• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
Roenie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:36:
En dan te denken dat bankrekeningen vroeger (in de tijd van valutering) ' gratis' waren.
Niets is gratis. Als je er niet direct voor betaalt, betaal je wel op een andere manier. En vergeet niet dat in de tijd dat het zogenaamd gratis was, de rente die je betaalde aan banken ook veel hoger was dan nu. Het is dat het zo lang geleden is, anders zou het wel leuk zijn om eens te onderzoeken hoeveel banken in de tijd van gratis bankieren als markup op de te betalen rente hebben gezet (of in mindering hebben gebracht op spaarrente). Misschien betaalde we toen (onzichtbaar) wel veel meer. Maar dat was allemaal in de tijd dat er geen transparantie was en veel minder regels voor banken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Frame164 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Niets is gratis. Als je er niet direct voor betaalt, betaal je wel op een andere manier. En vergeet niet dat in de tijd dat het zogenaamd gratis was, de rente die je betaalde aan banken ook veel hoger was dan nu. Het is dat het zo lang geleden is, anders zou het wel leuk zijn om eens te onderzoeken hoeveel banken in de tijd van gratis bankieren als markup op de te betalen rente hebben gezet (of in mindering hebben gebracht op spaarrente). Misschien betaalde we toen (onzichtbaar) wel veel meer. Maar dat was allemaal in de tijd dat er geen transparantie was en veel minder regels voor banken.
We kregen vroeger rente, de tijd dat ik rood stond is lang geleden. Dat was mijn studententijd en dat was toen ook gratis tot 2000 gulden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Frame164 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Je hebt de aanhalingstekens gemist? ;)

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Zelfs bejaarden betalen tegenwoordig bij de zelfscan kassa contant geld is een aflopende zaak. Als mijn generatie met AOW is zal het meer dan een curiositeit zijn.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
Marzman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:18:
[...]

We kregen vroeger rente, de tijd dat ik rood stond is lang geleden. Dat was mijn studententijd en dat was toen ook gratis tot 2000 gulden.
Maar wij kregen rente natuurlijk niet uit liefdadigheid van de banken. Mensen lijken dat soms nog wel eens te vergeten. Wij ontvangen rente van een bank omdat dit gewoon hun verdienmodel is. Waren de verdiensten voor onze spaartegoeden enkele decennia geleden niet zo groot, dan had er destijds natuurlijk al gewoon sprake geweest van negatieve rente dan wel anderszins gepaard gaande kosten met het aanhouden van een rekening.

Dit alles staat los van of er als betaalmiddel gebruik gemaakt wordt van contanten of niet.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:23
YangWenli schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:52:
Zelfs bejaarden betalen tegenwoordig bij de zelfscan kassa contant geld is een aflopende zaak. Als mijn generatie met AOW is zal het meer dan een curiositeit zijn.
Met cash betalen is niet specifiek iets voor ouderen. Er zijn mensen die met cash meer overzicht hebben over hun uitgaven, er zijn mensen die slechtziend of blind zijn en liever met cash betalen, er zijn mensen die gebudgetteerd zijn en een vast bedrag per week krijgen. Dat verandert niet met het ouder worden. Andersom wel: mensen die nu prima met pin kunnen betalen, kunnen door dementie of verslechterde fysieke omstandigheden weer overgaan op cash betalingen.
Daarnaast zijn er veel mensen die vrijwel alles met pin doen, maar toch af en toe cash willen gebruiken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Met cash betalen is niet specifiek iets voor ouderen. Er zijn mensen die met cash meer overzicht hebben over hun uitgaven, er zijn mensen die slechtziend of blind zijn en liever met cash betalen, er zijn mensen die gebudgetteerd zijn en een vast bedrag per week krijgen. Dat verandert niet met het ouder worden. Andersom wel: mensen die nu prima met pin kunnen betalen, kunnen door dementie of verslechterde fysieke omstandigheden weer overgaan op cash betalingen.
Daarnaast zijn er veel mensen die vrijwel alles met pin doen, maar toch af en toe cash willen gebruiken.
En niet onbelangrijk: mensen die zwart geld hebben. Dus de vraag naar cash zal blijven bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ik denk dat daar wel weer andere oplossingen voor komen. Meerdere betaalrekeningen bijvoorbeeld.

Voor sommige dingen die je noemt (dementie bijvoorbeeld) werkt cash geld volgens mij ook niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
Roenie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:40:
[...]
En niet onbelangrijk: mensen die zwart geld hebben. Dus de vraag naar cash zal blijven bestaan.
Laten we wel wezen, voor de meest invloedrijke partijen is dit juist eerder een motivator om cash af te schaffen dan om cash te doen behouden ;).
Andersom wel: mensen die nu prima met pin kunnen betalen, kunnen door dementie of verslechterde fysieke omstandigheden weer overgaan op cash betalingen.
Ik vraag mij af voor hoe lang nog. Zeker in het kader van dementie, valt men in begrip en kunnen vaak terug naar iets van vroeger. Langzamerhand komt ook daarin gewoon een tijd waarin cash wordt uit gefaseerd. Want er is dan geen opgroeien meer met cash.

Om eerlijk te zijn, zou ik persoonlijk bijvoorbeeld niet eens meer weten wanneer ik voor het laatst cash gebruikt heb in Nederland. Ik zou de euro munten en biljetten niet kunnen beschrijven. Het is voor mij een soort buitenlandse valuta. Mocht ik gaan dementeren, kan ik mij niet voorstellen dat ik ineens een begrip hiervoor terug krijg. Ik zou in zekere zin namelijk een 'nieuwe' vaardigheid opnieuw aan moeten wenden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
psychodude schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Laten we wel wezen, voor de meest invloedrijke partijen is dit juist eerder een motivator om cash af te schaffen dan om cash te doen behouden ;).

[...]

Ik vraag mij af voor hoe lang nog. Zeker in het kader van dementie, valt men in begrip en kunnen vaak terug naar iets van vroeger. Langzamerhand komt ook daarin gewoon een tijd waarin cash wordt uit gefaseerd. Want er is dan geen opgroeien meer met cash.
En dan is het nog maar de vraag of cash wel de beste manier is om de gevolgen van dementie te mitigeren. Misschien zijn er wel veel slimmere dingen mogelijk. Misschien moet je gaan denken aan iets wat aan hun jeugd doet denken. Het is bekend dat veel mensen met (beginnende) dementie zaken van vroeger meestal nog wel weten en herkennen. Ik kan me voorstellen dat als je begint te dementeren en ineens 3,50 voor een brood moet betalen met munten dat je het ineens niet meer snapt. Wellicht dat iets wat op de prijzen van weleer lijkt veel beter werkt in die situaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

[...]

Oude zak ondertussen uit het gulden tijdperk. En mijn moeder schreef nog cheques uit bij de Albert Heijn en mijn spaargeld van de Zilvervloot werd bijgeschreven in een boekje en rekeningen kwamen nog per post en moest je betalen door de acceptgiro onder aan de brief.

Maar vanaf mijn tienertijd heb ik al rondgelopen met een pinpas. Rond 1990 kwamen die en toen was ik ook de leeftijd dat je ging stappen. Toen nog wel geld uit de muur gehaald en mijn eerste baantjes waren cash. Maar als ik nu dement zou worden zou ik niet opeens met cash willen gaan betalen. Meeste betalingen heb ik met pin gedaan, ik moest diep nadenken hoe dat vroeger ging. Ik moest toevallig vandaag een sleutel laten kopiëren en die man wilde liever dat ik cash betaalde. Ik moest dus even sinds lange tijd naar de muur om er geld uit te halen.

Mijn kinderen die nu de leeftijd hebben toen ik toen was, doen alles cash-loos. Of via hun telefoon of met pinpas. En ze weten prima wat er op hun rekening staat. Doen ze via de app op diezelfde telefoon.
De oudste krijgt kleedgeld en ze houdt dit wel bij in een sheetje op de telefoon hoeveel ze nog te besteden heeft, want anders gaat het op aan saucijzenbroodjes van de AH. 8)7

En dat doen hun vrienden ook, cash is "Boomer stuff", ze sturen elkaar tikkies of betaalverzoeken.

Kende vroeger wat mensen die op pay-day naar de geld automaat reden om benzine geld, boodschappen geld en speelgeld uit de muur haalden. Maar die hadden ook een gat in hun hand. Aan het einde van de maand moesten ze de auto laten staan want hun benzine geld was dan op (wat ze dan ook bewaarden in het dashboardkastje "anders geven we het aan andere doelen uit"). 8)7
Dus volgens mij helpt cash ook niet tegen een gat in je hand.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:08
Barrycade schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:19:
[...]

Oude zak ondertussen uit het gulden tijdperk. En mijn moeder schreef nog cheques uit bij de Albert Heijn en mijn spaargeld van de Zilvervloot werd bijgeschreven in een boekje en rekeningen kwamen nog per post en moest je betalen door de acceptgiro onder aan de brief.

Maar vanaf mijn tienertijd heb ik al rondgelopen met een pinpas. Rond 1990 kwamen die en toen was ik ook de leeftijd dat je ging stappen. Toen nog wel geld uit de muur gehaald en mijn eerste baantjes waren cash. Maar als ik nu dement zou worden zou ik niet opeens met cash willen gaan betalen. Meeste betalingen heb ik met pin gedaan, ik moest diep nadenken hoe dat vroeger ging. Ik moest toevallig vandaag een sleutel laten kopiëren en die man wilde liever dat ik cash betaalde. Ik moest dus even sinds lange tijd naar de muur om er geld uit te halen.

Mijn kinderen die nu de leeftijd hebben toen ik toen was, doen alles cash-loos. Of via hun telefoon of met pinpas. En ze weten prima wat er op hun rekening staat. Doen ze via de app op diezelfde telefoon.
De oudste krijgt kleedgeld en ze houdt dit wel bij in een sheetje op de telefoon hoeveel ze nog te besteden heeft, want anders gaat het op aan saucijzenbroodjes van de AH. 8)7

En dat doen hun vrienden ook, cash is "Boomer stuff", ze sturen elkaar tikkies of betaalverzoeken.

Kende vroeger wat mensen die op pay-day naar de geld automaat reden om benzine geld, boodschappen geld en speelgeld uit de muur haalden. Maar die hadden ook een gat in hun hand. Aan het einde van de maand moesten ze de auto laten staan want hun benzine geld was dan op (wat ze dan ook bewaarden in het dashboardkastje "anders geven we het aan andere doelen uit"). 8)7
Waarom had die sleutelmaker liever cash? ;) Ik heb hier ook een kapperszaak waar je gewoon niet kan pinnen (slaat ook niks aan op de kassa). Dat blijkt vooral zodat ie wat met de omzet kan schuiven in mindere maanden. In deze tijd valt het juist op als je ergens niet kan pinnen.

Ik ben wel blij met cash betalen maar het is tegenwoordig wel een rompslomp geworden om het daadwerkelijk uit te geven (40% van mijn aankopen lukt dat niet meer en natuurlijk ook niks bij webshops), en controleren of je wel genoeg wisselgeld terug krijgt want de jeugd kan amper meer tellen (ook al staat het bedrag in de kassa).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:23
Deezers schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Waarom had die sleutelmaker liever cash? ;) Ik heb hier ook een kapperszaak waar je gewoon niet kan pinnen (slaat ook niks aan op de kassa). Dat blijkt vooral zodat ie wat met de omzet kan schuiven in mindere maanden. In deze tijd valt het juist op als je ergens niet kan pinnen.
Haha.. om met de omzet te schuiven :'), hoop dat je dat niet zelf geloofd. Naast dat dit natuurlijk net zo goed niet mag is dat belastingtechnisch onnodig. Werkelijke reden zal dan wel zijn dat ie gewoon niet alles op geeft of juist omgekeerd is dat de kapper bijzaak is en naast de haren ook wat biljetten gewassen moeten worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
[...]

Ik ben psychisch gestoord en kan absoluut geen wachtwoorden onthouden. ADHD autisme whatever feit is dat ik inmiddels 20 accounts heb bij Jumbo (app gooit je er om de paar weken uit).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 07:40

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

YangWenli schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Ik ben psychisch gestoord en kan absoluut geen wachtwoorden onthouden. ADHD autisme whatever feit is dat ik inmiddels 20 accounts heb bij Jumbo (app gooit je er om de paar weken uit).
Hoi password manager...

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:34

FreakNL

Well do ya punk?

Gunner schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Weet je wat goed werkt? Een Tikkie aanmaken met een door de koper in te vullen bedrag, desnoods uitprinten. Werkte voor m'n dochter erg goed tijdens koningsdag. Heb je in principe ook geen eens PIN-apparaat nodig.

