• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Theo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:26:
[...]

Je hebt geen sleutel van zijn woning?
Je kan altijd een huis binnenkomen als je wil; het is net hoe graag je wil :P . Een raam kun je ingooien, en met een knuppel/stok langs het kozijn gaan de losse stukken glas weg te 'vegen'. Dikke mat op het kozijn en je klimt naar binnen. Een voordeur kun je met een goede sijbrander ook openen. En via het dak schijnt het ook niet zo lastig te zin gezien er onder de dakpannen alleen wat isolatie en hout zit wat zo weg te zagen is...

Dat is ook gelijk het risico van heel veel contant in huis hebben. Een gelegenheidsdief die neemt al die moeite niet, maar wanneer iemand weet dat er (bijv) 50k aan cash ligt dan kan een inbraak gericht worden waar wél dit soort middelen kunnen worden ingezet. Criminelen zijn dan net als banken ook boeven :P Met als enig verschil dat met criminelen je geld niet gedekt is en je er wel een trauma aan overhoudt...
Waarom denk je dat er soms hele brute woningovervallen gebeuren met volgens de officiele berichten geen buit?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-06 14:22

Theo

moederbord

Marzman schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:27:
[...]

Waarom denk je dat er soms hele brute woningovervallen gebeuren met volgens de officiele berichten geen buit?
Omdat de bewoners volgens hun belastingaangifte minder dan 543 euro aan contant hadden liggen? :+

7400 Wp op het dak

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
JackBol schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:40:
[...]

Je neemt een dienst af (chartaal geld digitaal maken) en je verwacht dat dat gratis is?
Want die stortautomaten kan ABN gratis krijgen? En het mannetje dat het geld uit de automaat ophaalt en naar de DNB rijdt is een vrijwilliger?
Daar betaal je een bedrag voor per maand voor je rekening.

In mijn geval 3.10 per maand.

Vroeger was dat volgens mij meer, maar dat kan ik mis hebben.
Ook heben ze nu nog maar 1 of 2 kantoren in mijn buurt waar ik er voor 5 ofzo had.
Nu heb ik het niet nodig gehad, maar de banken dwingen zelf iedereen naar internetbankieren toe.
Dan komen ze zelf met berichten dat men steeds meer zelf doet (ja logisch als je de kantoren sluit).

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 03:55
Agent47 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:12:
Cash moet gewoon blijven joh. Als ik een keer m'n pinpas vergeet en mijn mobiel is leeg dan hang je meteen. Niet dat dat vaak voorkomt. Ik vind het op verjaardagen van vrienden ook normaler om cash in een enveloppe te doen dan een tikkie over te maken. :+
Mee eens.

En laten we wel wezen, electronisch bankieren is ook flink doelwit van criminaliteit. Komt bij dat de oudere generatie mijns inziens een gevoelige groep is hiervoor en doorgaans cash zal willen gebruiken. Al was het maar om de sokken vol te stoppen met de ellendige spaarrente van tegenwoordig.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Koos2009 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:39:
[...]

Dan zou ik even de overeenkomst van je betaalrekening erbij pakken en ctrl-f doen op "storten". Dan zul je zien dat geldstorten geen onderdeel is van je overeenkomst.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Koos2009 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:39:
[...]

In mijn geval 3.10 per maand.

Vroeger was dat volgens mij meer, maar dat kan ik mis hebben.
Ook heben ze nu nog maar 1 of 2 kantoren in mijn buurt waar ik er voor 5 ofzo had.
Nu heb ik het niet nodig gehad, maar de banken dwingen zelf iedereen naar internetbankieren toe.
Dan komen ze zelf met berichten dat men steeds meer zelf doet (ja logisch als je de kantoren sluit).
Maar op zich is het niet vreemd dat de gebruiker betaald? Waarom zou jij geld moeten betalen voor kosten die de bankt maakt omdat ik zo graag contact geld wil hebben? En hoe minder mensen contant betalen, hoe relatief hoger die kosten per contante betaling/ opname wordt

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat er een soort middenweg gaat komen. Geld in de vorm van munten krijg je toch al niet uit een machine, maar in de vorm van papiergeld wel. Met moderne technologie zou het te doen zijn om een nagenoeg onbreekbaar systeem te bedenken (denk bijvoorbeeld aan opvolgende reeksen zoals bij blockchain) waarmee je inderdaad een Eurobiljet uit de muur kan krijgen.

Laten we zeggen dat hier niet visueel zichtbaar op is hoeveel geld erop staat. Sterker nog, het geld wat JIJ als persoon erop hebt gezet (laten we zeggen €100 euro) is enkel uit te geven binnen landen waar de Euro als betaalmiddel geldt.

Dus als je naar de supermarkt loopt en voor €32,50 afrekent dan staat er nog €67,50 op. De chip die dit bijhoudt is met een smartphone uit te lezen. De chip heeft geen elektriciteit nodig en heeft alleen statische opslag wat met een andere device (smartphone of een betaal-station) uitgelezen en overschreven kan worden (betalen of bijstorten).

Zo kan je dus ook meerdere verschillende Eurobiljetten bij je hebben waar verschillende bedragen op staan. Ook €0,00 is een geldig bedrag.

Het verschil met een debit of creditcard is dat iedereen in het bezit van zo'n biljet het geld daarop kan uitgeven. Het biljet weet alleen dat er geld op staat maar weet niet van wie dat is. De origine van iedere cent op dat biljet is wel te traceren (met apparatuur wat beschikbaar is bij banken en de politie), maar dit kan alleen als een rechter hier toestemming voor geeft.

Dus een plofkraak zou alleen vele lege Eurobiljetten opleveren. D'r staat geen geld op tenzij de crimineel 't er zelf opzet.

Een nadeel zou kunnen zijn dat aan de buitenkant niet zichtbaar is hoeveel geld op zo'n biljet staat. Misschien is dat ook een kracht.

Het voordeel van zo'n systeem is dat iedereen in de Eurozone 1 zo'n biljet bij zich kan hebben voor noodgevalletjes (pinpas niet bij je, pincode vergeten, bankrekening is leeg, GSM is dood, etc.) en dat het biljet opgeladen is tot €50 euro.

Zo kan je het ook als kadootje weggeven in een envelop.

Als je vandaag de dag zou voorstellen "Laten we Eurobiljetten maken zonder elektronica d'r op maar die gewoon €20, €50, €100, €200, €500, etc. waard zijn dan zou iedereen je voor gek moeten verklaren :+
  • "Dat maakt het voor criminelen wel heel makkelijk!"
  • "Niet te traceren!"
  • "Dan gaan al die apparaten bruut worden gekraakt!"
  • "Dikke portemonnee heb je dan als je veel geld bij je wilt hebben."
  • "Waarom geen biljet voor €1000 of €5000?"
  • etc.
Het biljet in mijn voorbeeld zou opgeladen kunnen worden enkel en alleen als een bankair systeem geld heeft afgestaan. En omdat het een soort blockchain tech gebruikt is deze transactie ook onderdeel van alle transacties, overal, in alle systemen. Dat moet alleen kleiner worden gehouden dan wat bij Bitcoin het probleem is.

Dus ja, een crimineel kan er gewoon €10 miljoen opzetten. Maar zodra hij dit probeert te scannen met een device zoals een smartphone, of probeert uit te geven, dan zegt het bankaire systeem: "Deze transactie kennen wij niet."

En wat houdt dit systeem dan iemand tegen om direct met GPS en alle camera's in de omgeving een rapportage op te sturen naar de politie: "Valsemunter gespot!"

Fysiek geld is nodeloos en ouderwets.

• Koos2009
Blue-eagle schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:55:
Persoonlijk denk ik dat er een soort middenweg gaat komen. Geld in de vorm van munten krijg je toch al niet uit een machine, maar in de vorm van papiergeld wel. Met moderne technologie zou het te doen zijn om een nagenoeg onbreekbaar systeem te bedenken (denk bijvoorbeeld aan opvolgende reeksen zoals bij blockchain) waarmee je inderdaad een Eurobiljet uit de muur kan krijgen.

Laten we zeggen dat hier niet visueel zichtbaar op is hoeveel geld erop staat. Sterker nog, het geld wat JIJ als persoon erop hebt gezet (laten we zeggen €100 euro) is enkel uit te geven binnen landen waar de Euro als betaalmiddel geldt.

Dus als je naar de supermarkt loopt en voor €32,50 afrekent dan staat er nog €67,50 op. De chip die dit bijhoudt is met een smartphone uit te lezen. De chip heeft geen elektriciteit nodig en heeft alleen statische opslag wat met een andere device (smartphone of een betaal-station) uitgelezen en overschreven kan worden (betalen of bijstorten).

Zo kan je dus ook meerdere verschillende Eurobiljetten bij je hebben waar verschillende bedragen op staan. Ook €0,00 is een geldig bedrag.

Het verschil met een debit of creditcard is dat iedereen in het bezit van zo'n biljet het geld daarop kan uitgeven. Het biljet weet alleen dat er geld op staat maar weet niet van wie dat is. De origine van iedere cent op dat biljet is wel te traceren (met apparatuur wat beschikbaar is bij banken en de politie), maar dit kan alleen als een rechter hier toestemming voor geeft.

Dus een plofkraak zou alleen vele lege Eurobiljetten opleveren. D'r staat geen geld op tenzij de crimineel 't er zelf opzet.

Een nadeel zou kunnen zijn dat aan de buitenkant niet zichtbaar is hoeveel geld op zo'n biljet staat. Misschien is dat ook een kracht.

Het voordeel van zo'n systeem is dat iedereen in de Eurozone 1 zo'n biljet bij zich kan hebben voor noodgevalletjes (pinpas niet bij je, pincode vergeten, bankrekening is leeg, GSM is dood, etc.) en dat het biljet opgeladen is tot €50 euro.

Zo kan je het ook als kadootje weggeven in een envelop.

Als je vandaag de dag zou voorstellen "Laten we Eurobiljetten maken zonder elektronica d'r op maar die gewoon €20, €50, €100, €200, €500, etc. waard zijn dan zou iedereen je voor gek moeten verklaren :+
  • "Dat maakt het voor criminelen wel heel makkelijk!"
  • "Niet te traceren!"
  • "Dan gaan al die apparaten bruut worden gekraakt!"
  • "Dikke portemonnee heb je dan als je veel geld bij je wilt hebben."
  • "Waarom geen biljet voor €1000 of €5000?"
  • etc.
Het biljet in mijn voorbeeld zou opgeladen kunnen worden enkel en alleen als een bankair systeem geld heeft afgestaan. En omdat het een soort blockchain tech gebruikt is deze transactie ook onderdeel van alle transacties, overal, in alle systemen. Dat moet alleen kleiner worden gehouden dan wat bij Bitcoin het probleem is.

Dus ja, een crimineel kan er gewoon €10 miljoen opzetten. Maar zodra hij dit probeert te scannen met een device zoals een smartphone, of probeert uit te geven, dan zegt het bankaire systeem: "Deze transactie kennen wij niet."

En wat houdt dit systeem dan iemand tegen om direct met GPS en alle camera's in de omgeving een rapportage op te sturen naar de politie: "Valsemunter gespot!"

Fysiek geld is nodeloos en ouderwets.
Ah je hebt de chipknip opnieuw uitgevonden 😂.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Koos2009 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:08:
[...]

Ah je hebt de chipknip opnieuw uitgevonden 😂.
Bestaat dat nog? 🤔

Maar, ja, zoiets, maar dan op een Eurobiljet in plaats van je pinpas 😀

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 18:32
Klinkt meer als de zoveelste "waardebon". :+ Alleen niet van een winkel of vvv, maar een "geldshop".
Komt er dan ook een houdbaarheidsdatum op?
Dat geeft dan weer een motivatie om het geld ook te besteden en de economie te bevorderen omdat het anders weer naar de overheid gaat. Dat kun je goed gebruiken icm eenmalige subsidies.
En als je (net zoals bij de huidige waardebonnen) kunt limiteren waar het geld heen kan, kun je daarmee ook gerichte subsidies geven.

Maar is dat echt waar we heen willen? Je beperkt daar dan de vrijhandel mee, wat nu wel zorgt voor goed werkende economie.

let the past be the past.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:40:
[...]

Je neemt een dienst af (chartaal geld digitaal maken) en je verwacht dat dat gratis is?
Want die stortautomaten kan ABN gratis krijgen? En het mannetje dat het geld uit de automaat ophaalt en naar de DNB rijdt is een vrijwilliger?
Hoop whataboutismes. 'vroeger' was het gewoon gratis, later kon je een beperkt aantal keer gratis.

Waarom kon dat toen dan wel?

Verder betalen we gewoon, zoals @Koos2009 aangeeft, maandelijks geld om daar een rekening te hebben.

[Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 03-05-2021 13:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

RodeStabilo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Hoop whataboutismes. 'vroeger' was het gewoon gratis, later kon je een beperkt aantal keer gratis.

Waarom kon dat toen dan wel?

Verder betalen we gewoon, zoals @Koos2009 aangeeft, maandelijks geld om daar een rekening te hebben.
Omdat banken hun dienstverlening hebben aangepast?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk omdat banken toen hun geld verdienden door de leningen. Hoge rente geeft ook veel ruimte voor winstmarge.
En misschien ook een verschuiving in hoe je het makkelijkste geld kunt verdienen. Mensen zullen niet gauw geneigd zijn om van bank/rekening te veranderen, dus daar kun je het kikker in een kookpotprincipe toepassen. Een hypotheek heeft een vaste kostenstructuur, dus daar moet je bij afsluiten concurreren om de verdienmogelijkheid binnen te halen.

Dat banken hun dienstverlening hebben aangepast ben ik met @JackBol eens. Ten nadele van de klanten. Want minder geldautomaten, minder kantoren, meer betalen voor zaken die eerder normaal waren. Ik zie voor de continue verhoging van kosten iig geen toegevoegde waarde voor mij als klant terug.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou het liefst gewoon altijd een analoog betaalmiddel willen wat verplicht geaccepteerd wordt. Op die manier sluit je mensen niet uit en ben je niet afhankelijk van digitale techniek, met al zijn uitzonderingen en rare fratsen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos2009
JackBol schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Omdat banken hun dienstverlening hebben aangepast?
Klopt, daar zijn we ook gewoon voor aan het betalen?
Nu wordt je eenzijdig op kosten gejaagd/gecriminaliseerd als je normaal gedraagd.

Mijn oma haalde per week x uit de muur/liet dan doen.
Dat zou haar dus een crimineel/fraudeur maken omdat ze niet "netjes als alle schapen alles digitaal doet".

Uhm, misschien deed ze het zo omdat ze anders veel makkelijker in allerlei oplichting trapte?
Wellicht had ze, net als een vriend van me, gewoon geen overzicht meer met "de pin"
Ook kreeg ze nog acceptgiro's en zo'n maandelijks (?) overzicht.

Uiteraard moest ze daar voor betalen.

Vindt jij het een goede ontwikkeling dat heel veel dingen "As A Service" zijn?
Zelf vindt ik het een beetje richting een totalitaire economie gaan als alles maar "onder de loep moet"....

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:08
Per 1 september gaat ook de Rabobank contant geld opnemen én storten ontmoedigen. Je kan nog maar 2500 euro per keer storten (nu 10.000 euro) en de vijfde keer (dus na 10.000 euro) betaal je 9,50 (!) per storting. En geld opnemen bij een niet-Geldmaat apparaat kost 75 cent per opname. Dus ook in het buitenland of Duitsland euro's pinnen kost dan 75 cent per opname. En om nou op vakantie te gaan met een paar honderd euro aan cash in je portemonnee is ook niet echt veilig... Er zijn al kamervragen gesteld. Nog even en je moet voor élke opname geld betalen.

Nog meer redenen om via revolut of een andere fintech te gaan pinnen dan (4 keer gratis per maand).

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

salvis titulis et honoribus

Deezers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:42:
Per 1 september gaat ook de Rabobank contant geld opnemen én storten ontmoedigen. Je kan nog maar 2500 euro per keer storten (nu 10.000 euro) en de vijfde keer (dus na 10.000 euro) betaal je 9,50 (!) per storting. En geld opnemen bij een niet-Geldmaat apparaat kost 75 cent per opname. Dus ook in het buitenland of Duitsland euro's pinnen kost dan 75 cent per opname. En om nou op vakantie te gaan met een paar honderd euro aan cash in je portemonnee is ook niet echt veilig... Er zijn al kamervragen gesteld. Nog even en je moet voor élke opname geld betalen.

Nog meer redenen om via revolut of een andere fintech te gaan pinnen dan (4 keer gratis per maand).
Fijn dat ik als klant van de Rabobank dit soort dingen eerst op internet moeten lezen voor ze hun klanten informeren :|

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• Deezers
Technomania schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

Fijn dat ik als klant van de Rabobank dit soort dingen eerst op internet moeten lezen voor ze hun klanten informeren :|
Ze gebruiken hiervoor de berichtenoptie in de Rabo app, maar die is zo onopvallend gemaakt dat het niemand opvalt ;) ook vaak voor rentewijzigingen e.d.

Maar wij doen vaak in Duitsland aankopen en daar kan je nog niet overal pinnen in de horeca e.d. dus 'fijn' om te weten dat je dus voldoende cash moet meenemen vanaf 1 september...

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

salvis titulis et honoribus

Deezers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Ze gebruiken hiervoor de berichtenoptie in de Rabo app, maar die is zo onopvallend gemaakt dat het niemand opvalt ;) ook vaak voor rentewijzigingen e.d.

Maar wij doen vaak in Duitsland aankopen en daar kan je nog niet overal pinnen in de horeca e.d. dus 'fijn' om te weten dat je dus voldoende cash moet meenemen vanaf 1 september...
Ik gebruik de app niet omdat mijn Android te oud is :)
Rentewijzigingen krijg ik altijd netjes een mailtje van.

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Deezers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:42:

Wat bedoelen ze met een niet-geldautomaat? Bij een supermarkt enzo? En een ATM is dan nog steeds gratis? Dat lijkt me een beetje vreemd (ik dacht dat de supermarkt zelf die transactie dan verwerkt).

/▌

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:41:
[...]

Wat bedoelen ze met een niet-geldautomaat?
Niet niet-geldautomaat maar niet-Geldmaat, die gele.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

We gaan langzaam in de richting dat "de bank" een kunstmatig noodzakelijk gemaakt kwaad aan het worden is voor de gewone man. Een opt-out zou wel fijn zijn. Terug naar de loonzakjes dan maar einde van de week?

Ik neem heel vaak cash geld op. Kleine bedragen. Als ik daar voor moet gaan betalen, dan denk ik dat ik de kluis bij ons in huis weer in gebruik ga nemen. Dan leg ik daar een bedrag in en vul ik het 1x per maand aan ofzo.

Think smart........ Act stupid........

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:52:
Ik neem heel vaak cash geld op. Kleine bedragen. Als ik daar voor moet gaan betalen, dan denk ik dat ik de kluis bij ons in huis weer in gebruik ga nemen. Dan leg ik daar een bedrag in en vul ik het 1x per maand aan ofzo.
Als winkels te veel moeten betalen voor het storten van contant geld gaan ze dat ook niet meer accepteren.

/▌

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Als winkels te veel moeten betalen voor het storten van contant geld gaan ze dat ook niet meer accepteren.
Ik koop eigenlijk nooit spullen bij winkels waar ik niet met contant af zou kunnen rekenen. Natuurlijk gebruik ik de zelfscan bij bijv. AH, maar ik kán als het moet daar gewoon cash betalen. Ik zie dat echt niet zitten, alleen nog giraal geld. Daarvoor heb ik niet voldoende vertrouwen in de banken. Sterker nog, ik vertrouw er blind op dat ze vanaf dat moment hun machtspositie fors zullen gaan misbruiken. Die kant moeten we als samenleving niet op willen. Dan komt er teveel macht bij een clubje wat al meerdere malen heeft laten zien hier heel goed mee om te kunnen gaan, in hun voordeel dan. Dan kunnen we wat mij betreft beter de hele bankensector (qua particuliere dienstverlening dan) nationaliseren en op non-profit basis verder laten gaan. Een dergelijk groot maatschappelijk belang mag nooit 100% in de handen van private clubjes komen. Er moet een weg om de graaiers heen blijven wat mij betreft.

Alleen giraal geld kan ik me eigenlijk alleen maar voorstellen bij "onbelangrijke" winkels zoals een AH2go op het station bijvoorbeeld. Moet je je eens voorstellen dat je ergens op vakantie of zakenreis bent en beroofd wordt van je portemonnee. Geen pinpas en credit card meer en je staat 600 kilometer van huis. Nu is daar met een beetje creativiteit nog wel met cash geld een mouw aan te passen. De meeste hoteliers willen best een cash bedrag even uitkeren als iemand dat bedrag even overmaakt. Zonder cash geld zit je meteen muurvast, klaar.

Ik zie maar 1 voordeel: bedelaars zullen niet massaal via Tikkie gaan bedelen, dus daar zijn we dan wel redelijk vlot vanaf. Aangezien die toch al niets te verliezen hebben op het moment, zullen die wel gaan stelen vermoed ik.

[Voor 11% gewijzigd door BazzH op 02-08-2021 12:25]

• Deezers
Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Je zag het al tijdens de coronacrisis, contant geld was ineens niet meer welkom en steeds meer locaties zijn pin-only. Tegenwoordig kijken ze je vreemd aan als je een relatief groot bedrag cash betaald, heb weleens een opmerking gehad 'zo, de zaakjes gingen goed deze maand? ;)'. Je krijgt langzamerhand het beeld: cash geld is fout, dan heb je wat te verbergen / duistere inkomsten en digitaal geld is veilig. Maar bij digitaal betalen heb je geen 'pijngrens' meer als je op de betaalknop drukt terwijl je normaal wel 100 euro door je vingers ziet gaan in de winkel.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Deezers schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Je zag het al tijdens de coronacrisis, contant geld was ineens niet meer welkom en steeds meer locaties zijn pin-only. Tegenwoordig kijken ze je vreemd aan als je een relatief groot bedrag cash betaald, heb weleens een opmerking gehad 'zo, de zaakjes gingen goed deze maand? ;)'. Je krijgt langzamerhand het beeld: cash geld is fout, dan heb je wat te verbergen / duistere inkomsten en digitaal geld is veilig. Maar bij digitaal betalen heb je geen 'pijngrens' meer als je op de betaalknop drukt terwijl je normaal wel 100 euro door je vingers ziet gaan in de winkel.
Het zal nog verschillen of de persoon achter de kassa in loondienst is of dat het zijn eigen winkel is (in het laatste geval accepteren ze meestal eerder contant geld, ik ken er zelfs verschillende die alleen contant geld nog steeds accepteren. Maar zowel banken als overheid proberen dat laatste te ontmoedigen om logische redenen).

/▌

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Het zal nog verschillen of de persoon achter de kassa in loondienst is of dat het zijn eigen winkel is (in het laatste geval accepteren ze meestal eerder contant geld, ik ken er zelfs verschillende die alleen contant geld nog steeds accepteren. Maar zowel banken als overheid proberen dat laatste te ontmoedigen om logische redenen).
Je kunt inmiddels gewoon overal weer cash betalen hoor. De meeste "pin-only" uitingen waren ook vooral een verzoek. Er stond vaak zelfs nog even bij HOE ze je cash geld wél wilden aannemen: leg het geld op het plateau, wacht tot het wisselgeld en het bonnetje op het plateau ligt. Sommige winkels hebben hun cash betalingen zelfs deels geautomatiseerd. Daar komt het wisselgeld uit een automaat. Vomar doet dat hier bijvoorbeeld. Die hebben dus ook zo goed als geen cash in hun lade. Dat wordt direct afgeroomd. Zitten alleen maar een paar briefjes in om het "papieren deel" van het wisselgeld terug te kunnen geven.

Een winkelier wil gewoon betaald worden. Daarbij heeft hij een voorkeur voor PIN natuurlijk, maar als hij moet kiezen tussen "cash of ik laat de kar staan", dan kiest hij voor cash.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

[...]

Dat sommige mensen niet (willen) snappen hoe het bij anderen werkt, is gewoon hun probleem. Als wij hier via een willekeurige route cash geld ontvangen, dan geven we dat uit. We gaan het niet storten, want daar heeft de bank inmiddels ook al 20 drempels voor bedacht. Na onze trouwerij (jaren geleden alweer) hebben we een paar maanden ALLES cash betaald. Dat anderen zich daar niets bij voor kunnen stellen, boeit mij echt niet. Dat soort uitingen hebben vaak maar 1 bron: jaloezie (waarom heb jij een paar honderd euro in je portemonnee terwijl dat voor mij als heel veel geld voelt.... ik wil ook wel een paar honderd euro in mijn portemonnee!).

Ik verkoop incidenteel weleens spullen en dat is meestal gewoon "boter bij de vis". Als ik dan bijvoorbeeld een gebruikte bakfiets verkoop (hebben we enkele jaren geleden gedaan), dan heb ik weer een pakje geld in huis. Dan betalen we dus weer een maandje alle boodschappen cash. Verjaardag levert vaak ook wat cash op. Ook dat geven we gewoon weer uit.

[Voor 11% gewijzigd door BazzH op 02-08-2021 10:19]

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-06 12:05

JustFogMaxi

Geld moet rollen

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Dat sommige mensen niet snappen hoe het bij anderen werkt, is gewoon hun probleem. Als wij hier via een willekeurige route cash geld ontvangen, dan geven we dat uit. We gaan het niet storten, want daar heeft de bank inmiddels ook al 20 drempels voor bedacht. Na onze trouwerij (jaren geleden alweer) hebben we een paar maanden ALLES cash betaald. Dat anderen zich daar niets bij voor kunnen stellen, boeit mij echt niet. Dat soort uitingen hebben vaak maar 1 bron: jaloezie (waarom heb jij een paar honderd euro in je portemonnee terwijl dat voor mij als heel veel geld voelt.... ik wil ook wel een paar honderd euro in mijn portemonnee!).
Ok... praktisch nut ontgaat mij even? Is dit in de trant van 'owjee ze tracken me geld!'?

Ik ben zelf pro pin, ik heb een stukje plastic in me zak en genoeg geld op de bank. Kan ik overal mee terecht.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
[...]

Je kunt inmiddels gewoon overal weer cash betalen hoor. De meeste "pin-only" uitingen waren ook vooral een verzoek. Er stond vaak zelfs nog even bij HOE ze je cash geld wél wilden aannemen: leg het geld op het plateau, wacht tot het wisselgeld en het bonnetje op het plateau ligt. Sommige winkels hebben hun cash betalingen zelfs deels geautomatiseerd. Daar komt het wisselgeld uit een automaat. Vomar doet dat hier bijvoorbeeld. Die hebben dus ook zo goed als geen cash in hun lade. Dat wordt direct afgeroomd. Zitten alleen maar een paar briefjes in om het "papieren deel" van het wisselgeld terug te kunnen geven.

Een winkelier wil gewoon betaald worden. Daarbij heeft hij een voorkeur voor PIN natuurlijk, maar als hij moet kiezen tussen "cash of ik laat de kar staan", dan kiest hij voor cash.
Ik woon zelf in Belgie. Hier is het een beetje anders (op details). Volgens mij is gewoon geld de gehele coronacrisis hier geaccepteerd al had het soms niet de voorkeur. Ik denk ook (achteraf) niet dat het risico zo groot is want dan zouden alle cassieres massaal corona gehad moeten hebben (die raken niet alleen geld aan maar ook spullen die alle klanten aangeraakt hebben).

/▌

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

JustFogMaxi schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:19:
[...]

Ok... praktisch nut ontgaat mij even? Is dit in de trant van 'owjee ze tracken me geld!'?

Ik ben zelf pro pin, ik heb een stukje plastic in me zak en genoeg geld op de bank. Kan ik overal mee terecht.
Ik PIN doorgaans ook heel veel. Niet alles, want ik heb geen behoefte aan een transactieoverzicht met iedere maand 50 betalingen van minder dan 5 euro. Dat betaal ik gewoon uit handgeld, boeit verder toch niet.

Welk praktisch nut ontgaat je dan precies? Mijn ontgaat het praktisch nut van extra handelingen om cash geld eerst om te zetten naar giraal om het vervolgens uit te geven. Daarnaast heb ik toch al wel vaker dan 1 keer gewoon kunnen betalen, terwijl anderen eerst handelingen moesten gaan verrichten om hun girale geld om te zetten naar cash omdat het girale geld even niet werkte.

PIN is prima, maar een plan B is nóg beter.
lasharor schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:28:

[...]

Zo heb je bij ons in het dorp een grote locatie van de rabobank met een pinautomaat die bijna nooit werkt. Vervolgens maakt heel het dorp gebruik van 1 a 2 van die geldmaat automaten die dan vervolgens vaak (in het weekend) bijzonder leeg zijn.

Van het weekend in Duitsland merk je dat men er daar juist weer vanuit gaat dat je met cash betaald. Dat stoort ook wel. Want in Nederland doen ze er alles aan om cash betaling te voorkomen en net over de grens kan je dan weer niet met je pasje betalen...
Dan woon je waarschijnlijk nog in 1 van de laatste dorpen waar de Rabobank überhaupt nog iets van een fysieke aanwezigheid heeft. Maar volgens mij is het bij de andere banken niet beter hoor. Voor mij komt het punt van een overstap naar een virtuele bank toch ook wel steeds dichter bij. De klassieke NL banken voegen voor de consument steeds minder toe. In mijn ogen doen ze steeds minder, maar ze willen wel steeds meer geld. Zo werkt het volgens mij toch niet helemaal. Minder doen, is juist minder geld. Waarom zou ik die bank steeds meer betalen, terwijl de toegevoegde waarde alleen maar lager wordt?

Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten waar het dichtstbijzijnde ABN AMRO kantoor hier is. Zou me niks verbazen als ik er met de trein heen zou moeten. Nou, poeh poeh, wat 'n service!

[Voor 42% gewijzigd door BazzH op 02-08-2021 10:35]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:55

lasharor

7 december 2004

Ik zie de toegevoegde waarde van banken zoals de Rabobank etc niet zo goed meer. Waarom zou ik nog bij die club blijven als ze ook nog voor alles extra geld gaan vragen. Dan kan je al sneller dan een fintech bank waar ze wat meer aandacht geven aan het digitale aspect.

Daarnaast merk ik dat het behoorlijk irritant is dat er steeds minder automaten zijn. Af en toe heb ik alsnog cash nodig en als je dan wilt pinnen moet je eerst een automaat gaan zoeken die dan vaak ook nog eens niet meer werkt. Zo heb je bij ons in het dorp een grote locatie van de rabobank met een pinautomaat die bijna nooit werkt. Vervolgens maakt heel het dorp gebruik van 1 a 2 van die geldmaat automaten die dan vervolgens vaak (in het weekend) bijzonder leeg zijn.

Van het weekend in Duitsland merk je dat men er daar juist weer vanuit gaat dat je met cash betaald. Dat stoort ook wel. Want in Nederland doen ze er alles aan om cash betaling te voorkomen en net over de grens kan je dan weer niet met je pasje betalen...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

lasharor schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:28:

Daarom heb je daar waarschijnlijk ook nog gratis banken. In Belgie heb je dat ook nog maar dat is aan het verdwijnen met hetzelfde tempo als dat cashbetalingen verdwijnen.

/▌

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 22:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Daarom heb je daar waarschijnlijk ook nog gratis banken. In Belgie heb je dat ook nog maar dat is aan het verdwijnen met hetzelfde tempo als dat cashbetalingen verdwijnen.
Nou.... vooral in de Belgische horeca is het toch verstandig om te weten of je kan pinnen of eerst nog wat geld moet gaan pinnen voordat je gaat bestellen.

Het gros van de horeca wat niet in binnensteden zit is cash only of cash preferred.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:41:
[...]

Wat bedoelen ze met een niet-geldautomaat? Bij een supermarkt enzo? En een ATM is dan nog steeds gratis? Dat lijkt me een beetje vreemd (ik dacht dat de supermarkt zelf die transactie dan verwerkt).
Inderdaad bij de niet-geldmaat. Ik denk dat geld bijpinnen nog wel gratis blijft want dat is een pintransactie.

De kosten voor geld opnemen gelden (vooralsnog) alleen voor het directpakket, basispakket en studentenpakket. Voor totaalpakket, riantpakket en jongerenrekening is het (nog) gratis.

Open Source landkaart

• lasharor

lasharor

7 december 2004

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Ik PIN doorgaans ook heel veel. Niet alles, want ik heb geen behoefte aan een transactieoverzicht met iedere maand 50 betalingen van minder dan 5 euro. Dat betaal ik gewoon uit handgeld, boeit verder toch niet.

Welk praktisch nut ontgaat je dan precies? Mijn ontgaat het praktisch nut van extra handelingen om cash geld eerst om te zetten naar giraal om het vervolgens uit te geven. Daarnaast heb ik toch al wel vaker dan 1 keer gewoon kunnen betalen, terwijl anderen eerst handelingen moesten gaan verrichten om hun girale geld om te zetten naar cash omdat het girale geld even niet werkte.

PIN is prima, maar een plan B is nóg beter.

[...]

Dan woon je waarschijnlijk nog in 1 van de laatste dorpen waar de Rabobank überhaupt nog iets van een fysieke aanwezigheid heeft. Maar volgens mij is het bij de andere banken niet beter hoor. Voor mij komt het punt van een overstap naar een virtuele bank toch ook wel steeds dichter bij. De klassieke NL banken voegen voor de consument steeds minder toe. In mijn ogen doen ze steeds minder, maar ze willen wel steeds meer geld. Zo werkt het volgens mij toch niet helemaal. Minder doen, is juist minder geld. Waarom zou ik die bank steeds meer betalen, terwijl de toegevoegde waarde alleen maar lager wordt?

Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten waar het dichtstbijzijnde ABN AMRO kantoor hier is. Zou me niks verbazen als ik er met de trein heen zou moeten. Nou, poeh poeh, wat 'n service!
Ja dat dus, het is steeds meer kosten voor minder diensten.

Als ik nu ook moet betalen voor storten en geld opnemen gaan mijn kosten voor mijn betaalpakket dan omlaag? Die kosten van het geldstorten zullen dan immers gedekt worden door wat ik nu extra moet betalen.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Inderdaad bij de niet-geldmaat. Ik denk dat geld bijpinnen nog wel gratis blijft want dat is een pintransactie.

De kosten voor geld opnemen gelden (vooralsnog) alleen voor het directpakket, basispakket en studentenpakket. Voor totaalpakket, riantpakket en jongerenrekening is het (nog) gratis.
Volgens de ABN AMRO "bankmail" is het niet gratis hoor. Jongerenrekening zelfs maar 2.000 euro per jaar, Studentenrekening 6.000, andere rekeningen 12.000.

Wat je nu dus krijgt, is dat de contante geldstromen voor een groot deel buiten de banken om gaan lopen. Mensen moeten betalen voor storten en binnenkort ook voor opnemen. Tsja.... dan blijft het dus in de portemonnee / het geldkistje / de kluis tot het weer uitgegeven wordt. Waarom zou je het op je rekening zetten? Dan ga je er alleen maar rente over betalen of in het beste geval levert het je niets op. Dan ga je niet betalen om het erop te krijgen en daarna ook weer betalen om het er weer af te halen. Dat is gewoon gekkenwerk. Daarom zullen de banken ook om het hardst blijven lobby-en om dat "gevaarlijke contante geld" uit te bannen. Ze hebben er namelijk steeds minder grip op en verdienen er dus ook bijna niets meer aan. Doen ze zelf overigens, maar daar zul je ze natuurlijk niet over horen. :)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ook wij storten1 á 2 keer per jaar geld, en dat is geld wat onze 2 kinderen (1 en 4 jaar) gespaard hebben in hun spaarpotjes. Ik vind het belangrijk dat ze leren wat geld is door het fysiek te zien en voelen (verschillende grootte muntjes, cijfers die erop staan, 50 cent is minder dan 1 euro etc.) voordat ze leren dat het meeste digitaal gaat tegenwoordig. Ze zijn nog te jong voor zakgeld, maar wij 'doneren' als het ware het statiegeld dat wij krijgen aan de kinderen. Dit mogen ze zelf in hun spaarpotjes doen.

Ik vind het vervelend en ook een beetje graaierig van de Rabobank om hier zo'n bedrag voor te gaan vragen (al zullen andere banken dit ook wel doen/volgen). Alhoewel mijn ervaring is dat je sowieso geluk moet hebben om te kunnen storten omdat die automaten vaker buiten gebruik/kapot zijn dan werkend, zelfs voor die 1-2 keer per jaar dat ik zo'n automaat nodig heb. Het voelt ergens toch alsof je gestraft wordt omdat je aan iets vast blijft houden waar de grote banken eigenlijk vanaf willen.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Volgens de ABN AMRO "bankmail" is het niet gratis hoor. Jongerenrekening zelfs maar 2.000 euro per jaar, Studentenrekening 6.000, andere rekeningen 12.000.
Het ging hier over de Rabobank ;)
Wat je nu dus krijgt, is dat de contante geldstromen voor een groot deel nuiten de banken om gaan lopen.
Lijkt me een goeie observatie. Afgelopen week in het nieuws dat er gekeken werd om contante stortingen door autobedrijven ook moeilijker te maken.
Tja, dan ga je toch je werknemers hun salaris en bonussen cash uitbetalen? Uiteraard wel in de boeken schrijven, maar is er ergens een wet die stelt dat je salaris of bonussen alleen giraal mag uitbetalen?

Open Source landkaart

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Wat je nu dus krijgt, is dat de contante geldstromen voor een groot deel buiten de banken om gaan lopen. Mensen moeten betalen voor storten en binnenkort ook voor opnemen. Tsja.... dan blijft het dus in de portemonnee / het geldkistje / de kluis tot het weer uitgegeven wordt. Waarom zou je het op je rekening zetten? Dan ga je er alleen maar rente over betalen of in het beste geval levert het je niets op. Dan ga je niet betalen om het erop te krijgen en daarna ook weer betalen om het er weer af te halen. Dat is gewoon gekkenwerk. Daarom zullen de banken ook om het hardst blijven lobby-en om dat "gevaarlijke contante geld" uit te bannen. Ze hebben er namelijk steeds minder grip op en verdienen er dus ook bijna niets meer aan. Doen ze zelf overigens, maar daar zul je ze natuurlijk niet over horen. :)
Toch vraag ik me ten zeerste af of er momenteel van de contante geldstroom nou echt zoveel weer terugvloeit de bank in. Ik denk dat het grootste deel van die geldstroom sowieso al buiten de banken om verloopt. Verder, als je het echt buiten bereik van de banken wilt houden dan kun je het ook niet uitgeven. Dat contante geld moet ook ergens vandaan komen, toch?

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

PatrickPR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:54:
Ook wij storten1 á 2 keer per jaar geld, en dat is geld wat onze 2 kinderen (1 en 4 jaar) gespaard hebben in hun spaarpotjes. Ik vind het belangrijk dat ze leren wat geld is door het fysiek te zien en voelen (verschillende grootte muntjes, cijfers die erop staan, 50 cent is minder dan 1 euro etc.) voordat ze leren dat het meeste digitaal gaat tegenwoordig. Ze zijn nog te jong voor zakgeld, maar wij 'doneren' als het ware het statiegeld dat wij krijgen aan de kinderen. Dit mogen ze zelf in hun spaarpotjes doen.

Ik vind het vervelend en ook een beetje graaierig van de Rabobank om hier zo'n bedrag voor te gaan vragen (al zullen andere banken dit ook wel doen/volgen). Alhoewel mijn ervaring is dat je sowieso geluk moet hebben om te kunnen storten omdat die automaten vaker buiten gebruik/kapot zijn dan werkend, zelfs voor die 1-2 keer per jaar dat ik zo'n automaat nodig heb. Het voelt ergens toch alsof je gestraft wordt omdat je aan iets vast blijft houden waar de grote banken eigenlijk vanaf willen.
ABN AMRO doet dat al. (Ik had even gemist dat ze het hierboven over de Rabo hadden, waarvoor excuses.)

Wij storten dus helemaal niets. We geven zelfs het verjaardagsgeld van onze dochter gewoon uit. Dat klinkt misschien heel verkeerd, maar we maken dat bedrag dan natuurlijk wel even over op haar rekening. Waarom zou ik dat helemaal gaan storten bij de bank? Sta je daar met je cash te hannessen voor een automaat ergens in een hoekje van het centrum, want bij de bank ben je al niet meer welkom (nouja, je mag best afreizen naar 1 van de laatste bemande kantoren, kun je in ieder geval binnen bij zo'n zelfde automaat gaan staan).

Vroeger, toen de bank gewoon nog een gebouw was waar je binnen kon lopen, deed ik hetzelfde hoor. Dan ging ik keurig geld storten. Wat misschien ook wel meespeelde, is dat onze maandelijkse uitgaven inmiddels dermate hoog zijn dat we een redelijke cash stroom zonder moeite weg kunnen werken met onze normale uitgaven. Dan hoef je dus niet te storten.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Patriot schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Toch vraag ik me ten zeerste af of er van de contante geldstroom nou echt zoveel weer terugvloeit de bank in.
Ja, dat denk ik wel. Volgens mij is de kringloop: geldautomaat -> consument -> winkel -> bank -> geldautomaat.
Dat zal voor bepaalde coupures anders verlopen, grote coupures zullen sneller die kringloop doorlopen terwijl kleinere coupures een extra rondje winkel -> consument zullen doen of zelfs bank -> winkel -> consument -> winkel -> bank. Maar omdat de consument vrijwel uitsluitend zijn inkomen giraal krijgt en de winkel vrijwel uitsluitend zijn inkopen giraal doet zal de consument geld opnemen en de winkel geld storten, en dat zal ongeveer de hoeveelheid aan omzet (in contanten) van de winkels zijn.

De enige echte kringloop is wat er aan wisselgeld door de winkels betaald wordt. Dat is vooral kleine coupures en muntgeld.

En uiteraard valt alles wat giraal afgerekend wordt buiten die kringloop, en alles gaat dus in de richting van meer en meer giraal verkeer door het contante verkeer duurder te maken.

* Maasluip weet nog dat je moest betalen voor kleine pinbedragen...

