Ff snel, omdat ik lui ben

- Windows 10 Pro 64bit
- Alle drivers in orde brengen (ook sound drivers, de standaard versies willen vreemd genoeg nog wel eens lagspikes in fps en niet meetbare maar wel merkbare stotteren veroorzaken.
- IP6 uit
- mouse acceleration uitzetten
- poweroptions; high performance
- Focus Assist uitzetten
in Nvidia control panel:
prerendered frames 1
Texture filtering quality performance
Alle auto opstartende dingen netjes uitzetten in taskmanager (ctrl +shift + esc, 4de tabblad), niemand heeft skype en onedrive nodig voor een sim

.
Hibernate uitzetten
Ik zet pagefile meestal uit (als je het je kan veroorloven mbt sysmem)
volgende services uit (al benoemd hier):
AllJoyn Router Service
Application Layer Gateway Service
Bluetooth Support Service
BranchCache
Certificate Propagation
Client for NFS
Distributed Link Tracking Client
dmwappushsvc
Downloaded Maps Manager
Enterprise App Management Service
Geolocation Service
Health Key and Certificate Management
Hyper-V Data Exchange Service
Hyper-V Guest Service Interface
Hyper-V Guest Shutdown Service
Hyper-V Heartbeat Service
Hyper-V Remote Desktop Virtualization Service
Hyper-V Time Synchronization Service
Hyper-V VM Session Service
Hyper-V Volume Shadow Copy Requestor
Internet Connection Sharing (ICS)
Internet Explorer ETW Collector Service
IP Helper
Microsoft Diagnostics Hub Standard Collector Service
Microsoft iSCSI Initiator Service
Microsoft Windows SMS Router Service
Netlogon
Offline Files
Remote Procedure Call (RPC) Locator
Retail Demo Service
Sensor Data Service
Sensor Monitoring Service
Sensor Service
Smart Card Device Enumeration Service
Smart Card Removal Policy
SNMP Trap
Storage Service
Touch Keyboard and Handwriting Panel Service
Windows Biometric Service
Windows Connect Now – Config Registrar
Windows Media Player Network Sharing Service
Windows Mobile Hotspot Service
Windows MultiPoint Server Host Service
Windows MultiPoint Server Repair Service
Windows Remote Management (WS-Management)
Xbox Live Auth Manager
Xbox Live Game Save
XboxNetApiSvc
en ik verwijder wat troep (oud gedeelte, geeft op huidige images een paar errors moet ik nog nakijken maar laag op todo).
powershell “Get-AppxPackage *BingFinance* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *BingNews* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *BingSports* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *BingWeather* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *Getstarted* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *MicrosoftOfficeHub* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *MicrosoftSolitaireCollection* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *Office.OneNote* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *People* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *SkypeApp* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *Windows.Photos* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsAlarms* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsCalculator* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsCamera* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsMaps* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsPhone* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *WindowsSoundRecorder* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *XboxApp* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *ZuneMusic* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *ZuneVideo* | Remove-AppxPackage”
powershell “Get-AppxPackage *3DBuilder* | Remove-AppxPackage”
Verwacht geen wonderen, maar onthoud wel dat alles cumulatief werkt. En als deze settings allemaal gedaan zijn en ik kom langs en zie dat je alsnog epic launcher en bnet draait terwijl je een steamVR ding aan het doen bent, dan neem ik aan dat de hele gedachte achter deze post verloren is

.
Oh, en voor the love off,.... Ik zie ook nog wel eens mensen OVR advanced settings gebruiken; zonder dat ze inzichtelijk weten welke setting wat doet. Mentaal vormt mij dan een plaatje van een chimpansee met dartpijlen en een dartboard

. Geweldigp die tool, 90% vd gebruikers maken meer problemen voor zichzelf dan dat ze oplossen. Als je het niet weet, alles lekker op default, en eventueel later eerst eens tweaken met standaard dingen om te zien of het er beter op word.
Voor de rest zijn er meestal dingen die specifiek zijn voor de engine waarop het spel draait (ED draait op cobra, voor VR dus AA uit, PC2/3 AM2 draaien op madness, dus in de XML file even sharpening en clamp aanpassen, etc etc etc).
Alles samen en opeens draait alles redelijkerwijs als een zonnetje (90% meestal, de resterende 10% is even inzichtelijk meten en aanpassen aan de hand vd gemeten waardes en er van uit gaande dat je niet op een 5 jaar uide pc nieuwe truukjes gaat proberen). Maar voor VR gebruik ik altijd de grootste vuistregel die ik heb (niet voor de QA tests uiteraard) MORE POWERRRRRRRRR. Als je de luxe hebt, gooi er meer hardware tegenaan. Voor oude meuk maakt het meestal niet super veel uit (uitzonderingen daar gelaten) maar met het oog op de toekomst en de trend op het moment (voor de nog uit te komen spellen, kan er nog niet ver op ingaan) is optimalizatie een dure luxe die niet meer ingezet word zoals het hoort. Alyx is een mooi voorbeeld; vaak het best ogende spel (om meerdere redenen uiteraard) die mensen gezien hebben, maar draait als een zonnetje op zelfs de wat lagere systemen. Ik kan je niet zeggen hoeveel optimalizatie passes we gedaan hebben, maar makkelijk factor 50 van andere projecten voor andere ontwikkelaars.
Dus voor thuisgebruik, wees slim met je budget, een keer kopen, een keer huilen. En voor the love of god, staar je niet blind op youtubers en hun "inzichten". Overdrijven is niet alleen een vak, het is hun verdien model, met als probleem dat om een sensationele overtreffende trap te kunnen brengen de waarheid meestal een beetje verdraait word. Infotainment met een hele horde aan blinde volgers die de youtubers zelfs quoten om hun gelijk proberen te halen in elk argument.
Hm, langer antwoord dan ik dacht, de koffie begint te werken (ik niet, geen zin vandaag).
Er zijn nog meer tweaks te doen voor windows, maar dan word het heel erg bare bone, en de winst is minimaal en niet representatief.
Ik ga er vanuit dat je systeem ook helemaal schoon is, je snelle DNSsen gebruikt etc.