Prefab houtbouw? Wat denken jullie er van?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53

Theo

moederbord

gold_dust schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:44:
[...]

Prijzen van ruim onder de 100k lijken me aan de lage kant, daar zit vast een adder onder het gras.
De adder is dat je voor <100K een leuk huis kunt kopen als bouwpakket en ook zonder fundering. En dat het casco wordt aangeleverd...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Hoe zit het bij HSB of pre-fab houtbouw met de belastbaarheid van de bovenverdieping en zolder vloer?

Wij wonen nu in een jaren 70 huurwoning met betonnen vloeren. Zowel de bovenverdieping en de zolder vloer hebben een (statische) belastbaarheid van 175kg/m².

Ik durf hier op zolder te sporten en met gewichten te trainen. Dat doe ik uiteraard wel gecontroleerd want de piekbelasting van vallende gewichten kunnen aanzienlijk hoger zijn dan die opgegeven 175kg/m².

Hoe zit dat echter bij HSB of pre-fab bouw? Kun je dan wel 'veilig' een fitness ruimte op zolder realiseren? Een waterbed is minder veeleisend dan een fitnessruimte waar je met gewichten traint, maar die mag ook op veel houten vloeren niet geplaatst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 06:42
Maak het bespreekbaar met je aannemer. Veel mensen nemen ten onrechte aan dat er enkel hout is verwerkt in het frame van een HSB woning. In onze woning zijn de nodige H-balken gebruikt om overmatig dikke houten balken te voorkomen. Als je specifieke eisen hebt dan is dat constructief allemaal op te lossen.

Dit is tijdens het opzetten van onze woning.

Balken

[ Voor 26% gewijzigd door TLer op 16-02-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:03
FrankSpin schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:17:

Buitengevel
Opbouw van de buitengevel van binnen uit gezien; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Dampdichte folie | Stijl- en regelwerk 38 x 244 mm gecombineerd met isolatie 240 mm | Damp- open folie | Luchtspouw 50 mm | 100 mm metselwerk | Rc=5,5 m2K/W.

Constructieve binnenwand (ca. 180 mm dik)
Opbouw van de constructieve binnenwand; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Stijl- en regelwerk 38 x 120 mm gecombineerd met 120 mm minerale wol | Constructieplaat 15 mm | Gipsplaat 15 mm.

Niet constructieve binnenwand (ca. 130 mm dik)
Opbouw van de niet constructieve binnenwand; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15mm | Stijl- en regelwerk 44 x 70 mm gecombineerd met 60 mm minerale wol | Constructieplaat 15mm |Gipsplaat 15 mm.

Woningscheidende wand (ca 2 x 150 mm dik)
Opbouw van de woningscheidende wand; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Dampdichte folie | Stijl- en regelwerk 38 x 120 mm gecombineerd met 120 mm minerale wol | Damp-open folie | Ankerloze spouw | Dampopen folie | Stijl- en regelwerk 38 x 120 mm gecombineerd met 120 mm minerale wol | Dampdichte folie | Constructieplaat 15 mm | Gipsplaat 15 mm.
Geen leidingspouw? Waar lopen die dan? Doorprikken ze de folie? (Hoop van niet voor de luchtdichtheid!)
In het kader van natuurvriendelijk bouwen worden In het metselwerk nestvoorzieningen opgenomen ten behoeve van de gierzwaluw en/of vleermuizen.
Heb je daar wat meer uitleg/info over?
En, bouw je in een regio waar deze (vleermuizen/gierzwaluwen) voorkomen? Of hoop je dat de nestvoorzieningen wel opgevuld zullen worden eens ze voorzien zijn? Hoe voorkom je trouwens dat deze door andere beestjes worden ingenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kwakkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:22:
[...]

Geen leidingspouw? Waar lopen die dan? Doorprikken ze de folie? (Hoop van niet voor de luchtdichtheid!)
Alles opbouw :P
[...]

En, bouw je in een regio waar deze (vleermuizen/gierzwaluwen) voorkomen? Of hoop je dat de nestvoorzieningen wel opgevuld zullen worden eens ze voorzien zijn? Hoe voorkom je trouwens dat deze door andere beestjes worden ingenomen?
Heeft met het formaat van de opening te maken dacht ik. Bij vogelhuisjes kun je ook met de diameter van de opening "sturen" voor welke vogels het is. Die beesten schijnen niet aan scheefwonen te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
:D

Vrouwlief schoot het voorstel meteen af - geen zin in de vogelstront :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
FrankSpin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:19:
Zover ik weet worden de leidingen allemaal voorzien van flexibele buizen die door de muren en plafonds lopen. Zie foto van enkele muur delen op de bouw:
Ok, maar ergens moeten die toch door de muur de kamer in komen?
FrankSpin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:19:
Nieuwbouwproject staat in een natuurlijke omgeving. Voor het plan is een behoorlijke ecologische studie gedaan. O.a. vogelnesten en overal komen verplichte beukenhagen. ;)
Vind het principe best wel goed. En vermits het in Nederland verplicht is, moet het wel.
Hier in België zitten we zo ver nog niet, dus is de reactie al snel 'neen hoor, gaan we niet doen, al die vogelstront'. Heb je een idee hoe dat potentieel probleem wordt opgevangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Veel van de onderdelen worden machinaal gemaakt. Bepaalde onderdelen worden volledig computer gestuurd gedaan. Zoals het uitzagen van de locaties voor de stopcontacten e.d. Dit verminderd de foutgevoeligheid.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZUE5GS2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qiAiQHg.jpg

Een bijkomend voordeel van houtbouw is de aardbevingsbestendigheid. De woning moet een aardbeving kunnen doorstaan van 5.8 op de schaal van richter. Dit moet je lezen als:, dat de woning niet instort. cosmetische schade behoud je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HyperH schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:49:
Hoe zit het bij HSB of pre-fab houtbouw met de belastbaarheid van de bovenverdieping en zolder vloer?

Wij wonen nu in een jaren 70 huurwoning met betonnen vloeren. Zowel de bovenverdieping en de zolder vloer hebben een (statische) belastbaarheid van 175kg/m².

Ik durf hier op zolder te sporten en met gewichten te trainen. Dat doe ik uiteraard wel gecontroleerd want de piekbelasting van vallende gewichten kunnen aanzienlijk hoger zijn dan die opgegeven 175kg/m².

Hoe zit dat echter bij HSB of pre-fab bouw? Kun je dan wel 'veilig' een fitness ruimte op zolder realiseren? Een waterbed is minder veeleisend dan een fitnessruimte waar je met gewichten traint, maar die mag ook op veel houten vloeren niet geplaatst worden.
175 is nu nog steeds de norm voor verdiepingsvloeren in woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Die norm is dus voor HSB of pre-fab huizen niet anders? Met andere woorden zou je er dus van uit mogen gaan dat wat je in een doorsnee jaren 70 woning doet ook in de HSB of pre-fab huizen zou moeten kunnen qua belasting?

Elders las ik dat er in overleg met de aannemer verstevigingen kunnen worden toegepast. Er is dan blijkbaar toch nog wel een verschil in dat opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een huis kost niet zo veel hoor. Voor 100.000 kom je al een eind.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Marzman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:21:
Een huis kost niet zo veel hoor. Voor 100.000 kom je al een eind.
:?

Je bouwt nu voor ongeveer €400-€550 per m3 (als je geen projectbouw huis bouwt), aan de onderkant bouw je voor €100.000 dus een huisje van 250m3, wat op z'n gunstigst zo'n 80m2 is.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CrashOne schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:57:
[...]

Je bouwt nu voor ongeveer €400-€550 per m3 (als je geen projectbouw huis bouwt), aan de onderkant bouw je voor €100.000 dus een huisje van 250m3, wat op z'n gunstigst zo'n 80m2 is.
Ja dat klopt ongeveer wel, ok hij wil dus groter :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
CrashOne schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:57:
[...]

Met de huidige installatie eisen vindt ik die € 400,--/m3 nogal laag.
In 2010 rekenden wij € 500,--/m3 voor vrijstaande villa met een basis installatie (geen WP en geen domotica)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-05 09:35
HyperH schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:49:

Die gelijkmatig verdeelde belasting van 175 kg/m2 is niet geheel relevant voor dat, het gaat immers om een belasting die over je hele vloerveld gelijkmatig mag optreden. Een vloer wordt (meestal) ook berekend op een puntlast van 300 kg op een vlak van 0,5 x 0,5 m2, maar dit is bijna nooit maatgevend. Dit zijn trouwens nog karakteristieke waardes, om er mee te rekenen komt er nog een veiligheidsfactor bij. Je kan dus prima zonder zorgen op zolder fitnessen, maar ik kan me wel voorstellen dat je dekvloer vallende gewichten wat minder leuk vindt :P

Constructief kan een HSB-woning met houten balklaag hetzelfde aan als een traditioneel gebouwde woning met (prefab) betonvloer, maar ik zou in jouw geval wel extra aandacht besteden aan de afwerklaag bovenop de houten balklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
HyperH schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:17:
Die norm is dus voor HSB of pre-fab huizen niet anders? Met andere woorden zou je er dus van uit mogen gaan dat wat je in een doorsnee jaren 70 woning doet ook in de HSB of pre-fab huizen zou moeten kunnen qua belasting?

Elders las ik dat er in overleg met de aannemer verstevigingen kunnen worden toegepast. Er is dan blijkbaar toch nog wel een verschil in dat opzicht?
De eis voor de berekening is een variabele belasting van 175kg/m2. Dat is al heel lang zo en de bouwmethode maakt daarbij niks uit.

Toegevoegd na 2 mins: zoals hierboven gezegd wordt dus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-02-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 21-05 10:23
Buitengevel
Opbouw van de buitengevel van binnen uit gezien; Gipsplaat 15 mm | Constructieplaat 15 mm | Dampdichte folie | Stijl- en regelwerk 38 x 244 mm gecombineerd met isolatie 240 mm | Damp- open folie | Luchtspouw 50 mm | 100 mm metselwerk | Rc=5,5 m2K/W.
Waarom zo’n lage Rc tov de dikte en geen reflectiefolie? Gemiste kans in mijn optiek.
1e en 2e verdiepingsvloer
Badkamer en/of toiletruimte wordt samengesteld uit een balklaag met daarop een constructieplaat 18mm, voorzien van 8 mm isolatievilt, folie en een 60mm dikke gewapende cementdekvloer. De rest van de 1e en 2e verdiepingsvloer wordt samengesteld uit een balklaag met daarop een constructieplaat 18mm, voorzien van 20mm EPS-T tackerplaat inclusief 5mm kantstroken en een 50mm dikke anhydrietvloer.
Waarom deze dekvloeren? gaat voor mij alle logica voorbij in een systeem waar alles binnen boven de begane grondvloer droogbouw is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik vindt het opzich wel interessant. Beetje jammer dat dit topic wat aan het doodbloeden is.

Zijn er ook mensen die hun totale kostenplaatje willen delen, en wat je daar dan allemaal voor terug krijgt?

Laatst liep ik in Groningen door Landal Natuurdorp Suyderoogh en toen dacht ik goh wat zouden deze huisjes eigenlijk kosten, die zagen er ook aardig prefab uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08
@kaasaanfiets Lijkt me leuk. Zelf ga ik in dit hoofdstuk ook nieuw leven blazen. Als ik meer weet laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fijn dat dit topic weer een kickje heeft gekregen, het is namelijk precies wat ik zoek.

Op het moment huur ik (vrije sector), maar ben aan het oriënteren op een koophuis. Het is de bedoeling dat het ook meteen mijn "laatste" huis wordt (insert dramatische muziek), maar ik ben begin 40, geen kinderen, en ik wil een huis waar ik gewoon de rest van mijn leven lekker kan wonen. Ik ben zeer gecharmeerd van houtbouw (heb een paar jaar in Scandinavië gewoond waar het allemaal erg normaal is), en van hout als materiaal zelf.

Het zal ongetwijfeld een meerjarentraject worden, maar ik ga het topic in ieder geval eens goed doorspitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-05 20:19
De afgelopen 16 jaar hebben wij in 5 verschillende nieuwbouw koopwoningen gewoond (nu huur). In die jaren hebben wij allerlei soorten bouwwijzen gehad. Kalkzandsteen met prefab betonplaten op de verdiepingen, keramische (Wienerberger) blokken met prefab betonplaten, betonwanden met prefab betonplaten en tenslotte HSB met houten vloeren op de verdiepingen voorzien van vrijdragende cementdekvloer.

Hoe je de akoestiek van een woning ervaart is voor iedereen verschillend. De woningen met keramische blokken en vooral de HSB woning zijn ons qua geluid het slechtste bevallen. Bij de HSB woning (vrijstaand) had ik soms het idee in een kas te wonen en alle geluiden van buiten (en van boven ondanks de cementdekvloer) versterkt te ervaren, ondanks het triple glas in de ramen. Bij de woning met keramische blokken (2/1 kap) had ik soms het idee dat de buren bij mij in de woning stonden.

Beton en kalkzandsteen hebben naar ons idee toch meer massa en hebben daardoor een betere geluidsisolatie (kalkzandsteen zelfs nog iets beter dan beton). Nu heb ik gevoeligere oren dan mijn partner. Ik hoor bepaalde geluiden sneller en vind het ook storender dan zij en heb er daardoor ook (veel) meer last van.

Een HSB woning warmt inderdaad veel sneller op dan een woning van steen. Goede zonwering is dan een must. Wij hadden aan de buitenmuur van de HSB woning een buitenunit van de warmtepomp hangen. Dit is qua geluid beslist af te raden, door de holle constructie van de binnenwanden worden deze geluiden/trillingen extra goed doorgegeven aan de constructie en zijn binnen dan goed hoorbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 20:53
[...]

[...]

Hier enkele voorbeelden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tBDriaBU8FkV9R1LFUPTFCWQEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blCFuzrFvIDAkgS7Oamfvidy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJIDuQhn1-vOyS-UFyun0FhzwiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E9kzN1IluRijOhBA30nFEgCM.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van hoe groot je overstek is en hoe je de bakken positioneert ten opzichte van ramen, deuren en bestrating hoef je er helemaal geen last van te hebben.

Wij leggen een grind- / beplantingsstrook rondom de woning aan i.v.m. opspattend zand tegen de gevel. Wij positioneren de nestkasten strax zo dat deze boven de beplanting uit komen. Die paar keuteltjes vallen daar op/in en spoelen met de eerste de beste regenbui wel weg. Verder is het ook niet zo dat de hele dakgoot van voor tot achter vol moet zitten met nestkasten. Als ik de raam openingen aftrek van het aantal meters wat we hebben aan dak overstek dan hou ik effectief iets van 8 a 10 meter over. Als we dan verdeeld over de woning (minimaal) 4 nestgelegenheden kunnen realiseren doen we het best netjes denk ik zo. Aangezien we voor een redelijk groene tuin willen gaan kiezen wij er voor om de nestkasten in de woning te richten op vleermuizen / zwaluwen. In de tuin komen aardig wat meters aan beuken / taxus haag, een stuk of 10 bomen en diverse lage struiken waardoor daar voor vogels kansen genoeg liggen.

Verder is het hele idee gestoeld op het ''Build it and they wil come principe'' het is niet dat ik een willekeurige heggenmus van de straat afpluk en deze in de nestkasten prop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:28
Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:08:
Verder is het hele idee gestoeld op het ''Build it and they wil come principe'' het is niet dat ik een willekeurige heggenmus van de straat afpluk en deze in de nestkasten prop.
ohhh, ik vond het al zo'n gedoe. Elke keer die kettingen aan die kleine pootjes maken want zin om te blijven hadden ze ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 12:16
Leuk topic. In andere topics is er ook info over hsb te lezen. Maar een eigen topic is natuurlijk nog beter. d:)b

Ik kwam ooit dit tegen: https://gablok.be/en/
Belgisch bedrijf dat geisoleerde blokken fabriceert. Eigenlijk is het een LEGO bouwpakket. Iemand ervaring mee? Zoals op een filmpje te zien, kan echt iedereen dit zelf in elkaar zetten.

YouTube: Gablok - Timelapse Montage Maison Rapide avec blocs de construction ...

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 10:57
FrankSpin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:25:
Veel van de onderdelen worden machinaal gemaakt. Bepaalde onderdelen worden volledig computer gestuurd gedaan. Zoals het uitzagen van de locaties voor de stopcontacten e.d. Dit verminderd de foutgevoeligheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een bijkomend voordeel van houtbouw is de aardbevingsbestendigheid. De woning moet een aardbeving kunnen doorstaan van 5.8 op de schaal van richter. Dit moet je lezen als:, dat de woning niet instort. cosmetische schade behoud je altijd.
Dit lijken wel machines van H&M Houtbewerkingsmachines uit Sneek. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

[xxx

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 27-04-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
Is er ergens een overzicht te vinden van de verschillende houtbouwsystemen? Hier staat eea genoemd:

https://www.orga-architec...obased-bouwmethode-top-7/

Ook interresant, een vergelijking van massiefhoutbouw tov houtskeletbouw:

https://www.orga-architect.nl/nieuws/clt-of-hsb/

En hier vrij overzichtelijk de richtlijnen voor prijzen:
https://scanabouw.nl/page/houtskeletbouw-prijs/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-03 10:51
D.deJong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:41:

De buitenwanden zijn van binnen naar buiten: gips,fermacel,dampdichte folie,
Waarom nog gips over de fermacel heen? Want fermacel is ook prima te stucen en een stuk stootvaster dan gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 14:24
jpandriesse schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:43:
[...]

Waarom nog gips over de fermacel heen? Want fermacel is ook prima te stucen en een stuk stootvaster dan gips.
Om de naden tussen de elementen af te werken, dat scheelt een hoop scheuren.
Tussen de elementen (ook de kap) zit soms 10 tot 15mm ruimte die vervolgens wordt volgeschuimd met flexfoam. De naden is stelruimte en garandeert de luchtdichtheid, hout op hout is lastiger dicht te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 06-11-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verlijm je de Fermacell naden dan niet? Fermacell word voor element stijfheid (schragen) gedaan denk ik?
Zo is het net niets, nog steeds het slappe gips aan buitenzijde. Wel makkelijker afwerken aangezien het gladder is dan Fermacell. Maar zou zelf een houten onderplaat (11mm OSB) doen dan en de 1,2mtr brede Fermacell platen midden over alle naden zetten. En met dampopen isolatie zoals houtvezel kun je ook de dampdichte folielaag weglaten.
Jogai schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:46:
Is er ergens een overzicht te vinden van de verschillende houtbouwsystemen? Hier staat eea genoemd:

https://www.orga-architec...based-bouwmethode-top-7/t

Ook interresant, een vergelijking van massiefhoutbouw tov houtskeletbouw:

https://www.orga-architect.nl/nieuws/clt-of-hsb/

En hier vrij overzichtelijk de richtlijnen voor prijzen:
https://scanabouw.nl/page/houtskeletbouw-prijs/
Ik denk niet dat de Scanabouw prijzen actueel zijn…. Ze hebben het ook nog over EPN/EPC…. Denk dat je hier rustig een ton bovenop kunt tellen.

[ Voor 42% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-11-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:12
Ik haak even in omdat in dit topic al zoveel moois staat mbt HSB. Ik ben momenteel op zoek naar een stukje grond in Zweden (al dan niet met bestaande bouw dat dan moet worden afgevoerd). Ik wil hier een modern vakantiehuisje op bouwen.

Ik kom meerdere prefab woningen tegen die als vast bouwpakket worden geleverd. Deze bedrijven zitten bijna allemaal in Lithouwen (en de buurlanden). Prijzen voor het basispakket ligt telkens rond €25.000/€50.000 en fors hoger als je een echt volwaardig (HBS) huis kiest (100k+ voor 2 verdiepingen + zolder). Wij willen echter een vakantiehuis, max 120m2 totaal.

Is dit een route zonder risico of juist met veel risico? De reden dat deze optie opviel is dat je er een basiswoning kunt uitzoeken en vervolgens in overleg maatwerk (qua layout etc) kunt toepassen. Daarbij is het ook mogelijk om afwijkende materiaalkeuze toe te passen. Zijn de genoemde prijzen een argument voor een optie als deze te gaan, of zou zelfbouw van een vergelijkbare HBS woning een vergelijkbare prijs opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondye
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-11-2023
Mensen ervaring hiermee?

*snip* Je hebt er zelf al genoeg ervaring mee. ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2023 15:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste