• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30
Ik denk dat we over 20 jaar (vrijwel) geen contant geld meer gebruiken.

Ik vraag me overigens sterk af of het statement over Nederland wel klopt. Als ik zakelijk op reis ben in Zweden, dan valt het op dat daar echt nog veel minder cash wordt gebruikt. Elk biertje in de kroeg wordt contactloos afgerekend en vrijwel alle automaten zijn card-only.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48
stfn345 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:19:
Ik denk dat we over 20 jaar (vrijwel) geen contant geld meer gebruiken.

Ik vraag me overigens sterk af of het statement over Nederland wel klopt. Als ik zakelijk op reis ben in Zweden, dan valt het op dat daar echt nog veel minder cash wordt gebruikt. Elk biertje in de kroeg wordt contactloos afgerekend en vrijwel alle automaten zijn card-only.
Ik heb al tijden geen contant meer op zak/in huis, echter is juist bier/uitgaan vaak de uitzondering dat er weer eens iets de muur gehaald moet worden.

Vind het maar gedoe.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31

Lordy79

Fundamentalist

Ik denk dat het steeds meer afneemt en dus relatief steeds meer kost voor banken en de ECB om het online te houden.
Maar als het afgeschaft wordt denk ik dat dat in de hele eurozone zal zijn.

Verder zal in dit topic vast al het privacy arguement en het offline argument genoemd zijn dus dat laat ik verder achterwege.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Deezers schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:13:
Er stond dit weekend een bericht over 20 jaar euro en dat eigenlijk in Nederland de grootste afname is van contant betalen in heel Europa. Denken jullie dat we over 20 jaar nog kunnen betalen met contant geld in Nederland? Nu zie je al vaak bij nieuwe zaken pin-only, webshops accepteren uiteraard geen contant geld en tegenwoordig moet je eerst alle voorwaarden raadplegen voor je geld uit de muur haalt om niet te hoeven bijbetalen als je te veel of bij de verkeerde automaat pint.
Over 20 jaar zal het er wel weer anders uitzien. We zijn naar zelfscankassa's gegaan (ik kan met die niet voorstellen met dat je zelf met 20 euro betaald en dan wisselgeld uit een mandje daar haalt om aan jezelf terug te geven ;) ), online kopen kan ook alleen met de bank, er komen steeds meer automaten die overschakelen naar banktransacties, parkeren hetzelfde, bemande tankstations zijn er steeds minder.

Er zal wel behoefte blijven aan een makkelijk ruilmiddel (bijvoorbeeld op koningsdag als je de meuk uit je garage op straat zet :p ) maar dat kan ook met een app opgelost worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik mag toch hopen dat we nog tot in lengte van dagen een systeem zullen hebben waar men anoniem en zonder tussenkomst van een 3e partij een transactie kunnen voltooien. Zonder die vrijheid ben je enkel een tot slaaf gemaakte in een panopticon.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
ocf81 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:41:
Ik mag toch hopen dat we nog tot in lengte van dagen een systeem zullen hebben waar men anoniem en zonder tussenkomst van een 3e partij een transactie kunnen voltooien. Zonder die vrijheid ben je enkel een tot slaaf gemaakte in een panopticon.
Volledig verdwijnen zal het vermoedelijk nooit, maar dat betekend niet dat een geldautomaat hiertoe noodzakelijk is. Het zal mij niet verbazen dat het dusdanig ongewoon wordt om contact geld te gebruiken, dat het er op neer komt dat je uiteindelijk bijvoorbeeld enkel nog maar binnen een handjevol grote steden in Nederland geld op kan nemen.

Dit zal niet iets van de komende jaren zijn. Maar geef het 20 - 30 jaar? Hierna verwacht ik eigenlijk vrijwel geen geldautomaat meer binnen het straatbeeld. Ik verwacht dat ook winkels eigenlijk grotendeels niet meer aan contact geld zullen doen.

Persoonlijk heb ik eigenlijk al jaren geen contant geld meer gebruikt. Heb sinds een jaar of 6 ook eigenlijk alleen nog maar een card wallet.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Winkels kunnen met cashback een groot deel van de rol van de geldautomaat overnemen. Maar dan is contant geld alleen tijdens winkeltijden beschikbaar. En een beetje afhankelijk van wat de ondernemer in zijn kassalade wil hebben.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@psychodude bij de dichtheid die jij beschrijft zou het systeem niet meer bestaan, het zou dan te duur zijn Eigenlijk zeg jij dus dat je voor afschaffing van cash bent.

Meer algemeen: Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich zo graag willen laten opsluiten in een systeem waar alles gevolgd wordt en daar dan vaak ook nog eens trots op zijn. Hoe kan je zo je eigen vrijheid te grabbel gooien?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:
@psychodude bij de dichtheid die jij beschrijft zou het systeem niet meer bestaan, het zou dan te duur zijn Eigenlijk zeg jij dus dat je voor afschaffing van cash bent.

Meer algemeen: Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich zo graag willen laten opsluiten in een systeem waar alles gevolgd wordt en daar dan vaak ook nog eens trots op zijn. Hoe kan je zo je eigen vrijheid te grabbel gooien?
De upshot van plastic geld is dat het een stuk lastiger is geld kwijt te raken, vergeten de juiste hoeveelheden of zelfs soorten mee te nemen, en het risico bij diefstal kleiner is.

Ik snap je punt heus, maar ik vind het toch wel in ons/mijn voordeel uitvallen. Bovendien zijn zoveel aankopen tegenwoordig via internet, dat het ook nauwelijks anders meer zou kunnen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-06 21:35
@ocf81 ik denk dat het net zoiets is als de telefooncel. Die is ook verdwenen doordat iedereen met een mobieltje ging lopen rondlopen. (Lees: een apparaat waarmee je niet meer anoniem kunt bellen. Sterker nog. Men kan sindsdien van vrijwel elk persoon op elk moment van de dag zien waar iemand zich ongeveer bevindt.)

Zou jij je smartphone weg doen en gebruik maken telefooncellen als ze terug zouden komen?

Edit: Je kunt je natuurlijk wel afvragen waar je de grens legt.

[Voor 9% gewijzigd door Steamwitz op 06-01-2022 12:33]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ocf81 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:41:
Ik vraag me af waar die behoefte vandaan komt. Is het echt een wantrouwen tegenover banken die mogelijk transactiedata met derden delen of dit wellicht niet goed beveiligen? De overheid die bankdata wilt uitlezen voor allerlei ongure doeleinden? Of is het meer een principe kwestie? Anoniem zijn om anoniem te kunnen zijn?

Vind het ook wel weer erg overdreven termen trouwens, tot slaaf gemaakt in een panopticon? Ik zie die vergelijking echt niet.

[Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 06-01-2022 12:35]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Steamwitz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:30:
@ocf81 ik denk dat het net zoiets is als de telefooncel. Die is ook verdwenen doordat iedereen met een mobieltje ging lopen rondlopen. (Lees: een apparaat waarmee je niet meer anoniem kunt bellen. Sterker nog. Men kan sindsdien van vrijwel elk persoon op elk moment van de dag zien waar iemand zich ongeveer bevind.)

Zou jij je smartphone weg doen en gebruik maken telefooncellen als ze terug zouden komen?
Een telefoon is iets anders. Je kan ook op andere manieren communiceren zonder je privacy op te geven en je hoeft je telefoon niet altijd bij je te dragen, en dat doe ik dan ook regelmatig niet. Beveiligde berichten sturen kan en mag gewoon en met E2E in chatapps is dat nu zelfs de standaard en als je geen gebruik maakt van je telefoonfunctie op je telefoon is tracking een stuk lastiger (AFAIK). Er zijn dus vele manieren om te communiceren waarbij je jouw privacy niet te grabbel hoeft te gooien. Of ik terug zou gaan naar de telefooncel? Ik zou mijn communicatie eerder anders opzetten. Alleen in geval van nood zou ik een dan telefooncel gebruiken.

Het betalingsverkeer gijzelen door cash af te schaffen is in die zin dus een veel vervelender beperking met veel grotere gevolgen omdat je financiële bewegingsruimte daardoor beperkt wordt tot het bewegen in het financiële panopticon dat daarmee gecreëerd wordt.
Tsurany schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Ik vraag me af waar die behoefte vandaan komt. Is het echt een wantrouwen tegenover banken die mogelijk transactiedata met derden delen of dit wellicht niet goed beveiligen? De overheid die bankdata wilt uitlezen voor allerlei ongure doeleinden? Of is het meer een principe kwestie? Anoniem zijn om anoniem te kunnen zijn?
Ik heb helaas in mijn leven al meerdere malen gezien hoe een gebrek aan privacy heel nare gevolgen kan hebben. Helaas ook al meegemaakt dat de bank zijn eigen mening belangrijker vinden dan de realiteit en mijn bankrekening (tijdelijk) hebben afgesloten. Ik had al weinig vertrouwen in overheid, en de banken zijn met het AML beleid nu eigenlijk tot marionetten van de overheid gemaakt, maar de ervaringen die ik heb met overheid en banken hebben mij principiëler gemaakt.

Overigens is principes platslaan tot "anoniem zijn om het anoniem zijn" wat mij betreft een stroman. Deze woordkeus lijkt me ongepast bij het woord principe. Ik heb een overtuiging omdat ik zie hoe we sluipenderwijs de laatste 20 jaar steeds meer van onze vrijheid zijn kwijtgeraakt en we steeds meer te maken hebben met een onvrij leven waarin de overheid steeds meer lijkt op de overheden uit dystopieën dan mij lief is. Het is hoog nodig dat we onze vrijheid weer gaan opeisen als burgers.
Vind het ook wel weer erg overdreven termen trouwens, tot slaaf gemaakt in een panopticon? Ik zie die vergelijking echt niet.
Maar financieel gezien is het toch echt zo dat je met een verplichte bankrekening (dat is nu de facto zo als je betaald wil krijgen voor je werk) geketend bent. En dat systeem is zo ingericht dat ten alle tijden gecontroleerd wordt onder het mom van AML maatregelen, net als dat je in een panopticon constant kan worden bekeken.

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Brent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:04:
[...]

De upshot van plastic geld is dat het een stuk lastiger is geld kwijt te raken, vergeten de juiste hoeveelheden of zelfs soorten mee te nemen, en het risico bij diefstal kleiner is.
Hoe vaak raak jij geld kwijt? Het is mij nog niet zo vaak overkomen.
Brent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:04:
Ik snap je punt heus, maar ik vind het toch wel in ons/mijn voordeel uitvallen. Bovendien zijn zoveel aankopen tegenwoordig via internet, dat het ook nauwelijks anders meer zou kunnen.
Als je alles via internet bestelt heb je inderdaad een extra exposure. Maar gelukkig zijn er nog de fysieke zaken. Ik betaal alles onder de €200 cash en koop het liefst in een winkel als het even kan. Een winkel die cash weigert verliest mij als klant.

© ocf81 1981-infinity

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 21:51
[...]

Het vershil is dat de waarborging van privacy en beinvloeding/sturing vastgelegd moet worden in regels, en niet langer inherent is aan de werking van het betalingssysteem: iedere digitale transactie is te volgen, een fysieke niet.

Het oude voorbeeld is dat je zorgverzekering gekoppeld is aan je koopgedrag bij de supermarkt. Met een volledig digitaal systeem kun je nu al, met de juiste koppelingen, achterhalen wat het koopgedrag is: het rekeningnummer van je zorgverzekering -> het rekeningnummer bij de super -> de artikelen die bij die transacties horen.
Nu is het regel dat de supermarkt die info niet aan jouw zorgverzekering geeft, maar er is geen enkele technische barriere waarom dat niet zou kunnen.

Dan kom je bij de vraag: wil je mensen kunnen sturen om hun gedrag te veranderen? Of wil je zelf stuurbaar zijn?
In feite geef je potentieel een stuk zelf-controle weg, en maak je je onderhevig aan de wil/wensen van een externe factor. Dat kan zijn een overheid, een verzekering, een bank. Dat kan met juiste intenties/doelen zijn, of om financieel gewin.

Fysiek geld, ofwel ontraceerbare transacties, zijn een barriere tegen dit soort sturende/beinvloedende constructies.

Persoonlijk ben ik van mening dat die fysieke barriere er moet blijven. Ik vertrouw de overheid en hun neo-liberale gedachtengoed, en de lobby-clubs daar om heen, dusdanig weinig om te vertrouwen dat ze het beste met ons voor hebben.

11.500Wp

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ocf81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:04:
Ik heb helaas in mijn leven al meerdere malen gezien hoe een gebrek aan privacy heel nare gevolgen kan hebben. Helaas ook al meegemaakt dat de bank zijn eigen mening belangrijker vinden dan de realiteit en mijn bankrekening (tijdelijk) hebben afgesloten. Ik had al weinig vertrouwen in overheid, en de banken zijn met het AML beleid nu eigenlijk tot marionetten van de overheid gemaakt, maar de ervaringen die ik heb met overheid en banken hebben mij principiëler gemaakt.
Heb je daar specifieke voorbeelden van?
Overigens is principes platslaan tot "anoniem zijn om het anoniem zijn" wat mij betreft een stroman. Er zit wel meer achter en deze woordkeus lijkt me ongepast bij het woord principe. Ik heb een overtuiging omdat ik zie hoe we de laatste 20 jaar onze vrijheid zijn kwijtgeraakt en we steeds meer te maken hebben met een onvrij leven waarin de overheid steeds meer lijkt op de overheden uit dystopieën dan mij lief is. Het is hoog nodig dat we onze vrijheid weer gaan opeisen als burgers.
Wat voor vrijheden ben je kwijtgeraakt die je nu terug wilt veroveren? En in welke mate lijkt onze overheid op een overheid uit een dystopia?
Maar financieel gezien is het toch echt zo dat je met een verplichte bankrekening (dat is nu de facto zo als je betaald wil krijgen voor je werk) geketend bent. En dat systeem is zo ingericht dat ten alle tijden gecontroleerd wordt onder het mom van AML maatregelen, net als dat je in een panopticon constant kan worden bekeken.
In welke vorm ben je geketend? Banken verbieden jou niet transacties uit te voeren en naast geautomatiseerde systemen die transacties monitoren zit er bij de bank niemand in jouw gegevens te speuren als daar geen aanleiding toe is. En als daar wel aanleiding toe is dan is het een zeer selecte groep die toegang heeft tot deze gegevens.
boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Het vershil is dat de waarborging van privacy en beinvloeding/sturing vastgelegd moet worden in regels, en niet langer inherent is aan de werking van het betalingssysteem: iedere digitale transactie is te volgen, een fysieke niet.

Het oude voorbeeld is dat je zorgverzekering gekoppeld is aan je koopgedrag bij de supermarkt. Met een volledig digitaal systeem kun je nu al, met de juiste koppelingen, achterhalen wat het koopgedrag is: het rekeningnummer van je zorgverzekering -> het rekeningnummer bij de super -> de artikelen die bij die transacties horen.
Nu is het regel dat de supermarkt die info niet aan jouw zorgverzekering geeft, maar er is geen enkele technische barriere waarom dat niet zou kunnen.
Moet er een technische barrière zijn? Het zijn hypothetische situaties die in de praktijk niet voorkomen juist omdat er geen maatschappelijk draagvlak voor is.
Dan kom je bij de vraag: wil je mensen kunnen sturen om hun gedrag te veranderen? Of wil je zelf stuurbaar zijn?
In feite geef je potentieel een stuk zelf-controle weg, en maak je je onderhevig aan de wil/wensen van een externe factor. Dat kan zijn een overheid, een verzekering, een bank. Dat kan met juiste intenties/doelen zijn, of om financieel gewin.

Fysiek geld, ofwel ontraceerbare transacties, zijn een barriere tegen dit soort sturende/beinvloedende constructies.

Persoonlijk ben ik van mening dat die fysieke barriere er moet blijven. Ik vertrouw de overheid en hun neo-liberale gedachtengoed, en de lobby-clubs daar om heen, dusdanig weinig om te vertrouwen dat ze het beste met ons voor hebben.
Weer theoretische situaties om een angst te creëren die niet op de praktijk gebaseerd is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tsurany schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Heb je daar specifieke voorbeelden van?
Ja, maar afgezien van de sluiting van mijn bankrekening heb ik geen zin om dat op internet te delen. (iets met privacy en zo)
[...]

Wat voor vrijheden ben je kwijtgeraakt die je nu terug wilt veroveren? En in welke mate lijkt onze overheid op een overheid uit een dystopia?

[...]
Ik zou graag weer onbespied over straat kunnen en ook op digitaal gebied zonder automatische registratie van mijn gedrag mijn weg kunnen vinden. Op beide gebieden heeft de overheid drastische stappen gezet waarmee je constant bespied wordt. ANPR camera's zijn tegenwoordig niet weg te denken en ook je reisgeschiedenis is tegenwoordig niet meer anoniem. Door alles en iedereen te onderwerpen aan een allesomvattend regime van registratie beschouwt de overheid elke burger nu als verdachte. De onschuldpresumptie is dus compleet om zeep geholpen. De schermen kijken terug, als het ware. Je moet je tegenwoordig soms al verantwoorden voordat je een misdaad hebt begaan. Dat zijn typische kenmerken van totalitaire staten en wat mij betreft zeker dystopisch te noemen.
In welke vorm ben je geketend? Banken verbieden jou niet transacties uit te voeren en naast geautomatiseerde systemen die transacties monitoren zit er bij de bank niemand in jouw gegevens te speuren als daar geen aanleiding toe is. En als daar wel aanleiding toe is dan is het een zeer selecte groep die toegang heeft tot deze gegevens.
Mijn ervaring is anders. Ik heb regelmatig last van overijverige bankmedewerkers die mijn transacties blokkeren. Tevens is de koppeling tussen bank en belastingdienst wat mij betreft een stap te ver. Zonder bankrekening kan je tegenwoordig niks meer. Alle alternatieven worden als crimineel bestempeld. De overheid verplicht de facto een bankrekening en stelt je zo onder invloed van een financieel controlesysteem.

© ocf81 1981-infinity

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ocf81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Ja, maar afgezien van de sluiting van mijn bankrekening heb ik geen zin om dat op internet te delen. (iets met privacy en zo)
Tja, dan kan ik erg weinig met dat arugment.
Ik zou graag weer onbespied over straat kunnen en ook op digitaal gebied zonder automatische registratie van mijn gedrag mijn weg kunnen vinden. Op beide gebieden heeft de overheid drastische stappen gezet waarmee je constant bespied wordt. ANPR camera's zijn tegenwoordig niet weg te denken en ook je reisgeschiedenis is tegenwoordig niet meer anoniem. Door alles en iedereen te onderwerpen aan een allesomvattend regime van registratie beschouwt de overheid elke burger nu als verdachte. De onschuldpresumptie is dus compleet om zeep geholpen. De schermen kijken terug, als het ware. Je moet je tegenwoordig soms al verantwoorden voordat je een misdaad hebt begaan. Dat zijn typische kenmerken van totalitaire staten en wat mij betreft zeker dystopisch te noemen.
En wat zorgt er nu dan voor dat jij niet anoniem over straat kan lopen? Wetgeving omtrent bewakingscamera's en registratie van reisgegevens zijn dermate streng dat er echt sprake moet zijn van een misdaad willen ze zulke middelen gebruiken om je te volgen en op te sporen. Een normaal persoon kan gewoon volledig anoniem door Nederland reizen als hij of zij dat wilt.
Mijn ervaring is anders. Ik heb regelmatig last van overijverige bankmedewerkers die mijn transacties blokkeren. Tevens is de koppeling tussen bank en belastingdienst wat mij betreft een stap te ver. Zonder bankrekening kan je tegenwoordig niks meer. Alle alternatieven worden als crimineel bestempeld. De overheid verplicht de facto een bankrekening en stelt je zo onder invloed van een financieel controlesysteem.
Zonder specifieke voorbeelden kan ik hier niets mee. Een bankmedewerker mag niet zomaar jouw transacties bekijken en zeker niet blokkeren, daar moet dus concrete aanleiding voor geweest zijn.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 21:51
[...]

Moet er een technische barrière zijn? Het zijn hypothetische situaties die in de praktijk niet voorkomen juist omdat er geen maatschappelijk draagvlak voor is.

[...]

Weer theoretische situaties om een angst te creëren die niet op de praktijk gebaseerd is.
De barriere wegnemen is een beetje het kat op het spek binden voor zij die er van kunnen profiteren.
Ik ben benieuwd in hoeverre we over een 10-20 jaar ons in een soort-van-social-credit systeem bevinden. De fundering wordt nu gelegd, ons gedrag/acceptatie om het mogelijk te maken wordt nu gemasseerd.

Een voorbeeld van massage is de narratief van fraudebestijding en criminaliteit. Het verbieden van fysieke transacties boven de 3k in dat kader is een opzet: wanneer de regel/wet er ligt, dan is er een lagere barriere om het getalletje te verlagen om zo meer en meer transacties het traceerbare traject in te krijgen.

Maatschappelijk draagvlak is niet zo interessant. Over een tijdspanne die lang genoeg is is de mening van de massa geen belemmering, want die groeien het "nieuwe normaal" wel in.

11.500Wp

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tsurany schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Tja, dan kan ik erg weinig met dat arugment.
Je zou wellicht eens kunnen uitleggen wat de motivatie achter de vraag is zodat we het over de achterliggende principes kunnen hebben, in plaats van dat jij op zoek gaat naar spijkers op laag water.
[...]

En wat zorgt er nu dan voor dat jij niet anoniem over straat kan lopen? Wetgeving omtrent bewakingscamera's en registratie van reisgegevens zijn dermate streng dat er echt sprake moet zijn van een misdaad willen ze zulke middelen gebruiken om je te volgen en op te sporen. Een normaal persoon kan gewoon volledig anoniem door Nederland reizen als hij of zij dat wilt.
Feit is dat het opsporingssysteem continu en zonder verdenking al actief is. Er is enkel een verdenking nodig om de gegevens te ontwaren, maar het volgen is dan allang gedaan. Dat is gewoon de omgekeerde wereld en dat is fout. En er zijn genoeg voorbeelden van 'normale' personen die toch in de mangel komen door dat systeem.
[...]

Zonder specifieke voorbeelden kan ik hier niets mee. Een bankmedewerker mag niet zomaar jouw transacties bekijken en zeker niet blokkeren, daar moet dus concrete aanleiding voor geweest zijn.
Tja, de automatische herkenning wordt in mijn geval overmatig vaak getriggered. Maar helaas komt dan het onfeilbaarheidsdenken van dit soort organisaties om de hoek kijken en dan zit je met de gebakken peren.

© ocf81 1981-infinity

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ocf81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Je zou wellicht eens kunnen uitleggen wat de motivatie achter de vraag is zodat we het over de achterliggende principes kunnen hebben, in plaats van dat jij op zoek gaat naar spijkers op laag water.
Je gebruikt zaken uit het verleden als argument om aan te geven dat banken niet zorgvuldig genoeg met transactiedata om gaan, dan zou ik graag willen toetsen of dat werkelijk een voorbeeld van onzorgvuldig gedrag was of dat het eerder bij jou ligt.
Feit is dat het opsporingssysteem continu en zonder verdenking al actief is. Er is enkel een verdenking nodig om de gegevens te ontwaren, maar het volgen is dan allang gedaan. Dat is gewoon de omgekeerde wereld en dat is fout. En er zijn genoeg voorbeelden van 'normale' personen die toch in de mangel komen door dat systeem.
Je noemt het een opsporingssysteem, dat is het naar mijn idee niet per definitie. Je wordt immers niet actief gevolgd en gezocht, het registreert enkel data die na een bepaalde periode weer verwijderd wordt. Pas wanneer je geregistreerd staat zal het systeem daadwerkelijk wat met die informatie doen en je gaan opsporen.
Wat zijn dan voorbeelden waarbij iemand door zulke systemen in de problemen kwam terwijl hij onschuldig was?
boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:52:
[...]

De barriere wegnemen is een beetje het kat op het spek binden voor zij die er van kunnen profiteren.
Ik ben benieuwd in hoeverre we over een 10-20 jaar ons in een soort-van-social-credit systeem bevinden. De fundering wordt nu gelegd, ons gedrag/acceptatie om het mogelijk te maken wordt nu gemasseerd.

Een voorbeeld van massage is de narratief van fraudebestijding en criminaliteit. Het verbieden van fysieke transacties boven de 3k in dat kader is een opzet: wanneer de regel/wet er ligt, dan is er een lagere barriere om het getalletje te verlagen om zo meer en meer transacties het traceerbare traject in te krijgen.

Maatschappelijk draagvlak is niet zo interessant. Over een tijdspanne die lang genoeg is is de mening van de massa geen belemmering, want die groeien het "nieuwe normaal" wel in.
Een zeer hypothetische discussie dus. Ik zie het niet die kant op gaan en zie op dit moment ook geen grote partijen in Nederland die actief proberen zo'n situatie te verwezenlijken.

[Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 06-01-2022 14:14]

• psychodude
ocf81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:

Het eerste punt denk ik niet. Overigens, zelfs indien de euro wel volledig verdwijnt, heb je altijd goud nog als alternatief. Maar zoals al gezegd, voor reguliere transacties zoals bijvoorbeeld in de supermarkt geloof ik gewoon niet in het voortbestaan van contant geld op de lange termijn.

De bezwaren van een enkeling wegen gewoonweg niet op tegen de voordelen voor zowel de massa als de winkelier. En in landen waar pasgebruik ons voorbij is, zie je dan ook al vaker lokaties waar betalen met contant gewoon niet mogelijk is.

Verder zie ik ook het hele argument van eigen vrijheid te grabbel gooien ook gewoonweg niet zo. Het is veelal gewoon slecht onderbouwd, welke steekhoudende argumenten heb je om deze claim echt te bekrachtigen?

De banken waar ik bij zit hebben onderling geen zicht op mijn transacties. De buitenlandse rekening van mijn partner mag ik nog altijd opgeven bij de belastingdienst, en eigen buitenlandse investeringsrekeningen mag ik ook nog altijd zelf opgeven bij de belastingdienst.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04:22
psychodude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Het eerste punt denk ik niet. Overigens, zelfs indien de euro wel volledig verdwijnt, heb je altijd goud nog als alternatief. Maar zoals al gezegd, voor reguliere transacties zoals bijvoorbeeld in de supermarkt geloof ik gewoon niet in het voortbestaan van contant geld op de lange termijn.
Er is ook best wel veel armoede, minima. Die leven erg veel op contant en kunnen bij lange na niet alles met een bankpas betalen, rood staan, loonbeslag. Vaak wat lenen, bijverdienen, veel kleine uitgaves, met resten losgeld naar winkel voor eten e.d.
Vind ik persoonlijk wel een reden waarom contant niet moet verdwijnen

• psychodude
Mutatie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Er is ook best wel veel armoede, minima. Die leven erg veel op contant en kunnen bij lange na niet alles met een bankpas betalen, rood staan, loonbeslag. Vaak wat lenen, bijverdienen, veel kleine uitgaves, met resten losgeld naar winkel voor eten e.d.
Vind ik persoonlijk wel een reden waarom contant niet moet verdwijnen
Geld wat je niet hebt, kun je feitelijk met contant natuurlijk al helemaal niet uitgeven. Veel kleine uitgaves zijn ook gewoon met bankpas te doen. Wat geld lenen, is ook van rekening tot rekening te doen. Idem dito voor wat bijverdienen.

Ik zie dan ook hierin eigenlijk weinig reden waarom het voor de minima anders zou zijn. Een pakje kauwgom bij de AH koop je bijvoorbeeld probleemloos en zonder extra kosten met een pas, veel kleiner worden je uitgaven niet.

• PageFault
  • Laatst online: 10:49
Afgelopen 4 jaar heb ik hier in de buurt al 3 keer een grote PIN storing mee gemaakt, dan ben je blij als je wat cash op zak hebt (de supermarkt ook overigens....). Moet je natuurlijk wel vood de storing pinnen :)

Maar als de infrastructuur 200% betrouwbaar zou zijn, dan mag van mij contantgeld meteen verdwijnen, de PIN pas wat mij betreft ook, nu ongeveer het leeuwendeel van de telefoons NFC hebben en de smartwatches in de lift zitten.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:06
Tot dat we straks door ons van het gas af en alles elektrisch drift, regelmatig stroomstoringen krijgen.

Dat zal wellicht meevallen maar een handjevol cash kan dan prettig zijn...

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ronald.42 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:28:
Tot dat we straks door ons van het gas af en alles elektrisch drift, regelmatig stroomstoringen krijgen.

Dat zal wellicht meevallen maar een handjevol cash kan dan prettig zijn...
Ja, dan gaat cash ook niet werken he.

De deuren kunnen niet open. De kassa kunnen niks scannen en die lade gaat ook niet open. De verlichting doet het niet en zie je niet zo veel in een donkeren winkel.

Dat was 30 jaar terug geen probleem, toen stond ik s'avonds na sluitingtijd (18:00) fijn te klooien met een prijstang, want streepjescode scannen bestond nog niet. Pinnen kon je ook nog nergens en liep je met Girobetaalkaarten om een sjek uit te schrijven, hoefde je niet naar de bank om cash te halen ;)

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Ronald.42
RaZ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Ja, dan gaat cash ook niet werken he.

De deuren kunnen niet open. De kassa kunnen niks scannen en die lade gaat ook niet open. De verlichting doet het niet en zie je niet zo veel in een donkeren winkel.

Dat was 30 jaar terug geen probleem, toen stond ik s'avonds na sluitingtijd (18:00) fijn te klooien met een prijstang, want streepjescode scannen bestond nog niet. Pinnen kon je ook nog nergens en liep je met Girobetaalkaarten om een sjek uit te schrijven, hoefde je niet naar de bank om cash te halen ;)
Deuren kunnen gewoon open.
Kassa scannen???
Gewoon ouderwets de bedragen optellen en afrekenen.

Gaat hier prima bij de slager, bakker en groenteboer.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ronald.42 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Deuren kunnen gewoon open.
Kassa scannen???
Gewoon ouderwets de bedragen optellen en afrekenen.

Gaat hier prima bij de slager, bakker en groenteboer.
Ah, die gasten gaan dus niet met hun tijd mee, en hebben geen elektrische weegschalen. Ja, dan kan het wel ja. Dus 2 ons gesneden schouderham en bij de groenteboer een kilo appels.

Ben benieuwd hoe de slager 2 ons plakjes kan snijden, want er is geen stroom he ;)

En bij de bakker krijg je dan fijn je hele brood, zelf snijden als je thuis bent, want dat apparaat doet het ook niet he :P

• Ronald.42
RaZ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Ah, die gasten gaan dus niet met hun tijd mee, en hebben geen elektrische weegschalen. Ja, dan kan het wel ja. Dus 2 ons gesneden schouderham en bij de groenteboer een kilo appels.

Ben benieuwd hoe de slager 2 ons plakjes kan snijden, want er is geen stroom he ;)

En bij de bakker krijg je dan fijn je hele brood, zelf snijden als je thuis bent, want dat apparaat doet het ook niet he :P
Mwah een dorp heeft zo zijn charmes en brood snijden doen we altijd al zelf.
Die dunne plakjes is toch helemaal niks.
En een beetje vakman kan ongeveer wel rooien hoeveel die meegeeft zal niet op een grammetje aankomen. Bovendien ligt er altijd wel een hoeveelheid voorgesneden spul klaar voor de vaste afnemers.
Net als dat bij de bakker het brood op de vaste dagen ook voor ons klaarligt.

Eigenlijk denk ik dat we niet eens hoeven te betalen dat zien we de volgende keer wel...

Het geeft wel aan wat er mis is met de wereld...
Denken in problemen en niet in oplossingen.

[Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 07-01-2022 17:51]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ronald.42 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Mwah een dorp heeft zo zijn charmes en brood snijden doen we altijd al zelf.
Die dunne plakjes is toch helemaal niks.
En een beetje vakman kan ongeveer wel rooien hoeveel die meegeeft zal niet op een grammetje aankomen. Bovendien ligt er altijd wel een hoeveelheid voorgesneden spul klaar voor de vaste afnemers.
Net als dat bij de bakker het brood op de vaste dagen ook voor ons klaarligt.

Eigenlijk denk ik dat we niet eens hoeven te betalen dat zien we de volgende keer wel...

Het geeft wel aan wat er mis is met de wereld...
Denken in problemen en niet in oplossingen.
Weinig zin om met het OV naar een achtergesteld dorp te gaan om brood te kopen of een kilo appels ;)

Hier in de beschaafde wereld is alles elektronisch, ook het meeste betaalverkeer ook ;) Een back-up als cash voor een pin-storing werkt prima. Maar als de wijk zonder stroom zit, dan het winkelcentrum ook, en blijft alles dicht.

• Ronald.42
RaZ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Weinig zin om met het OV naar een achtergesteld dorp te gaan om brood te kopen of een kilo appels ;)

Hier in de beschaafde wereld is alles elektronisch, ook het meeste betaalverkeer ook ;) Een back-up als cash voor een pin-storing werkt prima. Maar als de wijk zonder stroom zit, dan het winkelcentrum ook, en blijft alles dicht.
Blij dat ik in een achtergebleven gebied woon :+ d:)b

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
We hoeven ons echt niet druk te maken dat cash geld gaat verdwijnen hoor, ik zou niet eens weten hoe ze in de hele EU dat voor elkaar zouden gaan krijgen met 27 lidstaten, waar een deel nog steeds ruihandel en een koe cash koopt. dat zijn er nog heel wat die geen pinbetalingen doen daar in die landen.

Maar het pinautomaat verhaal zal zich misschien verplaatsen naar de lokale supermarkten, bibliotheken gemeentehuizen, politiebureaus, Tankstations. Ik noem een paar onwaarschijnlijke locaties misschien, maar ik zie ze als optie die genoemd moeten worden. Maar de optie om cash geld ergens te halen zal nog wel dik +50jaar blijven in de EU..

Edit/
@ocf81 @psychodude @Tsurany @boxlessness
Wat ik hier veel lees is dat de overheid de veroorzaker is, en dat die ons graag wil volgen en controleren.
Maar het zijn nu juist de Banken en Bedrijven en Farmaceuten en de Facebook 's en Jumbo's, en Providers, en Websitejes en soortgelijken van hun, die het ook werkelijk nu al met ons doen, en nu al uitvoeren!.
Omdat die jou graag binden aan hun systemen!. Zodat we ze essentieel gaan vinden en een overheid ze zelfs (moet)gaat redden voor ons.

De overheid is hier de veel mindere controlerende in. Deels beschermen ze onze privacy met avg's en leggen grenzen op banken, en handel met voorkennis grenzen op de beurzen. En het zijn juist die figuren, bedrijven en banken, die jou graag jarenlang aan zich willen koppelen, met slinkse contracten en voorwaarden!.
Dus ja het zijn die commerciële bedrijven die jouw wereld willen controleren, een veelvoud meer dan een overheid nu doet in ieder geval. (althans voor nu nog)

[Voor 44% gewijzigd door Mel33 op 19-01-2022 02:30]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:08
Mel33 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:41:
We hoeven ons echt niet druk te maken dat cash geld gaat verdwijnen hoor, ik zou niet eens weten hoe ze in de hele EU dat voor elkaar zouden gaan krijgen met 27 lidstaten, waar een deel nog steeds ruihandel en een koe cash koopt. dat zijn er nog heel wat die geen pinbetalingen doen daar in die landen.

Maar het pinautomaat verhaal zal zich misschien verplaatsen naar de lokale supermarkten, bibliotheken gemeentehuizen, politiebureaus, Tankstations. Ik noem een paar onwaarschijnlijke locaties misschien, maar ik zie ze als optie die genoemd moeten worden. Maar de optie om cash geld ergens te halen zal nog wel dik +50jaar blijven in de EU..

Edit/
@ocf81 @psychodude @Tsurany @boxlessness
Wat ik hier veel lees is dat de overheid de veroorzaker is, en dat die ons graag wil volgen en controleren.
Maar het zijn nu juist de Banken en Bedrijven en Farmaceuten en de Facebook 's en Jumbo's Providers Websitejes en soortgelijken van hun, die het ook echt met ons doen en uitvoeren!. Omdat die jou graag binden aan hun systemen!. Zodat we ze essentieel gaan vinden en een overheid ze zelfs (moet)gaat redden voor ons.

De overheid is hier de veel mindere controlerende in. Deels beschermen ze onze privacy met avg's en leggen grenzen op banken, en handel met voorkennis grenzen op de beurzen. En het zijn die figuren en bedrijven en banken nu juist die jou graag jaren aan zich koppelen willen, met slinkse contracten en voorwaarden!.
Nee het zijn die commerciële bedrijven die jouw wereld willen controleren, een veelvoud meer dan een overheid in ieder geval. (althans voor nu nog)
Ook deels afhankelijk van acceptatie cash geld. Hier in een grote stad is de supermarkt onderhand de enige plek waar je nog met cash geld kan betalen. Veel restaurants, Decathlons, bioscopen etc. zijn pin-only geworden. Reden: hoge kosten geworden en kans op overvallen verkleinen.

• Deezers
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat alleen de pinkassa's open zijn. Dan kan je feitelijk nog niet contant betalen..

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
Mel33 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:41:

Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal geen onwaarschijnlijke locaties. Vroeger moest je ook naar een postkantoor voor pakketjes. Tegenwoordig doe je dat in de winkels waar je toch al bent of naar toe moet. Dankzij allerlei technologische ontwikkelingen kan je dat voor veel meer services gaan doen. Er is geen enkele reden waarom een geldautomaat bij een bank of een andere specifieke plek moet staan. Zet het neer op plekken waar mensen toch al zijn. Je zou ook nog bejaardenhuizen in dat rijtje kunnen zetten, zodat bejaarden op een veilige manier geld kunnen halen.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Deezers schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:30:
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat alleen de pinkassa's open zijn. Dan kan je feitelijk nog niet contant betalen..
Denk dat het ook erg afhangt van de regio. Hier zie je juist precies het omgekeerde. Voorbeeldje bij de Vomar hier. Die hebben nog geen zelfscan (heel onhandig), maar hebben standaard alleen de gewone kassa's open. Pas als het te druk wordt, gooien ze daarnaast 1 of 2 PIN-kassa's open om de rijen weg te werken. Vomar heeft ook het verwerken van cash geautomatiseerd. Wisselgeld (alleen munten) komt niet uit de lade, maar uit een automaat. Er zit dus ook nauwelijks cash in de lades. Hooguit een paar kleine briefjes en wat ontvangen muntgeld. Briefgeld gaat standaard niet eens de lade in, maar wordt direct afgeroomd (tenzij er bijna niets meer in de lade zit, dan stoppen ze weleens een vijfje of tientje in de lade.

Je hebt hier zelfs nog zaken die geen PIN hebben. Als ik bijvoorbeeld in het centrum een kapsalon of portie hotwings ga halen, dan moet ik cash afrekenen. De Geldmaten worden hier ook flink gebruikt (als ze het doen of niet verwijderd zijn). Toen de enige overgebleven "buiten" Geldmaat in het centrum 2 maanden buiten dienst was (doet het nu nog niet helemaal naar behoren, touch-screen lijkt niet helemaal jofel) stonden er rijen voor de Geldmaat in de AH. Ze hebben daar zelfs met tape een wachtrij voor de Geldmaat op de grond geplakt (1,5 meter).

Think smart........ Act stupid........

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

Cash gaat nog wel even blijven verwacht ik.

Ik heb meestal wel wat cash in mijn portemonee. Dat heeft ook al een paar keer flink geholpen bij algemene pinstoring. Ik heb het twee keer meegemaakt bij de supermarkt en 1 keer bij het benzinestation. In alledrie die keren had ik voldoende contant bij me om te kunnen afrekenen terwijl de meesten er verloren bijstaan en hun boodschappen kunnen laten staan of gecompliceerde trucken moeten uithalen.

In veel andere landen is cash nog veel gebruikelijker dan hier in Nederland. Zelfs in Duitsland ben ik nog zat restaurants tegen gekomen waar je alleen met cash kunt betalen. Veel plezier als je dat dan niet hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deezers
Ze hebben hier onlangs diverse supermarkten omgebouwd en er is nog maar èèn normale kassa per supermarkt, de rest allemaal zelfscan via pin. De normale kassa openen ze ook nog alleen op verzoek dus je moet een medewerker aanspreken wat de drempel weer verhoogd om contant af te rekenen. Niet bepaald klantvriendelijk. Alleen bijvoorbeeld de Aldi en Lidl hebben bewust geen zelfscan (in mijn regio), zelfs niet toen laatst de winkel was verbouwd.

Daarnaast is acceptie van cash echt aan het verdwijnen merk ik. Drie grotere winkelketens zijn sinds begin dit jaar pin only geworden en ook bijvoorbeeld de bioscoop (plus daarnaast zelfscan, dus minder personeel nodig). Ook een Hema heeft bijvoorbeeld nog maar een of twee normale kassa's, de rest allemaal zelfscan.

Cash dat ik heb nog raak ik al bijna niet meer kwijt dus, of ik moet met cash een cadeaukaart van een supermarkt halen en dat dan bij de zelfscan uitgeven. Maar dan zit je weer gebonden aan een x aantal saldo en verloop.

[Voor 6% gewijzigd door Deezers op 14-05-2023 13:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Indoubt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:10:
Cash gaat nog wel even blijven verwacht ik.

Ik heb meestal wel wat cash in mijn portemonee. Dat heeft ook al een paar keer flink geholpen bij algemene pinstoring. Ik heb het twee keer meegemaakt bij de supermarkt en 1 keer bij het benzinestation. In alledrie die keren had ik voldoende contant bij me om te kunnen afrekenen terwijl de meesten er verloren bijstaan en hun boodschappen kunnen laten staan of gecompliceerde trucken moeten uithalen.

In veel andere landen is cash nog veel gebruikelijker dan hier in Nederland. Zelfs in Duitsland ben ik nog zat restaurants tegen gekomen waar je alleen met cash kunt betalen. Veel plezier als je dat dan niet hebt.
Paar weken terug 4 dagen Londen gedaan, niets cash gedaan, zelfs op de markt is het allemaal contactloos betalen. Zou niet weten hoe ponden er uit zien.

Fooi (10%) zit al bij de rekening in het restaurant dus alles via mijn telefoon betaald.
Zelfs ophogen van het bedrag (als extra fooi) doen ze niet aan, no no sir it is already on the bill.

Duitstalige landen zijn nog een beetje de uitzondering denk ik. Maar ook daar is contactloos betalen bij de grotere winkels standaard. Restaurants wat minder standaard.

Vaak gedoe met dat ze wel de locale Meastro accepteren maar niet creditcards wegens de hoge transactiekosten.

België in de supermarkt wel weer een bijzondere mix gezien, mensen die ook kleinere bedragen betalen met pas maar ook iemand die met briefje van 100 euro betaalde. (Tijdje geleden dat ik die had gezien).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Deezers schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:28:
Ze hebben hier onlangs diverse supermarkten omgebouwd en er is nog maar èèn normale kassa per supermarkt, de rest allemaal zelfscan via pin. De normale kassa openen ze ook nog alleen op verzoek dus je moet een medewerker aanspreken wat de drempel weer verhoogd om contant af te rekenen. Niet bepaald klantvriendelijk. Alleen bijvoorbeeld de Aldi en Lidl hebben bewust geen zelfscan (in mijn regio), zelfs niet toen laatst de winkel was verbouwd.

Daarnaast is acceptie van cash echt aan het verdwijnen merk ik. Drie grotere winkelketens zijn sinds begin dit jaar pin only geworden en ook bijvoorbeeld de bioscoop (plus daarnaast zelfscan, dus minder personeel nodig). Ook een Hema heeft bijvoorbeeld nog maar een of twee normale kassa's, de rest allemaal zelfscan.

Cash dat ik heb nog raak ik al bijna niet meer kwijt dus, of ik moet met cash een cadeaukaart van een supermarkt halen en dat dan bij de zelfscan uitgeven. Maar dan zit je weer gebonden aan een x aantal saldo en verloop.
No cash, no business. Gewoon stug met cash blijven betalen helpt. Vaak is het ook in 2e instantie mogelijk om cash te betalen. Helemaal als je ze voor de keuze stelt: of contant of geen verkoop. Dan kan er vaak opeens veel meer.

Bij mij in de buurt zijn gewone kassa's ook minder gewoon aan het worden. Ik maak er een punt van om gewoon een kassamedewerk(st)er te vragen. En dan ook gewoon je beklag doen dat de kassa niet open was. Dat gaat de eerste paar keer met veel gemor, maar na een tijdje zal er meestal minder gemor zijn. Bij een bepaalde supermarkt komen bovendien wel heel veel cashbetalers, daar is de kassa/servicebalie nu gewoon permanent bemand.

Qua bioscopen is het inderdaad wat lastiger. Ik weet bij welke bioscoop ik cash kan betalen. Ik raak mijn cash prima kwijt. Je moet gewoon even doorzetten om de mogelijkheid (weer) mogelijk te maken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude

Hier ook. Maar ik vind het alleen maar fijn. Gewoon zelfscan tijdens het boodschappen. Direct in de tas of onderin de kinderwagen. Scanner in het rek. Afrekenen. Klaar. Niet dat eindeloze geneuzel om te wachten in een rij, spullen die je al in zekere zin opgeborgen hebt (in een mand), hier weer uit halen om vervolgens weer opnieuw in te pakken.
Indoubt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:10:
De afgelopen jaren zie je ook in Duitsland daarin echter een snelle groei. Het aantal transacties loopt nog altijd snel op, het aantal pinlocaties neemt rap toe en de adoptie van contactloos betalen is hoog.

Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.presseportal.de/pm/38715/5440498

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 09:45
psychodude schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Hier ook. Maar ik vind het alleen maar fijn. Gewoon zelfscan tijdens het boodschappen. Direct in de tas of onderin de kinderwagen. Scanner in het rek. Afrekenen. Klaar. Niet dat eindeloze geneuzel om te wachten in een rij, spullen die je al in zekere zin opgeborgen hebt (in een mand), hier weer uit halen om vervolgens weer opnieuw in te pakken.

[...]

De afgelopen jaren zie je ook in Duitsland daarin echter een snelle groei. Het aantal transacties loopt nog altijd snel op, het aantal pinlocaties neemt rap toe en de adoptie van contactloos betalen is hoog.

Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.presseportal.de/pm/38715/5440498
Nou, vorig jaar een vakantie in de duitse eifel gedaan en als er mij 1 ding opviel is dat er nog zeer veel met contant gewerkt word. Bij de supermarkten(aldi/lidl/rewe etc) is de kaart alom geaccepteerd, maar daarbuiten en zeker in de horeca is het veelal 'cash only'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012

Apart dat ik dan geen enkel probleem heb om alles wat ik wil contact af te kunnen rekenen...

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deezers
FSSF schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:10:
[...]

Apart dat ik dan geen enkel probleem heb om alles wat ik wil contact af te kunnen rekenen...
Ook horeca? Bijna alle nieuw geopende zaken zijn tegenwoordig standaard pin-only. Ook op het werk kan je bijvoorbeeld enkel nog met pin betalen in de kantine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Ik heb er ook geen enkel probleem mee. Supermarkten hebben nog genoeg gewone kassa’s, bij de jumbo weiger ik de selfscan te gebruiken omdat de kans op controle gewoon te groot is en je er daardoor geen tijd mee wint.
3x geprobeerd met weinig boodschappen: brood, broodje en wat drinken -> 3x hoppa controle-> duurt meerdere minuten voor ze het opmerken, ze begrijpen zelf niet allemaal hoe ze er snel doorheen komen. Kansloos gewoon.
misschien omdat ik de jumbo klantenkaart niet gebruik??

Bij AH werkt de zelfscan prima. Althans icm bonuskaart. Maar ook daar genoeg andere kassa’s, maar die gebruik ik daar dus nooit.. :+ 1x in de 3 maanden of zo eens een controle en gaat ook snel.

Horeca: heb ik nog geen problemen mee gehad. Op wintersport wel het tegenovergestelde weer meegemaakt: alleen cash :+

Op het werk heb ik er niks mee te maken, werkbadge langs scanner is voldoende, wordt automatisch verrekend op loon indien lunch niet in het contract zit. Dat laatste heb ik toevallig gelukkig wel, en koffie is gewoon inbegrepen.

Vakantie: tsja het Gasthaus in Oostenrijk wilde mijn overnachtingsgeld cash.
Tankstation werkte daar echter contactloos, en dat is in Nederland zeker nog niet overal het geval. Moest gek genoeg alleen wel mijn pincode intikken.
In Italië lijkt vrijwel alles contactloos te gaan, juist muv het tankstation. Daar zijn nogal oude grote terminals die alleen een pasje erin accepteren. Alhoewel ik vandaag 1 had die wel de nfc reader had, maar die niet actief was.
Oh ja: ook nice: laadpalen in Italië lijken gewoon creditcards te accepteren. Gewoon van die 11kWh palen die we in Nederland ook overal hebben. Terwijl je in Nederland dan een aparte laadpas moet gebruiken, tenminste zover ik heb gezien.
De palen daar zien er bovendien ook een stuk mooier uit, en geven ook netjes het (hoge) tarief weer . Dat mis ik ook in NL.

[Voor 38% gewijzigd door GAIAjohan op 14-05-2023 22:56]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
Cash geld is het enige legitieme betaalmiddel wettelijk.
Giraal geld is dat niet. Nog niet..

Edit verduidelijking:
Gaat contant geld binnenkort verdwijnen?

Nee. Contant geld blijft voorlopig het standaard betaalmiddel. Contant geld vertegenwoordigt waarde, kan betrouwbaar op echtheid worden gecontroleerd en van vervalsingen worden onderscheiden en er is geen tussenkomst van derden nodig om betalingen te verwerken. Geen enkel ander betalingsinstrument combineert deze drie elementen zo effectief als contant geld.

Hier op deze site vd ECB, leggen ze ook uit hoe er mee moet worden om gegaan.

[Voor 75% gewijzigd door Mel33 op 15-05-2023 03:03]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:42:…Supermarkten hebben nog genoeg gewone kassa’s, bij de jumbo weiger ik de selfscan te gebruiken omdat de kans op controle gewoon te groot is en je er daardoor geen tijd mee wint.
3x geprobeerd met weinig boodschappen: brood, broodje en wat drinken -> 3x hoppa controle-> duurt meerdere minuten voor ze het opmerken, ze begrijpen zelf niet allemaal hoe ze er snel doorheen komen…
Als ik bij de Jumbo controle krijg met maar een paar boodschappen ga ik gewoon naar een andere zelfscankassa en scan die paar dingen nog een keer. Dat is steevast sneller dan wachten. Ik wil best met pin betalen maar dan moet het wel sneller zijn dan contant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja dat is wel ontzettend versneld door corona. Er is hier in de stad 45.000 inwoners nog maar een plek met drie geldautomaten. Op het markt/kerkplein, waar je niet mag parkeren.

Een paar jaar geleden waren er nog verschillende kleine winkeltjes zonder betaalautomaat (reden lijkt me logisch :p ) , maar volgens mij heb je dat amper meer. De trein is ook veranderd, bij de conducteur kan je ook niet meer met geld betalen als je geen kaartje hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Marzman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:10:
[...]

Ja dat is wel ontzettend versneld door corona. Er is hier in de stad 45.000 inwoners nog maar een plek met drie geldautomaten. Op het markt/kerkplein, waar je niet mag parkeren.

Een paar jaar geleden waren er nog verschillende kleine winkeltjes zonder betaalautomaat (reden lijkt me logisch :p ) , maar volgens mij heb je dat amper meer. De trein is ook veranderd, bij de conducteur kan je ook niet meer met geld betalen als je geen kaartje hebt.
Ja, Geldmaat haalt de automaten in hoog tempo weg en ze zijn ook erg traag met herstellen of vullen. In mijn ogen is de vraag naar cash nog steeds groot. Vanwege alternatieven niet meer zo groot als vroeger. Geldmaat is er duidelijk niet tegen opgewassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stylezzz
Marzman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:10:
[...]

Toen zelfs de buurmeisjes die als bijbaantje eieren verkopen hebben bij mij aan de deur stonden met een sumup betaalautomaatje was het mij duidelijk.... die generatie gaat echt zonder cash meemaken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

stylezzz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:04:
[...]

Toen zelfs de buurmeisjes die als bijbaantje eieren verkopen hebben bij mij aan de deur stonden met een sumup betaalautomaatje was het mij duidelijk.... die generatie gaat echt zonder cash meemaken.
Dat wordt een drama. Vooral kleine kinderen hebben iets tastbaars nodig om het te leren. Muntjes en briefjes verdienen en weer uitgeven. Daarna kunnen we dat "virtualiseren". Ik zie het zo snel nog niet gebeuren. Op rommelmarkten is vooral cash nog Koning. Alleen de pro handelaren hebben daar PIN.

Dat je "colporterende" kinderen liever niet met een hele zak geld over straat stuurt, snap ik dan weer wel.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Donaties aan de deur kunnen meestal ook al niet meer met cash. Geef daardoor bijna niets meer. Was nooit te beroerd om een paar euro in zo'n bus te doen, maar ik weiger incasso's en NAW op te geven aan die clubs.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

alexbl69 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:17:
Donaties aan de deur kunnen meestal ook al niet meer met cash. Geef daardoor bijna niets meer. Was nooit te beroerd om een paar euro in zo'n bus te doen, maar ik weiger incasso's en NAW op te geven aan die clubs.
Dan houdt het voor mij ook op. Graag of niet. Mijn vrouw liep de afgelopen jaren weleens voor het Longfonds. Dat was nog gewoon een ouderwetse collectebus, maar dan wel met QR voor wie dat wilde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Hetzelfde hier. Zit je ineens vast aan maandelijkse incasso’s, is dat weer een heel gezet om dat te stoppen.
Geen zin in. Kom maar terug met een echte collectebus.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:10
BazzH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:56:
[...]

Ja, Geldmaat haalt de automaten in hoog tempo weg en ze zijn ook erg traag met herstellen of vullen. In mijn ogen is de vraag naar cash nog steeds groot. Vanwege alternatieven niet meer zo groot als vroeger. Geldmaat is er duidelijk niet tegen opgewassen.
Dat eerste herken ik niet, ze breiden zelfs de functionaliteit om kleiner briefgeld (5€) te krijgen steeds verder uit, vanwege vraag.
Service laat inderdaad te wensen over. Wekelijks vullen is te beperkt maar er wordt niet genoeg prioriteit aan gegeven.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BazzH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:12:
Op rommelmarkten is vooral cash nog Koning. Alleen de pro handelaren hebben daar PIN.
Weet je wat goed werkt? Een Tikkie aanmaken met een door de koper in te vullen bedrag, desnoods uitprinten. Werkte voor m'n dochter erg goed tijdens koningsdag. Heb je in principe ook geen eens PIN-apparaat nodig.

(waar ook iemand dacht wel met 50 euro te kunnen betalen :? )

[Voor 7% gewijzigd door Gunner op 15-05-2023 09:40]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stylezzz
Ik had het idee dat dit 10 jaar geleden ook even helemaal 'in' was. Goede doelen die aan de deur kwamen of dat je even lid wilde worden en hun wilde machtigen tot maandelijkse afschrijvingen. Nee dus... Je kunt van mij altijd een paar losse euro's krijgen, dus kom maar op met die collectebus.... QR is dan wel weer handig op het moment dat ik geen cash voor handen heb. Beste hybrideoplossing denk ik :)

[Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 15-05-2023 09:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:13
Ik heb een zero cash beleid, althans tot 3 maanden geleden want mijn schoonmaakster wil alleen cash betaald worden. Daarom sta ik nu elke twee weken om 22 uur bij de geldmaat omdat ik vergeten ben geld te halen voor haar :O

In Nederland ondervind ik alleen maar voordelen. Ik heb 3 betaalpassen in mijn telefoon staan + Apple Watch. Bij een storing ben ik dus niet afhankelijk van één bank. Ik heb apps met widgets die automatisch het saldo laten zien en mij vertellen hoeveel ik nog over heb in de bepaalde potjes voor boodschappen, huishoudelijk, auto etc. Het argument van minder overzicht gaat dus niet meer op vind ik. Digitaal kun je op de eurocent alles bijhouden, krijgt notificaties als er iets wordt afgeschreven en kan ik meteen acteren als er iets misgaat.

Ik heb nu geen vies geld met rondslingeren, nooit meer geld in de wasmachine wat je er vergeet uit te halen. Geen ratelende muntjes meer in de auto. :)

De nadelen, tsja laatst was er een stroomstoring bij de AH, maar dan mag je ook niet meer cash afrekenen want de kassa doet het niet. Enige echte probleem is een landelijke PIN storing zoals bij Equans laatst het geval was voor +-3 uur. Maar met hoe vaak dat voorkomt neem ik dat risico graag omdat voor mij de voordelen opwegen tegen de nadelen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Deezers schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Ook horeca? Bijna alle nieuw geopende zaken zijn tegenwoordig standaard pin-only. Ook op het werk kan je bijvoorbeeld enkel nog met pin betalen in de kantine.
Maar bij ons kun je dan ook nog wel als je je bankpas vergeten bent je lunch op een bonnetje krijgen en die op een later moment afrekenen. Daarnaast denk ik eerlijk gezegd dat je ook nog wel met cash kunt betalen als je daar gewoon netjes een punt van maakt en dan bijv. elke week in één keer komt afrekenen of zo.
Hier zijn dat nog gewone bussen met een QR betaallink op de voorkant. NAW gegevens krijgen ze dan niet, vanuit een iDEAL betaling krijgen ze maximaal rekeningnummer + initialen + achternaam.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Gunner schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Weet je wat goed werkt? Een Tikkie aanmaken met een door de koper in te vullen bedrag, desnoods uitprinten. Werkte voor m'n dochter erg goed tijdens koningsdag. Heb je in principe ook geen eens PIN-apparaat nodig.

(waar ook iemand dacht wel met 50 euro te kunnen betalen :? )
Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet willen bij een wildvreemde. Ik zou het ook niet doen waarschijnlijk en mijn dochtertje heeft nog de leeftijd van een 'cash-only" beleid. :) Nou gaat dat ook niet om grotere bedragen natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Dat eerste herken ik niet, ze breiden zelfs de functionaliteit om kleiner briefgeld (5€) te krijgen steeds verder uit, vanwege vraag.
Service laat inderdaad te wensen over. Wekelijks vullen is te beperkt maar er wordt niet genoeg prioriteit aan gegeven.
Dat herken ik dus totaal niet. Bijna alle "buiten" automaten zijn inmiddels weg vanwege de plofkraakangst (goed excuus ook meteen) en die "binnen" automaten hebben geen kleinere briefjes dan 20. De enkele "buiten" automaat dier er nog is, die doet het bijna net zo vaak niet als wel en heeft niet kleiner dan briefjes van 10. En als die "buiten" automaat in het centrum weer eens weigert, dan staat er bij de AH een langere rij bij de flappentap dan bij de klassieke kassa.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BazzH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet willen bij een wildvreemde.
Ja, als ik op martkplaats soms een tikkie stuur dan doen sommige wel wat moeilijk. Ergens begrijpelijk maar het is gewoon safe. Ze betalen dan liever de 40 cent fee aan de betaalpartner van Marktplaats. Hier op tweakers V&A doet niemand er moeilijk over. Ook aan de deur vinden de meeste mensen het wel handig om een QR te scannen en dat laten ze dan ook merken, en wss gaan ze het zelf ook misschien wel meer gebruiken. Maar ik zie er dan ook erg betrouwbaar uit :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:32:
[...]

In 2016 stonden er nog 8.000 automaten in NL, in 2022 waren dit er nog geen 5000. Bijna 40% verdwenen in 6 jaar. Cijfers 2023 kon ik nog niet terugvinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dat komt vooral omdat er op veel plekken een Rabo, ABN en ING automaat vrijwel naast elkaar stonden.
Het was de Rabobank die automaten had waar https://en.eurobilltracker.com/img/bills/ebt5b.gif in zat, de rest had dat nooit. En geldmaat begon dus ook met geen enkele automaat waar dat in zat. Gelukkig breiden ze dat wel uit want winkeliers zijn er altijd blij mee.

Maar zo fijn als in Duitsland (waar je bij sommige automaten 200 biljetten in één keer kunt pinnen) is het niet nee. ABN had nog een retailautomaat waar je 40 biljetten in één keer uit kon krijgen, maar het is overduidelijk dat de Nederlandse banken op een cashloze maatschappij aansturen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mk1992
BazzH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Dat herken ik dus totaal niet. Bijna alle "buiten" automaten zijn inmiddels weg vanwege de plofkraakangst (goed excuus ook meteen) en die "binnen" automaten hebben geen kleinere briefjes dan 20. De enkele "buiten" automaat dier er nog is, die doet het bijna net zo vaak niet als wel en heeft niet kleiner dan briefjes van 10. En als die "buiten" automaat in het centrum weer eens weigert, dan staat er bij de AH een langere rij bij de flappentap dan bij de klassieke kassa.
205 automaten met 5-euro functie. 12 stuks daarvan staan binnen.
Via locatiewijzer Geldmaat
Overigens is de landelijke verhouding binnen/buiten ongeveer 50:50, geen idee waar jouw buitenautomaten zijn gebleven.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BazzH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Gewoon bijpinnen bij de kassa dan maar ;)
Problem solved :P

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
[...]

205 automaten met 5-euro functie. 12 stuks daarvan staan binnen.
Via locatiewijzer Geldmaat
Overigens is de landelijke verhouding binnen/buiten ongeveer 50:50, geen idee waar jouw buitenautomaten zijn gebleven.

[Afbeelding]
Waar die gebleven zijn? Dat zul je aan de eigenaar moeten vragen natuurlijk. Ze zijn weg. We hadden hier rond het station vroeger 3 buiten automaten: 1 van ABN, 1 van Rabo en 1 van ING. Dat is nu 1 Geldmaat op de plek waar vroeger de automaat van ABN zat. Binnen hebben we er 1 bij de AH in het centrum, 1 bij de AH net buiten het centrum en 1 bij de Bruna. Andere automaten zijn toch echt wel een stukje uit de buurt. Dan moet je naar de andere kant van de stad ofzo.

Maar je ziet ook gewoon dat het niet genoeg is, die ene automaat buiten. Ding staat om de haverklap in "storing" (dat kan ook "leeg" zijn natuurlijk).

[Voor 7% gewijzigd door BazzH op 15-05-2023 12:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Gewoon bijpinnen bij de kassa dan maar ;)
Problem solved :P
Dat doen ze bij supermarkten waar geen flappentap staat ook wel hoor, als ze het geld in de lade hebben. Maar die hebben steeds minder geld in de lade, dus ik zou er niet op rekenen dat je daar even 200 extra op kunt nemen. Dat hebben ze waarschijnlijk niet eens voor handen en ze hebben geen sleutels voor de afroomkluis. Cash ontwikkelt ook, je ziet steeds vaker dat het (deels) geautomatiseerd is en dat de poppetjes in de winkel niets met dat systeem kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Cash wordt gewoon van alle kanten ontmoedigd. Bij sommige grote banken betaal je tegenwoordig ook gewoon voor de optie om te kunnen pinnen. D.w.z: je krijgt korting als je kiest voor een betaaldpakket waarbij je per pin-beurt betaalt, en bent dus goedkoper uit met zo’n pay-per-pin pakket als je slechts enkele keren per jaar pint…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Valorian schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:43:
Cash wordt gewoon van alle kanten ontmoedigd. Bij sommige grote banken betaal je tegenwoordig ook gewoon voor de optie om te kunnen pinnen. D.w.z: je krijgt korting als je kiest voor een betaaldpakket waarbij je per pin-beurt betaalt, en bent dus goedkoper uit met zo’n pay-per-pin pakket als je slechts enkele keren per jaar pint…
Welke 'grote bank' bedoel je precies?
https://www.bank.nl/nieuw...voor-contant-geld-pinnen/

Verder zijn er idd sommige grote banken met een bepaalde kosten post bij contant geld opnemen bij bedragen groter dan 'x'.
('pinnen' is een verwarrende term om te gebruiken ;) )

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 12:50]

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Welke 'grote bank' bedoel je precies?
https://www.bank.nl/nieuw...voor-contant-geld-pinnen/

Verder zijn er idd sommige grote banken met een bepaalde kosten post bij contant geld opnemen bij bedragen groter dan 'x'.
('pinnen' is een verwarrende term om te gebruiken ;) )
Bij ING-bank betaal je per maand afhankelijk van je betaalpakket normaal 3,15 euro tot 5,80 euro.

Kies je voor het "pakket met korting" dan kan je voor 2,70 euro voor een nog verder uitgekleed pakket kiezen, maar dan betaal je wel voor elke opname € 0,80, krijg je geen gratis stortingen meer (normaal iets van 4), geen optie meer voor papieren afschriften of acceptgiro's, etc.

Kortom, minimaal verschil, voor 5 euro per jaar kan je gewoon geld blijven opnemen, maar de optie is er dus wel om 'af te zien van cash' en daar korting voor te ontvangen. Pin je minder dan een keer per 2 maanden en stort je nooit, dan kan het uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 09:43

FunkyTrip

Funky vidi vici!

GAIAjohan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Hetzelfde hier. Zit je ineens vast aan maandelijkse incasso’s, is dat weer een heel gezet om dat te stoppen.
Geen zin in. Kom maar terug met een echte collectebus.
Ik vraag hier altijd expliciet naar en de aap komt dan vaak uit de mouw: Je moet *zelf* actie ondernemen om betalingen te stoppen ipv een eenmalige incasso is. Tja, dan houdt het op. Daar ben ik principieel in.

Dit dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
FunkyTrip schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Ik vraag hier altijd expliciet naar en de aap komt dan vaak uit de mouw: Je moet *zelf* actie ondernemen om betalingen te stoppen ipv een eenmalige incasso is. Tja, dan houdt het op. Daar ben ik principieel in.
Same here. Op straat ook, bij de “mag ik u iets vragen” antwoord ik steevast: je mag alles vragen maar ik geef geen handtekeningen of donateurschap van eea. Anderzijds heb ik altijd wel cash restanten (muntjes) in huis dus bij de ouderwetse collectepot ben ik meestal vrijgevig ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stylezzz
Maasluip schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:07:
Maar dat komt vooral omdat er op veel plekken een Rabo, ABN en ING automaat vrijwel naast elkaar stonden.
Het was de Rabobank die automaten had waar [Afbeelding] in zat, de rest had dat nooit. En geldmaat begon dus ook met geen enkele automaat waar dat in zat. Gelukkig breiden ze dat wel uit want winkeliers zijn er altijd blij mee.

Maar zo fijn als in Duitsland (waar je bij sommige automaten 200 biljetten in één keer kunt pinnen) is het niet nee. ABN had nog een retailautomaat waar je 40 biljetten in één keer uit kon krijgen, maar het is overduidelijk dat de Nederlandse banken op een cashloze maatschappij aansturen.
Uiteraard. Cash is alleen maar onhandig voor banken. Je moet er een heel logistiek systeem op na houden, kans op vervalsingen en plofkraken. Nee, van de banken zou het morgen mogen verdwijnen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:21
Hoe doen ze dat in de bouw dan? Daar wil iedereen cash :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deezers
Davidshadow13 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:47:
Ik heb een zero cash beleid, althans tot 3 maanden geleden want mijn schoonmaakster wil alleen cash betaald worden. Daarom sta ik nu elke twee weken om 22 uur bij de geldmaat omdat ik vergeten ben geld te halen voor haar :O

In Nederland ondervind ik alleen maar voordelen. Ik heb 3 betaalpassen in mijn telefoon staan + Apple Watch. Bij een storing ben ik dus niet afhankelijk van één bank. Ik heb apps met widgets die automatisch het saldo laten zien en mij vertellen hoeveel ik nog over heb in de bepaalde potjes voor boodschappen, huishoudelijk, auto etc. Het argument van minder overzicht gaat dus niet meer op vind ik. Digitaal kun je op de eurocent alles bijhouden, krijgt notificaties als er iets wordt afgeschreven en kan ik meteen acteren als er iets misgaat.

Ik heb nu geen vies geld met rondslingeren, nooit meer geld in de wasmachine wat je er vergeet uit te halen. Geen ratelende muntjes meer in de auto. :)

De nadelen, tsja laatst was er een stroomstoring bij de AH, maar dan mag je ook niet meer cash afrekenen want de kassa doet het niet. Enige echte probleem is een landelijke PIN storing zoals bij Equans laatst het geval was voor +-3 uur. Maar met hoe vaak dat voorkomt neem ik dat risico graag omdat voor mij de voordelen opwegen tegen de nadelen.
En je vraagt je niet af waarom de schoonmaker cash wenst? Blijkbaar wil ze geen belasting afdragen of heeft ze een uitkering dan en mag ze geen extra inkomsten hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
[...]

205 automaten met 5-euro functie.
Bestaan die nog? Ik heb er tot nu toe nog maar 1 gezien die €5-briefjes kan leveren en die staat/stond geloof ik in Hoek van Holland, al was dat jaren terug.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Deezers schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:48:
[...]

En je vraagt je niet af waarom de schoonmaker cash wenst? Blijkbaar wil ze geen belasting afdragen of heeft ze een uitkering dan en mag ze geen extra inkomsten hebben.
No shit Sherlock ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vermoedelijk valt dat onder de regeling dienstverlening aan huis. Hoe de schoonmaakster haar belasting doet is haar zaak dan toch? Hoewel het natuurlijk netter is om het wel op te geven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
Valorian schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:43:
Maar dat is toch geen probleem? Op een ander deel van dit forum zijn tweakers op zoek naar allerlei alternatieven voor de "grote banken" en bij geen van die opties bestaat cash nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Frame164 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Maar dat is toch geen probleem? Op een ander deel van dit forum zijn tweakers op zoek naar allerlei alternatieven voor de "grote banken" en bij geen van die opties bestaat cash nog.
Klopt, dat is zeker geen probleem, dat zeg ik ook niet toch? 😊

Persoonlijk heb ik er echt geen probleem mee. Ik doe nagenoeg niets meer met contanten. Ik geef alleen nog een extra voorbeeld van welke kant het op gaat. Nu is de standaard nog “gratis geld opnemen” en krijg je korting als je die optie wegwuift. Over paar jaar is de standaard wellicht dat je niets meer met cash doet en betaal je voor die extra optie.

Denk dat het heel snel gaat, zeker nu elke micro-verkoper met een kraampje ook met zo’n pinautomaat-gekoppeld-aan-mobiel mensen kan laten pinnen, de fruitverkoper langs de weg ook een tikkie-qrcode kan gebruiken etc.

De enige momenten waarop ik nog met cash in aanraking kom is op vakanties in landen waar ze minder ver zijn of op plekken met slecht bereik (berghutten alpen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
ocf81 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:15:
Vermoedelijk valt dat onder de regeling dienstverlening aan huis. Hoe de schoonmaakster haar belasting doet is haar zaak dan toch? Hoewel het natuurlijk netter is om het wel op te geven.
Niet helemaal waar. Hoewel het grotendeels gedoogd wordt (in ieder geval niet of nauwelijks gehandhaafd) kun je wel degelijk een boete krijgen als je iemand zwart laat werken (ook schoonmaken) bij je thuis. En als je zonder factuur, bonnetje etc elke week cash betaalt dan wordt get wel lastig volhouden dat je van niets wist ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Valorian schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:19:
[...]

Niet helemaal waar. Hoewel het grotendeels gedoogd wordt (in ieder geval niet of nauwelijks gehandhaafd) kun je wel degelijk een boete krijgen als je iemand zwart laat werken (ook schoonmaken) bij je thuis. En als je zonder factuur, bonnetje etc elke week cash betaalt dan wordt get wel lastig volhouden dat je van niets wist ;)
Maar de regeling dienstverlening aan huis maakt dat het geen werkgever-werknemer relatie is, en het is ook geen relatie met een bedrijf. Daardoor is een factuur ook niet verplicht. Cash betalen is verder heel normaal, wat mij betreft. Dus er is geen sprake van een redelijk vermoeden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Frame164 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Plus de mensen die per se met cash willen betalen vergeten heel makkelijk dat het onderhouden van een pin netwerk geld kost, willen gebruik maken van die dienst, maar er schijnbaar niet voor betalen.

Daarnaast kost het een ondernemer ook meer om cash te verwerken dan digitale betalingen. Pin transacties zijn vrijwel gratis tegenwoordig, en zolang een ondernemer zelf zijn omzet nog kan afstorten kost het niet zoveel, maar de Jumbos en Albert Heijnen moet een busje van Brinks elke dag langs de winkel laten rijden wat ook weer geld kost.

Ik vind niet dat cash afgeschaft moet worden, maar ik denk dat we realistisch moeten zijn dat die vrijheid wel kosten met zich mee brengen die uiteindelijk door iemand betaald moeten worden. En veel banken willen dat niet meer uit hun marge doen.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Raven schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Bestaan die nog? Ik heb er tot nu toe nog maar 1 gezien die €5-briefjes kan leveren en die staat/stond geloof ik in Hoek van Holland, al was dat jaren terug.
Als je op geldmaat.nl filtert op 5 euro opnemen is de uitkomst vrij hoog in beschikbare automaten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stylezzz
JackBol schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:57:
[...]

Ik vind niet dat cash afgeschaft moet worden, maar ik denk dat we realistisch moeten zijn dat die vrijheid wel kosten met zich mee brengen die uiteindelijk door iemand betaald moeten worden. En veel banken willen dat niet meer uit hun marge doen.
Diezelfde banken die inmiddels recordwinsten noteren door de gestegen rentes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
[...]

Daarnaast kost het een ondernemer ook meer om cash te verwerken dan digitale betalingen. Pin transacties zijn vrijwel gratis tegenwoordig, en zolang een ondernemer zelf zijn omzet nog kan afstorten kost het niet zoveel, maar de Jumbos en Albert Heijnen moet een busje van Brinks elke dag langs de winkel laten rijden wat ook weer geld kost.
Naast het verschil in kosten, zit er voor een ondernemer ook een verschil in veiligheid. Het risico op bijvoorbeeld valse biljetten en diefstal gevoeligheid van contanten raak je kwijt. En langzamerhand zie je dan ook dat voor meer en meer uitbaters er gewoonweg een kantelpunt gekomen is waarin de risico's en rompslomp van cash niet langer opwegen tegen de zeer beperkte voordelen welk cash op dit moment nog te bieden heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mk1992
[...]

Plus de mensen die per se met cash willen betalen vergeten heel makkelijk dat het onderhouden van een pin netwerk geld kost, willen gebruik maken van die dienst, maar er schijnbaar niet voor betalen.
Daarom dat mijn bankkosten de laatste jaren explosief zijn gestegen. Nee, dat ligt juist aan alle features in apps (welke moet ik nog steeds ontdekken) en de tig manieren van mobiel betalen die ontwikkeld en gesupport worden.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:23
Valorian schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:02:
[...]
In 2016 stonden er nog 8.000 automaten in NL, in 2022 waren dit er nog geen 5000. Bijna 40% verdwenen in 6 jaar. Cijfers 2023 kon ik nog niet terugvinden.
In die periode zijn de automaten dan ook van banken naar Geldmaat gegaan, omdat het echt onzin is als elke bank zijn eigen automatenpark overeind houdt. Dat is duur en niet nodig sinds elke klant bij elke automaat kan pinnen. Dat was oorspronkelijk niet zo, toen had elke bank een bepaalde hoeveelheid automaten nodig om alle eigen klanten te kunnen bedienen.
Banken/Geldmaat hebben vervolgens berekend hoeveel automaten er nodig zijn om hoeveelheid transacties (gebaseerd op 2015) te kunnen verwerken. Daardoor konden er veel automaten weg en dat zijn die 3000 die jij hierboven noemt. Er staan nu automaten buiten voor wie dat makkelijk vindt en binnen voor wie dat prettiger vindt of hulp nodig heeft.. Verhouding buiten/binnen ca 55/45.
In 2023 zijn het er overigens evenveel als in 2022. Dat is vastgelegd in een convenant tussen banken, geldmaat, dnb en andere partijen die betrokken zijn bij cash geld. Dus ook al is de behoefte inmiddels veel kleiner, het aantal blijft gelijk.
En verder: ca 20% van de betalingen bij de kassa zijn in cash (dat was in 2015 nog 50/50). Dat stabiliseert, na jaren van afname. Vergis je niet in de hoeveelheid mensen die afhankelijk zijn van cash geld of daar gewoon een uitgesproken voorkeur voor hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Het kost ook de kleine ondernemer wat; risico. Iedere kwaadwillende kan een paar dagen op een bankje tegenover bijvoorbeeld een restaurant gaan zitten en wachten tot de eigenaar geld gaat storten.

Je slaat verder de spijker op zijn kop. Steeds minder mensen betalen cash, en hebben daar alle reden toe. De enige enigszins goede reden die ik mij kan bedenken om per se cash te willen afrekenen is omdat je zo wat 'anoniemer' bent, maar wie houden we daarmee nu eigenlijk voor de gek, elke winkel hangt vol met camera's, en de straten vol met o.a. Ring deurbellen en dergelijken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 04-06 21:31
Thomas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Het kost ook de kleine ondernemer wat; risico. Iedere kwaadwillende kan een paar dagen op een bankje tegenover bijvoorbeeld een restaurant gaan zitten en wachten tot de eigenaar geld gaat storten.

Je slaat verder de spijker op zijn kop. Steeds minder mensen betalen cash, en hebben daar alle reden toe. De enige enigszins goede reden die ik mij kan bedenken om per se cash te willen afrekenen is omdat je zo wat 'anoniemer' bent, maar wie houden we daarmee nu eigenlijk voor de gek, elke winkel hangt vol met camera's, en de straten vol met o.a. Ring deurbellen en dergelijken.
De grootste reden om cash te betalen is, is om de bank niet aan elke transactie te laten verdienen. En dat is ook een reden dat banken je haast als crimineel willen framen als je met veel cash aankomt.

Digitaal is vooral fijn bij grote bedragen of internationale betalingen en dan wil ik best betalen voor de dienst. Maar banken willen nu verdienen waar ze verdienen kunnen, dus zowel aan de verkoper en koper en onevenredige bedragen in mijn optiek, want er moet flink winst gemaakt worden.

[Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 16-05-2023 15:39]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Jumpman schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:35:
[...]

De grootste reden om cash te betalen is, is om de bank niet aan elke transactie te laten verdienen. En dat is ook een reden dat banken je haast als crimineel willen framen als je met veel cash aankomt.
Wat is er erg aan dat er een partij aan transacties verdient? Dat is nu eenmaal een gegeven. Cash betalen lost dat niet op. W.b.t. het als crimineel framen - veel cash kan veel makkelijker van een ongure bron komen dan een overschrijving. Dat snap ik wel. Niet dat ik banken nou zulke goede en fijne instanties vind overigens, maar dat is w.m.b. een andere discussie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
Thomas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Wat is er erg aan dat er een partij aan transacties verdient? Dat is nu eenmaal een gegeven. Cash betalen lost dat niet op. W.b.t. het als crimineel framen - veel cash kan veel makkelijker van een ongure bron komen dan een overschrijving. Dat snap ik wel. Niet dat ik banken nou zulke goede en fijne instanties vind overigens, maar dat is w.m.b. een andere discussie.
Omdat ze op sommige betalingen (meer) verdienen waar dat helemaal niet noodzakelijk voor is en ze verkrijgen ook nog gratis inzicht in je hele inkomsten en uitgaven patroon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:42:
Ik heb er ook geen enkel probleem mee. Supermarkten hebben nog genoeg gewone kassa’s, bij de jumbo weiger ik de selfscan te gebruiken omdat de kans op controle gewoon te groot is en je er daardoor geen tijd mee wint.
3x geprobeerd met weinig boodschappen: brood, broodje en wat drinken -> 3x hoppa controle-> duurt meerdere minuten voor ze het opmerken, ze begrijpen zelf niet allemaal hoe ze er snel doorheen komen. Kansloos gewoon.
misschien omdat ik de jumbo klantenkaart niet gebruik??
Komt inderdaad door de klantenkaart.
Ook de route door de winkel (volgorde van het scannen van producten) maakt uit.
En verwijderen van producten.

Met de klantenkaart word geregistreerd hoe vaak je al gecontroleerd bent en of de controles goed waren.
Na een paar keer word je bijna nooit meer gecontroleerd.
(althans dat is mijn ervaring)

Zelf vind ik de gratis stroopwafels na 4x wel leuk, dus ik scan hier en daar wel eens wat extra's, wat ik even later weer weghaal. Dan word ik voor 90% zeker gecontroleerd.

Ook zoek ik graag uit wat ik wil eten bij de "pakjes" afdeling, dan weer terug naar groenten, vlees en kom dan er achter dat er iets niet is. Kan alles weer terug. En dan kies ik weer wat anders.
100% controle kans.

Maar ik doe 1x in de paar weken boodschappen.
De rest laten we wekelijks bezorgen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[...]

Totdat digitaal de hele markt over neemt en dan ineens de transactiekosten keer 10 of meer gaan. ;)

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 12:31
[...]

Digitaal is vooral fijn bij grote bedragen of internationale betalingen en dan wil ik best betalen voor de dienst. Maar banken willen nu verdienen waar ze verdienen kunnen, dus zowel aan de verkoper en koper en onevenredige bedragen in mijn optiek, want er moet flink winst gemaakt worden.
Dan zet je toch gewoon zelf een bank op met minder kosten en ben je spekkoper?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
Willemhubers schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Dan zet je toch gewoon zelf een bank op met minder kosten en ben je spekkoper?
Ik zit al bij een bank met de goedkoopste tarieven en verder gewoon veel cash blijven gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
En dan te denken dat bankrekeningen vroeger (in de tijd van valutering) ' gratis' waren.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Dat zijn niet de banken, dat dat is de overheid nav. wwft, artikel 1a 4i.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexbl69
Wel enigszins rakend aan dit draadje...

Las vanochtend een bericht in de krant dat mij heel vreemd voorkwam.

Bank zegt rekening klant op na betaling cryptoplatform, maar dat mag niet

Staat achter een betaalmuur, maar de kop zegt eigenlijk alles al.

Heb de desbetreffende uitspraak van Kifid erbij gezocht: klik

Vind dit toch wel een hele vreemde gang van zaken. De Bunq bank heeft dus blijkbaar in haar algemene voorwaarden staan dat je als klant geen betalingen mag doen aan crypto bedrijven. Doe je dat wel, dan kan de bank je rekening eenzijdig opzeggen.

De bank heeft de zaak verloren omdat ze geweigerd hebben deze algemene voorwaarden te overleggen (en dus te laten toetsen door Kifid). Men heeft er dus waarschijnlijk voor gekozen deze zaak om een 'technische reden' te verliezen voordat er een oordeel over de inhoud van de voorwaarden gedaan kon worden.

Dan zit er nog een naar staartje in het hele verhaal over het vermeend nog aanwezige saldo ten tijde van opheffing. De klant beweert dat er nog €1.200 op stond, terwijl Bunq beweert dat de rekening leeg was. De geschillencommissie stelt Bunq in het gelijk omdat de klant geen bewijs kan overleggen over het aanwezige saldo.

Vind dit ook wel vreemd. Het lijkt me logisch dat de bewijslast hierover meer bij de bank dan bij de consument ligt. De bank zou toch op z'n minst zeg de afschriften over de afgelopen paar jaar moeten kunnen presenteren zodat haar claim in zekere mate gestaafd wordt?

Heb ooit zelf een keer meegemaakt dat door een storing al mijn saldi (zowel privé als zakelijk) op nul stonden (Rabobank). Hoewel dit vrij snel was opgelost geeft dit toch wel een heel vreemd gevoel moet ik zeggen. Sinds die tijd druk ik braaf elke maand m'n afschriften af. Dan heb ik tenminste bewijs welke tegoeden ik bij de bank heb staan.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee