Ik denk dat we in de basis moeten streven naar een systeem waarin we minder schuiven met geld, zodat dit systeem zelf goedkoper wordt. Daarin is een belastingvrije voet een hele logische stap, want daarmee zou je een deel van de toeslagen kunnen laten wegvallen. De wat hogere belastingen zullen daarmee nog iets hoger worden, om de vrije voet te compenseren, alhoewel ik eigenlijk de hoop deze voet deels te kunnen financieren uit de besparing op arbeid in het proces.
Sowieso denk ik dat ons belastingsysteem op de schop moet, we zijn in Nederland volledig ingericht op een anderhalfverdienersgezin. Door meer te werken ga je fors meer betalen.
Zo lang onze wereld dusdanig is dat jij met een voltijdsbaan op minimumloon jezelf en je gezin zonder toeslagen niet kan onderhouden, gaan wij niet van deze toeslagen afkomen. Pas als iemand die 40 uur tegen minimumloon werkt ook gewoon zijn kinderen naar school kan sturen, zijn huis kan huren, zorgverzekering kan betalen, niet iedere cent hoeft om te draaien en wellicht nog wat kan sparen, zou je hier van
Sowieso denk ik dat ons belastingsysteem op de schop moet, we zijn in Nederland volledig ingericht op een anderhalfverdienersgezin. Door meer te werken ga je fors meer betalen.
Dan niet de belasting op uurloon baseren, maar wel de toeslagen. Immers, waarom moeten jij en ik betalen voor iemand die bewust minder blijft werken, omdat hij/zij daarmee wel recht op de toeslagen houdt? Zo'n persoon kan ook prima voltijds gaan werken, maar kunstmatig je salaris laag houden door minder te werken om zo toeslagen op te strijken is iets dat we best mogen tegengaan... Ik wil ook wel gratis geld. Dat hangt natuurlijk ook weer samen met de vrij harde knip die in ons toeslagstelsel zit.Jantje2000 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:29:
Een vlaktaks is in Nederland niet interessant. @Philip Ross geeft al een plan om progressief op uren te belasten, maar ook dat klinkt mij niet geheel eerlijk in de oren. Dat zou betekenen dat iemand die 32 uur werkt voor 3500 bruto, meer belasting betaalt dan iemand die 40 uur werkt voor 3500 bruto. Ook dan ga je scheve gezichten krijgen.
Zo lang onze wereld dusdanig is dat jij met een voltijdsbaan op minimumloon jezelf en je gezin zonder toeslagen niet kan onderhouden, gaan wij niet van deze toeslagen afkomen. Pas als iemand die 40 uur tegen minimumloon werkt ook gewoon zijn kinderen naar school kan sturen, zijn huis kan huren, zorgverzekering kan betalen, niet iedere cent hoeft om te draaien en wellicht nog wat kan sparen, zou je hier van