Hoe lang gaat een warmptepomp droger mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
2.5 jaar geleden heb ik bij coolblue een warmtepompdroger+wasmachine setje van AEG gekocht voor €1000. De droger doet sinds kort weinig meer, als in hij blijft draaien en na 6 uur (ipv de normale ~3 uur) stopt het apparaat omdat dat de maximaal mogelijke looptijd is. De was komt er dan net aan droog uit, voor zolang dat nog duurt. De was lijkt ook nauwelijks warm te worden wat eerst wel het geval was. De compressor draait nog, evenals de hoorbare ventilatoren. Filters en vochtsensor zijn schoon, geen storingen in het systeem (E00). De garantie is verlopen en coolblue wil op zich wel een prijs maken, maar de voorrijkosten zijn al €120 die je in eerste instantie zelf mag lappen. De wasmachine was op dag 1 al een probleem (vloeibaar wasmiddel gebruiken = stank) dus: Laat maar. In principe heb je recht op een deugdelijk product maar als hij dat in principe al niet is dan is dat trekken aan een dood paard. Ik koop wel een keer wat anders van een merk waar ik meer vertrouwen in heb.

Maar goed, toen zat ik te denken: Het is een warmtepomp droger wat ongeveer hetzelfde is als een airco maar dan in een ander doosje. Airco's hebben op termijn onderhoud nodig omdat met de tijd x% van het koelmiddel weglekt. Die laat je dan weer vacumeren/afpersen/droger vervangen of wat dan ook. Zou dat ook gelden voor een warmtepompdroger? Met als verschil dat je daar geen onderhoud kan doen en deze dan met de tijd simpelweg minder goed gaat werken.
Ik zou haast weer gaan nadenken over een ouderwetse hetelucht kW-knaller met zo'n slang naar buiten 8)

Iemand ideeen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:38
Lijkt me een gevalletje non-conformiteit. Je mag verwachten dat een apparaat van zo’n €500,- langer mee gaat dan 2,5 jaar. Ik zou opnieuw contact opnemen en aangeven dat dit niet normaal is, en dat je een oplossing verwacht voor een non-conform product. Zo niet, volgt ontbinding van de overeenkomst. Garantie is niet een vaste termijn in NL, in tegenstelling tot wat alle winkels aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05 22:38
De warmtepomp droger van ons werkt al 9 jaar zonder problemen. Inclusief 2x verhuizen.

Zelf heb ik ook last van stank bij vloeibaar wasmiddel, mijn vriendin vindt dat ik me aanstel.
Maar uiteindelijk erachter gekomen dat het alleen een bepaald merk is.

AEG wordt wel gezien als een beter merk.
Dus 2jaar lijkt me kort.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 14-01-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13

EiT

Misschien maandag morgen model?
Ik heb hier bijna 5 jaar een Miele TKB 550WP staan. Nooit problemen mee. Toen 775 voor betaald.

Bij die 120 euro zit ook 30 min service (als ze AEG sturen), daarna moet je ook meer lappen. Ook ex onderdelen. Maar wel een jaar garantie op de reparatie.

Altijd nog goedkoper dan een nieuwe ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je je aan de handleiding gehouden? Dus voor elke droogbeurt het filter/de filters schoonmaken?

Zo ja, niet opgeven en garantie claimen.

En een warmtepomp werkt niet met een middel maar met het comprimeren van lucht waardoor het warm wordt.

Zeker NIET opgeven @leecher. Het is gewoon garantie en die moet zonder overlast aan jouw zijde opgelost worden. Wederom bewijs dat de service waar men prat op gaat helemaal niet zo goed is als algemeen aangenomen bij @CoolblueBV. Ik ken nog een paar gevallen waarbij CB niet thuis geeft.

[ Voor 61% gewijzigd door PcDealer op 12-01-2021 23:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb je de condensor-grille ook weleens schoongemaakt? Bij mijn twee jaar oude AEG zat die stampvol stof, met vergelijkbare symptomen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:26
Waarschijnlijk is je condensor vuil. Bij warmtepompdrogers is dat een bekend probleem. Bij een normale droger kun je de condensor eruit halen en onder de douche oid schoonmaken, maar bij een warmtepompdroger kan dat niet omdat je dan het koelcircuit zou onderbreken. Dat is de reden dat bij warmtepompdrogers altijd wordt geadviseerd om na elke droogbeurt de filters schoon te maken.

Ik heb een Bosch warmtepompdroger met een 'self cleaning condenser', helaas gaat dat self cleaning niet echt super want de condensor wordt nog steeds vies. Ik maak altijd netjes de filters schoon, toch is na 5 jaar de droger weer traag. Een vieze condensor zorgt ervoor dat de vochtige lucht niet goed gekoeld wordt en daardoor dus minder water condenseert. Daardoor duurt een droogbeurt aanzienlijk langer en wordt de droger minder warm.

De enige oplossing is de condensor schoonmaken. Bij AEG zit deze achter een klep aan de voorkant, die kan eraf en dan kun je de metalen koelvinnen zien. Daar zit drab tussen en die moet eruit. Je zou het kunnen proberen met een tuinslang of misschien een hogedrukspuit. Ik heb mijn droger helemaal uit elkaar gepeuterd (Bosch heeft dat klepje niet), op het balkon gezet en met de tuinslang de troep eruit gespoeld. Nu doet hij het weer perfect, hij is inmiddels 10 jaar oud en twee keer schoongemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door PhilipsFan op 14-01-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Uiteraard heb ik de condensor altijd netjes bijgehouden, ik heb altijd begrepen dat drogers notoire brandhaarden zijn en dat je die netjes schoon moet houden.
PcDealer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:20:
En een warmtepomp werkt niet met een middel maar met het comprimeren van lucht waardoor het warm wordt.
Is dat zo? Ik lees hier en daar dat er gewoon een koudemiddel in zit.

En @ iedereen die roept dat ik garantie moet claimen, tja. Ik denk dat het de moeite gewoon niet is. Deze serie is gewoon meuk, zowel de wasmachine als de droger. Als ik die voorrijkosten moet gaan lappen zit ik al op 20% van de nieuwprijs. Als ik exact dezelfde machine nu nieuw voor €120 zou kunnen kopen zou ik hem laten staan want dan ben ik volgend jaar waarschijnlijk weer aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17
Ja, in een warmtepompdroger zit een koudemiddel. Maar dat is meestal niet het probleem, stof in de condenser wel.

Dat drogers brandhaarden zijn klopt voor de ouderwetse varianten, met een warmtepompdroger kom je volgens mij niet eens in de buurt van temperaturen waar dit een probleem zou kunnen worden. Het is alleen dat ze door stof in de condenser bizar slecht gaan werken. Zijn al meerdere topics over op dit forum, even gezocht:

Wasdroger, condens of warmtepomp ?

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 14-01-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PhilipsFan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:31:
Dat is de reden dat bij warmtepompdrogers altijd wordt geadviseerd om na elke droogbeurt de filters schoon te maken.
Moest bij onze niet warmtepompdroger ook.
leecher schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:03:

En @ iedereen die roept dat ik garantie moet claimen, tja. Ik denk dat het de moeite gewoon niet is. Deze serie is gewoon meuk, zowel de wasmachine als de droger.
Wat wil je dan met dit topic?
Als ik die voorrijkosten moet gaan lappen zit ik al op 20% van de nieuwprijs.
Garantie is zonder kosten.

Wat kost jouw droger los? Aan de hand van https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting kun je zien hoe lang het zeker mee moet gaan en zeker 5 jaar (Groot huishoudelijk (witgoed) EUR 400,00-499,00). Lees echter over het gedeelte over lineaire afschrijving heen want dat is onzin. Garantie is kostenloze reparatie tijdens de garantieperiode (de duur waarvan men mag verwachten dat het meegaat bij normaal gebruik).

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel17
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling3_Artikel21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;

b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling3_Artikel22

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 14-01-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Zus heeft een warmtepomp bosch droger en heb zelf een Miele T8861 WP edition 111 warmtepomp droger die het nog prima doet na jarenlang gebruik.

Jouw probleem ligt zeker niet aan de techniek maar ligt eerder bij de kwaliteit van het product. Ik denk er niet eens aan om ooit nog een Kw Knaller te nemen. Vreet zoveel energie en de was komt er slechter gedroogd uit.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17
En in een condensdroger kun je allerlei kleren niet drogen ontdat ze dan krimpen.

Ik heb nog geen warmtepompdroger, en ben wel benieuwd of het klopt dat je daar wel zowat alles in kunt gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Over een verstopte condensor gesproken: Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Ik heb deze overigens: pricewatch: AEG T8DB84GW
Met de smalle zuigmond heb ik de binnenkant van de behuizing zoveel mogelijk schoongezogen en ook onderin bij de condensor aan de voorkant.
Wilke schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:17:
En in een condensdroger kun je allerlei kleren niet drogen ontdat ze dan krimpen.

Ik heb nog geen warmtepompdroger, en ben wel benieuwd of het klopt dat je daar wel zowat alles in kunt gooien?
Ik heb een zijde- en een wolstand. Maar je kunt dus niet alle soorten kleding zo er in mikken.

[ Voor 33% gewijzigd door PcDealer op 14-01-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:26
Wilke schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:17:

Hij wordt minder warm dan een normale droger. Daardoor veel minder risico op krimp en brand. Maar hij draait wel langer, dus fijne kleding slijt wat meer. Maar dat doe je meestal toch al niet in de droger.

En hij moet dus af en toe schoongemaakt worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@leecher @Wilke jullie hebben gelijk. Uit de handleiding van mijn droger:
De compressor en het systeem in de droogautomaat is gevuld met het speciale middel dat vrij is van fluorchloorkoolwaterstoffen. Dit systeem moet goed gesloten blijven. Schade aan het systeem kan lekkage tot gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 07:18
evjatar schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:13:
Lijkt me een gevalletje non-conformiteit. Je mag verwachten dat een apparaat van zo’n €500,- langer mee gaat dan 2,5 jaar. Ik zou opnieuw contact opnemen en aangeven dat dit niet normaal is, en dat je een oplossing verwacht voor een non-conform product. Zo niet, volgt ontbinding van de overeenkomst. Garantie is niet een vaste termijn in NL, in tegenstelling tot wat alle winkels aangeven.
Exact dit. Opnieuw contact opnemen en dit benoemen.
Dat de garantie 2 jaar is betekent niet dat de levensduur 2 jaar is. Je mag hier van verwachten dat het langer mee gaat.

Zelf heb ik dit eens in de 3 maanden en dan moet ik een klep links onder openen en de vinnen er uit halen. Daar zit veel drap (nat stof) wat er uit komt.. hierna doet die het weer perfect (Bosch).

Nu kijk ik voor dit soort apparaten (vaatwasser, wasmachine en droger) vooral na de reviews en garantie. Hier zat destijds 5 jaar op. Werkt tot op heden nog perfect (7 jaar oud nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkenas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-04 15:35
Probeer AEG/ electrolux te bellen i.p.v. Coolblue. Waarschijnlijk kunnen zij meer betekenen.

Bij mijn AEG warmtepomp droger was na 3.5 jaar de motor in puin gelopen, één belletje met AEG was voldoende om de droger kostenloos binnen de garantie te laten repareren. Kom voor je recht op en wijs erop dat een droger na 2.5 jaar gewoon nog moet werken.

Dubbelcheck wel je condensor. Mocht deze toch vuil zijn dan mag je waarschijnlijk gewoon betalen.
En @ iedereen die roept dat ik garantie moet claimen, tja. Ik denk dat het de moeite gewoon niet is. Deze serie is gewoon meuk, zowel de wasmachine als de droger. Als ik die voorrijkosten moet gaan lappen zit ik al op 20% van de nieuwprijs. Als ik exact dezelfde machine nu nieuw voor €120 zou kunnen kopen zou ik hem laten staan want dan ben ik volgend jaar waarschijnlijk weer aan de beurt.
De witgoed handel zal vast blij zijn met zulke klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

leecher schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:06:
De wasmachine was op dag 1 al een probleem (vloeibaar wasmiddel gebruiken = stank) dus: Laat maar. In principe heb je recht op een deugdelijk product maar als hij dat in principe al niet is dan is dat trekken aan een dood paard. Ik koop wel een keer wat anders van een merk waar ik meer vertrouwen in heb.
Dat is vrijwel altijd een kwestie van teveel wasmiddel in combinatie met een te zuinig programma. Laat de wasmachine extra naspoelen, was op 40 graden in plaats van 30 en reinig eens in de zoveel tijd je machine.
Al is met poeder wassen altijd een betere optie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
PcDealer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:20:

R134a is geen 'lucht'. ;)

Pak bijv. de Bosch WTH83000NL

Volgens de handleiding zit daar 215g R134a in. R134a wordt ook veel gebruikt in koelkasten.

Of pak de meest populaire warmtepompdroger uit de Pricewatch; de Bosch WTW8446ENL; daar zit R290 (propaan) in.

R290 heeft het leuke voordeel dat het broeikasteffect ervan veel lager is dan van R134a, R410a, R22, etc. maar het nadeel is dan weer dat het fikt als de neten :+. Daarom mag (mocht?) het niet toegepast worden als koelmiddel in auto's.

[ Voor 51% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-01-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uiteraard heb ik de condensor altijd netjes bijgehouden, ik heb altijd begrepen dat drogers notoire brandhaarden zijn en dat je die netjes schoon moet houden.

[...]

Is dat zo? Ik lees hier en daar dat er gewoon een koudemiddel in zit.

Zakt je de moet in de schoenen ?
Je moet je beroepen op conformiteit uit consumentenrecht. niet op eoa garantieclaim.
verkopersgarantie kan voorbij zijn, maar dat neemt niet weg dat je het recht hebt op conforme goederen.
Je geeft aan dat de wasmachine ook al problemen gaf. je hoeft zelf geen kosten te maken voor herstel van dit goed. aangezien je uit mag gaan dat je droger langer mee moet gaan zonder kosten van reparatie dan de huidige 2.5j. !

Dit komt telkens naar voren bij veel winkels, en men kletst gewoon wat raak. garantie voorbij (2j) hoge onderzoeks dan wel voorrijkosten, schrikt mening consument af. Belachelijk dat je je zo laat wegzetten door zulke praktijken.

je gekochte goed niet geschikt is voor normaal gebruik zoals bedoeld in artikel 7:17 BW.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik ben eigenlijk kwijt wat je exact wil bereiken met dit topic, wil je informatie over de levenstijds van een warmtepompdroger (https://www.wassen.nl/was...-is-levensduur-wasdroger/), informatie over conformiteit of het hebben over de 120,- voorrijkosten?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nokkenas schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:49:
Probeer AEG/ electrolux te bellen i.p.v. Coolblue. Waarschijnlijk kunnen zij meer betekenen.
AEG geeft 2 jaar fabrieksgarantie. Ik acht de kansen laag, bovendien is de verkoper aansprakelijk.
Bij mijn AEG warmtepomp droger was na 3.5 jaar de motor in puin gelopen, één belletje met AEG was voldoende om de droger kostenloos binnen de garantie te laten repareren.
Ook de koolborstelmotor gaat langer dan 5 jaar mee (en dus garantie). Op een invertermotor, mits geregistreerd 10 jaar garantie. Ik kijk hier dus niet van op.
Dubbelcheck wel je condensor. Mocht deze toch vuil zijn dan mag je waarschijnlijk gewoon betalen.
Bij mijn droger is de toegangsklep voor de condensor te openen. Met een stofzuiger kan ik daar de pluis verwijderen. Als @leecher daar niet op een fatsoenlijke manier bij kan, dan is dat een gebrek aan het apparaat die niet een de koper te wijten is en dus ook garantie als het daardoor niet goed werkt.
De witgoed handel zal vast blij zijn met zulke klanten!
Precies. Zoveel onwetendheid over garantie bij consumenten. Kosten honderden euro's per jaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 19:42
@leecher
De vochtsensor is schoon zeg je.
Gebruik je wasverzachter?
Dat zorgt voor een onzichtbare film op de sensor zodat deze niet meer werkt.
Even opschuren met een schuursponsje (zo`n harde groene die "krast", niet met zo`n kunststof schuurpad)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb een AEG van EUR 700, welke nu 12 jaar oud is.
Een van de eerste generatie warmtepomp drogers.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het onderhoud/schoonmaken niet zo netjes en vaak doe, maar toch loopt ie nog als een zonnetje.
De filter in de deur maak ik wel iedere keer schoon, maar de andere filters veel minder vaak.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Sommige series AEG hebben hier veel problemen mee het koelsysteem gaat lek en werkt amper meer..

Mijn inziens moet AEG dit gewoon netjes oplossen zo`n machine moet veel veel langer meekunnen als 2,5 jaar.

Ik heb een whirlpool staan warmtepomp droger en die heb ik al 4 jaar en die heb ik tweedehands gekocht... en die werkt nog prima mits je filters goed schoonhoud en voedings ictje van 1,50€ vervangt..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:22:
[...]

Dat is vrijwel altijd een kwestie van teveel wasmiddel in combinatie met een te zuinig programma. Laat de wasmachine extra naspoelen, was op 40 graden in plaats van 30 en reinig eens in de zoveel tijd je machine.
Al is met poeder wassen altijd een betere optie.
Ik heb een bosch en die geeft na x aantal wasbeurten zelf de melding dat de trommel gereinigd moet worden, dan draai je een programma op 90 graden zonder lading/wasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:38
PcDealer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:18:
Over een verstopte condensor gesproken: Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Ik heb deze overigens: pricewatch: AEG T8DB84GW
Met de smalle zuigmond heb ik de binnenkant van de behuizing zoveel mogelijk schoongezogen en ook onderin bij de condensor aan de voorkant.

[...]

Ik heb een zijde- en een wolstand. Maar je kunt dus niet alle soorten kleding zo er in mikken.
Wij hebben een Zanussi, ook met een klep aan de voorkant. Ik merk dat de "drab" tussen de koelvinnen vaak vochtig is (er zit ook een vocht-bakje ingebouwd waar het vocht in moet lopen), waardoor het schoonmaken met een stofzuiger alleen lastig is. Mijn oplossing is een verfkwast gebruiken in combi met een stofzuiger. Met die kwast het spul wegvegen en direct opzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

evjatar schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:37:
[...]

Wij hebben een Zanussi, ook met een klep aan de voorkant. Ik merk dat de "drab" tussen de koelvinnen vaak vochtig is (er zit ook een vocht-bakje ingebouwd waar het vocht in moet lopen), waardoor het schoonmaken met een stofzuiger alleen lastig is.
Dan wacht je toch tot het droog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Outerspace schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 01:14:
Ik ben eigenlijk kwijt wat je exact wil bereiken met dit topic, wil je informatie over de levenstijds van een warmtepompdroger (https://www.wassen.nl/was...-is-levensduur-wasdroger/), informatie over conformiteit of het hebben over de 120,- voorrijkosten?
De vraag staat in de openingspost en in de titel. Ik vroeg me af hoe lang een warmtepompdroger meegaat aangezien het systeem vergelijkbaar werkt als systemen die onderhoud nodig hebben. Een ouderwetse droger die alleen heet wordt heeft in principe niet de eigenschap dat deze met de tijd slechter wordt en kapt er pas mee als een onderdeel daadwerkelijk stuk gaat.

Nu begon @kabeltjekabel over het koudemiddel in koelkasten en toen bedacht ik me dat in een koelkast ook een warmtepomp zit die rustig 10+ jaar meegaat dus levensduur zal het probleem niet zijn :+
Dan nog vraag ik me af hoeveel droogcapaciteit je verliest in de tijd. Dat een koelkast wat langer staat te pompen merk je weinig van, als je droger na x jaar er een uur langer over doet wel.

@Teijgetje
Ja heb ik allemaal al geprobeerd. Ik heb al een en ander op internet afgespeurd maar het probleem is dat ik geen aanwijzing kan vinden dat er een onderdeel stuk is.

Ik had de achtergrondinfo beter weg kunnen laten want nogmaals het is mij de moeite niet waard. Moet ik eerst gaan lopen zeiken bij Coolblue, moet ik vrij gaan nemen om de deur open te doen voor de monteur, die kan dan natuurlijk weer niks vinden of de reparatie kost meer dan een nieuwe machine, nog meer gezeik met coolblue. Ik heb nog meer te doen, zoals was ophangen. Volgende keer koop ik wel Miele bij een andere shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@leecher Dan koop je een Miele, die gaat dan ook stuk, je opent dan hier weer een topic en doet dan weer niks met de tips als dat inhoudt dat je meer moet doen dan een keer een mail sturen.

Miele verwarmt water niet meer.
Dispuut over kapotte Miele apparatuur

Zo zijn er van Beko, Bosch, Samsung en Siemens ook dergelijke topics te vinden. Succes! Bedankt ook voor het in stand houden van slechte service van verkopende partijen.

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 15-01-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik zou toch even Electrolux bellen. (0172) 468 300 (Electrolux Consumer Care Webteam)
En gewoon vriendelijk om coulance verzoeken, 2,5 jaar is te kort om stuk te gaan. ;)
Overal klagen kan altijd, maar wel nadat je Electrolux/AEG eerst de kans geeft het op te lossen. ;)
In dit topic, ander euvel, is het door Electrolux onder/uit coulance gratis opgelost.
Ook 2,5 jaar oude AEG warmtepompdroger. Bleek elektronica te zijn.
Electrolux is de slechtste niet qua service geloof ik, ik neem aan dat je de bonnen kunt overleggen.

(Heb zelf net een mooie set AEG 8 kg gekocht tweedehands à €600, ook warmtepompdroger. Is denk ik ouder dan 2,5 jaar want vorig model A+++(öko).
Werken prima, even wennen aan de lange tijden ivm superzuinig wassen en drogen.
Wel nog een jaar garantie van de witgoedhandel...……. :9 :Y) )

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 15-01-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
PcDealer schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:18:
@leecher Dan koop je een Miele, die gaat dan ook stuk, je opent dan hier weer een topic en doet dan weer niks met de tips als dat inhoudt dat je meer moet doen dan een keer een mail sturen.
De restwaarde van een 2.5 jaar oude Miele zou groot genoeg zijn om er wel moeite voor te doen. Deze AEG heeft voor mij weinig restwaarde, oa omdat zijn gammele broertje de wasmachine ook niet goed werkt (monteur AEG: 'geen idee, zou gewoon goed moeten zijn' Coolblue: 'niet elke wasmachine is geschikt voor vloeibaar wasmiddel').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
leecher schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:51:
Coolblue: 'niet elke wasmachine is geschikt voor vloeibaar wasmiddel').
Mijn machine heeft een klepje/schuifje in het bakje voor de hoofdwas.
Naar beneden = dicht = vloeibaar wasmiddel
Naar boven = open = waspoeder
(Machine mengt water en water/wasmiddel vóór het de trommel in gaat, dus wasmiddel spoelt niet gelijk vanuit het bakje in de trommel)

Daar zou je het aan moeten kunnen zien, aan dat klepje/schuifje.
Staat ook in de gebruiksaanwijzing dan.
Persoonlijk vind ik die vloeibare wasmiddelen zooi, gemaakt om te overdoseren en dus veel te duur. (Met wasverzachter kijk ik ook niet op een dopje)
Puur bedacht om geld te verdienen.

Ik gebruik waspoeder, goedkoper, net zo schoon, en minder kans op overdosering (al geeft hij dat ook aan als je dat doet, na het programma).

Maar twee machines stuk in 2,5 jaar is zeker een reden om Electrolux te bellen.
Troost je dan, als je op een monteur moet wachten, met de gedachte dat als je alles nieuw koopt je ook op de bezorgers en het aansluiten moet wachten terwijl je de was ophangt en dus betere dingen te doen hebt. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 15-01-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Teijgetje, @CoolblueBV @Anoniem: 815639 moet het gewoon onder garantie en dus kostenloos oplossen.
Mijn productreview: AEG Lavatherm T56840 review door PcDealer is na 9 jaar vervangen. 2,5 jaar is veel te kort om je te verschuilen als grote webshop die adverteert met een glimlach :')
leecher schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:51:
[...]
Coolblue: 'niet elke wasmachine is geschikt voor vloeibaar wasmiddel').
Wat een onzin. Waarom zit er dan een een vak in voor vloeibare middelen?

In de handleiding van mijn pricewatch: AEG L76479FL staat alleen dit er over als waarschuwing:
Stel geen voorwasfase in als u vloeibare wasmiddelen gebruikt.
Als uw machine geen wasmiddellade heeft met klepje, voeg dan het vloeibare wasmiddel toe met een doseerbal.
@leecher je hebt nog steeds niet vermeld welk type apparaat het is en wat het heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
PcDealer schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:12:
@leecher je hebt nog steeds niet vermeld welk type apparaat het is en wat het heeft gekost.
Omdat dat niet het doel was van dit topic. Ik vroeg me af of een warmtepomp minder lang goed werkt vanwege de gebruikte techniek t.o.v. een ouderwetse wasdroger. Mocht je toch graag willen weten welke types: Droger AEG T76785NIH en wasmachine AEG Lavamat 76672 Pro Tex.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

leecher schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:24:
[...]

Omdat dat niet het doel was van dit topic. Ik vroeg me af of een warmtepomp minder lang goed werkt vanwege de gebruikte techniek t.o.v. een ouderwetse wasdroger. Mocht je toch graag willen weten welke types: Droger AEG T76785NIH en wasmachine AEG Lavamat 76672 Pro Tex.
En doen ze het nog?

Wij hebben in 2019 een AEG Lavatherm T8xxxx aangeschaft maar sinds enkele weken droogt deze zeer slecht. Met een volle trommel is hij zo 6 uur bezig.

Eerlijk gezegd vind ik het een waardeloze techniek, je kunt de condenser namelijk onmogelijk schoonhouden omdat het een gesloten systeem is. Alleen de filters aan de voorkant zijn enigszins schoon te maken maar stof binnenin niet.

Iemand dezelfde ervaring met een AEG?

Zit nu na te denken over een opvolger, vooral: toch weer een (goedkope) WP droger of een condensdroger. Na 4 jaar alweer een nieuwe machine kopen is ook niet mileuvriendelijk en kostenbesparend |:(

Do { Ping } while ( LOL )

• leecher
@Shadow_Agent Beide al een keer stuk geweest, zelf gerepareerd. Bij de droger was een van de magneten in de motor gebroken wat een nogal gierend geluid veroorzaakte. Twee helften van een gebroken magneet stoten elkaar af waardoor een van de delen tegen de motorbehuizing schuurde.

Als je hem open hebt zie je ook waar het fout gaat, die radiator blijft niet echt stofvrij. geen idee hoe zo'n zelfreinigende condenser werkt maar het zal vast beter zijn dan niks. Als je het stof eruit haalt doet hij het alweer een stuk beter. Het is jammer dat je zodat het hele apparaat uit elkaar moet schroeven om dat spul schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-05 07:27
Bij aeg wasdroog combi warmtepomp met slecht droogresultaat. Kan je het metalendeksel eraf schroeven. Eerst even stekker uit het stopcontact halen :). Daarna de temperatuur sensor en alle schroeven uit de kunstofbovenkant schroeven. Dan vind je eronder de radiator.

Dan kan je het opgehoopt stof er makkelijk uithalen. Vaak zit er wat stof onder het radiator.

Ook kan je aan de linkerkant de zwarte slang even nakijken daar zit vaak een dot stof in. (Dit kan je vaak al zien door het filter eruit te halen en met lampje naar achteren te kijken.) Enige remedie hiertegen is vaker het filter schoonmaken. En even in het licht houden of het wel echt schoon is zoniet even onder de kraan schoonspoelen.
Pagina: 1