Da's steeds een pijnpunt... "wie wil zo'n crimineel verdedigen en wat zegt dat over die advocaat?"
Mensen als Marc Dutroux hadden advocaten... Wil dat dan zeggen dat die advocaten niet op z'n minst wakker lagen van hun job, of van de keuze die ze maakten om zo'n stuk ****** te verdedigen? Ik hoop i.i.g. dat ze er op z'n minst van wakker lagen ja... Ik snap zo iemand z'n motieven ook niet.
Het is vanuit mijn schoenen wel makkelijk gezegd "wat voor een klootzak moet je zijn om X of Y te willen verdedigen"...
Maar ik zie dat vanuit mijn standpunt en ik heb nog maar één keer in m'n leven de binnenkant van een rechtbank in het echt gezien.
Maar een advocaat toegewezen krijgen en een eerlijk proces krijgen is een grondrecht, iemand moet het vuile werk opknappen. Tuurlijk zullen er in de advocatuur velen op prestige uit zijn... Misschien zelfs een meerderheid.
Het is zuur als criminelen van een bepaald allooi een lichtere straf, of erger nog, de vrijspraak krijgen omwille van het feit dat hun advocaat bvb. procedurefouten claimt, niet persé een ontkenning van schuld, dat is soms overduidelijk, maar procedurefouten...
Of erger nog: interpretatie van de wet verdraaien en verwringen, misbruik maken van context, getuigen en beklaagden woorden in de mond leggen, in de val lokken met dubbelzinnige vraagstelling, bepaalde details opblazen en rechter + jury meekrijgen in die interpretatie... ten spijt van slachtoffers van soms de ergste misdaden.
Maar zo is de wet...
...en zo zijn mensen: Eikels vind je in alle functies.
[Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 19-12-2019 19:12]