Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 22:15
Hi!

Ik heb een Miele W3203 wasmachine staan waarvan het water niet meer warm wordt. Ik heb vandaag het warmte element al vervangen maar helaas zonder resultaat. Het 90 graden programma blijft gewoon koud. Nu is er over dit type wasmachine niet bijster veel te vinden op internet dus benader ik mijn vrienden van Tweakers.

Dat warmte element laat ik zitten. Kan nooit kwaad om dat te vervangen. Kan ik er nu bijna vanuit gaan dat de ntc voeler kapot is? Of zijn er meer dingen die ik over het hoofd zie die niet werken.

Bij een normaal programma op 30 graden blijft hij op een gegeven moment hangen op een bepaald moment in het programma. Het water hoort dan warm te zijn maar is dan koud. Verder functioneert de wasmachine gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Heb je nog andere programma's met warmte erin? Zo ja, wat doen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Allen doen hetzelfde. Op gegeven moment blijven ze op een bepaald aantal minuten hangen. En ik vermoed dat dat het moment is dat het water op temperatuur moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:29
Misschien een relais die gaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:31
Probeer het eens op www.circuitsonline.net, daar zitten veel witgoed experts.

Wel graag de oplossing hier ook nog even terugkoppelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Ik ben iets verder denk ik. Ik heb de NTC uit de wasmachine gehaald en aan de multimeter gelegd. Koud geeft deze de volgende waarde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Z7Iad0.jpg

In een glas met warm water geeft die de volgende waarde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SwypLe2.jpg

Ik kan er nu denk ik wel vanuit gaan dat de NTC sensor niet stuk is aangezien deze zijn waardes nog gewoon doorgeeft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Of iets waardes doorgeeft wil niet zeggen dat de waardes correct zijn. Bij een NTC vrij sterk afhankelijk van de R en B waardes.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
NTC was binnen en heb ik vervangen. Wasmachine weer dichtgemaakt en nog steeds blijft het water koud. Vastberaden dit zelf op te lossen maar ben op dit moment even het spoor bijster. Relais vervangen of is iets anders?

Programma draait tot het moment van verwarmen van water. dan blijft het aantal minuten staan en gebeurt er niets meer. Programma wordt ook niet afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

Het is hierboven al gezegd, het is logisch, en je zegt het nu zelf ook. Als het water niet warm wordt en het verwarmingselement goed is, krijgt die waarschijnlijk geen prik. Dat kan je misschien gewoon checken met je multimeter, kijk of er een potentiaalverschil over het element komt te staan of niet. Zo nee, dan moet het wel het relais (of een ander deel van de voeding) zijn. Probeer op het relais te tikken als 'ie aan het verwarmen is, misschien doet 'ie dan wel wat en weet je het zeker :+

Waarschijnlijk probeert 'ie het element te schakelen en wacht 'ie tot de temperatuur omhoog gaat. Dat gebeurt uiteindelijk niet (volgens de werkende NTC) dus de wasmachine heeft zoiets van :? :z

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 24-06-2019 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Hang eens een 100W gloeilamp op de aansluitingen van je verwarmingselement, als het goed is gaat deze branden als de machine wil verwarmen. Maar zoals hierboven aangegeven, circuitsonline.net is de plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
Gisteren na het NTC en verwarmingselement een relais besteld. Die was net binnen en gemonteerd. En hop! Het ruitje is lekker warm tijdens het wassen! Nu de was weg werken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:29
Jippy ik heb de wasmachine dus gewonnen. Belangrijker fijn dat ie het weer doet.

[ Voor 33% gewijzigd door martijnr17 op 25-06-2019 19:08 ]

Pagina: 1