(waar ook iemand dacht wel met 50 euro te kunnen betalen :? )
Haha dat was ik…

Ik doe echt niks meer met fysiek geld dus toen ik met dochter op de rommelmarkt rondliep was ik totaal slecht voorbereid… Dus ook dingen (moeten) laten liggen en me met tikkies enzo moeten redden. Totdat iemand wel terug had van 50… En nu zit er alweer weken 45 euro in mijn portemonnee :+

Ik snap de waarde van contant geld ( :+ ) maar persoonlijk vind ik het irritant. Ik betaal overal met NFC, wat moet ik dan nog met die vieze muntjes en papiertjes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Deezers schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Ik ben wel blij met cash betalen maar het is tegenwoordig wel een rompslomp geworden om het daadwerkelijk uit te geven (40% van mijn aankopen lukt dat niet meer en natuurlijk ook niks bij webshops), en controleren of je wel genoeg wisselgeld terug krijgt want de jeugd kan amper meer tellen (ook al staat het bedrag in de kassa).
Ik heb wel een idee, maar heb het maar niet gevraagd. Dus ik weet niet of het is omdat het pinnen relatief duur voor m is voor kleine bedragen, of omdat hij drugsgeld witwast of omdat hij creatief boekhoudt om de belasting te drukken.

Maar had een sleutel nodig want mijn oude was bijna door gescheurd. Dus liep maar even naar de overkant waar een atm staat.

Ik had vroeger ook een kapper die niets aansloeg bij alleen cash maar toen ik m er over vroeg gaf hij aan dat al zijn afspraken in de agenda schreef, dit was zijn boekhouding. Ook hier maar niet door gevraagd hoe dat zat als hij een gelletje enz verkocht.

Later was hij toch om, want volgens hem was het pinnen uiteindelijk voor hem relatief goedkoper doordat het afstorten van cash duurder was geworden.

Maar heb nu een kapper die liever heeft dat je pint. Voel me er toch iets beter bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zolang een substantieel deel van ons BNP nog zwart gaat, zie ik de geldautomaten niet verdwijnen. Boodschappen bij de supermarkt vormen een goede methode om van zwart geld af te komen: anoniem en gedoseerd. Dit in tegenstelling tot een speedboot, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

desmond schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:29:
Zolang een substantieel deel van ons BNP nog zwart gaat, zie ik de geldautomaten niet verdwijnen. Boodschappen bij de supermarkt vormen een goede methode om van zwart geld af te komen: anoniem en gedoseerd. Dit in tegenstelling tot een speedboot, bijvoorbeeld.
Dat is al decennia bekend. Van zwart geld betaal je de extraatjes die je kunt ontkennen en die niet te traceren zijn. Dus: je doet meerdere keren per week boodschappen en betaalt standaard 1 keer cash. Op vakantie doe je veel cash, want wat jij daar precies uitgeeft is toch niet te controleren. Dagje uit: cash. Verjaardagscadeautjes: deels cash. Een wat duurder kledingstuk: cash.

Grote uitgaven kun je er al lang niet meer mee doen zonder op te vallen. Dat zal in België niet anders zijn waarschijnlijk.

Bij de kassa zie je het ook al meteen. Als er iemand met dure kleding en een redelijk volle kar boodschappen bij de niet-zelfscan aansluit, dan gaat die cash betalen met briefjes van 50.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Barrycade schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:19:
[...]

Haha, hier ook iemand die giung stappen in het gulden-tijdperk. Weet nog dat je toen per dag ook maar één keer mocht 'gastpinnen' (pinnen bij een automaat die niet van je eigen bank was). Dat leidde regelmatig tot de situatie dat je overdag ergens wilde pinnen en dat niet meer mocht. Na héél lang en diep nadenken over hoe dat nu toch kon bedacht je dan dat je tijdens het stappen (net na middernacht) al gepind had wat formeel in dezelfde etmaal viel ;) .. Sowieso: stappen met pinpas bij je was eigenlijk gewoon een slecht plan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:34

FreakNL

Well do ya punk?

Pfff idd gastpinnen en al dat gedoe wat er aan vast zat.. Vroeger was zeker niet alles beter :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 13:09
FreakNL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:00:
Pfff idd gastpinnen en al dat gedoe wat er aan vast zat.. Vroeger was zeker niet alles beter :)
Misschien niet beter maar wel beter voor je uitgave patroon :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
BazzH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:03:

Grote uitgaven kun je er al lang niet meer mee doen zonder op te vallen. Dat zal in België niet anders zijn waarschijnlijk.
Dan ga je die in Duitsland halen, daar wordt cash nog wel gewaardeerd zonder allerlei achterdocht.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee