Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Royvh schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:50:
Hey Allemaal!

4 jaar geleden ook aan het race simmen geslagen voornamelijk omdat het in VR zo lekker rijdt. (persoonlijke voorkeur wellicht). Nu wil ik weer in VR aan de slag maar vroeg mij af of de HTC Vive Cosmos Elite HMD of de Rift S de beter keuze is deze dagen... Mijn voorkeur op papier zou uitgaan naar de Vive cosmos elite HMD i.v.m. 90hz en een net wat hogere resolutie.

Hebben jullie ervaring met eventueel beide modellen?

Alvast Bedankt!
Ik kan niet in je portemonnee kijken. Even er van uit gaande dat je niet op een eurootje of 200 hoeft te kijken; r mede ook om de rede genoemd bij de vorige poster zou ik de rift S afraden.

Einde verhaal, wacht heel even op de facebook aankondiging om te zien waarom.

HTC, persoonlijk boos op, goed eerste product ooit gemaakt, en daarna met de nieuwe product manager de bagger ingezakt qua beslissingen; duur voor wat je er voor binnen haalt en zeker niet het premium gevoel wat je zou verwachten voor zo'n prijs. Als klap op de vuurpijl zijn ze technisch gezien gewoon niet zo goed als de alternatieven.

Wat hou je dan over? Mja, de G2 als je 1.5 a 2 maandjes kan wachten (minimaal), goede prijs, mooi spul, speel er ook mee en de aankomende release versie word zelfs nog beter. Controllers zullen niet je zorg zijn voor VR racen gok ik zo.

Alternatief (mijn goto) Index. Persoonlijke keuze omdat ik het hele discussiepunt over de lighthouses niet zo begrijp (je hangt ze een keer op (of gebruikt fotografie stands), en klaar is kees. De tracking is nog steeds industry leading (voor mij persoonlijk heel belangrijk) en ik zit er zo'n 60-80 uur per week in (dan is het fijn als de tracking 100% is en je makkelijk op en af kan zetten). Mind you; ik zit heel veel in non race games, Ik weet niet of dit voor jou ook het geval gaat zijn, dus neem het advies met een korreltje zout. Levertijd was geloof ik 2 weken op dit moment.

Om je een beter idee te geven, ik heb alle headsets; sommige dubbel, zodra ik ze triple heb geef ik ze weg aan vrienden, en ik kreeg laatst een Rift S terug (gegeven paard nvt) met het commentaar "VR is gaaf, en bedankt voor de headset, ik koop een index (had ie ook mee gespeeld hier) omdat ik het leuk genoeg vind". Typisch geval van instapmodel in die situatie.

Buy once, cry once.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Royvh schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:48:
[...]

Dank voor je reactie. Duidelijk verhaal...
Ook hoor ik goede verhalen over de samsung oddessy+ Mensen die hier ervaring mee hebben naast de boven genoemde varianten?
Goed, leuk als je ze hebt opgepikt voor 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Als je de Facebookkoppeling geen probleem vindt blijft de Rift S natuurlijk wel een prima keuze. Het is voor mij de enige headset waar ik uitgebreide ervaring mee heb, dus ik weet niet op wat voor manieren tracking van bijvoorbeeld een Index beter is. Maar op Expert+ Beatsaber is de tracking goed genoeg. En als je meer wil dan racen kun je met een Rift S in ieder geval zeker de Oculus exclusives blijven spelen. Kan natuurlijk ook wel met Revive, maar da's natuurlijk nooit gegarandeerd.

Aan de praktische/financiële kant verwacht ik dat over een jaar of 2-3 een Index net zo verouderd is als een Rift S. Dus zelf ga ik voorlopig niet upgraden. Daarvoor wil ik eerst nog een tijd aan ontwikkelingen afwachten, in de hoop dat er binnen een paar jaar kleinere, draadloze HMDs zijn.

Als je het geld kan missen en een PC hebt die het trekt, dan zou ik zeker een Index of G2 aanraden over een Rift S. Maar als je geen bezwaar hebt tegen Facebook, blijft een Rift S gewoon een goede keuze.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvh
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-11-2022
Darkangle schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:51:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken. Even er van uit gaande dat je niet op een eurootje of 200 hoeft te kijken; r mede ook om de rede genoemd bij de vorige poster zou ik de rift S afraden.

Einde verhaal, wacht heel even op de facebook aankondiging om te zien waarom.

HTC, persoonlijk boos op, goed eerste product ooit gemaakt, en daarna met de nieuwe product manager de bagger ingezakt qua beslissingen; duur voor wat je er voor binnen haalt en zeker niet het premium gevoel wat je zou verwachten voor zo'n prijs. Als klap op de vuurpijl zijn ze technisch gezien gewoon niet zo goed als de alternatieven.

Wat hou je dan over? Mja, de G2 als je 1.5 a 2 maandjes kan wachten (minimaal), goede prijs, mooi spul, speel er ook mee en de aankomende release versie word zelfs nog beter. Controllers zullen niet je zorg zijn voor VR racen gok ik zo.

Alternatief (mijn goto) Index. Persoonlijke keuze omdat ik het hele discussiepunt over de lighthouses niet zo begrijp (je hangt ze een keer op (of gebruikt fotografie stands), en klaar is kees. De tracking is nog steeds industry leading (voor mij persoonlijk heel belangrijk) en ik zit er zo'n 60-80 uur per week in (dan is het fijn als de tracking 100% is en je makkelijk op en af kan zetten). Mind you; ik zit heel veel in non race games, Ik weet niet of dit voor jou ook het geval gaat zijn, dus neem het advies met een korreltje zout. Levertijd was geloof ik 2 weken op dit moment.

Om je een beter idee te geven, ik heb alle headsets; sommige dubbel, zodra ik ze triple heb geef ik ze weg aan vrienden, en ik kreeg laatst een Rift S terug (gegeven paard nvt) met het commentaar "VR is gaaf, en bedankt voor de headset, ik koop een index (had ie ook mee gespeeld hier) omdat ik het leuk genoeg vind". Typisch geval van instapmodel in die situatie.

Buy once, cry once.
Thanks voor je reactie. Hier kan ik wat mee.

Kort gezegd in jouw evaring; Rift en HTC skippen.

Samsung odyessy+ goede optie mits leuke prijs... en anders wachten op de G2 of later de samsung voor omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Royvh schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:02:
[...]

Thanks voor je reactie. Hier kan ik wat mee.

Kort gezegd in jouw evaring; Rift en HTC skippen.

Samsung odyessy+ goede optie mits leuke prijs... en anders wachten op de G2 of later de samsung voor omruilen?
Het beste is nog altijd gewoon meerdere proberen, en indien mogelijk voor een langere periode dan 15 minuutjes even gehaast een paar dingetjes spelen. Sommige mensen kunnen al 15 minuten spenderen aan uitgelegd krijgen hoe ze een headset goed op hun gaffel plakken.

Ik snap ook prima dat met de huidige stand van zaken testen onpraktisch is.

In je achterhoofd houdend dat de verschillen niet zo groot zijn als dat youtubers doen vermoeden (hun verdien model is clicks/viewtime, dus letterlijk overdrijven is een vak, jammer dat mensen dat serieus nemen), komt het neer op wat je zelf het liefste ziet in je headset; welke moeilijk is als je geen vergelijkings materiaal hebt.

Zo ben ik het bv totaal niet eens met @Wormaap , en dat is prima; ieder zijn eigen ding. Maar ik zeg het vannuit luxe van het allemaal hebben en met de voorkennis van wat occulus aan het doen is (niet alleen de merge vd accounts, ook vd hardware). ja, alles gaat verouderen, maar de tand des tijd gaat een stuk vriendelijker om met high end headsets dan low ends. Yup, de index is verouderd over 2 jaar, maar de rift s is dat nu al (en binnenkort helemaal).

Hoe dan ook, mijn beste advies is kijk het allemaal even 2 maandjes aan, een paar grote aankondigingen later en de G2 op de markt is een betere positie om vannuit te kiezen. Zie het alsof je net voor een aankondiging van Nvidia voor een nieuwe video kaart gaat shoppen; nooit slim. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
evuijtert schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:34:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Cosmos.

Ik heb zelf een Rift S, die werkt op zich heel fijn en goed, alleen het geluid is belabberd. Ik raad hem echter niet aan. Persoonlijke voorkeur: ze gaan Facebook steeds opdringeriger aanbieden, daarnaast kan ik voor mijn oude Rift CV1 geen kabel meer krijgen, waardoor die te snel waardeloos is geworden. Hun redenering koop maar een Rift S... toen gedaan omdat ik snel iets wilde. Enfin gewoon geen fijne ervaringen met dit bedrijf.

Ik heb de HP Reverb G2 besteld die ergens dit jaar moet uitkomen en dan gaat de Rift S eruit. Misschien ook een optie? Afhankelijk van hoe snel je iets wilt.
Dat was voor Oculus ook wel een beetje overmacht; de fabrikant van de connector hield ermee op, dus zijn konden daar ook niet meer aan komen. Ik hou ook niet van Facebook verder, dus dat is voor mij ook een no-go, maar de kabel is niet zozeer Oculus being evil denk ik :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
Royvh schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:02:
[...]

Wellicht komen we er ook wat tweedehands opties op de markt om het eens te proberen zodra er meer mensen gaan upgraden naar de G2.

Ik zal zelf mijn Odyssey+ gaan verkopen als de G2 voldoet. Die had ik gekocht om VR eens uit te proberen of het iets voor mij was en die was goed geprijsd destijds (net iets meer als 300 euro betaald).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Cyphax schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:26:
[...]

Dat was voor Oculus ook wel een beetje overmacht; de fabrikant van de connector hield ermee op, dus zijn konden daar ook niet meer aan komen. Ik hou ook niet van Facebook verder, dus dat is voor mij ook een no-go, maar de kabel is niet zozeer Oculus being evil denk ik :)
kijkt achter zich en ziet er een hele doos van staan *schaamt zich een beetje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Darkangle schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:22:
Zo ben ik het bv totaal niet eens met @Wormaap , en dat is prima; ieder zijn eigen ding. Maar ik zeg het vannuit luxe van het allemaal hebben en met de voorkennis van wat occulus aan het doen is (niet alleen de merge vd accounts, ook vd hardware). ja, alles gaat verouderen, maar de tand des tijd gaat een stuk vriendelijker om met high end headsets dan low ends. Yup, de index is verouderd over 2 jaar, maar de rift s is dat nu al (en binnenkort helemaal).
Dit is denk ik ook een verschil in hoe je tegen gaming in het algemeen aankijkt. Als je iemand bent die elk jaar een nieuwe game-PC koopt en het liefst op 4k/144Hz met alles op ultra+++ speelt bent, dan is een Rift S absoluut niet wat je moet aanschaffen. Want dan gaat de ervaring tegenvallen.
Zelf ben ik (behoorlijk) meer casual. Als ik flatscreen game doe ik dat op een Dell U2711 op 60Hz met alles op medium. Dan is de beeldkwaliteit van een Rift S ineens helemaal prima. Op alle andere vlakken vind ik (mening, dus het is inderdaad prima als we het oneens zijn) alle huidige headsets die de tracking op orde hebben (en voor mij is daar de benchmark Beat Saber op Expert+ kunnen spelen zonder trackingfouten te ervaren) redelijk uitwisselbaar. Het zijn allemaal bulky dingen waarbij je aan een kabel vastzit en controllers vasthoudt. Dat de Indexcontrollers wat beter zijn dan de Oculus Touch vind ik gerommel in de marge. Als we draadloze headsets hebben die ik bij voorkeur gewoon als een bril op kan zetten, hard richting de 180 graden FoV gaan en die controllerloze finger tracking bieden ga ik eens kijken wat ik dan nieuw aan wil schaffen. Dat is waarom mijn mening is dat een Index of G2 over een paar jaar net zo outdated gaan zijn als een Rift S. Da's overigens niet bedoeld om te overtuigen, maar om aan te geven waarom ik dat statement maak, want ik begrijp dat dat wat controversiëel over kan komen :P
Dat gezegd hebbende zijn dat natuurlijk wel weer features die voor racing minder van belang zijn. Ik vind zelf dat ik zowel dichtbij als in de verte genoeg zie in iRacing met m'n Rift S. Als je dat anders ervaart zijn de verschillen in beeldkwaliteit tussen HMDs natuurlijk een stuk relevanter.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvh
Fijn deze discussies. Steek ik veel van op haha.

Ik zal het inderdaad alleen voor racen gebruiken. Heb een optie op een samsung odyessy+ voor 300 euro. Ik kom van de allereerste Oculus Rift af dus neem aan dat dit sowieso al een upgrade is...

De G2 lijkt mij ook interessant maar zal nog even op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Zoals je aangeeft, persoonlijke voorkeur. Echter, ik zie de verloop noet zoals jij hem ziet; de rift S is als verouderd, de index gaat nog wel een tijdje mee.

Persoonlijk moet ik zeer weinig hebben van bv de comfort en refresh van een S; beatsaber kon ik niet eens goed zien totdat ik hem op 120hz ging spelen.

Je kan het beste de huidige generatie niet vergelijken met een toekomstdroom; wireless is leuk maar nog niet geheel van toepassing, en zelfs de huidige proto's die ik heb mogen testen hebben nog steeds beperkingen (denk voornamelijk aan de voeding oplossingen) die in een simrig totaal nutteloos zijn; je zit nog steeds met een draadje naar je middel stationair in een stoel, kan je net zo goed bedraad zitten, zelfde verschil.

Mijn allergrootste bezwaar is je 'over 2 jaar' argument. Ja, de g2 en index zullen dan verouderd zijn. Maar de s is dan allang uit de vergelijking, die is op dit moment al zwaar verouderd en zal zeer binnenkort er waarschijnlijk ( ;) ) helemaal uit gaan. 2 verschillende generaties.

Dat het marginaal is allemaal ben tot op zekere hoogte helemaal mee eens, mits je de margins binnen een duidelijk gezet framework kan zetten (dus wederom niet te verwarren met toekomst dromen).

Als ik jou was zou ik ook wireless niet als de evolutie en vervolg gaan zien, denk meer aan lightfield oplossingen (breed begrip, denk generiek aan dat je nog steeds verschillende focal points hebt met een oog in de werkelijkheid, en trek dat door naar vr), eyetracking en varifocus (en dan een comfortabele of haalbare combo van die technieken). Qua immersie en belefenis gaat dit meer opleveren.

En uiteraard lens technieken die er voor zorgen dat het lichter en kleiner word allemaal.

Meer kan ik er officieel niets over zeggen, wacht heel even totdat de presentatie geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Aanvulling: ik heb het natuurlijk over de facebook pers event, an hou dan in je achterhoofd dat we allemaal weten waar we mee bezig zijn en dat over verschillende bedrijven de ontwikkeling dus parallel loopt. Niet goed voor innovaties meestal, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Darkangle schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:40:
Aanvulling: ik heb het natuurlijk over de facebook pers event, an hou dan in je achterhoofd dat we allemaal weten waar we mee bezig zijn en dat over verschillende bedrijven de ontwikkeling dus parallel loopt. Niet goed voor innovaties meestal, maar dat is een ander verhaal.
Wanneer kunnen we dat event verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Voor mij is de rift S voor nu nog voldoende de reden is dat ik steady 80 FPS draain met de 3800x ( niet OC ) 2070S en 32gb intern.

Dat zorgt voor super chille iRacing ervaring, waar ik dus voor nu nog super happy mee ben.
Draai op Medium + kwa instelling dus het ziet er minder windows 98 uit dan de meeste :+

Anyway, dit is natuurlijk allemaal gekocht en gedaan in de tijd ( 9 maanden terug ) dat de riftS gewoon prima mee deed en de prijs kwaliteit toen heel erg prima was.

Als ik nu weer zou moeten kopen, zou ik wachten op de G2 en kijken wat er gebeurd in de markt met de prijzen en de testen die er gaan komen ook door de simracing community.

Goed nu is wachten natuurlijk nooit leuk als je ergens naar uitkijkt om te gaan doen, maar ik denk wel dat de verschillen er toe gaan doen en je hier mee weer een paar jaar extra speel plezier koopt. ( want de rift S zal waarschijnlijk iets minder lang mee spelen )

Maar.... tja je moet ook budget willen uitgeven / hebben want het komt uiteraard allemaal wel alleen tot zijn recht met de powerbakken. ( tot zover we nu weten )

That said; ik wacht even de videokaarten oorlog af van AMD x Nvidea, dan weet ik wat de eventuele kosten aan upgrades zijn, en dan eens bepalen hoeveel zin ik daar in heb / of ik daar nu het geld voor wil neer tellen of het gefaseerd ga doen. ( of eerst G2 want hij werkt prima met 2070s ) of eerst video kaart want reviews vertellen ons dat de 2070s niet genoeg is.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
De 16e als ik me niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvh
Blerf schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:05:
Voor mij is de rift S voor nu nog voldoende de reden is dat ik steady 80 FPS draain met de 3800x ( niet OC ) 2070S en 32gb intern.

Dat zorgt voor super chille iRacing ervaring, waar ik dus voor nu nog super happy mee ben.
Draai op Medium + kwa instelling dus het ziet er minder windows 98 uit dan de meeste :+

Anyway, dit is natuurlijk allemaal gekocht en gedaan in de tijd ( 9 maanden terug ) dat de riftS gewoon prima mee deed en de prijs kwaliteit toen heel erg prima was.

Als ik nu weer zou moeten kopen, zou ik wachten op de G2 en kijken wat er gebeurd in de markt met de prijzen en de testen die er gaan komen ook door de simracing community.

Goed nu is wachten natuurlijk nooit leuk als je ergens naar uitkijkt om te gaan doen, maar ik denk wel dat de verschillen er toe gaan doen en je hier mee weer een paar jaar extra speel plezier koopt. ( want de rift S zal waarschijnlijk iets minder lang mee spelen )

Maar.... tja je moet ook budget willen uitgeven / hebben want het komt uiteraard allemaal wel alleen tot zijn recht met de powerbakken. ( tot zover we nu weten )

That said; ik wacht even de videokaarten oorlog af van AMD x Nvidea, dan weet ik wat de eventuele kosten aan upgrades zijn, en dan eens bepalen hoeveel zin ik daar in heb / of ik daar nu het geld voor wil neer tellen of het gefaseerd ga doen. ( of eerst G2 want hij werkt prima met 2070s ) of eerst video kaart want reviews vertellen ons dat de 2070s niet genoeg is.
Thanks! Duidelijk. Wachten is inderdaad nooit leuk. Maar ik snap je.

Nog een vraag. Je zegt 80 fps? Is 90fps / hz niet ideaal tegenover motion sickness ivm de vloeiende beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Royvh schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:22:
[...]

Thanks! Duidelijk. Wachten is inderdaad nooit leuk. Maar ik snap je.

Nog een vraag. Je zegt 80 fps? Is 90fps / hz niet ideaal tegenover motion sickness ivm de vloeiende beelden.
Ik heb daar totaal geen last van, maar dat is wel echt per persoon verschillend.
Het is ook zeker wennen, in het begin vond ik het heel vermoeiend en nu ben ik niet anders gewend.
Reden de 24hr van LeMans op iRacing en dan dubbel of triple stints en in de practice vaak 2,5uurs sessies zonder probleem. ( maar dit is super persoonlijk )

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik ten allertijden wachten wat de G2 gaat doen. Kwa prijs niet veel duurder dan de rift s, stuk goed koper dan de index. Het zal hoe dan ook de rest van de markt in beweging zetten, lees meer spullen op marktplaats ( als je zelf denkt voor mij nu nog even niet ) of juist de doorslag om wel alles in 1x te doen.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvh
Aah zo. Oke. Is er een verwachte releasedatum voor de G2 bekend?

Ik moet alles sowieso opnieuw aanschaffen. Dus neig naar wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:48
Ik zou eerst de reviews afwachten van de G2. De G1 was nou niet bepaald een kwalitatieve headset met een superkleine sweetspot. Ik vond hem ook allesbehalve lekker zitten en heb hem 3 dagen later ook weer teruggebracht. Dus met HP ben ik nogal voorzichtig.

Voor degene die de ICUE software van Corsair hebben; deinstalleren. Na weken gezocht te hebben waar mijn spikes vandaan kwamen op CPU en GPU vlak, bleek dit dus te komen door die ICUE software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

ZFLaSH schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:34:
Ik zou eerst de reviews afwachten van de G2. De G1 was nou niet bepaald een kwalitatieve headset met een superkleine sweetspot. Ik vond hem ook allesbehalve lekker zitten en heb hem 3 dagen later ook weer teruggebracht. Dus met HP ben ik nogal voorzichtig.

Voor degene die de ICUE software van Corsair hebben; deinstalleren. Na weken gezocht te hebben waar mijn spikes vandaan kwamen op CPU en GPU vlak, bleek dit dus te komen door die ICUE software.
Maar kan dat ook als je corsair headset en waterkooler hebt?
Sorry lees net inderdaad dat dit kan in iedergeval met de cooler, 1x instellen dan blijft die dat onthouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Blerf op 07-09-2020 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
Blerf schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:43:
[...]

Maar kan dat ook als je corsair headset en waterkooler hebt?
Sorry lees net inderdaad dat dit kan in iedergeval met de cooler, 1x instellen dan blijft die dat onthouden.
Ja,. 1x instellen en deleten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 21:20
Wormaap schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Brede FoV d.m.v. een curved scherm zou wel heel gaaf zijn. Pimax bereikt dat nu vooral door een ontzettend groot/breed scherm in te bouwen, maar dat is natuurlijk ook niet op alle manieren perfect.

Verder zijn de renders die online opduiken m.b.t. die nieuwe Samsung vooral heel grappig :+

[Afbeelding]
Ben ook wel heel benieuwd naar deze B) Over de Odyssey + die ik nu gebruik, ben ik erg tevreden, fijn all round brilletje, al zou de resolutie wel wat hoger mogen. En die rubberen neusflap heb ik er per direct uit gesloopt.

Over WMR heb ik heel veel horrorverhalen gelezen, maar in de praktijk heb ik er zelf de afgelopen 2 maanden geen enkele issue er mee gehad.

En het geleuter van de Youtubers o.a., Tyriel Wood en die andere gast, die Sebastian Ang en die Pimax handpop "Sweviver" kun je, zoals Darkangle] heel terecht stelt, beter zien als commercial dan objectieve informatie. Die gasten kunnen zo voor Telsell werken (Bestaat dat nog?) Mike, it's amazing!!!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Infotainment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
ZFLaSH schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:34:

Klopt de reviews zijn ook bevooroordeeld, maar ze zetten er wel de koptelefoon van de vive index op. Die zijn naar horen zeggen wel heel goed. Volgens de beperkte reviews zijn de tekortkomingen van de G1 wel aangepakt, dus ik heb hoop dat het een fatsoenlijk product word. Beter is natuurlijk altijd om even af te wachten met fatsoenlijke reviews.

Ik ben zelf gewoon klaar met Oculus (Facebook). Prima product, maar het bedrijf en hoe ze dingen door je strot proberen te duwen heb ik moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
evuijtert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:10:
[...]

Klopt de reviews zijn ook bevooroordeeld, maar ze zetten er wel de koptelefoon van de vive index op. Die zijn naar horen zeggen wel heel goed. Volgens de beperkte reviews zijn de tekortkomingen van de G1 wel aangepakt, dus ik heb hoop dat het een fatsoenlijk product word. Beter is natuurlijk altijd om even af te wachten met fatsoenlijke reviews.

Ik ben zelf gewoon klaar met Oculus (Facebook). Prima product, maar het bedrijf en hoe ze dingen door je strot proberen te duwen heb ik moeite mee.
Ik heb zelf de Index en die headset is echt fantatstisch. Oculus zou ik, vanwege het verplichten van FB, al niet eens meer in overweging nemen.

• NoCustoms
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Darkangle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:46:
[...]

Met alle respect naar bestware, ik luister liever naar de berichten van HP intern. Een reseller zal sneller pappen en nathouden (klinkt negatiever dan bedoeld, ik vind het al netjes dat ze zowieso je op de hoogte brengen van vertraging, dat heb ik ook anders gezien).
Zoals de rekenwinkel die ook officiële dealer is van HP. Heb nog niks van ze gehoord sinds ik de preorder gedaan heb een aantal maand terug.

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:19
het is inderdaad wat stil omtrent de leverdatum van de G2... heb hem via amazon besteld, maar daar staat ook nog geen verzend datum, wel een release datum van 1 oktober.
Verder valt het mij op dat er erg weinig (video) reviews zijn buiten die duitse gast..

Stiekem begin ik toch wel erg nieuwsgierig te worden en ben ik een beetje bang dat ik de boel voor mijzelf ga overhypen... :)

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoCustoms
ourplayground schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:53:
het is inderdaad wat stil omtrent de leverdatum van de G2... heb hem via amazon besteld, maar daar staat ook nog geen verzend datum, wel een release datum van 1 oktober.
Verder valt het mij op dat er erg weinig (video) reviews zijn buiten die duitse gast..

Stiekem begin ik toch wel erg nieuwsgierig te worden en ben ik een beetje bang dat ik de boel voor mijzelf ga overhypen... :)
Gisteren toch maar een mailtje getikt naar de rekenwinkel, wegens nieuwe (betere) lenzen hopen ze halverwege oktober te kunnen leveren :D

Dat overhypen is waarschijnlijk helemaal terecht!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:46
Iemand een idee hoe ik makkelijk kan 'beginnen' met VR? Eigenlijk wil ik alleen Dirt Rally VR spelen (wegens mijn voorliefde voor Rally games en de goede reviews hiervan). Heb alleen al tijden geen Console/Game PC meer en aangezien ik er weinig tijd voor zal hebben (dochtertje van 8mnd .. :) ) zou ik op een laagdrempelige (en niet al te dure) manier dit willen spelen.

Iemand suggesties daarvoor? Dacht zelf eventueel aan PS4 met PSVR, maar als het ergens commercieel aangeboden wordt om te spelen zou dat ook kunnen. Heb al wel gezocht maar nog nergens gevonden waar ze ook Rally aanbieden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Hercul3s schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:27:
Iemand een idee hoe ik makkelijk kan 'beginnen' met VR? Eigenlijk wil ik alleen Dirt Rally VR spelen (wegens mijn voorliefde voor Rally games en de goede reviews hiervan). Heb alleen al tijden geen Console/Game PC meer en aangezien ik er weinig tijd voor zal hebben (dochtertje van 8mnd .. :) ) zou ik op een laagdrempelige (en niet al te dure) manier dit willen spelen.

Iemand suggesties daarvoor? Dacht zelf eventueel aan PS4 met PSVR, maar als het ergens commercieel aangeboden wordt om te spelen zou dat ook kunnen. Heb al wel gezocht maar nog nergens gevonden waar ze ook Rally aanbieden..
Ik zou je toch willen aanraden om dan eerst normale races in VR te doen. Kijk dan of je niet misselijk wordt. Rally is in dat opzicht natuurlijk veel extremer dan circuitracen. En zelfs bij die laatste moeten veel mensen VR-gebruik langzaam opbouwen om van de misselijkheid af te komen.

Met de PSVR kun je geloof ik in GT Sport wel races doen in VR, dat zou ik eerst proberen alvorens je verder gaat. :)

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 21:01
Hercul3s schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:27:

Ik race al zo'n 3 jaar in VR. Maar het advies is om rustig te beginnen. Ik weet dat ik in het begin na 10 minuten even moest stoppen, zwak in de benen en wat weeïg op de maag. (Assetto Corsa) Door die uit te bouwen kon ik na een aantal keren gemakkelijk een volledige race rijden. Ik rijd nu zonder problemen anderhalf uur.

Dacht ook Dirt Rally te gaan rijden. Ben nog nooit zo misselijk geworden. Na een minuut of 10 stond ik voor overgebogen bij de WC. Het snelle slingeren tussen bomen door vergt nog wat extra oefening. Trouwens nooit meer echt geprobeerd.

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

• Darkangle
Napalm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:58:
[...]

Ik race al zo'n 3 jaar in VR. Maar het advies is om rustig te beginnen. Ik weet dat ik in het begin na 10 minuten even moest stoppen, zwak in de benen en wat weeïg op de maag. (Assetto Corsa) Door die uit te bouwen kon ik na een aantal keren gemakkelijk een volledige race rijden. Ik rijd nu zonder problemen anderhalf uur.

Dacht ook Dirt Rally te gaan rijden. Ben nog nooit zo misselijk geworden. Na een minuut of 10 stond ik voor overgebogen bij de WC. Het snelle slingeren tussen bomen door vergt nog wat extra oefening. Trouwens nooit meer echt geprobeerd.
ik denk dat hij meer doelde op een hardware advies zonder een budget te geven of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Darkangle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:37:
[...]
ik denk dat hij meer doelde op een hardware advies zonder een budget te geven of wat dan ook.
Had beter kunnen zeggen wat is de goedkoopste manier om Rally VR te spelen :+ .

Maar dit advies is wel fijn om te horen, dan weet ik wat meer wat ik kan verwachten. Maar eens in mijn vriendenkring kijken of iemand al aan VR doet :).

Thanks iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Hercul3s schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:55:
[...]

Had beter kunnen zeggen wat is de goedkoopste manier om Rally VR te spelen :+ .

Maar dit advies is wel fijn om te horen, dan weet ik wat meer wat ik kan verwachten. Maar eens in mijn vriendenkring kijken of iemand al aan VR doet :).

Thanks iig!
De goedkoopste manier om in VR te gaan rijden is denk ik een PS4 met PSVR, maar wil je liever richting pc gaan (wat mijn advies zou zijn als je al wel over een redelijke pc met een knappe CPU als basis beschikt) dan is 16GB geheugen met een GTX1060/1660 als ondergrens wel redelijk aan te houden. De meest instap-VRbril is dan een Oculus Rift S of Quest. De Rift S gaat er volgend jaar uit, en de Quest 2 komt eraan. Om daar nu in te gaan investeren is dus misschien niet heel zinvol. Dan is een HP Reverb G2 of Valve Index oid weer een logischere keuze. Al met al kan je dus voorzichtig wel stellen dat racen in VR op pc (aanzienlijk) duurder is, maar je wel veel meer flexibiliteit biedt en een (veel) betere ervaring dan op de PS4 met PSVR

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
Eventueel een eerste generatie Rift (CV1) aanschaffen voor een leuk prijsje is ook een optie, Goed genoeg om het te ervaren, je mist alleen enige scherpte tov een Rift S (maar wel beter dan een PSVR).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
FightingAce schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:58:
Eventueel een eerste generatie Rift (CV1) aanschaffen voor een leuk prijsje is ook een optie, Goed genoeg om het te ervaren, je mist alleen enige scherpte tov een Rift S (maar wel beter dan een PSVR).
Kan ook ja. Een CV1 gaat voor rond de 200 a 275 in de v&a. Een rift S gaat voor rond de 300 a 350. Ik zou persoonlijk dan wel voor de S gaan. Inside out tracking is wel erg prettig, en beter beeld is ook geen straf natuurlijk ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Neem dan een lenovo explorer. Prima ding voor practisch geen geld. Steamvr en wmr steam vr erop en gaan met die banaan voor 200 euro.

• Hercul3s
Nu nog even een pc vinden die dat aan kan.. :+

Maar PSVR raden jullie af ivm resolutie / ervaring?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Een Quest 1 staat ook voor weinig op MP. Ook geen gekke keus :)

• Phusebox
Laatste tijd maar stil rond de G2. Zouden er problemen zijn?

Ik ga mijn G2 annuleren denk ik. Nu er toch tot januari geen RTX 3080 te koop gaat zijn die het ding aan moet kunnen. Zie over een half jaar wel weer verder.

• kroegtijger
Tadango schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:07:
Een Quest 1 staat ook voor weinig op MP. Ook geen gekke keus :)
De Quest 2 zou vanaf half oktober uitgeleverd gaan worden, en moet dacht ik voor de 64GB versie $299 gaan kosten. Als ik de berichten links en rechts erover mag geloven is dat dan een betere keuze

iRacing Profiel

• Tadango
kroegtijger schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:35:
[...]

De Quest 2 zou vanaf half oktober uitgeleverd gaan worden, en moet dacht ik voor de 64GB versie $299 gaan kosten. Als ik de berichten links en rechts erover mag geloven is dat dan een betere keuze
Quest 1 voor 250 of een 2 voor 350. Beiden een goede keus lijkt me. Meer dan 250 moet een Quest 1 niet gaan kosten. Jammer dat veel 500 hebben betaald, maar meer is het niet meer waard nu. De mijne blijft want een 2e voor de kinderen is altijd handig. Of er een Q1 of Q2 bij komt zien we later wel.

• kroegtijger
Tadango schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:37:
[...]

Quest 1 voor 250 of een 2 voor 350. Beiden een goede keus lijkt me. Meer dan 250 moet een Quest 1 niet gaan kosten. Jammer dat veel 500 hebben betaald, maar meer is het niet meer waard nu. De mijne blijft want een 2e voor de kinderen is altijd handig. Of er een Q1 of Q2 bij komt zien we later wel.
Een aardige review van de Q2 kan je vinden op YouTube: Oculus Quest 2 Is HERE

Er zitten toch wel wat haken en ogen aan de nieuwe Q2 als ik 't zo bekijk. IPD die niet heel precies is in te stellen, de hoofdband is wel een heel stuk armoediger, en de controllers zijn niet compatible met de Q1

iRacing Profiel

• Tadango
Waarom zouden die compatibel moeten zijn? Was leuk maar betekend weinig. Strap vervang je van de 1 ook. De 2 heeft nu een officiële upgrade. IPD hoeft niet super precies merk ik, dus kan goed werken

• kroegtijger
Tadango schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:49:
Waarom zouden die compatibel moeten zijn? Was leuk maar betekend weinig. Strap vervang je van de 1 ook. De 2 heeft nu een officiële upgrade. IPD hoeft niet super precies merk ik, dus kan goed werken
Dat minpunten te verhelpen zijn, maakt niet dat ze er dan niet zijn natuurlijk. De lage instapprijs is aantrekkelijk, maar al gauw gaan er stiekem toch meer kosten in zitten, want de strap is niet fijn, het geluid is prut etc. Dat is toch dus echt niet heel ideaal te noemen. Dat de vorige versie gelijkwaardige problemen kende maakt natuurlijk ook niets uit daarin. Dan nog steeds is het natuurlijk een hele stap vooruit, en een complete wereld van verschil als je het met de psvr vergelijkt die voor rond dezelfde prijs moet gaan.

iRacing Profiel

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01
Hercul3s schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:52:
Nu nog even een pc vinden die dat aan kan.. :+

Maar PSVR raden jullie af ivm resolutie / ervaring?
Ik heb een half jaar geleden de overstap gemaakt van PSVR naar CV1. Nu moet ik daarbij zeggen dat dat ook was omdat ik dus geen Rally wil spelen maar serieuze simracers. Dat was voor mij de reden om een PSVR te kopen 2 jaar terug. Maar die zijn nooit gekomen. De CV1 is een serieuze upgrade ten opzichte van de PSVR. Beter beeld en betere (stabieler) tracking. In mijn geval ook veel meer games te spelen. Maar Dirt Rally is nu net een spel dat op de PS beschikbaar is en goed werkt in VR. Dus dit hoeft voor jou geen argument te zijn. Wat ook nog meespeelde is dat de PSVR altijd weer opgeruimd moest worden in de woonkamer, dus die pakte ik minder snel. De oculus setup staat in het kantoor, dus die blijft altijd aangesloten.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• NoCustoms
Phusebox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:11:
Laatste tijd maar stil rond de G2. Zouden er problemen zijn?

Ik ga mijn G2 annuleren denk ik. Nu er toch tot januari geen RTX 3080 te koop gaat zijn die het ding aan moet kunnen. Zie over een half jaar wel weer verder.
Iets met nieuwe lenzen waardoor het ergens in oktober geleverd wordt hopelijk. Ja een beetje jammer van die 3080 die zal ik ook wel nodig hebben om niet in half res te hoeven spelen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

NoCustoms schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:06:
[...]

Iets met nieuwe lenzen waardoor het ergens in oktober geleverd wordt hopelijk. Ja een beetje jammer van die 3080 die zal ik ook wel nodig hebben om niet in half res te hoeven spelen.
En menigeen -zoals ik- zal ook een andere voeding moeten met die kaart. :+

• NoCustoms
dawg schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:51:
[...]

En menigeen -zoals ik- zal ook een andere voeding moeten met die kaart. :+
Same heb nu een 650w, ga binnenkort maar even upgraden naar 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:53
Ik gebruik op het moment een 4790K@4,6GHz en dat werkte prima (90%@90fps)met een Rift CV1 en Iracing. Gisteren op Catalunya gereden en hier is het >50%@45 fps, niet al te best, veruit de slechtste track waarop ik heb gereden.

BTW. de cap naar 45 is een Rift instelling, waarbij ik het nog steeds soepel genoeg vind, dat ik er 70 oid van kan maken is niet van belang.

Van Iracing is het bekend dat het zwaar op een single core leunt, wat zijn de ervaringen van anderen in VR op Catalunya met de laatste Intel CPU's? Is een 10700K wel in staat om in VR niet in te kakken? Mijn 3900X is sneller dan de 4790K(dedicated sim pc), maar slechts marginaal.

Edit:
https://www.reddit.com/r/...ti_vs_1080_ti_benchmarks/
Kwam de bovenstaande link tegen waarbij de 2080Ti duidelijk verbetering bracht tov de 1080TI en dit deed me twijfelen of het toch de 1080TI was die bottlenecked. Nogmaals gekeken naar GPU gebruik en die piekt op 70% hangt meestal rond de 50%. Gek genoeg was er ook geen CPU core die continue tegen de 100% aan zat. Wanneer ik tijd heb zal ik wat dieper ernaar kijken, voorheen kon ik altijd een cpu core tegen de 100% zien hikken terwijl de gpu belasting laag bleef.

[ Voor 30% gewijzigd door Razkin op 22-09-2020 14:46 ]

iRacing Profiel

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-09 13:08
Ik zit er sterk aan te denken om de Quest 2 64G te halen. Is dit voor een beginner een goede? Ik heb nog nooit wat met VR gedaan maar het stond wel op mijn lijst om te halen. Speel eigenlijk voornamelijk Assetto Corsa Comp op de pc. Daar heb ik een Ryzen 5 2600 met een 2060 OC kaart in zitten.

Lees veel dat de resolutie wat minder is dan op een monitor. Zelf gebruik ik nu een 34" scherm met 100hz verversing. Dus ik weet niet of ik er op vooruit ga(ben zelf wel van het "het moet er wel mooi ingame uitzien")

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

• Tadango
Ik speel met een Q1 en het is anders dan op een monitor. In VR is het een stuk minder scherp maar het voelt aan alsof je er in zit. Met je 2060 krijg je ook niet dezelfde kwaliteit (textures, details edg) dan op een monitor vanwege de zwaardere belasting en je wilt echt een hoge framerate stabiel hebben. Mijn 2070S is voor mij het minimum voor een Q1 en gezien de hogere resolutie van de Q2 wil je daar een 2080ti oid voor hebben. Uiteraard kan je minder details instellen maar als je dat gewend bent voelt het als een stap terug. Toch voegt de immersive echt wat toe.

• kroegtijger
Kloever schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:55:
Ik zit er sterk aan te denken om de Quest 2 64G te halen. Is dit voor een beginner een goede? Ik heb nog nooit wat met VR gedaan maar het stond wel op mijn lijst om te halen. Speel eigenlijk voornamelijk Assetto Corsa Comp op de pc. Daar heb ik een Ryzen 5 2600 met een 2060 OC kaart in zitten.

Lees veel dat de resolutie wat minder is dan op een monitor. Zelf gebruik ik nu een 34" scherm met 100hz verversing. Dus ik weet niet of ik er op vooruit ga(ben zelf wel van het "het moet er wel mooi ingame uitzien")
ACC in VR is matig op z'n best te noemen. Grafisch is het allemaal prima verzorgt, maar wil je een beetje een knappe framerate houden, dan moet er een heel serieuze pc achter staan om dat te realiseren. Ik ben bang dat de Ryzen tekort zal schieten daarin, en ook de 2060 is echt wel ondergrens om fatsoenlijk in VR te racen in ACC. Met de quest heb ik geen ervaring daarin verder, wel met de Rift S.
Ga je naar andere sims kijken zoals RF2 of AC, dan is het wel weer prima te doen. Bij ACC hebben ze daar de plank flink in mis geslagen imho.

iRacing Profiel

• NoCustoms
kroegtijger schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:51:
[...]

ACC in VR is matig op z'n best te noemen. Grafisch is het allemaal prima verzorgt, maar wil je een beetje een knappe framerate houden, dan moet er een heel serieuze pc achter staan om dat te realiseren. Ik ben bang dat de Ryzen tekort zal schieten daarin, en ook de 2060 is echt wel ondergrens om fatsoenlijk in VR te racen in ACC. Met de quest heb ik geen ervaring daarin verder, wel met de Rift S.
Ga je naar andere sims kijken zoals RF2 of AC, dan is het wel weer prima te doen. Bij ACC hebben ze daar de plank flink in mis geslagen imho.
Absoluut, zelfs met een 1080p monitor en een GTX1080 haal ik maar zo'n 70-80fps in een race met 25 andere autos. Het is gewoon een grafisch intensieve sim of gewoon niet best geoptimaliseerd.

• kroegtijger
NoCustoms schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:20:
[...]

Absoluut, zelfs met een 1080p monitor en een GTX1080 haal ik maar zo'n 70-80fps in een race met 25 andere autos. Het is gewoon een grafisch intensieve sim of gewoon niet best geoptimaliseerd.
Het is t.o.v. de eerste versies al wel verbeterd, maar nog verre van voldoende te noemen naar mijn mening

iRacing Profiel

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

kroegtijger schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:51:
[...]

Ik ben -in tegenstelling tot velen- niet zo bezig met hoeveel fps ik haal in VR, ik word nooit ziek/misselijk ervan.
Zolang het niet stottert is het voor mij al goed.

Maar ik moet je wel gelijk geven, ik heb ACC in het begin geprobeerd in VR en dat was zelfs voor mij te gortig, het gebrek aan soepele performance. :+

• Darkangle
dawg schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:05:
[...]

Ik ben -in tegenstelling tot velen- niet zo bezig met hoeveel fps ik haal in VR, ik word nooit ziek/misselijk ervan.
Zolang het niet stottert is het voor mij al goed.

Maar ik moet je wel gelijk geven, ik heb ACC in het begin geprobeerd in VR en dat was zelfs voor mij te gortig, het gebrek aan soepele performance. :+
het is me gelukt om acc goed te krijgen in vr (haar scherp 120fps), maar dat werkt alleen soepel met de laatste hardware...

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Misschien met een RTX3080 ofzo. Mijn i7 9700K op 5GHz en 2070Super trokken het niet, en als het daar niet op werkt is er ergens echt iets mis.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Reverb G2 lijkt nu naar november te gaan:

https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-december/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ja, op Reddit is er een hele post gemaakt door iemand van HP: https://old.reddit.com/r/...ents/iz3jj9/amaship_date/

tl;dr:
  • betere lenzen, waardoor de levering iets later is dan oorspronkelijk gepland
  • kleine update aan de controllers (andere button)
  • betere brightness, maar vereist wel een (meegeleverde) laptopvoeding. Deze sluit je aan op het kastje wat van je PC naar de headset gaat, dus de kabel naar de headset wordt niet zwaarder.
Ik kan in ieder geval niet wachten! Hopelijk zit ik bij de eerste orders, het is net het Oculus topic in 2016 dit :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Arfman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:27:
Ja, op Reddit is er een hele post gemaakt door iemand van HP: https://old.reddit.com/r/...ents/iz3jj9/amaship_date/

tl;dr:
  • betere brightness, maar vereist wel een (meegeleverde) laptopvoeding. Deze sluit je aan op het kastje wat van je PC naar de headset gaat, dus de kabel naar de headset wordt niet zwaarder.
Ik kan in ieder geval niet wachten! Hopelijk zit ik bij de eerste orders, het is net het Oculus topic in 2016 dit :P
Dan ben ik sceptisch, want met dit soort last-minute acties krijg je (zie de laptop voeding add-on) wel een beetje inelkaar genutseld ding. Granted, ze erkennen hun flaws, dus dat is dan wel weer kudos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arfman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:27:

tl;dr:
Hmm een extra voeding klinkt niet echt super. En dat van die lenzen, ja klinkt als marketing praat voor er was echt iets mis met de eerste versie en we hebben gekeken of we er mee weg konden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Externe voeding? Dat vind ik persoonlijk wel jammer. Hij kan dus niet via USB-C van power worden voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vraag me af hoeveel stroom dat ding dan nodig heeft als USB 3.x niet voldoende is. Dat gaat toch tot 100W of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
word nog wel later, maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Darkangle schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:26:
word nog wel later, maak je geen zorgen.
Haha ok, later dan november nog? Damn.

Op zich ook niet erg met de nieuwe consoles in november en het feit dat ik voor december/januari toch geen 3080 kan vinden ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Phusebox schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:33:
[...]

Haha ok, later dan november nog? Damn.

Op zich ook niet erg met de nieuwe consoles in november en het feit dat ik voor december/januari toch geen 3080 kan vinden ergens.
3080/3090 niet founders edition is wel te pakken te krijgen. Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat AMD in oktober gaat doen voor de CPU's. Als dat een 30% stap word, icm de mooie 30xx reeks, gooit dat heel wat ontwikkelings opties open voor VR (slordig programmeren is waar de meeste bedrijven voor gaan; sneller en goedkoper ipv 10x optimaliseren).

texture streaming vannaf SSD's direct naar GPU, 5gbps m.2's, geen CPU bottleneck en een headroom in de GPU waar je U van zegt. Open world high fidelity word opeens een stuk toegankelijker om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Darkangle schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:37:
[...]

3080/3090 niet founders edition is wel te pakken te krijgen. Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat AMD in oktober gaat doen voor de CPU's. Als dat een 30% stap word, icm de mooie 30xx reeks, gooit dat heel wat ontwikkelings opties open voor VR (slordig programmeren is waar de meeste bedrijven voor gaan; sneller en goedkoper ipv 10x optimaliseren).

texture streaming vannaf SSD's direct naar GPU, 5gbps m.2's, geen CPU bottleneck en een headroom in de GPU waar je U van zegt. Open world high fidelity word opeens een stuk toegankelijker om te maken.
Grapje zeker, als er ergens een kans op is, dan is het wel de 3080 FE. De rest is allemaal uitverkocht tot januari waarschijnlijk.

En ja hopelijk komt AMD met een fatsoenlijke single core snelheid anders moet ik ook nog mijn X570 moederbord vervangen en terug naar Intel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Phusebox schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:40:
[...]

Grapje zeker, als er ergens een kans op is, dan is het wel de 3080 FE. De rest is allemaal uitverkocht tot januari waarschijnlijk.

En ja hopelijk komt AMD met een fatsoenlijke single core snelheid anders moet ik ook nog mijn X570 moederbord vervangen en terug naar Intel gaan.
Ik heb er van de week 2 bij besteld voor mijn testbenches. Ik denk niet dat ik prio heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Darkangle schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:48:
[...]

Ik heb er van de week 2 bij besteld voor mijn testbenches. Ik denk niet dat ik prio heb.
Blijkbaar wel, als jij ze binnen een maand krijgt.
Ik heb al mijn pre-orders gecanceld, stond op plek driehonderd-zoveel en er komen er 2 per dag binnen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Phusebox schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:18:
Vraag me af hoeveel stroom dat ding dan nodig heeft als USB 3.x niet voldoende is. Dat gaat toch tot 100W of niet?
Wat ik begreep uit de post was dat het vooral niet stabiel genoeg was. Kan ik me ook voorstellen want er zijn tig chipsets, USB standaarden en elke moederbordfabrikant gooit er ook nog weer z'n eigen sausje overheen.

Ik vind het niet een heel groot probleem, zoals gezegd wordt de kabel naar de HMD er niet anders van, je hebt alleen een voeding naar de breakoutbox (of hoe je het wil noemen) die (heel slim) gewoon een HP laptopvoeding is (dus niet dat gezeur wat je nu met Oculus CV1 hebt dat er geen kabels meer beschikbaar zijn) en je krijgt er extra brightness voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De officiële press release over de vertraging van de G2:

https://press.hp.com/us/e...-reverb-g2-vr-update.html

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2020 12:24 ]

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:53
YouTube: Nvidia RTX 3080 Review + Forza Horizon 4 (4k), iRacing VR, Elite Dan...

Iracing VR 1080TI vs RTX3080. Ondanks CPU bottleneck toch wat beter op dezelfde settings.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Razkin schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:27:
YouTube: Nvidia RTX 3080 Review + Forza Horizon 4 (4k), iRacing VR, Elite Dan...

Iracing VR 1080TI vs RTX3080. Ondanks CPU bottleneck toch wat beter op dezelfde settings.
Ik denk dat we even moeten wachten op benchmarks met een index op 120/144hz. Daar ben ik wel benieuwd naar. Verbazingwekkend overigens hoe veelesiend Elite Dangerous is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat we even moeten wachten op benchmarks met een index op 120/144hz. Daar ben ik wel benieuwd naar. Verbazingwekkend overigens hoe veelesiend Elite Dangerous is.
Handiger is het als iemand die weet wat hij doet tweaked en meet. En elite is niet veeleisend, die had ik op mijn 2080s al op 120 met betere settings dan ultra, alleen wel met een paar kleine inzichtvolle tweaks (bv aa uit, doet niets in vr en vreet gpu etc).

Ik zou zeggen wacht even degelijke reviews af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:10:
[...]

Handiger is het als iemand die weet wat hij doet tweaked en meet. En elite is niet veeleisend, die had ik op mijn 2080s al op 120 met betere settings dan ultra, alleen wel met een paar kleine inzichtvolle tweaks (bv aa uit, doet niets in vr en vreet gpu etc).

Ik zou zeggen wacht even degelijke reviews af.
Dan heb jij veel uitgezet want op mijn systeem (9900k@5.2+2080) kom ik met moeite op 90hz in ED wil het er nog een beetje uit zien. Voor decent graphics is ED echt wel veeleisend en ik ben flink aan het tweaken geweest om het niet als een knipperende brei eruit te laten zien. De 3080 is veelbelovend zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:57:
[...]

Dan heb jij veel uitgezet want op mijn systeem (9900k@5.2+2080) kom ik met moeite op 90hz in ED wil het er nog een beetje uit zien. Voor decent graphics is ED echt wel veeleisend en ik ben flink aan het tweaken geweest om het niet als een knipperende brei eruit te laten zien. De 3080 is veelbelovend zo te zien.
Nagenoeg niets uitgezet. Wel windows gestreamlined/tweaked. Ik haal in een heleboel spellen hogere scores op mijn testbakken (vr). Ik vraag me altijd af of mijn bakken magisch zijn of dat andere mensen vreemde dingen doen. Ben een paar keer bij random gebruikers langs geweest en elke keer was het een kwestie van tig services uitzetten, troep uninstallen en daarna in de buurt komen van wat je zou verwachten qua fps en response times. Ik kan vanalles nabootsen in het lab, maar niet slechte configs dmv bloatware enzo.

Niet dat dit bij jou het geval is. Ik kan je mijn settings sturen voor e.d., dat zou zeer gemakkelijk 90fps moeten halen (indien dat het niet doet is er iets mis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Hmm.. Bijzonder. Ik kan ED makkelijk 120hz laten halen maar ik vind de graphics dan echt matig. Zou je eens met me je settings lijst willen delen? Mijn Windows is overigens ook helemaal gestript ivm max performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Komt goed. Ik weet niet of ik de bank afkom vandaag (zondag is luidag hier) maar het komt je kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkman
@Darkangle

"en elke keer was het een kwestie van tig services uitzetten".

Zou je eens een suggestie willen geven welke services notoire fps-vreters zijn in Windows 10?

Verder ben ik benieuwd naar de beeldkwaliteit van de Reverb G1/2 vs de Samsung Odyssey + Is het echt drie klassen beter, of meer een subtiel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arkman schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:24:
@Darkangle

Zou je eens een suggestie willen geven welke services notoire fps-vreters zijn in Windows 10?

Verder ben ik benieuwd naar de beeldkwaliteit van de Reverb G1/2 vs de Samsung Odyssey + Is het echt drie klassen beter, of meer een subtiel verschil?
Ook benieuwd naar beide punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
@Phusebox Ik ben ff vergeten of ik deze link al een keer eerder heb gedeeld, maar het maakte mijn Odyssey + wat scherper: https://www.reddit.com/r/...nce_experience_option_in/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arkman schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:53:
@Phusebox Ik ben ff vergeten of ik deze link al een keer eerder heb gedeeld, maar het maakte mijn Odyssey + wat scherper: https://www.reddit.com/r/...nce_experience_option_in/
Ja die heb ik hier al eens zien langskomen, maar ik heb die optie niet. Wel alle Windows updates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:25:
Hmm.. Bijzonder. Ik kan ED makkelijk 120hz laten halen maar ik vind de graphics dan echt matig. Zou je eens met me je settings lijst willen delen? Mijn Windows is overigens ook helemaal gestript ivm max performance.
@Darkangle

Phusebox schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:44:
[...]

Ook benieuwd naar beide punten.
Word morgen, had vandaag geen zin in werken dus lig nog lekker op de bank tegen mijn vrouw aan terwijl ze vloekend weer ratchet en clank aan het spelen is 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Darkangle

Niet om voor @Darkangle te spreken, maar ik heb ook een aantal services uitgeschakeld. Die ik nog weet (al zullen het er vast wel wat meer zijn, maar is alweer even geleden):
  • Windows Search (gebruik ik niet)
  • Print spooler (geen printer)
  • Dingen als GameDVR, Smart Cards, Biometric, Camera Frame
Verder bijvoorbeelding indexing uitschakelen van je secundaire/game SSD (onder properties van de SSD)
Alle achtergrondapps uitschakelen (kun je zien in Settings en naast de klok op de taskbar).
Geen overbodige zaken draaien tijdens het simmen, en geen updates die automatisch ten alle tijden geïnstalleerd mogen worden.
:)

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 28-09-2020 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkman
Mogelijk zou ook dit kunnen helpen: https://www.oo-software.com/en/shutup10

Al zou je dan wel weten wat je doet, maar bij de meesten zit het hier wel snor, schat ik zo in :Y

En ook zojuist 24 apps eraf gejoekeld met de O&O appbuster :w

[ Voor 15% gewijzigd door Arkman op 29-09-2020 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkangle
Ff snel, omdat ik lui ben :)
  • Windows 10 Pro 64bit
  • Alle drivers in orde brengen (ook sound drivers, de standaard versies willen vreemd genoeg nog wel eens lagspikes in fps en niet meetbare maar wel merkbare stotteren veroorzaken.
  • IP6 uit
  • mouse acceleration uitzetten
  • poweroptions; high performance
  • Focus Assist uitzetten
in Nvidia control panel:
prerendered frames 1
Texture filtering quality performance

Alle auto opstartende dingen netjes uitzetten in taskmanager (ctrl +shift + esc, 4de tabblad), niemand heeft skype en onedrive nodig voor een sim ;) .

Hibernate uitzetten
Ik zet pagefile meestal uit (als je het je kan veroorloven mbt sysmem)

volgende services uit (al benoemd hier):

AllJoyn Router Service
Application Layer Gateway Service
Bluetooth Support Service
BranchCache
Certificate Propagation
Client for NFS
Distributed Link Tracking Client
dmwappushsvc
Downloaded Maps Manager
Enterprise App Management Service
Geolocation Service
Health Key and Certificate Management
Hyper-V Data Exchange Service
Hyper-V Guest Service Interface
Hyper-V Guest Shutdown Service
Hyper-V Heartbeat Service
Hyper-V Remote Desktop Virtualization Service
Hyper-V Time Synchronization Service
Hyper-V VM Session Service
Hyper-V Volume Shadow Copy Requestor
Internet Connection Sharing (ICS)
Internet Explorer ETW Collector Service
IP Helper
Microsoft Diagnostics Hub Standard Collector Service
Microsoft iSCSI Initiator Service
Microsoft Windows SMS Router Service
Netlogon
Offline Files
Remote Procedure Call (RPC) Locator
Retail Demo Service
Sensor Data Service
Sensor Monitoring Service
Sensor Service
Smart Card Device Enumeration Service
Smart Card Removal Policy
SNMP Trap
Storage Service
Touch Keyboard and Handwriting Panel Service
Windows Biometric Service
Windows Connect Now – Config Registrar
Windows Media Player Network Sharing Service
Windows Mobile Hotspot Service
Windows MultiPoint Server Host Service
Windows MultiPoint Server Repair Service
Windows Remote Management (WS-Management)
Xbox Live Auth Manager
Xbox Live Game Save
XboxNetApiSvc

en ik verwijder wat troep (oud gedeelte, geeft op huidige images een paar errors moet ik nog nakijken maar laag op todo).
powershell “Get-AppxPackage *BingFinance* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *BingNews* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *BingSports* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *BingWeather* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *Getstarted* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *MicrosoftOfficeHub* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *MicrosoftSolitaireCollection* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *Office.OneNote* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *People* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *SkypeApp* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *Windows.Photos* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsAlarms* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsCalculator* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsCamera* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsMaps* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsPhone* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsSoundRecorder* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *XboxApp* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *ZuneMusic* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *ZuneVideo* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *3DBuilder* | Remove-AppxPackage”

Verwacht geen wonderen, maar onthoud wel dat alles cumulatief werkt. En als deze settings allemaal gedaan zijn en ik kom langs en zie dat je alsnog epic launcher en bnet draait terwijl je een steamVR ding aan het doen bent, dan neem ik aan dat de hele gedachte achter deze post verloren is >:) .

Oh, en voor the love off,.... Ik zie ook nog wel eens mensen OVR advanced settings gebruiken; zonder dat ze inzichtelijk weten welke setting wat doet. Mentaal vormt mij dan een plaatje van een chimpansee met dartpijlen en een dartboard ;) . Geweldigp die tool, 90% vd gebruikers maken meer problemen voor zichzelf dan dat ze oplossen. Als je het niet weet, alles lekker op default, en eventueel later eerst eens tweaken met standaard dingen om te zien of het er beter op word.

Voor de rest zijn er meestal dingen die specifiek zijn voor de engine waarop het spel draait (ED draait op cobra, voor VR dus AA uit, PC2/3 AM2 draaien op madness, dus in de XML file even sharpening en clamp aanpassen, etc etc etc).

Alles samen en opeens draait alles redelijkerwijs als een zonnetje (90% meestal, de resterende 10% is even inzichtelijk meten en aanpassen aan de hand vd gemeten waardes en er van uit gaande dat je niet op een 5 jaar uide pc nieuwe truukjes gaat proberen). Maar voor VR gebruik ik altijd de grootste vuistregel die ik heb (niet voor de QA tests uiteraard) MORE POWERRRRRRRRR. Als je de luxe hebt, gooi er meer hardware tegenaan. Voor oude meuk maakt het meestal niet super veel uit (uitzonderingen daar gelaten) maar met het oog op de toekomst en de trend op het moment (voor de nog uit te komen spellen, kan er nog niet ver op ingaan) is optimalizatie een dure luxe die niet meer ingezet word zoals het hoort. Alyx is een mooi voorbeeld; vaak het best ogende spel (om meerdere redenen uiteraard) die mensen gezien hebben, maar draait als een zonnetje op zelfs de wat lagere systemen. Ik kan je niet zeggen hoeveel optimalizatie passes we gedaan hebben, maar makkelijk factor 50 van andere projecten voor andere ontwikkelaars.

Dus voor thuisgebruik, wees slim met je budget, een keer kopen, een keer huilen. En voor the love of god, staar je niet blind op youtubers en hun "inzichten". Overdrijven is niet alleen een vak, het is hun verdien model, met als probleem dat om een sensationele overtreffende trap te kunnen brengen de waarheid meestal een beetje verdraait word. Infotainment met een hele horde aan blinde volgers die de youtubers zelfs quoten om hun gelijk proberen te halen in elk argument.

Hm, langer antwoord dan ik dacht, de koffie begint te werken (ik niet, geen zin vandaag).

Er zijn nog meer tweaks te doen voor windows, maar dan word het heel erg bare bone, en de winst is minimaal en niet representatief.

Ik ga er vanuit dat je systeem ook helemaal schoon is, je snelle DNSsen gebruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Even een klein tegengeluid: rommelen met services en AppX packages deinstalleren kan eigenlijk alleen maar tot problemen leiden. Ik heb nog nooit 1 benchmark gezien die mij bewijst dat je game daar beter van gaat lopen.

Wat ik doe, na een schone Windows installatie:

-admin command prompt: powercfg -h off (alle sleep/fast boot/hibernate ellende uit, dat kan wel problemen veroorzaken)
-nvidia tweaks dezelfde als Darkangle
-game dvr/game mode uit

Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Tenzij je echt weet waar je mee bezig bent, je echt snapt wat je doet en wat het je oplevert, zou ik niet zomaar services gaan uitschakelen. AppX packages weggooien idem dito, die nemen misschien een paar GB in beslag en je hebt tegenwoordig al een 1TB NVMe SSD voor 100 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het helpt echt meetbaar, maar of dat het waard is is aan jezelf. Ik haal 1% winst ongeveer, maar heb een schone goed onderhouden PC. Wat veel erger is zijn voor geïnstalleerde versies van Windows. Daar zit enorm veel troep in. Daarnaast maakt het meer uit op een laptop dan een desktop is mijn gevoel gezien een laptop veel meer optimalisaties heeft voor een langere accu duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ged punt inderdaad, laptops zijn wat dat betreft echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arfman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:33:
Even een klein tegengeluid: rommelen met services en AppX packages deinstalleren kan eigenlijk alleen maar tot problemen leiden. Ik heb nog nooit 1 benchmark gezien die mij bewijst dat je game daar beter van gaat lopen.

Wat ik doe, na een schone Windows installatie:

-admin command prompt: powercfg -h off (alle sleep/fast boot/hibernate ellende uit, dat kan wel problemen veroorzaken)
-nvidia tweaks dezelfde als Darkangle
-game dvr/game mode uit

Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Tenzij je echt weet waar je mee bezig bent, je echt snapt wat je doet en wat het je oplevert, zou ik niet zomaar services gaan uitschakelen. AppX packages weggooien idem dito, die nemen misschien een paar GB in beslag en je hebt tegenwoordig al een 1TB NVMe SSD voor 100 euro oid.
het gaat noet om de ruimte met die specifieke apps 😁. Toegegeven, is 2 jaar geleden of meer toen ik het allemaal gemeten heb, maar al die apps doen ongevraagd dingen op de achtergrond. De discussie was voor mij niet waarom (cam hoeft echt nooit iets uit zichzelf te doen) maar meer voor consistentie. En ja, ik snap wel wat alles doet, daarom zet ik het uit. Maar dit zijn dan ook allemaal test rigs specifiek voor VR gaming QA.

Mijn eigen bak gooi ik het nieuwste van het nieuwste in om maar niet te veel te hoeven neuzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik draai W10 Enterprise en tenzij ik inlog in de Store doen die apps niks (volgens mij). Ik heb ze nog nooit kunnen betrappen op background updates e.d.

Dat gezegd hebbende, ik moet nog wel even uitzoeken hoe ik die WMR meuk op de PC zet voor mijn Reverb G2 .. dat kan zeker alleen via de Store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Arfman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:28:
Ik draai W10 Enterprise en tenzij ik inlog in de Store doen die apps niks (volgens mij). Ik heb ze nog nooit kunnen betrappen op background updates e.d.

Dat gezegd hebbende, ik moet nog wel even uitzoeken hoe ik die WMR meuk op de PC zet voor mijn Reverb G2 .. dat kan zeker alleen via de Store?
Heb je de Mixed Reality Portal er niet opstaan nog? Ik dacht dat deze standaard met W10 kwam, of in elk geval met 1909 en later. Maar dat weet ik niet zeker, ik wacht ook op de G2 en heb nu nog een Rift, dus ik heb ook nog nooit met WMR gewerkt.

Wel ook nog https://store.steampowere...ixed_Reality_for_SteamVR/ in je Steam installeren, zo heb ik begrepen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Thanks! WMR stond er inderdaad blijkbaar al op. Nu nog even die Steam toestand installeren :)

• Phusebox
Ik hoop dat hier iets uitkomt:

https://uploadvr.com/xbox-vr-hp-reverb-g2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
@Darkangle Hartelijk dank voor je uitgebreide post van de 29e

"MORE POWERRRRRRRRR", Ja onze Oosterburen zeggen: "Nur Power hilft auf die dauer" :9B

Zou je nog kunnen aangeven hoe groot het visuele verschil is tussen de Samsung Odyssey + en de Reverb G2 (beta) is dat subtiel, of echt een wereld van verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
Arkman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:11:
@Darkangle Hartelijk dank voor je uitgebreide post van de 29e

"MORE POWERRRRRRRRR", Ja onze Oosterburen zeggen: "Nur Power hilft auf die dauer" :9B

Zou je nog kunnen aangeven hoe groot het visuele verschil is tussen de Samsung Odyssey + en de Reverb G2 (beta) is dat subtiel, of echt een wereld van verschil?
Je kan het op papier zien, of mijn subjectieve ervaringen (vd press G2, niet de retail) beluisteren. Maar helaas, ik ben geen youtuber.

Om mijn referentie kader te framen, op mijn buro liggen een Index en een Lenovo explorer. Tsja. Zo'n beetje het duurste en goedkoopste op de consumenten markt. En als ik op lenzen, beeld en algehele indrukken afga (laten we even niet te diep kijken, blurr, greytogrey etc zijn niet interresant voor andere mensen dan mijzelf meestal), ... tsja.

Er is een verschil, maar om het een wereld van verschil te noemen, nee. Beroepsdeformatie zorgt er voor dat ik alle details doorloop visueel, en de wetenschap dat letterlijk de devil in de details zit. Het totaal plaatje vd index werkt voor mij beter; rustiger beeld, minder beeld verval bij snelle bewegingen, en een veel betere fit qua hoe het zit en aanvoelt.

De index zit ik geregeld 5 tot 8 uur nonstop in, de explorer niet. Duidelijk, maar all in all is het verschil in mijn beleving klein. Het is het 1000 euro verschil plaatje voor mij persoonlijk waard, maar beide zijn prima.

Lang verhaal, maar op deze manier begrijp je mijn waardes een beetje.

G2 is beter, maar beide zijn goed.
Het is allemaal nog steeds dezelfde generatie. Kleine tweaks. Het verschil als ik een proto opzet met single eye focus mogelijkheden (doe een oog dicht, kijk dichtbij en dan ver weg, verschillende focalpoints, dit doen huidige headsets niet) is fenomenaal groot.

Het gaat hier immers meer om je hersenen voor de gek te houden, alles wat je in dezelfde technieken gaat doen is dus achter de comma spelen met specs (van 90 naar 120hz is bv wel een groter stapje omdat in de meeste gevallen je een barriere/perceptie limitatie doorgaat en het dus onder kopje nieuwe techniek valt).

De g2 is zeker geen miskoop voor wat ik tot nu toe ervan ervaren heb, zeker niet voor het geld. Gaat voorlopig even de top vormen met de Index (afhankelijk van wat facebook nu gaat doen, ik heb geen andere echt interresante ontwikkelingen gezien die als nieuwe generatie zouden gelden op korte termijn realizeerbaar). Neemt niet weg dat er binnenkort misschien andere partijen met iets gaan komen, ik zie ook niet alles langskomen, maar het is onwaarschijnlijk.

Eerst moeten we even wat zaken softwarematig gaan glad strijken qua best practices, implementatie en de leuke effecten waarmee je je hersenen onbewust voor de gek mee houd (momenteel mee bezig). Daar valt zo ontzettend veel winst mee te behalen. Dat en simpelweg optimalizatie.

Mwoah, lange rant, maar hopelijk begrijp je met wat ik bedoel als ik zeg dat het elkaar niet super veel ontwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkman
Mogelijk is er een glanzende Youtube carriere voor je weggelegd @Darkangle Objectief en nuchter in plaats van het hyperdepieper amusement wat er nu voorbijkomt?

Je verhaal is mij helder en ik zie wel parallellen met mijn hifi-hobby. Voor een casual listener is het al snel prima , zolang er maar geluid uit komt en bij een duurdere en betere set is vaak de algehele beleving wat beter. Echter: aan de meeste mensen is het niet besteed, omdat ze de verschillen niet horen. Zolang het niet piept, kraakt, of ruist is het "dikke prima". :X

"laten we even niet te diep kijken, blurr, greytogrey etc zijn niet interresant voor andere mensen dan mijzelf meestal)"

Nou, laten we dat vooral wel doen, want het is m.i. wel erg interessant.

Om terug te kopen op jouw apparaten: De resolutie is AFAIK haast gelijk, echter werd ik bepaald niet vrolijk van de "Through the lense" beelden (voor wat die waard zijn) van de explorer: het ziet er "verwassen" en "saai" uit. Noem mij een zeiksnor / perfectionist, maar ik zou er niet vrolijk van worden.

De G2 verdubbelt het aantal pixels versus Index en Explorer, als semi-leek lijkt mij dat toch niet "achter de komma". Al ben ik dan wel weer benieuwd hoe dat praktisch uitvalt.

Bij "verschillende focalpoints" kan ik me praktisch nog niets voorstellen.

Hopelijk komt Samsung nog een keer met een nieuwe bril een aantal maanden geleden circuleerden er wel prototypes op het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Het verdubbelen van de resolutie bereikt weinig qua belefenis, daarom noem ik het een achter de comma geneuzel. Het is een stuk zwaarder om aan te duwen vannuit je pc, en de meeste games zijn amper of niet geoptimalizeerd (dat is tig stappen eerder en belangrijker, kijk naar voorbeeld alyx) dus wat je dan creeerd is voornamelijk een papieren tijger.

Focal point/lightfield, tsja. Makkelijk uitgelegd, doe een oog dicht. Hou hem dicht. Kijk naar iets vlakbij, let op wat buiten je directe focus valt en zorg dat dat gedeelte overlapt met objecten die ver weg zijn. Die objecten zijn uit focus (als je oog een camera zou zijn, bokeh).

Hou je oog bedekt, kijk naar een object in de verte en let op alles dichtbij welk nu out of focus is. Bedenk nu dat onbewust je deze informatie ook verwerkt als diepte, en pas het toe binnen vr met 2 ogen.
Immersie verrijkend.

Met een dubbele reso word als het goed geimplementeerd is in een game alles net even wat scherper, maar niet super veel. De diminishing return komt hier sneller om de hoek kijken dan je zou verwachten.

De door de lens beelden zijn leuk als je de interferentie van bv de fresnel naven icm het pixel raster wilt visualiseren. Of als je interresant wilt doen als youtuber. Wat je niet kan zien met een door de lens is veel belangrijker dan wat men denkt dat belangrijk is. Zoals de videos die ik van een bepaalde duitser gezien heb, is het cringefest met alle verkeerde conclusies van dien.
Qua ervaring kan je de explorer redelijk dicht bij een index krijgen qua kleur, felheid en dat soort zaken. Echter, een snelle beweging met je hoofd (of bv een race spel) en je snapt instinctief gelijk waarom de index anders is. Lang verhaal technisch gezien maar kort door de bocht houdt een index je ogen en hersenen beter voor de gek met subtiele verschillen en effecten. Nog steeds vrijwel dezelfde technieken alleen.

Zolang er geen nieuwe technieken bijkomen in de brillen gaat er dus essentieel niet veel veranderen.

Dat maakt het nog steeds niets minder waard om een upgrade te overwegen, maar dat is afhankelijk van je bereidheid van betalen en hoe veel je er uit gaat halen persoonlijk qua belefenis (en om even terug te komen op je hobby, het is een stuk minder subjectief dan 'zilveren kabels gesmeed door maagden tijdens volle maan' oid 😉).

Hoe dan ook, het blijft een gave belefenis, zelfs met de mindere setjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Darkangle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:41:
Met een dubbele reso word als het goed geimplementeerd is in een game alles net even wat scherper, maar niet super veel. De diminishing return komt hier sneller om de hoek kijken dan je zou verwachten.
Maar juist die scherpte is toch juist belangrijk bij Race games?

Bij de HTC Vive had ik moeite de tekst op brakemarkers te lezen, dat stoorde me enorm. Bij de Rift S was dat al stukken beter, maar zijn objecten ver weg nog steeds net niet scherp genoeg.

Ik hoop dat een G2 dat gewoon weer flink kan verbeteren. De PPI speelt daar juist een belangrijke rol in lijkt me.
Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste