Retour naar webwinkel vermist

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06 10:31
Ik heb een product bij een grote Nederlandse webwinkel gekocht, betaald via iDEAL en een paar dagen later ontvangen. Dit product heb ik onaangeroerd retour gestuurd in verband met een (veel) betere aanbieding die ik ergens anders zag, tussen de tijd van bestellen en ontvangen.

Dus, retour aangemeld, retournummer ontvangen met een retourlabel of de optie het antwoordnummer op de doos te schrijven met het retournummer eronder. Het product zit in de originele verzegelde verpakking, in de originele bezorgdoos, met alle nodige informatie, in nog een doos. En dan aan alle kanten tape om de doos.

Ik heb het pakket afgegeven bij PostNL en een afgiftebewijs gekregen. Het verzendnummer heb ik naar de webwinkel gestuurd. Het pakket is 2 dagen daarna afgeleverd bij de webwinkel, voor zover ik kan zien op de website van PostNL.

Nu blijkt dat de webwinkel niet weet waar het pakket is.

Wie is hier verantwoordelijk voor?

Ik heb vergelijkbare situaties gezien waar een pakket vermist is gegaan tijdens de retourzending. Maar mijn retour lijkt dus wel afgeleverd. Wellicht is het pakket vermist geraakt in het magazijn van de webwinkel, dit weet ik niet.

De webwinkel is vorige week een onderzoek gestart, maar dat laat nog op zich wachten. Ook hebben ze bij PostNL een onderzoek gestart, dit geeft mij het idee dat de webwinkel denkt het pakket niet ontvangen te hebben, wat tegenstrijdig is met de status die PostNL geeft.

Ik wil voorbereid zijn op de verdere gang van zaken, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

retournummer ontvangen met een retourlabel of de optie het antwoordnummer op de doos te schrijven met het retournummer eronder.
Welke van deze 2 opties die je noemt heb je uiteindelijk gebruikt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:43
YakuzA schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:54:
[...]

Dit maakt allebei niet uit. Of het antwoordnummer nu op de doos staat geschreven of uitgeprint op een stukje papier. Als het pakket is opgestuurd naar een antwoordnummer is de houder van dat antwoordnummer de opdrachtgever. Daarmee is de houder van het antwoordnummer dus verantwoordelijk voor het te retourneren pakket.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
YakuzA schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:54:
[...]

Ik heb het adres met antwoordnummer op de doos geschreven (met het retournummer onder het antwoordnummer), eigenlijk volledig volgens de instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:57
Bij antwoordnummer krijg je geen handtekeningen . Je doet het retour sturen op de manier die jij geadviseerd krijgt. Je status is ook aangekomen. Meer status(/ bewijs) dan dat kun je volgens mij met een antwoordnummer niet krijgen. Aangezien het op advies van de webshop is denk ik dat dit het risico voor de webshop is.

(als je wel inmiddels handtekeningen bij een antwoordnummer krijgt dan geld bovenstaande gedachte niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Cave_Boy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:08:
Bij antwoordnummer krijg je geen handtekeningen . Je doet het retour sturen op de manier die jij geadviseerd krijgt. Je status is ook aangekomen. Meer status(/ bewijs) dan dat kun je volgens mij met een antwoordnummer niet krijgen. Aangezien het op advies van de webshop is denk ik dat dit het risico voor de webshop is.

(als je wel inmiddels handtekeningen bij een antwoordnummer krijgt dan geld bovenstaande gedachte niet)
Ik zie enkel de status "retourzending overgedragen aan afzender".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Track & Trace gegevens overhandigen en hen succes wensen om binnen een bepaalde periode jouw retour af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:57
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:11:
[...]

Meer bewijs krijg je ook niet

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Gelukkig is de winkel in dit geval opdrachtgever.. aan hun de eer het te regelen met postnl

https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBUTR:2011:BQ9895

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:53:
Gelukkig is de winkel in dit geval opdrachtgever.. aan hun de eer het te regelen met postnl

En ik meen mij te herinneren dat op moment dat jij kan overhandigen dat jij hem ingeleverd( per email wordt het bewijsje gestuurd of wordt direct voor je uitgeprint) Dan dienen ze binnen 2 weken het geld naar je te hebben overgemaakt. Postnl kan er namelijk erg lang over doen en jij hoeft daar niet de dupe van te zijn. Webwinkels zijn namelijk al gauw van het afschuiven van problemen naar de klant toe maar dat moet natuurlijk niet de bedoeling zijn.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:53

LankHoar

Langharig tuig

Precies. En dus moeten ze zorgen dat het geld gewoon binnen 30 dagen op TS zijn rekening staat. De uitkomst van enig onderzoek is niet van belang voor TS zijn recht op het geld.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_seeker
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2024
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:44:
Ik heb het pakket afgegeven bij PostNL en een afgiftebewijs gekregen. Het verzendnummer heb ik naar de webwinkel gestuurd. Het pakket is 2 dagen daarna afgeleverd bij de webwinkel, voor zover ik kan zien op de website van PostNL.

Nu blijkt dat de webwinkel niet weet waar het pakket is.

Wie is hier verantwoordelijk voor?
Tip: Maak screenshots. Dan kun je later als bewijs aanleveren dat jij hem hebt verstuurd, en dat PostNL hem heeft geleverd bij de webshop. Op het moment dat PostNL meldt dat het pakket is opgehaald is de webshop verantwoordelijk voor de verdere afhandeling van het pakket. Jij bent namelijk niet meer verantwoordelijk voor het pakket zodra deze in handen is van PostNL. Ik gok dat ze PostNL niet willen betalen omdat ze denken dat het pakket niet is geleverd, en PostNL moet nu aantonen dat ze wel hebben geleverd. Daarom dat ze een onderzoek zijn gestart bij PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:03

Lees ook even de hele uitspraak door, het gaat daarin om een levering die dubbel geleverd is.
Dat is dus niet te vergelijken met TS's zaak.

---

Even kort samengevat, vergelijkbare zaken zoals die van TS zijn hier veelvuldig besproken en de conclusie is altijd geweest dat je als verzender verantwoordelijk bent totdat deze wordt overgedragen aan de handelaar ( webwinkel ) of gemachtigde van de handelaar.
Over wie een gemachtigde is valt in sommige gevallen nog wat te twisten, maar een Postnl punt is dat niet.
Het ziet ernaar uit dat de webwinkel jou niet hoeft te vergoeden omdat ze aangeven het product niet te hebben ontvangen.
Je hebt dan wel een bewijs dat er een pakket is afgeleverd, maar dit zegt niets over dat de inhoud daarvan is afgeleverd.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:52
JohanNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:47:
[...]
Even kort samengevat, vergelijkbare zaken zoals die van TS zijn hier veelvuldig besproken en de conclusie is altijd geweest dat je als verzender verantwoordelijk bent totdat deze wordt overgedragen aan de handelaar ( webwinkel ) of gemachtigde van de handelaar.
Over wie een gemachtigde is valt in sommige gevallen nog wat te twisten, maar een Postnl punt is dat niet.
Het ziet ernaar uit dat de webwinkel jou niet hoeft te vergoeden omdat ze aangeven het product niet te hebben ontvangen.
Je hebt dan wel een bewijs dat er een pakket is afgeleverd, maar dit zegt niets over dat de inhoud daarvan is afgeleverd.
Nee hoor. De OPDRACHGEVER voor het verzenden is verantwoorelijk. Dus als TS een label krijgt van de winkel en dat gebruikt is de winkel in feite zowel verzender als ontvangen en ook opdrachtgever. Dan is de winkel dus ook verantwoordelijk.

TS kan geen onderzoek starten bij PostNL omdat TS niet de opdrachtgever is. Dus kan hij ook niet verantwoordelijk gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
johannl is heel stellig: verzender is verantwoordelijk.
n3othebest is ook heel stellig: opdrachtgever is verantwoordelijk.

ianal... Ik zou mijn rechtsbijstandverzekering contacteren, of op een andere manier correct advies inwinnen, gebaseerd op meer dan onderbuikgevoelens. Hoe weet TS nu wie hij moet volgen?

Goedbedoeld tweakersadvies gegeven zonder juridische achtergrond is nou eenmaal niets meer dan goedbedoeld tweakersadvies zonder juridische achtergrond...

Overigens zitten hier wel een aantal juristen, ik weet niet of johannl of n3othebest hier ook onder vallen. If yes, dan moeten zij zich ook als zodanig identificeren, anders blijft het voor TS een beetje ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Laatst online: 21-06 16:46
gysman11 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:01:
johannl is heel stellig: verzender is verantwoordelijk.
n3othebest is ook heel stellig: opdrachtgever is verantwoordelijk.

ianal... Ik zou mijn rechtsbijstandverzekering contacteren, of op een andere manier correct advies inwinnen, gebaseerd op meer dan onderbuikgevoelens. Hoe weet TS nu wie hij moet volgen?

Goedbedoeld tweakersadvies gegeven zonder juridische achtergrond is nou eenmaal niets meer dan goedbedoeld tweakersadvies zonder juridische achtergrond...

Overigens zitten hier wel een aantal juristen, ik weet niet of johannl of n3othebest hier ook onder vallen. If yes, dan moeten zij zich ook als zodanig identificeren, anders blijft het voor TS een beetje ingewikkeld.
Als TS nou even de moeite die hij in het maken van dit thread steekt in het bellen naar PostNL, had hij allang geweten waar hij aan toe was en hoe de verantwoordelijkheid uiteindelijk wel is geregeld.
Wel zo sneller dan allemaal verschillende meningen hier op Tweakers te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tartarus schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Als TS nou even de moeite die hij in het maken van dit thread steekt in het bellen naar PostNL, had hij allang geweten waar hij aan toe was en hoe de verantwoordelijkheid uiteindelijk wel is geregeld.
Wel zo sneller dan allemaal verschillende meningen hier op Tweakers te lezen.
Dat heeft de winkel al gedaan. Waarom zou de TS dat nogmaals doen?
EN als hij dat zou doen zou PostNL zeggen dat hij niet de opdrachtgever is en dat dus niet kan.
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:44:
De webwinkel is vorige week een onderzoek gestart, maar dat laat nog op zich wachten. Ook hebben ze bij PostNL een onderzoek gestart, dit geeft mij het idee dat de webwinkel denkt het pakket niet ontvangen te hebben, wat tegenstrijdig is met de status die PostNL geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 24-01-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
RodeStabilo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Dat heeft de winkel al gedaan. Waarom zou de TS dat nogmaals doen?
EN als hij dat zou doen zou PostNL zeggen dat hij niet de opdrachtgever is en dat dus niet kan.

[...]
In elk geval krijgt hij dan nogmaals, al dan niet in dat gesprek, te horen of het pakket als afgeleverd of als vermist staat geregistreerd bij PostNL.
Met die informatie kan hij de webwinkel nogmaals contacteren voor restitutie van zijn aankoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@gysman11 Ik ben geen jurist, maar ik baseer mijn advies niet op niets.
Er is genoeg te vinden online geschreven door juristen: https://www.google.com/se...ntwoordelijkheid+terugstu

@Philip Ross Dat doet er niet toe, het risico ligt in dit geval bij TS, zie ook linkje hierboven of gelijk op: https://www.ictrecht.nl/b...tourzending-van-producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Ik heb na het eerste contact met de webwinkel al navraag gedaan bij PostNL, die hebben bevestigd dat het pakket bij de webwinkel is afgeleverd.

Voor zover ik het begrijp is het pakket vermist geraakt na aflevering bij de webwinkel. Intern bij de webwinkel vermist geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:21:
Voor zover ik het begrijp is het pakket vermist geraakt na aflevering bij de webwinkel. Intern bij de webwinkel vermist geraakt.
Dan zit het anders, maar zegt de webwinkel dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Laatst online: 18:52
JohanNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:16:
@Philip Ross Dat doet er niet toe, het risico ligt in dit geval bij TS, zie ook linkje hierboven of gelijk op: https://www.ictrecht.nl/b...tourzending-van-producten
In de basis wel. Maar dat risico kan over gaan op de verkoper om het moment dat die de verzendwijze kiest. Want hierdoor kan TS niet kiezen voor bijvoorbeeld verzekerd versturen.

Ik ben geen jurist maar dat is wat ik uit de andere topics hier op tweakers haal waar de juristen zich el mee bemoeid hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_seeker
Ter informatie: De bewijslast voor het versturen naar een antwoordnummer ligt bij de consument! Ook al is het een "antwoordnummer", jij als consument bent verantwoordelijk voor het versturen van het pakket. Tip is om bij alle pakketten die je verstuurt (zowel als consument als leverancier) een foto te maken van de inhoud (of de doos als deze niet is geopend) zodat jij als verzender kunt aantonen dat het product is verzonden. Zie ook https://www.thuiswinkel.o...etouren-voor-de-consument

Als jij het pakket hebt verzonden, en hij is afgeleverd bij de buren, ben jij als verzender nog steeds aansprakelijk TOTDAT het pakket bij de rechtmatige eigenaar ligt. PostNL heeft namelijk netjes in de voorwaarden staan dat zij niet meer verantwoordelijk zijn zodra iemand voor ontvangst heeft getekend, en of dat jij het bent of de buren, maakt voor PostNL geen verschil uit. Jij bent verantwoordelijk totdat je geleverd hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:21:
Ik heb na het eerste contact met de webwinkel al navraag gedaan bij PostNL, die hebben bevestigd dat het pakket bij de webwinkel is afgeleverd.

Ik heb een keer 2 pakketten retour gestuurd naar Zooplus. Zelfde verhaal, beide paketten afgeleverd volgens postnl maar 1 pakket kwijtgeraakt bij Zooplus zelf. Kreeg ik maar van 1 pakket geld retour.

Gebeld, beetje kwaad geworden: Postnl zegt dat het is afgeleverd, hier is een screenshot van de tracking. Wat jullie er na aflevering mee doen is jullie pakkie-an!
Uiteindelijk gewoon m'n geld teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik lees dat TS een retourlabel heeft ontvangen. Dat het middels dit retourlabel naar een antwoord nummer wordt verzonden doet er niet zoveel toe, maar in deze is het de webwinkel die de opdrachtegever is. TS kan wl met PostNL gaan bellen, maar die zullen doorverwijzen naar de webwinkel/opdrachtgever. PostNL ziet daarmee ook de webwinkel als verantwoordelijke. Indirect hier al eens eerde mee te maken gehad.

Overigens soort gelijke situatie is hier al eens eeder voorbij gekomen, kan hem alleen niet zosnel terug vinden.

In deze link eerder aangehaald https://www.ictrecht.nl/b...tourzending-van-producten wordt er geheel aan voorbij gegaan dat de webwinkel opdrachtgever is. Als de consument geen retourlabel zou ontvangen en PostNL de opdracht geeft het pakket retour verzenden, dan ligt inderdaad de verantwoording bij de consument.

[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 24-01-2020 16:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JohanNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Lees ook even de hele uitspraak door, het gaat daarin om een levering die dubbel geleverd is.
Dat is dus niet te vergelijken met TS's zaak.

---

Dat geldt als er geen retourservice is. zoals in het recht beschreven is de verantwoordelijkheid voor ontvanger van het gekocht goed ontvangen is.. Het verschil is dat er een retourservice is tegenwoordig, en daar is het recht niet op aangepast.
Zelfde als 30-100dagen recht op retour ipv wettelijke 14 dagen. allemaal aangeboden services van grote webshops. en eigen verzend/retourssystemen. (dus niet op eigen wijze verkozen) veel webshops geven dit ook duidelijk aan in voorwaarden.

Wanneer je bent ingelogd op je account, ga je naar "Mijn orders" en klik vervolgens bij de bewuste order op "Retourneren". In het volgende scherm kun je kiezen welke producten je wilt retourneren. Nadat je deze stappen hebt doorlopen vink je aan hoe je jou te retourneren product(en) naar ....wilt verzenden.
Na bevestiging van deze gegevens is je retour geregistreerd in ons systeem en hoef je alleen nog het pakket fysiek te versturen. Na ontvangst van je retour streven wij ernaar deze binnen 2 dagen (behoudens weekeindes en feestdagen) te verwerken, inclusief terugbetaling van een eventueel tegoed. De terugbetaling zal uiterlijk binnen 14 dagen na je retourmelding plaats vinden.

Voor het verzenden van te retourneren producten bieden wij in Nederland gratis ons antwoordnummer aan; dit geldt alléén voor binnenlandse orders. Ons antwoordnummer vind je op het retourblad dat wij bij je zending hebben gevoegd. Vermeld dit duidelijk op je goed verpakte retourzending en lever het in bij een PostNL punt. Verders verzoeken we je om op dit formulier aan te geven waarom je het product retourneert; je naam, woonplaats en IBAN rekeningnummer, zodat wij de retourbetaling snel in orde kunnen maken. Voor het retourneren van buitenlandse orders zijn de kosten voor rekening voor de koper, kosten zijn afhankelijk van de gekozen retourmethode.

In het geval van defecte goederen, claims en verkeerd geleverde goederen verzoeken we je eerst contact met ons op te nemen, wij gaan dan samen een gepaste oplossing zoeken. Bij misbruik of onterecht gebruik van ons antwoordnummer behouden wij ons het recht voor de gemaakte kosten à €5,95 per zending door te belasten dan wel te verminderen op het te retourneren bedrag.

2. Zelf verzenden

Mocht de bovenstaande optie niet tot je voorkeur spreken, dan kun je een eigen verzendmethode kiezen. Let hierbij wel op dat als je het op eigen kosten verstuurd en zeker als je dit zonder track-en-trace code (zogenoemde 3S-nummer) doet, het verzendtraject altijd geheel voor eigen risico is.
Wij kunnen namelijk niet nagaan wat er gedurende dit verzendtraject met het pakket gebeurd is als het niet bij ons bezorgd wordt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_seeker
_Dune_ schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:37:
Ik lees dat TS een retourlabel heeft ontvangen. Dat het middels dit retourlabel naar een antwoord nummer wordt verzonden doet er niet zoveel toe, maar in deze is het de webwinkel die de opdrachtegever is. TS kan wl met PostNL gaan bellen, maar die zullen doorverwijzen naar de webwinkel/opdrachtgever. PostNL ziet daarmee ook de webwinkel als verantwoordelijke. Indirect hier al eens eerde mee te maken gehad.

Overigens soort gelijke situatie is hier al eens eeder voorbij gekomen, kan hem alleen niet zosnel terug vinden.

In deze link eerder aangehaald https://www.ictrecht.nl/b...tourzending-van-producten wordt er geheel aan voorbij gegaan dat de webwinkel opdrachtgever is. Als de consument geen retourlabel zou ontvangen en PostNL de opdracht geeft het pakket retour verzenden, dan ligt inderdaad de verantwoording bij de consument.
Uh, jij bent als verzender de opdrachtgever volgens PostNL >:) En als jij besluit om je pakket onverzekerd te sturen naar een antwoordnummer, ben jij ook aansprakelijk voor eventuele vervolgschade. Als de webshop een antwoordnummer heeft, en vervolgens zegt dat zij het niet hebben ontvangen, mag jij aantonen dat zij dat wel hebben gehad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mr_seeker schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Uh, jij bent als verzender de opdrachtgever volgens PostNL >:) En als jij besluit om je pakket onverzekerd te sturen naar een antwoordnummer, ben jij ook aansprakelijk voor eventuele vervolgschade. Als de webshop een antwoordnummer heeft, en vervolgens zegt dat zij het niet hebben ontvangen, mag jij aantonen dat zij dat wel hebben gehad :+
Nee, de winkel heeft een retourlabel geleverd en is daarmee de opdrachtgever, dat iemand anders (TS) daadwerkelijk het pakket overhandigd veranderd dat niet, de winkel huurt PostNL in en is daarmee (ook volgens PostNL) opdrachtgever.
Dit was dus anders geweest als TS op eigen houtje een verzendlabel had gekocht ipv dit van de webwinkel te ontvangen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_seeker
RGAT schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Nee, de winkel heeft een retourlabel geleverd en is daarmee de opdrachtgever, dat iemand anders (TS) daadwerkelijk het pakket overhandigd veranderd dat niet, de winkel huurt PostNL in en is daarmee (ook volgens PostNL) opdrachtgever.
Dit was dus anders geweest als TS op eigen houtje een verzendlabel had gekocht ipv dit van de webwinkel te ontvangen.
Zoals ik het eerste bericht las, kreeg hij een antwoordnummer + identificatiecode voor de webshop om te achterhalen wiens retourpakket het betrof. Als het bijv. Hema was geweest (die een retourlabel met code meestuurt met de verzending) kan ik het wel begrijpen, maar hier lijkt het op dat ze je een antwoordnummer geven waar je het pakket heen kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mr_seeker schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:46:
[...]
En ik quote uit de topic start:
Dus, retour aangemeld, retournummer ontvangen met een retourlabel ...
Retour label is dus afkomstig van de webwinkel, daarmee zijn zij opdrachtgever in de ogen van PostNL.

Daarnaast geeft de webwinkel de instructies om het naar hun antwoordnummer te verzenden, de kosten van het antwoordnummer ligt ook bij de webwinkel. Dit biedt de mogelijkheid voor de webwinkel de consument niet op te zadelen met retourkosten of later dit te moeten declareren. Als de webwinkel dan hun zaken niet goed geregeld hebben met de vervoerder is niet de verantwoording van de (retour)verzender of consument.

[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 24-01-2020 17:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Ik kon kiezen:
1. Het retouroabel gebruiken
2. Het adres (antwoordnummer) met retournummer op de doos schijven

Ik ben voor optie 2 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Zulke adressen krijgen 10tallen, misschien wel nog meer pakketten terug op een dag.
Als de bezorger alles heeft afgegeven en als bezorgd heeft geregistreerd in zijn handterminal, dan is het voor de bezorger einde verhaal. De verantwoordelijkheid is daarmee overgedragen aan de ontvanger, de webshop in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Hackus schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:37:
[...]

Dat geldt als er geen retourservice is. zoals in het recht beschreven is de verantwoordelijkheid voor ontvanger van het gekocht goed ontvangen is.. Het verschil is dat er een retourservice is tegenwoordig, en daar is het recht niet op aangepast.
Zelfde als 30-100dagen recht op retour ipv wettelijke 14 dagen. allemaal aangeboden services van grote webshops. en eigen verzend/retourssystemen. (dus niet op eigen wijze verkozen) veel webshops geven dit ook duidelijk aan in voorwaarden.

Wanneer je bent ingelogd op je account, ga je naar "Mijn orders" en klik vervolgens bij de bewuste order op "Retourneren". In het volgende scherm kun je kiezen welke producten je wilt retourneren. Nadat je deze stappen hebt doorlopen vink je aan hoe je jou te retourneren product(en) naar ....wilt verzenden.
Na bevestiging van deze gegevens is je retour geregistreerd in ons systeem en hoef je alleen nog het pakket fysiek te versturen. Na ontvangst van je retour streven wij ernaar deze binnen 2 dagen (behoudens weekeindes en feestdagen) te verwerken, inclusief terugbetaling van een eventueel tegoed. De terugbetaling zal uiterlijk binnen 14 dagen na je retourmelding plaats vinden.

Voor het verzenden van te retourneren producten bieden wij in Nederland gratis ons antwoordnummer aan; dit geldt alléén voor binnenlandse orders. Ons antwoordnummer vind je op het retourblad dat wij bij je zending hebben gevoegd. Vermeld dit duidelijk op je goed verpakte retourzending en lever het in bij een PostNL punt. Verders verzoeken we je om op dit formulier aan te geven waarom je het product retourneert; je naam, woonplaats en IBAN rekeningnummer, zodat wij de retourbetaling snel in orde kunnen maken. Voor het retourneren van buitenlandse orders zijn de kosten voor rekening voor de koper, kosten zijn afhankelijk van de gekozen retourmethode.

In het geval van defecte goederen, claims en verkeerd geleverde goederen verzoeken we je eerst contact met ons op te nemen, wij gaan dan samen een gepaste oplossing zoeken. Bij misbruik of onterecht gebruik van ons antwoordnummer behouden wij ons het recht voor de gemaakte kosten à €5,95 per zending door te belasten dan wel te verminderen op het te retourneren bedrag.

2. Zelf verzenden

Mocht de bovenstaande optie niet tot je voorkeur spreken, dan kun je een eigen verzendmethode kiezen. Let hierbij wel op dat als je het op eigen kosten verstuurd en zeker als je dit zonder track-en-trace code (zogenoemde 3S-nummer) doet, het verzendtraject altijd geheel voor eigen risico is.
Wij kunnen namelijk niet nagaan wat er gedurende dit verzendtraject met het pakket gebeurd is als het niet bij ons bezorgd wordt.
Dit zegt dus niets over dat zij wel de verantwoordelijkheid zouden dragen als je het via hun eigen retourlabel terug zou sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JohanNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:26:
[...]

Dit zegt dus niets over dat zij wel de verantwoordelijkheid zouden dragen als je het via hun eigen retourlabel terug zou sturen.
De consument mag daar wel van uitgaan, die intentie wordt duidelijk gewekt.

anders schrijft men ook geen attentie bij de optie 'eigen verzendkeuze'.
(verder als het pakje is bezorgd - is het dus afgeleverd-, en een afzender kan never nooit verantwoordelijk zijn voor verdere verwerking (ergens in magazijn)van dat pakket. daar kun je transportservice ook niet op aanspreken. (bij eigen verzendkeuze)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lastige zaak. Terugsturen onder wkoa is in beginsel voor risico van de koper. Art. 6:230s lid 1 BW:
Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.
Van zo'n gemachtigde is geen sprake, ook niet als de verkoper opdracht gegeven zou hebben voor de verzending. Ik ben de afgelopen week op GoT al een paar keer de stelling tegengekomen dat de opdrachtgever van de verzending verantwoordelijk zou zijn, maar dat is gewoon niet waar.

Het gaat hier niet om de inhoud van het pakket, maar enkel om de vraag of het pakketje is aangekomen. TS stelt van wel en heeft daarvoor het bewijs van PostNL. De webwinkel kan daar gemotiveerd bewijs tegenover zetten. Als de winkel kan laten zien dat zij een goed proces heeft om retouren af te handelen, denk ik dat TS aan het kortste eind gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GlowMouse schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:01:
Lastige zaak. Terugsturen onder wkoa is in beginsel voor risico van de koper. Art. 6:230s lid 1 BW:
Het gaat hier niet om de inhoud van het pakket, maar enkel om de vraag of het pakketje is aangekomen. TS stelt van wel en heeft daarvoor het bewijs van PostNL. De webwinkel kan daar gemotiveerd bewijs tegenover zetten. Als de winkel kan laten zien dat zij een goed proces heeft om retouren af te handelen, denk ik dat TS aan het kortste eind gaat trekken.
Hoe wil jij dat rijmen met het feit dat PostNL aangeeft het afgeleverd te hebben en hoe kan betreffende webwinkel aantonen dat zij het pakket niet misplaatst hebben? Wat dan zwaarder zou wegen dan het word van PostNL, met mogelijk tracking gegevens.

offtopic: Nog even het komt nog zover dat je beter in Nederland pakketten kunt wegbrengen of zelf ophalen, de professionals maken er regelmatig een zooi van. :/

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 24-01-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:03
Waarschijnlijk heb je het wel gedaan, maar heb je ook het originele verzendlabel verwijderd van de doos? Heb zelf een webwinkel en maak regelmatig mee dat retourzendingen gewoon weer bij de klant terecht komen omdat het originele label er nog op zit.
Deze melding is namelijk wat vreemd al heb ik geen ervaring met antwoordnummers. Jij bent de afzender en het lijkt net alsof je het retour hebt ontvangen (of bij jouw buren). Zoals gezegd, geen ervaring met antwoordnummers maar het staat wat vreemd.

Optie 1 was beter, maar dat weet je nu zelf ook, dan had je een echte track&trace gehad.

Ik weet niet hoe groot de webwinkel is maar bij echt grote kan het wel even duren natuurlijk mocht het retour zijn gekomen. Ook de webwinkel heeft tijd nodig om retouren te verwerken.

Gelijk dat rechtsbijstand gelul in zowat elk topic begint wat vervelend te worden overigens.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@_Dune_ De tracking zegt wellicht '' afgeleverd '', maar dat zegt allemaal niet zoveel zodra de tegenpartij dit betwist.
De pakketbezorger zou het bijvoorbeeld ook achterover kunnen hebben gedrukt en de status op '' bezorgd '' gezet.
Je zou graag een handtekening willen hebben van de ontvanger of het liefst een verklaring waarin de ontvanger aangeeft het pakket heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JohanNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:28:
@_Dune_ De tracking zegt wellicht '' afgeleverd '', maar dat zegt allemaal niet zoveel zodra de tegenpartij dit betwist.
De pakketbezorger zou het bijvoorbeeld ook achterover kunnen hebben gedrukt en de status op '' bezorgd '' gezet.
Je zou graag een handtekening willen hebben van de ontvanger of het liefst een verklaring waarin de ontvanger aangeeft het pakket heeft ontvangen.
Hoeveel gewicht kun je dan aan de claim hangen van een bedrijf dat waarschijnlijk meerdere goederen per dag ontvangt, deze niet gewoon misplaatst heeft...ik vindt het een lasting kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
wodkabuikje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:21:
Waarschijnlijk heb je het wel gedaan, maar heb je ook het originele verzendlabel verwijderd van de doos? Heb zelf een webwinkel en maak regelmatig mee dat retourzendingen gewoon weer bij de klant terecht komen omdat het originele label er nog op zit.

[...]
Deze melding is namelijk wat vreemd al heb ik geen ervaring met antwoordnummers. Jij bent de afzender en het lijkt net alsof je het retour hebt ontvangen (of bij jouw buren). Zoals gezegd, geen ervaring met antwoordnummers maar het staat wat vreemd.

Optie 1 was beter, maar dat weet je nu zelf ook, dan had je een echte track&trace gehad.

Ik weet niet hoe groot de webwinkel is maar bij echt grote kan het wel even duren natuurlijk mocht het retour zijn gekomen. Ook de webwinkel heeft tijd nodig om retouren te verwerken.

Gelijk dat rechtsbijstand gelul in zowat elk topic begint wat vervelend te worden overigens.
Ik heb de originele doos in een nieuwe doos gedaan en die verstuurd. Ik heb een normale traceercode gekregen en deze is bekend bij de webwinkel. PostNL heeft bevestigd dat "retourzending overgedragen aan afzender" wil zeggen dat het pakket is afgeleverd op het adres van het antwoordnummer, de webwinkel.

Ik heb een paar keer navraag gedaan bij de webwinkel, telkens gaven ze aan te wachten op uitkomst van het onderzoek van PostNL. Vandaag gaven ze echter aan dat een medewerker (van de webwinkel) met het onderzoek bezig is. Dat doet mij denken dat PostNL ook aan de webwinkel heeft laten weten dat het pakket bij hun (de webwinkel) afgeleverd is. En dat de webwinkel het pakket zelf niet terug kan vinden in hun magazijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:03:
[...]

Hoe wil jij dat rijmen met het feit dat PostNL aangeeft het afgeleverd te hebben en hoe kan betreffende webwinkel aantonen dat zij het pakket niet misplaatst hebben? Wat dan zwaarder zou wegen dan het woord van PostNL, met mogelijk tracking gegevens.
De bewijslast van de ontvangst ligt bij TS. TS moet dus bewijzen dat het pakket is aangekomen, maar heeft daarvoor alleen de bezorgstatus van PostNL. Het is algemeen bekend dat track&trace niet altijd accuraat is, en het helpt ook niet mee dat de pakketbezorgers zzp'ers zijn die per bezorgd pakketje worden betaald. Als de winkel aantoont dat hun processen goed zijn ingericht, wordt hun verhaal geloofwaardiger dan het verhaal van PostNL, en slaagt TS er dus niet in om bewijs van de bezorging te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wodkabuikje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:21:

[...]

De afzender is de winkel die het aan jou heeft verzonden. feitelijk is het 'retour afzender' via gratis tracked systeem van winkel. dat is de aangeboden wijze van verkoper(vaak grote shops).

de wet schrijft dat retour voor kosten is van koper, en bedenktijd 14 dagen na ontvangst. daar uit voort komt ook dat de koper verantwoordelijk is voor retour. (omdat je dus zelf de kosten draagt en de verzendwijze kiest)
* dit geldt niet op de aangeboden service van grote webshops, net als extra aageboden 30-100 dagen bedenktijd. onder die verkoopvoorwaarden regelt men ook de service 'retour afzender' waar de verkoper de opdrachtgever is. deze heeft afspraken met bepaalde transporteurs als DPD,DHL,PostNL om dit geheel geregistreerd voor hen te regelen. Zo hoeft de koper zich alleen te houden aan de voorwaarden; goed verpakt, met geleverde verzendzegel afgeven bij AH,PostNL of welk punt ook. zo is nu eenmaal de aangeboden verzendservice geregeld van deze. als je zelf kiest voor andere verzendwijze ben je wel zelf verantwoordelijk en zijn de kosten ook voor jou als opdrachtgever. hetzelfde is de gratis retourservice bij shops waar het artikel zelf wordt opgehaald(grote goederen) dan ligt de verantwoording ook niet bij koper.

de transporteur is ingehuurd door verkoper om het gekochte goed terug af te leveren. zelfde geldt, bij zelf inleveren bij MM,belwinkel, Perrysport, C&A click en collect etc etc.. dat ben jij ook niet verantwoordelijk voor het goed vanaf 'inleverpunt' naar centraal magazijn en verdere verwerking.(oa Plutosport geeft geen nieuw zegel van DHL, maar moet je eigen adres 'zwartgemaakt worden' en scant men het 1e barcode voor retour afzender)

Let wel ! Dit geldt niet als dit niet wordt aangeboden zoals bij kleine webwinkels. daar geldt gewoon de wet
zoals hierboven staat.

edit: hele discussie is hier ook al gevoerd, en op niets uitgelopen Dagvaarding ontvangen, product retour gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Hackus schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:34:
[...]

De afzender is de winkel die het aan jou heeft verzonden. feitelijk is het 'retour afzender' via gratis tracked systeem van winkel. dat is de aangeboden wijze van verkoper(vaak grote shops).

de wet schrijft dat retour voor kosten is van koper, en bedenktijd 14 dagen na ontvangst. daar uit voort komt ook dat de koper verantwoordelijk is voor retour. (omdat je dus zelf de kosten draagt en de verzendwijze kiest)
* dit geldt niet op de aangeboden service van grote webshops, net als extra aageboden 30-100 dagen bedenktijd. onder die verkoopvoorwaarden regelt men ook de service 'retour afzender' waar de verkoper de opdrachtgever is. deze heeft afspraken met bepaalde transporteurs als DPD,DHL,PostNL om dit geheel geregistreerd voor hen te regelen. Zo hoeft de koper zich alleen te houden aan de voorwaarden; goed verpakt, met geleverde verzendzegel afgeven bij AH,PostNL of welk punt ook. zo is nu eenmaal de aangeboden verzendservice geregeld van deze. als je zelf kiest voor andere verzendwijze ben je wel zelf verantwoordelijk en zijn de kosten ook voor jou als opdrachtgever. hetzelfde is de gratis retourservice bij shops waar het artikel zelf wordt opgehaald(grote goederen) dan ligt de verantwoording ook niet bij koper.

de transporteur is ingehuurd door verkoper om het gekochte goed terug af te leveren. zelfde geldt, bij zelf inleveren bij MM,belwinkel, Perrysport, C&A click en collect etc etc.. dat ben jij ook niet verantwoordelijk voor het goed vanaf 'inleverpunt' naar centraal magazijn en verdere verwerking.(oa Plutosport geeft geen nieuw zegel van DHL, maar moet je eigen adres 'zwartgemaakt worden' en scant men het 1e barcode voor retour afzender)

Let wel ! Dit geldt niet als dit niet wordt aangeboden zoals bij kleine webwinkels. daar geldt gewoon de wet
zoals hierboven staat.

edit: hele discussie is hier ook al gevoerd, en op niets uitgelopen Dagvaarding ontvangen, product retour gestuurd
Ik heb het antwoordnummer gebruikt, de webshop betaalt de verzendkosten van de retour. De webshop is ook de enige die bij PostNL een onderzoek kon laten starten, PostNL ziet de webshop als opdrachtgever voor de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Hackus Het zit toch anders in elkaar zoals Art. 6:230s lid 1 BW ook al zegt.
Als een webwinkel iets bied bovenop wat ze wettelijk verplicht zijn, zoals extra bedenktijd of een (gratis) verzendlabel, dan kan de webwinkel daar haar eigen voorwaarden aan vast hangen en betekend het zeer zeker niet dat je extra rechten verkrijgt die de webwinkel niet beschrijft.
hetzelfde is de gratis retourservice bij shops waar het artikel zelf wordt opgehaald(grote goederen) dan ligt de verantwoording ook niet bij koper.
Dit is dan meestal wel weer een uitzondering waarbij het risico over gaat op de ondernemer zodra je het afgeeft aan wie het product komt ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
Ben geen jurist maar ik denk even zo..

Wanneer je als consument iets koopt bij de webshop is de webshop verantwoordelijk voor aankomst van jou pakketje

Echter als je kiest voor een andere bezorgoptie dan de webshop bied ( afhalen of andere postbezorgbedrijf)
ben jij als consument zelf verantwoordelijk voor de aankomst van jou pakketje.

Draai dit eens andersom ?

Webshop heeft een retourbeleid en geeft een retourlabel om op je pakketje te plakken. Hiermee ben je gebonden gebruikt te maken van hun wijze van retouren ( dus via postnl ) en kosteloos via antwoordnummer dus je kan niet verzekerd terugsturen.
In mij ogen is de webshop dus aansprakelijk voor het verzenden.

Echter koos TS de 2e optie en niet gebruik te maken van het retourlabel. TS kon dus zijn eigen wijze van verzenden kiezen van postbezorg bedrijf en eventueel verzekeren !
TS is in mijn ogen dus ook aansprakelijk voor het aankomen van het pakketje.

Omdat Postnl aangeeft dat het bezorgt is duf ik niet met 100% zekerheid te zeggen of dit voldoende bewijs is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Arthion-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:04:
Ben geen jurist maar ik denk even zo..

Wanneer je als consument iets koopt bij de webshop is de webshop verantwoordelijk voor aankomst van jou pakketje

Echter als je kiest voor een andere bezorgoptie dan de webshop bied ( afhalen of andere postbezorgbedrijf)

Draai dit eens andersom ?

Webshop heeft een retourbeleid en geeft een retourlabel om op je pakketje te plakken. Hiermee ben je gebonden gebruikt te maken van hun wijze van retouren ( dus via postnl ) en kosteloos via antwoordnummer dus je kan niet verzekerd terugsturen.
In mij ogen is de webshop dus aansprakelijk voor het verzenden.

Echter koos TS de 2e optie en niet gebruik te maken van het retourlabel. TS kon dus zijn eigen wijze van verzenden kiezen van postbezorg bedrijf en eventueel verzekeren !
TS is in mijn ogen dus ook aansprakelijk voor het aankomen van het pakketje.

Omdat Postnl aangeeft dat het bezorgt is duf ik niet met 100% zekerheid te zeggen of dit voldoende bewijs is !
De webshop geeft twee opties om producten retour te sturen. Volgens mij zijn ze gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:08:
[...]

De webshop geeft twee opties om producten retour te sturen. Volgens mij zijn ze gelijkwaardig.
Optie 1 geeft jou geen vrij keuze via welke postbezorg bedrijf je het verstuurt of zelfs verzekerd te versturen.

Optie 2 kan dit wel

Dat is het verschil en is aansprakelijkheid bepalend indien je iets koopt bij een webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JohanNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:16:
@gysman11 Ik ben geen jurist, maar ik baseer mijn advies niet op niets.
Er is genoeg te vinden online geschreven door juristen: https://www.google.com/se...ntwoordelijkheid+terugstu
Er is juist bijzonder weinig over te vinden, op de eerste twee pagina's daar volgens mij één jurist.
Hackus schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Bron graag, aan meningen heb je juridisch niks.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Bij afhalen gaat het risico inderdaad gelijk over, maar bij een ander postbedrijf niet.
Je bent denk ik in de war met een koeriersdienst die als gemachtigde van jou de bestelling kan ophalen, dan gaat inderdaad het risico gelijk over zodra de webwinkel het overhandigd.

Het is in principe voldoende bewijs, totdat de ontvanger betwist de zending te hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Arthion-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Optie 1 geeft jou geen vrij keuze via welke postbezorg bedrijf je het verstuurt of zelfs verzekerd te versturen.

Optie 2 kan dit wel

Dat is het verschil en is aansprakel ijkheid bepalend indien je iets koopt bij een webshop.
Dat zie ik toch anders. De webshop geeft aan:

Plak het retourlabel op het pakket, of schrijf het antwoordnummer op het pakket.

Geef dan het pakket af bij een PostNL punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Dat zie ik toch anders. De webshop geeft aan:

Plak het retourlabel op het pakket, of schrijf het antwoordnummer op het pakket.

Geef dan het pakket af bij een PostNL punt.
De retourlabel zit verbonden aan 1 bezorgdienst dit geval Postnl want bijv DHL kan niks met dat retourlabel.

Zelf antwoordnummer/adres opschrijven en je kan gewoon naar DHL brengen. PostNL is dan een sugestie vanuit de webshop maar je bent nog vrij om naar DHL te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Arthion-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:20:
[...]

De retourlabel zit verbonden aan 1 bezorgdienst dit geval Postnl want bijv DHL kan niks met dat retourlabel.

Zelf antwoordnummer/adres opschrijven en je kan gewoon naar DHL brengen. PostNL is dan een sugestie vanuit de webshop maar je bent nog vrij om naar DHL te lopen.
Nee, ze geven aan dat ik het naar een PostNL punt in de buurt moet brengen, met een link naar de PostNL website waar je PostNL locaties kunt vinden.

Als ik het via DHL had verstuurd, had ik de instructies niet gevolgd.

En DHL accepteert geen zendingen naar antwoordnummers. Antwoordnummer is een service van PostNL.

[ Voor 6% gewijzigd door vegboy op 24-01-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
vegboy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:23:
[...]

Nee, ze geven aan dat ik het naar een PostNL punt in de buurt moet brengen, met een link naar de PostNL website waar je PostNL locaties kunt vinden.

Als ik het via DHL had verstuurd, had ik de instructies niet gevolgd.

En DHL accepteert geen zendingen naar antwoordnummers. Antwoordnummer is een service van PostNL.
Juist
en jij weet zoals alle Nederlanders dat het een groot risico met zich meebrengt om iets met Postnl te versturen en dat dingen vaak vermist raken..
En dat wilde je ook liever niet.

Je had ook liever met een betrouwbare partner zoals Fedex of Dhl express gewerkt maar dat ging niet.
Dat is de keuze van de webshop.

Die zijn dus ook verantwoordelijk en het is hun keuze om met deze bedenkelijke postdienst te werken.

Jouw verantwoordelijkheid houdt op als je het verzendbewijs hebt en het artikel natuurlijk in de zelfde staat is geretourneerd.
Je bent niet verantwoordelijk voor het transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
boyette schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:38:
[...]

Juist
en jij weet zoals alle Nederlanders dat het een groot risico met zich meebrengt om iets met Postnl te versturen en dat dingen vaak vermist raken..

Je had ook liever met een betrouwbare partner zoals Fedex of Dhl express gewerkt maar dat ging niet.

Die zijn dus ook verantwoordelijk en het is hun keuze om met deze bedenkelijke postdienst te werken.

Jouw verantwoordelijkheid houdt op als je het verzendbewijs hebt en het artikel natuurlijk in de zelfde staat is geretourneerd.
Natuurlijk houd een persoonlijke mening over Postnl geen stand voor de rechtbank laat staan als je het internet op gaat speuren betreft de ontrevedenheid van andere pakketbezorgdiensten.

Ik blijf bij mijn punt door geen gebruik te maken van de retourlabel ligt de aansprakelijkheid bij TS.
-edit- Door een wkoa verzoek ben jij als consument ook de opdrachgever en niet de webshop, de webshop geeft aan hoe je verzend maar is niet de partij die om het terugsturen vroeg.

De vraag is overigens ook hoe denkt de webshop hier over ?
Misschien krijgt TS gewoon ze geld terug zonder veel heibel.

[ Voor 7% gewijzigd door Arthion-nl op 25-01-2020 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 30-06 19:38
boyette schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:38:
[...]

Juist

Je zou iets meer sympatie krijgen van een rechter als je daadwerkelijk aan de winkel vraagt of het anders ook mag. Gewoon gelijk met de moot mee gaan. En dan als het mis is gegaan. Ja dat had ik al wel verwacht maar ik had geen keuze.

Je kan altijd overleggen. Heb je dat niet gedaan heb je ook geen recht van zeuren over ik werd gedwongen x te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Arthion-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:26:
[...]

Natuurlijk houd een persoonlijke mening over Postnl geen stand voor de rechtbank laat staan als je het internet op gaat speuren betreft de ontrevedenheid van andere pakketbezorgdiensten.

Ik blijf bij mijn punt door geen gebruik te maken van de retourlabel ligt de aansprakelijkheid bij TS.
-edit- Door een wkoa verzoek ben jij als consument ook de opdrachgever en niet de webshop, de webshop geeft aan hoe je verzend maar is niet de partij die om het terugsturen vroeg.

De vraag is overigens ook hoe denkt de webshop hier over ?
Misschien krijgt TS gewoon ze geld terug zonder veel heibel.
Nee, zowel PostNL als de webwinkel hebben aangegeven dat de 2 opties gelijkwaardig zijn qua aansprakelijkheid. Maar dat mag jij natuurlijk anders zien.

De webwinkel kon me nog geen antwoord geven over wie ze in deze situatie verantwoordelijk willen stellen. Ik moet het onderzoek afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Update. Het blijft maar duren. Eerst moest ik een paar dagen wachten, toen weer 5 dagen, nu weer 3 dagen. Telkens voor een onderzoek.

De webwinkel heeft een mogelijkheid om contact op te nemen als je niet tevreden bent met hun service, ik heb daar nu een bericht achter gelaten.
Pagina: 1