Dat snijdt wel degelijk hout hoor.DominoNL schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:50:
Waarom nou weer alleen en precies het ontkoppelen van een draaitafel? 😂
Het is om akoestische feedback (zoals zware bassen) te voorkomen.
Een LP of singeltje speel je af met een diamanten naald. Zware trillingen kunnen dan een soort van feedback worden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja, geluid is zeker beïnvloedbaar door gemoedstoestand. Als ik me heel fijn voel, goed uitgerust ben en geen stress heb, dan kan ik veel meer opgaan in muziek/films. Maar wat ook bewezen is, is dat (ook daar heb je te maken met een bepaalde grens in kwaliteit van apparatuur natuurlijk) hoger volume veel meer invloed heeft op hoe kwaliteit ervaren wordt dan andere zaken.
Dan nog, dat zijn verklaarbare zaken en komt niet door dat ingezweten stukje hout door Jomanda. Als je dat stukje hout koopt en echt heel gevoelig bent om op die manier geëmotioneerd te raken, kan het zijn dat je in betere sferen beland omdat je erin gelooft. Dat is dus een compleet psychologisch effect en zal het nooit technisch een voordeel hebben. Nadat je dit gelezen hebt, ben je helaas wel ook dat positieve effect kwijt
Maar als je daar graag voor gaat, ik kan je helpen met allerlei bijzondere stukjes hout of ontkoppelingen, maar wel tegen een forse betaling, anders werkt het niet.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Een woning met een houten vloer op balken geven voetstappen en andere trillingen door aan de draaitafel en dan in het bijzonder de naald, ontkoppelen zorgt ervoor dat die trillingen en rumble de draaitafel en naald niet meer bereiken.DominoNL schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:50:
Waarom nou weer alleen en precies het ontkoppelen van een draaitafel? 😂
[ Voor 50% gewijzigd door DominoNL op 09-09-2026 20:51 ]
Meerdere opties:Malle-piet schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:33:
Wat ik zie is niet wat jij ziet, wat ik hoor hoor jij niet, wat ik beleef beleef jij ook niet. Ieder mens beleefd luistert en ziet anders dan een ander, ik geef geen duizenden euro's uit aan tweaks of andere gekkigheid, een ander weer wel, is een keuze.
Het zou kunnen dat ik het hoor of beleef of is het toch een illusie, het maakt allemaal niets uit wat ik vindt, oordelen hebben of veroordelen is makkelijk maar niet de weg.
Ik ben tevreden met weinig, de muziek beleef ik en een ander die zou komen luisteren beleeft of hoort het weer anders en toch is het dezelfde muziek uit dezelfde audio set.
Het enige waar je meer kan experimenteren is de ontkoppeling van je draaitafel, daar zal winst te behalen kunnen zijn.
https://www.smitsarnhem.nl/delos-2216m2
https://www.hornbach.nl/p/lusit-betontegel-grijs-60-x-40-x-5-cm/8736148/
https://projectaudio.nl/products/wallmount-it-1?srsltid=AfmBOoq9_wf3Qh5Hly8uuGZnhYX5_ZZX2gy49Ak7VRlz18zJP6yP5xOC
Akoestiek is tegenwoordig met die betonnen bouw en harde vloeren zeker een issue geworden, vooral gipswanden, daar valt idd voldoende winst te halen.DominoNL schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:48:
Dat was mijn vraag en bijbehorende verbazing ook niet. Je zegt alleen het ontkoppelen van een draaitafel heeft zin om mee te experimenteren. Dat vind ik een bijzondere stelling. Ik denk dat he akoestisch behandelen/optimaliseren van je luisterruimte, maar ook de keuze van speakers best wat impact op je geluid kunnen hebben, maargoed, alleen de ontkoppeling van je draaitafel dus.. morgen even naar de action voor een Fresh’n’rebel bluetooth speaker en m’n huidige setup op marktplaats dan, want ik heb geen draaitafel en de rest maakt toch niet uit.
Die van de Hornbach is natuurlijk onzin. Die is écht niet goed.
Omwille van de afstraling en de integratie met de overige componenten volstaat dit alternatief echt beter.
Onjuist. Een vierkante (lees:symmetrische) tegel versterkt juist de trillingen door middel van opslingering. Zodra ik een vierkante tegel zie, hoor ik het direct.Davey400 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:26:
[...]
Die van de Hornbach is natuurlijk onzin. Die is écht niet goed.
Omwille van de afstraling en de integratie met de overige componenten volstaat dit alternatief echt beter.
Dat is nog eens mooi! Zodra je hem ziet, hoor je het direct, dat geeft in een notendop het onderwerp van dit topic weer! Hulde!Twiek-San schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:00:
[...]
Zodra ik een vierkante tegel zie, hoor ik het direct.
Met name de combinatie van massa, elasticiteit en interne demping van dit materiaal lijkt hierbij een gunstige rol te spelen. Door het op maat snijden kon de contactoppervlakte nauwkeurig worden afgestemd op de voetafdruk van de luidspreker.
Het resultaat is, een rustiger en meer gefocust laagfundament, met een duidelijk meer gedefinieerd stereobeeld en minder interactie met de vloer. Doordat ik zelf ook zweverig ben is elke directe koppeling verdwenen.
Normaal houd ik dit soort informatie voor mijzelf, maar binnen dit gezelschap wil ik mijn bronmateriaal wel delen...: klik.
Voor dat geld kan het natuurlijk nooit goed genoeg zijn om een artikel op HIFI.nl te krijgenDavey400 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:00:
Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik daadwerkelijk onder de vorige boxen in de huiskamer (op een houten vloer) wel op maat gemaakte speciale etherische dempers heb gebruikt, gemaakt van een speciaal soort zwart granulaat.
Met name de combinatie van massa, elasticiteit en interne demping van dit materiaal lijkt hierbij een gunstige rol te spelen. Door het op maat snijden kon de contactoppervlakte nauwkeurig worden afgestemd op de voetafdruk van de luidspreker.
Het resultaat is, een rustiger en meer gefocust laagfundament, met een duidelijk meer gedefinieerd stereobeeld en minder interactie met de vloer. Doordat ik zelf ook zweverig ben is elke directe koppeling verdwenen.
Normaal houd ik dit soort informatie voor mijzelf, maar binnen dit gezelschap wil ik mijn bronmateriaal wel delen...: klik.
Maar om het goed te doen moet je niet direct naar de (meta) fysica gaan maar beginnen bij de oude Grieken. (Bron: IsoAcoustics)Davey400 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:00:
Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik daadwerkelijk onder de vorige boxen in de huiskamer (op een houten vloer) wel op maat gemaakte speciale etherische dempers heb gebruikt, gemaakt van een speciaal soort zwart granulaat.
Mensen weten vaak niet wat ze niet weten. Gebrek aan twijfel en zelfoverschatting gaan hand in hand denk ik.
Verder hebben mensen het over de invloed op het menselijk gehoor. Door hun stemming of door hun ogen of door sentiment. Mij lijkt dat vergelijkbaar met een racer. De kunst lijkt me om zaken te scheiden en te benutten wat je nodig hebt om iets te bereiken. Als vermoeidheid en stress invloed hebben op het gehoor, lijkt me dat iemand met 'gouden' oren zich daarvan bewust is en daar rekening mee houdt. Verder is het lichaam op allerlei verschillende manieren (extreem) te trainen. Topsport kwantificeert dat en bewijst dat het principe werkt. Waarom zouden oren daar een uitzondering op zijn.
Lees de topic titel nog eens,Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:49:
Het is me even te hectisch geworden in dit topic.
Mensen weten vaak niet wat ze niet weten. Gebrek aan twijfel en zelfoverschatting gaan hand in hand denk ik.
Verder hebben mensen het over de invloed op het menselijk gehoor. Door hun stemming of door hun ogen of door sentiment. Mij lijkt dat vergelijkbaar met een racer. De kunst lijkt me om zaken te scheiden en te benutten wat je nodig hebt om iets te bereiken. Als vermoeidheid en stress invloed hebben op het gehoor, lijkt me dat iemand met 'gouden' oren zich daarvan bewust is en daar rekening mee houdt. Verder is het lichaam op allerlei verschillende manieren (extreem) te trainen. Topsport kwantificeert dat en bewijst dat het principe werkt. Waarom zouden oren daar een uitzondering op zijn.
Er zitten hier echt wel mensen met verstand, maar serieus praten over de effecten op geluid van een data kabel dat gaat hier een beetje te ver.
kan je je gehoor trainen, true
maar wat ga je als referentie gebruiken? een krachtsporter heeft gewichten, een vaste waarde,
een hardloper snelheid, nog zo een vaste waarde.
Een coureur (of racer) kan goed rijden met het materieel dat hij heeft, hij ziet dingen misschien eerder of voelt dingen aan de wagen, dat is training en ervaring,
Kan hij daardoor beter zien, een ander kleuren spectrum? misschien is hij wel hartstikke kleurenblind...
Wij zien rood omdat ons verteld is dat het rood is, onze ogen zien iets en geven dat door aan onze hersenen.
