Nou, daar ben ik dan

Verwacht geen uitgebreide review (nog), dit zijn mijn eerste impressies.
EDIT: OK, ik ben een beetje doorgeslagen
Na letterlijk maanden gewacht te hebben totdat HP eindelijk ging leveren om daarna uitstel na uitstel te krijgen en als klap op de vuurpijl mensen hun G2 in ontvangst te zien nemen die maanden na mij hadden besteld, was ik er klaar mee en heb ik dus gisteravond een Q2 besteld bij CB. Vandaag geleverd met 3rd party Link kabel (gewoon een USB 3.1 Gen 2 kabel)
Setup
Ik had al een Rift CV1 en dus de Oculus software geinstalleerd. Cruciaal was dit al versie 23 die de 90Hz update mogelijk maakt. Het was inpluggen en gaan, na eerst wat updates op de headset zelf geïnstalleerd te hebben.
Gelijk de 90Hz mode aangezet en resolution quality op Auto laten staan. Daarover later meer.
Beeld
De beeldkwaliteit overtrof ruimschoots mijn verwachtingen. Pas nu begrijp ik hoe relatief belabberd de CV1 was qua beeld. Alles is haarscherp, ik kan lettertjes op het dashboard van de PM18 in iRacing lezen, geweldig. Als de Reverb G2 nog beter is kan het niet veel zijn, maargoed, dat dacht ik ook lange tijd van de CV1. We zullen zien.
Even een F3 practice op Interlagos gejoined met ~30 andere auto's, overal strak 90FPS. Voor de grap even de render scale aangepast van Auto naar 1.2 (om te kijken of dit de compressie minder duidelijk zou maken) maar toen greep ASW in en had ik 45FPS, wat overigens nog steeds prima speelbaar was.
Qua compressie: ja, dat is er. Omdat het beeld zo scherp is zie je het maar het is tot nu toe niet storend gebleken. Ik heb verder niet niet in de debug tool gekeken zoals @
Jan Hein dat wel heeft gedaan, hier is vast ook nog wel wat te optimaliseren maar de beeldkwaliteit is zo'n sprong voorwaarts dat, zelfs als het niet beter kan, dit geen dealbreaker is voor mij.
De sweetspot is behoorlijk goed. Het is wel erg belangrijk dat je de headstrap goed instelt naar je persoonlijke voorkeur, zowel qua comfort als beeldkwaliteit. Ik heb de IPD ingesteld op 68 (de grootste die de Q2 toelaat). Op de CV1 had ik hem op 70 staan maar ik had altijd het idee dat 1 of 2 graden extra nog iets beter voor mij zou zijn (IPD nooit gemeten). 68 op de Quest 2 is prima voor mij.
Audio
Duidelijk het grootste minpunt van de Quest 2. De speakers zijn klein en klinken blikkerig. Het is niet dat het onbruikbaar is maar de CV1 was hier duidelijk veel beter in en ik verwacht ook dat de Reverb G2 veel beter is. Als je echt wilt genieten van een goed stukje muziek in YouTube VR is een losse headset onontkoombaar. Voor snel een potje racen in iRacing is het voldoende, maar ook neit meer dan dat.
Comfort
Comfort is, na wat initiële strubbelingen met de headstrap, goed. Per definitie zal een VR bril natuurlijk nooit heel subtiel zijn. Mogelijk dat een Elite headstrap nog wat verbetering brengt, maar voor nu laat ik het even zo.
Oculus Link
Het paradepaartje van de Quest 2, en de reden dat een Q2 geschikt is voor simracen. De Link software, waarmee je PC beeld op de VR bril laat zien via een USB 3.1 Gen 2 kabel. Het is een kwestie van Link enablen in de software en je ziet, net zoals met de Rift CV1, je Oculus Home scherm op de Q2. Desgewenst kun je de desktop ook laten zien om zo je favoriete sim te starten. Werkt goed, maar ik was de software natuurlijk al gewend.
Controllers
Het punt waarop de Reverb G2 het, volgens vrijwel alle reviewers tot nu toe, af moet leggen op de Quest 2. Ik kan niet anders zeggen dat de controllers foutloos werken, net zoals bij de CV1. Ik heb even het eerste level van HL:Alyx gespeeld (met commentary, aanrader als je hem al uitgespeeld hebt maar een excuus zoekt om nog een keer te gaan!) en het werkt super.
Handigheidje
Er is een instelling (Passthrough) in de Beta tab die er voor zorgt dat je met 2 tikken tegen de zijkant van de headset door de front camera's kijkt. Eerlijk gezegd kan ik al niet meer zonder. Even 2 tikken, toetsenbord pakken, of controller zoeken, weer 2 tikken en verder. Geen gerotzooi meer met dingen op de tast vinden of het toetsenbord wat van de rig afvalt omdat alles op de tast moet, killer feature wat mij betreft. Het spel wat op dat moment draait stopt wel geheel dus je kunt het niet even gebruiken om een buttonbox te bedienen of iets dergelijks.
Accu
Wat @
Jan Hein ook al zei: de batterij loopt langzaam leeg. Ik heb ongeveer anderhalf uur iRacing en Alyx gespeeld (verbonden met de kabel aan mijn PC) en toen ik hem afdeed was de accu op 86%. Een hele lange endurance race in iRacing zou misschien een probleem kunnen vormen als je in de tussentijd niet kunt bijladen. Voor mij persoonlijk geen issue, ik doe nauwelijks sessies langer dan 2 uur en dat moet hij makkelijk vol kunnen houden.
Geen idee hoe snel het gaat als je zonder kabel speelt, dus games op de Quest 2 zelf of via virtual desktop. Dat zal een pak sneller leeglopen verwacht ik.
Privacy
Veel over gezegd en geschreven. Persoonlijk ging het technisch allemaal prima, Oculus account gekoppeld aan mijn Facebook account, alle games die ik gekocht had stonden in de library dus prima. Als je hier echter zwaar aan tilt moet je de Quest 2 links laten liggen. Ik zit zelf een beetje in het midden, ik ga via mijn Pi-Hole eens onderzoeken wat dat ding allemaal doorstuurt en mogelijk blokkeren, om te testen wat er gebeurt.
Conclusie
Hou ik hem? Goede vraag. Hij is relatief goedkoop maar daar betaal je voor met je privacy en dat merk je aan de Gear VR/DK2-achtige headstrap en de blikkerige audio. Qua beeld is het echter een enorme stap voorwaarts ten opzichte van een CV1.
Op dit moment neig ik naar houden. Ik kan via mijn werk misschien nog een bedragje declareren en ik hoop samen met de verkoop van mijn CV1 met Touch set ongeveer quitte te spelen, en dan is het natuurlijk een nobrainer. Mocht dat voordeeltje van mijn werk niet doorgaan en de CV1 weinig tot niks opbrengt, dan moet ik van mezelf een keuze maken want 2 VR brillen houden is dan eigenlijk absurd. Dit is natuurlijk wel specifiek voor mijn situatie, komende van een CV1.
Heb je nog een CV1, Rift S of Vive en wil je niet wachten op de Reverb G2, of speel je niet alleen racesims maar ook andere VR spellen, dan is de Quest 2 een hele prima keuze, zeker als je kunt leven met de Facebook integratie. Hou wel rekening met het feit dat je eigenlijk een losse koptelefoon op moet zetten om echt immersed te raken.
Voorlopig geef ik hem een 8/10.