Laatste kolom is toch Tot. Cases / 1M Pop., of begrijp ik je verkeerd?CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Ook absolute aantallen. Zegt eigenlijk zo weinig. Net waarom ik het bijhouden van absolute ranglijstjes van gewonnen gouden medailles op Olympische spelen ook altijd zo futiel vind. De grote landen met grote afvaardigingen staan NATUURLIJK bovenaan maar gewonnen medailles per 100 deelgenomen evenementen zegt pas écht iets over verschillen in prestatieniveau.
Nu zijn er nog wat grotere verschillen die door verschillende startmomenten van de uitbraak worden bepaald maar over 1-2 maanden zijn de effecten daarvan aardig gereduceerd.
Die relatieve verschillen gaan juist in het verdere verloop ook relevanter worden om de relatieve risico's per land te beoordelen. Iedereen staart zich nu maar blind op die absolute aantallen. Lekker spectaculair soms maar eigenlijk uiteindelijk niet zo heel boeiend.
https://www.msn.com/nl-nl...=BBoPOOe&ocid=mailsignout
Betreft niet alleen de school van het kind van mijn zus zo te zien. Totaal 11.000 leerlingen !
Betreft niet alleen de school van het kind van mijn zus zo te zien. Totaal 11.000 leerlingen !
Deze site is ook interessant: https://cmmid.github.io/t...varying-transmission.html het is een model van de verspreiding snelheid van het virus. Interessant is dat ,in dit model met alle caveats, deze in Italië (hoewel nog steeds te hoog) meer daalt dan bijvoorbeeld Duitsland dus hun maatregelen hebben toch effect. De Aziatische landen doen duidelijk beter dan de Westerse. Op zich hoopgevend, controle is mogelijk, zelfs in een zwaar getroffen land als Zuid-Korea.
Zou leuk zijn als NL dit ook deed:
https://www.facebook.com/...n/videos/615164082657847/
(PM van Nieuw-Zzeeland en twee experts geven een informele maar informatieve uitleg over Covid)
https://www.facebook.com/...n/videos/615164082657847/
(PM van Nieuw-Zzeeland en twee experts geven een informele maar informatieve uitleg over Covid)
[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 09-03-2020 12:56 ]
Niet per land. Alleen China en de rest van de wereld. Bij de landen staan alleen de totale aantallen/miljoen inw. Ik wil meer weten over de toename per dag per 1000/10.000 of wat dan ook. Die vermenigvuldigingsfactor t.o.v. de vorige dag. Dat vertelt meer over de ontwikkeling per land.
Vergelijk je dan geen appels met peren? In China is de besmetting voor een groot deel geconcentreerd in Wuhan / Hubei. Nederland past daar al 4 keer in qua oppervlakte. Als je dat omslaat naar besmettingen per inwoners van het totale land krijg je toch een heel ander beeld?CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:00:
[...]
Niet per land. Alleen China en de rest van de wereld. Bij de landen staan alleen de totale aantallen/miljoen inw. Ik wil meer weten over de toename per dag per 1000/10.000 of wat dan ook. Die vermenigvuldigingsfactor t.o.v. de vorige dag. Dat vertelt meer over de ontwikkeling per land.
Hij wil.
Zo'n statistiek per land heeft alleen nut op het moment dat je een flink aantal besmettingen per dag hebt, anders fluctueerd het te veel. Daarnaast zegt het per land natuurlijk vrij weinig. Je kan de lijn leggen tussen limburg en duitsland, maar het is toch 1 besmettingshaard. Ook zijn landen dermate vervlochten dat het virus makkelijk van het ene naar het andere land verspreid.CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:00:
[...]
De vermenigsvuldigingsfactor voor landen buiten china kun je op die website prima zien, en je ziet dat het nu al redelijk fluctueerd maar over het algemeen nog boven de 1 ligt.
Daarnaast heb je nog het probleem dat niet iedereen getest wordt (zie hierboven over frankrijk) waardoor het aantal gevallen minder hard lijkt de stijgen dan wat er daadwerkelijk gebeurd
[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2020 13:13 ]
Dan moet je denk ik zelf aan de slagCaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:00:
[...]
Hetzelfde met Italie waar Lombardije de hotspot is met verreweg de meeste gevallen terwijl in zuid Italie het niet erger is als in NLklaaas schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:07:
[...]
Vergelijk je dan geen appels met peren? In China is de besmetting voor een groot deel geconcentreerd in Wuhan / Hubei. Nederland past daar al 4 keer in qua oppervlakte. Als je dat omslaat naar besmettingen per inwoners van het totale land krijg je toch een heel ander beeld?
[ Voor 26% gewijzigd door gws24 op 09-03-2020 13:13 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Mensen laten zichzelf makkelijk gek maken door de media en zijn daar heel gevoelig voor.GekkePrutser schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:29:
Ik maak me hier best wel zorgen over, als we met iets relatief milds als Corona nu al zoveel problemen hebben... De beurs crasht, hele gebieden onder quarantaine, schappen leeg. Dan zie je hoe slecht we daar eigenlijk mee om kunnen gaan.
Ook over 'het aangedane deel' van het land zegt het iets. En zeker in de toekomst als het zich zal gaan uitbreiden. Daar denk ik alvast (ook) aan. China is zo groot dat je het huidige aangedane gebied ook wel bijna als een separaat land kunt beschouwen. Voor dat deel zeggen die relatieve verschillen daar nu ook veel. Daar is de trend door de langere periode ook al duidelijker waar te nemen.klaaas schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:07:
[...]
Vergelijk je dan geen appels met peren? In China is de besmetting voor een groot deel geconcentreerd in Wuhan / Hubei. Nederland past daar al 4 keer in qua oppervlakte. Als je dat omslaat naar besmettingen per inwoners van het totale land krijg je toch een heel ander beeld?
Gewoon even een paar kolommetjes toevoegen met die relatieve waarden en ik ben tevreden.
Misschien had je een iets minder duur huis moeten kopen als je niet een paar dagen minder kan werken omdat er een leraar ziek is. Het probleem wordt echt niet doorgeschoven naar de ouders, jij wilde kinderen, dat is jou probleem, niet het probleem van de school of overheid. En wat hebben vrouwen er mee te maken? Als man kun je toch ook thuisblijven? Dan ga je maar parttime werken en neem je een minder duur huis/auto.Metro2002 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Uh jawel. Net als dat naar school gaan normaliter iets statisch is (je MOET immers je kind naar school brengen) is je leven daarop inrichten ook niet zomaar aan te passen (je werkt bv ,iets dat nogal veel vrouwen doen tegenwoordig, je hebt je hypotheek aangepast op 2 inkomens etc, dat verander je toch niet even in een paar dagen??). Wellicht begrijp ik je verkeerd want ik kom niet echt wijs uit wat je nu precies probeert te vertellen ?
[...]
Er is momenteel een gigantisch lerarentekort. Als er dan iemand ziek wordt is er niet direct een andere leraar voor handen en wordt het probleem inderdaad doorgeschoven naar de ouders en die schuiven het probleem noodgedwongen ook weer door naar hun werkgever etc.
[...]
Yep, bij mijn zus ook pas gisteren einde van de middag op de hoogte gesteld.
Het probleem is dat je denkt dat kinderen, een dikke auto en een groot huis erbij horen en dat je daarom maximaal aan je uitgaven zit. Als je verstandig bent zorg je dat er ruimte zit in je financiele situatie. Zo zouden wij makkelijk een jaar thuis kunnen blijven en thuisonderwijs geven als de school dicht zou gaan. Maar ik woon dan ook op 70 m2 en rij in een goedkope auto.
Niet voor je eigen kinderen kunnen zorgen en zeggen dat school het probleem naar je doorschuift is de omgekeerde wereld. Leerplicht != gegarandeerde opvang. Zeker in een uitzonderlijke situatie zoals nu aan de gang is zul je je verantwoordelijkheid moeten nemen voor je eigen kinderen. Bij ons is vandaag en morgen ook een leerkracht ziek en we hebben 2 extra kids over de vloer. Regel wat met de andere ouders en het probleem is opgelost.
bron: liveblog ADHet RIVM heeft vandaag een grote wijziging bekendgemaakt met betrekking tot de quarantaineregels. Voortaan mogen coronapatiënten al na 24 uur zonder symptomen weer naar buiten. Voorheen moesten patiënten in strikte thuisisolatie blijven totdat ze tweemaal negatief getest waren. Tussen de testst moest minimaal 24 uur zitten.
Maar dat lijkt mij niet helemaal goed verwoord want als je de nieuwe richtlijn bekijkt dan gaat het om een contact en niet de index patient zelf.
bron: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/contactenHoogrisicocontact met symptomen
Bij een hoogrisicogezinscontact met symptomen wordt door de controlerende instantie alleen nog diagnostiek ingezet indien deze persoon werkzaam is in de zorg, of bij een mogelijke opname-indicatie, ouderen >70 jaar en bij onderliggend lijden. Indien nodig, kan de arts van de GGD met het LCI hierover overleggen. De gezinscontacten van de patiënt blijven immers al thuis, een testuitslag heeft vanuit volksgezondheidsoogpunt geen meerwaarde.
Indien het contact 24 uur symptoom vrij is, dan kan isolatie opgeheven worden. De noodzaak voor bevestiging met een negatieve test is vervallen.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
waarom in spoilers?
Sowieso schrijf je zo!
Hier (Eindhoven) werden we na 1 uurke al gebeld om onze dochter op te halen want vroeg om een snotdoek, terwijl bij een vriendin van ons (in Helmond) een kind pas naar huis wordt gestuurd als het kind koorts heeft. Op zich snap ik de RIVM-richtlijnen wel, maar het is weer een lappendeken van willekeur. Wat ik trouwens wel sneu vond voor onze dochter dat ze in quarantaine is gezet wegens die snotneus. Verkouden is ze niet, maar als ze zich inspant (rennen/springen/weetikveelwat) dan krijgt ze al gauw een loopneus, en dat is dus nu een enkeltje naar huis. Deze onderbuikgevoelens echt niet.
[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 22:31 ]
Even van @anandus zijn tabelletje gejat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 27-2-2020 1 #DIV/0! 28-2-2020 2 100% 29-2-2020 7 250% 1-3-2020 10 43% 2-3-2020 18 80% 3-3-2020 23 28% 4-3-2020 38 65% 5-3-2020 82 116% 6-3-2020 128 56% 7-3-2020 188 47% 8-3-2020 264 40% 9-3-2020 321 22% |
Dat citaat lijkt inderdaad te gaan over mensen die verdachte (lichte) symptomen hadden maar toch nog niet getest hoefden te worden. Als die symptoomvrij worden lijkt de noodzaak om te testen inderdaad nog verder weg te vallen.gws24 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:33:
[...]
bron: liveblog AD
Maar dat lijkt mij niet helemaal goed verwoord want als je de nieuwe richtlijn bekijkt dan gaat het om een contact en niet de index patient zelf.
[...]
bron: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/contacten
Lijkt mij inderdaad niet over bevestigde Coronapatiënten te gaan.
Zal het erg uitmaken dat het gister zondag was?gws24 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:39:
[...]
Even van @anandus zijn tabelletje gejat:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 27-2-2020 1 #DIV/0! 28-2-2020 2 100% 29-2-2020 7 250% 1-3-2020 10 43% 2-3-2020 18 80% 3-3-2020 23 28% 4-3-2020 38 65% 5-3-2020 82 116% 6-3-2020 128 56% 7-3-2020 188 47% 8-3-2020 264 40% 9-3-2020 321 22%
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ja, plus dat de resultaten van de steekproef in Brabant ook nog niet (volledig) bekend zijn:basvn schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:42:
[...]
Zal het erg uitmaken dat het gister zondag was?
https://www.bd.nl/dossier...rder-van-kracht~a3f5a9e7/Het RIVM laat aan deze krant weten nog altijd bezig te zijn met de analyse van een steekproef onder ziekenhuispersoneel. Hoe lang dat nog duurt, kan een woordvoerder niet zeggen. Het is onzeker of er deze maandag al duidelijkheid komt. ,,Tot die tijd blijft ons advies van kracht.”
Je zegt 2x dat het iets zegt, maar wat dan precies? En als je het hebt over de aangedane gebieden moet je dan ook niet een kolom hebben met de besmettingen per aantal inwoners aangedaan gebied?CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:28:
[...]
Ook over 'het aangedane deel' van het land zegt het iets. En zeker in de toekomst als het zich zal gaan uitbreiden. Daar denk ik alvast (ook) aan. China is zo groot dat je het huidige aangedane gebied ook wel bijna als een separaat land kunt beschouwen. Voor dat deel zeggen die relatieve verschillen daar nu ook veel. Daar is de trend door de langere periode ook al duidelijker waar te nemen.
Ik heb het idee dat sommigen hier veel meer waarde hechten aan dit soort cijfers dan logischerwijs mogelijk is.
Hij wil.
Dat is inderdaad een flink nadeel van de richtlijn en kon ook worden verwacht.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
Hier (Eindhoven) werden we na 1 uurke al gebeld om onze dochter op te halen want vroeg om een snotdoek, terwijl bij een vriendin van ons (in Helmond) een kind pas naar huis wordt gestuurd als het kind koorts heeft. Op zich snap ik de RIVM-richtlijnen wel, maar het is weer een lappendeken van willekeur. Wat ik trouwens wel sneu vond voor onze dochter dat ze in quarantaine is gezet wegens die snotneus. Verkouden is ze niet, maar als ze zich inspant (rennen/springen/weetikveelwat) dan krijgt ze al gauw een loopneus, en dat is dus nu een enkeltje naar huis. Onderbuikgevoel (maar ongetwijfeld bevestigd een dezer dagen als verzuimcijfers bekend worden): geef leraren, opvang- en zorgmedewerkers 1 excuus om iets niet te hoeven doen en ze pakken het met beide handen aan. Iedereen in de (semi-) publieke sector denkt nu "mooi!" lijkt wel. Zo waren er op Omroepbrabant leraren die aangeven zich anders niet ziek te melden en nu maar wel "want zo zijn de regels nu eenmaal." Nogmaals: ik snap het wel, maar er lijkt nogal willekeur in te zitten.
Ik heb een heel klein beetje last van hooikoorts. Daarom heb ik wel eens een beetje last dat ik moet snuiten/niezen. Verder heb ik een behoorlijk sterk gestel. Ik heb bijvoorbeeld al meer dan een jaar of 10 geen griep gehad en geen verkoudheid. Soms voel ik even wat voorbij komen maar meestal is dat binnen een dag weer over.
maar ja, wat wordt het straks? Één keer niezen en in quarantaine? Dat zou wel weer een extra uitdaging geven. Ik hoop niet dat we in dergelijke taferelen terechtkomen. Daar wordt niemand beter van.
Imo zijn ze juist in het begin niet ver genoeg gegaan door iedereen met verschijnselen te testen maar dat af te laten hangen van of je in besmet gebied was geweest.GrooV schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:48:
Laten we vooral realistisch blijven en wat mij betreft is het RIVM al te ver gegaan. Dat advies misbruiken ze alleen maar voor hun eigen steekproef te laten slagen
bron: https://www.rivm.nl/nieuw...er-coronavirus/steekproef
Nu vragen ze zich af hoe het kan dat er besmettingen optreden onder groepen die niet daar geweest zijn of gelinkt kunnen worden aan.
Lijkt me vrij logisch als je de eerste weken mensen naar huis stuurt die zelf aangeven alle symptomen te hebben en ze ook niet adviseerde zich af te zonderen.
Beetje wat fout is gegaan in Italië.
Wat ik ook opmaak uit hun site. Onder "waarom wordt ik niet getest" en "Is er genoeg testcapaciteit" staat hetzelfde, alleen de gevallen waarvan ze haast zeker weten dat ze Covid-19 hebben worden getest zodat er genoeg capaciteit is voor hen die het nodig hebben. Dat zijn dus al de ernstige gevallen.
Mijn boerenverstand zegt dat juist als je het wil beperken je testcapaciteit moet uitbreiden in het begin, om elke besmetting er uit te halen.
Beter teveel tests negatief dan één onopgemerkt geval dat het virus ongecontroleerd kan verspreiden.
Doordat nu met steekproeven ook personeel dat een kuchje heeft getest gaan worden, lijkt het me haast onvermijdelijk dat daarmee aangetoond gaat worden dat Covid-19 besmettelijker is dan aangenomen en op geanticipeerd werd.
De reactie van onze MP was ook zo veelzeggend na het uurtje crisisoverleg:
Er zijn heel veel erg bekwame mensen bezig waarvoor alle lof, verder komt er een besmettings/overledenen-teller op de site, en alles is onder controle......
Ben benieuwd waar die teller over een week op staat.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Zou je leerkrachten en andere pedagogisch medewerkers niet als lui en gemakzuchtig willen afschilderen? Naast de zorg en de politie is er geen baan in Nederland waar zo ontzettend veel werkdruk op staat en zoveel van gevraagd wordt.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
Hier (Eindhoven) werden we na 1 uurke al gebeld om onze dochter op te halen want vroeg om een snotdoek, terwijl bij een vriendin van ons (in Helmond) een kind pas naar huis wordt gestuurd als het kind koorts heeft. Op zich snap ik de RIVM-richtlijnen wel, maar het is weer een lappendeken van willekeur. Wat ik trouwens wel sneu vond voor onze dochter dat ze in quarantaine is gezet wegens die snotneus. Verkouden is ze niet, maar als ze zich inspant (rennen/springen/weetikveelwat) dan krijgt ze al gauw een loopneus, en dat is dus nu een enkeltje naar huis. Onderbuikgevoel (maar ongetwijfeld bevestigd een dezer dagen als verzuimcijfers bekend worden): geef leraren, opvang- en zorgmedewerkers 1 excuus om iets niet te hoeven doen en ze pakken het met beide handen aan. Iedereen in de (semi-) publieke sector denkt nu "mooi!" lijkt wel. Zo waren er op Omroepbrabant leraren die aangeven zich anders niet ziek te melden en nu maar wel "want zo zijn de regels nu eenmaal." Nogmaals: ik snap het wel, maar er lijkt nogal willekeur in te zitten.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Dat vraag ik mij ook af, ik ben vrijwel chronisch verkouden dus dan kan ik permanent thuis gaan zitten.Indoubt schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:46:
[...]
maar ja, wat wordt het straks? Één keer niezen en in quarantaine? Dat zou wel weer een extra uitdaging geven. Ik hoop niet dat we in dergelijke taferelen terechtkomen. Daar wordt niemand beter van.
Nee dat is ook geen oplossing.
Ik ben ook wel benieuwd hoe effectief de maatregelen in de huidige vorm zijn.
Ook ben ik erg benieuwd naar Frankrijk, mensen bewust niet meer testen 'tenzij....' is een precedent die het eigenlijk op vrije voeten stelt.
Inderdaad, mensen in de publieke sector zijn liever lui dan moe terwijl in de privé sector er uitsluitend hard gewerkt wordt...Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
Onderbuikgevoel (maar ongetwijfeld bevestigd een dezer dagen als verzuimcijfers bekend worden): geef leraren, opvang- en zorgmedewerkers 1 excuus om iets niet te hoeven doen en ze pakken het met beide handen aan. Iedereen in de (semi-) publieke sector denkt nu "mooi!" lijkt wel. Zo waren er op Omroepbrabant leraren die aangeven zich anders niet ziek te melden en nu maar wel "want zo zijn de regels nu eenmaal." Nogmaals: ik snap het wel, maar er lijkt nogal willekeur in te zitten.
[ Voor 27% gewijzigd door FreeShooter op 09-03-2020 13:52 ]
Waarom post je hier nog!? Wil je ons allemaal ziek hebben ofzo! Sluit jezelf op in de kelder zonder WiFi en rap een beetje, snotterneus!Indoubt schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:46:
[...]
Dat is inderdaad een flink nadeel van de richtlijn en kon ook worden verwacht.
Ik heb een heel klein beetje last van hooikoorts. Daarom heb ik wel eens een beetje last dat ik moet snuiten/niezen. Verder heb ik een behoorlijk sterk gestel. Ik heb bijvoorbeeld al meer dan een jaar of 10 geen griep gehad en geen verkoudheid. Soms voel ik even wat voorbij komen maar meestal is dat binnen een dag weer over.
Snap wat je bedoeld. Maar goed, in China deden ze hele gebieden in preventieve quarantaine. Kerngezond, je hele leven nog nooit verkouden geweest? Leuk voor je, toch binnen blijven. Daarmee vergeleken is "quarantaine zodra je een keer niest" nog mild.
Maar goed, ik ken het dilemma. Bij partner op werk is een corona-geval geconstateerd. Bij zoon op school ook. Als ik nu een paar keer moet hoesten... moet ik dan voor de zekerheid thuis blijven? Liever niet. Maar ik wil ook niet verantwoordelijk zijn voor meer besmettingen als ik het toch zou hebben. Choices, choices.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Verwijderd
Stel je dan voor dat men richtlijnen van de overheid moet negeren?Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
Bedoel, met een verkoudheid meld ik me normaal ook niet ziek, maar zou nu ook thuis blijven. Dat is gewoon richtlijnen opvolgen. Heeft niks met luiheid te maken. Als je lui wil zijn ga je niet voor de klas staan.
Verwijderd
Er zijn al 6000 tests gedaan dus de meesten zijn negatief anders hadden we al duizenden corona patiënten.Teijgetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Imo zijn ze juist in het begin niet ver genoeg gegaan door iedereen met verschijnselen te testen maar dat af te laten hangen van of je in besmet gebied was geweest.
Nu vragen ze zich af hoe het kan dat er besmettingen optreden onder groepen die niet daar geweest zijn of gelinkt kunnen worden aan.
Lijkt me vrij logisch als je de eerste weken mensen naar huis stuurt die zelf aangeven alle symptomen te hebben en ze ook niet adviseerde zich af te zonderen.
Beetje wat fout is gegaan in Italië.
Wat ik ook opmaak uit hun site. Onder "waarom wordt ik niet getest" en "Is er genoeg testcapaciteit" staat hetzelfde, alleen de gevallen waarvan ze haast zeker weten dat ze Covid-19 hebben worden getest zodat er genoeg capaciteit is voor hen die het nodig hebben. Dat zijn dus al de ernstige gevallen.
Mijn boerenverstand zegt dat juist als je het wil beperken je testcapaciteit moet uitbreiden in het begin, om elke besmetting er uit te halen.
Beter teveel tests negatief dan één onopgemerkt geval dat het virus ongecontroleerd kan verspreiden.
Doordat nu met steekproeven ook personeel dat een kuchje heeft getest gaan worden, lijkt het me haast onvermijdelijk dat daarmee aangetoond gaat worden dat Covid-19 besmettelijker is dan aangenomen en op geanticipeerd werd.
De reactie van onze MP was ook zo veelzeggend na het uurtje crisisoverleg:
Er zijn heel veel erg bekwame mensen bezig waarvoor alle lof, verder komt er een besmettings/overledenen-teller op de site, en alles is onder controle......
Ben benieuwd waar die teller over een week op staat.
Waar zeg ik dat ze lui en gemakzuchtig zijn?Jorgen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:51:
[...]
Zou je leerkrachten en andere pedagogisch medewerkers niet als lui en gemakzuchtig willen afschilderen? Naast de zorg en de politie is er geen baan in Nederland waar zo ontzettend veel werkdruk op staat en zoveel van gevraagd wordt.
Exact. Dat is ook juist waar Italië voor waarschuwt; verander het gedrag van je bevolking. Dat gaat dus onder meer hierover, richtlijnen opvolgen.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:53:
[...]
Stel je dan voor dat men richtlijnen van de overheid moet negeren?
Bedoel, met een verkoudheid meld ik me normaal ook niet ziek, maar zou nu ook thuis blijven. Dat is gewoon richtlijnen opvolgen. Heeft niks met luiheid te maken. Als je lui wil zijn ga je niet voor de klas staan.
Verwijderd
Met een kuchje kun je werken maar het advies van het RIVM is nu dat niet meer te doen. Niet altijd van het slechtste van de mens uit gaan.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:55:
[...]
Waar zeg ik dat ze lui en gemakzuchtig zijn?Mijn vrouw werkt in de zorg en daar is het advies helemaal tegenstrijdig: daar mag je alleen niet komen als je én koorts én verkouden én in een risicogebied bent geweest. Zo niet: dan gewoon komen werken, en daarmee gaan ze tegen het advies van de RIVM in. Maar leraren die @ Omroepbrabant zeggen dat ze makkelijk kunnen werken maar zich om een kuchje toch ziek melden: tja, is dat kuchje er wel?
Uhm...Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:55:
[...]
Waar zeg ik dat ze lui en gemakzuchtig zijn?Mijn vrouw werkt in de zorg en daar is het advies helemaal tegenstrijdig: daar mag je alleen niet komen als je én koorts én verkouden én in een risicogebied bent geweest. Zo niet: dan gewoon komen werken, en daarmee gaan ze tegen het advies van de RIVM in. Maar leraren die @ Omroepbrabant zeggen dat ze makkelijk kunnen werken maar zich om een kuchje toch ziek melden: tja, is dat kuchje er wel?
geef leraren, opvang- en zorgmedewerkers 1 excuus om iets niet te hoeven doen en ze pakken het met beide handen aan.
Laat ik het anders zeggen: er zijn dus gevallen die dat dus wél doen (zoals die @ Omroepbrabant).
Het erge is dat er ook instellingen zijn waar een link is met het virus terwijl de richtlijnen gewoon genegeerd worden: personeel moet dan hoe dan ook komen (tenzij dus én verkouden én koorts én in risicogebied geweest). Dat is onbegrijpelijk.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:53:
[...]
Stel je dan voor dat men richtlijnen van de overheid moet negeren?
[ Voor 57% gewijzigd door Bart-Willem op 09-03-2020 14:00 ]
Dat was dacht ik eergisteren (https://twitter.com/rivm/status/1236355606904217607) dus inmiddels zullen dat er veel meer zijn richting de 10k. Op het moment zaten we zo rond de 2000 mogelijke tests per dag met de 14 labs en er komt heel binnenkort nog meer capaciteit bij (bericht van 5/3: https://www.ad.nl/binnenl...rus-gaat-testen~a3fb0f43/ edit: tot 1500 testen per dag extra dus dan kom je totaal op een capaciteit van 3500 testen per dag).Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Er zijn al 6000 tests gedaan dus de meesten zijn negatief anders hadden we al duizenden corona patiënten.
