delpit schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:24:
Het lijkt mij handig dat er grenzen komen aan het idee dat iedere verdachte recht heeft op een advocaat. Taghi lijkt minder uniek te zijn dan gehoopt, strafrechtadvocaten lijken nogal vaak onder druk te worden gezet door hun eigen cliënten om dingen te doen die niet geoorloofd zijn en kunnen op dit moment op geen enkele wijze daar op een legitieme wijze mee omgaan. Of ze gaan erin mee, zijn ze strafbaar, of ze doen aangifte, dan schenden ze hun beroepsgeheim. Altijd fout dus.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de houding van advocaten t.o.v. hun verdachte. Ik zal het eens proberen terug te zoeken, maar ik herinner met een interview met een advocaat die opmerkte dat in het verleden advocaten van zware criminelen meer afstand hadden van de verdachte en vooral letten op een zo correct mogelijk rechtsgang in het licht van het algemene belang. Ze maakten zich geen illusies over de schuldigheid in het licht van bewijs en probeerden niet om de verdachte kost wat kost vrij te krijgen.
Tegenwoordig lijkt de houding verschoven naar alleen het vertegenwoordigen van de verdachte en ongeacht het algemene belang, vrijspraak is dan vaak de inzet. Een zware crimineel zal uiteraard ook vaak zo'n advocaat verlangen, maar daarvoor moet er wel eerst ook aanbod zijn. Vertegenwoordig je als advocaat eenmaal alleen de belangen van de zware crimineel, dan schept dat ook automatisch ruimte voor meer.
Ik kan het niet hard maken, dus puur als vermoeden valt deze ontwikkeling imho samen met een meer individualistische samenleving en meer absolute kijk op vrijheid. Echter kan dat juist ten koste gaan van vrijheid van anderen.
En meer in het algemeen, dat het zover heeft kunnen komen als dit ondanks kritiek op beleid en zelfs aftreden van bewindspersonen van veiligheid en justitie afgelopen decennia zou mensen nog het meeste zorgen moeten baren. De opkomst van de zware maffia in Nederland is geen black swan event waar men zich niet op kon voorbereiden, het is resultaat van een klimaat waarin er duidelijk ruimte was om dat te bereiken.
Dat valt samen met de essentie van de bestuurscrisis in bredere zin, er is geen verandering op beleid ondanks dat partijen veiligheid nog steeds prominent op hun verkiezingsprogramma hebben staan. Veiligheid vraagt om een integrale visie op de samenleving en dat ontbreekt nu al een aantal decennia.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert