Wasdroger, condens of warmtepomp ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:16
We zijn op zoek naar een nieuwe wasdroger daar onze AEG condensatie na 15 jaar versleten is.
Nu geraken we er maar niet uit of we een condens of warmtepompdroger moeten kopen.
Ik ben niet zo voor die warmtepomp omdat ik toch regelmatig lees over defecten die eraan kunnen komen, het langer drogen het niet goed droog zijn van de was.
Condensatie verbruikt dan wel meer maar we gebruiken de kast een 2 a 3 x in week.
We hebben ook zonnepanelen dus dat maakt ook al wat goed.
De kast zou een type van 8 kg moeten zijn en dan van merk zouden we richting Bosch, AEG willen gaan en geen dure kast meer van €1000 maar rond de 4 a 500 euro.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hebben jullie een voorkeur voor een merk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Wil je nu minder uitgeven of op termijn besparen? Dat is de meest essentiele vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
De prijs van een condensdroger of warmtepomp model ligt nagenoeg gelijk dus dat is het probleem niet.
Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de vroegtijdige defecten aan een warmtepompmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25
Wij hadden ook een condensdroger en zijn overgestapt op warmtepomp droger. Deze laatst is zuiniger, stiller, produceert minder warmte, maar doet er langer over. Wij zijn ook destijds na uitzoeken voor het beste model van ongeveer € 400,00 gegaan, met de gedachte dat als hij het drie jaar blijft doen, dan kopen we gewoon weer een nieuw model in die prijsklasse (techniek wordt snel beter) en één van € 1000,00 kan ook na drie jaar kapot gaan en je zit langer met oude techniek.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
Ik vraag me ook af of een warmtepompdroger zoveel nuttiger is... Bv bij mij staat het in een redelijk koude ruimte of het dus veel zin heeft weet ik niet...

Nu een condensdroogkast van bv beko kost ook 400 euro een whirlpool warmtepompdroogkast ook 400 euro .. waarbij het grootste verschil de beko 5 jaar garantie heeft terwijl de whirlpool maar 2 jaar heeft

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Gisteren een Bosch condensatiedroogkast gekocht voor €449 met 5jaar garantie inbegrepen.

Het weinige gebruik(1 a 2x week voor witte was) en de capaciteit van onze zonnepanelen hebben de doorslag gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Je hebt er al één aangeschaft, dus het maakt niet meer echt uit maar ik heb wel eens begrepen dat warmtepomp drogers meer vocht uitstoten richting de ruimte waar ze in staan en dat je hiermee op moet passen wanneer de droger in een kleine ruimte staat (hoge vochtigheid, eerder kans op kortsluiting).

Geen idee of het waar is; maar het is wel iets wat ik nog op mijn "lijstje" heb staan van zaken die ik verder uit moet zoeken zodra ik zelf toe ben aan een nieuwe droger.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

XyritZz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:52:
Je hebt er al één aangeschaft, dus het maakt niet meer echt uit maar ik heb wel eens begrepen dat warmtepomp drogers meer vocht uitstoten richting de ruimte waar ze in staan en dat je hiermee op moet passen wanneer de droger in een kleine ruimte staat (hoge vochtigheid, eerder kans op kortsluiting).

Geen idee of het waar is; maar het is wel iets wat ik nog op mijn "lijstje" heb staan van zaken die ik verder uit moet zoeken zodra ik zelf toe ben aan een nieuwe droger.
volgens mij juist niet....ik heb een warmtepomp droger en die warmt wel de ruimte op... maar de lucht is kurk droog....

een gewone condensdroger stoot juist wel heel veel vocht uit. deze condensor werkt met veel hogere temperaturen en kan dus niet al het vocht condenseren.... een warmtepomp droger werkt met flink lagere temperaturen dan een normale condensdroger... en condenseert veel beter.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
cactusman schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:56:
[...]

volgens mij juist niet....ik heb een warmtepomp droger en die warmt wel de ruimte op... maar de lucht is kurk droog....

een gewone condensdroger stoot juist wel heel veel vocht uit. deze condensor werkt met veel hogere temperaturen en kan dus niet al het vocht condenseren.... een warmtepomp droger werkt met flink lagere temperaturen dan een normale condensdroger... en condenseert veel beter.
Oke, goed om te horen want bij mij staat de droger in een piepkleine ruimte :). Voorkeur voor mij had sowieso al om wanneer de boel vervangen wordt voor een warmtepomp droger te gaan, maar las her en der (volgens mij bij nadelen van sommige apparaten op Coolblue) dat ze erg veel vocht uitstoten waardoor ik aan het twijfelen was geraakt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:50
Ben voor een wasdroger aan het kijken. Voorkeur gaat uit naar warmtepomp. De prijs verschillen zijn nogal groot, zo een beetje vanaf 400 t/m 1600 euro. Vind het lastig te zien wat nu de daadwerkelijke verschillen zijn. Vul capaciteit is 7,8,9kg verschilt ook niet superveel. Sommige mensen geven max score aan apparaat van 400 euro. Andere geven de minimum score. Maar hetzelfde zie je bij apparaten van 1000 euro.
Sommige hebben self-cleaning sensor etc. Daar zeggen sommige mensen ook dat deze sensoren sneller storing geven.

Die hele dure modellen hebben ook wi-fi en een app etc. Dat hoef ik allemaal niet.

Kortom ik vind het maar lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@kr4t0s ik zou kijken naar iets met self cleaning zodat er minder kans op issues zijn of optimaal gebruik.
Uit eindelijk voor een AEG gegaan met een inox/rvs trommel en een self cleaning warmtepomp. Dus maar 1 filter.
Waar je ook op kunt letten is het lawaai. Warmtepompdroogkasten zijn doorgaans luidruchtiger

[ Voor 17% gewijzigd door Icekiller2k6 op 08-12-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:29:
@kr4t0s ik zou kijken naar iets met self cleaning zodat er minder kans op issues zijn of optimaal gebruik.
Uit eindelijk voor een AEG gegaan met een inox/rvs trommel en een self cleaning warmtepomp. Dus maar 1 filter.
Waar je ook op kunt letten is het lawaai. Warmtepompdroogkasten zijn doorgaans luidruchtiger
Denk dat het Miele TCE620WP Eco wordt.
pricewatch: Miele TCE620WP Eco

Lijkt mij een goede zonder al te veel onzin features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@kr4t0s oef dat is duur. Hier is het de AEG T65771DIH geworden 517 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:47
Wij stonden een half jaar geleden ook voor deze keuze i.v.m. een nieuwe woning.
We hadden altijd een Miele droger met zo'n afvoer naar buiten, maar dat kon dus niet meer in onze nieuwe woning.

Uiteindelijk gekozen voor een AEG variant ( pricewatch: AEG T76785NIH ), deze kostte destijds 502,35 (BCC) en mijn vrouw is er erg gelukkig mee, en ik ook want qua verbruik schijnen ze aanzienlijk zuiniger te zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

karine1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:22:
De prijs van een condensdroger of warmtepomp model ligt nagenoeg gelijk dus dat is het probleem niet.
Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de vroegtijdige defecten aan een warmtepompmodel.
Ik heb nu 3,5 jaar een warmtepompdroger. Die doet het tot nu toe vlekkeloos, en dat in tegenstelling tot de condensdrogers die wij eerder hebben gehad, die hielden het bij ons niet langer dan een jaar of 3 vol.

Wij hebben een BEKO DPU 7380X.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
mkleinman schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:14:
[...]

Ik heb nu 3,5 jaar een warmtepompdroger. Die doet het tot nu toe vlekkeloos, en dat in tegenstelling tot de condensdrogers die wij eerder hebben gehad, die hielden het bij ons niet langer dan een jaar of 3 vol.

Wij hebben een BEKO DPU 7380X.
De droger van mijn ouders is al 20 jaar oud. Miele condensdroger, model weet ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13

JdM

Humbled

Ik heb 8 jaar terug een oude Miele luchtafvoerdroger gekocht (50 euro geloof ik voor betaald) en zelf helemaal gereinigd (bedenk me nu dat ik dat best weer een keer kan doen). De 70 euro meer verbruik aan energie/jr ten opzichte van een warmtepompdroger maakt deze keuze voor mij het goedkoopst. Er gaat hooguit een keer een riem kapot aan zo'n ding, de prognose is dat hij dus nog wel 18 jaar meegaat. Een condensdroger is onzuiniger en defectgevoeliger dan een luchtafvoerdroger, dus die neem ik al helemaal niet.

[ Voor 28% gewijzigd door JdM op 13-12-2017 21:44 ]

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:30:
Ik vraag me ook af of een warmtepompdroger zoveel nuttiger is... Bv bij mij staat het in een redelijk koude ruimte of het dus veel zin heeft weet ik niet...

Nu een condensdroogkast van bv beko kost ook 400 euro een whirlpool warmtepompdroogkast ook 400 euro .. waarbij het grootste verschil de beko 5 jaar garantie heeft terwijl de whirlpool maar 2 jaar heeft
Beiden merken zou ik vermijden. Kies voor een Zanussi, AEG, Miele, Siemens of Bosch.
XyritZz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:12:
[...]

Oke, goed om te horen want bij mij staat de droger in een piepkleine ruimte :). Voorkeur voor mij had sowieso al om wanneer de boel vervangen wordt voor een warmtepomp droger te gaan, maar las her en der (volgens mij bij nadelen van sommige apparaten op Coolblue) dat ze erg veel vocht uitstoten waardoor ik aan het twijfelen was geraakt.
Hoeveel vocht er wordt uitgestoten hangt van het model af. Dit is voor condens en warmtepompdrogers hetzelfde. Beiden onttrekken vocht door middel van condensatie.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 14-12-2017 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Anoniem: 159816
tis uiteindelijk een AEG geworden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 08:45
Even een potje necrofilie op zo'n antiek topic, maar misschien is het handig voor iemand die later nog eens advies zoekt...

We hebben zelf deze week gemerkt dat er met zo'n warmtepompdroger gemakkelijker iets kapot kan gaan als je verkeerd schoonmaakt.

Hier voor hadden we een condensdroger van Miele: haast onverwoestbaar. Koellichaam eens in de paar weken er uithalen, goed uitspoelen en er weer in. Kan weinig fout aan gaan.

Bij de warmtepompdroger is het koellichaam veel kleiner en veel kwetsbaarder. Een dun roostertje met kammen van aluminium, waar je het stof tussenuit moet halen ivm de airflow. Veel mensen doen dat met een stofzuiger en bewegen ook nog eens rats-rats haaks op de richting van de kammen. Als je dat doet, buig je de kammen dicht en kill je de airflow echt.

Ja het staat in het boekje, maar hoeveel mensen lezen dat nou?

Ik had gelukkig een stuk voorzichtiger gedaan en bij mij zijn er maar een paar van die strookjes metaal licht verbogen. Maar voortaan doen we't dus met een tandenborsteltje. :z

Bij dit soort drogers kan dat koellichaam NIET worden vervangen, aldus de monteur. Het is integraal onderdeel van het warm/koelsysteem wat zij gesloten houden. Dus sloop je dat roostertje, dan mag het hele koelsysteem worden vervangen. Bij Samsung is dat ook nog'ns geïntegreerd met het bouwwerk van de motor, dus de hele onderbak mag er uit. €300 verder...

Gelukkig was't bij ons niet zo ver.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:06
Bij ons werkte de Bosch warmtepompdroger vanaf het begin dat we hem net hadden slecht.
Alles sensoren schoongemaakt en nog werkte hij waardeloos. (timer liep constant op en werd niet echt goed warm)
Ik heb toen de filters eruit gehaald en met een compressor spuitpistool (met de nippel eraf gedraaid) daar in het gat geblazen (oppassen dat je de ribbels van de condensor niet raakt)
Toen heb ik er met een gieter water ingegoten bij het filter en hem een aantal keren laten draaien zonder iets erin.

Daarbij heb ik de wateropvangbak geleegd wanneer deze weer vol zat. (stuk of 3x)
Hierna eigenlijk totaal geen problemen meer gehad en hij werkt nu prima.
Dit is waarschijnlijk totaal niet de voorgeschreven methode maar hier heeft het prima gewerkt.
Dit is natuurlijk wel op eigen risico.

Wij hebben hem nu ongeveer 5 jaar en hebben de variant met een dubbel filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10

Cis

Liegebeest schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:28:
Even een potje necrofilie op zo'n antiek topic, maar misschien is het handig voor iemand die later nog eens advies zoekt...

We hebben zelf deze week gemerkt dat er met zo'n warmtepompdroger gemakkelijker iets kapot kan gaan als je verkeerd schoonmaakt.

Bij de warmtepompdroger is het koellichaam veel kleiner en veel kwetsbaarder. Een dun roostertje met kammen van aluminium, waar je het stof tussenuit moet halen ivm de airflow. Veel mensen doen dat met een stofzuiger en bewegen ook nog eens rats-rats haaks op de richting van de kammen. Als je dat doet, buig je de kammen dicht en kill je de airflow echt.

Ja het staat in het boekje, maar hoeveel mensen lezen dat nou?
Ik niet. Maar had na 2 keer al goed door dat ik het roostertje aan het verpesten was. Dus met een heel dunne schroevendraaier een aantal metaaltjes weer teruggebogen.
Irritant is wel dat er stof in het rooster blijft zitten dat licht vochtig is. Dit gaat dus klonteren en vastplakken. Een borsteltje helpt dan niet meer. Dus zit ik alsnog te prutsen met een dun plasticje om de stofplukken eruit te wippen :(

[ Voor 6% gewijzigd door Cis op 09-02-2019 09:48 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Klopt helemaal ja... Helaas een zwaktepunt van wartepompdrogers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:46:
Beiden merken zou ik vermijden. Kies voor een Zanussi, AEG, Miele, Siemens of Bosch.
Ooit kochten wij een droger toen we nog met zijn tweeen waren.
Toen wasten we vrij weinig en hadden zoiiets van: "Een droger is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk."

Wij kochten toen een goedkope Nordland condensdroger voor iets van 250 euro.

Natuurlijk is dat nu heel anders met kinderen van bijna 8 en 4 jaar.
Een droger is niet meer nice to have, maar een must have.

Maar dat kreng gaat maar niet kapot! Intussen gaat hij zijn elfde levensjaar in met minimaal 4-5 draaibeurten per week.

4 jaar geleden een keer voor 20 euro de riem vervangen, maar verder blijft hij maar doorgaan.

Toch ben ik de laatste tijd wat om mij heen aan het kijken... Ik wil eigenlijk wel naar een warmtepomp droger toe. Misschien met een leuke aanbieding ofzo.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:12:
[...]

Ooit kochten wij een droger toen we nog met zijn tweeen waren.
Toen wasten we vrij weinig en hadden zoiiets van: "Een droger is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk."

Wij kochten toen een goedkope Nordland condensdroger voor iets van 250 euro.

Natuurlijk is dat nu heel anders met kinderen van bijna 8 en 4 jaar.
Een droger is niet meer nice to have, maar een must have.

Maar dat kreng gaat maar niet kapot! Intussen gaat hij zijn elfde levensjaar in met minimaal 4-5 draaibeurten per week.

4 jaar geleden een keer voor 20 euro de riem vervangen, maar verder blijft hij maar doorgaan.

Toch ben ik de laatste tijd wat om mij heen aan het kijken... Ik wil eigenlijk wel naar een warmtepomp droger toe. Misschien met een leuke aanbieding ofzo.
N=1 ervaringen zeggen niet zoveel. Je kan altijd mazzel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 11:13
Wij hebben een warmtepompdroger van Bosch, wordt vrij intensief gebruikt. Twee stoffilters, die maak ik voor elke droogbeurt schoon en een soort sponsje onderin, die doe ik eens per maand oid. De machine is behoorlijk veel stiller dan een condensdroger, maar doet wel aanzienlijk langer over een programma (bijv 2u51m voor 7kg was).
Ik heb ‘em ook gekozen voor het verbruik, maar dit verder niet echt kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1192354

Bosch condensdroger 14 jaar gedraaid. Nooit wat mee gehad. Nu gestopt... Heb 't vermoeden stof en pluizen overal tussen. Ga toch eindelijk maar voor een nieuwe Bosch😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:31
XyritZz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:52:

Je verhaal klopt, onze siemens is hierdoor kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ramon_1984 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Je verhaal klopt, onze siemens is hierdoor kapot gegaan.
Verhaalt klopt niet. Als je warmtepompdroger vocht uitstoot naar de ruimte is hij al kapot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 05:00:
[...]

Verhaalt klopt niet. Als je warmtepompdroger vocht uitstoot naar de ruimte is hij al kapot...
Neej hoor, een droger blaast vocht via de warme lucht naar buiten toe.
Dit noemen ze " Vochtuitstoot / condensatie-efficiëntie "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 05:00:
[...]

Dat betwijfel ik, het staat bij sommige modellen echt specifiek als nadeel benoemd op CoolBlue dat ze niet geschikt zijn voor kleine ruimten vanwege de uitstoot van vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
XyritZz schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:59:
[...]

Dat betwijfel ik, het staat bij sommige modellen echt specifiek als nadeel benoemd op CoolBlue dat ze niet geschikt zijn voor kleine ruimten vanwege de uitstoot van vocht.
Dat is dus gewoon junk apparaatuur. Geen vochtafdichting op de deur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:05:
[...]

Dat is dus gewoon junk apparaatuur. Geen vochtafdichting op de deur :X
Hoezo junk apparatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het vocht hoort in het riool of opvangbak te gaan, niet verspreid te worden in de ruimte. Afgaand op de beschrijving van Coolblue komt die vochtuitstoot naar de ruimte door een niet-afdichtende deur. Nou... lekker dan.

Bij wasmachines pikken we ook geen lekkende deur.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:12:
[...]

Het vocht hoort in het riool of opvangbak te gaan, niet verspreid te worden in de ruimte. Afgaand op de beschrijving van Coolblue komt die vochtuitstoot naar de ruimte door een niet-afdichtende deur. Nou... lekker dan.

Bij wasmachines pikken we ook geen lekkende deur.
condensatie-efficiëntie staat in de specificaties van elke droger, ook duurdere van bosch/siemens laten een hoop vocht in de ruimte ontsnappen.

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 09:25
ben op zoek naar een (warmtepomp) droger mijn oog is gevallen op de bosch WTR85V02NL black friday aanbieding mm €499 deze heeft geen zelfreinigde condensor. Is dit een voordeel dat deze optie er niet op zit, heb gelezen dat er bij de oudere modellen vaak een storing wordt veroorzaakt door deze optie. Weet iemand hoe het zit met de nieuwere modellen of is er een ander type dat interessanter is

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-05 10:31
Ik heb de Bosch WTW8446ENL bij Expert gekocht voor € 624, en op dit moment loopt er ook een cashback bij Bosch van € 75. Dus uiteindelijk kost hij € 549.
Deze heeft wel een zelfreinigende condensor, en ik zie dit niet perse als een nadeel. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:48
tellorian schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:00:
Ik heb de Bosch WTW8446ENL bij Expert gekocht voor € 624, en op dit moment loopt er ook een cashback bij Bosch van € 75. Dus uiteindelijk kost hij € 549.
Deze heeft wel een zelfreinigende condensor, en ik zie dit niet perse als een nadeel. Maar we gaan het zien.
Bevalt die een beetje? Ik zit er ook aan te denken om voor dit model te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-05 10:31
Rob112 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:45:
[...]

Bevalt die een beetje? Ik zit er ook aan te denken om voor dit model te gaan
Ja, echt een goed apparaat. Ietsje luider dan dat ik verwacht had maar wel goed te doen. Alles is prima droog en aansluiten op de afvoer was ook een fluitje van een cent. Wel goed opletten, in de handleiding staat een andere pagina tussen het stappenplan van het aanpassen naar afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
fv12 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:33:
ben op zoek naar een (warmtepomp) droger mijn oog is gevallen op de bosch WTR85V02NL black friday aanbieding mm €499 deze heeft geen zelfreinigde condensor. Is dit een voordeel dat deze optie er niet op zit, heb gelezen dat er bij de oudere modellen vaak een storing wordt veroorzaakt door deze optie. Weet iemand hoe het zit met de nieuwere modellen of is er een ander type dat interessanter is
Zie mijn eerdere post in deze thread over het reinigen van de condensor: dit kan ongelooflijk fout gaan als je niet goed uitkijkt. Als je'm verkeerd schoonmaakt verbuig je de koel-ribben, waardoor de luchtstroom wordt geblokkeerd en je droger veel slechter gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 14:27
Schoonmaken moet je inderdaad voorzichtig doen. Ik heb net gemerkt dat ik bij mijn (nieuwe) AEG t7dbn460 de voorklep open kan zetten en ook het luikje van de warmtewisselaar terwijl de machine gewoon loopt. Dan kan ik eventueel gekoekt vuil afspuiten met een plantenspuit en water plus vuil pompt ie dan in de afvoer.
Let bij wasdrogers wel op de energielabels, A+++ scheelt behoorlijk veel in verbruik vergeleken met A++. (Bij wasmachines maakt het minder uit).
Pagina: 1