Hetzelfde met geluid, wie bepaald dat geluid mooi klinkt, het is data die via onze oren naar binnen komt, iedereen verwerkt deze data anders, iets wat jij mooi vind klinken hoeft een ander niet mooi te vinden, als iemand zegt
"als je je kabel's op een ingestraalde houten bruggetje precies 114.2mm van de vloer houd klinkt de muziek veel meer in balans"
is dat dan iemand zijn mening, of kan dit wetenschappelijk en proef ondervonden onderbouwd worden?
Vergelijk het met smaak, sommige mensen vinden dit lekker andere dat, is het eten in een sterren restuarant altijd lekker, of zal iemand die in een sterren restaurant is wezen eten nooit erkennen dat hij iets niet lekker vond
Klopt, door jarenlange zware intensieve training kan ik mijn gehoor nu binnen vijf honderdste seconde op Oost-Indisch doof zetten.Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:49:
Verder is het lichaam op allerlei verschillende manieren (extreem) te trainen. Topsport kwantificeert dat en bewijst dat het principe werkt. Waarom zouden oren daar een uitzondering op zijn.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het enige dat wij kunnen trainen is herkennen van muziekinstrumenten, toonsoort en zang. Verder is ieders gehoor verschillend of iemand heeft een minder goed gehoor, muziek beleef en voel je en raakt je emotie. Ik kan een muur van geluid er ervaren terwijl de ander geheel op gaat in die muur van geluid, dit is niet te trainen om iets mooi te vinden. Ik zeg wel eens voor de grap “wansmaak is ook smaak”.Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:49:
Nu breng je het alsof de mensen die hier aankaarten dat al die audiofiele producten technisch gezien niets toevoegen niet genoeg aan zichzelf twijfelen en zichzelf overschatten. Daar kunnen we in dit topic niet zo goed tegen...Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:49:
En lees dan het eerdere onderzoek dat bij alle blinde tests van zo'n beetje alles behalve luidsprekers aantoont dat deze mensen met gouden oortjes alleen maar kunnen gokken wat ze horen. Dat bewijst dus dat ze geen gouden oortjes hebben maar alleen zichzelf wijs hebben gemaakt verschil te horen omdat ze weten dat kabelX/versterkerY/dacZ is aangesloten.Verder hebben mensen het over de invloed op het menselijk gehoor. Door hun stemming of door hun ogen of door sentiment. Mij lijkt dat vergelijkbaar met een racer. De kunst lijkt me om zaken te scheiden en te benutten wat je nodig hebt om iets te bereiken. Als vermoeidheid en stress invloed hebben op het gehoor, lijkt me dat iemand met 'gouden' oren zich daarvan bewust is en daar rekening mee houdt. Verder is het lichaam op allerlei verschillende manieren (extreem) te trainen. Topsport kwantificeert dat en bewijst dat het principe werkt. Waarom zouden oren daar een uitzondering op zijn.
Het eiland werd verankerd door 4 granieten zuilen. Dus wij plaatsen 6 voetjes onder ons 'eiland'.. Dan werkt het natuurlijk niet hèPrisma16 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:09:
[...]
Maar om het goed te doen moet je niet direct naar de (meta) fysica gaan maar beginnen bij de oude Grieken. (Bron: IsoAcoustics)
[Afbeelding]
Akoestische feedback ga je met een betontegel niet voorkomen. Juist die naald is een zeer licht en gevoelig systeem en makkelijk te beïnvloeden door zware bassen. Daarvoor zit er dan een subsonic of rumble filter op je versterker.Yaksa schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:07:
[...]
Dat snijdt wel degelijk hout hoor..
Het is om akoestische feedback (zoals zware bassen) te voorkomen.
Een LP of singeltje speel je af met een diamanten naald. Zware trillingen kunnen dan een soort van feedback worden.
Als je een betontegel wilt gebruiken om die beïnvloeding van de naald door zware bassen te voorkomen moet je die tegel op de toonarm leggen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Zware bassen zetten lucht in beweging en die trillingsfrequentie heeft invloed op de naald en kopjes in de kast en dergelijke, bassen minderen of akoestiek aanpakken.evilution schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:56:
[...]
Akoestische feedback ga je met een betontegel niet voorkomen. Juist die naald is een zeer licht en gevoelig systeem en makkelijk te beïnvloeden door zware bassen. Daarvoor zit er dan een subsonic of rumble filter op je versterker.
Als je een betontegel wilt gebruiken om die beïnvloeding van de naald door zware bassen te voorkomen moet je die tegel op de toonarm leggen.
De betontegel zou misschien met isolators onder en boven tussen de draaitafel en tegel rumble tegen kunnen gaan die voort komt uit je meubel of soms houten vloer.
., het soort vloer dat je hebt heeft echt onvergelijkbaar grotere invloed op de kameracoustiek dan enige ontkoppeling kan bijdragen (tenzij je kilowatten aan het stampen bent).Malle-piet schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:17:
[...]
Een woning met een houten vloer op balken geven voetstappen en andere trillingen door aan de draaitafel en dan in het bijzonder de naald, ontkoppelen zorgt ervoor dat die trillingen en rumble de draaitafel en naald niet meer bereiken.
Hoewel je je gehoor zeker kan trainen, is dat zoals iemand al schreef vooral in het herkennen van zaken. Je kan niet fysiek je oor trainen.Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:49:
Je kan ook nog zoveel oefenen in het donker, je gaat nooit infrarood kunnen zien.
Ik heb nu dikke vilten plaatjes tussen de voeten en het teak houten zware meubel geplaatst en tot nu toe werkt het beter als rubber of kurk, het volume moet nu echt hoog staan wil een voetstap oid hoorbaar worden via de luidsprekers.koelpasta schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:34:
[...]
., het soort vloer dat je hebt heeft echt onvergelijkbaar grotere invloed op de kameracoustiek dan enige ontkoppeling kan bijdragen (tenzij je kilowatten aan het stampen bent).
Omdat oren geen spieren zijn.Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:49:
Verder is het lichaam op allerlei verschillende manieren (extreem) te trainen. Topsport kwantificeert dat en bewijst dat het principe werkt. Waarom zouden oren daar een uitzondering op zijn.
Dit is een hard-wired neuraal systeem dat je niet kan trainen. Iedereen heeft het altijd aan staan. Je kunt jezelf trainen om voorzichtig te zijn met hoe serieus je je eigen ervaring neemt.
Die hele vergelijking met sport gaat dus niet op.
Het is net zoiets als zeggen dat je kan trainen om geen rood te zien.
Ik moet hier wel bij zeggen dat je wel degelijk beter kan leren luisteren om zo meer details te horen. Maar de bias (de vooringenomenheid) kan je niet wegtrainen. Echte professionele luisteraars (niet hifi reviewers) erkennen dat en hebben methodes om er omheen te werken. Een bekende manier is het zogenaamde ABX testen.
Vilt is erg slecht in het doorgeven van geluid en erg goed in het absorberen van geluid en dat vrijgeven als warmte. Een prima materiaal vooor geluidsdemping dus!!Malle-piet schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:46:
[...]
Ik heb nu dikke vilten plaatjes tussen de voeten en het teak houten zware meubel geplaatst en tot nu toe werkt het beter als rubber of kurk, het volume moet nu echt hoog staan wil een voetstap oid hoorbaar worden via de luidsprekers.
Vergeleken met rubber heeft het het voordeel dat het niet zo elastisch is. Zo worden ook dempingspanelen gemaakt die je aan de muur hangt, alleen wordt er dan bijvoorbeeld een glaswol-achtig materiaal gebruikt.
BTW, schokdempers in een auto werken ook op het principe van een beweging absorberen en het weer vrijgeven als warmte. Het is een bekend natuurkndig verschijnsel.
Het gaat ook ver, ik kan het me ook moeilijk voorstellen. Maar dat is voor mij geen valide reden om uit te sluiten dat het mogelijk is.Mielemuis schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:06:
Er zitten hier echt wel mensen met verstand, maar serieus praten over de effecten op geluid van een data kabel dat gaat hier een beetje te ver.
Voor mezelf is het simpel, als ik verbetering hoor is het goed. En das ook niet zo heel moeilijk want m'n systeem is niets bijzonders. Stappen relatief groot dus makkelijk te onderscheiden.kan je je gehoor trainen, true
maar wat ga je als referentie gebruiken? een krachtsporter heeft gewichten, een vaste waarde,
een hardloper snelheid, nog zo een vaste waarde.
De referentie voor de guru's had iemand al gezegd toch, das de live muziek of de natuur. Mijlen ver verwijderd van een duidelijk gegeven als een rondetijd, maar het is een referentie. En ze zullen ongetwijfeld ook data hebben.
Het zou me verbazen als de beste racers kleurenblind kunnen zijn. Simpelweg omdat racers die niet kleurenblind zijn over meer informatie beschikken. En dat lijkt me belangrijk om te bepalen waar ze zich bevinden in relatie tot de omgeving.Een coureur (of racer) kan goed rijden met het materieel dat hij heeft, hij ziet dingen misschien eerder of voelt dingen aan de wagen, dat is training en ervaring,
Kan hij daardoor beter zien, een ander kleuren spectrum? misschien is hij wel hartstikke kleurenblind...
Wij zien rood omdat ons verteld is dat het rood is, onze ogen zien iets en geven dat door aan onze hersenen.
Dat is precies wat het allemaal zo interessant maakt. Hoort iemand iets wat ik niet hoor. Doen ze alsof of horen ze echt beter. Geloven ze dat hun installatie beter is vanwege de prijs of de exclusiviteit.. of hun sentiment? Super interessant toch allemaal. Het is ook een beetje je eigen ding erin vinden, soort van eigen geloof en economie.Hetzelfde met geluid, wie bepaald dat geluid mooi klinkt, het is data die via onze oren naar binnen komt, iedereen verwerkt deze data anders, iets wat jij mooi vind klinken hoeft een ander niet mooi te vinden, als iemand zegt
"als je je kabel's op een ingestraalde houten bruggetje precies 114.2mm van de vloer houd klinkt de muziek veel meer in balans"
is dat dan iemand zijn mening, of kan dit wetenschappelijk en proef ondervonden onderbouwd worden?
Vergelijk het met smaak, sommige mensen vinden dit lekker andere dat, is het eten in een sterren restuarant altijd lekker, of zal iemand die in een sterren restaurant is wezen eten nooit erkennen dat hij iets niet lekker vond
Ja, maar je noemt hier dus geen enkel aspect dat met de kwaliteit van de weergave te maken heeft.,Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:47:
Geloven ze dat hun installatie beter is vanwege de prijs of de exclusiviteit.. of hun sentiment? Super interessant toch allemaal.
En ja, die mensen horen ook echt verschil. Dat is het grote probleem. Alleen als de set eenmaal thuis staat dan zakt dat gevoel langzaam weg en lezen ze iets over de volgende 'diepste bassen' en raken ze onzeker.
Dan knapt de vorige bubbel en wordt er een nieuwe bubbel aangebracht met het idee dat de nieuwe, duurdere set vast veel beter zal kinken..., en de kassa gaat kaaa-tsjing!
Weet even niet wat ik hiermee moet. Smaak, gehoor, gevoeligheid. Dat klinkt breder, dat klinkt als beleving. Verder kan ik me nog niet gelijk neerleggen bij het idee dat oren niet getraind kunnen worden.Malle-piet schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:15:
[...]
Het enige dat wij kunnen trainen is herkennen van muziekinstrumenten, toonsoort en zang. Verder is ieders gehoor verschillend of iemand heeft een minder goed gehoor, muziek beleef en voel je en raakt je emotie. Ik kan een muur van geluid er ervaren terwijl de ander geheel op gaat in die muur van geluid, dit is niet te trainen om iets mooi te vinden. Ik zeg wel eens voor de grap “wansmaak is ook smaak”.
Of dat zo is weet ik niet. Maar ik hou daar rekening mee ja. Dat niet iedereen dat kan waarderen kan ik me iets bij voorstellen.Cheezus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:27:
Nu breng je het alsof de mensen die hier aankaarten dat al die audiofiele producten technisch gezien niets toevoegen niet genoeg aan zichzelf twijfelen en zichzelf overschatten. Daar kunnen we in dit topic niet zo goed tegen...
Een blinde test, test behalve het gehoor ook het geheugen toch? Zoiets ving ik laatst op, vond het wel een interessant punt.En lees dan het eerdere onderzoek dat bij alle blinde tests van zo'n beetje alles behalve luidsprekers aantoont dat deze mensen met gouden oortjes alleen maar kunnen gokken wat ze horen. Dat bewijst dus dat ze geen gouden oortjes hebben maar alleen zichzelf wijs hebben gemaakt verschil te horen omdat ze weten dat kabelX/versterkerY/dacZ is aangesloten.
Ok maar wat beschouwen we dan als het gehoor? Het herkennen van zaken klinkt als het vergelijken van input die de hersenen krijgen. Worden hersenen beschouwd als onderdeel van het gehoor?Sissors schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:39:
Hoewel je je gehoor zeker kan trainen, is dat zoals iemand al schreef vooral in het herkennen van zaken. Je kan niet fysiek je oor trainen.
Je kan ook nog zoveel oefenen in het donker, je gaat nooit infrarood kunnen zien.
Interessant.. hoe bedoel je meer details, meer als in kwantiteit van geluidsinformatie.. of als in details beter kunnen onderscheiden van de rest?koelpasta schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:50:
Ik moet hier wel bij zeggen dat je wel degelijk beter kan leren luisteren om zo meer details te horen.
Maar de bias (de vooringenomenheid) kan je niet wegtrainen. Echte professionele luisteraars (niet hifi reviewers) erkennen dat en hebben methodes om er omheen te werken. Een bekende manier is het zogenaamde ABX testen.
Ik denk dat het of niet uitmaakt of dat de coureurs beter worden.Knowzem schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:47:
Het zou me verbazen als de beste racers kleurenblind kunnen zijn. Simpelweg omdat racers die niet kleurenblind zijn over meer informatie beschikken.
De kleur rood geeft geen essentiele informatie die helpt beter te racen.
Meer informatie is niet persee beter als die informatie niks bevat waar je het beter mee kan doen.
En dit gaat ook al aardig richting zogenaamd HD audio. Dat is ook bijna volledig een scam, maar dat is een verhaaltje voor een andere dag,.
Beide, je leert dan je goed te concentreren op bepaalde eigenschappen van het geluid en dat soort eigenschappen enigzins isoleren in je waarneming. Maar je leert ook waar de grens ligt en dat je vergelijkend vermogen een soort korttermijnsgeheugen is dat maar een paar seconden 'werkt'. Je moet dus binnen een redelijk korte tijd twee 'versies' beoordelen, ander verwatert die indruk die je aan het begin had. Maar dat neemt vooringenomendheid nog steeds niet helemaal weg en je hebt nog steeds technische krukken nodig om je hierbij te helpen.Knowzem schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 01:10:
[...]
Interessant.. hoe bedoel je meer details, meer als in kwantiteit van geluidsinformatie.. of als in details beter kunnen onderscheiden van de rest?
Wat dat betreft lijkt 'horen' erg op andere waarnemingen zoals 'zien'. Vraag de politie eens hoe ze omgaan met mensen die iets 'gezien' hebben en hoe serieus ze dat nemen.Knowzem schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 01:10:
[...]
Een blinde test, test behalve het gehoor ook het geheugen toch? Zoiets ving ik laatst op, vond het wel een interessant punt.
Beter nog, vraag eens aan 10 mensen die allemaal hetzelfde voorval hebben gezien wat ze dan gezien denken te hebben. Je zal verbaasd zijn over de variatie in dingen die mensen 'zeker' hebben waargenomen.
Iemand koopt speakers die volgens de verkoper beter en duurder zijn dan wat ie had. Maar door de plaatsing gaan alle voordelen teniet, kwakzalverij?koelpasta schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 01:00:
Ja, maar je noemt hier dus geen enkel aspect dat met de kwaliteit van de weergave te maken heeft.,Dat is dus precies het probleem met die 'economie'. Het is niet gebouwd op werkelijkheid. Het is een netwerk van kwakzalvers en mensen die naar ze luisteren.
En ja, die mensen horen ook echt verschil. Dat is het grote probleem. Alleen als de set eenmaal thuis staat dan zakt dat gevoel langzaam weg en lezen ze iets over de volgende 'diepste bassen' en raken ze onzeker.
Dan knapt de vorige bubbel en wordt er een nieuwe bubbel aangebracht met het idee dat de nieuwe, duurdere set vast veel beter zal kinken..., en de kassa gaat kaaa-tsjing!
Zou placebo verboden moeten worden? Stel dat beleving een optelsom is van externe en interne factoren, waarom zouden we interne factoren dan ongemoeid laten? De vraag in deze is misschien; waarom vragen mensen zich niet af hoeveel invloed ze zelf hebben op die interne factoren.
Iemand die met kruiden werkt noemt men al gauw een kwakzalver, omdat?
Iemand vindt de weg in het spirituele en heft zijn burn out op of zijn stress syndroom op, men zou dit in de huidige tijd placebo kunnen noemen, maar is dat dan correct?
Iemand koopt een verschrikkelijk dure kabel of iets dergelijks en voor hem was dat een gamechanger en verkondigd dit door zijn enthousiasme, is that a crime? Wij hoeven daar niets van te vinden (oordeel) en al helemaal niet iemand daarop aan te spreken (veroordelen) en soms vooroordelen.
In de audiowereld wordt de term "believers en non believers" genoemd, weer zo'n etiket plakkende tweedeling, dat het volgens onderbouwing allemaal niet kan is misschien een feit of toch ook weer niet. Is alles wat we geleerd hebben wel zoals het echt is, of leerden we dingen die toch een blijken illusie zijn of een omgekeerde waarheid.
Persoonlijk wens ik dat men elkaar in leven laat en het accepteert dat die ander het zo vindt en daarvoor uit kan komen zonder dat die mening over tweaks en dergelijke weggeschoven wordt als kul.
Dat je je bedenkingen hebt bij een product of tweak is prima en als je het voor jezelf en ander kan onderbouwen is niets mis mee, maar laat die ander en zijn mening dan wel in zijn waarde, dat zou fair zijn.
Een blinde test is ook zo'n mooi fenomeen, maar daar zitten verschillende mensen met een verschillend meetbaar gehoor, als die blindtest opgezet wordt dan moet men ook de luisteraars met exact hetzelfde gehoor de test laten doen. Een kleine afwijking in het gehoor kan ervoor zorgen dat die ene het detail wel hoort en de ander niet.
Dus als technisch dan alles exact is afgeregeld dan zouden het testpanel geen verschillen mogen en kunnen horen, mits dit testpanel allemaal een exact geijkt gehoor hebben, toch? Waarschijnlijk zal dat niet haalbaar gaan worden, dus zet ik bij blinde en andere tests ook mijn kritische vraagtekens.
Stel dat iemand oppert dat we gratis energie uit de ether kunnen ontvangen, dan zou er een groep zijn die dat kul vindt, een groep die neutraal blijft en een ader daar kritisch op is. Dan verwijst diegene de anderen naar Nicolas Tesla die dat in zijn tijd al realiseerde en daar documenten van zijn. En een ander die documenten toch bestudeerd en zijn vraagtekens erbij zet, maar zijn die documenten dan wel de authentieke documenten? Er zijn in Finland al positieve testen gedaan over dit fenomeen, of is dat ook niet de gehele waarheid? Ik blijf altijd kritisch in alles en neem niet alles zomaar voor waarheid aan, ook niet van zogenoemde wetenschappers of zogenoemde experts, want daar trekt men tegenwoordig zomaar een blik van open.
Van den Hul zag ik spreken over zijn kabel en hoe deze geproduceerd worden, spreekt hij de waarheid of marketing? Ik weet het niet, ik was er nooit bij bij dat proces, ik laat het maar in het midden. En zo kan ik nog wel even door blijven gaan, meningen onderzoeken en waarheid, maar wat is de echte waarheid? Cijfertjes en technische termen als zijnde onderbouwing? Ik zou het met eigen ogen moeten zien en er niet zomaar vanuit moeten gaan dat die wetenschapper of expert de waarheid wel schrijft.
[ Voor 41% gewijzigd door Malle-piet op 11-09-2026 06:51 ]
Dat hoop ik niet. De live-ervaring is fantastisch. “Ik was erbij”. De geluidskwaliteit is vrijwel altijd gewoon slecht, of op zijn minst: behelpen. Het komt hooguit tot: het klonk best goed, met uitlopers tot ‘nou, dat was indrukwekkend’. Een enkele uitzondering is misschien als je aanwezig mag zijn bij een studio-opname (!) van een klassiek pianist of andere vorm van solo-artiest.De referentie voor de guru's had iemand al gezegd toch, das de live muziek of de natuur.
Juist niet.Waarom denk je dat ze in de F1 geen groene lamp hebben om te starten? (Grapje, maar jij begint met vreemde analogieën). Maar serieus: minder informatie kan juist zorgen voor betere focus op dingen die belangrijk zijn. De meeste mensen met een gezichtsbeperking hebben daardoor zowel een beter gehoor als een betere tastzin dan mensen die wel volledig zicht hebben. En als we het over geluid hebben: de huidige F1 auto’s klinken niet fantastisch. Dat is dan wel weer een zegen voor de coureurs; het zorgt er ook voor dat ze later misschien nog wat meer genieten van de muziek. Maar we dwalen af met dat race-geneuzel. (Zondag Spanje! 🇪🇸 🎉)[...]
Het zou me verbazen als de beste racers kleurenblind kunnen zijn. Simpelweg omdat racers die niet kleurenblind zijn over meer informatie beschikken. En dat lijkt me belangrijk om te bepalen waar ze zich bevinden in relatie tot de omgeving.
💯%[...]
Het is ook een beetje je eigen ding erin vinden, soort van eigen geloof en economie.
Daar zit je spot-on. Het is een vorm van geloof en economie.
We hadden het hier niet beter kunnen verwoorden.
Het is een hobby, en dat is prima. De beste muziekapparatuur is die waarvan je geniet. Ik heb apparaten die ik alleen maar koop omdat ik warm wordt van de looks of omdat ik nieuwsgierig ben hoe ze van binnen er uit zien. Sommige blijven, en sommige gaan daarna weer op Marktplaats. Is dat raar? Zeker! Vind ik het leuk? Ook! (Vindt mijn vrouw het leuk? Nou ja, zolang het binnen mijn hobby-ruimte pas tolereert ze het… 🥴)
Doe lekker wat je wilt en geniet van wat je hebt, maar probeer anderen niet te overtuigen van dingen waar geen enkele wetenschappelijke basis voor is of die daar zelfs tegenin gaan. Maar deel ze wel hier, ter vermaeck, want daar is dit topic voor bedoeld.
Zo. Ik ga rijden, want mijn baas wil me op kantoor zien vandaag…
Ik gok dat de gemiddelde bezoeker van dit topic een bovengemiddelde audio-installatie (of zelfs installaties) heeft staan.*
We zijn ook hier van mening dat een goed apparaat van een goed merk echt wel beter is en kan zijn dan de eerste de beste 3 in 1 set van Yoko. (Bestaat dat nog?). De meesten zijn echter vermoedelijk ook van mening dat er een grens aan zit; en dat er ergens een sweet-spot zit. Een cd-speler van €9000 gaat niet beter klinken dan één van €900.
Maar daar gaat het niet eens om in dit topic. Het gaat er om om elkaar te wijzen op waar het écht de bocht uit vliegt. Zoals bruggetjes om je luidsprekerkabels in de lucht te houden zodat de aarding betere vrijheid geeft. Of een optische kabel met vergulde aansluitingen. Of 'audiofiele zekeringen' die aan de man (meestal man) gebracht worden voor tientallen of zelfs honderden euro's. En dan heb ik het nog niet over demagnetizeer-apparaten voor cd's.
Zeg maar die dingen waar alle rationaliteit stopt, en de factor 'wazig' toeneemt.
Het gaat hier niet om mensen af te zeiken, maar om samen te lachen op wat slimme verkopers weten te bedenken om overpriced onzin te kunnen verkopen, óf (en misschien nog wel erger) websites die zich voordoen als neutraler tester en dan beweren dat een cd na het demagnetiseren duidelijk een beter stereobeeld geeft en dat de stem van zangeres X rustiger uit de luidsprekers komt.
En nu we het toch over luidsprekers hebben: Grappig dat jij die als voorbeeld noemt, want als er 2 onderdelen zijn waar er wel grote verschillen in klank zijn zijn het naast 'de ruimte' juist luidsprekers, en dan zowel kwaliteit als plaatsing.
Dus nogmaals: ieder zijn ding; koop wat je wilt en kunt kopen en droom van wat je nu nog niet kunt kopen, maar kom hier vooral voor de lol.
*Voor mijzelf heb ik zelfs verschillende serieuze professionele apparaten staan, inclusief master-recorders; het spul waar de cd's op gemaakt worden zeg maar. Vroeger onbetaalbaar, nu (relatief gezien) geen drol meer waard.
Als in de EU of bedoel je echt productieproces?Malle-piet schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 06:04:
Van den Hul zag ik spreken over zijn kabel en hoe deze geproduceerd worden, spreekt hij de waarheid of marketing?
Heb zelf deze van VdH in gebruik:
:strip_exif()/f/image/D20PK01L1sIB6tXftOtl9R5v.jpg?f=fotoalbum_large)
* FeaR rent
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Hij sprak over het productieproces van net koperdraad, het klonk aannemelijk maar zolang ik er zelf niet bij was kan ik niet beoordelen of hij waarheid of een beetje waarheid sprak, een fabrikant spreekt altijd in zijn eigen voordeel. Vindt ik het kabel de centen waard? Geen idee, ik had nooit van den Hul kabel maar ook luidsprekerfabrikanten gebruiken het in de luidsprekers, ik heb er verder geen mening over.FeaR schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:05:
[...]
Als in de EU of bedoel je echt productieproces?
Heb zelf deze van VdH in gebruik: [Afbeelding]
* FeaR rent
Als het geluid objectief niet beter word, absoluut! Dat is pure oplichterij.Malle-piet schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 06:04:
Iemand die een andere mening erop na houdt omdat het voor hem anders klinkt of zelfs beter, dat voor hem die dure tweak tevredenheid geeft in muziek wat hij zocht, is placebo en placebo is kwakzalverij?
Nee, dat is diegene zijn/haar waarheid welke de jouwe niet iskoelpasta schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:03:
[...]
Als het geluid objectief niet beter word, absoluut! Dat is pure oplichterij.
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 11-09-2026 19:22 ]
Disclaimer, ik wil niemand aanzetten tot het gebruik van stimulerende middelen maar het werkt wel
Oren uit laten spuiten werkt dan weer wel. En das redelijk objectief vast te stellen met gehoortest voor en na
[ Voor 55% gewijzigd door The Eagle op 11-09-2026 22:38 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Jij hebt een link gevonden naar het bananen-en-modder-onderzoek van Tom's Hardware? Cool! Maar wij kennen hem al. Nogmaals posten voegt weinig toe, dus hoeft niet.