Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goedemiddag medetweakers,

Zit momenteel met een kwestie, waarvan ik in alle eerlijkheid zelf niet goed weet wat ik ermee aan moet.
Begin 2011 heb ik een drietal Miele apparaten aangeschaft om in onze nieuwe keuken te plaatsen.
Dit volgens het "Miele Panoramic Design".
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e0/55/d0/e055d08855001516ffae67d407342911.jpg

Vorig jaar al gezeur gehad met het koffieapparaat (Molen kapot, á 300 euro), en dit jaar begon de magnetron ineens kuren te vertonen. De eerste monteur vond dat dit aan het verlengsnoer lag (zou er niet tussen mogen), maar uiteindelijk blijkt dat de "kuip" van de magnetron lekt. Hierdoor wordt de eigen elektronica gefrituurd. Magnetron is hiermee onbruikbaar.
Dit euvel kan niet gerepareerd worden.

Voorstel van Miele was in eerste instantie om de oven om te ruilen voor een nieuw model met bijbetaling van €650. Het oude type bleek namelijk niet meer leverbaar. Dit op zich vind ik al een lastige, aangezien ik vorig jaar nog een servicebeurt heb laten uitvoeren, met een jaar extra garantie.
Maar een groter probleem hiermee is, dat het nieuwe design niet aansluit bij mijn twee andere apparaten.

Ik heb de drie machines als drie-eenheid gekocht, vooral gebaseerd op het design en de goede reputatie van Miele. Heb dit ook aan Miele kenbaar gemaakt, en ze zijn bereid om de drie apparaten allemaal in te ruilen. Ze stellen het volgende voor (o.b.v. adviesprijzen):
- Combimagnetron van €2549 voor €650
- Koffieapparaat van €2999 voor €1295
- Stoomoven van €3699 voor €1540

Al met al een bijbetaling van een kleine €3500 euro.
Hoewel ik zelf vind dat ze hun best hebben gedaan, vind ik het erg veel geld. Zeker omdat Miele er zelf prat op gaat dat hun apparatuur zeer duurzaam is.
Een voorbeeld uit de eigen brochure:
Lange levensduur
• Kwaliteit • Duurzaamheid
Miele-combimagnetrons zijn getest voor
een gemiddelde levensduur van 20 jaar bij
een gemiddeld huishoudelijk gebruik.
Hierbij gaan ze uit van een vierpersoonshuishouden. Wij zijn maar met z'n tweeën.

Ik ben me nu aan het beraden op een reactie. Wettelijk is het natuurlijk een lastig verhaal.
Om te beginnen; De adviesprijzen liggen gemiddeld 50% hoger dan de 'internetprijzen'.
Een groot gedeelte van de korting is dus een wassen neus als je het mij vraagt.

Zou graag jullie visie hierop zien. Wat zou een net tegenbod zijn van mijn kant?

Uitgaande van dat ik nu 4,5 jaar van de 20 jaar heb 'opgesoupeerd', tegen een lagere intensiteit zou ik eerder denken aan 2000 euro bijbetalen in totaal. Exclusief de in mijn ogen discutabele kosten van de combimagnetron, richting de 1500 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2015 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou volgens mij is het wettelijk zo geregeld dat je een "normale" levensduur kan verwachten van aangeschafte producten. Vooral dure producten als die van Miele moeten het wel langer dan 4 jaar volhouden, dus ik denk als je dit bij je rechtsbijstand neer gooit je alles gratis vervangen krijgt ;)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
DennusB schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:05:
Nou volgens mij is het wettelijk zo geregeld dat je een "normale" levensduur kan verwachten van aangeschafte producten. Vooral dure producten als die van Miele moeten het wel langer dan 4 jaar volhouden, dus ik denk als je dit bij je rechtsbijstand neer gooit je alles gratis vervangen krijgt ;)
Dat denk ik niet. Ze kunnen kosteloos jouw defecte apparatuur vervangen of je geld terug, maar zijn niet verplicht de rest te vervangen.

Ik vind het al redelijk dat je 5000+ euro aan korting krijgt voor alle 3 de onderdelen om zo je keuken netjes te houden...

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Quadradial schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:18:
[...]

Dat denk ik niet. Ze kunnen kosteloos jouw defecte apparatuur vervangen of je geld terug, maar zijn niet verplicht de rest te vervangen.

Ik vind het al redelijk dat je 5000+ euro aan korting krijgt voor alle 3 de onderdelen om zo je keuken netjes te houden...
Edoch:
- Miele levert expliciet dergelijke apparaten als geïntegreerd design/ geheeloplossing (zelfs te koppelen onderling)
- Ik kan er niets aan doen dat ze het niet voor elkaar krijgen een fatsoenlijke combimagnetron te maken
- Ik kan er ook niets aan doen dat het apparaat niet te repareren is

In mijn ogen, als ze dergelijke issues willen voorkomen, moeten ze van voorgaande jaren wat voorraad houden.

Mijn doelstelling is niet om e.e.a. kosteloos voor elkaar te krijgen, maar 1000 á 1500 euro vind ik wel ff meer dan zat in deze.

Overigens; die korting is dus o.b.v. de irreële adviesprijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2015 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:35

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En zelf op zoek gaan naar een 2e hands exemplaar die wel past bij de andere 2 machines? En van Miele je geld terugvragen voor de magnetron gezien die onder garantie zou vallen door je servicebeurt?

Ipv garantie krijg je korting op een nieuwe aanschaf, die je alsnog flink geld kost. Dat lijkt mij raar, tenzij je zelf ook de meerwaarde van de nieuwe apparatuur ziet. Dat is je eigen afweging.

Maar als de huidige apparatuur goed bevalt zou ik de andere apparaten erbuiten houden en met Miele een afhandeling vragen omtrend puur de magnetron en zelf een alternatief ervoor vinden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ook naar gekeken Nomad...
Echter; ik kan geen vervangend exemplaar vinden.
Op zich ook niet gek, denk dat de meesten hun Miele apparatuur ook voor 20 jaar kopen, en niet zomaar omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De apparatuur is 4 jaar oud.
Het kapotte apparaat heeft na de beurt nog garantie ?
Het probleem is dat het niet meer leverbaar is en de vervanging niet aansluit bij de rest van je apparatuur.

Met de adviesprijzen heb JIJ niks te maken, wat aannemelijker is, is de retailprijs van de apparatuur bij de leverancier waar je je oude set ook vandaan hebt.

Mijns inziens zou jij een voorstel moeten krijgen voor vervanging met een waarde van 75% van de aanschafprijs die je toen betaald hebt. Je hebt immers 4 jaar gebruik gemaakt van de apparatuur.

20 jaar vind ik wat overdreven, maar goed... (alsof ik een kookplaat van 20 jaar oud nog zou gebruiken...)

[ Voor 9% gewijzigd door KillerAce_NL op 18-05-2015 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
Heb je contact met de verkoper gehad? Of was dat Miele zelf? De wet schrijft voor dat je voor garantie naar de verkoper moet en dat is ook de partij die je in de eerste plaats moet helpen. Dat de producent je ook wil helpen is in principe altijd extra service.

En ja, bij de verkoper kan je waarschijnlijk wel hard maken dat jij de redelijke verwachting mag hebben dat deze apparatuur langer mee gaat dan nu het geval is en dat ze het probleem moeten oplossen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:05

SeatRider

Hips don't lie

MikeyMan schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:02:
- Koffieapparaat van €2999 voor €1295
Ik vind €1295 nog steeds een belachelijke smak geld voor een espressoapparaat, laat staan de genoemde €2999. Ik zou de genoemde adviesprijzen dus ook negeren, en eerst op zoek gaan naar de goedkoopste internetprijs, en op basis daarvan een tegenvoorstel doen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:35
Hoeveel kosten die apparaten nou echt als je deze bij een webshop vergelijkt? Heb je de type nummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoeveel anders is die nieuwe magnetron? Als het maar een beetje anders is, zou ik alleen die laten vervangen onder garantie. Dat zij niks meer op voorraad hebben is jouw pakkie an niet. Jij hebt garantie en dan moet de leverancier een gelijkwaardig product terug leveren.Dus niks 650 euro bij lappen, hoogstens betalen voor de kosten van het plaatsen, mits je dat niet zelf doet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

zonoskar schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:50:
Hoeveel anders is die nieuwe magnetron? Als het maar een beetje anders is, zou ik alleen die laten vervangen onder garantie. Dat zij niks meer op voorraad hebben is jouw pakkie an niet. Jij hebt garantie en dan moet de leverancier een gelijkwaardig product terug leveren.Dus niks 650 euro bij lappen, hoogstens betalen voor de kosten van het plaatsen, mits je dat niet zelf doet.
Niet als je het produkt al jaren hebt gebruikt. (gebruiksgenot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
edit: gekluns met een tabel.

[ Voor 97% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

KillerAce_NL schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:52:
[...]

Niet als je het produkt al jaren hebt gebruikt. (gebruiksgenot).
Ik heb wel eens een MTB kapot gehad en daarvoor kreeg ik na 4 jaar gewoon een vergelijkbaar (en in dat geval duurder) frame voor terug. Als er 5 jaar garantie gegeven wordt, waarom zou er dan gebruiksgenot vanaf gehaald worden?

garantie = kostenloze reparatie, of een gelijkwaardig apparaat terug zonder bijbetaling : https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie Vooral:
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.
Ik weet alleen niet hoe het zit met "bijgekochte" garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 18-05-2015 15:57 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

kevin33

Welkom in Utopia.

MikeyMan schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:55:
Aanbod Miele Kortingsbedrag Kortingspercentage Kieskeurig Prijzen
H6600 BM € 2.549,00 € 650,00 € 1.899,00 26% € 2.048,00
CVA 6405 € 2.999,00 € 1.295,00 € 1.704,00 43% € 2.081,00
DGC 6600 XL € 3.699,00 € 1.540,00 € 2.159,00 42% € 2.699,00
0
Dat zijn toch vrij nette prijzen van Miele?
Kun je niets met het conformiteitsbeginsel, zie ook: https://www.uneto-vni.nl
PDF: https://www.uneto-vni.nl/...wachtingen-nov-2014-2.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door kevin33 op 18-05-2015 16:02 ]

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Na eerder gekluns met een tabel, het gaat om de volgende modellen:

Combi-oven: H6600 BM (Adviesprijs: 2549, Kieskeurig: 2048)
Koffieautomaat: CVA 6405 (Adviesprijs: 2999, Kieskeurig: 2081)
Stoomoven: DGC 6600 XL (Adviesprijs: 3699, Kieskeurig: 2699)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In het geval dat er niet gerepareerd kan worden en hij krijgt geen gelijkwaardig produkt, dan kan hij ontbinden (let op, bij zijn verkoper). ook dan zal hij niet de aanschafprijs terug krijgen, hij heeft er 4 jaar gebruik van kunnen maken. Dat staat zelfs op de door jou aangehaalde site.

Daarmee wil ik dit deel even afronden, schiet de TS niks mee op.

TS: ga terug naar je leverancier wijs hem op je plichten, geef aan wat je zelf al geprobeerd hebt. Wijs erop dat de fabrikant zelf aangeeft dat je een lange levensduur mag verwachten.

Bereid je wel voor op een lange strijd die je sowieso geld gaat kosten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

...en ze zijn bereid om de drie apparaten allemaal in te ruilen.
Neem aan dat jij ze inruilt ;)

En om daar even op in te haken.. welke waarde zouden ze (wanneer ze 100% in orde zouden zijn) nu nog hebben ? Wat heb je er 4 jaar geleden voor betaald ?
Zeker als in de brochure geschermd wordt met kreten als 20 jaar bij normaal gebruik zou je theoretisch 16/20e vergoed moeten krijgen.

Als het nou alleen een korting was zonder inruil dan zou het al veel interessanter zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

MikeyMan schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:02:
Het gaat om de volgende modellen:

Combi-oven: H6600 BM (Adviesprijs: 2549, Kieskeurig: 2048)
Koffieautomaat: CVA 6405 (Adviesprijs: 2999, Kieskeurig: 2081)
Stoomoven: DGC 6600 XL (Adviesprijs: 3699, Kieskeurig: 2699)
Naar mijn idee dus maximaal zo'n 1500 euro bijbetalen, zeker nog coulance erover omdat Bosch niet kosteloos kan ruilen... En anders terug naar leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 21:24

ScSi

Belg.

Mocht dit aan mij liggen, dan vervang ik enkel wat stuk is à 650 euro en hoop je maar dat de rest langer meegaat. Laat de monteur de toestellen zo plaatsen dat je de 2 symmetrische bij elkaar hebt, dan valt het 'nieuwe' toestel niet op.

Op basis van de huidige prijzen, heb je 4 jaar terug +/- 6.828 (2048+2081+2699) betaald. Nu moet je nogmaals 3.500 euro betalen voor 3 nieuwe toestellen, wat mij gigantisch veel geld lijkt (een Miele wasmachine is duidelijk van (gemiddeld) beter kwaliteit dan hun keukentoestellen) voor de bedenkelijke kwaliteit die je ervoor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
De eerste monteur vond dat dit aan het verlengsnoer lag
Dit lijkt me genoeg reden om aan de deskundigheid van de monteur te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11
With ^^ (ScSi)

Wat zegt je leverancier? Die is als eerste verantwoordelijk voor de volledige aankoop die je gedaan hebt.
Zeker als je ze alledrie in één koop gedaan hebt.

Wat is het typenummer van de kapotte combi? Even goed zoeken kan nog wel eens een demo opleveren.
H5080-BM?

http://kookwereldshop.nl/...clst-combi-magnetron.html
Even bellen over de voorraad of deze wel klopt.

Of de iets simpelere 5040BM heb je er een gratis stoomoven bij voor 2250.
http://www.marktplaats.nl...68067e2e0&previousPage=lr

En nog één voor 1500,-
http://keukenapparatuurma...imagnetron-restant-model/

Of een Triptje naar Stortford UK
http://www.ebay.co.uk/itm...ain_3&hash=item41963b9a76

Allemaal opties waarbij Miele ook wel water bij de wijn mag doen gezien het aankoopbedrag.

[ Voor 65% gewijzigd door PROnline op 18-05-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je kan misschien nog aansturen op wel vervangen maar niet inruilen en de andere twee verkopen op marktplaats.

Juridisch lijkt het me een zaak voor je rechtsbijstand. Ik kan me er wel in vinden dat je het als eenheid hebt gekocht en die eenheid dus ook hersteld moet worden.

Bij een auto krijg je ook niet opeens een andere kleur deur of een getinte ruit omdat er niets anders geleverd kan worden.

Zeker binnen 4 jaar lijkt het me geen rare eis maar ik denk dat je met een jurist verder komt dan op de vriendelijke aanpak met de klantenservice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 21:24

ScSi

Belg.

emnich schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:24:
Juridisch lijkt het me een zaak voor je rechtsbijstand. Ik kan me er wel in vinden dat je het als eenheid hebt gekocht en die eenheid dus ook hersteld moet worden.
Dat wordt een lastige hoor. Met de 2 andere is namelijk niets mis, dus is het op zich al netjes dat Miele hierin wil tussenkomen door een fikse korting (op de absurd hoge prijzen, dat wel) toe te kennen. Geeft trouwens nog maar eens aan wat voor marges op deze toestellen zitten, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Wom

Vorig jaar is onze Miele koelkast kapot gegaan na 7 jaar te zijn gebruikt. Monteur van Miele kwam langs en gaf aan dat de kosten om te repareren te hoog waren. Op basis van de nieuwwaarde van de oude een voorstel gehad (was een formule die me even niet te binnen schiet) om tegen bijbetaling een nieuwe aan te schaffen. Vergelijkbaar met wat jij voorgesteld kreeg dus. In ons geval zouden we dan 50% korting krijgen op een vergelijkbare nieuwe, waarbij ook prijzen werden gehanteerd die hoger lagen dan de prijzen die je op internet vond. Aangegeven dat hun prijzen hoog lagen en de korting dus feitelijk lager was dan voorgesteld, maar het aanbod bleef helaas zoals het was. Dit toen wel geaccepteerd omdat ik mijn 7 jaar oude koelkast kon vervangen voor een nieuwe tegen een lagere prijs.

Ging wel om een langer bedrag dan waar jij het over hebt, maar ik heb toen eieren voor mijn geld gekozen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:57
Waarom zou je nog zoveel geld uitgeven aan een Miele als je dus beter een lager segment koopt. Want blijkbaar heb je weinig aan die service van Miele zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ScSi schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:51:
[...]

Dat wordt een lastige hoor. Met de 2 andere is namelijk niets mis, dus is het op zich al netjes dat Miele hierin wil tussenkomen door een fikse korting (op de absurd hoge prijzen, dat wel) toe te kennen. Geeft trouwens nog maar eens aan wat voor marges op deze toestellen zitten, maar dat is een andere discussie.
Maar het is gekocht als één (Miele Panoramic Design). Als één van mijn delen van de hoekbank stuk gaat dan is het toch raar als ik een compleet ander deel er neer moet zetten. Zo ook als nu een van zijn keukenkastjes kapot gaat dat hij een kastje in dezelfde kleur moet krijgen.

Uiteraard zal hij een deel mee moeten betalen want ze zijn 4 jaar gebruikt maar het huidige aanbod zou ik niet acceptabel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden. Zie precies de overwegingen die ik zelf ook allemaal mee heb genomen.
Weet niet of het wettelijk een hele haalbare zaak is.
Denk dat er een goede case gemaakt kan worden voor een 'systeemaankoop'.

Heb het er met mijn vriendin ook nog eens over gehad.
Buiten kijf staat wat ons betreft dat we niet gaan bijbetalen voor de combimagnetron zelf.
We hebben in het servicecontract (n.a.v. servicebeurt vorig jaar) expliciet vermeld staan dat de reparatiekosten in het komende jaar voor rekening van Miele zijn.
Dat ze dan het apparaat niet kunnen repareren is niet mijn zorg.

Voor wat betreft de inruil van de andere apparaten. Ik denk dat we daarvoor een tegenbod gaan doen, op basis van een verwachte levensduur van 20 jaar, en het huidige gebruik wat we tot nu toe hebben gehad.

Dan kom je -de combimagnetron erbuiten latend- op rond de 1300 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

KillerAce_NL schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:34:
20 jaar vind ik wat overdreven, maar goed... (alsof ik een kookplaat van 20 jaar oud nog zou gebruiken...)
Onze Bosch vaatwasser (niet eens Miele dus) is er onlangs mee uitgescheden, ding bleek ook 20 jaar oud te zijn.. Kookplaat is net zo oud, en ik zie geen reden die te vervangen... Zeker van Miele mag je idd veel meer verwachten, dan vind ik 20 jaar nog niet eens zo gek. Goede spullen kunnen zeker 20 jaar mee gaan, of je dat energietechnisch en esthetisch wil is een tweede ;)

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:11
AZ>>>SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Excuus, had al lichte twijfel over het juiste subforum. Dacht dat het niet direct in relatie stond met de aanschaf. Thanks voor de move :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Miele gaat prat op kwaliteit en hoogwaardigheid. Dat blijkt ook uit de geadverteerde levensduur van 20 jaar. Dat maakt ook het verhaal verschil in design anders. Je koopt een dergelijk dure set ook vanuit estethisch oogpunt waarmee een afwijkend design significant is. Het is dus een drie-eenheid, waarbij je het apparaat niet los kan zien als een zelfde design niet beschikbaar is.

Het euvel is ook relevant: een lekkende kuip lijkt mij iets dat niet ontstaat bij gebruik. Dat is af fabriek of bij montage al zo geweest. Het is geen slijtage-euvel waarmee de set dus bij aanschaf al niet conform was. Hetgeen ook tot overlast en beperking van genot heeft geleid. Dat is evenzeer een argument als het al lang hebben kunnen gebruiken.

Gezien het aannemelijk is dat het geleverde nooit conform was, is het aan leverancier om het geheel alsnog conform te maken. De kosten daarvan mogen niet bij de consument worden gelegd, en het zal binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast moeten gebeuren. Dat leverancier niet in staat is 4 jaar na levering van een set met verwachte levensduur 20 jaar te repareren of vervangen is niet aan de consument te wijten.

De leverancier zal het geheel kosteloos moeten vervangen, of zal bij nalaten daarvan moeten accepteren dat de consument de overeenkomst ontbindt met terugbetaling van het volledige aankoopbedrag.

Let wel dat deze verplichtingen gelde voor je leverancier. Als dat niet Miele is als fabrikant, dan kan Miele inderdaad vragen wat ze willen: je hebt immers een overeenkomst met de leverancier en niet met Miele - tenzij specifiek omschreven in garantie door fabrikant. Maar die mag anders zijn dan wat de wet voorschrijft voor verkopers.

Als de leverancier al wil gaan onderhandelen over kosten, dan kan dat uitsluitend zijn op basis van werkelijke kosten zonder marge. De basis is immers garantie, en op het nakomen van garantie mag je geen winst maken: de kosten van nakoming mogen niet bij de consument gelegd worden. Dus als er al iets te verdedigen is aan bepaalde kosten dan kan dat nooit op basis van adviesprijs en uurtarieven zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 19-05-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Thanks Floppus!

We hebben de apparatuur inderdaad niet via Miele direct aangeschaft.
Maar ze gaan iets anders met hun servicemodel om dan andere aanbieders. Ze houden dit graag zelf in de hand.
Denk je dat het wettelijk zelfs redelijk is om een kosteloze omruil te eisen?

Ik dacht dat er in dat geval wel rekening gehouden zou moeten worden met het reeds genoten gebruik en de 'toegevoegde waarde' van de omruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, als ze niet kunnen repareren dan zullen ze moeten vervangen. Kosteloos is gezien de situatie naar mijn idee redelijk. Denkend aan jurisprudentie die ik gelezen heb denk ik dat een rechter hetzelfde zou oordelen.

Let wel dat wat Miele graag wil niet relevant is voor het recht. Het is en blijft de leverancier bij wie je dit kan eisen. Je kan het Miele voorleggen en zeggen dat je het anders wel bij de leverancier aankaart. Maar die kan eventueel zeggen dat hij wel gaat proberen te repareren. Als de leverancier moeilijk doet, dan kan je hem erop wijzen dat hij bij wet de verplichtingen aan Miele door kan zetten. Alleen zitten veel leveranciers daar niet op te wachten want gedoe. Dat maakt het echter niet dat ze hun verplichtingen niet na hoeven te komen.

Omruilen voor een duurdere set is niet jouw keuze; maar ze hebben blijkbaar geen mogelijkheid tot reparatie of vervanging. Dan blijft ontbinden over. De overlast en het gedoe tot dusverre ten opzichte van het genoten gebruik is weg te strepen imho. Dan moet er echt wel een onrechtvaardige verrijking kunnen worden aangetoond. Zeker als ontbinding betekent de boel weer uit de keuken enzovoort enzovoort. Dan denk ik dat het in het voordeel van leverancier / Miele is gewoon een nieuwe set te plaatsen. Die zal kostprijs lagen zijn dan wat je betaald hebt voor je set.

Je zegt ook dat de advertentie zegt 20 jaar bij normaal gebruik door een gezin met 4 personen. Je bent met 2 en kan wellicht nog aannemelijk maken dat je minder dan gemiddeld gebruik maakt van de apparaten. 4 jaar op een 40? Jaar verwachte levensduur in jullie situatie is niet significant. Zeker niet als aannemelijk is dat het euvel eigenlijk af fabriek was.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 19-05-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

SeatRider schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:44:
[...]

Ik vind €1295 nog steeds een belachelijke smak geld voor een espressoapparaat, laat staan de genoemde €2999. Ik zou de genoemde adviesprijzen dus ook negeren, en eerst op zoek gaan naar de goedkoopste internetprijs, en op basis daarvan een tegenvoorstel doen.
€2999,- voor een (Miele) espresso apparaat is ook een belachelijke prijs maar dat staat hier niet ter discussie. Ik vind overigens 300 euro voor een defecte molen nog niet zo'n heel erg gek bedrag.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat de unit omgeruild wordt kun je eisen, kosteloos, mits je volledige fabrieksgarantie hebt.

Dat het een 3 eenheid is, is een lastige. Is dat bij de aankoop expliciet vermeld? Als dat niet het geval is, dan is het (volgens mij!) zo dat ze het defecte apparaat mogen vervangen door een gelijkwaardig, of beter model. Dat deze er iets anders uitziet is iets wat je niet kan afdwingen. Dat zou theoretisch namelijk betekenen dat als jij het hele spectrum aan apparatuur van ze koopt in 2 voud, en bijvoorbeeld 10 apparaten aan de muur hebt hangen, dat Miele deze allemaal zou moeten vervangen als er 1 stuk zou gaan.

Uiteraard ben ik geen jurist, maar kan me niet voorstellen dat het anders is.

De vergelijking met de auto gaat niet echt op. De Miele is een op zichzelf staand apparaat en is niet te vergelijken met een vervangende ruit in een auto.

PS. Handelen met adviesprijzen van keukenapparatuur moet je niet doen. Die prijzen slaan kant noch wal.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 19-05-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het design is nu eenmaal een belangrijk punt bij keukenapparaten (in iedergeval de niet-professionele), dat hoeft niet noodzakelijk te worden vermeld. Het is dan ook niet direct vanzelfsprekend dat een totaal anders uitziend apparaat gelijkwaardig of beter kan zijn.

Wat betreft de wand van 10 apparaten: de leverancier kan ervoor zorgen dat hij apparaten kan repareren, of zorgen dat hij alle fronten ook van de verschillende modelseries op de tijdlijn redelijk makkelijk kan uitwisselen, of als hij het risico niet wil nemen een hele wand te moeten vervangen, expliciet afspreken met de klant dat hij niet kan beloven dat het design blijft passen mocht een apparaat vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Om hierop in te haken:

Fabrieksgarantie bij Miele is slechts 2 jaar. Je kunt hier extra garantie bijkopen (10 jaar voor 159 euro per apparaat), maar dat hebben wij destijds niet gedaan. Enerzijds door het vertrouwen in Miele, anderzijds doordat we gewoonweg door het budget heen waren.
Op de apparaten hebben we eind 2014 een Exclusive Care beurt uit laten voeren, waarmee je in feite een jaar garantie bijkoopt.
Ik weet niet wat nu wijsheid is, eerst met Miele verder of eerst via de leverancier.

Ben me overigens ook bewust dat de adviesprijzen onzinnig zijn, maar dit houdt het vergelijk met de prijzen die Miele communiceert wel eerlijk. Daarnaast, ik heb geen idee wat we voor de afzonderlijke apparaten hebben betaald, aangezien die in een totaalprijs voor de keuken zijn opgenomen.

Betreffende het design; je zou de brochures eens moeten bekijken :)
Miele gaat nogal prat op het "Panoramic Design" (Drie apparaten naast elkaar) en het "Qubic Design" (Vier apparaten, twee-aan-twee).
Me dunkt dat hier wel een lans voor te breken valt :)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou altijd eerst naar de leverancier gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:42:
Ik zou altijd eerst naar de leverancier gaan.
Ja, normaalgesproken ik ook, maar aangezien we nog binnen de Exclusieve Care periode zitten, is hier een wat aparte situatie ontstaan zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bijgekochte garantie is in NL een wassen neus. Aansprakelijkheid geldt hier voor zolang het redelijk is te verwachten dat het artikel meegaat. Miele stelt zelf 20 jaar bij gemiddeld gebruik - en daar zit je onder.

Maar zoals gezegd: dat recht heb je tav de leverancier. Miele hoeft je helemaal niets extra te bieden of gratis op te lossen. Je leverancier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat de bijgekochte garantie een wassen neus is, is me bekend. Was ook een van de overwegingen. Maar kan natuurlijk wel een hoop gedonder schelen voor een relatief beperkt bedrag.

Overigens wel een leuke kwestie:
Miele stelt dat de apparatuur 20 jaar meegaat, en de leverancier mag het oplossen. :)

Kan wel eens een balletje opgooien bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:44:
Bijgekochte garantie is in NL een wassen neus. Aansprakelijkheid geldt hier voor zolang het redelijk is te verwachten dat het artikel meegaat. Miele stelt zelf 20 jaar bij gemiddeld gebruik - en daar zit je onder.

Maar zoals gezegd: dat recht heb je tav de leverancier. Miele hoeft je helemaal niets extra te bieden of gratis op te lossen. Je leverancier wel.
Als hij die extra onderhoudsbeurt niet via dezelfde leverancier heeft gedaan, wat dan?

Garantie in Nederland is een raar ding. Het wordt tijd dat hier een wetsaanpassing op komt die het een en ander een stuk transparanter maakt, zoals:

2 Jaar fabrieksgarantie > 100% dekking
Verwachte totale levensduur 10 jaar > na het 2e jaar tot 10 jaar een aflopende verantwoordelijkheid die verschuift van de fabrikant naar de koper. Gaat een apparaat na 5 jaar stuk, dan is dat 3 jaar na de 100% dekkingsperiode dus 37,5% is voor kosten van de koper, de rest voor de fabrikant. Na 9 jaar is de fabrikant nog voor 12,5% verantwoordelijk.

Dat zou een stuk transparanter en eerlijker zijn en dwingt de fabrikanten ook tot het maken van deugdelijke produkten. Ik heb het idee dat steeds meer producten gemaakt zijn om het 2 jaar en 1 dag vol te houden.....

Dit alles uiteraard wel bij normaal gebruik. Bij zichtbare schade door grof gebruik wordt het een ander verhaal.... Ik zeg: Fotootje en laat een onafhankelijke commissie beslissen of het garantie is of user failure.

Als een fabrikant dan niet meer dan 2 jaar garantie wil geven, dan moet hij een verwachte levensduur van 2 jaar opgeven. Dan kan de klant beslissen of hij dat wel wil.

Of zeg ik nu iets doms?

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 19-05-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je direct naar de fabrikant gaat kan je daarna niet met de faktuur bij je leverancier aankloppen. Het is echter niet zo dat je garantie vervalt. Daarvoor moet onkundige reparatie bijvoorbeeld aangetoond worden. Daar kan je de fabrikant moeilijk van betichten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Fairy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:58:
[...]

Dat zou een stuk transparanter en eerlijker zijn en dwingt de fabrikanten ook tot het maken van deugdelijke produkten. Ik heb het idee dat steeds meer producten gemaakt zijn om het 2 jaar en 1 dag vol te houden.....
Dat is ook zo, en dat heet planned obsolescence. Daar zijn al hele interessante artikelen over te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ardjee schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:12:
[...]

Dat is ook zo, en dat heet planned obsolescence. Daar zijn al hele interessante artikelen over te lezen
Kwam t nét tegen in het apple forum ;)

Zoiets zouden ze dus kunnen afremmen met garantiemaatregelen. Dan kunnen de consumenten kiezen tussen kwaliteit en lange garantie, of troep voor 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 29-04 22:15
[...]
Of zeg ik nu iets doms?
Zijn wel een aantal mitsen en maren ...

Wat is de technische levensduur dan .. wie bepaald die .. wanneer ..
Per product .. Per leverancier ... of per product groep ..

Is tijd sinds aanschaf maatgevend .. of het aantal wasjes wat ik er mee heb gedaan ?
Wat is goed gebruik .. 5 jaar hetzelfde gebruiken in een gebied met zeer hard water.. tov een gebied met zeer zacht water verschilt nogal ... ook of je te veel wasmiddel gebruikt.

Kortom ik vrees dat er bij iedergeval zoveel specifieke zaken kunnen meespelen dat "transparantie" .. (lees een enorme vereenvoudiging vanuit de consumenten zijde gezien) .. zou kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:04:
Daarvoor moet onkundige reparatie bijvoorbeeld aangetoond worden. Daar kan je de fabrikant moeilijk van betichten ;)
Als een monteur al zegt dat een verlengsnoer het apparaat kapot maakt, lijkt me onkunde snel aangetoond... Dat klinkt namelijk meer als een urban myth dan een gefundeerde mening.

Hoe kan het eigenlijk dat er na 4 jaar al geen reserve-onderdelen beschikbaar zijn? Is dit een seriefout geweest waardoor Miele nu al door de voorraad heen is, en er de komende jaren dus veel meer klachten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

gekkie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:17:
[...]

Zijn wel een aantal mitsen en maren ...

Wat is de technische levensduur dan .. wie bepaald die .. wanneer ..
Per product .. Per leverancier ... of per product groep ..

Is tijd sinds aanschaf maatgevend .. of het aantal wasjes wat ik er mee heb gedaan ?
Wat is goed gebruik .. 5 jaar hetzelfde gebruiken in een gebied met zeer hard water.. tov een gebied met zeer zacht water verschilt nogal ... ook of je te veel wasmiddel gebruikt.

Kortom ik vrees dat er bij iedergeval zoveel specifieke zaken kunnen meespelen dat "transparantie" .. (lees een enorme vereenvoudiging vanuit de consumenten zijde gezien) .. zou kunnen gaan werken.
Dat blijft een lastig punt, en als je daar niet uitkomt zou het zo moeten zijn dat de fabrikant aantoont dat het apparaat snel gesleten is door slecht onderhoud (ontkalken). Een fotootje naar de commissie die dan zegt of het garantie is of dat de klant verwijtbaar is. Zou toch ideaal zijn?

Gewoon een bindende uitspraak door een ontafhankelijke partij, die beide partijen in overweging neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 19-05-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 29-04 22:15
Fairy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:23:
[...]
Dat blijft een lastig punt, en als je daar niet uitkomt zou het zo moeten zijn dat de fabrikant aantoont dat het apparaat snel gesleten is door slecht onderhoud (ontkalken). Een fotootje naar de commissie die dan zegt of het garantie is of dat de klant verwijtbaar is. Zou toch ideaal zijn?

Gewoon een bindende uitspraak door een ontafhankelijke partij, die beide partijen in overweging neemt.
Fototje wordt betwist .. en zo wordt het al snel een grote casus ..
En hoe lager de initiele drempel .. hoe drukker het wordt ... "nee heb je .. en ja kun je krijgen" principe ..

Waren dingen altijd maar zo simpel ... nu is er deels misbruik door de fabrikant door hun positie, maar door de consumenten zonder drempel nagenoeg dezelfde positie te geven krijg je echt niet minder problemen.

Maar goed in het geval van de TS wel een lastig probleem ... omdat het twistpunt eigenlijk niet zo zeer over het defect gaat, maar om daar uit voortvloeiende schade, die dan vervolgens ook nog eens esthetisch en niet technisch van aard is. Maar goed voor die prijzen zou esthetiek toch wel een onderdeel mogen zijn, in iedergeval bij de leverancier die het geheel als zodanig heeft geleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 19-05-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Wil dat toch weerleggen. Het defect is wel degelijk het twistpunt.
Ik ben prima tevreden met een vervangende oven. Desnoods een demomodel (je moet het insperience centre eens zien, hangen tientallen van die apparaten voor de sier :)).
Of anders een reparatie. Voor de omruil willen ze nu al 650 euro hebben.

Dat dat nu niet lukt kan mij niet aangerekend worden. In mijn ogen hadden ze een voorraadje moeten houden om aan dergelijke garantiegevallen te voldoen.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je moet je wel afvragen of een identiek apparaat niet over een paar jaar hetzelfde probleem gaat vertonen. Een lekke magnetronkuip lijkt mij op een ontwerp probleem, of in ieder geval iets wat tijdens het fabriceren fout gegaan is. Grote kans dat veel meer van die apparaten hetzelfde euvel hebben. Over 3 jaar zit je dan met een nog groter probleem, want dan is de coulance van de leverancier/Miele nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
zonoskar schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:14:
Je moet je wel afvragen of een identiek apparaat niet over een paar jaar hetzelfde probleem gaat vertonen. Een lekke magnetronkuip lijkt mij op een ontwerp probleem, of in ieder geval iets wat tijdens het fabriceren fout gegaan is. Grote kans dat veel meer van die apparaten hetzelfde euvel hebben. Over 3 jaar zit je dan met een nog groter probleem, want dan is de coulance van de leverancier/Miele nog lager.
En TS is daar niet de enige mee, m.a.w. Miele zou de benodigde onderdelen gewoon opnieuw moeten produceren. In plaats daarvan proberen ze nu extra te verdienen aan klanten met een defect apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 08:20

OgWok

U.N.C.L.E.

Laat ik het zo zeggen: klinkt niet als A klasse apparatuur èn A klasse service. Lijkt meer op gesteggel van een "dozenschuiver". Ze zouden het naar jou toe tot volle tevredenheid moeten oplossen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Volgens Miele is het nieteens dat het onderdeel er niet is, maar dat het een integraal onderdeel van de Magnetronoven is, en daarmee niet te repareren.

Overigens wel een terecht punt; als ik het heb; kunnen andere exemplaren het natuurlijk ook hebben. Wellicht dat ze het daarom ook gooien op 'we hebben hem niet meer, neem maar een nieuw type'. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:25:
Volgens Miele is het nieteens dat het onderdeel er niet is, maar dat het een integraal onderdeel van de Magnetronoven is, en daarmee niet te repareren.
Wut, dat is niet hoe ik ze ken.
Mijn ouders hebben en droger en wasmachine die 20 jaar mee is gegaan en waarvan de motors vervangen zijn. Jammer dat Miele nu ook voor de wegwerpmaatschappij lijkt te kiezen. Ik dacht dat Miele de enige witgoedfabrikant was die 20 jaar mee kon gaan met bij wijze van 1 reparatie van 1 a 300 euro gedurende die 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wel goed om dit topic te zien. Had idd ook het beeld dat Miele nog steeds stond voor "reteduur, maar daarvoor wel een supergoed en repareerbaar product".

Zijn die deurtjes niet over te zetten van oude naar nieuwe model? Of wordt dat gepruts?
Wel een smak geld zeg.. Maar 1 vervangen door een ander type doet natuurlijk wel afbreuk aan je Design keuken (ziet er wel echt mooi uit :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ardana schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:06:
[...]

Goede spullen kunnen zeker 20 jaar mee gaan
Dit klopt niet helemaal. Vooral elco's (electrische condensators) gaan vaak defect. De beste die verkrijgbaar zijn, gaan gemiddeld 10 jaar mee bij continue gebruik. Dus als je een inbouw koffiemachine oid hebt, dan staat hier continue spanning op. Dan is het helemaal niet zo gek dat er binnen 10 jaar een elektronicabord defect gaat.

on topic.
Ik zou bij Miele aankaarten dat je de 3 apparaten als set hebt gekocht, aangezien ze dit zelf ook als set vermelden.
Als er dus 1 niet meer gerepareerd kan worden en vervangen moet worden, zouden ze dus alle 3 vervangen moeten worden.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:53:
Overigens wel een leuke kwestie:
Miele stelt dat de apparatuur 20 jaar meegaat, en de leverancier mag het oplossen. :)
Daar kies je dan dus voor als leverancier zijnde, een kwaliteits merk voeren vraagt ook kwaliteits service :)

(Offtopic, volgens mij heeft mijn broer bijna dezelfde set, maar ipv dat koffiezetapparaat nog een losse oven oid :))

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zit natuurlijk iets in.
Ben overigens wel benieuwd naar jurisprudentie op dit vlak. Wellicht ook de rechtsbijstand eens op de hoogte stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:41
Juridisch gezien geeft Miele zelf aan dat het apparaat 20 jaar meegaat, dit houd voor de Nederlandse wet in dat jij 20 jaar garantie hebt op het apparaat, echter is het vervelende dat na de 2 jaar fabrieksgarantie jij moet aantonen dat zij een slecht product hebben geleverd, hier komt jou geluk echter, het betreft hier een onderdeel dat jij onmogelijk zelf stuk hebt gemaakt,

Beste in dit geval is in ieder geval de zaak te melden bij je rechtsbijstand, die kunnen je dan verder advies geven wat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:32:
Wel goed om dit topic te zien. Had idd ook het beeld dat Miele nog steeds stond voor "reteduur, maar daarvoor wel een supergoed en repareerbaar product".
Bij het kopen van mijn laatste stofzuiger/wasmachine/magnetron kwam ik na enig online zoeken al tot de conclusie dat Miele vooral teert op de naam en hun "er is geen betere"-slogan. Maar het is zeker niet meer waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Garantie in Nederland is een raar ding. Het wordt tijd dat hier een wetsaanpassing op komt die het een en ander een stuk transparanter maakt, zoals:

2 Jaar fabrieksgarantie > 100% dekking
Verwachte totale levensduur 10 jaar > na het 2e jaar tot 10 jaar een aflopende verantwoordelijkheid die verschuift van de fabrikant naar de koper. Gaat een apparaat na 5 jaar stuk, dan is dat 3 jaar na de 100% dekkingsperiode dus 37,5% is voor kosten van de koper, de rest voor de fabrikant. Na 9 jaar is de fabrikant nog voor 12,5% verantwoordelijk.
Als je de rechtspraak (ook van de geschillencommissie consumentenzaken) erop nazoekt, dan zie je dat er in de praktijk ook vaak zo'n constructie wordt gevolgd. Na twee jaar een harde cutoff houdt eigenlijk nooit stand, zeker niet als de fabrikant zelf toegeeft dat de verwachte levensduur twintig jaar is. Wel is het zo dat je natuurlijk na een x aantal jaren gebruik niet meer hoeft te verwachten dat reparatie kosteloos zal zijn. Je draagt immers wel het eigenaarsrisico. Praktisch zal het inhouden dat jij dus na een x aantal jaren gebruik aanspraak kunt maken op reparatie of vervanging tegen een vergoeding die enerzijds de verstreken gebruiksperiode reflecteert, en anderzijds de verwachting die je mag hebben over de totale levensduur. Miele heeft zoiets aangeboden (alhoewel zij niet de leverancier is en dus niet verantwoordelijk). De discussie gaat alleen nog over de redelijkheid van de geboden oplossing.

Eerlijk gezegd zou ik mij niet tot Miele wenden, want dat is niet jouw wederpartij. Ik zou de verkoper gewoon de situatie voorleggen en aansturen/onderhandelen op reparatie, dan wellevering van nieuwe apparaten tegen een sterk gereduceerde prijs.

Overigens denk ik dat het argument 'ook de goede apparaten moeten worden vervangen want anders klopt het design niet meer' niet zonder meer hout snijdt. Het blijven zelfstandige apparaten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nare man schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:22:
...
Overigens denk ik dat het argument 'ook de goede apparaten moeten worden vervangen want anders klopt het design niet meer' niet zonder meer hout snijdt. Het blijven zelfstandige apparaten.
Dat ligt er aan hoe het is verkocht lijkt me. Volgens mij is een keuken verkocht, koop van de onderdelen zijn als ik me niet vergis niet separaat aan de orde gekomen. Als je een auto koopt ga je er ook niet vanuit dat een non-conforme motorkap ineens bij vervanging door een technisch perfecte een totaal andere kleur mag krijgen, net zoals je er bij een keuken in mijn ogen niet direct op rekent dat een defecte kast (of apparaat) deur door een deur met een andere kleur en handgreep wordt vervangen.

Verder heb je natuurlijk gelijk: het gaat om de redelijkheid van de oplossing. Maar wat die precies is...

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 19-05-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-04 10:05

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Hebben jou keukenkastjes ook allemaal een andere stijl/kleur? het zijn toch zelfstandige kasten? :+

Je geeft een bak geld uit aan een "Stijl" van je keuken, dan zou ik ook pissig zijn als een vervanging een ander model/kleur zou hebben dan de originele set.

Dit argument is dus wel degelijk gegrond.

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
[...]

Had van mij ook niet gehoeven, als ze een bijpassend model hadden gehad. We hebben duidelijk voor Miele gekozen omdat ze én een combi én een koffieapparaat én een stoomoven hadden die bij elkaar pasten. Als dat geen issue was geweest, had ik de helft minder uitgegeven.
Aldoende zijn we bij het huidige aanbod gekomen.

Zojuist contact gehad met de rechtsbijstand. Ze willen de zaak eventueel oppakken, maar vinden het nu nog te vroeg. Het voorstel wat gedaan is, is precies dat; een voorstel.
Een kleine bloemlezing:
- Kosteloze vervanging van alle drie de apparaten lijkt niet redelijk. Ze denken eerder aan de helft van het voorgestelde bedrag, op basis van het gebruik wat we reeds gemaakt hebben van de apparaten. Vind dit overigens zelf ook billijk.
- Volgens hun heeft het nu nog geen zin om de aandacht te verleggen naar de leverancier, aangezien Miele de handschoen heeft opgepakt en een voorstel heeft gedaan. Naar alle waarschijnlijheid is er al contact geweest met de leverancier. Weet niet helemaal wat ik hiermee moet overigens :)
- Ze stellen voor een tegenvoorstel te doen, en als dat afgewezen wordt, gaan ze de zaak oppakken

Vanavond het tegenbod maar formaliseren, en dan zien we wel waar het schip strandt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
begintmeta schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:29:
[...]

Dat ligt er aan hoe het is verkocht lijkt me. Volgens mij is een keuken verkocht, prijzen van de onderdelen zijn als ik me niet vergis niet aan de orde gekomen. Als je een auto koopt ga je er ook niet vanuit dat een non-conforme motorkap ineens bij vervanging door een technisch perfecte een totaal andere kleur mag krijgen, net zoals je er bij een keuken in mijn ogen niet direct op rekent dat een defecte kast (of apparaat) deur door een deur met een andere kleur en handgreep wordt vervangen.
Verder heb je natuurlijk gelijk: het gaat om de redelijkheid van de oplossing. Maar wat die precies is...
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb bij mijn keuken bijvoorbeeld heel bewust gekozen geen koffie automaat in te bouwen ook al staat het zooo mooi.
In mijn geval is het de studioline van Siemens geworden. Als je google zie je dat bij iedereen die dingen als bosjes sneuvelen en als je pech hebt je inderdaad een nieuw model terug krijgt wat niet op het panorama aansluit. Hoor het in mijn sociale kringen ook altijd en dan voornamelijk over de koffieautomaat. In jou geval een magnetron maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. Als je dan kiest voor veel apparaten in dezelfde look zodat het mooi oogt loop je altijd risico dat er iets kapot gaat en niet meer aansluit op de rest.

Wens je veel succes met de rechtbijstand hopen dat die iets eruit kunnen slepen voor je....

p.s. wat is overigens het typenummer? In duitsland is best veel ouder miele spul nog steeds nieuw te koop. Meeste webshops verzonden voor 4 tientejs ofzo naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Mortum schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:31:
[...]
Dit argument is dus wel degelijk gegrond.
Dat jij er pissig van wordt, maakt natuurlijk niet dat mijn argument ongegrond is :P

Idem voor de opmerking over keukenkastjes.

Als je besluit om allemaal apparaten uit één serie te kopen omdat ze zo mooi bij elkaar passen (wat door de fabrikant onder één of andere flitsende naam wordt geadverteerd) dan maakt dat nog niet dat alle apparaten vervangen moeten worden als één niet meer leverbaar is.

[ Voor 32% gewijzigd door nare man op 19-05-2015 14:45 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
thefox154 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:37:
[...]

p.s. wat is overigens het typenummer? In duitsland is best veel ouder miele spul nog steeds nieuw te koop. Meeste webshops verzonden voor 4 tientejs ofzo naar NL.
Gaat om een 5080bm.
Kan altijd dat pad nog bewandelen, maar laat ik eerst maar eens kijken wat ik er bij Miele uit krijg.
De bewering dat als de mijne het heeft, het sowieso een riscio is, lijkt mij ook geen gekke.

Als ik zie dat er inderdaad her en der nog modellen te krijgen zijn, vraag ik me ook af waarom Miele zo snel en zo stellig zegt dat ze er niet meer aan kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nare man schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:44:
...
Als je besluit om allemaal apparaten uit één serie te kopen ...
Volgens mij is een keuken gekocht. Als ik een blauwe auto koop koop ik toch ook niet eigenlijk een hele reeks carrosseriedelen in dat bepaalde blauw (en allerlei andere delen, schroefjes,....) omdat die qua blauwtint zo mooi bij elkaar passen. Idem voor onderdelen van de keuken.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 19-05-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Als je de rechtspraak (ook van de geschillencommissie consumentenzaken) erop nazoekt, dan zie je dat er in de praktijk ook vaak zo'n constructie wordt gevolgd. Na twee jaar een harde cutoff houdt eigenlijk nooit stand, zeker niet als de fabrikant zelf toegeeft dat de verwachte levensduur twintig jaar is. Wel is het zo dat je natuurlijk na een x aantal jaren gebruik niet meer hoeft te verwachten dat reparatie kosteloos zal zijn.
Het Quelle arrest onderstreept anders dat reparatie kosteloos moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GlowMouse schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:54:
[...]

Het Quelle arrest onderstreept anders dat reparatie kosteloos moet zijn.
Ontbinding niet >:) Misschien is hoofdstuk 6 van 'De grenzen van het recht op nakoming'PDF van Daniël Haas ook hier wel een beetje interessant.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 19-05-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11
Fairy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:33:
....
Dat het een 3 eenheid is, is een lastige. Is dat bij de aankoop expliciet vermeld? Als dat niet het geval is, dan is het (volgens mij!) zo dat ze het defecte apparaat mogen vervangen door een gelijkwaardig, of beter model. Dat deze er iets anders uitziet is iets wat je niet kan afdwingen. ....
Onder gelijkwaardig zou ik in dit geval ook juist wel het uiterlijk meetellen. Aangezien dat een van de reden van aanschaf was. (maal drie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PROnline schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:59:
[...]

Onder gelijkwaardig zou ik in dit geval ook juist wel het uiterlijk meetellen. Aangezien dat een van de reden van aanschaf was. (maal drie).
Ben er bang voor, meestal wordt met gelijkwaardig bedoeld in de functionele zin, maar misschien is het beter dat uit te vechten met de verkoper en niet met ons, want zoveel mensen zoveel meningen.....

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 19-05-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tsjah, in principe hebben ze daar al een handreiking in gedaan door het aanbod te doen.
Dan blijft inderdaad de vraag over wat dan een redelijke vergoeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 11:31
De lekkende 'kuip' zal waarschijnlijk komen doordat de magnetische resonantie niet ingesloten wordt door een bepaalde metalen afscherming. Vaak wordt dit gedaan met aluminium (of koper) tape of gaas.
Als er een sterk magnetisch veld is in een aluminium afgeschermde ruimte en er is een spleet open werkt deze als antenne en zal er vanuit de spleet een magnetisch veld naar buiten worden gericht. Dit is in jouw geval problematisch omdat de electronica gefrituurd wordt.

Als je weet waar het lek zit en je handig bent zou je zelf aluminium tape kunnen kopen en hiermee het lek afplakken. (!) Dit stopt de antenne werking en kan ervoor zorgen dat je met de oude keukenapparatuur vooruit kan.

Je kan eventueel een monteur laten komen die de magnetron openmaakt en jullie dit samen proberen.

Het argument 'er mag geen verlengsnoer tussen' is volledig onzin. Het enige wat kan gebeuren is een te dun verlengsnoer; waardoor er spanningsval optreedt en je ipv 230V nog maar 210V overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Thanks voor de info.
Kan eventueel nog een optie zijn als we er echt niet uit gaan komen.
Voorlopig laat ik het aan Miele/Leverancier om met een oplossing te komen.

Verhaal over dat verlengsnoer raakte inderdaad kant nog wal. De letterlijke tekst:
"Ik heb gemerkt dat de stekker er niet helemaal in zat, en hem ook maar omgedraaid. Dan zou het niet meer voor moeten komen. Als het wel gebeurt, moet het verlengsnoer er tussenuit".

Leuk verhaal, maar er zit maar anderhalve meter snoer achter. Dat gaan we niet redden naar het stopcontact.

Iemand overigens een idee hoe ik de draai-uren van het apparaat naar voren kan krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:21
begintmeta schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:53:
[...]

Volgens mij is een keuken gekocht. Als ik een blauwe auto koop koop ik toch ook niet eigenlijk een hele reeks carrosseriedelen in dat bepaalde blauw (en allerlei andere delen, schroefjes,....) omdat die qua blauwtint zo mooi bij elkaar passen. Idem voor onderdelen van de keuken.
Als ik de TS goed lees is er geen keuken in een geheel gekocht waarbij de apparaten onlosmakelijk verbonden zijn met de keuken, maar zijn er gewoon 3 apparaten gekocht uit een serie die qua design bij elkaar passen en ws bij de rest van de keuken.
Zit momenteel met een kwestie, waarvan ik in alle eerlijkheid zelf niet goed weet wat ik ermee aan moet.
Begin 2011 heb ik een drietal Miele apparaten aangeschaft om in onze nieuwe keuken te plaatsen.
Dit volgens het "Miele Panoramic Design".
Ik zou dus niet direct willen stellen dat het auto argument hier op gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 19-05-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:57
Een fabrieksfout moet binnen de verwachte levensduur kosteloos worden hersteld. Heeft niks met garantie te maken.

Miele heeft zelf al aangegeven dat dit het geval is. Dit zou niet moeilijk voor de rechtsbijstand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dennism schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:45:
[...]

Als ik de TS goed lees is er geen keuken in een geheel gekocht waarbij de apparaten onlosmakelijk verbonden zijn met de keuken, maar zijn er gewoon 3 apparaten gekocht uit een serie die qua design bij elkaar passen en ws bij de rest van de keuken.

[...]

Zou goed kunnen, in iedergeval zijn '... de drie machines als drie-eenheid gekocht, vooral gebaseerd op het design ...' Maar ook hier kan het natuurlijk uitmaken hoe het in casu precies gegaan is bij de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dennism schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:45:
[...]

[...]

Tsjah, stellen dat het onderdeel van een auto betreft gaat denk ik te ver.

Het is echter wel zo dat ik een hoge kast met daarin een vriezer, koelkast en deze drie apparaten als geheel heb gekocht.
Dit als onderdeel van een grotere aanschaf.
(nieuwe deurtjes, nieuw blad voor de lage kasten, kookplaat, kranen etc).

Denk dus ook niet dat het een totaal losstaat van het geheel.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 29-04 07:26

WhiteDog

met zwarte hond

Wat ik niet begrijp is dat Miele een apparaat van nog maar een paar jaar oud niet meer kan repareren of vervangen. Ze moeten toch wel ergens in een magazijn nog wat van deze modellen liggen hebben?

Voor mijn goedkope whirlpool kon ik na 7 jaar ook nog een glasplaat en nieuwe deurgreep krijgen.

Ik hou het wel bij Siemens of Bosch volgende keer er wat stuk gaat... kosten drie toestellen evenveel als één van Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
WhiteDog schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:16:
Wat ik niet begrijp is dat Miele een apparaat van nog maar een paar jaar oud niet meer kan repareren of vervangen. Ze moeten toch wel ergens in een magazijn nog wat van deze modellen liggen hebben?

Voor mijn goedkope whirlpool kon ik na 7 jaar ook nog een glasplaat en nieuwe deurgreep krijgen.

Ik hou het wel bij Siemens of Bosch volgende keer er wat stuk gaat... kosten drie toestellen evenveel als één van Siemens Miele
Fixed that for you...

Ja, natuurlijk hebben we ook naar andere merken gekeken, maar we zijn bij Miele terecht gekomen om:
- Design van inbouwapparaten
- Design Gaskookplaat
- Inhoud stoomoven is fors groter dan de concurrentie, geldt deels ook voor de combi
- Koffieapparaat heeft vaste wateraansluiting

Destijds vonden wij het hiermee het geld waard.

Ik verbaas me er ook over dat er geen vergelijkbaar model te vinden is. Temeer omdat er pas vorig jaar een nieuwe lijn is geïntroduceerd, en er bij verschillende handelaren nog voorraad lijkt te zijn.
Heb het idee dat ze zelf wel doorhebben dat er iets mis gaat met deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:37:
...geld deels ook voor de combi
Das niet zo moeilijk als je essentiële onderdelen weglaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 29-04 07:26

WhiteDog

met zwarte hond

MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:37:
[...]
- Koffieapparaat heeft vaste wateraansluiting
Heb een maand of 2 geleden deze discussie gehad met een top verkoper van ATAG op een beurs. Hun koffiezet van 3000 € had dit niet. Zijn uitleg was dat het toch een heel "gedoe" zou zijn als daar wat mis mee zou gaan, water achter je keuken enzo. Ja want met je gewone waterleiding en koelkast met ijs heb je dat "probleem" natuurlijk niet... 8)7

Is het geen optie om online zelf ergens een toestel uit de vorige reeks aan te schaffen, daar deze her en der nog te krijgen zijn?

Je defect toestel laat je dan gewoon vervangen door een nieuw model, deze kan je dan weer online verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29

Die lui hebben er schijnbaar eentje liggen. Ff aan Miele laten weten, kunnen die hem voor je kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Niet de meest betrouwbare aanbieder als ik de site zo bekijk, maar zou een optie kunnen zijn.
Heb gisteren een tegenvoorstel gedaan. Ben benieuwd naar de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Doet me sterk denken aan een akkefietje wat ik met Miele had. Ging om iets andere bedragen, slechts een stofzuiger van 400 euro.
Dat ding viel ook binnen 3 jaar uit elkaar. Ik heb in eerste instantie de importeur aangeschreven, refererend aan dat ik verwachte met Miele een kwaliteitsproduct aangeschaft te hebben met een aanzienlijk langere levensduur dan slechts 3 jaar. Uit Vianen kwam toen het aanbod om de defekte onderdelen met 50% korting te vervangen....
Daarop heb ik een klacht bij het hoofdkantoor in Duitsland ingediend over deze benadering. Die hebben daarop de importeur weer aangeschreven die vervolgens alles kosteloos vervangen heeft. (inmiddels zijn we 2 jaar verder en vallen die nieuwe onderdelen ook weer uit elkaar.... Miele is niet mee wat het geweest is. Nog wel veel duurder dan de rest maar verder slechts gammele rommel waar de importeur geen verantwoordelijkheid voor wil nemen)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 23:21
hjkv schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 23:45:

Die lui hebben er schijnbaar eentje liggen. Ff aan Miele laten weten, kunnen die hem voor je kopen :)
Zou zomaar kunnen dat die al 4 jaar zo op die site staat... wat niet meer is dan een half vertaalde net-niet default magento shop :P
Mochten ze netjes hun spullen bij Miele inkopen zou er misschien wat mee te regelen zijn, maar als ze dat spul via een andere manier inkopen denk ik niet dat Miele met zo'n partij zaken wil doen. Als ze hem echt nog hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Kan inderdaad nog Miele Duitsland proberen.
Voorlopig hebben ze in ieder geval de nodige tijd nodig voor een reactie.
Misschien zijn ze alsnog op zoek naar een vervangend apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Update van mijn kant; Miele heeft zojuist gebeld.

Ze hebben een nette demo gevonden die ze aanbieden voor €400,-.

Scheelt me een slok op een borrel, maar ben toch wat huiverig dat ik deze ook na vier jaar af kan schrijven. Tough call...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Waarom zou je daarvoor bij moeten betalen? :S

Het apparaat is kapot gegaan binnen de garantie. Ze hebben een ander exemplaar gevonden, dus kunnen zonder problemen het apparaat vervangen.

Dat moet dan toch gewoon gratis gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tsjah, die garantie...
De officiële garantie is 2 jaar, en daarna ga je met afschrijving te maken krijgen.

Waar ik het nog wel op kan gooien is de uitgevoerde Exclusive Care, maar ook daar zijn de voorwaarden (bewust?) vaag van:
De voordelen op een rij
- uw apparaten behouden hun waarde door onderhoud en intensieve reiniging
- zorgeloos gebruik door betrouwbare Miele-apparaten
- tips van een expert voor de bediening en reiniging van uw apparatuur
- kostenvergoeding bij een reparatie tot 12 maanden na de controle
en
Miele geeft daarom na dit bezoek een jaar garantie op de apparatuur die gecontroleerd is.
edit:

Hoewel dit weinig ruimte voor interpretatie laat:
4. Bijzondere bepalingen
4.1 Gedurende 12 maanden vanaf de uitvoering van ExclusiveCare worden uitsluitend reparatiekosten overgenomen die door de serviceorganisatie van Miele Nederland of
een door Miele geautoriseerde dealer zijn uitgevoerd. lndien de door de cliënt gegeven omschrijving van de aard van de storing niet leidt tot een vaststelling van deze storing
door de servicetechnicus en bovendien een verdere inspectie van het apparaat ook geen vaststelling van een mogelijke andere storing oplevert, zullen voorrijkosten en een ½
uur arbeidsloon in rekening worden gebracht. Dit volgens de op dat moment geldende tarieven.
4.2 Niet gratis worden gerepareerd defecten aan c.q. verlies en beschadiging van het apparaat als gevolg van:
- bedrijfsmatig en/of oneigenlijk gebruik
- oorzaken van buitenaf
- schade die gedekt wordt door een andere verzekering
- schade als gevolg van het gebruik van niet-originele Miele-accessoires en -toebehoren (raadpleeg de Miele Shop op www.miele.nl voor het gebruik van originele Mieleaccessoires).
4.3 Bij reparaties aan inbouwapparaten, die daar voor uit- en ingebouwd moeten worden,kan Miele Nederland B.V. niet instaan voor gevolgschade die veroorzaakt wordt door
de wijze waarop derden de apparaten in de keuken hebben in- en uitgebouwd.

[ Voor 60% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Voorstel van Miele was in eerste instantie om de oven om te ruilen voor een nieuw model met bijbetaling van €650.
Ik vind € 400 voor een demo model dan nog wel flink aan de prijs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Je hebt het rotding een jaar geleden (toch?) op eigen kosten een beurt laten geven. Ze melden "kostenvergoeding bij een reparatie tot 12 maanden na de controle". Is het meer of minder dan 12 maanden geleden?

Maar goed, mocht het op economische levensduur/afschrijving aankomen:
Miele stelt dus dat de kosten van de reparatie €400,- zijn.
De apparatuur is nu 4 jaar oud, terwijl Miele de levensduur op 20 jaar stelt.
Je hebt dus 20% van de levensduur gehad, dus zou je €80,-.euro moeten betalen.

Ik zou Miele er ook eens stevig op aanspreken dat je kneiterdure spullen hebt verkocht in de veronderstelling dat het degelijk spul is en lang mee gaat. Daarbij heb je nog eens een extra servicebeurt geregeld.
Als keukenapparatuur van vele duizenden euro's kapot gaat binnen een aantal jaar, heeft Miele dat gewoon op te lossen. Dat ze niet alle keukenapparatuur willen vervangen omdat jij alles gelijk wil houden is opzich begrijpelijk, maar ze hebben nu gewoon het juiste vervangende apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat was het koffieapparaat en niet de magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nee, de servicebeurt is op alle vijf apparaten uitgevoerd :)
Kostte natuurlijk ook een rib uit m'n lijf.

Alleen de koffieautomaat werd gerepareerd n.a.v. deze beurt.

Ben nu na aan het denken om voor te stellen om met terugwerkende kracht de 10 jaars garantie nog af te nemen. Kijken of ze daar wat mee kunnen. Betaal ik die 400 euro, maar wel 5 jaar restant garantie op de apparaten.

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MikeyMan schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:59:
Tsjah, die garantie...
De officiële garantie is 2 jaar, en daarna ga je met afschrijving te maken krijgen.
uw apparaten behouden hun waarde
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Niet gezegd dat dat de nieuwwaarde is natuurlijk.

Hoewel ik van die dieptereiniging ook weinig gemerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit dat soort apparatuur een servicebeurt laten geven? Ik weet niet wat het gekost heeft, maar als het 200 euro per apparaat is, dan kan je (maal 5) apparaten gewoon eens in de 5 jaar een nieuwe kopen.

Pagina: 1 2 Laatste