Open Source landkaart

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wintervacht schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:15:
Zolang je niet bij elke frietboer en koffiesjop kan pinnen blijven de automaten nog wel even denk ik :+
En vergeet de oudjes niet die het allemaal niet hebben op dat nieuwerwetse 'inter-net bankieren', die blijven ook nog wel even geld opnemen voor de kleinkinderen.
hohoho .. niet alle 'oudjes' he. Ik ben gepensioneerd, heb kleinkinderen, en '0'euro cash. Al in geen jaren meer cash gebruikt. Ik was letterlijk 1 van de eerste met een pinpas: gemeentegiro Amsterdam, 1 van de eerste met 'girotel', en 1 van de eerste met elektronisch aangifte belasting (floppy). Dus s.v.p. niet eeuwig en altijd alle ouderen over 1 kam scheren. Dat irriteert sommige ouderen mateloos.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Ja, dat denk ik wel. Volgens mij is de kringloop: geldautomaat -> consument -> winkel -> bank -> geldautomaat.
Dat zal voor bepaalde coupures anders verlopen, grote coupures zullen sneller die kringloop doorlopen terwijl kleinere coupures een extra rondje winkel -> consument zullen doen of zelfs bank -> winkel -> consument -> winkel -> bank. Maar omdat de consument vrijwel uitsluitend zijn inkomen giraal krijgt en de winkel vrijwel uitsluitend zijn inkopen giraal doet zal de consument geld opnemen en de winkel geld storten, en dat zal ongeveer de hoeveelheid aan omzet (in contanten) van de winkels zijn.

De enige echte kringloop is wat er aan wisselgeld door de winkels betaald wordt. Dat is vooral kleine coupures en muntgeld.

En uiteraard valt alles wat giraal afgerekend wordt buiten die kringloop, en alles gaat dus in de richting van meer en meer giraal verkeer door het contante verkeer duurder te maken.

Ik kom ook uit de tijd dat je een pakje sigaretten niet mocht pinnen bij de snackbar. Dat was cash only, want anders hielden ze er nog maar maximaal 1 cent aan over. Als je er een blikje cola bij kocht, dan was het geen probleem.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:55:

Tja, dan ga je toch je werknemers hun salaris en bonussen cash uitbetalen? Uiteraard wel in de boeken schrijven, maar is er ergens een wet die stelt dat je salaris of bonussen alleen giraal mag uitbetalen?
ja:
Wet aanpak schijnconstructies
minmaal het minimumloon moet giraal

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Mijn opmerking was in zekere zin een beetje onvolledig, want ik doelde op stortingen door consumenten. Dat het uiteindelijk wel weer bij een bank terechtkomt daar twijfel ik ook niet aan. Ik doelde op de suggestie dat het introduceren cq verhogen van kosten voor het maken van stortingen ineens zal leiden tot een massaal schaduwcircuit van contante gelden die voorheen netjes werden gestort.

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

[...]

Ik verkoop wel eens wat via marktplaats en krijg dan betaald met 100 en 200 euro biljetten, twee keer zelfs met 500 euro biljet. Ik heb een afspraak een lokale winkelier dat ik hun test stift en test scanner kan gebruiken en tot nu toe geen valse biljetten ontvangen. (Ik doe ook alleen zaken met kopers die ook een goede trackrecord hebben). Als kopers buiten winkeltijden langskomen en contant willen betalen accepteer ik voor grotere bedragen alleen geld wat gepind is waar ik bij sta.

Ik sta helemaal niet te wachten op een cashloze maatschappij. Niemand wil bij kopen vooraf geld overmaken en geen verkoper wil achterafbetaling. En er zijn voldoende vieze trucjes om overmakingen ter plekke te faken. Geld pinnen voor een marktplaats/ebay verkoop is juiste de beste manier om niet belazerd te worden.

Bij de meeste winkels in Nederland kan ik de 100 euro biljetten al niet eens kwijt, 200 en 500 accepteerd helemaal niemand. Maar het meest schofterig zijn de banken als ik die biljetten kom storten op eigen rekening. "Hoe komt u daaraan?", "Kunt u uitleggen hoe u aan dat biljet komt?" op een toon alsof je een crimineel bent. Ik ben dan ook vrij kortaf "Gaat je geen reet aan!"

Ik zal zo lang mogelijk contant blijven gebruiken, ik ga vanaf nu in ieder geval de cash die ik in handen krijg in de kluis gooien (tot een redelijke grens) en ik heb nog twee oude rekeningen bij andere banken die inactief zijn en waar ik regelmatig gevraagd wordt ze op te heffen. Deze ga ik weer in gebruik nemen. Als de drie banken een limiet van ca 10k invoeren voor storten en/of opnemen, kan ik met 30k wel even voort. Maar triest dat het die kant op gaat.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Patriot schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Mijn opmerking was in zekere zin een beetje onvolledig, want ik doelde op stortingen door consumenten. Dat het uiteindelijk wel weer bij een bank terechtkomt daar twijfel ik ook niet aan. Ik doelde op de suggestie dat het introduceren cq verhogen van kosten voor het maken van stortingen ineens zal leiden tot een massaal schaduwcircuit van contante gelden die voorheen netjes werden gestort.
Dat gaat wel groeien hoor, maar het gaat zeker te ver om van "massaal" te spreken. De positie van de banken is door de overheid deels "gegarandeerd" in wetgeving. Salaris moet - tot een bepaalde hoogte - giraal betaald worden. Dat is wettelijk vastgelegd, dus gegarandeerde "klandizie" voor de banken. De contante stroom daarnaast zal voor de gemiddelde consument niet enorm zijn. Ik kan niet anders dan concluderen dat consumenten die nu nog dat geld storten bij de bank, gewoon vastgeroest zijn in oude gewoonten. Vroeger was het slim om zoveel mogelijk geld op je spaarrekening te zetten, want dan kreeg je nog een beetje rente. Nu levert het gewoon 0,0 op en een paar honderd euro contanten zijn nou ook weer niet een enorm veiligheidsrisico.

Voor de consument is het momenteel verreweg het interessantst om contant geld vooral niet naar de bank te brengen. Je schiet er niets mee op. Gewoon uitgeven. De winkelier brengt het wel voor je naar de bank.

Er is verder wel een groot bedrag aan contanten wat rondgaat zonder ooit bij de bank te komen hoor. ZZP-ers in de bouw krijgen bijvoorbeeld soms deels contant betaald. Mijn zwager is schilder en bij hem zie je dat ook. Hij krijgt vaker dan je zou verwachten contant betaald. Het zijn wel vaak ondernemers die contact betalen, want die hebben een cash stroom in hun onderneming en moeten ook gewoon betalen bij de bank. Dan is het ineens helemaal niet zo gek om de schilder en timmerman contant te betalen en 1 keer storten over te slaan. Mijn zwager geeft dat cash dan vaak ook gewoon weer uit aan zijn huis (is natuurlijk een deel van z'n pensioen) of wanna-haves van Marktplaats. Het is zelfs weleens voorgekomen, dat hij iemands huis heeft geschilderd en cash betaald heeft gekregen. Vervolgens laat hij zijn huis uitbouwen en laat de timmerman nou nét die klant zijn waar hij net het huis geschilderd heeft. Gaat datzelfde pakje geld gewoon weer terug. :)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JustFogMaxi schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:19:
[...]

Voordeel van cash is dat mensen die niet bij de transactie aanwezig waren niet kunnen zien waar, wanneer (en soms waar) je geld aan uitgeeft.

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik kan niet anders dan concluderen dat consumenten die nu nog dat geld storten bij de bank, gewoon vastgeroest zijn in oude gewoonten.
Ja, dat denk ik inderdaad ook. Ik ben verder niet echt een fan van de manier waarop ze het contante geld nu langzaam laten afsterven en de smoezen die daarbij gehanteerd worden om feitelijk het serviceniveau te verlagen terwijl de kosten blijven stijgen, maar het idee dat dat zorgelijk is omdat er dan opeens een soort schaduwkant van de maatschappij ontstaat waar veel cash geld in omgaat vind ik vooral lachwekkend :+

De groep mensen die veel met cash doet en/of deed maar óók keurig regelmatig naar de bank ging om dat geld op de rekening te storten is volgens mij echt bizar klein.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Meestal wel voldoende op zak voor een redelijke kar boodschappen.
Zolang het nog zeker een paar keer per jaar voorkomt dat er storing is op het pin-net / bij mijn bank / bij de bank van de verkoper blijf ik contanten reuze handig vinden. Hoef ik niet "zonder eten naar bed" of ergens met een te lege tank te staan om nog fatsoenlijk op de bestemming aan te komen.

• Omega Supreme
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

Coach4All schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:31:
Zolang het nog zeker een paar keer per jaar voorkomt dat er storing is op het pin-net / bij mijn bank / bij de bank van de verkoper blijf ik contanten reuze handig vinden. Hoef ik niet "zonder eten naar bed" of ergens met een te lege tank te staan om nog fatsoenlijk op de bestemming aan te komen.
Ik heb altijd minimaal 200 euro contant op zak.

Heb ik al verschillende keren profijt van gehad bij landelijke pinstoringen, waarbij ik zelfs vrienden geld heb voor moeten schieten om dat ze geen cent contant op zak hebben.

Ook een keer een 'conflict' bij een tankstation gehad die een pin storing had. Ik had toen niet genoeg kleine biljetten om de benzine te betalen, maar ook een 200 biljet. Bij de kassa zei men pas dat er pin storing was, ik kon ze een machtiging geven om het bedrag af te schrijven als ik niet voldoende cash had.

Vervolgens wilde men het 200 biljet niet accepteren, want bij de pomp stond duidelijk aangegeven dat ze dat niet deden. Waarop ik aangaf dat de sticker ernaast aangaf dat ik met pin kon betalen en dat was ook niet waar. Overmacht zei men toen, dus heb ik ze gezegd prima dan kan je uit overmacht ook 200 biljet accepteren en anders zie je maar hoe je de benzine weer uit de auto krijgt. Machtiging is geen betaalmethode die je op de pomp aangeeft en ik geef hem niet. Na een hoop gebel met de baas hebben ze mijn biljet geaccepteerd.

Stelletje prutsers zijn het, ik ga volgende week naar duitsland en daar accepteert men zonder met de ogen te knipperen een 500 euro biljet. En ik heb nu niet het idee dat de hele duitse economie ten onder gaat aan vals geld. Het gaat puur om controle, de overheid (lees: belastingdienst) is dol gelukkig als ze alle kasstromen kunnen volgen, alleen gaat het ze geen reet aan waar en waaraan ik mijn geld uitgeef.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Coach4All schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:31:
Ik heb dat één keer meegemaakt in een Jumbo 20 jaar geleden en toen mocht ik betalen door een eenmalige machtiging te geven. Het zal best een paar keer per jaar voorkomen maar de kans dat je net op dat moment bij de kassa staat is vrij klein.

/▌

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Ik heb dat één keer meegemaakt in een Jumbo 20 jaar geleden en toen mocht ik betalen door een eenmalige machtiging te geven. Het zal best een paar keer per jaar voorkomen maar de kans dat je net op dat moment bij de kassa staat is vrij klein.
Het ligt er ongetwijfeld ook aan waar je je geld uitgeeft. Ik probeer vooral lokale handelaren (kleine supermarkten / tankstations / eet-tentjes) in leven te houden. Die zullen zelden of nooit fail-over op de pinbetalingen hebben als ze ook gewoon contant nog snappen en soms juist waarderen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

PatrickPR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:54:

Hebben al je kinderen hun eigen typemachine? Want je moet ze toch eerst een beetje laten wennen aan het mechanisch toetsenbord, lint vervangen en het gebrek aan backspace voordat je ze los laat op de tablet of laptop :P

Ben wel van mening dat all digital wellicht niet zo handig is, maar mijn oudste dochter van 12 betaalt met haar telefoon in de kantine van school, ze heeft via de app inzicht in haar saldo. Krijgt zakgeld overgemaakt, en weet hoe een tikkie / betaalverzoek werkt.

Ben laatst weer in Oostenrijk en Duitsland geweest en daar heb je een beetje een eigenaardige split; Het contactloos betalen is redelijk doorgedrongen bij de supers en tankstations dus gewoon net als NL met je NFC op je telefoon betalen, maar in de horeca moet je echt even vooraf vragen of je digitaal kan betalen, want dat is niet overal. Dus je loopt met veel meer cash rond dan ik gewoon ben. Ook bij de geldautomaat kan je gewoon briefjes van 200 selecteren, niet gedaan, maar wel tempting want ik kan me niet herinneren er ooit eentje in mijn handen te hebben gehad.

Maar dan weet je ook weer waarom dat onhandig is dat cash, eind van de dag zak vol met muntjes en papiergeld past eigenlijk niet in mijn Secrid portemonnee, én geen idee waar dat geld allemaal gebleven is (want de app laat dat niet zien) :-(

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Omega Supreme schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Ik heb altijd minimaal 200 euro contant op zak.

Heb ik al verschillende keren profijt van gehad bij landelijke pinstoringen, waarbij ik zelfs vrienden geld heb voor moeten schieten om dat ze geen cent contant op zak hebben.

Ook een keer een 'conflict' bij een tankstation gehad die een pin storing had. Ik had toen niet genoeg kleine biljetten om de benzine te betalen, maar ook een 200 biljet. Bij de kassa zei men pas dat er pin storing was, ik kon ze een machtiging geven om het bedrag af te schrijven als ik niet voldoende cash had.

Vervolgens wilde men het 200 biljet niet accepteren, want bij de pomp stond duidelijk aangegeven dat ze dat niet deden. Waarop ik aangaf dat de sticker ernaast aangaf dat ik met pin kon betalen en dat was ook niet waar. Overmacht zei men toen, dus heb ik ze gezegd prima dan kan je uit overmacht ook 200 biljet accepteren en anders zie je maar hoe je de benzine weer uit de auto krijgt. Machtiging is geen betaalmethode die je op de pomp aangeeft en ik geef hem niet. Na een hoop gebel met de baas hebben ze mijn biljet geaccepteerd.

Stelletje prutsers zijn het, ik ga volgende week naar duitsland en daar accepteert men zonder met de ogen te knipperen een 500 euro biljet. En ik heb nu niet het idee dat de hele duitse economie ten onder gaat aan vals geld. Het gaat puur om controle, de overheid (lees: belastingdienst) is dol gelukkig als ze alle kasstromen kunnen volgen, alleen gaat het ze geen reet aan waar en waaraan ik mijn geld uitgeef.
Ik heb destijds een bijbaan gehad bij een tankstation en inderdaad 200 of 500eu biljetten worden niet standaard geaccepteerd.
Is niet zozeer vanwege fraude gevoeligheid, daar wordt het 20 en 50eu biljet veel vaker voor gebruikt.

Het zat hem in mijn geval in de hoogte van het wisselgeld in de kassalade. Daar zat standaard maar iets van 200 of 250eu, waarvan het grootste gedeelte kleingeld. Een kassamedewerker kan dus domweg niet voldoende wisselgeld teruggeven in veel gevallen.

Natuurlijk heb je na een x aantal klanten wel meer wisselgeld, maar dat moest boven een x aantal biljetten ook afgestort worden rechtstreeks naar de kluis. De kluis was wel te openen, maar werkte met een variabel tijdsslot. Kortom, dat kost tijd.

Kwam er een vrachtwagenchauffeur die contant afrekende dan accepteerde ik wel 200 of 500eu biljetten (standaard bijv. elke zaterdag een vrachtwagen van een oud ijzer handel, die hoefde ook nooit een bonnetje :P). Iemand die een tientje benzine of een pakje sigaretten af kwam rekenen had dus wel pech in zo'n geval.

Veel mensen zien tankstations/winkels als veredelde wisselkantoren, dat lukt dus niet. Ook wel eens iemand gehad die voet bij stuk hield, die liet ik dan vrolijk 10 á 15 minuten op de kluis wachten of gaf ik 1 of 2eu munten terug (die hadden we altijd in overvloed ivm een koffieautomaat).

• B-Real
  • Nu online
Overigens ook wel eens een pinstoring gehad, dat is als medewerker echt verschrikkelijk irritant. Machtigingen konden wij niet afgeven, is wellicht nu jaren later wel anders.

Dus iedereen buiten persoonlijk aanspreken dat er niet gepind kon worden. Niet met pinpas, creditcard en/of tankpassen en er echt alleen contant betaald kon worden. 6 van de 10 mensen luisteren niet, snappen het niet, willen het niet snappen etc.

Dus in die gevallen formuliertjes invullen, kopie ID maken, telefonisch een code aanvragen en mensen verzoeken later terug te komen om te betalen. W-A-A-R-D-E-L-O-O-S!!

• PatrickPR
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Hebben al je kinderen hun eigen typemachine? Want je moet ze toch eerst een beetje laten wennen aan het mechanisch toetsenbord, lint vervangen en het gebrek aan backspace voordat je ze los laat op de tablet of laptop :P
Dit is natuurlijk wel erg chargerend, ondanks dat je het misschien met een knipoog bedoeld. We beseffen ons terdege dat onze kinderen in een wereld opgroeien die nog digitaler is dan toen wij jong waren (ben nu 34). Het is verbazingwekkend hoe snel peuters door hebben hoe een touch screen werkt en waar zouden we zijn zonder Netflix. Ikzelf betaal verreweg het grootste deel via PIN en als het even kan contactloos. Allemaal ontwikkelingen die wij hebben doorgemaakt maar die voor onze kinderen straks vanzelfsprekend zijn. Persoonlijk verheug ik me op het moment dat ze oud genoeg zijn om uit te kunnen leggen "hoe het vroeger ging".

Toch heb ik als ouder de behoefte om mijn kinderen uit te leggen wat geld is, wat je er mee kunt, hoe je er aan komt en wat de waarde er van is. Dit is nu eenmaal het makkelijkst met fysiek geld. En ze vinden het onwijs leuk als ze het zelf in hun eigen spaarpotje mogen doen, ze leren het te waarderen.
Barrycade schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:23:
[...]
Maar dan weet je ook weer waarom dat onhandig is dat cash, eind van de dag zak vol met muntjes en papiergeld past eigenlijk niet in mijn Secrid portemonnee, én geen idee waar dat geld allemaal gebleven is (want de app laat dat niet zien) :-(
Ik heb zelf ook alleen nog maar een pasjes-portemonee waar toevallig nog een paar biljetten in kunnen, al is een briefje van 50 al eigenlijk te groot. Als ik dan ergens muntjes terug krijg zwerven die inderdaad eerst in de broekzak alvorens ze thuis in een apart potje belanden.

• Omega Supreme
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

B-Real schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:43:
Overigens ook wel eens een pinstoring gehad, dat is als medewerker echt verschrikkelijk irritant. Machtigingen konden wij niet afgeven, is wellicht nu jaren later wel anders.

Dus iedereen buiten persoonlijk aanspreken dat er niet gepind kon worden. Niet met pinpas, creditcard en/of tankpassen en er echt alleen contant betaald kon worden. 6 van de 10 mensen luisteren niet, snappen het niet, willen het niet snappen etc.

Dus in die gevallen formuliertjes invullen, kopie ID maken, telefonisch een code aanvragen en mensen verzoeken later terug te komen om te betalen. W-A-A-R-D-E-L-O-O-S!!
Ik kan het mij voorstellen, maar dat komt vooral omdat Nederland zo'n pin land is. Sta ik in Duitsland in de rij om te betalen kan je de toeristen eruit halen, die pinnen; de Duitsers betalen contant. Die hebben daar altijd voldoende wisselgeld.

En dan snap ik het wel in Nederland dat je het standaard niet accepteerd. Maar bij een pin storing in Nederland moet iedereen contant betalen en heb je al snel bergen contant geld in kas. Verder loopt vrijwel niemand in Nederland met een 200 euro biljet, dus als er in zo'n situatie een keer een 200 biljet voorbij komt kan je gewoon wisselen.

Als je net zo hard in de kluis afstort als er een pin storing is, dan ben je gewoon niet slim bezig!

Je geeft overigens ook meteen een hele goede reden waarom de huidige ontwikkeling bij de betaal automaten wat mij betreft totaal ongewenst is. De ellende als er een storing is als niemand meer cash op zak heeft.

Overigens is het bij veel winkels wel degelijk fraude, want heb al verschillende keren meegemaakt dat men ook bij een kassa bon van >200 euro het biljet niet accepteert, terwijl het ze dan geen cent wisselgeld scheelt.

[Voor 6% gewijzigd door Omega Supreme op 02-08-2021 13:56]

• The Realone
  • Laatst online: 02:44
PatrickPR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Toch heb ik als ouder de behoefte om mijn kinderen uit te leggen wat geld is, wat je er mee kunt, hoe je er aan komt en wat de waarde er van is. Dit is nu eenmaal het makkelijkst met fysiek geld. En ze vinden het onwijs leuk als ze het zelf in hun eigen spaarpotje mogen doen, ze leren het te waarderen.
Misschien niet echt het topic ervoor maar je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik begrijp wat je probeert te doen want dat is wat mijn ouders ook deden. Fysiek geld uitgeven helpt in bepaalde gevallen, maar is dat niet juist omdat wij opgroeiden met contant geld? Gen Z heeft al weinig tot geen affiniteit meer met briefjes en munten. Zou het juist niet verstandiger zijn om ze meer te laten wennen aan waardebesef als het volledig digitaal is? Want wetende dat contant geld echt op zijn retour raakt hebben ze er straks maar weinig aan.
Geen kritiek hoor en ik zou ook niet weten hoe ik dat waardebesef zou moeten voeden als alles digitaal is/wordt, puur interesse.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

The Realone schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Misschien niet echt het topic ervoor maar je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik begrijp wat je probeert te doen want dat is wat mijn ouders ook deden. Fysiek geld uitgeven helpt in bepaalde gevallen, maar is dat niet juist omdat wij opgroeiden met contant geld? Gen Z heeft al weinig tot geen affiniteit meer met briefjes en munten. Zou het juist niet verstandiger zijn om ze meer te laten wennen aan waardebesef als het volledig digitaal is? Want wetende dat contant geld echt op zijn retour raakt hebben ze er straks maar weinig aan.
Geen kritiek hoor en ik zou ook niet weten hoe ik dat waardebesef zou moeten voeden als alles digitaal is/wordt, puur interesse.
:+ Saldo niet toereikend roepen als ze chips en frisdrank willen maar hun kamer nog niet opgeruimd hebben ;)

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 20:17
[...]

Komt het waardebesef niet van "of ik kan één barbiepop kopen" van mijn geld, of 100 knikkers. Maar niet allebei. Of je dan met papier of een 'getal' betaald lijkt me niet zo heel veel uit te maken.

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Opa testte ons waardebesef "vroeger" altijd door bij een goed rapport ons te laten kiezen uit 9 kwartjes of een rijksdaalder....

Zodra je niet voor het grote aantal muntjes ging dan had je waardebesef :Y B)

• The Realone
  • Laatst online: 02:44
ZpAz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Komt het waardebesef niet van "of ik kan één barbiepop kopen" van mijn geld, of 100 knikkers. Maar niet allebei. Of je dan met papier of een 'getal' betaald lijkt me niet zo heel veel uit te maken.
Ook, lijkt me. Maar tastbaar geld geeft toch een andere ervaring in mijn ogen. Volgens mij is het ook een beproefd concept bij mensen die krap bij kas zitten, maar dat kan ik niet onderbouwen.
Ik merkte dit bij mijzelf heel erg toen ik jaren terug graag gokte, zowel online als in het casino. Het daadwerkelijk inzetten van chips gaf toch een betere barriere dan die getalletjes online.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

[...]

Mijn dochter is 4 en heeft gewoon een spaarpot naast haar bankrekening hoor. Ze begint ook al het verschil te kennen tussen de verschillende muntjes.... van briefgeld snapt ze de waarde nog niet helemaal. Die bankrekening, daar weet ze nog niet eens van dat ze 'm heeft.

Ik zie het nog niet gebeuren hoor, stoppen met cash. We hebben ook nog de rest van de wereld waar we toch een beetje rekening mee moeten houden. En ik ben dan misschien "lastig", maar een winkelier die meewerkt aan het uitbannen van cash geld hoeft geen seconde op mijn medeleven te rekenen als ik dan niet af kan rekenen. "Hier heb je je spullen terug, veel plezier ermee. Ik ga wel een deurtje verder." Als ik cash wil afrekenen, dan reken ik cash af. De enige variabele is dan bij wie ik afreken. Als ik weet dat winkelier A geen cash accepteert terwijl ik toevallig cash in huis heb, dan ga ik toch gewoon naar zijn concurrent?

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

The Realone schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:24:
[...]

Ook, lijkt me. Maar tastbaar geld geeft toch een andere ervaring in mijn ogen. Volgens mij is het ook een beproefd concept bij mensen die krap bij kas zitten, maar dat kan ik niet onderbouwen.
Ik merkte dit bij mijzelf heel erg toen ik jaren terug graag gokte, zowel online als in het casino. Het daadwerkelijk inzetten van chips gaf toch een betere barriere dan die getalletjes online.
Daarom werkt Holland Casino tegenwoordig ook niet meer met tokens maar met briefgeld.... En dan nog hun mond vol van verantwoord gokken...

(Bij de automaten tenminste)

• B-Real
  • Nu online
Op basis van mijn bijbaantje van twee jaar wil ik het wel iets nuanceren eigenlijk.
Omega Supreme schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Ik kan het mij voorstellen, maar dat komt vooral omdat Nederland zo'n pin land is. Sta ik in Duitsland in de rij om te betalen kan je de toeristen eruit halen, die pinnen; de Duitsers betalen contant. Die hebben daar altijd voldoende wisselgeld.
Absoluut waar. Ikzelf pin eigenlijk alles, ook in het buitenland. Moet er dan eigenlijk aan denken om ook contant mee te nemen.
En dan snap ik het wel in Nederland dat je het standaard niet accepteerd. Maar bij een pin storing in Nederland moet iedereen contant betalen en heb je al snel bergen contant geld in kas. Verder loopt vrijwel niemand in Nederland met een 200 euro biljet, dus als er in zo'n situatie een keer een 200 biljet voorbij komt kan je gewoon wisselen.
Dat valt vies tegen hoe snel je weer bergen contant hebt. Daarnaast moesten wij ook vrij strikt al het overtollige al weer afromen, zeker briefgeld. Moet je dus een paar keer 50eu of meer aan wisselgeld teruggeven dan ben je rap door je wisselgeld heen.

Daarnaast heb ik mij er altijd over verbaasd hoeveel mensen met grote sommen contant geld lopen, ook briefjes van boven de 100eu.
Als je net zo hard in de kluis afstort als er een pin storing is, dan ben je gewoon niet slim bezig!
Zo'n pinstoring overkomt je hè, dat plan je niet. Uiteraard ga je in zo'n geval minder snel afstorten, je hebt immers ook al je handen vol om alle klanten te informeren.
Maar nogmaals, als je aan vijf klanten 50eu wisselgeld retour moet geven ben je 250eu verder. Vervolgens heb je dan briefjes van 100 en hoger in je kassa waar je niets anders mee kunt dan afstorten. Was overigens altijd wel weer vlot je kassa opmaken aan het eind van de shift :P

Je geeft overigens ook meteen een hele goede reden waarom de huidige ontwikkeling bij de betaal automaten wat mij betreft totaal ongewenst is. De ellende als er een storing is als niemand meer cash op zak heeft.
Eens!
Overigens is het bij veel winkels wel degelijk fraude, want heb al verschillende keren meegemaakt dat men ook bij een kassa bon van >200 euro het biljet niet accepteert, terwijl het ze dan geen cent wisselgeld scheelt.
Ik kan het niet onderbouwen, wederom alleen uit persoonlijke ervaring. In ons geval waren de briefje van 20 en 50eu het meest gewild om mee te frauderen. 20 zelfs nog vaker als 50, omdat die niet standaard door zo'n scanner gaan om ze te controleren op echtheid.
Briefjes van 100 en hoger controleer je altijd extra goed, 50 som wel soms niet.

Al met al is mijn kijk op contant geld in die periode (+/- 10 jaar geleden) wel veranderd. Ik heb mij namelijk verbaasd over o.a.:
- hoeveel mensen nog contant betaalden
- hoeveel contant geld sommige mensen zichtbaar op zak hadden
- hoe mensen discussiëren over een prijsfout van een paar centen, maar vervolgens zonder na te denken tig pakjes sigaretten kopen of hele dure broodjes
- hoe slecht mensen luisteren als je ze informeert (in het geval van een pinstoring zoals gezegd, maar er was wel eens een pomp kapot. Die pomp zet je dan af met pionnen, plak je af met een A4'tje en wikkel je in rood/wit lint........... vervolgens proberen ze toch te tanken en komen ze vervolgens binnen om te zeggen dat de pomp het niet doet..... joh!

• PatrickPR
  • Nu online
[...]

ZpAz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Dit gaat inderdaad wel behoorlijk offtopic, maar zoals ZpAz het beschrijft zie ik het ook. Mijn (misschien te nobele) streven is ze inderdaad eerst het bijbrengen van het waardebesef, en dat er een limiet is (geen geld is niets kunnen kopen). En daarvoor is fysiek geld voor nu het makkelijkst. Als ze straks ouder zijn gaan we ze uiteraard ook uitleggen dat tegenwoordig alles met het pasje gaat. Ik denk trouwens dat dit erg snel gaat, de oudste heeft namelijk ook al zijn eigen OV-chipkaart wat in principe op hetzelfde neer komt en ze zien natuurlijk papa en mama alles met dat plastic ding doen. Maar ze zijn nog jong dus dat komt vanzelf wel.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:50

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik zou juist zeggen dat je digitaal veel meer inzicht krijgt in geldzaken. Je kunt mooi voorspellen wat je maandelijkse uitgaven zijn, ziet gelijk je actuele saldo, en (iig bij de ING) zie je per dag een voorspelling van je toekomstige saldo.

Uitgaven kun je daarnaast exporteren, en dan zie je direct hoeveel je per maand aan lopende kosten hebt, hoeveel je kwijt bent aan boodschappen, uit eten, bestellen en kleding en weet ik het allemaal.

Met contant weet je alleen hoeveel je nu in je hand hebt, maar geen idee waaraan je het hebt uitgegeven. (Tenminste, zo beleef ik de wintersport altijd, waar je tot voor kort niet echt fatsoenlijk kon pinnen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Omega Supreme
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

B-Real schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:36:
Op basis van mijn bijbaantje van twee jaar wil ik het wel iets nuanceren eigenlijk.

[...]

Absoluut waar. Ikzelf pin eigenlijk alles, ook in het buitenland. Moet er dan eigenlijk aan denken om ook contant mee te nemen.

[...]

Dat valt vies tegen hoe snel je weer bergen contant hebt. Daarnaast moesten wij ook vrij strikt al het overtollige al weer afromen, zeker briefgeld. Moet je dus een paar keer 50eu of meer aan wisselgeld teruggeven dan ben je rap door je wisselgeld heen.

Daarnaast heb ik mij er altijd over verbaasd hoeveel mensen met grote sommen contant geld lopen, ook briefjes van boven de 100eu.

[...]

[...]

Eens!

[...]

Ik kan het niet onderbouwen, wederom alleen uit persoonlijke ervaring. In ons geval waren de briefje van 20 en 50eu het meest gewild om mee te frauderen. 20 zelfs nog vaker als 50, omdat die niet standaard door zo'n scanner gaan om ze te controleren op echtheid.
Briefjes van 100 en hoger controleer je altijd extra goed, 50 som wel soms niet.

Al met al is mijn kijk op contant geld in die periode (+/- 10 jaar geleden) wel veranderd. Ik heb mij namelijk verbaasd over o.a.:
- hoeveel mensen nog contant betaalden
- hoeveel contant geld sommige mensen zichtbaar op zak hadden
- hoe mensen discussiëren over een prijsfout van een paar centen, maar vervolgens zonder na te denken tig pakjes sigaretten kopen of hele dure broodjes
- hoe slecht mensen luisteren als je ze informeert (in het geval van een pinstoring zoals gezegd, maar er was wel eens een pomp kapot. Die pomp zet je dan af met pionnen, plak je af met een A4'tje en wikkel je in rood/wit lint........... vervolgens proberen ze toch te tanken en komen ze vervolgens binnen om te zeggen dat de pomp het niet doet..... joh!
Tja, in mijn geval stond er niemand de waarschuwen dat er een pin storing was. Daar kwam ik bij aansluiten in de rij achter, omdat die door de commotie vrij lang werd.

Het kan natuurlijk zijn dat die net was begonnen toen ik begon te tanken.

Als het om wisselgeld ging was er een simpele oplossing geweest die ik prima geaccepteerd had: er stond een hele rij mensen die allemaal contant moesten betalen. Met de gemiddelde kosten van een tank benzine op dat moment hadden ze met 3-5 mensen voor mij laten betalen ruim voldoende geld binnen gehad om mij 150 euro wisselgeld te geven. Daar had ik best even op willen wachten.

Waar ik mij vooral aan stoor bij dat soort situaties is dat overmacht een excuus is om het probleem maar bij de klant te leggen. Terwijl je zelf ook kan bedenken dat als iedereen contant betaalt j binnen no time een aantal grote (waarmee ik in dit geval 50 euro bedoel) biljetten hebt die je als wisselgeld kan gebruiken. En als je normaal geen 200 of groter accepteerd is dat niet het wisselgeld waar je een tekort aan krijgt! (Heb zelf in een winkel gewerkt, 50 Euro biljetten kom je op gegeven moment in om, de minten en 5 euro biljetten zijn altijd op)

• Omega Supreme
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

Jeroenneman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:42:
[...]
Ik zou juist zeggen dat je digitaal veel meer inzicht krijgt in geldzaken. Je kunt mooi voorspellen wat je maandelijkse uitgaven zijn, ziet gelijk je actuele saldo, en (iig bij de ING) zie je per dag een voorspelling van je toekomstige saldo.

Uitgaven kun je daarnaast exporteren, en dan zie je direct hoeveel je per maand aan lopende kosten hebt, hoeveel je kwijt bent aan boodschappen, uit eten, bestellen en kleding en weet ik het allemaal.

Met contant weet je alleen hoeveel je nu in je hand hebt, maar geen idee waaraan je het hebt uitgegeven. (Tenminste, zo beleef ik de wintersport altijd, waar je tot voor kort niet echt fatsoenlijk kon pinnen).
ABN heeft of had daar een mooie functie voor. Zij deelden de uitgaven automatisch in naar categorie. Sommige werden automatisch herkent (AH, Dirk, Credit Card etc...) andere kon je zelf toevoegen en werden daarna automatisch herkend.

Uiteraard na verloop van tijd is het dan niet meer gratis en moet je ervoor betalen. Dat was het moment dat ik afhaakte. Door hun positie, je kan noiet meer om ze heen, zijn de banken inmiddels wel vergeten wat service is :(

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Jeroenneman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

Kinderen hebben helemaal niets met "inzicht in geldzaken en hun maandelijkse uitgaven en voorspellingen over de uitgaven van volgende maand" te maken. Dat komt allemaal later wel. Mijn dochter maakt zich bijvoorbeeld echt geen seconde druk over hoeveel ze deze maand kwijt was aan boodschappen en kleding en hoeveel dat volgende maand weleens zou kunnen zijn. Ze is 4. Die houdt zich bezig met het tellen van de munten en briefjes (als ze die laatste snapt binnenkort) in haar spaarpot en dan vraagt ze of ze al bijna genoeg heeft voor een nieuwe pop of knuffel.

En als ze genoeg heeft voor die nieuwe pop, dan gaan we even wat muntjes wisselen voor een briefje (leert ze dat ook meteen) en mag ze zelf betalen in de winkel. En als dat er eenmaal goed inzit, dan gaan we eens beginnen over een bankrekening en een PIN-pas.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 08:50

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Kinderen hebben helemaal niets met "inzicht in geldzaken en hun maandelijkse uitgaven en voorspellingen over de uitgaven van volgende maand" te maken. Dat komt allemaal later wel. Mijn dochter maakt zich bijvoorbeeld echt geen seconde druk over hoeveel ze deze maand kwijt was aan boodschappen en kleding en hoeveel dat volgende maand weleens zou kunnen zijn. Ze is 4. Die houdt zich bezig met het tellen van de munten en briefjes (als ze die laatste snapt binnenkort) in haar spaarpot en dan vraagt ze of ze al bijna genoeg heeft voor een nieuwe pop of knuffel.

En als ze genoeg heeft voor die nieuwe pop, dan gaan we even wat muntjes wisselen voor een briefje (leert ze dat ook meteen) en mag ze zelf betalen in de winkel. En als dat er eenmaal goed inzit, dan gaan we eens beginnen over een bankrekening en een PIN-pas.
Tja, op die leeftijd zou ik ze persoonlijk ook nog niet lastigvallen met zakgeld oid en zelf rekenen wanneer er een nieuwe pop komt. Maar dan heb je inderdaad weinig aan het overzicht wat digitaal betalen met zich meebrengt. Overigens had je daar vroeger nog ChipKnip voor, kon je met een pasje digitaal betalen, maar had je wel een beperkt saldo.

Voor de kinderen wordt dat waarschijnlijk een eigen rekening, waarop gelijk het zakgeld komt, en later het eventuele bijbaantje. Maar met cash spelen, dat gaan we waarschijnlijk overslaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Jeroenneman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Tja, op die leeftijd zou ik ze persoonlijk ook nog niet lastigvallen met zakgeld oid en zelf rekenen wanneer er een nieuwe pop komt. Maar dan heb je inderdaad weinig aan het overzicht wat digitaal betalen met zich meebrengt. Overigens had je daar vroeger nog ChipKnip voor, kon je met een pasje digitaal betalen, maar had je wel een beperkt saldo.

Voor de kinderen wordt dat waarschijnlijk een eigen rekening, waarop gelijk het zakgeld komt, en later het eventuele bijbaantje. Maar met cash spelen, dat gaan we waarschijnlijk overslaan.
Jij bepaalt niet wat het beste gaat werken voor jouw kind. Dat klinkt heel bot, maar dat doet jouw kind. Aan jou de schone taak om het daarbij te begeleiden en stapje voor stapje verder te komen. Je begint ook niet op een fiets met 2 schijfremmen, 21 versnellingen en trapondersteuning met bijbehorende "boordcomputer". Je begint met een loopfietsje en als je dat doorhebt, ga je naar een fietsje met zijwieltjes met een terugtraprem én 1 velgremmetje. Volgende stap: de zijwieltjes eraf....

Niet overladen met informatie en heel ingewikkelde dingen. Dat werkt alleen averechts. Je werkt van overwinning naar overwinning en het liefst veel kleine overwinningen.

Natuurlijk heeft mijn dochter een eigen rekening en komt haar "zakgeld" daar heel automatisch via het internetbankieren van papa op terecht. Dat weet ze alleen nog niet. Daar kan ze op dit moment nog niets mee. Met die spaarpot wel. Ik zou mijn eigen glazen ingooien als ik haar nu de digitale betaalwereld in zou sleuren. Ze moet eerst de basics snappen.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:03
Situatie en ervaring hier:
Ik merkte zelf al enkele jaren pre corona dat ik vrijwel niks meer met cash geld betaalde. Zeker sinds contactloos er kwam is het bij mij vrijwel gestopt met cash. Sinds 3 jaar ook vrijwel alles met m'n telefoon betaald en dus ook m'n pinpas maar zelden getrokken.
Toen kwam corona en heb ik 1 briefje van 10 EU ruim een jaar ongebruikt in m'n portemonnee gehad. Dat was wel het teken dat het voor mij helemaal klaar was met cash. Muntjes hebben we een hele berg dat als een soort speelgoed dient voor ons zoontje... betalen we de collectes en fooi voor bezorgers van ook.
Besef me wel dat het bij een storing mogelijk wat stress kan opleveren, maar dat heb ik dus echt nog maar 1 of 2x meegemaakt in m'n hele leven. Achteraf was dat dan ook nog lastiger voor de verkoper dan voor mij. Buitenland altijd wel wat cash bij me voor noodgevallen.

• fl1mpie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:37
BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Mijn dochter is 4 en heeft gewoon een spaarpot naast haar bankrekening hoor. Ze begint ook al het verschil te kennen tussen de verschillende muntjes.... van briefgeld snapt ze de waarde nog niet helemaal. Die bankrekening, daar weet ze nog niet eens van dat ze 'm heeft.

Ik zie het nog niet gebeuren hoor, stoppen met cash. We hebben ook nog de rest van de wereld waar we toch een beetje rekening mee moeten houden. En ik ben dan misschien "lastig", maar een winkelier die meewerkt aan het uitbannen van cash geld hoeft geen seconde op mijn medeleven te rekenen als ik dan niet af kan rekenen. "Hier heb je je spullen terug, veel plezier ermee. Ik ga wel een deurtje verder." Als ik cash wil afrekenen, dan reken ik cash af. De enige variabele is dan bij wie ik afreken. Als ik weet dat winkelier A geen cash accepteert terwijl ik toevallig cash in huis heb, dan ga ik toch gewoon naar zijn concurrent?
Ja, precies. Gaat twee kanten op. Als een winkel met genoeg omzet om een pinapparaat te nemen dat niet doet is het heel jammer, ga ik wel naar de buren. De echte mom en pop winkeltjes snap ik nog wel, maar ben vaak zat bij redelijk grote kringlopen geweest die niet aan de pin doen "omdat ze niet zo modern zijn" 8)7

Ik heb zelf voldoende cash op zak om bij een pinstoring/andere gekheid (blokkade door vErDaChTe tRaNsAcTiEs omdat ik een grote aankoop doe...) redelijk mee vooruit te kunnen. Vind die machtigingsvodjes ontzettend sketchy.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 20:17
Het enige waar ik eigenlijk contant geld voor gebruik (en dit uit een automaat gehaald had) was toen ik naar een vlooienmarkt ging.

Uiteindelijk daar niets gekocht. En heb nog een maand ofzo met het geld rondgelopen. Tot ik mezelf er toe zette het toch eens te gebruiken ipv te pinnen.

(Vandaag een klusjesman in huis gehad, hij had ook een pinapparaat mee).

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
BazzH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Ik kom ook uit de tijd dat je een pakje sigaretten niet mocht pinnen bij de snackbar. Dat was cash only, want anders hielden ze er nog maar maximaal 1 cent aan over. Als je er een blikje cola bij kocht, dan was het geen probleem.
Ja: en benzine ook cash, anders kwartje of zo extra betalen. Wel eens discussie over gehad: als er 1 x jochies met een brommertje en bivakmutsen langs zouden komen, kost ze dat meer dan dat kwartje voor de pintransacties, maar dat hielp niet: cash of kwartje extra.
Herinner je je ook nog de flop met 2 soorten pinpassen of chipknips of zo .. ik weet niet meer hoe dat precies heette: de ene Postbank, de andere van de meeste andere banken, en ja .. je had altijd de verkeerde pas ... Of het allemaal 'beter' is . .daar kun je (hier) over discussiëren, maar dat er ontzettend veel veranderd is, lijkt me duidelijk.
Persoonlijk denk ik overigens dat met een jaar of 10 - 15 cash ter ziele is. Maar goed: dat gaan we wel meemaken

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 03-08-2021 08:18]

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Gaat de stortingsautomaat verdwijnen?
Tarief storten biljetten €200 en €500 wijzigt
Beste klant,

Vanaf 1 oktober 2021 passen we de tarieven aan voor het storten van biljetten van €200 en €500. In dit bericht leggen we u graag uit waarom we dit doen en wat dit voor u betekent.

Waarom passen we de tarieven aan?

Contant geld speelt ondanks alle digitale ontwikkelingen nog steeds een grote rol in onze maatschappij. Echter, aan het gebruik van grote sommen contant geld en met name grote coupures (biljetten van €200 en €500) zijn risico’s verbonden zoals witwassen en andere criminele activiteiten.

Als bank werken wij er hard aan om te voorkomen dat u en wij hierbij worden betrokken. Dit doen we niet alleen. Als ondernemer kunt u hier aan bijdragen door grote bedragen en/of grote coupures, zoveel mogelijk digitaal te ontvangen. Zo kunnen we samen het misbruik van contant geld door criminelen tegengaan.

Als u toch grote coupures bij ons afstort zijn wij vaak wettelijk verplicht onderzoek te doen naar het gebruik en de herkomst van de biljetten. Aangezien dit hoge kosten met zich meebrengt zijn wij genoodzaakt onze tarieven voor het storten van biljetten van €200 en €500 aan te passen.

Wat betekent dit voor u?
Vanaf 1 oktober 2021 betaalt u voor het storten van €200 en €500 biljetten €5 per biljet. Dit geldt zowel voor het afstorten via de sealbag als via de stortautomaat.

Alternatieven
We realiseren ons dat dit een ingrijpende wijziging is. Daarom wijzen wij u op alternatieven voor het gebruik van deze biljetten, zoals bijvoorbeeld:

Uw klanten stimuleren om te betalen met pin.
Geen biljetten van €200 en €500 meer aannemen.
Via Rabo Business Banking uw bankzaken regelen. Dit is veilig en gemakkelijk. Stuur bijvoorbeeld een betaalverzoek of maak gebruik van de iDEAL QR-code.
Uw (zakelijke) klanten een factuur sturen. Met Instant Payments staat uw geld direct op uw rekening.
Meer weten?
Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen? Dan vindt u op rabobank.nl/geldstorten-zakelijk meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust telefonisch contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Rabobank Zuid-Limburg West

Cash is king.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mk1992 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:39:

[...]
Per biljet 8)7

/▌

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

[...]
Ik ben 100% pro-cash, maar ik heb geen idee waarom we ooit biljetten van 200 en 500 euro hebben gemaakt. Beide biljetten heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien. Voor die ene persoon die daadwerkelijk met cash een auto wil kopen had een stapeltje met briefjes van 100 ook wel volstaan.

Zelf gebruik ik regelmatig cash op rommelmarkten en verjaardagen. Voor beiden is de pin niet echt een briljante vervanging. Verder vindt ik dat cash altijd beschikbaar moet blijven voor kinderen, bejaarden en mensen die moeilijk met geld om kunnen gaan. Voor hen werkt een pinpas gewoon niet.

• NESFreak
  • Laatst online: 10:41

[...]
Het hele anti-witwas en terrorisme verhaal slaat een beetje door...

https://fd.nl/beurs/13554...orgeslagen-witwascontrole
'Er ligt een enorme druk op banken. Dat zorgt ervoor dat ze steeds voorzichtiger worden', stelt Sharon Oded, partner bij het internationale advocatenkantoor Norton Rose Fulbright. Volgens Oded is de controle doorgeslagen. 'De eisen zijn zo streng dat het niet meer loont om bepaalde klanten in bestand te houden. Agressieve regelgeving zorgt voor ongewilde bijeffecten.'
https://www.businessinsid...anken-rekening-afsluiten/
Banken kunnen volgens de advocaten soms wel erg uitgebreide vragen stellen. Een klant moet dan niet alleen een boekje opendoen over de geldstromen van zijn bedrijf of zijn aandeelhouders, maar ook de financiële transacties van zijn zakenpartners, afnemers en leveranciers kunnen uitleggen.

Marco Anink van RWV Advocaten ziet dat banken soms meer vragen van de klant dan ze volgens de wet verplicht zijn. Rabobank is daarvoor bijvoorbeeld vorig jaar op de vingers getikt door de rechter.

De bank vroeg zijn klant, een kleine handelaar in elektronica, om bewijs dat zijn zakenpartners geen witwasrisico vormden. Daarmee schoof Rabobank de onderzoeksplicht door naar de klant, terwijl die bij de bank ligt.

Bedrijven die vaak het doelwit worden in de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering zijn mkb’ers die veel handelen met het buitenland, vertelt advocaat Hendrik Jan Bos van Oomen & Sweep Advocaten.

Dat soort bedrijven doen vaak complexe transacties. Om die allemaal na te gaan is veel werk voor een bank, terwijl zo’n klant met enkel een bankrekening en geen krediet weinig oplevert. Banken ontkennen dat ze dit soort klanten liever kwijt dan rijk zijn en betwisten dat ze om economische redenen afscheid nemen.
https://www.bnr.nl/nieuws...les-banken-niet-effectief
'Echte boeven gaan geen formuliertjes invullen, die zijn alweer een paar stappen verder dan die controle. Daar pak je voornamelijk onschuldige ondernemers mee. Banken zijn doorgeslagen.'

Bos benadrukt het belang van snelle en vlekkeloze betalingen. 'Voor je het doorhebt dat je betaling niet wordt uitgevoerd, ben je al een paar dagen verder. Exporteer je bederfelijke waar, dan heeft dat gevolgen als die goederen niet geleverd worden.'
https://nos.nl/artikel/23...iering-blijft-heel-lastig
In hoeveel gevallen daarbij bijvoorbeeld een aanslag is voorkomen, is moeilijk te zeggen. Het Openbaar Ministerie wijst op 23 gerechtelijke uitspraken waarin sprake was van terrorismefinanciering en een tip vanuit een bank een rol speelde, maar de grootte van die rol kan verschillen.

UvA-onderzoeker Anwar kent sinds 2017 zo'n dertig zaken. "Maar de meeste van die zaken kwamen waarschijnlijk niet tot stand na een bankentip."

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ErikT738 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

Ik ben 100% pro-cash, maar ik heb geen idee waarom we ooit biljetten van 200 en 500 euro hebben gemaakt. Beide biljetten heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien. Voor die ene persoon die daadwerkelijk met cash een auto wil kopen had een stapeltje met briefjes van 100 ook wel volstaan.

Zelf gebruik ik regelmatig cash op rommelmarkten en verjaardagen. Voor beiden is de pin niet echt een briljante vervanging. Verder vindt ik dat cash altijd beschikbaar moet blijven voor kinderen, bejaarden en mensen die moeilijk met geld om kunnen gaan. Voor hen werkt een pinpas gewoon niet.
500 euro wordt meestal ook niet eens geaccepteerd. 200 een paar jaar geleden nog wel, weet niet hoe het nu is. Waarschijnlijk ook niet meer als ze daar 5 euro voor moeten gaan betalen :p
NESFreak schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:14:
[...]

https://fd.nl/beurs/13554...orgeslagen-witwascontrole
Ik hoorde dat dit een probleem was voor goede doelen. Zie maar geld te krijgen voor hulp in Afghanistan of destijds Syrie voor ondersteuning van een of ander project. Want banken mogen ook niet discrimineren dus dan moeten ze alle geldstromen onderzoeken naar dat land en niet alleen van mensen uit Molenbeek of mensen met achtergrond uit het midden oosten.

[Voor 26% gewijzigd door Marzman op 31-08-2021 08:18]

/▌

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
NESFreak schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:14:
[...]

Sowieso, maakt de witwasser geen gebruik van gebruikelijkere coupures zoals 50€? Juist om de aandacht te ontlopen? 8)7

Cash is king.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
Zijn totaal gek geworden als losgeld eruit gaat.
Als banken failliet gaan dan is iedereen de pineut en dat mag gewoon niet gebeuren.
Je moet niet afhankelijk zijn van 1 soort betaalmiddel.
Goud is overal opgeborgen en achter slot en grendel. Dus dat is ook al weg.

Dit gaat erg link worden voor de gewone man zo

[Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 31-08-2021 17:11]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mel33 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:10:
Zijn totaal gek geworden als losgeld eruit gaat.
Als banken failliet gaan dan is iedereen de pineut en dat mag gewoon niet gebeuren.
Je moet niet afhankelijk zijn van 1 soort betaalmiddel.
Goud is overal opgeborgen en achter slot en grendel. Dus dat is ook al weg.

Dit gaat erg link worden voor de gewone man zo
Alle banken? In Vlaanderen en Nederland is er ook nog een bankgarantie tot 100.000 euro. Als dat helemaal verdampt is dan is er waarschijnlijk iets ergers aan de hand dan dat we geen geld hebben :p

Het kan denk ik ook niet failliet, want dan maken ze gewoon meer geld. De drukpersen hoeven niet eens meer aan zonder geldautomaat :p

/▌

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 19:55
Het zou goed zijn om te stoppen met contant geld. Het stopt de criminaliteit plofkraken. Ook geeft dat de mogelijkheid het belastingstelsel te herzien. Alle belastingen/toeslagen afschaffen en enkel nog alleen transacties belasten. Dan belast je de rijken die via slimme trucjes belasting ontwijken en je belast ook alle criminele handel als drugs (paar procent over miljarden is toch mooi meegenomen). Transactiebelasting scheelt kosten voor bedrijven wanneer zij geen belastingadministratie hoeven te doen. Het scheelt ook een hele hoop ambtenaren waardoor de kosten van de overheid ook omlaag kan..

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mk1992 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Sowieso, maakt de witwasser geen gebruik van gebruikelijkere coupures zoals 50€? Juist om de aandacht te ontlopen? 8)7
Een beetje witwasser moet zoveel cash wassen dat coupures van € 50 gewoon niet opschieten. Dat is juist waarom witwassers zo belangrijk zijn in het criminele circuit en ook goed kunnen verdienen.
Leuk dat je miljoenen binnen haalt met drugs maar je kunt die Lamborghini of dat onroerend goed nu eenmaal niet in briefjes van € 50 afrekenen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cobalt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:09:
Het zou goed zijn om te stoppen met contant geld. Het stopt de criminaliteit plofkraken. Ook geeft dat de mogelijkheid het belastingstelsel te herzien. Alle belastingen/toeslagen afschaffen en enkel nog alleen transacties belasten. Dan belast je de rijken die via slimme trucjes belasting ontwijken en je belast ook alle criminele handel als drugs (paar procent over miljarden is toch mooi meegenomen). Transactiebelasting scheelt kosten voor bedrijven wanneer zij geen belastingadministratie hoeven te doen. Het scheelt ook een hele hoop ambtenaren waardoor de kosten van de overheid ook omlaag kan..
Het zou absoluut rampzalig zijn als we cash afschaffen. Je stopt wellicht plofkraken, maar je stopt de criminaliteit absoluut niet. Die wordt enkel verplaatst naar WhatsApp etc. De schade aan de maatschappij zal anders zijn, maar zeker niet minder.

Wat je doet met het afschaffen van cash is het mogelijk maken van het invoeren van een controleapparaat dat ter beschikking staat tot een overheid die zich steeds minder betrouwbaar opstelt en steeds vaker zijn boekje te buiten gaat. Het is niet alleen cash wat hierin een rol speelt, maar het is wel een belangrijke schakel. Door cash af te schaffen vervolmaak je dit systeem en maak je (nog grotere) excessen mogelijk. Mensen die verstoten worden van het financiële verkeer omdat ze het niet eens zijn met de controlemaatschappij zijn komen nu al in de klem. Dit komt voor een deel omdat de overheid zijn taken op allerlei gebieden uitbesteed aan private partijen op een oneigenlijke manier. Dit leidt nu al tot beleid van dienstverleners die niet in jouw belang handelen.
Banken zijn hierin een zeer in het oog springend verhaal en in casu het betalingsverkeer ook de hoofdpartij. Ze worden op allerlei gebieden op oneigenlijke wijze voor het karretje van de overheid gespannen, waardoor mensen in de knel komen. Ik heb er vanwege mijn verregaande privacymaatregelen al bijna maandelijks mee van doen. Ik ben geen crimineel, maar omdat ik veel cash doe merk ik dat ik de bijzondere aandacht van de fraudeafdelingen van de bank en de belastingdienst heb. Ik merk steeds meer dat de overheid en de dienstverleners die het voor zijn karretje spant steeds waanzinniger op gaan stellen. Wat jij voorstelt zorgt ervoor dat dit nog veel erger wordt.

Cash moet juist weer normaal worden. Je hebt recht op privacy, maar dat recht is de laatste ~30 jaar compleet om zeep geholpen. Het is echt van de zotte dat nu (effectief) standaard in feite de onschuldpresumtie is omgekeerd. Als je hecht aan je privacy wordt je als crimineel behandeld in Nederland. Het is echt van de zotte. Cash helpt de overheid ook eerlijk te houden. Het maakt burgerlijke ongehoorzaamheid mogelijk. Het stelt de burger in staat om zijn eigen leven vorm te geven zonder inmenging door, of afhankelijkheid van, tussenpartijen in het betalingsverkeer. Dat is iets dat we heel had nodig hebben om onze vrijheid te waarborgen. Helemaal met een overheid die op hol is geslagen. Cash geeft de burger broodnodige tegenmacht. Het is ook een mooi relatief techniekonafhankelijk betaalmiddel, wat een robuuster betalingsverkeer mogelijk maakt in noodsituaties. We hebben in het internettijdperk bijvoorbeeld nog geen CME meegemaakt (overtreffende trap van zonnevlam), maar je kan er 100% vanuit gaan dat als we zoiets meemaken, we weken geen digitaal betalingsverkeer zullen hebben. We zijn al 'laat' in de cyclus. Statistisch gezien kan het nu elk moment gebeuren.

En het belastingstelsel? Dat kan je ook mét cash prima herzien. Daar hoef je cash niet voor af te schaffen.

Overigens ben ik wel benieuwd of er meer mensen geïnteresseerd zijn in het oprichten van een beweging die zich in wil zetten om cash weer op de kaart te zetten. ik zit er hard aan te denken om zoiets te beginnen.

[Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 31-08-2021 20:40]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:59
Dit lijkt mij meer op een natte droom van elke totalitaire staat.
Totale controle op alle in en uitgaves

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als reactie op de topictitel: het lijkt er wel op, want alle geldautomaten buiten in een muur,
zijn het afgelopen jaar ofwel verwijderd, ofwel omgebouwd naar een Geldmaat die buiten gebruik is.

Ik moet wachten tot de supermarkt open is, om dichtbij contant geld te kunnen halen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 19:55
ocf81 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:33:
[...]

Het zou absoluut rampzalig zijn als we cash afschaffen. Je stopt wellicht plofkraken, maar je stopt de criminaliteit absoluut niet. Die wordt enkel verplaatst naar WhatsApp etc. De schade aan de maatschappij zal anders zijn, maar zeker niet minder.

Wat je doet met het afschaffen van cash is het mogelijk maken van het invoeren van een controleapparaat dat ter beschikking staat tot een overheid die zich steeds minder betrouwbaar opstelt en steeds vaker zijn boekje te buiten gaat. Het is niet alleen cash wat hierin een rol speelt, maar het is wel een belangrijke schakel. Door cash af te schaffen vervolmaak je dit systeem en maak je (nog grotere) excessen mogelijk. Mensen die verstoten worden van het financiële verkeer omdat ze het niet eens zijn met de controlemaatschappij zijn komen nu al in de klem. Dit komt voor een deel omdat de overheid zijn taken op allerlei gebieden uitbesteed aan private partijen op een oneigenlijke manier. Dit leidt nu al tot beleid van dienstverleners die niet in jouw belang handelen.
Banken zijn hierin een zeer in het oog springend verhaal en in casu het betalingsverkeer ook de hoofdpartij. Ze worden op allerlei gebieden op oneigenlijke wijze voor het karretje van de overheid gespannen, waardoor mensen in de knel komen. Ik heb er vanwege mijn verregaande privacymaatregelen al bijna maandelijks mee van doen. Ik ben geen crimineel, maar omdat ik veel cash doe merk ik dat ik de bijzondere aandacht van de fraudeafdelingen van de bank en de belastingdienst heb. Ik merk steeds meer dat de overheid en de dienstverleners die het voor zijn karretje spant steeds waanzinniger op gaan stellen. Wat jij voorstelt zorgt ervoor dat dit nog veel erger wordt.

Cash moet juist weer normaal worden. Je hebt recht op privacy, maar dat recht is de laatste ~30 jaar compleet om zeep geholpen. Het is echt van de zotte dat nu (effectief) standaard in feite de onschuldpresumtie is omgekeerd. Als je hecht aan je privacy wordt je als crimineel behandeld in Nederland. Het is echt van de zotte. Cash helpt de overheid ook eerlijk te houden. Het maakt burgerlijke ongehoorzaamheid mogelijk. Het stelt de burger in staat om zijn eigen leven vorm te geven zonder inmenging door, of afhankelijkheid van, tussenpartijen in het betalingsverkeer. Dat is iets dat we heel had nodig hebben om onze vrijheid te waarborgen. Helemaal met een overheid die op hol is geslagen. Cash geeft de burger broodnodige tegenmacht. Het is ook een mooi relatief techniekonafhankelijk betaalmiddel, wat een robuuster betalingsverkeer mogelijk maakt in noodsituaties. We hebben in het internettijdperk bijvoorbeeld nog geen CME meegemaakt (overtreffende trap van zonnevlam), maar je kan er 100% vanuit gaan dat als we zoiets meemaken, we weken geen digitaal betalingsverkeer zullen hebben. We zijn al 'laat' in de cyclus. Statistisch gezien kan het nu elk moment gebeuren.

En het belastingstelsel? Dat kan je ook mét cash prima herzien. Daar hoef je cash niet voor af te schaffen.

Overigens ben ik wel benieuwd of er meer mensen geïnteresseerd zijn in het oprichten van een beweging die zich in wil zetten om cash weer op de kaart te zetten. ik zit er hard aan te denken om zoiets te beginnen.
Door contant af te schaffen en een vast bedrag of percentage per transactie. Krijg je juist meer privacy. Het is dan namelijk een simpel sommetje waarvoor veel minder informatie nodig is. Dan de huidige complexe set van regeltjes met tig uitzonderingen. Des te meer uitzonderingen en regeltjes des te vergaand de controles moeten worden. Alles (infrastructuur, zorg, brandweer, riool, etc.) in Nederland moet wel betaald worden en iedereen moet daar zijn deel aan bijdragen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cobalt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Door contant af te schaffen en een vast bedrag of percentage per transactie. Krijg je juist meer privacy. Het is dan namelijk een simpel sommetje waarvoor veel minder informatie nodig is. Dan de huidige complexe set van regeltjes met tig uitzonderingen. Des te meer uitzonderingen en regeltjes des te vergaand de controles moeten worden. Alles (infrastructuur, zorg, brandweer, riool, etc.) in Nederland moet wel betaald worden en iedereen moet daar zijn deel aan bijdragen.
Voordat ik op je reactie inga moet je mij eerst even vertellen hoe totale registratie van je handel en wandel uberhaupt voor privacy door kan gaan. Dat zijn gewoon elkaars tegenpolen wat mij betreft.

© ocf81 1981-infinity

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Cobalt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:06:
[...]
Begrijp niet echt welk probleem je hier schetst.

"in Nederland moet wel betaald worden en iedereen moet daar zijn deel aan bijdragen."... Dat gebeurt toch ook? Het inkomen is belast en op consumptieve bestedingen zit btw en/of accijns. Ongeacht of je cash of giraal afrekent.

En hoe het afschaffen van contant leidt tot meer privacy is me helemaal een raadsel.

Ben het volledig met @ocf81 eens... de overheid heeft nu zo onderhand wel bewezen niet altijd even betrouwbaar te zijn. Het uitbesteden van kerntaken is officieel beleid, hoewel het bewezen schadelijk is. Dan hebben we het nog helemaal niet over zaken als de toeslagenaffaire, waarbij de overheid ronduit frauduleus handelt.

Vermoed dat als de overheid volledige controle zou hebben gehad over de financiën van de gedupeerde gezinnen sommigen van de honger zouden zijn omgekomen. Die hebben letterlijk hun leven te danken aan het bestaan van contant geld.

Ander voorbeeld: die vrouw die voor haar dochter boodschappen kocht waardoor haar dochter als fraudeur werd bestempeld, haar uitkering (deels) terug moest betalen en een boete kreeg. Imho volstrekt a-sociaal beleid dat enkel mogelijk is gemaakt omdat de moeder niet contant heeft betaald.

iRacing Profiel

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

alexbl69 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:50:
[...]

Begrijp niet echt welk probleem je hier schetst.

"in Nederland moet wel betaald worden en iedereen moet daar zijn deel aan bijdragen."... Dat gebeurt toch ook? Het inkomen is belast en op consumptieve bestedingen zit btw en/of accijns. Ongeacht of je cash of giraal afrekent.

En hoe het afschaffen van contant leidt tot meer privacy is me helemaal een raadsel.

Ben het volledig met @ocf81 eens... de overheid heeft nu zo onderhand wel bewezen niet altijd even betrouwbaar te zijn. Het uitbesteden van kerntaken is officieel beleid, hoewel het bewezen schadelijk is. Dan hebben we het nog helemaal niet over zaken als de toeslagenaffaire, waarbij de overheid ronduit frauduleus handelt.

Vermoed dat als de overheid volledige controle zou hebben gehad over de financiën van de gedupeerde gezinnen sommigen van de honger zouden zijn omgekomen. Die hebben letterlijk hun leven te danken aan het bestaan van contant geld.

Ander voorbeeld: die vrouw die voor haar dochter boodschappen kocht waardoor haar dochter als fraudeur werd bestempeld, haar uitkering (deels) terug moest betalen en een boete kreeg. Imho volstrekt a-sociaal beleid dat enkel mogelijk is gemaakt omdat de moeder niet contant heeft betaald.
Dat laatste is niet (helemaal) correct: die vrouw liep tegen de lamp omdat ze een auto én een motor op haar naam had staan en toen is men blijkbaar gaan graven en kwam boven water dan mevrouw zoveel vaste lasten had dat er blijkbaar een gat in de begroting was die op andere manieren werd gevuld. Als ze haar boodschappen contant had gedaan had niet zo veel uitgemaakt. Want als je geld op is na de wegenbelasting en andere vaste lasten kan je wel het overgebleven 10tje pinnen maar dan klopt het plaatje gewoon niet.

Vraag me af dit voorbeeld dan een reden zou moeten zijn om contant juist te blijven promoten. Het is namelijk precies een voorbeeld dat contant geld het makkelijker maakt om niet helemaal binnen de lijntjes te kleuren.

En dat je BTW afdraagt of je nu cash of giraal betaalt tja bij de Albert Heijn maakt dat niet uit inderdaad. Maar wordt al wat schimmiger bij je ramenlapper die zonder enig contract of nota de 15 euro cash komt afhalen, of bij de kapper waar je afspraak met potlood in het afsprakenboek wordt geschreven en nadat je cash hebt betaald je afspraak uitgegumd wordt etc etc.

[Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 01-09-2021 09:46. Reden: Lekker geNederlandst...]

• alexbl69
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:41:
[...]
Dat laatste is niet (helemaal) correct: die vrouw liep tegen de lamp omdat ze een auto én een motor op haar naam had staan en toen is men blijkbaar gaan graven en kwam boven water dan mevrouw zoveel vaste lasten had dat er blijkbaar een gat in de begroting was die op andere manieren werd gevuld. Als ze haar boodschappen contant had gedaan had niet zo veel uitgemaakt. Want als je geld op is na de wegenbelasting en andere vaste lasten kan je wel het overgebleven 10tje pinnen maar dan klopt het plaatje gewoon niet.

Vraag me af dit voorbeeld dan een reden zou moeten zijn om contant juist te blijven promoten. Het is namelijk precies een voorbeeld dat contant geld het makkelijker maakt om niet helemaal binnen de lijntjes te kleuren.

En dat je BTW afdraagt of je nu cash of giraal betaalt tja bij de Albert Heijn maakt dat niet uit inderdaad. Maar wordt al wat schimmiger bij je ramenlapper die zonder enig contract of nota de 15 euro cash komt afhalen, of bij de kapper waar je afspraak met potlood in het afsprakenboek wordt geschreven en nadat je cash hebt betaald je afspraak uitgegumd wordt etc etc.
Dat eerste wist ik niet, bedankt voor de aanvulling.

Heb niet zoveel moeite als zaken (op kleine schaal) zwart gebeuren. Bij de witte boorden gaat het om (heel) veel grotere bedragen, en die worden bijkans nooit gepakt. De kleine zwarte bedragen aan de onderkant van de markt zie ik meer als smeerolie voor de maatschappij.

Het wordt wat anders als het om tienduizenden euro's gaat natuurlijk, maar daar kun je toch al niet zoveel mee tegenwoordig. Maar een ramenlapper of (thuis) schoonmaker die een paar tientjes per week krijgt boeit imho absoluut niet.

iRacing Profiel

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:05:
[...]

Maar een ramenlapper of (thuis) schoonmaker die een paar tientjes per week krijgt boeit imho absoluut niet.
Dat boeit zeker wel omdat zwart werk oneerlijke concurrentie is voor mensen die het wit willen (of moeten) doen. Die zijn meteen 21% in het nadeel. Gevolg: Bedrijven die middels salarissen, belastingen en premies aan de maatschappij bijdragen leggen het af tegen zwartwerkende uitkeringsfraudeurs die de samenleving alleen maar geld kosten.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:05:
[...]

Heb niet zoveel moeite als zaken (op kleine schaal) zwart gebeuren. Bij de witte boorden gaat het om (heel) veel grotere bedragen, en die worden bijkans nooit gepakt. De kleine zwarte bedragen aan de onderkant van de markt zie ik meer als smeerolie voor de maatschappij.
Die kleine zwarte bedragen hebben ook invloed, een andere orde van grote maar nog steeds impact op de samenleving en de bekostiging van de verzorgingsstaat. Met de lusten horen ook de lasten en als je accepteert dat het blijkbaar acceptabel is om niet de lasten af te dragen maar wel de lusten te genieten gaat er op termijn iets mis.
Het wordt wat anders als het om tienduizenden euro's gaat natuurlijk, maar daar kun je toch al niet zoveel mee tegenwoordig. Maar een ramenlapper of (thuis) schoonmaker die een paar tientjes per week krijgt boeit imho absoluut niet.
Het lastige is natuurlijk dat we als samenleving grenzen definieren wanneer iemand recht heeft op bijstand en wanneer niet. Ga je zaken buiten de scope van inkomsten plaatsen middels zwart werk dan vraag je meer van de samenleving dan er afgesproken is. (of de bijstand afdoende is is een losse vraag).

Beide zijn suboptimaal en hebben impact op de verzorgingsstaat.

• alexbl69
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:30:
[...]

Dat boeit zeker wel omdat zwart werk oneerlijke concurrentie is voor mensen die het wit willen (of moeten) doen. Die zijn meteen 21% in het nadeel. Gevolg: Bedrijven die middels salarissen, belastingen en premies aan de maatschappij bijdragen leggen het af tegen zwartwerkende uitkeringsfraudeurs die de samenleving alleen maar geld kosten.
Ben het eens met de theorie die je beschrijft, maar de praktijk is anders.

Een 'zwarte' schoonmaker (m/v) werkt voor tussen de 10 en 15 euro. Een 'witte' schoonmaker zit niet alleen met BTW, maar met veel meer kosten (verzekering, pensioen, bedrijfswinst) en zal snel boven de 30 euro zitten. Dat is teveel en dus gebeurt het dan niet.

Die schoonmaakklussen zijn juist voor mensen aan de onderkant van de samenleving een mooie bijverdienste. Zou het beter zijn dat iedereen dat 'wit' doet en daarmee verzekerd is en pensioenopbouw heeft? Absoluut. Maar in de praktijk gaat dat (imho) niet werken.

iRacing Profiel

• Deezers
Er stond dit weekend een bericht over 20 jaar euro en dat eigenlijk in Nederland de grootste afname is van contant betalen in heel Europa. Denken jullie dat we over 20 jaar nog kunnen betalen met contant geld in Nederland? Nu zie je al vaak bij nieuwe zaken pin-only, webshops accepteren uiteraard geen contant geld en tegenwoordig moet je eerst alle voorwaarden raadplegen voor je geld uit de muur haalt om niet te hoeven bijbetalen als je te veel of bij de verkeerde automaat pint.

[Voor 3% gewijzigd door Deezers op 02-01-2022 13:14]

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee