dat hout makkelijker brandt dan beton? :9
Nouja, als de vraag hout versus beton is dan ben ik wel benieuwd hoe men ervoor zorgt dat een brand niet binnen een minuut al helemaal om zich heen slaat?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Glashelder schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Nouja, als de vraag hout versus beton is dan ben ik wel benieuwd hoe men ervoor zorgt dat een brand niet binnen een minuut al helemaal om zich heen slaat?
gipsplaatje in het geval van HSB

In het geval van Paal en balk overdimensionering. (De koolvorming aan de buitenkant van het hout beschermd dan de binnenkant en daarmee de hoofddraagconstructie.)

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 10-02-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Leuk, het vergelijken van de 1% beste houtbouw met de 1% slechtste betonbouw.
Ik vergelijk niets, ik zeg alleen wat mogelijk is met HSB. En dat is zeker niet de top 1% houtbouw, gewoon gangbaar spul van grotere HSB-bouwers zoals Groothuisbouw/SelektHuis/Presolid/etc.
Aan zo'n gipsplaat wat ophangen is veel lastiger dan in een stenen muur.
Dat ligt eraan wat je ophangt. Voor een standaard schilderijtje/lampje/wandklokje is het niets lastiger dan in een traditioneel gebouwde woning. Ik heb 10 jaar in Canada gewoond met allemaal gipswanden op de binnenmuren en nooit een probleem gehad met dingen ophangen. Zelfs niet met een zware tv.
Glashelder schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Het voldoet aan alle bouwnormen en is veelal vergelijkbaar met een traditioneel gebouwde woning. Staat genoeg over online verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
@Ernemmer Het moet wel een beetje ruim zijn natuurlijk ;).

Zelf denk ik rond de 125 - 160 m2. Want anders zit je zo weer aan limieten.

@batumulia Die zijn wel gaaf, maar inderdaad meer vakantie achtig ;)

@Daan Dankje, weet je of ze daavan een een post hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
@CrashOne je heb een mooi huis neergezet!. Daar ben ik niet helemaal zo naar opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:37:
[...]

Ik vergelijk niets, ik zeg alleen wat mogelijk is met HSB. En dat is zeker niet de top 1% houtbouw, gewoon gangbaar spul van grotere HSB-bouwers zoals Groothuisbouw/SelektHuis/Presolid/etc.

[...]

Dat ligt eraan wat je ophangt. Voor een standaard schilderijtje/lampje/wandklokje is het niets lastiger dan in een traditioneel gebouwde woning. Ik heb 10 jaar in Canada gewoond met allemaal gipswanden op de binnenmuren en nooit een probleem gehad met dingen ophangen. Zelfs niet met een zware tv.

[...]

Het voldoet aan alle bouwnormen en is veelal vergelijkbaar met een traditioneel gebouwde woning. Staat genoeg over online verder.
Een zware TV stelt ook niks voor, want zeer dun en trekkracht dus nihiel. Probeer dit eens; een balk 1,5m breed, 50 cm diep aan de muur bevestigen, daar zet je dan een paar zware computers op (a 20 kg per stuk) en als het zo uitkomt ga je zelf ook op het randje staan. Hangt hier al jaren probleemloos aan een stenen muur... Veel plezier om dat aan een gipsplaat te bevestigen.

Zullen we ophouden met elkaar vliegen afhangen via beyond-the-edge cases?

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 11-02-2020 09:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 01-06 18:40
HSB is wat mij betreft de toekomst, ik ga binnenkort starten met een een groot woningbouwproject (280 stuks) en na het realiseren van de modelwoning ben ik overtuigd van de kwaliteiten.
De afgelopen 25 jaar heb ik eerst als timmerman en later als uitvoerder altijd traditioneel gebouwd (beton dan wel kzsteen) maar nu ik dit heb meegemaakt en een kant en klaar product heb staan in 6 weken vanaf de fundering zie ik de voordelen in snelheid en ook qua duurzaamheid.
De verd-vloeren bestaan uit een balklaag van circa 20 cm hoog vol met steenwol,daarop een plaat osb va 22mm en daarop 24mm fermacel, ik hoor beneden niet dat de manschappen boven aan te werk zijn behalve door het open trapgat.
De buitenwanden zijn van binnen naar buiten: gips,fermacel,dampdichte folie, steenwol, dampopen vlies, cempanel, tempex met stuc en dan steenstrips.
De binnenwanden 7cm hout met aan weerszijden fermacel en een laag gips.
Al met al behoorlijk geluidsreducerend en prima geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Een zware TV stelt ook niks voor, want zeer dun en trekkracht dus nihiel. Probeer dit eens; een balk 1,5m breed, 50 cm diep aan de muur bevestigen, daar zet je dan een paar zware computers op (a 20 kg per stuk) en als het zo uitkomt ga je zelf ook op het randje staan. Hangt hier al jaren probleemloos aan een stenen muur... Veel plezier om dat aan een gipsplaat te bevestigen.
Hoevaak doe je dat, ik heb een dusdanige constructie in de afgelopen jaren in geen van mijn woningen gehad en ben toch al 5 keer verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
[...]

Zucht, ooit van een bureau gehoord? ;) Als je van te voren weet dat er iets zwaars gemonteerd moet worden dan wordt de muur verstevigd tijdens de bouw. Zo heb ik ook een zwevend bureau, hangen de keukenkasten enz enz. Op een andere plek zomaar iets dergelijks ophangen kan dus niet zonder extra voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:52
Ik moet zeggen ik heb een betonnen huis met osb voor en achtergevels.
Als ik opnieuw een nieuwbouw huis zou kopen nooit meer wat een goedkope bende. Veel koudere muur dan mijn voorgaande betonnen huis.
Daarnaast je kan er niks met goed fatsoen aan ophangen. Gehorig ik kan elke scheet die iemand buiten laat horen.
Ik kan minder goed horen wat iemand op de badkamer uitspookt dan iemand buiten. De binnenmuren zijn wel normale gibo blokken.
Gelukkig zijn mijn vloeren wel lekker beton.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 10-02-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
leonbong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:57:
Als ik opnieuw een nieuwbouw huis zou kopen nooit meer wat een goedkope bende. Veel koudere muur dan mijn voorgaande betonnen huis.
Daarnaast je kan er niks met goed fatsoen aan ophangen. Gehorig ik kan elke scheet die iemand buiten laat horen.
Ik kan minder goed horen wat iemand op de badkamer uitspookt dan iemand buiten. De binnenmuren zijn wel normale gibo blokken.
Als die wanden gemaakt zijn naar moderne maatstaven kunnen ze niet kouder of gehoriger zijn. Op een fermacel wand dan wel dubbel gips kan je met het juiste bevestigingsmateriaal een spreekwoordelijke olifant op hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leonbong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:57:
Goed verhaal, totaal niet anekdotisch en voegt wat toe aan het topic zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:41
kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:50:
Los van het milieu item zie ik alleen maar nadelen; lagere thermische massa, meer geluidsoverlast, meer onderhoud, niet makkelijk dingen kunnen bevestigen, etc.
Geschiedenis van mijn rijtjeshuis: Eind jaren '60 uitgevoerd in degelijk beton. Alle leidingen weggewerkt in de muur. Gaat eeuwig mee.

Ergens in de jaren '70 is de stadsverwarming vervangen door een CV-ketel. Ook bleek het nodig om de bovenverdiepingen te verwarmen. Leidingen opnieuw in de muur frezen was te duur, dus alle leidingen lopen in het zicht. Inclusief de nieuwe gasleidingen.

Ergens in de jaren '90 is de VR-ketel vervangen door een HR-ketel. Waterafvoer aansluiten op de standleiding was te kostbaar, dus loopt er wederom, een enorme afvoerbuis in het zicht.

De buren hebben waarschijnlijk recent een multi-split unit aangelegd. Koelbuizen lopen langs de gevel in het zicht, want infrezen en herstellen is practisch onmogelijk.

Er zijn genoeg mensen in een rijtje die hun badkamer naar jaren '50 maten willen verplaatsen: lastig, want de standleiding wil niet mee. Of balansventilatie willen aanleggen; behoorlijk lastig.

Er zijn genoeg mensen die hun gevel willen na-isoleren, maar dat niet kunnen met 5cm spouw. Je steen/betongevel kun je natuurlijk strippen en vervangen, maar voor het bedrag kun je ook een verhuizing financieren.

Waarom houden we in Nederland zo van dakkapellen? Omdat ze esthetisch verantwoord zijn, en de zolder de plek is waar we mensen nodig hebben, of omdat het dak een van de weinige delen van de woning is die makkelijk aan te passen is?

Anticiperen wat we over 20 jaar willen blijkt verdomd lastig. Als je al die méérkosten van beton bij aanpassingen bij elkaar optelt, en afzet tegen de extra onderhoudskosten, kom je dan positief of negatief uit? Ik zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:42:
[...]

Als die wanden gemaakt zijn naar moderne maatstaven kunnen ze niet kouder of gehoriger zijn. Op een fermacel wand dan wel dubbel gips kan je met het juiste bevestigingsmateriaal een spreekwoordelijke olifant op hangen.
Het huis is 8 jaar oud.

Het voelt gewoon niet zo solide als beton, klinkt hol enz enz.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 10-02-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
@D.deJong afwerking wel van steen? Ik geloof idd. Dat je dat rap uit de grond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:03
Veel weet ik niet maar ik ben blij dat we geen onder (of boven) buren hebben. De buren naast ons horen we nooit.

Voor de liefhebber, we wonen in het midden: https://photos.zillowstat...337mzr6u42p0000000000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Drakensteine schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:51:
@D.deJong afwerking wel van steen? Ik geloof idd. Dat je dat rap uit de grond hebt.
Ik heb ze met hout betimmert en met steenstrips verlijmd op de isolatie, in verschillende uitvoeringen en maatvoeringen.
Het casco incl binnenwanden staat in 2 dagen, 1 dagje afwerken en dag 4 gaan de dakpannen er al op.
De gevelbekleding is het meeste werk.

[ Voor 25% gewijzigd door D.deJong op 10-02-2020 20:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wat is er nu mooier dan dat je huis droog in een fabriek wordt gefabriceerd en geisoleerd en op de bouwplaats in een dag in elkaar wordt gezet. Dat wil toch iedereen?

Dat geklungel met profielen stellen, wachten op de voeger, sleuvenfreezer en kozijnleverancier kan tot het verleden behoren.

Het lijkt mij een kwestie van tijd dat hsb-bouwers ook nog aanzienlijk goedkoper kunnen bouwen door schaalvergroting, minder faalkosten, minder betrokken partijen en minder weersafhankelijk werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:54:
[...]

Ik heb ze met hout betimmert en met steenstrips verlijmd op de isolatie, in verschillende uitvoeringen en maatvoeringen.
Het casco incl binnenwanden staat in 2 dagen, 1 dagje afwerken en dag 4 gaan de dakpannen er al op.
De gevelbekleding is het meeste werk.
Naast het feit dat momenteel de markt overspannen is en een gemiddelde metselaar (geen toppers) ofwel een paar maanden werk heeft, of een vermogen vraagt om de stenen te leggen

Beetje off-topic, ben wel nieuwsgierig naar pics

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan
[...]

Gefeliciteerd, je hebt een edge-case gevonden. Zat je eerst (ongegrond) te claimen dat ik het over de top 1% hout dan wel traditioneel-bouw had, doe jij nu precies dat. Enige vorm van relativering of nuancering is ver te zoeken. Lees het allemaal nog even terug en je ziet dat je aan het graven bent naar argumenten, terwijl als je er subjectief naar kijkt die er gewoon nagenoeg niet zijn.

Misschien klinkt het alsof ik tegen traditioneel ben, of juist heel erg voor HSB. Dat is niet zo. Ik woon op dit moment met alle plezier in een traditioneel-gebouwde woning. Maar ieder systeem heeft z'n voor- en nadelen, alleen zijn die niet zo extreem als sommige mensen dat hier denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:25
D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:41:
De verd-vloeren bestaan uit een balklaag van circa 20 cm hoog vol met steenwol,daarop een plaat osb va 22mm en daarop 24mm fermacel, ik hoor beneden niet dat de manschappen boven aan te werk zijn behalve door het open trapgat.
De buitenwanden zijn van binnen naar buiten: gips,fermacel,dampdichte folie, steenwol, dampopen vlies, cempanel, tempex met stuc en dan steenstrips.
De binnenwanden 7cm hout met aan weerszijden fermacel en een laag gips.
Al met al behoorlijk geluidsreducerend en prima geïsoleerd.
Dag @D.deJong,

Zou je de exacte opbouw van fundering, vloeren, buiten/binnen muren en dak willen delen (mag per PB)? Wij gaan namelijk ook bouwen, zeer waarschijnlijk HSB. Firma is flexibel naar opbouw toe ("alles kan"), dus zou ze graag wat mogelijkheden laten aftoetsen met wat ze zelf gaan voorstellen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
sbruynis schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 07:08:
[...]

Naast het feit dat momenteel de markt overspannen is en een gemiddelde metselaar (geen toppers) ofwel een paar maanden werk heeft, of een vermogen vraagt om de stenen te leggen

Beetje off-topic, ben wel nieuwsgierig naar pics
Daarom gaan wij steeds meer over op steenstrips, die weten ook van rekenen maar je gehele constructie is veel lichter en door de steeds hogere isolatiewaardes worden het met metselwerk erbij wel een heel erg dik pakket. Door het metselwerk te schrappen win je zo 13cm dikte in je totale pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D.deJong schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:54:
[...]

Daarom gaan wij steeds meer over op steenstrips, die weten ook van rekenen
Dat kunnen ze zeker en daar zijn er meer achter gekomen, Ik was laatst op de gevelbeurs, en de steenstrip oplossingen vlogen je om de oren. Dat was een aantal jaar geleden wel anders, hopelijk gaat dat zorgen voor wat concurentie.

@sbruynis er zijn heel erg veel gebouwen van steenstrips, je ziet het echt niet (mits er geen rare hoekoplossing is verzonnen door de architect)
https://www.mbi.nl/bouw/services/projecten/

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 11-02-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
twain4me schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Dat kunnen ze zeker en daar zijn er meer achter gekomen, Ik was laatst op de gevelbeurs, en de steenstrip oplossingen vlogen je om de oren. Dat was een aantal jaar geleden wel anders, hopelijk gaat dat zorgen voor wat concurentie.

@sbruynis er zijn heel erg veel gebouwen van steenstrips, je ziet het echt niet (mits er geen rare hoekoplossing is verzonnen door de architect)
https://www.mbi.nl/bouw/services/projecten/
Ik heb een paar keer met de strips van strykoliet in mijn handen gestaan en was inderdaad verbaasd over het uiterlijk, deze partij levert een kunststof strip met iedere gewenste kleur en bezanding. De “tegellijm” die word gebruikt is tevens gelijk de voeg. Al met al een mooi product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:38
Er is toch zo wijk in Almere met allemaal prefab woningen toch?

Prefab associeer ik altijd met tiny house wat absoluut niet negatief ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nokiaan958GB schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:51:
Wat is er nu mooier dan dat je huis droog in een fabriek wordt gefabriceerd en geisoleerd en op de bouwplaats in een dag in elkaar wordt gezet. Dat wil toch iedereen?

Dat geklungel met profielen stellen, wachten op de voeger, sleuvenfreezer en kozijnleverancier kan tot het verleden behoren.

Het lijkt mij een kwestie van tijd dat hsb-bouwers ook nog aanzienlijk goedkoper kunnen bouwen door schaalvergroting, minder faalkosten, minder betrokken partijen en minder weersafhankelijk werken.
Dat eerste zou mij allemaal weinig uitmaken; dat droogstoken doe je ook maar één keer. Dat prijskaartje wat je als laatste noemt is wel een dingetje. Maar volgens mij wordt het nu al toegepast om kosten te drukken. Zoals in de gevels van @leonbong . Ik herken dat zelf ook; niks horen van de buren... maar wel alles van buiten. Dat gaat dan in mijn ervaring om een pand uit 2007. Ik kan je op een briefje geven dat over een 30 jaar er geen millimeter gewijzigd is aan de breedplaatvloeren en 14cm KZS - 5a7cm ankerloze spouw - 14 KZS maar dat die gevels vertrokken zijn...

En die faalkosten; tja. Mijn neef heeft een huis laten bouwen en zo'n beetje het enige houten deel (naast de trap) was het dak. En raad eens waar de fout zat.. de houtbouwer had gratis en voor niks per ongeluk (= tekeningen niet goed bekeken) aan de andere kant van het huis ook een dakraam er in gedaan... maar daar zat dus een muurtje. Dus dat prefab dak moest alsnog weer uit elkaar om het element met het dakraam op een andere plek te krijgen. Geen extra trapgat in de betonplaten ofzo ;)
D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:42:
[...]

Hoevaak doe je dat, ik heb een dusdanige constructie in de afgelopen jaren in geen van mijn woningen gehad en ben toch al 5 keer verhuisd.
Die constructie heb ik hier in één huis al meerdere keren.
Daan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:40:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt een edge-case gevonden. Zat je eerst (ongegrond) te claimen dat ik het over de top 1% hout dan wel traditioneel-bouw had, doe jij nu precies dat. Enige vorm van relativering of nuancering is ver te zoeken. Lees het allemaal nog even terug en je ziet dat je aan het graven bent naar argumenten, terwijl als je er subjectief naar kijkt die er gewoon nagenoeg niet zijn.

Misschien klinkt het alsof ik tegen traditioneel ben, of juist heel erg voor HSB. Dat is niet zo. Ik woon op dit moment met alle plezier in een traditioneel-gebouwde woning. Maar ieder systeem heeft z'n voor- en nadelen, alleen zijn die niet zo extreem als sommige mensen dat hier denken.
Jahoor, ik kijk 1 meter voor me uit, zie dat aan de muur hangen en ik ben aan het graven naar argumenten. 8)7
CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]

Geschiedenis van mijn rijtjeshuis: Eind jaren '60 uitgevoerd in degelijk beton. Alle leidingen weggewerkt in de muur. Gaat eeuwig mee.
De leidingen van toen niet altijd :+
[...]
Ergens in de jaren '70 is de stadsverwarming vervangen door een CV-ketel. Ook bleek het nodig om de bovenverdiepingen te verwarmen. Leidingen opnieuw in de muur frezen was te duur, dus alle leidingen lopen in het zicht. Inclusief de nieuwe gasleidingen.
Hoezo "opnieuw"? Leidingen opgevreten door de stadsverwarming?
[...]
Ergens in de jaren '90 is de VR-ketel vervangen door een HR-ketel. Waterafvoer aansluiten op de standleiding was te kostbaar, dus loopt er wederom, een enorme afvoerbuis in het zicht.
Op zolder zeker? Waar al het andere ook gewoon opbouw is.
[...]
De buren hebben waarschijnlijk recent een multi-split unit aangelegd. Koelbuizen lopen langs de gevel in het zicht, want infrezen en herstellen is practisch onmogelijk.
Alsof je daarvoor je ganse houtskeletmuur voor gaat open slopen. :?
[...]
Er zijn genoeg mensen in een rijtje die hun badkamer naar jaren '50 maten willen verplaatsen: lastig, want de standleiding wil niet mee. Of balansventilatie willen aanleggen; behoorlijk lastig.
Standleiding verplaatsen is altijd lastig. In beton niet zozeer moeilijker. Je hebt alleen wat ander gereedschap nodig om door de vloer te komen.

Balansventilatie is met houten vloeren inderdaad een stuk makkelijker ja; dat is zeker waar. Maar ook weer niet onmogelijk in betonbouw.
[...]
Er zijn genoeg mensen die hun gevel willen na-isoleren, maar dat niet kunnen met 5cm spouw. Je steen/betongevel kun je natuurlijk strippen en vervangen, maar voor het bedrag kun je ook een verhuizing financieren.
Dat kan wel met 5 cm spouw. Met EPS parels kom je aan een R waarde van 1,8 ofzo. Als dat niet genoeg is kun je altijd nog een voorzetwand plaatsen en heb je als eindresultaat dezelfde nadelen.
[...]
Waarom houden we in Nederland zo van dakkapellen? Omdat ze esthetisch verantwoord zijn, en de zolder de plek is waar we mensen nodig hebben, of omdat het dak een van de weinige delen van de woning is die makkelijk aan te passen is?
Nee, omdat ongeacht houtbouw of betonbouw de kavels hier zeer klein zijn en het een van de weinige uitbreidingen is die toegestaan zijn. Je kunt een 5m breed huis wel 10m diep maken... dan wordt het overal donker. Een dakkapel is dan gewoon de makkelijkste manier om meer leefruimte te krijgen.
[...]
Anticiperen wat we over 20 jaar willen blijkt verdomd lastig. Als je al die méérkosten van beton bij aanpassingen bij elkaar optelt, en afzet tegen de extra onderhoudskosten, kom je dan positief of negatief uit? Ik zou het niet weten.
Zolang ik zelfs de meest positieve verhalen hoor schermen met '20 jaar onderhoudsvrij' terwijl hier de gevel 90 jaar onderhoudsvrij is durf ik de gok wel aan hoor; de betonbouw.

Maargoed, we mogen huidige HSB niet vergelijken met allerlei dingen uit het verleden terwijl we al wel weten van betonnen constructies uit het verleden dat ze nu een halve eeuw later nog prima zijn. Als je er helemaal in geloofd; vooral doen. Kan ik voor dezelfde prijs kiezen tussen (ceteris paribus) een houtbouw huis en een huis van beton / kalkzandsteen huis; ik weet de keuze; de laatste.

[ Voor 93% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-02-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik sluit mij aan bij kabeltjekabel.
Ik kocht mijn nieuwbouw woning in 2008 en ik had niet bestek gelezen super aandachtig gelezen.
Toen werd mijn huis opgeleverd en ik kwam tot de conclusie dat ik osb-gevels gevels wel met baksteen er omheen.
Toen bleek dat je er niks fatsoenlijk aan kan ophangen vanwege het gewicht maar ook omdat je met je schroef/gat het dampfolie perforeert. Ik hang er dus helemaal niks aan op uit voorzorg.
Daarna woonde ik er 3 á 4 maanden en ik vond/vind het opmerkelijk hoe veel geluid van buiten je goed binnen kan horen. Dat was met mijn voorgaande huis niet het geval en heb ik echt als een achteruitgang ervaren.
Het energieverbruik van mijn woning 2009 (160m²)is gelijk aan mijn vorige woning van 1995 beton (155m²) allebei bitumen plat dag. Dus dat maakt eigenlijk niks uit zo lijkt het, maar zulke vergelijkingen is altijd lastig nu kinderen toen niet.

Ik woon in almere poort daar wordt nogal wat gebouwd en regels in almere poort zijn heel soepel. Gevolg je ziet van alles, maar één ding valt op de veel voor weinig huizen zijn allemaal HSB soms met stalen spanten.
In alle HSB huizen die ik binnen ben geweest in almere poort zijn allemaal gehoriger dan beton, behalve de hele dure.

Ik ben aan het kijken om een vrijstaande woning te laten bouwen ik zal zeker geen HSB nemen, dan maar wat kleiner. De zeer solide HSB woningen die ik ken zijn allemaal uit zeer luxe segment (6 ton+) waarbij het hout ook esthetische kenmerken in de woning gebruikt. Voor luxe blank gelakte balken enz enz maar die huizen hebben ongeveer een gelijke bouwtijd dan beton. Daar wordt hout toegepast niet om geld en tijd maar voor de mooi en dat is echt iets anders.

Uiteindelijk als je vrijstaand bouwt op groot kavel kan je het natuurlijk overwegen, maar in almere poort zie ik ook HSB rijtjeswoningen dat zou ik met ervaring van nu nooit kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 12-02-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:41
kabeltjekabel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:31:
Op zolder zeker? Waar al het andere ook gewoon opbouw is.
Zoals ik al zei, alle leidingen zijn keurig in de muur verwerkt - inclusief de oorspronkelijke standleiding. Aangezien de bewoners inmiddels ook luxes als een wasmachine in huis hadden is er eigenlijk een tweede standleiding geplaatst, die over alle verdiepingen in het zicht loopt. Daar is prima een koof omheen te bouwen natuurlijk, maar toch.
Alsof je daarvoor je ganse houtskeletmuur voor gaat open slopen. :?
Je hebt in ieder geval de mogelijkheid een stuk aan te passen en relatief gemakkelijk te repareren.
Balansventilatie is met houten vloeren inderdaad een stuk makkelijker ja; dat is zeker waar. Maar ook weer niet onmogelijk in betonbouw.
Je ziet het hier vaak op tweakers; men leest erover, raakt enthousiast over de voordelen - maar rekent dan uit hoe kostbaar en ingrijpend het is om te realiseren, en haakt af.

Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat beton een langere verwachte levensduur heeft. (Maar waarom ga je dan niet een stapje verder? Honderden jaren geleden wist men al dat constructies van rode baksteen honderden jaren bleven staan in dit klimaat).

Maar er is ook een afweging tussen de kosten van onderhoud en kosten (en mogelijkheden) bij renovatie. En de vraag of je wel zo noodzakelijk gebouwen voor de eeuwigheid moet willen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leonbong schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:00:
Ik sluit mij aan bij kabeltjekabel.
Ik kocht mijn nieuwbouw woning in 2008 en ik had niet bestek gelezen super aandachtig gelezen.
Toen werd mijn huis opgeleverd en ik kwam tot de conclusie dat ik osb-gevels gevels wel met baksteen er omheen.
Toen bleek dat je er niks fatsoenlijk aan kan ophangen vanwege het gewicht maar ook omdat je met je schroef/gat het dampfolie perforeert. Ik hang er dus helemaal niks aan op uit voorzorg.
Daarna woonde ik er 3 á 4 maanden en ik vond/vind het opmerkelijk hoe veel geluid van buiten je goed binnen kan horen. Dat was met mijn voorgaande huis niet het geval en heb ik echt als een achteruitgang ervaren.
Het energieverbruik van mijn woning 2009 (160m²)is gelijk aan mijn vorige woning van 1995 beton (155m²) allebei bitumen plat dag. Dus dat maakt eigenlijk niks uit zo lijkt het, maar zulke vergelijkingen is altijd lastig nu kinderen toen niet.

Ik woon in almere poort daar wordt nogal wat gebouwd en regels in almere poort zijn heel soepel. Gevolg je ziet van alles, maar één ding valt op de veel voor weinig huizen zijn allemaal HSB soms met stalen spanten.
In alle HSB huizen die ik binnen ben geweest in almere poort zijn allemaal gehoriger dan beton, behalve de hele dure.

Ik ben aan het kijken om een vrijstaande woning te laten bouwen ik zal zeker geen HSB nemen, dan maar wat kleiner. De zeer solide HSB woningen die ik ken zijn allemaal uit zeer luxe segment (6 ton+) waarbij het hout ook esthetische kenmerken in de woning gebruikt. Voor luxe blank gelakte balken enz enz maar die huizen hebben ongeveer een gelijke bouwtijd dan beton. Daar wordt hout toegepast niet om geld en tijd maar voor de mooi en dat is echt iets anders.

Uiteindelijk als je vrijstaand bouwt op groot kavel kan je het natuurlijk overwegen, maar in almere poort zie ik ook HSB rijtjeswoningen dat zou ik met ervaring van nu nooit kopen.
Dit is dus een typisch voorbeeld van te goedkope hsb. Net zoals er slechte kwaliteit huizen met beton gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja maar mijn punt is dat HSB meestal goedkope bouw is omdat je nou eenmaal veel woning voor het geld hebt.
De voordelen van snel bouwen en goedkoop vallen volledig weg bij kwalitatieve HSB bouw maar dan kan je net zo goed beton nemen wat dan alsnog mij voorkeur zou hebben.
Want ik ben in een hoop HSB woningen geweest alleen de hele dure zijn niet gehorig, waarbij het hout voor esthetische kenmerken is toegepast echter die prijsklasse hebben we het nu niet over.

In het luxe segment is het verschil tussen HSB en beton nihil, soms zelfs nadelig voor hout als het met van die mooie dakbalken moet enzo.

De Romeinen hadden al beton en dat staat er nog.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 12-02-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 20:16
[...]

Kan ik voor dezelfde prijs kiezen tussen (ceteris paribus) een houtbouw huis en een huis van beton / kalkzandsteen huis; ik weet de keuze; de laatste.
Zou je ook voor het huis van beton kiezen als het kanaalplaatvloeren, een plat dak en geen overstek heeft? Sorry, kon het niet laten :o . Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
witterholt schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:36:
[...]

Zou je ook voor het huis van beton kiezen als het kanaalplaatvloeren, een plat dak en geen overstek heeft? Sorry, kon het niet laten :o . Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
Waarom niet?
Zonneschermpje ophangen, 40 zonnepanelen op het dak en een airco en je zit altijd comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 20:16
Ernemmer schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Waarom niet?
Zonneschermpje ophangen, 40 zonnepanelen op het dak en een airco en je zit altijd comfortabel.
Om deze te snappen moet je even "Het (projectmatige) nieuwbouwtopic - Deel 2" doornemen :-).

• kabeltjekabel
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:02:
[...]

Zoals ik al zei, alle leidingen zijn keurig in de muur verwerkt - inclusief de oorspronkelijke standleiding. Aangezien de bewoners inmiddels ook luxes als een wasmachine in huis hadden is er eigenlijk een tweede standleiding geplaatst, die over alle verdiepingen in het zicht loopt. Daar is prima een koof omheen te bouwen natuurlijk, maar toch.

[...]

Je hebt in ieder geval de mogelijkheid een stuk aan te passen en relatief gemakkelijk te repareren.
Ik zet de sleuvenfrees in de muur, prop m'n leiding er in en smeer het dicht. Versus heel paneel eraf slopen en dat weer dicht maken. Ik zie het issue niet zo. Voor elektra is dat kalkzandsteen zelfs veel makkelijker.
[...]

Je ziet het hier vaak op tweakers; men leest erover, raakt enthousiast over de voordelen - maar rekent dan uit hoe kostbaar en ingrijpend het is om te realiseren, en haakt af.

Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat beton een langere verwachte levensduur heeft. (Maar waarom ga je dan niet een stapje verder? Honderden jaren geleden wist men al dat constructies van rode baksteen honderden jaren bleven staan in dit klimaat).
Kalkzandsteen binnenspouwblad en dan buitenom baksteen; prima.
Maar er is ook een afweging tussen de kosten van onderhoud en kosten (en mogelijkheden) bij renovatie. En de vraag of je wel zo noodzakelijk gebouwen voor de eeuwigheid moet willen bouwen.
Gezien zo'n beetje elk gebouw wat de 100-150 jaar aantikt wettelijk beschermd wordt schijnen heel veel mensen te vinden dat oude gebouwen bijzonder zijn.. :?

Naja; verkrotting en opnieuw opbouwen is ook vervuilend, al kun je wellicht voor dezelfde 'footprint' het met HSB een keer extra doen.
witterholt schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:36:
[...]

_/-\o_

Boven een HSB woning met plat dak en geen overstek? Absoluut!

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-02-2020 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Ik heb even gekeken naar de website in de TS: als je noodzakelijke 'opties' zoals fundering en dakpannen aanklikt en ook voor laten bouwen kiest, zelf heb ik in ieder geval geen hijskraan staan, dan verdubbelen de prijzen ongeveer bij alle huizentypes. Niet echt serieus aanbod die lok prijzen helaas. Daarnaast zijn de grondprijzen in Nederland mij te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Een hijskraan kun je inclusief machinist per uur of dag huren :P
Maar komt inderdaad niet gratis helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
nokiaan958GB schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:32:
Een hijskraan kun je inclusief machinist per uur of dag huren :P
Maar komt inderdaad niet gratis helpen.
Dat is nou een beetje het punt, het heeft weinig zin om een huis te adverteren met alleen de kosten van het materiaal. Het in elkaar zetten kost ook geld. Ook een fundering is meestal wel handig, ik zie ook niet in waarom dat bij 'opties' moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gold_dust schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:20:
[...]

Dat is nou een beetje het punt, het heeft weinig zin om een huis te adverteren met alleen de kosten van het materiaal. Het in elkaar zetten kost ook geld. Ook een fundering is meestal wel handig, ik zie ook niet in waarom dat bij 'opties' moet staan.
Omdat dat nu eenmaal zaken zijn die compleet afhankelijk zijn van waar je je woning gaat neerzetten. Misschien is een simpele fundering wel voldoende. Misschien heb je heipalen nodig van 20mtr, misschien van 40mtr.

Dat component zal bij iedere traditioneel gebouwde woning ook verschillen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:04
Wat een vooroordelen worden hier neer gezet zeg!

Feit is dat zowel een traditionele woning opgetrokken uit beton als een HSB woning een goede keus kunnen zijn. Beide met hun specifieke voor en nadelen. Ik heb in beide soorten gewoond dus ik kan er wel wat over zeggen. In ieder geval wat mijn mening is en wat mijn ervaringen zijn.

Laten we beginnen met mijn vorige woning welke gebouwd is in 2008 volgens de EPC 0.8 norm. Dat was een twee-onder-een kap woning welke energie zuinig was. Goed geïsoleerd en redelijk kier-dicht. De woning had een woon oppervlakte van 165m2 en de binnenmuren waren opgetrokken uit 10cm gips.

Het voordeel was zeker de mogelijkheid om aan de buitenwanden alles op te hangen wat je maar kon bedenken. Die waren dragend en daarom hoefde je niet lang na te denken over de vraag of hij het zou houden. Ook de binnenwanden waren stevig, maar daar moet je zeker wel even nadenken wat en hoe.

Ook bleef het lang koel in de woning. Immers, de massa was groot en duurde daarom lang voordat de binnenmuren op gewarmd waren. Dan komen we ook gelijk bij het nadeel. Als dat eenmaal was gebeurt koelde het ook niet meer af en bleef het lang warm in de woning.

Geluid van boven was er vrijwel niet. Als je het al hoorde was dat vooral hoorbaar via de trap en de hal. Wel was de geluidsisolatie tussen de kamers op de verdieping duidelijk minder. Daar kon je vrij snel last hebben van elkaar. Als onze buurjongen de trap op stampte was dat overigens goed hoorbaar bij ons. Verder hoorde we ze echt niet.

Het bouwproces is wel duidelijk minder precies. Wanden zijn zeker niet haaks. Afmetingen op de tekening komen ongeveer overeen met de werkelijkheid. Ook hadden we de eerste paar jaar (dus niet enkel het eerste jaar) last van krimp naden. Ook ontstonden er vooral op de lange wanden wat kleine scheuren doordat er spanning in de wand aanwezig was. In de winter was het heel snel erg droog in de woning waarbij de hydrometer heel snel naar ongezonden waardes terug liep.

De Akoestiek in de woning was lastig. Alle wanden zijn immers hard. Wij hadden ook nog eens een harde eindafwerking op de vloer liggen. Om echo's te voorkomen waren er redelijk wat maatregelen nodig. Alleen je meubels er in schuiven en wat gordijnen ophangen was zeker niet voldoende.

De woning werd verwarmd met een warmtepomp en was voorzien van voldoende PV.

Dan onze huidige woning. Opgeleverd in de zomer van 2018. We hebben er nu dus twee soort van winters in gewoond. De woning is in opdracht van ons gebouwd door Presolid. We hebben tijdens de bouw ervoor gekozen om extra aandacht aan kierdichtheid te besteden. Ook is zoveel mogelijk getracht om de EPC norm te halen zonder extra maatregelen. De norm was 0.4, in werkelijk is door het toepassen van PV achteraf een waarde van 0 behaald. Voor de vergunning was het niet nodig. De woning met 183m2 aan woonoppervlakte en staat in een open veld. De energiebehoefte is duidelijk lager als die van onze vorige woning, maar dat was ook wel te verwachten.

Tijdens de bouw hebben we op diverse wanden voorzieningen getroffen door extra OSB achter het gips te plaatsen zodat zware dingen opgehangen konden worden zonder terug te moeten grijpen naar speciale hollewand bevestigingsmateriaal. We hadden er ook voor kunnen kiezen om alle wanden te voorzien van OSB over de hele lengte, maar dat voegt heel veel kosten toe zonden echte meerwaarden. Sowieso hangen wij geen schilderijen op aan de muur. Daar gebruiken wij een ophangsysteem voor zodat je geen gaten in de wand krijgt. Dit deden wij ook al in onze vorige woning overigens. Alles wat je redelijkerwijs aan de muur wilt bevestigen zit daar ook aan vast. Wij hebben hierin geen beperkingen ondervonden. Bijkomend voordeel is dat eventuele gaten eenvoudig te herstellen zijn.

Doordat de bouw voorbereid wordt in de fabriek wordt er met een veel grotere nauwkeurigheid gewerkt. Dat moet ook wel, want als je dat niet doet dan heb je nog heel veel werk op de bouwplaats. Het gevolg is dat elke maat op de mm nauwkeurig overeenkomt met de tekening. Wanden staan haaks t.o.v. elkaar en de vloer. Als je zelf wel een wat klust begrijp je dat dit het leven heel wat eenvoudiger maakt.

Doordat de woning direct dicht is komt er maar zeer beperkt vocht in de woning. De meeste gebruikte materialen zijn ook droog. Uitzondering zijn de vloeren. Deze zijn in onze woning op alle verdiepingen gewoon gestort. in totaal 8cm dik. Direct daaronder contactgeluid isoleren laag welke zelf op een OSB plaat is gemonteerd. Daaronder dikke balken waarbij de tussenliggers gevuld zijn met geluidisolatie materiaal. Het gevolg is dat er geen geluid is van boven. Nog minder dan bij onze vorige woning. Als je het hoort komt het via de trap en door de hal. De rede hiervoor is dat de tussenwanden ook geïsoleerd zijn. De kamers zijn akoestisch veel beter van elkaar gescheiden en (mits de deur dicht is) dit heeft direct een positief effect op het geluid wat beneden hoorbaar is.

Wat wel beter is met onze vorige woning was het contact geluid van boven. Staat iemand te springen of valt er wat dan hoor je dat zeker beter. Maar dat gebeurt natuurlijk niet zo vaak.

Aangezien HSB een veel lichtere bouw is warmt het ook sneller op in de zomer. Zonwering is zeer belangrijk om het aangenaam te houden. Voordeel is wel dat het ook snel weer afkoelt. Absoluut genomen wordt het ongeveer net zo warm in beide woningen als je geen zonwering hebt (onze eerste zomer). De afgelopen zomer hadden we dat wel en dat scheelt aanzienlijk. Al denk ik dat dit voor beide type het geval zal zijn. Feit blijft HSB warmt snel op, maar koelt ook sneller weer af. Beton bouw is precies andersom.

Als laatste punt is een HSB woning veel fijner om in te wonen (onze mening en ervaring). Dat komt mijn inziens door de natuurlijk veel fijnere akoestiek. Zelfs zonder meubels en raamdecoratie klinkt het niet echt hol. Als je meubels erin staan dan is daar al helemaal geen sprake meer van. Wat bij ons ook sterk heeft mee gespeeld is dat er veel minder giftigen dampen uit de woning lekken de eerste jaren. Doordat het droogbouw is blijft de luchtkwaliteit in de woning op een veel hoger pijl. Door het natuurlijk gedrag van hout en gips is de luchtvochtigheidspercentage ook veel stabieler en daarmee comfortabeler.

Qua prijs maakte het niet zo veel uit of wij de woning als HSB of traditioneel gebouwd zouden hebben. Voor beide hebben wij een offerte gehad en dat zat in het zelfde bereik. Waar we wel geld hebben bespaart is de snelheid. Veel minder lang dubbele lasten en dat merk je wel direct in de portemonnee.

Kies waar je zelf het beste in voelt, maar realiseer je wel dat er met beide systemen goede en minder goede huizen gebouwd kunnen worden. Ook hebben ze beide zo hun voor en na-delen. Als wij nu weer zouden laten bouwen zou ik zeker weten weer voor HSB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
@gold_dust die vanaf prijzen zonder plaatsen en fundament vind ik persoonlijk echt niet heel handig, omdat er best wat zaken bij komen die een must zijn.

@TLer Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat voegt wat toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

TLer schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:33:
[..]

Dan onze huidige woning. Opgeleverd in de zomer van 2018. We hebben er nu dus twee soort van winters in gewoond. De woning is in opdracht van ons gebouwd door Presolid.

[..]
Hier ook een Presolid woning, jaar eerder opgeleverd. Onze ervaring is precies hetzelfde, erg hoog wooncomfort (wij zijn iedere dag nog blij met de gemaakte keuzes).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Een vriend heeft hout skellet bouw en zijn ervaring is dat warmte isolatie niet kan tippen aan die van een morderen betonnen huis. Gellukig heeft hij de woning nog wel goed kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Deze link had ik bewaard voor het geval ik ooit een lapje grond zou hebben:
https://www.scotframe.co.uk/
Pagina: 1 2 Laatste