[ Voor 7% gewijzigd door gws24 op 09-03-2020 14:14 ]
Dat laatste wordt moeilijker omdat je dat gebied moet definiëren maar dat kan bij grote gebieden zoals Noord Italië evt. ook interessant zijn. Zoals ik zei denk ik vooral dat dit in de toekomst meer informatie zal geven als de verspreiding diffuser wordt maar mede daarom wil ik nu al kunnen kijken of die getallen al interessante informatie geven en ze in de toekomst kunnen vergelijken met de 'historische' data.klaaas schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:44:
[...]
Je zegt 2x dat het iets zegt, maar wat dan precies? En als je het hebt over de aangedane gebieden moet je dan ook niet een kolom hebben met de besmettingen per aantal inwoners aangedaan gebied?
Dat kuchje is dus prima reden om je met de huidige richtiljnen ziek te melden ja. Dat is niet aan jou om te oordelen. Ze zeggen, normaal werken we, nu volgens de richtiljnen dniet. Ze doen het dus uitstekend dat ze die richtlijnen zo opvolgen.
Vergeleken met de afgelopen dagen is er een duidelijk dalende trend te zien in het aantal besmettingen. Wellicht dat er morgen nog een toename is, aangezien vandaag nog besmetting uit het weekend verwerkt worden?
Overigens is er net op mijn werk (grote ROC midden Nederland) een collega naar huis "gestuurd" i.v.m. luchtwegklachten.
Overigens is er net op mijn werk (grote ROC midden Nederland) een collega naar huis "gestuurd" i.v.m. luchtwegklachten.
[ Voor 22% gewijzigd door ShininNL op 09-03-2020 14:06 ]
Kan je pas over ~6 dagen zeggen.ShininNL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:05:
Vergeleken met de afgelopen dagen is er een duidelijk dalende trend te zien in het aantal besmettingen. Wellicht dat er morgen nog een toename is, aangezien vandaag nog besmetting uit het weekend verwerkt worden?
Tevens zitten de onderzochte zorgmedewerkers in Brabant hier niet tussen.
Verwijderd
Je kunt niet spreken van een trend op basis van een datapunt.ShininNL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:05:
Het is nog geen hooikoortstijd dus ik ben safe (voorlopig)Whuzz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:52:
[...]
Waarom post je hier nog!? Wil je ons allemaal ziek hebben ofzo! Sluit jezelf op in de kelder zonder WiFi en rap een beetje, snotterneus!
Snap wat je bedoeld. Maar goed, in China deden ze hele gebieden in preventieve quarantaine. Kerngezond, je hele leven nog nooit verkouden geweest? Leuk voor je, toch binnen blijven. Daarmee vergeleken is "quarantaine zodra je een keer niest" nog mild.
Maar goed, ik ken het dilemma. Bij partner op werk is een corona-geval geconstateerd. Bij zoon op school ook. Als ik nu een paar keer moet hoesten... moet ik dan voor de zekerheid thuis blijven? Liever niet. Maar ik wil ook niet verantwoordelijk zijn voor meer besmettingen als ik het toch zou hebben. Choices, choices.
Maar bedankt voor je bezorgdheid.
Bij ons (bedrijf waarvoor ik werk) is ook alle non-essential travel geschrapt tot nader order. Alle risicogebieden waren al veel eerder geschrapt.
[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 09-03-2020 14:14 ]
Nogmaals: ik snap het wel, maar ik snap de totale willekeur dus niet. Net zoals op het kinderdagverblijf dus: 1x je neus af moeten doen = naar huis, terwijl een kinderdagverblijf 10km verderop een kind pas naar huis wil sturen als het boven de 38,5 graden koorts heeft. De richtlijnen lijken me duidelijk, toch weet men er een eigen interpretatie aan te geven.Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:05:
[...]
Dat kuchje is dus prima reden om je met de huidige richtiljnen ziek te melden ja. Dat is niet aan jou om te oordelen. Ze zeggen, normaal werken we, nu volgens de richtiljnen dniet. Ze doen het dus uitstekend dat ze die richtlijnen zo opvolgen.
Ach ja, ik zie het als training voor de complete lockdown over een paar weken. Want morgen is onze dochter ook niet welkom wegens die (eenmalige) loopneus.
[ Voor 10% gewijzigd door Bart-Willem op 09-03-2020 14:16 ]
Ja, ben benieuwd naar die lockdown. Ik werk zelf ook in het onderwijs, heb nu een knallende bijholteontsteking (al 4 weken). Maar als ik in brabant zou wonen, zou i kme dus ziek moeten melden. Doe ik liever ook niet, maar ja als die re gels hier kome n(twente) dan zal ik dat ook zeker gaan doenBart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:15:
[...]
Nogmaals: ik snap het wel, maar ik snap de totale willekeur dus niet. Net zoals op het kinderdagverblijf dus: 1x je neus af moeten doen = naar huis, terwijl een kinderdagverblijf 10km verderop een kind pas naar huis wil sturen als het boven de 38,5 graden koorts heeft. De richtlijnen lijken me duidelijk, toch weet men er een eigen interpretatie aan te geven.
Ach ja, ik zie het als training voor de complete lockdown over een paar weken. Want morgen is onze dochter ook niet welkom wegens die (eenmalige) loopneus.
Hier in Enschede (Jumbo) is trouwens nu wel een hamsteren-protocol in werking getreden. Geneesmiddelen is nog maar maximaal 2 per item per klant.
Ik gebruik zelf al 1 pakje per paar dagen, dus ik kon geen voorraadje aanleggen
Ik zie het nog niet helemaal voor me, maar als jij er blij van wordtCaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:04:
[...]
Dat laatste wordt moeilijker omdat je dat gebied moet definiëren maar dat kan bij grote gebieden zoals Noord Italië evt. ook interessant zijn. Zoals ik zei denk ik vooral dat dit in de toekomst meer informatie zal geven als de verspreiding diffuser wordt maar mede daarom wil ik nu al kunnen kijken of die getallen al interessante informatie geven en ze in de toekomst kunnen vergelijken met de 'historische' data.
Hij wil.
Wat dacht je van hier:Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:55:
[...]
Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
Hier (Eindhoven) werden we na 1 uurke al gebeld om onze dochter op te halen want vroeg om een snotdoek, terwijl bij een vriendin van ons (in Helmond) een kind pas naar huis wordt gestuurd als het kind koorts heeft. Op zich snap ik de RIVM-richtlijnen wel, maar het is weer een lappendeken van willekeur. Wat ik trouwens wel sneu vond voor onze dochter dat ze in quarantaine is gezet wegens die snotneus. Verkouden is ze niet, maar als ze zich inspant (rennen/springen/weetikveelwat) dan krijgt ze al gauw een loopneus, en dat is dus nu een enkeltje naar huis. Onderbuikgevoel (maar ongetwijfeld bevestigd een dezer dagen als verzuimcijfers bekend worden): geef sommige leraren, opvang- en zorgmedewerkers 1 excuus om iets niet te hoeven doen en ze pakken het met beide handen aan. Iedereen in de (semi-) publieke sector denkt nu "mooi!" lijkt wel. Zo waren er op Omroepbrabant leraren die aangeven zich anders niet ziek te melden en nu maar wel "want zo zijn de regels nu eenmaal." Nogmaals: ik snap het wel, maar er lijkt nogal willekeur in te zitten.
Met af en toe een kuchje kan je best gaan werken, als je besmet heb je het over serieuze hoestbuien.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:56:
Met een kuchje kun je werken maar het advies van het RIVM is nu dat niet meer te doen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Onderwijs is 1 van de sectoren waar ziek zijn hard wordt afgestraft; je bent daarna namelijk nog drukker. Je lessen meot je vaak inhalen, nakijken blijft liggen....
Af en toe een kuchje valt wmb gewoon onder de nieuwe richtlijn in Brabant hoor. Better safe than sorry. Ze hebben het ook over lichte klachten, etc etc. kuchje is light, hoestbui is geen lichte klachtMet af en toe een kuchje kan je best gaan werken, als je besmet heb je het over serieuze hoestbuien.
[ Voor 34% gewijzigd door Adlermann op 09-03-2020 14:25 ]
Dat doen ze dan heel goed. Op dit moment zou iedereen zich ziek moeten melden op het moment dat ze symptomen hebben in plaats van half ziek naar hun werk te gaan. Helaas zal dat inderdaad een impact hebben op het ziekteverzuim, en zwaar zijn voor de collega's die niet ziek zijn, maar het alternatief kan nog veel erger zijn.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
Hier (Eindhoven) werden we na 1 uurke al gebeld om onze dochter op te halen want vroeg om een snotdoek, terwijl bij een vriendin van ons (in Helmond) een kind pas naar huis wordt gestuurd als het kind koorts heeft. Op zich snap ik de RIVM-richtlijnen wel, maar het is weer een lappendeken van willekeur. Wat ik trouwens wel sneu vond voor onze dochter dat ze in quarantaine is gezet wegens die snotneus. Verkouden is ze niet, maar als ze zich inspant (rennen/springen/weetikveelwat) dan krijgt ze al gauw een loopneus, en dat is dus nu een enkeltje naar huis. Onderbuikgevoel (maar ongetwijfeld bevestigd een dezer dagen als verzuimcijfers bekend worden): geef sommige leraren, opvang- en zorgmedewerkers 1 excuus om iets niet te hoeven doen en ze pakken het met beide handen aan. Iedereen in de (semi-) publieke sector denkt nu "mooi!" lijkt wel. Zo waren er op Omroepbrabant leraren die aangeven zich anders niet ziek te melden en nu maar wel "want zo zijn de regels nu eenmaal." Nogmaals: ik snap het wel, maar er lijkt nogal willekeur in te zitten.
Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:20:
heb nu een knallende bijholteontsteking (al 4 weken).
offtopic:
Niet om het één of ander, maar daar mag je gerust mee naar de huisarts. Zelf vorig jaar ook gehad, te lang mee doorgelopen tot ik met 40 graden koorts en twee dove oren toch maar naar de dokter ging.
Meteen een zware antibiotica kuur gehad én een uitbrander van de huisarts
Had er nooit zo lang mee moeten rondlopen, kan resulteren in hersenvliesontsteking en permanente gehoorschade kennelijk.
Niet om het één of ander, maar daar mag je gerust mee naar de huisarts. Zelf vorig jaar ook gehad, te lang mee doorgelopen tot ik met 40 graden koorts en twee dove oren toch maar naar de dokter ging.
Meteen een zware antibiotica kuur gehad én een uitbrander van de huisarts
Dat krijg je zolang de overheid geen dwingende maatregelen durft op te leggen (omdat ze daar dan verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden). Dan krijg je aan de ene kant de RIVM wat zo'n kinderdagverblijf dan weer afzet tegen eventuele druk vanuit de ouders, de lokale situatie en... GELD... want niet verleende opvang kun je niet in rekening brengen en niet verhalen op de overheid zolang dat niet dwingend is opgelegd door die overheid.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:15:
[...]
Nogmaals: ik snap het wel, maar ik snap de totale willekeur dus niet. Net zoals op het kinderdagverblijf dus: 1x je neus af moeten doen = naar huis, terwijl een kinderdagverblijf 10km verderop een kind pas naar huis wil sturen als het boven de 38,5 graden koorts heeft. De richtlijnen lijken me duidelijk, toch weet men er een eigen interpretatie aan te geven.
Dus iedereen doet maar wat men daar op eigen overwegingen het 'beste' vindt.
Klopt. Maar dit wordt bepaald door de overheid, dus je zou kunnen denken dat de overheid op dat moment wat verplichtingen terugdraait? Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is.Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:24:
[...]
Onderwijs is 1 van de sectoren waar ziek zijn hard wordt afgestraft; je bent daarna namelijk nog drukker. Je lessen meot je vaak inhalen, nakijken blijft liggen....
Ik weet het. Ik heb zelf 10 jaar voor de klas gestaan.Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:24:
[...]
Deze situatie is ook voor ZZP'ers funest. Schippers, boeren, tuinders bijv. die 80 uur of meer per week maken. De druk op de zorg, de politie, het onderwijs.
Er is vast iemand die niet-helemaal-tegen-zijn/haar-zin thuiskomt, maar de meeste mensen zullen liever deel uitmaken van de maatschappij.
Als je ziet wat het met de beursen doet momenteel. Qua gezondheid is dit een ramp, qua economie ook, alleen voor de natuur is het wel erg lekker.
Daarom snap ik het advies bij m'n vrouw (zorginstelling) dus ook niet: om ervoor te zorgen dat de zorg niet in het gedrang komt moet personeel dat volgens het RIVM thuis moet blijven wél gewoon komen (tenzij je dus én verkouden bent, én koorts hebt én in een risicogebied bent geweest). Goed om de zorg te blijven waarborgen, slecht voor de zorgafnemers (ouderen) omdat die blootgesteld worden aan ziek personeel dat anders thuis zou zitten. Nou was dat mogelijk niet anders geweest als het RIVM-advies er niet lag, maar het RIVM ziet dit als een steekproef/pilot en juist door adviezen te negeren of een eigen draai aan te geven is de kans behoorlijk groot dat de steekproef niet (geheel) representatief is of zelfs mislukt.R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:25:
[...]
Dat doen ze dan heel goed. Op dit moment zou iedereen zich ziek moeten melden op het moment dat ze symptomen hebben in plaats van half ziek naar hun werk te gaan. Helaas zal dat inderdaad een impact hebben op het ziekteverzuim, en zwaar zijn voor de collega's die niet ziek zijn, maar het alternatief kan nog veel erger zijn.
Ik zou een dwingende maatregel eigenlijk veel beter vinden ja, dan heb je nergens discussie erover.CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:25:
[...]
Dat krijg je zolang de overheid geen dwingende maatregelen durft op te leggen (omdat ze daar dan verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden). Dan krijg je aan de ene kant de RIVM wat zo'n kinderdagverblijf dan weer afzet tegen eventuele druk vanuit de ouders, de lokale situatie en... GELD... want niet verleende opvang kun je niet in rekening brengen en niet verhalen op de overheid zolang dat niet dwingend is opgelegd door die overheid.
Dus iedereen doet maar wat men daar op eigen overwegingen het 'beste' vindt.
[ Voor 44% gewijzigd door Bart-Willem op 09-03-2020 14:31 ]
Neehoor. We hebben ouders op school die ziek zijn geworden door Corona. De kinderen van die ouders zitten ook thuis. Maar een vader is weer beter verklaard en heeft niks meer gehad dan een milde verkoudheid.hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Met af en toe een kuchje kan je best gaan werken, als je besmet heb je het over serieuze hoestbuien.
Snap wat je zegt, maar dan moet vrijwel heel Brabant binnenblijven en dat lijkt me ook niet werkbaar.Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:24:
Af en toe een kuchje valt wmb gewoon onder de nieuwe richtlijn in Brabant hoor.
Whuzz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:25:
[...]
offtopic:
Meteen een zware antibiotica kuur gehad én een uitbrander van de huisartsHad er nooit zo lang mee moeten rondlopen, kan resulteren in hersenvliesontsteking en permanente gehoorschade kennelijk.
offtopic:
hmm ja, je hebt gelijk, dit heb ik nu namelijk elk jaar al
Dat wordt de rhinohorn weer uit de kast halen ook 
hmm ja, je hebt gelijk, dit heb ik nu namelijk elk jaar al
Dan kan ik ook chargeren door te zeggen dat jij dus een voorbeeld bent van zo'n 'zeurouder' waarbij het nooit goed is. Volgt men de richtlijnen wegens verkoudheid 'grijpt men elke mogelijkheid aan om thuis te blijven' en komt men gewoon werken ondanks de richtlijnen en blijkt er een besmetting/gevaar te zijn 'handelt de school niet goed want docenten werken door tegen de richtlijnen in, mijn kind loopt gevaar!!'.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:15:
[...]
Als je het snapt (de richtlijnen en de scholen/docenten) kun je dat onderbuik gevoel net zo goed of misschien wel beter achterwege laten. Ik zei gisteren ook al dat scholen het eigenlijk nooit goed kunnen doen nu helaas.
Overigens snap ik absoluut dat het vervelend kan zijn, daar niet van. Heb zelf geen kinderen (gelukkig nu
[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 09-03-2020 14:30 ]
Verwijderd
hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Met af en toe een kuchje kan je best gaan werken, als je besmet heb je het over serieuze hoestbuien.
Dan mag die docent lekker zelf bepalen of dat kuchje onderdeel is van een lichte verkoudheid.Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu adviseert inwoners van de provincie Noord-Brabant bij verkoudheid, hoesten of koorts hun sociale contacten te beperken.
Verwijderd
We hebben de afgelopen jaren lekker mogen zeuren op het beleid van Den Haag, maar dankzij onze gezonde houding m.b.t. begrotingen gaat ons nu wel voordeel opleveren. Natuurlijk was het heel makkelijk geweest om de afgelopen jaren ieder overschot te gebruiken om cadeautjes uit te delen, maar dan hadden we dus nu een veel groter probleem gehad.https://www.nu.nl/coronav...n.html#coral_talk_wrapper
"Onze buffers zijn sterk gevuld. We hebben een begrotingsoverschot, een lage staatsschuld en een historisch lage werkloosheid", zei Rutte na afloop van het coalitieoverleg. "Maar de volksgezondheid is onze prioriteit nummer één."
Volgens de premier is het op dit moment niet nodig om extra economische maatregelen te nemen of extra potjes aan te leggen. "Het 'coronapotje' hebben we de afgelopen zes jaar al gevuld. De buffers zijn er. Onze schokbrekers zijn in topconditie."
Lees de topicwaarschuwing nog eens, vooral dat deel over slowchat.PWM schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:27:
[...]
We hebben ouders op school die ziek zijn geworden door Corona.
[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 15:47 ]
Steam ID = Ackerfiets
Het ging me niet om die docenten, maar de definitie is niet eenduidig: af en toe een keer kuchen is dat een verkoudheid of iets wat we allemaal af en toe doen? Mensen interpreteren dat op een andere manier, wat ook dan weer tot onderlinge irritaties en onbegrip kan leiden.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:32:
Dan mag die docent lekker zelf bepalen of dat kuchje onderdeel is van een lichte verkoudheid.
Als het puur op gezondheid van kinderen aan komt: juist onder de 10 jaar lijkt men nauwelijks bevattelijk voor het coronavirus, en er is wereldwijd (tot nu toe) geen enkel kind aan overleden. Je zou eerder zeggen dat de maatregel dus meer voor het personeel zou zijn dan voor kinderen. En nogmaals: ik snap het wel, maar de willekeur is gewoon te groot. Er zijn gewoon enorm veel interpretatieverschillen hier in de regio. Wat dat betreft zou een "dwingende" maatregel veel beter zijn: dan is het klip en klaar wat je moet doen en is er geen discussie. En iedereen weet waar ze aan toe zijn zonder dat ze weggebeld moeten worden van hun werk of wat dan ook.remzor schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:28:
[...]
Dan kan ik ook chargeren door te zeggen dat jij dus een voorbeeld bent van zo'n 'zeurouder' waarbij het nooit goed is. Volgt men de richtlijnen wegens verkoudheid 'grijpt men elke mogelijkheid aan om thuis te blijven' en komt men gewoon werken ondanks de richtlijnen en blijkt er een besmetting/gevaar te zijn 'handelt de school niet goed want docenten werken door tegen de richtlijnen in, mijn kind loopt gevaar!!'.
Als je het snapt (de richtlijnen en de scholen/docenten) kun je dat onderbuik gevoel net zo goed of misschien wel beter achterwege laten. Ik zei gisteren ook al dat scholen het eigenlijk nooit goed kunnen doen nu helaas.
Overigens snap ik absoluut dat het vervelend kan zijn, daar niet van. Heb zelf geen kinderen (gelukkig nu).
Even voor de duidelijkheid: Je kind loopt het wel op (of: draagt het wel bij zich), maar wordt er doorgaans niet ziek van. Je kind kan er dus wel voor zorgen dat hij/zij het virus doorgeeft aan anderen (Opa of oma bijvoorbeeld) die wel tot een risicogroep behoren. Daarnaast weten ouders van jonge kinderen hoe deze leeftijdsgroep omgaat met hygiëne.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Als het puur op gezondheid van kinderen aan komt: juist onder de 10 jaar lijkt men nauwelijks bevattelijk voor het coronavirus, en er is wereldwijd (tot nu toe) geen enkel kind aan overleden.
[...]
Het lijkt me met deze wetenschap zeer zinvol om niet met je kinderen naar je ouders te gaan. Zeker als ze niet meer zo sterk zijn en je kinderen lopen te snotteren/hoesten.
Ik heb er zelf ook twee en zou het wel begrijpen als ze scholen/opvang voor een paar weken zouden sluiten. Fijn is anders, maar de kans op besmetting richting een risicogroep wordt zo wel aanzienlijk minder.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Het aantal besmettingen zonder herleidbare oorsprong lijkt nu sneller te groeien dan de besmettingen mét herleidbare oorsprong.
Nog te vroeg voor conclusies uiteraard....duidelijker beeld over een dag of 5, denk ik
Nog te vroeg voor conclusies uiteraard....duidelijker beeld over een dag of 5, denk ik
Ik zie vanochtend in het nieuws: (Bericht is zelfs van gisterenavond rond 22:00 uur)
https://www.bndestem.nl/o...met-coronavirus~aef516c3/
Kijk nu naar het RIVM overzicht en staat er bij Oosterhout: 0.
?
Zit er soms een wachttijd aan alvorens ze deze plaatsen op de RIVM kaart?
?
[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 09-03-2020 14:44 ]
Dat was mij ook al opgevallen. Ik weet zelf nog twee gevallen (op een school) die ik niet bij het RIVM kan terugvinden. Wellicht stokt het ergens in de rapportering van GGD naar RIVMVorkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:43:
Ik zie vanochtend in het nieuws:
?
[ Voor 6% gewijzigd door Whuzz op 09-03-2020 14:44 ]
Hoorde het vanochtend ook van een collega die uit oosterhout komt,maar idd staat nog niet op de kaart.Denk morgen pas...Vorkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:43:
Ik zie vanochtend in het nieuws: (Bericht is zelfs van gisterenavond rond 22:00 uur)
?
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Zoals ze in Frankrijk zeggen:MrWilliams schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:42:
[...]
Even voor de duidelijkheid: Je kind loopt het wel op (of: draagt het wel bij zich), maar wordt er doorgaans niet ziek van. Je kind kan er dus wel voor zorgen dat hij/zij het virus doorgeeft aan anderen (Opa of oma bijvoorbeeld) die wel tot een risicogroep behoren. Daarnaast weten ouders van jonge kinderen hoe deze leeftijdsgroep omgaat met hygiëne.
Frankrijk heeft nu ook in een officieel overheidsadvies kinderen jonger dan 15 jaar afgeraden de komende tijd hun opa's en oma's te bezoeken. Vrijdag riep de Franse president Macron al op om ouderen in verzorgingstehuizen als het even kan niet meer te bezoeken vanwege besmettingsgevaar. Met name de kleinkinderen moesten wegblijven, was de boodschap.
Nu adviseert de Franse overheid kinderen hun opa's en opa's ook buiten die verzorgingstehuizen even niet op te zoeken. Kinderen dragen het coronavirus vaak over en ouderen blijken het vaakst ernstig ziek te worden door het virus.
https://nos.nl/liveblog/2...#UPDATE-container-4395467
vinom schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:45:
Die zie je waarschijnlijk morgen pas terug. Dit was bij ons ook het geval in Heusden en Waalwijk.
Beetje vreemd en verwarrend. Als de lijst dus niet overeenkomt met de waarheid. Voor de wereld hebben wij dus minder gevallen terwijl lokaal er dus veel meer kunnen zijn....Whuzz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:44:
[...]
Dat was mij ook al opgevallen. Ik weet zelf nog twee gevallen (op een school) die ik niet bij het RIVM kan terugvinden. Wellicht stokt het ergens in de rapportering van GGD naar RIVM
Waar staat dat? Ik zie alleen dat er van 90 mensen nog onderzocht wordt waar het door komt...Geert1976 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:42:
Het aantal besmettingen zonder herleidbare oorsprong lijkt nu sneller te groeien dan de besmettingen mét herleidbare oorsprong.
Ook is het aantal besmetting (zowel absoluut als relatief) afgenomen...Zou dat goed nieuws kunnen zijn?
Ik denk dat de kans groter is dat die mensen wachten op de tweede uitslag. Pas als die positief is, registreert het RIVM pas als officieel.Vorkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:47:
[...]
[...]
Beetje vreemd en verwarrend. Als de lijst dus niet overeenkomt met de waarheid. Voor de wereld hebben wij dus minder gevallen terwijl lokaal er dus veel meer kunnen zijn....
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Klinkt ook nog plausibelStandeman schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Ik denk dat de kans groter is dat die mensen wachten op de tweede uitslag. Pas als die positief is, registreert het RIVM pas als officieel.
Is dat niet omdat alleen personen met 2 positieve tests op de officiele lijst van bekende besmettingen komen? Dus dan zouden deze personen pas 1 positieve test hebben.Vorkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:47:
[...]
[...]
Beetje vreemd en verwarrend. Als de lijst dus niet overeenkomt met de waarheid. Voor de wereld hebben wij dus minder gevallen terwijl lokaal er dus veel meer kunnen zijn....
Animatie van de verspreiding
https://nextstrain.org/ncov
Maar dan klopt het niet, want de GGD meldt dit aan de media / plaatst dit op de site, dan zou de GGD dit ook pas moeten melden bij de 2de positieve test.Ojjorz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Is dat niet omdat alleen personen met 2 positieve tests op de officiele lijst van bekende besmettingen komen? Dus dan zouden deze personen pas 1 positieve test hebben.
Geen idee of dat (al) kan wijzen op goed nieuws.ZieMaar! schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Waar staat dat? Ik zie alleen dat er van 90 mensen nog onderzocht wordt waar het door komt...
Ook is het aantal besmetting (zowel absoluut als relatief) afgenomen...Zou dat goed nieuws kunnen zijn?
De groep onherleidbare is weer wat groter geworden.
Maar zoals je al aangeeft, is die onherleidbare groep nog bezig met verder onderzoek.
Zodra daar meer duidelijkheid over is, kan je denk ik ook meer zicht krijgen op 'community spread'.
Maar waarom zouden we het real-time moeten weten? Het verandert toch verder helemaal niks. Of het er nou 321 of 335 zijn? Of 380. Het is al netjes dat we gewoon elke 24 uur een update krijgen.Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Inderdaad het wekt enorm veel argwaan op. Daarom is het veel beter om die kaart regelmatig een update te geven en niet één keer per dag.
In Nederland geldt sowieso altijd het advies om kinderen (tot 15 jaar) niet bij opa/oma/ouderen te laten komen als ze ziek zijn.MrWilliams schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:42:
[...]
Even voor de duidelijkheid: Je kind loopt het wel op (of: draagt het wel bij zich), maar wordt er doorgaans niet ziek van. Je kind kan er dus wel voor zorgen dat hij/zij het virus doorgeeft aan anderen (Opa of oma bijvoorbeeld) die wel tot een risicogroep behoren. Daarnaast weten ouders van jonge kinderen hoe deze leeftijdsgroep omgaat met hygiëne.![]()
Het lijkt me met deze wetenschap zeer zinvol om niet met je kinderen naar je ouders te gaan. Zeker als ze niet meer zo sterk zijn en je kinderen lopen te snotteren/hoesten.
Ik heb er zelf ook twee en zou het wel begrijpen als ze scholen/opvang voor een paar weken zouden sluiten. Fijn is anders, maar de kans op besmetting richting een risicogroep wordt zo wel aanzienlijk minder.
Als onze dochter goed ziek (of ja: goed verkouden, of griep/koorts of buikloop of wat dan ook) is nemen we die niet mee naar opa en oma. In tegenstelling tot mijn schoonzus waar de kinderen gewoon zelfs in andermans gezicht mogen hoesten en ze er nog mee lachen ook.
Als je zoveel pillen moet slikken en al 4 weken ziek bent is het misschien beter om wel ziek te melden en zorgen dat je beter wordt.Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:20:
[...]
Ja, ben benieuwd naar die lockdown. Ik werk zelf ook in het onderwijs, heb nu een knallende bijholteontsteking (al 4 weken). Maar als ik in brabant zou wonen, zou i kme dus ziek moeten melden. Doe ik liever ook niet, maar ja als die re gels hier kome n(twente) dan zal ik dat ook zeker gaan doen
Hier in Enschede (Jumbo) is trouwens nu wel een hamsteren-protocol in werking getreden. Geneesmiddelen is nog maar maximaal 2 per item per klant.
Ik gebruik zelf al 1 pakje per paar dagen, dus ik kon geen voorraadje aanleggen(maximale dosis van 4x1gram per dag, plus ibu)
Maar het Franse advies (althans als gerapporteerd door de NOS) geldt ook voor gezonde kinderen.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:56:
[...]
In Nederland geldt sowieso altijd het advies om kinderen (tot 15 jaar) niet bij opa/oma/ouderen te laten komen als ze ziek zijn.Het advies in Frankrijk vindt men @ GGD daarom ook ergens wat vreemd omdat het advies kennelijk altijd hier geldt tijdens het griepseizoen. Tenminste: zo legde men het gisteren uit bij Nieuwsuur (ook terug te zien bij dat Twitter-filmpje van een paar pagina's terug).
Scheelt natuurlijk ook in het handhaven. Zo kan de receptioniste (?) bij een bejaardenhuis gewoon met enigszins autoriteit de kinderen wegsturen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd1 op 09-03-2020 15:00 ]
Misschien dat ik het gemist heb, maar ik vind dit toch wel een opvallende statistiek. Uit het RIVM bericht: van de huidige 321 patienten hebben er 150 (minimaal) het in het buitenland opgelopen. Dat is 47%; en even heel ruw geschat hebben die dus gemiddeld net iets meer dan 1 persoon besmet (voor zover nu reeds bekend).
Natuurlijk zullen er nog wel wat bij komen die nu nog niet bekend zijn (maar technisch gesproken al wel ziek/geinfecteerd). Maar toch - ik vind dat getal behoorlijk meevallen. Zeker als je bedenkt dat het vaak partners of kinderen zijn; waarmee 24/7 een huishouden gedeeld wordt.
De tijdschaal speelt ook nog een behoorlijke rol - als alle zieken vandaag precies 1x iemand besmetten, hebben we er morgen 321 bij. En overmorgen weer. Maar exponentieel toenemen doet het dan al niet meer; dan 'stabiliseert' het aantal gelijktijdige patienten zich op ~321 * 14 (geschat aantal dagen dat iemand ziek is, ik ken zo snel geen beter getal). Toch nog een dikke 4400. Als die ene besmetting telkens pas na 3 dagen (gemiddeld) plaats vindt, zakt het maximale aantal (gelijktijdige) patienten tot een kleine 1500.
Allemaal natte vinger werk natuurlijk, maar goed. Ben benieuwd of iemand nauwkeurigere mathematische modellen hiervoor langs heeft zien komen?
Natuurlijk zullen er nog wel wat bij komen die nu nog niet bekend zijn (maar technisch gesproken al wel ziek/geinfecteerd). Maar toch - ik vind dat getal behoorlijk meevallen. Zeker als je bedenkt dat het vaak partners of kinderen zijn; waarmee 24/7 een huishouden gedeeld wordt.
De tijdschaal speelt ook nog een behoorlijke rol - als alle zieken vandaag precies 1x iemand besmetten, hebben we er morgen 321 bij. En overmorgen weer. Maar exponentieel toenemen doet het dan al niet meer; dan 'stabiliseert' het aantal gelijktijdige patienten zich op ~321 * 14 (geschat aantal dagen dat iemand ziek is, ik ken zo snel geen beter getal). Toch nog een dikke 4400. Als die ene besmetting telkens pas na 3 dagen (gemiddeld) plaats vindt, zakt het maximale aantal (gelijktijdige) patienten tot een kleine 1500.
Allemaal natte vinger werk natuurlijk, maar goed. Ben benieuwd of iemand nauwkeurigere mathematische modellen hiervoor langs heeft zien komen?
Aardig artikel van een arts die zelf besmet is geraakt:
https://www.volkskrant.nl/cs-be176a36
N=1 uiteraard....
N=1 uiteraard....
Dat verbaasde me ook enorm bij die uitzending, dat advies was mij onbekend.Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:56:
[...]
In Nederland geldt sowieso altijd het advies om kinderen (tot 15 jaar) niet bij opa/oma/ouderen te laten komen als ze ziek zijn.Het advies in Frankrijk vindt men @ GGD daarom ook ergens wat vreemd omdat het advies kennelijk altijd hier geldt tijdens het griepseizoen. Tenminste: zo legde men het gisteren uit bij Nieuwsuur (ook terug te zien bij dat Twitter-filmpje van een paar pagina's terug).
Als onze dochter goed ziek (of ja: goed verkouden, of griep/koorts of buikloop of wat dan ook) is nemen we die niet mee naar opa en oma. In tegenstelling tot mijn schoonzus waar de kinderen gewoon zelfs in andermans gezicht mogen hoesten en ze er nog mee lachen ook.![]()
Het is wel logisch advies, maar misschien toch handig als het wat vaker herhaald wordt, zeker als ouders nu met spoed een oppas moeten regelen voor de kinderen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Sinds vandaag doen ze maar 1 test, de testen raken op.Ojjorz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Is dat niet omdat alleen personen met 2 positieve tests op de officiele lijst van bekende besmettingen komen? Dus dan zouden deze personen pas 1 positieve test hebben.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Bron?Amaze86 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Sinds vandaag doen ze maar 1 test, de testen raken op.
Sinds vandaag doen ze maar 1 test, de testen raken op.Ojjorz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Ze kunnen/willen niet iedereen testen helaas,dit loopt gewoon uit de hand.
Ik zat wat na te denken over gerichte therapiemogelijkheden waaronder monoklonale antilichamen en daar blijkt inderdaad al aan gewerkt te worden.
https://www.npr.org/secti...nal-antib?t=1583761606802
Ik vraag me ook af of het oogsten van antilichamen bij genezen patiënten met plasmaferese kan werken en voldoende op kan leveren om de zwaarste gevallen voldoende te verlichten zodat overlijden voorkomen kan worden.
Ik heb nog nooit veel stilgestaan bij het ontwikkelen van vaccins maar vroeg me af of je de actieve bindingsplaatsen van antilichamen kunt identificeren en uitlezen en daar dan de bijpassende complementaire virusonderdelen van kunt namaken. Is het toedienen van die relevante virusdelen dan genoeg om een adequate immuunrespons op te roepen? Hoeveel daarvan zou je met PCR-technieken o.i.d. kunnen produceren? Ik 'roep' maar wat.
Iemand hier die daar beter in thuis is?
https://www.npr.org/secti...nal-antib?t=1583761606802
Ik vraag me ook af of het oogsten van antilichamen bij genezen patiënten met plasmaferese kan werken en voldoende op kan leveren om de zwaarste gevallen voldoende te verlichten zodat overlijden voorkomen kan worden.
Ik heb nog nooit veel stilgestaan bij het ontwikkelen van vaccins maar vroeg me af of je de actieve bindingsplaatsen van antilichamen kunt identificeren en uitlezen en daar dan de bijpassende complementaire virusonderdelen van kunt namaken. Is het toedienen van die relevante virusdelen dan genoeg om een adequate immuunrespons op te roepen? Hoeveel daarvan zou je met PCR-technieken o.i.d. kunnen produceren? Ik 'roep' maar wat.
Iemand hier die daar beter in thuis is?
Interessant. Zie ik dat in de US enkele haarden weer uitgedoofd zijn?pacificocean schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:52:
Animatie van de verspreiding
Verwijderd
Dat is niet waar.Amaze86 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Sinds vandaag doen ze maar 1 test, de testen raken op.
2 testen deed men om de testen te controleren.
Bij x aantal positieve test, met een bevestigde positieve test, wordt er maar 1 test uitgevoerd.
Een positieve test bij locatie A werd door een tweede locatie gecontroleerd.
Bij meerder malen consistent beeld dat de test klopt: volstaat een enkele test.
Edit:
Inmiddels zijn op 2 locaties de testen goed genoeg, waardoor bij het Rotterdam MC en het RIVM zelf een enkele test volstaat.
Verder wordt het aantal locaties nu uitgebreid, waar men de eerste tijd weer twee testen zal doen. 1 door de nieuwe locatie en een bevestiging bij RIVM.Rotterdam MC. Als de testen bij de nieuwe locatie consistent genoeg zijn, dan volstaat voor die nieuwe locatie ook een enkele test.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 15:18 ]
Hoe is dat een bron? Die persoon doet een aanname uit RIVM berichtgeving.
[ Voor 74% gewijzigd door JeroenNietDoen op 09-03-2020 15:18 ]
Volgens mij houd je dan geen rekening met incubatietijd (het duurt een paar dagen voor de meeste besmettingen symptomatisch worden) en onbekende gevallen. De bekende gevallen zijn natuurlijk redelijk veilig, daarvan kunnen de contacten nagegaan worden en dat verloop kan enigszins in kaart gebracht worden.BartS12 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:05:
Misschien dat ik het gemist heb, maar ik vind dit toch wel een opvallende statistiek. Uit het RIVM bericht: van de huidige 321 patienten hebben er 150 (minimaal) het in het buitenland opgelopen. Dat is 47%; en even heel ruw geschat hebben die dus gemiddeld net iets meer dan 1 persoon besmet (voor zover nu reeds bekend).
De verspreiding zit hem vermoedelijk (mijn vermoeden) in de onbekende gevallen. Of dat vermoeden waar is zullen we zien. Het RIVM rapporteert steeds het aantal gevallen waarvan men het niet terug heeft kunnen traceren tot bekende gevallen of reishistorie en als dat toe blijft nemen dan is er echt sprake van community transmission.
Dan kom je uit op mitigation, waar de VS nu toegeeft te zijn (althans de voormalige FDA commissioner, en de surgeon general beschrijft de inhoudelijke aanpak zonder het woord mitigation in de mond te nemen):
En hier in Brabant zie je eigenlijk ook al mitigation maatregelen door enigszins zieke mensen thuis te laten.“We’re past the point of containment,” Dr. Scott Gottlieb, commissioner of the Food and Drug Administration during the first two years of President Trump’s administration, said on CBS’ “Face the Nation.”
“We have to implement broad mitigation strategies. The next two weeks are really going to change the complexion in this country. We’ll get through this, but it’s going to be a hard period. We’re looking at two months, probably, of difficulty,” Gottlieb said.
U.S. Surgeon General Jerome Adams said that shifting to a mitigation phase means that communities will see more cases and need to start thinking about whether it makes sense to cancel large gatherings, close schools and make it more feasible for employees to work from home.
That’s what happened Sunday, with more reported school closings, warnings against group gatherings and cancellation of big events, such as the BNP Paribas Open, an Indian Wells tennis tournament scheduled to start this week.
https://www.latimes.com/c...quarantine-in-san-antonio
Je refereert aan de opruiende berichten van Bep?
RIVM geeft aan dat er minder getest wordt, maar er staat op geen enkele wijze een verwijzing naar test tekorten.
Als 1 test voldoende blijkt, ga je er natuurlijk geen twee doen. Testmateriaal is 1, maar het kost nogal wat tijd en effort om de test zelf af te nemen.
@BlakHawk heb je een bron voor die testcentra? Lijkt me interessante materie?
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2020 15:21 ]
Verwijderd
Van Dissel heeft het laatst helemaal uitgelegd in een interview op TV. Ik heb dus geen beschreven bron, maar ik vond het ook interessant, dus luisterde aandachtig.MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:18:
[...]
Je refereert aan de opruiende berichten van Bep?
RIVM geeft aan dat er minder getest wordt, maar er staat op geen enkele wijze een verwijzing naar test tekorten.
Als 1 test voldoende blijkt, ga je er natuurlijk geen twee doen. Testmateriaal is 1, maar het kost nogal wat tijd en effort om de test zelf af te nemen.
@BlakHawk heb je een bron voor die testcentra? Lijkt me interessante materie?
Wat mij niet helemaal duidelijk werd:
Is zo'n test dan verkeerd uit te voeren, dat men eerst bevestiging wil?
Oh, das uit de kamerbriefing?Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:23:
[...]
Van Dissel heeft het laatst helemaal uitgelegd in een interview op TV. Ik heb dus geen beschreven bron, maar ik vond het ook interessant, dus luisterde aandachtig.
Wat mij niet helemaal duidelijk werd:
Is zo'n test dan verkeerd uit te voeren, dat men eerst bevestiging wil?
Hier een artikel over hoe de test gedaan wordt. Wordt ook iets verteld over de lastigheid ervan.
https://nos.nl/artikel/23...-iemand-corona-heeft.html
Kind is thuisgebleven maar client bleek uiteindelijk geen Corona te hebben. Ik had mezelf ook voor vandaag ziek gemeld, ben ook aan de rees sinds zaterdagavond.FreakNL schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:51:
[...]
Op zich eens maar we moeten wel allebei werken.. Dus dat is nog Ff geregel. Of ik ben wellicht nog gewoon ziek
Maargoed, zojuist aan teamleider gemeld dat ik niet zeker wist of ik er morgen weer zou zijn maar kreeg te horen dat ik de rest vd week thuis moest blijven, geen risico. Ik heb geen verhoging Ofzo, en ik geloof niet dat diarree een hoofd-symptoom is. Wel al 2 weken verkouden. Geloof niet dat ik het heb maar het is aan de andere kant wel goed dat er geen risico genomen wordt.. Ben ook 2 keer op Schiphol inclusief geweest de afgelopen week en twee keer op Lissabon Airport en een week in Portugal..
Verwijderd
Oh ja dat was hemMikeyMan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:26:
[...]
Oh, das uit de kamerbriefing?
Hier een artikel over hoe de test gedaan wordt. Wordt ook iets verteld over de lastigheid ervan.
https://nos.nl/artikel/23...-iemand-corona-heeft.html
Uit die briefing ja.
Interessante video in je link.
Goed dat we hier door hebben dat N=1 is, want een huisarts (doorgaans personen die bovengemiddeld met gezondheid en levensstijl bezig zijn, al zal je ongetwijfeld uitzonderingen hebben) die een actief wintersporter is en bovendien niet gek oud is natuurlijk geen "gemiddeld persoon", heel wat anders dan de liters-energiedrank-zuipende programmeur die heel de dag qwerty tikt en 's avonds op de bank neerflikkert met een zak chips en salamiworst en zijn eigen gereedschap al enige jaren niet meer gezien heeft.MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:05:
Aardig artikel van een arts die zelf besmet is geraakt:
N=1 uiteraard....
Statistisch gezien hoeven we zelfs hier in Brabant niet bang te zijn, maar dat riepen we met de Mexicaanse griep ook. Die heb ik zeer waarschijnlijk ook gehad (niet bevestigd door een huisarts, maar ik ben nog nooit zó ziek geweest en dat zó lang voor een griep) en dat was geen pretje. En toen was ik een stuk fitter (en jonger natuurlijk) dan nu.
Even als reactie hierop. In het jaar van de Mexicaanse griep zijn er nog nooit zo weinig mensen gestorven aan de griep in Nederland. Wederom was het de onrust die de grootste rol speelde. Vergeet niet dat in Nederland 2018/2019 400.000 mensen de griep kregen met een sterfte van ~2900 mensen (0,7%), en het jaar ervoor 900.000 patiënten met een sterfte van ~9500 personen (1,1%).Bart-Willem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Statistisch gezien hoeven we zelfs hier in Brabant niet bang te zijn, maar dat riepen we met de Mexicaanse griep ook. Die heb ik zeer waarschijnlijk ook gehad (niet bevestigd door een huisarts, maar ik ben nog nooit zó ziek geweest en dat zó lang voor een griep) en dat was geen pretje.
In het verleden behaalde resultaten...Maarten2212 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:49:
[...]
Even als reactie hierop. In het jaar van de Mexicaanse griep zijn er nog nooit zo weinig mensen gestorven aan de griep in Nederland. Wederom was het de onrust die de grootste rol speelde.
[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 09-03-2020 15:57 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.