nokiaan958GB schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:51:
Wat is er nu mooier dan dat je huis droog in een fabriek wordt gefabriceerd en geisoleerd en op de bouwplaats in een dag in elkaar wordt gezet. Dat wil toch iedereen?
Dat geklungel met profielen stellen, wachten op de voeger, sleuvenfreezer en kozijnleverancier kan tot het verleden behoren.
Het lijkt mij een kwestie van tijd dat hsb-bouwers ook nog aanzienlijk goedkoper kunnen bouwen door schaalvergroting, minder faalkosten, minder betrokken partijen en minder weersafhankelijk werken.
Dat eerste zou mij allemaal weinig uitmaken; dat droogstoken doe je ook maar één keer. Dat prijskaartje wat je als laatste noemt is wel een dingetje. Maar volgens mij wordt het nu al toegepast om kosten te drukken. Zoals in de gevels van @
leonbong . Ik herken dat zelf ook; niks horen van de buren... maar wel alles van buiten. Dat gaat dan in mijn ervaring om een pand uit 2007. Ik kan je op een briefje geven dat over een 30 jaar er geen millimeter gewijzigd is aan de breedplaatvloeren en 14cm KZS - 5a7cm ankerloze spouw - 14 KZS maar dat die gevels vertrokken zijn...
En die faalkosten; tja. Mijn neef heeft een huis laten bouwen en zo'n beetje het enige houten deel (naast de trap) was het dak. En raad eens waar de fout zat.. de houtbouwer had gratis en voor niks per ongeluk (= tekeningen niet goed bekeken) aan de andere kant van het huis ook een dakraam er in gedaan... maar daar zat dus een muurtje. Dus dat prefab dak moest alsnog weer uit elkaar om het element met het dakraam op een andere plek te krijgen. Geen extra trapgat in de betonplaten ofzo

Die constructie heb ik hier in één huis al meerdere keren.
Daan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:40:
[...]
Gefeliciteerd, je hebt een edge-case gevonden. Zat je eerst (ongegrond) te claimen dat ik het over de top 1% hout dan wel traditioneel-bouw had, doe jij nu precies dat. Enige vorm van relativering of nuancering is ver te zoeken. Lees het allemaal nog even terug en je ziet dat je aan het graven bent naar argumenten, terwijl als je er subjectief naar kijkt die er gewoon nagenoeg niet zijn.
Misschien klinkt het alsof ik tegen traditioneel ben, of juist heel erg voor HSB. Dat is niet zo. Ik woon op dit moment met alle plezier in een traditioneel-gebouwde woning. Maar ieder systeem heeft z'n voor- en nadelen, alleen zijn die niet zo extreem als sommige mensen dat hier denken.
Jahoor, ik kijk 1 meter voor me uit, zie dat aan de muur hangen en ik ben aan het graven naar argumenten.

De leidingen van toen niet altijd

CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:06:
[...]
Ergens in de jaren '70 is de stadsverwarming vervangen door een CV-ketel. Ook bleek het nodig om de bovenverdiepingen te verwarmen. Leidingen opnieuw in de muur frezen was te duur, dus alle leidingen lopen in het zicht. Inclusief de nieuwe gasleidingen.
Hoezo "opnieuw"? Leidingen opgevreten door de stadsverwarming?
Op zolder zeker? Waar al het andere ook gewoon opbouw is.
Alsof je daarvoor je ganse houtskeletmuur voor gaat open slopen.

Standleiding verplaatsen is altijd lastig. In beton niet zozeer moeilijker. Je hebt alleen wat ander gereedschap nodig om door de vloer te komen.
Balansventilatie is met houten vloeren inderdaad een stuk makkelijker ja; dat is zeker waar. Maar ook weer niet onmogelijk in betonbouw.
[...]
Er zijn genoeg mensen die hun gevel willen na-isoleren, maar dat niet kunnen met 5cm spouw. Je steen/betongevel kun je natuurlijk strippen en vervangen, maar voor het bedrag kun je ook een verhuizing financieren.
Dat kan wel met 5 cm spouw. Met EPS parels kom je aan een R waarde van 1,8 ofzo. Als dat niet genoeg is kun je altijd nog een voorzetwand plaatsen en heb je als eindresultaat dezelfde nadelen.
[...]
Waarom houden we in Nederland zo van dakkapellen? Omdat ze esthetisch verantwoord zijn, en de zolder de plek is waar we mensen nodig hebben, of omdat het dak een van de weinige delen van de woning is die makkelijk aan te passen is?
Nee, omdat ongeacht houtbouw of betonbouw de kavels hier zeer klein zijn en het een van de weinige uitbreidingen is die toegestaan zijn. Je kunt een 5m breed huis wel 10m diep maken... dan wordt het overal donker. Een dakkapel is dan gewoon de makkelijkste manier om meer leefruimte te krijgen.
[...]
Anticiperen wat we over 20 jaar willen blijkt verdomd lastig. Als je al die méérkosten van beton bij aanpassingen bij elkaar optelt, en afzet tegen de extra onderhoudskosten, kom je dan positief of negatief uit? Ik zou het niet weten.
Zolang ik zelfs de meest positieve verhalen hoor schermen met '20 jaar onderhoudsvrij' terwijl hier de gevel 90 jaar onderhoudsvrij is durf ik de gok wel aan hoor; de betonbouw.
Maargoed, we mogen huidige HSB niet vergelijken met allerlei dingen uit het verleden terwijl we al wel weten van betonnen constructies uit het verleden dat ze nu een halve eeuw later nog prima zijn. Als je er helemaal in geloofd; vooral doen. Kan ik voor dezelfde prijs kiezen tussen (ceteris paribus) een houtbouw huis en een huis van beton / kalkzandsteen huis; ik weet de keuze; de laatste.
[
Voor 93% gewijzigd door
kabeltjekabel op 12-02-2020 00:24
]