Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:32:
[...]

De weerstand kan impact hebben op de Q van het systeem, en daardoor op de frequentiekarakteristiek. Dat gezegd hebbende, als je kijkt wat de frequentiekarakteristiek van een gemiddeld stel speakers is, dan kan je een verrekte dun draadje hebben voordat dat in dezelfde orde grote komt.

Het vermogen is irrelevant voor de kabeldikte*. Het is onder de streep gewoon een spanningsdeling: Als je een 2 Ohm kabelweerstand hebt, en een 8 Ohm speaker, en er komt 1V uit je versterker, dan is de impact dat er 0.8V op je speaker komt te staan. Komt er 100V uit je versterker, dan komt er 80V op je speaker. Dat schaalt 1 op 1, en het maakt voor de impact van de kabelweerstand dus totaal niet hoeveel vermogen je verstookt.

* Totdat je op de stromen komt waarbij je kabels gewoon heet worden. Maar dan heb je in een huis-tuin-en-keuken setting wel grotere problemen. Dat je buren boos zijn bijvoorbeeld. En hun buren ook. Goede nieuws: Daar heb je toch geen last van want je bent doof ondertussen.
Die 8 Ohm van je speaker is echter geen weerstand maar een complexe impedantie. Daar komt ook nog de acoustische impedantie bovenop.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

koelpasta schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:51:
[...]

Die 8 Ohm van je speaker is echter geen weerstand maar een complexe impedantie. Daar komt ook nog de acoustische impedantie bovenop.
Je hebt gelijk, maar dat maakt voor dit voorbeeld niet uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• koelpasta
  • Niet online
JvS schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:14:
[...]

Je hebt gelijk, maar dat maakt voor dit voorbeeld niet uit.
Nou ja, dus wel in het voorbeeld dat je gaf met een kabel die 2 Ohm aan weerstand heeft. d:)b
Maar goed, dan zou die kabel van wol gemaakt moeten zijn omdat je met koper niet in de buurt komt bij zo'n hoge weerstand (in een huiskamer en met een redelijk dikke kabel).

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:30
Davey400 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:54:
Afgelopen week 2 BNS Noble Sound One luidsprekers omgebouwd van een intern filter naar een dubbele aansluiting zodat deze via een actieve crossover met 2 aparte versterkers per box aangestuurd kunnen worden.

Wat daarbij opvalt is dat ook in deze toch ooit best prijzige boxen gewoon serieus dunne draadjes gebruikt worden voor het interne circuit. Kom ik aan met mijn 4 kwadraat dikke kabels tot aan de achterkant, ingestraald en wel.
De enige reden die ik kan verzinnen waarom dit toch heeft gewerkt is dat ze daar in Loon op Zand oorspronkelijk engeltjes over die dunne draadjes heen hebben laten plassen; er schijnen er daar in de buurt wel een paar te wonen in een bos vlakbij. 😋

[Afbeelding]
Jij stoorde je niet aan het feit dat beide spoelen in dezelfde orientatie stonden? :P

"man is not truly one, but truly two,"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35
Davey400 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:47:
Niet de maximale power van het systeem is relevant, maar hoe meer vermogen je versterker levert tijdens weergave, hoe meer stroom er door de luidsprekerkabel loopt en dus hoe groter de verliezen worden in een kabel met weerstand X.
Dat merk je dus vooral tijdens pieken, dan is de stroom logischerwijs het hoogst.
Dus bij zachtjes (of eigenlijk: normaal 😝) luisteren kan er best niets aan de hand zijn bij wat dunnere kabel, maar bij hogere volumes of stevige pieken juist wel. Dat probleem is groter als de impedantie van de luidsprekers lager is.
Absolute vermogen bepaalt het absolute verlies maar het relatieve verlies is altijd hetzelfde zoals in het voorbeeld van @Sissors . En daarmee altijd 0.5 dB ofzo (afhankelijk van kabel en speaker impedantie natuurlijk)

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:17
mr_petit schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:24:
[...]

Jij stoorde je niet aan het feit dat beide spoelen in dezelfde orientatie stonden? :P
Ik heb de filters er dan ook tussenuit gehaald. 8)

• Davey400
JvS schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:26:
[...]

Ben je nu puur theoretisch aan het praten? Want wat je zegt, klinkt als gewoon (enorm makkelijk) meetbaar. Kan je ergens een meting waarin dat effect aangetoond wordt laten zien? En dan bedoel ik dus hoorbaar effect (dus laten we zeggen minimaal 1db impact) met normale kabels (dus niet de 100m single thread telefoonkabel, maar gewoon 0,5 tot 1,5mm2 kabel vs 4 - 8mm2 ofzo).
Eens, je moet wel heel dun of heel lang gaan wil het meer dan 1dB schelen en dus prima meetbaar maar nauwelijks hoorbaar. Alles boven de 2.5 mm² is het verlies sowieso verwaarloosbaar. Volgens mij waren we daar al eens eerder op uitgekomen als 'sweetspot' waarbij je altijd goed zit.
Ook de door mij gebruikte 4 mm² is voor de look en het gevoel, en omdat het kan. Sterker nog: mijn subs zitten aan 2,5 mm² omdat die jacks gebruiken en ik daar echt geen 4 mm² in krijg. :D

V.w.b. mijn uitspraak over de impact van een hoger vermogen klopt het dat dat juist weer niet meetbaar is, dat bedoel ik vanuit het muzikale oren-perspectief. ;)
Het vermogen zelf komt niet voor in de berekeningen, het verlies is relatief altijd hetzelfde. Maar je merkt het het meeste bij de lage tonen, en daar gaat het meeste vermogen naar toe. Dus het is niet oorzaak en gevolg, maar meer een toevallige samenkomst. Ofzoiets.

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:18
Weet iemand waar je online goedkope afgemonteerde speakerkabels kan kopen, ik lijk alleen maar of op rol/losse banenpluggen tegen te komen of voor afgemonteerd minstens 100 euro voor een meter tot 5 te krijgen lijkt het op?

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-12 18:37
Veertien14 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:30:
Weet iemand waar je online goedkope afgemonteerde speakerkabels kan kopen, ik lijk alleen maar of op rol/losse banenpluggen tegen te komen of voor afgemonteerd minstens 100 euro voor een meter tot 5 te krijgen lijkt het op?
hm dat is inderdaad wel erg extreem, zelf knippen en dan ben je voor minder dan 10 euro klaar. Een draadstriptang en een Youtube tutorial verder moet dat vast lukken.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:14
Gewoon zelf doen. Super simpel klusje.

Niet vergeten een bezwering uit te spreken voor je de kabel stript anders raakt het koper in shock door de plotselinge blootstelling aan de CO2 in de lucht.

[ Voor 67% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-11-2025 20:41 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je zowel op je versterker als je luidsprekers schroefklemmen zou ik de banaanpluggen gewoon achterwege laten. Heb ik hier ook. Gewoon strippen en onder de schroefaansluitingen. Kunnen ze ook niet per ongeluk losraken bij het stofzuigen of zo en sluiting veroorzaken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-12 19:29
Dat is nog een koopje. Hier zijn hier al wat webshops geweest die rond de 1k vragen voor een meter kabel.
En ik heb voor de wetenschap bi-amping geprobeerd. Maar ik heb de verkeerde bezwering gebruikt denk ik.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:39
Weet iemand waar je online goedkope afgemonteerde speakerkabels kan kopen,...
AliExpress

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:48
Je kan ook gewoon kabel kopen en dan SpeakerSnaps eraan maken ipv banaanpluggen. Super eenvoudig klusje en je kan die dingen eenvoudig hergebruiken. https://www.speakersnap.nl/

• Davey400
Boermansjo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:28:
[...]

Dat is nog een koopje. Hier zijn hier al wat webshops geweest die rond de 1k vragen voor een meter kabel.
En ik heb voor de wetenschap bi-amping geprobeerd. Maar ik heb de verkeerde bezwering gebruikt denk ik.
Bi-amping is naar mijn bescheiden mening alleen interessant als je dan ook elke versterker een eigen taakje geeft. Dat betekent dus bron -> actieve crossover => versterkers => aansluiting per driver.
Het interne filter moet je dan ook wel kunnen bypassen, of het moet in ieder geval zo geschakeld zijn dat het niet in de weg zit.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-12 19:29
Davey400 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:18:
[...]

Bi-amping is naar mijn bescheiden mening alleen interessant als je dan ook elke versterker een eigen taakje geeft. Dat betekent dus bron -> actieve crossover => versterkers => aansluiting per driver.
Het interne filter moet je dan ook wel kunnen bypassen, of het moet in ieder geval zo geschakeld zijn dat het niet in de weg zit.
Klopt, ik heb mij laten verleiden door de handleiding van de AVR... passief bi-amping is zever en heeft gaan toegevoegde waarde. En zoals chatGPT het zegt:
And your Denon quietly thinks:

“Bro… you could’ve added Atmos speakers instead…”

• Jag
En dan het actieve filter net zo goed of beter ontwerpen dan het passieve speaker level filter. En niet volstaan met tekstboek filters aanzetten.

• Davey400
Jag schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:52:
En dan het actieve filter net zo goed of beter ontwerpen dan het passieve speaker level filter. En niet volstaan met tekstboek filters aanzetten.
Nou ja, daar ben ik het dan weer niet persé mee eens.
Ik volsta gewoon met een 'off-the-shelf' DBX PA2 en die geeft me heel veel flexibiliteit.
Ik werk met 3 versterkers, en alhoewel de parameters van met name de tweeter behoorlijk vast staan geeft met dat heel veel mogelijkheden om te spelen met de overgangen, niet alleen waar, maar ook hoe steil en volgens welk type, zoals Linkwitz-Riley of Butterworth.
Daarbij is mijn gehoor natuurlijk het belangrijkst, maar met een meetmicrofoon kun je ook hele leuke resultaten bereiken omdat die samen met de software in die PA2 gewoon uitzoekt wat handig is. Vervolgens stel je dat zelf naar wens bij.
Het engelen-licht straal ik dan gewoon zelf in via de discobol met RGB verlichting.

[ Voor 3% gewijzigd door Davey400 op 27-11-2025 12:59 ]

• Jag
Davey400 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:56:
[...]

Nou ja, daar ben ik het dan weer niet persé mee eens.
Ik volsta gewoon met een 'off-the-shelf' DBX PA2 en die geeft me heel veel flexibiliteit.
Ik werk met 3 versterkers, en alhoewel de parameters van met name de tweeter behoorlijk vast staan geeft met dat heel veel mogelijkheden om te spelen met de overgangen, niet alleen waar, maar ook hoe steil en volgens welk type, zoals Linkwitz-Riley of Butterworth.
Daarbij is mijn gehoor natuurlijk het belangrijkst, maar met een meetmicrofoon kun je ook hele leuke resultaten bereiken omdat die samen met de software in die PA2 gewoon uitzoekt wat handig is. Vervolgens stel je dat zelf naar wens bij.
Het engelen-licht straal ik dan gewoon zelf in via de discobol met RGB verlichting.
Het punt is dat drivers vaak een asymetrische eigen afval hebben en daar hoort dus ook een asymetrisch elektrisch filter bij. Als je daar tekst boek filters op zet is het resultaat wellicht minder dan het oorpspronkelijke speaker filter. Maar misschien doe je dit wel helemaal niet. Maar dat is wel vaak wat ik lees als op actieve filters overgegaan wordt.

Verder veel flexibiliteit, zeker. Ik prefereer zelf ook actief filteren wegens de snelheid en flexibiliteit.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-12 19:13
Een informatief video op YouTube over kabels YouTube: Are Cables Really Directional?

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:18
Dank allen, uiteindelijk maar zelf wat kabels en bananenpluggen gekocht en in elkaar geknutseld. Wel nog getwijfeld over audioquest kabels, want ziet er toch wel erg mooi uit zo'n raketafbeelding op een kabel van maar 3000eur.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-12 19:13
Op YouTube zijn zeer goede informatieve video's over kabels te vinden. Deze bijvoorbeeld over voedingskabels YouTube: Do Audiophile Power Cables Make A Difference? . Het ontkracht de mythes van de voedingskabels.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik laat dit even hier achter en pak de popcorn er bij.

YouTube: Can YOU Hear the Difference? | The Ultimate A/B Listening Test!

YouTube: I Tried to Debunk Power Cords & Conditioners… and Failed Spectacularly

Voor wat het waard is. Ik hoorde zelf alleen een echt verschil in clip 5.

Edit, eerst de 1e video kijken en het experiment doen, dan pas de 2e video kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikG2 op 30-11-2025 21:59 ]

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:39
Raar, ik vond B eigenlijk flets en A gaf me meer detail.

• ErikG2
  • Nu online
Bubble-BE schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:33:
Raar, ik vond B eigenlijk flets en A gaf me meer detail.
De comments onder die video zijn inmiddels ook aardig aan het opblazen :) Ik hoorde dus in de 1e 4 tracks geen verschillen, enkel in de 5e track. Hoorde jij wel verschil in alle tracks?

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:22

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41

Cheezus

Luiaard

Ik ben benieuwd waar ze een 'stock cable' met een weerstand van 3 Ohm hebben gevonden (die ze overigens ook prima vonden functioneren). Hebben ze een draadje van 0,1mm gebruikt of een 'standaard' interlink van 10-tallen meters?

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-12 13:07
Wat lijkt het mij verschrikkelijk om op een dergelijke manier met muziek bezig te moeten zijn. Om er uiteindelijk een artikel over te publiceren met nietszeggende data en uiteraard alle verkooppunten benoemen van de geweldige kabels...

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-12 20:19
Onderzoek?

"Zelfs de stock interlink deed bepaalde dingen nog gewoon prima" , maar ""klonk onrustig".... Hier haak ik toch echt af. een interlink (of kabel) kan onmogelijk onrustig en/of "bepaalde dingen" prima doen

[ Voor 9% gewijzigd door Visgek82 op 01-12-2025 11:40 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:22
Mag jij vinden👍 Als iemand gelukkig is met de standaard rca dropveter dan is dat ook valide😉

• Davey400
Wat een vage test zeg. Of eigenlijk: wat een vaag verslag van de uitgevoerde metingen.
Dit lijkt er vooral op: we meten en we gooien de metingen over de schutting, en zie zelf maar wat je er mee doet.
Of het geld of de zin was op na al die metingen, óf de resultaten (van de conclusies) waren niet gewenst.
Het is doodzonder dat er geen uitgebreide analyse is (of wordt gepubliceerd), want nu is het een beetje zo van: klik maar een beetje op de plaatjes, want je kunt er toch niets mee.

Ik kan me slecht voorstellen dat al die tijd is gestopt in al die waarnemingen, en dat dít het enige is wat er uit komt. Ook verklaringen van de metingen zelf zijn uitermate spaarzaam, en een kastje dat iemand geknutseld heeft om verschillende typen connectoren (inclusief gebalanceerd en ongebalanceerd(!)) aan elkaar te maken krijgt meer aandacht dan zoiets complex als 'tijdsgedrag', waar alleen wat wollig omheen wordt gedraaid.

Nogmaals: nuttige data, waardeloze publicatie.
(Ik hoop dat een stagiaire aanwezig was die dit gebruikt voor zijn afstudeeropdracht o.i.d. en dat er alsnog een wél onderbouwd paper verschijnt.)

[ Voor 5% gewijzigd door Davey400 op 01-12-2025 12:28 ]

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:39
ErikG2 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:50:
[...]
De comments onder die video zijn inmiddels ook aardig aan het opblazen :) Ik hoorde dus in de 1e 4 tracks geen verschillen, enkel in de 5e track. Hoorde jij wel verschil in alle tracks?
Ja, toch wel. A had bij mij meer details: achtergrondstemmen, instrumenten die natrillen terwijl B precies een drastisch lagere bitrate had en meer focus op voorgrond.
Het kan uiteraard ook - om on-topic te blijven - dat ik zo een keer iets dacht te horen en vanaf dan consequent A als zus en B als zo te horen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bubble-BE schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:48:
[...]

Ja, toch wel. A had bij mij meer details: achtergrondstemmen, instrumenten die natrillen terwijl B precies een drastisch lagere bitrate had en meer focus op voorgrond.
Het kan uiteraard ook - om on-topic te blijven - dat ik zo een keer iets dacht te horen en vanaf dan consequent A als zus en B als zo te horen.
En dan maakt hij binnenkort bekend dat er A en B dezelfde samples waren..... . _O-

• ErikG2
  • Nu online
jeroenkb schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:16:
[...]

En dan maakt hij binnenkort bekend dat er A en B dezelfde samples waren..... . _O-
Ik dacht dus dat het idd dezelfde samples waren, maar dat was dus blijkbaar echt niet zo. 1 april duurt ook nog even dus dat kan het ook niet zijn :P. Ik vraag me af of de boel bewust gemanipuleerd is of dat het een eerlijke test was.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-12 20:19
Malle-piet schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:19:
Mag jij vinden👍 Als iemand gelukkig is met de standaard rca dropveter dan is dat ook valide😉
Dat kan iedereen zijn , want blind haal je daar geen verschil uit. Gewone koper, 2x2,5m2 is meer dan goed genoeg. Meer heb je echt niet nodig, tenzij je professionele volumes draait wellicht, daar heb ik geen verstand van.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Davey400
ErikG2 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:15:
Ik laat dit even hier achter en pak de popcorn er bij.

YouTube: Can YOU Hear the Difference? | The Ultimate A/B Listening Test!

YouTube: I Tried to Debunk Power Cords & Conditioners… and Failed Spectacularly

Voor wat het waard is. Ik hoorde zelf alleen een echt verschil in clip 5.

Edit, eerst de 1e video kijken en het experiment doen, dan pas de 2e video kijken.
Interessant.
Ik vond bij 3 van de clips A beter dan B.
Totdat ik terug ging luisteren.
En er niet meer uit kwam...

Dit was voordat ik wist wat het verschil was.
Ik vermoed dat de 1e keer dat je een clip hoort daarvan onder de indruk bent, omdat het 'iets nieuws' is. De volgende keren is der verrassing en daarmee de 'wow' er vanaf. Maar goed; ook dat is psychologie van de koude grond.

Ik heb de files ook aan ChatGPT gevoed, was vooral benieuwd hoe dat werkt. Gewoon de ZIP geupload en dat werkt wonderlijk genoeg.

(Het luisteren deed ik trouwens weliswaar op een Sennheiser, maar wel via BT op mijn werk-laptop; niet persé de meest ideale omstandigheden.)

• Davey400

• koelpasta
  • Niet online
Uuh,.., ik heb het net aan chatgpt gevraagd en die peak waardes zijn nep. Het gaat blijkbaar om digitale peak, maar aangezien de files door een analoog proces zijn gecaptured zullen de samplemomenten niet op dezelfde plek vallen en zullen de digitale pieken niet goed de echte analoge pieken vertegenwoordigen. De juiste weg is om de files eerst te reconstrueren door te upsamplen (32x? 64x?) en dan pas te vergelijken.

Ik vind het totaal onwetenschappelijk als 'gewone mensen' aan chatGPT vragen om dit soort tests te doen aangezien ze dan nul controle hebben over hoe de test wordt uitgevoerd en waarschijnlijk ook geen idee hebben van hoe zo'n test eigenlijk zou moeten plaatsvinden.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ErikG2 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:26:
[...]

Ik dacht dus dat het idd dezelfde samples waren, maar dat was dus blijkbaar echt niet zo. 1 april duurt ook nog even dus dat kan het ook niet zijn :P. Ik vraag me af of de boel bewust gemanipuleerd is of dat het een eerlijke test was.
Jammer.

Het hoeft natuurlijk niet 1 april te zijn om een poging te wagen om aan te tonen dat een deel van de kwaliteitsverschil-perceptie tussen de oren zit.

• Davey400
koelpasta schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:07:
[...]
Ik vind het totaal onwetenschappelijk als 'gewone mensen' aan chatGPT vragen om dit soort tests te doen aangezien ze dan nul controle hebben over hoe de test wordt uitgevoerd en waarschijnlijk ook geen idee hebben van hoe zo'n test eigenlijk zou moeten plaatsvinden.
Ik ben het helemaal met je eens hoor; ik kon ook heel weinig met de antwoorden.
Vond ze niet alleen lastig te interpreteren, maar vraag me ook af wat ChatGPT hier werkelijk mee doet/kan. Daarnaast lijken de conclusies op basis van zo minieme verschillen dat er inderdaad sprake kan zijn van een keuze voor A of B, maar dan wel zó dicht bij elkaar dat ik me niet kan voorstellen dat een menselijke waarnemer iets met die verschillen kan, en andersom: dat er zoveel andere factoren zijn die daarop van invloed geweest kunnen zijn dat ik er sowieso geen waarde aan hang.

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Rolmaat was makkelijker geweest om de kabellengte te meten ipv vertraging in ns te bepalen 8)7

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-12 12:22
Is er iemand die een keer gratis zilveren kabels wil uitproberen (omgeving arnhem) om te kijken wat voor effect het heeft? Je hoeft alleen je ervaringen hier te delen, uiteraard wel met je bias. Dan zal ik uiteindelijk ook mijn (beperkte) ervaringen delen.
Heb xlr>xlr
Heb rca>rca
speaker kabels van ~2 meter, volgens mij net iets minder.
USB kabel.
Stroom kabel (1 meter)

[ Voor 21% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-12-2025 10:20 ]

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-12 12:22
koelpasta schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:07:
[...]

Uuh,.., ik heb het net aan chatgpt gevraagd en die peak waardes zijn nep. Het gaat blijkbaar om digitale peak, maar aangezien de files door een analoog proces zijn gecaptured zullen de samplemomenten niet op dezelfde plek vallen en zullen de digitale pieken niet goed de echte analoge pieken vertegenwoordigen. De juiste weg is om de files eerst te reconstrueren door te upsamplen (32x? 64x?) en dan pas te vergelijken.

Daarnaast is dit echt niet iets wat ChatGPT zou kunnen. Ik vraag me af of je op een andere dag compleet andere resultaten krijgt.
Davey400 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:27:
[...]

Wat een vage test zeg. Of eigenlijk: wat een vaag verslag van de uitgevoerde metingen.
Dit lijkt er vooral op: we meten en we gooien de metingen over de schutting, en zie zelf maar wat je er mee doet.
Of het geld of de zin was op na al die metingen, óf de resultaten (van de conclusies) waren niet gewenst.
Het is doodzonder dat er geen uitgebreide analyse is (of wordt gepubliceerd), want nu is het een beetje zo van: klik maar een beetje op de plaatjes, want je kunt er toch niets mee.

Ik kan me slecht voorstellen dat al die tijd is gestopt in al die waarnemingen, en dat dít het enige is wat er uit komt. Ook verklaringen van de metingen zelf zijn uitermate spaarzaam, en een kastje dat iemand geknutseld heeft om verschillende typen connectoren (inclusief gebalanceerd en ongebalanceerd(!)) aan elkaar te maken krijgt meer aandacht dan zoiets complex als 'tijdsgedrag', waar alleen wat wollig omheen wordt gedraaid.

Nogmaals: nuttige data, waardeloze publicatie.
(Ik hoop dat een stagiaire aanwezig was die dit gebruikt voor zijn afstudeeropdracht o.i.d. en dat er alsnog een wél onderbouwd paper verschijnt.)
Nutteloze data en waardeloze publicatie. De RLC metingen kunnen interessant zijn, al beetje nietszeggend ook bij bijvoorbeeld de standaard kabel als ze nog geen eens zeggen of het koper is CCA is, en hoe dik het is. En bij een normale interlink zal het dan nog niet veel uitmaken. Maar alle andere dingen, met gigahertzen door een audio kabel jagen, is zonde van je tijd.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik kwam via dit artikel een onderzoek tegen over de psychologische achtergrond voor dit soort producten:
Your Neural Pathways Are the Product
Researcher Emilian Kalchev’s study identifies what he calls “brain burn-in,” where your neural pathways gradually adapt to a sound signature until it becomes familiar and therefore preferable. The equipment isn’t changing. You are.

“If an audiophile believes that their headphones will attain optimal sound quality after, say, 50 hours of play, this very belief might induce genuine perceptual changes in how they experience the sound,” Kalchev writes, “even if there is no measurable alteration in the device’s output.”
Hier is het volledige onderzoek te lezen

Het oorspronkelijke artikel bevat ook nog wel wat mooie interessante producten.

• ErikG2
  • Nu online
duvekot schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:30:
Ik kwam via dit artikel een onderzoek tegen over de psychologische achtergrond voor dit soort producten:

[...]

Mooi artikel, conclusie is dus eigenlijk dat het allemaal wel beter is en beter klinkt, 'the power of belief'. Audiofilie zouden we dus als een religie kunnen bestempelen en dan hoeft er ook niets meer bewezen te worden, geloven is genoeg :+

• Davey400
Ik vond deze zin uit het artikel ook wel interessant, om maar aan te geven hoeveel externe factoren van invloed zijn:
Glasses on their test head reduced bass by approximately 10 decibels, roughly 30 times more impact than any “burn-in” effect.
De PDF nog even niet helemaal doorheen. ;)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:30:

[...]

Dank voor de link. Dit artikel geeft een kijkje achter de schermen van de smederij waar elfen bij maanlicht aan onze zilveren kabels werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdkFK4ObfU55_yqQ2iQLjqQermY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhCrNmkiJebHCm7TBSVKXGgy.png?f=fotoalbum_large

• Davey400
Op diezelfde website als waar @duvekot naar verwees vond ik ook dit artikel waarin geschreven wordt hoe metingen van Dynamic Range de mist in gaan bij vinyl-opnamen. Precies die DR is iets waar veel audiofielen naar verwijzen als het er om gaat waarom vinyl beter is.

(Zelf koop ik het vooral voor 'de beleving', dus zowel het hebben van de grote plaat + hoes als het gedoe van het afspelen, waardoor je veel meer 'gezellig' muziek aan het afspelen bent. Slaat net zo goed nergens op, maar is wel gezellig. En ze passen mooi bij de Laserdisks... 🤣)
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic