Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:42
Ik heb afgelopen weekend ook mijn eerste VR-instapset gekocht (Rift CV1).

Prachtig apparaat dus, maar ik krijg het niet goed/makkelijk werkend.

Oculus software is geïnstalleerd, Oculus Tray Tool ook. Heb de Steam VR-library gekoppeld aan de oculus-software. Heb al met ACC wat rondjes gereden, top-ervaring.

Maar: OTT ziet rFactor2 niet staan, die wel in Steam staat. Vanuit de Oculus-software kan ik dus rfactor 2 niet starten. Als ik start vanuit SteamVR krijg ik de Steam-startpagina in de bril te zien en dan moet ik op de Y-knop drukken om verder te gaan. Maar die heb ik niet. Ik heb een G29, de Oculus remote (zit geen Y-knop op) en een sensor geïnstalleerd. Kom daar dus niet verder.
Basale simpele problemen dus, maar zo simpel dat ik even niet verder kan. Ik verneem graag de tip die me weer wat verder helpt. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Start SteamVR vanuit oculus. En daarin het spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Tadango schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:15:
Start SteamVR vanuit oculus. En daarin het spel?
dan krijg ik hetzelfde als wanneer ik direct in steamvr start. De steamomgeving waarin ik die Y-knop nodig heb, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@mikekiwi Start Oculus (niet die tray tool, waarom mensen die gebruiken is me een raadsel), start Steam, en start vervolgens rF2. SteamVR wordt dan automatisch gestart.

Zo doe ik het, al ben ik blij dat ik binnenkort van Oculus af ben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
dawg schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:30:
@mikekiwi Start Oculus (niet die tray tool, waarom mensen die gebruiken is me een raadsel), start Steam, en start vervolgens rF2. SteamVR wordt dan automatisch gestart.
Dank voor de tip, dit werkt feilloos inderdaad! Net mijn eerste rondjes gereden en dat ging prima, ook in rF2. Paar framepjes kwijt en nog op zoek naar een goede HUD die op een prettige plek in het beeld zit en ik ben helemaal blij (nog tips?)
dawg schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:30:Zo doe ik het, al ben ik blij dat ik binnenkort van Oculus af ben. :)
Zeg dat nou niet..... :'( :+ Kan hoor, maar voorlopig ben ik erg blij met mijn Rift, meer kan mijn systeempje toch niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@mikekiwi nee sorry, geen tips aangezien ik de standaard hud gebruik ondanks dat ik het niet echt gebruik. Mooi dat het nu werkt in elk geval. :)

Begrijp me niet verkeerd, de Rift is voor een 1st gen erg goed, Oculus doet zijn werk ook. Maar ik heb gewoon een grote afkeer van Facebook. En door hun recente verplichting tot een FB-account voor VR, wat t.z.t. ook voor Oculus verplicht wordt ben ik blij dat ik het binnenkort kan verwijderen. Ik heb ook nooit een FB-account gehad om diezelfde reden. Echter voor VR was er toen enkel de keuze nog tussen de Rift en de Vive die destijds een pak duurder was. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Begrijp ik hoor, ik kan een eind meegaan in je overwegingen. Voor mij is dit nu de beste optie gezien budget, pc en het feit dat deze bril voor brildragers zoals ik wat praktische opties heeft (3d printer heeft al een framepje uitgespuugd, brillenglazen voor erin worden binnenkort besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Het is in elk geval een compleet andere ervaring met VR. Ik wil nooit meer terug naar pancake. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
dawg schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:11:
Het is in elk geval een compleet andere ervaring met VR. Ik wil nooit meer terug naar pancake. :)
Ik heb dus afgelopen weekend even in ACC ter test een paar rondjes in een GT3 wagen gereden en dat was al cool.
Net in rFactor 2 even met een F4 op Zandvoort en dat was pas echt gaaf. Je ervaart veel meer de hoogte verschillen, niet eerder ervaren dat de Audi S zo naar beneden loopt.

Moet nog veel meer ervaring opdoen, maar op basis van de eerste indrukken kan ik me voorstellen dat ik er net zo over ga denken als jij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
mikekiwi schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:10:
Ik heb afgelopen weekend ook mijn eerste VR-instapset gekocht (Rift CV1).

Prachtig apparaat dus, maar ik krijg het niet goed/makkelijk werkend.

Oculus software is geïnstalleerd, Oculus Tray Tool ook. Heb de Steam VR-library gekoppeld aan de oculus-software. Heb al met ACC wat rondjes gereden, top-ervaring.

Maar: OTT ziet rFactor2 niet staan, die wel in Steam staat. Vanuit de Oculus-software kan ik dus rfactor 2 niet starten. Als ik start vanuit SteamVR krijg ik de Steam-startpagina in de bril te zien en dan moet ik op de Y-knop drukken om verder te gaan. Maar die heb ik niet. Ik heb een G29, de Oculus remote (zit geen Y-knop op) en een sensor geïnstalleerd. Kom daar dus niet verder.
Basale simpele problemen dus, maar zo simpel dat ik even niet verder kan. Ik verneem graag de tip die me weer wat verder helpt. Dank alvast!
De Y-knop zit op je linker Oculus touch controller, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
dawg schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:30:

Zo doe ik het, al ben ik blij dat ik binnenkort van Oculus af ben. :)
De tray tool maakt het mogelijk om je Oculus op een makkelijke wijze pas aan te zetten wanneer je echt iets met VR gaat doen zodat hij niet uren onnodig aan staat.
Verder kan je er van alles mee instellen.

Top tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Leader98 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:53:
[...]De Y-knop zit op je linker Oculus touch controller, toch?
Ja, maar die gebruik ik niet. Kan ik ook pas inzetten als ik >1 sensor heb geinstalleerd. En ik heb er maar 1. Nou ik heb er meer, maar heb er maar 1 in gebruik. De nis waarin ik zit is maar 90cm breed en de sensoren moeten >1 meter uit elkaar staan. Dus heeft ook geen zin volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Misschien kan je de sensoren configureren op een andere lokatie en dan de computer terugplaatsen in de nis?
Ik wissel hier ook tussen kamers (roomscale en gewoon achter bureau) en dat gaat zonder hercalibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Leader98 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:23:
Misschien kan je de sensoren configureren op een andere lokatie en dan de computer terugplaatsen in de nis?
Ik wissel hier ook tussen kamers (roomscale en gewoon achter bureau) en dat gaat zonder hercalibreren.
Dat is wel nog iets waar ik naar wil gaan kijken, ook omdat ik misschien iets meer met VR wil gaan doen dan alleen racen.
Vooralsnog kan ik rFactor nu op basis van de eerdere tips gewoon starten, dus dat probleem is weggenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Woah, heb afgelopen week de quest 2 binnen gekregen en man, VR simracen is echt een toffe ervaring!
Aanrader: AMS2. Betreft VR support is dit erg nice gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 18:40

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Ik heb eens gek gedaan.
Your The multiplayer VR headset | DecaGear 1 order has been received!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
Haha goed bezig! Mij allemaal nog iets te onzeker. Heb je de $10 pre-order gedaan of echt de hele prijs betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 18:40

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Thodekroo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:12:
[...]

Haha goed bezig! Mij allemaal nog iets te onzeker. Heb je de $10 pre-order gedaan of echt de hele prijs betaald?
10tje en je mag altijd terugtrekken of zelf refund dus ik wacht even de reviews af in februari en als het er goed uit ziet ga ik er mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 20:53
Ik was vroeg genoeg bij de Zen 3 launch dat ik nu een 5950X in een test systeem heb draaien.

In Iracing VR op Barcelona met de Rift CV1:
5950X + Vega 64 > 4790k @4,7GHz + 1080Ti. Aanzienlijk minder drops, minder diep en van kortere duur, maar helaas toch nog steeds drops als je over het rechte stuk rijdt of op het deel van het circuit waar je de grandstand een stukje in beeld hebt.

Grafische instellingen gelijk gehouden en beide kaarten zijn maximaal over geclocked. Een 1080Ti is de betere GPU, maar ook een Vega 64 doet het prima in Iracing icm een Rift CV1 met de kant tekening dat het een custom LC is met +50% power limit voor een gameclock van ~1660MHz op het moment dat de kaart max moet presteren.

Edit: 5950X + 1080Ti, met 20 AI rijders op Barcelona, nul drops continue 90 fps 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Razkin op 08-11-2020 15:49 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 21:20
Het ruikt wel een beetje naar scam 7(8)7 , maar denk jij dat het scam is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arkman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:46:
[...]

Het ruikt wel een beetje naar scam 7(8)7 , maar denk jij dat het scam is?
Ik ben benaderd om mee te helpen met wat zaken op een manier die professioneel nogal wat vraagtekens bij mij neerzette. Hele ongebruikelijke en rare meeting. Ik zou het zelf niet op culturele verschillen schuiven; in de zakenwereld houden beide partijen daar meestal rekening met elkaar mee.

Of het een scam is of niet, dat laat ik lekker in het midden. een tientje is het prima waard om erop te gokken privee. Professioneel ga ik me er niet aan branden op dit moment (luxe, ik hoef niets, kan lekker cherry picken).

Ik hoop werkelijk dat dit product er gaat komen, maar als ze met geld gaan smijten naar contractors en claims gaan doen die aan het randje van het kunnen en (voor zover ik de huidige panelen e.d. ken) onder kost prijs aanbieden voor PR, is het zo maar mogelijk dat ze een eindje kosten aan het end van de rit overhouden.

Ook gezien de ontwikkelingen en richting van de huidige R&D's van de grootste jongens lopen ze een end achter; die gaan momenteel een heel stuk verder (andere richting) dan alleen maar goede specs (de facetracking techniek is in nieuws artikeltjes leuk, maar zeker niets nieuws, verre van).

We gaan het zien. ik hoor het vanzelf wel als er daadwerkelijk een proto is die gebenchmarked moet worden. Dan komt het vanzelf wel weer langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-07 21:20
Razkin schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:02:
Ik was vroeg genoeg bij de Zen 3 launch dat ik nu een 5950X in een test systeem heb draaien.

In Iracing VR op Barcelona met de Rift CV1:
5950X + Vega 64 > 4790k @4,7GHz + 1080Ti. Aanzienlijk minder drops, minder diep en van kortere duur, maar helaas toch nog steeds drops als je over het rechte stuk rijdt of op het deel van het circuit waar je de grandstand een stukje in beeld hebt.

Grafische instellingen gelijk gehouden en beide kaarten zijn maximaal over geclocked. Een 1080Ti is de betere GPU, maar ook een Vega 64 doet het prima in Iracing icm een Rift CV1 met de kant tekening dat het een custom LC is met +50% power limit voor een gameclock van ~1660MHz op het moment dat de kaart max moet presteren.

Edit: 5950X + 1080Ti, met 20 AI rijders op Barcelona, nul drops continue 90 fps 8)
@mikekiwi ik had de 5900x in bestelling, zojuist geannuleerd en de 5600x besteld. 5600x lijkt in iRacing zelfs iets beter te presteren door de hoge single core boost. Ik ben benieuwd of ik ook nu geen drops meer krijg in op de zwaardere track's. Mijn aim is overigens 144fps constant icm Value Index.

Kun je wat meer delen over de prestatie verschillen? Denk bijv. aan Suzuka of Nurgbergring GP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@michielvh83 Ik zal vanavond op Suzuka en Nurburgring GP rijden. Test systeem is inmiddels "slechts" een 5800X. Deze boost naar 4850MHz, iets minder dan de 5950X, maar gemiddeld zal er qua clocks niet veel inzitten en ook met de 5800X nul drops op Barcelona.

4,6GHz lijkt haalbaar voor elke Zen 3 cpu op het moment en is tevens stock boost van een 5600X, als ik eraan toe kom zal ik m'n CPU onderklokken om te zien wat de minimale snelheid is waarop je iig niet cpu bottlenecked wordt.

Nordschleife(1 auto) ook geen drops, maar ik kan niet herinneren of dit een zwaar circuit is en of ik er last van had.

Edit:
Getest met 5800X @4,4, 4,5 en 4,6GHz

Nurburgring GP zelfs op 4,4GHz geen dips
Barcelona vanaf 4,6GHz geen dips, daaronder dips op het rechte stuk met +/- 10 auto's in beeld/spiegel.

Suzuka kan niet als AI race.

[ Voor 26% gewijzigd door Razkin op 10-11-2020 19:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25

Arfman

Drome!

@Razkin Kun je ook een screenshot posten van de iRacing grafische instellingen? Er zijn er een aantal die enorm veel performance kosten/opleveren en dat maakt nogal veel verschil.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Damian

Insane Obtrusion

Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met Project Cars 3 in VR. Ik heb eigenlijk om de 2/3 races dat hij crashed naar mijn desktop tijdens aanvang van de race. Ik zit dan al in de auto, kies voor start race en poef.. Uiteraard alle drivers netjes geupdate en laatste versie van PC3 draaien, maar krijg hem niet stabiel.

[ Voor 16% gewijzigd door Damian op 11-11-2020 15:19 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Arfman Dit is met in principe alles aan en op max instellingen. Het minderen van de grafische instellingen leverde betere prestaties op, maar met zowel de 3900X als 4790k nooit genoeg om altijd 90 fps te houden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Damian schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:19:
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met Project Cars 3 in VR. Ik heb eigenlijk om de 2/3 races dat hij crashed naar mijn desktop tijdens aanvang van de race. Ik zit dan al in de auto, kies voor start race en poef.. Uiteraard alle drivers netjes geupdate en laatste versie van PC3 draaien, maar krijg hem niet stabiel.
Yup, de madness engine tweaks/iterations die SMS heeft gedaan voor PC3 zijn nogal subpar. Laat me raden, NVidia?

Build 5693258 is momenteel publiek, maar helaas zitten daar nog niet alle VR patches in. SMS is nogal een cheapskate (en geen idee hoe ze nu gaan gedragen door de 2de overname in no time) en namco ook, dus je kan een a twee maanden wachten voor de volgende patch. Dit omdat de patches geport moeten worden naar de consoles, iets waar ze bedrijfjes voore inhuren. Dus patches komen niet vaak uit.

Vrijwel alle problemen mbt VR, Madness en specifiek ook PC3 +VR (weinig, maar toch) zijn bij hun bekend, maar door management aangeschreven als lage prio, en dingen die nogal dringend zijn als je het geheel als een VR ervaring wilt ondergaan duren daar door een eeuwigheid. Frustrerend als je problemen letterlijk sinds build 5255949 (4 maanden geleden) al gezien en aangemeld hebt. Meh. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Razkin schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:40:
@Arfman Dit is met in principe alles aan en op max instellingen. Het minderen van de grafische instellingen leverde betere prestaties op, maar met zowel de 3900X als 4790k nooit genoeg om altijd 90 fps te houden.
Dat is nog niet echt duidelijk, sorry :)

Heb je bijvoorbeeld max cars op 63 staan? En hoeveel "Draw" je er? Dynamic LOD aanstaan? etc. etc. Een screenshot zegt heel veel meer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Arfman
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PURGV7Q.png

Met de 3900X en 4790k had ik m'n instellingen lager, kan niet meer herinneren wat precies.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
  • Laatst online: 10-07 21:20
Razkin schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:49:
@michielvh83 Ik zal vanavond op Suzuka en Nurburgring GP rijden. Test systeem is inmiddels "slechts" een 5800X. Deze boost naar 4850MHz, iets minder dan de 5950X, maar gemiddeld zal er qua clocks niet veel inzitten en ook met de 5800X nul drops op Barcelona.

4,6GHz lijkt haalbaar voor elke Zen 3 cpu op het moment en is tevens stock boost van een 5600X, als ik eraan toe kom zal ik m'n CPU onderklokken om te zien wat de minimale snelheid is waarop je iig niet cpu bottlenecked wordt.

Nordschleife(1 auto) ook geen drops, maar ik kan niet herinneren of dit een zwaar circuit is en of ik er last van had.

Edit:
Getest met 5800X @4,4, 4,5 en 4,6GHz

Nurburgring GP zelfs op 4,4GHz geen dips
Barcelona vanaf 4,6GHz geen dips, daaronder dips op het rechte stuk met +/- 10 auto's in beeld/spiegel.

Suzuka kan niet als AI race.
Thanks voor de update @Razkin , ik heb zelf in net een 5600X in mijn setup geprikt, heb vergelijkbare resultaten. /CC @Arfman

- Nurburgring GP AI, geen significante drops, zelf niet bij de start.
- Barcelona, wel een drop bij opkomen rechte stuk en hele kleine drop net na bocht 7. Maar echt significant minder en ook minder heftige drops. Ik merk vooral dat als de frames droppen het maar heel kort is, en dat GPU load niet meer helemaal wegzakt.
- Ik zie nu de frametime van de CPU nu vaker op 6,8/6.9ms komen (144Hz), en op met moment van de drop schiet dit naar 7-7,7ms VS voorheen (Ryzen 5 3600) 11/12ms.
- Daarnaast lijkt nu eerder de bottleneck aan de GPU kant op de treden, bijvoorbeeld bij Lime Rock met een late zonsondergang.

Ik merk overigens wel iets of wat 'shutter' waar voorheen mss eerder een drop het geval was. Wellicht dat ik nu naar mijn geheugen moet gaan kijken voor nog betere prestaties op de 1% lows. Single core boost van de 5600X is wel iets minder hoog dan de 5900/5950. Wellicht dat nog help voor de Ryzen 9's. Ik ga ook nog proberen wat een OC doet voor specifiek iRacing.

@Razkin
- Heb jij ook dat nu de FPS net is meer fluctueert tussen (in mijn geval) de cap van 144Hz, ik die dan bijvoorbeeld 143/144/142/144/143/141/144.
- En wat voor geheugen heb jij nu gecombineerd met de 5000 AMD reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@michielvh83 Nope, is hetzelfde gebleven met 89 of 90 Ik heb de test gedaan met 2x 8GB B-Die @3733MHz C14, niet de eerste de beste ram settings iig :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Darkangle schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:53:
[...]

Yup, de madness engine tweaks/iterations die SMS heeft gedaan voor PC3 zijn nogal subpar. Laat me raden, NVidia?

Build 5693258 is momenteel publiek, maar helaas zitten daar nog niet alle VR patches in. SMS is nogal een cheapskate (en geen idee hoe ze nu gaan gedragen door de 2de overname in no time) en namco ook, dus je kan een a twee maanden wachten voor de volgende patch. Dit omdat de patches geport moeten worden naar de consoles, iets waar ze bedrijfjes voore inhuren. Dus patches komen niet vaak uit.

Vrijwel alle problemen mbt VR, Madness en specifiek ook PC3 +VR (weinig, maar toch) zijn bij hun bekend, maar door management aangeschreven als lage prio, en dingen die nogal dringend zijn als je het geheel als een VR ervaring wilt ondergaan duren daar door een eeuwigheid. Frustrerend als je problemen letterlijk sinds build 5255949 (4 maanden geleden) al gezien en aangemeld hebt. Meh. :O
Ryzen 3 3600x en een AMD RX5700 XT.

Best wel jammer, ondanks dat de game niks met de Project Cars franchise te maken heeft is het een erg vermakelijke game. Gewoon lekker smijten en drifts zijn lekker op te vangen.

We wachten maar braaf de patches af dan :(

• Darkangle
Damian schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:30:
[...]

Ryzen 3 3600x en een AMD RX5700 XT.

Best wel jammer, ondanks dat de game niks met de Project Cars franchise te maken heeft is het een erg vermakelijke game. Gewoon lekker smijten en drifts zijn lekker op te vangen.

We wachten maar braaf de patches af dan :(
Helemaal niets mis met een goede arcade game, maar dan moet het wel doen wat er op het doosje staat.

Ik kan het in de huidige vorm niet spelen. Het zal best vermakelijk zijn maar dat word teniet gedaan door de buggyness voor mij persoonlijk.

• Arfman

Arfman

Drome!

@Razkin Dank je, dat maakt het duidelijker :) Goeie scores dus. Heb persoonlijk de linkerkant lager staan en HDR aan maar max cars wel weer op 63 omdat anders zaken zoals DRE en CrewChief niet goed werken.

Hier haal ik ook vrijwel altijd 90FPS mee, op een 9700K @ 5GHz en een RTX2070 Super.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzHMaOSK1kZkfuYKO0ICfoNYtgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2qEZmJsS43VzTrbh6E8MceO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 21:20
Windows Mixed Reality Visual Quality Update

https://techcommunity.mic...ality-update/ba-p/1874967

Update voor de Reverb G1, G2 en de Samsung Odyssey +

Deze komt mee met de laatste Windows Update.

Bij de Reverb G1 maakt het een klein verschil _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Fuck it, Quest 2 besteld. HP kan nog steeds niet zeggen of ik mijn G2 in 2020 krijg en ik ben wel klaar met wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arfman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:10:
Fuck it, Quest 2 besteld. HP kan nog steeds niet zeggen of ik mijn G2 in 2020 krijg en ik ben wel klaar met wachten.
Jammer dat de G2 zo lang duurt. Had al eerder in dit topic aan gegeven dat er wat leverings problemen zouden zijn, maar ik wist niet dat het zo erg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Darkangle schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:51:
[...]

Wat hou je dan over? Mja, de G2 als je 1.5 a 2 maandjes kan wachten (minimaal), goede prijs, mooi spul, speel er ook mee en de aankomende release versie word zelfs nog beter. Controllers zullen niet je zorg zijn voor VR racen gok ik zo.

Alternatief (mijn goto) Index. Persoonlijke keuze omdat ik het hele discussiepunt over de lighthouses niet zo begrijp (je hangt ze een keer op (of gebruikt fotografie stands), en klaar is kees. De tracking is nog steeds industry leading (voor mij persoonlijk heel belangrijk).

Buy once, cry once.
Deze post is inmiddels bijna 3 maanden oud, ik heb alleen hetgeen wat relevant voor mij is laten staan. Welke set zou je vandaag de dag zondermeer aanraden voor simracen?

Als ik 2 maanden zou moeten wachten op bv de G2 is dat geen probleem. Nieuwe cpu en gpu laten ook nog wel even op zich wachten ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:47
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Is de Quest 2 daarin ook een valide optie bijvoorbeeld? Van wat ik er tot nu toe over gelezen heb, zit die erg goed qua prijs/kwaliteitsverhouding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 20:18
Darkangle schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:26:
[...]

Jammer dat de G2 zo lang duurt. Had al eerder in dit topic aan gegeven dat er wat leverings problemen zouden zijn, maar ik wist niet dat het zo erg was.
Dat het lang duurt is één ding, maar de communicatie is gewoonweg schandalig. Echt een heel trieste boel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Bestware heeft nu al sinds begin juli het volledig bedrag op hun rekening. Telkens opnieuw wordt een datum vooropgesteld. Eerst september door Bestware zelf. Dan was het eind oktober/begin november. Vandaag is er nog altijd geen zicht wanneer er geleverd zou worden. De eerst batch wordt elke week opnieuw uitgesteld en die dekt dan nog maar een heel klein deel van de orders.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hathie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:29:
[...]

Dat het lang duurt is één ding, maar de communicatie is gewoonweg schandalig. Echt een heel trieste boel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Bestware heeft nu al sinds begin juli het volledig bedrag op hun rekening. Telkens opnieuw wordt een datum vooropgesteld. Eerst september door Bestware zelf. Dan was het eind oktober/begin november. Vandaag is er nog altijd geen zicht wanneer er geleverd zou worden. De eerst batch wordt elke week opnieuw uitgesteld en die dekt dan nog maar een heel klein deel van de orders.
Precies daar loop ik ook tegenaan. Ik laat de preorder voorlopig nog even staan, kan nu sowieso de Q2 30 dagen proberen. Ik ga hem testen met iRacing en ACC, ik heb er ok een 3rd party Link kabel bij besteld, dus ik ga een mini review maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
onsgeluk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:38:
[...]

Deze post is inmiddels bijna 3 maanden oud, ik heb alleen hetgeen wat relevant voor mij is laten staan. Welke set zou je vandaag de dag zondermeer aanraden voor simracen?

Als ik 2 maanden zou moeten wachten op bv de G2 is dat geen probleem. Nieuwe cpu en gpu laten ook nog wel even op zich wachten ;)
Nog steeds een G2. De trackig is vreemd genoeg niet beter sinds de proto, en de controllers zijn niet mijn favo (geen vd wmr's) maar voor sim racen is het een keuze die een paar jaar relevant gaat blijven. Hangt wel samen met de beschikbaarheid.

Let wel, dis is puur voor simmen (en de hele discussie 3 maanden geleden over power sloeg als een tang op een varken, je hebt zo'n beetje alles nodig om het aan te sturen in deze ongeoptimalizeerde sims. Powrrr = must)

Zodra je ook andere dingen ermee doet raad ik aan om toch voor een ander te gaan of heel even te wachten tot de nieuwe aankondiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Stelsol schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:45:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Is de Quest 2 daarin ook een valide optie bijvoorbeeld? Van wat ik er tot nu toe over gelezen heb, zit die erg goed qua prijs/kwaliteitsverhouding...
Professioneel gezien, leuk stukje hardware. Goed geprijst, goede tech.

Persoonlijk gezien, het semi gesloten eco systeem en de vender lock in met een facebook verplichting en het risico dat hij gebricked kan worden voor de meest vage redenen die tegen eula in gaan... Ja, dat word hem nooit.

Ik kan helaas niet nagaan hoe de levering van hp naar vendors verloopt en hoe ze besluiten welke prio zijn en niet, valt heel ver buiten de ketting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jan Hein
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 20:58
Arfman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:08:
[...]

Precies daar loop ik ook tegenaan. Ik laat de preorder voorlopig nog even staan, kan nu sowieso de Q2 30 dagen proberen. Ik ga hem testen met iRacing en ACC, ik heb er ok een 3rd party Link kabel bij besteld, dus ik ga een mini review maken :)
Een tijdje terug had ik hier beloofd dat ik met de 90Hz update voor de Quest 2 me hier weer zou melden, die update is er sinds afgelopen weekend dus ik zal een beginnetje maken met die review :)

In het kort: met deze laatste update ga ik nu wél simracen met de Quest 2 in plaats van mijn CV1. De eerdere 72Hz kon ik voor simracen niet aan wennen en de 90Hz maakt voor mij nét het verschil. Echter, het is zeker niet perfect en ik moet nog best wel wat tweaken aan de Oculus instellingen voor Link (in Oculus Home én in de debug tool) om het een beetje naar wens te krijgen.

In alle nerdy details: ik heb wat getest met een replay van de iRacing GoT-league op Belle Isle (grafisch zwaar) en een race tegen de AI op Sebring op mijn 8700K@4.8 en 1080ti. De grafische instellingen voor iRacing heb ik exact zo gelaten als voor de CV1 (terrein en objecten op hoog voor referentie punten, 30 gerenderde auto's, spiegels aan, maar dynamische schaduwen uit) en dat gaat eigenlijk bijna net zo goed.

Máár, met de standaard instellingen in Oculus Home voor 90Hz (rendering resolution: automatic (3248x1648)) vind ik de compressie nog té aanwezig in iRacing. Vóór deze laatste update kon je dit voor 72Hz vrij eenvoudig verbeteren door in de debug tool de bitrate naar iets van 300 of hoger te zetten, maar op 90Hz stottert het beeld op zulke hoge bitrates bij mij. Met een bitrate van 150-175 gaat het op mijn systeem wel goed op 90Hz en met een flink verhoogde 'encode resolution width' in de debug tool krijg ik het beeld en de performance behoorlijk goed nu (maar ik zal vast nog meer tweaken). Ik heb nog niet echt uitgezocht hoe de 'rendering resolution' en 'encode resolution width' samenhangen en welke je beter kan ophogen.

De compressie zie ik nog wel in dat deel van het beeld dat langs je heen vliegt, maar het screendoor effect is er niet en relatief statische objecten zoals de cockpit en de auto's om je heen zijn sowieso véél scherper dan op de CV1. De performance overlay van de debug tool geeft in de Quest 2 een 'App Motion-to-Photon Latency' van rond de 41ms in tegenstelling tot de 22ms op mijn CV1, maar ik merk niets van deze extra latency.

Het comfort met de standaard hoofdband van de Quest 2 vind ik prima (de 'elite strap' heb ik niet) en mijn koptelefoon valt net als bij de CV1 redelijk makkelijk over de hoofdband heen. De 'sweet spot' van het beeld door de lenzen is voor mij net zo goed als bij de CV1 en lijkt mij geen issue zoals dat voor sommige mensen wel schijnt te zijn bij de Reverbs bijvoorbeeld. Verder mis ik het diepe zwart van de CV1, maar de kleuren van de Quest 2 zijn wel veel natuurlijker. Een ding waar je misschien rekening mee moet houden als je veel lange afstand races rijdt: de Quest 2 loopt tijdens gebruik via Link op 90Hz bij mij (heel) langzaam leeg. Ik heb nog niet uitgezocht of dit op te lossen is met een USB-poort die meer stroom levert of een beperking is van wat er qua data en stroom door de kabel kan (ik gebruik een officiële Link-kabel).

Zelf heb ik de nieuwere generatie headsets zoals de Index of de Reverb nog steeds niet kunnen proberen en ik blijf ook nog wel in de markt voor een nieuwe dedicated PC-VR headset denk ik, toch durf ik de Quest 2 over Link voor simracen nu best wel aan te raden, helemaal als het je eerste/enige headset is en je ook interesse hebt in de vele andere dingen die de Quest 2 kan (bijvoorbeeld Lone Echo of HL Alyx draadloos _/-\o_ ). Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van @Arfman met een nieuwere generatie videokaart :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Nou, daar ben ik dan :P Verwacht geen uitgebreide review (nog), dit zijn mijn eerste impressies.

EDIT: OK, ik ben een beetje doorgeslagen :P

Na letterlijk maanden gewacht te hebben totdat HP eindelijk ging leveren om daarna uitstel na uitstel te krijgen en als klap op de vuurpijl mensen hun G2 in ontvangst te zien nemen die maanden na mij hadden besteld, was ik er klaar mee en heb ik dus gisteravond een Q2 besteld bij CB. Vandaag geleverd met 3rd party Link kabel (gewoon een USB 3.1 Gen 2 kabel)

Setup
Ik had al een Rift CV1 en dus de Oculus software geinstalleerd. Cruciaal was dit al versie 23 die de 90Hz update mogelijk maakt. Het was inpluggen en gaan, na eerst wat updates op de headset zelf geïnstalleerd te hebben.

Gelijk de 90Hz mode aangezet en resolution quality op Auto laten staan. Daarover later meer.

Beeld
De beeldkwaliteit overtrof ruimschoots mijn verwachtingen. Pas nu begrijp ik hoe relatief belabberd de CV1 was qua beeld. Alles is haarscherp, ik kan lettertjes op het dashboard van de PM18 in iRacing lezen, geweldig. Als de Reverb G2 nog beter is kan het niet veel zijn, maargoed, dat dacht ik ook lange tijd van de CV1. We zullen zien.

Even een F3 practice op Interlagos gejoined met ~30 andere auto's, overal strak 90FPS. Voor de grap even de render scale aangepast van Auto naar 1.2 (om te kijken of dit de compressie minder duidelijk zou maken) maar toen greep ASW in en had ik 45FPS, wat overigens nog steeds prima speelbaar was.

Qua compressie: ja, dat is er. Omdat het beeld zo scherp is zie je het maar het is tot nu toe niet storend gebleken. Ik heb verder niet niet in de debug tool gekeken zoals @Jan Hein dat wel heeft gedaan, hier is vast ook nog wel wat te optimaliseren maar de beeldkwaliteit is zo'n sprong voorwaarts dat, zelfs als het niet beter kan, dit geen dealbreaker is voor mij.

De sweetspot is behoorlijk goed. Het is wel erg belangrijk dat je de headstrap goed instelt naar je persoonlijke voorkeur, zowel qua comfort als beeldkwaliteit. Ik heb de IPD ingesteld op 68 (de grootste die de Q2 toelaat). Op de CV1 had ik hem op 70 staan maar ik had altijd het idee dat 1 of 2 graden extra nog iets beter voor mij zou zijn (IPD nooit gemeten). 68 op de Quest 2 is prima voor mij.

Audio
Duidelijk het grootste minpunt van de Quest 2. De speakers zijn klein en klinken blikkerig. Het is niet dat het onbruikbaar is maar de CV1 was hier duidelijk veel beter in en ik verwacht ook dat de Reverb G2 veel beter is. Als je echt wilt genieten van een goed stukje muziek in YouTube VR is een losse headset onontkoombaar. Voor snel een potje racen in iRacing is het voldoende, maar ook neit meer dan dat.

Comfort
Comfort is, na wat initiële strubbelingen met de headstrap, goed. Per definitie zal een VR bril natuurlijk nooit heel subtiel zijn. Mogelijk dat een Elite headstrap nog wat verbetering brengt, maar voor nu laat ik het even zo.

Oculus Link
Het paradepaartje van de Quest 2, en de reden dat een Q2 geschikt is voor simracen. De Link software, waarmee je PC beeld op de VR bril laat zien via een USB 3.1 Gen 2 kabel. Het is een kwestie van Link enablen in de software en je ziet, net zoals met de Rift CV1, je Oculus Home scherm op de Q2. Desgewenst kun je de desktop ook laten zien om zo je favoriete sim te starten. Werkt goed, maar ik was de software natuurlijk al gewend.

Controllers
Het punt waarop de Reverb G2 het, volgens vrijwel alle reviewers tot nu toe, af moet leggen op de Quest 2. Ik kan niet anders zeggen dat de controllers foutloos werken, net zoals bij de CV1. Ik heb even het eerste level van HL:Alyx gespeeld (met commentary, aanrader als je hem al uitgespeeld hebt maar een excuus zoekt om nog een keer te gaan!) en het werkt super.

Handigheidje
Er is een instelling (Passthrough) in de Beta tab die er voor zorgt dat je met 2 tikken tegen de zijkant van de headset door de front camera's kijkt. Eerlijk gezegd kan ik al niet meer zonder. Even 2 tikken, toetsenbord pakken, of controller zoeken, weer 2 tikken en verder. Geen gerotzooi meer met dingen op de tast vinden of het toetsenbord wat van de rig afvalt omdat alles op de tast moet, killer feature wat mij betreft. Het spel wat op dat moment draait stopt wel geheel dus je kunt het niet even gebruiken om een buttonbox te bedienen of iets dergelijks.

Accu
Wat @Jan Hein ook al zei: de batterij loopt langzaam leeg. Ik heb ongeveer anderhalf uur iRacing en Alyx gespeeld (verbonden met de kabel aan mijn PC) en toen ik hem afdeed was de accu op 86%. Een hele lange endurance race in iRacing zou misschien een probleem kunnen vormen als je in de tussentijd niet kunt bijladen. Voor mij persoonlijk geen issue, ik doe nauwelijks sessies langer dan 2 uur en dat moet hij makkelijk vol kunnen houden.

Geen idee hoe snel het gaat als je zonder kabel speelt, dus games op de Quest 2 zelf of via virtual desktop. Dat zal een pak sneller leeglopen verwacht ik.

Privacy
Veel over gezegd en geschreven. Persoonlijk ging het technisch allemaal prima, Oculus account gekoppeld aan mijn Facebook account, alle games die ik gekocht had stonden in de library dus prima. Als je hier echter zwaar aan tilt moet je de Quest 2 links laten liggen. Ik zit zelf een beetje in het midden, ik ga via mijn Pi-Hole eens onderzoeken wat dat ding allemaal doorstuurt en mogelijk blokkeren, om te testen wat er gebeurt.

Conclusie
Hou ik hem? Goede vraag. Hij is relatief goedkoop maar daar betaal je voor met je privacy en dat merk je aan de Gear VR/DK2-achtige headstrap en de blikkerige audio. Qua beeld is het echter een enorme stap voorwaarts ten opzichte van een CV1.

Op dit moment neig ik naar houden. Ik kan via mijn werk misschien nog een bedragje declareren en ik hoop samen met de verkoop van mijn CV1 met Touch set ongeveer quitte te spelen, en dan is het natuurlijk een nobrainer. Mocht dat voordeeltje van mijn werk niet doorgaan en de CV1 weinig tot niks opbrengt, dan moet ik van mezelf een keuze maken want 2 VR brillen houden is dan eigenlijk absurd. Dit is natuurlijk wel specifiek voor mijn situatie, komende van een CV1.

Heb je nog een CV1, Rift S of Vive en wil je niet wachten op de Reverb G2, of speel je niet alleen racesims maar ook andere VR spellen, dan is de Quest 2 een hele prima keuze, zeker als je kunt leven met de Facebook integratie. Hou wel rekening met het feit dat je eigenlijk een losse koptelefoon op moet zetten om echt immersed te raken.

Voorlopig geef ik hem een 8/10.

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:48
Arfman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:37:
Nou, daar ben ik dan :P Verwacht geen uitgebreide review (nog), dit zijn mijn eerste impressies.

Handigheidje
Er is een instelling (Passthrough) in de Beta tab die er voor zorgt dat je met 2 tikken tegen de zijkant van de headset door de front camera's kijkt. Eerlijk gezegd kan ik al niet meer zonder. Even 2 tikken, toetsenbord pakken, of controller zoeken, weer 2 tikken en verder. Geen gerotzooi meer met dingen op de tast vinden of het toetsenbord wat van de rig afvalt omdat alles op de tast moet, killer feature wat mij betreft. Het spel wat op dat moment draait stopt wel geheel dus je kunt het niet even gebruiken om een buttonbox te bedienen of iets dergelijks.
Echt.. Dit is is zo simpel en geniaal dat ik niet snap dat andere headsets dit niet erin hebben zitten. Ik lees het en ik mis het nu al ;).

• Darkangle
ZFLaSH schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:21:
[...]

Echt.. Dit is is zo simpel en geniaal dat ik niet snap dat andere headsets dit niet erin hebben zitten. Ik lees het en ik mis het nu al ;).
Werkt gewoon op een index? Is niet echt nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Mooie review @Arfman. Ik zal hem zelf nooit aanschaffen wegens dat vermaledijde FB, maar desalniettemin duidelijk omschreven, en inderdaad, die passthrough is wel erg goed bedacht. Je moet het ze nageven. :+

• Arfman

Arfman

Drome!

Snap je volledig @dawg , ik heb hetzelfde maar dat vermaledijde HP stuurt die Reverb G2 ook maar niet op .. het lijkt wel op kiezen tussen kwaden soms :(

Overigens laat mijn Pi-Hole geen verschil zien in data die naar FB/Oculus wordt gestuurd t.o.v. mijn Rift CV1. Dus het gaat in bursts (dat er eens per x dagen iets wordt gestuurd), of het valt op dit moment nog mee, of FB was al heel lang aan het spieden :+

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
Arfman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:08:
[...]

Misschien toch de Quest2 overwegen. Want ben mij ook aan het oriënteren. Ook voor Automobilista 2, ben daar toch wel fan van (vorige week via Team gekocht....en hooked aan de Ultima GTR).

Ook voor die prijs val je er niet direct een buil aan.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieHifi op 19-11-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:27:
[...]

Werkt gewoon op een index? Is niet echt nieuw.
Hm,. dat zal ik eens proberen als hij terug is van de reparatie. Zit nu al even weer met de Pimax :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:20:
[...]

Hm,. dat zal ik eens proberen als hij terug is van de reparatie. Zit nu al even weer met de Pimax :(
2 keer knopje in drukken en gaan, weet alleen niet meer of ik dat zelf gedaan heb of dat het default is, ik zit hier op mijn eigen bak en niet een schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ok, net even nagekeken, ik draai hier op 1.15.11, is geloof ik publiek, en daar komt de optie niet meer voor (maar werkt gewoon) dus ik neem even aan voor het gemak dat mijn setting het gehaald heeft naar release zonder UI optie.

Edit:
De interval is zeer kort; je moet heel erg snel 2x kort indrukken, anders komt het steam VR menu op (en uiteraard moet je camera geconfigureerd/enabled zijn).

Dit zou dus voor meer headsets moeten werken (alles met steam), maar ik heb geen zin om hier een 2de aan te sluiten, net op, super lui ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Darkangle op 20-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 04:51
In verband met de Quest2, maakt het dan voor simracing uit of het over de 64 of 256 GB gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Vanto schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:52:
In verband met de Quest2, maakt het dan voor simracing uit of het over de 64 of 256 GB gaat?
Volgens mij niet, is alleen de opslag. Als je via de Link gaat spelen zal dit dus geen invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:06:
[...]

2 keer knopje in drukken en gaan, weet alleen niet meer of ik dat zelf gedaan heb of dat het default is, ik zit hier op mijn eigen bak en niet een schone installatie.
Ik heb het even de vive aangesloten en daar werkte het niet met de laatste beta. Zal even kijken of het in de ini nog ergens te vinden is die we aan kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb het even de vive aangesloten en daar werkte het niet met de laatste beta. Zal even kijken of het in de ini nog ergens te vinden is die we aan kunnen passen.
Je moet echt heel erg snel zijn met de button pushes, anders komt het menu op.

edit:kijk ook even of je camera uberhaupt werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Darkangle op 20-11-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik heb de stap van Rift CV1 naar Index gemaakt wegens het fiasco dat Reverb G2 leveringen heet.

Een globale indruk met Iracing:
-Zelfs met terugschroeven van grafische instellingen is het met 1080Ti niet te doen op 100% render resolutie.
-FOV is iets beter dan m'n CV1 en je hebt minder het idee door een verrekijker te kijken, maar al met al doet het weinig voor de beleving of wat je nou extra ziet.
-Beeld is scherper en de hogere resolutie geeft meer ruimte voor de UI elementen, eigenlijk laat het vooral zien dat een CV1 toch echt een prima headset was.

Is de Index + 3080 de upgrade waard voor Iracing? Afgezet tegen kosten is dat een dikke nee voor mij. Het compleet niet nodig hebben van Oculus software is daarentegen echt een dikke plus.
Zonder headset of sensoren aangesloten en handmatig de services van oculus gestopt, toch de Oculus software opstarten :(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
dawg schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:56:
Mooie review @Arfman. Ik zal hem zelf nooit aanschaffen wegens dat vermaledijde FB, maar desalniettemin duidelijk omschreven, en inderdaad, die passthrough is wel erg goed bedacht. Je moet het ze nageven. :+
Ik heb zelfs niet eens meer Facebook, en ga ook zeker niet hiervoor weer een account aanmaken. Ik wacht dus wel tot ik een G2 kan/ga kopen ter vervanging van mijn Rift S.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Razkin schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:44:
Ik heb de stap van Rift CV1 naar Index gemaakt wegens het fiasco dat Reverb G2 leveringen heet.

Een globale indruk met Iracing:
-Zelfs met terugschroeven van grafische instellingen is het met 1080Ti niet te doen op 100% render resolutie.
-FOV is iets beter dan m'n CV1 en je hebt minder het idee door een verrekijker te kijken, maar al met al doet het weinig voor de beleving of wat je nou extra ziet.
-Beeld is scherper en de hogere resolutie geeft meer ruimte voor de UI elementen, eigenlijk laat het vooral zien dat een CV1 toch echt een prima headset was.

Is de Index + 3080 de upgrade waard voor Iracing? Afgezet tegen kosten is dat een dikke nee voor mij. Het compleet niet nodig hebben van Oculus software is daarentegen echt een dikke plus.
Zonder headset of sensoren aangesloten en handmatig de services van oculus gestopt, toch de Oculus software opstarten :(
Draai je nu met een 1080ti of een 3080?

En als je alleen iracing speelt, is dan een max cpu (max single core voor zover ik hoor over iracing) niet verstandiger?

Ook noem je geen setting of op hoeveel hz je draait, dus komt het meer over als klaagzang en onkunde ook al hoeft dat niet het geval te zijn. Hou rekening met dat ieder geluid is dat iracing zeer slecht geoptimalizeerd is, dus moet je verstandig kiezen. Heb zelf voor dit spel niets getest, dus korreltje zout, maar verwacht niet een index ten volste te kunnen benutten op 1080ti met een i7 6700 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Darkangle
Is geen klaagzang over prestaties, slechts m'n indruk over de Index waar ik de bredere FOV niet vind overtuigen. Het viel simpelweg op dat de 1080Ti er hoe dan ook een hoop moeite mee heeft.

Ik heb de Index(90Hz) snel getest op een systeem met 5800X en 1080Ti om snel tussen de CV1 en Index te kunnen schakelen, ik was heel erg benieuwd naar de bredere FOV, omdat het eigenlijk het grote pluspunt is tov de G2 voor simracen. Het systeem waar de 3080 in zit moet ik nog afbouwen.

Dat Iracing een hele sterke ST vereist is me bekend, ik ben speciaal voor Iracing van Zen 2(3900X) naar Zen 3(5800X) gegaan, de extra ST prestaties maken een fors verschil. Van een mix aan grafische instellingen, kon het naar vrijwel maximaal(met redelijkheid) met een 1080Ti.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomolino
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08-2024
Arfman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:37:

EDIT: OK, ik ben een beetje doorgeslagen :P

Na letterlijk maanden gewacht te hebben totdat HP eindelijk ging leveren om daarna uitstel na uitstel te krijgen en als klap op de vuurpijl mensen hun G2 in ontvangst te zien nemen die maanden na mij hadden besteld, was ik er klaar mee en heb ik dus gisteravond een Q2 besteld bij CB. Vandaag geleverd met 3rd party Link kabel (gewoon een USB 3.1 Gen 2 kabel)

Setup
Ik had al een Rift CV1 en dus de Oculus software geinstalleerd. Cruciaal was dit al versie 23 die de 90Hz update mogelijk maakt. Het was inpluggen en gaan, na eerst wat updates op de headset zelf geïnstalleerd te hebben.

Gelijk de 90Hz mode aangezet en resolution quality op Auto laten staan. Daarover later meer.

Beeld
De beeldkwaliteit overtrof ruimschoots mijn verwachtingen. Pas nu begrijp ik hoe relatief belabberd de CV1 was qua beeld. Alles is haarscherp, ik kan lettertjes op het dashboard van de PM18 in iRacing lezen, geweldig. Als de Reverb G2 nog beter is kan het niet veel zijn, maargoed, dat dacht ik ook lange tijd van de CV1. We zullen zien.

Even een F3 practice op Interlagos gejoined met ~30 andere auto's, overal strak 90FPS. Voor de grap even de render scale aangepast van Auto naar 1.2 (om te kijken of dit de compressie minder duidelijk zou maken) maar toen greep ASW in en had ik 45FPS, wat overigens nog steeds prima speelbaar was.

Qua compressie: ja, dat is er. Omdat het beeld zo scherp is zie je het maar het is tot nu toe niet storend gebleken. Ik heb verder niet niet in de debug tool gekeken zoals @Jan Hein dat wel heeft gedaan, hier is vast ook nog wel wat te optimaliseren maar de beeldkwaliteit is zo'n sprong voorwaarts dat, zelfs als het niet beter kan, dit geen dealbreaker is voor mij.

De sweetspot is behoorlijk goed. Het is wel erg belangrijk dat je de headstrap goed instelt naar je persoonlijke voorkeur, zowel qua comfort als beeldkwaliteit. Ik heb de IPD ingesteld op 68 (de grootste die de Q2 toelaat). Op de CV1 had ik hem op 70 staan maar ik had altijd het idee dat 1 of 2 graden extra nog iets beter voor mij zou zijn (IPD nooit gemeten). 68 op de Quest 2 is prima voor mij.

Audio
Duidelijk het grootste minpunt van de Quest 2. De speakers zijn klein en klinken blikkerig. Het is niet dat het onbruikbaar is maar de CV1 was hier duidelijk veel beter in en ik verwacht ook dat de Reverb G2 veel beter is. Als je echt wilt genieten van een goed stukje muziek in YouTube VR is een losse headset onontkoombaar. Voor snel een potje racen in iRacing is het voldoende, maar ook neit meer dan dat.

Comfort
Comfort is, na wat initiële strubbelingen met de headstrap, goed. Per definitie zal een VR bril natuurlijk nooit heel subtiel zijn. Mogelijk dat een Elite headstrap nog wat verbetering brengt, maar voor nu laat ik het even zo.

Oculus Link
Het paradepaartje van de Quest 2, en de reden dat een Q2 geschikt is voor simracen. De Link software, waarmee je PC beeld op de VR bril laat zien via een USB 3.1 Gen 2 kabel. Het is een kwestie van Link enablen in de software en je ziet, net zoals met de Rift CV1, je Oculus Home scherm op de Q2. Desgewenst kun je de desktop ook laten zien om zo je favoriete sim te starten. Werkt goed, maar ik was de software natuurlijk al gewend.

Controllers
Het punt waarop de Reverb G2 het, volgens vrijwel alle reviewers tot nu toe, af moet leggen op de Quest 2. Ik kan niet anders zeggen dat de controllers foutloos werken, net zoals bij de CV1. Ik heb even het eerste level van HL:Alyx gespeeld (met commentary, aanrader als je hem al uitgespeeld hebt maar een excuus zoekt om nog een keer te gaan!) en het werkt super.

Handigheidje

Accu
Wat @Jan Hein ook al zei: de batterij loopt langzaam leeg. Ik heb ongeveer anderhalf uur iRacing en Alyx gespeeld (verbonden met de kabel aan mijn PC) en toen ik hem afdeed was de accu op 86%. Een hele lange endurance race in iRacing zou misschien een probleem kunnen vormen als je in de tussentijd niet kunt bijladen. Voor mij persoonlijk geen issue, ik doe nauwelijks sessies langer dan 2 uur en dat moet hij makkelijk vol kunnen houden.

Geen idee hoe snel het gaat als je zonder kabel speelt, dus games op de Quest 2 zelf of via virtual desktop. Dat zal een pak sneller leeglopen verwacht ik.

Privacy
Veel over gezegd en geschreven. Persoonlijk ging het technisch allemaal prima, Oculus account gekoppeld aan mijn Facebook account, alle games die ik gekocht had stonden in de library dus prima. Als je hier echter zwaar aan tilt moet je de Quest 2 links laten liggen. Ik zit zelf een beetje in het midden, ik ga via mijn Pi-Hole eens onderzoeken wat dat ding allemaal doorstuurt en mogelijk blokkeren, om te testen wat er gebeurt.

Conclusie
Hou ik hem? Goede vraag. Hij is relatief goedkoop maar daar betaal je voor met je privacy en dat merk je aan de Gear VR/DK2-achtige headstrap en de blikkerige audio. Qua beeld is het echter een enorme stap voorwaarts ten opzichte van een CV1.

Op dit moment neig ik naar houden. Ik kan via mijn werk misschien nog een bedragje declareren en ik hoop samen met de verkoop van mijn CV1 met Touch set ongeveer quitte te spelen, en dan is het natuurlijk een nobrainer. Mocht dat voordeeltje van mijn werk niet doorgaan en de CV1 weinig tot niks opbrengt, dan moet ik van mezelf een keuze maken want 2 VR brillen houden is dan eigenlijk absurd. Dit is natuurlijk wel specifiek voor mijn situatie, komende van een CV1.

Heb je nog een CV1, Rift S of Vive en wil je niet wachten op de Reverb G2, of speel je niet alleen racesims maar ook andere VR spellen, dan is de Quest 2 een hele prima keuze, zeker als je kunt leven met de Facebook integratie. Hou wel rekening met het feit dat je eigenlijk een losse koptelefoon op moet zetten om echt immersed te raken.

Voorlopig geef ik hem een 8/10.
Als ik dit zo lees wordt VR toch wel erg bereikbaar, tot op heden heb ik me er niet echt in verdiept omdat ik in de veronderstelling ben dat je een zeer krachtige pc moet hebben om dit te kunnen gebruiken.
Nu lees ik over deze bril dat deze geen pc nodig heeft om te werken, dit snap ik even niet helemaal. Is er iemand die hierover uitleg kan geven? Houdt dit in dat je geen hele sterke pc hoeft te hebben om met deze bril bijvoorbeeld Iracing te spelen?

#noob :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:37:
[...]

Je moet echt heel erg snel zijn met de button pushes, anders komt het menu op.

edit:kijk ook even of je camera uberhaupt werkt.
Het werkt. Je moet room view op 2D of 3D zetten en dan kies je bijv. Opague pass-through. Je moet inderdaad echt heeeel snel zijn voor de dubbelklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
tomolino schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:18:
[...]

Als ik dit zo lees wordt VR toch wel erg bereikbaar, tot op heden heb ik me er niet echt in verdiept omdat ik in de veronderstelling ben dat je een zeer krachtige pc moet hebben om dit te kunnen gebruiken.
Nu lees ik over deze bril dat deze geen pc nodig heeft om te werken, dit snap ik even niet helemaal. Is er iemand die hierover uitleg kan geven? Houdt dit in dat je geen hele sterke pc hoeft te hebben om met deze bril bijvoorbeeld Iracing te spelen?

#noob :X
Voor pc spellen pc nodig, draad of in sommige gevallen draadloos streamen.

Los standalone alleen eigen ecosysteem met software/games voor de standalone cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:28:
[...]

Het werkt. Je moet room view op 2D of 3D zetten en dan kies je bijv. Opague pass-through. Je moet inderdaad echt heeeel snel zijn voor de dubbelklik.
Zou ook op controller menu knoppen moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Razkin schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:06:
@Darkangle
Is geen klaagzang over prestaties, slechts m'n indruk over de Index waar ik de bredere FOV niet vind overtuigen. Het viel simpelweg op dat de 1080Ti er hoe dan ook een hoop moeite mee heeft.

Ik heb de Index(90Hz) snel getest op een systeem met 5800X en 1080Ti om snel tussen de CV1 en Index te kunnen schakelen, ik was heel erg benieuwd naar de bredere FOV, omdat het eigenlijk het grote pluspunt is tov de G2 voor simracen. Het systeem waar de 3080 in zit moet ik nog afbouwen.

Dat Iracing een hele sterke ST vereist is me bekend, ik ben speciaal voor Iracing van Zen 2(3900X) naar Zen 3(5800X) gegaan, de extra ST prestaties maken een fors verschil. Van een mix aan grafische instellingen, kon het naar vrijwel maximaal(met redelijkheid) met een 1080Ti.
Gigantisch verschil tussen die twee headsets aan power nodig voor aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Darkangle schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:13:
[...]

Nog steeds een G2. De trackig is vreemd genoeg niet beter sinds de proto, en de controllers zijn niet mijn favo (geen vd wmr's) maar voor sim racen is het een keuze die een paar jaar relevant gaat blijven. Hangt wel samen met de beschikbaarheid.

Let wel, dis is puur voor simmen (en de hele discussie 3 maanden geleden over power sloeg als een tang op een varken, je hebt zo'n beetje alles nodig om het aan te sturen in deze ongeoptimalizeerde sims. Powrrr = must)

Zodra je ook andere dingen ermee doet raad ik aan om toch voor een ander te gaan of heel even te wachten tot de nieuwe aankondiging.
Ik denk qua aansturing dat ik het wel ga redden, ben een stevig systeem aan het samenstellen. Zal hooguit met de instellingen en allerhande optimalisaties in de problemen gaan komen.

Terugkomend op m’n vraag en jouw antwoord: voor simmen lijkt mij FOV een grote rol spelen. Waarom raadt je de Pimax dan niet aan als alternatief op de G2?
Het kan zijn dat je daar eerder al tekst en uitleg over hebt gegeven hoor, maar dat heb ik dan volledig gemist, excuus in dat geval.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:46:
[...]

Zou ook op controller menu knoppen moeten werken
Oh, zou goed kunnen. Ik gebruik de controllers eigenlijk nooit (Alleen als ik HL; Alyx speel). Voor de rest zijn het vnl. Seated games zoals iRacing, ATS/ETS2 en Elite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
onsgeluk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:16:
[...]

Ik denk qua aansturing dat ik het wel ga redden, ben een stevig systeem aan het samenstellen. Zal hooguit met de instellingen en allerhande optimalisaties in de problemen gaan komen.

Terugkomend op m’n vraag en jouw antwoord: voor simmen lijkt mij FOV een grote rol spelen. Waarom raadt je de Pimax dan niet aan als alternatief op de G2?
Het kan zijn dat je daar eerder al tekst en uitleg over hebt gegeven hoor, maar dat heb ik dan volledig gemist, excuus in dat geval.
De software, overhead en aansturing zijn gewoon niet goed genoeg voor mij. Misschien in een gen wel, wie weet.

Comfort e.d. spelen ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:09:
[...]

De software, overhead en aansturing zijn gewoon niet goed genoeg voor mij. Misschien in een gen wel, wie weet.

Comfort e.d. spelen ook mee.
Eens. Ik heb hier nog even een Pimax 8K in gebruik, maar langer dan een uur kan ik die niet op hebben. Dat snijdt zo hard aan mijn neus en wangen. Ik heb al van allerlei padding erop geprobeerd. Ook is de bouwkwaliteit echt matig (ik ben echt iedere keer bang dat ik hem kapot maak als ik hem niet heeel zachtjes neerleg) en heb ik mijn Vive moeten kanabaliseren voor de DAS eraan te hangen. PiTool begint eindelijk volwassen te worden, maar heeft nog steeds rare quirks. De Distortion aan de zijkanten van het beeld zijn ook niet echt fijn.

Waar ik op aan het wachten ben is een OLED wide FOV headset met een hoge refreshrate. De Vive mocht dan wel een lage resolutie hebben, maar het zwart in ED, ATS en Nachtracen in iRacing was echt fantastisch qua zwartwaardes.

[ Voor 3% gewijzigd door ZFLaSH op 21-11-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 20:48
De G2 is binnen oOo

Het beeld is super, de FOV stukken minder dan de Valve Index. Dat wist ik wel, maar het is (voor mij) wel heel veel minder dan verwacht.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawaholic
  • Laatst online: 29-05 18:48
Henkus schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:44:
De G2 is binnen oOo

Het beeld is super, de FOV stukken minder dan de Valve Index. Dat wist ik wel, maar het is (voor mij) wel heel veel minder dan verwacht.
Mag ik vragen wanneer jij hem hebt besteld. Het ziet erna uit dat ik niet bij de eerste 300 zit.

iRacing Profiel YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
De G2 is binnen oOo

Enjoy!

Ik blijf bij racen voorlopig bij de Index.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
kawaholic schreef op woensdag 25 november 2020 @ 01:56:
[...]

Mag ik vragen wanneer jij hem hebt besteld. Het ziet erna uit dat ik niet bij de eerste 300 zit.
Ik heb hem in Juni al besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 11-09 09:33
Hier is de G2 sinds gisteren ook binnen. iRacing lijkt vooralsnog acceptabel te draaien.

Automobilista 2 is nu helemaal niet meer te doen met mijn systeem.

De FOV is kleiner maar doable, grootste issue heb ik met Chromatic Aberation, dat leidt echt enorm af en zorgt bij mij na 10 minuten al voor koppijn.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawaholic
  • Laatst online: 29-05 18:48
Phusebox schreef op woensdag 25 november 2020 @ 06:42:
Hier is de G2 sinds gisteren ook binnen. iRacing lijkt vooralsnog acceptabel te draaien.

Automobilista 2 is nu helemaal niet meer te doen met mijn systeem.

De FOV is kleiner maar doable, grootste issue heb ik met Chromatic Aberation, dat leidt echt enorm af en zorgt bij mij na 10 minuten al voor koppijn.
Wat zijn de specs van je pc als ik vragen mag. Dan weet ik waar ik aan toe ben als ik hem mag ontvangen.

iRacing Profiel YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 11-09 09:33
kawaholic schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:22:
[...]

Wat zijn de specs van je pc als ik vragen mag. Dan weet ik waar ik aan toe ben als ik hem mag ontvangen.
Ryzen 3600, 16 GB @ 3000 CL15, 2070 Super FE

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Wat een shitshow die G2 levering :')

Eerst had ik besteld bij De Rekenwinkel (wtf HP, wat is dat voor vage toko), maar daar bleek hij ruim 100 euro duurder dan bij bestware (Duitsland). Dus order geannuleerd, bij bestware besteld en betaald op 7 juli.

Paar keer werd de levering uitgesteld, vage communicatie vanuit HP. Toen kregen mensen die letterlijk maanden na mij hadden besteld uit Australie ineens allerlei tracking notifications en ook daadwerkelijke leveringen. Toen hetzelfde verhaal voor US klanten en nu krijgen ook NL klanten de headset maar bij bestware nog steeds 0 leveringen.

Ik ga, als ik hem ooit binnenkrijg, de handtracking eens goed uitproberen en als die ook maar een klein beetje tegenvalt gaat-ie zo retour, beeld van de Quest 2 is al supergoed en ik wil er eigenlijk niet op achteruit gaan qua tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Qua hand tracking zijn er toch wel wat dingen die je kan doen om het prima te laten werken. Ik lees dat het vooral door fanatieke youtubers word gebashed, maar die gebruiken allemaal van die dikke studio belichting, en dat vind de G2 niet zo leuk. Ook fel zonlicht van buiten e.d. vind ie niet leuk. Heel weinig licht natuurlijk ook niet, maar dat is logisch. Volgens mij allemaal dingen die je in een gemiddelde thuis situatie prima kan managen.

Ik heb nu een Rift CV1 en een Quest 1. Ik wil ze eigenlijk verpatsen en vervangen voor of de G2 of de Q2, maar ik twijfel nog. Merk dat ik best veel standalone game, maar PCVR is ook super belangrijk voor mijn racing sims.

Ik wacht nog even af totdat de G2 normaal leverbaar is en de publieke mening bekend is :P De Q2 heet zich al redelijk bewezen, ondanks het gezeik van iedereen over Facebook, wat ik zelf geen enkel probleem vind.

[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 25-11-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

De G2 is binnen oOo

Is het beeld dan ook veel beter dan de index? Of valt dat nog wel mee?

Ik sta nog in de wacht. Helaas niet bij de rekenwinkel besteld maar bij de duitse winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 25-11-2020 10:00 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Henkus
Een post van reddit:
You've worded my experience exactly, same experience coming from a Rift S (other experience is a CV1 and Reverb G1 which I returned).

I'm okay with some hurdles to get it working even though it's such a big difference compared to the way Oculus somehow just works. What I can't get used to is that abysmal sweet spot, it's exactly the same compared to the G1 which just doesn't work with my use case.

I've tried some HL:Alyx and that was amazing, this headset is perfectly fine for games like that. Amazing image, great sound, good-enough tracking (once you keep your arms out a little further) and I almost don't notice the blurriness around the sweet spot. I can see myself playing that game with this headset for a long time.

Unfortunately, 95% of my time I play racing sims. And the problem there is that - unlike HL:Alyx - I often use a HUD there which are small windows displaying text around the edges of the 'view'. While on the Rift I could glance with my eyes and read them, I can definitely not on the G2, I have to place it exactly in the sweet spot to actually read anything. Even the car dash which is just below the center is hardly readable with a glance.

Yes, I've tried pretty much everything I could find regarding headset placement, removing the facial interface did not help increase the sweet spot, only the FOV. My IPD is 63mm but changing the IPD did not result in a bigger sweet spot.

I've now read/ heard 10+ people with this exact same problem whilst a few reviewers keep claiming it's not a problem at all.

Ervaar jij dit ook zo, voelt het anders tov de Index?

Gisteren Fallout 4 VR gespeeld en daar is de Index duidelijk beter in elk opzicht tov de Rift CV1, maar in Iracing is het nog steeds meh, ik zal de Rift nog eens aan moeten sluiten om te zien of het te maken heeft met het "sweetspot" verhaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Zelf heb ik VR in Automobilista 2 goed draaien en echt geweldig. Tov monitoren vind ik vooral het close racen veel fijner met VR.

Alleen met Assetto Corsa (niet de Competizione) worstel ik. Daar loopt de VR geregeld vast, terwijl dit volgens mij een stuk minder intensief is op de GPU.
Hij start wel gewoon op, maar na een paar 100 meter rijden bevriest het beeld. (Dus crash je met de auto). Hiermee is het niet speelbaar. Zelf heb ik van alles geprobeerd, zoals de settings te verlagen.

Ik speel met Oculus Quest 2 met de Oculus Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
Razkin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:12:
@Henkus
Een post van reddit:
You've worded my experience exactly, same experience coming from a Rift S (other experience is a CV1 and Reverb G1 which I returned).

I'm okay with some hurdles to get it working even though it's such a big difference compared to the way Oculus somehow just works. What I can't get used to is that abysmal sweet spot, it's exactly the same compared to the G1 which just doesn't work with my use case.

I've tried some HL:Alyx and that was amazing, this headset is perfectly fine for games like that. Amazing image, great sound, good-enough tracking (once you keep your arms out a little further) and I almost don't notice the blurriness around the sweet spot. I can see myself playing that game with this headset for a long time.

Unfortunately, 95% of my time I play racing sims. And the problem there is that - unlike HL:Alyx - I often use a HUD there which are small windows displaying text around the edges of the 'view'. While on the Rift I could glance with my eyes and read them, I can definitely not on the G2, I have to place it exactly in the sweet spot to actually read anything. Even the car dash which is just below the center is hardly readable with a glance.

Yes, I've tried pretty much everything I could find regarding headset placement, removing the facial interface did not help increase the sweet spot, only the FOV. My IPD is 63mm but changing the IPD did not result in a bigger sweet spot.

I've now read/ heard 10+ people with this exact same problem whilst a few reviewers keep claiming it's not a problem at all.

Ervaar jij dit ook zo, voelt het anders tov de Index?

Gisteren Fallout 4 VR gespeeld en daar is de Index duidelijk beter in elk opzicht tov de Rift CV1, maar in Iracing is het nog steeds meh, ik zal de Rift nog eens aan moeten sluiten om te zien of het te maken heeft met het "sweetspot" verhaal.
Misschien wel, ik ben er nog niet aan uit.

Maar zelfs dan is het altijd nog scherper dan de Valve Index. Doordat die misschien in geheel een lagere resolutie heeft, ga je denk ik het verschil in sweet spot minder goed zien.

Ik kan de dash wel gewoon goed lezen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
Ik ben echt super benieuwd naar de G2. Ik hoop hem over 2 weken te ontvangen van Bestware. Mijn IPD is ook wat te laag met 58 a 59. Hopelijk geeft dat niet te veel problemen, zeker icm de kleine sweetspot.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Hathie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:56:
Ik ben echt super benieuwd naar de G2. Ik hoop hem over 2 weken te ontvangen van Bestware. Mijn IPD is ook wat te laag met 58 a 59. Hopelijk geeft dat niet te veel problemen, zeker icm de kleine sweetspot.
58 á 59, zeker weten? ik zit op 72 (wat dus hoger is dan wat mijn Rift-S aankan)
Het is van midden van iris tot midden van iris toch? dat kan al best veel uitmaken....
Ik ben voornamelijk benieuwd wat de minimum specs zijn dat een G2 nog een beetje redelijk beeld geeft, met al het nieuws de laatste tijd lijkt het er niet op dat ik mijn GPU eerder zal hebben dan mijn G2.... (Ik zit in batch 3 of 4, dus hopelijk komt hij tussen kerst en oud en nieuw binnen (de G2) maar als er dan nog steeds geen GPU's zijn is het ook een lege update totdat ik een nieuwe GPU kan kopen.....

edit: ja dus:
IPD stands for interpupillary distance—which simply means the distance between the center of your eyes. It’s important to know your IPD when it comes to VR and AR headsets because headsets can be adjusted to match your IPD for optimal image quality and comfort. Knowing your IPD is important for understanding which headsets are most suitable for your eyes. Luckily you can easily and automatically measure your IPD if you have a recent iPhone or iPad Pro, or use one of several simple measurement methods.

[ Voor 22% gewijzigd door zion op 25-11-2020 19:43 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
zion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:40:
[...]

58 á 59, zeker weten? ik zit op 72 (wat dus hoger is dan wat mijn Rift-S aankan)
Het is van midden van iris tot midden van iris toch? dat kan al best veel uitmaken....
Ik ben voornamelijk benieuwd wat de minimum specs zijn dat een G2 nog een beetje redelijk beeld geeft, met al het nieuws de laatste tijd lijkt het er niet op dat ik mijn GPU eerder zal hebben dan mijn G2.... (Ik zit in batch 3 of 4, dus hopelijk komt hij tussen kerst en oud en nieuw binnen (de G2) maar als er dan nog steeds geen GPU's zijn is het ook een lege update totdat ik een nieuwe GPU kan kopen.....

edit: ja dus:

[...]
Ik ben er spijtig genoeg zeker van. De slider van de G2 gaat to 60 mm.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
Isniedood schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:00:
[...]

Is het beeld dan ook veel beter dan de index? Of valt dat nog wel mee?

Ik sta nog in de wacht. Helaas niet bij de rekenwinkel besteld maar bij de duitse winkel.
Zeker beter :)

• ourplayground
  • Laatst online: 07:37
Sinds gisteren hoor ik tot de club van VR racers!
Nu werkt in game alles perfect en ben ik helemaal blij, echter stream ik nog wel regelmatig mijn iRacing race-jes en daarin zie ik dat mijn bril veel verder omhoog kijkt dan dat ik daadwerkelijk kijk. kortom er wordt meer dak van de auto gezien via de stream dan dat ik zelf zie.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?

iRacing Profiel Twitch

• Maurice W
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Maurice W

5800X - RTX 2070S

ourplayground schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:07:
Sinds gisteren hoor ik tot de club van VR racers!
Nu werkt in game alles perfect en ben ik helemaal blij, echter stream ik nog wel regelmatig mijn iRacing race-jes en daarin zie ik dat mijn bril veel verder omhoog kijkt dan dat ik daadwerkelijk kijk. kortom er wordt meer dak van de auto gezien via de stream dan dat ik zelf zie.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Welkom bij de club 8)

Ik stream ook regelmatig in VR, maar bovenstaand probleem herken ik niet.
Staan de capture instellingen in jouw streaming-software wel goed?

iRacing Profile | My Simrig | My YouTube

• ourplayground
Maurice W schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:37:
[...]

Welkom bij de club 8)

Ik stream ook regelmatig in VR, maar bovenstaand probleem herken ik niet.
Staan de capture instellingen in jouw streaming-software wel goed?
Ik gebruik OBS en heb daarin niets verander toz van "vroeger" op het scherm.

iRacing Profiel Twitch

• Maurice W
  • Niet online

Maurice W

5800X - RTX 2070S

ourplayground schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:39:
[...]

Ik gebruik OBS en heb daarin niets verander toz van "vroeger" op het scherm.
Ik gebruik ook OBS.

Als je niks veranderd hebt, dan capture je nog steeds je monitor, toch?
Misschien dat je VR mirror niet fullscreen staat of verander het eens naar "Game capture".

Ben trouwens geen IT-specialist en roep ook maar wat :+

• ourplayground
Maurice W schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:47:
[...]

Ik gebruik ook OBS.

Als je niks veranderd hebt, dan capture je nog steeds je monitor, toch?
Misschien dat je VR mirror niet fullscreen staat of verander het eens naar "Game capture".

Ben trouwens geen IT-specialist en roep ook maar wat :+
Haha, alle hulp is meegenomen, ik zal er eens naar kijken. Ik had hem altijd op game capture staan, maar daar lijkt nu wat mis te gaan. Welk scherm capture jij precies?

iRacing Profiel Twitch

• Maurice W
  • Niet online

Maurice W

5800X - RTX 2070S

ourplayground schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:50:
[...]

Haha, alle hulp is meegenomen, ik zal er eens naar kijken. Ik had hem altijd op game capture staan, maar daar lijkt nu wat mis te gaan. Welk scherm capture jij precies?
Dit moment op game capture, maar op monitor doet hij het ook goed.

Heb wel eens gelezen dat je, in mijn geval, middels oculusmirror nog betere kwaliteit zou krijgen, maar ik zie het niet én de verbinding naar OBS is dan niet 100% stabiel.

• ourplayground
Maurice W schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:57:
[...]

Dit moment op game capture, maar op monitor doet hij het ook goed.

Heb wel eens gelezen dat je, in mijn geval, middels oculusmirror nog betere kwaliteit zou krijgen, maar ik zie het niet én de verbinding naar OBS is dan niet 100% stabiel.
Ik heb geen oculus software, enkel WMR en Steam VR.. zal er vanavond weer eens voor gaan zitten :)

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ourplayground
Zo, ik ben een poosje onderweg met de reverb G2 en heb nog niet heel veel zitten tweaken, ik heb de settings van Rift-S master @Blerf overgenomen, maar wou toch even een korte post maken over mijn instellingen waarbij ik niet onder de 90fps kom tijdens races (ook race starts).
instellingen iRacing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YMttVv5uY86hmRUeflNay6NjD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ryi7SXPiVf9CX681XmCxFBI.jpg?f=fotoalbum_large
steam VR instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDUBOZMY48anezonVPkG4x42vFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x88S06Y2NeQ3d2akdcOEdBEr.jpg?f=fotoalbum_large

in de komende dagen/weken ga ik nog verder testen en tweaken, maar dit is in iedergeval een veilig startpunt.

Wellicht handig er bij te vemelden, dit is op een PC met een 5800x en RTX3070 en 32 GB RAM.

Heb je zelf betere instellingen, tips of vragen dan hoor ik het graag :)

edit 04/12/2020: na enkele tips en wat door prutsen heb ik de instelling kunnen opschroeven, plaatjes zijn aangepast naar de meest recente instellingen.

Ik heb even een filmpje gemaakt over hoe soepel het loopt. De kwaliteit is om op te schieten, in het eggie ziet het er zo ontzettend veel mooier uit... Dit meer even om aan te geven hoe de FPS het houden.

[ Voor 48% gewijzigd door ourplayground op 04-12-2020 22:21 ]

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
ourplayground schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:10:
Zo, ik ben een poosje onderweg met de reverb G2 en heb nog niet heel veel zitten tweaken, ik heb de settings van Rift-S master @Blerf overgenomen, maar wou toch even een korte post maken over mijn instellingen waarbij ik niet onder de 90fps kom tijdens races (ook race starts).
instellingen iRacing:
[Afbeelding]
steam VR instellingen:
[Afbeelding]

in de komende dagen/weken ga ik nog verder testen en tweaken, maar dit is in iedergeval een veilig startpunt.

Wellicht handig er bij te vemelden, dit is op een PC met een 5800x en RTX3070 en 32 GB RAM.

Tevreden van de G2? Resolution per eye op 50% is de volledige resolutie van de g2?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
Hathie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:34:
[...]

Tevreden van de G2? Resolution per eye op 50% is de volledige resolutie van de g2?
Erg tevreden mee, wel nog wat wennen met zo'n skibril strak op je hoofd :)
native resolutie is 2160x2160 dus 50% komt daar redelijk mee overeen. Heb hem ook op 100% gehad maar dan heb je meer kans op stutters.
Verder heb ik een tip gekregen dat ik high detail in mirrors uit moet zetten, dan moet er meer van het linker rijtje op high kunnen... to be continued.. :)

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernsthx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
ourplayground schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:10:
instellingen iRacing:
[Afbeelding]
steam VR instellingen:
[Afbeelding]

Ik gebruik deze:
https://members.iracing.com/jforum/posts/list/3657185.page

In de eerste post staan de settings.
Geven mij echt een fijn beeld , met Samsung Odyssey +. Altijd 90 FPS

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ourplayground
Ernsthx schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:40:
[...]

Ik gebruik deze:
https://members.iracing.com/jforum/posts/list/3657185.page

In de eerste post staan de settings.
Geven mij echt een fijn beeld , met Samsung Odyssey +. Altijd 90 FPS
ik heb wat verdere aanpassingen gedaan, zie eerdere post. Ik weet niet welke hardware je hebt, maar het kan makkelijk wat hoger dan de post waar jij naar refereert.

iRacing Profiel Twitch

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste