Zonnepanelen op klein plat dak maximale opbrengst.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44
Graag wil ik zonnepanelen plaatsten op nieuwbouwhuis. Ik hoor graag wat jullie van mijn overwegingen vinden.

Zie aangehecht een schets en de maten van het dak.

Formaat plat dak

Nu ben ik een beetje aan puzzelen met het plaatsen van panelen, zie de volgende schets.

Paneel indeling

Om maximaal gebruik te kunnen maken van de ruimte had ik gedacht om een groot paneel (2x1) voor A, B, C, E, F, H, I. Voor D, G, J is er dan plek voor reguliere panelen (1,6x1). Is het combineren van verschillende maten mogelijk?

Op basis van: https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/ kom ik dan op de volgende rendementen:
J, I, H - Afname van 2,5% door zuid/zuidoost en 5% door hellingshoek van 15 graden.
G, F, E, B, C, D- Afname van 2,5% door zuid/zuidoost, 5% door hellingshoek van 15 graden en 3% door te dichte plaatsing op panelen ervoor.
A - Afname van 2,5% door zuid/zuidoost en 3% door te dichte plaatsing op panelen ervoor.
Klinkt dit logisch?

Qua panelen dacht ik om hoge piekwatt panelen te kiezen. Bijvoorbeeld de LG Neon BiFacial 400. Is dit een goede keuze?

Echter die panelen zijn er alleen in het formaat 2x1. Welke zou ik dan moeten kiezen voor die van 1.6x1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

Is het huis al opgeleved ?
Zo ja, kan je foto's van de dakrand laten zien ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
FD2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:21:
Is het huis al opgeleved ?
Zo ja, kan je foto's van de dakrand laten zien ?
Vanaf boven bedoel je? Heb nog niet een voldoende lange ladder. Die ga ik morgen even halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ok, neem dan ook een rolmaat, potlood en kladblok mee naar boven.
Hoe nauwkeuriger de planning, des te beter de waarschijnlijkheid dat je bij de uitvoering niet voor verrassingen komt te staan.
Foto's van de dakrand en alle obstakels, eventuele hoogbouw in de omgeving enz

En wat is je motivatie ? Millieu ? Geld besparen ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Milieu is het primaire doel, dus wil vooral zoveel mogelijk opbrengst. Snap dat daarmee de terugverdientijd wel langer gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En het andere lege vlak? Passen ook panelen?

Je kan ook kijlken naar een oost/west voor je hoge dak.
jacovn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Die panelen zijn 1590 x 1053

Afhankelijk van de overige gegevens die je nog aanlevert (schaduw? 1 of 3-fase in huis)

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 18:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Niet echt. Is verdieping lager en veel meer schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar dat is toch zuid/oost/zuid gericht en ligt ervoor?
(maar ieder zijn keuze. Misschien wel belangrijk om rekening mee te houden indien uitbreiding)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06
Je kan ook een zonneschans maken, dan kan je er zo 3 extra kwijt.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ja. De eerste verdieping ligt ook zuid/zuidoost.

Wellicht nog even terug naar mijn vragen. Kan je meerdere formaten door elkaar heen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
giantgiantus schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:14:
Ja. De eerste verdieping ligt ook zuid/zuidoost.

Wellicht nog even terug naar mijn vragen. Kan je meerdere formaten door elkaar heen gebruiken?
Normaal gezien niet.

Uitzondering is de panasonic hit
https://www.winkelman-zon...nnepanelen/?display=tiles
Of werken met micro omvormers (maar dat maakt het wel een flink stuk duurder, dan een stringomvormer)
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/ (onderaan)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@AUijtdehaag
Maar ???
Moet alles wel op Zuid georiënteerd staan ?
Voor mij is dat nog de vraag.
En dat lagere dak. Waar komt die schaduw vandaan ? Bomen verliezen doorgaans hun blad in de herfst.
Als de schaduw van bomen komt zou de 1ste verdieping misschien een Oost-West opstelling verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
In principe is er geen schaduw. Op de eerste verdieping hebben de buren aangebouwd zodat aan beide zijkanten dus een muur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ok, en jij hebt vermoedelijk dus op de 2e verdieping ramen die uitkijken op dat platte dak.
Dan is dat helder.
Je zou dan eventueel nog de gevel van de 2e verdieping kunnen benutten, maar dat begint dan wel op 'wanhoop' te lijken.

