Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:51

Arfman

Drome!

Jay-v schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Maar juist die scherpte is toch juist belangrijk bij Race games?

Bij de HTC Vive had ik moeite de tekst op brakemarkers te lezen, dat stoorde me enorm. Bij de Rift S was dat al stukken beter, maar zijn objecten ver weg nog steeds net niet scherp genoeg.

Ik hoop dat een G2 dat gewoon weer flink kan verbeteren. De PPI speelt daar juist een belangrijke rol in lijkt me.
Zeker is dat belangrijk. Ik speel nog op een Rift CV1 en tekst op het stuur in de auto (iRacing) is nagenoeg onleesbaar tenzij ik naar voren buig. Ook objecten verderop (borden langs de baan, andere auto's) zijn vrijwel onherkenbaar. Ik hoop, en verwacht, dat de G2 hier echt een groot verschil in gaat maken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
[...]

Bij de HTC Vive had ik moeite de tekst op brakemarkers te lezen, dat stoorde me enorm. Bij de Rift S was dat al stukken beter, maar zijn objecten ver weg nog steeds net niet scherp genoeg.

Ik hoop dat een G2 dat gewoon weer flink kan verbeteren. De PPI speelt daar juist een belangrijke rol in lijkt me.
yup. Maar meestal is scherpte een software issue. Kijk bv naar pc2/ams2, ziet er redelijk uit op de meeste headsets.

Tweak de ingame settings en het xml bestand mbt scherpte en het is alsof je een nieuwere headset hebt (alsof je boter met een doekje van je lenzen hebt gehaald). Klein voorbeeldje, maar helaas zeer toepasselijk op nagenoeg alle software op het moment.

Vive1 vs rift S is gen1 vs gen 1.5, niet helemaal een rechte vergelijking, maar zelfs in een vive1 is het verschil groot tussen een goed getweakede game en vanilla.

Scherpte is key voor een groot aantal vr toepqssingen. Helaas is dat een niet besefte realizatie in de vorige gen spellen (zet bv eens de gratis starwars demo/game uit 2016 aan op een index, je waant jezelf in een vive1). Scherpte is minder een hardware ding dan vaak begrepen word, gen1 excluded.

Diminishing returns is het sleutelwoord qua hardware resolutie. En we zitten nu al op het tipover point (nu al, gezien vannuit dev perspectief, zelfde perspectief waar de index 2 jaar oud is) waar het handiger is om de resolutie niet hoger te maken (duur qua hoe veel een pc moet doen) maar wel de perceptie van scherpte softwarematig te gaan verhogen (dmv simpele truukjes alsmede simpelweg optimalizatie).

Zie het als mensen die niet helemaal snappen dat nummertjes op papier 90% marketing zijn, en daardoor bijvoorbeeld denken (helaas een waar voorbeeld) dat hun nieuwe 106 megapixel telefoon camera beter is dan mijn 16 megapixel (netflix gecertificeerde) test setup cameras. Als je er heel even over nadenkt, technisch gezien, is het super logisch dat de camera vele factoren beter is dan de telefoon. Echter marketing heeft mensen zo getrained dat ze graag simpele nummertjes kunnen vergelijken en daarmee het gevoel hebben dat ze het snappen en dat het allemaal 1 op 1 is. Zo werkt het alleen niet, en ben ik de laatste jaren steeds meer geneigd om zelfs die hele discussie (het is geen discussie, het is simpelweg ontwetendheid welk geen schande is zolang het maar geen axioom word) maar te ontwijken.

Natuurlijk kan je natuur getrouwe displays maken die ongeveer overeenkomen met ons huidige gemiddelde limiet qua pixels. Hebben we daar wat aan? Nee. Momenteel moet de markt even qua backend gaan aantrekken om te halen wat er te halen valt uit huidige headsets, parallel aan verder ontwikkelen vd hardware. Godzijdank zitten daar momenteel de big bucks voor mij.

Om het voor jezelf te visualizeren, speel die gratis starwars demo, direct gevolgd door halflife, en kijk dan eens naar de systeem eisen op papier voor beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 21:20
De stap in resolutie van mij Rift DK2 naar mijn Samsung Odyssey + was een enorme stap voorwaarts, van pixelbrij met een screendoor van heb ik jou daar -GEEN gave belevenis!-, naar een redelijk scherp beeld zonder screendoor.

Vandaar dat het mij zo verrast als ook @Jay-v dat jij het als marginaal ziet.

En ook ik gebruik het ding ook slechts voor simracing, ik kan me inderdaad voorstellen dat de belevenis bij Beat Saber niet heel anders zal zijn, wanneer je de resolutie verdubbelt.

En wat de hifi hobby betreft: Gelukkig zit ik in het kamp van de non-believers }) Niemand hoort dubbelblind het verschil tussen een kabel (mits er niet mee gerommeld is d.m.v. weerstandjes) en alle versterkers, kabels, cd-spelers klinken eender. :w In luidsprekers, akoestiek en plaatsing, kwaliteit van de bron, zitten wel aanzienlijke verschillen.

"Echter, een snelle beweging met je hoofd (of bv een race spel) en je snapt instinctief gelijk waarom de index anders is." Ja, snap ik: minder ghosting, smearing, na-ijlen. (Waarover ik ook Reverb G1-bezitters hoorde klagen op de fora.

"Focal point/lightfield". Het ligt niet aan je uitleg, maar mogelijk aan de snelheid van mijn begrip / voorstellingsvermogen, maar kan me er nog niets bij voorstellen, maar dat komt wel als ik het IRL zie t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arkman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:26:
De stap in resolutie van mij Rift DK2 naar mijn Samsung Odyssey + was een enorme stap voorwaarts, van pixelbrij met een screendoor van heb ik jou daar -GEEN gave belevenis!-, naar een redelijk scherp beeld zonder screendoor.

Vandaar dat het mij zo verrast als ook @Jay-v dat jij het als marginaal ziet.

En ook ik gebruik het ding ook slechts voor simracing, ik kan me inderdaad voorstellen dat de belevenis bij Beat Saber niet heel anders zal zijn, wanneer je de resolutie verdubbelt.

En wat de hifi hobby betreft: Gelukkig zit ik in het kamp van de non-believers }) Niemand hoort dubbelblind het verschil tussen een kabel (mits er niet mee gerommeld is d.m.v. weerstandjes) en alle versterkers, kabels, cd-spelers klinken eender. :w In luidsprekers, akoestiek en plaatsing, kwaliteit van de bron, zitten wel aanzienlijke verschillen.

"Echter, een snelle beweging met je hoofd (of bv een race spel) en je snapt instinctief gelijk waarom de index anders is." Ja, snap ik: minder ghosting, smearing, na-ijlen. (Waarover ik ook Reverb G1-bezitters hoorde klagen op de fora.

"Focal point/lightfield". Het ligt niet aan je uitleg, maar mogelijk aan de snelheid van mijn begrip / voorstellingsvermogen, maar kan me er nog niets bij voorstellen, maar dat komt wel als ik het IRL zie t.z.t.
gen 0.75 naar gen 1.5.

Dat is een grote stap. Geef ik ook aan ;)

En verdubbelen mbt reso plus simracer... als ze het al niet goed softwarematig op een gen 1.5 scherp en duidelijk kunnen krijgen, gaat de resolutie verhoging vd headset daar weinig tot geen verandering in brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Darkangle op 02-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 09:27
Welke gen wat is hangt heel erg af waar je waarde aan hecht bij een headset. Uiteindelijk is elke headset een compromis.

Meer resolutie heeft zeker wel zin, ik kan namelijk op mijn reverb g1 nog steeds pixels tellen.

En dat is erg persoonlijk. Ik vind namelijk 4K op 28 inch ook nog prima werkbaar op 100% scaling

[ Voor 12% gewijzigd door Torched op 02-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
[...]

Welk spel trouwens?

ACC = scherpte is een instellings/software issue (valt te fixen, maar vereist een goede pc). Ik gok dmv je uitleg acc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:53
Wat is een Rift CV1? Een gen 1? Ik verwacht een grote stap voorwaarts met de G2 mbt beeld kwaliteit/scherpte. Dat de eerste exemplaren maar snel geleverd gaan worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Razkin schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:45:
Wat is een Rift CV1? Een gen 1? Ik verwacht een grote stap voorwaarts met de G2 mbt beeld kwaliteit/scherpte. Dat de eerste exemplaren maar snel geleverd gaan worden.
Cv1 staat voor consumer version 1 als ik me niet vergis 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Darkangle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Welk spel trouwens?

ACC = scherpte is een instellings/software issue (valt te fixen, maar vereist een goede pc). Ik gok dmv je uitleg acc.
Speel alleen iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ah, pindakaas. Heb ik niet mee mogen spelen nog. Kan er niets zinnigs over zeggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Torched schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:35:
Welke gen wat is hangt heel erg af waar je waarde aan hecht bij een headset.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Darkangle Waar CV1 voorstaat is evident, maar ik kan zo snel niet vinden of dat de set een gen 1 zou maken, als de DK2 door jou een gen 0,75 set genoemd wordt. De Rift S zou ik nl niet snel een gen 1.5 noemen, omdat in mijn optiek die niet zoveel beter is als de CV1.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Mijn hoop was om Assetto corsa (Niet ACC) veel scherper te krijgen, middels een upgrade naar de G2 maar mijn verwachtingen worden nu toch wel wat getemperd, lijkt dus een upgrade van 1.5 naar 1.9 te zijn als ik het allemaal goed lees en begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Darkangle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Ah, pindakaas. Heb ik niet mee mogen spelen nog. Kan er niets zinnigs over zeggen dus.
Dan sluit je toch gewoon een 2e hypotheek af? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arkman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Dan sluit je toch gewoon een 2e hypotheek af? ;)
Moet ik dan weer een eerste hypotheek afsluiten? Nah, het geld is geen issue meer (rede van mijn officiele pensioen), iracing zit net te ver in een niche voor mij om er beroepsmatig naar te kijken (ik doe nog "kleine" klusjes die leuk zijn of van bedrijven op mijn wishlist komen), nog gaan zij mijn diensten afnemen.

Als ik naar iracing ga kijken is wanneer mijn nieuwe rig en gear binnen komt, maar ik denk dat het bij kijken blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Financiële onafhankelijkheid is een groot goed, goed gedaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Darkangle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Moet ik dan weer een eerste hypotheek afsluiten? Nah, het geld is geen issue meer (rede van mijn officiele pensioen), iracing zit net te ver in een niche voor mij om er beroepsmatig naar te kijken (ik doe nog "kleine" klusjes die leuk zijn of van bedrijven op mijn wishlist komen), nog gaan zij mijn diensten afnemen.

Als ik naar iracing ga kijken is wanneer mijn nieuwe rig en gear binnen komt, maar ik denk dat het bij kijken blijft.
gewoon lekker racen :) wel zo leuk.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Blerf schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

gewoon lekker racen :) wel zo leuk.
De aanraking die ik tot nu toe gehad heb met iracers was niet positief. Eenkennig, honend en spottend over alles wat niet iracing was en een beetje wereld vreemd/hyperfocussed op hun hoekje.

Ik neem aan dat dat zeker niet representatief is voor de niet vocale meerderheid, maar het laat gelijk al een nare smaak achter. Dat icm het verdien model (ik mag eigenlijk niets zeggen na 15 jaar nonstop wow) en het feit dat ik al super veel lol heb met vrienden in simpelweg multi racen in pc2 (had een zwik keys gekregen, thank you sms, nu spelen we het met zijn allen voor de leut) belet mij om veel verder te kijken ernaar.

Plus om de een of andere reden vonden ze (vocale iracers) pc2 bespottelijk; mijn pretend autootjes en mijn belefenis vd lol was klaarblijkelijk inferior aan hun pretend autootjes en hun belefenis van beide 😂. Alle gekheid op een stokje, ik heb lol waar ik het kan vinden en doe eerlijk gezegd niet moeilijk erover wat ik wel en niet leuk vind tov wat men vind dat ik moet vinden. Moeilijke zin, maarja. Mijn grootste goto lol in vr is nog steeds een spel waar je papieren vliegtuigjes gooit, hoe infantiel dat ook klinkt 😋. Speciaal plekje voor mij. Lol haal ik uit lol hebben, niet uit een andermans verwrongen kijk op wat het zou moeten zijn en daar aan voldoen.

Voorlopig heb ik al pc1, 2 &3. Ac, acc, ams1&2, rr en rf2. Meer dan genoeg om me druk te maken of ik ergens lol zou missen qua vr /racing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Darkangle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

De aanraking die ik tot nu toe gehad heb met iracers was niet positief. Eenkennig, honend en spottend over alles wat niet iracing was en een beetje wereld vreemd/hyperfocussed op hun hoekje.

Ik neem aan dat dat zeker niet representatief is voor de niet vocale meerderheid, maar het laat gelijk al een nare smaak achter. Dat icm het verdien model (ik mag eigenlijk niets zeggen na 15 jaar nonstop wow) en het feit dat ik al super veel lol heb met vrienden in simpelweg multi racen in pc2 (had een zwik keys gekregen, thank you sms, nu spelen we het met zijn allen voor de leut) belet mij om veel verder te kijken ernaar.

Plus om de een of andere reden vonden ze (vocale iracers) pc2 bespottelijk; mijn pretend autootjes en mijn belefenis vd lol was klaarblijkelijk inferior aan hun pretend autootjes en hun belefenis van beide 😂. Alle gekheid op een stokje, ik heb lol waar ik het kan vinden en doe eerlijk gezegd niet moeilijk erover wat ik wel en niet leuk vind tov wat men vind dat ik moet vinden. Moeilijke zin, maarja. Mijn grootste goto lol in vr is nog steeds een spel waar je papieren vliegtuigjes gooit, hoe infantiel dat ook klinkt 😋. Speciaal plekje voor mij. Lol haal ik uit lol hebben, niet uit een andermans verwrongen kijk op wat het zou moeten zijn en daar aan voldoen.

Voorlopig heb ik al pc1, 2 &3. Ac, acc, ams1&2, rr en rf2. Meer dan genoeg om me druk te maken of ik ergens lol zou missen qua vr /racing.
Geen idee of je wat mist als je lol hebt is het goed toch als je het mij vraagt :)
Komt samen met een leuke groep mensen in de digitale kroeg hangen. Voor is dat iRacing op het moment en mede omdat ik een groep gezellige gekkies heb gevonden die alles behalve het bovenstaande zijn, en tevens gewoon lekker willen racen. ( ook wij zijn wel tegen de bovenstaande groep aangelopen trouwens )

That said mocht je er ooit aan willen beginnen dan ben je natuurlijk meer dan welkom!

En over een racegame die niets met al die ander te maken heeft, KartKraft in VR lijkt me dus ook wel tof.
Wacht nog even tot ze de multiplayer in orde hebben. Maar zodra dat ready is *O*

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Arkman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:54:
Mijn hoop was om Assetto corsa (Niet ACC) veel scherper te krijgen, middels een upgrade naar de G2 maar mijn verwachtingen worden nu toch wel wat getemperd, lijkt dus een upgrade van 1.5 naar 1.9 te zijn als ik het allemaal goed lees en begrijp.
AC is natuurlijk wel al enigszins gedateerd, dus ik kan me voorstellen dat de gebruikte textures en shaders etc van inferieure kwaliteit zijn t.o.v. de nieuwere/geupdate/moderne racingsims van vandaag. Het zal dus lastig worden de beelden heel veel scherper te krijgen, daar zit dan gewoon een grens aan.

En natuurlijk wat je zelf acceptabel vind, dat is voor iedereen anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 09:27
Je loopt te verdelen in 0,75, 1 en 1,5. Dat zijn allemaal oordelen die je doet op basis van wat jij belangrijk vindt.
Waarom krijgt de ene headset 0,25 minder? Omdat de features minder zijn? Of omdat ze erg vroeg op de markt waren?

Als je puur filtert op resolutie kan je al sinds 2017 gamen met 1440x1440 per oog. Rift S kwam pas in 2019. Zo zijn er wel meer dingetjes.
Imho niet echt heel duidelijke generaties als je alle producten op de markt pakt.

Niet zoals je met AMD/NV en Sony /MS duidelijke verschillen hebt. Al is met de xbox series ? MS de boel ook wel flink onduidelijk aan het maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Torched schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Je loopt te verdelen in 0,75, 1 en 1,5. Dat zijn allemaal oordelen die je doet op basis van wat jij belangrijk vindt.
Waarom krijgt de ene headset 0,25 minder? Omdat de features minder zijn? Of omdat ze erg vroeg op de markt waren?

Als je puur filtert op resolutie kan je al sinds 2017 gamen met 1440x1440 per oog. Rift S kwam pas in 2019. Zo zijn er wel meer dingetjes.
Imho niet echt heel duidelijke generaties als je alle producten op de markt pakt.

Niet zoals je met AMD/NV en Sony /MS duidelijke verschillen hebt. Al is met de xbox series ? MS de boel ook wel flink onduidelijk aan het maken :P
industrie standaard hier. Type f-lenzen, type paneel, SDE index, "sweetspot", 'nieuwe features tov andere op moment van uitkomen, etc.

DK is geen consumer release, DK2 word daarom aangeduidt met.75 ipv een 1. Ik plak niets, ontstaat organisch (ook al zijn ze technisch niet helemaal correct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Blerf schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Geen idee of je wat mist als je lol hebt is het goed toch als je het mij vraagt :)
Komt samen met een leuke groep mensen in de digitale kroeg hangen. Voor is dat iRacing op het moment en mede omdat ik een groep gezellige gekkies heb gevonden die alles behalve het bovenstaande zijn, en tevens gewoon lekker willen racen. ( ook wij zijn wel tegen de bovenstaande groep aangelopen trouwens )

That said mocht je er ooit aan willen beginnen dan ben je natuurlijk meer dan welkom!

En over een racegame die niets met al die ander te maken heeft, KartKraft in VR lijkt me dus ook wel tof.
Wacht nog even tot ze de multiplayer in orde hebben. Maar zodra dat ready is *O*
Thanks, dat zal ik onthouden. Het sociale aspect is het leukste imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
Hmm ja als ik jouw uitleg en mening lees @Darkangle dan wordt mijn verwachting van de G2 ook wel flink getemperd. Ik heb nu ook een Odyssey+ en had de hoop dat de G2 zou zorgen voor meer scherpte of duidelijk zicht in de verte. Daar heb ik nu de meeste moeite mee.

Daarnaast kost de upgrade me 1350 euro (G2 + RTX 3080) dus de vraag is of het dat wel waard is. Nu schat ik in van niet. Is toch een hoop geld en als het maar minimaal verschil is kan ik het geld beter op de bank laten staan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Phusebox schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:28:
Hmm ja als ik jouw uitleg en mening lees @Darkangle dan wordt mijn verwachting van de G2 ook wel flink getemperd. Ik heb nu ook een Odyssey+ en had de hoop dat de G2 zou zorgen voor meer scherpte of duidelijk zicht in de verte. Daar heb ik nu de meeste moeite mee.

Daarnaast kost de upgrade me 1350 euro (G2 + RTX 3080) dus de vraag is of het dat wel waard is. Nu schat ik in van niet. Is toch een hoop geld en als het maar minimaal verschil is kan ik het geld beter op de bank laten staan.
Ik kan niet in jou bankrekening kijken. Persoonlijk echter vind ik het waard, en is het de beste tijd voor zo'n upgrade. Nieuwe gen vid kaarten, beste headsets die je kan kopen en een trend dat optimalizatie voor vr retroactief belangrijker word voor huidige games met een langere levenscyclus.

En het is nog steeds een goede upgrade, zeker als je het af schrijft over 2 jaar oid (2 jaar lol makkelijk van dezelfde hardware is niet te onderschatten!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
[...]

Rift-S is gewoon een vrouw, 1e punt is om hem op de correcte oogwijdte te zetten (staat standaard op iets van 60, maximum is 72, mijne is 75 (maar ik ben dan ook neanderthaler), maar dat is al wel heel belangrijk, vervolgens als je hem op je neus zet en het is wazig, dan probeer je een paar keer "bijstellen" met je hand naar boven of onder, elke keer dat het beter is even op de knop achterop strakker stellen, uiteindelijk blijft het inderdaad gewoon zo dat als je tekst leest iets naar beneden duwen (kort zicht) en als je afstanden wilt iets naarboven, zelfde wat je doet met een bril.... en de G2 gaat zeer zeker beter zijn, maar met een prijs, de bril is duurder, het systeem zal duurder moeten zijn, en de GPU zal top of the line moeten zijn, dan heb je het wel over een investering van ~5000,- aan upgrades, ervanuit gaande dat je al een fatsoenlijk systeem hebt

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

zion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

dan heb je het wel over een investering van ~5000,- aan upgrades, ervanuit gaande dat je al een fatsoenlijk systeem hebt
Natuurlijk niet, mijn Rift S heb ik verkocht voor 400, moest 200 bijleggen voor een Reverb G2. Een RTX 3080 kan dat zeker wel aan en de nog te releasen 3070 ook wel. Dan praat je over nog eens 500 tot 800 euro en kan je je huidige GPU nog op V&A zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Jay-v schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Natuurlijk niet, mijn Rift S heb ik verkocht voor 400, moest 200 bijleggen voor een Reverb G2. Een RTX 3080 kan dat zeker wel aan en de nog te releasen 3070 ook wel. Dan praat je over nog eens 500 tot 800 euro en kan je je huidige GPU nog op V&A zetten :)
Ik blijf me verontschuldigen vanavond, dus kan jij er ook nog wel bij, excuses maar de helft van je bericht gelezen, dus wist niet dat je van een Rift-S afkwam, maar dacht dat je van een normaal scherm afkwam.....
Maar dan kan je zelf toch wel bedenken dat de allerdikste GPU wel degelijk een behoorlijk verschil zal maken met de allerdikste bril?
Maar goed, ik ga maar uitloggen, want ik kan blijkbaar niks goed zeggen vanavond.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 10:13
Ben zeer benieuwd naar de reviews mbt simracing of het de stap van een index naar een G2 het waard is. Heb destijds de index + 1 sensor gekocht specifiek voor simracen, maar wil eigenlijk ook wel eens half life alyx proberen. Maar om nou 300 voor een setje controllers uit te geven + een extra sensor vind ik te ver gaan.

Als alle reviews positief zijn toch maar eens bedenken om de index te verkopen en voor een G2 met controllers te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:48
zion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

Rift-S is gewoon een vrouw, 1e punt is om hem op de correcte oogwijdte te zetten (staat standaard op iets van 60, maximum is 72, mijne is 75 (maar ik ben dan ook neanderthaler), maar dat is al wel heel belangrijk, vervolgens als je hem op je neus zet en het is wazig, dan probeer je een paar keer "bijstellen" met je hand naar boven of onder, elke keer dat het beter is even op de knop achterop strakker stellen, uiteindelijk blijft het inderdaad gewoon zo dat als je tekst leest iets naar beneden duwen (kort zicht) en als je afstanden wilt iets naarboven, zelfde wat je doet met een bril.... en de G2 gaat zeer zeker beter zijn, maar met een prijs, de bril is duurder, het systeem zal duurder moeten zijn, en de GPU zal top of the line moeten zijn, dan heb je het wel over een investering van ~5000,- aan upgrades, ervanuit gaande dat je al een fatsoenlijk systeem hebt
Een G2 kun je prima draaien op een 2080(ti). VR is sowieso vnl. CPU limited. Daarnaast kun je de drang naar alles op max draaien gewoon loslaten, want na 3 sec. zie je de extra geronde shadows toch niet meer. Ik heb geen idee waar je 5000 euro vandaan haalt, maar ik neem niet aan dat je een limited edition Goldplated 3080 haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Een G2 kun je prima draaien op een 2080(ti). VR is sowieso vnl. CPU limited.
Geen idee hoe je daar bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Geen idee hoe je daar bij komt.
Check gewoon de specs. De G2 is max 90hz met een hogere resolutie. Ik draai in de index op 144hz en op een 2080 kan ik makkelijk alles draaien. Je HOEFT niet alles op ultra te zetten. Als je dat wil, zul je een 3090 moeten halen.

Edit: Het hangt natuurlijk op de optimalisatie van de game af. Draait het niet op Vulkan of DX12 en wordt er geen gebruik gemaakt van bijv VRSS of DLSS 2.0 dan heb je een zware dobber.

[ Voor 19% gewijzigd door ZFLaSH op 06-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Check gewoon de specs. De G2 is max 90hz met een hogere resolutie. Ik draai in de index op 144hz en op een 2080 kan ik makkelijk alles draaien. Je HOEFT niet alles op ultra te zetten. Als je dat wil, zul je een 3090 moeten halen.

Edit: Het hangt natuurlijk op de optimalisatie van de game af. Draait het niet op Vulkan of DX12 en wordt er geen gebruik gemaakt van bijv VRSS of DLSS 2.0 dan heb je een zware dobber.
Ik heb er een liggen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Een 3090? Lucky SOB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ook, maar ik had het meer over de press versie g2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Is dat met de nieuwe of oude lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
OK, die heb ik ook een uurtje kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ZFLaSH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Een G2 kun je prima draaien op een 2080(ti). VR is sowieso vnl. CPU limited. Daarnaast kun je de drang naar alles op max draaien gewoon loslaten, want na 3 sec. zie je de extra geronde shadows toch niet meer. Ik heb geen idee waar je 5000 euro vandaan haalt, maar ik neem niet aan dat je een limited edition Goldplated 3080 haalt.
Nee, dat kan je niet, en heb ik al een paar keer voorgerekend, dus ga ik niet nogmaals doen.
(heus wel op poor/low, maar daar koop je geen G2 voor)
Dus een 3090, een G2 zelf, en waarschijnlijk nog wat extra geheugen, een betere CPU (want jij vind blijkbaar dat VR voornamelijk CPU limited zijn, ik deel die mening niet, maar ok). en een extra SSD voor je games en je zit zo op de 5K, en dat is helemaal geen probleem, als je dat wil en je hebt de resources ervoor zeg ik: Doen.
Maar je gaat met een 2080(TI) geen G2 kopen, zodat je hem op low settings kan draaien, dan kan je veel beter een andere kopen die je met je 2080(TI) op high/ultra settings kan draaien.
ZFLaSH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:13:
Een G2 is 2x 2160*2160 een Index is 2880*1600.....
Zal ik het nóg maar een keer voorkauwen:
2x2160*2160*90hz =
4320*2160=9.331.200 Pixels, maal 90Hz (dus maal 90) = 839.808.000 pixels per seconde.

Een Index is: 2880*1600 (=4.608.000) *120hz = 552.960.000,

dus heb je voor een G2 al 1.51875 meer rekenkracht nodig om hem op 90hz op dezelfde settings te krijgen als de Index op 120Hz. (op native resolutie).

en dat is op zijn aller positiefst, als je geen rekening houdt met latency, bottlenecks, zoals boven vermeld CPU limitaties etc.... dus ga gerust uit van 2x de GPU computing power
dawg schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:20:
Dan ga je er vanuit dat alles perse op 90hz stabiel moet lopen en daar streven lang niet alle VR-gebruikers naar. Ik in elk geval niet en ik ken meer mensen die dat niet nastreven.
Nee hoor, ik zeg toch duidelijk: om dezelfde ervaring te ondervinden, mocht je dus een systeem met een index hebben die op je huidige settings drops van zeg 120 naar 90 hebben, en je vindt dat acceptabel, dan zal je nog 1,5/2x de computing power (graphical) moeten hebben om de G2 op de 90hz tot 67,5hz te kunnen houden

[ Voor 45% gewijzigd door zion op 06-10-2020 20:25 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dan ga je er vanuit dat alles perse op 90hz stabiel moet lopen en daar streven lang niet alle VR-gebruikers naar. Ik in elk geval niet en ik ken meer mensen die dat niet nastreven.

@zion dat kan wel zo zijn maar bijvoorbeeld DCS in VR ben je al blij als je rond de 45 stabiel zit. En net als die flightsim zal ook MSFS eerder rond 45 dan 90 zitten. Daarnaast zijn er al meer dan voldoende ervaringen van mensen met een 1080ti en een G1 waarbij DCS voldoende loopt om niet de bril weg te doen, de meesten zijn lyrisch. G1 of G2 is geloof ik dezelfde resolutie.

Ook zijn er al genoeg ervaringen met racesims in een G1 met mindere GPU’s dan een 3090 en op ACC na hoor je ook daar geen klachten.

Cijfers is een ding, ervaring een andere. Als iemand tevreden is op 45 is jouw berekening al niet meer relevant natuurlijk, hoe overtuigend ook. :)

[ Voor 65% gewijzigd door dawg op 06-10-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
dawg schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:20:

@zion dat kan wel zo zijn maar bijvoorbeeld DCS in VR ben je al blij als je rond de 45 stabiel zit. En net als die flightsim zal ook MSFS eerder rond 45 dan 90 zitten. Daarnaast zijn er al meer dan voldoende ervaringen van mensen met een 1080ti en een G1 waarbij DCS voldoende loopt om niet de bril weg te doen, de meesten zijn lyrisch. G1 of G2 is geloof ik dezelfde resolutie.

Ook zijn er al genoeg ervaringen met racesims in een G1 met mindere GPU’s dan een 3090 en op ACC na hoor je ook daar geen klachten.

Cijfers is een ding, ervaring een andere. Al iemand tevreden is op 45 is jouw berekening al niet meer relevant natuurlijk, hoe overtuigend ook. :)
Kijk eens naar mijn signature/specs, ik kan lang niet alles (zeg maar niks) op max draaien, en ook dat heb ik al meerdere keren aangegeven, het is nog steeds een geweldige ervaring, ik reageer ook alleen op het feit dat de G2 "zomaar" even geintergreed kan worden in je nieuwe systeem.... Het zou voor mij letterlijk € 5K kosten, want mijn 1070TI zou misschien 15FPS eruit kunnen persen....
Dat is verder geen waardeoordeel, maar een waarschuwing voor mensen die zich blindstaren op alleen maar de vetste nieuwe VR-bril kopen.....
(Als het niet zo belachelijk slecht met mijn gezondheid ging had ik waarschijnlijk die 5K zo neergeteld, maar dat is even geen optie), Ik probeer alleen duidelijk te maken te maken dat het kopen van de nieuwste dikste vetste VR-bril geen kwestie is van alleen de bril, de rest van je systeem moet het ook trekken, en dat is met de G2 natuurlijk niet vanzelfsprekend.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Nou, ik heb hem test kunnen draaien op een 2080ti. Ik speel alleen race genres en dat was prima te doen op 90 met dezelfde settings als ik nu met de index draai. Space games of dcs heb ik niet kunnen testen, dus geen idee.

De bril zelf zou ik in deze staat niet kopen overigens. Vond hem iets comfortabeler dan de g1 maar de neus brug vond ik nog steeds niet fijn. De lenzen hadden nog steeds de kleine sweetspot en deze unit had een vervelende bleeding aan de linkerkant dus ik snap dat ze hem gaan herzien.

Overigens.. qua detail was het prachtig.

[ Voor 4% gewijzigd door ZFLaSH op 06-10-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

zion schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:46:
[...]
Ik probeer alleen duidelijk te maken te maken dat het kopen van de nieuwste dikste vetste VR-bril geen kwestie is van alleen de bril, de rest van je systeem moet het ook trekken, en dat is met de G2 natuurlijk niet vanzelfsprekend.
Hier ben ik het uiteraard mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:36:
Nou, ik heb hem test kunnen draaien op een 2080ti. Ik speel alleen race genres en dat was prima te doen op 90 met dezelfde settings als ik nu met de index draai. Space games of dcs heb ik niet kunnen testen, dus geen idee.

De bril zelf zou ik in deze staat niet kopen overigens. Vond hem iets comfortabeler dan de g1 maar de neus brug vond ik nog steeds niet fijn. De lenzen hadden nog steeds de kleine sweetspot en deze unit had een vervelende bleeding aan de linkerkant dus ik snap dat ze hem gaan herzien.

Overigens.. qua detail was het prachtig.
Nogal een verschil tussen alleen al am2 of acc in vr. "Race genre" zegt geen ene glutus maximus en de conclusie dat gpu < cpu moet zijn was wat me zo verbaasde in je originele post. Neem dat aan van iemand die vrij letterlijk alle headsets en combi's aan hardware draait (muv amd gpu's) of scroll vrolijk even wat terug naar mijn eerdere posts hier, het meeste wat je zegt gaat rechtstreeks tegen mijn metingen (technisch en met doelgroepen/controlle groepen) in. Vandaar dat ik je standpunten niet begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Ik heb ac en ams2 gespeeld. Draai bijv. eens iracing in vr op de index met 144hz. Daar loop je continue tegen cpu bottlenecks aan en absoluut niet de gpu. Forums staan er vol mee en dat is ook exact mijn ervaring. Het hangt af van de game, welke api ze gebruiken en of ze bijvoorbeeld vrss of dlss gebruiken.. ACC is trouwens een draak van een game in vr. Die draait op een index op 80 hz nog niet eens fatsoenlijk met een 2080ti, dus ik hoop niet dat je die als test case gebruikt. Super slecht geoptimaliseerde game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:07:
Ik heb ac en ams2 gespeeld. Draai bijv. eens iracing in vr op de index met 144hz. Daar loop je continue tegen cpu bottlenecks aan en absoluut niet de gpu. Forums staan er vol mee en dat is ook exact mijn ervaring. Het hangt af van de game, welke api ze gebruiken en of ze bijvoorbeeld vrss of dlss gebruiken.. ACC is trouwens een draak van een game in vr. Die draait op een index op 80 hz nog niet eens fatsoenlijk met een 2080ti, dus ik hoop niet dat je die als test case gebruikt. Super slecht geoptimaliseerde game.
Mijn punt is dat ja, waar iracing cpu vreet, doet ams2 dit totaal niet; hangt geheel vh spel, de opti en de engine af. Een blanket statement slaat daarom nergens op.

Acc heb ik heel lang op de testbanken gedraaid (geautomatiseerd) om er iets uit te krijgen wat aan mijn mantra voor vr voldeedt. Draait nu goed op 120, en scherp (dat was mijn grote issue met het spel). En dat kon ik volhouden met zelfs een lagere setup (i7 6700k icm 2080s als ik mij goed herrinder). Ik heb er een hekel aan als een game er uitziet alsof er boter op je lenzen zit (9 vd 10 keer is dit ook maar een settinkje die perongeluk live is gegaan, denk bv aan de sharpening in de xml vd madness engine. Kleine aanpassing, lijkt een nieuwe game, ams2/pc2, kost minder dan 1ms aan reponse maw geen echte overhead)

Gezien het wél kan in acc (en er een guide online staat die nagenoeg gelijk aan mijn settings is), doen dat soort statements dus een beetje af aan het zeggen of staten als een waarheid; het kan wel, de persoon die het ziet als een waarheid heeft het alleen niet voor elkaar gekregen.

Dat neemt niet weg dat het je niet moeilijk gemaakt word trouwens, idioot veel kennis voor acc tweaken is vereist vannuit een gamers perspectief, ik kreeg het niet handmatig alleen met kennis van ue4 voor elkaar en heb het maar alle itteraties laten doorlopen vd engine en alle acc variables geautomatiseerd (ik ben lui).

Ac, te oud, niet naar gekeken, ook niet interresant voor waarvoor ik er naar zou willen kijken.

Mijn testcases zijn vrij letterlijk bijna alles dat marktleider is, dus dat is niet echt een zorg 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 09:13
Darkangle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:24:
[...]
Gezien het wél kan in acc (en er een guide online staat die nagenoeg gelijk aan mijn settings is),
zou je mij de goede kant op willen wijzen? ik heb een index besteld en nu alvast wat aan het inlezen en voorbereiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Darkangle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Nogal een verschil tussen alleen al am2 of acc in vr. "Race genre" zegt geen ene glutus maximus
Gluteus maximus of grote bilspier is de grootste van de drie bilspieren en bepaalt een groot deel van de vorm van de billen. = reedt / kondt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Darkangle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

@Darkangle Jij bent toch wel een bof glutus maximus hoor :Y

Kun je aangeven hoe deze zich verhoudt vs de Valve index qua beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arkman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:25:
[...]

@Darkangle Jij bent toch wel een bof glutus maximus hoor :Y

Kun je aangeven hoe deze zich verhoudt vs de Valve index qua beeldkwaliteit?
als je een pagina (of 2 a 3, afhankelijk van je tnet instellingen) terug scrolled heb ik mijn framewerk en g2 daarbinnen moeilijk geprobeerd uit te leggen (moeite mee, niet alleen mijn taal niet, maar ook niet evht communicatief aangelegd). En is niet boffen, valt onder secundairy beroeps voorwaardes (al ben ik zelf de baas, dus is een beetje discutabel) 😉.
e_hagenaar schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:23:
[...]

zou je mij de goede kant op willen wijzen? ik heb een index besteld en nu alvast wat aan het inlezen en voorbereiden
Komt er aan, ik gok dat ik deze week nog een/paar uurtjes werk en dan er bij kan (heb laatste weken weinig zin/motivatie tot werken dus doe ik het ook niet. Net laatste 2 projecten afgerond binnen de gezette tijd; games gingen alsnog live zonder de aanbevelingen en fixes omdat management = beetje kortzichtig. Heb alleen wat klusjes met proto's die nog onderweg zijn dus tot einde jaar "markt onderzoek", oftewel lekker gamen en het gevoelsmatige goede aan die spellen omzetten in definieerbare factoren).

Ik kan niet wachten tot de nieuwe g2 binnen is (de sensoren op dat ding, de data, drool!). Gaat heel mooi inwerken op een proof of concept van bewust motion sickness of vr sickness (breed begrip, meerdere factoren en manieren) introduceren op key momenten als incentive 😇. Lach me stiekem rot elke keer als de testers worden geconfronteerd alleen al met 45° wereld shift in combinatie met miceo stutters en of delay. Lijkt me ideaal om te introduceren in een gecrystalizeerde vorm voor vr race crashes.

Next gen for sure 😁 (heb al 2 geinterreseerde partijen voor het concept).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Voor de liefhebbers, hier wat uitleg over Dynamic Foveated Rendering
https://blog.tobii.com/re...ed-rendering-135cbee59ee7

En hier wordt gesproken over de HP REVERB G2 - OMNICEPT EDITION
https://www.vrforum.de/th...g2-omnicept-edition.9097/

Bent u daar nog !? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
OMNICEPT is meer voor ontwikkelaars, gezien je niet alleen ziet waar de pupil heen gaat, maar ook de groote. Zelfe met de andere sensoren, vandaar /drool. Heel fijn om te kunnen zien waar mensen in je project freaken of focussen of gaan stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 07:47
Heeft iemand ervaring met het uitzetten van de guardian bij de Rift S? Ik krijg maar geen optie gevonden om het helemaal uit te zetten. Bij mijn vorige Rift kon het helemaal uit.

Ik heb de guardian niet ingesteld, maar ik zie ook nergens de optie om het echt uit te zetten. Nu is het soms bij het starten van iRacing dat hij ineens de game pauzeert en mij forceert guardian in te stellen. Ontzettend irritant, als je net een race start.

Iemand tips of dit nog op andere manier echt uit kan worden gezet?

Ik heb al geprobeerd om guardian in te stellen, maar dat maakt de situatie niet anders. Ik kan het dan ook niet ergens uitzetten in de instellingen. De enige op die zichtbaar is, is "guardian instellen".. of ik het nu instel of niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Loona35 op 08-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:18
Loona35 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:07:
Heeft iemand ervaring met het uitzetten van de guardian bij de Rift S? Ik krijg maar geen optie gevonden om het helemaal uit te zetten. Bij mijn vorige Rift kon het helemaal uit.

Ik heb de guardian niet ingesteld, maar ik zie ook nergens de optie om het echt uit te zetten. Nu is het soms bij het starten van iRacing dat hij ineens de game pauzeert en mij forceert guardian in te stellen. Ontzettend irritant, als je net een race start.

Iemand tips of dit nog op andere manier echt uit kan worden gezet?

Ik heb al geprobeerd om guardian in te stellen, maar dat maakt de situatie niet anders. Ik kan het dan ook niet ergens uitzetten in de instellingen. De enige op die zichtbaar is, is "guardian instellen".. of ik het nu instel of niet.
Wat ik gedaan heb is gewoon een grote guardian area getrokken rond mijn rig en dan de batterijen uit de controllers gehaald. Ik heb nu nooit geen meldingen meer ivm guardian of low battery bij controllers. Heb sommige races verkloot omdat wanneer de controller uitvalt de rift s volledig uitvalt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 07:47
Hathie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Wat ik gedaan heb is gewoon een grote guardian area getrokken rond mijn rig en dan de batterijen uit de controllers gehaald. Ik heb nu nooit geen meldingen meer ivm guardian of low battery bij controllers. Heb sommige races verkloot omdat wanneer de controller uitvalt de rift s volledig uitvalt.
Dat heb ik ook exact zo geprobeerd. Maar om onbekende reden, begint ie dan toch opnieuw over guardian instellen na een maandje spelen. Laatste keer dat ie het deed, had ik gekwalificeerd in iRacing... de rift even afgezet en wat gedronken en toen ik paar minuten later de race wou starten kwam ie met de melding dat guardian opnieuw ingesteld moet worden.

Zou er nog een andere reden kunnen zijn dat de guardian setup aanschiet? Dat batts heb ik al uit de controllers gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathie
Loona35 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Dat heb ik ook exact zo geprobeerd. Maar om onbekende reden, begint ie dan toch opnieuw over guardian instellen na een maandje spelen. Laatste keer dat ie het deed, had ik gekwalificeerd in iRacing... de rift even afgezet en wat gedronken en toen ik paar minuten later de race wou starten kwam ie met de melding dat guardian opnieuw ingesteld moet worden.

Zou er nog een andere reden kunnen zijn dat de guardian setup aanschiet? Dat batts heb ik al uit de controllers gehaald.
Als beide controllers geen batterij hebben weet ik het niet eigenlijk. Ik zie nog twee opties. Ofwel start je je bril toch op buiten de guardian en moet je die groter maken. Ofwel moet je toch proberen zonder guardian. Ik heb eigenlijk nooit geen last meer sinds ik de batterijen uit beide controllers gehaald heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
e_hagenaar schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:23:
[...]

http://gofile.me/37LgH/uupXC1Z2H

Is tot maandag geldig, ik neem aan dat je er wat mee kan, zo niet laat het even weten.

ACC VR settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Deze settings komen volgens mij van Race department en zijn inderdaad het beste wat ik zelf bij elkaar kon googelen.

Echter, op mijn slakkensysteem met 1080ti en 7800x is het wel nodig om de pixel density stevig naar beneden bij te stellen -O-

Het draadje vind je hier: https://www.racedepartmen...c-settings.160409/page-44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arkman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:33:
Deze settings komen volgens mij van Race department en zijn inderdaad het beste wat ik zelf bij elkaar kon googelen.

Echter, op mijn slakkensysteem met 1080ti en 7800x is het wel nodig om de pixel density stevig naar beneden bij te stellen -O-

Het draadje vind je hier: https://www.racedepartmen...c-settings.160409/page-44
Thanks. Ik had alleen de username in mijn aantekeningen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-07 21:20
Hoi!

Na 15 jaar weggeweest te zijn van Tweakers, heb ik een aantal maanden geleden een een gamepc gebouwd en aan de slag gegaan met Simracing.

Inmiddels ben ik weer aardig bij met de laatste technieken en het laatste PC nieuws. Ook ben ik er de afgelopen maanden weer (soms pijnlijk) achtergekomen wat ook al weer de definitie was van "Tweaken". Toch heb ik geen moment spijt dat ik mijn PlayStation nooit meer aanraak, ondanks dat ik bijna net zoveel aan het tweaken als aan het gamen.

Nu loop ik tegen was issues aan nadat ik ben overgestapt van een widescreen 160Mhz gamingmontitor naar de Valve Index VR Headset. Super vet, ervaring is nu nog veel toffer, maar dat hoef ik jullie denk ik niet te vertellen.

Ik zou graag jullie advies willen inschakelen. Ik loop namelijk tegen wat performance issues aan in iRacing, en nu heb ik al het een en ander gelezen over een mogelijk CPU bottlenneck. De vraag is, loopt ik daar tegen aan mijn mijn setup? En kan ik dit oplossing door bijvoorbeeld over te stappen op de Ryzen 5900X?

Hieronder mijn setup en een screenshot van MSI Afterburner. Het groene gedeelte is de periode van een timetrial in iRacing op de Sebring international raceway. Zelfde performance bij een drukke online practice. De tweede periode (rood) is een AI race op de Nurnburg GP, een bekende 'zware' track voor je hardware. Beide sessies met dezelfde graphic settings, die ik overigens al redelijk heb getweaked voor VR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNczVIl2qSSJVTujokC93fhTJOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sX22heN3b2XIMk2MR1SYsAPv.png?f=fotoalbum_large

Wat gebeurd hier precies, waar komt die heftige drop in framerate (waarde helemaal onderaan) vandaan? En waarom drop dat ook de GPU utilization? Is dit een CPU bottleneck en hoe zou ik die kunnen oplossen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax€ 204,67€ 204,67
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 494,06€ 494,06
1BehuizingenNZXT H1 Wit/Zwart€ 345,95€ 345,95
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 27,-
1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,80€ 19,80
1GamecontrollersThrustmaster Open Wheel Add-on Zwart€ 124,90€ 124,90
1GamecontrollersThrustmaster T-LCM Loadcell Pedalenset€ 187,37€ 187,37
1GamecontrollersThrustmaster T300 RS Zwart€ 289,89€ 289,89
1Game-accessoiresPlayseat Challenge€ 185,13€ 185,13
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 60,90€ 60,90
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 228,-€ 228,-
1VR-brillenValve Index€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.356,67

Verdere informatie:
de CPU 'overgeclockt' op 4.2Ghz op alle cores met 1.3v.

Wat wel vreemd is, dat als ik de CPU op stock zet, ik hoger score op de single core score in Cinenbench:
  • OC: 3770 multi core / 473 pts single core, mp 7.97
  • Stock/Auto: 3359 mulit core / 483 single core, mp 6.98
Kan iemand mij uileggen wat hier gebeurd (in de screeshot), of ik dit zelf kan oplossen en of het dan wel zinvol is om over te stappen op de Ryzen 5900x en de RTX 3080. De RTX was is overigens wel van plan al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:09

Cyphax

Moderator LNX
Ha! :+
Ik ben geen expert, maar als ik naar die grafiekjes kijk lijkt GPU-gebruik heel hoog en CPU heel laag. Ik krijg de indruk dat je GPU in dit geval meer bottleneck vormt dan je CPU.
Maar... het kan per titel verschillen. Sommige games zijn meer CPU-afhankelijk en sommige meer GPU-afhankelijk. :|
Volgens mij heb je een gebalanceerde setup. Als je een benchmark als Timespy draait, krijg je dan scores die je zou verwachten?
Heb je de stock koeler?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
Ha!

Dank voor je snelle reactie.

iRacing is schijnbaar heel CPU gevoelig, gebruikt maar 1-2 cores voor de game, rest (minimaal) foor physics etc. las ik online.

Overigens goed om te vermelden,
- de GPU is via MSI Afterburner: undervolt op 956mV bij 2025Mhz, die stabiliseerd op 1980Mhz vs 1785 boost Stock)
- Memoryclock = +1000Mhz
- Koeler is niet meer stock, maar deschroud met 2x Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm.

Heb net CPU weer op stock gezet in BIOS, dan nog steeds framedrops, lijkt wel iets beter (voor iRacing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8zEjxAr6TQTgvAjpdiq1EEKRVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WaCgLlv2epKz0Yvra1fknhvE.png?f=fotoalbum_large

Timespy met stock CPU clocks:
Score: 9 948,
Graphics Score: 10703
CPU Score: 7108

Edits:
- Memory overlock toevoegd in tekst
- Timespy score

[ Voor 33% gewijzigd door michielvh83 op 11-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 04:51
Is de Oculus Rift (niet S-versie) een goede instapper in het VR-simracen of kan ik beter verder kijken naar een nieuwere bril?
Ik zit ook met een RX590. Geen idee hoe ver ik hiermee geraak omdat in dit topic meestal de Nvidia kaarten aan bod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:09

Cyphax

Moderator LNX
Vanto schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:53:
Is de Oculus Rift (niet S-versie) een goede instapper in het VR-simracen of kan ik beter verder kijken naar een nieuwere bril?
Ja en nee. Aan de ene kant is het een prima set die een volwaardige ervaring biedt en hardwarematige IPD-aanpassing. Voor een prikkie is dat dus al gauw interessant. De nieuwere sets bieden met name een hogere resolutie en eventueel een iets grotere kijkhoek. Je moet ook een sensor installeren, maar voor simracing is dat al gauw goed. HMDs die inside-out tracking doen (Rift-S, Reverb G2, Quest) hebben die sensor niet nodig.

Twee nadelen daarbij van de oude Rift zijn Facebook en verplichte koppeling (niet voor iedereen een nadeel) en het ding is EOL, en de kabel is niet zomaar te vervangen maar wel een onderdeel dat gevoelig is voor breuken. Die FB-koppeling is voor mij bijvoorbeeld een breekpunt (ik verwacht dat ik mijn CV1 tegen de tijd dat FB het voor mij verplicht wel vervangen heb).
Ik weet niet precies hoe snel die RX590 is, ik heb een tijdje mijn GTX970 gebruikt en die is denk ik trager, dus het zal vast werken. Daarna wordt het een kwestie van tunen tot je een goede ervaring krijgt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 11-10-2020 12:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 09:13
Darkangle schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Is tot maandag geldig, ik neem aan dat je er wat mee kan, zo niet laat het even weten.

ACC VR settings.
Ik ben het hele weekend met het leggen van de keuken vloer bezig geweest.......
probeerde hem nu te downloaden maar gemist.
zou je hem nog een keer kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
michielvh83 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:47:
Ha!

Dank voor je snelle reactie.

iRacing is schijnbaar heel CPU gevoelig, gebruikt maar 1-2 cores voor de game, rest (minimaal) foor physics etc. las ik online.

Overigens goed om te vermelden,
- de GPU is via MSI Afterburner: undervolt op 956mV bij 2025Mhz, die stabiliseerd op 1980Mhz vs 1785 boost Stock)
- Memoryclock = +1000Mhz
- Koeler is niet meer stock, maar deschroud met 2x Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm.

Heb net CPU weer op stock gezet in BIOS, dan nog steeds framedrops, lijkt wel iets beter (voor iRacing)
[Afbeelding]

Timespy met stock CPU clocks:
Score: 9 948,
Graphics Score: 10703
CPU Score: 7108

Edits:
- Memory overlock toevoegd in tekst
- Timespy score
Heeft iemand nog tips hoe ik de bottleneck in mijn systeem kan oplossen of verminderen? Ik heb zojuist nog wat geprobeerd. In iRacing heb de GPU en GPU meter aangezet, en dan zie je vooral dat de CPU meter vaak wat hoger is dan de GPU, 6ms vs 4-5ms. En de forse frame drop komt op delen van de baan (ditnaam een drukke oefen sessie op de GP Barcelona track) waarbij er extra veel gebeurd, bijvoorbeeld rechte stuk langs de pits of delen van de baan waarbij je (als je goed kijkt) ook de andere kant van de track kan zien. Bijvoorbeeld bij bocht 5 en 10 op de GP Barcalona track. Dan schit de CPU meter (R) naar 11/12ms en dropt de framerate van ~144fps naar ~75fps.

Lijkt dus echt een CPU bottleneck op single core performance, aangezien de overall cpu load dan van ~25% ook drop naar 16%.

Denken jullie dat het een CPU bottleneck is en zijn er mogelijkheden om dit op te lossen. Bijvoorbeeld single core OC of echt alleen door CPU upgrade? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 18:40

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Misschien mensen die ervaring hebben met de quest 1 en iracing? Of de quest 2 in bestelling hebben? Ik ben een VR noob maar zag vandaag dat de quest 2 beschikbaar is. Ik wil best VR proberen (ook voor andere games ) maar ik vraag mij af hoe goed het kan zijn in combinatie met iracing voor slechts 350€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:51

Arfman

Drome!

michielvh83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Denken jullie dat het een CPU bottleneck is en zijn er mogelijkheden om dit op te lossen. Bijvoorbeeld single core OC of echt alleen door CPU upgrade? :?
AMD met iRacing in VR is echt Intel-land, sorry. Mogelijk dat de nieuwe Ryzen 5xxx serie verbetering biedt, ik weet alleen niet of je mobo die ondersteunt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
Arfman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

AMD met iRacing in VR is echt Intel-land, sorry. Mogelijk dat de nieuwe Ryzen 5xxx serie verbetering biedt, ik weet alleen niet of je mobo die ondersteunt.
Thanks voor de reactie, ben nu wat aan het proberen door core 1 en 2 vast op 4.6Ghz te zetten, single core performance in Cinebench krijg ik daarmee wel wat beter.

Gelukkig heb ik een B550, dus ik kan upgraden als die 5000 series verbetering levert. Hopelijk kan ik tegen die tijd wat info vinden over 5900X ivm iRacing. Blijft balen dat iRacing geen goede multi thread support heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 06:52
Darkangle schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

ACC VR settings.
Deze zou ik ook nog wel willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EightGear
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-08 09:20
laforte schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:36:
Misschien mensen die ervaring hebben met de quest 1 en iracing? Of de quest 2 in bestelling hebben? Ik ben een VR noob maar zag vandaag dat de quest 2 beschikbaar is. Ik wil best VR proberen (ook voor andere games ) maar ik vraag mij af hoe goed het kan zijn in combinatie met iracing voor slechts 350€
Hier ben ik ook wel benieuwd naar (niet per sé iRacing, meer simracing algemeen). Voor die prijs en resolutie lijkt het me een leuk model om de stap te zetten als extra naast m'n 34 inch scherm. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre de latency als gevolg van de video streaming een probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Ik zag op het iracing forum dat Jan Hein Lever de Quest 2 heeft en toch weer terug gegaan is naar zijn CV1. Vraag hem even naar een gedetailleerdere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

@Jan Hein Zou jij hier misschien wat over willen schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanVan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:32
Ik gebruik nu ruim een jaar de Oculus Quest 1, voor uitsluitend iRacing. Wel alleen bekabeld via Oculus Link, omdat de accu draadloos maar een kleine 2 uur meegaat. En bekabeld laad ie sneller op dan dat ie leeg gaat. Dit werkt perfect, geen merkbare latency, ik merk trouwens ook geen verschil in latency tussen bekabeld en draadloos.
Alleen de laatste ±2 maanden rijd ik weer met een triple-screen setup, omdat ik mij toch begon te ergeren aan het comfort en de kwaliteit/resolutie. Die resolutie is met de Quest 2 wel flink verbeterd, maar heeft nu een LCD scherm waardoor zwart niet meer zwart is, de Q1 heeft een OLED scherm. En het vereiste facebook account is wel een domper.
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de HP Reverb G2, de Quest 2 sla ik over, maar voor het geld is ie zeker de moeite waard.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Hein
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:58
laforte schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:49:
@Jan Hein Zou jij hier misschien wat over willen schrijven?
Zeker, vandaag vrij en alle tijd, gisteren heb ik de Quest 2 ontvangen en getest met onder andere iRacing via een Oculus Link kabel (de Quest 1 heb ik ook). Ik ben niet zozeer terug gegaan naar de CV1, omdat ik de Quest 2 (en eerder de Quest 1) niet specifiek heb gekocht met het oog op simracen maar in de eerste plaats voor draadloos VR op de Quest zelf of vanaf de PC via software als Virtual Desktop of ALVR, wat geweldig is voor heel veel spellen en steeds beter wordt.

De extra latency via Oculus Link bemerk ik eigenlijk niet bewust, het werkt net als met de Quest 1 gewoon prima. Via wifi streaming merk ik dit wel, maar ook dit wordt steeds beter en is voor veel spellen al prima te doen, maar naar mijn smaak nog niet voor serieus simracen (misschien ooit met wifi 6 en hoger of een dedicated dongle of iets). De reden dat ik de CV1 nog steeds fijner vind voor simracen is dat ondanks de hogere resolutie het beeld op de Quests er bij iRacing via Link toch nog behoorlijk gecomprimeerd uitziet en héél misschien onbewust toch vanwege het kleine beetje extra latency. In andere spellen valt de compressie veel minder op, waarschijnlijk omdat je bij simracen constant een hoop terrein aan je voorbij ziet vliegen en je heel gefocussed bent op bepaalde punten zoals de apex van een bocht. Ook het verschil tussen 72Hz en 90Hz is voor mij altijd vrij duidelijk, vooral bij lichte omgevingen. Maar dit zijn zaken die met software updates voor de Quest 2 op Oculus Link (hogere bitrate en 90Hz ondersteuning) verbeterd gaan worden als het goed is, in die zin is een definitief oordeel over de Quest 2 voor simracen nog een beetje voorbarig.

Het is dus even wachten op die Oculus Link updates, maar ik denk dat puur voor simracen de dedicated PC VR headsets voorlopig de beste keuze zijn. Voor alle andere VR dingen is de Quest 2 voor die prijs en als je kan leven met facebook (ik ben gezwicht en heb er toch maar weer een account voor aangemaakt..) echt geweldig en een absolute aanrader zeker als het je enige/eerste VR headset is.

Als echte vervanging van mijn CV1 voor iRacing zat ik zelf al tijden te twijfelen over een Index of Reverb, maar om verschillende redenen (nog dikker systeem nodig, Index rendering bug in iRacing, vooroordelen over HP etc.) heb ik dat nog niet doorgezet. Ik merk nu met het LCD scherm van de Quest 2 (net als de Index en Reverb) dat ik het diepe zwart en contrast van de OLED schermen van de Quest 1 en CV1 haast belangrijker vind dan de verbeterde resolutie, dus ik blijf voorlopig waarschijnlijk tevergeefs nog even hopen op een dedicated PC VR-headset mét OLED, 90+Hz en een grotere FOV ter vervanging van mijn CV1 voor iRacing :)

Als de Oculus Link updates voor de Quest 2 live zijn doe ik wel weer even verslag hier!

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Hein op 14-10-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Heb je de tweaks via de oculus debug tool toegepast? Via link krijg ik zo een super netjes beeld op de Quest 1. De wegen krijgen daardoor veel meer details (PC2) en zijn zonder aanpassing veel egaler grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hein
Tadango schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:12:
Heb je de tweaks via de oculus debug tool toegepast? Via link krijg ik zo een super netjes beeld op de Quest 1. De wegen krijgen daardoor veel meer details (PC2) en zijn zonder aanpassing veel egaler grijs.
Nee nog niet aangezeten, bedoel je aanpassingen in de 'layer properties' van de debug tool? Als je wat suggesties hebt, dan kan ik daar nog eens wat mee experimenteren :)

Ik vind het beeld via Link in de Quest 1/2 voor iRacing zeker prima, maar op dit moment vind ik de CV1 met zijn 90Hz en wat super sampling, anti-aliasing en het sharpening filter in iRacing gewoon toch fijner maar dat is deels ook jaren gewenning en blijft erg persoonlijk waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ik gebruik deze instellingen:

Distortion Curvature: Low
Encode Resolution Width: 2352

Dat levert een goed resultaat en prestaties op. Voor de Q2 moet de Encode Resolution Width wel omhoog denk ik (naar 2784) maar dat heeft op mijn PC een te grote performance impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
@Jan Hein , de rendering bug is arbitrair. De een ziet het wel een de ander niet. Zowel @derkx666 als ik zien het bijvoorbeeld totaal niet. De oplossing is vrij simpel om iracing in revive mode de draaien. Die heeft geen enkele performance of kwaliteits verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Hein
ZFLaSH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:33:
@Jan Hein , de rendering bug is arbitrair. De een ziet het wel een de ander niet. Zowel @derkx666 als ik zien het bijvoorbeeld totaal niet. De oplossing is vrij simpel om iracing in revive mode de draaien. Die heeft geen enkele performance of kwaliteits verlies.
Yup is bekend, heb het topic op het iRacing forum goed gevolgd, maar ik blijf er van overtuigd dat ik dat natuurlijk weer wél ga zien en heb er toen ook gezien de kosten toch nog even van af gezien ;) De revive workaround heb ik ook over gelezen, maar ik wist eigenlijk niet dat die geen performance impact heeft.

Ik ga voor nu denk ik voor iRacing toch nog even door met mijn CV1 tot die echt van ellende uit elkaar valt (doet ie wel al bijna), en heb toch wel redelijk goede hoop dat de Quest 2 met verdere Link updates voor iRacing voor mij eventueel uiteindelijk ook een prima alternatief wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
@Jan Hein , met de Quest 2 heb ik nog heb ervaring dus hou ons op de hoogte.

De revive oculus mode heb ik afgelopen maandag gewoon gereden met GoT en er zat geen procent verschil in qua performance impact. Beeld zag er ook exact hetzelfde uit, dus dat is heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Voor de Iracing rijders met Zen 2 en VR zie een test tussen de 10900k + 2080 Ti vs 3900X + 3080 vs 10900k + 3090. YouTube: NVIDIA Ampere RTX 3080 and 3090 in iRacing, ACC and F1 2020 - is it ...

De test(home made/amateur) is nog niet eens VR, maar de voorsprong voor Intel is er overduidelijk, had niet verwacht dat er zoveel tussen zou zitten op de hoge resoluties.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:13
Afgelopen zaterdag mijn tweedehands Lenovo Explorer opgehaald welke ik via mp voor 150 euro had gekocht.
Aangesloten, niets werkte, toch maar even gelezen hoe het werkt met zo'n WMR HMD en steam games en toen konden we los.
Eerst mijn zoontje een halve dag van alles aan demo's en steam trials laten uitproberen en daarna Assetto Corsa opgestart en voor het eerst in VR gereden.
Het is een onbeschrijvelijke ervaring met de MP4/4 op Monaco en ik ben niet eens een fan van formule 1 wagens om mee te simracen.
Je ziet alles, als je vlak langs de muur gaat wil je bijna een beetje opschuiven in je stoel...alsof dat helpt. :)
Daarna een Catehem op Brands en ook daar valt je mond van open, je hebt het gevoel dat je je hand zo over de apex kan laten slepen.
De grond is zo dichtbij, je ziet alles bewegen en het is in 3D, dat maakt zo'n verschil die diepte.
Als je close aan het racen bent en gewoon natuurlijk naast je kan kijken geeft dat een enorme kick.
Bij een crash deed ik zelf even mijn ogen dicht en 1 keer probeerde ik iets aan te raken op het in game dashboard, zo kan je even vergeten waar je bent met VR, ik althans. :)

Wat een ervaring.
Het kan het iedereen die het nog nooit heeft gedaan echt van harte aanraden, voor zo'n soort bedrag zeker.
Mijn 1070 kan het prima aan in AC, geen enkel probleem.

Is het beeld perfect? Nee. Maar mijn hemel wat geeft het een kick en een kijkje in wat komen gaat met b.v. de Reverb G2 en latere modellen die een enorm veel hogere resolutie hebben.

Ik ben geen moment misselijk geweest en ik had na een paar uur met een korte pauze in het midden het gevoel dat ik het makkelijk een uur achter elkaar kon volhouden, wat een rush.

Iedereen die twijfelt om met VR simracen te starten kan ik het van harte aanbevelen, ook al is het met een tweedehands first gen WMR setje zoals mijn Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 11:25
Hallo allemaal,

Wat is de correcte FOV binnen iracing met de HP reverb ( 114? )
Gevoelsmatig zit je dan enorm ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
Xenophoben schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:58:
Hallo allemaal,

Wat is de correcte FOV binnen iracing met de HP reverb ( 114? )
Gevoelsmatig zit je dan enorm ver weg.
Je moet recenteren (zie keybindings hmd center ofzoiets). Via ctrl f12 kan je ook nog aanpassingen doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Hathie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Je moet recenteren (zie keybindings hmd center ofzoiets). Via ctrl f12 kan je ook nog aanpassingen doen.
Ja dat snap ik maar rijden jullie wel op 114 fov?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hein
Xenophoben schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Ja dat snap ik maar rijden jullie wel op 114 fov?
De FOV waarde in iRacing doet helemaal niets in VR voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Ok thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuner_111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 10:34
Hey allemaal.

Ik heb vandaag me een quest 2 aangekocht.

Alles werkt maar ik zweer boven de auto in acc iemand een idee hoe je dat kan fixen ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dozo71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 12:29
Je kunt met. Ctrl f12 de camera settings aanpassen. Wat ik doen Als ik wat dichterbij wil zitten ga ik wat achteruit met mijn hoofd en centreer dan. Als ik dan weer normaal ga zitten zit ik meer naar voren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hein
Tuner_111 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:30:
Hey allemaal.

Ik heb vandaag me een quest 2 aangekocht.

Alles werkt maar ik zweer boven de auto in acc iemand een idee hoe je dat kan fixen ? :D
Eigenlijk net zoals bij de voor iRacing besproken CTRL+F12, in ACC kan je dit bijstellen in de auto via ESC > "View Settings".

Stel eerst een knopje op je stuur in voor het opnieuw centreren van je view in VR (in ACC: controls > VR CENTER VIEW) en centreer daarmee de view terwijl je je hoofd tegen de leuning van je stoel houdt (om een redelijk vast refentiepunt te hebben).

Stel daarna met de view settings de view bij zodat het hart van het virtuele stuur matcht met dat van je echte stuur, hiervoor heb je over het algemeen de view settings voor hoogte, afstand en pitch nodig. Ik gebruik ook vaak de hoogte van de schouders van de virtuele rijder als referentiepunt ten opzichte van mijn eigen schouders.

Als dat in de basis goed staat kan je met het centreerknopje en kleine hoofdbewegingen (tegen je leuning aan om soort van hetzelfde punt aan te houden) nog wat finetunen om het virtuele- en echte stuur goed over elkaar heen te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beltoni
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 11:25
Zat al een tijdje naar VR te kijken, ben het nu echt aan het overwegen. Speel iRacing op een Playseat challenge en claim nu regelmatig de TV, iets wat niet altijd in dank wordt afgenomen.

Reverb G2 is denk ik nog geen optie. Budget, levertijd en het feit dat ik niet weet of ik het uren lang volhoud met VR, houd mij momenteel tegen. Specificaties zijn natuurlijk een stuk beter dan mijm andere twee opties, echter twijfel ik of ik met mijn PC en niet te weinig uit haal. (2060 + Ryzen 3600)

Twijfel vooral tussen de Rift S en de Quest 2. Volgens mij is de Rift S een vrij veilige keuze, veel gebruikt door iracers en volgens mij zijn de ervaringen vrij positief. De Quest 2 is vrij nieuw en heeft in principe betere specificaties. Toch kom ik veel dingen tegen, zoals Jan Hein hierboven, dat deze toch niet (of nog niet) ideaal werkt.

Ben wel benieuwd naar de ervaringen hier. Adviseren jullie een (2e hands) Rift S of een nieuwe Quest 2? Of toch even wachten op de Reverb G2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
Beltoni schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:58:
Zat al een tijdje naar VR te kijken, ben het nu echt aan het overwegen. Speel iRacing op een Playseat challenge en claim nu regelmatig de TV, iets wat niet altijd in dank wordt afgenomen.

Reverb G2 is denk ik nog geen optie. Budget, levertijd en het feit dat ik niet weet of ik het uren lang volhoud met VR, houd mij momenteel tegen. Specificaties zijn natuurlijk een stuk beter dan mijm andere twee opties, echter twijfel ik of ik met mijn PC en niet te weinig uit haal. (2060 + Ryzen 3600)

Twijfel vooral tussen de Rift S en de Quest 2. Volgens mij is de Rift S een vrij veilige keuze, veel gebruikt door iracers en volgens mij zijn de ervaringen vrij positief. De Quest 2 is vrij nieuw en heeft in principe betere specificaties. Toch kom ik veel dingen tegen, zoals Jan Hein hierboven, dat deze toch niet (of nog niet) ideaal werkt.

Ben wel benieuwd naar de ervaringen hier. Adviseren jullie een (2e hands) Rift S of een nieuwe Quest 2? Of toch even wachten op de Reverb G2?
De quest 2 zou ik zeker niet kopen voor iracing, zie hierboven ook. Meet je ipd eens en als dat wat rond de 63 mm zit, zou ik tweedehands de rift s kopen om te proberen. Anders zeker de reverb g2 als je nieuw wil kopen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernsthx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-07-2024

Heb je niet iemand in de buurt waar je het (een paar keer) kunt proberen?
Ik was de eerste keer te lang door gegaan en beroerd geworden, maar vervolgens met een beetje opbouw erin merkte ik al vrij snel flinke verbetering.

Edit: ik gebruik een Samsung Odyssey+. Nieuw volgens mij praktisch niet te krijgen, maar mogelijk tweedehands. Ik heb er nooit problemen mee (bij voldoende belichting) en qua graphics valt deze echt niet tegen!

[ Voor 7% gewijzigd door Ernsthx op 27-10-2020 12:53 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hein

Lastig! :) Sinds een beta update van de Oculus drivers van vorige week kan je de bitrate voor Link omhoog gooien en gecombineerd met de tweaks die @Tadango iets hierboven beschreef is de compressie van het beeld daarmee al praktisch niet meer te zien. Als 90Hz ondersteuning ook nog wordt toegevoegd binnenkort, dan ga ik waarschijnlijk wél de Quest 2 in plaats van mijn Rift CV1 gebruiken.

De Reverb G2 zal waarschijnlijk uiteindelijk de beste ervaring geven puur voor sim/iRacing, maar het zou mij niet verbazen als met verdere software updates de Quest 2 uiteindelijk een betere keuze is dan de Rift S. Juist die toch best wel indrukwekkende ontwikkelingen op software gebied voor de Quest van het afgelopen jaar (Oculus Link, hand tracking, SideQuest, Virtual Desktop voor draadloze PC VR etc.) zijn voor mij de reden dat ik de Quests zo interessant vind.

Ik zou nog even wachten op hoe de verdere software updates voor Oculus Link en de Quest 2 voor simracen uitpakken (draadloos via Virtual Desktop is bijna ook al een optie voor simracen maar kan ik niet testen omdat mijn wifi matig is bij mijn simrace rig), op het iRacing forum zijn er ook wat draadjes over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beltoni
Hathie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

De quest 2 zou ik zeker niet kopen voor iracing, zie hierboven ook. Meet je ipd eens en als dat wat rond de 63 mm zit, zou ik tweedehands de rift s kopen om te proberen. Anders zeker de reverb g2 als je nieuw wil kopen
Gelijk even gemeten, zit rond de 63mm dus ga ik dan door voor de koelkast? Near = 62mm, far = 64 mm.
Ernsthx schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Heb je niet iemand in de buurt waar je het (een paar keer) kunt proberen?
Ik was de eerste keer te lang door gegaan en beroerd geworden, maar vervolgens met een beetje opbouw erin merkte ik al vrij snel flinke verbetering.

Edit: ik gebruik een Samsung Odyssey+. Nieuw volgens mij praktisch niet te krijgen, maar mogelijk tweedehands. Ik heb er nooit problemen mee (bij voldoende belichting) en qua graphics valt deze echt niet tegen!
Ja dat kan, maar heb eigenlijk de afweging al gemaakt dat het er gaat komen. Heb wel een aantal VR ervaringen, dat ging altijd prima. Maak me niet echt zorgen over misselijkheid en andere kan ik dat hopelijk rustig opbouwen.
Jan Hein schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Lastig! :) Sinds een beta update van de Oculus drivers van vorige week kan je de bitrate voor Link omhoog gooien en gecombineerd met de tweaks die @Tadango iets hierboven beschreef is de compressie van het beeld daarmee al praktisch niet meer te zien. Als 90Hz ondersteuning ook nog wordt toegevoegd binnenkort, dan ga ik waarschijnlijk wél de Quest 2 in plaats van mijn Rift CV1 gebruiken.

De Reverb G2 zal waarschijnlijk uiteindelijk de beste ervaring geven puur voor sim/iRacing, maar het zou mij niet verbazen als met verdere software updates de Quest 2 uiteindelijk een betere keuze is dan de Rift S. Juist die toch best wel indrukwekkende ontwikkelingen op software gebied voor de Quest van het afgelopen jaar (Oculus Link, hand tracking, SideQuest, Virtual Desktop voor draadloze PC VR etc.) zijn voor mij de reden dat ik de Quests zo interessant vind.

Ik zou nog even wachten op hoe de verdere software updates voor Oculus Link en de Quest 2 voor simracen uitpakken (draadloos via Virtual Desktop is bijna ook al een optie voor simracen maar kan ik niet testen omdat mijn wifi matig is bij mijn simrace rig), op het iRacing forum zijn er ook wat draadjes over.
Hmmm niet het antwoord waar ik op hoopte maar wel had verwacht misschien. Zal in ieder geval even de iR-forum discussie in de gaten houden. Heb verder prima wifi bij mijn rig maar ben beetje allergisch voor draadloze verbindingen bij gaming.

Instappen in VR is wel een behoorlijke puzzel, interessant maar zeker niet makkelijk. Dank allen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik zie het nut van draadloos ook niet bij het racen. De Quest gebruik ik altijd via Link als ik zit omdat het dan perfect vloeiend is. Draadloos is er af en toe en fractie hapering wat erg storend kan zijn op het verkeerde moment. Het speelt wel, maar niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
Beltoni schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Gelijk even gemeten, zit rond de 63mm dus ga ik dan door voor de koelkast? Near = 62mm, far = 64 mm.

[...]

Ja dat kan, maar heb eigenlijk de afweging al gemaakt dat het er gaat komen. Heb wel een aantal VR ervaringen, dat ging altijd prima. Maak me niet echt zorgen over misselijkheid en andere kan ik dat hopelijk rustig opbouwen.

[...]

Hmmm niet het antwoord waar ik op hoopte maar wel had verwacht misschien. Zal in ieder geval even de iR-forum discussie in de gaten houden. Heb verder prima wifi bij mijn rig maar ben beetje allergisch voor draadloze verbindingen bij gaming.

Instappen in VR is wel een behoorlijke puzzel, interessant maar zeker niet makkelijk. Dank allen voor de reacties!
Wat bedoel je met koelkast? Als je toch zeker bent, dan moet je gewoon de reverb g2 kopen imo. Voor die prijs is er niets beter voor simracen. Wacht nog even de reviews af als je zeker wil zijn, die zouden elk moment moeten uitkomen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beltoni
Hathie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Wat bedoel je met koelkast? Als je toch zeker bent, dan moet je gewoon de reverb g2 kopen imo. Voor die prijs is er niets beter voor simracen. Wacht nog even de reviews af als je zeker wil zijn, die zouden elk moment moeten uitkomen.
Flauw grapje, dat ik voldoe aan de voorwaarden zeg maar. Ga even de reviews afwachten en dan de knoop doorhakken. Thanks!
Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste