Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Totaalrenovatie van een winkelpand/woonhuis uit 1925

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• larsiey
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17:08
@Javiik Ik weet niet of je het een probleem vindt, maar door middel van de tweede foto in je post kunnen we het exacte adres van de woning opzoeken.

• Javiik
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09-05 21:47
larsiey schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:00:
@Javiik Ik weet niet of je het een probleem vindt, maar door middel van de tweede foto in je post kunnen we het exacte adres van de woning opzoeken.
Die is op basis van de eerste fotos in de eerste post volgens mij ook wel te vinden - zo groot is eibergen niet :P

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-06 16:14
Erg gaaf om te volgen dit, maar wat een bak geld moet zo'n totaalrenovatie kosten zeg

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:14
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:34:
Erg gaaf om te volgen dit, maar wat een bak geld moet zo'n totaalrenovatie kosten zeg
Klopt, voor woningen van grofweg jaren 60 (of zelfs 70?) en ouder is volledige sloop en herbouw typisch goedkoper, laat staan woningen zo oud als deze.

Dit is eigenlijk alleen te doen door een liefhebber zonder kosten/winst oogmerk, met voldoende cash en overwaarde vanuit de vorige woning dat de bank niet nodig is.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:10
Ik weet niet hoe goedkoop de bouwgrond in Nederland is, maar in België is voor een normaal budget de keuze:
- Nieuwbouw projectbouwer: een "stenen stacaravan" met minituin.
- Bestaand huis zonder renovatie: duur, klein, slechte ligging, al verkocht.
- Bestaand huis met renovatie: kans om wat ruimer te zitten, kosten wat te spreiden, om te eindigen met een huis wat je eigenlijk niet had kunnen betalen.

Huis kopen voor de grond kan interessant zijn, maar je moet een stevig budget hebben en opletten voor fiscale issues (muurtje laten staan: renovatie dus 6% BTW ipv 21%, scheelt flink).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-06 16:47

Wuursj

want worst is al bezet

Over oud versus nieuw:

Ik heb een opknaphuis uit 1912 dat we nu ook aan het renoveren zijn. Echter waren we ook ingeloot voor een nieuwbouw huis met (na verbouwing) gelijke vloeroppervlakte. In dezelfde straat dus locatie speelt maar beperkt mee. Al met al worden nieuw en oud erg vergelijkbaar.

Taxatie opknaphuis, voor verbouwing: 380-400k
Nieuwbouwhuis met wat opties aangevinkt: 570k
Dus is mijn budget om het oude huis op niveau nieuwbouwwoning te krijgen: 190-170k.

Als ik alles laat doen (opbouw, aanbouwtje plus renovatie van bestaande 95m2) haal ik die verbouwing zeker niet binnen dat budget met huidig prijsniveau van aannemers in de randstad.

Door zelf veel te doen hoop ik het wel voor dat budget voor elkaar te krijgen en uiteindelijk ook een betere woning te krijgen dan die basic nieuwbouwwoning. Maar het was wel een moeilijke keuze waar een lange excel sheet aan gewaagd is en waar de niet-rationele aspecten de doorslag hebben gegeven.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• tilburgs82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18-06 17:23
Javiik schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:52:
[...]
precies dit! De uitstraling van het pand en de locatie zijn echt de waarde hiervan...
... EN mis je de charme - dan hadden we wel een 1000-in-een-dozijn nieuwbouw woning gekocht en het niet vol trots hier geshowed :P
Helemaal begrijpelijk.
“Wij” zijn bij het eerste gesprek voor een nieuwbouwhuis direct afgehaakt. De complete wijken zijn allemaal hetzelfde. Misschien een luikje hier of een dakkapelletje daar, maar 0 uitstraling in zo’n saaie wijk.

Helaas zijn wij geen klussers, dus hebben we lang moeten zoeken naar iets met uitstraling dat niet teveel werk had.
Uiteindelijk een jaren 90 Finse logbouw woning gekocht. 😊
Alleen veel schilderwerk, maar dat gaat gelukkig wel lukken.

Maar petje af voor dit project. Echt heel erg gaaf en hopelijk vele jaren woonplezier 😁

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:39

BazzH

Kei-goed...

Xanaroth schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:15:
[...]

Klopt, voor woningen van grofweg jaren 60 (of zelfs 70?) en ouder is volledige sloop en herbouw typisch goedkoper, laat staan woningen zo oud als deze.

Dit is eigenlijk alleen te doen door een liefhebber zonder kosten/winst oogmerk, met voldoende cash en overwaarde vanuit de vorige woning dat de bank niet nodig is.
Verschilt per situatie. De bank stond verre van onwelwillend tegenover onze renovatieplannen voor een oude woning. Maar je moet er altijd wat eigen geld in stoppen. Haal je er uiteindelijk wel weer uit, nadat je jaren van je mooie woning genoten hebt.

Herbouwen is eigenlijk alleen leuk als je een verprutste oude woning koopt op een hele mooie plek. En dan moet je ook nog maar eens mógen herbouwen, want bij een gemeentelijk- of rijksmonument (of beschermd stadsgezicht) ga je daar echt geen toestemming voor krijgen. In sommige gevallen is dubbel glas dan al een ambtelijke uitdaging (duurt lang, kost veel, matig resultaat....).

Think smart........ Act stupid........

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:25
Wuursj schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:55:
Over oud versus nieuw:

Ik heb een opknaphuis uit 1912 dat we nu ook aan het renoveren zijn. Echter waren we ook ingeloot voor een nieuwbouw huis met (na verbouwing) gelijke vloeroppervlakte. In dezelfde straat dus locatie speelt maar beperkt mee. Al met al worden nieuw en oud erg vergelijkbaar.

Taxatie opknaphuis, voor verbouwing: 380-400k
Nieuwbouwhuis met wat opties aangevinkt: 570k
Dus is mijn budget om het oude huis op niveau nieuwbouwwoning te krijgen: 190-170k.

Als ik alles laat doen (opbouw, aanbouwtje plus renovatie van bestaande 95m2) haal ik die verbouwing zeker niet binnen dat budget met huidig prijsniveau van aannemers in de randstad.

Door zelf veel te doen hoop ik het wel voor dat budget voor elkaar te krijgen en uiteindelijk ook een betere woning te krijgen dan die basic nieuwbouwwoning. Maar het was wel een moeilijke keuze waar een lange excel sheet aan gewaagd is en waar de niet-rationele aspecten de doorslag hebben gegeven.
Klopt.. hier dezelfde redenering gevolgd. Bij ons wat het project niet zo groot maar er is geen vierkante centimeter niet aangeraakt hier. Het kost alleen kneiterveel tijd en ook heel veel geld (continue weer naar de bouwmarkt om spullen te halen).

Uiteindelijk is het het je waard, want het is je eigen bloed, zweet en tranen. Je doet het immers voor jezelf. Daarentegen hebben wij nu een woning met een hypotheekje waar niemand wakker van ligt, doordat je alles zelf doet. Dat valt met nieuwbouw nog maar te bezien natuurlijk, want dan moet je alles laten doen en wel betalen!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

ID-College schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:17:
[...]
Het kost alleen kneiterveel tijd en ook heel veel geld (continue weer naar de bouwmarkt om spullen te halen).
Als je een grote verbouwing doet, dan ga je toch zeker wel naar de grotere bouwgroothandels? Scheelt echt heel veel geld t.o.v. de bouwmarkten. Zoals GGoedkoop, Bouwmaat, Vihamij, Pontmeijer (weet niet of die ook consumenten doen) enz.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18:43
[...]
Het kost alleen kneiterveel tijd en ook heel veel geld (continue weer naar de bouwmarkt om spullen te halen).
Second that. Meestal kosten de ritjes naar de verschillende bouwmarkten en speciaalzaken om je spullen te halen meer tijd dan de klus zelf :P

HD4Life @ Full-HD

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

CurlyMo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:48:
[...]

Als je een grote verbouwing doet, dan ga je toch zeker wel naar de grotere bouwgroothandels?
Ik wel maar meer voor het gemak en service dan voor prijs. Via zelfbouw Nederland ook aan een bouwmaat pas gekomen. Maar voor de prijs hoef je het nauwelijks te doen. Hornbach is in veel gevallen goedkoper dan f nagenoeg gelijk aan bouwmaat. Maar bezoekje hornbach kost (voor mij) weer meer tijd dan ff naar de bouwmaat.
Wat wel scheelft qua geld zijn grotere hoeveelheiden online bestellen. Maar dan komt er wel even bijv. 8 kuub isolatie tegelijk binnen :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Javiik
[...]

Klopt.. hier dezelfde redenering gevolgd. Bij ons wat het project niet zo groot maar er is geen vierkante centimeter niet aangeraakt hier. Het kost alleen kneiterveel tijd en ook heel veel geld (continue weer naar de bouwmarkt om spullen te halen).

Uiteindelijk is het het je waard, want het is je eigen bloed, zweet en tranen. Je doet het immers voor jezelf. Daarentegen hebben wij nu een woning met een hypotheekje waar niemand wakker van ligt, doordat je alles zelf doet. Dat valt met nieuwbouw nog maar te bezien natuurlijk, want dan moet je alles laten doen en wel betalen!
Het lijkt mij bij nieuwbouw inderdaad net als bij een nieuwe auto; de afschrijving is in de eerste jaren het grootst... daarnaast is voor ons de eenheidsworst in hele wijken ook echt een dooddoener; het is (zeker in deze tijd) toch wel de plek waar je elke dag terugkomt en een groot deel van je tijd spendeert; dan willen we die toch zo fijn mogelijk hebben en niet genoegen nemen met...

qua financieen staan wij er ook zo tegenover. uiteindelijk zullen we op ongeveer 5,5 ton eindigen inclusief aankoop voor deze woning; daarvoor hebben we dan 240-250 m2 woonoppervlakte in een modern en super geisoleerd huis met duurzame verwarming, een achtertuin van 35 meter diep, op een A-plek in een groeiend en steeds mooier wonend dorp. Onze gok is dat de verkoopwaarde direct na renovatie tussen de 5 en 6 ton is (gebaseerd op wat er nog meer te koop staat voor dat geld), maar aangezien we er 20 jaar of langer willen blijven wonen heeft dat allemaal geen waarde - je kan de huidige woningprijzen ook lastig vergelijken met die uit 2000 of eerder :)

Wij kopen 90% trouwens in via Pontmeyer ook inderdaad - gratis levering bij leveringen boven de 450 euro en ook vaak binnen 3 dagen levering - ideaal om de hoeveelheid materialen op locatie laag te houden maar precies genoeg om weer een paar dagen door te kunnen! Dat was zeker met de wandisolatie een uitdaging - dat komt van een isolatiegroothanden en dat waren 10 pallets van 1,2 x 1,2 meter en dan 2,5 meter hoog :P

• Javiik
update tijd! Afgelopen week is de tegelvloer gelegd in de gang. Buiten is de hele tuin ontruimd inclusief de twee oude schuurtjes met asbest daken, en is de bodemwarmtepomp in de achtertuin geinstalleerd! De binnenunit komt 8 oktober, maar het grote werk is gedaan! We hebben twee boringen gekregen, beide 85 meter diep.

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-06 13:09
@Javiik Mooie tegelvloer! Is die origineel of hebben jullie die als gelegd?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dooxed schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:14:
@Javiik Mooie tegelvloer! Is die origineel of hebben jullie die als gelegd?
Of je leest even:
Javiik schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:27:
update tijd! Afgelopen week is de tegelvloer gelegd in de gang.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:45

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Waar kijken we naar op deze foto?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:10
ThinkPad schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:46:
[...]Waar kijken we naar op deze foto?
Aansluiting voor captatiebuizen warmtepomp?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Javiik
ThinkPad schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:46:
[...]

Waar kijken we naar op deze foto?
Dat is de smeerput die in ingegraven - daar komen de leidingen samen van de warmtepomp, om vervolgens naar binnen te gaan voor de unit zelf :)

• ppatrick
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-06 08:26
Leuk om zo te volgen Hoe groot is die binnen unit van de verwarming?

• DeWâl
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 18-06 13:21
@Javiik prachtig project! Nieuw in oud, vergelijkbaar met waar wij mee bezig zijn, oud huisje waar de schil van blijft staan en de binnenkant naar de moderne maatstaven wordt opgebouwd.

Was nog wel benieuwd hoe je dit nog verder hebt opgepakt:
Het enige waar ik nog mee zit, is dat we zo een lege spouw hebben van 18cm... ondanks dat het een geventileerde spouw is, weet ik nog niet 100% zeker wat de impact daarvan is. Wellicht in de toekomst nog volblazen met vlokken o.i.d.
Ik zit met een vergelijkbare spouw waarvan ik twijfel of ik 'm leeg laat of nu alvast vul ipv te wachten tot ik spijt heb dat ik het niet meteen gedaan heb.. :F
Heb jij 'm leeg gelaten zoals je toen van plan was? En heb je dan de spouw met stootvoegen geventileerd, of met rooster o.i.d.?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• Javiik
ppatrick schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:44:
Leuk om zo te volgen Hoe groot is die binnen unit van de verwarming?
Formaat amerikaanse koelkast! https://www.nibe.eu/nl-nl...tepompen/NIBE-F1145-_-230
DeWâl schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:49:
@Javiik prachtig project! Nieuw in oud, vergelijkbaar met waar wij mee bezig zijn, oud huisje waar de schil van blijft staan en de binnenkant naar de moderne maatstaven wordt opgebouwd.

Was nog wel benieuwd hoe je dit nog verder hebt opgepakt:

[...]

Ik zit met een vergelijkbare spouw waarvan ik twijfel of ik 'm leeg laat of nu alvast vul ipv te wachten tot ik spijt heb dat ik het niet meteen gedaan heb.. :F
Heb jij 'm leeg gelaten zoals je toen van plan was? En heb je dan de spouw met stootvoegen geventileerd, of met rooster o.i.d.?
Heel eerlijk ben ik nog niet met de spouw bezig geweest! Wat ik wel kan zeggen is dat deze een stuk kleiner is uitgevallen dan origineel gepland. Ik heb namelijk ervoor gekozen onze isolatiepanelen van 16cm dik achter het metalstud te zetten in plaats van ertussen; dit heeft als heel simpel voordeel dat ik een solide wand zonder onderbrekingen kan bouwen van die platen en dus niet om het metalstud heen hoef te snijden :) Ik denk dat we nog en luchtspouw hebben van ongeveer 4-6 cm tussen steensmuur en isolatieplaten.

We gaan hem in ieder geval wel ventileren. Op basis van dit artikel denk ik dat het sowieso een positief effect gaat hebben op onze 100 jaar oude steensmuur met kalkmortel. Qua ventilatie worden het denk ik alleen roosters in de voegen op specifieke plekken.

Als je nog een ongevulde spouw hebt en geen andere isolatie zou ik niet uitstellen maar het voor de winter nog oppakken. In onze vorige woning hebben we dat ook gedaan in oktober; ons gasverbruik ging daar van 1500 naar 1000 kuub op jaarbasis door puur alleen de spouw te vullen!

[Voor 6% gewijzigd door Javiik op 27-09-2020 08:47]

• DeWâl
We gaan Naturoll glaswol gebruiken en dampdicht/doorlatend doek. Maar dan zit ik nog met die spouw. Plan is om hem eerst open te laten voor ventilatie.

• Javiik
DeWâl schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:02:
We gaan Naturoll glaswol gebruiken en dampdicht/doorlatend doek. Maar dan zit ik nog met die spouw. Plan is om hem eerst open te laten voor ventilatie.
Je gaat een voorzetwand aan de binnenkant plaatsen dus? qua folie wellicht kiezen voor iets als supafoil - is 4cm dik maar ook goed isolerend.

Goeie website is trouwens https://rekentoolwarmteweerstand.sbrcurnet.nl/, daarmee kun je met een beetje spelen je Rc waardes uitrekenen voor bijvoorbeeld subsidieaanvragen

[Voor 17% gewijzigd door Javiik op 28-09-2020 19:57]

• Javiik
Update tijd!

Vorige week is de warmtepomp geinstalleerd en zijn we weer een eind opgeschoten met de vide. Vanmorgen ook begonnen aan het plafond in de hal beneden dicht te maken: hier komt een gestuct plafond in met jaren 20 ornamenten!

• Javiik
Weer even een korte update; volgende week komt de stukadoor! die gaat de gehele benedenverdieping vast stukadoren zodat we daar weer verder kunnen. Oftewel: het hele huis is roze :P

Daarnaast heb ik vast de deuren voor de meterkast (opgehaald uit een oude boerderij bij Deventer) ook vast erin gehangen!

De warmtepomp staat daarnaast ook sinds 23 november aan; het huis is gelukkig zo goed geïsoleerd dat het energieverbruik de afgelopen week (inclusief elke dag thuiswerken met laptop + beeldscherm) rond de 17kW per dag is geweest. Dat komt dan op ongeveer 6500kW op jaarbasis, samen met ons normale verbruik (vorige woning ijkpunt) van ongeveer 2500 kW zouden we dan rond de 9000 kW gaan verbruiken op jaarbasis. Dit ligt dus onder de verwachting van 10.000kW dus dat zou mooi zijn!

[Voor 11% gewijzigd door Javiik op 04-12-2020 20:24]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Javiik schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:12:

De warmtepomp staat daarnaast ook sinds 23 november aan; het huis is gelukkig zo goed geïsoleerd dat het energieverbruik de afgelopen week (inclusief elke dag thuiswerken met laptop + beeldscherm) rond de 17kW per dag is geweest. Dat komt dan op ongeveer 6500kW op jaarbasis, samen met ons normale verbruik (vorige woning ijkpunt) van ongeveer 2500 kW zouden we dan rond de 9000 kW gaan verbruiken op jaarbasis. Dit ligt dus onder de verwachting van 10.000kW dus dat zou mooi zijn!
Euh hoe kom je bij de 6500 kWh schatting?

Ik weet niet precies waar je nu zit maar tussen 23 nov en 4 dec zijn er bij mij 143 graadagen geweest. hier te vinden
Dat geeft met je 17kwh per dag een totaal verbruik van 221 kWh en dus een 1,5 kWh/graaddag (wat niet weinig is, zie het topic daar over).

Met ongeveer 3000 graaddagen per jaar (tegenwoordig eerder ruim daar onder) ga je dus circa 4600 kwh verstoken per jaar aan je WP. Dat is toch wel wat beter dan jouw inschatting :9
Maar twee weken is wat kort om daar echt goede uitspraken over te doen. Die 1,5 kwh/graaddag lijkt me nog niet optimaal.

[Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 04-12-2020 20:54]

• Javiik
Wuursj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:36:
[...]

Euh hoe kom je bij de 6500 kWh schatting?

Ik weet niet precies waar je nu zit maar tussen 23 nov en 4 dec zijn er bij mij 143 graadagen geweest. hier te vinden
Dat geeft met je 17kwh per dag een verbruik van 0,65 kWh/graaddag (wat best een reeele waarde is, zie het topic daar over).

Met ongeveer 3000 graaddagen per jaar (tegenwoordig eerder ruim daar onder) ga je dus circa 2000 kwh verstoken per jaar aan je WP. Dat is toch wel een heeeel stuk beter dan jouw inschatting :9
Onze bodemwarmtepomp gaan we ook gebruiken om te koelen dus hij staat eigenlijk 100% van de tijd aan. Wellicht dat er inderdaad veel dagen zijn dat hij minder hard aan staat, maar de "worst case" is dus al beter dan de oorspronkelijke schatting :)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik had een fout in mijn sommetje en is al wat minder rooskleurig (aangepast) ;)
Toch hoop ik dat je koelfunctie een flink deel van de zomer uit kan blijven staan...

• Javiik
Wuursj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:52:
Ik had een fout in mijn sommetje en is al wat minder rooskleurig (aangepast) ;)
Toch hoop ik dat je koelfunctie een flink deel van de zomer uit kan blijven staan...
De warmtepomp levert trouwens ook het tapwater; het gaat dus het buffer at van 200 liter elektrisch bijverwarmen waar nodig.

• Javiik
Weer een update! Afgelopen weken zijn de stukadoors beneden bezig geweest en hebben alles klaar. We zijn zelf begonnen nu met het verven!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:20
Wat grappig. Dit klusproject fiets ik regelmatig voorbij. Vond al dat het groots werd aangepakt, dit topic bewijst dat ook. Leuk om de insiderdetails van de verbouwing te lezen.

iRacing Profiel

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01:27
Ben benieuwd hoe makkelijk je een aannemer vind in deze tijd en of die nog premiums vragen. Dat is hetgeen wat mij er een beetje van weerhoudt een klushuis te kopen namelijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snuurtje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:00:
Ben benieuwd hoe makkelijk je een aannemer vind in deze tijd en of die nog premiums vragen. Dat is hetgeen wat mij er een beetje van weerhoudt een klushuis te kopen namelijk.
Precies dat vroeg ik mij af. Hier in de randstad hebben zelfs de grootste prutsers nog een half jaar werk in voorraad tegen een hoofdprijs. Echt niet te doen, en ook de reden dat wij twee jaar geleden niet voor een zelfbouw woning of volledige renovatie zijn gegaan.

Gaaf project zeg! Weinig tegenslag tot nu toe ook met de klussers?

• Javiik
MikeyMan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Precies dat vroeg ik mij af. Hier in de randstad hebben zelfs de grootste prutsers nog een half jaar werk in voorraad tegen een hoofdprijs. Echt niet te doen, en ook de reden dat wij twee jaar geleden niet voor een zelfbouw woning of volledige renovatie zijn gegaan.

Gaaf project zeg! Weinig tegenslag tot nu toe ook met de klussers?
Premiums niet; maar ze hebben wel werk genoeg inderdaad. Nu toevallig in de kerstvakantie weer even een metselaar een paar dagen via de aannemer, maar voor de rest doen we vrijwel alles zonder aannemer! Wij hebben er eentje in het begin gehad voor de constructievloer, diverse metselwerken in de gevel, en het leveren van het stalen skelet, maar meer niet. We hebben het geluk dat we niet een harde deadline hebben en nog fijn bij schoonmoeders in kunnen wonen en dus zelf kunnen klussen :) Het heeft ook een praktisch voordeel zonder aannemer; het kost gewoon simpelweg veel minder als je zelf die taken op je neemt. Desondanks hebben we ons niet aan de 180K kunnen houden die ik in het begin ooit heb geroepen; zelfs zonder extra uren en dus puur materiaal zitten we ondertussen aan de 260K, en ik verwacht op de 300.000 euro verbouwing uit te komen... dat is wel een nadeel zonder aannemer, je eigen inschatting is sowieso altijd te laag maar door een gebrek aan kennis vooraf 'vergeet' je gewoon heel veel dingen die wel geld kosten :)

[Voor 6% gewijzigd door Javiik op 04-01-2021 10:47]

• Javiik
SlaadjeBla schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:56:
Wat grappig. Dit klusproject fiets ik regelmatig voorbij. Vond al dat het groots werd aangepakt, dit topic bewijst dat ook. Leuk om de insiderdetails van de verbouwing te lezen.
Humor! leuk nog een eibergenaar te vinden hier :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Javiik schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Premiums niet; maar ze hebben wel werk genoeg inderdaad. Nu toevallig in de kerstvakantie weer even een metselaar een paar dagen via de aannemer, maar voor de rest doen we vrijwel alles zonder aannemer! Wij hebben er eentje in het begin gehad voor de constructievloer, diverse metselwerken in de gevel, en het leveren van het stalen skelet, maar meer niet. We hebben het geluk dat we niet een harde deadline hebben en nog fijn bij schoonmoeders in kunnen wonen en dus zelf kunnen klussen :) Het heeft ook een praktisch voordeel zonder aannemer; het kost gewoon simpelweg veel minder als je zelf die taken op je neemt. Desondanks hebben we ons niet aan de 180K kunnen houden die ik in het begin ooit heb geroepen; zelfs zonder extra uren en dus puur materiaal zitten we ondertussen aan de 260K, en ik verwacht op de 300.000 euro verbouwing uit te komen... dat is wel een nadeel zonder aannemer, je eigen inschatting is sowieso altijd te laag maar door een gebrek aan kennis vooraf 'vergeet' je gewoon heel veel dingen die wel geld kosten :)
En dan moet je nog gaan inrichten ook ;)

Ach; voor onze niet-kluswoning zijn we inmiddels ook 150k verder :X

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-06 14:39
Javiik schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:32:
Weer een update! Afgelopen weken zijn de stukadoors beneden bezig geweest en hebben alles klaar. We zijn zelf begonnen nu met het verven!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zie dit topic ook voor de eerste keer, leuk om voortgang te zien. Wij hebben ook al 2 huizen verbouwd (1e volledig zelf).

Het viel me op dat je al vrij snel bent gaan verven - heb je wel vochtpercentage gemeten? Anders krijg je dadelijk blaasjes en kun je weer opnieuw beginnen.

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:46
Mooi om te zien dat je oude elementen weer terug brengt terwijl je het hele huis naar de 21e eeuw trekt. Respect!

• yekurtal
  • Registratie: juni 2012
  • Niet online
@Javiik Hoi, volg jammer genoeg pas vanaf het nieuwe jaar, maar vind het zeer leuk tot nu toe. Zijn er eigenlijk updates te delen sinds december?

Mvg,

Yunus

[Voor 4% gewijzigd door yekurtal op 26-01-2021 15:09]

goto yekurtal.com

• Javiik
yekurtal schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:09:
@Javiik Hoi, volg jammer genoeg pas vanaf het nieuwe jaar, maar vind het zeer leuk tot nu toe. Zijn er eigenlijk updates te delen sinds december?

Mvg,

Yunus
Inderdaad is het wel weer een keertje tijd. Time flies when you're having fun ;)

we hebben de basiskasten voor de keuken binnen en alvast neergezet; we wachten nog op reactie van degene die de werkbladen en wangen gaat maken voor we daar aan gaan beginnen. Ik heb ondertussen het kozijn gemaakt tussen mijn thuiskantoor en de woonkamer; die kan nu geschuurd en geverfd; daarna ga ik inmeten en glas bestellen. Boven heb ik vandaag de estrich vloer afgerond (13 platen over ter overname! :P). Nu weer verder met panlatten ophangen zodat ik de binnenwanden verder naar boven door kan trekken. de trap komt als het goed is over 2-3 weken, dus dat wordt ook spannend!

Ook nog even een render toegevoegd voor het einddoel: de woonkeuken!

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:41

jjust

Het leven is een strijd

Wat een project! Ziet er goed uit.

• DeWâl
Prachtig project @Javiik !
Vraag ook voor @Droplollie Hebben jullie al bericht gehad van je aanvraag voor SEEH subsidie? Is alles na aanvraag geaccepteerd of hebben jullie nog aanvullend "bewijs" na moeten zenden? Ik heb mijn aanvraag op 10 december ingediend, dit is zo'n 9 weken geleden en dus nog binnen de beslistermijn van 13 weken, maar ben benieuwd hoe vlot zoiets verloopt. En we hebben natuurlijk al diverse bestemmingen voor dit geld, meer dan waarvoor we hebben aangevraagd.. :o _O-

• Javiik
DeWâl schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:23:
Prachtig project @Javiik !
Vraag ook voor @Droplollie Hebben jullie al bericht gehad van je aanvraag voor SEEH subsidie? Is alles na aanvraag geaccepteerd of hebben jullie nog aanvullend "bewijs" na moeten zenden? Ik heb mijn aanvraag op 10 december ingediend, dit is zo'n 9 weken geleden en dus nog binnen de beslistermijn van 13 weken, maar ben benieuwd hoe vlot zoiets verloopt. En we hebben natuurlijk al diverse bestemmingen voor dit geld, meer dan waarvoor we hebben aangevraagd.. :o _O-
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de nieuwe ISDE verbreed regeling; ik kreeg niet alle eisen voor het zeer energiezuinig pakket op tijd gereed (geen ventilatie nog), waardoor de max subsidie 10k was. Met isde verbreed is die 11k,dus ik heb de aanvraag op 11 januari gedaan. Heb nog een paar weken dus... De ISDE vorig jaar voor de warmtepomp deed er uiteindelijk 6 van de 8 weken over voor hij zonder problemen was goedgekeurd.

• DeWâl
Ik heb dezelfde ervaring met de aanvraag voor mijn warmtepomp, maar die was in verhouding ook een stuk simpeler aan te vragen.

• Javiik
Zodra ik zelf bericht heb laat ik het weten @DeWâl ;)

In de tussentijd zit ik ziek thuis, dus maar even een compilatie galerij gemaakt van de benedenverdieping en wat daar het afgelopen jaar is gebeurd!

• Droplollie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:02
Javiik schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de nieuwe ISDE verbreed regeling; ik kreeg niet alle eisen voor het zeer energiezuinig pakket op tijd gereed (geen ventilatie nog), waardoor de max subsidie 10k was. Met isde verbreed is die 11k,dus ik heb de aanvraag op 11 januari gedaan. Heb nog een paar weken dus... De ISDE vorig jaar voor de warmtepomp deed er uiteindelijk 6 van de 8 weken over voor hij zonder problemen was goedgekeurd.
Ik ben nog in afwachting, maar heb uiteindelijk ook pas ergens rond 28 december kunnen indienen ivm ontbrekende facturen. Ik zag toen al dat het er veel meer aanvragen ingediend waren, dan dat er beschikbaar budget was. Volgens mij de helft meer aanvragen dan dat er nog budget was, zo uit mijn hoofd.

Ik heb in januari gebeld met RVO, omdat ik verwacht dat ik voor de SEEH achter het net ga vissen. Daarom wil ik nog wel gebruik maken van de ISDE (weliswaar wat minder vergoeding). Je kunt echter niet twee aanvragen tegelijk hebben lopen, dus de SEEH moet eerst afgekeurd worden (of weet iemand of je die ook kan annuleren?). Ik moet die ISDE wel voor april 2021 indienen, want anders dien ik het meer dan een jaar later in dan de maatregel is uitgevoerd (is een voorwaarde). En daarbij: ik wil niet weer achter het net vissen...

Hoop dus dat ik snel uitsluitsel krijg (of als dat dus kan, de SEEH-aanvraag alsnog annuleren..)

• Javiik
Droplollie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:53:
[...]

Ik ben nog in afwachting, maar heb uiteindelijk ook pas ergens rond 28 december kunnen indienen ivm ontbrekende facturen. Ik zag toen al dat het er veel meer aanvragen ingediend waren, dan dat er beschikbaar budget was. Volgens mij de helft meer aanvragen dan dat er nog budget was, zo uit mijn hoofd.

Ik heb in januari gebeld met RVO, omdat ik verwacht dat ik voor de SEEH achter het net ga vissen. Daarom wil ik nog wel gebruik maken van de ISDE (weliswaar wat minder vergoeding). Je kunt echter niet twee aanvragen tegelijk hebben lopen, dus de SEEH moet eerst afgekeurd worden (of weet iemand of je die ook kan annuleren?). Ik moet die ISDE wel voor april 2021 indienen, want anders dien ik het meer dan een jaar later in dan de maatregel is uitgevoerd (is een voorwaarde). En daarbij: ik wil niet weer achter het net vissen...

Hoop dus dat ik snel uitsluitsel krijg (of als dat dus kan, de SEEH-aanvraag alsnog annuleren..)
Sterkte! Daar zit een hoop bureaucratie in de weg...

• Javiik
Nog geen reactie op de subsidie aanvraag, maar de trap is wel eergisteren geplaatst!!

• DeWâl
Gaat de goede kant op @Javiik ! Ik heb een mail gestuurd en vlot beantwoord gekregen. Ze gaven aan de volle 13 weken nodig te hebben om de beoordeling rond te krijgen, zeker in deze tijd.

• choman
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 09:04
Mooi trap @Javiik.
Lijkt dat kozijn op de 1e foto nu zo smal, of komt dat door de hoogte ?

• Javiik
choman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:09:
Mooi trap @Javiik.
Lijkt dat kozijn op de 1e foto nu zo smal, of komt dat door de hoogte ?
Komt door de hoogte, die deuren zijn 295cm hoog :p breedte van de doorloop is 89cm

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:46
Javiik schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:17:
Nog geen reactie op de subsidie aanvraag, maar de trap is wel eergisteren geplaatst!!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi klassieker, netjes! Glimpje van de tegels op de vloer ook (y)

• Droplollie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:02
Javiik schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Sterkte! Daar zit een hoop bureaucratie in de weg...
Voor de meelezers over het SEEH-probleem: de minister heeft besloten om extra geld beschikbaar te stellen, zodat alle aanvragen over 2020 gewoon meegenomen kunnen worden: https://www.rijksoverheid...eprogramma-en-warmtefonds

Goed nieuws dus voor mij!

• DeWâl
Vandaag positieve beslissing SEEH aanvraag ontvangen. Aanvraag verstuurd op 10/12.
Blij mee, vult de geslonken reserves weer aan!

• fragtor
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08-06 06:59
Droplollie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Voor de meelezers over het SEEH-probleem: de minister heeft besloten om extra geld beschikbaar te stellen, zodat alle aanvragen over 2020 gewoon meegenomen kunnen worden: https://www.rijksoverheid...eprogramma-en-warmtefonds

Goed nieuws dus voor mij!
En voor mij ook! Ik ben ook nog in afwachting van net voor de kerst ingediend.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Javiik
Weer eens een update!

Ik heb nog niets vernomen van de subsidie; maandag liep de verlenging beslistermijn af, en heb ik maar gevraagd om een reactie van de afdeling. Het is er te druk en ziekte gehad op de afdeling dus enorme wachttijden... ik wacht nog steeds op reactie!

Ook ben ik helaas begin maart van de trap gevallen, waardoor ik twee gebroken polzen heb. Ondertussen is het gips er al wel weer af, maar helaas ligt de verbouwing nog wel een maand op een superlaag pitje. Ik kan af en toe aanwijzingen geven, maar voor de uitvoering zijn we afhankelijk van de mensen om ons heen en de specialisten die we inhuren. Desondanks kan ik wel wat voortgangen laten zien. de shortlist:
  • - Keuken werkbladen gemaakt en hoge kasten ingebouwd
  • - terras vuilwerk muurtjes aangesmeerd
  • - terras grotendeels geegaliseerd en een deel al bestraat
  • - badkamer reservoir geplaatst en gelijk dicht gegipst
  • - slaapkamer was gestuct de dag voor ik viel, dus die is ondertussen gekit en geverft!
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True