[ Voor 35% gewijzigd door FD2 op 04-01-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Oh sorry. Ja klopt. Daarom zou ik het liefst het bovenste dak zo efficient mogelijk gebruiken.
7 grote panelen van 2x1 meter en 3 panelen van 1.6x1m is dus helaas niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Owww, daar zijn we nog niet.
Geef ons een beetje tijd.

Ik heb zelf SolarEdge liggen, en met SolarEdge zou dat geen probleem opleveren.

[ Voor 43% gewijzigd door FD2 op 04-01-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ik heb nu best heel veel gegoogled, maar het is best allemaal een ontransparante markt voor mijn gevoel.

Nu is er nog een belangrijk aandachtspunt. Momenteel ligt er al 1 zonnepaneel op het dak met een micro omvormer. Die wil ik maar tweedehands verkopen. Wel denk ik dat bekabeling etc al aangelegd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c2wrOmD228IbfFN1c9kojeYk/thumb.jpg

Ook hebben we een aparte groep en is het een 3 fasen meterkast.

Naar mijn gevoel zou dit de installatie kosten drastisch moeten verlagen.

[ Voor 70% gewijzigd door giantgiantus op 04-01-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:21
Even afgezien van de hoogte van de dakrand (die kan roet in het eten gooien).
Als je het vrijwel vlak legt, b.v. 10 graden, dan kan je 15 panelen kwijt (oost/west) op het dak van 5,30x5,75. De panelen geven elkaar dan geen schaduw

15x300 = 4500 Wp

Waarschijnlijk heb je slechts 1 fase tot je beschikking bij de huidige aansluiting van 1 schaam paneeltje.
Daar kan je 3680 watt op invoeren. De omvormer moet dus niet meer dan dit invoeren, dat heet onderdimensioneren, en is economisch vaak helemaal niet zo slecht, omdat grootste deel van het jaar geen maximale opbrengst gehaald wordt

(Je zou de automaat van deze groep nog kunen verhogen van 16A naar 20A , maar dan kom je hier wel in een selectiviteitsdiscussie terecht, die al jaren duurt)

Veel panelen, en de aansluiting maximaal uitnutten is economisch vaak het meest interessant.

Zelf ben ik geen fan van schansen. Die vangen veel wind, en zul je aan je dak, door de dakbedekking heen, moeten verankeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@MeTooPV

4500Wp op een 4000WAC omvormer aan 16A is geen probleem. Dan heb je een middenweg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
@MeTooPV ik had begrepen dat je sowieso geen panelen mag leggen aan de dakrand? Omdat daar veel wind kan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:20
Daarom is de binnenrand van het dak belangrijk. Als je daar begint dan ligt het eerste paneel met het laagste punt gelijk aan de dakrand en pak nauwelijks wind en ziet ze ook nauwelijks. Die 5,75 zou dan wel eens 5,30 kunnen zijn en dan moet je misschien 2 in landscape denken. Maar met Oost-West hou je dan nog 12 over en positie A, komt die dan NO te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
A is ook zuid/zuidoost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
giantgiantus schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:13:
@MeTooPV ik had begrepen dat je sowieso geen panelen mag leggen aan de dakrand? Omdat daar veel wind kan staan?
Hoe ziet die dakrand er uit ?

Panelen worden niet van dak af geblazen, maar eraf gezogen, dus genoeg ballast zou dat wel op moeten lossen. Het is een beetje het lift effect van een vleugel van een vliegtuig.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Bij A 2 kleinere panelen zuid-west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ja ik kan kleine panelen niet echt vinden. Lijkt alsof die niet meer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Panasonic HIT 250W bij winkelman 159*80
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT
3 van links naar rechts oost-west = <4,80m
Dan kunnen er op die 5.75 7 stuks afhankelijk van dakrand is totaal 21 + 1 a 2 op hoekje links = 22*250 = 5500Wp. Wat onderdimensioneren naar 5000W en op 1 fase groep invoeden (3 fase Heeft minder beperkingen). (8*0,85instraling+14*0,95instraling)*250Wp*0,9(10%onderdimensioneren) =4500kWh op jaarbasis, best wel wat energie, daar kun je vast wel wat mee.
Let wel dat je meterkast geschikt is voor >40A intern.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965984

Als je echt wilt proppen kun je misschien nog een 4e rijtje portrait leggen 3x op Noord-West Maar dan wordt schoonmaken wel een issue.

[ Voor 34% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 23:05

ericplan

5180 Wp PV

Nog even los van je plannen: als je foto’s maakt, let dan op pijpjes en de hoogte van de dakrand. Bedenk ook waar je het dak op moet. Kan de ladder overal staan, of maar op één plek? Dan moet op die plek niet net een paneel liggen. Verder heb ik nog niemand gehoord over een oostwest-opstelling (maar misschien overheen gelezen). Dat kan interessant zijn om je eigenverbruik zo hoog mogelijk te krijgen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dapdodo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:03:
Panasonic HIT 250W bij winkelman 159*80
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT
3 van links naar rechts oost-west = <4,80m
Dan kunnen er op die 5.75 7 stuks afhankelijk van dakrand is totaal 21 + 1 a 2 op hoekje links = 22*250 = 5500Wp. Wat onderdimensioneren naar 5000W en op 1 fase groep invoeden (3 fase Heeft minder beperkingen). (8*0,85instraling+14*0,95instraling)*250Wp*0,9(10%onderdimensioneren) =4500kWh op jaarbasis, best wel wat energie, daar kun je vast wel wat mee.
Let wel dat je meterkast geschikt is voor >40A intern.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965984
Dank. Ik zal zo even gaan tekenen. Paar vraagjes nog. Bij deze oost west variant heb je denk ik optimisers nodig? Hoe kom ik er achter of hefboom 1 fase zit? Heb overigens ook al een laadpaal op de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@giantgiantus
weet je welke groep het is in de meterkast en hoe breed is die (4 modules of 1 module (1module is 17,5mm))?
Als ik snel reken moet je met 2 strings gaan werken want je komt boven de 1000Vdc. Misschien kan @AUijtdehaag dat uit zijn hoofd roepen, die zit er beter in, met die panasonics. Mijn idee zou zijn zonder optimizers.

[ Voor 62% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dapdodo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:41:
@giantgiantus
weet je welke groep het is in de meterkast en hoe breed is die (4 modules of 1 module (1module is 17,5mm))?
Als ik snel reken moet je met 2 strings gaan werken want je komt boven de 1000Vdc. Misschien kan @AUijtdehaag dat uit zijn hoofd roepen, die zit er beter in, met die panasonics. Mijn idee zou zijn zonder.
Dit is de meterkast:
Meterkast
Zonnepaneel zit op 9 (bij pv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@giantgiantus Als die op de groep zit waar PV onder staat is het 1 fase. Je hebt plek voor 3fase want je meterkast is bij de hoofdschakelaar al 3 fase. Echter moet je overwegen of je voor die paar watt meer, mogelijk de pijp en schakelaar moet vervangen.

Ik neem even aan dat die brede blauwe in het midden je laadpaal is (3f b16).

[ Voor 13% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
@Dapdodo Ja die brede blauwe is inderdaad 2 weken geleden bijgeplaatst voor de laadpaal.

Sorry voor de domme vragen, maar welke schakelaar en pijp doel je op? Is dat de kabel die door het dak loopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kjnpMgrQE7CiSPFsj2Wmq26i/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door giantgiantus op 05-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Domme vragen zijn er niet, niemand heeft alle kennis.
Ik bedoel die in bericht van 22.50 gister. Die zal nu 1 fase zijn en de pijp loopt mogelijk door de woning en is mogelijk niet eenvoudig te vervangen omdat er 2 draden bij moeten. Dan heb 19mm nodig ipv 16mm. Mocht die makkelijke route liggen is dat ook een optie. De kosten van het materiaal is wel te overzien, arbeid is wat anders. De kabel door het dak zal verdubbeld moeten worden denk ik. Maar dat zal uit de omvormer keuze volgen. Heb zelf micro omvormers dus die omvormers is niet echt mijn ding.

Gezien de laadpaal is 3fase omvormer wel te prefereren.

[ Voor 22% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dapdodo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:07:

Gezien de laadpaal is 3fase omvormer wel te prefereren.
Om zo meer capaciteit te genereren? Of is het technisch ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@giantgiantus Het moet niet, je kWh meter verrekend intern.
Maar vanuit de netbeheerder gezien is het fijner om op elke fase 7A ingevoed te krijgen dan 20A op 1 fase.
Door de oost-west opstelling ga je toch niet snel maximaal.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1594793

[ Voor 28% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ok. Ik begrijp het. Wellicht nog 1 laatste vraag voor nu. Als ik het op 1 fase laat, welke omvormer kan ik dan het best nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ons dak is vergelijkbaar en is sinds oktober de PV actief.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QhuwwY84jiL7NVAXxCLDOVqG/medium.jpg
Helaas past vanwege de dakrand het 15de paneel linksboven toch niet.

Als je echt zoveel mogelijk wil opbrengen dan zou je ook een oostwest opstelling kunnen overwegen, al staan sommige panelen dan ver van optimaal. Al is de echte duurzame gedachte is om minder stroom te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
@Deveon Met 20.000 Tesla KM's zal het stroom gebruik niet laag worden ben ik bang. Jij hebt dus 15 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
De dakrand kan een hoger muurtje zijn, dat vinden architecten soms mooi, dan heb je last van schaduw.
Het kan ook slechts 10 cm hoog zijn, dan heb je geen last van schaduw.
Dicht bij de dakrand zijn de windlasten inderdaad aanzienlijk hoger en turbulenter.
Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het er boven echt uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
15 besteld, 14 geplaatst. Voor een Tesla zou ik uitgaan van 1 op 4 á 5 afhankelijk van je rijstijl. De auto zelf rekent geen vampiredrain en laadverliezen. Dit op basis van een MiD kWh meter en M3 LR. Met 20.000 km kom je dan uit op 4000-5000 kWh.

Echter is je auto meestal niet thuis als de zon schijnt en in de winter moet je blij zijn als je per dag het verbruik van je woning kan opwekken (de dagen dat ik het red sinds oktober zijn op enkele hand te tellen terwijl het huishouden maar 1600 kWh per jaar verbruikt). Nu kan je nog salderen, maar over enkele jaren ga je in de zomer een gigantische overproductie krijgen en betaal je in de winter de hoofdprijs.

Schaal je PV dus hooguit in om het huishouden op te wekken, gezien het nieuwbouw is zal daar ook een warmtepomp in zitten (weet je zeker dat er niet standaard al PV op ligt? Dit is inmiddels redelijk standaard bij nieuwbouw). Dit betekent dat je de overproductie in de zomer in je auto kan laden en op minder zonnige dagen haal je ‘s nachts (windenergie) van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ik geloof dat ik dingen begin te begrijpen.
Ik heb een standaard 3 fasen aansluiting met 3 x 25A. Vervolgens gaat dit via mijn meterkast met een groepenkast zekering van 16 ampere. Met 230 volt betekent dit dat ik op 1 fase dus maximaal 3680 wat zonnepanelen kan zetten. Wat ik echter niet helemaal begrijp is hoe in de meterkast deze fasen nu over mijn huis zijn verdeeld. Trekt de laadpaal en de kookplaat bv elektriciteit uit alle 3 de fases? En wat gebeurd er dan als op een zonnige dag de zonnepanelen maximaal de 3680 watt gaan leveren?

@Deveon Helaas geen warmtepomp maar super dure stadsverwarming uit een twijfelachtige centrale... Er ligt 1 paneel op om aan de energie eisen van het huis te voldoen. Deze heeft een micro-omvormer. Heb je jouw panelen zelf geplaatst trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 23:05

ericplan

5180 Wp PV

giantgiantus schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:31:
Ik heb een standaard 3 fasen aansluiting met 3 x 25A. Vervolgens gaat dit via mijn meterkast met een groepenkast zekering van 16 ampere. Met 230 volt betekent dit dat ik op 1 fase dus maximaal 3680 wat zonnepanelen kan zetten. Wat ik echter niet helemaal begrijp is hoe in de meterkast deze fasen nu over mijn huis zijn verdeeld. Trekt de laadpaal en de kookplaat bv elektriciteit uit alle 3 de fases? En wat gebeurd er dan als op een zonnige dag de zonnepanelen maximaal de 3680 watt gaan leveren?

@Deveon Helaas geen warmtepomp maar super dure stadsverwarming uit een twijfelachtige centrale... Er ligt 1 paneel op om aan de energie eisen van het huis te voldoen. Deze heeft een micro-omvormer. Heb je jouw panelen zelf geplaatst trouwens?
Je hebt drie aardlekschakelaars die gemarkeerd zijn met een kleurtje. Die kleur zie ook terug onder de automaten en je kookgroep. Je kookgroep is dus een dubbele groep op dezelfde fase (stom) en geen driefase aansluiting. Laadpaal is ongedocumenteerd, maar zal zeker driefase zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Je groepenkast heeft voor de hoofdzekeringen ook automaten. Dan zou ik de automaat waar de zonnepanelen achter zitten vervangen door een C20, dan kan je veel meer opwekken. De kans dat je hoofdzekering er eerder uitgaat dan de C20 is al bijna 0, en als dat toch zou gebeuren zet je zo de hoofdzekering weer terug aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nee, via Solar Bouwmarkt geregeld. Doordat ik trouwens twee verschillende oriëntaties op het dak heb liggen heb ik gekozen voor een iets lichter omvormer (2x MPPT) die maximaal 16A op één fase terug levert ondanks dat er 3850 watt aan vermogen op het dak ligt. Ze pieken namelijk toch niet tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Staat dit nieuwbouwhuis toevallig in Utrecht? Wij hebben net een nieuwbouwhuis gekocht dat ook zonnepanelen zal hebben om aan de EPC-eis te voldoen en mijn hoop op een redelijk Wp wordt zo wel de grond in geboord.. :(

Ons huis heeft ook een plat dak met minder oppervlak dan het hele huis dankzij een kortere zolder, dus dit topic is zeker interessant :). Je zou overigens zeggen dat dit mathematisch op te lossen is als je weet wat de parameters zijn. Minimale afstand naar de dakrand als functie van paneelgrootte en hellingshoek, etc. Heeft nog niemand daar een poging toe gedaan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Je begint het te begrijpen. Met een vol dak heb je het meeste voordeel. Oost west. Voor gelijkmatige opbrengst. En zoveel mogelijk panelen met zoveel mogelijk opbrengst. Je maakt het toch wel op.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 ken je toch wel?
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) kan je ook wat aan hebben.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
@giantgiantus Heb je al een lange ladder gevonden. Of een korte en dan op 1 hoog klimmen en daarna de ladder op 1 hoog zetten en op 2 hoog klimmen. Dan kom je er met een 380 cm telescoop ladder ook. Of je klimt uit een raam op 1 hoog wat op plat dak daar kijkt. Als je panelen legt zou je et toch bij moeten kunnen en dan is een telescoop ladder wel handig,

Om verder te brainstormen over een setup is de dakrand en schaduw objecten op het dak wel handig.
Met stadsverwarming scheelt het een pijp lijkt me. Dus dan heb je nog riool ontluchting en ventilatie over. Dat zijn er dan 2 (raam roosters) of 3 (balans ventilatie)

En over de bestaande leiding naar je ene schaam paneel is ook al geschreven. Kun je zien of dit een 19 of een 16 mm buis is, en dan op het dak zelf hoe deze naar buiten komt ?
In de meterkast zou er een buis moeten vertrekken als ze het netjes hebben gemaakt.

Wat maximale opbrengst, ik denK ik oost/west met sunpower maxeon van 400 watpeak in normale paneelmaat 😁

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 13-01-2020 07:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1